Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Thursday, August 7, 2008

Adakah PAS Akan Membantu Anwar di Permatang Pauh?

Saya minta maaf kerana menaikkan isu ini sekali lagi, tetapi tanda2 yang saya lihat amat membimbangkan saya. Saya khuatir Anwar Ibrahim boleh disabotaj oleh PAS di Permatang Pauh oleh sebahagian ahli PAS. Saya berharap kerisauan saya ini tidak berasas dan segala yang berlaku skrg ini cuma salah faham saya sahaja.

Saya hendak bertanya soalan ini kerana apa yang saya lihat, stkt ini PAS seperti tidak mahu membantu Anwar Ibrahim mempertahankan kerusi Permatang Pauh. Saya membaca kenyataan Pakatan Rakyat berkaitan dengan pilihanraya kecil ini, dan apa yang saya nampak, Pas diwakili oleh Dato Husam Musa sedangkan parti lain diwakili oleh orang nombor satu mereka.

Soalan saya mengapa PAS tidak diwakili oleh Timbalan Presiden ataupun Presiden sendiri? Benarkah pendapat ramai bahawa isu Muzakarah PAS-UMNO ini telah selesai? Sekiranya perkara ini telah selesai, mengapa sehingga sekarang tiada kenyataan rasmi dari Presiden PAS ataupun Timbalan Presiden PAS? Sedangkan Presiden PAS telah mengeluarkan kenyataan berkaitan dengan forum “Memeluk Islam” anjuran Majlis Peguam Malaysia yang boleh dibaca di sini.

Kenapa tiada kenyataan dari Presiden PAS atau Timbalan Presiden PAS berkaitan sokongan PAS kepada Anwar Ibrahim untuk menjadi Ketua Pembangkang sekiranya beliau menang? (Saya menyokong tindakan memprotes forum ini, tapi saya rasa lebih baik kita senyap dan tidak beri publisiti kepada majlis ini. Majlis Peguam dipenuhi dengan mereka2 yang liberal dan tidak tahu apa yang menguntungkan Malaysia dan apa yang merugikan Malaysia. Buktinya, tiada siapa dalam Majlis Peguam mempunyai pengetahuan berkaitan ekonomi. Ertinya mereka jahil tapi mereka rasa mereka pandai).

Mengapa sehingga hari ini tiada lawatan secara rasmi untuk berjumpa Anwar Ibrahim bagi melahirkan simpati dan rasa kasihan kepada Anwar Ibrahim di atas fitnah yang melanda beliau oleh Presiden ataupun Timbalan Presiden PAS? Kalau sebelum ini, alasan “tunggu dan lihat” boleh digunakan, tetapi setelah keluarnya kenyataan bersumpah serta laporan kesihatan Dr Osman membuktikan Anwar tidak bersalah sama sekali, apa lagi yang hendak ditunggu oleh pimpinan2 PAS, oleh Presiden dan Timbalan Presiden PAS?

Sememangnya saya telah memasukkan banyak maklumat sebelum ini yang saya dapat dari berbagai sumber yang boleh dipercayai, tetapi cerita Ustaz Nasa berjumpa Najib ini saya dapati dari sumber2 dalaman UMNO sendiri. Ia bermakna cerita itu telah disebarkan oleh orang-orang dalaman UMNO sendiri, kemungkinan musuh-musuh Najib sendiri.

Setakat ini Ustaz Nasa hanya menafikan cerita ini sahaja. Cerita lain, saya tak nampak Ustaz Nasa menafikannya. Misalnya, panggilan telefon dari Pak Lah kepada Ustaz Nasa, tidak pernah dinafikan oleh beliau. Dan maklumat di atas, saya minta Ustaz Nasa nafikan kerana yang ini saya dapat dari sumber yang agak tinggi.

Ustaz Nasa juga berkata perjumpaan rahsia beliau adalah untuk menarik MP Barisan Nasional/UMNO ke dalam PAS. Masaalahnya, yang beliau jumpa hanyalah Presiden UMNO dan kenapa tak jumpa MP2 UMNO yang ramai2 tu. Masih ada MP UMNO yang pro kepada Islam seperti Husni Hanadzlah, Fuad Zarkashi etc.

Isu Muzakarah Mungkin Selesai, Isu Masuk Barisan Belum

Saya berkata begini kerana masih tiada tnada mereka yang terlibat dalam konspirasi ini mahu bertaubat dan cuba untuk merapatkan hubungan dengan parti komponen Pakatan Rakyat.

Mengapa Bakaq@Penarik Beca ditangkap? Sekiranya benar isu ini telah selesai, nescaya semua yang terlibat seharusnya dimaafkan. Tetapi nampaknya fasa membalas dendam telah bermula. Bakaq@Penarik Beca adalah blogger pertama mendedahkan perbincangan rahsia UMNO-PAS sehingga semua ahli tahu, Apabila beliau dituduh menipu, Pak Lah sendiri mengesahkan maklumat Bakaq. Kalau kita baca blog Bakaq, tiada apa yang kontroversi kecuali pendedahan-pendedahan yang beliau lakukan terhadap beberapa pimpinan PAS yang amat berminat untuk membawa PAS masuk BN.

Setelah usaha membawa PAS ke BN gagal, maka Bakaq telah dihukum dan polis digunakan ke atas beliau. Ini menunjukkan kepada kita bahawa usaha membawa PAS kepada BN masih belum tamat. Mereka cuma telah mengubah strategi mereka dengan menyenyapkan blogger yang kuat mendedahkan hasil pergerakan mereka.

Ada satu lagi blogger bernama Mat Saman Kati yang juga aktif membuat pendedahan. Sekarang ini, blog beliau telah dikunci dan beliau tidak dapat update blog beliau.

Maklumat terbaru saya dapat, mereka amat marah dengan Husam Musa. Fraksi UMNO berpendapat Husam lah sebab utama Tok Guru menentang hasrat dan perancangan mereka. Mereka akan mencari kesalahan Husam sehingga Husam nanti akan didakwa di mahkamah dan akhirnya Husam Musa akan dihukum.

Pendek kata sesiapa sahaja tokoh yang pro-Pakatan Rakyat akan dihukum dan dibuang dari PAS. Ada kemungkinan Dato’ Kamaruddin Jaafar tidak akan dikekalkan sebagai Setiausaha Agung PAS selepas pemilihan tahun depan.

Dan Dato’ Kamaruddin Jaafar adalah yang paling dipersalahkan secara umum kerana beliau dihormati dan beliau tidak mahu menyertai UMNO. BEliau dilihat sebagai “barua” Anwar Ibrahim dan beliau dilihat sebagai penghalang nombor satu. Beliau juga akan dikorbankan juga.

Ahli Pas Mudah Puas Hati/Kesatuan Pakatan Rakyat Dalam Bahaya

Yang saya bimbangkan adalah kesatuan dalam Pakatan Rakyat. Dengan mereka ini masih terus memegang jawatan dalam PAS, kesatuan Pakatan Rakyat berada di dalam keadaan yang sangat bahaya. Penting bagi perwakilan PAS menggantikan Ustaz Nasa sebagai Timbalan Presiden.

Saya lihat setelah Ustaz Nasa berucap pada 26 hb dahulu, rata2 telah merasa senang hati dan tenang. Adakah mudah sahaja kita melepaskan Ustaz Nasa begitu sahaja? Seharusnya ahli PAS perlu memerhatikan segala tindak tanduk beliau setelah isu ini selesai.


Sehingga sekarang tiada apa2 kenyataan beliau menyesali tindakan beliau sebelum ini, tiada penarikan kembali kenyataan beliau dalam The Star, tiada usaha menamppakan beliau mahu mengukuhkan Pakatan Rakyat, paling busuk pun tiada kenyataan dari beliau untuk menyokong tindakan Anwar untuk masuk Parlimen kembali.

Kepada Ahli Pas, jangan mudah tertipu. Kalau PAS masuk BN, yang untung besar adalah Ustaz Nasa dan fraksi UMNO. Ahli2 biasa macam kita tak dapat apa2. Kita takkan dapat kontrak, jawatan, duit dsbnya.

Apa yang kita dapat adalah sebuah system yang semakin korup, semakin sekular dan PAS akan terpaksa tunduk pada Zainah Anwar di dalam perkara2 berkaitan dengan hal ehwal agama Islam di Malaysia.

Penutup

Saya berdoa kepada Allah SWT agar tiada sabotaj atau boikot kepada usaha Anwar Ibrahim untuk masuk kembali ke Parlimen. PAS Pulau Pinang harus sedar bahawa Anwar telah banyak membantu PAS sehingga PAS mendapat 3 Menteri Besar dari 5 negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat.

Saya tak kata Kerajaan Pulau Pinang tidak bersalah, tetapi menyalahkan mereka 100% pun tidak adil juga. Pendek kata Pakatan Rakyat ini baru dan mempunyai banyak ruang-ruang yang perlu diperbaiki dan dirapatkan.


Saya juga terjumpa komen ini di Tranung Kite dalam artikel bertajuk PAS Pulau Pinang tidak akan menyertai bersama PR Pilihanraya Kecil Permatang Pauh”

Re: PAS Pulau Pinang tidak akan menyertai bersama PR Pilihanraya Kecil Permatang Pau (Score: 1)
by kepala_batas on Tuesday, August 05 @ 02:12:41 MYT
(User Info | Send a Message)
Di Parlimen Kepala Batas, terdapat 3 DUN iaitu bertam, pinang tunggal dan Penaga. PAS bertanding Parlimen Kepala Batas dan dun Penaga. Saya adalah seorang ketua UPU/Cawangan salah satu di kawasan DUN Penaga. Di dun penaga PAS mendapat semua kerusi JKKK (7 kerusi) tetapi di Bertam dan Pinang Tunggal hanya 1 kerusi JKKK sahaja. Pihak PAS Kawasan Kepala Batas sebenarnya tidak puas hati, tetapi apa boleh buat kerana kesilapan PAS sendiri. Sebenarnya selepas 8 march, setiausaha PAS Kawasan Kepala Batas menjemput semua cawangan dan UPU PAS untuk hadir dalam mesyuarat mengenai perlantikan JKKK, tetapi malangnya hanya UPU dan Cawangan DUN Penaga sahaja yang hadir, UPU dan Caw PAS di DUN Bertam dan Pinang Tunggal tidak hadir dengan alasan mereka telah memberikan senarai nama kepada PKR (dimana PKR bertanding di Bertam dan Pinang Tunggal). Dengan ini PAS kawasan Kepala Batas hanya dapat menghantar senarai nama daripada kawsan Penaga sahaja kepada Perhubungan PAS Negeri untuk dipanjangkan ke Pejabat SUK. INI ADALAH KESALAHAN AHLI PAS SENDIRI KERANA MEMBELAKANGKAN ARAHAN PIMPINAN KAWASAN.


Tulang Besi

35 comments:

alhadee said...

rahman celcom,

Nasib hang akan sama dengan ayah hang. Tiada siapa nak dengar. Hang tak dengar ka, diaorang dah tuduh hang SB?

Give it up brader. IRC tahun 70an cuba reform PAS tapi semua kena tendang keluar. Nasib Syiah lebih baik dari IRC kerana diaorang pandai Taqiyah. I know who Husam is, and dari dulu aku dah predict dia akan di tendang keluar. Saari Sungib jangan mimpi boleh buat apa2. Sekadar aktif kat Ulu Kelang tue hang boleh la. Sekadar berusrah dengan gang2 IRC@JIM tak payahlah nak mimpi nak ubah PAS.

Itu lah bahananya politik fundamentalisme.

Politik ini mesti dihentikan once and for all. Malaysia mesti dibebaskan dari fahaman politik taqlid bodoh buatan Ulama-2 sekutu Iblis Laknatullah. To do that, Malaysia mesti disekularkan secara total.

Tak guna hang nak menyalak disini. KJ dah jerut Presiden dengan Timbalan Presiden. Dewan Ulama pun sekarang menari ikut alunan KJ.

Cuba la fikir. Anwar boleh tepis taktik KJ sebelah jari jer. Tapi KJ boleh jerut Presiden PAS yang umurnya melayakkan beliau menjadi datuk kepada KJ.

You are fighting a losing battle brother.

Tulang Besi said...

Alhadee,

Stop talking rubbish, the day and age of secularism is over.


No one believes in all that nonsense anymore. Except a small minority like u.

tulangferum said...

azzulumaat adalah nama sebenar alhadee

Turki sekular pun tak diterima EU, kamonlah brader. Nak masuk neraka heret anak cucu kau sendiri cukuplah tak payah nak ajak orang lain.

TukunNegara said...

Aku tak rasa PAS akan boikot PR sebab itu akan menjatuhkan PAS kelubang kehinaan yang teramat sangat . Cuma,sikap PAS selama ini seolah olah membenarkan kezaliman . Ini yg aku tak paham!Cuba lihat tahun 1998,bagaimana Fadzil Noor adalah pimpinan yang pertama datang memberi sokongan pada Anwar . Kenapa dulu Harun Din juga adalah antara tokoh utama yang menyokong Anwar . Kenapa susuk tubuh ini tidak kelihatan lagi kelibatnya?
aku sampai sekarang masih tak paham,bagaimana PAS boleh jumpa syaitan ikut pintu belakang!lepas tu siap deny lagi kata jumpa sekadar berbincang psl islam!islam apa kebenda?
Diwaktu sepatutnya PAS membantu Anwar menjahanamkan perancangan konspirator dan membela maruah rakyat,PAS sibuk menghulurkan bantuan kepada syaitan yg luka . Aku sebenarnya menyampah dengan parti yang tak paham mana satu aspirasi rakyat dan mana satu politik bodoh!sekarang yg aku nampak,PAS memang satu parti yg takde anjakan intelektual dan beku lagi jumud serta tak releven . Disaat kita semua menumpukan perhatian kepada kemenangan rakyat,aku tak sangka PAS mengkhianati aspirasi rakyat dengan berjumpa UMNO . Sbb aku tak nampak apa reason mau jumpa UMNO.Ada tak reason yg konkrit?bullshit betul PAS cakap jumpa UMNO jika ada benefit pada islam!Bila plak UMNO pikir psl Islam??
Tapi setakat hari ni,aku tengok perangai pemimpin PAS tentang isu Anwar,smuanya tak boleh diharap . Aku tak peduli sebenarnya dengan agenda PAS ni,KALAU KAU ORG LETAK NAMA PARTI KAU PARTI MUHAMMAD RASULULLAH PUN,TAPI BILA ADA MANUSIA DIZALIMI,KAU BUAT TAK TAHU DAN TAKNAK TOLONG,Aku tetap hina parti macam ni!


http://tukunnegara.blogspot.com

alhadee said...

Small minority? Maybe that explains why after 50 years, PAS cannot win.

The day of Secularism is over?

Don't think so. Wait till Obama becomes the next President. Long live Democrats!

Hang boleh buat apa dah? Tau tak per!

Selamat Tinggal PAS. Innalillah wainnalillahi ra'jiun...

tulangferum,

Aku pun tak setuju EU reject Turki. Tapi aku tau walaupon aku tak setuju, tak dak orang akan panggil aku SB.

Anyway, psal tiba2 sebut psal neraka nie? Hang sendiri tak tau hang masuk mana. Nasihat aku, baik hang pikiaq soal syurga neraka hang sendiri sebelum sibuk psal orang lain.

Orang PAS nie.. tak berubah2. Lepas dengar ceramah, lepas maki2 UMNO kata UMNO khianat Islam, pastu pekena Dunhill sebatang dua. Nak lepaskan tension lah katakan lepas berjuang.

Tengok muka sendiri dulu kat cermin leh?

Alias Mohd Yusof said...

Kekuatan PAS bergantung kepada orang Melayu.

PAS tidak boleh pergi jauh tanpa sokongan orang Melayu. PAS adalah parti yang membawa wadah untuk memperjuangkan Malaysia menjadi sebuah 'Negara Islam'.

Sudah tentu orang bukan Islam tidak akan menyokong dan berminat dengan PAS, kepada orang bukan Islam, Negara Islam dan pemerintahan Islam menggambarkan suatu yang menakutkan.

Peluang untuk PAS menang pilihanraya di kawasan yang mempunyai ramai bukan Melayu adalah hampir mustahil.

Oleh kerana orang Melayu Islam di Malaysia yang boleh mengundi tidak sampai 60% dari jumlah penduduk, sudah tentu secara demokrasi PAS sukar untuk mencapai cita-citanya kalau tanpa sokongan padu orang-orang Melayu.

Tawaran yang dibuat oleh UMNO untuk bergabung dengan PAS adalah suatu perkara yang tidak boleh ditolak begitu sahaja, peluang yang datang ini sama seperti orang mengantuk disorongkan bantal atau pucuk dicita ulam mendatang.

Sekalipun orang Cina melalui MCA dan orang India melalui MIC tidak mengalu-alukan kemasukan PAS ke dalam BN, ini tetap tidak akan menjadi masaalah yang besar kepada UMNO, kerana perpaduan orang-orang Melayu di bawah UMNO dan PAS yang bergabung itu sudah cukup untuk memberi kemenangan kepada BN.

Tanpa sokongan orang Cina dan India yang kuat pun BN tetap boleh menang jika undi orang-orang Melayu disatukan melalui PAS dan UMNO yang bergabung, kerana orang Melayu adalah merupakan majoriti penduduk Negara ini.

Dengan kata lain kemasukan PAS ke dalam BN akan memberi suara yang kuat kepada orang Melayu. Di ketika itu suara orang Cina dan India tentu tidak dapat mengatasi suara orang Melayu yang telah bersatu.

Dengan kuasa yang diperolehi melalui pergabungan dengan UMNO itu nanti, mudahlah PAS untuk menjayakan hasrat mereka untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah Negara Islam yang mereka impikan selama ini. Melalui jalan demokrasi PAS akan berjaya membentuk ‘Negara Islam’ walaupun tanpa kerelaan orang-orang bukan Islam yang minoriti.

Tetapi itu hanyalah secara teori, realitinya tentu banyak masalah yang bakal dihadapi apabila PAS menyertai UMNO. Persaingan dan perlumbaan untuk mendapatkan kuasa tetap akan berlaku antara orang PAS dan orang UMNO sekalipun telah berada bawah bumbung yang sama.

Kalau kita lihat di masa ini di dalam parti UMNO itu sendiri pun sering wujud puak-puak yang berebutkan kuasa, begitu juga di dalam parti PAS walaupun tidak begitu ketara. Apatah lagi bila PAS dan UMNO berada di bawah satu bumbung, mungkin perbalahan dan perbezaan pendapat menjadi lebih besar dan hebat lagi.

Di dalam Negara yang berbilang kaum dan agama seperti Malaysia, sukar untuk mengelak dari kewujudan parti politik yang berasaskan kaum atau agama. Sudah tentu parti dari kaum yang terbesar mendapat kelebihan untuk menang dan berkuasa dalam sebuah Negara yang mengamalkan sistem demokrasi.

Inilah yang berlaku kepada orang Melayu di Malaysia yang merupakan kaum terbesar di Negara ini. Oleh itu tidak hairanlah kalau parti UMNO yang memang mewakili orang Melayu selama ini mudah untuk berkuasa dan memerintah Negara ini sejak merdeka.

Hanya di akhir-akhir ini sahaja, orang Melayu telah mula dipecahkan kepada parti PAS dan PKR yang yang juga dianggap sebagai parti serpihan UMNO. Apabila parti-parti serpihan orang Melayu ini menjadi semakin kuat, ia boleh menggugat dan melemahkan parti UMNO itu sendiri. Menambah buruk lagi keadaan bila orang-orang Cina dan India tidak menyokong parti-parti mereka dalam BN.

Keburukan parti berasaskan kaum ialah kaum yang terbesar akan dapat menang dan berkuasa dengan mudah dalam pemilihan secara demokrasi. Parti kaum yang berkuasa sudah tentu akan menjaga kepentingan kaumnya sahaja, sudah tentu kaum yang minoriti tidak dapat banyak ruang untuk menyuarakan kepentingan mereka, kalaupun boleh bersuara, suara mereka tidak akan diambil perhatian kerana suara dari kalangan minoriti.

Ketidakadilan, diskriminasi dan penindasan terhadap kaum minoriti mungkin akan berlaku kerana kaum yang terbesar tidak memerlukan undi kaum minoriti untuk memenangkan mereka dalam pilihanraya.

Apabila ini berlaku, kaum minoriti akan berasa terpinggir dan rasa tidak puas hati sentiasa terpendam di kalangan mereka. Mungkin kaum minoriti ini akan mencari jalan alternatif untuk menyuarakan atau menuntut hak dan kepentingan mereka. Mereka mungkin akan menggunakan jalan keganasan atau kekerasan, atau mereka akan bertindak balas dengan melakukan sabotaj dan pemulauan yang boleh menghuru-harakan Negara.

Perbezaan dan jurang perkauman akan terus melebar, ini kerana setiap kaum melalui parti politik kaum mereka akan terus memperjuangkan kepentingan kaum mereka sahaja. Sentimen perkauman akan dimainkan setiap kali menghadapai pilihanraya supaya orang ramai bersatu menyokong dan mengundi parti politik kaum mereka. Akhirnya perasaan benci dan curiga antara kaum akan terus disemai demi kepentingan politik.

Memang banyak keburukan kalau parti politik diwujudkan berasaskan kaum dan agama dalam Negara yang berbilang kaum yang mengamalkan sistem demokrasi.

Mungkin ada dua cara sahaja untuk kita mengatasi masalah ini, pertama dengan cara menggubal undang-undang yang tidak membenarkan parti-parti politik ditubuhkan berasaskan kaum, atau kedua kita sebagai rakyat kena menolak parti-parti politik yang berasaskan kaum.

Sekiranya kita semua ada kesedaran tentang bahaya dan keburukan yang ditimbulkan oleh parti politik berasaskan kaum ini maka hendaklah kita berani membuat perubahan.

kittykat46 said...

Yes, PAS has got 3 Menteri Besar thanks to its role in PR, which it would have never got if it was subservient to UMNO.

At least a part of it was due to support from non-Muslim voters in Malay majority areas. We trusted PAS when it campaigned on a platform of Justice and Integrity.

We are never going to trust PAS again if it just goes back to "Ketuanan Melayu" for a few million miserable ringgit from UMNO.

I hope PAS doesn't forget that in the midst of its current 'gatal' flirtation with UMNO.

tulangferum said...

alhadee,

kenapa Turki dah sekular pun tak diterima EU? Setakat kau mengaku tak setuju je tak cukup. Kenapa? Apa yang EU ndak? Guna akal la. Masa Serbia nak nyembelih Bosnia dia tak tanya pun kau sekular ke tak sekular, dia sembelih je. Lagi-lagi kalau nama ada "al" kat pangkal.

Cerdik tak boleh ditumpang, bodoh tak boleh diajar.

mz said...

TB,
hang tak habis2 buka crite nie... aduii tension aku.. mcm aku kata hr tuh bila hang bukak crite mcm ni, akan ade kutu2 bangang akan komen lagi melampau.. yg entah ape2...

biar aku jelaskan skit pasal; ape yg dimaksudkan oleh Utz nasa hr tuh-dlm nst adalah dr segi persepsi setengah org, especially sebab anwar takmo bersumpah...so dia punya point kat situ utk cuba bgtau anwar supaya hilangkan persepsi negatif dr setengah org tuh...(crite seblum kluar laporan dan pengakuan bersumpah Dr Pusrawi- maybe sekrg dah lain ler)
memang ramai org tak percaya-tp ade juga yg ragu2 dan hampir2 nak percaya... dlm islam pon ada ajar kalau kita kena tuduh-salah satu cara utk kita jawab adalah melalui bersumpah kita tak buat-done.. lagipon satu lagi jenis org melayu nie bila org tuh bersumpah at least keyakinan tuh lebih skit.. sebab tuh penting juga bersumpah ni especially bg org yg kena tuduh fitnah... aku pon sama juga mati pon tak percaya----tp itu aku-- bagaimana manusia melayu lain tuh....dan aku cuba letak diri aku berada pd tempat org melayu yg dok ragu2 percaya atau tidak- ape yg boleh buat aku percaya pd crite anwar... salah satu caranya kalau anwar sumpah tak buat settle- semua org yg ragu2 nie terus berpihak pd anwar...
namun kat bawah nie my assumption on sumpah ni...
""""Perakara ketiga I want to highlight ialah kenapa DSAI takmo bersumpah lagi mengenai kes liwat yg kedua ni?sedangkan dr segi ideal atau kepercayaan Org melayu penting utk DSAIr bersumpah kata dia tak melakukannya.. Itu dah jadi normal org melayu bila dia nak menguatkan hujah dia akan kata ”Demi Allah” dan sbgnya....sebab sekrg ada dah golongan yg ragu2 pasal DSAI nie nak percaya atau tidak. Utk settlekan masalah org ragu2 ni DSAI bolehlah bersumpah ler. Mcm yg abg Jib buat-At least pemimpin umno percaya..hehe.
So my assumption is kenapa dia tak buat lagi, adalah perkara tersebut adalah last thing utk dia nye defend or yg lebih saya rasa adalah dia tgh cari masa dan waktu yg sesuai utk menyatakannya. My prediction masa by election nanti-tunggu…… kalau dia tak buat jugak- akan membuatkan org2 melayu yg ragu2 tersebut terus berada dlm keraguan…dan dr segi strategi rasanya dia lacking skit ler kalau tak buat....hehe..""""""
---------------------------------

crite paklah call ustz nasha.... ape salah ustaz nsha dlm hal ni.. paklah yg call dia.. mcm kalau paklah call anwar dan crite something ajak berkerjasama ke cthnya.. awnar salah ke......itu pon hang nak jadikan issue..

-----------------------

pasal kes bakar ni-- kan hanipa dah pi tlg tuh... dan yg hang dok kata kutu umno dlm pas yg buat benda nie- kalau tak betul camne.. kalau yg kutu tuh bukan kutu umno camno plak... dan kalau geng paklah yg buat hal dlm kes bakar dan hang plak pi fitnah org pas berkenaan yg buat... camne hang nak jawab??.. dlm kes nie hang mcm terbawa2 pulak dgn strategy paklah utk pecahkan pas dan pkr dan PR>....aku lebih percaya yg ni -org paklah cuba pecahkan PR nie...dan belum tentu org pas yg hang dok sebut tuh terlibat......jadi kalau belum baik hang jgn terikut strategy paklah utk pecahkan pas dan PR>. aku lihat hang dah terikut2 dgn strategy jahat BN nie...

bg aku - kita kena berlapang dada ler.. jgn menambahkan lagi masalah dlm PR ni..sebab artcile2 hang ni boleh membuatkan bertambah masalah lagi..bukannya membuatkan lagi baik... especially apabila org2 kat luar yg cara berfirian just static- percaya aje khabar2 angin- yg mungkin betul dan mungkin fitnah...kalau percaya pd yg betul ok-kalau percaya benda fitnah mcm mane.. kan lagi haru jadinya..susah nanti...

================

alhadee said...

tulangferum,

Hang nie betul2 ada baca news tentang EU dan Turki ataupun hang bergantung dengan web propaganda fundamentalis seperti TKO yang penuh dengan artikel berasaskan emosi dan pembohongan? (macam Hadi Awang jugak. Presiden borek, Ahli rintik)

Hang tau tak apa sebab EU reject Turki? Hang tau tak bukan Turki sorang jer yang kena nasib macam tue?

EU secara jelas dah katakan bahawa Turki mesti memperbaiki rekod Hak Asasi Manusia terutamanya yang berkaitan dengan kaum Kurdish yang di tindas dan dilayan dengan buruk.

Samalah kes dengan ASEAN dulu. Bila Myanmar nak join, ramai suara bantahan sebab kes hak asasi manusia di Myanmar adalah parah. Bila berlaku sekatan ke atas Myanmar akan menyebabkan ASEAN didalam satu posisi yang sukar.

Kesatuan negara2 bukannya sekadar jadi ahli atas kertas. Diantara2 negara2 ini akan ada perjanjian dari segi politik, ekonomi dan sosial.

Dalam EU, Croatia juga menghadapi jalan sukar utk mintak join. Sebab adalah sama, persoalan kerajaan yang telus, terbuka dan rekod hak asasi manusia yang baik.

Tapi bila Croatia menghadapi jalan sukar, tidak kedengaran pula mana2 pihak mendakwa bahawa ini adalah konspirasi EU terhadap Kristian Mazhab Ortodoks. Tidak ada yang menuduh bahawa ini adalah konspirasi Protestan terhadap Ortodoks.

Tapi orang Islam fundamentalis seperti biasa, dengan otak yang terjerut dengan serban gagal untuk memikirkan bahawa byk sebab lain apabila Turki direject oleh EU.

Apa2 sahaja yang berlaku semuanya adalah konspirasi terhadap Islam.

Amerika Syarikat adalah sebuah negara penyokong kuat kemasukan Turki ke dalam EU. Tapi diantara EU dan Amerika Syarikat selalu berlaku tidak sehaluan dalam byk perkara.

Berkenaan soal Serbia dan Bosnia, betul itu adalah pembersihan etnik. Tapi boleh tanya ker, mana pergi Negara Islam Wahabi Arab Saudi, mana pergi Negara Islam SYiah, mana pergi OIC?

Tapi sebelum kita nak bercakap jauh sangat, boleh tengok la halaman rumah sendiri dulu. 13 Mei, Kampung Medan. Mana pergi PAS? Bila penyokong sendiri disembelih UMNO di Memali, memekik terlolong. Bila kaum lain yang kena sembelih, diam ajer.

PAS for all kan? Nie pon dah nak berkerjasama dengan UMNO. Jangan la sampai as syahid Ibrahim Libya sumpah Hadi Awang dan Nasa dari alam baqa. Nanti jadi macam Barsisa la pulak dua ekor tue. Perangai pon dah macam Barsisa, jadi pembohong.

alhadee said...

satu soalan tambahan utk tulang ferum.

Pasal tak canagkan bahawa ini adalah satu kejayaan Islam bila Turki diterima jadi ahli NATO?

Tapi bila kena reject EU, konon nya jadi contoh EU benci Islam, tak kira sekular ataupon tidak la pulak.

Kesimpulan nya satu; PAS parti bodoh.

PAKCIK DARI SERENDAH said...

Percayalah, orang bukan melayu tidak ikhlas bila menyokong PAS pada PR12. Mereka hanya undi PAS kerana ia boleh memecah belahkan orang melayu. Harapan orang melayu untuk menjaga kepentingan anak cucu kita terletak pada PAS dan UMNO. Jika UMNO bermasalah apa salah nya PAS bantu dengan teguran dan kritikan umpama teguran dari abang dengan adik. Mereka sokong Anwar kerana beliau kemaruk hendak jadi PM dan sanggup setuju dengan perjuangan mereka untuk menghakis/membuang hak kepentingan orang melayu dan agama Islam. Mereka mahu semuanya adil dan sama rata. Mana boleh! Ini negara nenek moyang kita dan kita masih ketinggalan didalam serba segi. MASYAALLAH...MENGAPA KITA ORANG MELAYU BODOH SANGAT DAN BUTA KE TAHAP INI...

CHee XtheMan said...

The biggest problem in malaysia is our racist politicians.

Since we merdeka in 1957 till now Umno is malay, Mca is cina, Mic is Indian. All of them have never really changed. All ethnics still not unite as one Malaysian.

What "Alias Mohd Yusof" address here still smell racist. What is the untimate goal for PAS and Umno wants to continue with the "Ketuanan Melayu" agenda ? It is to discriminate the minority voice ? If this is the case we non-malay demands to grant all non-malay for refugee status to leave this country for good.

Do you think without the unity between Malay, cina and india in 1957, can we get mederka ?

Who is the very first guy to stand up in Melaya really giving a fight to British and Japan ? Still remember Chin Peng ? I may not like their communist ideology but ... he is really very vocal in defending Melaya from Britsh and Japan. Where is Umno, Mca and Mic during that time ?


Since the merdeka, then 1969 and till today, we still can smell the dis-unity of the rakyat in Malaysia. Umno's Ketuanan Melayu have been proven a disaster for Malaysian unity !! We all should untite as one Malaysian regardless of religion and race.

dragonajie said...

i do not agree at all with pakcik dari serendah. i am a malay, and to say malays are behind is everything is the same understatement used again and again to justify Ketuanan Melayu. Yes this is negara nenek moyang kita, same to my non-malays brethren who are born and bred here, is Malaysia not their country of bloodbirth? Put yourself in their place, how does it feel being treated like 2nd class citizens? there are brilliant but poor non-malays, and how is it fair that a rich dato's son gets scholarship but the poor non-malay doesn't? i've seen it with my own eyes and i am proud to say that malays now are at least on par if not better than other non-malays in terms of achievements. we do not need spoon feeding!

for things to change, we must change first. it starts with individual, and the mindset must be role-modeled by strong leaders, like demonstrated by anwar ibrahim and lim guan eng to name two.

Anonymous said...

Please stop hiding behind Islam. It does not preach racism as far as i know.

tulangferum said...

alhadee cerdik tak boleh ditumpang,

Turki jadi NATO sebab Eropah nak kuasai ketenteraan Turki. EU tolak Turki sebab taknak Turki maju. Apa yang sesuai untuk dia baru dia terima.

Tak pakai serban pun tak boleh fikir, kalau Hj Hadi tak boleh fikir sebab serban tahan lagi. Ini tak pakai serban pun tak boleh fikir nampak sangat tahap pemikirannya.

Anonymous said...

ala,si paklah ni pikiq,dia ni pandai chong,but infortunately for him n his barisan iblis,semuanya sedang backfire...PAS must never forget ketuanan islam comes 1st,ketuanan melayu/bansa..aaah..should be rejected totally frm the equation bcos sentimen ni bukan saja bs,tapi salah dari segi spritual islam.

suv

suv

Pakcik Dari Serendah said...

Dragonajie,

This is 'pakcik dari serendah'. Sorry if I have to say that, I think you are dreaming. The malays are far behind the chinese in many aspects be it in retail business, trading, construction, manufacturing etc. The chinese in malaysia deserve it for their hard work and the ability to take up enormous risks. In employments, chinese graduates and school leavers will get the first call (in most industries) leaving the malays on second call. That is why there are so many unemployed malay graduates.
Their only evenue is to seek employment with the government and GLC, even that is challenged and questioned until the PM himself seemed to have problem in explaining. Low paying factory workers are mostly malays, smallholders and farmers are also mostly malays. Since majority of the population are malay, is it wrong for the government to assist the malay. Unity among races can only be achieved if the economic pie is shared equally but it is not in Malaysia. Don't blamed it on one dato's son whom you knew got a scholarship as these isolated group of people are just greedy morons. Malays still need help and don't expect other races to help. We need to help ourselves through politically unity...yes 'keistimewaan orang melayu dan bumiputra' in our constitution is unfair to DAP and PKR's point of view but as a malay man yourself, what do you think is fair then??

waliku said...

kan ustaz nasa dah bersumpah dengan nama Allah yang dia tak call najib... ada yang komen ni tak ikut fakta... banyak kawasan yang Pas menang kawasan ramai pegundi bukan melayu dalam pru13.. kawasan felda lebih 90% melayu Pas lingkup 100%... ikuti lah berita... yang komen ni adalah orang berpolitik berotak politik bukan orang tarbiyah berotak politik... Pas adalah jemaah Islam ia hanya menggunakan wasilah Politik untuk dakwah.. tak mustahil suatu hari nanti dalam Pas ni ada orang cina dan india yang memimpin yang beriman kepada Allah swt mcam Ustaz Ravi dll... Pas takkan menipu sesiapa pun walaupun mereka kafir dan munafik.. biar kami ditipu tapi kami bukan penipu... sila hayati ucapah TGHH dalam Konvebsyen Pas perak dalam harakah terbaru... jangan baca blog sahaja... quran jangan lupa... aku dah dengar taklimat tertutup pimpinan tertinggi Pas tentang perkara-perkara ni... jika kalian dengar pasti tak berbangkit perkara ni... benda ni dah setel yang belum setel dakwah... DAP bincang dengan gerakan tak bising... PKR bincang dengan BN tak bising tapi bila pAS bincang nak tarikh UMno masuk Pas bising... terperangkap dengan media perdana juga... awal-awal aku seperti kalian.. tapi kini ku lega... umno akan ditarikh masuk Pas... sebaliknya... Dijauhi Allah..MW tak perlu besarla perkara ni tapi susah kalu kita tidak ditarbiyah rohani... tulisan beginilah jadinya.. kalu SB pun maybe aku percaya... PAS antara pengerak utama Permatang PAuh...

CHee XtheMan said...

Pakcik dari serendah,

I believe nobady will make noise if the govman really help the poor.
What is happen now is the abusing of NEP until a level that been disciminated the non-malay !! where is the keadilan here ? NEP have indeed failling in helping the poor malay. NEP only benefited to Umno gang. Nep also have slowed down Malaysia in moving forward !! where are we compare to Singapore ?

What have NEP done to Non Malay ?
1. NEP have force non-malay to be more self resilience.
2. NEP have force non-malay to be more competitive
3. NEP have force non malay to be
more independent or self-supporting
4. NEP have force non malay living in more realistic world
5. NEP have force non malay to work hard to make a living
6. NEP have force non malay to be
good in academy
7. NEP have force non malay to hate the govman policies
8. NEP have force malay to hate non malay when.

As i said again ..... the poor needs help. We need to help the poor regardless of ethnic origin.

NEP indeed help malay, But only Umno putera and puteri. NEP doen't help the poor Malay, NEP have discriminate non-malay rights,
NEP have become a tool of Umno to stay in power.

CHee XtheMan said...

Tulang Besi,

You are spot on. TG Nik Aziz says there were elements of hatred in Pakatan Rakyat towards Anwar.

This is bad, why PAS have such leaders that "Tamak" and morons like Umno.

Anonymous said...

Ada pemimpin Pakatan dengki pada Anwar
Aug 8, 08 8:43pm
Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mendedahkan berlakunya hasad dengki dalam Pakatan Rakyat terhadap penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada memenangi pilihanraya kecil Permatang Pauh, 26 Ogos ini, demikian lapor Bernama hari ini.


http://www.malaysiakini.com/news/87514

well,tulang besi is right..looks like the plot to sobotaj pakatan rakyat by certain individiduals is still alive

dragonajie said...

Salam pakcik dari serendah. Thanks for your response. :) I am not very good at debating issues like this, but I’ll try my best to express my point of view. :)

We talk about non-malays as if Malaysia consists of just the Malays. The standard Malay mindset is that the non-Malays can go to hell for all they care but the land belongs to the Malays. Is this the right attitude that we want to teach future generations? How about non-Malays who are born and bred here, who have been here for 4 generations, is Malaysia not their home too? Do they not pay their taxes? Do they not contribute anything towards building this nation? Isn’t it frustrating if the same thing happens to us, if the situation is reversed?

When we talk about poverty, why is it that only the Malays are of concern? How about Sabahans and Sarawakians? The Orang Asli? The Sikh? The Indians? For all its worth not all Chinese are rich either. Poverty is a universal problem regardless of race, so why only focus on the Malays? On Malay unemployment, it’s not just because of the ethnicity factor, it is also because many Malay graduates are incompetent. This is what happens when we put Malay quotas in local universities, the Malay students we gave education and study loans to are more interested in motorbikes. These ungrateful brats should be given the boot in their sweet hinds.

We are losing valuable non-Malay talents overseas. It is a real problem, when our own Malaysians prefer to work in Singapore, Australia, the US, the UK, when so much more can be done here. Imagine if one day Malaysia is attacked by the US or something like that, perhaps for our oil or whatever, wouldn’t we want the non-Malays with us to defend the country? Or would we see them say “Aiya, Ketuanan Melayu maa, tanah lu orang, lu orang defend sendiri laa”.

So what is fair? Equal opportunity, that’s what’s fair, in my humble opinion. We need to encourage more non-Malays to contribute to the country. Let them buy houses at the same prices as the Bumis. Poor Malays will not be able to afford to buy a house anyway so only Bumis with money benefit from it. Let them have more chance at getting study loans and scholarships. Allow more positions for them in the government. In return, we expect them to open up more employments in the private sector, and we want to buy supplies for our business at the same price that they are selling to their people.

I consider myself fortunate for being able to work in an MNC, and experience first hand how it feels like to be “marginalized”, intentionally or unintentionally, and it sucks. But like I stressed so many times, for things to change, we individually must change first. After all in the afterlife, there is no Heaven reserved for the Malays. :) Thanks for reading.

dragonajie said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Tulang Besi said...

dragonajie,

you are free to link to my blog

pakcik dari serendah said...

Dargonajie,

Salam to you. As a malay, of cause my concerned is towards my race. It may sound racist but I will rather be that instead of a hypocrite who had lost his roots. I am a fair person and it was you who gave the perception that other races can go to hell. You are wrong there. There will always be poor malay, poor chinese and poor indian etc and I am sure there are concerned people like you and me from the respective ethnic races that would fight for their cause. That is why we have the race based parties like MCA, MIC, DAP etc.

As it is now, our politics situation is seriously not healthy especially with PKR in the picture. They claimed to be a malay majority party but seemed trying to questions Malay's rights in every aspect. Bloggers community seemed to be in a cocoon with preset mind towards raceless ideology but do you think malaysian are prepared for that. Can you imagine what would happened if malays were put on a plain level field now to compete with the other races especially the economically advanced malaysian chinese communitiy.

Obviously introduction of NEP has help many malays to have some shares in the economic pie. Forget about the morons that abuse the NEP for their greed. Believed me, there are many successful Ahmad and Abdul that came from poor kampong families, had gained from NEP and their life are far better now.
Thanks for sharing.

Anonymous said...

Salam to all Malays!

kalau kita nak maju kita kena usaha sendiri tak payah nak kaitkan PAS ke UMNO ke PKR ke, Allah tidak akan mengubah nasib seseorang jika hambanya sendiri yang mau menguba. Apa gunanya kalau kita ni dok nak bertekak aje. It wont change a thing. Look at the Indons, tak de subsidi pun boleh hidup!!!!!!!!!!!!! Kita kena percaya yang rezeki kita datang dari Allah Taala dan atas daya usaha kita sendiri. Sekarang kita sendiri usaha untuk membangunkan diri kita, keluarga, dan masyarakat. Ayoh kita berkerja keras. Work hard work smart.

alhadee said...

dragonajie,

*clap* *clap* *clap*

pakcik dari serendah,

Hello la pakcik. Right now the biggest contributor to our economy pie is our Oil n Gas resources. That accounts from approximately 47%.

From that 47%, we have 3 states producing oil, Sarawak, Sabah n Terengganu.

Only in Terengganu we have Malay majority. Sabah got only 11%++ malays while Sarawak got 20% malays.

This non Malays land are the one contributing hugely to Malaysian economic pie la pakcik.

And Sabah n Sarawak n Federation of Malaya together form Malaysia as equal partners.

Look at what happen 45 years later. Not only these states only got 5% of the oil revenue, when 95% is channell to the Federation thru Petronas. THese 95% is used to sustain the Malays in Malaya and they keep on harping of stupid Malay rights and so on.

What happen to the Kaum Pribumi Sabah n Sarawak? They are natives too. I have been to the East Coast and I know how poor they are in Kampungs. But please go to the rural area in Sarawak n Sabah, even those East Coast will look like Rockefeller compare to the rural natives of Sabah n Sarawak.

I can tell you that many of Sabahans n Sarawakian feel it is a mistake to form Malaysia. Sarawak and Sabah should have bail out from Malaysia at the same time Singapore does.

So what happen now? Stupid PAS and UMNO keep on harping ketuanan this and that.

I can assure you that almost all MPs from Sabah and Sarawak will oppose any theoretically law or policy. Just watch. PAS n UMNO can go and kiss each other.

tulangferum's "EU tolak Turki sebab taknak Turki maju.".

Aku nak cadangkan hang baca dulu psal sejarah EU. EU bukannya lahir psal pemimpin dia satu hari tiba2 bangun dan rasa nak tubuhkan EU ok?

Kalau hang boleh kata masuk EU untuk jadi maju, nampak sangat pengetahuan am hang lemah sangat.Aku bagi hint kat hang, EU diasaskan oleh negara-negara yang dah maju pon.

Bukan tujuan EU ditubuhkan untuk tolong mana2 negara yang tak maju jadi maju. Hang kena jadi maju dulu, kena ada kriteria dulu baru boleh masuk EU.Dan untuk pengetahuan hang, masuk EU tak semestinya terus maju.

Apa la pemikiran Melayu ni. Nie mesti ada pemikiran bahawa ikut ustaz bodoh terus boleh masuk syurga.

Ini la contoh Melayu. Baca TKO bodoh tue pon ingat diri dah pandai.

Sila buat research hang sendiri ok? Kalau hang bergantung dengan orang bodoh dlm TKO tue, hang la makin jadi bodoh.

Aku pon baca TKO sekali sekala nak cari pembacaan ringan yang setaraf dengan majalah Mastika. Sekadar untuk hiburan boleh la. Untuk knowledge, almost 0.

Tolong bukak laman web lain selain TKO dan laman2 lucah dan tolong rajin sikit membaca boleh?

tulangferum said...

alhadee aku cadangkan ko simpan aje ko punya bangang buat pusaka keturunan. Selama mana sesebuah negara bangsa tak terima "hak asasi" mengikut acuan Eropah/AS selagi itulah negara itu dikira tak maju. Cuba ko listkan SEMUA negara yang dah diterima masuk EU. Apa kurang sangat kemajuan Turki berbanding negara2 tersebut? At the end of the day, kalau tak ikut garis panduan "hak asasi" Eropah/AS toksah harap la nak kongsi apa2 dengan diorang.

Simpan ko punya bangang yang most probably ko warisi dari bapak ko, jaga kebangangan itu baik2 dan wariskan pada anak2 ko.

alhadee said...

At the end of the day, kalau tak ikut garis panduan "hak asasi" Eropah/AS toksah harap la nak kongsi apa2 dengan diorang.
===========

tulangferum,

EU dah ada peraturan sendiri, so nak cakap apa?

PAS kata orang bukan Islam tak boleh jadi ahli, itu hak dia nak buat peraturan.

Apa kurangnya orang bukan Islam? Ramai yang jujur, tak menipu, menentang rasuah dan kezaliman tapi masih tak boleh jadi ahli. Orang berlidah cabang macam Hasan Ali boleh pesuruhjaya negeri la pulak. Penipu macam Hadi Awang dan Nasa boleh pegang dua jawatan tertinggi dalam PAS, Presiden dan Timbalan Presiden tu!

Tapi PAS dah buat peraturan rumah dia sendiri. So be it. Kita boleh kritik tapi itu dah rumah dia, tak suka tak payah masuk. Aku yg Islam nie pon tak teringin nak masuk.

Boleh apply situasi di atas utk EU tak?

Tapi bagus lah hang dah boleh terima bahawa Turki kena reject bukan psal penduduk dia ramai Islam tapi atas sebab lain.

Jangan harap nak kongsi apa2 dgn diaorg? Hmmm...

Aku merayu sangat2 la kat hang, tolong la kurangkan membaca artikel TKO, Majalah Mastika dan lain2 pembacaan ringan dan bodoh.

Turki penerima ke 3 terbesar military dan economic aid US lah ok?

So mintak tolong la bebeno. Kalau tak dapat hentikan ketagihan membaca artikel2 tahyul dari Harakah, TKO, tolonglah kurang2 kan ok?

dragonajie said...

hi again pakcik. this has been going on for 50 years! you cant say that even after 50 years the malays are still not ready. how long will we need to be ready then? 100 years? i think the indicators are pretty obvious. malays now are no longer the poorest of the poor. the poorest of the poor are those who have to take sampan just to go to school. those who read by candlelight. those who live on trees. and you will not find MAJORITY malays in this condition anymore.

tulangferum said...

alhadee,
oh, ye ke turki penerima ketiga terbesar military aid US. Maknanya baik benarlah hati US tu, maknanya ada faedahlah Turki menjadi sekular kerana mendapat military aid dari US....

ko tak pernah baca critics of such military aid ke? ataupun ko tak pernah tahu kisah bantuan US kepada Latin Amerika? apa tujuannya? Ikhlas kerana Allah?

apa nak buat, dah kemaruk sangat dengan Obama.......

-- kebangangan pabila sudah sebati sukar untuk diubati

Pakcik dari Serendah said...

Alhadie,Apa you cakap ini,when pakcik said pasal ecomomic pie, it's not about the revenue earned by the country, its the economic activities of the country that right now is almost monopolized by one race. Its the same scenario in Indonesia. Malays participation after the introduction of DEB some 30 years ago has risen to about 20% and you know that the government's aim was to get at least 30%. I worked for a company which is a subsidiary of PNB. Without the help of the government and DEB policy, there is no way PNB boleh berjaya seperti sekarang. Yes, in the 20% there is probably big companies owned by cronies of the past leaders including of Anwar Ibrahim and do you know these successful cronies are doing their best to help malays get a lot of jobs and always try to groom as many of them to be potential corporate leaders. In our meetings, we keep telling ourselves, how can we help the malays.. Our group of companies practiced open tender and a policy of transparence and do you know who would get the tender, its our non-malays contractors and suppliers. The malays just could not compete. We did sometimes out of pity breaks rule to give some of the tenders to orang kita.My boss sits in the board of many non-malays companies and he told us, there is no way malay contractors and suppliers could get any job with these companies - not even one, nak tolong pun tidak boleh. This is the real world..I am not interested in any political parties, never been an UMNO or PAS member but one thing for sure, I do care for the malays. The present government has help a lot of malay contractors, thousands of them all over the country and this cannot be denied. Even though some did get a bigger share (the greedy morons), a lot did benefit from it.The present government policy of helping anak melayu dengan sekolah berasrama penuh, sekolah teknik, MRSM, College MARA yang berbagai etc is very nobel. Scholarship given at tertiary level dan quota kemasukan perlu dipertahankan but it doesn't mean that tak layak pun boleh masuk. Do you know that for certain popular couses, even with good result anak you might not get the place. Disebabkan cemburu (you know who), anak-anak kita sukar hendak dapatkan pekerjaan di sektor swasta.  Macam-macam alasan diberi, Universiti dan anak kita tiada kualiti lah, tidak rajin dan sebagainya. Dibelengu dengan perbagai persepsi negatif. Syarikat kami telah mengambil berpuloh-puloh graduate melayu tempatan, mereka ok malah ada yang lebih baik. Masaalah nya, kami hanya boleh tolong 20 -30 orang, ada berpuluh ribu di luar sana yang perlu ditolong.You guys (including Dragonajie)can argue with hundred and one reasons dengan isu Turki, sampan, orang asli dan sebagai nya but believe me, out there orang melayu sebenar nya tertindas. Memang susah nak cari kedai atau kilang-kilang kepunyaan melayu di KL atau mana-mana negeri. Kebanyakan Melayu hanya manpu beli rumah murah dan sederhana murah. Pendapatan per kapita orang melayu pun jauh rendah daripada kaum cina. Dalam keadaan ini lah pakcik berpendirian orang melayu masih perlu di tolong. Mungkin lagi 10 hingga 15 tahun dan bukan 16 September ini atau pilihan raya ke 13 nanti.  Terima kasih kerana membaca dan berkongsi pandangan...Wassalam.   

alhadee said...

pakcik dari serendah,

pakcik sendiri kata 'Ini negara nenek moyang kita dan kita masih ketinggalan didalam serba segi.'.

Minta maaf la pakcik. Bukankah ini juga negara nenek moyang orang2 Iban, Bidayuh, Kadazan, Bajau dan Murut?

Dan kita ada orang seperti Tian Chua yang nenek moyang nya juga dilahirkan di tanah ini.

Tapi Tian Chua masih tidak dianggap anak jati. Tapi Khir Toyo datuknya datang datang dari Indonesia boleh pula mendapat taraf lebih istimewa dari Tian Chua.

Sampai bila kita hendak bercakap mengenai ini tanah moyang siapa?

Jika kita hendak bercakap mengenai kontrak sosial, sila lah. Saya sebagai kaum peribumi Sarawak tidak akan teragak2 untuk membangkitkan hasil muka bumi Sarawak yang dipungut untuk membantu Melayu di Tanah Melaya.

Hanya 5% dipulangkan kepada kaum peribumi Sarawak. 95% pula dirompak oleh Melayu Islam di Tanah Malaya.

Kalau nak bangkitkan sangat soal hak, boleh, silakan pakcik. Make ur first move.

Boleh saya ungkitkan janji2 pemimpin Melayu kepada kaum peribumi Sarawak dan Sabah apabila memujuk Sarawak dan Sabah untuk bergabung membentuk Malaysia bersama2 dengan Persekutuan Tanah Melayu.

Boleh saya ungkitkan bagaimana pada tahun 70an, pemimpin Melayu di Tanah Melayu telah mula merompak 95% dari hasil bumi kami.

Tahun 1963 bukan main lagi banyak janji manis ditaburkan.

Duit hak orang-orang Iban, Bidayuh, Melanau, Kadazan, Murut, Bajau itulah yang digunakan untuk membina KLCC, KL Sepang, Putrajaya, lebuh2 raya, membayar gaji orang Melayu di sektor awam di Tanah Melayu.

Saya berpendirian bahawa yang miskin mesti ditolong tanpa mengira bangsa dan agama. Saya simpati kepada orang-orang Melayu yang miskin tapi pada yang sama saya juga simpati kepada orang India yang miskin, orang Cina yang miskin, orang Iban yang miskin, orang Kadazan yang miskin.

Saya menyokong penuh usaha pembentukan anak bangsa Malaysia yang sama taraf.

Tapi kalau pakcik masih juga nak bersikap racist dan hendak membangkitkan hak Melayu seperti mana kata pakcik, tanah nenek moyang (macam la Iban, Bidayuh, Kadazan itu semuanya pendatang) sila kan.

Boleh lah kita ungkit mengungkit. Heran betul dengan Melayu2 ini. PAS dengan UMNO sama saja, tidak mempedulikan nasib anak peribumi Sabah dan Sarawak. Bila nak bercakap, cakap psal Islam dan Melayu sahaja.

Hanya Anwar saja yang sekarang ini mengambil berat. Peduli lah apa niat beliau, itu Allah saja yang tahu.

Tapi PAS for All? Ptuiiih !!

Pakcik dari Serendah said...

Alhadee,

Pakcik tidak berapa faham tentang masaalah yang dihadapi oleh orang sarawak. When I mentioned about malay issues in Malaysia it is based on my personal perspective to instigate the mind of orang melayu supaya sedar tentang masaalah yang dihadapi oleh orang melayu. Since you are not a malay,I am sorry for that. Nevertheless,being bangsa yang kebelakang dari segi kemajuan ekonomi, adalah baik untuk orang sarawak benchmark dengan bangsa yang berjaya dan saya percaya bangsa yang control ekonomi sarawak juga bangsa cina. Bila saya benchmark kepada bangsa cina bukan bermakna saya benci mereka dan mereka harus pergi dari malaysia, tidak sama sekali. Benchmark atau perbandingan begini ialah untuk kita menilai mengapa kita gagal dan mereka berjaya. Formula kejayaan pertama mana-mana bangsa terletak pada taraf pendidikan bangsa tersebut. Saya percaya penekanan ini adalah teras kerajaan sekarang dan harus diperkukuhkan. Orang sabah dan sarawak untung, sebab masa pakcik belajar di universiti dulu, macam macam peluang biasiswa mereka dapat, cuma hendak dan tak hendak sahaja. Result lebih kurang pun tak apa. Satu lagi, mana ada negara beri duit bulat-bulat kepada rakyatnya, yang hanya boleh di beri ialah pendidikan, bantuan kewangan dan peluang atau opportunities.

Di Sarawak peluang perniagaan banyak dan bantuan pun banyak tetapi jika hendak harap benda itu jatuh di paha sorry lah. Bangsa cina sarawak berjaya kerana keturunan mereka familiar dengan bidang perniagaan dan dapat meraih sebanyak peluang dari negeri yang besar, penduduk sedikit dan resources semulajadi yang banyak. Satu lagi kamu kena ingat, mereka berjaya di semenanjunag, di Indonesia dan Thailand ialah kerana ikatan perkauman mereka kuat dan mereka saling bantu menbantu sesama sendiri dari segi peluang dan kewangan.

Negeri lain di Malaysia yang tiada minyak royalti boleh berjaya, tak kan sarawak tidak boleh. Pandangan pakcik, janganlah harap sangat pada PKR, kelak ia akan jadi serupa Gerakan dan DAP. Kenapa tidak, yang ada duit dan berkuasa kaum cina, eventually orang sarawak ke, melayu ke atau sabah akan terpingir. Anwar tidak akan hidup selamanya...ahli nya kelak akan memperjuangkan hak orang cina lebih dari hak orang lain...evolusi nya tetap sama. Terima kasih Alhadee.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.