Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Wednesday, May 6, 2009

Spooky Abduh dan kepimpinan bertaraf ularmak Terengganu - minority report dari orang Besut, Terengganu.

Di bawah adalah satu artikel dari Dr Sam Raspiut. Beliau adalah antara aktivis dan penyokong PAS di Besut sejak dari awal zaman kepimpinan ulama dahulu. Maka ada hikmahnya juga kita berkongsi pengalaman beliau. Namun, Malaysiawaves, tidak dapat bertanggungjawab terhadap kandungan artikel beliau.

Saudara,

Saya adalah dari daerah Besut, nak kata Terengganu bukan, nak kata Kelantan pun bukan, Orang Besut kata orang Kuala, kira-kira negeri atas pagar la… tak la sama macam Nik Abduh yang dengan sengaja menolak Kelantan dan barisan kepimpinan ayahndanya dan cuba beralih angin ke Terengganu yang terkenal dengan pemimpin ulamaknya yang khabarnya amat rajin beristikharah dan sering bermimpi jumpa nabi kononnya.. kita orang besut ni kira merdeka jiwa walaupun dianggap wilayah terbuang adanya.

Justeru itu, bila Nik Abduh begitu asyik memuji dan membela para kepimpinan Terengganu yang terjun dengan labu ajaib @ Kerajaan Perpaduan itu tidaklah pula kita rasa bangga… malah hairan juga lah adanya, samada si Abduh ini faham atau tidak maksud Kerajaan Perpaduan yang tidak pernah diterangkan dan diperinchi atau dimetrikkan oleh pemimpin ulamak yang diwala’kannya itu. Tertanya-tanyalah kita, hebat sangat ke idea Kerajaan Perpaduan atau Unity Government ini sampai bulih jadi penyelesai kemelut politik negara ini dan jugak masalah umat Islam melayu negara ini yang makin ramai sesat dan murtad? Hebat sangat ke Unity Government ini, agak-agak sama tak karutnya dengan konsep trinity yang diimani oleh para pengasas sistem demokrasi ini sampai si Abduh tergamak memaki hamun penyokong dan pendokong PAS yang amat dikasihi oleh ayahndanya?

Walaupun dari rimba mana si Nik Abduh ni datang memang tidak syak lagi dia anak Menteri Besar Kelantan kerana telah berbinkan Nik Aziz Nik Mat dalam IC pintar bermutu tingginya. Tapi, bagi penyokong dan orang yang mengasihi bapa beliau sebagai Tuan Guru dan Pemimpin Islam Kelantan yang disegani pasti susah nak percaya Tuan Guru ada anak yang bermulut cabul seperti beliau. Malah setiap rakyat Kelantan yang menyokong Tuan Guru mengasihi beliau sebagai seorang orang tua atau bapa atas sifat tinggi ilmunya, tidak mungkin mengaibkan beliau walaupun apa kaedah dan keadaannya... manakala si Nik Abduh yang bangga amat berayandakan Menteri Besar Nik Aziz ini memilih untuk menyerang sewaktu orang tua itu nun jauh di Mekah… kira licik jugek la pelan tu, haprak punya anak.

Kalaulah benar apa yang di tohmah si Abduh ini, mengapa tidak beliau gunakan kedudukannya sebagai timbalan ketua pemuda Pas Kelantan dan anak Menteri Besar Kelantan untuk menegur dan menasihati ayahndanya dan kepimpinan negeri Kelantan melalui muzakarah atau muqabalah yang kaedahnya di perakui oleh UMNO dan sekutu Terengganunya. Kecuali beliau tidak berupaya atau sebagai anak dia masih kurang baliq dan kurang akalnya walaupun sudah tua bangka untuk mencampuri urusan dan perbincangan orang tua-tua. Siapakah yang dimaksudkan Abduh orang-orang disekeliling bapanya? Pastinya para pemimpin Pas dan rakan-rakan syura ulamanya, anak dirumahlah layaknya. Sebagai pemimpin Islam sejati, sudah pasti beliau meminta dan memdengar pandangan pemimpin bawahan dan memgelakkan anak-anak dan keluarga mempengaruhi beliau, Pas adalah amanah rakyat kepada beliau bukan industri keluarga. Jadi selayaknya lah Tuan Guru membataskan ruang dan peluang anakndanya si Abduh dari melonjakkan kerjaya politiknya semata-mata kerana beliau, dengan lagak si Abduh ini pasti purak puranda lah kepimpinan negeri Kelantan jadi akhirnya.

Bila spooky Abduh ini melaknatkan para penyokong disekeliling TGNA kononya menyesatkan ayahndanya, bermakna boleh juga ditafsirkan TGNA sebagai pemimpin yang lemah dan tidak lagi berupaya menjadi pemimpin teladan yang menjadi penyuluh rakyat Kelantan dan PAS umumnya, juga boleh dianggap pemimpin sesat yang memimpin segolongan penyesat yang tidak mewala’ kan beliau sebagai Tuan Guru dan pemimpin agama. Kenyataan akhbar spooky Abduh telah membayangkan dengan jelas TGNA sebenar menyokong Kerajaan Perpaduan gagasan pemimpin bertaraf ulamak Hj Hadi Awang, tetapi tidaklah mampu menyuarakan sokongannya kerana telah tersesat akalnya oleh orang-orang (atau orang laknat itu?) disekelilingnya. Spesis janggut kambing mana la yang boleh percaya dengan dongeng wayang kulit macam ni? Kitab mana dan hukum mana pulak la yang telah dipakai spooky Abduh ni bagi memfardukan Kerajaan Perpaduan dan usaha muzakarah menyelamatkan melayu sampai kalau menolaknya boleh dilaknati tuhan… sah rosak saraf budak ni..

Benar atau tidak kenyataan spooky Abduh ini tidaklah penting sangat, tetapi hakikatnya tuduhan ini yang dibuat sewaktu ketiadaan TGNA yang masih sihat dan waras fikirannya bagi menjawab tohmahan adalah bersifat fitnah jahat untuk menghina TGNA dan barisan kepimpinan yang mendokong perjuangan beliau. Inilah yang dikatakan fitnah derhaka lidah biawak namanya, maka benarlah dikatakan iman itu tidak mungkin diwarisi.

Soalnya apa keuntungnya spooky Abduh menggasak bapanya sedemikian rupa, penting sangat ke isu kerajaan perpaduan yang dilihat seperti usaha mencurah minyak bagi memarakkan bara Hj Hadi yang hampir padam, yang beliau sendiri pun bila ditanya maksud terperinchinya tergeliat-geliat lidah nak menjawabnya. Boleh ke isu ini membawa kerjaya politik Nik Abduh melonjak mengatasi para pembantu TGNA yang tidak ulamak dan Edorgan itu sebagaimana anggapan penyokong kepimpinan ulamak Terengganu.

Apapun isu ini disambut gembira oleh penyokong Pas Terengganu yang menganggap kerjaya politik pemimpin ulamak yang di wala’ mereka banyak terbantut disebabkan pengaruh TGNA. Maka boleh lah dikata Nik Abduh dan kabilah al-wala’ Terengganu mempunyai asas kepentingan yang sama diatas kerosakan pengaruh dan peribadi Tuan Guru Nik Aziz hasil dari isu sesat ini. Bertepuk-tepuk gembiralah UMNO dan hubayanya bila diketahui rupanya mereka ada pencinta rahsia yang panjang-panjang belaka janggutnya sedang berusaha meminang mereka secara sah dan terbuka setelah beberapa kali berdating secara rahsia...

Adapun kita orang Besut ini rata-ratanya berfikiran terbuka.. tetapi kita amat bersimpati dengan Tuan Guru dan pengikut-pengikutnya yang telah dilabelkan sebagai Kumpulan Edorgan oleh rakan-rakan anaknya dari Kabilah al-wala’ dari Terengganu, hanya semata-mata kerana tidak mewala’kan pemimpin mereka, serta kurang keulamakan mereka kerana tidak dari pengajian aliran agama, tidak berserban dan tiada penambahan riak dihujung nama seperti al-iraqi, al-tantawi, al-fatani dan seumpamanya sepertimana barisan kepimpinan ulamak dari Terengganu.

Walhal kita-kita dari Besut ini turut berbangga dan teringin benar kalau juga digelar Edorgan, pasti gah. Edorgan walaupun tidak bergelar ulama’, bahkan jarang-jarang dapat mendengar azan dinegaranya yang sekular itu sanggup berjuang menegakkan islam walaupun terhad ilmu agamanya, malah sanggup berdepan memaki pemimpin yahudi. Apalah sangat kalau kita nak bandingkan dengan kepimpinan bertaraf ulamak kita yang berusaha keras cuba membawa negara kita yang Islam agama rasminya kearah negara Islam sekular melalui gagasan Kerajaan Perpaduan dan Dasar Assobiyyah Melayunya.

Hebat sangatkah gelaran kepimpinan bertaraf ulamak yang sangat dibanggakan oleh penyokong Pas Terengganu ini sehingga mengabaikan jasa pemimpin lain yang turut berjuang menyampai dakwah islam, yang kebanyakannya bekerjaya profesional iaitu mereka tidak menyara hidup menjaja agama dan tidak seperti mana-mana ulamak profesional yang agama dan politik adalah kerjaya rasmi mereka, tiada pun salah dengannya lagi moleklah adanya.

Tetapi, tidak perlulah memandang rendah pemimpin lain yang tidak sealiran dan sehaluan sehingga meminggirkan dan meremehkan sumbangan mereka dalam kerja agama. Jangan diukur baik dan buruk mereka melalui paras rupa, serban dan jubah, banyaknya kitab yang dibaca dan brand ijazah mereka. Bukankah orang mengiringi nabi s.a.w memasuki syurga adalah Bilal bin Rabah, cuma seorang hamba hitam yang tidak sebanding sahabat lain. Jadi, sudah-sudahlah mewala’kan pemimpin membuta tuli. Ulama’ pewaris nabi disisi tuhan bukanlah gelaran kekal, taraf ulama’ harus terus diperbaharui dengan usaha agama dan teladan kepimpinan yang berterusan, bukannya auto wala’ kerana cerita-cerita pemimpin sering bermimpi jumpa nabi. Para penyokong Pas sekarang sudah cukup matang dan waras menangani urusan ghaib sedemikian, manakala para spesis yang terkena sindrom wala’ pastinya pupus perlahan-lahan.

Bukannya kita tolak idea wala’ ni,bagus wala’kan pemimpin ini khususnya bagi pemimpin agama. Tapi terlebih wala’ jadi taksub, menyebabkan pemimpin jadi kebal dan mudah melakukan kesilapan kerana tidak boleh ditegur dan dianggap benar dalam segala hal. Sedangkan taraf ulama’ seseorang pemimpin agama itu bergantung pada margin kesilapan dalam menangani isu-isu agama. Kalau pemimpin ulama’ boleh melakukan kesilapan kerana dianggap ada hikmah disebaliknya, maka kaedahnya kita sama dengan pemimpin UMNO yang beraja dimata dan melanun dihati. Kaedah wala’ tak bertempat ini adalah fitnah pada agama, kalaulah terjadi demikian apa bezanya kita dengan pengikut Ayah Pin yang setengah mati mewala’ kan pemimpinnya itu.

Cuba kita lihat persamaan dan perbezaan mudah diantara Kabilah kerajaan langit Ayah Pin dan Kabilah wala’ Terengganu. Persamaan mudahnya satu, iaitu kedua kabilah ini pengikutnya sama-sama wala’ kan pemimpin setengah mati. Banyak tenaga dan usaha memerah fikiran mencari dalil dan hujah membela kesilapan pemimpin tahap hampir maksum mereka. Pada mereka pemimpin merekalah paling hampir dengan tuhan, bala’ lah bagi mereka yang engkar. Tiadalah orang lain yang lebih baik dan benar kecuali pemimpin mereka yang lebih benar semata-mata benar.

Perbezaan mudah diantara keduanya pula ialah, Ayah Pin dari kerajaan langit telah melakukan segala pelanggaran hukum samada logik akal, undang-undang mahupun agama dan telah mengistiharkan bukan Islam. Disebaliknya pula bagi kabilah wala’ Terengganu, pemimpin ulamak mereka hanya melakukan satu dua atau mungkin tiga kesilapan kecil sahaja, iaitu yang pertama menduakan iman dan memperduakan masjid diserata negeri Besut dan Terengganu akibat isu kafir mengkafir hasil ceramah dan nukilan beliau yang dimashurkan sebagai ‘Amanat Haji Hadi’ yang kemudiannya pada pasca PRU 9 & 10 beliau sahkan ralat sebagai petikan dari buku mutiara hadith terbitan JPM. Kita orang Besut tak akan lupa isu ini, kerana saya adalah antara remaja pertama yang menjadi makmum solat jumaat pertama dimarkaz Pas kampung saya yang bertukar menjadi masjid pertama Pas dibesut sebagai alternatif kepada masjid kerajaan yang iman dianggap kafir dan terkeluar agama pada waktu itu. Hasilnya imam yang kebetulannya sepupu tua saya dan siaknya dipenjarakan 3 bulan kerana mempertahan amanat pemimpin ulamak kita itu. Allhamdulillah beliau telah meninggal beberapa tahun kemudian tanpa mengentahui kesudahan babak terakhir sandiwara amanat tersebut.

Kesilapan kecil kedua, iaitu sebaik memenangi PRU 10 pemimpin ulamak Terengganu kite tanpa penerangan yang jelas telah mengeluarkan arahan supaya menutup semua masjid kedua Pas dan kembali pada masjid negeri, yang bermaksud imam-imam masjid kerajaan yang dulunya kafir atau terbatal akidahnya kembali menjadi islam secara automatik sebaik sahaja Tuan Guru Ulamak Pas kita memerintah negeri, sebagai bonus terimakasih kerajaan baru la gamaknya. Maka habis meracau, bengong dan dungu lah adanya pengikut Pas Besut memikirkannya dan ada yang sampai sekarang masih tercari-cari kitab mana yang Hj Hadi pakai sebelum dan selepas PRU 10.

Maka, bila tiba kesilapan kecil yang ketiga iaitu isu muzakarah, assobiyyah melayu itu islam dan unity government atau trinity… kite dah tak hairan lagi dah kitab mana demo pakai. Malas dah nak pikir muslihat dan matlamatnya. Biarlah si wala’-wala’ nya terjun dengan labu besarnya, kita ni orang jahil tak larat pun nak tegur ulaamak besar. Cuma kita hairan spooky Abduh yang berbapakan Tuan Guru Nik Aziz ini pun bulih terpikat dengan idea yang karut marut seperti ini. Setelah merenung seketika barulah kita paham hakikat bahawa setandang kelapa misti setidak-tidak ada sebiji nyior komengnya. Bahawa spooky Abduh ini dah lama mengidam tempat yang lebih baik dalam kepimpinan Kelantan, tetapi nampaknya telah diisi oleh edorgan-edorgan muda yang ternyata lebih baik dari beliau, bahkan lebih dipercayai oleh ayandanya. Maka kena celup jadi ulamak juga la sebab aura Tok Guru ulama’ kampung pakaian ayandanya kurang berprofesional sikit kalu nak banding dengan pemimpin ularmak Mustafa Ali dan para rakan ulamaknya dari Terengganu, barulah ada peluang menolak edorgan- edorgan yang tidak ulamak disekeliling ayandanya.

Kalaulah berjaya si Abduh ini, maka bulih lah dia menjadi ahli kelab Legacy Pemimpin Perdana yang masing-masing mempunyai wakilnya, iaitu KJ yang menyambung legacy Tun Lah, Mukriz mewakili Tun Det, Nurul Izzah, Lim Guan Eng dan lain-lain. Mereka ini rata-ratanya begitu menyerlah wibawa, karisma kepimpinan mahupun eloknya rupa paras. Kalaulah nak dibandingkan dengan mereka ini agak ketinggalan lah Nik Abduh didalam kerajaan perpaduan nanti, walaupun lagak dan gaya ada, tetapi agak huduh dan kurang sesuai sikit kalau Abduh nak bawak aura kepimpinan ulama’, dengan paras dia tu susah la sikit orang nak wala’.. terlebih spooky adanya dia.

dR. Sam Raspiut

Sungai Buluh, Selangor.

19 comments:

One Pip said...

Nik Abodoh !

Anonymous said...

Aduh..Spooky Nik Abduh..kahkahkah..klasik..yalah..specis al unta al dunggu pikiaq merekalah wali,lain lain semua tak blh pakai..

Anonymous said...

nik abduh nie cerdik jgak jgak orgnye,klu die komen mase ayah die ada kt kelantan,mau kena sekehnye pale die..

dr berwala' kt org lain elok berwala' kt ayah sndri..

-zargus-

Anonymous said...

nik abduh yg masuk ISA tu kan?

Anonymous said...

Yang Masuk ISA tu abang dia, NIk Adli. Nik Adli bagus, semangat jihad tinggi. Berani berkorban. Tak kacau politik kelantan walaupun anak tok guru.

Nik Abduh penakut, anak manja. Kurang kasih sayang ayah la katakan. Sibuk nak ikut jejak langkah Khairy untuk mencatur politik Kelantan. Tapi TG Nik Aziz matang dan profesional. Tak nak bagi anak-beranak duduk dalam kerajaan.

Abuzar said...

Bersatulah semula semua pejuang2 PAS. Tuan2/saudara2 semua adalah orang2 beriman dan Islamis bukan dari golongan sekular yang fasik seperti sesetengah pemimpin UMNO.

Kita perlu ulamak yang siddiqin dan kita perlu profesional Islamis yang gigiih berjihad untuk Islam. kita sama2 menuju redha Allah. Pangkat dan kuasa itu amanah dan tanggungjawab, bukannya status dan keistimewaan.

"Ittaqullahu haqqatuqaatih". Yang lebih mulia anatara kamu disisi Allah adalah yang lebih bertaqwa. Bukan jawatan atau gelaran atau keturunan atau kehebatan atau lain2.

Anonymous said...

Bodoh punya TB.dah abis modal ker copy paste artikel ntah penulis sesat mana ntah.dikatakan dari negeri Besut?mana ada negeri besut.weh jangan buat lawak la weh,nak buat komplot kedaerahan plak ker? last2 jadi asobiyah barulah sesat menyesatkan macam TB tu.

Herman said...

Artikel yang Tulang Besi paparkan ini ada kebenarannya. Sebab saya pun orang Besut jugak, Berkongsi sentimen yang sama. Itulah apa yang terpendam di hati orang tua-tua Besut selama 20 tahun ini. Baru sekarang mendapat perhatian

Anonymous said...

Cuba tuan-tuan pikir..

Negeri-negeri lain PAS dan Pakatan dapat kemenangan besar dalam PRU 12 tapi di Trengganu PAS yang dipimpin oleh badu-badut ni kalah makin teruk..nonggeng!

Kalau kat Trengganu mereka ditolak, tunggu ape lagi bila kat Muktamar nanti..

Si Abduh ni pun satu hal!

Anoinimuz said...

nik adli yg kena tangkap ISA...nik adli ok....mcm ayah die...nik abduh nie jek...menagih kasih ayah die lebih2...nik adli mujahideen...siap tulis wasiat syahid lg ms die di afghan...cume die tak mati jek laa...

achoksabah said...

erdogan membenci idea,bukan membenci batang tubuh..

tapi,kalau batang tubuh itu zalim, riak,bongkak..apasalah nya kita benci sekali??

IbnuQalil said...

Salam.
nampak sangat TB desperate sangat sampai copy paste artikel yg byk kelompangan dan fitnah. Antaranya Dr Sam ni kata tidak pernah ada penerangan tentang Unity Government dr TGHH. Ini tipu dan fitnah. Kat Harakah dah bayak kali keluar, panjang lebar wawancara TGHH.

Syed said...

Ibnu Qalil

Memang tak ada PENERANGAN SECARA DETAIL tentang unity goverment. Kalau saya tanya ibnu qalil pun, siapakah PM selepas unity goverment diadakan, macamana pembahagian kementerian, boleh jawab tak? tak boleh jawab. Sebab tak ada blue print benda ni.

fulamak said...

panjang lebar mana skali pun harakah tulis pasal Unity government tidak menjawab kekeliruan, takde intipati, kosong, tak mencerminkan ilmu dan kitab keulamakan yg beliau dok junjug, matlamat dan dasar islam pas selam ni tak cukup ke? tak terang pulak kaedah nak laksana, bayang kabinet takde. mcm sdr Syed kata 'takde blue print'
takyah pening la.., islam tu sendiri perpaduan, syumul lagi sesuai bila-bila, dimana-mana dan untuk puak-puak manapun. takpayah lah dok mereka-reka benda baru ni..
nanti orang tak kabir, tak wala' marah pulak..

P/s: kesian kt TB, kena maki, caci oleh penyokong ulama' ni, kitab mana la guru deme ajar, masin sungguh seranah dema, sabaq TB!!

Anonymous said...

TB ni layak kene maki sebab dia maki ulamak.ko boleh tahan ke kalau orang dah maki kpd pewaris nabi ni?ko belajar dari mana? kalau dari TB,mmg munasabahlah tu, sahlah mazhab TB laknatullah.

kene laknat dari pengikut ulamak oke lagi.jangan dikutuk oleh makhluk langit dahla.

Anonymous said...

hoi mangkuk!.paste daripada website asobiyah apa barang ni brother.modal tarak dah kaa?

zakwan said...

Hope Nik Abduh has been followin the developments in Perak
After how they treat the PR leaders, YB Sivakumar n the rakyat, there is no way in hell PAS would go 2 bed wit the devil incarnate UMNO

fulamak said...

Anonymous said...

TB ni layak kene maki sebab dia maki ulamak.ko boleh tahan ke kalau orang dah maki kpd pewaris nabi ni?ko belajar dari mana? kalau dari TB,mmg munasabahlah tu, sahlah mazhab TB laknatullah.

<< pewaris nabi kalu buat kerja nabi, tapi kalu dok jilat parti yang tolak nabi apa hal, nabi tak buat kerja sesat lagu ni, ni misti pewaris ulamak hadhari ni.. tengok la nanti sapa kena TB..

kene laknat dari pengikut ulamak oke lagi.jangan dikutuk oleh makhluk langit dahla.

<< apela deme, makhluk langit mane
pulak??, kerajaan langit ayah Pin pun baru takat atas bukit kg.batu 13 jerr. Tuhan ada la... tapi tuhan bukan macam makhluk taksub semacam je. tau la Dia sapa laknat.
pewaris nabi lain ok je.. takde pun orang nak maki, cuba check kot2 silap setting kot...

Nizam Mahmud said...

ADUN PAS yang pilih Speaker Sivakumar.

Sekarang ni Speaker yang parti sendiri pilih UMNO pergi heret macam anjing kurap.

Masih nak bermesra dan bercumbu dengan UMNO lagi ka?

Nik Aziz dah cukup rasa macam mana PAS di dalam BN, kemudiannya diseret dan ditendang keluar macam anjing kurap.

Apa yang terjadi hari ini adalah untuk membuka mata ahli PAS yang masih degil tak nak patuh pada keputusan pimpinan tertinggi PAS iaitu Mursyidul Am.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.