Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Monday, August 31, 2009

Peta Kedudukan Kuil Seksyen 23

Marilah kita melihat sendiri kedudukan kuil baru yang dicadangkan di Seksyen 23. Bagi saya, nampak sangat bahawa segelintir penduduk Seksyen 23 telah dihasut oleh UMNO untuk menentang kedudukan kuil terbaru ini.

Mengikut blog Khalid Samad:

Peta keempat adalah ‘close-up’ lokasi di Seksyen 23. Harap diberi perhatian bahawa kedudukan yang dicadangkan adalah dipinggir kawasan Industri Seksyen 23. Jarak rumah terdekat ke Kuil adalah 200 meter atau 600 kaki iaitu 30 kali lebih jauh dari di Seksyen 19. Begitu juga dengan jarak dari tapak cadangan kuil ke surau. Di antara rumah dan kuil terdapat dewan orang ramai dan taman permainan kanak-kanak. Di antara Surau dan kuil adalah rumah pencawang TNB dan taman permainan kanak-kanak yang sama.

Sila rujuk peta di bawah:



Dan jelas sekali, mereka yang begitu semangat sekali untuk menentang usaha ini adalah orang2 yang sudah berfahaman UMNO seperti gambar dibawah ini:







138 comments:

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

Tulang besi,

Kau tgk sajalah peta tu,kalau ada thaipussam ke apa, tak ke melimpah sampai surau procession tu?

Soal di sini adalah adakah gangsterism yg dibawa oleh fanatik hindu di seksyen 19 tu akan 'dipindahkan' ke seksyen 23 sama?

Org melayu ni tak kisah pun org nk bina kuil ke ape, malah ramai yg hantar anak pegi ke sekolah convent dan missionary, tapi yg jadi masalah adalah gengsterism dr fanatik kuil tersebut.

Parang diletak di rumah org yg tak setuju dengan kuil haram, ugutan bunuh etc.

tapi tgklah khalid samad jawab apa bila penduduk Seksyen 19 komplen?

Tulang besi, adakah smapai nanti kau merintih kepada pemimpin pakatan rakyat dan dihalau macam kucing kurap oleh mereka ni, baru kau nak percaya dengan nasib penduduk Seksyen 23?

BTW, rumah sapa2 pun boleh jd "markaz umno" macam gambau kau letak tu..

Anonymous said...

Hai sahabat anonymous,
Lihat bagaimana arif fikiran anda,bukan semua melayu tu Taliban atau JI atau kaki gaduh, dan bukan semua org india kaki gaduh.
Kalau ikut pandangan u surau atau masjid tak bolih bina dikawasan majority bukan Islam. Kalau begitu kamipun sokong pandangan anda.
Jangan begitu, kita org Malaysia kita mesti berpandangan & fikiran positve untuk jadikan Negara Malaysia bersatu & Maju dan bebas dari fikiran kolot dan bodoh.

Anonymous said...

Hoi anonymous,
Kalau orang bukan Islam boleh toleransi Masjid di merate tempat dan di tengah bandar dsbnya, mengapa orang Islam tak boleh nak tolerate kuil yang sudah dibina lebih seratus tahun di kawasan luar bandar?

Jeffry said...

KEHKEHKEH BILA GANGSTER DH BERMAHARAJALELA, DLM KUIL PUN BOLEH JD SARANG..

TAKEBEER!..TAKEBER!..TAKEBEER!!

Anonymous said...

Kepada TB,

Pengerusi kumpulan penduduk ini adalah Mahyuddin Manap, kini ahli PKR Wangsa Maju. Naib Pengerusi, Ibrahim Sabri adalah penyokong Anwar Ibrahim dan penggiat Reformasi yang pernah keluar masuk lokap.

Orang yang membaca doa di masa perarakan pun adalah ahli PAS yang dipercayai dipanggil orang sebagai Amin. Kalau mahu dituduh UMNO terlibat, ada kebenaran tetapi harus disebut juga penduduk yang bersama ada yang ahli UMNO, PAS, PKR dan tidak berparti.

dipetik dari:
http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2009/08/isu-kuil-dosa-lepas-menghantui-pakatan.html

Anonymous said...

Salam,

1. Orang Melayu dahulu beragama Hindu ikut sejarah sebelum kedatangan Islam. Sekarang orang Melayu dah Islam dan telah tolak amalan SYIRIK meyembah patung berhala! Sekarang PAS bukan nak kembangkan Islam tetapi nak hidupkan semangat agama Hindu balik di Tanah Melayu.

2 Peta YB Khalid ini, kedudukan kuil ini sangat strategik. Adakah sebagai mercu tanda "PAS for All" oleh penduduk Seksyen 23. Betul2 depan jalan utama.

3. Kuil Hindu ikut YB Khalid dan penyokong2 tegarnya telah dibina lebih 150 tahun dahulu. Untuk makluman, ia seperti kuil2 lain di estet2 lama yang telah dijual oleh pemiliknya. Orang agama Hindu sepatutnya saman pemilik estet kerana tidak menyediakan alternatif atau pampasan kepada mereka semasa estet dijual. Kenapa salahkan pihak lain? Ini cerita sama dengan YB Lim Guan eng berkaitan Kampung Buah pala?

4. YB Khalid kalau nak kekal jadi MP lama2 jangan asyik salahkan UMNO. Asyik2 salahkan UMNO. Semua orang tahu keburukan UMNO. Orang memang dah muak dengan UMNO. Jangan pula orang Melayu muak dengan PAS pula. Kami boleh menilai sendiri. Orang pilih PAS ingat PAS boleh buat sesuatu untuk Islam . Tetapi agama lain pula yang diperjuangkannya! Majoriti orang Shah Alam beragama Islam, apa sumbangan YB Khalid terhadap orang Islam. Jangan asyik nak bergaduh dengan UMNO sahaja. Jemulah setiap kali ada perkara berlaku asyik duk tunding jari kat UMNO. Mungkin UMNO terlibat. Tapi YB Khalid masih tak dapat cari jalan penyelesaian masalah penduduk. Cariakna jalan penyelesaian, bukan tambahkan lagi masalah supaya berlaku permusuhan antara orang Melayu UMNO dan PAS. Cukuplah tu. Biarlah UMNO dengan perangainya. Bertawakallah kepada Allah jika bimbang atau sakit hati kat UMNO. Yang penting cari jalan penyelesaian masalah penduduk . Sekarang ini YB Khalid dah pegang jawatan wakil rakyat bukan lagi pembangkang!

Mohon maaf YB Khalid jika tersinggung. Niat saya lebih bersifat menegur sesama Muslim. Kita orang Islam kena sentiasa ingat mengingati satu sama lain terutamanya pemimpin yang diberi amanah. Sebab itu zaman khalifah semua orang takut jadi pemimpin sebab takut tidak dapat jalankan amanah. Sekarang orang Melayu PAS, PKR dan UMNO berebut nak jadi pemimpin. Allah Sahaja Maha Mengetahui.

Anonymous said...

sahabat kanan,

Mmg bukan semua org islam tu taliban ke al qaeda, tapi hindu yg jaga kuil seksyen 19 tu letak parang dan buat ugutan bunuh kepada penduduk seksyen 19. Macam aku kata tadi, org melayu punya toleran, sampai anak pun hantar ke sekolah convent, patung virgin mary punyalah besar, takde masalah pun.

Kalau kuil tu setakat kuil, sapa pun tak peduli. Ada org melayu marah tokong cina?Takde pun.

Jadi, bolehkah korg bertoleransi dgn org yg acung parang ke leher korg dan buat ugutan bunuh?

kalau itu macam, bukan kuil dr seratus tahun, kuil 3 ribu tahun, org seksyen 23 bantah.

Anonymous said...

Dah di rancang di Seksyen 19, teruskan aje lah. Saya tak fikir mereka nak serahbalik tanah di seksyen 19 bila dapat kuil di Seksyen 23 tu. Mereka akan buat juga kuil di seksyen 19. Lagipun mereka tau kerajaan pimpinan orang melayu di selangor sekarang ni takut hilang undi india. Tahu sangat lah taktik mereka ini. Tentu akan ada bantahan untuk serah balik tanah seksyen 19. Jadi mereka akan dapat dua kuil le. Macam kat Kg. Buah Pala. Perintah mahkamah pun mereka tak peduli. Mereka jadikan saja tempat menyembah dimana saja mereka mimpi ada Tuhan mereka. Dan Kerajaan tak boleh halau mereka kerana ia dikira sensitif. Tapi mereka bedal tanah haram, tanah orang, tanah kerajaan tak apa pulak. Saya simpati nasib orang melayu di Selangor, minta apa pun tak dapat sekarang ini. Bangsa lain minta apa pun dapat. Siap dapat pembelaan lagi dari pemimpin melayu ini. Dah banyak sangat kita mengalah temasuklah Hasan Ali tu. Kita mengalah isu babi, isu arak, isu azan, isu kuil, dan banyak lagi. Sebut lah apa yang mereka mengalah kepada orang Melayu? SATU PUN TIDAK ADA. LU FIKIR LAH SENDIRI. Khalid takut hilang undi cina dan india. Dia lupa undi melayu Islam dia kena jaga juga. Kalau tak nak jaga, kita pun tak minat nak kekalkan dia. Saya bukan pun ahli UMNO. Tapi kalau pemimpin yang ada akan jahanamkan melayu dan tak jaga melayu lebih baik undi UMNO yang masih jaga orang Melayu berbanding PKR dan PAS.

Al Walid

Anonymous said...

Dah di rancang di Seksyen 19, teruskan aje lah. Saya tak fikir mereka nak serahbalik tanah di seksyen 19 bila dapat kuil di Seksyen 23 tu. Mereka akan buat juga kuil di seksyen 19. Lagipun mereka tau kerajaan pimpinan orang melayu di selangor sekarang ni takut hilang undi india. Tahu sangat lah taktik mereka ini. Tentu akan ada bantahan untuk serah balik tanah seksyen 19. Jadi mereka akan dapat dua kuil le. Macam kat Kg. Buah Pala. Perintah mahkamah pun mereka tak peduli. Mereka jadikan saja tempat menyembah dimana saja mereka mimpi ada Tuhan mereka. Dan Kerajaan tak boleh halau mereka kerana ia dikira sensitif. Tapi mereka bedal tanah haram, tanah orang, tanah kerajaan tak apa pulak. Saya simpati nasib orang melayu di Selangor, minta apa pun tak dapat sekarang ini. Bangsa lain minta apa pun dapat. Siap dapat pembelaan lagi dari pemimpin melayu ini. Dah banyak sangat kita mengalah temasuklah Hasan Ali tu. Kita mengalah isu babi, isu arak, isu azan, isu kuil, dan banyak lagi. Sebut lah apa yang mereka mengalah kepada orang Melayu? SATU PUN TIDAK ADA. LU FIKIR LAH SENDIRI. Khalid takut hilang undi cina dan india. Dia lupa undi melayu Islam dia kena jaga juga. Kalau tak nak jaga, kita pun tak minat nak kekalkan dia. Saya bukan pun ahli UMNO. Tapi kalau pemimpin yang ada akan jahanamkan melayu dan tak jaga melayu lebih baik undi UMNO yang masih jaga orang Melayu berbanding PKR dan PAS.

Al Walid

Anonymous said...

Dah di rancang di Seksyen 19, teruskan aje lah. Saya tak fikir mereka nak serahbalik tanah di seksyen 19 bila dapat kuil di Seksyen 23 tu. Mereka akan buat juga kuil di seksyen 19. Lagipun mereka tau kerajaan pimpinan orang melayu di selangor sekarang ni takut hilang undi india. Tahu sangat lah taktik mereka ini. Tentu akan ada bantahan untuk serah balik tanah seksyen 19. Jadi mereka akan dapat dua kuil le. Macam kat Kg. Buah Pala. Perintah mahkamah pun mereka tak peduli. Mereka jadikan saja tempat menyembah dimana saja mereka mimpi ada Tuhan mereka. Dan Kerajaan tak boleh halau mereka kerana ia dikira sensitif. Tapi mereka bedal tanah haram, tanah orang, tanah kerajaan tak apa pulak. Saya simpati nasib orang melayu di Selangor, minta apa pun tak dapat sekarang ini. Bangsa lain minta apa pun dapat. Siap dapat pembelaan lagi dari pemimpin melayu ini. Dah banyak sangat kita mengalah temasuklah Hasan Ali tu. Kita mengalah isu babi, isu arak, isu azan, isu kuil, dan banyak lagi. Sebut lah apa yang mereka mengalah kepada orang Melayu? SATU PUN TIDAK ADA. LU FIKIR LAH SENDIRI. Khalid takut hilang undi cina dan india. Dia lupa undi melayu Islam dia kena jaga juga. Kalau tak nak jaga, kita pun tak minat nak kekalkan dia. Saya bukan pun ahli UMNO. Tapi kalau pemimpin yang ada akan jahanamkan melayu dan tak jaga melayu lebih baik undi UMNO yang masih jaga orang Melayu berbanding PKR dan PAS.

Al Walid

malayamuda said...

orang cina boleh toleransi
ornag india boleh toleranis

kenapa orang lain tak boleh ?

klu orang cina tentang pembinaan masjid di kota kemuning, macam mane perasaan org islam.

klu org cina menentukan jarak antara rumah dan masjid, dan memastikan ada play ground, stesen TNB di antara masjid dan rumah terdekat macam mana perasaan orang islam ?

suka? atau duka ?

Anonymous said...

Apabila kepala babi diletakan di hadapan rumah orang Islam di Melaka tak lama dulu, ada orang melayu mengamuk ke.

Kepala lembu bersepah kat pasar. Nanti raya puasa dan raya korban lagi banyak kepala lembu.

Orang India siap arak kereta lembu dengan lembu lagi dalam kes Kg. Buah Pala. Tak ada pula polis ambil tindakan. Ini hanya kepala lembu pun minta polis ambil tindakan. Kes kepala babi di Melaka kenapa PKR tak minta polis ambil tindakan? Oh ye ini kerana yang kena tu orang melayu. Kenapa harus ditolong. Kalau kena India dan cina, mereka akan tolong habisan. Siap keluar hadis dan pandangan ulama mereka lagi untuk mempertahankan india dan cina.

Al Khautsar

Anonymous said...

Apabila kepala babi diletakan di hadapan rumah orang Islam di Melaka tak lama dulu, ada orang melayu mengamuk ke.

Kepala lembu bersepah kat pasar. Nanti raya puasa dan raya korban lagi banyak kepala lembu.

Orang India siap arak kereta lembu dengan lembu lagi dalam kes Kg. Buah Pala. Tak ada pula polis ambil tindakan. Ini hanya kepala lembu pun minta polis ambil tindakan. Kes kepala babi di Melaka kenapa PKR tak minta polis ambil tindakan? Oh ye ini kerana yang kena tu orang melayu. Kenapa harus ditolong. Kalau kena India dan cina, mereka akan tolong habisan. Siap keluar hadis dan pandangan ulama mereka lagi untuk mempertahankan india dan cina.

Al Khautsar

Anonymous said...

selama ni kuil di s19 tu, ada ke gangster hindu, thaipusam? apasal kau ngarut ni. thaipusam diorang pi batu caves

Anonymous said...

bang, org pkr skrg kan ramai dah kena beli. kalau yg anjur tu org pkr, apasal ada banner "take beer"?

TRULY MALAYSIAN said...

Kita semua tahu

"Satu Lagi projek Be End " terbitan UMPH No!!!!!

Tulang Besi said...

hakikatnya mcm ni, kalau dulu kuil 20 mtr kat s19 org tak komplen ada gangster atau fanatik hindu, knp kuil baru yg 120m dari surau akan mengacau orang? cuba jawab kalau berani

Tulang Besi said...

di rri sg buloh masjid betul2 sebelah kuil. bila solat jumaat boleh nampak dalam kuil. APASAL BINATANG2 UMNO NI TAK PERNAH BISING?

Anonymous said...

//1. Orang Melayu dahulu beragama Hindu ikut sejarah sebelum kedatangan Islam. Sekarang orang Melayu dah Islam dan telah tolak amalan SYIRIK meyembah patung berhala! Sekarang PAS bukan nak kembangkan Islam tetapi nak hidupkan semangat agama Hindu balik di Tanah Melayu//

alo fren..Kaabah tu apa?mesjid tu apa?U ciakap ugama hindu tu ajaran sesat,syirik wat ever tapi,Jibril,Israfil tu apa?Nabi menyebut terdapat empat angel yg jaga THE THRONE..4 angel tu apa?

malayamuda said...

Ini Kuil yang 600m dari rumah bukan Pub atau Disko ataupun Rumah Pelacur.

Kenapa reaksi orang Islam sebegitu ?

Kalau cina atau india menentukan jarak antara Masjid/ surau dan megadakan tunjuk perassan mengatakan ada gangster atau penagih dadah dlam masjid/ surau ape reaksi kita sebagai ornag islam ?

suka ? atau duka?

malayamuda said...

kalau kita begitu tension memikirkan apa akan berlaku pada hari thaipusam dimana akan diadakan perarakan di kawasan kuil

macam mana pula

kalau ada perarakan mengatakan tak nak masjid/ surau di kawasan penduduk cina/ india kerana laungan azan 5 kali sehari itu menggangu orang lain....

apakah kita akan suka? atau duka?

Anonymous said...

PEMBERSIHAN ETNIK MELAYU SECARA TERANCANG MENERUSI PERSEMPADANAN SEMULA ALA PKR OLEH MELAYU UNTUK MENJAHANAMKAN MELAYU SENDIRI HANAY KERANA NAK JADI PM DAN MB BONEKA.

1. dalam banyak-banyak kawasan, kawasan Sepang yang ramai melayu yang dipilih untuk ladang babi. Supaya melayu lari.

2. dalam banyak-banyak kawasan kat shah alam, seksyen 23 yang ramai melayu yang dipilih untuk buat kuil. Lepas ni tokong, gereja akan menyusul kot. Supaya melayu lari.

3. dalam banyak-banyak kawasan di penang, seberang perai yang ramai melayu juga dipilih untuk buat kondo mahal-mahal yang melayu tak mampu nak beli. Supaya melayu lari.

Akhirnya kuranglah penduduk melayu. Hilanglah penguasaan undi melayu. Mereka pun tak perlu di undi melayu. Tak perlu pemimpin melayu.

Hang Jebat

Anonymous said...

Prophet Muhammad(SAW) rode on a burag when his consciousness was going towards the heavens..many muslim believe burag is some sort of "binatang"(http://yanty82.blogspot.com/2009/02/buraq-kenderaan-nabi-saw.html)..the fact is muslims have absorbed the formless,beingless,timeless,spaceless of the absolute ie.Buddhism's absolute..that's right..go and check lah if there is any doubt..absolute has three aspect..nombor chatu,the SELF,nombor dua THE INDETERRMINABLE..nombor tiga,THE SUPREME CONSCIOUS BEING..Buddha reaches the inderminable aspect of the abolute,where as Prophet Muhammad reaches both the self,and the supreme conscious being(and bypasses the indeterminable)..and in Prophet's journey,we get direct,crystal clear destricption of powers,beings and macam macam..that's why in the quran,we encounter words such "gardens","wine",rivers,dawn,sun,honey,milk..all these things/words are also found in the so called ajaran "syrik" vedas/upansihads,the souce of hindu dharma..if we use logical way of interprting the verses in the quran,we will think that..oh,do good,then Tuhan will perah wine from the heavens..this same problem also occurs in the vedas..sankrit scholars,indologist tend to interpret using logic..completely forgetting that these verses(both in the quran and in the vedas) are all spiritual,psychological..and logic,mental reasonings langsung tak boleh dipakai in order to interpret anthing which is supralogical/supra mental/suprarational..quietly do ur own homework..quietly go and find out..to accept or not,it's upto u.. important thing is to explore just a little bit..and test ur own hardcore/fixed perceptions

Anonymous said...

bukan projek babi di sepang tu cdgn umno ke?

Anonymous said...

//bukan projek babi di sepang tu cdgn umno ke//

bukan sahaja cadangan,tetapi mereka jugak ada syer!!

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Org melayu dah lama toleransi.

Kawasan parlimen majoriti melayu bagi kat india. takde masalah pun.

Aku ulang sekali malaya muda, org melayu seksyen 19 kena ugut dgn parang dan ugutan bunuh.

Ada tak org masjid ugut penduduk bukan Islam kota kemuning utk terima masjid?

Ade ke tak?

hakikatnya mcm ni, kalau dulu kuil 20 mtr kat s19 org tak komplen ada gangster atau fanatik hindu, knp kuil baru yg 120m dari surau akan mengacau orang? cuba jawab kalau berani

Org komplen le yg jadikan penduduk seksyen 23 tak mau tanggung biawak idup badi seksyen 19.Org seksyen 19 dah awal2 komplen.

Aii..ingat tahu cerita..rupanya Tulang besi kaki terjah saja..

http://pewarisummah.blogspot.com/2009/01/aduan-berkenaan-kuil-di-seksyen-19-shah.html

mari tgk pembela rupa pembela kuil hindu:

http://minaq-jinggo.fotopages.com/?entry= 1776895

di rri sg buloh masjid betul2 sebelah kuil. bila solat jumaat boleh nampak dalam kuil. APASAL BINATANG2 UMNO NI TAK PERNAH BISING?

Binatang yg bising tu bukan binatang umno saja, tapi binatang pas dan binatang pkr.

Binatang inilah yg sembahyang jumaat.Kalau kau panggil mereka2 ini binatang, dan panggil samseng2 hindu tu org...aku tak tau apa jenis org islam kah si Tulang besi ni.

Anonymous said...

umno dah habis modal. dulu masa org melayu ditindas gerakan, apa yg umno buat?

Anonymous said...

No point preaching tolerance when deep in side,there is hidden hatred..tak payah nak berpura pura..it's so tempting to label "oo,itu ajaran syrik..depa puja patung..semua ni ajaran sesat.."..walhal,Prophet Muhamamd himseld describes all sort of angels,beings,and his vehicle buraq is some sort of an "animal"..it's Budhha who never ever spoke of any images,forms,beings..and Lord Buddha was extremely silent on this issue(when he was asked by his disciples)..how could he?..howlah to give a picture of timeless,formles,"nothingness"?can ayone?

Anonymous said...

org melayu s19 mana yg kena ugut dgn parang ni? ada buat repot polis ke tidak. cerita pun tak logik sbb kalau ada habislah org2 hindu kat s19 tu. pi lah kau

Anonymous said...

apala bodo sgt puak2 umno ni. s19 komplen pasal terlampau dekat dan aesak dan bising pasal dekat dgn tempat tinggal. mana ada sebut pasal gangster, fanatik etc. apa boddoh sgt kau ni.

Anonymous said...

sahabat kanan,

sebelum kau terjah..baca dulu blog pewaris ummah tu.

Polis tak buat apa2..

Muhammad SAW told us the description but he forbade us to create any statue to be worshipped, and he never asked himself to be worshipped and Allah is the only deity that can be worship.

No hidden agenda.Did buddha asked his follower to construct staues to be worshipped even Kwan Yin? Did he asked himself to be wrshipped, show us the prove from ur scripture. Kalau takde bukti, jgn memandai.

Anonymous said...

ada buat repot polis tak?

Anonymous said...

blog pewaris ummah ni bukan umno punya blog ke?

michael said...

Strange that some of the residents in Section 23 can tolerate an Indah Water Oxygenation pond with all its inherent smell nearby but can't tolerate a Hindu temple that is located even farther away than the pond.

From my mapping scale, the temple would be at least 200 meters away from any house in that area today.

Correct me if I am wrong.

Anonymous said...

//Did buddha asked his follower to construct staues to be worshipped even Kwan Yin?//
yes,Lord Buddha didnt tell his followers to worship him,contruct images,things like that.But my dear fren,muslim do contruct lot's of symbols to represent "something' in order to focus/concentrate on GOD..kaabah,mesjid,are examples..btw,Kwan Yin is goddess of mercy,right?
Prophet Muhammd's mission was not about demolishing patungs..his mission was to direct humans to surrender to the ultimate source of all beings,which is the Supreme HIMSELF..now,all the godheads/godesses in hinduism also represnts conciousness of the Supreme..hindus who are temple worshippers need those symbols in order to focus on the divine..mind you,hinduism has many cabangs,the vedantist dont worship on objects,images..

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Asal tak setuju dgn korg jer UMNO..puak2 ni pun lawan ternak babi kat melaka, so diorg ni PAS le???

Ini diorg tulis kat sidebar kanan:

Bangsa Melayu dan umat Islam tanpa mengira fahaman politik wajib menentang penempatan ladang babi di Melaka

http://pewarisummah.blogspot.com/

Anonymous said...

Why did Prophet Muhammd tell his follwers to go to China for knowledge?Chian after all(like India),the land of thounds of deities?Another interesting fenomena is hindu gods have their personal vehicle..vishnu's vehicle is garuda,siva's is nandi the bull....prophet Muhammad rode on his vehicle called buraq,and Lao Tzu used to ride on a kerbau..semua ada "personal vehicle"

Anonymous said...

But my dear fren,muslim do contruct lot's of symbols to represent "something' in order to focus/concentrate on GOD..kaabah,mesjid,are examples..btw,Kwan Yin is goddess of mercy,right?

BTW, dont the buddhist construct temple, statues, ect to concentrate on gods?

Muslim dont used masjid as our concentration or focus but as a guidance.Kiblat is our direction, but we are permitted to pray at any direction because Allah's said anywhere you pray I will still answer your prayers. that is the different between your religion and ours.

We muslims dont really mind what u believe in.

Muhammad SAW mission is to ask people to believe in one God and to serve only Allah and no other inertemdiate between HIS servant and Himself.

Anonymous said...

//We muslims dont really mind what u believe in//

Are u trying to say,hinddu dharma is only about multiple gods?

//Muhammad SAW mission is to ask people to believe in one God and to serve only Allah and no other inertemdiate between HIS servant and Himself.//
Are trying to imply only islam preaches one god?

Anonymous said...

ramai org umno tak suka benda babi kat melaka tu. yg aku tau cerita pasal kuil kat s19 tu takda bukti. cuma khabar angin

Anonymous said...

Nabi Muahmmad mentions 4 angels who guards THE THONE..and in mosques we see the four minarets..the 4 angels are symbols,powers or what?

malayamuda said...

kalau bina gereja, kuil, tokong kat sek 23 knape pulak org melayu kena pindah.

kenapa org melayu patut takut kepada gereja, kuil dan tokong ?

Kalau kuat agama tak perlu takut.

TAPI kalau kita berpura pura kuat agama kita kena takut

Kalau orang agama lain takut kat Masjid/ Surau apakah kita akan

Suka ? Atau Duka ?

Anonymous said...

kahkahkah kata semua org boleh kata takda kepentingan politik. kan umno kuat menipu. skrg tunjuk repot polis kata india s19 kacau orang melayu? mana repot polis bang? srkt blog umno tak boleh jadi bukti

Anonymous said...

Sahabat kanan

ramai org umno tak suka benda babi kat melaka tu. yg aku tau cerita pasal kuil kat s19 tu takda bukti. cuma khabar angin

Snang je dismiss pakai kata khabar angin...mmm..camtu dismiss jugak le altantuya, ke apa ke..tu semua khabar angin...

Are u trying to say,hinddu dharma is only about multiple gods?

look, does the followers of hindu dharma have an intermediate between the worshipper and the God?

Do they believe this intermediates have special powers that could intervene God decisions?


Are trying to imply only islam preaches one god?

Islam preaches One God without any associates AT ALL and AT WHAT EVER MEANS

Anonymous said...

senang dismiss sbb takda bukti

Serious Shepherd said...

Copy paste dari komen blog lain kejap (sebab saya bersetuju dengan kandungannya):

Isu ini memberi advantage kepada umno dan BN. Kedepan PR kena kebelakang pun PR kena. Jika kita layan kerenah india ini umno akan masuk jarum ( seperti yang berlaku baru-baru ini ). Sebaliknya jika kita berkeras tidak membenarkan pembinaannya dalam kawasan yang dipertikaikan ini MIC dan umno akan mainkan juga isu ini sebagai tidak menghormati hak agama lain.

Begitulah busuknya mainan politik umno.

Anonymous said...

//look, does the followers of hindu dharma have an intermediate between the worshipper and the God//

My dear fren,Nabi Muhammad himself was guided by intermediates,like jibril and angels and goes up and up and reaches the absolute.Likewise,all the multiple godheads(which u call intermediates) represent the similar thing.U will be astonished if u read the Vedas and the vast range of Indian philosophy.In fact,thousand of years years ago,India had a science called brama vidya which is "the science of Brahman"

Anonymous said...

aku rasa bagus jugak org Melayu bangkit menentang. Ini bukan soal UMNO ke PAS ke PKR ke. Ini soal ugama. Mati nanti semua akan dipersoalkan. Kalau tak boleh tentang dgn tgn ttg dlm hati tapi lebih baik tentang dgn tgn segala kemungkaran

Anonymous said...

//aku rasa bagus jugak org Melayu bangkit menentang. Ini bukan soal UMNO ke PAS ke PKR ke. Ini soal ugama//
Ugama tu perkataan sanskrit..agama/agamat..faham tak?

Anonymous said...

hang nak tentang kah?..berani kau menentang Rosmah yg suka sangat bomoh bomoh dri Siam,India,melayu..

Anonymous said...

Yg paling bes,orang UMNO lah semua kaki bomoh..Mazlan Idris(melayu islam) kena hacking dri Mona Fendey(melayu islam)pasai apa?

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

My dear fren,Nabi Muhammad himself was guided by intermediates,like jibril and angels and goes up and up and reaches the absolute.

Jibril and the angels are not intermediate in terms of worship, we dont worships angels. We worship Allah's solely.

Jibrils and angels dont have any power to intervene God's power or decision and we muslims never worship them at all and we are forbade to worship them.

You dont answer yet my questions:

Does the followers of hindu dharma have an intermediate between the worshipper and the God?

Do they believe this intermediates have special powers that could intervene God decisions?


Likewise,all the multiple godheads(which u call intermediates) represent the similar thing.

How you can similar when you admit that they are "god head"s?

We never asscociate and elevate any men or anything even at the lowest level of divinity. Prophets, angels etc are not divine at all in Islam.


U will be astonished if u read the Vedas and the vast range of Indian philosophy.

I am more astonished u still called the idols as god or divine even when veda's said they are not..

Anonymous said...

Apa kata kita buat gereja, kuil gerai babi dan kedai arak dekat rumah Malayamuda. Ana rasa dia pun akan cabut lari. Samak sana sini. Itupun kalau dia ni kariah surau. Kalau tak, faham saje lah apa jenis orang Malayamuda ni. Nampaknya dah jadi trend kerana politik dan kuasa, ramai dah longgarkan soal agama Islam.Kecuali kelantan yang tidak perlukan undi bukan Islam.

Rajin-rajinlah ke majlis ilmu, kuliah subuh, kuliah tafsir dan tazkirah dari mereka yang berkecuali politinya. Barulah kita akan dapat gambaran jelas. Tidaklah kita bertengkar diruangan ini yang sama-sama buta ilmunya.

Nik ADli

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Ugama tu perkataan sanskrit..agama/agamat..faham tak?

like Hindi's taking so many arab and persian words.. A hindu wont be muslim if suddenly he becomes gham (an arab word)or khusyi (a persianword) or even thankful i.e. syukria (definitely an arab loan word)

Thats why we understand Islam as Deen, which is not only as agama but encompasses everything i.e. as our way of life.

Anonymous said...

kalau kita tidak layan isu ini dan berkeras dgn org india, kaum india akan tinggalkan kita rtapi tak semestinya melayu akan undi kita. yg mana dah umno akan kekal umno jugak. baik kita jgn layan puak2 umno ni

Anonymous said...

nak bangkit apa bang? org melayu nak bangkit buat apa? kwn tu punya kuil jauh dari org ramai? nak lawan diorang atas dasar apa?

Anonymous said...

//We never asscociate and elevate any men or anything even at the lowest level of divinity. Prophets, angels etc are not divine at all in Islam.//

They why call "prophet" Muhammad?And if the angels are not divine,then how come they came and quided Muhammad towards the SUPREME?

//I am more astonished u still called the idols as god or divine even when veda's said they are not..//
Oh really?have u read the vedas?

Anonymous said...

sambung later ya.

Tulang Besi said...

nik adli,cuba terang mcmna pegang islam kita jadi longgar bila kita benarkan kuil di s23 tu? adakah islam ajar pengikut agama lain tidak dibenar buat tempat ibadat mereka? kalau begitu kenapa kelantan benakan patung buddha baring terbesar di asai tu

Tulang Besi said...

nik adli,cuba terang mcmna pegang islam kita jadi longgar bila kita benarkan kuil di s23 tu? adakah islam ajar pengikut agama lain tidak dibenar buat tempat ibadat mereka? kalau begitu kenapa kelantan benakan patung buddha baring terbesar di asai tu

Tulang Besi said...

nik adli, kalau nak masuk umno masuk aje terus. jgn jadi duri dalam daging dalam pas ni

Anonymous said...

//like Hindi's taking so many arab and persian words.. A hindu wont be muslim if suddenly he becomes gham (an arab word)or khusyi (a persianword) or even thankful i.e. syukria (definitely an arab loan word//
Not hindi taking lah fren..urdu is a fision of hindi and farsi(not arab)

Anonymous said...

Hindus are worshippers of "anything" divine.It's in their genes and they like anything which is holy.Not only they like to go temples,but they also worship spiritual gurus of any religion including one Tok Guru Nik Aziz.Their tolerance is very big.The problem is,India is the land which discovered all the laws of the infinite,but didnt broadcast it in a practical manner to it's citizens.As a result,we still see in India,age ol problems continue to plague the citizens.

Anonymous said...

If Nik Adli masyuk UMNO,he will be introduced to the world of Sodom and Gommorah..;-)..lot's babes,,party,hip hop..who knows they might even change his name to Nick Hopper Adli..just jokinglah ya..

Anonymous said...

We must attempt to broaden our mind and our hearts,if not,we will forever be stuck in the mud.

Tulang Besi said...

umno parti pembohong dan hamba tokeh judi dan arak

Anonymous said...

Wanna know something about cows,herds,cattles?


"Usha is the divine Dawn, for the Sun that arises by her coming is the Sun of the superconscient Truth; the day he brings is the day of the true life in the true knowledge, the night he dispels is the night of the ignorance which yet conceals the dawn in its bosom. Usha herself is the Truth, sunrta, and the mother of Truths. These truths of the divine Dawn are called her cows, her shining herds; while the forces of the Truth that accompany them and occupy the Life are called her horses. Around this symbol of the cows and horses much of the Vedic symbolism turns; for these are the chief elements of the riches sought by man from the gods. The cows of the Dawn have been stolen and concealed by the demons, the lords of darkness in their nether cave of the secret subconscient. They are the illuminations of knowledge, the thoughts of the Truth, gavo matayah, which have to be delivered out of their imprisonment. Their release is the upsurging of the powers of the divine Dawn.

It is also the recovery of the Sun that was lying in the darkness; for it is said that the Sun, “that Truth”, was the thing found by Indra and the Angirases in the cave of the Panis. By the rending of that cave the herds of the divine dawn which are the rays of the Sun of Truth ascend the hill of being and the Sun itself ascends to the luminous upper ocean of the divine existence, led over it by the thinkers like a ship over the waters, till it reaches its farther shore.

The Panis who conceal the herds, the masters of the nether cavern, are a class of Dasyus who are in the Vedic symbolism set in opposition to the Aryan gods and Aryan seers and workers. The Aryan is he who does the work of sacrifice, finds the sacred word of illumination, desires the Gods and increases them and is increased by them into the largeness of the true existence; he is the warrior of the light and the traveller to the Truth. The Dasyu is the undivine being who does no sacrifice, amasses a wealth he cannot rightly use because he cannot speak the word or mentalise the superconscient Truth, hates the Word, the gods and the sacrifice and gives nothing of himself to the higher existences but robs and withholds his wealth from the Aryan. He is the thief, the enemy, the wolf, the devourer, the divider, the obstructor, the confiner. The Dasyus are powers of darkness and ignorance who oppose the seeker of truth and immortality. The gods are the powers of Light, the children of Infinity, forms and personalities of the one Godhead who by their help and by their growth and human workings in man raise him to the truth and the immortality."
(Selections from the Sri Aurobindo Birth Centenary Library
from Volume 10, The Secret of the Veda)

Anonymous said...

"Apa kata kita buat gereja, kuil gerai babi dan kedai arak dekat rumah Malayamuda. Ana rasa dia pun akan cabut lari. Samak sana sini. Itupun kalau dia ni kariah surau. Kalau tak, faham saje lah apa jenis orang Malayamuda ni"

melayu moden tu en nik adli.heheh

"nik adli, kalau nak masuk umno masuk aje terus. jgn jadi duri dalam daging dalam pas ni"

ceh tb -tb..nik adli bagi pandangan tros ckap die duri dlam daging..ko ni lagi trok pada ISA menghukum org tros.kalo ko memerintah abes jemaah..kalo UMNO dgn sikap bongok nyer,,nampak sgt UMNO berjaya mentarbiah ko untuk jadi org'MATLAMAT MENGHALAL CARA"..tros mnghukum org..ko tu sebenar perosak jemaah..patotlah tinggal dek bini..bodo pnyer org

Anonymous said...

tb-tb jngan igat ko tu tinggi sgt sampei tak bleh ditegur..kalo btol ape salahnyer berlapang dada..ni org lain sket pendapat dpd pahaman taksub ko,pnggil org duri dlm dging lah,pengkhianat lah....hai rosak gerakan islam...mnta2 allah tapis lah ko ni,bkan pe bnyak sgt kerosakan ko bwak..lebih kurang macm yakjut makjutlah....errr lagi satu pe kate ko jge dlu kuarga ko k??kang ade org bwak lari kang...

dino_yps@yahoo.com said...

Aku cadangkan buat kat depan rumah YB yang sokong snagt buat kuil tu...apa nama ?

Anonymous said...

Kenapa kawasan tempat tinggal aku 95% penduduk melayu "beragama Islam", dan paling musykil 50 meter dari rumah aku wujudnya kedai judi sport toto satu mangkuk hayun pun tak bising dan berdemo kepala lembu.

Padahal yang ramai "ziarah" kedai judi sport toto itu orang melayu yang mengaku Islam. Siapa yang beri dan lulus lesen judi ini???

Setakat kuil hindu biar pi la depa nak bina.

Antara kuil hindu dan kedai judi sport toto yang mana umat "melayu beragama Islam" paling kerap "ziarah"??

Anonymous said...

kalau dah kedai toto dekat rumah, buatlah protes sehingga ianya di tutup. Bukannya menyokong kuil pulak sebagai tanda marah. Kalau kedai toto tu tutup kerana protes anda sekurangnya anda telah menjalankan tanggungjawab sebagai orang Islam dan pahala sentiasa berjalan. Kalau anda marahkan nyamuk kelambu dibakar iaitu menyokong kuil kerana adanya kedai toto maka anda menambah dosa selagi ada kuil disitu.. Analoginya : kalau marahkan BM maka kita pangkah muka calon BN dalam kertas undi itu. Jadi undi rosak kan. Marahkan kerajaan BN Selangor dulu yang luluskan lesen kedai toto, maka kita benarkan kerajaan PKR sekarang tambah lagi lesen toto. Baru padan muka BN dan juga padan muka orang melayu. By the way nama Nik Adli bukan seorang saja dalam Malaysia ni? Jangan salah sangka pulak. Kesian Tok Guru, anak dia dah kena hentam tak pasal-pasal. Lain kali read between the line.

Nik Adli

Anonymous said...

mmng lah tb tu jenis bongok pnyer keldai.berperasangka buruk jer slalu

Anonymous said...

saya yakin blog pewaris ummah ni blog umno. dan bnyk membohong dari ckp yg betul.

Tulang Besi said...

aku sokong buat kedai jual judi kat rumah nboh omar. bukan umno ni hamba tokeh arak dgn judi?

Anonymous said...

TB said "aku sokong buat kedai jual judi kat rumah nboh omar. bukan umno ni hamba tokeh arak dgn judi?"

ape? Kau nak samakan dia dgn Anwar yg telan duit berjuta dari Magnum? Ya, remember his good tennis buddy Nalla? Ni dah ada court case yang Anwar tak mau fakta yang Akan didedah.

BTW, bagus juga Luik dibina dikawasan Melayu. Pakatan Rakyat akhirnya menerima konsep Najib : 1Malaysia

Anonymous said...

TB said "aku sokong buat kedai jual judi kat rumah nboh omar. bukan umno ni hamba tokeh arak dgn judi?"

ape? Kau nak samakan dia dgn Anwar yg telan duit berjuta dari Magnum? Ya, remember his good tennis buddy Nalla? Ni dah ada court case yang Anwar tak mau fakta yang Akan didedah.

BTW, bagus juga Kuil dibina dikawasan Melayu. Pakatan Rakyat akhirnya menerima konsep Najib : 1Malaysia

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Bila dtg hindu bantai agama islam, tulang besi cabut jer...samala bila katrina seri masuk..org UMNO macam aku yg dok jawab...

They why call "prophet" Muhammad?And if the angels are not divine,then how come they came and quided Muhammad towards the SUPREME?

Prophet is a meseenger of God and it is never divine, we dont worship them, and never ever create any so called god head for them.

U still haven't answer my questions:

Does the followers of hindu dharma have an intermediate between the worshipper and the God?

Do they believe this intermediates have special powers that could intervene God decisions?

Angels are not divine. We dont worship anything except Allah because Allah is the only deity. this has answer your first question that islam is the only religion that preaches One God.

In Islam, it is Allah that ordered Jibril to convey the message and this is not divine.


Oh really?have u read the vedas?

This is burden for u to answer, not us!!

Not hindi taking lah fren..urdu is a fision of hindi and farsi(not arab)

I think you dont know anything about Hindi, syukria is from arab word syukran, meaning thanks.

So, u the Hindu that speak Hindi dont know how to thank without an arab loan word...thanks to the arab and persian..


Wanna know something about cows,herds,cattles?

Not interested in this cattle, cow herd thingy..

This aryan people, are you aryan? Or u just a dravidian tamil people?

So, are u dasyus or aryan? If u r not born to be aryan can u change ur line or heritage?

In islam, faith is important than bloodlines.

Anonymous said...

Strange that some of the residents in Section 23 can tolerate an Indah Water Oxygenation pond with all its inherent smell nearby but can't tolerate a Hindu temple that is located even farther away than the pond.

From my mapping scale, the temple would be at least 200 meters away from any house in that area today.

Correct me if I am wrong.

It's true what Micheal say. Alamak micheal biasa la Melayu kan suka layan perasaan mereka. Dia orang tak de otak , mungkin dia org tertinggal otak diaorg bersama-sama lembu yang diarakkan tu!

Buat malu aje lah. Cuba fikir pakai akai! Jangan membabi buta aje la. Allah jadikan manusia sebaik-baik kejadian tapi Melayu choose to be like lembu!

Tulang Besi said...


ape? Kau nak samakan dia dgn Anwar yg telan duit berjuta dari Magnum? Ya, remember his good tennis buddy Nalla? Ni dah ada court case yang Anwar tak mau fakta yang Akan didedah.
.

Berapa banyak daaa lesen judi kat Sabah Anwar dah tutup daaa.

Kao nak cerita jgn la cerita sampai orang tau kau bohong

Anonymous said...

//Prophet is a meseenger of God and it is never divine//
So in your opinion Prophet Muhammad is not a divine person eh?If what u say is all correct,then Salman Rusdie was betui lah?
//I think you dont know anything about Hindi, syukria is from arab word syukran, meaning thanks.

So, u the Hindu that speak Hindi dont know how to thank without an arab loan word...thanks to the arab and persian..//

man,u sure know how twist facts..what makes u think I am a hindi person?..and urdu,is a fusion of mostly farsi,turkish..only a sprinkle of arab words..go n ask any pakistani..

//This aryan people, are you aryan? Or u just a dravidian tamil people?

So, are u dasyus or aryan? If u r not born to be aryan can u change ur line or heritage?

In islam, faith is important than bloodlines.//

waah,u call me first hindi,now dravidain tamil..man,u r confused..tamil,for ur info,are aryan also..there is no divison..it's only indologist like Max Muller who gave this aryan,dravidian divison(to serve the Brits divide and rule policy)..nowhere in the vedas mentions about this aryan/dravidain divison..in fact tamils are most probably proto aryan..the indian race group is very ancient..and dasyus are agents of falsehood? do u match dasyus profile?

Anonymous said...

We might as well,abonden the title prophet attached to Muhammad,and restore upon him,the indian version,which is way more appropriate,and meaningful,which is VIBHUTI..Vibhutis and Avatars r the ones who have the capacity to alter the destiny of mankind..and prophet Muhamamd is known to indian sages,seers as a vibhuti..and a very might vibhuti too!!..a tak tau baca dan tulis man who reveals the highest truth about life and radically alters life's direction cannot just be an ordinary tom,nick,and harry..

Anonymous said...

Salam,
Sepatutnya time macam ni lah kita nak tgk umat Islam bersatu padu, ini tidak, kerajaan negeri asik menyalahkan UMNO je, cubalah orang melayu bersatu, dulu masa BN di Selangor aku tak pernah tgk pon upacara pecah tanah pembinaan kuil kat Selangor, tapi bile PKR memerintah ada pulak upacara tu..oppss yaa...nak amik hati orang India la katakan, aku bukan rasis...cuma nak kan hak orang Melayu sebagai tuan punya tanah, itu semua dah termaktub dan dipersetujui masa merdeka dulu, kalau nak tgk Malaysia tak beraja dan PM korang nanti Cina atau India, teruskan lah menyokong pakatan rakyat, isu arak kat Selangor pun terkehel lagi, hidup Harun Din!!!

Anonymous said...

Sahabat Kanan

So in your opinion Prophet Muhammad is not a divine person eh?If what u say is all correct,then Salman Rusdie was betui lah?

U'r confuse between divinity and prophethood. Muhammad was chosen to be a prophet and as His messenger to guide people not to associate partner with Allah and also to live righteously according to Islamic way of life.

Salman rushdie was never correct since he deny the prophetic message of Muhammad.

If being a prophet is divine, this is very incorrect concept in divinity especially in Islam because no other being can supplement or complement God i.e. Allah in anything. Allah is the most powerful and the exhalted one that can not be compare with any other being.


man,u sure know how twist facts..what makes u think I am a hindi person?..and urdu,is a fusion of mostly farsi,turkish..only a sprinkle of arab words..go n ask any pakistani..

I never twist any fact, it is u that can not bare the truth. If u r a hindi speaking hindu, u should be ashame of urself.How do you say thank you in Hindi? We r not talking about urdu, we are talking about Hindi.

Hindi has many loan words from arabic, persian and turkish which are the language of Muslims, not language of native Hindus. So, how do you say thank you in Hindi without using a loan word from arabic which is syukriya???


waah,u call me first hindi,now dravidain tamil..man,u r confused..tamil,for ur info,are aryan also..there is no divison..it's only indologist like Max Muller who gave this aryan,dravidian divison(to serve the Brits divide and rule policy)..nowhere in the vedas mentions about this aryan/dravidain divison..in fact tamils are most probably proto aryan..the indian race group is very ancient..and dasyus are agents of falsehood? do u match dasyus profile?

Suit urself to deny ur ancestral origin. U see the language of Hindi, Punjab, Urdu of the northern India is categorised as Indo European Language such as English, German, French etc.

U can see that in these language i.e. Hindi, Punjabi,the structure are the same with those european language. unlike tamil, malayalee, telugu which can be distinguished from the northern indian language as mentioned before not only by hearing them through phonetics but also the structure etc.

If a malay or a chinese switch on vanavil channel showing malayalee language, they couldnt tell the diffrenece between malayalee and tamil. And even, if they heard Fars (the language of indo European people), they think it is somesort of Hindi-Urdu kind of language.

Tamil is not a proto aryan people since they are in the southern part of India and people of Hindi-Urdu, northern India share closer genetic profiles with Central Asian, iranian, and even European more than the tamils.

From the facial structure the "aryan" people, resembles the white caucasian/iranian rather than sorry to say those estate people in Malaysia.

Like u say..it is just "most probably" without any scientific basis at all.

If veda contradict with science..well..it is ur problem. Dasyus problem is ur problem..since u r the agent of falsehood here. U match the profile.

Anonymous said...

//Muhammad was chosen to be a prophet//
Didnt u say earlier prohet is something "undivine"..so why attach an undivine title to Muhammad(SAW)?

//Tamil is not a proto aryan people since they are in the southern part of India and people of Hindi-Urdu, northern India share closer genetic profiles with Central Asian, iranian, and even European more than the tamils.//

hahahaha..What's their genetic markers?..man,u sure is ignorant..

Anonymous said...

//From the facial structure the "aryan" people, resembles the white caucasian/iranian rather than sorry to say those estate people in Malaysia.//
waah,tamil people dont have long noses kah?u r beggining to appear a highly racist freak..Do u know the ancient name of pondicherry?Well,for ur info,it's vedapuri, and many years ago,I came to know,there is a small group of tamil brahmins who are guardians of jaimini mimansa,which is memorised..not written down..and it has been passed down orally from one generation to another for thousands of years..and ,people from the north come down to south for pilgrimages..why ah?

Anonymous said...

//If veda contradict with science..well..it is ur problem. Dasyus problem is ur problem..since u r the agent of falsehood here. U match the profile.//
sorry to say,u know nothing about science let alone spiiritualy.u r probably one of those untas who have brainwashed thoroughly..

Anonymous said...

Agastya is one the greatest vedic rishis9(seers)..and the colloquay between him indra is legendry9in the vedas) ..now(hehe)..Agastya muni is said to have developed the tamil language:-)..the other interesting part is..according to legend,he did his tapasya(meditation) on the hills of malaya..hehe..

Anonymous said...

Stepehn Oppenheimer revealed something quite intersting in his book "eden in the east"..cant remember which chapter,but he reveals that once upon a time,there were 7 malay rishis here..recently bro Hishamuddin Rais wrote in the sun newspaper that the malay community has this tradition of keeping certan "type" of "knowledge" secret..man,this is so vedicish..it's true ,during the vedic/upanisahd periods,the secret knowledge of the vedas was kept secret and not revealed to any tom,nick and harry..

Anonymous said...

The constellation GREAT BEAR consits of 7 stars,and according to legenda,7 rishis represents those 7 stars and Agastya is one of them..Swami Vivekananda is believed to be a 'portion" of one those 7 rishis..Vivekananda came twice to Malaya..;-)

Anonymous said...

Bhaktivedanta VedaBase: Śrī Caitanya Caritāmṛta Madhya 9.223

malaya-parvate kaila agastya-vandana

kanyā-kumārī tāhāń kaila daraśana

SYNONYMS

malaya-parvate — in the Malaya Hills; kaila — did; agastya-vandana — obeisances to Agastya Muni; kanyā-kumārī — Kanyā-kumārī; tāhāń — there; kaila daraśana — visited.

hehe..;-)

Anonymous said...

Ibrahim Yaakob
Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, gelintar
Ibrahim Hj Yaakob atau IBHY lahir pada 27 November 1910 di Tanjung Kertau, Temerloh, Pahang - mati pada 8 Mac 1979 di Jakarta,Indonesia Jenazah beliau disemadikan di Taman Makam Pahlawan Kalibata, Jakarta. Pada batu nesannya, tercatat nama Ibrahim Kamel Agastya. (IBHY), Leftenan Kolonel purnawirawan TNI-AD, NRP 26217.

Ibrahim Yaakob adalah presiden dan pengasas Kesatuan Melayu Muda (KMM) dan tokoh politik Melayu pertama yang menentang kerajaan penjajah British. Walaupun beliau tokoh pejuang di Tanah Melayu, tetapi rakyat Malaysia terasa kehilangan beliau dan tidak mengetahui untung nasib tokoh hebat ini.....
http://ms.wikipedia.org/wiki/Ibrahim_Yaakob

Anonymous said...

to sahabat kanan

mampos tb nak tolong kalo islam kene bantai..die snyap je bleh la bai...
hehe..die pduli ape islam kene bantai jd die senang n doktrin anwar bleh tercapai..ntah2 si tb ni majusi.agama lain bkan men back up..agama sendiri
mampos wat lak..allahuakbar sedih tgk umat zaman la ni.x kire la umno ker pas ker..lbh kurang je..guna agama untuk kepentingan sendiri..mnta allah laknat lah orng mcm ni

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Didnt u say earlier prohet is something "undivine"..so why attach an undivine title to Muhammad(SAW)?

U r totaly confuse about the concept of divinity. Divinity is solely for Allah. No other being is divine, namely prophet, angels etc. Accepting other being as divine is associating Allah with them and considered sinful.

To spread of Allah, Allah has chosen prophet among mankind, they are human like you and me, but they are the role model for us to follow. They are free from sin and Allah will directly advice them of their deeds. That make them different from common people. But, divinty, nope.

But them to be divine, no, never, we are not allowed to worship them and make them offering like Hindus etc.


hahahaha..What's their genetic markers?..man,u sure is ignorant..

Again..this an answer from a loser, try to refute with facts

waah,tamil people dont have long noses kah?u r beggining to appear a highly racist freak..

this answer verify scientific theory that genetically tamil people are not closely related to the Indo-Aryan people

Well,for ur info,it's vedapuri, and many years ago,I came to know,there is a small group of tamil brahmins who are guardians of jaimini mimansa,which is memorised..not written down..and it has been passed down orally from one generation to another for thousands of years

It is ur believe and it is up to you to believe in folk tales etc. I have nothing to do with it, and if u can use that as a basis, so then the chinese can use the tale of Yellow emperor to describe the creation of the world

and ,people from the north come down to south for pilgrimages..why ah?

Hindu also goes for Btu Caves, why aah..???

this doesnt mean Hinduism started from batu Caves

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

sorry to say,u know nothing about science let alone spiiritualy.u r probably one of those untas who have brainwashed thoroughly..

Again, a losers answer, prove to me that the linguistic and genetic theory of the Tamil and Hindi speaking people are different rather than depending only on mumbo jumbos.

Petty...


Agastya is one the greatest vedic rishis9(seers)..and the colloquay between him indra is legendry9in the vedas) ..now(hehe)..Agastya muni is said to have developed the tamil language:-)..the other interesting part is..according to legend,he did his tapasya(meditation) on the hills of malaya..hehe..

For us, we dont care. but can u explain one thing..malayalee is the people of the hill. So, malaya, u can not simply says that is Malaya, because Malaya is only recent..people knew this area as Suvarna bhumi, langkasuka etc.

i'm not saying u r wrong, but the name Malaya is coined by the British not by the malay. It can be langkasuka, malaccan sultanate etc, but Malaya..emmm it is in the 19th century..

ur fact is wrong man..

Anonymous said...

//i'm not saying u r wrong, but the name Malaya is coined by the British not by the malay. It can be langkasuka, malaccan sultanate etc, but Malaya..emmm it is in the 19th century..

ur fact is wrong man..//

So am I wrong or right?Sheesh..the history of our country began with the arrival of the British kah?kahkahkahkah..neo coloniolism still rulez !!

Anonymous said...

u dont care,becos ur an materialist unta..malayalee are the people of the hills kot?For ur info,malai is one of the 7 sacred hills..

Anonymous said...

//Hindu also goes for Btu Caves, why aah..???//
Najib hindu kot..;-)

Anonymous said...

//Divinity is solely for Allah. No other being is divine, namely prophet, angels etc. Accepting other being as divine is associating Allah with them and considered sinful.//

So what's the purpose of praying..what's the source of everthing ?It's not the question of accepting divine or undivine..it's about the purpose of life,and everthing lah sir..but,what do u know?..u r an unta, who thinks the angels are undivine,and all else are undivine..man if we follow ur logic,it appears hell,devil,satan are the ultiamte rulers,betui tak?..we r sinful,undivine,only ALLAH is pure..

Anonymous said...

//this answer verify scientific theory that genetically tamil people are not closely related to the Indo-Aryan people//

So,bagi taulah that scietific theory?Once again if we follow ur logic,Hitler was right,and all else is false

Anonymous said...

//It is ur believe and it is up to you to believe in folk tales etc. I have nothing to do with it, and if u can use that as a basis, so then the chinese can use the tale of Yellow emperor to describe the creation of the world//

kahkahkahkah..ma,u r cacat from UMNo's rectum..jaimini=yellow emperor=creation..sudahlah moron..go back to tanjung rambutan..kahkahkah

Anonymous said...

Heleh.. kenapa la semua2 ni nak marah2 penduduk2 sec 23 tu.. dah mmg sebelum datangnya kerajaan baru ni.. penduduk2 ni dah tinggal situ dan ada juga yang beli rumah kat situ. Jadi HAK mereka la tak setuju nak bina kuil kat situ.

Kalau nak libatkan politik mmg la UMNO la yang dituduh jadi penghasut. Sbb kerajaan baru diperintah olh siapa?

Masalahnya sekarang penduduk marah sbb HAK mereka nak hidup aman damai dia kawasan perumahan sendiri nak DIRAMPAS olh kerajaan yang baru memerintah tak sampai 1 pengal.

Kalau btul nak layan kehendak kaum HINDU or agama lain.. semua rumah ibadat buat kat tengah2 shah alam tuh.. jauh dari kawasan peruhaman. Saya bg cadangan macam ni.. sbb kerajaan baru tak blh nak ikut perancangan bandar yang dibuat olh kerajaan lama. Jadi nak puaskan hati semua Pihak.. buat kat dalam pusat bandar shah alam.

Anonymous said...

Itu cacat dari Milton's "Paradise Lost" apasai dah diam?

Anonymous said...

Yoohoo.. eo nazi..tolong bagi tau genetic markers,mtDNA jenis apa dan lain owang2 south asia..

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

So am I wrong or right?Sheesh..the history of our country began with the arrival of the British kah?kahkahkahkah..neo coloniolism still rulez !!

The history of our country was way back millenium ago. But the so -called malaya hill..mmm..seems dodgy..nobody called this Malaya except the British..or maybe those rishi are british..

u dont care,becos ur an materialist unta..malayalee are the people of the hills kot?For ur info,malai is one of the 7 sacred hills..

If this is the way a good Hindu act in adebate, no wonder people of seksyen 23 shah alam dont want a temple to be built near their home..

Like i told u, i dont care about ur sacred mountain. It is ur problem, not ours


So what's the purpose of praying..what's the source of everthing ?

The purpose of praying is to worship and glorify Allah. We humans are the caliph of Allah to rule the earth accordingly to the law of Allah and also use the intelligent to rule the world. That is our purpose of creation

u r an unta, who thinks the angels are undivine,and all else are undivine..man if we follow ur logic,it appears hell,devil,satan are the ultiamte rulers,betui tak?..we r sinful,undivine,only ALLAH is pure..

It is not my logic, but this is revelation from Allah. Only Allah is the exhalted one. Although we make sins, but we are forgiven through our repentance.

Hell, devil, satan is not our ruler. they are also creation of God like u and me.

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

So,bagi taulah that scietific theory?Once again if we follow ur logic,Hitler was right,and all else is false

Give ur refutation using science not just babling

kahkahkahkah..ma,u r cacat from UMNo's rectum..jaimini=yellow emperor=creation..sudahlah moron..go back to tanjung rambutan..kahkahkah

is the answer from a sane person?

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

So,bagi taulah that scietific theory?Once again if we follow ur logic,Hitler was right,and all else is false

Give ur refutation using science not just babling

kahkahkahkah..ma,u r cacat from UMNo's rectum..jaimini=yellow emperor=creation..sudahlah moron..go back to tanjung rambutan..kahkahkah

is the answer from a sane person?

Anonymous said...

This is frm TGHH..
"Kata Rubi'e, "Kami mengajak sesiapa yang mahu kepada satu gagasan dasar dan konsep daripada mengabdikan diri kepada manusia kepada mengabdikan diri kepada Allah. Daripada kezaliman ajaran pelbagai-bagai agama, teori dan pendekatan ciptaan manusia kepada mengabdikan diri kepada Allah SWT. Daripada dunia yang sempit kepada wawasan dunia sehingga hari akhirat".

What does TGHH mean by sayin "
kezaliman pelbagai bagai agama,teori dan pendekatan ciptaan manusia?..Is is trying to say there are religions which are zalim,tak betui,sesat?let's not forget during Nabi's period Buddhism and Taoism was still in existence,and Christinaity masih wujud..in eastern teachings,termasuk islam there is no such thing as "ciptaan"..only science useses that term "ciptaan"..and since when agama org lain is "teori"?And TGHH doesnt realise the concept of "kemerdekaan" ie liberation,moksha is the nuklius of Buddhism ,sanatan dhrama..liberation in islam comes from the effects/results of surrendering to the Absolute,because in ilsam there is no such thing as "escaping"..TGHH doesnt realise the concept of surrender/sacrife/submission is nothing new..the vedic rishis used to do it,Buddha did it,and the Gita spoke about it very clearly..Can TGHH explain in detail about the principals of One in All,All in All,Total Unity as mentioned in Islam and also in the Vedas?

Anonymous said...

//ve ur refutation using science not just babling//
Hi there!!;-) haha..i want you to display whatever u know..tell us in detail about Rx,mtDNA, Y chromosms,what theory, regarding the people frm South Asia..I want you to reveal wheter or not there are wide differnces in genetic diveristy of southern indians and northern indians as well as the orang asli of south asia..

Anonymous said...

Buddha'ss liberation is ABSOLUTELY TOTAL..meaning absortion into the the absolute..Budhha"s 8 fold path is about that.Why did Buddha talked about liberation?Because the world is full of ills,and afflictions,and the only way out is thru nirvana, ie.dissapearing into the adsolute.Buddha in fact never spoke about gods,or god..because in the absolute of the inderteminable,everything is "nil","kosong",',no space,no time,nothing..in there is the total /kemerdekaan of the Buddha..

Anonymous said...

Islam and the holy quran reveals two things very very clearly.One the "process" of surrendering,and why must people surrender,and the revelations of the atributes of the Supreme,and life& everything else is not only real but an extension of the Supreme itself.Buddhism, and Adi Sankara's Adveda spoke about liberation into absolute which is featureless,and this made people think,earth,and everthing else is an illusion..only the absolute is true,rest all maya..ini betui,bukan salah,tapi the dillema about life on earth is still not solved..and the arrival of Muhammad was in a way to correct this paradox about life on earth being an ilusion..and what the holy quran reveals are the powers of creation..yes all those words like bliss,might,wisdom,compassion are not only attributes but are actually supreme powers,powers of the infinte,absolute power that creates things and the supreme sight/knowlede/consciosuness on oneness..

Anonymous said...

[Yusufali 13:15] Whatever beings there are in the heavens and the earth do prostrate themselves to Allah (Acknowledging subjection),- with good-will or in spite of themselves: so do their shadows in the morning and evenings.

Note the words "whatever beings"..not just muslims ok..this verse reveals everything is the creation of the Supreme,hence whether we realise or not, everything is actually powered(and created) by the Supreme HIMSELF..its the divine in every being surrendering/praying/acknowledging the divine..

Anonymous said...

[//Yusufali 17:71] One day We shall call together all human beings with their (respective) Imams: those who are given their record in their right hand will read it (with pleasure), and they will not be dealt with unjustly in the least.//

so the word "imam" is not just hak cipta terpelihara of the muslim imams..

Anonymous said...

[Yusufali 24:41] Seest thou not that it is Allah Whose praises all beings in the heavens and on earth do celebrate, and the birds (of the air) with wings outspread? Each one knows its own (mode of) prayer and praise. And Allah knows well all that they do.

Allah,The Supreme who is full of compassion and love praises the prayers /aspirations of all beings,including the bird.

Anonymous said...

Buddha mentioned no god or gods and the Absolute as the only truth and real, and the world an illusion.Muhammad(PBUH) reaffirms there is no god,and the absolute is real&true BUT goes beyond the absolute of non manifestation(the indeterminable absolute ie the nirvana of Lord Buddha) and into the extreme limits of the infinite which is both static and dynamic(the creaking of the pen/kalam,the self which deoesnt resemble the universe or anything human..).This static cum dynamic absolute of the absolute/Self is known as the Supreme Conscious being,and creation/manifestion/projection comes from this absolute.The vedic term(s) for this absolute is purusottama-The Supreme,the Highest Purusa,the Supreme Conscious Being,and it's the same as Para Purusa-the Supreme Soul,the Self enjoying both the stillnes and the movement,but conditioned and limited by neither of them.

Anonymous said...

[Yusufali 81:20] Endued with Power, with rank before the Lord of the Throne,

[Yusufali 2:255] Allah! There is no god but He,-the Living, the Self-subsisting, Eternal. No slumber can seize Him nor sleep. His are all things in the heavens and on earth. Who is there can intercede in His presence except as He permitteth? He knoweth what (appeareth to His creatures as) before or after or behind them. Nor shall they compass aught of His knowledge except as He willeth. His Throne doth extend over the heavens and the earth, and He feeleth no fatigue in guarding and preserving them for He is the Most High, the Supreme (in glory).

[Yusufali 59:24] He is Allah, the Creator, the Evolver, the Bestower of Forms (or Colours). To Him belong the Most Beautiful Names: whatever is in the heavens and on earth, doth declare His Praises and Glory: and He is the Exalted in Might, the Wise.




My Self is that which supports all the beings and constitues their existence..I am the Self which abides within all beings
(The Gita)

One indivisible that is pure existence
(Chandogya Upansihad)

This secret Self in all beings is not apparent,but it is seen by means of the Supreme reason,the subtle,by those who have the subtle vision
(Katha Upanishad)

Anonymous said...

The First (Primary) Poise of the Supermind(Vijnana)

"Sachchidananda not resting in its pure infinite invariable consciousness, but proceeding out of this primal poise, or rather upon it as a base and in it as a continent, into a movement which is its form of Energy and instrument of cosmic creation."
The Life Divine by Sri Aurobindo (10th ed.), , pp.144
This is-

"-the nature of this first and primary poise of the supermind which founds the inalienable unity of things. It is not the pure unitarian consciousness; for that is a timeless and spaceless concentration of Sachchidananda in itself, in which Conscious Force does not cast itself out into any kind of extension and, if it contains the universe at all, contains it in eternal potentiality and not in temporal actuality. This, on the contrary, is an equal self-extension of Sachchidananda all-comprehending, all-possessing, all-constituting. But this all is one, not many; there is no individualisation. It is when the reflection of this supermind falls upon our stilled and purified self that we lose all sense of individuality; for there is no concentration of consciousness there to support an individual development. All is developed in unity and as one; all is held by this Divine Consciousness as forms of its existence, not as in any degree separate existences. Somewhat as the thoughts and images that occur in our mind are not separate existences to us, but forms taken by our consciousness, so are all names and forms to this primary supermind. It is the pure divine ideation and formation in the Infinite, -- only an ideation and formation that is organised not as an unreal play of mental thought, but as a real play of conscious being. The divine soul in this poise would make no difference between Conscious-Soul and Force-Soul, for all force would be action of consciousness, nor between Matter and Spirit since all mould would be simply form of Spirit."
The Life Divine/Sri Aurobindo (10th ed.), , pp.146

Anonymous said...

The Second (Secondary) Poise of the Supermind
The second of the three poises of the Supramental Truth-Consciounsess, is described by Sri Aurobindo says

"In the second poise of the supermind the Divine Consciousness stands back in the idea from the movement which it contains, realising it by a sort of apprehending consciousness, following it, occupying and inhabiting its works, seeming to distribute itself in its forms. In each name and form it would realise itself as the stable Conscious-Self, the same in all; but also it would realise itself as a concentration of Conscious-Self following and supporting the individual play of movement and upholding its differentiation from other play of movement, -- the same everywhere in soul-essence, but varying in soul-form. This concentration supporting the soul-form would be the individual Divine or Jivatman as distinguished from the universal Divine or one all-constituting self. There would be no essential difference, but only a practical differentiation for the play which would not abrogate the real unity. The universal Divine would know all soul-forms as itself and yet establish a different relation with each separately and in each with all the others. The individual Divine would envisage its existence as a soul-form and soul-movement of the One and, while by the comprehending action of consciousness it would enjoy its unity with the One and with all soul-forms, it would also by a forward or frontal apprehending action support and enjoy its individual movement and its relations of a free difference in unity both with the One and with all its forms. If our purified mind were to reflect this secondary poise of supermind, our soul could support and occupy its individual existence and yet even there realise itself as the One that has become all, inhabits all, contains all, enjoying even in its particular modification its unity with God and its fellows. In no other circumstance of the supramental existence would there be any characteristic change; the only change would be this play of the One that has manifested its multiplicity and of the Many that are still one, with all that is necessary to maintain and conduct the play."
The Life Divine (10th ed.), , pp.146-7

Anonymous said...

The Third (Tertiary) Poise of the Supermind
Concerning the third of the three poises of the Supramental Truth-Consciounsess, Sri Aurobindo says

"A third poise of the supermind would be attained if the supporting concentration were no longer to stand at the back, as it were, of the movement, inhabiting it with a certain superiority to it and so following and enjoying, but were to project itself into the movement and to be in a way involved in it. Here, the character of the play would be altered, but only in so far as the individual Divine would so predominantly make the play of relations with the universal and with its other forms the practical field of its conscious experience that the realisation of utter unity with them would be only a supreme accompaniment and constant culmination of all experience; but in the higher poise unity would be the dominant and fundamental experience and variation would be only a play of the unity. This tertiary poise would be therefore that of a sort of fundamental blissful dualism in unity -- no longer unity qualified by a subordinate dualism -- between the individual Divine and its universal source, with all the consequences that would accrue from the maintenance and operation of such a dualism.

It may be said that the first consequence would be a lapse into the ignorance of Avidya which takes the Many for the real fact of existence and views the One only as a cosmic sum of the Many. But there would not necessarily be any such lapse. For the individual Divine would still be conscious of itself as the result of the One and of its power of conscious self-creation, that is to say, of its multiple self-concentration conceived so as to govern and enjoy manifoldly its manifold existence in the extension of Time and Space; this true spiritual individual would not arrogate to itself an independent or separate existence. It would only affirm the truth of the differentiating movement along with the truth of the stable unity, regarding them as the upper and lower poles of the same truth, the foundation and culmination of the same divine play; and it would insist on the joy of the differentiation as necessary to the fullness of the joy of the unity."
The Life Divine (10th ed.), , pp.147-8

Anonymous said...

If we interpret from religious point of view,everthing becomes chaotic,and confused.Kesamaan agama,kekurangan or kelebihan of this or that ugama has caused lot's of trajedies on this earth.True,no religion is the same,but what is not understood is that essentially the source of every religion is spiritual,and it's from this angle we must try to undertsand,the kekurangan or kelebihan sesuatu agama.For the hindus,there is no such thing as agama.The source of hindu dharma is the vedas,which is about the eternal laws of the Supreme.That's it.Habis cerita.Buddha himself never ever talked about forming a religion,and the 8 fold path is about detachments frm worldly desires,and nirvana of the absolute is the only way out,and the world is not real because it doesnt reflect the attributes of the Self(which is true,as Prophet Muhammad himself described in his ascension beyond the 7th heaven).Jesus Christ,rebelled against the teachings of talmud,the torah,and did not follow sabath,and wanted to transform the jewsih community,through,divine principals of love,compassion and soul equality.But love and compassion alone werent enuff to transform the highly rebelious jewish community,and humanity at large. "Something" extra was neccassary to revolutionise humanity. So what is essentialy the ketuanan of islam?islam reveals the supreme is full of compassion,love,and justice,equality,wisdom..didnt the 1000's of indian saints and rishis,buddhas,christs preach and spread love, compassion?Buddha in fact declared that as long as there is suffering on this earth,he will never ever dissapear into the absolute.And the doctrine of sacrife and surrender to the divine only is one of the Gita's commands.So what's the kelebihan of ketuanan islam?Can we depend on islamic scholars who are themselves divided into 2 main mazhabs,and all the time fighting with each other,and by forming sects,they are in actual fact are going against the revelations of the Prophet Muhamamd and Islam?Islam is suppose to be one,yet we see now,so many types of offshoots..so..can we depend solely on Islamic scholars to tel us,the kelebihan/ketuanan of Islam?

So what is the ketuanan of Islam?The answer is, Buddhism,Shankara's adwaita,the teachings of Gita,all of them stop at the absolute which is not determinable ie,the the motionless,timeless,spaceless self.And in the quran,we are shown,after a lapse of thousands of years,the totality of the Absolute Supreme consciousnes/power.Ya..The Quran reveals what the hindus call Adi Shakti,plus Vijnana..That's right,The Holy Quran is all about the DIVINE'S WORKINGS AND POWERS..

Anonymous said...

Siapa Melayu yang Menyokong Buat Kuil ni... Sila beli rumah dan duduk kat sana... baru tau rasa...


Suruh Khalid Berahim dan Khalid Samad tu duduk dekat Area Kuil tu...


kalau nak banyak banyak kuil... duduk dekat india laa.... bodoh!!!

Anonymous said...

//Siapa Melayu yang Menyokong Buat Kuil ni... Sila beli rumah dan duduk kat sana... baru tau rasa...


Suruh Khalid Berahim dan Khalid Samad tu duduk dekat Area Kuil tu...


kalau nak banyak banyak kuil... duduk dekat india laa.... bodoh!!!//

excuse me..Mr.Mayaree Samy..suruh Rosmah dan Jib pi jumpa GURU JI sekali lagi..kahkahkahkahkahkah

nota kaki:GURuruji adlah occultist dari kerala yg banyak membantu Jib dan Mah..setiap agama ada depa punya tuakang pawang,bomoh..harun Din dari PAS pun lebih kurang serupa jugak(plus a "tourist guide"..hehe..ada dengar cerita dia hantar jin dan tonik dari Putra jaya ke Genting?Madey al kerala pundey kutty risau siang malam sebab ada penunggu kat Putra jaya,jadi dia call lah tokoh koprat bomoh specialist Harun Din..)

Anonymous said...

Yalah...setiap ugama ada depa punya fair share of fanatics,loose nuts,moralist,aoccultists..dat's why age ol problems cannot be solved..

Anonymous said...

Each religion has helped mankind. Paganism increased in man the light of beauty, the largeness and height of his life, his aim at a many-sided perfection; Christianity gave him some vision of divine love and charity; Buddhism has shown him a noble way to be wiser, gentler, purer, Judaism and Islam how to be religiously faithful in action and zealously devoted to God; Hinduism has opened to him the largest and profoundest spiritual possibilities. A great thing would be done if all these God-visions could embrace and cast themselves into each other; but intellectual dogma and cult egoism stand in the way.
(Sr Aurobindo/Essays in Philosophy and Yoga, p.211)

Anonymous said...

"Mahomed's mission was necessary, else we might have ended by thinking, in the exaggeration of our efforts at self-purification, that earth was meant only for the monk and the city created as a vestibule for the desert."

(Sri Aurobindo/Essays Divine and Human, p.444)

Human beings are still fascinated with 'escapism"..the temptation for nirvana,mokhsha,liberation,kemerdekaan still rules the psyche of human beings..and Muhamamd The Mighty Vibhtuti of Allah came to correct this..He revives and restores that EVERYTHING is part of the Supreme himself..everything..every being,object is a manifestation of HIM(the 2nd and 3rd status of Supreme wisdom-consciousness/suprammental consciousness-knowledge are clearly revealed in the quaran)..nothing is outside him..and the other thing Muhammad the Mighty Prophet of Allah does is to "bring back" the meaning of soul,who is the Divine himself in every being..this is so crucial..so important,because in Buddhism and other spiritual movements that denies life as real,soul is negated(in fact in Buddhism,everthing is negated,only the Absolute is real)..it's this soul ,who is the Supreme himself "locked" in every being on earth which sustains us..it's the soul that uses our mind,life,body,to evolve things/beings here on earth(it all started with the clay/matter).. Islam revives the truth that was revealed to the vedic rishis(thousands of years b4 Buddha)and revives the vedic spirit that became lost due to the impact and influence of Buddhism..

Anonymous said...

What i can say is a true muslim wont be intimidated by other religion or race but a true malay ..... maybe!

Anonymous said...

Salam. Just a little something from one of the residents of Section 23, Shah Alam. My request before you publish anything regarding whatever issue (now the focus is on Section 23), is that :-
1) Kindly do not look only at the surface of the matter. It has more layers than what was being portrayed by the media or by people of interest.

2) Study why the residents at Section 19 'demanded' the removal of the said temple & why the impact on the said temple (socially, physically &mentally), the lack of action & the biaseness by those elected thereof has angered the residents of Section 23. We have lived in peace & harmony with other residents from other races & beliefs (spiritual or political) for the past 4 years before the said elected officials suddenly dumps 'this matter' into our so-called laps....this is not a political ploy nor just a religious issue...it is more than that.

3) After doing 1) & 2) then put yourself in our shoes , how would you react if the same thing were to happen to you? Or would it be the case of 'calling the kettle black'...(if that is the right term)...

4) Study the Quran & Hadiths properly and as a whole, not partially just to prove your point.

5) Finally my deepest apologies for everything I've said, Maaf Zahir & Batin & Selamat Menunaikan Ibadah Puasa.


hajah23

Anonymous said...

DENGAN MENYEBUT NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG.

Surat ini ditujukan kepada Khalid Ibrahim, Khalid Samad, Rodziah Ismail, Pengerusi Persatuan Penduduk Seksyen 23, Hj. Zainuddin & Pengerusi Surau Seksyen 23, Azrul Hakim, Penduduk ISLAM Seksyen 23, Para pemimpin ISLAM dan umat ISLAM keseluruhannya.

Saya merupakan seorang penduduk di Seksyen 23 dan telah hidup secara aman bersama jiran tetangga yang berbilang bangsa dan berlainan agama. Pelbagai aktiviti telah dianjurkan oleh Persatuan Penduduk untuk kebaikan penghuni tanpa mengira bangsa dan agama. Jiran-jiran saya terdiri dari kaum India. Ada yang beragama Kristian dan Hindu. Manakala kaum Cina pula ada yang beragama Kristian dan Buddha.. Saya terpanggil untuk memberikan sedikit cebisan pandangan saya berikutan kekecohan yang berlaku di kawasan perumahan kami sejak akhir-akhir ini. Semoga usaha saya ini mendapat keredhaan ALLAH S.W.T. INSYAALLAH.

Saya ucapkan tahniah kepada KHALID IBRAHIM kerana masih ingin meneruskan hasrat untuk memindahkan kuil dari Seksyen 19 ke Seksyen 23. Perlu diingat sejarah Khir Toyo dan UMNO/BN, SALAH SATU FAKTOR KEKALAHAN pada 2008 adalah berpunca dari ‘anugerah penyapu’ yang diberikan. TIDAK MUSTAHIL KEJATUHAN PAKATAN RAKYAT SELANGOR AKAN BERPUNCA DARI PROJEK KANDANG KHINZIR, ISU ARAK DAN PEMBINAAN ATAU PEMINDAHAN KUIL. INSYAALLAH.

Saya juga mengucapkan terima kasih kepada KHALID SAMAD kerana menerangkan sejarah kuil di Seksyen 19 dengan begitu panjang lebar. Cuma tuan TERLUPA menjawab isu yang dibangkitkan oleh penduduk Seksyen 23 - MENGAPA PEMINDAHAN KUIL DARI SEKSYEN 19 DIPINDAHKAN KE SEKSYEN 23 YANG MANA MAJORITI PENDUDUK ADALAH YANG BERAGAMA ISLAM? Sedangkan pada bulan Mei 2009, pertanyaan penduduk mengenai isu kuil tersebut ditolak mentah-mentah dan penduduk dikatatakan mempercayai ‘khabar angin’. ADAKAH INI JAWAPAN DAN TINDAK TANDUK SEORANG PEMIMPIN ISLAM YANG DILANTIK? KINI, SUDAH TERANG LAGI BERSULUH!!!

Sekiranya UMNO/BN GAGAL menangani isu kuil di seksyen 19 yang mana majoriti penduduk adalah beragama ISLAM, tuan sebagai salah seorang pemimpin yang dilantik hendaklah cuba menyelesaikannya permasalahan penduduk tersebut. Sekiranya SATU-SATUNYA JALAN PENYELESAIAN YANG DAPAT DICAPAI ADALAH SEKADAR MEMINDAHKAN KUIL DARI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23 YANG JUGA MEMPUNYAI MAJORITI PENDUDUK YANG BERAGAMA ISLAM, itu bukanlah satu penyelesaian yang bijak kerana anda cuma ‘MENCAMPAKKAN’ MASALAH KUIL DI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23!!!

ADAKAH KERAJAAN PAKATAN RAKYAT PULA INGIN MENCIPTA REKOD UNTUK MEMINDAHKAN KUIL DARI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23 DAN MENGULANGI IGAUAN DAN TRAUMA YANG DIHADAPI OLEH PENDUDUK ISLAM DI SEKSYEN 19 KEPADA PENDUDUK ISLAM DI SEKSYEN 23 DALAM TEMPOH TIDAK SAMPAI 2 TAHUN SEJAK MEMERINTAH SELANGOR???

ADAKAH INI PERUBAHAN YANG DIINGINKAN OLEH PENDUDUK SHAH ALAM SEWAKTU MENGUNDI PADA 2008???

SURAH AL-MAIDAH : 90
“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar (arak), berjudi, (BERKORBAN UNTUK) BERHALA, mengundi nasib dengan panah adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.”

-hajah23

Anonymous said...

Di Malaysia, terdapat kepelbagaian agama, bangsa dan kaum, maka lahirlah pelbagai parti politik seperti UMNO, PAS, PKR, DAP dan lain-lain. Mereka semua ada yang hidup berjiran. Begitu juga di Seksyen 23. TETAPI KAMI TIDAK PERNAH MENJADIKAN PARTI POLITIK SEBAGAI ALASAN UNTUK BERMUSUH DAN KAMI DAPAT HIDUP BERJIRAN DENGAN AMAN. KEPADA AHLI-AHLI POLITIK, CUBA CELIKKAN MATA DAN BUKA MINDA MENGENAI ISU YANG SEBENARNYA! KAMI MEMBANTAH PEMINDAHAN KUIL DARI SEKSYEN 19 KE SEKSYEN 23 DI MANA MAJORITI PENDUDUK ADALAH BERAGAMA ISLAM!!!

Kepada RODZIAH ISMAIL pula saya ucapkan jutaan terima kasih kerana ketidakprihatinan puan ke atas permasalahan yang melanda penduduk ISLAM di Seksyen 23. PERTANYAAN PENDUDUK DARI BULAN MEI 2009 MENGENAI ISU KUIL TERSEBUT HANYA DIJAWAB PADA BULAN OGOS 2009. ITUPUN JAWAPAN DIBERIKAN MELALUI MEDIA CETAK. MENGAPA WAKIL RAKYAT UNTUK PENDUDUK SEKSYEN 23 PERLU ADA PEJABAT DI SEKSYEN 23 SEKIRANYA TIDAK PERNAH BERJUMPA ATAUPUN INGIN BERKHIDMAT UNTUK PENDUDUK SEKSYEN 23???

Kepada Pengerusi Penduduk, HAJI ZAINUDIN, saya berharap tuan agar dapat memimpin penduduk ISLAM Seksyen 23 bagi membela nasib kami dan anak-anak kami demi menegakkan agama ISLAM. INSYAALLAH.

SURAH AT-TAUBAH : 123
“Hai orang-orang yang beriman, perangilah orang-orang kafir yang di sekitar kamu itu, dan hendaklah mereka menemui kekerasan daripadamu, dan ketahuilah, BAHAWASANYA ALLAH BESERTA ORANG-ORANG YANG BERTAQWA.”

Kepada Pengerusi Surau, AZRUL HAKIM, saya utarakan pertanyaan-pertanyaan tersebut. Adakah wajar seseorang mengherdik dan memaki seseorang yang lebih tua dari dirinya yang sebaya dengan ayahnya sendiri? Dalam ceramah agama pula adakah wajar diceritakan perihal seorang pendakwah bebas yang ‘berkawan rapat’ dengan seorang artis wanita sebelum isteri pendakwah bebas tersebut tampil ke media massa untuk menerangkan keadaan sebenar rumahtangga mereka? Adakah wajar juga sewaktu ceramah agama, dijadikan medan untuk menjelaskan mengenai lokasi kuil sedangkan orang yang menjelaskan perkara tersebut bukanlah ahli yang layak ataupun wakil rakyat yang dilantik untuk menerangkannya kepada penduduk? Adakah wajar juga sesi ceramah agama dijadikan medan untuk memburuk-burukkan orang-orang lain yang seagama ISLAM hanya kerana berlainan pendapat atau berlainan parti politik? WALLAHU’ALAM.

AKHIR SEKALI, saya memohon maaf di atas kata-kata yang menyinggung perasaan tuan puan tetapi saya menjalankan tanggungjawab saya sebagai seorang ISLAM untuk mengingatkan di antara satu sama lain. SEGALA YANG BAIK DATANGLAH DARI ALLAH S.W.T DAN YANG BURUK DATANGNYA DARI SAYA SENDIRI.

SURAH AL-FURQAN : 17
”Dan (ingatlah) suatu hari (ketika) ALLAH menghimpunkan mereka beserta apa yang mereka sembah selain ALLAH , lalu ALLAH berkata (kepada yang disembah); ‘ Apakah kamu yang menyesatkan hamba-hambaKU itu, atau mereka sendirikah yang sesat dari jalan (yang benar)?”

AL-FATIHAH : 5-7
“Hanya kepada engkaulah kami menyembah dan hanya kepada engkaulah kami mohon pertolongan”. TUNJUKILAH KAMI JALAN YANG LURUS, (iaitu) jalan orang-orang yang telah engkau anugerahkan nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai (Yahudi), dan bukan (pula jalan ) mereka yang sesat (Nasrani)”.

SURAH AL-AN’AM : 162
“SESUNGGUHNYA SOLATKU, IBADATKU, HIDUPKU DAN MATIKU HANYA UNTUK ALLAH, TUHAN SEMESTA ALAM.”

AMIN YA RABBAL ALAMIN.

-hajah23

Anonymous said...

Adakah perlu penduduk seksyen 23 dijadikan kambing hitam semata2 bagi memenuhi agenda politik kerajaan selangor? Adakah penduduk seksyen 23 perlu bersabar sebagaimana penduduk seksyen 19?

BAGAIMANA KALAU INI TERJADI DI KAWASAN PERUMAHAN TUAN PUAN??? ADAKAH TUAN PUAN AKAN BERSETUJU DAN MEMBISU TANPA PROTES??

hajah23

Anonymous said...

Hi. My name is Isaac. I’m an Indian. I’m a Christian. I’m also a resident in Section 23. I would like to say a few words regarding this issue, if I may. I read somewhere that states that ‘there was no Chinese tionghua at the said dialogue ‘…I beg to differ because my friend, who is Chinese, went to the meeting and so does a few other Chinese who oppose to the relocation of the said temple.
As for me, I admire the courage of my Malay neighbours who stands up for their rights as well as the Indians who stood their ground & request to have a temple that is close to their house. If the state government would offer to build a church of my belief, I’d jump for joy as well.
However, after much deliberation, a few of the neighbours of the Buddhism faith & Christianity (including yours truly) decided not to attend the said dialogue not because we are afraid to or were intimidated as suggested by certain quarters but out of respect to both parties involved in this dispute, i.e. the Malays and the Indians of Section 23, Shah Alam. Neither the Indians nor the Malays of Section 23 requested for the said temple to be relocated here but now they are at opposing side just because the state government deemed that Section 23 is ‘a strategic place’ for the relocation and somehow managed to ‘skipped certain requirements needed’ for the said relocation. After being pressured by the residents and ngo’s and receiving a letter from the Ruler of Selangor (aired by tv3 if I’m not mistaken) only then the state government succumbs & decided to hold an open dialogue with the residents. Alas, by then, the damage was severe and as they say, ‘all hell broke loose’. No pun intended.
My personal opinion is that, this issue could have been handled differently & wisely from the beginning from the yang berhormats’ namely, yb Rodziah & yb Khalid. However, they played ‘a cat & mouse game’ with the residents particularly with the Malays (not to mention lying to the residents on more than one occasion) and ‘sweet coated’ their talk with the Indians and the head priest of the said temple.
After a few months, this issue has taken a new turn and erupted & snowballed into the infamous demonstration by the Malays due to the lack of effort from both the yang berhomats’.
My wish is that outsiders do not view this issue from the political point of view nor the religious point of view because we, the residents of Section 23 are getting along beautifully with each other regardless of gender, race or religion. To the yang berhormats, please ensure that your duty to the public is upheld above your personal interest or political agenda. Also, stop seeing every little issue as a ‘political issue’ which clearly shows how mature our politicians and their followers are. No pun intended here either.
Thank you.

Anonymous said...

FAKTA TAPAK LOKASI KUIL DI SEKSYEN 23:
1. BERDEPAN DENGAN TAMAN PERMAINAN KANAK2 YANG TELAH DIBINA SEJAK 2005 DAN TELAH DIGUNAKAN OLEH KANAK2 UTK BERMAIN. ADA BASEBALL COURT, BUAIAN, GELONGSOR KANAK2, COURT UTK SEPAK TAKRAW DAN TEMPAT DUDUK SERTA WAKAF. TAMAN PERMAINAN KANAK2 INI CUMA DI SEBERANG JALAN DARI TAPAK LOKASI KUIL.

2. BERDEKATAN DENGAN DEWAN SERBAGUNA.

3. BERDEKATAN DENGAN RUMAH2 DI JALAN BONUS DAN JALAN TARIF.

4. TERDAPAT SATU TADIKA ISLAM DI JALAN BONUS DAN SATU TASKA PROTON DI JALAN TARIF.

PERJALANAN KE LOKASI KUIL DARI SIMPANG MASUK KE SEKSYEN 23:-
1. SESEORANG PERLU MELALUI JALAN BONUS DAN TADIKA ISLAM TERSEBUT TERLETAK DI PENGHUJUNG JALAN BONUS.

2. KEMUDIAN BELOK KIRI, SESEORANG AKAN MELALUI TASKA PROTON, DEWAN SERBAGUNA, TAPAK PERMAINAN KANAK2 SEBELUM SAMPAI KE LOKASI KUIL.
SILA DATANG SENDIRI DAN TENGOK DI MANA SEBENARNYA TAPAK LOKASI KUIL TU.

FAKTA TAMBAHAN :

1. AGAMA HINDU MENGAMALKAN AMALAN PEMUJAAN.
TUAN PUAN SANGGUP KE TENGOK ANAK2 ORANG MELAYU ISLAM DISAMPUK DAN DIRASUK SERTA DISERANG HISTERIA SETELAH BERMAIN DI TAMAN PERMAINAN KANAK2 TERSEBUT YANG BERDEPAN DENGAN KUIL TERSEBUT???!!! ITU BELUM TERMASUK BAYI2 ORANG MELAYU ISLAM YANG DIJAGA DI TADIKA ISLAM DAN DI TASKA PROTON. ITU JUGA BELUM TERMASUK ANAK2 JIRAN KAMI YANG TINGGAL DI JALAN BONUS DAN JALAN TARIF!!!
LIHAT SAJA SEKOLAH AGAMA YANG BERSEBELAHAN DENGAN KUIL DI KLANG, RAMAI PELAJAR KENA HISTERIA. ITU SEKOLAH. HABIS SEKOLAH, BOLEH BALIK RUMAH.
KALAU KENA SAMPUK DAN DIRASUK SERTA DISERANG HISTERIA DI DALAM KWS PERUMAHAN YANG DIDIAMI SENDIRI, BUDAK2 NI NAK PERGI KE MANA? BALIK KE RUMAH RODZIAH ATAU KHALID SAMAD???

2. SEJARAH PEMBINAAN KUIL, ‘DARI SEKECIL2 BUSUT BOLEH ‘HIDUP’ MENJADI SEBESAR2 MINI MARKET JIKA TIDAK DIBENDUNG. BILA DAH LEBIH BESAR DARI RUMAH TERES, TAK PAYAH NAK BANYAK CAKAP. MENYESAL PUN DAH TAK GUNA!!!

3. AKAN BERLAKU MASALAH ‘PARKING’ TERUTAMA PADA WAKTU KERAMAIAN DAN PERAYAAN. BILA TIADA PARKING KOSONG, KAU FIKIR DIORANG NAK PARKING KAT MANA SEPANJANG2 JALAN DARI JALAN BONUS DAN JALAN TARIF TU? DEPAN RUMAH ENGKAU? DEPAN RUMAH RODZIAH? DEPAN RUMAH KHALID SAMAD? SAMBUTAN PERAYAAN YANG DIADAKAN PULA BERMULA DARI LEWAT PETANG HINGGA LEWAT TENGAH MALAM!!! CONTOH TERDEKAT PERGI TENGOK SENDIRI DI SEKSYEN 19 & SEKSYEN 25. NAK JAUH SIKIT, PERGI KE TAMAN GREENWOOD ATAU TAMAN BOLTON DI BATU CAVES SAMPAI BOLEH NAMPAK GOLDEN STATUE TU DARI JAUH, BELUM PERGI DEKAT LAGI.

4. KAMI SUDAH LAMA BERSABAR DENGAN PERANGAI INDIA MABUK DARI SEKSYEN 25 YG DTG MEMBELI MINUMAN KERAS DI 99 SPEEDMART DI SEKSYEN 23. MINUM DAN MABUK SATU HAL. SATU HAL LAGI, BOTOL2 ARAK TU DICAMPAKKAN DAN DIBIARKAN BERSEPAH2 DI TENGAH JALANRAYA. SURAT2 BANTAHAN DAH BANYAK DIHANTAR TAPI HABUK TAK DILAYAN OLEH PARA PEMIMPIN ISLAM!!!SEKARANG NI PUN INDIA2 MABUK TU MELEPAK2 DAN BARING2 DI WAKAF DI TAMAN PERMAINAN. ADA KE BUDAK YANG NAK BERMAIN DI TAMAN PERMAINAN TU KALAU ADA INDIA2 MABUK DI SITU???
KALAU KUIL TU DIBINA DI SEKSYEN 23 YANG BEREPAN DENGAN TAMAN PERMAINAN KANAK2, KAU FIKIR APA AKAN JADI???

AKHIR SEKALI, KEPADA YG SUKA MENGHENTAM PENDUDUK SEKSYEN 23, SILALAHOFFER KAT KHALID SAMAD, RODZIAH & TOKEY KUIL SUPAYA KUIL DI SEKSYEN 19 DIPINDAHKAN KE KWS PERUMAHAN RUMAH TUAN PUAN SUPAYA KAMI DAPAT HIDUP DENGAN AMAN DAMAI. TERIMA KASIH.

-ehsan

Anonymous said...

Syuhada peace 23

Maafkan kami…Maafkan kami…Ma_afkan kami. Ma_afkan kami…Peace to all. Selamat Menyambut Aidil Fitri & Maaf Zahir Batin.

Anonymous said...

Ehsan

To the Muslims who loves to sing the ‘toleransi song’, WOULD you be singing the same ‘toleransi song’ should the govt decides to relocate the said temple or any other worshipping place for that matter to your residential area or WOULD YOU BE SINGING A DIFFERENT TUNE ALTOGETHER???


Maaf Zahir Batin. Semoga kita mendapat hidayah & perlindungan dari ALLAH YANG MAHA ESA. INSYAALLAH. Selamat Hari Raya Aidil Fitri.

Anonymous said...

Hi. I’m Isaac. My friends kept asking me about the site for the temple in my housing area (Section 23) & I’ve told them. They came. They saw. They make their own assessment. Now, I’d like to make an open invitation to all Malaysians regardless of religion, political party or race to come here and have a look at the location that was earlier approved by the Exco’s. The direction is very simple. Upon entering Section 23, you will see the electrical shop, Seng Heng on your right; you turn left into Jalan Bonus. At the end of Jalan Bonus, there’s a t-junction & you make another left turn. You won’t miss it. The trees of the said location were recently cut down by pkns after the ‘fiasco’ at mbsa. Maybe then, others will understand why the Malays and Hindus of Section 23 acted the way they did.
Lastly, I’d like to wish all my Muslim friends a merry raya & have a wonderful holiday ahead. May we continue to live in peace & harmony. Amen.

urat dawai said...

TB sebut tentang umno hamba judi dengan arak?tak tepat tu ,aku rasa sekarang ni la selangor jadi negeri penjudi ,arak dan masser komplet terbanyak,tak percaya bertambah tambah dari satu jadi lapan s alam kau tengok dekat2 kilang proton tu kat bangi lama tu Pas perintah tu,bertambah tambah tu , apa Pas takut kat Dap ka,Padan wakil Pelimen serdang kata yb Bangi tak ada masaalah tak macam yg lain. pi la mabuk

urat dawai said...

TB sebut tentang umno hamba judi dengan arak?tak tepat tu ,aku rasa sekarang ni la selangor jadi negeri penjudi ,arak dan masser komplet terbanyak,tak percaya bertambah tambah dari satu jadi lapan s alam kau tengok dekat2 kilang proton tu kat bangi lama tu Pas perintah tu,bertambah tambah tu , apa Pas takut kat Dap ka,Padan wakil Pelimen serdang kata yb Bangi tak ada masaalah tak macam yg lain. pi la mabuk

urat dawai said...

Alamak TB ada sebut UMNO hamba judi dan Arak ? salah tu yg aku nampak kat selangor ni la sekarang paling banyak tempat judi ,arak dan masser semua boleh,TB pergi periksa kat s alam dekat2 kilang proton tu,kat bangi lama tu ,buat buat la berjalan ,tempat lain kurang periksa la ,pasal ni depan mata tu bagi tau tu, masa UMNO ada la 2 sekarang bertambah 6.Yg shoknya baru2 ni ahli palimen serdang ada memuji yb bangi senang kerja tak bising macam yg lain,tak tau tempat lain.bebuih org komplin tak jalan pun.macam mana ni TB ada apa apa ka? porah pergi la mabuk PR13 KAU ANGKUT TILAM BANTAL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.