Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Tuesday, May 19, 2009

HIstory is Being Made in Penanti

As far as I can remember, the Barisan Nasional/Perikatan has never failed to put up a candidate in this country for any types of elections and for any seat. Be it in Kelantan, where they were the weakest, or in Sabah when BN was reeling from the impact of PBS.

I remembered post 1990 elections when UMNO/BN lost all seats in Kelantan, and there was a by-election in a seat in Kubang Kerian called Pasir Tumboh. On the back of total rejection from Kelantanese, UMNO still put up a candidate. Then, UMNO didn't have any reps in the Kelantan State Assembly. Should UMNO had won the seat, their representation in the Kelantan state assembly would've increased from zero to one. Which means, it was a totally useless endeavor. But UMNO continued to put up a candidate and subsequently lost the by-election with an increased majority.

Also, in any state election, especially in Sabah and Sarawak, where their state elections are held outside the GE, BN has put up candidates even in the most remote seats. Where access was mainly by "sampan", BN still put up a candidate.

In short, never have i seen the BN not being able to put up a candidate. Always, it's the opposition that's decided not to put up a candidate. I remember a by election somewhere in Masjid Tanah, where none of the opposition parties had the will to put a candidate at the most UMNO constituency. In the end, the BN campaigned against independent and instead of campaigning, the BN used their resources to hold concerts for the constituency the entire campaign period.

So, I say that the reason given by Najib for not putting up a candidate there is rubbish. In truth, they are afraid of losing another by election and they are sure of losing if they contested. That is the real reason for BN's refusal to put up a candidate.

Tulang Besi

18 comments:

simon said...

Either way it is going to be an embarrassment for BN. If they contest they would lose with higher margin. If they do not contest they are not interested in the people who support them. This clearly shows who do they care for. Themselves or the rakyat?

Tok Pawi said...

You shouldn't be unhappy. Should you? Well, maybe you will miss all the rumour campaign, the bad mouthing campaign and vulgar street demonstrations, eh?

Tayadih Maysia said...

...biar kalah dalam peperangan daripada lari sebelum berjuang...dayus

Anonymous said...

BN faham agenda Anwar.
Kalau si Fairus tu meninggal dunia, mungkin BN bertanding.

History was also made when ADUN resigned just to do further study. That is so selfish. Dah di beri amanah berkhidmat, tiba-tiba nak sambung belajar.

Ape ni, macam budak 19tahun!! lepas SPM kerja, pas tu nak sambung belajar... apa daa.

Ini semua kerja buang masa berpolitik. Najib ada agenda ekonomi yang jauh lebih penting dan tidak mahu rakyat membuang masa berpolitik di penanti yang sememangnya tidak akan membawa apa-apa manafaat.

Biar status quo. Najib bijak kerana beliau tahu ianya terlalu awal utk rakyat menilai kepimpinan beliau.

Najib tahu Penanti kubu kuat PKR dan PKR akan semestinya menang. In fact semua orang tahu termasuk Anwar.

Jadi bila PKR menang, bolelah anwar canang sebagai referandum rakyat menolak Najib.

Kalau Anwar tu benar-benar berani, kenapa dulu tak nak bertanding di kawasan kuat BN? Suruh bini kosongkan kerusi utk dia pulak. Pergh....

Baru tahun lepas penduduk penanti memilih wakil mereka. Tak apa, ambillah kerusi tu.

Anwar mesti boring giler tak bole berkempen politik lagi kat penanti.

Anwar nak "checkmate". tapi Najib pula "check"

Anwar tak expect najib melakukan sesuatu yang unorthodox.

SO APA TINDAKAN ANWAR YANG SELANJUTNYA?

Hah, Ape lah agaknya. Nganga kot.

Anony mouse said...

BN kata nak jimatkan duit rakyat dengan tidak bertanding. Tapi tengoklah nanti. Kalau ada calon bebas, pertandingan tetap berlaku dan SPR kena juga siapkan petugas dan cetak kertas undi. Polis pun BN kena suruh bertugas. Maknanya duit rakyat kena keluar juga.

Itu belum cerita yang calon bebas tu BN yang sponsor

So sebenarnya bukan jimatkan duit rakyat, tapi jimakkan duit dengan menabur "money"..... Alasan jimat duit tu alasan tipu aje.

Kalau ada pertandingan, nanti ada masa untuk kempen. Masa tu PR masih boleh buat ceramah. Semangat rakyat tak luntur

Anonymous said...

alahai... yang kamu sibuk BN nak bertanding atau tidak sebab apa? kamu ahli BN ke? kamu tak bising plak calon kamu yg kejap jadi wakil rakyat kejap tak... macam biskut... dak kemaruk nak menang, nah ambik lah... tak habis2 bising

Anonymous said...

Ingatan untuk pemimpin BN , khususnya UMNO :
Jika takut untuk bertanding dalam mana mana pilihanraya kecil maupun umum , jangan sekali kali menggunakan SPRM atau pun Media Arus Perdana untuk menekan mana mana adun atau AP lawan. Kerana apabila wakil wakil ini berasa integriti mereka tercabar dan tercalar mereka kan mengambil tindakan yang paling terhormat ia itu meletakkkan jawatan .
Ini adalah tindakan yang paling bermoral dan yang dimahukan oleh rakyat sebagai pembayar cukai.
BN yang memulakan kempen ini dan sekarang cuba menyalahkan pihak lawan , PR .
Pembaziran kononnya....Budak tadika pun belum tentu percaya dengan alasan paling bodoh ni.

Inilah kalau kita di paksa mengambil wakil yang kurang cerdik . Alasan pun macam bahlul lagi membongokkan......

Anonymous said...

Who says UMNO is contesting ?
They are but only as an independent to avoid the shame as UMNO when the independent looses.
If he or she wins he or she will join UMNO thereafter !

Anonymous said...

ingatan kepada PKR / PR... lu punya calon takde karisma langsung... bila menang lupa daratan.. pastu letak jawatan... bila masa nak berbakti pada rakyat... cakap tak serupa bikin dah.. asyik berpolitik dan berpolimik...

Anonymous said...

TB,

If I may correct you

"Quote"In truth, they are afraid of losing another by election and they are sure of losing if they contested. That is the real reason for BN's refusal to put up a candidate"Unquote"

It is not the fear alone, if it was certainty of loss, like you so well put it earlier in the article , they would also not have contested in Kelantan in 1990.

It is not fear alone but they want to send a message they will no longer entertain anymore by elections called.

You see, Pakatan or rather DSAI could call by elections every 3 or 4 mths right up to PRU 13 and keep on trashing the crap out of Barisan Najis, can u iamgine it !!!! 3 years to 2012 , every 3 mths needs only 12 by elections and if Barisan Najis loses every one !!, can u imagine their morale when PRU 13 sampai!!

That is their real fear!

So, they want to tell DSAI and Pakatan, we will no longer stand for by elections.

Nizam Mahmud said...

TB,

Tolong jawab tulisan Bakaq.

Dia kat hang yang beriya dulu sokong Nasarudin.

Nizam Mahmud said...

Bakaq dah tanya terbuka pada hang.

Aku tengok komen-komen hang pada 2007 bukan main lagi hentam Bakaq psal nak sokong Nasa.

Aku pun curious. Jangan mengelak ok?

Tulang Besi said...

Nizam,

Saya dah jawab dah.

Samuel Goh Kim Eng said...

WRITINGS FROM PAPER TO WALL

When writings are already on the wall
Who still needs writings on paper
When everyone knows how bounces the ball
What else do we need to know about the caper

(C) Samuel Goh Kim Eng - 160509
http://MotivationInMotion.blogspot.com
Sat. 16th May 2009.

Anonymous said...

BN tak bertandng?? Never mind lah, but the Rakyat still insist that BN must tar our kampong roads and also renovate our drain, kenduri and don't forget our dish out of envelopes with $$$. Otherwise, BN will not be forgiven!!

Anonymous said...

I still say its a "Trojan Horse"...!
Money has got nothing to do with it. We just only bought a lot of those "saham" recently. So..., plenty of cash....!!!

By them not contesting, have BN taken into consideration of their supporters there...???
How would these BN supporters feel after being so loyal for 52yrs.....???

Eventhough Penanti is PKR's "kubu kuat" ........
It is BN's "DUTY" to perform..!!!

Loose or NOT...!
Its BN "duty" to contest...!!!

Who the rakyat wants to vote is our "rights"...!

Btw..., the more BN is NOT behaving, the better it is for PKR...!!

Come next GE..., better BN don't contest also..........!!!!!!!!!!

That is really "wasting" tax payers money...........!!!!!!!!

Correct...?????

Anonymous said...

Soalnya bila ada kekosongan perlu ada pilihanraya. Dulu Sharir Samad pun pernah letak jawatan MP pasai nak ajar Mahathir, UMNO tak kata apa pun.

Sejak bila pula UMNO berasa bila ada PRK buang duit. Bukankah UMNO yang syiok sangat dengan PRK agar duit boleh tabur berbillion-billion.

Bila PAS tak bertanding dlm PRK dulu UMNO perlekeh PAS. Sekarang giliran UMNO pula.

mut said...

SO APA TINDAKAN ANWAR YANG SELANJUTNYA?

Hah, Ape lah agaknya. Nganga kot.




Best soalan ni. Jawaban dia - menang DUN Penanti? Insya allah begitu.

Orang "check" nak tawan king/tawan piece. Najib "check" hilang free kerusi Penanti.

Orang kata cerdik terlebih. Atau perasan saja cerdik.

Aku kata penakut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.