Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Wednesday, August 19, 2009

Penjelasan Isu Kuil di Seksyen 23 Shah Alam

Berikut adalah penjelasan dari Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad. UMNO menggunakan isu kononnya ini adalah bukti betapa DAP sedangkan mengawal kerajaan Selangor dengan hebat sekali. Padahal yang mengetuai JK berkaitan rumah-rumah ibadat di Selangor adalah exco dari Keadilan. UMNO ni memang dasar mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih.

Tapak Kuil Seksyen 23 Shah Alam

Baru-baru ini, banyak betul yang kita dengar berhubung isu tapak kuil yang dicadangkan di Seksyen 23, Shah Alam. Yang tahu, yang tak tahu dan yang buat-buat tahu, semuanya turut sama mengemukakan pandangan masing-masing. Di antaranya, pandangan Noh Omar yang menyatakan bagaimana kerajaan PR tidak peka terhadap sensitiviti umat Islam.

Oleh itu, bagi mereka yang ingin tahu, izinkan saya menceritakan serba sedikit perkara sebenar berkenaan isu ini. Tapak Kuil yang dicadangkan adalah di kawasan Industri, lebih 200 meter dari kawasan perumahan. Sebuah Kuil yang sekarang ini berada di Seksyen 19 akan dipindahkan ke tapak baru yang dicadangkan ini. Di Seksyen 19, kuil berkenaan hanya berjarak 20 kaki dari kawasan perumahan! Buka pintu rumah, seberang jalan terdapat kuil.

Sebenarnya, kuil Seksyen 19 telah berada di situ sejak zaman sebelum wujudnya Shah Alam lagi. Pada masa itu kawasan di mana kuil tersebut dibina dinamakan Ladang Sungai Renggam. Apabila PKNS ambil-alih, maka dijadikan kawasan perumahan. Semasa membina dan menjual rumah-rumah di Seksyen 19, PKNS tidak menunjukkan kuil tersebut di dalam pelan mereka. Sebaliknya yang ditunjuk adalah rumah-rumah teres dua tingkat.

Maka, para pembeli rumah sekitar kuil tersebut, 80% dari mereka yang merupakan orang Melayu Islam pun terperanjatlah apabila berpindah ke rumah baru mereka dan mendapati kuil masih berada di situ. Sedangkan mereka diberitahu bahawa kuil tersebut akan dipindahkan. Malangnya, PKNS di bawah pemerintahan Kerajaan Negeri UMNO/BN, tidak menunaikan janji mereka dan tidak juga bertanggung-jawab dalam soal ini. Kalau diusahakan pada ketika itu, masih terdapat banyak kawasan lapang, maka perancangan yang lebih sesuai dan tepat dapat dilaksanakan.

Seperti yang diduga dan sepertimana biasa, kerajaan BN tidak melakukan apa-apa. Penduduk terpaksa bersabar selama 26 tahun, menagih janji dari PKNS dan kerajaan BN Selangor, sehinggalah naiknya kerajaan PR. Kami mengusahakan dengan serius dan bersungguh-sungguh sehingga terhasilnya cadangan kuil Seksyen 19 dipindahkan ke Seksyen 23.

Sepatutnya Noh Omar mencerminkan diri sebelum mengeluarkan pendapatnya. Takut-takut meludah ke langit, terjatuh ke muka sendiri. Siap dengan kahak lagi! Sekiranya tapak di Seksyen 23 mahu dikatakan tidak peka dan tidak sensitif, kedudukan di Seksyen 19 mahu dipanggil apa? Mendera? Menyeksa? ataupun derhaka?

Kalau ikut kehendak masyarakat Hindu yang juga merupakan rakyat negeri ini, mereka ingin kuil tersebut kekal sahaja di situ. “Inilah tapak asal kami, sepatutnya PKNS mengambil kira kehadiran kuil kami di sini semasa merancang pembangunan kawasan Shah Alam”, kata mereka. Tetapi apa boleh buat, nasi sudah pun menjadi bubur, mereka amat menyesal mengundi BN sejak dari dulu lagi. Akhirnya hasil perbincangan yang waras, mereka sanggup bertolak ansur. Sanggup berpindah, asalkan tidak terlalu jauh. Kuil ini dikunjungi penganut Hindu dari Seksyen 19, 20 dan 23.

Oleh itu, PKNS ditugaskan untuk mencari tempat yang sesuai. Tapak yang dicadangkan adalah seperti yang dinyatakan. Cadangan dikemukakan kepada MBSA dan seterusnya kepada Exco kerajaan Negeri. Semua menganggap ianya sesuai dan masalah di Seksyen 19 di mana suasana diperhangatkan oleh NGO Melayu/UMNO seperti Pewaris, perlu diselesaikan dengan segera.

Ini yang perlu kita perlu fahami. Tapak di Seksyen 23 bukan untuk kuil baru. Ianya adalah untuk memindahkan kuil yang sedia ada di Seksyen 19. Kedudukannya tidak terlalu hampir dengan kawasan perumahan, di mana terdapat Dewan orang ramai dan juga sebuah padang permainan di antara tapak kuil tersebut dengan kawasan perumahan. Ianya merupakan kawasan Industri. Kalau kilang boleh diletakkan di situ tanpa sebarang bantahan dari penduduk, mengapa tidak kuil? Sedangkan jarak kawasan Industri dari perumahan sudah mengambil kira terlebih dahulu semua aspek yang wajar dipertimbangkan.

Saya faham ada yang ingin mempolitikkan isu ini. Memang suku sakat Ketua Bahagian UMNO duduk di situ. Saya rasa Najib kena ‘mendidik’ ahli UMNO. Kikis semangat perkauman yang sempit yang diasaskan selama ini. Adakah beliau mampu lakukannya? Adakah beliau ingin lakukannya? Najib ke Batu Caves dengan begitu gah ceria, 1Malaysia katanya. Kita ingin lihat sejauh mana falsafah Najib difahami ahli partinya sendiri atau ianya semua hanya satu sandiwara untuk mengaburi mata rakyat?

Seorang penduduk Seksyen 23 memberitahu saya, “Jangan layan sangat YB, puak-puak ini, bukan sekadar kuil mereka bantah. Buat kuliyyah di Surau pun mereka bantah juga”.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD
Posting terdahulu yang berkaitan: Persoalan Kuil Sek 19 & Tindakan Pewaris (10 Januari 2009)

36 comments:

orang cina said...

tindakan umno selama ini memburukan imej islam yang sebenar.

Anonymous said...

org muda tolak pimpinan BN

aku dh agak dh...
suratkabar BN mmg penipu..
aku tgk pon dh tau..
mls bace...
korang sume..
tahyah la beli paper utusan...
dasar penipu rakyat...

Anonymous said...

tak payah jelaskan lah isu kuil tu, kami penduduk shah alam dah bosan dgn hujah kerajaan negeri, bodoh betul siapa yg undi pakatan keling rakyat ni

C++ said...

Bhai...

Rumah member gua kat situ... rumah paling hampir dengan kuil tue... memang pedap gak... biler time ader function kat kuil ... nak kuar parking pon tak boleh...

muhammad anwar said...

hey ini lah nabi pernah ckp dulu kalu dh bg 1gunung emas sure kite nk lagi 1gunung...nampaknya UMNO still berjaya tanamkan otak org melayu ni dgn propaganda mereka.sampai PR mulakan tradisi politik baru yg lebih adil pun die kate mcm2.aku pun org shah alam gak weh,sbg pemimpin islam u should know ur resposiblities to all ur rakyat not only muslim.nabi pun pernah pesan sbg pemimpin bkn kene jage org je,binatang & tumbuhan pun kene jaga dowh!!!cume kalu kerajaan negeri cont buat kuil kt sane better dptkan satu solution yg xbuat konfrontasi cmni.budaya politik baru ni UMNO xle trima.we talk openly,debate openly thats the prophet way last time.its a dakwah to non muslim not like UMNO byk sgt compromy sampai CARLBERG kt shah alam pun di biarkan sbb pe?duit...islam menjaga hak semua kaum,india & cina nk sembahyang kita xble halang.tugas kite berdakwah...pls understand concept 1st b4 u talk ok guys...

Rozana said...

Di Kedah dikatakan hak kaum Cina (DAP) dipinggirkan oleh PAS dlm kes tempat sembelihan babi itu, di Selangor dikatakan DAP naik kepala dan PR tidak menjaga sensitiviti umat Islam. Awas, media lidah bercabang.

Anonymous said...

Hamba Tuhan...

Saya beragama Hindu, akan tetapi sekiranya ada masjid yang memerlukan tenaga manusia untuk membersihkan masjid tersebut, saya akan menawarkan diri secara sukarela dan penuh ikhlas. Ingatlah , kesempurnaan sesebuah agama itu terserlah melalui sifat toleransi and saling menhormati. Bukankah kita semua dari kaum Adam ? renunglah wahai rakyat senegaraku.

Anonymous said...

tak payah jelaskan lah isu kuil tu, kami penduduk shah alam dah bosan dgn hujah kerajaan negeri, bodoh betul siapa yg undi pakatan keling rakyat ni

nilahh kata2 pecacai umngok yg cuba nk menipu org ramai
dgn isu kuil
lagi bodoh dan ngokk sapa yg undi umgokk parti kencinggg rakyatt

Anonymous said...

YB Khalid, tak yah salahkan org lain dalam kes kuil ni..dan juga jgn salahkan pemerintah dahulu...skrg ini sdr yg memerintah..gunakan pengaruh dan kuasa yang ada untuk tidak bersetuju pembinaan kuil ini..jika sdr tak berupaya untuk menolak nya..bererti sdr tidak ada kekuatan untuk membantah keputusan kerajaan negeri PR, DAP dan PKR..betul kan...dan tolong jgn tak siarkan artikel ni..

Anonymous said...

Betul tu, kenapa nak salahkan kerajaan yg dulu. Skrg dh memerintah, gunakanlh otak dan kuasa tu. Ni, masih lagi jahil sampai nak salahkan kerajaan yg dulu. Kalau kata media bercabang, kenapa x kata pula si Anwar tu lagi lidah bercabang?? dah terang2 tipu korang masih lagi ckp lidah x bercabang?? kan bodoh namanya tu..ke Rozana tu dah kena bontot kat org PR..

Anonymous said...

thanks mb for the info.. kalau nak harap kan suratkhabar bn... mmg tak bole harap.

Anonymous said...

Dasar Orang DAP bila nak buat kuil orang Melayu kena bertoleransi dina nak buat Suaru dan Masjid banyak hal.

Anonymous said...

rumah aku antara yang terhampir dengan kuil tu nanti dan aku BANTAH sekeras-kerasnya..... bukan aku nak menghalang orang india beribadat tetapi kenapa perlu kuil tu dibuat kat sini???

Tapak kat Seksyen 22 kan dah ada ....buat lah sebesar mana kuil pun kami tak marah.. cuma tapak kat seksyen 23 ni dekat sangat ngan rumah, padang mainan, dewan & surau ....

kalau budak main bola pun boleh tertendang kena kuil tu nanti... pastu jadi isu lagi.. kemudian minta padang tu pulak dialihkan...

Time azan lak kata mengganggu depa nak ibadat... then minta perlahankan azan pastu minta alihkan surau le pulak...

Tq ler khalid samad & khalid ibrahim sebab anda berdua tunduk ngan xavier

Tulang Besi said...

rumah aku antara yang terhampir dengan kuil tu nanti dan aku BANTAH sekeras-kerasnya..... bukan aku nak menghalang orang india beribadat tetapi kenapa perlu kuil tu dibuat kat sini???

Tapak kat Seksyen 22 kan dah ada ....buat lah sebesar mana kuil pun kami tak marah.. cuma tapak kat seksyen 23 ni dekat sangat ngan rumah, padang mainan, dewan & surau ....
.

Ini yang perlu kita perlu fahami. Tapak di Seksyen 23 bukan untuk kuil baru. Ianya adalah untuk memindahkan kuil yang sedia ada di Seksyen 19. Kedudukannya tidak terlalu hampir dengan kawasan perumahan, di mana terdapat Dewan orang ramai dan juga sebuah padang permainan di antara tapak kuil tersebut dengan kawasan perumahan. Ianya merupakan kawasan Industri. Kalau kilang boleh diletakkan di situ tanpa sebarang bantahan dari penduduk, mengapa tidak kuil? Sedangkan jarak kawasan Industri dari perumahan sudah mengambil kira terlebih dahulu semua aspek yang wajar dipertimbangkan.

Anonymous said...

YB Khalid, tak yah salahkan org lain dalam kes kuil ni..dan juga jgn salahkan pemerintah dahulu...skrg ini sdr yg memerintah..gunakan pengaruh dan kuasa yang ada untuk tidak bersetuju pembinaan kuil ini..jika sdr tak berupaya untuk menolak nya..bererti sdr tidak ada kekuatan untuk membantah keputusan kerajaan negeri PR, DAP dan PKR..betul kan...dan tolong jgn tak siarkan artikel ni.

MAKSUDNYA APA NI, JADI PEMERINTAH MACAM UMNGOK? lu selalu pi masjid? Solat tak tinggal? pergi majlis ilmu? atau namanya orang islam...

Anonymous said...

TB, xnak komen ke apa sultan selangor cakap pasal zakat?

Last time hang kaw kaw kitai orang yang against pemberian zakat bukan pada orang islam.

Non-aligned

adoyaii said...

sbut psal zakat ni..nmpaknye ramai yg x fham ttg pemberian zakat tu..nama je islam..adoii..pda zaman rasulullah zakat itu di agihkn untuk fakir2 mskin atau org susah x kire ape bgse atau agama..krana tanggungjawab pemimpin memastikan rakyatnye terbela..krn itulah rasullah ckup dhormati dri org bkan islam sbb beliau perlihatkn kecantikkn islam itu sndiri dgn keadilan..

shima said...

"YB Khalid, tak yah salahkan org lain dalam kes kuil ni..dan juga jgn salahkan pemerintah dahulu...skrg ini sdr yg memerintah..gunakan pengaruh dan kuasa yang ada untuk tidak bersetuju pembinaan kuil ini..jika sdr tak berupaya untuk menolak nya..bererti sdr tidak ada kekuatan untuk membantah keputusan kerajaan negeri PR, DAP dan PKR..betul kan...dan tolong jgn tak siarkan artikel ni."

"tak payah jelaskan lah isu kuil tu, kami penduduk shah alam dah bosan dgn hujah kerajaan negeri, bodoh betul siapa yg undi pakatan keling rakyat ni

nilahh kata2 pecacai umngok yg cuba nk menipu org ramai
dgn isu kuil
lagi bodoh dan ngokk sapa yg undi umgokk parti kencinggg rakyatt"

YB KHALID MEMANG BOLEH GUNAKAN PENGARUH DAN KUASA YANG ADA UNTUK TIDAK BERSETUJU, DIA ADA KUASA TAPI DIA TIDAK BERBUAT DEMIKIAN KERANA DIA SEORANG PEMIMPIN ISLAM YANG MULIA. DIA MENGHORMATI KAUM LAIN, RAKAN-RAKAN PARTI PR YANG BUKAN BERAGAMA ISLAM BUKAN SEPERTI UMNO YANG TIDAK MENGHORMATI MIC, MCA DAN GERAKAN. SEBAB ITU OTAK KAMU MENYONGSANG UNTUK MENGHINA AGAMA ORANG LAIN. YB KHALID CUMA BANTU UNTUK MEMINDAHKAN KUIL YANG SEDIA ADA KE TEMPAT YANG LAIN. BOLEHKAN PEMIMPIN UMNO BIJAK BERBUAT DEMIKIAN. KALAU MEREKA BOLEH KENAPA ADA KUIL YANG DIPECAH OLEH KHIR TOYO SAMPAI SAMY VELLU MAI HALANG PUN TAK BOLEH. INIKAH CARA MENGHORMATI RAKAN PARTI? DAN INILAH SEBAB UTAMA RAKYAT TAK KIRA MELAYU CINA INDIA MEMILIH PAKATAN RAKYAT SEBAGAI PILIHAN. AGAMA MENDISIPLINKAN SESEORANG DARIPADA KEGIATAN YANG TIDAK BERMORAL.

KEPADA SEORANG HAMBA UMNO YANG TRANSLATE PKR SEBAGAI PARTI KENCING RAKYAT TU BOLEHKAH SAYA BALAS SEBAGAI
U MAKAN NAJIS ORANGKAH? KENAPA OTAK KAMU ITU SAMPAI KESANA... MAAF.

mtgbertam said...

Di Kepala Batas, kuil hindu hanya 15 kaki dari pagar sekolah kebangsaan. Dah ada di situ sejak berzaman. Awat puak UMNOngok tak berkokok ? Masa Pak Lah jadi PM dulu dah elok sgt kalau nk suruh pindah atas alasan dekat dengan sekolah. Oi Noh Omar ! Jgn bengap sgt !!

Anonymous said...

Anon 1.06 pm
Hang adalah penjilat bontot UMNO. Hang cakapeling. Paraih macam kau tak heran jadi penyokong UMNO najis.Boss kau cakap konsep satu Malaysia. Tak hairan lah kita dasar penjilat tai dari Parti racist. Satu Malaysia mungkin dimaksudkan hantam semua betina satu Malaysia yang kaki licin .Hang boleh jadi pemancingnya. Poooorah.Pthuiiiii.

alif tendang nun said...

Aku amat bersetuju dengan hjhlampam. Anonymous ni memang melampau2 bodohnya. Malang mak bapak ko dapat anak bodoh tahap zebra macam ko. Hari ni ko cakap ko agama hindu pulak. Ko janganla nak busukkan orang punya agama. Kesian kat dia orang dapat saudara seagama bodoh macam ko ni.Entah2 besok ko ckp ko agama majusi pulak. ha ha ha agama pun ko sanggup mainkan demi nak mempertahankan ko punya kebodohan.

lempeng said...

salam hjhlampam.
Pecah perut aku baca petua hang bg kat anonymous he he he. Manusia mcm ni memang bikin pelik. Aku rasa mentibang pun tak sebodoh dia. Ngabis duit anto sekolah... hampeh. Aku terperanjat berukla bila dia kata dia agama hindu. Bukan main berapi cakap pasal islam siap suruh orang bertaubat. Besok aku ingat dia cakap dia binatang pulak, lusa dia cakap dia tumbuhan pulak, puyyo! Tulat jangan dia cakap dia seekor khinzir pulak sudah memang aku tembak mamat sekor ni jual dekat pasar Selayang. Duit tu aku sedekah buat jamban.

lempeng said...

salam hjhlampam.
Pecah perut aku baca petua hang bg kat anonymous he he he. Manusia mcm ni memang bikin pelik. Aku rasa mentibang pun tak sebodoh dia. Ngabis duit anto sekolah... hampeh. Aku terperanjat berukla bila dia kata dia agama hindu. Bukan main berapi cakap pasal islam siap suruh orang bertaubat. Besok aku ingat dia cakap dia binatang pulak, lusa dia cakap dia tumbuhan pulak, puyyo! Tulat jangan dia cakap dia seekor khinzir pulak sudah memang aku tembak mamat sekor ni jual dekat pasar Selayang. Duit tu aku sedekah buat jamban.

AyahDi said...

TIPS IMAN UNTUK SEMUA:

ORG YG TDK BERIMAN MERASA HIDUPNYA KOSONG. HAMPA DAN TDK ADA ERTINYA SERTA MELIHAT DIRINYA TIDAK LEBIH DARI LAIN2 HEWAN. MAKA MUDAH TUMBUH RASA SOMBONG & TAKBUR, BERBUAT SEKEHENDAK HATI, APABILA MERASA DIRINYA SERBA CUKUP.

HILANGLAH DARI HATINYA RASA T/JAWAB TERHADAP PERBUATANNYA KERNA DIA MERASA BEBAS LEPAS DLM HIDUP INI DAN TIDAK TERIKAT OLEH HUKUM, AGAMA DAN MORAL.

-petikan buku Iman & Kehidupan.
Dr Yusuf al Qaradhawi

Anonymous said...

haha..bising bising pasai kuil,nak act jagoh Islam kunon..piraaaaaah!!satu dunia tau,rakyat malaysia suka $$,glamour,punani!!,bling bling!!.satu dunia dah tau,rakyat malaysia beribadat secara mekanikel saja..1 dunia tau,emosi dan minda rakyat malaysia amat syok dgn materialisme..dan harahjadah pukitaik UMNO dan barua baru yg bersefahaman dgn merekalah hopeless useless no1!!Ya,Pee Madam hantu tetek amat tertarik dgn dukun,pawang,occultism dri siam,indon,india,macam macm..sudah lupakah dulu satu "YB" kena hacking dri pawang betina bernama MOna pasai apa?Kenapa ramai melayu/islam pemimpin syok sangat dgn bomoh Siam?Malah ada satu tokoh PAS yg patut digelar "bomoh tokoh koprat"..sudahlah chootias..jgn nak act jagoh islam..

chot said...

Nabi Muhammad SAW bersabda "Aku memohon kepada Tuhanku 3 perkara....2 permohonan itu diperkenaankan dan 1 itu ditolak..
Baginda memohon kepada Allah supaya umat Baginda tidak dihapuskan (dari muka bumi ini) dan Allah menerimanya.Baginda memohon supaya umatnya tidak mati kelaparan dan Allah perkenaankan. Baginda memohon supaya umatnya tidak berselisih pendapat dan berpecah belah antara mereka...Allah menolaknya.

saji said...

Di Putrajaya yang penduduk kaum Hindunya kecil dan lebih kecil daripada Shah Alam sekarang ada menydiakan kawasan tanah kuil dan tanah perkuburan kaum Hindu yang dilengkapi dengan kompleks pembakaran mayat.

Maknaya Kerajaan UMNO/BN dan para jururancang terbabit senyap2belajar daripada kesilapan lalu atau mengaku salah iaitu tidak menyediakan kawasan tanah kuil bagi kaum Hindu diShah Alam.

Mike Tan said...

Pi mai pi mai pasal rumah ibadat.Kalau dekat,tak boleh.Kalau lebeh tinggi,tak boleh.Di Melaka I jumpa ada satu masjid sebelah kuil dan tokong.Orang dulu lebeh bertolaransi.

Di Kota Kemuning seksyen 31,majority penduduk bukan Islam(>80%).Satu masjid akan didirikan
ditengah tengah kawasan commercial.
Patut kah mereka membantah?

Anonymous said...

Ala,main objektif adalh utk merampas selangorlah..masaalahnya Lord Mairendijib dilahirkan cacat..awai awai dah declare nak merampas Selangor dan lihat UMNO berkuasa semula dgn penuh "gaya,stail"..what a f*kin retard!!hah sekarang Lord Mairendijib's plot satu Dunia dah tau,dan surat layang tu sedang diterjemahkan dlm bahasa swahili..kihkihkih..bodoh,dunggu,cacat,poison dwarf UMNO patut ditendang ke dlam tong taik!!kihkihkih

Anonymous said...

Lord Najibai ciakap dia nak tumbangkan Pakatan bulan ni kan?Sept 2 or Sept 15th..Mohd Noh pulak diarahkan utk cucok lobang pantat graduan graduan yg talak kerja,kasi gaji sama mereka RM3k,cucuk sana,ap apikan keadaan..i is the think aah,high time,Mr Noah bikin satu arklah..bawa sekali semua gremlins,dwarfs,shit heads,dick heads to one remote island..kahkahkah

kanda said...

mtgbertam said...

Di Kepala Batas, kuil hindu hanya 15 kaki dari pagar sekolah kebangsaan. Dah ada di situ sejak berzaman. Awat puak UMNOngok tak berkokok ? Masa Pak Lah jadi PM dulu dah elok sgt kalau nk suruh pindah atas alasan dekat dengan sekolah. Oi Noh Omar ! Jgn bengap sgt !!
August 19, 2009 9:52 PM

Mr mtgbertam,
Cuba cek sejarah, antara sekolah dan kuil tu.. yg mana ada dulu? Kalau sekolah dah naik dulu, tentu2 kuil tu pun kena bantah.. Biasanya kuil ni dah ada dulu.. macam kat seksyen 19 tu, sejak zaman ladang Sg Renggam lagi. Orang 19 kata tertipu sebab beli rumah dalam lay out plan takde kuil.. Orang 23 pulak beli rumah dalam layout plan memang takde kuil... bila PKR memerintah tup-tup ada plak.. apa jadi dengan cadangan di seksyen 22? Ye la.. dulu seksyen 23 tapak loji.. tak siapa pandang... sekarang bila dah membangun, cantik dengan taman perumahan, dewan, surau, taman permainan, shoplots... tetiba pindah ke 23 pulak..

Aku jamin kalau jadi kat 23, PKR tak menang lagi kat Batu 3, aku dan purata kaum 23, 24, 19 & 17 pastikan tak pangkah PKR lagi..

Anonymous said...

korang ni akde keje lain agaknya,maki hamun dalam blog ni..korang sibuk dengan politik dorg pesal..cakap mulut bleh la..ada brani maki depan2.dasar manusia yang hipokrit

PASial
DAPuki
UMNOngok

adilkan...huaa.huaaa.

Anonymous said...

dap
keadilan
umno
lu orang semua kepala botak kimak

Anonymous said...

Rakan kita nak buat kuil biarlah dia buat. Dia orangkan nak sembahyang juga. Bukannya nak buat tempat berjudi atau rumah pelacuran. Orang politik pandai saja cakap 1 Malaysia tetapi tidak
memahami dan menghayati erti sebenarnya.

Anonymous said...

Untuk puak2 Cina dgn India, dengar sini baik2 jgn sesekali cuba utk mencabar kami org melayu. Jgn nk tunjuk besar kepala dn jgn smpai 13 Mei 1969 berulang lg. Jgn nk timbulkan sentimen kaum. Kamu lg racist dr kami. Mati berdarah sekalipun kami akan tentang habis habisan. Utk org melayu yg suka sgt dgn puak2 ni, hati2 sbb satu hr nnti anak cucu kamu yg akan kencing di kubur kamu sbb apa yg kamu kononnya perjuangkan skrg ni.

Anonymous said...

Negara kita baru menyambut kemerdekaan ke 52. Tapi ramai yang masih belum lagi merdeka mindanya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.