Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Wednesday, September 9, 2009

Kalau Orang Amerika Guna Alasan Penduduk Seksyen 23 Macamana?

Nak bagitau, masjid di Amerika ni banyak. Tapi boleh dikatakan tiada kawasan di Amerika ini majoritinya Islam. Ertinya, orang-orang bukan Islam di Amerika bertoleransi dan bersikap terbuka membenarkan orang-orang Islam yang minoriti membuka Masjid dan Musolla.

Bayangkan kalau alasan yang digunakan oleh Penduduk Seksyen 23, “yakni Seksyen 23 ini majoriti Islam maka tak boleh dibuat kuil di sini”, digunakan oleh orang2 di Amerika. Nescaya, tiada masjid yang boleh dibina di mana-mana tempat di Amerika (kecuali di Guantanamo Bay).

Ertinya, apa yang dilakukan oleh penduduk Seksyen 23 serta beruk-beruk UMNO yang telah berdemonstrasi kepala lembu dan bersikap macam beruk kena belachan sewaktu dialog, seperti member lesen kepada penduduk2 bukan Islam di Amerika untuk MENUTUP kesemua masjid di sana serta menghalang pembinaan mana-mana masjid baru di sana.
Ertinya tindakan penduduk Seksyen 23 bersama beruk2 UMNO mereka meletakkan kedudukan masjid2 di Amerika dalam risiko yang besar memandangkan isu pembinaan kuil ini sangat luas dibincangkan dalam internet. Dan, Amerika merupakan negar a yang luas jangakaun internet mereka.

Inilah dia bila nak berjuang Islam takda ilmu. Buat ikut semberono tak fikir panjang. Pergi ikut cakap orang-orang UMNO Seksyen 23 yang separuh tiang. Terima sahaja hasutan puak-puak UMNO ini tanpa soal.

Tidakkah penduduk Seksyen 23 ini hairan mengapa beruk2 UMNO ini kuat membising dalam isu kuil ini tapi senyap sunyi bila PResiden mereka meluluskan 10 lesen judi yang baru? Mengapa beruk-beruk UMNO ini tidak bising apabila Menteri Kewangan tidak mengambil tindakan terhadap 3 orang Melayu/Islam yang duduk dalam Lembaga Pengarah Calrsberg dan 2 Melayu/Islam yang duduk dalam Lembaga Pengarah Guiness Anchor?

Mengapa beruk2 UMNO ni tak bising bila pemimpin2 mereka secara terbuka menolak hukum hudud dan hokum qisas? Mengapa beruk2 ni tak bising bila Muhyiddin jual tanah kita ke Singapore? Mengapa beruk2 ni tak bising bila maksiat dibenarkan berleluasa oleh kerajaan Barisan NAsional?

Ertinya penduduk2 Seksyen 23 telah termakan dengan cerita bohong beruk2 UMNO ini. Kedudukan kuil itu jauh dari surau dan jauh dari kawasan perumahan. Kedudukan kuil itu tidak mengacau kententeram surau. Malahan beruk-beruk UMNO yang membuat bising itu, bukannya mereka ini selalu bersolat di surau tu pun. Malahan, muka diorang pun tak pernah nampak kat surau.

Isu kuil ini adalah batu loncatan beruk-beruk UMNO Seksyen 23 ini untuk mendapat publisiti murahan. Ia juga percubaan untuk membuktikan kononya kerajaan Pakatan Rakyat ini tunduk kepada kaum Hindu dan Bukan Islam. Sedangkan YADIM membuat laporan yang terdapat terlampau banyak kuil di Malaysia dan semua kuil2 itu dibina diwaktu kerajaan Barisan Nasional memerintah.

Beruk2 UMNO Seksyen 23 mahu menjadikan usaha mereka ini usaha membenci kerajaan Pakatan Rakyat. Padahal ianya bukan isu, dan kalau penduduk rasa ia terlampau dekat, maka boleh ianya dipindah ke lokasi lain.

Beruk2 UMNO Seksyen 23 ini sedang cuba mencipta suasana tidak aman supaya nanti MAGERAN dapat diisytiharkan. Itu sahaja.

Di bawah saya masukkan satu dialog yang ditulis oleh salah seorang pembaca saya bernama antilembumno:

Anonymous said...

lembUMNO 1: Kerajaan PR tak bincang dgn penduduk dulu sebelum buat keputusan nak pindah.
Jawapan: YB Khalid dah jawab. Perbincangan dgn penduduk hanya dibuat setelah cadangan rasmi dari PKNS dibuat, yakni setelah proses perbincangan dgn jabatan2 kerajaan dan jawatankuasa kuil selesai. Tak kan nak bincang dgn penduduk sebelum kerajaan sendiri endorse secara rasmi.
lembUMNO 2: Kenapa tak pindah kat sek 18 yang ramai org India?
Jawapan: Sek 18 dah ada kuil. Tak kan nak buat dua kuil kat situ.
lembUMNO 3: Kenapa tak pindah kat Sek 22?
Jawapan: Tapak cadangan Sek 22 tu kat tengah2 kaw kilang. Langsung tak sesuai. AJK kuil pun tak setuju. Hanya lembu sahaja yang boleh setuju buat kuil kat tengah2 kaw kilang.
lembUMNO 4: Kenapa tak kekal sahaja kat Sek 19?
Jawapan: Kalau tempat kat Sek 19 tu sesuai, tak de orang sibuk suruh pindahkan. Kuil kat kaw perumahan mana sesuai. Bila time orang ramai nak pakai kuil, tempat parking pun payah. Marah orang yg duduk kat situ.
lembUMNO 5: Kenapa tak roboh aje kuil tu?
Jawapan: Islam ajar kita hormati hak penganut agama lain. Merobohkan rumah ibadat orang lain bercanggah dgn ajaran Islam. Sapa nak jawab kat akhirat nanti?
lembUMNO 6: Tapi bukan ke kuil dah terlalu banyak kat S'ngor ni, byk yg tak daftar pulak tu.
Jawapan: Soalan tu kena tanya MB lepas. Kenapa tak urus dgn baik. Setahun lebih PR merintah s'gor, belum ade pembinaan kuil baru.Tapi bila kuil dah ada, mana boleh robh camtu aje.

anti-lembUMNO.


Tulang Besi

86 comments:

AYUH KITA CETAK WANG said...

Rakyat, sedarlah!
Kajilah tamadun manusia dari Sumeria ke Babylon.

Tuhan - kuasa alam wujud tapi Tuhan BUKAN agama.

Kerajaan mencipta agama untuk "pecah dan perintah" rakyat agar rakyat sentiasa bermusuhan sesama sendiri demi tuhan masing-masing dan tak dapat bersatu-padu menentang kerajaan.

Ingat, kerajaan takut pada rakyat yang bersatu-padu sebab kerajaan takut rakyat yang bersatu boleh mengguling kerajaan.

Lihatlah kerajaan pemerintah dan pembangkang sentiasa berebut kuasa untuk mengisu / mencetak WANG PERCUMA TANPA HAD untuk kerajaan dan kroni sedangkan rakyat bekerja bermati-matian buat sesuap rezeki. Sebab itu kerajaan takut rakyat sedar dan bersatu.

Ayuh rakyat jelata, bangkitlah dan CETAKLAH WANG PERCUMA TANPA HAD, jika tidak anda akan sentiasa ditindas oleh kerajaan jiwa jahanam dan mandul minda!

Tulang besi Bangang said...

Woi Rahman Celcom bodoh,

Kat Amerika kau cuba kira ada berapa kerat kuil ataupun masjid..Nak buat tempat beribadat kena ada kelulusan..

Kalau ada pun kat ceruk dunia bukan kat kawasan perumahan..

Kalau M'sia ni aje yang bodoh..Kerajaan BN pun dah silap sebab lembut sangat dengan isu kuil ni..

Nak pacak kuil macam pacak warung berniaga nasi lemak..bila dah beso tak boleh roboh..Kalau ada pembangunan,tak boleh usik..Tu lah sebab kuil lagi banyak dari masjid kat m'si ni wpun penduduk hindu cuma 10%..

pembinaan kuil haram semakin menjadi-jadi dan sudah tidak dapat dikawal lagi sekarang..

Kau ni bodoh ke tak boleh nampak benda2 ni..Dulu mmg BN yang salah tapi rasanya bila bawah Pakatan,kalau nak buat kuil kat depan rumah kau pun boleh kot..Buat undang2 sendiri ikot suka mak bapak..

Bodoh punya manusia

sedar diri sikit said...

Then TULANG BESI pulak lembu siapa??

lembu DAP ke lembu MIC??Ataupun gelaran anjing lagi sesuai kot untuk kau ni..

Bodoh punya manusia

Asal ada isu aje,orang UMNO yang kena..Maknanya takde sekor pun org PAS yang marah dgn isu kuil ni..

Mana kau tau org PAS tek marah atau bising??..PAS masih parti yang dihormati cuma bila ada manusia2 macam kau ni yang buat org menyampah dan sangsi kat PAS..Tulisan dahlah macam Yahudi..Baik kau pergi bertaubatlah Tulang Besi..Mintak ampun kat tuhan..

Kat M'si ni kita bebas beragama,kita bertoleransi dan bertolak ansur dgn kaum lain tapi mestilah ada hadnya..Ada paham

Aku pun undi PAS tapi aku tetap tak puas hati dgn isu kuil ni..

Kau pulak nak mainkan isu parti..Bodoh gila

Tuhan BUKAN agama said...

Hanya manusia bodoh yang bergaduh atas nama agama yang dicipta oleh kerajaan.

Buddha, Isa, Muhamad dan Krishna pun asyik geleng kepala tengok manusia begitu jahil.

Sembahlah Tuhan dengan jiwa suci. Tak perlu laung-laung sampai ganggu ketenteraman awam dan ketenangan jiran tetangga.

Tuhan tahu siapa tulen tanpa perlu melaung sampai dikutuk orang.

Anonymous said...

Urat Dawai

Si Khalid Samad selalu guna ayat 108 surah Al-An'am:

Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu Ia menerangkan kepada mereka apa yang mereka telah lakukan.

Tapi,tulang besi dan khalid lupa dua ayat sebelum tu:

[106]
Ikutlah apa yang telah diwahyukan kepadamu dari Tuhanmu, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, dan berpalinglah dari orang-orang musyrik.


[107]
Dan kalau Allah menghendaki, nescaya mereka tidak mempersekutukanNya; dan Kami tidak menjadikan engkau (wahai Muhammad) penjaga dan pengawal mereka, dan engkau pula bukanlah wakil yang menguruskan hal-hal mereka (kerana semuanya itu terserah kepada Allah semata-mata).

Allah dalam Quran suruh kita berpaling dr kaum musyrik dan jgn kita sibuk2 jaga hal-ehwal ugama mereka.

Yg khalid samad sibuk2 jaga hal ehwal hindu ni apasal?

Tulang besi sibuk2 guna alasan Amerika ni apa psal?

Allah kata syirik tu kezaliman paling besar,dosa tak ampun,yg Tulang Besi jadi barua Hindu Musyrik tu apa psl?

Kau pandai temberang cakap dlm Quran mana ada ayat tak boleh buat kuil tepi masjid.

Aku nak tanya bila hang nak bg ayat Quran pulak lulus judi tu haram takpun jadi ahli lembaga Carlsberg tu haram? Bila UMNO buat salah,kita kata salahla,tapi bila pulak hang nak kata geng2 erdogan PAS tu salah,bila diorg buat salah?

Adalah pendirian sikit,nak tunggu khalid samad raba bini hang ataupun dzulkefly ahmad tu rogol anak perempuan hang,baru hg boleh think straight ka???

Chun Li said...

Tak payah cerita jauh-jauh.

Di Malaysia banyak tempat bukan majoriti kaum Melayu.

Sebagai contoh Jinjang, Kepong, KL (secara keseluruhan).

Jangan berlagak pandai dengan sebab yang cacat. Hak beragama milik semua.

YB-YB PKR dan PAS berjuang demi rakyat Malaysia.

Syabas kepada PAS. Slogan kamu "PAS untuk semua" memang wujud secara praktikal.

Manakala slogan BN "Pembangunan dan Kestabilan" kelihatan tercabar.

Mana ada kestabilan jika demo lembu ini terjadi?

Anonymous said...

bodoh la kau bodoh tul org dok pertahan islam ko dok pertahan amerika

Anonymous said...

Tu dia... komen kaw2 dari barua2 UMNO... buta perut dan buta hati. Dahlah bangang sombong pula tu.

Anonymous said...

org2 umno ni dah terminum air pantat rosmah. tu yg mcm berok sume tu.

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Budak Erdogan jawable berhemah sikit, nampak mati akal. Bila puak2 korg kena maki, korg kata puak2 tu takde tamadun. Bila korg maki, bagus pulak.

The Star bg tau, dr 12 org berdemo tu 4 org dr PAS dan 1 dr PKR:

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/9/9/nation/4678722&sec=nation

PETALING JAYA: Police are expected to charge 12 people in court today over their involvement in the cow’s head protest at the state secretariat building in Shah Alam on Aug 28.

The 12, all in their 30s, were arrested at the Shah Alam police station by 9.15pm yesterday and questioned before being released on police bail around midnight.

Seven of them were from Umno, four from PAS and one was from PKR.

“They will be charged tomorrow (today) at the Shah Alam Sessions Court,” said Selangor CID chief Senior Asst Comm (I) Datuk Hasnan Hassan.

anwar said...

hermm...korang2 ni sume xpose ke nk maki hamun sume ni?ameno mmg cmtu dari azali lagi so kite yg betul ni mmg akan dilihat salah sehinggalah di mahsyar kelak TB.so kite cool je,ko dh jlnkan tanggungjwb menyedarkan ameno ni tp drg degil its not our problem anymore.let them,allah will pay wateva they did wrong.mlm sepuluh terakhir, kejar amal & doa biar puak2 munafiq ni diberi hidayah & akhirnya kembali menghayati islam yg sebenar,islam untuk semua,islam yg adil yg dibawa oleh Rasulullah yg hanye mengesakan ALLAH bkn menghine lembu cm ameno buat tempoh hari!!!!

muhammad said...

Khalid Samad tu kan ke MP Shah Alam? Kalau bukan dia yg menguruskan hal2 mcm ni, siapa lagi? Takkanlah nak biarkan semua org buat rumah ibadat di mana saja mereka suka?

Ohh..kalau bagi buat kuil, dikatanya barua Hindu Musyrik? Selama ni kuil dan tokong tu, yg bagi kebenaran tu semuanya barua lah ye? Hujah apa macam ni?

Cara cakap, seolah2 umno ni suci sangat, tak pernah benarkan rumah ibadat lain dibina. Hakikatnya semua tahu.

Yg ada rekod robohkan surau dan masjid siapa? Yg halang tazkirah siapa?

Yang bagi kebenaran buat kasino di Genting tu barua siapa?

"Bila UMNO buat salah,kita kata salahla"

bila masa korang buat mcm tu? Setakat yg saya tengok juak2 umno TAK PERNAH mengaku kesalahan umno walau sikit pun.


"nak tunggu khalid samad raba bini hang ataupun dzulkefly ahmad tu rogol anak perempuan hang,baru hg boleh think straight ka???"

Apa bukti mereka ni ada kecenderungan buat mcm ni?
Tau apa dosa sangka buruk?

TB sebut Amerika untuk tunjukkan org amerika yg rata2nya bukan Islam lebih toleran dr org2 umno yg mengaku Islam di sini.

Anonymous said...

yer betul tu sahabat kanan
3 org pas , satu pkr
tapi yg paling bykk umngokk kt situu,
buat hal memekik telolong mcm org gilaa , cakap mencarut, semua org umngokk,
kira umgokk mg cam sial laa,
termasuk la ko sekaliii
aku naik meluat dgr komen dari pecacai najis umngok camm ko ngn meenber ko kat sinii
urat dawai lagi bodoh dan ngok, ehh bahalol dalam quran cakap org membeli, minum atau bersubahat dalam pengurusan arak tu haram hukum nyer kecauali org bukan
islamm, bodoh la ko ni,
yg haram tetap haramm jgn la nk putar belit ayat siall laaa ko nii, lebih baik ko belajr lagi la ,tak yah menyibukk kat sinii
bodoh ponya orgg.

Pakatan Pembohong said...

Nampak sangatlah penulis sebenar
'kalau Orang amerika guna alasan penduduk seksyen 23 macammana?' tidak pernah jejak ke Amerika. Mana ada mesjid banyak disana? Ada tu ada tetapi amat terpencil brother.

Di Uk lagi strict. Kamu ingat tak yang sebelum ini ada cerita kerajaan malaysia nak buat komplex sukan berprestasi tinggi di UK? Tak jadi brother, sebab kerajaan tempatan perlu minta kebenaran kesatuan penduduk dan mereka tak mahu.

Bukan kata kuil atau gereja tidak boleh dibina, tetapi reasonable lah sikit. Tak guna cerita kuil dan mesjid yang bersebelahan sebab benda dah berlaku, tetapi dalam kes di seksyen 23, ia boleh dielakkan, jadi kita cubalah elak atau cari tempat yang lebih sesuai. Ini tidak, main lulus saja....tapi yang nampak sangat, semua kesalahan diletakkan pada umno, macamlah orang pas/pkr diseksyen 23 semua setuju belaka.

Pada kami penduduk selangor, cukuplah, kami dah jelak dengan sandiwara, permainan dan tipu muslihat Pakatan. Pergi MAMPUS lagi baik..

Anonymous said...

Dahsyat betul otak kau orang ini. Bila ada sikit tunjuk perasan yang tidak menyebelahi kamu, pandai marah. Wah, apa buat terpekik terlolong kononnya. Tapi, yang kau orang berpuluh-puloh kali tunjuk perasaan dengan anti-isa, bersih, isu di perak dll buat sehingga menyusahkan berjuta-juta penduduk malaysia tak apa. APALAH TONGGOK PUNYA MANUSIA? @$%&????

Anonymous said...

Tulang Besi dan Blogger sekian,

Aidil Fitri akan bakal menjelang tiba, semua umat Islam akan makan masakan daging lembu, dari kari daging hinggalah sup ekor lembu.

Marilah kita umat Islam berhenti mengutuk Lembu yang ALLAH SWT ciptakan untuk kita manusia, sebagai makanan peliharaan dan jual beli.

Walaupun masa kini UMNO kelihatan seperti berfikiran Lembu, kena lah kita berfikiran positive dengan mengantikan nama 'Lembu' kepada perkataan 'Benggap' yang lebih secocok dengan nama mana mana orang yang berfikiran lemah.

Kita semua akan mati nanti, dan alam kubur amat menyiksa kan sebab tak ada lagi McDonald Burger, Big Mac.

Cukup lah!

Anonymous said...

Orang UMNO berfikiran lemah, orang PAS cergas,pandai bla...bla...bla ..POOOOORAH.

Kau orang sebenarnya yang lemah dan dah buta hati. TAK TAHU MANA BETUL DAN MANA YANG SALAH. KAU ORANG JILAT LAH PONGKOK "DAP" PUAS-PUAS, BESOK TAHULAH SIAPA YANG PANDAI DAN SIAPA YANG BOODOOOOOH.

Anonymous said...

Betul tu, dalam BN, MCA lembu UMNO, tapi dalam Pakatan, PAS lembu DAP ha..ha..ha..ha....Mana nak tarok maruah Islam brother!!!

muhammad said...

Masalahnya bukan samada tunjuk perasaan tu menyebelahi PR atau tidak.

Masalahnya adalah unsur hasutan yg sangat2 jelas yg dibawa oleh puak2 yg mengarak kepala lembu tu.

Nak bantah, bantahlah.

Tapi tak bawak kepala lembu tak boleh ke?

Kalau kepala lembu tu tak dipijak dan diludah, tak boleh ke? Bukankah lembu itu juga makhluk Allah? Tak ada rasa hormat langsung ke pada ciptaan Allah?

Masalahnya adalah treatment polis ke atas demonstran.

Kenapa yg anti-ISA boleh tangkap, sedangkan yg ini tak ditahan sewaktu protes?

Kenapa peserta perhimpunan yg membantah tindakan puak2 kepala lembu itu cepat2 je kena tahan, sedangkan yg berarak bwk kepala lembu itu dibiarkan saja memprotes?

Tak nampak? atau buat2 tak nampak?

ben nasr said...

Mr Pakatan Pembohong,

Betul ke awak ni biasa sangat dekat US? Saya bekas pelajar US, dan saya biasa je tengok bangunan yang di dedicatedkan utk jadi masjid. tak de terpencil pun. Banyak je masjid masjid yang dalam kawasan strategik, dikelilingi rumah2 dan business2 locals. itulah situasinya di banyak universiti yang saya pernah sampai.

Lagipun, bukannya 2K tu tak consult penduduk. Bila buat dialog, puak2 UBN buat perangai lembu dan kerbau. Cakap baik2 tak boleh ke? Itulah UBN, dah lama sangat memerintah secara diktator, bila malaysia jadi demokrasi sikit je meraung macam lembu disembelih.

Sekarang ada bantahan buat masjid kat Birmingham UK, http://www.birminghammail.net/news/top-stories/2009/04/08/entrepreneur-frightened-by-objections-to-lichfield-mosque-plan-97319-23339690/ apa awak setuju? Siap ugut nak bakar masjid lagi. Lepas ni boleh la puak2 awak ugut nak bakar kuil pulak kot.

Anonymous said...

Saudara,

Itulah sebabnya demonstrasi jalanan harus diharamkan. Bila dah ramai-ramai, apapun boleh terjadi. Tengok masa demostrasi di perak dulu, ada pak haji boleh berbaring atas jalan, orang PAS berkopiah campak batu kat kereta kerabat diraja. Itu anda boleh terima ke? ATAU BUAT TAK NAMPAK JUGA?

Masa 13 Mei 1969 pun serupa, bermula dengan demonstrasi, habis kepala melayu dan cina terbang. Brother, masih tak nampak lagi!!!

Tapi pelopor demonstrasi jalanan bukan PAS tapi siAnwar bedebah tu, orang PAS mula ikut-ikut saja tapi la ni dak syok pulak !!!

Pakatan Pembohong said...

Ben Nasr,

Hang tau lah US itu besar. Aku biasa di North Carolina. Tempat kau mungkin ada lebih sikit pasal banyak pak arab tinggal. Tapi kalau macam penulis article ini gambarkan, itu bohong namanya...

Guile said...

Jangan cuba gunakan 13 Mei 1969 untuk takutkan sesiapa. Orang muda sekarang tak minat tahu benda ini. Mereka guna internet, pergi konsert,.Bila raya bagi semua kaum, mereka lepak kat internet kafe. Idea lapok lah. Orang tua saja yang boleh digertak. Tu pasal ada parti yang asyik kalah di kota.

muhammad said...

"Banyak" itu relatif.

Pointnya adalah masjid boleh juga dibina di US walaupun Muslim minoriti di sana.

Kalau nak tunggu satu2 kawasan ada majoriti baru boleh buat rumah ibadat, lagi sikitlah masjid kat sana, kan?

Saya tidak menentang demonstrasi. Tidak juga saya membenarkan perbuatan org2 di perak itu.

Tapi kita bercakap tentang isu perarakan KEPALA LEMBU, dan setakat ini belumlah lagi saya jumpa juak2 umno yg mengkritik perbuatan itu.

Apa macam, berani kritik ke?

Masalahnya bukan demonstrasi, tapi apa yg dilakukan semasa demonstrasi dan double standard pihak berwajib.

drikhwan said...

semangat sungguh bantah kuil. tak boleh ke kita buat agama ni free for all je kat Malaysia ni? kalau diorg boleh free for all, kita pon boleh free for all.

kalau diorg nk buat kuil, kita buat la masjid byk2 lagi. buat la tazkirah byk2 lagi.

kalau kita tak suka org hindu baca semayang dia kuat2 seminggu sekali, mcm mana pulak kita pasang azan dgn baca quran 1/2jam sebelum masuk waktu, kuat2 pulak tu? bukan stakat org bukan Islam tak puas hati, org Islam pon nk marah tak sampai hati.

lagi satu, Shah Rukh Khan tu Islam kan? berapa ramai org sek23 yg minat SRK? brapa ramai org yg bantah kuil haritu minat SRK? dlm byk filem SRK, dia berlakon jadi hindu sembah berhala. Sapa yg bagi SRK Datuk? tolong jawab sikit? sapa yg sayang sangat org asing ni sampai nk bagi Datuk? mana penunjuk perasaan sekalian? menteri2 UMNO suke je Datuk SRK.

klau tak setuju, cakap je tak setuju. takpayah nak berlebih2. perangai org munafiq ni bila bergaduh dia berlebih2. 2Khalid tu kan nak tanya org Sek23, diorg setuju ke tak. bukannye gungho je mcm UMNO selalu buat.

ade tak sape2 kene tahan atau kena pukul masa org maki hamun Khalid ibrahim ngn khalid samad haritu? diorg dgr, walaupun tak sedap dgr tapi diorg dgr.

Hssan Ali mana? apsal tak bising pon? senyap sunyi tak dak bunyi. haritu bising pasal beer. dulu masa kecik aku penah pegi kem motivasi kompeni dia, skrg dh hilang rasa hormat. bengong punya polician.

Anonymous said...

Isu perarakan kepala lembu itu sepatutnya dilupakan. Janganlah asyik tuduh UMNO saja dalangnya. Masa berdemonstrasi apa-apa pun boleh terjadi. Rakyat tak peduli apa PAS/PKR/DAP buat masa berdemonstrasi, yang diingat kesulitan pada orang awam.

Masa perbincangan dengan penduduk seksyen 23 tempoh hari, MB kata pemindahan ditangguhkan dihadapan ramai penduduk disitu. Berapa keratlah orang umno disitu. Kebanyakannya penduduk biasa yang cuba membantah untuk keselesaan mereka saja.

Tapi jelas, MB hanya pentingkan undi india daripada kepentingan penduduk disitu. Saya pasti, tempat yang baru ini orang hindu pulak tak kan setuju. Akan disalahkan MIC lah kali ini. Dia orang perfect maaa.

Orang melayu memang malang. Nama saja 65% penghuni negara ini melayu tetapi dianak tirikan kerana mereka berpecah dua, so yang ditimang bangsa pendatang dari cina dan india. Sebabnya, mereka yang menentukan siapa jadi pemerintah. Sepatutnya PAS dan UMNO bersatu dan bertolak ansur, tapi malang sekali lagi, selagi tok guru Nik Aziz masih hidup, selagi itulah orang melayu akan berpecah. Jadi harapan kita, tunggu orang tua itu mati...

Guile said...

Ada seekor manusia yang segan guna nama sendiri berkata:

Orang melayu memang malang. Nama saja 65% penghuni negara ini melayu tetapi dianak tirikan kerana mereka berpecah dua, so yang ditimang bangsa pendatang dari cina dan india. Sebabnya, mereka yang menentukan siapa jadi pemerintah. Sepatutnya PAS dan UMNO bersatu dan bertolak ansur, tapi malang sekali lagi, selagi tok guru Nik Aziz masih hidup, selagi itulah orang melayu akan berpecah. Jadi harapan kita, tunggu orang tua itu mati...

patutlah malu nak guna nama sendiri. Takut kena tangkap di bawah Akta Hasutan. Kamu ni sudah mempersoalkan hak kerakyatan kaum Cina dan India. Dalam sistem kahakiman yang adil, kamu sudah boleh dipenjara. Tau tak anak kecil?

Bagus juga jangan letak nama, nanti malukan keluarga. Kan ada bin siapa atau binti siapa.

Sila rileks dan dunia tetap berpusing seperti biasa. Jaga kesihatan baik-baik. Kan selsema babi tu sedang merebak. Jangan-jangan kerana mulut celupar, kamu juga kena penyakit tu.

Janganlah jadi OTB. Harap sesiapa mati itu salah.

Sekian pendidikan moral free dari member SF, Guile.

Tinta Hitam said...

Kita tak kutuk lembu bertanduk yg Allah SWT cipta.Kita cuma kutuk lembu lembu UMNO yang lebih bodoh dari lembu bertanduk.

Saya nasihatkan pada lembu lembu UMNO ni sila datang ke Perak.Banyak kuil kuil haram yagn dibina di tanah tanah kerajaan.Setengah nya tu dalam lingkungan 50-100 meter antara satu sama lain.Harap pergi demo kat Dr Zambry.Saya janji akan sokong.Camna setuju tak??? Kalu mereka tak pergi memang betul la demo mereka tu cuam nak glamor dan diupah shj.Bukan prinsip hidup mereka

Isu kuil ni dah selesai.Tapak baru dah dikenalpasti.jadi isu kira kiranya selesai.

SIRIP IKAN said...

tulang besi bodoh,

Bila lah anjing macam kau ni kena sumbat dalam penjara agaknya..

Cuma nak bagitau kat Amerika baru semalam ada blogger kena penjara.Kita tunggu ajelah giliran kau..Kalau kat Amerika boleh maknanya kat Malaysia pun bolehlah kan..

Anonymous said...

Guile bodoh,

Kenapa, hang takut ke orang melayu bersatu. Takut cina/india balik ke takok lama.

Ingat, bukan semua orang PAS setuju dengan pendirian Nik Aziz. Aku pun sokong pas dulu, tapi bukan sekarang. Dulu orang sokong PAS kerana nak hapuskan rasuah, tapi sekarang, lain pula jadinya. Maruah bangsa pula dipertaruhkan.

Saya percaya, Hj Hadi dan rakan-rakan nya menungu masa dan ketika yang sesuai. Masa itu, tentu lah bila dot.dot.dot meninggal.

Kenapa? nak marah lagi. Go to hell lah brother.....

al-Balingi said...

Salam TB,

Cuba baca posting terbaru saudara Zulkifli Noordin (Zul4Kulim), cukup kontras dengan pegangan Pakatan Rakyat.

Musykil Musykil...

al-Balingi said...

Dan cukup terbakar hati dan perasaan membaca tulisannya...

ben nasr said...

Saudara Pakatan Pembohong,

Kot mana pun, sefaham saya yang pernah tinggal di USA 5 tahun dari 1998 ke 2002, tak ada hal lah nak buat masjid. Masjid kat universiti saya tu kat Indiana, keliling dia rumah orang putih, 200m dari main campus, actually dekat2 tu banyak sorority dan fraternity, tak de hal pun. dari rumah kecik, sampai lah jadi double storey islamic center. bukan ramai sangat pun orang islam. Sama jugak dengan byk tempat lain yang saya lawati. orang islam tak ramai, tapi kalau ada small community pun dah biasanya ada masjid tanpa halangan. asalkan ada dana. ye lah, tak de lah kerajaan us pulak nak bagi duit buat masjid.

Cam ni lah bro. terima lah hakikat yang malaysia ni multiracial and multireligous society. Kalau nak bantah pun ok, tapi biarlah dalam nada sopan. Bukan dengan pijak dan ludah simbol agama orang lain.

Yang saya pelik tu, kenapa sensitif sangat. kat malaysia ni banyak sangat kesah kuil duduk kat sebelah masjid. kat puncak bukit bendera, turun tangga masjid sampai kawasan kuil. bertahun2 BN memerintah, tak jadi pekung pun.

pada saya, UBN ni dah bertukar tempat dengan PAS&DAP. dulu PAS&DAP yang extremis, UBN middle ground. sekarang UBN pulak extremis ala taliban. tapi soalnya boleh pilih2 pulak. bab nak buat kuil, yang tak de pun nas menghalang, bising2. bila pompuan minum arak yg dah sendiri insaf mintak disebat, di negeri UBN, dengan undang2 UBN, buat dolak dalih. apa raa!

ben nasr said...

Anon 5:45pm,

Kenapa ko nak marah kat guile tu. dah dia rakyat malaysia jugak, dia pun ada hak.

Ala, kalau tak de pas pun melayu takkan bersatu punya. sebenarnya manusia ni memang tabiat dia berpuak2. okaylah tengok umno sendiri, dah berapa kali berpecah. sebab apa? sebab nik aziz ke atau sebab berebut kuasa?

Pada aku, serupa je parti2 politik ni. tinggal lagi UBN kat malaysia ni dah lama sangat. dah jadi penyapu buruk. baik beli penyapu baru. anything but UBN!

muhammad said...

Banyaklah dalihnya.Yg sah2 nampak kat situ pimpinan umno, nak tuduh siapa lagi?

http://zainulfaqar.wordpress.com/2009/09/02/kepala-lembu-berdarah-siapa-dalangnya/

Jangan asyik kata demonstrasi apa2 pun boleh terjadi. Dari satu segi, memang betul, tapi dalam konteks peristiwa ini jelas ia merupakan sesuatu yg dah dirancang. Kepala lembu tu jumpa kat tepi jalan ke?

Yg hairan tu, dlm blog2 pro PR banyak sungguh seruan suruh org Melayu bersatu. Dlm blog pro UBN yg hentam PR jarang pula ada nasihat begitu! Kenapa agaknya ya?

Anonymous said...

org umno yg komen dlm ni mmg bahlol. cuba tunjuk satu precint kat us tu yg majoriti muslim? takda. nampak sgt tak pernah dok kat us diorang ni. memang umno ni bahlol

Anonymous said...

org umno yg komen dlm ni mmg bahlol. cuba tunjuk satu precint kat us tu yg majoriti muslim? takda. nampak sgt tak pernah dok kat us diorang ni. memang umno ni bahlol

Anonymous said...

Dasar penyokong pengliwat semuanya mesti rujuk Amerika.

Anonymous said...

Penyokong Pakatan pengliwat hanya membela kaum kafir. Bila surau kena baling dengan kepala babi kat man muka dia orang ni. Dasar pakatan bacul, ada konek buat meliwat inilah jadinya.

Anonymous said...

FAKTA TAPAK LOKASI KUIL DI SEKSYEN 23:
1. BERDEPAN DENGAN TAMAN PERMAINAN KANAK2 YANG TELAH DIBINA SEJAK 2005 DAN TELAH DIGUNAKAN OLEH KANAK2 UTK BERMAIN. ADA BASEBALL COURT, BUAIAN, GELONGSOR KANAK2, COURT UTK SEPAK TAKRAW DAN TEMPAT DUDUK SERTA WAKAF. TAMAN PERMAINAN KANAK2 INI CUMA DI SEBERANG JALAN DARI TAPAK LOKASI KUIL.
2. BERDEKATAN DENGAN DEWAN SERBAGUNA.
3. BERDEKATAN DENGAN RUMAH2 DI JALAN BONUS DAN JALAN TARIF.
4. TERDAPAT SATU TADIKA ISLAM DI JALAN BONUS DAN SATU TASKA PROTON DI JALAN TARIF.

PERJALANAN KE LOKASI KUIL DARI SIMPANG MASUK KE SEKSYEN 23:-
1. SESEORANG PERLU MELALUI JALAN BONUS DAN TADIKA ISLAM TERSEBUT TERLETAK DI PENGHUJUNG JALAN BONUS.
2. KEMUDIAN BELOK KIRI, SESEORANG AKAN MELALUI TASKA PROTON, DEWAN SERBAGUNA, TAPAK PERMAINAN KANAK2 SEBELUM SAMPAI KE LOKASI KUIL.
SILA DATANG SENDIRI DAN TENGOK DI MANA SEBENARNYA TAPAK LOKASI KUIL TU.
FAKTA TAMBAHAN :
1. AGAMA HINDU MENGAMALKAN AMALAN PEMUJAAN.
TUAN PUAN SANGGUP KE TENGOK ANAK2 ORANG MELAYU ISLAM DISAMPUK DAN DIRASUK SERTA DISERANG HISTERIA SETELAH BERMAIN DI TAMAN PERMAINAN KANAK2 TERSEBUT YANG BERDEPAN DENGAN KUIL TERSEBUT???!!! ITU BELUM TERMASUK BAYI2 ORANG MELAYU ISLAM YANG DIJAGA DI TADIKA ISLAM DAN DI TASKA PROTON. ITU JUGA BELUM TERMASUK ANAK2 JIRAN KAMI YANG TINGGAL DI JALAN BONUS DAN JALAN TARIF!!!
LIHAT SAJA SEKOLAH AGAMA YANG BERSEBELAHAN DENGAN KUIL DI KLANG, RAMAI PELAJAR KENA HISTERIA. ITU SEKOLAH. HABIS SEKOLAH, BOLEH BALIK RUMAH.
KALAU KENA SAMPUK DAN DIRASUK SERTA DISERANG HISTERIA DI DALAM KWS PERUMAHAN YANG DIDIAMI SENDIRI, BUDAK2 NI NAK PERGI KE MANA? BALIK KE RUMAH RODZIAH ATAU KHALID SAMAD???
2. SEJARAH PEMBINAAN KUIL, ‘DARI SEKECIL2 BUSUT BOLEH ‘HIDUP’ MENJADI SEBESAR2 MINI MARKET JIKA TIDAK DIBENDUNG. BILA DAH LEBIH BESAR DARI RUMAH TERES, TAK PAYAH NAK BANYAK CAKAP. MENYESAL PUN DAH TAK GUNA!!!
3. AKAN BERLAKU MASALAH ‘PARKING’ TERUTAMA PADA WAKTU KERAMAIAN DAN PERAYAAN. BILA TIADA PARKING KOSONG, TUAN PUAN FIKIR DIORANG NAK PARKING KAT MANA SEPANJANG2 JALAN DARI JALAN BONUS DAN JALAN TARIF TU? DEPAN RUMAH RODZIAH? DEPAN RUMAH KHALID SAMAD? SAMBUTAN PERAYAAN YANG DIADAKAN PULA BERMULA DARI LEWAT PETANG HINGGA LEWAT TENGAH MALAM!!! CONTOH TERDEKAT PERGI TENGOK SENDIRI DI SEKSYEN 19 & SEKSYEN 25. NAK JAUH SIKIT, PERGI KE TAMAN GREENWOOD ATAU TAMAN BON LTON DI BATU CAVES SAMPAI BOLEH NAMPAK GOLDEN STATUE TU DARI JAUH, BELUM PERGI DEKAT LAGI.
4. KAMI SUDAH LAMA BERSABAR DENGAN PERANGAI INDIA MABUK DARI SEKSYEN 25 YG DTG MEMBELI MINUMAN KERAS DI 99 SPEEDMART DI SEKSYEN 23. MINUM DAN MABUK SATU HAL. SATU HAL LAGI, BOTOL2 ARAK TU DICAMPAKKAN DAN DIBIARKAN BERSEPAH2 DI TENGAH JALANRAYA. SURAT2 BANTAHAN DAH BANYAK DIHANTAR TAPI HABUK TAK DILAYAN OLEH PARA PEMIMPIN ISLAM!!!SEKARANG NI PUN INDIA2 MABUK TU MELEPAK2 DAN BARING2 DI WAKAF DI TAMAN PERMAINAN. ADA KE BUDAK YANG NAK BERMAIN DI TAMAN PERMAINAN TU KALAU ADA INDIA2 MABUK DI SITU???
KALAU KUIL TU DIBINA DI SEKSYEN 23 YANG BEREPAN DENGAN TAMAN PERMAINAN KANAK, TUAN PUAN FIKIR APA AKAN JADI???
AKHIR SEKALI, KEPADA YG SUKA MENGHENTAM PENDUDUK SEKSYEN 23, SILALAH OFFER KAT KHALID SAMAD, RODZIAH & TOKEY KUIL SUPAYA KUIL DI SEKSYEN 19 DIPINDAHKAN KE KWS PERUMAHAN RUMAH TUAN PUAN SUPAYA KAMI DAPAT HIDUP DENGAN AMAN DAMAI. TERIMA KASIH.

-ehsan

Anonymous said...

nie lah dia.... typical UMNO brand. Selalu miss the point. Bukankah MB, MP's dah buat perjumpaan. Apa salahnya berunding dengan cara hikmah. Saya ucap syabas kpd YB Khalid, walaupun di kecam, ugut, maki-hamun .... end of the day dia masih perihatin dan akur kehendak penduduk sek. 23. Kepada barua2 UMNO tu cuba bagi satu contoh MB/MP UMNO yang buat perjumpaan sebegitu dikawasan orang melayu dihalau dan diganti. Jangan do mimpilah...dipanggilnya polis tolong halau adalah. Mana ada pemimpin UMNO yang man enough untuk berdepan dengan rakyat secara terbuka... tak dak!!!

Pakatan Pembohong said...

Ben Nasr,

Di universiti memanglah ada masjid dan islamic center sebab dia nak attract duit orang islam especially duit pak Arab.

You ingat orang putih disana suka masjid-masjid kat situ. You tengok apa jadi selepas 9/11. Semua masjid/surau dibawah perhatian FBI. Orang islam disana kalau bertudung pasti dipandang serong.

Sudah lah kat mana pun, isu agama perkauman mesti ada. Tapi di Malaysia, orang melayu hanya ada negara ini, orang cina/india boleh
lari ke Australia, Uk, Canada kalau mereka mahu, tapi orang melayu prefer tinggal disini.

Tiket kepada perpaduan orang melayu terletak pada PAS. Kalau pakatan menang didalam pilihan raya ke13 pun, mereka kena ikut rentak PAS dan PAS mahu jadikan negara ini lebih islam dari sekarang. DAP/PKR pasti membantah dan tak akan setuju. Banyak kot mayat yang kena di langkah (terutama Kapal Singh).

UMNO lain, orang melayu dalam umno tak kisah. Nak kan negara ini jadi macam Afghanistan pun who cares, janji orang melayu bersatu. Jadi option paling baik untuk PAS is to go along with UMNO.

Itu sebab orang pro-umno nak berbaik dengan PAS. Penghalang nya, hanya Nik Aziz, tapi, saya percaya, penantian ini tak LAMA....

Anonymous said...

tak gunalah bercakap rational, moral dan logik pada mereka. kerana memang terdapat golongan extremist di dunia ni. otak mereka dah tersongsang.

moga-moga, mereka adalah sangat minority di malaysia.

awang mahyan said...

brother

beza mesia ngan amerika...
amerika nk halang ke pembinaan masjid??...ISLAM AGAMA ALLAH...
yg KUIL NI AGAMA BUDAYA...takde dalam QURAN PUN AGAMA HINDU NI

Anonymous said...

Awang mahyan: kalau betullah mcm tu Amerika tu negara Islamlah?

Anon September 10, 2009 10:46 PM:
Kau puasa ke tak hari ni?

pakatan pembohong yg bohong said...

Dalam zaman UBN nie lebih banyak kes melayu tipu melayu daripada bukan melayu tipu melayu. Dalam UMNO sendiri pun dok perperang sesama sendiri tak habis habis. semua dok ikut warloard masing2. tabur duit, perempuan, holiday kat Hatyai tu perkara biasa dalam UMNO. So tok sah lah dok cakap pasal nak menyatukan orang melayu. Orang melayu dah lama bersatu untuk tolak UMNO. Cuma belaci2 ni saja yang tak sedar2.

Bala said...

beza mesia ngan amerika...
amerika nk halang ke pembinaan masjid??...ISLAM AGAMA ALLAH...
yg KUIL NI AGAMA BUDAYA...takde dalam QURAN PUN AGAMA HINDU NI

------------

A comment that I was waiting for. This, and Zulkifli Nordin's article seems to confirm what CitizenWarrior.com says:

Several ideas within Shari'a law extend this effect. For example, non-Muslims are not allowed to build any new houses of worship. They're not even allowed to repair already-existing churches or synagogues. This puts the houses of worship of any competing idea-collection in a state of permanent decline. Brilliant.

I wonder what is the basis in Malike/ Shafei/Hanbali/Hanafie for the lenient views expressed by Tulang Besi and also people like Nik Aziz.

ben nasr said...

Saudara Ehsan,

1. Tuan sebut masalah hindu menyebabkan histeria - boleh ke tuan kemukakan saintific evidence correlation hindu dan histeria. oh ya, sekolah saya dulu, sekolah agama yang tak de langsung kuil hindu kelilingnya, selalu je ada histeria. takkan sebab ada surau kot? macammana pulak dengan masjid masjid yg bersebelahan kuil spt disebut pemblog TB ni, berapa ramai yg kena histeria? lagipun, kalau kamu percaya qur'an dan azan boleh halau setan, don't worry lah. surau kan dekat dengan situ. hari2 azan 5 kali sehari kan.

2. pembesaran kuil hindu. ya lah, masjid pun biasa je makin lama makin besar. masjid kat kinrara contohnya, baru je extend jadi lagi besar.

3. Masalah parking. Bang, cam ne dengan masalah parking disebabkan semayang jumaat dan semayang raya. kalau orang bukan islam komplen abang boleh terima ke? toleransi penting bro. benda sekali sekala bukan hari2.

4. Pemabuk india. ya ini memang masalah lah. tapi apa kaitannya dengan pembinaan kuil. masalah buang botol merata2 ni masalah majlis perbandaran. majlis kena denda pembuang sampah merata2 ni kaw kaw supaya diorang tak buat lagi.

tentang nak bawak kuil datang dekat kawasan rumah orang lain tu, sebenarnya kawan, bukan semua orang ada masalah sangat dgn hindu. dulu masa tinggal kat kuarters spital serdang, blok saya sebelah je dgn kuil hindu. okay je, tak de kena histeria pun.

kesimpulannya, kalau sapa yang allergik sangat dengan hindu ni, apa kata korang buat NGO, "hantar hindu balik india". Lepas tu kat India, orang hindu boleh buat NGO, "hantar muslim pegi malaysia". Habis, sampai bila lu nak gaduh2 pasal agama ni. toleransi kan lagi baik. Kalau tak suka, jual je la rumah tu, carik rumah lain yg sebelah masjid.

Anonymous said...

Wahai muslimin sekalian,

janganlah kita berbalah sesama sendiri. nescaya yang rugi golongan kita sendiri.

sedih melihat kita mencaci/mengutuk sesama sendiri. kenapa sebab kuil ni kita nak berbalah sesama sendiri?

perpecahan kita boleh sebabkan kita berani dipersoal oleh orang lain. sampai ada yang dah berani cakap 'pasal azan 5 kali'. sebab apa? sebab kita dah lemah di mata mereka. kita terlalu jaga hati orang lain. hati kita siapa yang nak jaga? kita sendiri = umat Islam sendiri.

bersatulah umat Islam sekalian
bangkitlah umat Islam sekalian

Allahu Akbar!!!!
Allahu Akbar!!!!
Allahu Akbar!!!!

Allah Maha Besar!!!!
Allah Maha Besar!!!!
Allah Maha Besar!!!!

Allah The GreatesT!!!!
Allah The Greatest!!!!
Allah The Greatest!!!!

p/s seronok tgk sembahyang taraweeh di Mekah. sembahyang di masjid pun seronok juga. tapi rasanya kalau dapat taraweeh kat sana lagi seronok. tak caya cuba tgk kat TV1@TV9 pukoi 2 pagi (highly recommended-siap ada terjemahan surah yang imam baca). kalau tgk je pun dah seronok kalau dapat buat taraweeh kat sana kan lagi seronok? udah-udah la tu asyik cite pasal kuil ni. baik jom sesama kita gi masjid buat taraweeh & gi cari anak yatim bagi sedekah jariah.

-muslim sedih-

Anonymous said...

Monyek ini bukan tidak tahu tapi saja tak mahu tau, mereka bising sebab monyek toyol sudah bayar duit. mereka bukan bertolak kerana islam tapi untuk duit haram baru protest. semua in BN. hapuskan mereka bila GE13 nanati.

Anonymous said...

Kat USA takde UMNO, takde PAS, takde PKR.

Kat Malaysia takde Democrats & Republican

Malaysia bukan USA, USA bukan Malaysia.

Boleh buat kuil kat Mekah atau Madinah?
OK, OK takde orang bukan Islam dikota suci,

Riyad macamana? atau Dhahran? Atau Bahrain, atau Kyoto, atau Mongolia atau Stockholm?

Not that easy, you know. Try any developed cities in Europe, there will be years of process of enquiry so that the proposal is fair to all.

Bukan macam Pakatan Rakyat yang kononnya memperjuangkan Ketuanan RAKYAT??

Nak buat argument pun biarlah relevant....
Nak kelentong lah ni... memang dasar penulis upahan.

Anonymous said...

Betul, kat US takde UMNO, takde PAS, takde PKR.

Kat US takde UMNO yg mengguna isu perkauman untuk meraih undi.

Kat US takde UMNO yg cuba mencetuskan ketegangan perkauman dan agama dgn sengaja membawa kepala lembu.

Kat US takde UMNO yg mengawal semua media utama, seolah2 paper dan tv tu media rasmi parti dia.

Kat US takde UMNO yg menggunakan dan menyalahgunakan jentera kerajaan untuk berkempen.

Kat US takde UMNO yg memperalatkan polis dan agensi penguatkuasaan untuk mencapai tujuan mereka.

Kat US takde UMNO yg menghalang hukum dan syiar Islam ditegakkan, hudud dipermainkan, tazkirah diharamkan, padahal mereka sendiri mendakwa Islam.

Kat US takde UMNO yg mendakwa "Hanya UMNOlah yg boleh memerintah" sedangkan kenyataan itu bercanggah dengan aqidah.

Kat US takde UMNO yg mengaku Islam, padahal mereka sendiri membiarkan arak dan judi berleluasa, dan berlepas tangan dan menyalahkan PR bila mereka tidak lagi memegang kuasa.

Kat US takde UMNO!

antipas said...

aku rasa mmg org PAS ni dah jadi lembu DAP. Hassan Ali pun senyap menyepi

Anonymous said...

On a different (but related) topic, how's this?

http://businessmirror.com.ph/home/companies/15797-due-diligencer.html

Alexander J. Poblador and Roberto V. Ongpin own 5,000 class “A” shares in San Miguel Corp. (SMC) while Mirzan Mahathir owns 5,000 Class “B” shares. Their holdings qualify them to sit in SMC’s 15-man board as nominees of Q-Tech Alliance Holdings Inc., a Philippine-registered corporation which bought 628.667 million SMC “B” shares, which are equivalent to 19.896 percent of outstanding shares, from Kirin Brewery Holdings Ltd. of Japan. Poblador, Ongpin and Mahathir, a son of Malaysia’s former Prime Minister Mahathir, joined 12 other directors, who were elected earlier during SMC’s annual stockholders’ meeting, led by former Ambassador Eduardo Cojuangco Jr. of the ECJ Group which he controls and Jesusa Victoria Hernandez-Bautista, one of the government nominees. Bautista, who is known in the movie industry as Lani Mercado, is married to Sen. Ramon Bong Revilla. She also sits in the board of San Miguel Purefoods Inc. Anchor Insurance Brokerage Corp. and San Miguel Brewery Hong Kong Ltd.

(San Miguel- jenama beer Filipina)

Mirzan tu anak siapa ye..?

Bapak dia tu bekas presiden parti apa ye..?

SameSame said...

Selepas membaca all the response, saya bangga dengan sikap tidak bertolak-ansur si-si ini. (tsk tsk tsk..so UMNO la)

Ini kah maksudnya orang-orang ini Islam? Sorry but NO.

You are not Muslim by religion. You have no faith in your own religion. Except for a few who could differentiate the matter.

Jika-lah kuil dekat rumah seorang muslim, ye tak bermakna agamanya (si-muslim) akan luput. Sepatutnya agama adalah perihal diri-sendiri, macam mana seorang pegangkan agamanya!

This goes to show kebanyakkan umat Islam yang kutuk agama lain, tiada ketahuan Agama sendiri!!!!

May the Lord forgive you!

Anonymous said...

Mirzan anak Mahathir beli San Miguel.... Wow!!! Terror lah. Nanti Mirzan boleh takeover Moet & Chandon pulak.

Siapa kata anak Melayu toye???? Li Ka Shing China HongKong pun tak de beli company jual buat arak.

Congra-tu-lasionne!!!!
Welcome to Hell zone...

Anonymous said...

Orang2 melayu patut bersatu. Jangan berpecah belah. pakat2 bubar cawangan2 umno kat shah alam nie. kita gantikan dengan pas!!

Mat Saleh said...

baca-baca komen kat sini aku ternampak ada sorang yang mengaku pernah duduk north carolina cakap...

"Di universiti memanglah ada masjid dan islamic center sebab dia nak attract duit orang islam especially duit pak Arab."

XD wahahaha
that statement just made my day. sapa la dok mengajaq budak ni. kencin deghaih kata pi US.

Anonymous said...

Puak puak UMNGOK ni senang saja nak handle...bagi fulus/ ada masyuuuk semuanya boleh, malah pungkok toyol pun mereka jilat, asalkan ada masyuuk...fuuuyoo. harap sami sami kuil ni bagi mereka sorang RM10, kain pelikat ,t-shirt bertulis undilah BN dan payung cap dacing...senyap lah ngok ngok ni

Anonymous said...

The point is kuil itu kuil HARAM. 20 years ago, kuil tu besar toilet je and ada org claimed toilet tu umur 150 tahun. Hebat.

Kuil tu kuil haram. Kuil HARAM. Try to do that in US if u can.

Btw, kalau nak pandang US, pandang la semua skali jangan ambik mana yang kau rasa ok je.

Try implement US system pasal sekolah, satu sekolah sekali. X payah sekolah jenis kebangsaan. Tak pulak sentuh benda tu.

Nonpartisan73

Anonymous said...

Eleh siapa berani?

Dulu ada MP kena penjara cakap benda ni kat Parlimen

Cuba google cari tengok atau tanya orang tua

muhammad said...

"The point is kuil itu kuil HARAM."

Sebab haram lah kuil tu nak dipindahkan ke kawasan baru.

The point: DIPINDAHKAN. Bukan buat baru.

Dan jika betul kuil itu telah berada di situ selama 150 tahun seperti didakwa, siapa yg menguasai kawasan itu for most of the time? BN atau PR?

Jadi, PR is cleaning BN's mess, and BN is blaming PR for it. Typical.

"Try to do that in US if u can."

Tak faham ke? It's not about what the US can do to emulate Malaysia, it's about what we Malaysians could do to emulate the US in this regard.

And apparently what you said -the building of "haram' kuil - has been done A LOT in Malaysia, under BN's governance. Thanks to BN.

"Try implement US system pasal sekolah, satu sekolah sekali. X payah sekolah jenis kebangsaan. Tak pulak sentuh benda tu."

One thing at a time. Isunya toleransi agama, jadi analoginya pun toleransi agamalah.
Kita tak lah kata semua dari US tu baik, but we can learn a lot about tolerance from them.

Anonymous said...

Yeah right 'one thing at a time'.

The one thing pun x settle.

People in Puchong is still waiting for the free toll road. Janji politics.

Anonymous said...

chun li said,

"Mana ada kestabilan jika demo lembu ini terjadi?"

-----
do you need reminding that the ruling government that create this issue is Pakatan rakyat?

Or maybe you are still trapped in the mentality of being the opposition instead of focusing to govern

Anonymous said...

Ben Nasr,

in most area of the US, building house of worship must obtain the consent of local council with notice or consultation b4 it can be implemented. So there is a process to ensure that there is no objection. For that matter, ANY building MUST obtain Planning Consent. And part of getting planning consent is to ensure there is no public objection.

So don't twist the fact. The local Americans may not be sensitive as they are liberal in many aspect such as religion. But that liberalism has changed post 9-11 that saw discrimination against Muslim . Their outlook on religious issue is not the same as Muslim. I'm sure you know that!

Chun Li said...

Eleh, tak payah putar-belit,

kalau demo kepala lembu itu OK, mengapa mereka ditangkap dan kena 2 kesalahan?

Akta Hasutan dan Perhimpunan haram beb.

Dengar betul-betul, hasut dan haram

Anonymous said...

umno lembu tokeh judi dan tokeh arak

ben nasr said...

Anon 6:15am,

Berkenaan konon susahnya nak buat masjid di amerika, sila lihat komen Dr Omar Khalidi seorang muslim amerika dalam artikel ini (2007): http://www.qantara.de/webcom/show_article.php/_c-310/_nr-379/i.html

---------------------------------

according to Dr. Omar Khalidi, a senior research scholar in architecture at the Massachusetts Institute of Technology in Cambridge who specializes in mosque architecture.

"The biggest problem is that communities need money to build mosques," says the American Muslim. "There are no legal difficulties or state regulations. The most difficult task for communities is to find financial backers to donate the money for them to build large and beautiful mosques."

---------------------------------

Untuk mereka yang bantah kenyataan TB yang masjid ada banyak di USA, sila lihat senarai masjid di bawah.
http://www.quran.net/Masjid/Masjid-USA.htm

Berkenaan diskriminasi muslim post september 11, come on la. kalau hari ni pengganas hindu bawak 2 boeing 747 langgar KLCC, apa akan jadi pada orang hindu di Malaysia?

Sebab tu lah jangan extrem. Nak bantah bantahlah, tapi yang bawak kepala lembu macam tu apa pasal. Peluang dialog dah di beri, tapi buat perangai macam *&^%$#. Ugut nak bunuh khalid lah. Nak rogol rodziah lah. Ini ke cara berdialog?

Anonymous said...

Chun li,
you are getting confused with your argument and missing the point.
The way the protest was done is wrong (sedition) and was charged accordingly.
But it does not make the decision by state government right. State government still did not follow the necessary protocol of consultation with the rakyat. So Pakatan Rakyat government actually sudah membelakangkan RAKYAT. Ketuanan rakyat konon.
If the state government made decision according to the kaedah yang sedia ada (done by BN) such protest will not arise.
Ada faham?

Anonymous said...

Ben Nasr,
most developed countries like the US have all the provision for planning whatever building as long as it follows the planning guideline. It is the same case in Malaysia and has been implemented for decades.

Now comes PR government abusing these protocol, denying feedback from residents that forced them to resort to demonstration.
Bila dah kecoh, baru nak dialog, and in the end still proceed with their decision ignoring the sentiment of the residents, which are the RAKYAT, the same one in the word Pakatan Rakyat!

No need to refer so far away. We already have existing and working procedures. Why PR did not follow. A hidden agenda?
You tell me

muhammad said...

"The one thing pun x settle."

Sebab tu lah nak settle. Dan yg buat kecoh siapa?

"Bila dah kecoh, baru nak dialog,"

Sekali lagi, siapa yg buat kecoh? Dan siapa yg buat kecoh dalam dialog?

At the very least, the current admin is responding to the situation. Contrast this with the way the umno/BN gov work. Berapa kali buat consultation dengan rakyat?

Kamu tak setuju, that's your opinion. But don't make things worse by creating CHAOS. That's what umno is trying to do. If you're not part of the solution, you're part of the problem.

Bawa kepala lembu dalam perhimpunan, pijak dan ludah kepala lembu tu, berperangai mcm org zaman batu, ugut nak bunuh Khalid Samad dan rogol Rodziah tu solution ke?

Anonymous said...

Muhammad,

Yang biasa buat chaos ni pakatan rakyat.
Check your facts. You might want to recall anti-ISA demo that prevent other road user to use the road and traders to trade.
And now you support ISA for these people from Umno, Pas & PKR to be charged.
Can you make up your mind?

muhammad said...

Demonstrations and chaos are not the same thing.

"Check your facts. You might want to recall anti-ISA demo that prevent other road user to use the road and traders to trade."

I was there. Were you? The anti-ISA demonstrators did not close the roads, the police did.

The anti-ISA demonstrators did not have road blocks on the roads to KL. The police did.

The anti-ISA demonstrators did not have shops closed. The police did.

The anti-ISA demonstrators did not start any aggression, the FRU fired the tear gas first.

The police did none of this with cow head demonstrators.

You told me to check my facts, check yours.

"And now you support ISA for these people from Umno, Pas & PKR to be charged."

Where, where WHERE did i say ISA should be used on these people?Don't put words into my mouth.

I do not support ISA and never will. Regardless of the alleged offenders.

I've made up my mind, have you?

ben nasr said...

Dear Anon Sep 12 5:35 PM

Anonymous said...

Ben Nasr,
most developed countries like the US have all the provision for planning whatever building as long as it follows the planning guideline. It is the same case in Malaysia and has been implemented for decades.

---------------------------------

Yes Bro. There are planning guidelines. Perhaps I miss them due to my being overzealous. May I ask you which planning guidelines were not followed by Selangor government?

Was it the distance, less than stipulated guidelines? or perhaps others. Enlighten me with the facts please.

==================================
Anonymous said...

Now comes PR government abusing these protocol, denying feedback from residents that forced them to resort to demonstration.

---------------------------------

I understood that prior to the unfortunate "cow head" demo, approval to build the temple was yet to be given. Did I understand this incorrectly? Can you point me to a proof that approval has been given before the demo? I may missed this when I browsed through mykmu.net and other umno bloggers blogs, so I'd be grateful if you can point me to the proof.

==================================

Bila dah kecoh, baru nak dialog, and in the end still proceed with their decision ignoring the sentiment of the residents, which are the RAKYAT, the same one in the word Pakatan Rakyat!

---------------------------------

Correct me if I am wrong sir, but I understand that decision has not been made. I approximately understand that the original site proposed by PR, which was 200m from the closest house, is currently off the table due to resident's feedback and another site, 500m from the nearest house is under consideration. These I understand are proposals, and not decision.

==================================

No need to refer so far away. We already have existing and working procedures. Why PR did not follow. A hidden agenda?
You tell me

---------------------------------

Through my limited understanding, I understand PR did follow all procedures. Nevertheless me as mere mortal can and do commit error, and hence your enlightenment on the facts as requested above will be much appreciated.

===================================

ben nasr said...

By the way anon September 12, 2009 6:15 AM raised similar issue of local council approval requirement in the US, in which the anon claimed the process must have no objection.

I would like to ask what are the basis allowable in the USA to object building house of worship over there? Can any whims and fancies be used to object the plan, for example

1. I hate muslims therefore i don't want them in my backyard.

2. I think muslims worshipped satan which may cause hysteria to my kids, therefore i don't want them to be in my backyard.

3. Some muslim terrorists will be using the mosque as base to wage their jihad war operation and I don’t want to be caught in crossfires later, so i don't want them to be in my back yard.

4, 5, .... continues ad infinitum -with similar bigotries (overt and covert).

or

the objectors must raise related zoning laws to object the plan, such as laws relating to parking, traffic and landscaping plans?

I also read there is also this law called RLUIPA - Religious Land Use and Institutionalized Persons Act of 2000, which protects house of worships against unscrupulous use of zoning laws to object plan to build house of worships.

In my earlier posting, I quoted Dr Omar Khalidi from MIT (this is like one of the top university in the USA) who said that muslim in america have no legal difficulties or state regulation against build mosque, and their problems are mostly getting the fund.

I wouldn't say the path is smooth to build mosque in the states. We can find stories of the challenges faced by muslims to build new mosque especially post september 11from this link: http://www.usatoday.com/news/religion/2004-03-08-mosque-opposition_x.htm

However it is clear that mosques have been continously built in the US both prior and post september 11, and the US has strong regulations against discrimination to any religious groups which benefit our muslim brothers.

It seem to me that in the US, (correct me if I am wrong) the final decision lies in the council committee after taking into account people opinion and related laws. Some time the mosque plan got green light, some time red. But ultimately people will have to accept the council decision.

This is not unlike what is being practised by PR Selangor government isn't it? The matter is still under consideration, people are allowed to voice their opinions and concerns, and then weighing people voices with legal issues, the government will make decision.

Of course these are my 2 cents opinion. And to brother/sister anons as well as other readers, my sincerest apology if what i said offended you. It's nothing personal and may be we can continue to discuss it over ketupat and rendang in a week time. So I'd like to wish selamat hari raya dan maaf zahir dan batin. Kepada yang memandu balik kampung, berhati2 di jalan raya dan ingatlah orang yang tersayang :)

Anonymous said...

Ben Nasr said,
"This is not unlike what is being practised by PR Selangor government isn't it? The matter is still under consideration, people are allowed to voice their opinions and concerns, and then weighing people voices with legal issues, the government will make decision. "

in case you have missed out the headlines a few days ago, PR government have decided to go ahead with their decision. And the dialog was only responded after the notorious demo .
Please read khir toyo's account of the site selection and his procedure of the matter at his blog.

You don't have to refer to the US as locally, planning provision for house of worship has been well implemented for decades. There has never been critical issue like section 23 during previous government rule.

maybe PR gov lack experience since they are new, but their ignorance is no excuse for skipping procedures.

I'm not too sure about your point of giving examples of prejudice for objections, as planning objection can take any form.
I have done planning submission in the outskirt of London and numerous times here locally (mainly in sensitive areas of DBKL - and got rejected many times ), so I can tell you what the PR gov did was wrong

Anonymous said...

To the Muslims who loves to sing the ‘toleransi song’, WOULD you be singing the same ‘toleransi song’ should the govt decides to relocate the said temple or any other worshipping place for that matter to your residential area or WOULD YOU BE SINGING A DIFFERENT TUNE ALTOGETHER???

Maaf Zahir Batin. Semoga kita mendapat hidayah & perlindungan dari ALLAH YANG MAHA ESA. INSYAALLAH. Selamat Hari Raya Aidil Fitri.
-ehsan

Anonymous said...

Syuhada peace 23

Maafkan kami…Maafkan kami…Ma_afkan kami. Ma_afkan kami…Peace to all. Selamat Menyambut Aidil Fitri & Maaf Zahir Batin.

ben nasr said...

Dear Anon 6:10am,

I did read Khir Toyo entry, and I did also read Khalid Samad chronology. So happen that I find KS account more convincing. Especially to absence of proof that the govt did APPROVE the project. Newspaper headlines can be anything, but where is the proof?

You projected yourself as quite well versed on the planning legalities. so i'm interested to know the specific law violated by PR govt. So far you have only been beating around the bush. As equally the KT blog.

It also do not make sense that any objection will cause a project to be hold, especially overt bigotries pointed before. So it come back to legal issues, and which aspect of the proposal violate the law? I am waiting for your expert opinion.

To anon 10:29pm, yes personally i don't mind to have other place of worship in my vicinity provided it fulfils town planning requirements. Only hindu hater like yourself that can't live with that.

Anonymous said...

Kepada saudara Ben Nasr...

Sudah2lah...saudara ehsan hanya memberi fakta tentang apa yg diketahuinya...jgnlah pulak minta secara saintifik pulak...
Mungkin saudara belum pernah terkena atau ada sedara yg terkena sampuk...kalau terkena...baru tau...meleleh nak ubati...

Azahar

Anonymous said...

Azahar: Sdr ben nasr minta correlation hindu dan histeria. Bukannya dia kata tak percaya ada kes macam tu.

susah cakap dgn org pyh faham ni.

Anonymous said...

Stengah korang ni macam la terror sangat nak mempertahankan Islam konon. Tuhan kata ni la, Allah berkata tu la. Buat sakit hati orang lain tu baik sangat ke? Panggil orang pi tempat lain la, buat pagarla, maki hamun la, tarik kerusi orangla.

Ingat tuhan yang maha esa tu termaktub dalam 25 buku saja? Segala yang tertulis tu complete? Kalau macam tu buku komputer lagi banyak jilid dari Quran atau Injil.

Jarang orang buat jenayah depan kuil atau tempat-tempat beribadah lain. Depan balai polis ada. Depan simbol tuhan tu sorry sikit. Lagipun bukannya bina pub.

Kat Waterfall, Penang, orang cina tak kalutpun. Kuil Hindu lagi besar pun dok ada, macam kat Batu Caves. Tapi rumah area tu berjuta juta harga depa. Ni rumah saiz kandang kambing takut turun hargala, hapala. Mai Penang kiri kanan rumah semua kuil la, masjid la, bawah pokok pun tak kasi chan. Semua ada. Tak kalutpun.

Pi syurga atau neraka bukan orang yang bagi paspot. Tuhan yang maha loving tu yang evaluate. Kalau betoi Dia geram gila, ingat Dia tak boleh runtuhkan, kena guna teriak pekik orang ArmNo macam orang tak waras?

Sudah la brader...

ben nasr said...

Saudara Azhar,

Tuan berkata-->
Sudah2lah...saudara ehsan hanya memberi fakta tentang apa yg diketahuinya...jgnlah pulak minta secara saintifik pulak...

Saudara azhar faham tidak apa definisi fakta dan saintifik? Saya timbulkan berkenaan scientific evidence tu untuk menilai samaada hipotesis "kuil hindu bawa histeria" adalah fakta atau dongeng. Kalau tak ada evidence, ayat saudara azhar tu sepatutnya di baca begini:

Sudah2lah...saudara ehsan hanya memberi (metos / dongeng) tentang apa yg diketahuinya...jgnlah pulak minta secara saintifik pulak...

tanya dr google kalau nak tau apa itu fact dan scientific. http://en.wikipedia.org/wiki/Fact. Jgn tanya Dr Khir.

Cheers!

Anonymous said...

Hi. I’m Isaac. My friends kept asking me about the site for the temple in my housing area (Section 23) & I’ve told them. They came. They saw. They make their own assessment. Now, I’d like to make an open invitation to all Malaysians regardless of religion, political party or race to come here and have a look at the location that was earlier approved by the Exco’s. The direction is very simple. Upon entering Section 23, you will see the electrical shop, Seng Heng on your right; you turn left into Jalan Bonus. At the end of Jalan Bonus, there’s a t-junction & you make another left turn. You won’t miss it. The trees of the said location were recently cut down by pkns after the ‘fiasco’ at mbsa. Maybe then, others will understand why the Malays and Hindus of Section 23 acted the way they did.
Lastly, I’d like to wish all my Muslim friends a merry raya & have a wonderful holiday ahead. May we continue to live in peace & harmony. Amen.

Anonymous said...

PBN...projek babi negara

Anonymous said...

salam...

aku bkn xnk gna nama tp takut mmt2 barua umno yg x suka komen aku ni dok gna undag2 amik tindakan bacul ISA kn aku.setahu aku itu cara US dlm memenjarakn pengganas.kita ni rkyt msia dilyn mcm pengganas.x bole nk komplen, kritik & tnjuk perasaan kt mana2 lembu2 umno yg x buat keje, poyo lebih & brtuhankn kebendaan.time pilihanraya je dok terhegeh2 tunjuk muka.knp aku bgkitkn isu basi ni ialah sbbnya aku dh sejuta kali meluat smpai x tau nk meluat, meludah & memaki hamun yg mcm mana nk buat lembu2 & kerbau2 umno ni phm bahawasanya yg taktik najis tu dh lama reput.itu bru 1 isu yg semmgnya x sdh2.konon bru skrg pencapaian diutamakan,rkyt didahulukn.chet podah.dh bg kuasa lebih 50 thn bru skrg slogan ni aku dgr? ini semua trademark sesape yg jd PM la.ttg isu kuil hindu tu,org umno brlagak mcm diorglh pembela islam, champions of islam.tp muka masing2 mcm muka karaoke,muka disko & muka2 samseng.mmg dsr jahil bangsat xde ilmu & sempit akal.sbb itulah bila diorg di ajak bersemuka utk ditnya pendapat & diajak berbincang, tgk cmner perangai diorg.mcm lembu matador tu ha.x nyempat2 trus je menonong nk sondol xkira sape kt dpn tu.last2 trsondol dinding pastu mati.ha cmtu la diorg.ilmu & pemikiran mcm bdk sekolah menengah yg hnya tau nk brdating,cite ttg cmne nk jd rempit & cari awek, pastu tetiba nk brckp ttg agama plak.itulah pasalnya ada mmt tolol sni ckp 'mana ada dlm quran kata jd rkn kongsi carlsberg itu hrm'.ek ele,ini bkn bodoh lg,bkn tolol lg,nk kata munafik pn susah coz ini mcm menolak hukum.bro dlm quran kn dh ckp ada 7 team msk neraka krn arak.itu pn x tau ka?dhlh x tau pastu nk berlagak jd pembela islam dgn mengutuk pembinaan kuil hindu plak.kononnya utk kepentingan org2 islam.islam la sgt tu.aku mls nk sebut hadith2 & refer ayt2 quran kt sni sbbnya klu org tu dh jahil & pendek akal,cite la cmne skali pn tunjuklah cmne pn,bg la penerangan cmne sekali pn xkn bole accept pnya.klu bole accept pn sure nk bend sana, curve sni hukum2 islam tu sesuai sgtlh disamakn mcm yahudi.yahudi cmtulah, mana ayat2 taurat yg diorg rs bg keuntungan kt diorg, diorg akan ikut.tp klu ayt tu x favor or less important, diorg akan bend it or modify it.bacalah quran, buku2 ilmiah & dgrlh tazkirah slalu beb.jgn dok khatam quran 1 juta kali tp still skit pn x phm isi.klu dok khatam quran byk kali pastu x tau tafsirannya inilah jdnya x ubh mcm artis msia ni.suka suki je quote semata2 nk menghalalkn korg punya tindakan sewaktu memerintah.dh la anak2 dara org melayu byk yg hilang dara sblm nikah kt s'gor tu masa BN dlu.prof buat kajian dlu nafikan atas alasan kononnya kajian tu atas dasar agak2 je.pemudi islam rosak MB toyol nk cover line.islamik sgtlh tu.mlslh nk bertekak dgn org jahil berakal lembu ni.buat habis ilmu aku je dok kutuk maki & caci.makin bertmbh dosa aku klu nk mengajar lembu berfikir.agaknya mgkin lg senang kot ajar lembu berfikir.setidak2nya klu lembu xleh pk itu adalah kerana lembu xde akal berbanding ada jenis manusia yg ada akal, tp memilih utk brpk mcm lembu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.