Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Thursday, July 9, 2009

UMNO’s Next Target for Coup-De_Tat: Kedah

That’s right. They know they do not want to dissolve the Perak State Assembly because they will lose if they do. The next best step is to weaken Pakatan Rakyat even more and that is by doing a coup-de-tat on another state altogether. The next weak state is Kedah.



As of now, Kedah has 16 PAS Assemblymen, PKR 5, DAP 1 and BN 14. So, it will take a cross-over of 5 state assemblymen from PKR and DAP for the government to change.

Kedah is the best target, from UMNO’s point of view because:

a. The Kedah MB belongs to the old guards of PAS, in which, they are more inclined to working with UMNO. However, being that Kedah is the land of “Memali incident”, nearly 90% of Kedah’s PAS members are anti any move towards working with UMNO. So, the KEdah MB/PAS State Commissioner does not dare show his true colors at all.

b. The Kedah MB is very intolerant and does not know how to work in a multi-faith, multi-ethnic environment. Since he is also an old guard of PAS, he is very deficient in this deparment.

c. He is also very hard headed and stern.

That is what UMNO is looking at. But, much to their surprise, the Kedah’s MB is actually more open that people think.

What people misunderstands about Ustaz Azizan is that:

a. He is very loudmouth but he is fair. Once u get over his shouting and screaming and wait until he calms down, you will find that he is receptive to your ideas.

b. The fact that the DAP entourage only needed one visit to settle all of the problems are testimony to Azizan Razak’s ability to settle problems within the Pakatan Rakyat of Kedah (http://www.malaysiakini.com/news/108097)

c. The real culprits are the pro-UMNO government servants who went on and razed down the pig abattoir without even consulting the MB of Kedah. The Kedah civil servants are remnants of the UMNO administration and it is no secret where their allegiance lies with.
They were the ones responsible for razing down the pig abattoir, delaying the building of the new temple, allowing the temple to be razed down easily etc.

d. This is to create an atmosphere of discomfort among the Pakatan leadership at state levels. This has been their MO for all Pakatan states including Kelantan.

Take from Mat Saman Kati

A report from Mat Saman Kati (), indicates:

a. Jamaluddin is leading the charge to buy over 5 PKR ADUN into becoming independence but declaring their support for BN
b. Jamaluddin is as bad as Ezam Mat Nor himself when coming to this kind of things
c. The good thing is that only one of the PKR Assemblyman is a Malay. Therefore, the possibility of getting bought over is smaller. But Mat Saman Kati views:

“Dikalangan ADUN-ADUN PKR….hanya seorang sahaja Melayu, itu pun tak boleh harap. Yang lainya terdiri dari 3 Cina dan seorang India. Maka tidak susah bagi Umno menjalankan konspirasinya. Bagaimana kalau satu Melayu, satu India dan dua Cina menyertai Bebas? Sudah cukup untuk meruntuhkan PR Kedah!!”

d. The Pig Abbattoir issue is a small issue but made big due to sabotage by UMNO inclined state government agencies
e. The Kedah Sultan has more control of the state civil servants than the MB and as of now the Sultan is not pro to radical changes to important civil servants in the Perak government. This is to say that the Kedah Sultan is also not pro UMNO, unlike the Perak royalty.
f. So, pro-UMNO state civil servants are placed in strategic positions in the Kedah government exposing them to sabotage.
g. There’s a PKR Assemblyman that is having habit problems like Jamal, i.e. frolicking and “happy hours” habits with the opposite sex and with the bottle. So, the PKR ADUN is the weak link in the entire government.

Kedah Is Not as Simple as Perak for BN

However, the saving grace for us in Kedah is:
a. We’ve learnt our lesson from Perak
b. The Kedah palace is not as easily bought as compared to Perak. The Kedah Sultan has more integrity in his left pinky than the entire Perak royalty. Anyone in the world can buy the Perak royalty, if they have the money.
c. Azizan has shown that he is capable of a compromise as the report shows. So, that would mean that Azizan Razak will continue to open his ears to opinions by other members of the Pakatan Rakyat.
d. I think, no matter where his allegiance is, he will be loyal to Pakatan Rakyat.
e. But, the way going forward in Kedah will still be difficult. It is not going to be a walk in the park
f. My money, let’s dissolve the Kedah State Assembly now, and have a fresh and bigger mandate.

Tulang Besi

18 comments:

Anonymous said...

BN not interested to topple Kedah. Just like any PR run state, nothing really gets done.
PKR, PAS & DAP lebih sibuk berbalah sesama sendiri. Kalau tak percaya, masuk sendiri sidang dewan kat selangor. Masing-masing nak ikut kepala masing-masing.

Not sure if MB kedah is hot headed! Ulama biasanya penyabar kerana sabar separuh dari Iman.

Janganlah nah fitnah! kalau nak banding MB kedah dgn MB kelantan, aku rasa TGNA lebih "hot headed" sampai nak cabar Nasha letak jawatan, etc etc, lepas tu tarik balik kenyataan. Tidak kah in satu karektor hot headed kerana membuat sesuatu ikut perasaan tanpa berfikir panjang?

Sudahlah TB. kamu ni memang jelas upahan Anwar atau Anwar Fanboy.

Orang semua dah meluat kat Anwar. Orang-orang PAS pun dah tak percaya kat Anwar. Sokong pun tidak dah.

Tengok saja berapa kerat yang ikut dia kat mahkamah pagi semalam.

Habislah.....

Apa lagi kau nak putar TB?

Benang basah memang susah nak tegak.

akhirnya reputasi kamu juga turut berkubur bersama Al Anwar Al Jub

Tulang Besi said...

Mcmlah kerajaan BN all over the country is doing anything concrete?

Anonymous said...

kalau anon..panas hati ni dah sah22 ulaq umno..mana bole diam kena bantai sebijik2 dan betui pulak tu..meraung la kawann..kalu tak tak kan peraih ikan pun ble kena hina di Manik Urai.ye tak anon 12:33

Anonymous said...

The civil servants are part of the old crony-project corruption syndicate. The new government has led to postponing and cancelling of new projects. The civil servants need to bring back the old gang so that they can regain their source of easy money. The current mayor of Alor Star is the dude responsible for the demolition of the abatoir. This cowboy is good for shooting from the hip. How could the condition persist for 30 years without any action? No need to spell it out! But obvious a lot of water has flowed to the right parties. Suddenly in comes this action hero and bang bang the 30 year illegal structure is down. The Story? I suppose the "agong" is too small or not given.
This action hero was D.O of Kuala Muda and had tried to bulldoze to seize a huge piece of land right in the middle of Sungai Petani town on behalf of you know who. But he was thwarted by the PAS government. You can say he was trying to teach the PAS government for not allowing him to get his way in Sungai Petani!
Watch out for deprived civil servants!

Anonymous said...

Nak tengok pemecahbelah pas, yang ini baru betul pemecah belah. Laman Muktamarpas.blogspot. Apakah mereka inilah yang merancang perlantikan Muktamar yang lalu, sila lihat berikut:

Posted by pasbaru@yahoo.com at 9:43 PM
Tuesday, June 2, 2009
Calon-calon Pilihan Presiden
Kalau kumpulan erdogan mempunyai senarai calon-calon pilihan mereka, maka perlulah perwakilan diberitahu senarai calon manakah pula yang menjadi pilihan Presiden yang kelak akan dapat bekerjasama dengan rapat dengan beliau.

Calon-calon pilihan Presiden inilah nanti yang akan melonjak dan menyerlahkan bakat kepimpinan Tuan Guru Hj Hadi yang selama ini sentiasa dibendung oleh puak-puak Erdogan.
Calon-calon inilah juga nanti yang akan dapat memimpin jamaah kita secara amal jama'i dan yang akan sentiasa dinaungi oleh semangat mahabbah dan ukhuwwah Islamiyah, bukannya bercakaran dan saling tuduh menuduh sesama sendiri.

Dan apabila PAS dipimpin oleh mereka-mereka yang benar-benar ikhlas dan yang sentiasa memberi wala' dan siqah mereka kepada Presiden, maka barulah kita akan mendapat barakah dan pertolongan Allah yang tidak putus-putus dan bakal digeruni oleh setiap musuh.

Kita hanya akan kuat apabila kita bersatu dan bergerak dengan saf yang tersusun rapat di antara satu sama lain.

Calon-calon yang dilihat menjadi pilihan Presiden adalah seperti berikut :

TIMBALAN PRESIDEN

1. Nasharudin Mat Isa, YB Ustaz'



NAIB PRESIDEN


1. Nik Mohd Amar Nik Abdullah, YB Dato' Ustaz ’
2. Salahuddin Ayub, YB
3. Tuan Ibrahim Tuan Man, Dato’ Ustaz


AHLI JAWATANKUASA KERJA

1. Azizan Abd Razak, YAB Dato’ Seri Ustaz
2. Hasan Mohd Ali , YB Dato' Dr Hj
3. Takiyuddin Hassan, YB Dato’
4. Idris Haji Ahmad, Ustaz Haji
5. Hashim Jasin, YB Ustaz Haji
6. Abu Bakar Chik, Dato’ Ustaz Haji
7. Abdul Halim Abdul Rahman, YB Dato’ Ustaz Haji
8. Mohamad Nizar Jamaluddin, YAB Dato' Seri Ir
9. Mohd Abdul Wahid Endut, YB Hj
10. Ab Ghani Abdul Rahman, Ustaz Haji
11. Abdul Ghani Samsudin, Ustaz Haji
12. Taib Azamudden Md Taib, YB Ustaz Haji
13. Iskandar Abdul Samad, YB Ir
14. Nik Muhammad Zawawi Salleh, Ustaz Haji
15. Mazlan Aliman, Sdr
16. Mohd Anuar Tahir, Hj
17. Wan Hasrina Bt Wan Hassan, Hjh
18. Zulkefly Mohamad Omar, Hj


Semoga PAS terus dipimpinan oleh Kepimpinan Ulama dan mereka yang benar-benar mendokong kepimpinan ulama. Bukan mereka-mereka yang menjadi kaki dan tangan kepada anasir luar yang ingin merosakkan parti.

Mereka merancang. Allah juga merancang. Dan Allah lah sebaik-baik perancang.

.

Serious Shepherd said...

If I am not mistaken, after 1999 election the Terengganu govt fired its civil servants not loyal to the state govt. In retaliation, the Melaka govt did the same thing by firing its own civil servants not loyal to the state govt.

What the PAS-led Terengganu govt did was a form of action. What most state govts under PR did i.e. by retaining civil servants not loyal to the state govt is also a form of action, which in my opinion, was done on the basis of trust and to do things differently than the then PAS-led Terengganu state govt.

After the Perak coup however, while the former form of action is not totally a right answer, we know that the latter form of action is the wrong answer. Therefore, getting rid of disloyal civil servants should be done quickly, before the BN govt has more states in their command to retaliate against such action.

PKR, PAS & DAP berbalah sesama sendiri? Takkan tak pernah dengar 'forming, storming, norming, performing'? Berapa kerat yang pergi mahkamah? Cuba kalau tak letak FRU kat situ. Kalau betul-betul tak ramai pergi bila takde FRU barulah betul tiada sambutan!

Saya pun bukan peminat Anwar, tapi saya bukan peminat Naji_ al-Sifori.

Anonymous said...

Janganlah kita bincang perkara kecil2, apa pandangan kamu semua mahaliga Toyol, cantik tak? Kalau RM24 juta ni di gunakan utk bina rumah murah rakyat termiskin selangor, seramai 1,000 kelurga !! miskin dengan anak2 kecil mereka dapat hidup selesa sikit.Sekarang 1 keluarga yg enjoy sja.

Anonymous said...

TB,

Next Target UMNO sebenarnya Selangor.DiSelangor keadaannya tak sama dengan Kedah,sebab diSelangor ada orang yang kepunan nak jadi MB Selangor.

Manusia ini tak berhenti cari pasal dengan MB Selangor,Tan Sri Khalid Ibrahim.Siapa dalam PAS yang tak sebulu dengan dia,kena pecat atau diturunkan pangkat macam YB Khalid Samad.

Muktamar PAS ke55 ditaja olih Puncak Niaga,syarikat UMNO.Sengaja dia dapatkan Puncak Niaga menaja Muktamar PAS kerana MB Selangor dalam proses mengambil alih pentadbiran Puncak Niaga untuk dijadikan hak milik negeri.Dengan tajaan ini nampaklah Puncak Niaga telah "berbakti" kepada PAS dan dapat dijadikan modal menolak pengambilan syarikat ini olih Kerajaan Selangor.Inilah caranya manusia ini menikam belakang MB Selangor.

Khabarnya dewasa ini "usha-usha" sedang giat berjalan untuk merialisasikan kerajaan campuran UMNO-PAS untuk memerintah Selangor.Sudah pasti "usha-usha" ini mendapat sokongan dari Presiden,Tim.Presiden dan juga S/U Agong PAS diIbu Pejabat.Tunggu dan lihat.

sam raspiut said...

Posted by pasbaru@yahoo.com at 9:43 PM
Tuesday, June 2, 2009
Calon-calon Pilihan Presiden
Kalau kumpulan erdogan mempunyai senarai calon-calon pilihan mereka, maka perlulah perwakilan diberitahu senarai calon manakah pula yang menjadi pilihan Presiden yang kelak akan dapat bekerjasama dengan rapat dengan beliau.

Calon-calon pilihan Presiden inilah nanti yang akan melonjak dan menyerlahkan bakat kepimpinan Tuan Guru Hj Hadi yang selama ini sentiasa dibendung oleh puak-puak Erdogan.
-------------------------------------
Presiden Pas tidak menyerlah kerana erdogen? siapa erdogen?

nampak sangat Presiden lemah kerana sentiasa disekat dan dibendung!

nampak sangat lemah sampai terpaksa dibantu dgn budaya wala'.

nampak sangat lemah terpaksa dibantu kroni-kroni.

kalau pemimpin yg hebat tak perlu semua tu.. buang dalam penjara pun orang wala', orang ikut.!!

kalau hebat tak payah duduk bawah telunjuk orang!
hanya yg lemah dan tak layak perlu dibantu... kesian!!!!

al-Balingi said...

Nevermind, let them stage another power hijack in Kedah, we'll see what will happen..Memali the 2nd awaits..

Abuzar said...

Sekiranya Kedah dirampas kuasa oleh UMNO, apakah MB Kedah ini bertindak segigih Nizar memimpin PR untuk kembalikan hak rakyat majoriti?

Solidkah rakan2 PR Kedah menyokong MB Kedah untuk lawan UMNO/BN pada ketika itu? Bagaikan solidnya dokongan PR kepada Nizar di Perak?

PAS perlu berfikir lebih jauh dan strategik dalam pendekatan dakwah dikalangan rakyat Malaysia kini?

Tanggapan rakyat, Amno sudah menjadi liabiliti & desperado!? mengapa PAS tidak berwaspada?

Anonymous said...

Dear TB

I am afraid that I do not think Kedah is the next target. It is more likely to be SELANGOR.

With the existence of UMNO fraction in PAS Selangor, it is definately much easier to topple.

Regards
Mei

Anonymous said...

Abuzar telah melontarkan beberapa persoalan mengenai sokongan rakan-rakan dalam PKR dan DAP diKedah kepada MB Kedah.Dinegeri-negeri seperti Kedah,Selangor dan Perak - Keakraban,semangat setia kawan dan kemuafakatan antara 3 komponen Pakatan Rakyat ni memang longgar,rapuh dan cair.

DiSelangor misalnya,Pesuruhjaya PAS Selangor yang kepunan nak jadi MB Selangor sentiasa menikam belakang MB Selangor,Tan Sri Khalid Ibrahim.DiPerak dahulu sudah ada orang PAS nak bekerjasama membentuk Kerajaan Bersama dengan UMNO,begitu juga diSelangor.Dengan senario ini,pucuk pimpinan PAS yang ada sekarang - Presiden,Tim.Presiden dan juga S/U Agong,memang tidak mempunyai minat hendak "memperkokohkan"Pakatan Rakyat kerana masih berharap dan berkehendakkan Kerajaan Perpaduan dengan UMNO.Itulah sebabnya tiada usha yang konkrit dan mantap dibuat untuk memperkokohkan hubungan Pakatan Rakyat di3 buah negeri ini.

Apa yang berlaku diPerak adalah kerana kebijaksanaan Dato Seri Nizar sehingga hubungan antara pemimpin-pemimpin PR baik dan kokoh,terkecuali 2 penyangak yang kita semua dah tahu.

Apa yang hendak diutarakan disini ialah kurangnya malah bolih dikatakan tiada usha-usha yang konkrit dibuat untuk memperkuatkan kedudukan pemimpin-pemimpin PR bagi menangani krisis sebagai mana yang berlaku diPerak,Kedah dan munkin sedikit hari lagi diSelangor.Buktinya,hari ini walau pun telah diumumkan olih pucuk pimpinan PAS idea Kerajaan Perpaduan dihentikan dan dilupakan,namun masih ada lagi suara-suara sumbang yang hendak "membuka jendela"kepada UMNO.Selagi hasrat sedemikian masih membara,selagi itukah kedudukan negeri-negeri kerajaan Pakatan Rakyat goyang dan goncang - terkecuali Kelantan dan Pulau Pinang.

Anonymous said...

Ya betui..dah agak dah..and in penang,Waythamoorthy,UtahyaKumar,MIC,HINDRAF wanna bikin kacau and bring down the DAP gomen..

Anonymous said...

prob wit UMNO/BN chootia pariah is they r predictable..same ol bribing,bikin kacau tactics..and gomen servents tak tahan dah..easy "pau money" dah kurang..susah nak bayar hutang bank,ah long,angkasa and gelek gelek with mama indon pun semakin susah..semakin hari semakin desperate lah woi..kahkahkah..

Anonymous said...

For over 30 years,in the name of ketuanan melayu islam,puak khankir polas robbed,stole,raped this country..why?..becos nak act and hallucinte like a typical f*ked up animal capitalist bourgous pricks!!tak pandai bikin bizniz,tapi nak gelaran "captain"..kahkahkah..what a bunch of morons..kahkahkah

Anonymous said...

Is it possible dat "malay fella" is that loud mouth kaki pekida samseng mat motor besoq zul?

Anonymous said...

ya,Tambi alkohol kai woah podeh memang dah ambik duit dri samy..Anwar knows...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.