Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Wednesday, February 18, 2009

UMNO Perak Pun Gadai Tanah Pada Bangsa Lain Juga

Tak habis-habis puak UMNO ni mainkan isu gadai tanah kat Perak. Rupa-rupanya, puak2 UMNO ni mengata dulang paku serpih. Saya tak tahu la tapi saya rasa ni kesan dari 'gila talak" lepas diorang kalah kat Perak dulu.

Setelah membuat kajian, rupanya UMNO pun buat benda yang serupa juga.

Di ambil dari Mat Saman Kati:

"Untuk pengetahuan semua, saya ingin menyatakan sedikit maklumat yang mana puluhan ribu ekar tanah kerajaan serta tanah rizab melayu yang di gadai dan dijual kepada kaum lain oleh kerajaan terdahulu sebagaimana UMNO menggadaikan Singapura, Pulau Pinang, Batu Putih, Sebahagian Pulau di Langkawi atau Pulau Pangkor Baru.

Sebahagian tanah kerajaan dan rizab melayu yang melayang ketangan cina akibat kecerdikan kerajaan terdahulu ialah:

1. 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK di Lekir, Manjung.

2. 5,000 ekar di Bruas

3. 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)

4. 12,000 ekar kepada semua petani cina di Coldstream , Bikam, Bidor

5. Dan banyak lagi jumlah kecilan diseluruh negeri.

6. 200 ekar tapak kilang simin Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini ntanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Hiway!

Kerajaan PR berjaya menghentikan penggadaian tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial ditengah bandar ipoh, taiping, bidor , kinta, dan Perak Tengah pada pertengahan bulan Mac 2008, tarikh kerajaan PR ambil alih, oleh kerana tanah tersebut telah dijanjikan kepada towkay- towkay jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12)."


Jumlah sebenar geran yang dikeluarkan adalah:

a. 102,000 pada kampung tersusun (70% Melayu)

b. 44,000 pada kampung baru (20% Melayu. Ya, Melayu pun dapat juga).

Nampaknya Melayu lagi ramai dapat geran dari kaum Cina dan India.

Lagi pula, pemberian geran ini adalah terdapat dalam MANIFESTO PAS, bukan DAP. Masa 2008 lepas DAP tiada manifesto. Ini BUKAN SAMA SEKALI CADANGAN DAP.

Berenti la wahai puak UMNO sekelian buat fitnah. Tapi nak buat mcmna, memfitnah tu adalah dari darah daging UMNO. Kalau dah bangkai gajah, tak boleh kita tutup dengan nyiru.

Tulang Besi

ps Rujuk Artikel2 Berkenaan:

1.0 Bukan Baru UMNO TUduh PAS Sebagai Agen Cina

2.0 Fitnah Tanah Di Perak. Penerangan Sebenar.

ps 2 I apologize for the racial tone of this article but this is the only language these UMNO people understands

35 comments:

Anonymous said...

Tulang Besi

We all know how corrupt these UMNO people are and their running dogs in MCA, MIC and Gerakan just yelps whatever their UMNO masters ask them to.

Thks for the the work done to uncover UMNO's dirty corrupted plans!!

Pakatan was doing the right thing in Perak.

I pray theres some honest judges left in Malaysia to hear Datuk Nizars case now.

Anonymous said...

Tulang Besi,

I am chinese and I am not offended by the 'racial tone' because:

1. All these while, it's a case of the "connected" versus the "non-connected" regardless of race, it's the same for all BN component leaders and their supporters.

2. Today, we have to realize its not a race issue but a class issue, between the elite and the ordinary, between the rich(rich not through hardword, talent & ability but merely through who they know) and the poor.

We have to continue the struggle together regardless of race, keep up the good work!

Tulang Besi said...

tq for the show of support.

But I still have to apologize because there might be some out there who will be offended.

At the end of the day, the real issue is a bunch of cronies (Malay CHinese and Indians) trying to corner the resources of our country and ensure the country is divided along racial lines to advance their control

Anonymous said...

Tulang Besi,

Apa you cakap ini? Apa salah nya dengan pihak syarikat pohon tanah kerajaan untuk bina kilang simen, Universiti dan sebagainya.

Saya baru balik dari China dan pelangan saya (asal dari Taiwan)telah bina kilang ditapak seluas 250 ekar. Tanah itu diberi percuma oleh kerajaan cina untuk mengalakkan perkembangan ekonomi yang kemudiannya menguntungkan rakyat tempatan.

Pimpinan UMNO terdahulu tidak salah. Hanya niat buruk sangka orang seperti anda yang berfikiran semua yang orang UMNO lakukan itu salah, rasuah dan sebagainya.

Malaysia tidak akan semaju ini kalau tidak kerana BN. Kalau dibawah PAS, macam kelantan lah kita..MUNDUR DAN RAKYAT TERPAKSA BERHIJRAH KE NEGARA LAIN!!!!!

INI PANDANGAN IKHLAS SAYA....

Tulang Besi said...

Apa salahnya? Tanyalah pada BN.

Diorang yang buat isu Perak bagi geran tanah pada kampung baru dan kampung tersusun atas dasar kerajaan PR telah menggadai tanah pada Cina.

Jgn tanya saya la.

Dan, saudara kata:


Malaysia tidak akan semaju ini kalau tidak kerana BN. Kalau dibawah PAS, macam kelantan lah kita..MUNDUR DAN RAKYAT TERPAKSA BERHIJRAH KE NEGARA LAIN!!!!!


agaknya tu sebab kadar kemiskinan di Kelantan lebih rendah berbanding Terengganu, Sabah dan beberapa negeri bawah BN?


Hahahaha kan dah terkena muka sendiri

SUKJ said...

1. Biar gadai tanah daripada BERNIAGA dalam Masjid. Berniaga dalam masjid..ini kerja orang Ombolan(PAS). Ini bukan fitnah tapi BENAR.

2. Duduk dalam masjid jaraknya 3 kaki dari mimbar masjid.

3. Sambil beri kuliah, lepas tu menjaja produk barang-barang.

Mana satu lebih CELAKA, gadai tanah atau berniaga dalam bangunan masjid?

Tulang Besi said...

SUKJ,

Apasal kau punya komen ni dangkal sangat?

Patutla kao ni sokong KJ, memang layakla mcm tu

Anonymous said...

Aku sokong kata kata Tulang Besi.Sabah dan Sarawak adalah negeri termiskin di Malaysia pdhal negeri terkaya dgn hasi bumi.Aku orang Sabah aku tau keadaan di sini.Musim pilihanraya yg lalu kerajaan BN kasih Mykad kat pendatang pendatang asing suruh durang undi BN.aku taulah sebab pakcik aku kerja di immigresen.akhirnya org org Sabah jadi pendatang asing di negeri sendiri.ramai org org Indon dan Filipina dari org sendiri.nak pergi sekolah jalan kaki 3 jam.korang yg pandai cakap saja mari sini dtg ke Sabah tengok keadaan daif kita org.apa kerajaan BN buat utk kami? Kayu balak,minyak,copper semua durang sapu tapi kami mkn habuk saja. Serupa juga dgn Sarawak.

Jeff Ismail said...

Malaysia tidak akan semaju ini kalau tidak kerana BN. Kalau dibawah PAS, macam kelantan lah kita..MUNDUR DAN RAKYAT TERPAKSA BERHIJRAH KE NEGARA LAIN!!!!!
Sikit2 kelantan..hoi bodoh kau ni suatu bangsa yg paling bodo dlm dunia..diperbodohkan oleh media propaganda kau berpuluh tahun dari kau kecik sampai kau nak mampus..tiada suatu bangsa yg nak mundur..yg nak jahanamkan bangsa sendiri adalah kau bangsa melayu umno..pergi berambus kau dgn mahadey ketua geng mamak

SUKJ said...

1. "Dangkal.." kerana aku berkata benar?

2. Jika aku memuji, memihak dan mengangkat parti anda automatik 'baik'?

3. Yang mana kau orang tak suka...dangkal. Yang mana kau orang suka...baik.

Anonymous said...

bangang betul sukj ni.

ko tak pernah denga ke 2 wrongs does not make one right.

merogol bukan lebih baik mencuri. dua2 jahat.

tapi ko cuba pk. yang gadai tanah tu makhluk2 dari kepimpinan ko yang dangkal kepala hotak macam ko jugak. Tak sama dengan ahli biasa Pas yg cari rezki lebih dalam masjid. Tu pun ntah betul atau tak. tah2 tu orang ameno yg kurang celik sama cam ko hahahha

TayadihMaysia said...

Jika ada yang terlupa, izinkan saya mengingatkan sejarah. Dipetik daripada artikel manusia yang menggelarkan dirinya mNasir…

”Sejarah Penderhakaan UMNO Terhadap Raja-Raja Melayu“
Oleh mNasir

DAULAT TUANKU....Bismillahir rahmanirr ahiim..

Assalamualaikum kepada semua pembaca terutamanya dari kalangan penyokong Umno. Berikut saya sertakan beberapa fakta sejarah mengenai penderhakaan Umno kepada raja-raja melayu.

Dalam fakta ini saya tidak boleh mengingati tarikhnya dengan tepat. Akan tetapi insya Allah kepada semua pembaca yang mengikuti dengan rapat perkembangan politik tanahair sejak dari tahun 80an lagi akan ingat peristiwa-peristiwa ini semua.

Juga sekiranya ada kesilapan dalam fakta-fakta ini harap ada pihak tampil untuk membetulkannya.Dan kalau saudara-saudara sekelian ada penambahan,digalakan juga untuk menambah.Kita sebarkan agar generasi muda sekarang tahu akan siapa sebenarnya Umno ini.Saya susun mengikut negeri-negeri.

Kelantan:

Tan Sri Mohammad Mohammad Yaacob yang juga Menteri Besar Kelantan pada era pemerintahan BN di Kelantan (1978-1990) sentiasa lari ke Kuala Lumpur apabila ada majlis rasmi di istana di Kelantan.Ini adalah kerana beliau sentiasa tidak sebulu dengan Tuanku Sultan Kelantan.

Dato扐nnuar Musa pernah pada sekitar tahun 90an dahulu ketika krisis imuniti raja-raja melayu meledak,telah menabalkan Tengku Ibrahim (kalau tidak silap saya sepupu kepada Tuanku Sultan Kelantan) sebagai Sultan Kelantan yang baru.Majlis pertabalan itu telah disempurnakan di bawah sebatang pokok gajus di sebuah padang sekolah di Kelantan.Ini kerana beliau ingin menunjukkan kuasa beliau kepada rakyat dan Tuanku.

Namun segalanya gagal malah beliau pula didakwa terlibat dengan kes kehilangan wang PPRT yang sehingga sekarang masih menjadi misteri.

Tun Mahathir pula pernah cuba memalukan Tuanku dengan penyiarkan berita beserta gambar oleh akhbar-akhbar utama negara tentang Tuanku yang dikatakan telah melarikan kereta Lamborghini Diablonya dari simpanan kastam. Peristiwa ini juga berlaku pada ketika kemuncak krisis imuniti raja-raja melayu.

Dalam satu Persidangan Agung Umno,kalau saya tidak silap Dato扐lwi Che Ahmad (Ketua Penerangan Umno Kelantan sekarang) telah melafazkan kata-kata berikut kepada Tuanku 揜aja Adil Raja Disembah,Raja Zalim Raja Disanggah攕ebagai amaran kepada Tuanku agar tidak mencampuri urusan politik di Kelantan.

Negeri Sembilan :

Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan sebelum perlantikan baginda kejawatan Yang Di-Pertuan Agong juga telah dimalukan oleh Tun Mahathir dengan penyebaran berita bahawa baginda menyimpan minuman keras di istana beliau.Hal itu juga disebarkan oleh seluruh akhbar utama negara ketika krisis imuniti raja-raja melayu sedang berlaku.

Selangor :

Menteri Besar Selangor ketika itu Tan Sri Mohd Taib telah melukakan hati Almarhum Sultan Selangor iaitu Sultan Sallahuddin Abdul Aziz dengan 搆isah?beliau dengan puteri Tuanku (Ku Yah).Sehinggakan dalam satu siaran berita apabila ditanya wartawan tentang suatu perkara berkaitan dengan menteri besarnya ketika itu,Tuanku menjawab 揔alau bagi kat Mamat tu habislah dengan-dengan saya kena pindah kat Pulau Ketam擩awapan itu cukup menyerlahkan kekecewaan baginda kepada Tan Sri Mohd Taib yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Selangor pada masa itu.

Pahang :

Walaupun Tuanku diketahui ramai bahawa Tuanku adalah seorang penyokong kuat Umno dan BN akan tetapi sokongan itu tidak bermakna bagi Tun Mahathir ketika krisis imuniti raja-raja melayu kerana baginda juga tidak terlepas dari dimalukan oleh Tun Mahathir.

Baginda digambarkan sebagai seorang sultan yang mempunyai harta kemewahan yang melampau dan membazir kerana baginda mempunyai kapalterbang peribadi pada ketika itu.Disiarkan juga kepada seluruh rakyat kapal terbang baginda itu.

Perak :

Tuanku Sultan Azlan Shah,sultan yang tercerdik dan terpintar yang lahir dikalangan sultan-sultan yang sezaman dengan baginda.Baginda adalah bekas hakim dan diangkat menjadi sultan setelah kemangkatan sultan Perak Raja Idris Syah dan Raja Muda Perak yang tarikh kemangkatan kedua-duanya adalah hampir jaraknya.

Ketika itu baginda menjadi Raja Dihilir Perak.Oleh kerana kecerdikan bagindalah maka Tun Mahathir rasa tercabar dan ingin menghapuskan imuniti raja-raja melayu ketika itu.Pelbagai cara jahat digunakan untuk menundukkan Tuanku dan akhirnya Tuanku mengaku kalah dan tunduk kepada Tun Mahathir.



Johor :

Baginda juga menerima nasib yang sama seperti Tuanku Sultan Pahang iaitu seorang yang kuat menyokong Umno.Akan tetapi amat malang sekali kerana baginda juga termasuk dalam senarai sultan yang dimalukan Mahathir.

Pelbagai skandal dan cerita dikeluarkan oleh Umno yang diketuai oleh Tun Mahathir tentang baginda.Ini termasuklah juga kisah anakanda Tuanku,Tengku Majid yang ketika itu mewakili pasukan hoki Johor di SUKMA 92 telah memukul penjaga gol pasukan Perak selepas perlawanan.

Berita itu disensasikan sebegitu rupa.Memang ianya satu kesalahan,akan tetapi jika tidak kerana krisis imuniti raja-raja ketika itu,adakah kisah itu akan disebarkan?atau sekadar didiamkan seperti kisah Prebet Adam?

Kerana tekanan Umno jugalah maka Pasukan Timbalan Setia Negeri iaitu pasukan askar peribadi Tuanku dibubarkan.

Terengganu :

Almarhum Tuanku Sultan Mahmud al-Muktafi Billah Syah telah diugut oleh Mahathir untuk diturunkan dari tahta dengan menggunakan Tengku Ali.Tengku Ali telah mengemukakan tuntutan di mahkamah agar dikembalikan kuasa sultan kepadanya yang mana didalam dakwaannya pemecatan beliau sebagai sultan pada zaman pemerintahan Jepun adalah tidak sah.Sehingga beberapa sesi perbicaraan berjalan,kes itu kemudiannya digugurkan oleh mahkamah.

Begitulah antara beberapa kisah dan senarai penderhakaan Umno kepada raja-raja Melayu.Bagi yang tidak tahu tentang krisis imuniti raja-raja,ianya bermula kerana ada beberapa akta yang tidak persetujui oleh yang Di-Pertuan Agong yang mana ketika itu Agong mempunyai kuasa untuk menolak akta yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara.

Dek kerana tercabar dengan kebijaksanaan Sultan Azlan Syah (Agong ketika itu) maka Tun Mahathir telah memaksa semua raja-raja melayu menandatangani akta yang menyatakan bahawa setiap akta yang telah dipersetujui di Dewan Negara dan juga enakmen yang dipersetujui di Dewan Undangan Negeri akan digazetkan selepas beberapa tempoh walaupun tidak ditandatangani oleh Agong dan sultan.

Hanya Kelantan dibawah kekuasaan PAS satu-satunya negeri yang mempertahankan kedaulatan raja-raja melayu walaupun Umno yang menguasai negeri-negeri lain ketika itu mengaku bahawa dialah juara dalam mempertahankan bangsa melayu.Demi untuk mencapai maksud itu,maka Tun Mahathir telah menggunakan segala ugutan-ugutan yang saya nyatakan diatas kepada raja-raja melayu.

Pada ketika itu jugalah RTM dan TV3 iaitu dua pemutar belit utama Umno telah menyiarkan dengan banyaknya cerita-cerita perihal raja-raja melayu yang mana kesemuanya berkisar tentang kezaliman raja-raja melayu.Antara yang sempat saya ingat ialah Sultan Mahmud Mangkat Dijulang.Cerita ini pada waktu itu telah disiartayang beberapa kali dalam jarak masa yang dekat.Demikianlah dahsyatnya kelakuan Umno sekiranya mereka tidak mendapat apa yang mereka kehendaki maka akan mengamuklah mereka dengan gilanya.

Maka satu perkara yang amat penting bagi kita semua ketika ini,ialah kita seharusnya sedar bahawa Umno adalah penderhaka kepada raja-raja melayu yang tiada tolok bandingnya.Saya yakin dan percaya seluruh raja-raja melayu masih ingat akan peristiwa itu.Betapa hinanya raja-raja melayu diperlakukan Umno.

Pernah juga disiarkan didalam akhbar ketika itu dimana tempat duduk diraja di Stadium Merdeka bagi perlawanan bolasepak telah digunakan oleh jurugambar untuk merakam perlawanan.Ini untuk menunjukan kepada rakyat bahawa raja sudah tidak dihormati lagi.Itulah yang dilakukan oleh Umno kepada raja-raja satu ketika dahulu. Jahat bukan?

Jadi,adakah anda semua hairan dan terkejut dengan segala apa yang telah berlaku sekarang ini?Perkara yang saya sebutkan diatas pada pandangan saya adalah lebih dahsyat daripada apa yang berlaku sekarang kerana ianya melibatkan perlucutan kuasa raja-raja melayu.Alhamdulillah Umno tiada majoriti 2/3 hari ini di parlimen bagi menggubal akta baru yang mungkin memberi kesan yang lebih teruk kepada institusi raja kita.Apatah lagi dengan berlakunya peristiwa seperti sekarang ini.Kalau tidak,mungkin jawatan Yang Di-Pertuan Agong akan tinggal sejarah sahaja kerana amukan Umno卻iapa tahu?

Dan apabila mereka merasa tersepit,maka raja-raja melayu akan dijadikan tunggangan mereka bagi melepaskan diri.Contohnya seperti gesaan Umno bagi mengharamkan penggunaan nama Islam kepada semua parti-parti politik.

Umno dengan selambanya menggunakan Majlis Raja-Raja untuk tujuan politik mereka itu.Bagi saya ini adalah wajah sebenar Umno dulu,kini dan selamanya.Sejarah adalah sejarah.Ianya tetap akan diceritakan secara benar walaupun Umno cuba membohonginya.

Yang benar pasti datang dan yang batil akan tumbang.Renung-renungkanlah semua.”

Anonymous said...

Tulang Besi,

Kalau nak banding pun, kena lah banding epal dengan epal, itu orang putih selalu kata.

Kelantan di semenanjung, Sabah dan Sarawak di Borneo. Keadaan tidak sama. You ingat orang asli sana nak ke kemajuan. Sori brother, mereka lebih suka duduk dalam hutan. Lebih aman dan tidak ada dosa seperti kamu asyik mencaci orang yang tidak sehaluan/sebulu dengan fahaman kamu.

Memang lah kamu ini buta mata dan buta hati kalau masih nak kata Kelantan itu negeri yang berjaya...

Tulang Besi said...


Kelantan di semenanjung, Sabah dan Sarawak di Borneo. Keadaan tidak sama. You ingat orang asli sana nak ke kemajuan. Sori brother, mereka lebih suka duduk dalam hutan. Lebih aman dan tidak ada dosa seperti kamu asyik mencaci orang yang tidak sehaluan/sebulu dengan fahaman kamu.


Ok lah, nak sangat, cuba lah banding Kelantan dengan Kedah.

Apa sebab Kedah lagi ramai orang miskin dari Kelantan?

bagaimana dengan Terengganu?

Masa PAs perintah Terengganu 5 tahun, kadar kemiskinan turun dan terengganu jadi sama miskin dengan Kedah.

Skrg ni Terengganu negeri termiskin dalam Semenanjung


Jawab wahai pencacai UMNO semua, jawab.

Anonymous said...

Brother Tulang Besi,

Faktor kemiskinan is very subjective. You ingat kalau rakyat duduk saja boleh kaya ke? Kita bukan Hong kong, you tau tak di sana, jika laki bini tak kerja mereka akan dapat allowance RM5000 sebulan.

Kerajaan Malaysia telah beri sebanyak peluang kepada semua rakyat nya tak kira dari negeri mana dia datang untuk mendapat peluang pelajaran, kemahiran, pembiayaan modal dll. Tapi jika semua peluang tersebut tidak diambil dan asyik nak berpolitik kosong saja, siapa nak disalahkan. 'Of cause' lah orang macam you akan salahkan BN atau UMNO atau Muslim dominated government (itu Hindraf selalu sebut).

Come on lah, rezeki tidak akan datang bergolek. Orang melayu, ada yang miskin dan ada yang tidak, serupa juga dengan orang Cina dan India.

Kalau kelayakan SPM gaji boleh dapat RM500-RM700, Diploma RM 1300 to RM2000, ijazah RM 2000 and above. Kerja sendiri, can be anything. Jadi, pokok pangkal diri sendiri. Rakyat Malaysia kena berusaha untuk tingkatkan taraf hidup.

Pemimpin BN telah sediakan pasarana untuk pekerjaan dan berniaga. Dari segi ini lah saya lihat kerajaan kelantan kurang berjaya berbanding negeri lain. So belakulah perhijrahan orang kelantan ke negeri lain termasuk Singapura. ITU SAJA!

Tulang Besi said...

Anonymous said...

Brother Tulang Besi,

Faktor kemiskinan is very subjective. You ingat kalau rakyat duduk saja boleh kaya ke? Kita bukan Hong kong, you tau tak di sana, jika laki bini tak kerja mereka akan dapat allowance RM5000 sebulan.


Kau balik belajar ekonomi dulu la.

Kalau relatif, kenapa ada dalam Laporan2 ekonomi negara, kadar kemiskinan mengikut negeri.

Ini berdasarkan angka rasmi la.

Pegi belajar la ekonomi, baru komen.

Anonymous said...

Tulang Besi,

Gua tahu lah ekonomi. You ingat gua siapa? Kadar kemiskinan itu tak penting. Itu hanya untuk laporan saja. Yang penting ialah KADAR PENGANGGURAN.

Kalau aku buka buku-buku ekonomi yang berpuluh dalam almari aku, jawapan 10 muka surat pun aku boleh beri, hang tau.

Tulang Besi said...

Anonymous Anonymous said...

Tulang Besi,

Gua tahu lah ekonomi. You ingat gua siapa? Kadar kemiskinan itu tak penting. Itu hanya untuk laporan saja. Yang penting ialah KADAR PENGANGGURAN.


Ni la ngaku tahu tapi sebenarnya bengap.

Ada ke kadar kemiskinan tak penting?

sapa yang ajar ni? kalau tak penting takdalah JSN pergi belanja duit rakyat untuk kumpul maklumat tu.

Apala kau ni.

Balik pegi belajar lagi la.

Anonymous said...

TB,

takyah layan sgt org ameno totok bengap mcm kat atas ni. mengaku ada ilmu, buku sampai penuh almari, boleh buat komen psl ekonomi 10 muka, tp benda ekonomi simple camtu pun tak tau.

sekarang dia kata KADAR KEMISKINAN tak penting, agaknya pasni dia akan kata GDP plak tak penting. haha... kesian aku tgk org camni. bos2 kau kat atas tu kaya-raya, tp kau masih tinggal dgn kebodohan kau....

Tulang Besi said...

kahkahkah,

Betul. Orang UMNO ni terpaksa membodoh diri mereka demi UMNO.

Anonymous said...

Hallo!! sedara,tlg cakap berlapik sikit kata org Sabah & Sarawak org asli tak nak kemajuan.ko ada bukti ke?? aku ni org Sabah lebih tau dari korang yg duduk bawah tempurung. bukan takde ada kemajuan tp sengaja org org kampung di Sabah di perbodohkan oleh org UMNO supaya tak blh lawan balik.mana kemudahan asas yg dijanjikan?? klu setakat bandar je yg dimajukan tp kampung kampung pedalaman pun memerlukan khidmat flying doctor tak ke melampau tu?? kita org kampung pun berhak mendapatkan kemudahan asas.itu basic needs.tp duit semua disapu oleh kroni kroni UMNO.tlg jgn hina negeri kami.klu bukan hasil bumi dari Sabah & Sarawak tak maju Semenanjung.patutlah Menteri Sabah dulu tak nak masuk Malaysia.perangai BN mcm dracula.hisap darah rakyat.

sfso@pulaijb said...

Takbur (Sombong) - Ciri-Ciri Puak PAS - Jauhilah Mereka Ini



Salam semua,

Jika kamu nak lihat sifat puak-puak yang konon-kononnya perjuang Islam,kamu lihat sifat bekas MBnya iaitu Nizar. Malu aku nak sebut Dato Seri kerana dia tidak layak menggunakan gelaran itu yang dikurniakan oleh Sultan Perak,Darul Ridwan.

Peribadinya melambangkan apa yang dia belajar selama ini daripada tok-tok guru bongkaknya. 2 X 5 , apa nak buat kalau dah asal daripada puak yang sama,itulah yang kita akan lihat.

Sebenarnya,mereka ini bukan belajar agama tetapi mendengar ceramah maki-hamun,kerap menghadiri ceramah umpat-umpatan,fitnah-memfitnah membawa kepada pemikiran yang jumud dan kotor. Nizar itu umpama gambaran puak PAS. Pada umat islam yang cintakan Islam dinasihatkan agar menjauhi puak ini kerana puak ini ada diberitakan didalam hadis. Sesiapa yang selalu mengikut postings aku,sudah tentu dapat membaca perihal hadis itu.

Aku beberapa sifat-sifat ini: Takbur,Bongkak,Sombong dan Tidak Menghargai Orang Lain.

1. Nizar tidak mahu menerima nasihat Sultan - Tidak menghormati Institusi Raja!
2. Nizar tidak mahu meletakkan jawatan - Ingkar dan derhaka kepada Pemerintah!
3. Nizar tidak mahu menerima Qada' dan Qadar - Pendurhakaan terhadap Allah,penafian rukun Iman yang ke 6!
4. Ingkar terhadap Sultan - Tidak menghargai Sultan di atas pengurniaan Darjah Kebesaran Perak!
5. Ingkar perintah Sultan sahingga sekarang - Membuat provokasi terhadap umat islam Perak!

Nabi bersabda sekiranya ada sifat sedemikian walaupun sebesar zarrah(atom) maka sesaorang itu tidak akan masuk SYURGA.

Bukan aku yang kata tetapi Nabi yang kata. Semua orang tahu bahawa Allah SWT penentu SYURGA dan NERAKA. Tetapi penyampaian pemberitaan itu oleh Nabi mempunyai faedah agar umatnya tidak bersifat sedemikian. Aku melanjutkan apa yang disampai.

Ta'rifan Nabi bagi Takbur (sombong) adalah MENOLAK KEBENARAN DAN TIDAK MENGHARGAI ORANG LAIN.

Berhati-hati dijalan raya kerana disepanjang perjalanan kamu ada simpang-siuh yang boleh membawa kepada kemalangan.

Anonymous said...

Tulang Besi,

Kamu ini memang seorang yang bersifat hipokrit, bodoh, sombong, bahlul sama seperti orang-orang yang seperjuangan dengan kamu.

Seperti Ibrahim Ali cakap, DIA BUAT TAK APA, ORANG LAIN TAK BOLEH. APA PUNYA MANUSIA INI....

Anonymous said...

Bodoh lah kamu si Tulang Besi. Mana kamu belajar ekonomi. Di US bila kadar pengangguran naik sikit saja, menjunam index Dow Jones.

Kalau orang tak ada pekerjaan, kadar kemiskinan akan naik, itu tak kan orang macam kamu tak faham. Jadi, kalau semua orang Kelantan atau Terengganau atau Kedah ada pekerjaan, boleh naik ke kadar kemiskinan. Kamu ini betul-betul BODOH DAN BENGAP.

sfso@pulaijb said...

Membazir aje nak debat dgn TULANG LEMBIK ni pasai ekonomi..

Sekolah pin setakat darjah dua aje..SEKOLAH PONDOK

Rupanya artikel2 kat sini tempek dari HURUHARAKAH,SUARA KENCINGDILAN dan MAJALAH ROKET..

Patotlah fitnah memanjang..Kalau kita soal pun bukan dia buleh jawab..

TULANG BESI KONON...

Tulang Besi said...

Bodoh lah kamu si Tulang Besi. Mana kamu belajar ekonomi. Di US bila kadar pengangguran naik sikit saja, menjunam index Dow Jones.

Kalau orang tak ada pekerjaan, kadar kemiskinan akan naik, itu tak kan orang macam kamu tak faham. Jadi, kalau semua orang Kelantan atau Terengganau atau Kedah ada pekerjaan, boleh naik ke kadar kemiskinan. Kamu ini betul-betul BODOH DAN BENGAP.

February 20, 2009 8:40 AM
Delete
Blogger sfso@pulaijb said...

Membazir aje nak debat dgn TULANG LEMBIK ni pasai ekonomi..

Sekolah pin setakat darjah dua aje..SEKOLAH PONDOK

Rupanya artikel2 kat sini tempek dari HURUHARAKAH,SUARA KENCINGDILAN dan MAJALAH ROKET..


Inilah contoh terbaik perangai UMNOmore.

Bila dah terbukti bodoh, mula guna alasan membazir.

Hang kalau pandai, hang takkan sokong UMNO samasekali

Tulang Besi said...

Delete
Anonymous Anonymous said...

Bodoh lah kamu si Tulang Besi. Mana kamu belajar ekonomi. Di US bila kadar pengangguran naik sikit saja, menjunam index Dow Jones.

Kalau orang tak ada pekerjaan, kadar kemiskinan akan naik, itu tak kan orang macam kamu tak faham. Jadi, kalau semua orang Kelantan atau Terengganau atau Kedah ada pekerjaan, boleh naik ke kadar kemiskinan. Kamu ini betul-betul BODOH DAN BENGAP.


Woii, mana ada la. Kadar pengangguran dan Dow Jones takda kena mengena.

Mana punya tempat kau ngaji ekonomi la? Kau ngaji ekonomi dengan professor serba tahu.

hahahaha patutla bengap kau ni, patutla kau sokong UMNO sebab kao bengap.

Kadar kemiskinan adalah indicator untuk mengukur sejauh mana "kekayaan" negara dibahagikan kepada sesama rakyat.

Bila kadar kemiskinan menurun bererti pembahagian "resources" itu menjadi semakin baik.

Antara lain la aku cerita ni.

Hahahahah dasar UMNO bengap. Kadar kemiskinan pun tak tahu sebab apa orang ukur.

Patutla kao sokong UMNO, benak sangat otak kao.

Masa kao kecik dulu kau suka makan mempedal ayam, pasal tu kao bengap lepas tu kao sokong UMNO

Anonymous said...

Hai, dah senyap nampaknya kawan tulang besi kita yang dah lembik ni.
Dah terkedu ke?. Tu lah, bila orang komen baik-baik, kamu balas dengan kata-kata kesat. Kata lah orang itu tak pandai, kena balik ke sekolah, bodoh, bengap.

Ini kah peribadi orang mukmin, rapat denga Kusam, orang penting PAS Selangor dan sebagai nya.

Sungguh ana tidak percaya...

Tulang Besi said...

Hai, dah senyap nampaknya kawan tulang besi kita yang dah lembik ni.
Dah terkedu ke?. Tu lah, bila orang komen baik-baik, kamu balas dengan kata-kata kesat. Kata lah orang itu tak pandai, kena balik ke sekolah, bodoh, bengap.

Ini kah peribadi orang mukmin, rapat denga Kusam, orang penting PAS Selangor dan sebagai nya.

Sungguh ana tidak percaya...


Sebab memang la kao bengap. Ada ka kata kadar kemiskinan tak penting.

Mana punya sekolah kao belajar ni?

Anonymous said...

Masya'allah,

Bawa mengucap saudara Tulang Besi dan banyak-banyak lah baca suratkabar Star dan NST. Tengok aku tak sebut pun Utusan Malaysia. Aku tahu lah hang sensitive dengan surat kabar itu.

Asyik baca Harakah dan Akhbar Roket itu bukan nya baik. Ia akan merosakkan kau punya peribadi dan meluap-luap kan sifat buruk sangka hang saja.

Itu sebab apa orang cakap kau kata salah, hang cakaaaap saja yang betul...

Anonymous said...

Betui, aku setuju. Surat kabar Star dan NST ada banyak cerita pasal ekonomi. Harakah dan Roket itu hanya mengutuk orang saja.

Anonymous said...

STAR & NST MCA punya.2 x 5 juga.dok kutuk opposition party je.yg kisah tol NPE dimansuhkan tu sebab PKR desak takde pula durang gembar gemburkan.klu takde parti pembangkang ni,tak merasalah kita merasa tol diturunkan,minyak turun dll.fikir sikit woi!! jgn jd dungu.bagusnya ada parti pembangkang utk pantau BN ni yg buat Malaysia jd Malaysia Sdn Bhd

Tulang Besi said...

Hai, dah senyap nampaknya kawan tulang besi kita yang dah lembik ni.
Dah terkedu ke?. Tu lah, bila orang komen baik-baik, kamu balas dengan kata-kata kesat. Kata lah orang itu tak pandai, kena balik ke sekolah, bodoh, bengap.

Ini kah peribadi orang mukmin, rapat denga Kusam, orang penting PAS Selangor dan sebagai nya.

Sungguh ana tidak percaya...

Sebab memang la kao bengap. Ada ka kata kadar kemiskinan tak penting.

Mana punya sekolah kao belajar ni?

February 20, 2009 11:01 AM
Anonymous Anonymous said...

Masya'allah,

Bawa mengucap saudara Tulang Besi dan banyak-banyak lah baca suratkabar Star dan NST. Tengok aku tak sebut pun Utusan Malaysia. Aku tahu lah hang sensitive dengan surat kabar itu.


Sebab hang baca suratkabar penipu tu semualah otak hang jadi otak udang.

Nasib baik lah aku tak jadi UMNO kalau tidak aku jadi bengap mcm korang.

Ada ke kata kadar kemiskinan tak penting dalam ekonomi. Mana ntah belajar ekonomi aku tak tahu.

Kao belajar kat universiti Aziz Ketua Putra UMNO kao tu ke? Universiti tak wujud.

Hahahahaahaha

Dasar UMNO kalau tak menipu tak sah

Anonymous said...

TB
Ppuak2 Umno ni ambik perak pun cara kotor, So otak depa ni memang lah haprak.

Koken

Anonymous said...

Tulang Besi,

Aku dah malas nak bertikam pandangan dengan engkau. Otak engkau memang tidak betul. Apa yang saya nak beritahu kamu ialah didalam perbahasan tentang ekonomi atau politik, tidak ada right or wrong. It's how you justify your argument.

Kau kata aku tak betul, hang itu apa kurangnya....sama juga!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.