Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Friday, February 6, 2009

Kenapa Ustaz Harussani Baca Doa Semasa Majlis Angkat Sumpah

Tak boleh ke ambik MC? Dia pun dah tua, jadi kalau ambik MC pun tak jadi persoalan. SAya dapat maklumat sejak sekian lama, bahawa antara yang kuat melobi PAS untuk bekerjasama dengan UMNO ini adalah Ustaz Harussani Zaakria sendiri melalui beberapa kenalan beliau dalam Majlis Syura.

Jadi, saya tak hairan, Ustaz Harussani menghadiri majlis ini dan membaca doa selamat ke atas majlis yang bersifat pengkhianatan dan kezaliman tersebut.

Saya cuma menyeru kepada semua pimpinan PAS yang satu waktu dahulu pernah termakan dengan kata-kata Ustaz Harussani ini, sedarlah.

Betapa baik pun Ustaz Harussani ni, dia tetap penyokong dan pendokong UMNO. Satu waktu dahulu bukan Ustaz Harussani pernah mengeluarkan fatwa mengecam Tuan Guru Haji Hadi dalam isu Kafir Mengkafir?

Ramai orang UMNO berkata fatwa ini wujud dalam simpanan Majlis Fatwa.

Dan sepanjang yang kita tahu, berapa kali kah Harussani Zakaria datang membantu PAS? Tiada.

Kalau beliau ini benar-benar berjuang Islam dah lama beliau kena pecat, macam bekas Mufti Selangor dahulu.

Bukan Imam Ghazali pernah memberi amaran kepada kita semua bahawa ulama Us Suq itu adalah ulama yang kerap turun naik tangga pemerintah.

seharusnya ulama dalam Majlis SYura itu merasakan diri mereka lebih mulia dari ulama pemerintah kerana ulama dalam Majlis Syura berjuang menegakkan kebenaran dalam segala tribulasi dan cabaran. Tidak hanya duduk dalam pejabat berhawa dingin sahaja.

Sekadar bertukar pendapat sahaja.

Tulang Besi

51 comments:

Anonymous said...

sampaikan ustaz harussani pun awak nak bantai.. dah dia mufti perak.. kena la baca doa.. dia reti hormat sultan tak macam seorang yb parti islam tu yang mohon derhaka pada sultan..

Anon said...

Anon 8.34PM
Derhaka mcm mana pun tak mcm UMNO panggil Sultan " NATANG" !!!!

Anonymous said...

Dia mufti Perak la pandai....Takkan nak panggil Nik Aziz kot.. ataupun Anwar Ibrahim. Entah apa apa ko ni.

Kalu hati dah hitam tu hitam jugak la

Anonymous said...

Perakians,

Tomorrow Najis will be in Ipoh to attend CNY open house organise by MCA(I'm not sure on the exact location. Pls find out).
Everyone are invited! Pls bring along the telur busuk or kasut or whatsoever. Sure you know what's the purpose for!

Anonymous said...

UMNO is corrupt to the core and they have the govt machinery and police illegally on their side.

Everyone should know, you w ork with UMNO, you are working with the DEVIL!

Remember!!!!!

havoc said...

hehe...Sultan adil disembah...agak nak tak betul kite sanggah le..yopp

tapi tak le pggil sultan Natang...

bodo kayu pye umno..

Ahjamal said...

Should i am not wrong Ustaz Harussani was a FT mufti and then to perak. I was with a rombongan from Indonesia KH we were introduced to him. He was from Banjarmasin South Kalimantan. You are right to say that he is an UMNO man . This was what he told us that UMNO must be
stay as the government. This is a very bias mufti and very racist.

Anonymous said...

Very sure all attendees to Najis attendance for the CNY organized by MCA will NOT be allowed to wear shoes, slippers or sandals.

Anonymous said...

Dear God,
Please make sure the Sultan dies mati pucuk and his new daughter in law is raped by a thousand Indonesians. Amin.

Anonymous said...

ketepikan dulu parti politik.. skrg ni org melayu dah dipermainkan oleh bangsa lain. Sultan pn dia nk bawa ke mahkamah. jgn jd org melayu yg BODOH. Mana maruah org melayu? "Hilangnya Melayu Kerana Melayu". Sedarlah wahai bangsaku!!!!

Bangsa Cina Malaysia said...

Asalamualaikum,

Rakyat Perak dan seluruh Malaysia marilah berkabung atas kematian demokrasi
dan berdoalah kuasa kepada rakyat untuk memilih di kembalikan serta merta.

InsyaAllah MB Nizar akan kembali berkuasa.

Ameen.

Anonymous said...

Kalau mufti ni nak umno dan pas berbaik, then Allah bless him.

What is your problem? Anda suka kita sesama agama dan bangsa bercakaran?
Tengok video demo di Perak, terguris sungguh rasanya.
Orang Melayu dijalanan, berteriak. Orang lain tumpu tenaga pada kerjaya dan keluarga.

Saya Pencinta Keamanan

Anonymous said...

Mintak maaf laa sa.udara..

rasanya kurang cerdik sket laa sampai bab baca doa nak bantai..dia tu mmg dah mufti perak dan sekaligus merangkap penasihat agama kepada sultan perak..dah menjadi tugas dia mengendalikan bab2 agama nie lebih2 lagi bagi upacara yg melibatkan sultan..xkan panggil mufti johor ke selangor or TPM plak..xde kena mengena dgn parti dei!!..biarlah ada pengetahuan sket sebelum buat kesimpulan yang melulu..

sekuntum mawar merah said...

salam.

maaf juga, sy rasa kurang sesuai menuduh seorang mufti begitu. biarpun bagaimana berbeza pun pendapat kt, kena hormat orang yang dah belajar ilmu agama lebih byk dari kita. sy sendiri mengaku cetek ilmu agama lg. rasanya tak perlu libatkan politik dengan peribadi mufti. yg sy tahu mufti perlu bebas.Sahibul samahah datuk harussani adalah antara mufti yang saya kagum kerana kelantangan beliau bersuara dan menegur secara terbuka berdasarkan ilmu (bukan krn emosi mahupun gila kuasa),selain SS Datuk Dr Asri, yang kini 'direhatkan kerana menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi'.

May Allah bless us all..

Anonymous said...

Saya tertunggu-tunggu sangat respond SS Mufti Perak Harussani menjawab tuduhan TG Nik Aziz yang mengatakan Kerajaan Negeri BN yang menteri besarnya baru angkat sumpah itu KERAJAAN HARAM.

Apabila KERAJAAN HARAM gaji semua yang makan gaji dengan kerajaan Negeri Perak termasuk Harussani dan sultan, bakal sultan dan kerabatnya menjadi HARAM!

Mengapa HARAM, kenalah tanya TG Nik Aziz, kata kawan saya.

Bagi saya sendiri, HARAM atau tidak, kita kena tengok dari sudut dasar perundagan Islam yang dinamakan 'Masalih Mursalah', iaitu kaedah umum yang diguna-pakai oleh ulamak bertaraf mujtahid atau mufti seperti Harussani bagi melakukan ijtihad atau lebih tepat lagi menjatuhkan hukum bagi perkara-perkara dan masalah -masalah baru yang timbul di zaman moden ini yang tidak diterangkan dengan jelas dalam al-Quran, Hadis, ijma' dan qias yang berkaitan dengan hal muamalat seperti hukum permindahan jantung, perbuatan hisap rokok, amanah saham, amalan yoga dan lain-lain yang biasa kita dengar dan menganggap tindakan 4 katak melompat berwajah manusia wakil rakyat Adun di Perak menepati maksud perkara-perkara dan masalah-masalah baru tersebut.

Saya berani mengatakan Harussani akan menjatuhkan hukum 4 katak melompat tersebut seperti berikut:

HARUS - jika tujuan -tujuan syarak keempat-empat katak tersebut melompat ialah untuk mendatangkan kebaikan dan memanfaatkan rakyat negeri Perak, amanya dan agama Islam, khasnya yang saya tidak perlu jelaskan.

HARAM - Jika sebaliknya, iaitu jika ia menimbulkan kemudaratan kepada rakyat seperti wujud keadaan tidak menentu yang antaranya wujud perbezaan pendapat yang jelas di kalangan pakar undang-undang negara dan SUHAKAM mengenai kesahihan pemecatan MB Pakatan Rakyat oleh DYMM Sultan Perak,uamak jadi membisu, kebencian rakyat bertambah kepada UMNO yang telah banyak berjasa, orang Cina menjadi marah, ketidak adilan sosial seperti FRU cuma tembak gas kepada penujuk perasaan pendokong Pakatan Rakyat tetapi tidak pendokong UMNO, dan sebagainya, di samping menimbulkan kerosakan kepada rakyat seperti rakyat mencaci Sultan Perak dalam blog dan kepada agama Islam seperti tembakan gas oleh FRU ke arah Masjid Ubaidullah.

Anonymous said...

WOI APSAL BODOH NAK MAMPOS SANGAT ENGKAU NI! MUFTI BACA DOA PUN JADI ISU KE??? PEGI MAMPUS LAH!

Tulang Besi said...

boleh ke mufti mendoakan kesejahteraan orang yang buat kezaliman mcm ni?

Korang fikirla sikit. Ada otak pakai

Anonymous said...

Apa nak jadi dgn bangsa Melayu? Jangan nak salah kan bangsa lain pulak!
Tepuk dada, tanya iman!
Di mana letaknya pegangan agama dan nilai murni bangsa Melayu hari ini?
Mengapa sebegitu kotor sekali bidang politik di tunjangi oleh segelintir orang Melayu yang gila dan tamak kan kuasa?
Ke mana perginya tata-susila, adat dan kesopanan tinggi orang Melayu yang di pegang selama ini? Ke mana hilangnya martabat tu...
Yang dah berkuasa nak berkuasa lebih, yang dah di beri kuasa tak pandai berkuasa dan natijahnya memakan diri sendiri. Dan kesudahannya rakyat juga yang tersepit di tengah.
Ibarat dua gajah yang bergaduh, semut pula yang mati kena pijak.
Dalam kegawatan ekonomi dunia yang meruncing masa kini dan tak kurang jua melanda negara ini, takkan kita orang Melayu asyik tikam menikam sesama sendiri. Haprak, tamak dan gila kan kuasa?
Akhirnya siapa juga yang akan rugi nanti? Bila nak habis ni?
Pilihanraya dah pun berlalu.
Takkan ahli2 politik Melayu yang kononnya berpelajaran tinggi, kuat sembahyang, iman tinggi, lengkap dengan Kiamulailnya tak terfikir nak memajukan bangsa dan negara ini daripada terus tikam-menikam sesama sendiri dari belakang?
Sampai bila nak maju?
Tahun 2020 bukan lama lagi nak menjelang!
Tapi perangai orang Melayu tak berubah barang sedikit pun.
Tak malukah dengan budak2 sekolah dan yang mengaji di peringkat universiti yang tengok telatah2 ahli2 politik yang asyik bergaduh berebutkan kuasa?
Tak sedarkah kita anak2 bangsa ini memerhati apa yang sedang berlaku dengan pemimpin Melayu sekarang ini ... dan apa yang akan terjadi dengan negara ini satu hari kelak?
Sekarang, sampai institusi Raja jadi persoalan, di heret ke kancah politik gara2 segelintir ahli2 politik yang rakuskan kuasa? Tak ketinggalan juga pihak berkuasa seperti polis dan Mufti pun turut sama terlibat!
Tak malu kah kita dengan bangsa lain yang sedap tengok orang2 Melayu bergaduh sesama sendiri?
Dah tua, tak sedar diri. Kubur kata mari, dunia kata pergi.
Tak kira lah sama ada yang terlibat berdarah di raja atau masyarakat marhain! Pokoknya semua manusia dijadikan Allah Taala sama. Darah sama juga MERAH. Sama juga makan nasi dan sujud menyembah Tuhan (ALLAH S.W.T.) yang sama dan Satu. Tak malu kah kita???
Kalau macam ni lah gelagat orang Melayu yang kononnya dikatakan maju...minta maaf lah. Jauh bara dari api.
Kalau asyik nak berebut kuasa aje...sampai bila2 pun takkan habis. Yang menang jadi arang, yang kalah jadi abu.
Tapi tak terfikirkah sejenak apa akan jadi dengan nasib anak bangsa kita besok hari?
Sudahlah sistem perundangan negara dan perkara berkaitan tak dihormati dan sewenang-wenangnya dicabuli, kuasa eksekutif pula tak dapat memainkan peranan penting dan efektif untuk mendamaikan pihak yang bercakaran.
Apa... tak ada kesedaran kah kita orang Melayu dewasa ini bahawa untuk memerintah itu adalah satu tanggungjawab dan bukan nya perkara main2 dan untuk mengaut kekayaan dan berkuasa semata2 dan menikmati kesenangan duniawi.
Orang politik lupa mereka bertanggungjawab terhadap rakyat yang mereka pimpin dan yang menaikkan mereka di atas sana.
Lompat sana, lompat sini. Lepas tu, muka buat dehkk aje...
Apa ertinya doa-doa yang kedua-dua belah pihak panjatkan kepada Allah? Semuanya tak ada erti langsung.
Siapa kata doa-doa orang Melayu akan diangkat naik ke langit kalau asyik bermasam muka dan berkelahi? Fitnah memfitnah dan kata-mengata.
Malah sebaliknya yang akan berlaku ... betul2 mengundang bala dan kemurkaan Allah Taala.
Kalau berkhutbah pada hari Jumaat bukan main lagi pandai, berceramah di surau2 dan masjid2.
Bukan main lagi rakyat kebanyakan digula2 dan termakan seruan oleh ustaz2 yang berbuih mulut merayu supaya hidup aman dan damai, perpaduan harus kukuh supaya negara makmur dan sejahtera.
Tak ketinggalan ayat2 suci Al-Quran diketengahkan dan diterjemahkan dan Hadis2 Nabi S.A.W. di baca buat renungan bersama.
Pergi jahanam lah dengan semua seruan kosmetik ini kalau pemimpin2Islam pun tak reti nak memerintah dan terus menerus fitnah-memfitnah antara satu sama lain.
Islam apa macam ni kalau memerintah negara Malaysia yang sekecil ni pun tak reti?
Kalau hentam si laknat Yahudi di Israel tu ...wahhh.... bukan main lagi pandai orang Melayu kita! Lebih pandai lagi daripada si bahlol Pak Arab yang asyik pakai jubah ke sana ke mari.
Kalau perangai sendiri macam Yahudi tu, hah... nak cakap apa?
Akhir sekali - buat renungan bersama, kalau masih ada kewarasan fikiranlah. sila lihat di bawah : -

Kalau sekarang di Perak kerusi BN 28, PR 28, dan Bebas 3 maka tidak adalah yang berhak memerintah kan!
Tapi macam mana pula BN boleh mendabik dada dan mengambil alih kuasa?
Kan Sultan tak ada kuasa politik untuk masuk campur urusan pentadbiran!
Kalau Raja dah berpolitik, maka tentulah dah bercanggah dengan perlembagaan negara. Sedangkan institusi Raja adalah simbolik.
Raja tak ada kuasa untuk melucutkan kuasa Menteri Besar yang di pilih oleh kuasa rakyat menerusi pilihan raya yang sah.
Raja tak boleh di lihat sebagai bi-partisan.
Wah, saya yang bukan lawyer ni pun tahu undang2. Ini kan Sultan pula yang suci, berdaulat, tak boleh di sanggah dan di kasihi rakyat sememangnya arif pasal undang2 sebab baginda memang lulusan dalam bidang undang-undang.!
Tapi tak apalah kan! Asal jangan jadi Lawyer buruk. He he he...
Besok tinggal kan dunia yang fana ni, hah tahu lah...apa nak jadi.
Daulat Tuanku, jangan tak Daulat!
Tapi ada had nya.
Bak kata pepatah orang Melayu dulu lah ya, "Raja Yang Adil, Raja Di Junjung. Raja Yang Zalim, Raja Di Sanggah".
Harap-harap tak merebak kat negeri oiii... orang2 Melayu yang banyak sultan2 dan raja2 kot! sudah la.
Renung-renung kan lah.
Sebab kita tak nak lebih banyak lagi orang2 Melayu di zaman moden ni akan jadi Si Hang Jebat moden pulak.
Niaya kot, niaya. Bahaya.... sebab bukan semua orang Melayu sekarang ni Bodoh bin Bahlul.
Cukup lah gugurnya Si Jebat yang syahid tu dulu di zaman Kesultanan Melaka.
Tak kan nak jadi di Perak pulak! He he he.
Tapi jangan pulak Malaysia ni akan jadi Republik. Ada President pulak tu. Seperti yang pernah disuarakan dulu sewaktu pemerintahan ehem ehem...
Salam sayang lah buat semua orang Malaysia yang cintakan keamanan. Kursusnya buat orang kite Melayu.
Tengok-tengok juga apa yang jiran kita buat seberang laut tu.
Dah lah Malaysia kehilangan pulau baru-baru ni.
Jangan asyik merapu gilakan kuasa!
Renung-renung kan lah ya....!

maun said...

Dah dia makan gaji, kena le buat. Kalau Sultan suruh jilat bontot pun dia buat. Janji Sultan

Tulang Besi said...

Takkan tak boleh ambik MC kot

Semua kakitangan kerajaan negeri perak ada boleh ambik MC

Anonymous said...

Kalau dah dasar pemodek tu nak buat macam mana ? pergi mapus yang rampas kuasa tu.
Tunggulah PRU ke 13 , semu puak puak ni jadi NATANG.

Anonymous said...

Kalau dah dasar pemodek tu nak buat macam mana ? pergi mapus yang rampas kuasa tu.
Tunggulah PRU ke 13 , semu puak puak ni jadi NATANG.

Anonymous said...

tuan-tuan sekalian.. harap bertenang.. cuba fikir perkara nih..

1. Kalau semasa mengambil alih pemerintahan DSN ada mengatakan ini adalah anugerah tuhan yang maha hebat dan tidak disangka-sangka, kenapa sekarang tidak boleh berfikir sedemikian.. sabar dan berserah kepada Allah yang maha berkusa.. dan mungkin ada hikmahnya.. menafikan apa yang terjadi bermakna menolak kejadian tuhan.. so..

2. Allah telah mengubah pendirian Adun-adun yang melompat parti untuk menyokong BN.. so mungkin ada hikmahnya.. kalau nak ikutkan.. DSN mampu untuk mentarbiahkan mereka supaya tidak berganjak.. tetapi kenapa masih lagi berganjak.. bukan ker kuasa tuhan lebih mengatasinya.. ada hikmak disebaliknya..kalau betul pembawakannya DSN dalam tempoh 11 bulan akan mampu memantapkan dan memautkan hati-hati seluruh adun kerajaan untuk bersama-sama dalam pakatan rakyat termasuklah 3 orang adun yang melompat tu.. kalau itu tak mampu.. macam mana nak meyakinkan tentang hukum hudud kepada mereka..

3. DSN hanya selalu menyalahkan kerajaan BN memerintah selama 50 tahun.. dan benda ni sentiasa di sebut-sebut sehinggakan lupa untuk memantapkan hati-hati adun PR untuk terus bersama PR sehingga ke pilihan raya ke 13.. semacam kerajaan dulu tidak langsung memberi bakti walaupun sekelumit.. ini membosankan rakyat perak.. cukuplah 2 bulan sebut... dan selepas tu war-warkan apa perancangan untuk pembangunan dan kesejahteraan rakyat..dan kalau boleh libatkan semua peringkat tak kiralah adun PR ker atau adun BN.. tapi tidak..

4. bagaimana kalau projek 16 september terjadi dan berjaya.. adakah masa tu kita kata Pakatan rakyat menubuh kerajaan ikut pintu belakang, adakah kita kata gaji-gaji menteri dan perdana menteri masa tu haram.. dan bagaimana lagi.. projek 16 september menampakkan pakatan rakyat merestui penubuhan kerajaan ikut pintu belakang.. so jangan persoal lagi...

5. kalau pihak PAS menerima tawaran pihak UMNO dulu rasanya DSN nizar masih lagi jadi MB..so siapa yang rugi..tapi kita masih lagi ingin berkerjasama dgn orang yang menentang hukum hudud.. so inilah balasan tuhan...

sekian dari kabuspagi..

Anonymous said...

Saudara-saudaraku sekelian.

Bercakaplah secara rasional. Berfikir sebelum berkata-kata. Sesungguhnya Allah bersama-sama dengan orang-orang yang sabar dan beriman. Adakah dulu Rasulullah terus dapat mengembangkan syiarnya dengan mudah? Diugut bunuh, dilempar tahi dan macam-macam lagi siksa dan azab perit baginda lalui. Itu kekasih Allah tuan-tuan. Apatah lagi kita yang melata ini berbanding Baginda. Marilah kita muhasabah diri kita terlebih dahulu. Bukankah kejadian ini kehendak Allah. Adakah kita tidak menerima takdir Allah? Itu derhaka namanya. Percayalah tentu ada sesuatu yang Allah cuba menduga manusia yang mengatakan dirinya orang-orang yang beriman. Percayalah bahawa Allah itu maha adil lagi bijaksana. Kalau kita menyatakan bahawa kita adalah di pihak yang benar dan dizalimi, maka kita wajib menunjukkan kepada orang lain bahawa kita adalah apa yang kita katakan.

Ambillah peluang ini untuk mendekati hati orang-orang yang tidak menyokong perjuangan kita sekarang ini agar mereka menyukai dan menyokong perjuangan kita kelak. Bukankah tujuan kita adalah untuk berdakwah dan mengajak kepada jalan yang benar? Jika itu matlamat kita yang sebenar, maka kekuasaan yang kita terlepas pada hari ini janganlah dijadikan sebagai satu faktor untuk melepaskan geram kepada pihak yang menindas, menzalimi dan menipu kita.

Ambillah ia sebagai satu pengajaran. Marilah kita mengukuhkan semula ukhwah kita dan seterusnya memperbaiki kembali sebarang kesilapan dan keburukan akhlak kita. Saudara-saudara yang dikasihi sekelian, Rasulullah bukan hanya menegakkan dakwah dengan mata pedang tetapi dengan akhlaknya. Maka marilah kita sama-sama memperbaiki akhlak kita agar dapat kita menunjukkan kepada seluruh manusia di bumi ini bahawa kita adalah insan-insan kamil yang berakhlak mulia. InsyaAllah saudara-saudara sekelian, Allah akan memulangkan apa yang diambilNya pada hari ini dengan sesuatu yang lebih baik lagi di atas kesabaran, keimanan, keikhlasan dan kebaikan akhlak kita.

Subhanallah, Walhamdulillah, Wala ila haillallah, Allahu Akbar. Amin.

Anonymous said...

Saya anak Perak, saya bukan Melayu and bukan Islam,tapi saya menjunjung Sultan. Janganlah kita menilai Sultan dengan pendirian kita. Saya tidak berapa kenal dengan Mufti Perak maka saya tidak akan bercakap banyak berkaitan beliau. Saya cuma harap rakyat M'sia akan lebih matang dalam hal-ehwal politik seperti di Taiwan. Walaubagaimanapun, saya berterima kasih kepada YB Nizar, perubahan yang beliau bawa jauh lebih banding MB UMNO yang sebelum beliau.

putra_abada said...

from egypt...kembalilah kpd al-quran dan al-hadis...taat kita kpd Allah tiada batasannya...semua suruhan dan larangannya perlu dipatuhi...taat kita pada hamba...ada sempadannya....selagi mana dia tdak mlakukan kmungkaran..baik sultan pun dia,baik PM pun dia,baik MB pun dia,baik RAKyat pun dia..semua adalah hamba Allah...apabila kita mlihat suatu kmungkaran hndaklah kita tegah...samada dgn kekuatan,ataupun dgn slmah2 iman yakni hati...kalau quran dn sunah awal2 lagi sudah d tolak dlm hidup seseorg...hati mereka akn mnjadi gelap...mereka sanggup mlakukan apa saja....dn akn melihat kmungkaran itu bedaa biasa....fikirkanlah wahai umat islammmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm....

putra_abada said...

from EGYPT..LIMA MAKSIAT YANG DISEGERAKAN BALASANNYA

Ertinya:
Daripada Ibnu Omar r.a. berkata: Berhadap Rasulullah saw. kepada kami (pada suatu hari) kemudian beliau bersabda; "Wahai kaum Muhajirin, lima perkara kalau kamu telah dibalakan dengannya (kalau kamu telah mengerjakannya), maka tiada kebaikan lagi bagi kamu. Dan aku berlindung dengan Allah swt., semoga kamu tidak menemui masa itu. Perkara-perkara itu ialah:

Tiada terzahir (nampak) perzinaan pada suatu kaum sehingga mereka berani berterus terang melakukannya, kecuali mereka akan ditimpa penyakit Tha'un yang cepat merebak di kalangan mereka, dan mereka akan ditimpa penyakit-penyakit yang belum pernah menimpa umat-umat yang telah lalu.
Dan tiada mereka mengurangkan sukatan dan timbangan, kecuali mereka akan dibalakan dengan kemarau dan susah mencari rezeki dan kezaliman daripada kalangan pepimpin mereka.
Dan tiada menahan mereka akan zakat harta benda kecuali ditahan untuk mereka air hujan dari langit. Jikalau tiada ada binatang (yang juga hidup diatas permukaan bumi ini) tentunya mereka tidak akan diberi hujan oleh Allah swt.
Dan tiada mereka mungkir akan janji Allah dan Rasulnya kecuali Allah akan menguasakan ke atas mereka musuh mereka, maka musuh itu merampas sebahagian daripada apa yang ada di tangan mereka.
Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat ini) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri ".

putra_abada said...

MENGGADAIKAN AGAMA KERANA DUNIA

Ertinya:
Daripada Abu Hurairah ra. berkata: Rasulullah saw. hersabda; "Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat darIpada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat). Allah swt. Berfirman kepada mereka, "Apakah kamu tertipu dengan kelembutan Ku?, Ataukah kamu terlampau berani berbohong kepada Ku?. Demi kebesaran Ku, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim ( cendikiawan ) pun akan menjadi bingung (dengan sebab fitnah itu)".

H.R Termizi

putra_abada said...

from EGYPT..BERSIASAT TERHADAP HAL YANG HARAM, HUKUMNYA ADALAH HARAM

SEBAGAIMANA Islam telah mengharamkan seluruh perbuatan yang dapat membawa kepada haram dengan cara-cara yang nampak, maka begitu juga Islam mengharamkan semua siasat (kebijakan) untuk berbuat haram dengan cara-cara yang tidak begitu jelas dan siasat syaitan (yakni yang tidak nampak).

Rasulullah pernah mencela orang-orang Yahudi yang membuat suatu kebijakan untuk menghalalkan perbuatan yang dilarang (haram).

Maka sabda Rasulullah s.a.w.: "Jangan kamu berbuat seperti perbuatan Yahudi, dan jangan kamu menganggap halal terhadap larangan-larangan Allah walaupun dengan siasat yang paling kecil." [9]

Salah satu contoh, misalnya, orang-orang Yahudi dilarang berburu pada hari Sabtu, kemudian mereka bersiasat untuk melanggar larangan ini dengan menggali, sebuah parit pada hari Jum'at supaya pada hari Sabtunya ikan-ikan boleh masuk ke dalam parit tersebut, dan akan diambilnya nanti pada hari Ahad.

Cara seperti ini dipandang halal oleh orang-orang yang memang bersiasat untuk melanggar larangan itu, tetapi oleh ahli-ahli fiqih dipandangnya suatu perbuatan haram, kerana motifnya justeru untuk berburu baik dengan jalan bersiasat mahupun cara langsung.

Termasuk bersiasat (helah), iaitu menamakan sesuatu yang haram dengan nama lain, dan merubah bentuk. padahal intinya itu juga. Sebab suatu hal yang tidak diragukan lagi, bahawa sedikitpun tidak, berarti untuk merubah hukum hanya cukup dengan merubah nama, sedang bendanya itu-itu juga; atau dengan merubah bentuk, padahal hakikat bendanya itu-itu juga.

Oleh kerana itu pula, siapapun yang merubah bentuk dengan niat sekadar siasat supaya dapat makan riba, atau membuat nama baru dengan niat supaya dapat minum arak, maka dosa riba dan arak tidak dapat hilang.

Untuk itulah, maka dalam beberapa Hadis Nabi disebutkan: "Sungguh akan ada satu golongan dari ummatku yang menganggap halal minum arak dengan memberikan nama lain." [10] (Riwayat Ahmad)

"Akan datang suatu masa di mana manusia menganggap halal riba dengan nama jual-beli." [11]

Adalah salah satu keganjilan di zaman kita sekarang ini ramai orang menamakan tarian porno dengan nama seni tari, arak dinamakan minuman rohani dan riba dinamakan keuntungan dan sebagainya.

Cikli said...

Siapa yang declare hanya mufti perak hasussani lantang dan berani bersuara tu tak faham kaedah.

harussani dah dilantik sebagai jucakap mufti. jadi dialah yang selalu keluar statement bila ada isu d peringkat nasional.

bukan masalah dia berani, mufti lain sengap.

mufti pun manusia juga, pengundi juga. dia jawab dgn Tuhan .

Rakyat said...

selepas website sultan perak dihujani dgn kata kata yg kekesalan dr rakyat perak,maka selama dlm perak fm,dato harussani menjawab soalan mengenai ulilamri..maka dia berkata ,kita sebgai rakyat perak mesti menamin kan kesejahteraan sultan krn pd semalam adalah hari jumaat dimana khatib akan memnyebut nama sultan..ramai rakyat perak x menminkan doa utk sultan..di masjid saya pon di lumut tak meneyebut nama sultan lagi...

Anonymous said...

Bottom line is UMNO is a corrupt useless organisation.

YOu guys want a MUFTI to bless such a bastard to be the new Perak MB?

he's a useless UMNO DOG!!!

Anonymous said...

Salam Tule Besi,

mungkin dlm doa tu Harussani ada sebut "Ya Allah! kau tunjukkanlah kebenaran....kau turunkanlah balasan yg pedih sekiranya krjn ini diambil dgn cara yg salah..."

baik check balik.

Tulang Besi said...

Mana ada la. Doa dia standard doa selamat

lan said...

dari dulu lagi aku tak berkenan sgt harusani ni.. bukan suma mufti betul oi!

Anonymous said...

bila pegi solat jumaat nanti aku tanak aminkan dah doa masa disebut nama azlan (kalau sebut la), tp nak terbalikkan tgn mcm doa tolak bala tu.

Anonymous said...

woi maun...malaun pon bleh pggl ko ni...krg ajar la ckp mufti jlt bontot sultan...dia tau agama...halal haram...bukan mcm saudara ko tu...suka bontot2 ni...

Anonymous said...

Ni lah die penyokong parti nama islam. Mufti pun nak dihentam. Taubat la. Tengok ilmu awak dulu. Mufti tinggi ilmunya. Takkan dia nak sokong sultan kalau betul jelas sultan salah. Cubalah bersangka baik. Kalau tuduhan awak salah tak ke awak berdosa fitnah ?.Ni semua masaalah beza pendapat. Tak boleh ke kita saling menerima.

paloi bin mulau said...

cik anon,

mike tak paham apa maksud nizar cakap "mohon derhaka". mike perlu ingat nizar org terakhir dipanggil mengadap sblm istana mengeluarkan kenyataan rasmi.

kalau benar nizar derhaka kita tunggu je sultan akan perintah dia di buang negeri atau tidak. yg bising pasal nizar derhaka ni org amno je.

Tulang Besi said...

Delete
Anonymous Anonymous said...

Ni lah die penyokong parti nama islam. Mufti pun nak dihentam. Taubat la. Tengok ilmu awak dulu. Mufti tinggi ilmunya. Takkan dia nak sokong sultan kalau betul jelas sultan salah. Cubalah bersangka baik. Kalau tuduhan awak salah tak ke awak berdosa fitnah ?.Ni semua masaalah beza pendapat. Tak boleh ke kita saling menerima.


Sejak bila mufti ni maksum, tak buat salah?

Mike agama apa, teman nak tanya?

rusydan said...

aku nak tanya la, apsal melayu bermati matian berdemonstrasi lawan sultan melayu untuk tegakkan parti yang dominannya ialah DAP, yakni cucu cicit chin peng?

lagi satu, hangpa ingat kalau ada pembubaran DUN dan PR menang, conferm ka nizar akan jadik MB balik? DAP akan letak sorang melayu kat perak di kawasan yang boleh dia menang dan melayu ni akan jadik MB rubbber stamp ke2 selepas nizar.

jangan jadik bodoh la. budak pas demonstrasi lawan sultan, DAP lepak rumah tengok tv sambil makan kuaci. hiburan dapat, tanah 999 tahun pon dapat. DAP ketawa ngeh ngeh ngeh. yang nga nga ialah PAS.

akusayangumno said...

Kenapa mursyidul am dap menyalak sakan terhadap imam besar pkr?

Anonymous said...

menyampah aku bila dok sebut nak bela melayu. Melayu ni sampai mana? Dok sembah la raja mcm hindu.
Kalau bela islam baru betul, sebab islam sembah ALLAH

Anonymous said...

kami nak idris..natang

Anonymous said...

slm, macam mana mufti macam hang ni suka kpd umno ?umno rata 2 pemimpinnya suka rompak harta rakyat. bukan sedikit skandal kecuaian pimpinan sana sini.duduklah diam2,didik rakyat dgn taqwa,cukuplah umno main taik, hang jgn cenderung pd depa tu.rakyat tak suka sembah derhaka.

Anonymous said...

Kalo mufti keluar kenyataan seolah2 skong umno...pembangkang kata, mufti ni anjing kerajaan

kalo mufti keluar kenyataan seolah2 skong pembangkang...pihak kerajaan akan kata, mufti skong pembangkang..

Apa ni?

smpai bila?

tk boleh k kita terima dgn rasional?

ulama bukan maksum

ulama pewaris nabi

kalo dia buat silap
kita tegur cara baik..
bukan nk hentam2..

Moga Allah beri hidayah kpd kita semua. Ameen

fiez_cool said...

assalamualaikum wrt

kita patut sedar yg agama adalah tunjang kita,kalau dah terang2 tolak hukum agama, buat pesta bersama artis, ulama di perlekeh, wujud rasuah, jenayah, mufti seolah berat sebelah, pemimpin yg cetek pasal agama bercakap pasal agama seolah hebat pasal agama, bercakap tentang kaum, mempermainkan sistem kesultanan, memutar belit fakta dgn penguasaannya dgn akhbar dan stesen penyiaran dan macam2 lagi.ini yg kita bgga dgn pemimpin? jgn taksub dgn pemimpin hnya mmbawa kemodenan, keamanan, ekonomi dan pelbagai lagi, tetapi agama,iman,takwa di hapus. pemimpin itu wajib dari kalangan org yg beriman kerana x cukup sekadar pemimpin itu islam. perlu juga ingat bahawa org yg menolak hukum al quran adalah berdosa besar kerana wajib pemimpin islam melaksanakannya.bukan dgn membuat kaedah lain sprti yg pemimpin yg buat sekarang,lain dari ajaran islam pasti tak berjaya pembawaannya. islam adalah lengkap segalanya dari segi pentadbiran,perundangan hingga lah perkara2 yag kecil. juga pemimpin jgn bermain lagi tentang isu kaum,kerana bumi ini milik Allah.semua kaum adlah dari Allah.dan dizaman rasullullah tidak mendahulukan kaumnya, tetapi pada agama islam.kalau berjuang kerana kaum, pasti pecah belah bumi ini..yg penting tadbirlah negara ini mengikut pentadbiran islam sebagaimana Rasullullah. tak kira kaum dan agama apapun pasti harmoni jikalau di bawah cara pentadbiran islam. perlu ingt Allah sekarang menguji kita dgn kemakmuran dan kesenangan negara. jakalau lalai dan seronok melakukan maksiat,pasti Allah akan menurunkan bala seperti yg berlaku sekarang penyakit selsema babi. sedarlah bahawa insan,islam,pemimpin,negara,pentadbiran,politik dan rakyat perlu bersama dalam satu. bukan diasingkan islam dan politik sepertimana kerajaan sekarang,nauzubillah. perlu apa jua perkara dibuat mestilah ada agama islam dan iman. harap semua pembaca sedar.sekian,wsaalam.

nik aziz said...

Nik Aziz tu maksum. Mari kita sembah dia. Mana tau dia bole kasi "tiket" masuk syurga. Yeah!! mari sama2 parti yg myokong IFC!! PR kan sokong IFC. Buat kuil besar2, kasi hak sama rata kat semua kaum dan agama lain berhak campuri hal ehwal agama islam. Itu yg kita mahukan? Gadaikan agama!!!!

panglima_utama84 said...

klau pas bleh bgabung dgn dap n yg dah sah2 kafir n bkn melayu kenapa tidak pas bgabung dgn umno yg sudah terang2 org islam dan bangsa melayu...klau umno n pas begabung kuasa org melayu xkn terusik..umno x perlukn parti lain utk tubuh kerajaan..kerusi parlimen pas n umno menang pd pru-12 sudah mampu utk mng majoriti mudah....klau pas btol2 pkirkn psal agama n pkirkan nk bela nsib org melayu, ini jln terbaik...lupakan kepentingan peribadi....mantapkan perpaduan org melayu..INSYAALLAH kita sebagai rakyat MALAYSIA yg berbangsa MELAYU xkn dipijak bangsa lain...pkir2 kn

Anonymous said...

saudara pengarang,

Org yg saudara komen tu adalah mufti. org yg jelas2 ilmunya lebih dari apa saudara dan kita ada.


saya org melayu dan TIDAK menyebelahi mana2 parti, cuma secara logik kalau di fikirkan, adakah bangsa lain akan membangunkan Islam?

sebusuk2 melayu, melayu jugaklah yg akan menbacakan talkin bila kita dh mati nnt.

jgn kita kagum dgn bangsa yg pandai bermuka2 tu, kalau betul dia yakin dengan ayat Quran yg di bacanya, kenapa dia xmasuk Islam?

Pasal isu di perak, takde guna kalau Melayu yg memerintah tp hanya sekadar puppet kpd bangsa asing..

jgn smpi sembahyang kena 2 iman d sbbkan fahaman politik berbeza, kena la ingat yg Allah cuma 1.

Roslan Mus said...

Setuju

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.