Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Thursday, April 30, 2009

UMNO Johor Gadai Tanah Pada Singapura

Di Perak, UMNO main isu Nizar jual tanah pada Cina. Rata kampung diorang ulang fitnah ni. Rupanya bangsa UMNO ni bangsa hipokrit. Bak kata orang tua2, mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih.

Berita ini diambil dari blog Penarik Beca@Bakaq. TQ pada Pak Bakaq atas "research" yang beliau telah buat. Syabas.

Umno gadai tanah Johor kepada Singapura

KUALA NERUS, 15 Mei 2006 (Hrkh) - Pemimpin Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) didakwa telah menggadai sejumlah tanah di negeri Johor kepada kerajaan Singapura pada awal tahun 1980-an lagi.

Pemimpin Umno pada waktu itu telah menyerahkan tanah seluas 51,170 hektar kepada Singapura dengan bayaran RM350 juta, kata Pengerusi Majlis Tindakan Rakyat Kelantan, Datuk Paduka Ibrahim Ali.

Beliau mendakwa Menteri Petanian dan Asas Tani yang juga bekas Menteri Besar Johor, Tan Sri Muhyiddin Yassin bertanggungjawab menggadai tanah-tanah orang Melayu kepada Singapura.

Saya terkejut, rupa-rupanya pada tahun 1980 sewaktu Muhyiddin Yassin jadi Menteri Besar dan waktu itu Musa Hitam jadi Timbalan Perdana Menteri tiada siapa pun tahu didedahkan bahawa pada tahun 1981, kerajaan Johor di bawah Muhyiddin telah menyerahkan tanah di kawasan Sungai Lingu iaitu di Bandar Tenggara Johor sebanyak 51,170 hektar kepada kerajaan Singapura, jelasnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis Ceramah Perdana Menentang Penghinaan Terhadap Islam di perkarangan Maahad Tahfiz Wa-Tarbiyyah Darul Iman, Tok Jiring, baru-baru ini.

Katanya, kawasan tersebut tidak jauh dengan Kota Tinggi yang merupakan kawasan hamparan air seluas 51,170 hektar.

Menurutnya, kawasan berkenaan dipajak kepada kerajaan Singapura selama 60 tahun dengan kadar bayaran RM350 juta dan tidak dibenarkan sesiapa pun memasukinya sekarang ini.

Beliau mendapat maklumat tersebut ketika menghadiri suatu Majlis Dailog Kepentingan Bangsa Peringkat Negeri Johor pada 7 Mei lalu bersama Tengku Razaleigh Hamzah.

Menurutnya, taklimat tertutup itu dikendalikan oleh bekas Setiausaha Kerja Umno Johor, Encik Hamzah Othman yang juga bekas pengerusi guru-guru besar bersara.

Sebelum itu, ada satu taklimat tertutup yang diberi oleh Encik Hamzah Othman, bekas pengerusi guru-guru besar bersara yang pernah jadi Setiausaha Kerja Umno Johor dahulu sewaktu Muhyiddin Yassin jadi Menteri Besar. Dia bagi taklimat dengan tayangan slide, cukup dari segi maklumat, dengan petanya, pelan toponya, jelasnya di hadapan lebih 10,000 orang hadirin.

Sehubungan itu, beliau turut melahirkan rasa kesal dan dukacita setelah enam tahun menganggotai Ahli Majlis Tertinggi Umno dan 13 tahun menjadi Ketua Bahagian Umno tidak mengetahui isu tersebut.

Katanya, empangan tersebut dibuat setinggi 193 meter dan jika pecah atau dipecahkan seluruh Kota Tinggi termasuk Bandar Tenggara boleh tenggelam.

28 comments:

harimaugeram said...

adui..ni menambahkan lagi benci aku pada kabinet yg ada sekarang. dah lengkap la tu. penggadai agama Islam dah ada. penggadai tanah melayu dah jadi timbalan perdana menteri pula. perdana menteri pula pengggadai kuota bumiputra. bapa kpd segala penderhaka dah jadi penasihat najib. lengkap dah kuorum.
umno ni menuduh org lain pengkhianat melayu, ejen cina, hakikatnya mereka sendirilah pengkhianat. tapi nak kata apa, org2 umno semua otak dah tepu dgn duit..

aku said...

aku dah tau lama dah ni tp bila aku ckp org kata aku tak suka bn/umno, skrg ni dah terang lg bersuluh!!!!! puak2 bn/umno ni mmg kurang ajar!!!aku pun tak fhm kenapa rakyat johor masih sokong puak2 ni???merempatla kat bumi sendiri...jual air, jual pasir kat S'pore, murah pulak tuu....bangsat betul diorang ni!!! lps ni nak buat jambatan lg, dan dah tentu syarat utama S'pore mesti nak gunakan air space johor utk latihan air force dan siapa sangka kalau puak2 bn/umno@k'jaan setuju...ni bkn jg kedaulatan negara lg tp negara diberi kebebasan diliwat secara bertubi2 tanpa segan dan malu, jgn terperanjat kalu puak2 ni ckp kerana jiran kita takde air space yg cukup jd k'jaan bg peluang buat latihan kat air space kita sbg tanda persahabatan!!!!! mampusss la mcm ni!!!!

Anonymous said...

laa..aku dah kata..banyak kali natang umno ni memang kaki jual#@@

takkan x tau temasik tu tanah kita..dah bagi kat die..

dah..wat ape moyang kita Lt.Adnan sampai titisan darah akhir mempertahankan temasik.

ko rang ni UMNo senenag-senang je..
lego tanah tu..kalu aku jumpa yahudi ngan umno..aku tembak umno dulu baru yahudi..nape

'uMno' lebih natang dari yahudi####

Anonymous said...

60 tahun LEASEHOLD!!!, lagi 30+ tahun kerajaan akan ambil balik.

Susah betul kalau orang tak faham hal ehwal tanah.

Kalau 999 tahun dah kira hak milik kekal kepada anak-anak kominis dan mereka yang simpati kepada perjuangan kominis.

Kalau tak setuju bagi leasehold kat singapura, tak payah setuju bersekongkol dengan DAP, parti serpihan PAP Singapura.

InshaAllah, kalau PR berjaya bentuk kerajaan, DAP akan lebih mengcengkam ( macam kat Perak ). Leasehold tu akan jadi freehold terus...

Anonymous said...

Penarik Beca, boleh tak kiranya sdra explain sedikit apa maknanya politik mawi. (saya bukannya fan mawi dari awal-awal lagi).

Anonymous said...

alar....aku ni org johor....satu negeri tahu muhyiddin gadai tanah kat singapura......semua buat tak tahu je....kami rakyat di bawah ni boleh buat apa...sebeleum dia lepas jawatan MB johor and pergi ke pusat...banyak tanah seluruh johor kena gadai......kg aku...tanah stadium kluang pun dengar dia gadai singapura.

ler ni lar komen separuh masak ahli BN...leasehold tu ada clause untuk sambung 60 tahun lagi, ingat singapura ni bodoh ke....kalau singapura boleh dapat tanah kat johor...apsal anak malaysia tak boleh dapat tanah freehold fikirlah sendiri....

Tulang Besi said...

60 tahun LEASEHOLD!!!, lagi 30+ tahun kerajaan akan ambil balik.

Susah betul kalau orang tak faham hal ehwal tanah.
.

Memang la bang, kanun tanah negara kata mana boleh bagi freehold kat bangsa asing.

Tu sebab Muhyiddin tak boleh bagi 999 tahun bang

Tapi nanti 30 tahun, kalau UMNO masih memerintah, sambung lagi be.

Masyukkkkkkkkk!!!!!!!!!!!!

Tulang Besi said...

60 tahun LEASEHOLD!!!, lagi 30+ tahun kerajaan akan ambil balik.

Susah betul kalau orang tak faham hal ehwal tanah.

Kalau 999 tahun dah kira hak milik kekal kepada anak-anak kominis dan mereka yang simpati kepada perjuangan kominis.
.

Ehhh kao sedar tak Singapore ni Yahudi?

Kita dgn yahudi ni usahkan jual tanah, jual biji saga pun tak boleh (walaupun biji saga ni pree).

Kao paham tak Yahudi ni jahat?

Ada akai tak hang.

Melayu Johor ni kalau ada akai lama dah buang UMNO dalam tandas.

Anonymous said...

kawasan tu buat tadahan airrrr....aparaaa.....

Tulang Besi said...

Anonymous Anonymous said...

kawasan tu buat tadahan airrrr....aparaaa.....
.

Peduli apa aku. Tadahan air ka, tadahan batu ka, tadahan kambing ka., janji dah jual kat Singapore.

Anonymous said...

Adakah kawasan tadahan air ini yang menyebabkan Kota Tinggi di tenggelami air pada 2006/2007?

Anonymous said...

TB,
Tahu pulak kamu Singapura tu Yahudi,

Cuba tanya Anwar Ibrahim, singapura tu yahudi ke tidak, tengok apa dia jawab.

DAP tu adik beradik yahudi juga, (PAP)

Kamu seorang saja malaikat, TB

Tulang Besi said...

Cuba tanya Anwar Ibrahim, singapura tu yahudi ke tidak, tengok apa dia jawab.

DAP tu adik beradik yahudi juga, (PAP)

Kamu seorang saja malaikat, TB
.

First Anwar anti Yahudi.

Second, PAP dan DAP takda hubungan dah selepas Singapore keluar Malaysia (Sapa yang bagi Singapura keluar ye?)

Third, UMNO memang ajen Amerika. Najib kata dia bagi maklumat perisikan pada Amerika untuk hapus Islam.

Anonymous said...

Posting kamu dan banyak jawaban sini adalah bukti orang bodoh pun boleh tuliskan sampah di internet.
You ada bukti Muyiddin gadaikan tanah ke singapura tak? kalau ada, silakan pamirkan bukti di dalam blog kamu.
Dan secondly, kami orang Singapura tidak taruh menarik tanah apapun ke di tengah sungai Johor, atau di KL, atau di baghdah. tapi kami orang singapura mau malaysia keluar dari tanah singapura di tanjung pagar!
Ketiga, Kami orang singapura (di dalam maupun di luar PAP) todak taruh menarik orang malaysia mau memfitnah partai politik apapun di m'sia, but please leave us out of your quarrel.
ke-empat. kalau kami memang yahudi, malaysia memang macam kelompok terroris hezbollah dan al qaeda.

Tinta Hitam said...

Kita agak lambat mendedahkan berita sebegini.Alangkah baiknya jika sewaktu UMNO memekik mekik kononnya DS Nizar gadaikan tanah org melayu pd cina,berita sebegini disiarkan besar besar..

Anonymous said...

UMNO...kau memang babi, bahlul,bongok,bangang,barua,bangkai

Lee Kuan Yew is a Liar said...

You ada bukti Muyiddin gadaikan tanah ke singapura tak? kalau ada, silakan pamirkan bukti di dalam blog kamu. .

THis is a speech from an UMNO insider. It is a confession from an UMNO source.

Dan secondly, kami orang Singapura tidak taruh menarik tanah apapun ke di tengah sungai Johor, atau di KL, atau di baghdah. tapi kami orang singapura mau malaysia keluar dari tanah singapura di tanjung pagar!.

That land was and is ours before Singapore became a state. So, technically Singapore is disturbing our land.

ke-empat. kalau kami memang yahudi, malaysia memang macam kelompok terroris hezbollah dan al qaeda..

Hizbollah are freedom fighters. SIngaporean have been fed with Jewish propaganda crap about Hizbullah and they swallowed it hook line and sinker.

The Jooden are angry with Hizbullah because they got their ass kicked by Hizbullah twice.

So, that's why they're calling them terrorists

Lee Kuan Yew is a Liar said...

You Singaporeans are dumb

garamanis said...

HUA..HUA..HUA

YAG SAIFUDDIN PI JUMPA EJEN SINGAPURA TUH MENATANG APA..TAKKER SUDAH LAMA PKR CIUM MULUT DENGAN SINGAPURA..

HUA..HUA..HUA..

BODOH BETUL MANUSIA YANG DOK SOKONG PKR TAPI TAK SEDAR MEREKA ADALAH EJEN YAHUDI..

HUA..HUA..HUA..

BIOL...

HUA..HUA..HUA

DUNGU OTAK TEPU BACA BANYAK SANGAT HARAKAH DAN SUARA KEADILAN..

HUA..HUA..HUA..

KALU DULANG PAKU SERPIH, KATA ORANG KORANG JUGA YANG LEBIH..

HUA..HUA..HUA..

AMBIL BALIK LER SUBJEK SEJARAH TINGKATAN 3

Tulang Besi said...

YAG SAIFUDDIN PI JUMPA EJEN SINGAPURA TUH MENATANG APA..TAKKER SUDAH LAMA PKR CIUM MULUT DENGAN SINGAPURA...

Mamat yang Saifudin jumpa tu SU kat Kedutaan Singapura.

Mamat tu jumpa semua orang. UMNO, PAS, DAP, PKR.

Anonymous said...

--THis is a speech from an UMNO insider. It is a confession from an UMNO source.--

So, masih takda bukti. Bukti means you need to post at least a copy of the document here.

--That land was and is ours before Singapore became a state. So, technically Singapore is disturbing our land.--

You must have failed history. Malaysia did not exist until 1957. Before the orang putih came, Malaya was just a collection of states - some of which were not even Malay. Furthermore, many of your Malay ancestors came from Indonesia.So, don't be too hard up about ketuanan Melayu.

==Hizbollah are freedom fighters.==

At least you are honest in identifying yourself with a terrorist group. For that you are more honest than many people in UMNO.

NetRal said...

Aku harap kita semua faham bahawa kita hidup bermasyarakat. Begitu juga negara saling memerlukan antara satu sama lain atas dasar kepentingan ekonomi, politik dan sosial, maknanya globalisasilah saudara.Tak perlu ulang cerita perpisahan singapura. dia nak kawan dengan siapa itu hak dia. Berkawan dengan Yahudi tidak semestinya yahudi, Rasullullah S.A.W juga bersahabat dengan orang Yahudi dan ada cerita baginda belajar menunggang kuda daripada orang Yahudi dan baginda sering berbuat baik dengan orang Yahudi.Ambillah iktibar daripada Sirah Nabi kita. Dap keluar Pap sebab tak setuju Singapura keluar daripada Malaysia. Ini bermakna mereka menumpahkah taat setia mereka kepada Malaysia dan mempunyai hak yang sama seperti warganegara yang lain. Tidak perlu kaitkan lagi kampung baru Cina dengan PKM.Ramai orang Cina dibunuh PKM kerana enggan bekerjasama dengan komunis, banyak sebab Brigg perkenalkan kampung Baru dan salah satunya untuk selamatkan mereka daripada penganiayaan Komunis.Politik perkauman tak kemana ia hanya menghancurkan negara kita. Sebelum Islam datang, Orang Arah taksub dengan fahaman Assabiyah dan sanggup berperang kerana perkara kecil, apabila Islam datang bangsa yang jahil ini telah dimuliakan ALlah kerana menerima Islam.Islam menjamin hak orang kafir selagi mereka taat dan sanggup mempertahankan negara dan tidak bersekongkol dengan musuh luar.Inilah keadilan Islam dan tidak perlu bersangka buruk. Islam hanya akan dihormati apabila pemimpinnya dapat menunjukkan keadilan Islam kepada orang bukan Islam. cerita Muhyidin ambil tanah orang melayu atas nama pembangunan semua orang Johor dah tahu termasuk kisah Sultan Johor yang tidak mengadakan majlis sambutan keputeraan baginda sehinggalah Muhyidin di tarik ke pusat.Banyak perkara tak elok yang dibuat Muhyidin antaranya tukar hari cuti daripada Jumaat kepada Ahad. Hari ini ramai budak sekolah tak pergi sembahyang jumaat kerana menunggu bas untuk balik atau pergi sekolah. Ada juga sekolah yang jauh daripada masjid. Dia tak mahu dengan rayuan Persatuan guru-guru agama johor. Dia buat keputusan kini dia tanggunglah. Aku harap pak mufti bolehlah nasihatkan Ghani tukar semula cuti kepada hari Jumaat. Ini bukan soal produktiviti atau persepsi seolah-olah umat Islam tak boleh kerja hari Jumaat tetapi nak selamatkan pemimpin kerana dia yang buat keputusan. Kalau tukar semua hari jumaat dan individu tak pergi sembahyang maka individu itulah yang akan menanggung bebanannya.

Anonymous said...

Pada saya kalau untuk tadahan air tak apa la. Tapi,kalau rakyat johor menentang,patut kerajaan ambil semula. Macam tu juga tanah di perak. Ramai yang tak setuju sampai 999 tahun. Patut dibatalkan.
-Anti taksub.

Lee Kuan Yew is a Liar said...

--THis is a speech from an UMNO insider. It is a confession from an UMNO source.--

So, masih takda bukti. Bukti means you need to post at least a copy of the document here.
.

That is the proof. It's coming from an UMNO source which is the ruling party of Malaysia.

get it.

--That land was and is ours before Singapore became a state. So, technically Singapore is disturbing our land.--

You must have failed history. Malaysia did not exist until 1957. Before the orang putih came, Malaya was just a collection of states - some of which were not even Malay.
.

Well, technically, it belonged to Johor. And Johor is part of Malaysia.

So, please stop bullshiting cause for hundreds of years, Singapore was ruled by the Johor Riau empire.

And it's state is a creation of the British to serve their interest.

Furthermore, many of your Malay ancestors came from Indonesia.So, don't be too hard up about ketuanan Melayu..

Where do you think Singaporeans came from? Geylang?

Singaporeans are so dumb. Speaking trough their ass most of the time.

==Hizbollah are freedom fighters.==

At least you are honest in identifying yourself with a terrorist group. For that you are more honest than many people in UMNO.
.

Of course, the right way is to support the women and children killing Israeli Defence Forces.

They bullied, massacare Palestinians and then created an illegal state called Israel.

Anonymous said...

Pinjam kata-kata RPK

If Anwar anti Yahudi,
Madonna is a virgin

ha ha ha....

Anonymous said...

--That is the proof. It's coming from an UMNO source which is the ruling party of Malaysia.--

You call the words of somebody who have defected from UMNO proof? Oh boy. Your reply proves that you are an idiot.

--So, please stop bullshiting cause for hundreds of years, Singapore was ruled by the Johor Riau empire.And it's state is a creation of the British to serve their interest.--

People who have nothing to show talked about their ancestors. May I also remind you that Parameswara sent tributes to CHINA. By your yardstick, Malaysia (since Malacca is now part of Malaysia) must surely be part of China 'technically'. Another proof of nyour stupidity.

--Where do you think Singaporeans came from? Geylang?--

To say that Singaporeans come from Geylang is further proof that you are an idiot.

--They bullied, massacare Palestinians and then created an illegal state called Israel.--

Yet another proof that you are an idiot. There is no such thing as a Palestinian state.

Oh. One more thing. I don't care much for LKY. He may be a liar but so is TAR, Mahathir, Tun Razak, Najis. There's definitely lots more liars in Malaysia including you.

cia said...

mereka tu golongan munafiqin....(hipokrik)..

jgn pas mcm tu sudah leeeee...
ke dah same...

chot said...

penyamunnnnnnnnnnn memang cam gitoooooooooooo.....

geng kuda longkang ke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.