Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Wednesday, April 15, 2009

Isu Baca Ayat Quran: Ustaz Nik Aziz Lebih Tinggi Ilmunya dari Harussani Zakaria

Buat apa kita nak risau isu Nga Kor Meng baca ayat Quran. Ustaz Nik Aziz dah kata perkara tu tak salah. Dan Ustaz Nik Aziz ilmu dia lima pukul kali ganda berbanding Harussani Zakaria

Ustaz Nik Aziz bukan sahaja lulusan Darul Ulum di India, tetapi mendapat kelulusan Master's dari Universiti Al Azhar. Beliau fasih banyak bahasa terutamanya bahasa Arab.

Berbanding dgn Harussani Zakaria yang tidak pun melanjutkan pelajaran agama beliau ke mana-mana universiti dalam dunia ini. Beliau hanya lulusan KIK Kelang sahaja dan jelas ilmu beliau tidak mungkin setaraf dengan Ustaz Nik Aziz Nik Mat.
(Sila rujuk biodata beliau)

BAgi saya, lebih selamat kita mengikut ijtihad Ustaz Nik Aziz dalam isu ni kerana bukan sahaja ilmu Ustaz Harussani lebih rendah dari Ustaz Nik Aziz, Ustaz Harussani juga adalah pengempen serta penyokong kepada UMNO.

Saya hairan di mana Harussani apabila orang Islam yang tidak berdosa dibunuh di Memali satu masa dahulu? Bukankah pada waktu itu beliau telah pun menjadi mufti Perak dan duduk di dalam Majlis Fatwa Kebangsaan?

Bukan Majlis Fatwa tu jugak ke yang kata Ustaz Ibrahim Libya tidak Syahid sedangkan pada masa itu, Tok Guru Nik Aziz dengan jelas menyatakan bahawa mangsa Memali adalah Syahid?

Dan bukankah Harussani pernah memberikan fatwa mengutuk Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang di dalam isu kafir mengkafir dahulu?

Nampaknya ini kali kedua perlawanan ilmu antara Ustaz Nik Aziz dengan Harussani Zakaria.

Sepatutnya Harussani kena soal,mengapa di bawah UMNO 50 tahun, Kolej Islam Kelang turun taraf dari Sekolah Pra Al Azhar kepada hanya Sekolah Menengah Agama sahaja?

Dahulu, graduan KIK boleh terus masuk tahun 2 di Azhar. Skrg ni taraf KIK telah diturunkan oleh UMNO kerana mereka hendak merosakkan semua institutsi agama dalam Malaysia ni.

Benda ni yang Harussani kena persoalkan kerana Harussani adalah graduan KIK.

Tulang Besi



102 comments:

Anonymous said...

Hidup Tok Guru Nik Aziz !!! saya bukan Islam tapi saya sangat sanjung ilmu Tok Guru Nik Aziz ! Kerana Tok Guru maka saya pangkah PAS ! PAS for All slogan yg bagus!

Azman said...

Subhanallah...saya orang Perak dan cukup hormat dulu pada Dato Harussani. Tapi selepas beberapa insiden..maaf cakap saya dah tawar hati nak dengar pendapat Dato Harussani. Tanyalah pendapat orang di Perak umumnya. Pada PRK Bkt Gantang baru-baru ni, ramai yang bercakap dan persoal pendapat Dato Harussani. Saya yang mengaji tak tinggi pun sebelum TGNA neri pendapat dah setuju yang tiada salahnya YB Nga baca al-quran. Kita orang Islam boleh kaji sendiri apa yang dicakapkan YB Nga itu.

Kelantanese said...

adakah ilmu itu kerana lulusan universiti...
saya tak berapa setuju dgn perbandingan saudara.. kebykan lepasan pondok yg menadah kitab lebih byk ilmunya daripada lepasan agama univesiti..apapun siapalah kita nak menghukum kealiman seseorang itu...

Tulang Besi said...

Ustaz Nik Aziz adalah lepasan Pondok dan pernah menadah kitab bertahun lamanya sebelum ke Darul Ulum di India

Anonymous said...

kalu la Quran tu diturun lam bahase jawa totok...???
agak-agak boleh ker si nga & ngeh ni cakap dalam bahasa jawa totok ni.... dan terjemah maknanya lam melayu??
.....sudah pastinya jawa2 johor sekalian akan bukak kuntau jawa!!!!! ..."hait! hait! hait!.... jgn ko hina jowo!!"... ek!

tu la dia.... mok aku dah pesan, kalu ko jumpe gerombolan... ko hempok ngan tong taik jer. jangan simbah ngan air, nanti air tu jadi air mutiwashitoh!!

tok peti mengeluarkan fatwa, nga dan ngeh dan sewaktu ngannya adalah haram membaca koran....
aper brg bru?... apa makna haram kat diorang? kalu dia baca dia dose ker?? dose diorg letak kat mane?

Umar Al-khattab sblm mngucap kalimah shahadah, dia pegang papan tulisan Quran tu dari adiknya, dan baca skali.... ada pendekar islam mekah masa tu melenting dan buat fatwa yg umar atau kafir quraisy haram baca quran.

sangkakala said...

Salam,

Mengikut Pengarah Akademi Islam UM, dalam Quran tak ada larangan yang jelas bahawa orang bukan Islam tidak boleh menggunakan ayat Quran.

Kata Nik Aziz, Abu Jahal yang bukan Islam pun gunakan ayat-ayat Quran.

Jadi bagaimana Harussani dan mufti lain boleh mengeluarkan fatwa bahawa orang bukan Islam tidak boleh menggunakan ayat Quran? Apa rujukan mereka?

Anonymous said...

al quran adalah untuk semua orang, bukan orang islam sahaja. bukankah alquran itu diturunkan untuk semua umat manusia untuk dihayati isinya?

farha

Anonymous said...

aku dah klik link ko bagi tu: http://ms.wikipedia.org/wiki/Harussani_Zakaria
cuma aku tertarik kat jawtan; 1964 – 1967: Cawangan Khas, Kementerian Dalam Negeri
cam ada perang saraf jer???... atau ada perancangan strategi??... atau tok peti dah kene brainwash sampai dah lupe bumi dan langit.... cam cerita wayang "bourne ultimatum, bourne identity etc." (emm.... ada paedah jugak aku tgk citer ni).

...dulu, masa aku kecik2, allahyarham bapak aku kagum ngan die ni. cam mufti selangor yg dulu tu la.
harap2 bekas imam besar masjid negeri ipoh tu (mat ....al-hafiz tu) yg dah berjawatan tu, tak jadi cam tok peti nih....

subhanallah..... aku tgk krisis perak ni macam membuka pekong2 dada org tertentu je.... mufti la, sultang la, anak2 sultang la, sultang dulu la, sampai ada org (mengaku kera..bat di dalam satu blog perak) membuka pekong sultan skrg ni, sapa sultan itu dan ini sebenarnya...waduh!!!... ini la kuasa Allah.

wallahu'alam

Mullahkane said...

Macam langit dengan bumi.. eloklah Mufti Perak pergi berguru lg dgn TGNA dlm bab2 politik ni, taraf2 anak murid TGNA je rupanya Harussani ni, jd pencacai umno

Anonymous said...

Tidak salah membaca alquran di mana2 atau sesiapa pun. namun setiap perkara ada adab dan batas.

Kita tahu perdebatan kristian-ISLAM sering berlaku, dan golongon ini merujuk kepada kedua-dua bible dan AlQuran... golongan2 ini terdiri dari golongan bijak pandai dan ahli dalam bab agama... dan harus kita faham mereka ini bukan ahli politik tetapi para ilmuan yang bertukar pendapat dan hujah bagi meluaskan ilmu masing2 dan memunjukkan siapa yang benar.

Kita juga digalakkan membaca Alquran dimana2 namun tidak lah sampai ke dalam tandas dan tempat yang kotor. Itu batas dan adab.

ALquran bukan untuk diperdagang dan bukan untuk dipergunakan...


Berhubung dgn NGA, jika dia benar2 ikhlas, mengapa beliau tidak beriman terhadap ayat yg beliau sampaikan dikhalayak umum jika dia yakin ayat yg beliau baca tersebut benar.. mengapa beliau tidak tunduk terhadap patuh terhadap ayat yang beliau baca terhadap UMUM... adakah kita mahu selepas ini, ahli politik kafir akan sentiasa memperdagangkan alquran setiap kali kempen berlaku untuk menarik undi... mahukan alquran dijadikan satu bahan kempen puak kafir... dibaca, diketawakan (dibaca dengan tidak betul dari nahu atau sebutan)..... adakala kita ketepikan politik dan berfikir sedalam dalamnya.. kita perlu ingat NGA adalah politician bukannya ahli ilmuan

hlekir said...

Kelantanese,

Bukan nak mennghukum ilmu, tetapi dalam nak buat pendirian ttg sesuatu keadaan, kena juga rujuk ilmu, latar belakang ulama yg beri pendapat. Dalam Islam pun ada ulama' dunia (ulama' su') dan ulama' akhirat.

Saya syorkan anda banyak membaca mengenai sejarah Islam dan ilmu2 nya

Anonymous said...

Harussani selalu menimbulkan perkara perkauman (racist). Lihat bagaimana dialah yang punca kepada insiden Orang Islam mengumpul secara besar-besaran di gereja di Ipoh beberapa tahun dulu. Dan tahun lalu, dia pun timbul dalam video memberi amaran kepada yang bukan Islam - "Jangan kacau Islam" dan "Orang Cina sekian bangun. Kita mesti halang mereka".

Harussani tidak patut jadi Mufti.

Anonymous said...

Dalam saat ini pun ramai non-muslim yg mengkaji Islam, belajar bahasa arab dan membaca Al-Quran. Tapi mereka ini tidak dapat hidayah untuk menjadi orang muslim. Adakah kita nak kata mereka ini menghina Islam dan Al-Quran????. Bagaimana pulak Saidina Umar Al-Khattab, sewaktu sebelum masukk Islam beliau telah membaca sepotong ayat Al-Quran yg diberi olih adik perempuan beliau?. Adakah ketika itu kita kata Saidina Umar menghina Islam jugak?

Janganlah disebabkan fahaman politik, kita memutar belitkan perkara yg tidak salah!

Nick Chan Abdullah said...

bagaimana nak berdakwah jika melarang orang bukan islam membaca al-quran?

Bilal pertama yg dilantil oleh Rasullulah s.a.w pun pertama kali sebutanya tidak betul. Bagi Allah, maknanya adalam sama.

Anonymous said...

quoted on April 15, 2009 11:48 AM:
"Berhubung dgn NGA, jika dia benar2 ikhlas, mengapa beliau tidak beriman terhadap ayat yg beliau sampaikan dikhalayak umum jika dia yakin ayat yg beliau baca tersebut benar.. mengapa beliau tidak tunduk terhadap patuh terhadap ayat yang beliau baca terhadap UMUM...... ..........kita perlu ingat NGA adalah politician bukannya ahli ilmuan"

ada sesape termakan cili ker??... adakah nga tu nak perli org muslim yg mengaku islam atau nak beritau pada muslim, dlm koran dah tulih ayat ni, ...apsal tak ikut??? ..atau adakah nga nak saling memperingati pada melayu yg dah lupa....
peh! ayat yg dibaca tu, tiap minggu dah diperingat dlm khutbah.... masih ada org yg tak tau ayat tu kat mana dibaca.... hatta tok khatib, imam, ustaz Quran pun tak tau yang ayat tu dah diperingatkan hampir tiap jumaat.

hidayah itu hanyalah dari Allah...
kalu la si kafir baca sepotong ayat Quran lepas tu dia tunduk pada Allah, .....nescaya tiada yg kafir semenjak dari zaman nabi Muhammad lagi.

Anonymous said...

Saya sanjung tinggi Tok Guru Nik Aziz --beliau paling adil dan saya bukan islam tertarik dengan kupasan agama islam dengan begitu jelas. Memang saya nak kenali agama islam disebabkan oleh Tok Guru yang paling saya hormati diMalaysia. Terima kasih Tok Guru

Anonymous said...

Anon April 15, 2009 11:48 AM quoted:
"mahukan alquran dijadikan satu bahan kempen puak kafir... dibaca, diketawakan (dibaca dengan tidak betul dari nahu atau sebutan)..... adakala kita ketepikan politik dan berfikir sedalam dalamnya.. kita perlu ingat NGA adalah politician bukannya ahli ilmuan...

subhanallah. nasib baik la nga tu baca ayat tu, boleh la kita saling ingat memperingati.
ingat patuhla pada perintah ayat tu, jangan la jadi muslim fasik!

soal nahu tu, tak tgk ker dlm byk2 muallaf cina yg masuk islam ngucap dua kalimah syahadah cam mana..... nahu pun tak betul, lagikan makna..... jadi boleh kah kita dakwa yg muallaf2 ni menghina dua kalimah shahadah tanpa nahu yg betul.... sampai mapuh!! nahu diorang tak betul...

pegi la merantau ke india, pakistan, iraq, di cina & jepun khususnya... hatta di mesir skalipun, ada tuan2 guru agama yg tak boleh nak menzahirkan huruf2 jawi secara nahu yg betui (sebaiknya bertanyalah kepada penuntut agama luar negeri)..... huruf zai, dhad, tho dll.... adakah sembahyang mereka tak diterima.... atau adakah mereka menghina quran.

aku pun tersentak jugak bila si nga ni baca ayat al-quran......tapi......
tapi sekurang2nya, ia ingat-mengingati, membuka cabang ilmu utk dikupas, membukak pekong org jahil, selain mengetuk minda aku yg masih tidur dari ngaji quran dan agama...

soal NGA POLITICIAN, nampaknya ada yg berserabut lagi.... cuba jgn pisahkan agama ngan politik. jgn jadi sekular.

Anonymous said...

Hi anon, Surah yg dibaca oleh NGA tu ayat 90 surah an-NAHL... semua orang tahu la... bukan ko sorang yg tahu...

sesungguh ko memfitnah tok khatib, imam, ustaz Quran yg ko kata tak tau ayat apa..

Bacaan yg tak betul oleh NGA ni lah yg buat org la tak tau surah ape lah yg di baca.. sebab bacaan nahu salah... surah An-nahl dia pi sebut surah aula..

kalau ko suka sgt dgn NGA tu pergi la berguru dgn NGA tu.. aku tak ingin...

Anonymous said...

Muallaf CINA & INDIA tu muslim bang oi... dia beriman dgn ayat yg dia baca dan diaorg dalam proses memahimi alquran dan mereka berguru... mereka bersih macam bayi baru lahir...


bukan seperti NGA si kafir nak tunjuk pandai dalam ISLAM...

Anonymous said...

Salam,

Minta Mufti Perak bagi fatwa tentang ISA

Anonymous said...

Salaam! Ulama2 suk BN tak kira agama ni lah yg paling aku meluat selepas tu baru pemimpin2 BN...sbb ulamak2 ni mrk yg arif mengenai agama dan semua agama melarang kezaliman ni boleh berbincang dan menasihati dgn umarak2 BN tuh....tpi apa mrk buat ..mrk bersekongkol dgn umarak2 BN dgn menyokong kezaliman dan benda2 taghut..contoh terbaik tu kes liwat kedua Anwar Ibrahim..kan fitnah yg nyata sekali dgn sokongan DR dgn mengatakan si polan tu tidak diliwat....tapi semua ulamak BN diam dan dungu tak melawan pun kecuali seorang imam..la ni pasal org Cina baca quran pun dah meloncat ..kata tak betoi la apa la...la apa nak bising2 bukannya Nga tu pijak atau koyak al quran tuh....tu barat,vatican kaji Al Quran tu tak kita bising lak..hah mmg la otak ulamak BN ni dah lesu!Bertaubat dan berjuanglah di jalan yg benar dan lurus ...Ingat apa Tuhan janjikan kpd ulamak2 suk,pendita sesat dan sebagainya...iaitu menjadi BAHAN BAKAR API NERAKA..kira mcm jadi arang atau petrol la tu..ngeri aku....

toytian said...

Al Quran bukan untuk org melayu yang mengamalkan agama melayu.
Kalau itu macam tok arab dan tok cina,india,iban,kadazan,dll dimalaya+sbh+swk tak boleh bacaanlah.
Pemikiran mike masih dikotak-kotakkan oleh penjajah yang sentiasa mahu melihat rakyat dilembu-lembukan.
alif,ba,ta,ca....itu tulis jawi pun UMNO tolak mana mungkin UMNO pembela agama.
Nak tunjuk Hero,tidak terfikirkah kita menang sorak kampung tergadai.Udah ler mengbiru-haru keadaan,rakyat dah celik doh.
Senyum yahudi tengok kita hoi....hoi...hoi.Dato.

Anonymous said...

nak baca Quran tak salah jika ikhlas mahu pelajari ilmu, mencari kebenaran dan isi yang dibawa ie; for own consumption. Yang menjadi isu apabila orang yang terang menolak Islam dan Quran ( tidak mempercayai Quran) cuba meneranginya kepada orang Islam yang Sudah tentu percaya.
That is plain insult to fellow Muslim in this context. It's like asking the believers to believe further or reminding, but the preacher himself does not believe what he preached! Hipokrit!
Bayangkan dia mengatakan kepada kita semua Allah itu satu spt dlm quran, sedang dia sendiri menolak dan tidak percaya. Apa hal?

Dalam konteks debat, ianya berbeza kerana ada dialog dua hala kerana kedua pihak diimbangi kritik dan pertahanan.

mantoya03 said...

Guru mana yang kata bolih berkawan dengan syaitan?Siapa kata perokok hina dari binatang.Siapa yang kata ALLAH mencarut?Ulama ni ada yang tergulung dari orang2 yang bijaksana akan tetapi ada yang tergulung dalam orang yang kurang cerdik.Anda tentukan.Ulama bijak memberi pandangan dengan tersangat teliti.Ulamak yang kurang bijak memberi pandangan dengan gelojoh tanpa memikirkan akibatnya kepada rakyat biasa.ALLAh Maha berkuasa dan waktu masih panjang untuk menentukan kebenarannya dan akibatnya.

Anonymous said...

Ye la Harussani ulamak us-su'.

Masa dia tubik kenyataan sokong korang, seronok le korang..

Yang tak setuju Anwar sumpah mubahalah tu, Harussani,Harakah angkat gila2 kenyataan dia, sampai Nik Aziz punya pendapat pun kena adjust.takde pula yg kata konon mamat ni lulusan KIK saja, lawan dgn DR Asri yg ada phD..nampak le korang hipokrit.

Tu yang PAS guna isu murtad nak pukul kerajaan konon tak buat isu murtad (tak betul sebab bekas paderi Joseph mmg sebut dalam tape Bukit Aman pantau gila2 gerakan kristianisasi Malaysia, dengar tape tu, bukak telinga dan buka minda tu luas2), guna kenyataan siapa?Bila dah tak suka, konon Harussani racist, pelaga Islam dengan kafir.

Tau tak, yg harussani banyak jasa kat Anwar?sapa yg tolong nikah dia dengan Wan Jijah?

saji said...

1.Minta Mufti Harussani Zakaria kupas hukum melompat parti dari sudut perundangan Islam MASALIH MURSALAH dengan merujuk kes ADUN Perak

2. Juga, beri pandangan kenapa kerajaan buat keputusan kaji semula Islam Hadhari

Anonymous said...

sapa suruh ngaji ngan nga....
nganga boleh la

tapi sekurang2nya, apa yg nga buat ni membuka ruang tok2 guru, ustaz2 mengupas isu tentang boleh ke tidak ayat2 quran dibaca kapir! boleh ke tidak si non-muslim ni memberi amaran memperingati pada muslim yg lain tentang ayat quran yg tertentu. tak kan kita nak balas "jgn cuba ko baca aku ayat koran. aku tau la, jgn ko pulak nak warning aku. aku lebih dulu makan garam dari ko.... ".
itu belum isu nama Allah yg berjaya dipendamkan kejap sebab isu nga nga ni.

surah surah an-nahl 90 ni, kalu lah dibuat homework, gi tanyala kat tok imam yg jadi khatib jumaat, ayat surah an-nahl 90 pak imam baca masa bila. memang ramai yg fail tu. dia tak perasan ayat apa dan berapa.. tapi dia baca... cuma tak perasan. benda ni la yg si nga ni buat peringatan, jgn dok baca kalu tak de amalan.
gi la tanya tok imam skali, sketsa ni memang mengharukan pada tok imam yg jadi khatib.... nak tergelak kalu korang buat homework ni.

Anonymous said...

puak gerombolan ni....
bila isu si kafir baca quran, melompat sakan sampai dato' mufti pun ikut menari.
tapi ia dah diulas dan dibolehkan oleh ulamak muktabar dahulu, tok guru pun dah jelaskan.
puak gerombolan ni konar plak tempat lain, yg nga baca dgn nahu quran tak betul....
piiirah! cam lah nahu melayu betul je nak baca quran.

sian ye, apek2 tua yg baru masuk islam tu, tak leh baca quran selagi nahu tak betul.... ish! ish! ish!

Anonymous said...

Throughout the world, values and concepts found in religions for example buddhism, taoism (yin & yang), christanity and islam are used and quoted - by believers and non-believers.

Anonymous (April 15, 2009 3:06 PM),
Never have I heard of people being prohibited from quoting from a religion just because they are unbelievers, and thus are not "qualified" to quote as this will entails hypocrisy. Believe me, you could go ahead and tell people about yin & yang and I believe no Taoist will complain. You could also go ahead and tell people that Buddhists believe that doing bad things will affect their karma and I believe that no Buddhists will complain too. Ask yourself, will they sue you for "insulting" their religion just because you don't believe in their religion so you cannot use scriptures/concepts of their religion?

What is wrong with quoting a good concept/value from Islam although you are a kafir? Is this hypocrisy?

kp

Grand Marquis said...

Kita membantah golongan fanatik PAS ni bukan atas dasar isu-isu semasa seperti nama Allah, kafir baca ayat Quran untuk memancing undi, dll.

Kita membantah mereka kerana sikap hipokrit, double standard dan tak konsisten mereka.

Mereka mengangkat seseorang bila seseorang berbicarakan sesuatu yang menguntungkan mereka. Mereka mencaci seseorang dengan habis-habisan bila puak mereka dikritik.

Mereka mengharamkan bila bukan mereka yang lakukan. Tapi mereka berusaha untuk cari alasan untuk menghalalkan tindakan puak-puak mereka sekalipun apa yang mereka lakukan tidak banyak berbeza dengan apa yang orang lain buat.

Golongan sedemikian adalah golongan yang jauh lebih bahaya dari ahli maksiat. Ahli maksiat sekalipun melakukan maksiat tetap mengetahui bahawa maksiat yang dilakukan itu adalah tidak baik dan menyalahi tuntutan agama dan nilai moral. Tetapi golongan fanatik ini akan mencari hujah untuk menjustifikasikan amalan maksiat mereka ini sebenarnya adalah satu bentuk keredhaan demi untuk menegakkan agama Allah. Peluang ahli maksiat untuk taubat lebih tinggi kerana mereka menyedari kesalahan mereka. Tetapi peluang ahli fanatik ini untuk taubat lebih susah sebab mereka ingatkan yang mereka sedang beribadat dan berjihad, tetapi yang sebenarnya mereka hanya merosakkan agama dan kepentingan umat Islam.

p.s. Kalau nak bincang pasal isu semasa, sampai kucing bertanduk pun tak akan selesai. Golongan PAS sudah tentu hanya mendengar fatwa ulama mereka aje. Begitu juga golongan BN.

Anonymous said...

Grand Marquis,posting ko yg terakhir itu menunjukkan 100% org2 UMNO yg bersifat begitu.bila aku baca sekali,aku terus teringat UMNO.mmg itulah sifat2 durang. klu org lain buat tak blh,haram.bila durang buat,durang kata blh siap dgn nas nas dari kitab durang sendiri.

Anonymous said...

kalau nga ni petik ayat bible mengenai keadilan mesti dia dituduh cuba menyebarkan agama kristian kpd org melayu, maka selepas itu berdirilah semua ulama umno kata pas membenarkan penyebaran agama kristian...

inilah UMNO sebenarnya..tidak tahu malu dan sering mengeluarkan fatwa bodoh yg boleh memenangkan puak2 nya je...buktinya sampai sekarang TAKDE SATU HABUK pun ulama dan ahli UMNO bawa DALILL pengharaman non muslim membaca Al-quraan..

Anonymous said...

Dr Kayu, Profesor Tidak Bermutu

http://diskopi.wordpress.com/2009/03/11/pensyarah-ukm-tidak-bermutu/


1. Dr Kayu, seorang yang bertubuh kecil, tetapi berjiwa besar. Mahu mencatur politik Malaysia dengan menunggang seorang Ulama’ yang Soleh bernama Tuan Guru Haji Abdul Hadi.

2. Di Selangor, beliau bertanggungjawab melaga-lagakan Dewan Harian PAS Selangor untuk memecat Khalid Samad dan Saari Sungip bersama Ust Zain.

3. Beliau bertanggungjawab mencantas Dr Syed Azman daripada SU Politik TGHH dan menggantikan Dr Suri yang sememangnya anak didik beliau yang sangat patuh.

4. Beliau seorang yang licik politik.

5. Sangat anti kepada bekas ahli JIM di dalam PAS.Bekas ahli JIM di dalam PAS dilayan lebih teruk daripada UMNO. Tidak hairan kalau surat layang di dalam pemilihan muktamar PAS pada tahun ini bertaburan dengan isu JIM cuba menguasai PAS.

6. Dikatakan penggerak utama blog antihusam.blogspot.com

7. Melalui NGO yang diketuai beliau ILMUWAN, beliau cuba menguasai kesemua sumber-sumber di dalam negeri Selangor melalui exco-exco PAS yang ada di dalamnya.

8. Apabila perancangan beliau kurang berjalan lancar, beliau berkempen untuk melaga-lagakan PAS dengan PKR dan DAP dengan mengwujudkan idea Muzakarah dan Kerajaan Perpaduan.Agar PAS lebih cenderung untuk bergabung dengan UMNO.

Anonymous said...

Memeber sy tunjuk pamphlet kartun Harussani Dan Sultan Perak,yg dilukis oleh unit propoganda BN.Kepala mereka,but badan anjing.Ada nampak tak?Ini berlaku di bkt gantang.

Anonymous said...

MAAF CAKAP..

ORANG PAS ADALAH PEJUANG ISLAM... TETAPI ATAS NAMA MANUSIA MESTI MELAKUKAN KESILAPAN DAN KESALAHAN TERMASUK TGNA.

ORANG UMNO JUGA PENGANUT AGAMA ISLAM DAN TURUT MEMBERI SUMBANGAN DALAM PERKEMBANGAN ISLAM DI MALAYSIA. MEREKA JUGA TIDAK TERLEPAS MEMBUAT SALAH DAN SILAP.

SEMUA DOSA UMAT ISLAM AKAN DIAMPUN OLEH ALLAH JIKA MEREKA BERTAUBAT.

Adam Amin
Kg Jerlun,
Kedah

Abd Razak said...

Pernah dulu kecoh satu malaysia bila harussani keluarkan fatwa yg sureheboh(skrg ni jomheboh) anjuran tv3 suku itu haram.Bila PR mng YAB Nizar akan kaji semula jomheboh tu.Sepatutnya harussani menyokong beliau.Tetapi hasil drpd rampasan kuasa oleh pihak bn yg direstui oleh harussani juga hujung minggu ni jomheboh akan diadakan di lumut.Soalnya skrg dimanakah prinsip harussani berada?

Anonymous said...

Marilah kita berfikir secara Sunah Nabi yang bertunjang al-Quran dan Sunah Nabi.

Janganlah kita mencari kesalahan dan kesilapan orang. Jika kita tidak mendapat sumber yang tepat dan benar. Lebih baik diam dan tunggu sehingga bukti kukuh dan tepat.

Jangan berhujah atas andaian dan syak-wasangka. Ini adalah hujah Syaitan

ADAM AMIN
Kg Jerlun,
Kedah.

anaklangkawi said...

saudara tulang besi!..

wah..sedangkan dalam Islam adalah HARAM hukum bila seorg Islam membaca al-quran, doa, salam & lain2 bila dalam keadaan junub..

Jadi soal DAP boleh boleh pula yer?
Nauzubillahhiminzalik..

p/s: apa hak saudara utk bandingkan Ilmu agama kedua2 ustaz ini.. adakah saudara yg juga akan tentukan syurga allah?

Anonymous said...

kpd adam jerlun..

kalau TGNA buat silap kita kena tegur berlandaskan dalil..

kalau umno buat silap pun kita tegur berlandaskan dalil..

kalau mufti buat silap juga mesti ditegur guna dalil..

masalahnya sekarang adalah ulamak umno tak pun keluarkan sebarang dalil untuk mengatakan bukan islam tidak dibenarkan membaca al quraan..sedangkan ulamak pas dah banyak memberikan dalil2 yg menunjukkan bukan islam boleh membaca AL QURAAN..

so...tak kan anda masih nak bela org yg buat salah????

achok

Anonymous said...

kpd anak langkawi,,,

saidina umar juga memegang dan membaca al quraan ketika belum memasuki islam..

mengenai doa, sejak bila pula umat islam dilarang berdoa semasa didalam keadaan berhadas???

kalau umat islam mati didalam keadaan berhadas, HARAM ke utk dia mengucap wahai anak langkawi???kan syahadh juga sebahagian dari ayat al quraan???

Grand Marquis said...

Persoalan orang bukan Islam baca al-Quran ini senang aje.

Kalau ditanya mana-mana ulama yang waras, adakah orang bukan Islam dibenarkan membaca al-Quran. Mereka semua pasti jawab Ya. Setahu saya, tak de ulama yang waras yang akan melarang orang bukan Islam dari membaca al-Quran. Pastikan fakta ini jelas supaya kita tidak membincangkan suatu yang sia-sia.

Persoalan utama ialah adakah seorang bukan Islam boleh membaca al-Quran untuk tujuan kempen politiknya? Apatah lagi bila dibacakan al-Quran ini untuk menempelak umat Islam yang lain yang beliau katakan sesat. Persoalan ini yang harus kita fikirkan. Bukannya dengan menggunakan alasan Umar r.a. sebelum Islam pun baca al-Quran, dll alasan yang tiada kena mengena dengan isu yang sebenar.

Orang Islam semuanya dibenarkan, malah digalakkan membaca al-Quran. Tapi bolehkah orang Islam baca al-Quran dalam tandas. Kalau mengikut sifir sesetengah orang, mereka kata boleh sebab alasan mereka tiada larangan untuk orang Islam baca al-Quran, jadi boleh la. Apa salahnya kita baca dalam tandas.

Adakah logik sifir ini?

Kalau kita ni pencari kebenaran, insha Allah kita akan tahu jawapannya. Tapi kalau kebenaran yang kita cari hanya semata-mata untuk keuntungan politik puak kita, moga-moga Allah S.W.T. memberi petunjuk.

Wassalam

Anonymous said...

Grang Marquis

Jangan ambil logik dalam hukum.Dalam mazhab Islam,3 mazhab selain Shafie membenarkan Quran dipegang walaupun tanpa ada air sembahnyang. Apalah salahnya kita guna fatwa ini untuk mendekatkan orang non-muslim kepada Islam. kalau non-muslim nak masuk Islam, mesti kita bagi quran atau terjemahan quran untuk dia baca. Supaya dia faham quran dan akhirnya dia masuk Islam. Itu method dakwah kita. Kalau dia silap baca, kita betulkan, simple aje.

Soal NGA baca untuk niat apa, kempen atau tidak, kita serahkan sahaja kepada ALLAH SWT. Itu pasal niat, kita tidak tahu. Apa yang jelas depan mata, perbuatan NGA itu menaikkan imej Islam dan AL-Quran apabila Al-Quran turut dijadikan Hujah oleh orang kafir di dalam majlis yang dihadiri oleh non-muslim

Azha
Maahad Pasir Tumbuh
Kelantan

Anonymous said...

Grand Marquis,

Pada pendapat saya memanglah tidak ada masalah org2 memetik kata-kata dari Quran, kitab buddhist atau Bible mengenai satu nilai (misalnya kebenaran, keadilan, kesopanan) dan menggunakannya dalam kempen politik untuk menonjolkan betapa sesatnya lawan mereka.

Saya sebagai seorang buddhist tak marah jika kamu mengunakan kata-kata kitab buddhist untuk menonjolkan betapa sesatnya saya (asalkan benar). Malah saya berterima kasih kepada mu kerana mengajar saya, dan berasa besar hati agama saya mempunyai unsur-unsur nilai itu.

Jim

Anonymous said...

c grand marquis kata

Persoalan utama ialah adakah seorang bukan Islam boleh membaca al-Quran untuk tujuan kempen politiknya? Apatah lagi bila dibacakan al-Quran ini untuk menempelak umat Islam yang lain yang beliau katakan sesat. Persoalan ini yang harus kita fikirkan..

....................................

memang umno ni berbelit...kalaupun c Nga guna utk kempen politik apa masalahnya????ada dalil yg mengharamkan Al quraan dilarang digunakan semasa berkempen????tak kan ko nak keluarkan fatwa sesat yg baru lagi...

saya yakin dan percaya, pas dan umno sudah banyak kali menggunakan ayat2 al quraan utk kempen politik masing2..nabi juga ketika mengutuskan surat kepada ketua-ketua kerajaan menggunakan ayat al quraan..

memang dasar UMNO cakap berbelit..

achok sabah

Anonymous said...

c marquis kata

Orang Islam semuanya dibenarkan, malah digalakkan membaca al-Quran. Tapi bolehkah orang Islam baca al-Quran dalam tandas. Kalau mengikut sifir sesetengah orang, mereka kata boleh sebab alasan mereka tiada larangan untuk orang Islam baca al-Quran, jadi boleh la. Apa salahnya kita baca dalam tanda

...............................

ini satu lagi hujah bodoh umno..apa kena mengena dengan baca al quraan di dalam tandas???skrg isu nya mengenai org bukan islam membaca al quraan la...

lagipun tak de la pulak org kata boleh membaca al quraan didalam tandas kecuali engko yg mereka-reka cerita sendiri..

semua org maklum membaca al quraan didalam tandas dilarang sama sekali kerana terdapa dalil yg banyak melarang membawa kalimah Allah dan al quraan ke dalam tandas...dan Nga bukanya membaca al quraan didalam tandas pun..

engko ni pandai je mereka-reka cerita ek

achok sabah

Grand Marquis said...

Kepada saudara Azha,

Saya sudah tekankan, tidak ada ulama yang waras dan orang yang faham Islam akan melarang non-Muslim membaca Al-Quran. Isu pegang tanpa air sembahyang pun sudah sedia diketahui dan diperbincangan dengan teliti.

Kita mempersoalkan tentang non-Muslim memetik dari al-Quran untuk mencari populariti politik. Kita tidak persoalkan niat beliau. Mungkin beliau benar-benar ikhlas, wallahualam. Tetapi kita menilai apa yang jelas di mata, sebagaimana anda sendiri sebutkan. Yang jelas dimata ialah Nga sedang berkempen politik. Jadi menggunakan ayat al-Quran dan sengaja dibaca dalam bahasa arab adalah amat tak kena.

Lagi satu, sekiranya beliau berminat untuk quote al-Quran, maka quotelah terjemahannya, bukannya dengan membacanya dalam bahasa arab yang tunggang langgang, lari dari makna, tajwid yang salah dan lebih buruk memberikan nama surah yang tidak wujud dalam al-Quran. Malangnya tidak ada orang dalam majlis itu bangkit untuk membetulkannya. Dalam solat pun sekirannya imam salah baca, makmum perlu betulkan. Ini berkaitan dengan pemeliharaan isi kandungan al-Quran. Kalau pembetulan tidak dilakukan dengan serta merta, kelak ada orang jahil akan ingat, dalam al-Quran ada surah Aura. Ini bermakna kita sudah mencemarkan al-Quran yang sepatutnya terpelihara isi kandungannya.

Kepada saudara Jim,

Saya tak kisah kalau non-Muslim nak memberikan peringatan kepada saya dengan menggunakan al-Quran. Dengan syarat ia mesti digunakan dengan betul, iaitu ayat yang betul dan digunakan dalam konteks dan kefahaman yang betul menurut fahaman ASWJ.

Al-Quran untuk orang Islam mempunyai nilai yang sangat tinggi disisi umat Islam dan ia tidak boleh diperdagangkan untuk mencari keuntungan dunia yang sedikit. Oleh itu, menggunakanya dalam kempen politik, apatah lagi oleh non-Muslim adalah sangat tak kena.

Selain dari isu membaca al-Quran secara tak betul (seandainya beliau baca dan quote secara betul, saya mungkin tak terkilan), saya sebenarnya lebih terkilan bila saudara Nga menempelak orang Islam dengan mengatakan mereka ini sesat. Ini dapat kita dengar dari transkrip ucapan beliau:
Mereka sudah hilang sesat ajaran. Saya walaupun seorang Kristian tapi saya faham, hafal juga Surah Aura ayat ke-90...Islam memandang serius dalam isu sesat menyesatkan sesama umat sehinggakan dalam satu hadith sahih yang sedia diketahui umum, apabila kita mengatakan "Kafir engkau" bererti salah seorang dari mereka, sama ada yang dituduh atau si penuduh sudah jatuh kafir. Kalau yang dituduh itu tidak kafir, bererti kekafiran itu akan berbalik kepada si penuduh.

Sedangkan kita umat Islam (yang waras dan berilmu) amat berhati-hati dalam mengeluarkan perkataan seperti sesat pada saudara kita, apakah kenanya saudara Nga, seorang non-Muslim nak sesatkan saudara Muslim kita. Mungkin yang ditujukannya ialah kepada orang Islam UMNO, sekalipun mereka ini UMNO, mereka ini tetap orang Islam dan tidak layak dihamburkan dengan kata sesat secara sewenang-wenangnya pada mereka. Perbezaan fahaman politik adalah persoalan ijtihadiah yang tidak sepatutnya berlaku sesat menyesat sesama umat Islam.

Tetapi amat malang bila seorang non-Muslim dibenarkan untuk menjuarai kempen menyesatkan umat Islam yang lain. Apakah ini bukan penghinaan terhadap umat Islam?

Saya menyeru kepada sekalian, sama ada PAS mahupun UMNO, lihatlah isu ini dari neraca Islam bebas dari sentimen politik kepartian. Kebenaran itu mudah dijumpai sekiranya kita dapat membuangkan tabir fanatism dari pandangan dan penilaian kita.

Saya tengok orang-orang disini gemar label-melabel. Pantang bila pendapat kita tidak selari dengan mereka, terus mereka label kita ini penjilat UMNO dan kerajaan. Sepatutnya kita berhujah dengan dalil secara professional, bukannya memberikan label semata-mata untuk menunjukkan kita dipihak yang benar.

Wallahualam

Grand Marquis said...

Kepada Achok Sabah,

Saya hanya bagi hint aje supaya kita fikiran. Anda sepatutnya tahu dalam Islam ada suatu perkara yang dinamakan Qias.

Saudara Achok Sabah perlu bagi saya satu dalil dari Al-Quran dan Al-Hadith yang sahih yang melarang umat Islam membaca al-Quran dalam tandas. Satu sahaja yang diperlukan. Jangan main dakwa aje.

Tetapi saya boleh bagi dalil melarang kita menjual ayat-ayat Allah untuk mencari keuntungan dunia
Al-Baqarah 41: Dan berimanlah kamu dengan apa yang Aku turunkan (Al-Quran) yang mengesahkan benarnya Kitab yang ada pada kamu, dan janganlah kamu menjadi orang-orang yang mula-mula kafir (ingkar) akan dia; dan janganlah pula kamu menjadikan ayat-ayatKu (sebagai harga untuk) membeli kelebihan-kelebihan yang sedikit faedahnya; dan kepada Akulah sahaja hendaklah kamu bertaqwa.

Jadi anda nilaikan sendiri sama ada saudara Nga ni mengucapkan al-Quran atas tujuan untuk mencari keredhaan Allah ataupun untuk memancing undi.

Anonymous said...

Saya sokong anda Grand marquis. Mereka gemar sangat memandang sesuatu isu dari sudut parti. Kalau parti mereka buat tak apa. Kalau parti musuh buat semua salah.
Abu.

Anonymous said...

Grand Marquis

Saya setuju bahawa, Ayat Al-Quran tidak boleh digunakan bagi tujuan meraih sekongan peribadi. Perkara ini memang ditegaskan bahawa sikap itu termasuk di dalam menjual ayat al-quran untuk kepentingan diri. Dilaknat pelakunya.

Tetapi Al-Quran merupakan hujah bagi umat Islam. Ia juga merupakan panduan kepada bukan Islam. Apa salahnya menggunakan Al-Quran sebagai hujah.

Nabi SAW mengutus surat kepada maharaja Rom bersama-sama dengannya ayat Al-Quran. Sudah tentu maharaja rom pelat membacanya. Orang cina sampai bilapun takkan betul sebutan arabnya. Jangankan orang cina, orang mesir pun sebut huruf jim, bunyi Ga. Jamal jadi Gamal. Ramai ulamak mesir baca hadith macam tu lagi. Sebab dah mulut diorang macam tu. Tapi, masing-masing kena usaha betulkan.

Dari sudut politik pun, UMNO juga mempolitikkan isu ini. Bukannya nak tegur elok-elok, buatrepot polis lagi. Sehinggakan non-muslim takut untuk membaca dan membelek Al-Quran. Ini sangat bahaya.

Kenapa kita tidak melihat dari sudut dakwah.Kalau kita melihat dari sudut dakwah, kita akan gembira bila melihat non-muslim mula membaca al-quran dan berhujah dengan al-quran.

Azha

Anonymous said...

Saudara Grand Marquis

Berkenaan dengan ucapan sesat Nga, saya fikir isu ini akan selesai jika kita mengambil maksud perkataan beliau bukannya teks sahaja. Orang kata, bacaan kontekstual bukannya tekstual semata-mata. Yang dimaksudkan sesat oleh Nga itu, adalah menyalahi ajaran Islam. Sebab beliau (Nga) masih tidak boleh membezakan istilah haq, batil, hata', sawab, sesat, dll.

UMNO menyalahi ajaran Islam. Memang betul berdasarkan ayat yang dibaca oleh Nga. Kerana UMNO tidak ada ehsan dan tidak ada adil. Oleh itu, maksiat berlaku di sisi UMNO. Itu maksudnya.

Dalil tentang Quran tidak boleh di bawa ke dalam tandas adalah berdasarkan riwayat nabi SAW tidak membawa cincin baginda yang tertulis nama ALLAH ke dalam tandas.

Wallahu a'lam

Azha

Anonymous said...

Kepada saudara Grand Marquis,

Dalam Islam kesalahan memberi/menerima rasuah adalah lebih serius daripada mengadakan hubungan seks dengan bapa dan mak. Itu yang saya baca dalam text di bawah (sila betulkan jika salah):

Sheikh Imran said that, according to the Prophet Muhammad, there are 80 levels of usury, bribery being just one of them. And the sin of the lowest level of all, said Sheikh Imran, tantamount to the sin of sexual intercourse with your own parent.

Can you imagine yourself having sex with your father or mother? Well, the sin of the lowest level usury is the same as the sin of sex with your own father and mother. And bribery is not the lowest level yet. So the sin of bribery certainly ranks higher than the sin of sex with your own mother or father.
Soalan saya kepada saudara ialah - bolehkah saya menuduh seorang muslim yang rasuah, atau seorang muslim pembunuh kejam, sesat agama? Pada pendapat saya mereka ni telah bertindak di luar batasan agama mereka jadi saya boleh berbuat demikian.

Jika jawapan saudara ialah "Tidak boleh", andaikan saya seorang muslim juga, bolehkah saya menuduh pulak?

Anonymous said...

kpd marquis

Dan berimanlah kamu dengan apa yang Aku turunkan (Al-Quran) yang mengesahkan benarnya Kitab yang ada pada kamu, dan janganlah kamu menjadi orang-orang yang mula-mula kafir (ingkar) akan dia; dan janganlah pula kamu menjadikan ayat-ayatKu (sebagai harga untuk) membeli kelebihan-kelebihan yang sedikit faedahnya; dan kepada Akulah sahaja hendaklah kamu bertaqwa.

Jadi anda nilaikan sendiri sama ada saudara Nga ni mengucapkan al-Quran atas tujuan untuk mencari keredhaan Allah ataupun untuk memancing undi.


....................................

1. sdra sedar tak bahawa UMNO dan juga PAS sering menggunakan ayat al quraan ketika berceramah politik???kenapa anda tak tegur yg ni????bila UMNO dan PAS menggunakan ayat al quraan ketika berkempen boleh pulak ke???...

2. ayat diatas menyuruh untuk kita beriman dengan ayat Al quraan, kamu sedar tak bahawa ada pemimpin MELAYU yg menghina hukum hudud???menghina sunnah nabi???kenapa ini tidak ditegur????sedangkan Nga bukan lah menghina ayat al quraan pun, dia just ambik ayat al quraan yang menyentuh mengenai keadilan...

achok sabah

Anonymous said...

c marquis kata

Lagi satu, sekiranya beliau berminat untuk quote al-Quran, maka quotelah terjemahannya, bukannya dengan membacanya dalam bahasa arab yang tunggang langgang, lari dari makna, tajwid yang salah dan lebih buruk memberikan nama surah yang tidak wujud dalam al-Quran

.............................................

awk ni pandai sangat ke baca al quraan???rasanya setiap orang pasti mempunyai masalah untuk membaca Al quraan dengan sempurna semua hukum..hatta terdapat ulama arab pun yg tidak mampu menyebut huruf dengan betul,apatah lagi org cina biasa..

seandainya ulama arab,org cina,org melayu,org bugis tidak mampu menyebut dengan betul,boleh ka kita melarang mereka untuk membaca Al quraan????boleh ka kita kata pada mereka 'kamu mesti baca tafsir sahaja????

marquis,,jgn la keluarkan fatwa sesat lagi..cukup la, ini lah yg dinamakan sesat lagi menyesatkan

achok sabah

Grand Marquis said...

Terima kasih saudara Azha. Jarang orang disini berbicara dengan bahasa baik-baik macam anda.

Pertama, isu baca dengan pelat dan tak betul. Ada bezanya membaca al-Quran dikhalayak umum dan membacanya secara persendirian. Sesiapa yang ingin memperdengarkan bacaannya kepada umum perlu bertanggungjawab untuk memastikan ia dibaca dengan betul. Sekiranya salah, para pendengar perlu membetulkannya. Itulah sebab antara syarat utama memilih imam mesti didahulukan ahli quran (orang yang pandai membacanya). Kalau baca sendiri andainya silap, moga-moga Allah S.W.T. memaafkannya.

Menyentuh juga isu yang dibangkitkan oleh achok sabah, memang betul susah untuk menemui orang yang sempurna bacaannya. Tetapi ada beza yang sangat besar dengan orang yang tahu dengan yang tidak tahu. Sempurna dan tidak sempura itu isu lain. Kalau betul beliau tahu, kenapa boleh keluar nama surah Aura? Sekurang-kurangnya beliau kena tahu juga sensitiviti umat Islam. Al-Quran ni tak boleh main tibai aje. Rasa nak baca, tapi tak ingat, main tibai ikut suka. Tak boleh macam tu. Kalau tak tau atau tak ingat, lebih baik skip. Tidak membaca satu ayat atau surah adalah lebih baik dari membaca ayat secara salah dan mengeluarkan satu surah palsu.

Kedua, isu sesat menyesat. Ahlul Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) mempunyai kaedah yang khusus dalam persoalan ini. Ia dipanggil hukum takfir. Hukum ini bagi memastikan kita tidak menjatuhkan sesat kepada orang yang tidak sesat dan juga tidak membenarkan orang yang sebenarnya sesat (bab ni ramai orang tak tahu). Secara ringkasnya kita tidak menghukum si pelaku maksiat sebagai sesat sehingga ditegakkan hujah kepada mereka. Sebagai contoh, memakan riba adalah satu dosa (perbuatan maksiat) tetap orang yang memakan riba tidak semestinya sesat. Beliau memakan riba mungkin kerana beliau jahil atau dalam keadaan benar-benar terdesak. Yang menjadi sesat ialah bila beliau mengatakan riba itu halal (walaupun mungkin orang itu tidak memakan riba). Orang yang makan khinzir tidak semestinya sesat, tetapi orang yang tak makan khinzir, tetapi mengatakan halal memakan khinzir itu adalah sesat. Itupun sebelum kita menjatuhkan hukum sesat pada orang tersebut, kita perlu tegakkan hujah kepadanya dan apabila ia masih berdegil, barulah boleh dijatuhkan hukuman sesat. Lagi satu, menjatuhkan hukuman sesat kepada individu Muslim tertentu mestilah dilakukan oleh ahli ilmu (dalam erti kata lain para ulama yang tidak berkepentingan), bukannya sebarang orang awam, apatah seorang ahli politik kafir yang sudah nyata songsang agendanya.

Menyentuh isu Nga yang menyesatkan umat Islam tertentu, perkataan untuk menyalahi ajaran Islam khususnya dalam persoalan syariah adalah Maksiat, bukannya sesat. Selagi seseorang itu tidak menyalahi akidah Islam, mereka ini tidak sesat. Cuma apa layaknya beliau, Nga nak mentakfirkan umat Islam yang lain?

Kepada achok sabah, it’s a waste of time to entertain you.

Anonymous said...

Hanya golongan syaitan sahaja yang tidak suka manusia berpandukan al Quran, nauzubillah himinzallik!

Anonymous said...

Hanya golongan syaitan sahaja yang tidak suka manusia berpandukan al Quran, nauzubillah himinzallik!

Anonymous said...

marquis kata

Sempurna dan tidak sempura itu isu lain. Kalau betul beliau tahu, kenapa boleh keluar nama surah Aura?

.......................................

awk ni cuba menganggap manusia semua sempurna ke??kalau dia lupa dan tersalah kan kerana satu sifat manusia yang pelupa, mengapa pula kerana dia lupa maka terus jatuh hukum haram untuk dia membaca Al quraan???kalau kamu terlupa suatu ayat ketika menjadi imam,maka haram ke untuk kamu menjadi imam kali kedua????

satu lagi, ini kan permulaan bgi c Nga membaca Al quraan, sudah semestinya dia mempunyai banyak kesilapan dan kekurangan seperti juga kebanyakan orang islam..

utk pengetahuan sdr, banyak kesilapan2 yang dilakukan oleh qari dan qariah didalam pertandingan musabaqah bermula la peringkat sekolah,kampung hatta nasional...mengapa sehingga kini program musabaqah tetap diteruskan walaupun kadang2 ada dikalangan peserta yang tersilap baca???

Anonymous said...

marquis kata

Kepada achok sabah, it’s a waste of time to entertain you.

........................................

ternyata bahasa kamu juga tidak semua nya baik

Anonymous said...

marquis berfatwa

Pertama, isu baca dengan pelat dan tak betul. Ada bezanya membaca al-Quran dikhalayak umum dan membacanya secara persendirian. Sesiapa yang ingin memperdengarkan bacaannya kepada umum perlu bertanggungjawab untuk memastikan ia dibaca dengan betul

........................................

kalau mengikut fatwa sdra ni, maka haram la ulama2 arab yg tak betul pelatnya untuk menjadi imam???haram la utk mereka mengajar Al quraan kpd murid nya????kalau mereka tersilap baca maka haram le hukumya untuk menjadi guru dan imam???

saudara ku marquis, sudah-sudah la mengeluarkan fatwa2 shaz ni...

achok sabah

Grand Marquis said...

Awal-awal lagi saya dah kata, kena nilai isu ini tanpa prejudice. Sesetengah orang di sini dah bagi cop halal, kemudian baru dicarinya alasan-alasan untuk membenarkan cop halal mereka. Ini bukan sikap kita nak cari kebenaran. Akhirnya kita akan mentakwilkan perbagai isu untuk menepati selera kita. Sampai ada pulak yang boleh bagi alasan kononnya atas dasar lupa dan tidak sempurna maka seorang non-Muslim yang jahil bahasa al-Quran, tidak tahu nama surah secara tepat boleh membaca al-Quran dikhalayak ramai secara sewenang-wenangnya.

Apapun, takwilkan sesuka hati anda. Asalkan anda bahagia. Tapi ingatlah, orang yang menakwilkan sesuatu untuk menepati selera hukumnya hanya menipu dirinya sendiri.

p.s. Kalau dari surah Nahl kepada Aura apakah itu lupa atau jahil?

dan ada sesetengah orang disini mencari-cari peluang untuk nak perlekeh orang. Itu saja modalnya.

Tulang Besi said...

Grand Marquis,

Sila tunjuk satu ayat Quran atau hadeeth yang mengharamkan orang bukan Islam untuk membaca Al Quran?

Grand Marquis said...

Kepada saudara Tulang Besi,

Sila baca dulu apa yang saya tulis sebelum meminta saya memberi itu dan ini.

Grand Marquis said...

Kepada Achok Sabah,

Adakah saya berfatwa ataupun anda sebenarnya yang tidak tahu, ataupun sengaja tidak mahu mengaku.

http://soaljawab.jais.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=139&Itemid=59

http://soaljawab.wordpress.com/2007/04/23/berdosake-baca-al-quran-tanpa-tajwid/

Anonymous said...

c marqius kata

Awal-awal lagi saya dah kata, kena nilai isu ini tanpa prejudice. Sesetengah orang di sini dah bagi cop halal, kemudian baru dicarinya alasan-alasan untuk membenarkan cop halal mereka

.............................................

rasanya kamu dan UMNO yg prejudis menilai isu ni..kamu kata org bukan islam haram membaca al quraan,lepas tak dapat bawa dalil kamu kata pula al quraan dilarang digunakan utk politik, bila org kata PAS dan UMNO pun gunakan ayat al quraan masa kempen kamu buat alasan baru pula,kamu kata haram org yg tidak sempurna bacaanya utk membaca al quraan di khalayak ramai, maka orang pun jawab tidak semua org sempurna bacaanya hatta sesetngah ulama arab,,bila kmu x boleh jawab,maka kamu pun tuduh la org lain prejudis..

ini saja ke cara berhujah puak UMNO..pandai membelit je..

Anonymous said...

marquis berkata

p.s. Kalau dari surah Nahl kepada Aura apakah itu lupa atau jahil?

........................................

ini kan lambang sikap prejudis anda terhadap bukan islam...awk pandai tuduh org lain prejudis,padahal anda la yg prejudis..

Anonymous said...

marquis kata lagi

Sampai ada pulak yang boleh bagi alasan kononnya atas dasar lupa dan tidak sempurna maka seorang non-Muslim yang jahil bahasa al-Quran, tidak tahu nama surah secara tepat boleh membaca al-Quran dikhalayak ramai secara sewenang-wenangnya.

.......................................

kan saya dah tanya sebelum ni,,kalau anda menjadi imam kemudian tersalah baca..apakah HARAM untuk kamu menjadi imam untuk seterusnya????

saya juga bertanya, kalaupun anda pandai sangat baca al quraan, anda boleh jamin ka yg anda sentiasa betul dan sempurna ketika membacanya didepan org ramai???setahu aku la, hafiz al quraan pun kadang2 tersilap dan terlupa ayat yang dia baca...

achok sabah

Anonymous said...

dah melalut la achok sabah ni... dia pi samakan IMAM dgn NGA tu.... kalau dah kemaruk sgt dgn nga tu, pegi ngaji dgn dia...

Anonymous said...

makhluk yg tak sedar diri telah berkata..

dah melalut la achok sabah ni... dia pi samakan IMAM dgn NGA tu.... kalau dah kemaruk sgt dgn nga tu, pegi ngaji dgn dia...

..........................................

ko sapa??aku tanya soalan lain ko jawab lain..kalau ko takde jawapan jangan la nak masuk campur..atau ko ni marquis..

aku persoalkan kalau imam salah baca dan terlupa, apakah patut kita haramkan untuk dia jadi imam utk kali kedua????

aku soal begini kerana c marquis kata semua org yg mahu mendengarkan bacaanya kepada umum mesti sempurna seratus peratus,mesti tidak boleh pelupa, mesti perfect..

so jawab je la..jangan la nak menyalak tak tentu pasal..

Anonymous said...

oi achok sabah bingung.. kita cakap pasai NGA bukannya pasai imam.. yg hang dok memalut ke IMAM ni sbb... IMAM tu bab solat mangkuk... kalau salah baca makmum betulkan mangkuk... yg ko melalut sampai nak haram kan imam yg baca salah ni sbb apa mangku... kenyataan hang ni menunjukkan hang ni bodoh sombong... berlagak maca pandai sgt pasai agama.. PIKIAK dulu sebelum buat perbandingan... jgn main taram aje

Anonymous said...

aku sokong ko marqius.. tak payah layan achok sabah tu.... hang cakap mcm mana pun dia buat perbandingan bodoh dia....

tak payah layan

Grand Marquis said...

Saya sebenarnya dah berhenti layan dia pun :-D

Tengoklah macam mana dia pi pusing cakap saya. Cuba cari kat semua reply sejak bila saya kata imam mesti seratus peratus,mesti tidak boleh pelupa, mesti perfectNi kata mat salleh, "putting words in my mouth".

Kepada achok sabah, kata akhir saya, kalau awak nak sangat menang perdebatan ini, ok lah, saya kira awak dah menang. Puas hati?

Saya hanya letakkan point-point dan rasional supaya kita dapat berfikir secara waras untuk agama, bukannya untuk parti.

Anonymous said...

satu makhluk berkata

oi achok sabah bingung.. kita cakap pasai NGA bukannya pasai imam.. yg hang dok memalut ke IMAM ni sbb... IMAM tu bab solat mangkuk...

......................................

begini lah sdra, skrg ni kita tgh bincang bab samada Nga HARAM baca al quraan ataupun tidak..ini persoalan asanya..

persoaln ini timbul bila mana ulama UMNO berkata haram hukumnya non muslim membaca al quraan..disebabkan ulama umno tidak dapat membawa dalil yang melarang non muslim membaca al quraan, maka c marquis pun kata HARAM hukumnya membaca al quraan untuk berkempen politik, maka org pun jawab la selama ini UMNO dan PAS pun gunakan al quraan utk kempen politik..

bila dia tak dapat jawab, maka dia kata la c Nga ni haram baca Al quraan disebabkan dia tersalah@terlupa baca dengan menyebut surah aura yang tidak ada didalam al quraan..maka org pun jawab la tersalah dan terlupa merupakan sesuatu yg lazim dilakukan oleh siapa-saipa pun hatta ulama arab sendiri..

lepastu c marquis pun mengakui bahawa tidak semua org perfect bacaan al quraanya,tapi di kata kalau nak membaca al quraan kepada khayalak umum tidak boleh salah dan terlupa seperti yang Nga lakukan, maka akau tanya dia balik, kalau imam salah baca ketika solat, boleh ke kita hukum kan haram untuk dia menjadi imam utk kali kedua???saya juga soal bilamana ada segelintir ulama arab yg tak betul pelatnya, adakah dia haram membaca al quraan di hadapan murid2 nya???

sdra yg suka kepada mangkuk diatas..lain kali baca dulu, jangan asyik nak cakap org lain mangkuk..atau kau ni sebenarnya adalah sejenis mangkuk???

Anonymous said...

c marquis kata

1. Tengoklah macam mana dia pi pusing cakap saya. Cuba cari kat semua reply sejak bila saya kata imam mesti seratus peratus,mesti tidak boleh pelupa, mesti perfectNi kata mat salleh, "putting words in my mouth".(April 17, 2009 4:05 PM)

2. Sampai ada pulak yang boleh bagi alasan kononnya atas dasar lupa dan tidak sempurna maka seorang non-Muslim yang jahil bahasa al-Quran, tidak tahu nama surah secara tepat boleh membaca al-Quran dikhalayak ramai secara sewenang-wenangnya.(April 16, 2009 6:55 PM)

......................................

memang anak murid UMNO ni pandai membelit,cuba kamu lihat kata2 kamu yg no 2 tu..kamu sendiri tidak membenarkan org lain menggunakan alasan LUPA DAN TIDAK SEMPURNA untuk mengharamkan al quraan di khalayak ramai.....

sdra marquis, cuba chek lidah tu..ada 2 cabang tak????

Anonymous said...

c marquis

Kepada achok sabah, kata akhir saya, kalau awak nak sangat menang perdebatan ini, ok lah, saya kira awak dah menang. Puas hati?

Saya hanya letakkan point-point dan rasional supaya kita dapat berfikir secara waras untuk agama, bukannya untuk parti.

......................................

ko tak jawab lagi soalan aku dah menyerah kalah..memang patut pun kau mengaku kalah pasal ko bukanya berhujah mengikut dalil pun,ko lebih suka buat fatwa sendiri yang mana boleh merosakkan agama..

acho sabah..

achok sabah said...

sejenis makhluk berkata

kenyataan hang ni menunjukkan hang ni bodoh sombong... berlagak maca pandai sgt pasai agama.. PIKIAK dulu sebelum buat perbandingan

.....................................

awat hang emosi benor ni???kalau awak tak pandai nak jawab, jangan la kata org lain bodoh sombong bro..kan senang kalau jawab je..ini awk boleh PIKIAK tak????

Grand Marquis said...

Kepada Anon (yang entah berapa banyak Anon)

Tak perlu saya jawab kerana kerja korang memang memutar belit semata-mata nak halalkan Nga memperalatkan al-Quran untuk mencari populariti. Apa pun, asalkan anda semua bahagia.

Cuma kalau tak silap saya, tuan punya blog ni amat mementingkan dasar QUOTE SEPENUHNYA.

Kenyataan penuh saya ialah
atas dasar lupa dan tidak sempurna maka seorang non-Muslim yang jahil bahasa al-Quran, tidak tahu nama surah secara tepat boleh membaca al-Quran dikhalayak ramai secara sewenang-wenangnya.Kalau orang baca tanpa niat yang pusing untuk cari kemenangan, mereka memang faham apa yang saya maksudkan.

Jadi tak perlu saya jawab putar alam anda sekalian

achok said...

c marquis kata

1. Kenyataan penuh saya ialah
atas dasar lupa dan tidak sempurna maka seorang non-Muslim yang jahil bahasa al-Quran, tidak tahu nama surah secara tepat boleh membaca al-Quran dikhalayak ramai secara sewenang-wenangnya

.....................................

kan secara jelas awak ckp seseorang tidak boleh menggunakan alasan LUPA DAN TIDAK SEMPURNA untuk membaca al quraan di khalayak ramai???

samada dia muslim dan bukan muslim bukan persoalanya kerana awak sendiri mengakui bahawa non muslim dibenarkan membaca Al quraan.(berdasarkan hujah saidina umar)

Janganlah kerana TERLUPA dan TIDAK SEMPURNA maka kita hendak HARAMKAN mereka membaca al quraan, kalau begini sampai bila-bila pun orang tak akan pandai membaca al quraan..

p/s : marquis kata malas nak layan dah, tapi masih juga balas posting ku...sesiapa jumpa c marquis ni, cuba check lidah dia, ada 2 cabang tak..

Grand Marquis said...

Achok Sabah,

Saya memang tak nak layan awak. Tapi awak ni tak habis-habis nak adu domba pada saya, putting words in my mouth, jadi saya terpaksa respond sekadar yang perlu.

Terbaru, tengoklah macam mana anda adu domba. Saya tulis

atas dasar lupa dan tidak sempurna maka seorang non-Muslim yang jahil bahasa al-Quran, tidak tahu nama surah secara tepat boleh membaca al-Quran dikhalayak ramai secara sewenang-wenangnyaAwak sendiri ambil tulisan saya secara penuh, tapi tiba-tiba, bila bab nak ulas ia jadi LUPA DAN TIDAK SEMPURNAMana perginya seorang non-Muslim yang jahil bahasa al-Quran, tidak tahu nama surah secara tepatApakah awak tidak rasa malu menipu secara terang-terang dan mengadu domba tentang orang lain secara tanpa bersuluh?

Itulah sebabnya awal-awal saya dah bagi kemenangan pada awak, sebab awaknya nampaknya nak sangat menang perdebatan. Jadi saya bagi awak kemenangan yang awak idam-idamkan supaya awak akan segera menghentikan perbuatan mengadu domba.

-end of story-

Anonymous said...

kepada marquis
dah tentu2 c nga tu kafir jgn awak ckp sal dosa dan pahala dgn dia. Klu org mati dlm kafir dah tentu2 masuk neraka sbb kafir bkn sbb dosa dia. apa yg kita perlu lakukan ialah berdoa agar ALLAH menberinya rahmat agar masuk islam bknnya menjauhkan dari islam mcm unmo buat. lagi satu slh ka guna ayat quran utk politik?????? mana dalil awak guna???? utnuk pengetahuan awak tujuan quran diturunkan utk jd panduan dlm kehidupan manusia....politik tu bkn sebahagian dari kehidupan ka????. slp umno adalah unmo menganggp islam ini sekadar ibadah shj padalah islam merangkumi suluruh kehidupan kita....mengucaplah amin...salam

kratos said...

support marquis!PAS ni khawarij era baru. memang kerja nak jatuhkan kepimpinan Muslim saja kerjanya.

sebab PAS banganglah asyik kecut dgn DAP. Karpal Singh sergah negara Islam terus PAS lari! Mana mungkin dia nak tegur DAP kapir lahanat yg main2kan ayat Quran tu..

kalau dah tahu org tu kapir..support dia lagi kah yg tuduh org UMNO yg Islam ni sesat? Bodoh!

umno said...

ala kratos..tak payah la nak support diri sendiri..aku tahu ko ni c marquis sebenarnya..hahaha..

Tulang Besi said...

Grand Marquis,

Tunjuk saya ayat alquran yang kata orang bukan islam tak boleh baca Quran?

Tulang Besi said...

PAS ni Khawarij?

Khawarij pada hamba tokeh judi dan arak.

Hahahahahaha

kratos said...

bagi ayat quran atau hadith nabi yg halalkan jatuhkan kepimpinan Muslim walaupun yg zalim? takda satu pun yg kau akan jumpa.

siapa yg lawan pemerintah muslim sepanjang zaman telah memecahbelahkan sunnah dan kesatuan umat islam dan mereka adalah khawarij. mati mereka adalah mati jahiliyah.

Grand Marquis said...

Tengok dan nilai sendirilah mentaliti mereka yang fanatik pas.

Yang ni bergelar ustaz tu, tapi tak nak sembahyangkan jenazah orang UMNO sebab dia anggap *****

http://g-82.blogspot.com/2009/04/kenapa-aku-benci-umno.html

kratos said...

biar betul marquis! teruk betul mamat tu! semua org dia kafirkan termasuk pak sedara dia sendiri! semua org umno kafir katanya! Sembahyang belakang imam umno ni embahyang belakang najis kata budak pas tu.
ni bukan ustad tapi retard!

Inilah contoh mithali khawarij sejati! astaghfirullahal azim!

Anonymous said...

Kratos dan Grand Marquis,apa kurangnya org2 UMNO. sanggup menggadai agama dan bangsa utk kepentingan sendiri.aku dah kata,UMNO ni ada agama,kitab dan hadith ciptaan durang sendiri.klu pembangkang buat tak blh,kata itu ini siap hadith lg,tp klu durang buat blh.

Grand Marquis said...

Anon April 19, 2009 11:46 PM

Teruk-teruk orang umno pun mereka tidak kafirkan orang PAS. Mereka sekadar ahli maksiat aje.

Yang fanatik pas ni kafirkan sesama umat Islam.

Dalam sejarah Islam, yang paling kuat kafirkan orang Islam ialah puak khawarij.

Puak khawarij ini mereka memang alim. Kalau pasal solat dan ibadat, para sahabat r.a. pun tak boleh lawan. Tapi kata rasulullah s.a.w. agama mereka keluar umpama anak panah keluar dari busur.

p.s. bukan kata pas khawarij, cuma memberi perbandingan secara umum.

Tulang Besi said...

Grand Marquis,

PLease, tolong berenti mengarut.

BAWA SAYA NAS mengharamkan orang kafir membaca ayat Al Quran?

Ataupun awak ni penipu tingkat paling atas?

Grand Marquis said...

Tulang besi,

Baca dulu dan fahamkan apa yang saya tulis.

Sejak bila saya kata non-Muslim dilarang membaca al-Quran.

Saya tidak faham golongan anda semua. Why do you all like to put words in my mouth!

Saya copy apa yang saya tulis
Grand Marquis said...

Persoalan orang bukan Islam baca al-Quran ini senang aje.

Kalau ditanya mana-mana ulama yang waras, adakah orang bukan Islam dibenarkan membaca al-Quran. Mereka semua pasti jawab Ya. Setahu saya, tak de ulama yang waras yang akan melarang orang bukan Islam dari membaca al-Quran. Pastikan fakta ini jelas supaya kita tidak membincangkan suatu yang sia-sia.
Ada faham kah wahai saudara Tulang Besi.

kratos said...

"Kratos dan Grand Marquis,apa kurangnya org2 UMNO. sanggup menggadai agama dan bangsa utk kepentingan sendiri.aku dah kata,UMNO ni ada agama,kitab dan hadith ciptaan durang sendiri."- anonymous kata.

Apa bukti org umno ada agama,kitab dan hadith ciptaan sendiri? Tuduhan ini berat. sama tuduhannya dgn percubaan mengkafirkan org Islam yg lain. Jgn memfitnah wahai sahabat. demi PAS kamu sanggup memecahbelahkan umat Islam..

Ingat amaran Allah:
“Sesungguhnya orang-orang yang menginginkan tersebarnya kejelekan di antara orang-orang yang beriman, bagi mereka adzab yang pedih di dunia dan akhirat. Dan Allah Maha Mengetahui sedangkan kalian tidak mengetahui.” (QS. An Nur : 19)

jgn jadi khawarij!

achok sabah said...

isu takfir masih menjadi perbincangan dan polemik..ulama uMNO pun tak berani lagi nak panggil ulama PAS utk berdebat pasal benda ni..semuanya ulama UMNO pengecut...huuhuhu..ngaku je la..kalau berani, cabar la org pas utk berdebat isu ni di TV 1,2,3,UTUSAN BH NST dll.

tapi isu menghina hukum hudud oleh bapak UMNO sudah pun jelas dan nyata..beitu juga menghina sunnah nabi...

itu belum lagi puteri UMNO yg beragam islam liberal sprti SIS sister in Islam...huhuhuu...ini la muktazilah moden..

Wak joko suprianto said...

kalau baca blog wan ji ni, tak jumpa pulak aku dia kafirkan AHLI UMNO, cuma dia kata UMNO parti kafir..Ini terdapat perbezaan ni..

macam juga kita kata DAP,Ahli DAP tidak semua kafir..cuma partinya adalah parti kafir..

mengapa jadi begini?????kerana DAP,MCA,UMNO,MIC takdepun yg perjuangkan Islam..mereka perjuangkan sekular,liberal,assabiyah..

wak joko suprianto said...

negara Italy adalah negara kafir..tapi tidak semua rakyatnya kafir..

UMNO parti sekuler pekauman, tapi ahlinya majoriti adalah orang Islam

Turkey adalah negara Sekuler, tapi majoriti adalah Islam

cuba bezakan antara ahli dan kumpulan...

kalau salah tolong betulkan...huhuhuhu

kratos said...

isu takfir tu jelas tak payah hujah2 lagi. memang haram mengkafirkan saudara seIslam yg lain. Nabi larang perbuatan terkutuk ni. Nak debat lagi ka? Bodoh! ini serupa macam nak buat debat halalkah berzina? bolehkah syirik? benarkah ajaran Ayah Pin atau Rasul Melayu? Tidak ada ruang utk menghalalkannya yg boleh diperdebatkan. Jumhur akan setuju tak boleh.

Khawarij adalah golongan yg paling hebat mengkafirkan org lain malahan Saidina Ali juga mereka anggap telah kafir kerana dianggap telah berhukum selain hukum Allah dan dipanggil mereka Amirul Kafirin!(Ada khawarij yg akan berbelit akal mengatakan bahawa bukan Saidina Ali yg kafir tetapi jawatannya saja dipanggil Amirul Kafirin..apa mesej yg cuba khawarij sesat ini cuba sampaikan sehingga tergamak menuduh Sahabat,Ahlul Bait dengan panggilan kafir?)bukan setakat itu mereka juga kuat beramal ibadat secara keterlaluan tetapi akan terlepas daripada agama ibarat anak panah yg terlepas dari buruannya.

"Akan datang suatu kaum pada kalian yang kalian akan merendah bila shalat kalian dibandingkan dengan shalat mereka, puasa kalian dibandingkan dengan puasa mereka, amal-amal kalian dibanding dengan amal-amal mereka. Mereka membaca Al Qur'an (tapi) tidak melewati kerongkongan mereka. Mereka lepas dari agama ini seperti lepasnya anak panah dari buruan." (HR. Bukhari nombor 5058 dan Muslim nomor 147/1064)

siapa khawarij?

sesiapa yg memberontak termasuk usaha menjatuhkan kerajaan yg terpilih oleh majoriti rakyat adalah khawarij yg dilaknat oleh Rasulullah sebagai anjing2 neraka.

Imam Al Barbahari berkata : “Setiap orang yang memberontak kepada pemerintah Muslim adalah Khawarij. Dan berarti dia telah memecah kesatuan kaum Muslimin dan menentang sunnah. Dan matinya seperti MATI JAHILIYAH.” (Syarhus Sunnah karya Imam Al Barbahari, tahqiq Abu Yasir Khalid Ar Raddadi halaman 78)

Asy Syahrastani berkata : “Setiap orang yang memberontak kepada pemerintah yang disepakati Muslim disebut Khawarij. Sama saja, apakah dia memberontak di masa shahabat kepada imam yang rasyidin atau setelah mereka di masa para tabi’in dan para pemerintah di setiap zaman.” (Al Milal wan Nihal halaman 114)

Sebagaimana dalam riwayat Said bin Jahm, beliau berkata: Aku datang kepada Abdullah bin Abu Aufa, beliau matanya buta, maka aku mengucapkan salam.
Beliau bertanya kepadaku: “Siapa engkau?” “Said bin Jahman,” jawabku. Beliau bertanya: “Kenapa ayahmu?” Aku katakan: “Al-Azariqah(satu golongan khawarij) telah membunuhnya.” Beliau berkata: “Semoga Allah melaknat Al-Azariqah, semoga Allah melaknat Al-Azariqah. Rasulullah SAW mengatakan bahwa mereka ANJING-ANJING NERAKA.” Aku bertanya: “(Yang dilaknat sebagai anjing-anjing neraka) Al-Azariqah saja atau Khawarij semuanya?” Beliau menjawab: “Ya, Khawarij semuanya.” Aku katakan: “Tetapi sesungguhnya PEMERINTAH TELAH ERBUAT KEZALIMAN KEPADA RAKYATNYA.” Maka beliau mengambil tanganku dan memegangnya dengan sangat kuat, kemudian berkata: “Celaka engkau wahai Ibnu Jahman, wajib atasmu berpegang dengan sawadul a’dham(majoriti kaum muslim), wajib atasmu untuk berpegang dengan sawadul a’dham. Jika kau ingin pemerintah mahu mendengar nasehatmu, maka datangilah dan kabarkan apa yang engkau ketahui. Itu kalau dia menerima, kalau tidak, tinggalkan! Sesungguhnya engkau tidak lebih tahu darinya.” (HR. Ahmad dalam musnadnya 4/383)

Rasul menyuruh kita mentaati pemerintah Muslim hatta yg zalim dan tidak ikut sunnah malah berhati syaithan!

Dari Hudzaifah Ibnul Yaman radliyallahu ‘anhu berkata, bersabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam:
“Akan datang sesudahku para pemimpin, mereka tidak mengambil petunjukku dan juga tidak melaksanakan sunnahku. Dan kelak akan ada para pemimpin yang hatinya seperti hati syaithan dalam jasad manusia.” Maka aku berkata : “Ya Rasulullah, apa yang aku perbuat jika aku mendapati hal ini?” Berkata beliau : “Hendaklah engkau mendengar dan taat pada amirmu walaupun dia memukul punggungmu dan merampas hartamu.”
Pemimpin berhati syaithan dan tidak ikut sunnah,ramapas harta,kejam dan pukul(termasuk penjara) pun Rasulullah suruh taat..ini kan pula pemimpin Malaysia yg melakukan solat, membayar zakat, berpuasa, mengerjakan haji.

Dari Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhu, dia berkata bahwa Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Barangsiapa yang melihat pemimpinnya berbuat sesuatu yang dia benci, maka hendaklah dia bersabar karena tidak ada seorangpun di kalangan manusia yang keluar dari pemimpinnya sejengkal, kemudian dia mati atas perbuatannya ini melainkan dia MATI SECARA JAHILIYAH.” (Bukhari 4/313 dan Muslim 3/1478)

marilah kita jauhi khawarij era baru!

wak joko suprianto said...

kpd kratos....

mengapa ulama masih mengiktiraf pemimpin2 yg jahil dizaman khalifah umayyah,abbasiyah,usmaniah adalah kerana mereka zalim hanya kepada diri mereka sendiri..walaupun mereka ada yg dikatakan kaki arak, kaki pempuan, tetapi mereka tidak meninggalkan syariat islam dari terus berjalan di negara mereka..begitu juga dengan seruan jihad serta pelaksanaan hukum2 islam..

tapi hari ni, UMNO bukan sahaja memiliki pemimpin yg kaki pompuan,kaki minum,kaki judi..tetapi mereka juga memiliki pemimpin yg menghina syariat islam,menghina sunnah nabi,mengiktiraf sekuler serta UMNO juga la yg masih mengiktiraf khawarij palastin sebagai pemimpin iaitu fatah..

Pena Aman said...

Assalamualaikum.

Bukan saya ingin membangkang pendapat yang di utarakan. Cuma sebenarnya pihak pengulas seperti tidak dapat memahami konteks yang disampaikan oleh Mufti Perak tersebut.

Malah saya rasa Tok Guru juga faham apa yang ingin disampaikan oleh Mufti Perak itu.

Apa yang menyebabkan kita semua keliru adalah sikap media perdana kerajaan yang menukar sedikit sahaja penyampaian Mufti itu menyebakan maksudnya terpesong jauh. saya harap bloger-bloger dapat memperbetulkan dan menyebarkan apa yang sebenarnya.

Apa yang di maksudkan oleh Mufti. Tindakan itu seperti meletakkan umat islam dalam keadaan yang hina. Bukanlah menghina umat islam. Ia ibarat kita umat islam tidak tahu apa apa berbanding dengan orang kafir tentang Al-Quran. Tetapi sekiranya kita semua umat islam di Malaysia mampu mencerna apa yang ada didalam al-quran itu lebih baik.

Saya tidak pasti mungkin telah dicut atau tidak dinyatakan oleh Mufti perak, tentang kesimpulan yang diatas perkara yang berlaku.
"Seharusnya umat islam lebih dan terus mendalami isi-isi al-quran"

Malah ketika "kafir itu" megucapkan ayat dan tafsir, mungkin hampir separuh rakyat malaysia yang beragama islam tidak pernah atau jarang mendengar petikan dari al-quran tersebut.

Jelas kata-kata mufti perak telah diputar belitkan. Dan sehingga kini tiada siapa yang mahu memihak kepada beliau, BN/UMNO hanya memihak kepada kenyataan beliau sahaja. Habis madu sepah di buang.

Sekian.
Harap rakan-rakan blogger dapat menyebarkan perkara ini.

Anonymous said...

Wak joko nak temberang kat sini pasal konon ulamak iktiraf khalifah2 bani Umayyah,Abbasiyyah,Uthmaniyyah sebab diorang tu jahat sendiri.

Tahu tak, Khalifah Umayyah tu cucu Nabi pun dibunuh?Tahu tak, Mekah kena serang oleh Hajjaj Ibn Yusuf At Thaqafi sampai Kaabah pun kena repair lepas serangan tu?Tapi ulamak suruh taat jugak kepada mereka walaupun mereka itu bunuh cucu Nabi dan merosakkan kaabah.

Imam Hanbali pun bila kena seksa dan kena penjara dengan Bani Abbasiyyah yang rosak akidah apabila orang jumpa dia untuk berontak lawan khalifah,dia kata jangan,itu bukan jalan sunnah.

Jadi,kalau Joko nak temberang pasal sejarah Islam konon khalifah jahat sorang2 tak payahlah.

Joko fahamkah takrif sekular?Sekular tu kan pisahkan langsung agama dengan kerajaan/kuasa.Tapi negara kita semua ada ugama,ada penerapan nilai2 Islam zaman Anwar Mahathir,Gagasan Masyarakat Madani Anwar Ibrahim,Malaysia Negara Islam oleh Mahathir dan IslamHadahri pak Lah,jadi macam mana nak kata sekular?

Sekular tu macam ulamak PAS yang ngaji ugama saja tapi tak ngaji dunia.Nak cari makan tak reti, itu yang jual ugama,buat ceramah sana sini,baru masuk poket.Itu baru betul sekular.

wak joko suprianto said...

lawak la bila kata UMNO cuba menerapkan nilai-nilai islam...hahahah..

nilai islam berjudi sampai berhutang berjuta-juta???osu sukam???

lagipun jangan la nak temberang nak samakan sistem khalifah dahulu dengan sistem demokrasi sekarang..

dalam sistem demokrasi, keberadaan pembangkan untuk terlibat dalam sistem demokrasi adalah dibenarkan..malah, sebelum pilihanraya kan takda pemimpin, semuanya sama sahaja selepas PM membubarkan kabinet..so, disini tidak ada timbul persoalan menjatuhkan pemimpin..

kalau sistem khalifah, memang la ulama tidak menyarankan untuk menjatuhkan khalifah yg zalim pun sebab jalan untuk menjatuhkan khalifah hanya melalui perang,masa tu takde lagi yg mengiktirf sistem demokrasi..

weh, UMNO yg buat sistem demokrasi di malaysia ni yg mana mengiktiraf sesiapapun untuk membuat parti masing-masing..

wak joko suprianto said...

anon berkata lagi

Tahu tak, Khalifah Umayyah tu cucu Nabi pun dibunuh?Tahu tak, Mekah kena serang oleh Hajjaj Ibn Yusuf At Thaqafi sampai Kaabah pun kena repair lepas serangan tu?Tapi ulamak suruh taat jugak kepada mereka walaupun mereka itu bunuh cucu Nabi dan merosakkan kaabah.


..................................

weh, isu ni masih menjadi perdebatan sehingga hari ni....kau boleh nyatakan tak ulama mana yg mengiktiraf hajjaj??

dan pembunuhan hussin bukanlah atas arahan khalifah masa tu (yazid), tetapi pembunuhan tersebut adalah atas kospirasi musuh-musuh islam..

aku rasa ko amik sirah dari sumber syiah ek??

kratos said...

"dalam sistem demokrasi, keberadaan pembangkan untuk terlibat dalam sistem demokrasi adalah dibenarkan..malah, sebelum pilihanraya kan takda pemimpin, semuanya sama sahaja selepas PM membubarkan kabinet..so, disini tidak ada timbul persoalan menjatuhkan pemimpin.."

betul..tapi bila dah kalah pilihanraya..hukum PR adalah hukum rakyat. mereka kena taat kpd pemerintah mengikut hukum Islam.

Tapi masalahnya..lepas kalah PRU 12 8 Mac 2008..tak samapai 5 bulan DSAI dah umum nak buat lompatan parti raksasa dalam isu 16 September! Umum pada seluruh dunia dan diskong oleh pimpinan PR termasuk Nik Aziz. Bukankah ini merupakan usaha terang2an menjatuhkan pemerintah yg dilantik oleh majoriti penduduk? Ini bukan usaha terang2an nak jatuhkan pemimpin ka?

"kalau sistem khalifah, memang la ulama tidak menyarankan untuk menjatuhkan khalifah yg zalim pun sebab jalan untuk menjatuhkan khalifah hanya melalui perang,masa tu takde lagi yg mengiktirf sistem demokrasi.."

Asy Syahrastani berkata : “Setiap orang yang memberontak kepada pemerintah yang disepakati Muslim disebut Khawarij. Sama saja, apakah dia memberontak di masa shahabat kepada imam yang rasyidin atau setelah mereka di masa para tabi’in dan para PEMERINTAH DI SETIAP ZAMAN.” (Al Milal wan Nihal halaman 114)

Jgn hang nak kelentong...

Anonymous said...

Imam Hassan AlBasri seorang tabiin apabila ada org meminta nasihat darinya untuk menentang Hajjaj, Hassan Al Basri kata jangan, dia suruh dok diam saja.

Imam Syafie juga apabila org bertanya apa hukumnya sembahyang di belakang org fasiq?Imam Syafie kata hukumnya sah dan harus sebab Ibn Umar biasa sembahyang di belakang Hajjaj.

Kalau tak tau,jgn buat2 tau.

Demokrasi tak demokrasi,nabi suruh taat,maka taat sajalah.

Kalau kata sapa boleh bunuh Perdana Menteri,boleh jadi Perdana Menteri,adakah kita kata halal utk bunuh Perdana Menteri sebab sistm tu bagi?

Yazid ibn Muawiyyah mmg tak suruh tapi dia tidak menghukum pembunuh Hussein.Dia tidak laksana hukum Islam ke atas pembunuh cucu Rasulullah yg juga "pegawai kerajaan" Bani Umayyah.

Orang semua iktiraf Bani Umayyah sebagai khalifah,jadi apa alasan untuk tidak terima Kerajaan Malaysia sebagai sebuah negara Islam dan pemerintahnya,pemerintah Islam?

Nak suruh jadi macam Andalusia baru masa tu menyesal?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.