Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Thursday, June 18, 2009

Kalau Tindakan TGNA Salah, Hadapkan Sahaja Pada JK Disiplin PAS


Diberitakan oleh Bernama, bahawa tindakan TGNA akan dibincang dalam Mesyuarat AJK PAS Pusat. Di dalam itu dilaporkan juga kenyataan Ustaz Azizan Razak yang sedikit mengkritik tindakan TGNA:

“As the head, Tok Guru (Nik Aziz) can call Nasharuddin, ask for an explanation … can’t make an assumption based on newspaper statements.

“True, Tok Guru opposes (a unity government) but it is too early to make a decision as there will be confusion and it is not pleasant among members,” he said."


TGNA bukan seorang yang emosional. Dan apabila beliau membuat kenyataan, beliau membuat demikian selepas berfikir dengan mendalam.

Sebelum2 ini TGNA telah pun memberi amaran berkenaan dengan idea Kerajaan Perpaduan dan bercakap dengan UMNO. Tetapi setelah amaran TGNA tidak diendahkan oleh Nasaruddin, maka inilah respon TGNA kepada Nasa.

Saya rasa TGNA tidak takut untuk menghadapi sesiapa sahaja dalam isu ini. Banyak benda dalaman yang TGNA tahu yang tidak diketahui oleh ramai ahli biasa PAS.

Jadi, kalau betul Tok Guru bersalah, hadapkan sahaja beliau ke JK Disiplin. Atau ikut nasihat TOk Guru dan hentikan semua percakapan dan rundingan dengan UMNO.

Saya rasa TGNA sudah berkerat rotan berpatah arang dengan Fraksi UMNO dalam PAS.

Tulang Besi

Ustaz Nasa Sambut Baik Cadangan Najib



Tok Guru menyuruh Nasa Letak Jawatan



Idea Kerajaan Perpaduan Tidak Dibincang Dalam Syura






103 comments:

Anonymous said...

Rasanya ahli Pas tak perlu fanatik kepada seorang pemimpin. Sebab itu Islam mengalakkan mesyuarat supaya keputusan dapat dibuat bersama-sama. Tiada orang yg bebas dari kesilapan. Anak Nik Aziz juga telak mengkritik bahawa bapa dipengaruhi oleh orang-orang tertentu. Bukan hendak dipertikaikan kehebatan Nik Aziz, namun sesuatu isu hendaklah dilihat isinya dan bukanya orang yg sampaikan isu tu.

Tulang Besi said...

Anak Nik Aziz pun tidak maksum. Dia tuduh tapi tak berani namakan orang yang pengaruhi bapanya itu.

Manjungmari said...

SALAM..
Insyaallah, Dikalangan blogger masih ramai dibelakangan TGNA.. janganlah bimbang.. selagi Allah memberikan kekuatan selagi itulah kita-kita bersama membantu dan menyokong kepimpinan TGNA..

maun said...

Dah banyak kali nasihat...memang dasar budak degil....nak rotan pun dah besar panjang..setakat membebel le orang tua tu..Kalau dah halau keluar rumah tu..itu kira dah tak dengar cakap lagi le tu.

Itu le lain kali jangan campur dengan budak jahat..sedikit sebanyak kena tempiasnya. Awak tu anak angkat...menumpang..buat cara anak angkat.

Anonymous said...

Jika dilihat senario akar umbi PAS, ternyata isu kerajaan perpaduaan ni bukannlah isu yang besar, sebab dari undi yg dihitung nampaknya tiada isu. Adakah ahli PAS fanatik kepada pemimpin? fanatik kepada parti, fanatik kepada assabiyah? atau ahli PAS melihat dari sudut hasil, matlamat perjuangan, Jika PAS boleh berkerjasama dengan DAP yang anti-hudud kenapa tidak boleh berkerjasama dengan UMNO. UMNO jahat ker? atau orang dalam UMNO yang jahat? Anwar dulu pun UMNO jugak. Yang penting apa yg dapat diperolehi untuk memperjuangkan ISLAM.

sam raspiut said...

ustaz Nasha seronok habis bila Najib responn, tapi menyangkal akan masuk umno atau BN.
Tak masuk umno dan BN, tapi nak tubuh kerajaan perpaduan dengan BN, samalah tu Nasha ooii! BN lah tu dengan nama baru.
Macam Ustaz Nasha kalau kita gelar Nasha Musang atau Nasha Talam.. orang yg sama tu, cuma beza Nama tapi perut pedalnya sama!!

sam raspiut said...

Nasha bagitau tunggu presiden balik dari luar negeri, nak brief nak rujuk.
Nampaknya dia tengok Pas itu Hj hadi, Hj Hadi tu Pas. dia pandang pemimpin lain, dia tak pandang Mursyidul AM ketua Syura. Walhal Isu UG ni adalah isu dasar, bukan isu pentadbiran.
sohihlah dia tak wala' pada parti dan tak wala' pada syura. orang yang tak wala' pada parti, kita panggil pembelot parti..

kecuali wala' pada Hj hadi tu sama dengan wala' pada parti.. masalahnya president pun tak nampak wala' pada parti seperti dia wala' pada geng fraksi..

Ex-UMNO said...

Di ingatkan kepada semua penyokong2 PAS supaya terus berjuang menentang kezaliman. Sudah lebih 50 tahun kita berjuang menentang puak2 yang tamak, tidak jujur dan menindas rakyat dengan sesuka hatinya. Selama ini mereka cuma pentingkan diri dan kaum keluarga nya sahaja.

Berkat sabar dan gigih berjuang, musuh kita sudah semakin lemah dan hampir menyerah kalah. Kita kena terus berjuang hingga keakhir hayat sehingga mencapai kemenangan.

Perjuangan kita sudah hampir mencapai matlamatnya. - hancurkan UMNO.

Anonymous said...

nik aziz boleh sambut baik hasrat Lee Kuan Yew yang agen yahudi tu utk bertemu dgn dia.

dimana salahnya dan haramnya kalau ust nasa juga nak sambut baik hasrat najib nak bertemu dgn PAS.

Anonymous said...

kalau bertemu lee kuan yew, bukan bermakna tok guru nak buat kerjasama dgn agen yahudi

kalau bertemu dgn najib pun bukan bermakna PAS nak bekerjasama dgn UMNO

Anonymous said...

Yang canang One Malaysia tu lagi hina drpd yahudi...nama je Islam tp perangai......Allah je yang Maha Mengetahui...

Monkey Code said...

Ust Hj Azizan ni pun sama…’pro UG’..tapi pengecut sikit (tapi orang PAS cakap di garang). Selama hari ni dia kata ” saya ni ‘neutral’ tak sokong mana2 pihak..tak untuk ‘ulama’ dan tak untuk ‘professional’. saya lebih sibuk dan lebih tumpu pada pembangunan negeri Kedah”.

Mengarut…kami tahu gang ‘pro UG’, bukan TGHH, NASA, TAPA saja…ramai lagi termasuk le Ust. Azizan, Harun Din, Hassan Ali etc dan 2-3 orang lagi yang jadi ‘trojan’ untuk UG yang bepura-pura pro dan baik dengan kumpulan ‘professional’. …yang ni kami biak pi dulu, cukup masa kami cekup dia….tungguuuu. Clue nya…’orang Kedah juga”..bukan sorang ..tapi dua orang!!!

TMF said...

assalamualaikum semua..
cube jawab teka-teki saya ini...
ianya ditujukan khas kepada penyokong BN dan penyokong UG niii...
1. jikalau UG tu jadi(mintak tidak laa).. kemana kita nak letak kesalahan2 rasuah, salah guna kuasa dan lain2 yang telah dilakukan oleh pemimpin BN sebelom ini... adakah patut dilupakan sahaja???
2. Sanggupkah mereka berpindah dari putraja ke penjara???
CUKUP dulu... jawab biar betul soalan tu dulu.. nanti banyak lagi cikgu nak tanya..
terimakasih.

Anonymous said...

ya, nik aziz memang patut dihadapkan ke JK disiplin.

korban said...

tokguru nik aziz tidak ada adab dalam berjamaah.

beliau wajar dipecat dan dihadapakan ke jawatankuasa disipin parti.

menjadi punca kpd perpecahan didalam PAS.

pilihanraya manik urai pun buat fatwa hanya gambar dia shj yg boleh dibuat poster. gambar pimpinan lain tidak dibenarkan diletakkan dimanik urai.

begitu angkuh dan sombong. dimana akhlak Islam yg selama ni dia dok mengajar.

kalau dah Allah suruh kita bercakap baik walau dgn musuh, kenapa bila ust nasa hanya menyambut baik cadangan najib utk berjumpa (bukan utk kerjaan perpaduan pun) boleh dihentam sedemikian rupa dgn cara yg tidak berakhlak.

berilah peringatan kepada tokguru nik aziz, kerana sesungguhnya beliau memerlukan peringatan.

sam raspiut said...

kesian orang Pas,
dulu mati-mati ikut pemimpin lawan umno.
sekarang mati-mati lawan pemimpin yang dah ikut umno..
nampaknya yg dipimpin kena memimpin pemimpin pulak.. harubiru!

Anonymous said...

Dulu Bush kena baling kasut...sapa2 nampak Nasa..tolong baling sepatu yg ada besi tapak ..bagi bincul sikit dahi...bodoh sungguh..buat keja bodoh..sampai Tok Guru marah!!

Rozana said...

Bak kata hukama'
"Konflik mematangkan fikiran, krisis membuang kekotoran" Asalkan, fundementalnya kukuh.

sam raspiut said...

masa saya kecik-kecik, bapa saya dan penyokong Pas kampung saya ramai pakat masuk parti kepala kerbau, mereka tidak sanggup sekapal layar dengan umno yg dianggap perosak agama, bangsa dan negara. itulah pelajaran pertama saya dapat dalam politik tahun tu..

pemimpin Pas kg saya bertanding pakai lambang kepala kerbau, walau ada pemimpin daerah lain pakai lambang kunci dan ayam.
kalah, hampir hilang wang pertaruhan kerana Pas tak ramai di kg saya. umno lebih popular kerana baja subsidinya, walaupun tiada letrik dan paip air.

Bila Hj Hadi datang dengan agama, membaca hukum umno sekular, umno kafir dsbgnya, maka mudah bagi orang Pas dan orang kampung terima.
hikmahnya, ramai umno masuk Pas dan ramai sokong Pas diam-diam.

sehinggalah bila Pas menang PRU10, pemimpin mula kendur dgn umno, bersahabat dgn umno. ramai orang mula yakin Ulama bila berpolitik akan jadi sama dengan orang umno..

alhamdulillah, mujur ada TGNA wakil tunggal pemimpin pas yg membawa akhlak agama walaupun berkuasa.
Tapi ada 25juta rakyat, cuma hanya ada satu TGNA, pemimpin yg menunggang agama macam kuda ramai..
jadi, ingatlah selepas ini wlaupun 100tahun lagi belum tentu kita jumpa jiwa agama seperti TGNA, yg abai anak demi agama..

pandanglah orang tua itu bukan dengan hasrat wala', atau percaturan politik semata.
tapi pandang pada jasa dan sumbangannya pada agama..
semoga TGNA dipanjangkan Allah usia!

sam raspiut said...
This comment has been removed by the author.
sam raspiut said...

june 18, 2009 2:08 PM
Anonymous korban said...

tokguru nik aziz tidak ada adab dalam berjamaah.

beliau wajar dipecat dan dihadapakan ke jawatankuasa disipin parti.

menjadi punca kpd perpecahan didalam PAS.

pilihanraya manik urai pun buat fatwa hanya gambar dia shj yg boleh dibuat poster. gambar pimpinan lain tidak dibenarkan diletakkan dimanik urai.
-------------------------------------------------------------------------------------------

memang patut pun. kalou letak gambar Nasha, gambar mustopa ke, mau kalah nanti.. jangan tempah maut weh.

muhammad said...

1. Kenapa baru sekarang nak libatkan PKR dan DAP? Maksudnya sebelum ni parti2 tu tak dimaklumkan tentang UG? Kerajaan Perpaduan apa ni? "Perpaduan Melayu?"

2. Mustafa Ali baru saja merayu supaya ahli dan pimpinan PAS dan parti komponen PR tidak membangkitkan lagi isu UG. Yang dia buat sidang akhbar tu kenapa? Tak ikut janji sendiri?

3. Kenapa Hadi Awang mengatakan yang isu UG telah dibincangkan pada peringkat PR sedangkan pimpinan PR yg lain menafikannya? Siapa yg berbohong? Dan Hadi, kenapa diam bila guan Eng kata tak pernah bincang pun? Cari jawapan di London ke?

4. Jika UG ini hanya "lontaran" dan hanya relevan pada era Pak Lah, kenapa Nasha dan Mustafa gatal2 menyahut pelawaan Najib? Dah tak sabar nak jadi menteri ke?

5. Kenapa UG tidak dibentang dalam muktamar lepas? Ada yg takut kehilangan sokongan? Kenapa baru sekarang dicadangkan muktamar khas?

6. Kenapa Harakah tak siarkan kenyataan TGNA, Mursyidul Am sendiri, berhubung isu UG dan boneka Umno ni? Harakah ni lidah PAS ke lidah boneka Umno?

7. Kenapa dlm blog pimpinan PAS tertentu, hujahnya untuk ahli PAS tidak lain melainkan ini:
- patuh pada adab berjamaah
- percaya pada pimpinan
- jangan percaya mainan media
-wala'
-wala'
-wala'

Kenytaan TGNA tu tipu ke? Jika dalam Harakah sendiri tak disiarkan, kami nak tengok di mana lagi? Untuk penyokong PAS, apa pula hujahnya? Wala' lagi? Bagaimana kami nak percaya pemimpin yg bohong dan flip-flop? Bagaimana nak wala' pada pimpinan yg jelas mendatangkan mudarat pada jemaah?

Nak baling kasut kat org macam ni pun, I think my shoes deserve better.

Penentang UG bukan fanatik pada TGNA. Kami hormat dan sayang pada beliau. Kebetulan pandangan kami tentang UG sama pula dgn pandangan dia. Jadi kami tentang habis-habisan.

Anonymous said...

Jangan juga lupa bahawa Sahifah Madinah yang dihasilkan oleh Rasulullah (saw) sendiri merupakan model terbaik kerajaan perpaduan. - mks.

(Penulis adalah Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Pusat (PPPP)

Anonymous said...

Isu kerajaan perpaduan adalah satu ijtihad yang telah dikeluarkan oleh pimpinan kita. Ijtihad adalah satu bentuk pelaksanaan yang tiada dalil yang menceritakan tentangnya. Contoh ijtihad ialah perancangan perang, pentadbiran negara dan sebagainya. Ketika perang, ketua perang diberikan mandat untuk berijtihad dalam menentukan strategi. Tetapi, sekiranya dia layak menjadi ketua. Sekiranya ilmu pun takda, usah katakan berijtihad…

Strategi perang yang dilaksanakan oleh Baginda SAW sangat hebat, dan pelbagai bentuk. Terpulang kepada kita untuk memilih mana satu yang sesuai. Ketika Perang Uhud, Baginda SAW menjadikan pasukan pemanah sebagai benteng belakang. Ia digunakan supaya umat Islam tidak diserang melalui depan, dan belakang sekali gus. Maka, inilah gunanya kumpulan pemanah.

Tetapi, di dalam Perang Ahzab, lain pula caranya. Baginda SAW menerima pandangan Salman al Farisi untuk menggali parit besar sebagai strategi perang. Maka, terbukti pandangannya diterima, dan tidak salah bagi seorang ahli untuk memberi pandangan, asalkan tidak melampau dari batasannya, seperti menimbulkan fitnah dan sebagainya.

Anonymous said...

Demikian juga strategi-strategi yang lain. Ia mempunyai seni-seni tertentu. Begitu juga situasi kita di Malaysia hari ini. PAS mempunyai strateginya untuk menghadapi UMNO. Di dalam mengatur strategi tersebut, terdapat dua perbezaan pandangan, adakah kerajaan perpaduan lebih baik, atau tidak? Maka, sudah pasti kita akan bertanya kepada kapten perang..

Mana mungkin kapten itu ada dua… Ya, kapten perang itu satu sahaja. Tetapi, kapten perang ini telah dihantar oleh seorang raja. Raja tersebut menghantar seorang kapten, untuk mengatur strategi perang. Tetapi, setelah kapten itu membentangkan strateginya yang telah dirancang, kepada raja tersebut, timbul salah faham. Raja tersebut melihat bahawa strategi ini kurang sesuai, bahkan tidak membawa apa-apa untung.

Tetapi, kapten perang yang telah ditugaskan untuk berbuat demikian, mengatakan bahawa inilah strategi yang terbaik. Dalam masa yang sama, kedua-duanya hebat dalam berperang. Maka, kedua-duanya berbeza pandangan. Mana satu nak ikut..? Kapten perang, atau raja? Raja telah menyuruh aku ikut arahan kapten, dan aku telah berpegang dengan arahan tersebut. Tetapi, hari ini, kedua-duany berbeza… Mana satu nak ikut?

Anonymous said...

Tindakan yang sepatutnya bagi ahli, ialah menerima arahan, dan buat…. Jangan pandai-pandai nak ulas itu ini tanpa sebarang asas. Ahli tidak berhak masuk campur dalam urusan ini. Tetapi yang timbul hari ini, ahli nak tunjuk hero, kononnya dia adalah kapten perang. Ada yang mengecohkan keadaan dengan mengatakan bahawa “kita mesti ikut kapten,,..” Ada juga yang berkata “Kita mesti ikut Raja…” Hasilnya terbahagilah kepada dua kumpulan.

Wahai ahli, perbincangan mereka belum selesai. Tiada apa-apa keputusan yang sudah dibuat. Tiada sebarang arahan yang diberikan. Mereka berdua masih berbincang lagi. Apa yang kita sibuk-sibuk sangat nak jadi hero? Diam sudahlah. Bara tu jangan ditiup, nanti kena muka sendiri!! Siramlah dengan air.. Jangan jadi bodoh.. Tiada sebarang keputusan yang diputuskan. Kita sudah pandai-pandai buat arahan. Kita juga sudah pandai kata itu dan ini sedangkan kita langsung tidak berautoriti!

Anonymous said...

Kahkahkah..beranikah mereka nak judge TGNA..if they do that,haha,semua rahsia puak fraksi akan disebarkan sampai ke timbaktu..konspirasi ustaz Nash dlm sodomy part2,konspirasi Dr.Hassan Ali dgn Khir Toyo utk menumbangkan Pakatan di selangor,and how Hadi telah sabotaj Sept16..hahaha..go ahead fellas..dont be pondan..go and charge,bicara TGNA..and prepare for a massive backlash which will blow u fellas way!!

Anonymous said...

Remember the famous "Fiqh" rule, which says: "The thing that is a prerequisite to fulfill an obligation is an obligation itself." Meaning that reestablishing Islamic brotherhood and unity among the Muslim individuals is a prerequisite to fulfill the restoration of Islamic Khilafah on earth. Therefore brotherhood among Muslims is an obligation. Not African American Muslims, not Pakistani, not Arab, not Palestinian, not Egyptian Muslims, but brotherhood among Muslims is an obligation.

muhammad said...

anon June 18, 2009 4:09 PM,

"...reestablishing Islamic brotherhood and unity among the Muslim individuals is a prerequisite to fulfill the restoration of Islamic Khilafah on earth."

Notice the key words there.

Is UG in any way a restoration of Islamic Khilafah?

Anonymous said...

Is UG in any way a restoration of Islamic Khilafah?
***************

That's the point of establishing UG which is to restore islamic khilafah

Djangkrik said...

masih belum terlewat lagi utk nasa meminta maaf...pintu kemaafan belum tertutup lagi , cuma beliau 3 sekawan harus sedar ,berpatah balik,tutup buku,batalkan niat,minta ampun dan maaf pada tok guru dan seluruh ahli pas( buat kenyataan terbuka...3 org tu sekali)..insya allah nasa 3 sekawan dapat di terima semula..

Anonymous said...

Nasa tu musuh dalam selimut. Tok Guru is right. Better for him to join umno .Letak jawatan MP bachok dan tanding atas tiket UMNO. Kalau menang ertinya ramai ahli PAS sokong dia.Kalau Tok Guru dirujuk ke Jawatankuasa Disiplin parti dan diambil tidakan dan Kalau Tok guru buka parti baru , pasti semau ahli PAS akan ikut Tok Guru. Yang tinggal di nanti hanya Nasa dan orang orang yang sangat nak berkahwin dengan UMNO saja.Tok Guru is a men of his word and a real Ulama who follow the Islamic teaching.
Kepada ahli PAS yang menyokong Nasa dan kerjaan perpaduan dengan UMNO, apakah anda lupa peristiea Memali dan Kerajaan Negeri Kelantan dibawah pemerintahan PAS selama 20 tahun tidak di beri peruntukan oleh kerajaan Perseketuan. Apakah orang Kelantan bukan melayu,bukan Islan atau bukan Bumiputra....Fikir sendiri.Tapi Tok Guru mampu menerajui Kelantan dengan jayanya hingga sekarang....
UMNO dan Bee End sedang dalam perjalan ke Kubur Altantuya.Itulah sebabnya UMNO sekarang mahu bercakap pasal agama dan bangsa.
Im not a muslim . But i admire the Tok Guru and the way he lead the state.Humble guy with humble life as an ordinary public.Being a none muslim, im campaigning all out for PAS and Pakatan.

Anonymous said...

pergi la mengadap TGNA, boneka bodoh banganng takda hormat mursyidul AM

Anonymous said...

Party stalwart Lim Kit Siang today defended PAS's stand on engaging the Umno-led government, saying that DAP itself believe there was nothing wrong with the idea if it leads to the betterment of the country.

Anonymous said...

syabas!chin peng dah dpt greenlight dari pkr..xlama lagi salman rushdie plak nak menetap kt malaysia.gerenti dapat sokongan dap dgn pkr hehehe.maklumlah dua2 partai ni penyokong kuat western human right kah kah kah

Anonymous said...

UMNO vs PAS sama dengan HAMAS vs FATAH.

Inilah yang dikehendaki oleh musuh Islam.

Orang Islam bermusuhan sesama sendiri.

Bila nak berdamai, masih ada yang berkeras.

Masih ada yang tinggi egonya melebihi fitrah sesama muslimin.

Sedarlah.... di akhirat, Allah tidak akan kenal kamu sebagai PAS atau UMNO.

Perpaduan itu sesuatu yang baik.

Islam itu bukan PAS dan bukan UMNO.

PAS dan UMNO adalah politik. Hanya politik yang memisahkan kita.

Bukan Islam yang menyebabkan kita bermusuh.
Ini berlaku dimana-mana negara Islam.

Hanya kerana berlainan pendapat dan idelogi politik.

Al Quran tetap sama, samaada yang dibaca oleh PAS atau UMNO.

muhammad said...

Anon June 18, 2009 5:00 PM

"That's the point of establishing UG which is to restore islamic khilafah"

Prove it.

Anonymous said...

Prove it.
********

Refer to Sahifah Madinah

Anonymous said...

1. 15 Jun 2009, di bumi Kelantan Darul Na'im, Menteri Besarnya telah memanggil semua ADUN-ADUN PAS untuk taklimat mengenai kerajaan perpaduan. Tentunya ini inisiatif dari EXCO Kanan Kerajaan Negeri Datuk Husam Musa yang menuruti aspirasi AnWAR yang mahu menghalang ide dan usaha mengenai kerajaan perpaduan.
2. Dalam taklimat tersebut, Husam selaku pembicara pembuka hanya bercakap sedikit sahaja dan selebihnya disambung dengan panjang lebar oleh datuk Nik Aziz. Ianya ternyata bukan majlis taklimat tetapi lebih kepada majlis menghentam UMNO, BN dan Datuk Seri Najib. Yang menariknya, ada teman PAS komen ucapan Datuk Nik Aziz ini suara AnWAR, bukan Nik Aziz.
3. selesai ucapan, maka dibuka sesi dialog untuk bertukar pendapat. Bangunlah seorang ADUN PAS dari timur Kelantan mempertikai ucapan Datuk Nik Aziz dengan cukup beradab. Beliau meminta Datuk Nik Aziz menamakan mana-mana ahli PAS yang cuba membawa PAS 'masuk' UMNO. Lebih 20 minit Nik Aziz bersilat nak menjawab, Husam juga cuba membantu namun gagal menamakannya....
4. Maka ADUN tersebut secara sinis menasihati dirinya dan semua yang hadir agar jangan dipengaruhi unsur luar iaitu dendam dan emosi dalam membuat keputusan. Selepas itu seorang ADUN PAS lain pula bangun berhujah. Beliau pernah mewakili PKR di Kelantan, juga bekas pimpinan ABIM Kelantan. Beliau adalah bekas pensyarah di Akademi Pengajian Islam di Nilampuri Kelantan.
5. Beliau berhujah mengenai konsep da'wah yang tidak terbatas serta menerangkan dialog dengan UMNO adalah satu proses da'wah dalam Islam. Tidak mahu duduk berbincang maka proses penyebaran da'wah akan tertutup! Beliau menambah ide Presiden PAS perlu disokong dan didokong oleh semua peringkat pimpinan PAS serta jangan terlalu dipengaruhi oleh 'politik persepsi' yang bertentangan dengan islam.
6. Hasil taklimat tersebut, 80% ADUN PAS Kelantan menyokong ide Presiden PAS dan mahu ia digerakkan segera demi kepentingan ummah. Ini satu lagi 'tamparan' buat AnWAR yang mahu PAS Kelantan menggerakkan usaha menggagalkan ide Presiden mereka. AnWAR gagal lagi 'membonekakan' PAS setelah satu demi satu orang AnWAR dalam PAS kehilangan jawatan.
7. Nyata sekarang, semakin pening AnWAR menanti 1 Julai bagi kes liwatnya, semakin pusing lagi beliau bila kini pemimpin PAS tidak lagi boleh beliau caturi. PAS semakin berdiri sebagai satu entiti sendiri, tidak lagi mahu bergantung kepada AnWAR. Bila memikirkan ini, AnWAR makin garu kepala yang mungkin menyebabkan rambutnya gugur sehelai demi sehelai.......

muhammad said...

"Refer to Sahifah Madinah"

Sorry, I'm not satisfied with a cop-out like that.

What are the details of Sahifah Madinah that are compatible with UG?

YOU made the claim, the burden of proof is on YOU.

Anonymous said...

"Refer to Sahifah Madinah"
*************************
just go to the libraray to find detail information regarding sahifah madinah.

Anonymous said...

YOU made the claim, the burden of proof is on YOU.
**********

The burden of being ignorance could lead to stupidity.so you have to find yourself the answer.ask any ustaz or ulama regarding the sahifah madinah

muhammad said...

"just go to the libraray to find detail information regarding sahifah madinah."

You do know what a "cop-out" means, don't you?

I know about Sahifah Madinah. The web is full with information about it. What I want to see is how YOU, claiming UG is in line with it, bringing the proof. Can you do that?

Or you'll just resort to copying and pasting again?

muhammad said...

Anon June 18, 2009 8:04 PM,

"UMNO vs PAS sama dengan HAMAS vs FATAH.

Inilah yang dikehendaki oleh musuh Islam.

Orang Islam bermusuhan sesama sendiri......"

Macam pernah tengokk je stail ni.

Kenapa tak dedah je identiti anda?

Anonymous said...

I know about Sahifah Madinah. The web is full with information about it. What I want to see is how YOU, claiming UG is in line with it, bringing the proof. Can you do that?
********
the proof is the "Sahifah Madinah".no need to explain it further.the solution is that you must find any ustaz or ulama to explain the sahifah in detail.no need to refer to any web.

Anonymous said...

kalau pkr dgn dap ckap yes,pas msti ckap yes.tak boleh bangkang.kalau nak bangkang jgk,kena ubah usul.ubah jd perkataan yg elok2 yg boleh menyenangkan pkr dgn dap.secara tak lansung pkr dan dap dan jd decision maker utk pas dlm bnyak perkara spt isu pengharaman sis..itulah akibatnya..sekian

muhammad said...

"the proof is the "Sahifah Madinah".no need to explain it further.the solution is that you must find any ustaz or ulama to explain the sahifah in detail.no need to refer to any web."

So, you-I repeat, YOU- CANNOT PROVE that UG can restore Islamic khilafah?

Definition of cop out:
To avoid fulfilling a commitment or responsibility

Wow, anon.

If you're a student and you argued like this, it's very likely that you'd fail your course.

The reasons we debate, or having a dialogue, or whatever you want to call it is to share our knowldege and perspectives. Sometimes our perspectives are different, and when that happens we have to prove our case.

You have brought a claim. It is YOUR DUTY to support it. That you have failed to do. You can't expect your opponent to do it for you.

If this is a debate (and it seems to me that it is), you lost before you even began.

Anonymous said...

If you're a student and you argued like this, it's very likely that you'd fail your course.
************
unfortunately i'm not a student as might claim.
_____________
If this is a debate (and it seems to me that it is), you lost before you even began.
*******
wow mr whatever,don't over expose your ignorance here."sahifah madinah" is not a debate.its a reference for future generation.no term of "win or lost" in seeking truth.the burden of ignorence here is YOU.so its your duty to find the answer yourself.no need to debate the sahifah madinah.
_______________
You have brought a claim. It is YOUR DUTY to support it. That you have failed to do. You can't expect your opponent to do it for you.
*******
so you claim yourself as the opponent.i accept that idea.from my point of view,you are the opponent of the sahifah madinah itself.failure to refer to any ulama is your burden.pity

muhammad said...

"If you're a student and you argued like this, it's very likely that you'd fail your course.
************
unfortunately i'm not a student as might claim."

Notice the word "If". Check what it means. I think it's fortunate you're not a student.

"If this is a debate (and it seems to me that it is), you lost before you even began.
*******
wow mr whatever,don't over expose your ignorance here."sahifah madinah" is not a debate.its a reference for future generation.no term of "win or lost" in seeking truth.the burden of ignorence here is YOU.so its your duty to find the answer yourself.no need to debate the sahifah madinah."

My name is Muhammad. If you missed even that obvious detail, no wonder you missed the point, or pretended to miss the point of everything that i said.

I didn't question Sahifah Madinah. I asked you to do a simple thing- show how UG can restore Islamic khilafah. Is that so hard to do?

You said that UG can restore Islamic khilafah. I disputed that. You changed the focus to Sahifah Madinah. I asked you to show the connection. You haven't done that.

I KNOW ABOUT SAHIFAH MADINAH. I AM NOT DEBATING THAT.Get it?

Focus. Focus. Focus.

Show how UG can restore Islamic khilafah.

Show how UG can restore Islamic khilafah.

Show how UG can restore Islamic khilafah.

abu farhan said...

Muhammad said, "So, you-I repeat, YOU- CANNOT PROVE that UG can restore Islamic khilafah?"

Dear Muhammad,
You prove something that has happened. Of course you can't prove something that is not yet happened.

UG is a roadmap. Any roadmap has the risk to failure. It is always 50-50. Sahifah Madinah is a precedent. You pray that the roadmap is a succesful as the precedent.

muhammad said...

Abu Farhan,

"You prove something that has happened. Of course you can't prove something that is not yet happened."

Fair enough. But you have to see the whole context here. The person i was talking to made this claim:

"That's the point of establishing UG which is to restore islamic khilafah"

We can see this in 2 ways, One, in the context it was brought by TGHH. I haven't seen any reference to it made by him. Two, as a theory, that is, how UG can restore Islamic khilafah. By asking for proof, I asked that anon to do the second one. H/She didn't do this..

Maybe you could enlighten us?

"UG is a roadmap. Any roadmap has the risk to failure. It is always 50-50. Sahifah Madinah is a precedent. You pray that the roadmap is a succesful as the precedent."

This is new. so far the argument I've heard from UG apologists was not a lot more than wala', wala' and wala'

First, you have to establish the connection between Sahifah Madinah and UG. Then when could talk anout its validity as a "roadmap"

Even if we did accept it as a roadmap, UG as i see it has more cons than pros, with PAS, Muslims, the people and Islam to be at the losing end in the long run.

Anonymous said...

TB,
Ada yang menulis diatas menyatakan ahli biasa PAS tak ada hak nak memberi pendapat tentang idea Kerajaan Perpaduan,kononnya tak tahu.Untuk makluman Anon ni,isu Kerajaan Perpaduan TELAH pun diterangkan olih Hadi Awang dalam akhbar Siasah diikuti olih Nasaruddin Mat Isa,Roslan SMS(dalan HARAKAH) dan Mustafa Ali.Semua jagoan-jagoan boneka UMNO ini TELAH menerang dan menjelaskan.
Kalau ahli PAS biasa yang juga menjadi perwakilan keMuktamar,tidak ada hak memberikan pandangan,siapa pula yang berhak? Anda mahu kami wala" membabi-buta ke? Otak dan akal yang Allah SWT kurniakan kepada manusia,anda suruh kami letak dekat lutut.Kalau anda nak buat begitu,silakan,itu hak anda.

Yang sibuk cakap pasal Sahifah Madinah ni,pakai bahasa Inggeris pula,nak tunjuk pandai dan berilmu sangat ke? Sahifah Madinah dibuat,dikelolakan serta dilaksanakan olih Nabi Muhammad SAW.Tuan Guru Hadi Awang tu nabi ke? Praktikallah sikit.Kalau Presiden dah bermimpi takkan kita nak turut menggigau.

Yang jadi isu disini bukan konsep Kerajaan Perpaduan itu.Yang jadi masaalah besar,isu besar dan mala-petaka besar ialah -NAK TIDUR SEBANTAL DENGAN UMNO.Soal Kerajaan Perpaduan itu tak penting.NO DIVERSION,Please.

Anonymous said...

Yang jadi isu disini bukan konsep Kerajaan Perpaduan itu.Yang jadi masaalah besar,isu besar dan mala-petaka besar ialah -NAK TIDUR SEBANTAL DENGAN UMNO.Soal Kerajaan Perpaduan itu tak penting.NO DIVERSION,Please.
***********

kelakarla lu mamat.yg jadi masaalah besar,isu besar dan malapetaka besar ialah nak tidur sebantal dengan umno kah kah kah.nak tidur sebantal ek.best ke tidur sebantal.kenapa tak tidur guna 10 bantal lagi selesa kah kah kah.no diversion please,fuyoo ko ckap omputeh ye kah kah kah

Abu Farhan said...

Muhammad,

Indeed it is a long way to restore khilafah. UG is not going to be a ble to achieve that in short term. I have to admit that.

But I'd like to be husnus-zan to those who support UG as much as I am husnus-zan to TGNA and Husam.

TGHH has not been forthcoming when it comes to the UG roadmap. I have to admit that as well. It is unclear. But to be fair, neither have the proponent of PR been able to propose a solid roadmap for the khilafah either.

If I may re-coin, what can we achieve by joining PR? or rather, what do we want to achieve by joining PR? To win GE13?

So what then, if we (PR) really win GE13? What can we achieve by winning GE13 with DAP and PKR? Can we fulfil what has been outlined in the party constitution? Can we create a khilafah within shorter time with PR?

If your answer is yes, what make you think that is going to happen when we are still unable to eliminate selling of liquors in 7-eleven or un-sharie concerts?

If your answer is no (or has even a tinge of scepticism), why should we not give the proponent of UG a chance to present their case?

I have been a Pas member for almost 20 years. I don't join Pas out of anger against Umno. I don't join Pas to make Anwar PM. I don't join Pas to win GEs.

I join Pas because I want to see Islam rules Malaysia.

I'm not saying that UG is going to fast-track the Khilafah. Neither am I saying that PR is going to dampen the process. Both have pros and cons. Both has risks.

Therefore, it is important that all factions sit together in a shura and tackle from within. No more war thru media. It is not helping Pas and the cause of Islam.

Anonymous said...

muhammad said...
............................
Even if we did accept it as a roadmap, UG as i see it has more cons than pros, with PAS, Muslims, the people and Islam to be at the losing end in the long run.

June 18, 2009 10:54 PM

-----------------------------

bro, where on earth did you get your data that it would be more cons than pros through UG? Please elaborate.

More muslims will be discriminated? More mosques will be destroyed? More what? Dont just stop with mother statement mcm tu tu. Please tell us o' the mighty clairvoyant one. Please show us the way. Obviously you must have done some studies, surveys, SWAT analysis etc.

Nonpartisan73

tut tut tut said...

Ada 2 Nasihat utk nasa and the geng
1-Kalau anda semua ada maruah sila keluar dgn cara terhormat...( MASUK UMNO)
2-kalau anda semua ada maruah sila jumpa dan minta ampun maaf pada Mursyidul Am Pas Tok Guru Nik Aziz dan ahli-ahli pas ( kenyataan secara terbuka)
Jadi PILIH LAH YG MANA SATU
BONUS
PILIHAN UNTUK ORANG YANG TAK ADA TELOQ
Buat bodoh aje dan tunggu sampai PRU 13 nanti (masa tu nanti garenti ....mu kena sepak(dimalukan) oleh para pengundi PAS

speak budu only said...

Anonymous said...
Prove it.
********

Refer to Sahifah Madinah

June 18, 2009 8:20 PM
======================================================

mat,
dalam kerajaan madinah tu ada tak mana-mana kumpulan orang islam yg tolak agama @ munafik (macam umno)
yg diterima sebagai sekutu oleh nabi s.a.w?
kalau ada, adakah bermakna nabi telah terima atau mengiktirafkan munafiqin sebagai satu sayap islam?

jangan bida'ah la mat..
sahifah madinah hanya merujuk pada perpaduan atau persefakatan dengan orang bukan islam yg tidak bermusuh dengan islam.
tidak ada tempat untuk orang munafik atau yg tolak agama seperti umno la..

bandigkan UG dengan sahifah madinah samalah membandingkan seekor lembu dengan seekor babi.. tang seekor tu je yg sama, lain tidak!!

bagus berilmu, tapi tidak ada gunanya kalau memutar belitkan agama..

Anonymous said...

jangan bida'ah la mat..
sahifah madinah hanya merujuk pada perpaduan atau persefakatan dengan orang bukan islam yg tidak bermusuh dengan islam.
tidak ada tempat untuk orang munafik atau yg tolak agama seperti umno la..

**************

pkr tu tak munafik ke bila bersekongkol dgn dap menyokong sisters in islam yg dah terang2 menghina islam.tak munafik ke diorang bila pemimpin pkr yg beragama islam menyokong sis dan tak membantah lansung pergerakan sis.umno tu mmg dah terang2 mcmtu.yg pkr plak sama je dgn umno bab2 bersekutu atas dasar fahaman sekular..itula lain kali bercakap biar menyeluruh beb.jgn jadi katak bawah tempurung ye hehehe

Anonymous said...

bandigkan UG dengan sahifah madinah samalah membandingkan seekor lembu dengan seekor babi.. tang seekor tu je yg sama, lain tidak!!
**********
bagus berhujah,tapi takde guna kalau takde otak.handal ko ye bab2 putar belit smpai menyamakan UG dgn binatang.dalil mana yg ko guna ni smpai membandingkan UG dgn binatang..fuyoo hebatnya hehehe

sam raspiut said...

Anonymous said...
Tindakan yang sepatutnya bagi ahli, ialah menerima arahan, dan buat…. Jangan pandai-pandai nak ulas itu ini tanpa sebarang asas. Ahli tidak berhak masuk campur dalam urusan ini. Tetapi yang timbul hari ini, ahli nak tunjuk hero, kononnya dia adalah kapten perang. Ada yang mengecohkan keadaan dengan mengatakan bahawa “kita mesti ikut kapten,,..” Ada juga yang berkata “Kita mesti ikut Raja…” Hasilnya terbahagilah kepada dua kumpulan.

Wahai ahli, perbincangan mereka belum selesai. Tiada apa-apa keputusan yang sudah dibuat. Tiada sebarang arahan yang diberikan. Mereka berdua masih berbincang lagi. Apa yang kita sibuk-sibuk sangat nak jadi hero? Diam sudahlah. Bara tu jangan ditiup, nanti kena muka sendiri!! Siramlah dengan air.. Jangan jadi bodoh.. Tiada sebarang keputusan yang diputuskan. Kita sudah pandai-pandai buat arahan. Kita juga sudah pandai kata itu dan ini sedangkan kita langsung tidak berautoriti!

June 18, 2009 3:51 PM

======================================================================
jangan jadi bodoh?

mat,
anda lah yg bodoh..
sebabnya,

1) kapten wajib ikut raja. dalam agama wajib ikut pemimpin selagi dia benar.
2) kapten yg berbohong tidak boleh diterima ijtihadnya.
3) ijtihad harus dirujuk pada yg lebih arif atau sama2 arif, terutamanya syura ulama'. sekiranya diterima baru bulih pakai. tak bulih mandai-mandai..
4) Betul, salman alfarisi dalam 'perang parit' bukan kapten, dia sahabat @ ahli biasa umat islam @ parti nabi waktu itu - bermakna nabi dengar pendapat dan teguran dari siapa sahaja hatta dari munafiqin dan yahudi sekalipun.. apa hal dalam pas tak buleeeee
5) perbincangan belum selesai - itulah seeloknya menegur, klu dah selesai nasi dah jadi bubur, rumah siap pahat berbunyi.
6) tiada nas kata tidak bulih tegur pemimpin bahkan digalakkan, supaya pemimpin tidak bongkak dengan ilmu dan pangkatnya.
7) Ahli tidak berautoriti? - siapa kata? parti bukan bapak pemimpin lu punya.. pemimpin pegang amanah ahli, bukan pegang tali hidung lembu punya bapak lu punya!
8) Ahli tidak berautoriti? - anda bulih bukak parti sendiri jangan ambil ahli, PRU nanti UNDI sendiri!
ooo undi mau.. auta luu!
9) Kami ahli memang tak perlu ijtihad, kami bantai pakai hukum yg dah sedia ada! dah lebih dari cukup untuk nasihat dan hantam pemimpin yg membohong, menipu, mempermainkan hukum, mempengaruhi pemilihan muktamar, ingkar arahan syura dan parti, membela kroni, membela umno yg buang agama, berkonspirasi, tidak amanah pada pengundi, menghalalkan cara, bla bla bla dan bla bla..

sapa buudoh? hang ka ahli yg hang kata tak berautoriti?? hang laa...

Anonymous said...

Beberapa hari kebelakangan ini, saya lebih cenderung untuk menulis tentang halal dan haram yang semakin diabaikan, bahkan ditinggalkan. Namun, sempena Muktamar kali ini, saya lebih tertarik untuk memperlihatkan kaedah atau prosedur di dalam Islam, untuk menyelesaikan perkara ini. Hakikat ini telah pun dijelaskan oleh Dr Abdul Karim Zaidan di dalam bukunya, Usul Dakwah.

Beliau menyebut di dalam Bab Syura, tentang hakikat pertelagahan atau percanggahan pandangan ini. Ia terbahagi kepada beberapa persoalan, atau penjelasan :

- Siapakah yang berhak tentukan keputusan? Adakah syura atau presiden?
- Bagaimanakah ahli PAS dapat mengemukakan pandangan?
- Adakah keputusan ahli wajib diterima?

Anonymous said...

Persoalan pertama, ialah orang yang berhak membuat keputusan. Dr Abdul Karim Zaidan menerangkan bahawa di dalam meletakkan keputusan orang yang lebih berhak, maka beliau menggariskan beberapa etika. Etika tersebut ialah, Presiden berhak mengumpulkan syura, dan mendengar pandangan semua. Sekiranya Presiden memilih untuk mengikut keputusan syura, maka itu adalah haknya.

Bagaimanakah pula sekiranya keputusan Presiden bercanggah dengan Syura? Sekiranya bercanggah, Presiden berhak membuat pilihan, samada ingin mengikut keputusan Syura, atau masih berpegang dengan keputusan sendiri. Presiden mempunyai kuasa untuk mengekalkan keputusannya, walaupun bercanggah dengan syura. Inilah sepertimana yang disebut. Sekiranya saya silap, tegurlah dengan baik.

Ya, Presiden berhak membuat keputusan sendiri, walaupun ia bercanggah dengan keputusan mesyuarat sekalipun. Maka, terdapat persoalan yang bertanya. Sekiranya begitu, maka sia-sialah mesyuarat yang diadakan. Penjelasan perkara ini ialah, mesyuarat diadakan untuk membantu Presiden dalam membuat keputusan. Tetapi Presiden mempunyai kuasa mutlak untuk memutuskan mana-mana keputusan yang dipilih.

Bahkan, Presiden juga mempunyai hak untuk memilih keputusan yang minoriti dalam mesyuarat atau dalam muktamar. Sekiranya begitu, maka, apakah kepentingan muktamar atau mesyuarat. Sepertimana yang telah disebut, ia adalah bertujuan membantu Presiden untuk membuat keputusan, tidak lebih dari itu sehingga boleh melawan keputusan Presiden.

Anonymous said...

Persoalan kedua, bagaimanakah ahli PAS dapat mengemukakan pandangan? Ya, mana-mana ahli PAS dibenarkan memberikan pandangan. Tetapi, sekiranya diberi ruang oleh Presiden. Sekiranya tidak, maka ahli tidak dibenarkan mengemukakan pandangan melalui saluran-saluran yang dilarang.

Ahli PAS, dibenarkan memberi pandangan sekiranya dibenarkan oleh Presiden. Contohnya seperti di dalam Muktamar PAS, dan sebagainya. Sekiranya tidak, ahli sama sekali tidak dibenarkan melalui mana-mana saluran yang dilarang. Contohnya, Presiden berhak untuk melarang ahli PAS daripada mengadakan sidang media secara peribadi, untuk mengemukakan pandangan peribadi mereka sewenang-wenangnya.

Minta maaf, saya bukanlah seorang yang taksub kepada Presiden, tetapi saya cuma menyampaikan apa yang telah disebut oleh ulama’ kita di dalam karangan mereka. Ikuti sambungan akan datang.

Anonymous said...

(Siri 2)

Sebelum ini telah menyebut tentang pandangan yang dibenarkan kepada ahli untuk mengemukakannya. Namun, di sana, terdapat beberapa panduan untuk mengemukakan pandangan, sekiranya dibenarkan. Ia akan dijelaskan selepas ini. Hakikatnya Presiden mempunyai kuasa mutlak untuk menyusun dan mengatur segalanya.

Persoalan ketiga, adakah menjadi kewajipan kepada presiden untuk menerima keputusan ahli? Sepertimana yang telah disebutkan sebelum ini, Presiden berhak menerima atau tidak keputusan Syura, maka, lebih-lebih lagi keputusan ahli yang tidak termasuk dalam Syura. Ya, sepertimana yang telah diterangkan di dalam Usul Dakwah juga, pandangan ahli tidak wajib bagi Presiden untuk mendengarnya atau menerimanya.

Ahli berhak memberi pandangan, tetapi tidak berhak memutuskan. Bahkan Dr Abdul Karim Zaidan juga menyebut bahawa terdapat 3 panduan kepada ahli sekiranya pandangan mereka tidak diterima :

Pertama :

Orang yang memberi pandangan hendaklah mempunyai niat yang betul untuk memberi nasihat atau menegur pimpinan. Diharamkan bagi ahli untuk mengemukakan pandangan bertujuan menjatuhkan pimpinan, mengaibkan, memburuk-burukkan dan sebagainya, yang dikatakan sebagai tujuan yang diharamkan.

Kedua :

Orang yang mengemukakan pandangan hendaklah seorang yang pakar dan mahir tentang apa yang dikemukakan. Bahkan diharamkan juga mengingkari keputusan yang bersifat ijtihad (keputusan yang tiada dalil yang memutuskannya). Selagi mana keputusan tersebut bersifat ijtihad, maka ahli wajib mengikutnya walaupun bercanggah dengan keputusan mijoriti.

Anonymous said...

Ketiga :

Diharamkan juga kepada individu yang mengemukakan pandangan, daripada mencetuskan fitnah atau pandangan yang berbeza daripada keputusan tersebut, apabila pandangannya tidak diterima.

Kesimpulan di sini, saya tidak berniat untuk menyalahkan sesiapa, bahkan saya mengucapkan tahniah kepada Husam kerana berani untuk memberi pandangan. Bahkan saya juga bersetuju dengan tindakan Presiden di dalam masalah ini. Bahkan, kita juga diharamkan menimbulkan fitnah untuk memburuk-burukkan sesiapa. Kita langsung tidak berhak di dalam persoalan ini, kerana kita bukanlah ahli di dalam bidang tersebut.

Semoga dengan artikel ringkas ini tetapi penting, dapat dimanfaatkan oleh semua. Saya tidak berniat untuk menjatuhkan sesiapa atau menaikkan sesiapa, tetapi ia adalah garis panduang yang telah disebut oleh ulama’ kita. Anda juga boleh merujuk dengan buku-buku yang lain seperti Ahkam as Sultaniah, Imam al Mawardi, Fiqh al Khilafah dan sebagainya sebagai panduan.

Salam Perjuangan

Anonymous said...

UG bersama kerajaan BN yang ditaja UMNO? janganlah mimpi-siang ...

1. para ahli-ahli PAS sudahkah terlupa dengan propaganda *Pembangkang Sifar* dalam kempen Pilihanraya Umum Ke-12 ? Bukankah PAS tergolong sebagai pihak Pembangkang PRU Ke-12 ?

2. Insiden Memali dimana kerajaan BN menerusi DPM Musa Hitam / PM Dr. Mahatir telah *demonize* parti-PAS sebagai parti-komunis ?

3. Kerajaan negeri Perak PR baru-baru ini telah dirampas secara kejinya oleh MB parachut Zombie; speaker undangan negeri diheret keluar oleh samseng tajaan BN yang menggunakan kesemua jentera kerajaan + media untuk membuktikan konsep *might is right*

Dan sekarang ahli-ahli PAS yang tidak maksum mahu bersongkol/berselimut dengan UMNO yang jelas telah membelot and manganaiyai PAS ekoran keluaran PAS dari partai perikitan/BN sekitar 1970s?

bertaksublah wahai ahli-ahli PAS ... kalau mahu menaja konsep UG; lebih baik melepaskan keahlian PAS and memasuki UMNOlah

cre8tif

menara api said...

saya tertarik dengan beberapa 'perbahasan' di sini, saya rasa kita sebagai ahli yang menyumbang sokongan, buah fikiran, masa, wang ringgit, penerangan dan lain22 lagi kearah pemantapan PARTI PAS yang berjuang untuk menegakkan ISLAM mesti berfikiran terbuka, berlapang dada, jangan emosi. ini adalah 1 fasa untuk samada membina kekuatan perjuangan islam melalui pas, atau memberi kesan kepada kejatuhan, persepsi negatif atau merugikan parti pas dan perjuangannya yang akan kita wariskan kepada generasi mendatang.

nampaknya masing2 berhujah dan punya hujah, masing2 mempertahankan hujah, ada penyokong dan ada penentang, inilah namanya saya kira perbincangan atau perdebatan tetapi perlu di'sihat'kan sedikit.

mungkin perjuangan rashid maiden, shamsiah fakeh dan pkm melayu yang seangkatan bole dijadikan contoh.mereka ini pada asalnya mahukan kemerdekaan dengan penentangan dengan british, pada masa itu, hasrat mereka sangat baik, tetapi kenapa memilih pakatan komunis untuk memperjuangkan hasrat suci? terbukti mereka telah terperangkap sehingga akhirnya mereka tak bole keluar dari belengu komunis lagi.kemerdekaan juga bukan melalui perjuangan mereka, walau mungkin ada sekelumit sumbangan di dalam british menilai sekiranya tak beri kemerdekaan, lama2 penentanga komunis bertambah mendapat sokonga.tetapi apa jadi dengan onar yang PKM telah lakukan.

saya melihat UG mempunyai ciri2 di atas(bukan kata mereka komunis) iaitu hasrat yang murni tetapi jalan yang salah.....sambung

menara api said...

manakala penentang UG pula saya contohkan sebagai BERADA DALAM MULUT BUAYA, TAPI NAK LAWAN DENGAN HARIMAU.ini kerana PAS merasa kuat berada bersama PKR dan DAP, tetapi samada sedar atau tidak berada di dalam MULUT BUAYA(PKR @ DAP) pada masa yang sama nak/sedang berlawan dengan UMNO/BN(HARIMAU-mungkin harimau sedang nazak).apabila harimau kalah nanti, bakal cerna dalam gasto(perut) buaya, kalau kalah kena makan/bunuh dengan harimau nazak,sekali PKR+DAP+PAS kalah.

kepada yang marahkan komen menyamakan binatang dengan UG,itu orang lain,saya ni bukan speak budu kay,saya nak bagi contoh agar senang difahami.

+%&-ada pendapat mengatakan sebaik2nya pas berjuang seperti zaman dulu, bersendirian,perbaiki mana yang salah, kukuhkan penghayatan islam, perkemas aqidah,, ekonomi,kuatkan dakwah pada non muslim, tambah ahli, pendidikan disamping masa sama berjuang dalam demokrasi. nanti dengan sendirinya rakyat akan menyokong kita.ikutilah jalan dakwah nabi, mula dari period makkah, apabila dah kuat, mulakan langkah period madinah.

ini satu pandangan yang terbuka, bole dikritik, pandanga +%& diatas bukanlah bermaksud mau bawa pas kebelakang, tetapi mau bina kekuatan dulu, kita orang islam sangat lemah aqidah, akhlak, ibadah, bukankah selalu juga kita dengar KEJAYAAN UMAT ISLAM AKAN DICAPAI APABILA SOLAT SUBUH JEMAAHNYA SEPERTI SOLAT JUMAAT'.
FIKIR-FIKIRKAN.

Tinta Hitam said...

Nasha had gone too far trying to bulldozed his "kerajaan perpaduan ideas"..Now he is in hot soup,difficult to get out from it.

He should have read the ground well .Nobody in PAS want anything to do with UMNO.UMNO is the new four- letter obscene word to PAS..

I understand TG Nik Aziz irks

Anonymous said...

Inilah cara yang betul dengan memanggil TG Hadi Awang dan Ust. Nasha untuk menjelaskan perkara yang berbangkit. Bukan dengan menyuruh Ust. Nasha meletakkan jawatan dan "berambus" kepada UMNO. Sebagai ulama, agamawan yang disegani TG Nik Aziz mestilah menunjukkan teladan yang terbaik. Sepatutnya segala permasalahan yang wujud elok dibawa perbincangan dan meja perundingan. Tindakan TG Nik Aziz telah memalukan serta menguriskan hati bukan sahaja kepada Ust. Nasha malah juga kebanyakan ahli-ahli, penyokong PAS dan orang Islam sendiri.. Pada saya gesaan TG. Nik Aziz tidak berpatutan. Rasa hormat dan sayang saya kepada TG. Nik Aziz telah sedikit berkurangan.

Anonymous said...

tapi kami ahli2 pas bertambah sayangkan TGNA daaaaa........

Anak Lenggong said...

Nik Ajis nie seumpama pemerintah kuku besi..hanya cakap dia sahaja yang betul dan tak ada saorang ulamak pun yang berani menegur beliau..sebab tu dia dah jadik terlalu riak..sepatutnya dia dah letak jawatan sebab dah nyanyuk..ari nie cakap lain esok pulak cakap lain..lagipun dia cuma dapat satu undi jee didalam pemilihan presiden..so kena lah fikir pemikiran semua perwakilan

muhammad said...

Abu Farhan,

"Indeed it is a long way to restore khilafah. UG is not going to be a ble to achieve that in short term. I have to admit that."

Thank you for admitting it. I wonder, however, if it's stated in any PAS document that it wants to establish Islamic khilafah. Can you show it?

If Islamic khilafah is the goal, that one better join Hizbut Tahrir. At least that organization is more up front in its aspirations.

"But I'd like to be husnus-zan to those who support UG as much as I am husnus-zan to TGNA and Husam"

Trying to do that too. I just happen to diasgree with their opinion.

Anyway, back to UG.


"TGHH has not been forthcoming when it comes to the UG roadmap. I have to admit that as well. It is unclear."

With the current circumstances, the word 'unclear' is an understatement. Using your analogy, what kind of roadmap that doesn't even tell its users where to go? It's a half-baked idea that was served before it was ready. It is a weakness on TGHH's part to have failed to explain it clearly, least of all to PR leaders.

"But to be fair, neither have the proponent of PR been able to propose a solid roadmap for the khilafah either."

To be REALLY fair, even PAS itself haven't done this. Is it then a good idea to reject PAS?

"If I may re-coin, what can we achieve by joining PR? or rather, what do we want to achieve by joining PR? To win GE13?"

The answer should be obvious.

"...why should we not give the proponent of UG a chance to present their case?"

They have done it. TGHH in Siasah, for instance. Statements by Nasha, Nasrudin, Mustafa Ali etc. They have Harakah at their disposal. TGNA, on the other hand, does not. Which explains why his statements against UG received little coverage from Harakah.

I personally think there's something fishy in asking PAS members to only read Harakah and Siasah.

It's not only the idea of UG that is in question. It's also the circumstances in which it was brought up.

Personally, UG is only viable if the following happened:

1. PR wins GE with a VERY slim majority, perhaps, 2 or 3 seats.

2. PAS has the most number of seats in Parliament.

Then it would have the upper hand.

The current situation is almost the total opposite of that. Not only that, PAS even has the least number of seats in PR. To suggest something as big as UG, even as a "lontaran",one would think the leader at least have the courtesy to inform all of is top leaders as well as those in PR.

As we've already seen, that didn't happen.

Not to mention the latest flip-flop by Mustafa Ali. Asking members to shut up about UG only to hold a press conference about it days later? What was he thinking? What happened?

Questions have been asked, for those who think.

"bro, where on earth did you get your data that it would be more cons than pros through UG? Please elaborate.

More muslims will be discriminated? More mosques will be destroyed? More what? Dont just stop with mother statement mcm tu tu. Please tell us o' the mighty clairvoyant one. Please show us the way. Obviously you must have done some studies, surveys, SWAT analysis etc."

Go to ceramahs. Read old Harakah. Find out how Kelantan has been discriminated. See what Umno has done in Perak. In Batu Buruk. Look how they control the media. Notice that they have shown no kind of remorse whatsoever.

With Umno/BN having the upper hand, do you seriously think they will change?

Anonymous said...

Kalau masuk atau join UMNO, PAS dapat ke buat negara Islam dan jalankan hukum Hudud? MCA dan MIC nak sangat ke PAS masuk BN? Boleh ke PAS ubah dasar-dasar BN dan ubah sistem yang merosakkan sekarang.

Lepas UMNO kuat, PAS tak kena tendang keluar lagi ke? Dulu bila kena tendang keluar, berapa lama baru PAS dapat perbaiki imej dan prestasinya?

Kalau PAS join UMNO, maka lagi banyaklah perpecahannya. PAS tak teliti ke pendapat golongan penyokong mereka yang di bawah 45 tahun yang akan memimpin PAS di masa depan. Golongan ni akan sayang balik kat BN/UMNO ke jika PAS join mereka?. Buatlah keputusan yang menguntungkan bukan untuk jangka pendek tapi jangka masa panjang.

Anonymous said...

alhamdulillah, baru blk solat jumaat kat mesjid sg seluang(dlm negeri kedah).nak cerita sikit..kalau dulu aku mengantuk setiap kali khutbah jumaat(khatib baca khutbah).meleret-leret,kadang2 sampai aku berkhutbah sama2 dengan khatib(dengkur).

setelah setahun 3 bulan lebih janji ust azizan nak zahirkan dan lahirkan khatib2 berkualiti BERKHUTBAH melalui kursus2, latihan2 atau yang seumpamanya bagi mesjid2 di negeri kedah, rupa2nya janji2 itu tingal janji, tadi aku terbeliak mata masa khutbah, bukan pasai khutbah yang berkualiti, tapi pasal geram, adaka tajuk khutbah pasai MAKAN.tak makan berdosa, kena beri hak perut la.aku tak kata salah isi khutbah tu, tapi bayangkan isi macam tu wujud dalam khutbah negeri kedah di bawah kerajaan PAS…..

pirah ……cit…..
ni belum aku soal nite club, karaeoke, arak, judi kat kedah ni…..
orang tak kata sangat kat ust azizan, orang kata PEERAH PAS…..

pimpinan pro UG memang sifat mcm ni kot

aku pengundi..aku punya kuasa….walau hanya setiap 5 tahun sekali

sam raspiut said...

Anonymous said...
Beberapa hari kebelakangan ini, saya lebih cenderung untuk menulis tentang halal dan haram yang semakin diabaikan, bahkan ditinggalkan. Namun, sempena Muktamar kali ini, saya lebih tertarik untuk memperlihatkan kaedah atau prosedur di dalam Islam, untuk menyelesaikan perkara ini. Hakikat ini telah pun dijelaskan oleh Dr Abdul Karim Zaidan di dalam bukunya, Usul Dakwah.

Beliau menyebut di dalam Bab Syura, tentang hakikat pertelagahan atau percanggahan pandangan ini. Ia terbahagi kepada beberapa persoalan, atau penjelasan :

- Siapakah yang berhak tentukan keputusan? Adakah syura atau presiden?
- Bagaimanakah ahli PAS dapat mengemukakan pandangan?
- Adakah keputusan ahli wajib diterima?
JUNE 19, 2009 4:57 AM


Saudara anonymous, (eloklah dibagi nama elak kekeliruan)

Pertama, saya minta jangan dicanpur adukkan kaedah atau prosedur jemaah islam dan kaedah kepartian yg kita ambil bulat-bulat dari orentalist barat kerana kekeliruan ini adalah penyumbang paling besar dalam konflik hari ini.

Sekiranya anda mengkhususkan pendapat anda pada jemaah islam sudah sewajibnya anda mengambil keputusan syura’ ulama sebagai kata pemutus, iaitu bila system khalifah dan pemerintahan islam tidak lagi wujud ketua syura’ adalah pemutus masalahat umat.

Sekiranya anda mengkhususkan kepada system kepartian maka benarlah (seperti umno) presiden adalah pemutus mutlak yg tidak boleh dicabar dan digugat. Tapi, bolehkah ini kita kata adab dan kaedah yg layak untuk memimpin umat islam. Melalui kaedah dan hairaki kuasa cara barat ini kebenaran adalah perkara yg paling akhir dititik beratkan, segalanya berkisar kepada kelayakan dan strategi, autoriti atau kuasa adalah kebenaran! Adab, maruah, ahklak dsbgnya adalah sifat luaran sekiranya kebetulan ada.

Presiden adalah merujuk kepada puncak kuasa yang diusahakan melalui sumber-sumber, kekuatan dan juga kebijakan peribadi, sejarah membuktikan presiden yg berkuasa akan memaksa visi dan persepsi pribadi sebagai pencapaian ummah. (rujuk wawasan 2020) Menilai batas kuasa pemimpin melalui kaedah kepartian dengan memaksa nilai adab dan kepatuhan agama adalah seperti membawa sistem kuku besi kedalam agama.
Jadi, kita harus bertanya adakah PAS sama dengan UMNO? Kemudian barulah tanya, presiden atau ketua syura’ yang berkuasa?

Secara logiknya Pas sebagai jemaah islam, ulama’ adalah pemegang institusi kuasa. Maka ujudnya parti dan presiden adalah sebagai kelengkapan dan wakil kuasa untuk berperang dalam pilihanraya, jadi mustahil ulama jadi suruhan politik pula? (samb..)

Anonymous said...

Perpaduan Ahli PAS, UMNO dalam Barisan satu nekmat besar - Nik Aziz


http://muktamarpas.blogspot.com/

sam raspiut said...

2)
“Ya, Presiden berhak membuat keputusan sendiri, walaupun ia bercanggah dengan keputusan mesyuarat sekalipun. Maka, terdapat persoalan yang bertanya. Sekiranya begitu, maka sia-sialah mesyuarat yang diadakan. Penjelasan perkara ini ialah, mesyuarat diadakan untuk membantu Presiden dalam membuat keputusan. Tetapi Presiden mempunyai kuasa mutlak untuk memutuskan mana-mana keputusan yang dipilih.
Bahkan, Presiden juga mempunyai hak untuk memilih keputusan yang minoriti dalam mesyuarat atau dalam muktamar. Sekiranya begitu, maka, apakah kepentingan muktamar atau mesyuarat. Sepertimana yang telah disebut, ia adalah bertujuan membantu Presiden untuk membuat keputusan, tidak lebih dari itu sehingga boleh melawan keputusan Presiden.”
JUNE 19, 2009 4:57 AM

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Ini adalah contoh model autokrasi, cara orientalist barat, roh umno yg beraja dimata bersultan dihati.

Saudara,
Memang diakui didalam system Pas sekarang presiden mampu berbuat apa sahaja, tepuk dada tanya selera! Apalagi system presiden kepartian akan memaksa presiden berpolitik sesama ahli, menyusun strategi, berkeupayaan mempengaruhi dan menekankan penguasaan bagi menjamin kesinambungan kuasa. Kaedah ini akan secara automatik menjadikan cengkaman kuasa setiap presiden adalah bersifat pribadi, kepentingan jemaah hanyalah justifikasi luaran sahaja.

Memang boleh presiden abaikan pendapat siapa sahaja yg datang dari saluran atau diluar saluran iaitu suara akar umbi. Bermakna presiden sudah bersedia menghadapi tentangan, kerana beliau misti tahu fitrah manusia yg diabaikan adalah penentangan yg disifatkan sebagai perjuangan, sebagaimana rasional penubuhan pas sendiri bagi menentang ketidak adilan, kezaliman dan pengabaian agama. Bila presiden sedar akan penentangan, maka disinilah pentingnya isu halal dan haram serta usul dakwah dipergunakan.

Penulis menghukum haram iatu berdosa menegur pimpinan dengan tujuan menjatuhkan pimpinan, mengaibkan dan sebginya.
Maka, wajiblah pemimpin membuktikan dia berada dipihak yg benar, membuktikan tuduhan dan teguran tadi salah dan fitnah. Tanpa pembuktian dan pembelaan bermakna benarlah segala tuduhan, perkara yg benar tidak lah haram sifatnya!

Soalnya mengapa ahli sahaja yg dituduh haram dan berdosa, mengapa ahli yg sahaja dipersoalkan kredibiliti ilmu, adab dan akhlak seolah-olah ahli jahil dan bodoh semuanya. Macamana kredibiliti ilmu dan akhlak pemimpin?
Pernahkah dengar bidalan kebodohan orang terlalu banyak ilmu atau pernahkah dengar hikayat sicilik Hang Nadim menyelamat paha orang bangsawan yg pandai-pandai dari ditikam todak di singapura, atau
Pernahkah dengar kisah anak muda Muhammad al-amin yg ketika itu masih buta huruf dipanggil oleh bangsawan quraish yg terkenal bijak dan pandai menyelesaikan pertikaian kerana sebiji batu hajaratul aswad, semua itu berlaku kerana sifat al-amin, ikhlas dan adil yg menyelesaikan pertikaian. Bukan kuasa dan pangkat, bukan prosedur dan saluran!

Banyak dan teramat banyak ahli yg walau pun kurang berilmu tetapi ikhlas menegur pimpinan, mengapa tidak diberi peluang? abaikan saluran dan abaikan prosedur. Turun padang, keluar kampung, siasat pendapat dari yang bukan penyokong sendiri.

Serious Shepherd said...

Adapun saya yang sekadar ahli futur PAS yang dah lama tak bayar yuran tahunan, ingin mencadangkan tindakan seterusnya kepada golongan yang inginkan UG, sama ada untuk meneruskan atau membatalkannya.

Kalau ingin teruskan:
1- Umumkan kepada ahli PAS mengenai hasil rundingan dalam gelap dengan UMNO, termasuklah kementerian yang akan dipegang oleh PAS.

2- Golongan pro-UG juga perlulah berjaya mempengaruhi supaya Kelantan mendapat royalti minyak yang kini tertunggak sehingga mencapai jumlah RM 1 bilion, di samping berjaya membawa Majlis Fatwa Kebangsaan untuk mengharamkan Sisters in Islam.

3- Slogan 'Perpaduan Melayu Bertunjangkan Islam' patut digunakan dalam usaha ke arah UG.

4- Terangkan kepada ahli PAS mengenai UG dengan bahasa mudah, dan pelaksanaan Islam yang terhalang semasa PAS bersama Pakatan Rakyat, serta apakah yang akan terlaksana dengan membentuk UG dengan UMNO.

5- Proses 'Islamisasi' yang terhalang semasa PAS di dalam Pakatan Rakyat perlulah diusahakan sehingga berjaya oleh golongan pro-UG dan tidak dihalang oleh UMNO, seperti menghalang minuman beralkohol di kedai serbaneka dan memperkenalkan kod etika pakaian di tempat awam. Golongan pro-UG juga wajar meminta supaya penerangan mengenai hukum hudud disiarkan di media massa.

6- Golongan pro-UG perlulah mendapat jaminan bertulis bahawa permintaan PAS ditunaikan.

Kalau TAK NAK teruskan:

1- Minta maaf pada TGNA dan semua ahli PAS, serta bersiap sedia untuk berundur secara terhormat, seperti mengadakan Muktamar Khas untuk memilih kepimpinan baru.

2- Seperti yang diminta, terangkan seterang-terangnya tanpa sebarang bahasa diplomasi kepada DAP dan PKR kenapa usaha ke arah Islam cuba disekat oleh mereka dan adakah proses sekularisasi akan diteruskan oleh DAP dan PKR. Terutama sekali sikap DAP yang seolah-olah percaya yang alam semesta dicipta pada tahun 1958 dan Islam baru sampai ke Malaysia pada tahun 1980an.

Setakat ni je dulu. I need to take a breather.

Abu Farhan said...

Dear Muhammad,

"Thank you for admitting it. I wonder, however, if it's stated in any PAS document that it wants to establish Islamic khilafah. Can you show it?"

I am not sure if you are a member of Pas, but I hope you are. If you're a member, it would be very dissapointing to me if you have never read the party's constitution.

I hope you are not among those who join the bandwagon supporting Pas out of anger against Umno. Support that is bound by sentiments are not long-lasting. Pas do not need people of that quality.

I don't have the english version (wonder if there is any english version though.) You might want to refer to the followings article inside the party's constitution. See the followings:
1) bab ke 2 Fasal 3 (dasar)
2) bab ke 4 fasal 4 (seruan)
3) bab ke 3 Fasal 5 (tujuan Pas)
4) bab ke 3 fasal 6 (usaha-usaha)

Go thru all these chapters inside the constitution - they are very brief and easy to understand. Pray tell me if these are not the basic elements to establish a khilafah.

You might have different definition of khilafah. Call it what you may, the party's constituent clearly spell out intention to govern in accordance to the Islamic governance.

You mentioned Hizbut Tahrir. I do have some difference in opinions with their approach but I do respect them. They have their own uslub and Pas has its own uslub.

If you're in pas, I would like to stress that it is important that you understand what is Pas struggle. What is our ultimate objective? It is not to win GE, it is not to make Anwar PM, it is not to defeat UMNo, it is not even to make TGHH a PM. Those might be the approaches and avenues.

The ultimate objective has been crystallized clearly in the party's constitution.


Wallahu'alam.

Anonymous said...

Kalau yang bukan Islam tidak menyokong perlaksanaan hukum Islam, itu bukan perkara pelik. yang pelik ia lah bila umno tolak hudud

sam raspiut said...

(samb..)
Pemimpin seharus ingat suara-suara jalanan ini yg akan membentuk dan mempengaruhi pendapat kedua didalam syura’ atau mesyuarat nanti. Suara-suara ini tidak akan dapat dikengkang dengan arahan, prosedur, saluran dan amanat pemimpin parti kerana Islam sendiri walaupun mengharam fitnah tetapi tidak pernah menghalang kebebasan bersuara. Adakah dengan membendung kebebasan bersuara, akan mengsuci dan menghalalkan segala tindakan pemimpin yg dipertikaikan.

Sejarah umat islam selepas zaman para sahabat jelas menunjukkan kejatuhan kerajaan islam adalah disebabkan kesilapan dan keonaran pemimpin sendiri bukan kerana rakyat jelata. Samada jatuh diserang musuh luar sebagai sebab seperti jatuhnya Bagdad kepada Temujin atau jatuh kerana kebangkitan rakyat seperti pecahnya empayar Othmaniah disebabkan pengaruh secular merebak kedalam kerajaan Turki.

Pemimpin onar akan ditentang dan dijatuhkan, membolehkan jaguh kepimpinan rakyat diangkat sebagai pemimpin dan kemudian mengulangi kesilapan yg sama. Sejarah yg berulang menunjuk tempoh waktu atau usia kepimpinan yg lama akan memjadikan pemerintah berkuasa lupa diri, lalai, bongkak, kejam dan sebagainya.

Jadi, adakah penguasaan President Pas dan pengikutnya pada parti telah memungkinkan beliau terkena penyakit yg sama?

Sehebat manapun pemimpin yg berusaha untuk berkuasa, tidak akan berjaya tanpa ahli, penyokong dan penggiat jemaah, bermakna pemimpin memerlukan teramat amat dan amat sangat kepada ahli, kecuali dia menjadi tarzan pemimpin rimba, dia hanya perlukan jane dan beruk-beruknya sahaja. Jadi, sebagai presiden Pas yg ramai ahli dan penyokong, setelah berkuasa mengabaikan ahli dengan alasan kaedah, prosedur dan adab berjemaah bolehlah dianggap kurang peka dan kurang perihatin pada jemaah yg beliau pimpin.

Sedangkan keperluan ahli kepada pemimpin yg sedang berkuasa adalah kecil, kerana jemaah yg ramai adalah neraca kepimpinan, sekiranya tidak lagi sesuai, efisien atau benar barisan jemaah yg ramai mudah memilih pegganti kepimpinan. Soal kelayakan harus dibuktikan dengan memberi peluang memimpin. Mengganti, ganti dan ganti pemimpin berapa kerap pun seharus dilihat sebagai proses memilih kepimpinan yg baik dan benar-benar berkemampuan.

Anonymous said...

Abu Farhan;
You must realise that this idea come from one person and has been rejected by the committee. It was NEVER been presented to Majlis Syura Ulama. In other word, it is never been discussed. Then you mention it is like Soifah Madina ect. The main thing at that time was Rasulullah recieved direct wahyu from Allah.
Now why he afraid to present to majlis Syura ulama' at least or to the central committee which Nasha has won greatly that time? I worried of hidden agenda!

Anonymous said...

Nasha terlibat dengan perjumpaan sulit dengan UMNO. Iaitu sejurus selepas pilihanraya umum 2008. Dia menafikan sekeras-kerasnya. Majlis syura cuma tahu beberapa bulan selepas itu. Nak endorsement. Tapi tak pernah dilaporkan perjumpaan itu samada kepada Syura atau AJK Pas pusat. AJK Pusat cuma tahu selepas Pak Lah dedahkan.
Apa nama ni kalau bukan ada rahsia tersembunyi?

ALFONSO SOLIANO said...

TAK PAYAH PI JAUH.
CONTOH UTAMA KERAJAAN PERPADUAN IALAH KERAJAAN UBN PERAK SEKARANG.

NAK HUJAH APA LAGI

Abu Farhan said...

Anon 6.46

Don't get me wrong. I haven't reach a level to throw my full support to UG.

The analogy of Sahifah Madinah originated from another commentator and I opine that it is a good reference and precedent. (some people says PR has some resemblence to Hudaibiyah; well, regardless whether they are very similar or not, those historical events are not created by Allah for nothing. Surely there are purposes and examples from them)

What I really want to see is that all the warring factions to sit down and talk. Shura!!!

There is no point firing one another through the media. What happening now is extremely detrimental to the causes stated in Pas constitution; hence highly imperative to be avoided.

It is a priority now to put a moratorium to media statements.

Anonymous said...

kepada si celaka TB,

dengar penerangan sejelas-jelasnya ttg UG dari TGHH dari utube di bawah

http://www.youtube.com/watch?v=dJKJ0FR7fQQ&feature=channel_page


kalau ko tak nak tgk dan taubat.. ko mmg si celaka penfitnah dan pergi jahanam ko di neraka jahannam

abu farhan said...

Dear Muhammad,

You said,
"Using your analogy, what kind of roadmap that doesn't even tell its users where to go?" .....

By default of the party's constitution, it goes without saying that any road map should lead to Bab 3 Fasal 5. Go figure what it is.

But let keep aside Bab 3 Fasal 5 and go along with your argument, that the UG road map does not have clear end-state.

Can't the same thing be said about PR? as I have asked previously, what next after GE 13? It is still blur as far the current prevailing PR roadmap is concerned.

Then you said,
..."To be REALLY fair, even PAS itself haven't done this. Is it then a good idea to reject PAS?"..

Both UG and PR emanated from different schools of thought within PAS; so what do you mean by saying "even PAS itself haven't done this." in reality we have two competing roadmap, not one".
The PR roadmap for PAS is in fact the prevailing roadmap. It is really an ignorance to refute this fact.

The top leadership must discuss this big issue within the adab of shura. They need to be open to both options, do proper risk assesment and scenario planning. As much as possible decision should be reach based on quantifiable and empirical facts and logic.

Stop shouting to media.

Anonymous said...

ala apa susah suruh tendang aje nasa tu keluar pas habis cerita. Tengok UMNO nak pi kutip dia tak?

Anonymous said...

Isu yang masih belum selesai.. semakin hari semakin panas… Entah bila nak selesai. Nampaknya perpecahan dua puak semakin berkembang biak. Maka, inisiatif yang saya rasakan perlu, ialah melalui beberapa cara.

Pertama : Jangan salahkan kumpulan 1, dan jangan salahkan kumpulan 2..

Kedua : Kita cari punca perpecahan, dan labelkan ia sebagai pihak ketiga

Ketiga : Kita kecohkan tentang punca perpecahan tersebut.. Dan kita salahkan pihak ketiga ini.

Kaedah ini dapat dibukti keberkesanannya. Ia berlaku apabila berlaku perpecahan dan peperangan di kalangan Mu’awiyah dan Saidina Ali. Sedangkan kedua-duanya adalah sahabat Baginda SAW. Maka, berdasarkan kaedah yang disebut ialah,

Pertama : Kita jangan salahkan Mu’awiyah, dan jangan salahkan Saidina Ali

Kedua : Kita cari orang yang melagakan mereka berdua, dan kita namakan sebagai pihak ketiga

Ketiga : Kita kecohkan bahawa pihak ketiga ini yang bersalah melaga-lagakan kedua-dua sahabat Nabi SAW ini.

Siapakah pihak ketiga dalam kes ini? Setelah pakar sejarawan Islam membuat kajian, mereka telah menyimpulkan bahawa pihak ketiga yang bersalah dalam kes Mu’awiyah dan Saidina Ali adalah Munafik. Iaitu, Abdullah bin Saba’. Beliaulah punca segala perpecahan di kalangan sahabat Baginda SAW. Bahkan beliau jugalah yang menyebabkan kemunculan Syi’ah, Khawarij dan banyak lagi.

Maka, tanggapan yang mengatakan ulama’-ulama’ kita memecahbelahkan umat melalui penulisan mereka adalah tuduhan yang tidak berasas. Bahkan, punca perpecahan adalah mereka yang memecahbelahkan ulama’-ulama’ itu. Mereka juga yang mengatakan ulama’ ini tidak betul, dan ulama’ itu tidak betul. Dia sahaja yang betul? Inilah munafik yang memecahbelahkan PAS hari ini.

Anonymous said...

Setelah kita mengenali pihak ketiga yang melakukan kesalahan tersebut, maka perlulah kita sebarkan supaya dapat menghentikan fitnah ini. Bahkan, kita perlu kecoh-kecohkan satu dunia bahawa pihak ketiga inilah yang bersalah dalam melaga-lagakan dua pihak. Maka, tidak timbullah perpecahan lagi.

PAS hari ini juga mengalami masalah yang sama. Pertama, mari kita jauhkan daripada menyalahkan Tok Guru Haji Hadi, dan kita juga senyap daripada menyalahkan Tok Guru Nik Aziz. Kedua, kita cari dan teliti, siapakah pihak ketiga yang mencetuskan masalah ini. Bila difikir-fikirkan, apa yang saya nampak adalah “media”.

menara api said...

ini lah masa yang paling sesuai, pas kena bijak menggunakan ruang dan peluang, kalau benar ahli2 pas secara majority menolak unity goverment kerana tak mahu bersama dengan umno bn yang corup, kronism, zalim, MENOLAK ISLAM ATAU MENERIMA ISLAM MENGIKUT NAFSU dan lain2 lagi, maka pas mesti kembali kepada pakatan rakyat menuntut PERNYATAAN DAN PENDIRIAN PARTI masing-masing terhadap HUKUM SYARIAH, HUKUM HUDUD DAN ISLAM SERTA BERTANYA BENTUK KERAJAAN YANG MCMMANA yang diimpikan sekiranya menang PRU13 nanti.adakah pembahagian berdasarkan kaum dan agama,pembahagian kerusi parlimen juga menurut kaum
dan agama dan macam-macam lagi yang perlu dinyatakan secara terang lagi bersuluh….inikan soal mentadbir negara, mana bole main dalam GELAP atau main BELAKANG.

Amat-amati jawapan TGHH yang diberi di london apabila disoal tentang unity goverment, saya rasa TGHH tak bersalah didalam hal ini(jika kesimpulan hanya dibuat berdasarkan klip video tersebut).dihadapan kita yang menyambut UNITY GOVERMEN adalah ust nasa…..terang lagi bersuluh apabila beliau menyambut PANGGILAN BENDAHARA NAJIB TR.

“Tuai padi antara masak, nanti jangan layu-layuan, Intailah kami sementara nampak, nanti jangan rindu-rinduan”

itu pantun p ramlee yang sering diutarakan oleh bang mat sabu.harap pantun itu juga digunakan untuk mengambil peringatan di atas perlakuan ahli-ahli pas yang pada pandangan saya agak
terburu-buru. siasatlah dengan sebaik mungkin sebelum kita sendiri yang menyesal…….aku tunggu lepas mesyuarat pas hari isnin ni.
untuk menonton klip video itu, layari

muhaiminsulam.blogspot.com/

anda pasti ?
anda pasti?
muktamad?

speak budu only said...

kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah ketawakan dia kah kah kah kah kah.. apo punya lawok orang Pas ni
aku ingat inilah yang dipanggil kelakar tahap biawak!!

bila nasha hantam cakap orang tua mursyidul am tak mewakili Pas.. semua orang angguk! karh! kah! kah!

bila nasha, hadi, stopa, ulamak chap iraqi dan pak lawak lain cakap pasal UG, buat sidang akhbar.. ingkar syura, semua orang angguk!! kwah! kwah! Kwah! lawak! lawak!

bila stopa buat sidang akhbar warning pemimpin dan ahli jangan cakap lagi pasal UG.. lepas tu.. kah! Kah! kah! buat sidang akhbar lagi cakap pasal UG. kwah! kwah! Mustopa Sidang! kah! ka! kah! angguk!?, angguk!? kah kah! kah!

pah tu!.. bila orang tua Nik Aziz tu meletup marah nasha, marah UG kat akhbar.. semua orang marah, semua kutuk! kah kah kah! kata nik aziz nyanyuk! kah! kah! Kah! kata tak berjenis! kah kah kah! kata orang tua tu tak betul, cakap tak ikut saluran! kwah kwah! kwah! suruh orang tua tu rujuk syura'! kah kah! kah! lawok! lawok! gilo babai punya lawak! kah! kah! kah!

Wooii NABIL!! mai laa!! mai masuk Pas! kah! kah! kah! mai masuk Pas parti lawak hang ni! kah kah kah! parti nabil raja lawak! kah! kah! kah! mak ooii kartun, kartun pun main politik! kah! kah! kah!

muhammad said...

Abu Farhan,

I paste here Fasal 5 of PAS's constitution for benefit of others:

TUJUAN

Tujuan atau matlamat perjuangan PAS ialah memperjuangkan wujudnya di dalam negara Malaysia sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah serta mempertahankan kesucian Islam, juga kemerdekaan dan kedaulatan negara.


Nothing about khilafah in there. If you had said Islamic governance or Islamic country, I would have agreed.

Here, in contrast, is Hizbut Tahrir's aim:

Hizb ut-Tahrir's Aim

Exclusive to the Muslim world, our political aim is the re-establishment of the Islamic Caliphate as an independent state - having an elected and accountable ruler, an independent judiciary, political parties, the rule of law and equal rights for minority groups. Citizens of the Caliphate have every right to be involved in politics and accounting the ruler - as the role of the ruler (Khalifah) is that of a servant to the masses, governing them with justice.


Notice the difference?

Again, coming back to UG.

PAS's current involvement in PR, as I see it, is a step forward towards acheving the party's goal. A tiny step maybe, but a step nonetheless. Working with Umno would be going backwards.

Do you seriously think PAS's ultimate objective can be achieved by working with Umno?

Do PAS leaders seriously believe Umno has changed its ways?

Do PAS members and supporters seriously believe that Umno is sincere in offering to work with it?

Those are not rhetorical questions. I implore all those who support UG or see themselves as fence-sitters to answer: Yes or no.

"The top leadership must discuss this big issue within the adab of shura. They need to be open to both options, do proper risk assesment and scenario planning. As much as possible decision should be reach based on quantifiable and empirical facts and logic."

Agreed. But have the likes of Nasha and Mustafa Ali done any of this for UG?

Abu Farhan said...

Dear Muhammad,

Come on. Bab3 Fasal 5 is about achieving Islamic governance through implementation of Islamic laws and legislations as well as inculcation of Islamic values. Islamic governance is about establishment of khilafah la!!! Don't be so technical. I am not too bother with semantics. Try to understand things in a more global spirit.

Obviously there are differences in wordings and approach, but at the end of the day, it is hard to imagine what Pas wants is going to be much different that Hizbut Tahrir's in substance. The form might be different but the substance won't differ so much.

Anyway, as I mentioned in my previous posting, we can call it Islamic governance if you have different definition on khilafah. So what? Does that change the gist of our discussion?

"PAS's current involvement in PR, as I see it, is a step forward towards acheving the party's goal. A tiny step maybe, but a step nonetheless. Working with Umno would be going backwards."

The operative word here is "as I see it". So, that is your opinion. And I don't deny that your opinion is shared by many Pas members. But that does not make the other side's opinion unworthy of any further deliberation. They have massive support as well. They can even tell you that they were the victorious team in the recent multamar. You must, with respect, give them a chance to present their case.

"Do you seriously think PAS's ultimate objective can be achieved by working with Umno?"

Not at the moment. I don't think so. At the same time, neither do I think that working with PR is any better in achieving Pas' ultimate objective.
That is why I won't prematurely close door for any party member to present their case or proposal on alternative initiative or engagement with any party.

"Do PAS members and supporters seriously believe that Umno is sincere in offering to work with it?"

Not at the moment. Again, neither do I think PR (DAP especially) is sincere.

"Agreed. But have the likes of Nasha and Mustafa Ali done any of this for UG?"

No, they have not. I think what they have done is wrong.
But we are talking about upcoming engagements. Let bygone be bygone. Keep on harping on past mistakes is not going to make future shura(s) any easy.

muhammad said...

Abu Farhan,

"Come on. Bab3 Fasal 5 is about achieving Islamic governance through implementation of Islamic laws and legislations as well as inculcation of Islamic values. Islamic governance is about establishment of khilafah la!!! Don't be so technical. I am not too bother with semantics. Try to understand things in a more global spirit."

I have to disagree. The document we referred to is not just a speech from a PAS leader. It's the CONSTITUTION. The constitution is the one place where every word counts and how words are worded matters. It's what holds in a court of law.

Fasal 5 is quite open to interpretation. The term "islamic khilafah", in contrast, is very specific. It calls for a unity of Islamic nations.

So, Islamic governance? We all agree. Islamic state? Many say that's the case. Islamic khilafah? You seem to be the few who think so.

The claim that PAS working together with Umno can bring a unity of Islamic nations led by a khalifah is highly disputable.So yes, that does change the gist of our discussion.

As for the claim that PAS working together with Umno can lead to Islamic governance, well that's more in the scope of our discussion.

"The operative word here is "as I see it". "

Playing with semantics now, are we?

"But that does not make the other side's opinion unworthy of any further deliberation. They have massive support as well. They can even tell you that they were the victorious team in the recent multamar."

The bandwagon argument. I wonder if people in the bandwagon read much more than Harakah or Siasah. Or have been practising independent, critical thinking when it comes to their leaders.

"You must, with respect, give them a chance to present their case."

They already have, remember? In their blogs, if they have one. In the party's mouthpiece, if they control the mouthpiece and don't update their blogs, and sometimes even mainstream media.

Meanwhile, PAS members who happen to think differently and have nothing but blogs to express their opinions are accused of not showing wala' to leadership.

Anyway, their case is not convincing. I still think it's a bad idea. There, that's my opinion.

"...neither do I think that working with PR is any better in achieving Pas' ultimate objective.That is why I won't prematurely close door for any party member to present their case or proposal on alternative initiative or engagement with any party."

But it's not like PAS is in a situation whether it has to choose to ally with PR or with Umno. PAS is ALREADY in PR.

To pursue an alternative engagement, especially with Umno,especially by having clandestine meetings,especially by not informing and involving other PR leaders, especially by lying about it, is to betray the trust of not only many of PAS's own members, but also those of PR and the people.

That, to sum up, is also why many people don't trust the UG idea.

"neither do I think PR (DAP especially) is sincere."

Thank you for sharing this sentiment. I can only imagine what would happen if you or others who share your belief are in decision-making positions.

Wait, maybe I don't have to imagine.

Perhaps the best way for PAS is to work neither with PR nor Umno/BN. It can contest independently against all these parties in elections. Maybe we'll be able to see how many, other than PAS members, will actually vote for PAS then. Maybe PAS will achieve its goal of having Islamic governance/state/khilafah this way. We'll see.

"Let bygone be bygone. Keep on harping on past mistakes is not going to make future shura(s) any easy"

Sure. In the meantime, as I'm writing this, TGHH is gone, still in London and Nasha is gone without a trace. It's really difficult to have future shura(s) if they are not around, isn't it? But TGNA is calling for a meeting with these two.

I can't wait.

Abu Farhan said...

You still want to dwell on this khilafah vs islamic governance/islamic state thingy? Ok, Let's dwell briefly!!

You say, "The term "islamic khilafah", in contrast, is very specific. It calls for a unity of Islamic nations."

I say, " that is a very wishful thinking". The reality is post-Umayyad, we have never had a United States of Islam. We had few khilafah ruling different geographical areas at same time, although some of them are more dominance (or famous) than another.

How would you explain the simultaneous existence of the Abbasid khilafah and the Andalusia khilafah (khilafah of Qurtuba)?

We also had the Fatimiyyah dynasty which rule a vast area of North Africa for almost 180 years at the same time as the Abbasids and the Fatimids also claimed to be the khilafah.

In between Abbasids and the Ottoman we had Mamluks ruling from al-Qahirah.

And during the Ottoman khilafah, we had a separate Islamic kingdom, the Delhi sultanate which ruled the vast country today known as India, which was entirely separated from the Ottoman. Now are you going to say that Shahs of Delhi is a Sultanate and that Ottoman is Khilafah, hence they are different? You call call them King, Sultan, Maharaja and what not - those are semantics; the reality is that the sultanante is a khilafah in its own right!!

Further west, there was the Sokoto khilafah ruling the vast area of Niger/Nigeria/ Mali/ Mauritania in the 18th century at the same time as the Ottomans; there had been no record of the Sokoto submitting to Ottomans. They remain a separate and sovereign khilafah.


The Umayyad, Abbassid, Fatimids, Ottoman all started as small states and grew. The Andalus and Indian khilafah never really grew.

PAS aspires Islamic governance in Malaysia. Islamic governance is essentially the governance of khilafah. The Mamluks,. Fatimids, Andalus are khilafahs, simply because they practiced Islamic governance, regardless they are breakaway from the bigger Abbasids or not.

So what if we started small within Malaysia, as aspired by the Pas constitution, and one day grew to a regional khilafah comprising Indonesia, Brunei etc?

Within the context of Malaysian politics the aspiration of khilafah has been cleverly outlined in the Bab 3 Fasal 5.

(Just as an additional note, PAS have it networks with other ikhwan movements who share the similar aspirations - the Jamaat in Pakistan, Ikhwan in Jordan, Egypt etc.)

I maintain that that the constitution of Pas has sufficiently satisfy the aspiration to establish the khilafah chapter of Malaysia.

Wallahu'alam

Abu Farhan said...

You still want to dwell on this khilafah vs islamic governance/islamic state thingy? Ok, Let's dwell briefly!!

You say, "The term "islamic khilafah", in contrast, is very specific. It calls for a unity of Islamic nations."

I say, " that is a very wishful thinking". The reality is post-Umayyad, we have never had a United States of Islam. We had few khilafah ruling different geographical areas at same time, although some of them are more dominance (or famous) than another.

How would you explain the simultaneous existence of the Abbasid khilafah and the Andalusia khilafah (khilafah of Qurtuba)?

We also had the Fatimiyyah dynasty which rule a vast area of North Africa for almost 180 years at the same time as the Abbasids and the Fatimids also claimed to be the khilafah.

In between Abbasids and the Ottoman we had Mamluks ruling from al-Qahirah.

And during the Ottoman khilafah, we had a separate Islamic kingdom, the Delhi sultanate which ruled the vast country today known as India, which was entirely separated from the Ottoman. Now are you going to say that Shahs of Delhi is a Sultanate and that Ottoman is Khilafah, hence they are different? You call call them King, Sultan, Maharaja and what not - those are semantics; the reality is that the sultanante is a khilafah in its own right!!

Further west, there was the Sokoto khilafah ruling the vast area of Niger/Nigeria/ Mali/ Mauritania in the 18th century at the same time as the Ottomans; there had been no record of the Sokoto submitting to Ottomans. They remain a separate and sovereign khilafah.


The Umayyad, Abbassid, Fatimids, Ottoman all started as small states and grew. The Andalus and Indian khilafah never really grew.

PAS aspires Islamic governance in Malaysia. Islamic governance is essentially the governance of khilafah. The Mamluks,. Fatimids, Andalus are khilafahs, simply because they practiced Islamic governance, regardless they are breakaway from the bigger Abbasids or not.

So what if we started small within Malaysia, as aspired by the Pas constitution, and one day grew to a regional khilafah comprising Indonesia, Brunei etc?

Within the context of Malaysian politics the aspiration of khilafah has been cleverly outlined in the Bab 3 Fasal 5.

(Just as an additional note, PAS have it networks with other ikhwan movements who share the similar aspirations - the Jamaat in Pakistan, Ikhwan in Jordan, Egypt etc.)

I maintain that that the constitution of Pas has sufficiently satisfy the aspiration to establish the khilafah chapter of Malaysia.

Wallahu'alam

abu farhan said...

Dear Muhammd,

Ok let's leave the Khilafah issue since it is not going to change the gist of our discussion.Let's go back to UG:

You said, 'The bandwagon argument. I wonder if people in the bandwagon read much more than Harakah or Siasah. Or have been practising independent, critical thinking when it comes to their leaders.'

Why bandwagon? How would you quantify that is a bandwagon? Your statement can be a double-edged sword, can't it?
The issue is all about giving the UG proponent fair chance to present their case. In Shura, obviously it will be done closed door first!! Why slam the door and start branding as the bandwagon argument? Why afraid to listen? You won't loose anything by listening.

You said,"They already have, remember? In their blogs, if they have one. In the party's mouthpiece, if they control the mouthpiece and don't update their blogs, and sometimes even mainstream media."

Well, yeah, to certain extent. Compare that to the exposure that PR has is like finding a needle in stack of hays. Yet till today, the prospect of realizing Bab3 Fasal 5within the context of PR is still blur despite of the exposure given. So, relative to the Pakatan Rakyat idea, to say that the UG proponents have been given sufficient space to present their case is an utter lie.

"Thank you for sharing this sentiment. I can only imagine what would happen if you or others who share your belief are in decision-making positions."

Well, you yourself might know the truth but for certain maslahah would have to tone them down. Fair enough.
Suffice to say that I know some of those guys in the decison-making positions and I know what they believe with respect to relations with DAP. (And FYI, many of them that I know are the so-called Erdoganites!!)

You said,"Anyway, their case is not convincing. I still think it's a bad idea. There, that's my opinion."

Again, that is your opinion. I'm not going to try to change your opinion. The only thing is that your opinion might not be shared by the majority of the party members.

"Perhaps the best way for PAS is to work neither with PR nor Umno/BN..."

That is again your opinion. As for me, I want any options to be thoroughly deliberated in Shura. Not simply dismissing any different thought.

"Sure. In the meantime, as I'm writing this, TGHH is gone, still in London and Nasha is gone without a trace. It's really difficult to have future shura(s) if they are not around, isn't it? But TGNA is calling for a meeting with these two."

TGHH is in London not for nothing. Among other things, he was meeting fellow ikhwan leaders, asking for independent opinion on the UG issue. There will be a meeting tomorrow (Monday). We'll see, inshaAllah.

Wallahu'alam.

muhammad said...

Abu Farhan,

Perhaps you have your own definition of "brief".

I repeat what i said before:
document we referred to is not just a speech from a PAS leader. It's the CONSTITUTION. The constitution is the one place where every word counts and how words are worded matters. It's what holds in a court of law.

It all comes down to this: If the authors of the constitution wanted to spell out CLEARLY that PAS wants to establish Islamic khilafah, they would have done so. But they didn't.

My point is this: Islamic khliafah, as a term, is never mentioned in the PAS constitution. This is a fact.

You want to interpret it your way, that's your interpretation.

Anyway, the original point is how working with Umno can bring about Islamic governance/state/khilafah/whatever. Let's go back to that.

muhammad said...

"Why bandwagon? How would you quantify that is a bandwagon? Your statement can be a double-edged sword, can't it?"

The term, in case you'r not familiar with it, refers to one of the common logical fallacies. It appeals to popularity. It goes likes this:

Idea X is popular.
Therefore, X is correct.

In this context, those who seem to support UG gets support within PAS. Therefore UG is correct.

See the fallacy in there? It doesn't evaluate the idea itself, or the context in which it was presented. It just assumes UG is good because many people supported it.

The arguments for UG, as I mentioned before, doesn't go much more than wala'. "Our President suggested it, so it must be good" Husnus-zan, trust wisdom of our leaders, etc are little more than a variation of this argument.

I am opposed to UG not because many people are opposed to it. I don't have the numbers.

I am opposed to UG not even because TGNA is opposed to it too.
See, I looked at the context, read things besides Harakah and Siasah, did some hard thinking, and decided that UG is detrimental. I just happened to share TGNA's view on it (Good thing, btw).

"In Shura, obviously it will be done closed door first!! "

Does this mean closed door meetings with Umno? Because that's what they did.

"Why afraid to listen?"

I'm not afraid to listen. There will be explanations anyway. Maybe it's something like Mustafa Ali's "saya dimaklumkan" explanation of TGHH when PR leaders denied having talks with TGHH about UG. That was priceless.

"Compare that to the exposure that PR has is like finding a needle in stack of hays. Yet till today, the prospect of realizing Bab3 Fasal 5within the context of PR is still blur despite of the exposure given."

As I said, PAS is ALREADY in PR. It is committed to its agreements within the coalition. Whether these aspirations are able to match PAS's objectives remains to be seen. This obligation is for all to realize.

But if PAS members doubt its effectiveness within the coalition, and actively try to sabotage it from inside, then it might as well leave the coalition. At least we're not seen as backstabbers. It's detrimental not only to the image of PAS but to Islam as well.

That's why I suggested PAS working alone.

"Suffice to say that I know some of those guys in the decison-making positions and I know what they believe with respect to relations with DAP. (And FYI, many of them that I know are the so-called Erdoganites!!)"

My point above stands.

muhammad said...

"Again, that is your opinion. I'm not going to try to change your opinion."

:)

Most of things we say are our opinions, whether we have the phrase "in my opinion" attached to it or not. Even when our statements have facts and statistics, we still use them to suit our opinion.

So, you stated your opinions, and i stated mine. There's no need to point that out again and again.

"The only thing is that your opinion might not be shared by the majority of the party members."

Even if that's the case, it doesn't mean I'm wrong.

I do, however, love to see PAS members evaluate and have deep thoughts of any idea that concerns them before they accept it. Whether the idea comes from the President or not. One can hope.

" "Perhaps the best way for PAS is to work neither with PR nor Umno/BN..."

Why copy my statements only partially? Why not consider the consequences?

"I want any options to be thoroughly deliberated in Shura. Not simply dismissing any different thought."

If you've been reading the blogs, and not what just I have said, it doen't come to "simply dismissing". That's unfair. People thought about it. People considered the CONTEXT in which it was given. (By context, I mean
-WHO came up with the idea;
-WHEN the idea was brought;
-HOW the idea was put forward
-WHAT happened when this idea was brought up).

To address your plea before, "let bygones be bygones",it's not that easy. The people who have done wrong -as you yourself admittted- need to admit what they have done is wrong. They haven't. Not only that, they tried to justify what they did. So there's no guarantee similar efforts won't happen in the future.

"TGHH is in London not for nothing. Among other things, he was meeting fellow ikhwan leaders, asking for independent opinion on the UG issue."

I'm not insinuating that he's doing anything other than this. I do wish, however, that he had been here to answer Guan Eng's statement before he left instead of leaving it to Mustafa Ali to do the job.

I hope Nasha is around to meet TGNA.

Anoinimuz said...

sekarang nie pedang dihunus ke arah UMNO-BN kafir wa TOGHUT !!!!!!!
Hancur musnah UMNO pasnie !!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.