Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Tuesday, September 1, 2009

Masjid di RRI Sungai Buloh Betul2 Sebelah Kuil Hindu. Apa Sebab UMNO Selangor Tak Bising?

Masjid RRI Sungai Buloh adalah masjid terdekat bagi saya untuk mengerjakan solat Jumaat ataupun apa2 solat berjemaah. Malahan, saya banyak kali juga bersolat tarawih di MAsjid RRI Sungai Buloh. Yang menjadikan masjid (bukan surau) ini unik adalah kedudukan masjid ini yang bersebelahan sebuah kuil hindu.

Sesiapa sahaja yang pernah bersolat di Masjid RRI Sungai Buloh akan pasti melihat keunikan masjid ini kerana ianya terletak betul-betul bersebelahan dengan sebuah kuil hindu. Dan, yang lebih menarik lagi adalah masjid ini bebas mengumandangkan azan, iqamat dan kuliah agama melalui corong pembesar suara tanpa apa2 halangan dan masaalah, sepanjang yang saya tahu.

Sepanjang yang saya tahu juga masjid ini sudah berkedudukan sebegini semenjak bertahun-tahun yang lampau dan selama itu, Selangor berada di bawah pemerintahan Barisan Nasional/UMNO.

Soalnya sekarang, mengapa UMNO Selangor tidak menjadikan kedudukan masjid tersebut sebagai isu? MEngapa surau Al Jannah (bukan masjid) yang akan terletak 120m dari tapak kuil baru itu pula dijadikan isu oleh UMNO Selangor dan beberapa NGO Melayu yang pro UMNO?

Memang Dalan Sebenar Kes Ini Adalah UMNO

Kalau betul-betul ikhlas memperjuangkan kedudukan surau dan masjid, maka diminta perjuangkan dahulu masjid RRI Sungai Buloh yang terletak betul-betul bersebelahan dengan sebuah kuil hindu?

Di sini jelas kepada kita, bahawa isu pemindahan kuil ke Seksyen 23 adalah MAINAN UMNO SEMATA-MATA. Kalau mengikut maklumat yang saya dapat, dalang penghasut nombor satu adalah Pengerusi Persatuan Penduduk di situ bernama Cikgu Zainuddin.

Biasanya, pengerusi2 persatuan penduduk adalah UMNO kerana mereka ini menjadi pengerusi sejak dari zaman UMNO memerintah lagi. Tak hairanlah Cikgu Zainuddin ini menjadi hero dalam menghasut penduduk setempat menentang idea pemindahan kuil ini.

Malah, saya mendapat maklumat Cikgu Zainuddin ini juga sedang merebut kedudukan sebagai Pengerusi Surau Al Jannah Seksyen 23 itu. Itulah juga sebabnya Pengerusi Surau Al Jannah yang ada sekarang turut dimaki dan dipersalahkan.

Bagi saya, UMNO adalah satu wabak penyakit dan kita tidak harus mempercayai mereka dalam apa-apa perkara. MEreka dilatih untuk berbohong dan menipu. Kita tidak boleh mengikut cakap2 mereka kerana mereka kuat menipu.

Maklumat Tidak Tepat dari Blog http://pewarisummah.blogspot.com/

Kalau benar berlaku tindakan gangster dan kurang ajar dari masyarakat Hindu di Seksyen 19, mana buktinya?

Kenapa tiada report polis atau aduan bertulis dari mana-mana pihak berkenaan isu ini?
Ertinya maklumat dari blog ini TIDAK TEPAT dan TIADA ASAS SAMA SEKALI.

Tulang Besi


63 comments:

Anonymous said...

Bro,

Kampung aku, surau bersebelahan dengan Kuil Hindu seingat aku hampir 40 tahun dahulu di Lenggong Perak.

Tulang Besi said...

Takda masaalah pun. Yang tukang nak buat masaalah ni cuma UMNO.

Anonymous said...

Masjid Besar Negeri Sembilan terletak hanya 50meter dari Kuli Hindu....200 meter dari Guruwaraha dan 300 meter dari Gereja....tak jadi masalah pun...

Anonymous said...

Tuan,
Silalah singgah di Surau Taman Desaria, Jln PJS5/1. Di kiri kanan ada kuil hindu. Yang bestnya bila puak hindu ini ada function, dia gunakan parking surau. Ok je. Benda ni masa UMNO dah lama ujud. Pernah penduduk buat aduan masa UMNO dulu, tapi tiada tindakan. Mungkin AJK surau ni orang PAS.

mtgbertam said...

Di Kepala Batas (tempat mantan PM dulu) kuil hindu hanya seberang jalan sekolah rendah. Sejak aku kecik ada ada.

Awat UMNO/Pewaris/Pesaka/Pekida/apa Pe lagi tak protes. Elok je.

Istilah Us Ismail Kamus = bangang
Istilah N9 = bungkur
Istilah aku = Dah nak mampuih UMNO ni

Anonymous said...

Apa-apa yang mengoncang sensitiviti bangsa dan agama adalah peluru-peluru utk menembak. Dari isu babi, bogel, arak dan terkini kuil. Tapi perkara ini bukannya tidak wujud sebelum mac 2008 dulu, tapi disensasikan sehingga kepala lembu pun jadi prop. Dipohon, keadaan tidak menjadi darurat dan huru-hara, kecualilah darurat pun menjadi peluru.

PASti

Anonymous said...

pencacai umngok jer yg sibuk2 pasal kuil ni,
nk nujuk bagus la konon pegi dahh
kalo nak berarak buat la seluuruh msiaa
boloh ponya umngok ponya orggg

Anonymous said...

Bro,

The truth is, we can live in peace and harmony with each other, it is the bigoted politicians that make things complicated for their own agenda. In Singapore, UK, Thailand, Indonesia and many more other places in the world, including Malaysia, we can see places of worships coexisting side by side, nobody makes an issue of them. In Kelantan, a 95% muslim state, one can find Buddhist Wats. This Section 23 issue is deliberately blown up to serve some political agenda and we all know whose agenda!

Shane

Anonymous said...

Masjid kat Lutong (Miri, Sarawak) terletak bersebelahan ngan gereja.. tak ada juga orang yg bising².. sedih betul bila saya tengok orang bergaduh sebab agama..

Anonymous said...

Masjid Jamek Tun Uda Seksyen 16 Shah Alam bersebelahan dengan Kuil terbesar Hindu di daerah tu, dan di Seksyen 16 nilah wujudnya berpuluh puluh cawangan UMNGOK...tapi NGOK tak pernah pun buat bantahan sebelum ni, Toyol pun senyap je ...apa ni yol..lu memang pelakun hero dalam UMNO

Anonymous said...

They want SELANGOR back.

Others are non issue.

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

Harakah daily pun dah dedahkan bahawa hampir 100 % umat islam tidak bersetuju kuil dipindahkan di seksyen 23.

Mohd Azrin Azahari, penuntut sebuah universiti di Timur Tengah (sedang bercuti) mendakwa hampir seratus peratus penduduk Islam membantah cadangan pembinaan kuil, tetapi mereka diingatkan agar tidak mencemuh penganut agama-agama lain.

"Kiraan saya, hampir seratus peratus bantah kuil dibina, tapi penduduk sudah diingatkan untuk berdiplomasi (dan) tidak hina penganut agama Hindu di surau dulu," katanya.

Beliau yang mengikuti setiap siri perbincangan peringkat jawatankuasa surau menegaskan bahawa demontrasi melampau mengarak kepala lembu berdarah itu tidak pernah dibincangkan dalam mesyuarat.

http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=022310&Itemid=85

Ini kalau hg nak kata org UMNO jugak aku tak taule..Budak ni muka pun budak PAS dan Harakah sendiri lapor.

Hang nak nafi apa lagi Tulang besi? Pewaris ummah, kau terus deny saja, padahal kau tgkla dalam gambar minaq-jinggo bagaimana Khalid Samad dengan wajahnya (aku malas sebab bulan posa) mempertahankan kuil tu.

Dua point yg bezakan apa2 kuil yang hang kata tu adalah:

1. Kuil seksyen 19 adalah kuil haram atas tanah PKNS.

2. Kuil itu ada gangster yg jaga dan penduduknya diancam dgn ancaman bunuh. Kalau kau nak argue, kau mintak Khalid Samad saman saja penduduk di situ dan surat yg diposkan itu tidak pernah dihantar kepada Khalid Samad.

Anonymous said...

dua2 point tipu. mmg org islam kat situ tak setuju tapi lepas dah kena hasut dgn pengerusi jk penduduk yg umno nama cikgu zainuddin. lps tu cerita pasal kuil tu ada gangster pun bohong sbb aku dah mintak smpai skrg repot polis tapi takda bukti pun. semua cita bohong umno? kat kuil rri sg buloh apasal takda gangster? jgn jual ubat kau kat sini la.auta punya agen umno.

Tulang Besi said...

aku pun penah duduk s18 shah alam la. sepanjang aku duduk situ, siap aku tengok sendiri org hindu berarak bawak patung diorang. tak penah aku dengar ada gangster kat kuil s19 tu. ni semua mulut jahat umno yang tonggong dan bongap.

Anonymous said...

After 50 over years, SUDDENLY places of worship innocently built too close to each other become a divisive issue for the peoples. The Jews & Palestinians have their worship places next door to each other and it was never an issue to them both even.In Malaysia,like many countries, so many places of worship are side by side, are we going to reconstruct these places after so many years of peaceful existence? Can we use our time and money to help the poor instead of arguing over this?

Benci pencacai UMNO said...



Dua point yg bezakan apa2 kuil yang hang kata tu adalah:

1. Kuil seksyen 19 adalah kuil haram atas tanah PKNS.
.

Kuil Haram pak hang. Benda tu dah ada kat situ 150 tahun dah, kau yang tak tau.

Tapi kau kan UMNO sebab tu kau bodoh. Kalau kau pandai, kao tak sokong UMNO. Betul tak?

2. Kuil itu ada gangster yg jaga dan penduduknya diancam dgn ancaman bunuh. Kalau kau nak argue, kau mintak Khalid Samad saman saja penduduk di situ dan surat yg diposkan itu tidak pernah dihantar kepada Khalid Samad..

Fitnah bodoh dari UMNO/Pakeda. Kalau ada gangster dah lama gangster tu kena tibai, kena balun.

Diorang tu sikit, orang melayu ramai, mcmna diorang nak tunjuk gangster?

Cuba tunjuk repot polis pasal kegiatan gangster kat situ, aku cabar kau, wahai pencacai UMNO yang berotak mereng.

Jeffry said...

APA ITU KEADILAN??

Kuil lebih banyak daripada masjid: Yadim

SHAH ALAM – Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) menjalankan kajian berkaitan jumlah pembinaan rumah ibadat yang didapati melebihi jumlah penduduk dan keperluan bukan Islam berbanding masjid dan surau.

Yang Dipertuanya, Datuk Nakhaie Ahmad berkata, berdasarkan kajian itu jumlah pembinaan kuil bagi masyarakat beragama Hindu tidak seimbang jumlah penganutnya di Malaysia.

Menurutnya, masyarakat negara ini masih mampu bertoleransi dengan mereka, walaupun ternyata pembinaan masjid dan surau masih tidak seimbang dengan jumlah penduduk Islam yang ramai.

"Sebelum ini orang Melayu sudah banyak bertoleransi dan mendiamkan diri dengan masyarakat lain.

“Ini adalah satu cara mereka memprotes kepada Kerajaan Negeri apabila kawasan mereka diceroboh,” katanya kepada Sinar Harian ketika dihubungi.

Jumaat lalu, segelintir penduduk Seksyen 23, Shah Alam, berarak dengan membawa kepala lembu sebagai tindakan membantah pembinaan kuil Hindu di kawasan penempatan mereka.

Nakhaie berkata, sudah terbukti kejadian seperti ini berlaku dan orang Melayu menunjukkan reaksi mereka berdasarkan kajian yang telah dibuat.

“Pada penglihatan saya, orang-orang Melayu sekarang sudah berani menentang apabila hak mereka diambil orang lain.”

"Bantahan ini bukan dipengaruhi oleh faktor politik tetapi lebih kepada soal sensitiviti masyarakat beragama Islam. Saya yakin tiada pihak yang cuba mempengaruhi penduduk di kawasan terbabit,” katanya.

Beliau berkata, sebelum ini Yadim ada mengemukakan kepada Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) berkenaan dialog bersama masyarakat India.

“Saya tahu mereka faham mengenai apa yang kita bahaskan tapi perkara ini masih juga berlaku.

“Mungkin kerajaan Selangor juga terlalu ghairah berpolitik sehingga tidak berpegang kepada asas dan tanggungjawabnya sebagai pemimpin yang beragama Islam,” katanya.

KEHKEHKEH TAKEBEER!..TAKEBEER!!...TAKEBEER!!!

Anonymous said...

Sahabat kanan,

dua2 point tipu. mmg org islam kat situ tak setuju tapi lepas dah kena hasut dgn pengerusi jk penduduk yg umno nama cikgu zainuddin. lps tu cerita pasal kuil tu ada gangster pun bohong sbb aku dah mintak smpai skrg repot polis tapi takda bukti pun. semua cita bohong umno? kat kuil rri sg buloh apasal takda gangster? jgn jual ubat kau kat sini la.auta punya agen umno.

Kat sini pun dah nampak hg mohong besaq.

Pertama, kuil tu mmg kuil haram. Tu point hg cuba deny. Tapi, kalau tu kuil halal..awat kelam kabut nak pindah?

Sekarang semua tumpu nama Cikgu Zainuddin, tapi kenapa semua pakat diam dgn nama Mahyuddin Manap dan IbrahimSabri? Dua-dua org pakatan rakyat. Diorg yg organize dan kepalai demo tu, dan dikatakan Mahyuddin tu pun sepak kepala lembu. Ada naik nama cikgu tu sepak? takde...

Aku nak tanya..hang sapa yg mintak report polis tu? Boleh bgtau bila hang mintak, macam mana hang mintak?

Jgn jual ubatla..

Point aku sng..budak U Timur Tgh tu kata hampir 100% penduduk seksyen 23 tentang dan dilaporkan oleh harakah sendiri, jadi mana nak letak muka korang nafikan bahawa penduduk seksyen 23 tak mau kuil?


aku pun penah duduk s18 shah alam la. sepanjang aku duduk situ, siap aku tengok sendiri org hindu berarak bawak patung diorang. tak penah aku dengar ada gangster kat kuil s19 tu. ni semua mulut jahat umno yang tonggong dan bongap.

Kau tak pernah sebab kau tutup telinga dan hati.Sekaang ni terima lah hakikat bahawa penduduk seksyen 23 tidak redha sama sekali seksyen 23 dibina sebuah kuil.

Disahkan oleh Harakah.

Mmm..harakah menipu kot...kah kah kah kah..

Tulang Besi said...


SHAH ALAM – Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) menjalankan kajian berkaitan jumlah pembinaan rumah ibadat yang didapati melebihi jumlah penduduk dan keperluan bukan Islam berbanding masjid dan surau.

Yang Dipertuanya, Datuk Nakhaie Ahmad berkata, berdasarkan kajian itu jumlah pembinaan kuil bagi masyarakat beragama Hindu tidak seimbang jumlah penganutnya di Malaysia.
.

Kahkahkah Lagi pencacai UMNO nak tunjuk hebat.

SEEEMUAAAAAAAAA orang tahu Nakhaie Ahmad ni pencacai UMNO mcm kau.

Mana dia laporan kau wahai Nakhaie oiii. aku nak tengok.

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

Kuil Haram pak hang. Benda tu dah ada kat situ 150 tahun dah, kau yang tak tau.

Tapi kau kan UMNO sebab tu kau bodoh. Kalau kau pandai, kao tak sokong UMNO. Betul tak?

Kuil yang menjadi isu. Arahan untuk merobohkan kuil tersebut telah dikeluarkan pada awal tahun 90an oleh kerajaan negeri apabila PKNS membeli tanah tersebut untuk dibangunkan dari Guthrie. Tapi sehingga kini ianya masih belum dirobohkan setelah jawatankuasa kuil mendesak supaya digantikan dengan tapak yang baru.

pergi tgk le gambar kuil tu:

http://minaq-jinggo.fotopages.com/?entry=1776895

Kalau hang beli tanah yg ada kuil, kuil tu not suppose to be there utk pembagunan etc, kuil tu halal ke kuil haram?


Fitnah bodoh dari UMNO/Pakeda. Kalau ada gangster dah lama gangster tu kena tibai, kena balun.

Kalau macam tu, takde la puak2 pas buat demo sebab takut kena tibai bila demo, tapi demo jugak pun puak2 pas dan pkr..

Benci Pencacai UMNO said...

Aku nak tanya..hang sapa yg mintak report polis tu? Boleh bgtau bila hang mintak, macam mana hang mintak?

Jgn jual ubatla..


WOii bahlol, kau yang ckp ada gangster, aku nak mintak bukti la. Mana polis repot nya. Atau kau ni bahlol sangat, polis report pun tak tau. Maklumlah kau UMNO.

Benci Pencacai UMNO said...


Kuil yang menjadi isu. Arahan untuk merobohkan kuil tersebut telah dikeluarkan pada awal tahun 90an oleh kerajaan negeri apabila PKNS membeli tanah tersebut untuk dibangunkan dari Guthrie. Tapi sehingga kini ianya masih belum dirobohkan setelah jawatankuasa kuil mendesak supaya digantikan dengan tapak yang baru.
.

Woii bahlol, takkan la PKNS tak tau kat situ ada kuil bila dia beli tanah tu.

Tapi, masa tu PKNS UMNO kontrol, jadi tak heran la kuil dia nak runtuh sebab surau dgn masjid pun diorang runtuh demi kroni.

Tapi, bawah PR,kita jaga semua rumah ibadah termasuk yang hindu sebab itu yang Islam ajar.

Jadi kita pindah la. Ada faham tak wahai pencacai UMNO.

Tulang Besi said...



Point aku sng..budak U Timur Tgh tu kata hampir 100% penduduk seksyen 23 tentang dan dilaporkan oleh harakah sendiri, jadi mana nak letak muka korang nafikan bahawa penduduk seksyen 23 tak mau kuil?
.

Woii bodoh, berapa kali aku nak kata la, benda ni semua jadi hangat bila Cikgu Zainundin yang UMNO tu dah pegi hasut penduduk Islam kat situ.

Sebabnya dia nak jadi Pengerusi surau dan dia nak jalankan jarum UMNO dalam isu ni.

Tengok, bila demo dia takda. Baling batu sembunyi tangan.

Kalau dah UMNO memang penipu.

Tulang Besi said...

Takebeer, takebeer, takebeer,

UMNO bagi 3 ekor melayu duduk Lembaga Pengarah Calrsberg.

Takebeer, takebeer, takebeer,


UMNO bagi 2 ekor melayu duduk Lembaga Pengarah Guiness.

Benci Pencacai UMNO said...


Kalau macam tu, takde la puak2 pas buat demo sebab takut kena tibai bila demo, tapi demo jugak pun puak2 pas dan pkr..


Nak buat demo mcmna, benda takda. Ada faham tak, benda takda.

Anonymous said...

Nak terima Nakhaie punya berita? sori laaaa...

Hang tanya nakhaie sat, masa dia meniaga sykt percetakan di PJ dulu ada tak dia tak bayaq utang supplier dia?

Pirrrahhh pencacai UMNOngok

Anonymous said...

Jeffry said...

APA ITU KEADILAN??

Kuil lebih banyak daripada masjid: Yadim

LU TANYA pakjib lo... pakjib juga menganut hindu..

Anonymous said...

Jeffry said...

APA ITU KEADILAN??

Kuil lebih banyak daripada masjid: Yadim

dan dlm 50 tahun ni kuil2 dibinakan?

STOP!! RACIST !

Anonymous said...

Didalam Selangor ini dah terlalu banyak kuil. Cuba lalu jalan dari Rawang ke Kuala Selangor, ditepi jalan saja ada hampir 20 puluh buah, cuba kira...

Masyarakat India kita ini lain sikit, kuil pun ada kasta (makna untuk golongan tertentu) dan taraf, itu sebab banyak sangat.

Mana mana masjid/surau yang telah dibina bersebelahan dengan kuil atau tokong, apa kita nak kata, tapi didalam kes ini, pasal boleh dielak, eloklah dielakkan.

Mesjid di RRI dibina masa zaman pengarah nya bangsa India iatiu Dr Shekar dan kemudiannya diganti oleh Dr. Shakaran Nair. Kalau kebelakangan ini bila mana pengarah nya terdiri dari anak bangsa seperti Dr. Aziz (dah pencen) dan sekarang ini diganti oleh Dr. Kamarul Arifin, perkara begini tak kan berlaku.

Saya rasa orang islam dalam 'pakatan' diSelangor ini dah betul-betul gila dan dah "BIUL" kot.

Cakap 'tak ada hal' memang senang. Cuba tengok kalau kena bina kuil depan rumah sendiri, haru biru jadinya.

Orang Cina dan India pun tak mahu kalau dekat rumah mereka ada mesjid. Tak percaya, cuba beritahu akan dibina mesjid di dalam kawasan mereka di PJ atau Damansara, gerenti kepala babi bersepah di gantung mereka.

SAYA AMAT SEDIH DENGAN APA YANG BERLAKU PADA UMAT ISLAM DINEGARA INI.

Bodoh Punya UMNO said...



Mesjid di RRI dibina masa zaman pengarah nya bangsa India iatiu Dr Shekar dan kemudiannya diganti oleh Dr. Shakaran Nair. Kalau kebelakangan ini bila mana pengarah nya terdiri dari anak bangsa seperti Dr. Aziz (dah pencen) dan sekarang ini diganti oleh Dr. Kamarul Arifin, perkara begini tak kan berlaku.
.

Bang,
apa kau melalut ni.

Kuil kat S23 bukan kuil baru la. Dia kuil lama yang dipindahkan.

Kau ada faham tak?

kat RRI Sungai Buloh membuktikan TIADA MASAALAH kalau kuil dan masjid SEBELAH MENYEBELAH.

Itu point aku nak bagi.

kat S23, kuil baru tu bukan sebelah menyebelah, tapi jauh antara satu sama lain.

APASAL NAK JADI ISU??

UMNO MEMANG TOLOL said...



Cakap 'tak ada hal' memang senang. Cuba tengok kalau kena bina kuil depan rumah sendiri, haru biru jadinya.
.

Woii BAHLOL, kau ni memang lahir bahlol ke atau lepas masuk UMNO baru kau jadi tonggong.

Kuil S23 tu 200m dari SEMUA RUMAH kat S23. Mana ada depan rumah.

Ada faham tak, ke nak aku datang lekuk kepala kau baru kau faham?

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

manis betul bahasa puak2 PAS ni.

Aku sedang berpuasa, aku sedang berpuasa, aku sedang berpuasa.

Ingatlah tulang besi dan sahabatnya,maksud Hadith rasulullah SAW, sesungguhnya sekiranya seorg hamba yang berpuasa itu masih tidak meninggalkan perkara yang dilarang oleh Allah tatkala berpuasa, sesungguhnya Allah tidak berkenan kepada org tersebut.

Kalau nak berhujah tu tak payahlah bertolol, bertongong dan berngok. Malulah sikit dekat hindu2, mereka pun tak defend kuil mereka seperti tulang besi dan kawan2.

Sahabat nampak berhala, mereka katuk habis (rujuk fathul makkah), tulang besi dan kawan2..mmmm...

UMNO HAMBA TOKEH ARAK said...

Kalau nak berhujah tu tak payahlah bertolol, bertongong dan berngok. Malulah sikit dekat hindu2, mereka pun tak defend kuil mereka seperti tulang besi dan kawan2.

Sahabat nampak berhala, mereka katuk habis (rujuk fathul makkah), tulang besi dan kawan2..mmmm...
.

sudahlah, tak payah nak guna alasan berpuasa.

Hakikatnya, perkataan tolol itu menandakan KEBENARAN bukan kutukan.

Memang korang penyokong UMNO ni TOLOL. Kalau tidak korang takkan kekal sokong UMNO.

Aku pun pelik, org UMNO puasa tapi parti korang sokong arak dan judi.

HEHEHEHEHE

raj raman said...

RRI dan Selangor UMnoo punya - apa pun mereka buat betul.(zaman dulu kala)
Cikgu Zainuddin di ajar generasi baru puak Umnoo untuk memutar belitkan fakta untuk memecah belahkan rakyat Malaysia demi "Satu Malaysia dan Satu Umnoo untuk $$$".

rajraman666.Tak sembah tuhan/setan tapi takut kat mereka berdua.

IPOHKIA said...

Hi Hi,
Taman I tinggal di Ipoh memenag ada 2 buah masjid besar dalam lingkungan radius 1.5km, sedangkan Taman yang di diami saya mempunyai masyarakat orang Melayu muslim yang peramah, sabr, baik hati dan hidup secara harmoni, 90% penduduk taman ini bukan Melayu muslim, tapi cadangan membina sebuah surah di tepi padang rekreasi langsung tidak mendapat bantahan atau protes dari penduduk taman sedangkan dua masjid besar berada dalam lingkungan 1.5 km radius dengan taman ini, sebenar saya tidak ada niat nak banding tapi nak beritahu jangan jadi rasist sampai tahap gitu, tidak baik, tuhan itu maha kuasa, beri lah ruangan kepada penganut ugama lain beribadat, Islam tidak mengajar umat nya jadi begini, UMNO yang selalu mengchampionkan Islam, harus lah mengajar 50 orang yang buat protes extreme ini, supaya kelak pergaduhan kaum tidak terjadi.

Anonymous said...

shabat kanan ,
hang cerita biar bagi abis jgn ambik separuh2 tau,
tak baik maa....
Rohaya Samad, suri rumah mendakwa bahawa hanya lima orang sahaja dikenali sebagai penduduk tempatan, berdasarkan klip Youtube akhbar elektronik Malaysiakini.

"Akak (Rohaya) sudah tengok video Malaysiakini. Seingat akak, lima orang sahaja penduduk tempatan. Selebihnya tidak (dan) akak tidak kenal."

Jelasnya lagi, jawatankuasa bertindak beberapa kali menghantar sistem pesanan ringkas (sms) kepadanya sebelum ini untuk usaha tersebut, tetapi beliau tidak dapat memberikan komitmen disebabkan ada komitmen peribadi.

Bagaimanapun, beliau yang juga ahli jawatankuasa penduduk tempatan menjelaskan bahawa aksi bantahan dengan menaikkan kain rentang 'Khalid, Rodziah dan Ustaz Azrul pengkhianat Melayu' di pintu masuk Seksyen 23 itu mula disedarinya pada 18 Ogos lalu.

Tambahnya lagi, semalam beliau mendapat sms meminta dirinya membuat laporan polis berhubung usaha penduduk tempatan Hindu mula mencabar penganut Islam, tetapi beliau tidak percaya sms tersebut.

"Dalam sms itu, minta akak pergi buat laporan Polis. (Penganut) Hindu sudah membuat 98 laporan polis (seolah-olah) mencabar umat Islam. Akak tidak percaya. Jiran akak pun India (penganut Hindu), tapi tidaklah seperti yang digambarkan. Akak rasa itu kerja Umno untuk memburukkan orang-orang PAS," katanya.

"Akhbar Umno kata (kepala) lembu berdarah itu bermaksud pemimpin Melayu Pakatan (Rakyat) umpama 'lembu dicucuk hidung', tetapi penganut Hindu anggap suatu penghinaan kepada agama mereka kerana lembu binatang suci (menurut) agama mereka," kata puan Rohaya memberikan pendapatnya.

Beliau turut mempersoal penafian yang dibuat Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Haji Mahyuddin Manaf bahawa dirinya sendiri tidak tahu dari mana datangnya kepala lembu misteri itu.

"Macam mana Tuan Haji Mahyuddin boleh kata tidak tahu, sedangkan dia sendiri memijak-mijak dan tendang kepala lembu itu sebelum ini. Kalau dia tidak tahu, sudah tentu dia halang (aksi ekstrem tersebut)."

Anonymous said...

sahabat kanan ni barua umno

AZIZ said...

WAHAI SAHABAT2KU, KITA HAPUSKAN UMNO PILIHANRAYA UMUM YANG AKAN DATANG.

Anonymous said...

ADA 'MAT BODOH' YANG BOLEH KATA KUIL YANG NAK DIDIRIKAN KAT S23 ITU DIKIRA KUIL LAMA SEBAB IA LAMA DITEMPAT ASALNYA.

TULANG BESI, ORANG HINDU JENIS MACAM INI KE YANG KAU PERJUANGKAN.....JANGAN, NANTI ALLAH LAKNATKAN KAMU!!!

Anonymous said...

Surau dibina depan kedai jual daging babi di Kota Bharu.Bangunan Parti PAS 80 meter dari kedai jual babi tersebut Tok Guru Nik Aziz tak melompat pun, Apa hal dengan orang Shah Alam ni? Nak ambil balik Selangor gentleman sikit, pilihanraya kan ada.

Anonymous said...

September 1, 2009 5:15 PM
Delete
Anonymous Anonymous said...

Surau dibina depan kedai jual daging babi di Kota Bharu.Bangunan Parti PAS 80 meter dari kedai jual babi tersebut Tok Guru Nik Aziz tak melompat pun, Apa hal dengan orang Shah Alam ni? Nak ambil balik Selangor gentleman sikit, pilihanraya kan ada.
.

Itu pasar la.

Ayam-ayam said...

Mesjid di RRI dibina masa zaman pengarah nya bangsa India iatiu Dr Shekar dan kemudiannya diganti oleh Dr. Shakaran Nair............

Sebenarnya kuil RRI tu dah ada disitu semenjak 1925 lagi. Yang bina masjid tu bukan Dr Sekhar, tetapi diera Tan Sri Ani Arope Ketua Pengarahnya tahun 70'an. Tapaknya diersetujui oleh Persatuan Islam RRI. Apa orang Islam RRI tak tahu ke sebelah nya sudah ada kuil? Saya dah bersembahayang di masjid tu dah 32 tahun. Ada 100 lebih keluarga Islam didalam RRI dan sekitar 30 keluarga India. Malangnya 'Subuh' di kuil lebih meriah dengan kedatangan 15-20 'jemaah' setiap hari. Masjid? hingga sekarang tak lebih dari 10 orang makmum Subuh (bulan puasa naik lah ke 20-25). Kenapa? 100 lelaki Islam disitu termasuk keluarga lelaki baligh anggaran 200 orang lagi kebanyakan penyokong UMNO. Itu pun mereka tak kisah pasal kuil sebab mereka sendiri pun tak datang ke Masjid. Kenapa UMNO Sg. Buluh tak bising selama 35 tahun nih? Jadi yg heboh pasal masjid dekat kuil bukan soal nak solat, tetapi lebih sentimen sempit politik UMNO!

saji said...

Kepada pencaci UMNO

Bukankan jumlah kuil yang banyak dibina di Negeri Selangor tu di bawah pmeritahan MB UMNO?

UMNO bangsa Penipu said...

UMNO parti buat kacau dan parti menipu.

Pengikut dia macam sahabat kanan juga menunjukkan betapa ahli UMNO pun dah jadi bangsa penipu

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

hang cerita biar bagi abis jgn ambik separuh2 tau,
tak baik maa....

Terima kasih atas teguran,tapi tgk balik statement akak rohaya tu (kita anggap benar kata2 dia,ok):

"Akak (Rohaya) sudah tengok video Malaysiakini. Seingat akak, lima orang sahaja penduduk tempatan. Selebihnya tidak (dan) akak tidak kenal."

Itu dari bab demonstasi, tapi ingat dari bab setuju pindah kuil, adik ustaz tu kata apa:

Mohd Azrin Azahari, penuntut sebuah universiti di Timur Tengah (sedang bercuti) mendakwa hampir seratus peratus penduduk Islam membantah cadangan pembinaan kuil, tetapi mereka diingatkan agar tidak mencemuh penganut agama-agama lain.

"Kiraan saya, hampir seratus peratus bantah kuil dibina, tapi penduduk sudah diingatkan untuk berdiplomasi (dan) tidak hina penganut agama Hindu di surau dulu," katanya.

Maknanya, demo tu mungkin bukan penduduk seksyen 23, almaklumlah, org semua sibuk kerja etc tapi tinjauan adik Azrin, 100% penduduk Islam seksyen 23 tak setuju. Ada akak rohaya cakap dia setuju pindah kuil?

Akak rohaya tak setuju pasal kepala lembu, tapi dia takde cakap pun pasal setuju pindah kuil.Jadi tgk isu asal yakni pindah kuil, bukan kepala lembu.

Baca statement Harakah di awal-awal:

Bagaimanapun, kebanyakan responden tidak bersetuju dengan cadangan kerajaan negeri, memindahkan kuil Hindu ke kawasan kejiranan mereka.

Namun, mereka yang ditemui menegaskan bahawa penduduk setempat hanya bersetuju menggunakan pendekatan bermesyuarat, rundingan, diplomasi dengan semua pihak, termasuk kerajaan negeri dalam isu pemindahan kuil tersebut.

http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=22310&Itemid=1

Tulang besi dan kawan2 nak nafi apa lagi?

Jangan jadi sokong, tapi sokong yg bawa rebah. Dengarlah suara penduduk yang diakui sendiri oleh Harakah.

Anonymous said...

sahabat kanan,

Bagaimanapun, kebanyakan responden tidak bersetuju dengan cadangan kerajaan negeri, memindahkan kuil Hindu ke kawasan kejiranan mereka.

Namun, mereka yang ditemui menegaskan bahawa penduduk setempat hanya bersetuju menggunakan pendekatan bermesyuarat, rundingan, diplomasi dengan semua pihak, termasuk kerajaan negeri dalam isu pemindahan kuil tersebut.

http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=22310&Itemid=1

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Cuba baca statement sorg2:

Pendapat 1:

Shahril bin Lan, jurujual:

Bagaimanapun, jelasnya lagi, penduduk tempatan rata-rata tidak bersetuju dengan cadangan kerajaan negeri, membina kuil di sini.

Antara alasan yang diberikan, majoriti penduduk tempatan di sini, beragama Islam.

"Orang di sini memang tidak suka kuil itu didirikan di sini. Kalau boleh, biarlah (didirikan) jauh sikit dari sini. Sebab di sini majoritinya orang Islam kan."

pendapat 2:

Nazri Ismail, Akauntan

Berhubung cadangan kerajaan negeri untuk membina kuil di sini, beliau juga mencadangkan agarnya ianya dipindahkan ke tempat lain disebabkan insiden melampau terbabit.

"Pada mulanya, saya sendiri tidak kisah. Tetapi, disebabkan isu (dan) tindakan mereka (pelampau) terbabit, saya rasa lebih baik dipindahkan ke kawasan lain."

Pendapat 3:

Puan Maslina Binti Asmi atau lebih dikenali khalayak tempat sebagai Ustazah Salmi, Guru Kafa

Pada peringkat awalnya, beliau juga secara peribadi tidak bersetuju kuil terbabit dibina di sini.

"Bila jawatankuasa bertindak membantah pembinaan kuil mengutip tanda tangan (sokongan), saya juga menandatanganinya. Tetapi, bila difikirkan balik (semula), jika di situlah yang ditetapkan tempatnya, saya berasa tidak ada masalah."

Mulanya dia xsetuju, tapi kemudian setuju, tapi cuba fikirkan apa sebab dia tak setuju, cuba kalau pimpinan PAS kata tak patut, adakah ustazah ni nak kuar statement akhir kata takde masalah.the point is dia dah tandatangan tak setuju

Pendapat 4:

Fauzi Ramli, Jurutera

Beliau turut menjelaskan bahawa kebanyakan jawatankuasa bertindak secara asasnya tidak bersetuju dengan cadangan membina kuil di kawasan mereka, namun beliau menafikan bahawa penduduk tempatan sendiri merancang beberapa aksi melampau tersebut.

Jadi, tgklah, dari semua responden lelaki Muslim, semuanya sepakat tak setuju. Jadi macam mana nak bela lagi kuil hindu ni?

Tak payahlah susah2 tulang besi dan kawan2 nak bela mrk ni.

kalau hgpa tak pandang mereka ni org Islam, pandanglah sebagai pengundi majoriti yg akan tentukan undi siapa di Shah Alam.

jgn jadi sokong, sokong bw rebah.

mohd said...

jgn bangkitkan soal mcm nie...nanti makan diri sendiri..kawasan ss2 pj majoriti cina tapi tengah2 taman perumahan ade masjid...ape kite rasa kalo tetiba majoriti penduduk cina ni nak masjid tu dipindahkan? time tu ade ke org2 umno nak berjuang mempertahankan masjid? tolonglah jgn jadikan agama sebagai alat untuk meraih sokongan tapi tak pernah ikhlas dan tak pernah bersungguh2 nak mempertahankan islam...melaga2kan kaum...beria menjerit satu malaysia tapi umno sendiri tak paham ape tu satu malaysia...

Pernah Duduk Seksyen 18 said...

UMNO parti Hanjing. Penyokong2 UMNO semua perangai macam Hanjing. Tengok la perangai si Sahabat Kanan. Datang kat sini nak bawak auta dia. Macam la orang tak pernah duduk Seksyen 18 Shah Alam tu. Selama-lama ni orang tak pernah dengar cerita pasal india kacau melayu atau sebagainya. Tapi, hanjing2 umno bertungkus lumus bawak cerita bohong sebab nak sokong usaha mereka melalui hanjing mereka Cikgu Zainuddin yang selama ni dah menghasut penduduk tempatan habis-an. Cikgu Zainuddin ni pun hanjing UMNO, dah plan nak ambik alih Pengerusi Surau Al Jannah. Sebab tu, Pengerusi Surau Al Jannah pun turut beliau carutkan melalui rangkaian UMNO beliau.

Pokoknya UMNO memang hanjing.

Pernah Duduk Seksyen 18 said...


Jadi, tgklah, dari semua responden lelaki Muslim, semuanya sepakat tak setuju. Jadi macam mana nak bela lagi kuil hindu ni?

Tak payahlah susah2 tulang besi dan kawan2 nak bela mrk ni.

kalau hgpa tak pandang mereka ni org Islam, pandanglah sebagai pengundi majoriti yg akan tentukan undi siapa di Shah Alam.

jgn jadi sokong, sokong bw rebah.
.

Wooiii sahabat kanan tonggong. Memang la penduduk semua tak setuju sebab kerja menghasut penduduk tempatan ni dah berjalan aktif melalui usaha dan tindakan barua UMNO bernama Cikgu Zainuddin. Kenapa part yang sebut pasal Cikgu Zainuddin ni kau tak sebut. Kita pun tak tau apa yang telah dihasutkan oleh barua UMNO tersebut, tapi aku yakin benda2 mengarut yang kau tulis kat atas tu semua masuk
Kau memang bangsa penipu, sahabat kanan. Kau memang layak dipanggil hanjing.

Anonymous said...

Mana ada orang Islam hendak kuil di bina ditempat mereka, lebih-lebih lagi dikawasan yang mereka adalah penduduk majoriti. Jelas parti Pas sudah terikut-ikut jejak Anwar pengkianat menjadi parti hippokrit. Dah hilang prinsip ke? Percayalah, Selangor bukan Kelantan, kami rakyat Selangor dah muak dan jelak dengan gelagat kamu semua.Tak pernah saya bayangkan yang parti PAS yang saya agak sanjungi selama ini boleh beriya-iya mempertahankan pembinaan kuil orang kafir dikawasan orang Islam pulak tu.
Tunggulah pilihan raya ke13. Golongan penipu dan pembohong seperti kamu ada terima balasan dari Allah....insyaallah, mari kita sama-sama doakan!!!

Tulang Besi said...

Anonymous Anonymous said...

Mana ada orang Islam hendak kuil di bina ditempat mereka, lebih-lebih lagi dikawasan yang mereka adalah penduduk majoriti. Jelas parti Pas sudah terikut-ikut jejak Anwar pengkianat menjadi parti hippokrit. Dah hilang prinsip ke?
.

Woii bahlol. Kau ni UMNO dan kau memang takkan sokong PAS atau Pakatan.

Kau terlalu bodoh untuk mengetahui kebenaran

Semua kuil kat Selangor ni dibina zaman UMNO perintah. Kuil yang nak pindah ni pun ikut plan yang dibuat UMNO/Barisan Najis.

Sudahlah, nak jual obat, jual tempat lain.

Rakyat Selangor semua bijak kecuali yang sokong UMNO macam kau. Aku yakin election sekali lagi, UMNO hanya akan tinggal 5 kerusi di Selangor.

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

Memang la penduduk semua tak setuju sebab kerja menghasut penduduk tempatan ni dah berjalan aktif melalui usaha dan tindakan barua UMNO bernama Cikgu Zainuddin. Kenapa part yang sebut pasal Cikgu Zainuddin ni kau tak sebut. Kita pun tak tau apa yang telah dihasutkan oleh barua UMNO tersebut, tapi aku yakin benda2 mengarut yang kau tulis kat atas tu semua masuk.

hebat sungguh Cikgu zainuddin ni sampai ikut adik Azrin, hampir 100% org melayu seksyen 23 tak setuju psl kuil.

Hatta adik Azrin tu dan jawatankuasa surau pun tak setuju. Ustazah Salmi pun dah turun sign.

Hebat sungguh cikgu Zainuddin, sampai mahyuddin manap n ibrahim sabri org PKR pun sanggup berdemo "utk UMNO".

Hanya harakah saja yg sebut "kehebatan" Cikgu zainuddin.

takkanlah penduduk seksyen 23 semuanya bodoh tak boleh pikir? Semua kan bak kata dalam Harakah, professional (tgklah ada engineer, akauntan yg diinterview Harakah) boleh terpengaruh dgn Cikgu Zainuddin ni dan "terkenal' kuat UMNO yg dibenci org cerdik pandai lembah klang ni..

kawan,adakah u nak kata org Seksyen 23 ni bodoh2 belaka?

UMNO Memang Bahlol said...


takkanlah penduduk seksyen 23 semuanya bodoh tak boleh pikir? Semua kan bak kata dalam Harakah, professional (tgklah ada engineer, akauntan yg diinterview Harakah) boleh terpengaruh dgn Cikgu Zainuddin ni dan "terkenal' kuat UMNO yg dibenci org cerdik pandai lembah klang ni..
.

Ni lah dia namanya baling batu sembunyi tangan.

Berani buat tak berani tanggung.

Hakikatnya usaha menghasut ni dimulakan dan dipanaskan oleh Cikgu Zainuddin.

Tapi biasalah, baling batu sembunyi tanganlah namanya kan?

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Ni lah dia namanya baling batu sembunyi tangan.

Berani buat tak berani tanggung.

Hakikatnya usaha menghasut ni dimulakan dan dipanaskan oleh Cikgu Zainuddin.

Tapi biasalah, baling batu sembunyi tanganlah namanya kan?

Apanya yg sembunyi tangan pulak. patutnya dia lagi suka jadi hero org melayu.

Cuba fikir, bodohkah org2 seksyen 23 nak percaya bulat2 cikgu UMNO seorg ni padahal semua ni profesional?

Tidakkah ini tandanya kepentingan smeua org melayu tanpa mengira fahaman politik terancam??

Tapi, dengan menamakan Cikgu zainudiin sebagai dalang tidakkah ini akan menglamorkan cikgu zainuddin, padahal semua org tak kenal mamat ni.Tidkakah usaha Harakah dan TB sebenarnya mencapai maksud cikgu zainuddin yang tdak dikenali ini utk political mileagenya?

Tidak bijak betul TB ni...

Benci UMNO said...



Apanya yg sembunyi tangan pulak. patutnya dia lagi suka jadi hero org melayu.

Cuba fikir, bodohkah org2 seksyen 23 nak percaya bulat2 cikgu UMNO seorg ni padahal semua ni profesional?
.

Dia tau dia bukan hero tapi herot. Memang pencacai UMNO si Cikgu Zainuddin ni.

kerja dia hasut orang lepas tu lari. Semua kerja graffiti mencarut kat Rodziah, Khalid Samad tu semua kerja barua ni.

Anonymous said...

Golongan-golongan yang benci UMNO ini apa kalut dan emosional sangat. Begini kah perangai kau orang? Siapa saja yang bercakap sebaliknya, dikatakan tolol, tonggong dan barua UMNO. Kenapa sempit sangat otak kau orang? Kau orang ini kalau aku terjumpa memang kena sekeh.

Kalau dah 100% penduduk Seksyen 23 tak setuju, habis angkara UMNO lah tu. Poooooooorah! habis orang PAS dan PKR disitu pun barua UMNO lah. Hang pandai betoi, belajak kat mana?

amoker said...

There is a huge masjid build in the middle of a chinese town in Muar. Live goes on.

Anonymous said...

Dengan pendedahan harakah tu sekurang2nya org tau sapa cikgu zainuddin ni.

tebing tinggi said...

kalau seronok sangat nak dudok sebelah-sebelah apa kata dalam satu kawasan kan lebeh masera dan tolaransi namanya.

Anonymous said...

udah ler xpayah gado...pada pendapat aku laa...xsalah kalo depa nk buat kuil tp kene tgk tempat yg sesuai laa....bende ni kecik jer asl nyer..b4 umno kalah kat selangor ni dh byk dh kuil india ni tumbuh cam haram tp umno xwat apa pon....byk jer jumpa kuil hindu sebelah masjid, sebelah kedai org,,,sebelah sekolah....biarlah depa nk buar kuil tu tp aslkn xkacau org lain...aku pernah p singapore...kat sana masjid sgt menyedihkn...aku penah p satu satu shoping mall...surau dia bawah askulater...punyer la kecik...tp kuil gereja kat sana besar2 jer...lg satu kat sana azan kene dlm bangunan jer....sedih tgk islam kat sana camtu....islam kat malaysia ni boleh kata masih lagi "makan sedap"...sedangkan Islam kat tempat lain di"anak tirikn"....fikir-fikirkan lah....org cine india selalu complain ttg 5X azan setiap hari....org india n cine patut bertimbang rasa....org melayu pon kadang2 xleh tahan dgn bau colok n kemenyan yg org cine n india bakar...kadang3 india ni tiap2 malam jumaat jer mesti bergendan-gendang...mungkin sama cam kita...cuma kita malam jumaat kira baca yasin..tp india bergendang...pihak umno nampak sgt memanipulasikn isu ni...umno mmg nk rampas selangor balik...byk peruntukan utk umno selangor tersekat sebab xder duit dari kerajaan selangor...cuba tgk bangunan umno ampang...dulu b4 pilihanraya tgh buat...tp bila umno kalah terus xsiap...andaikata kalau umno berjaya rampas balik selangor...aku pasti bangunan umno ampang yang terbengkalai tu akan siap dan akan dirasmikan...sebab dh dapat peruntukan....jgn la kita perbesarkan isu camni...isu2 camni boleh bawa pertumpahan darah...mungkin terjadi penyembelihan besar2an india atau..penyembelihan besar2an melayu....kita kalo boleh rakyat malaysia nk hidup dgn aman...bukan nk bergado-gado....lu pikirlah sdn

a.ram said...

sudahla...no need to comment so much. all malaysians have to live side by side peacefully. tak payah nak sentuh sensitiviti agama masing2.
so, give and take in this negeri berbilang kaum.

Anonymous said...

Aku tak kisah nak bina kuil di mana2 pon. Tapi mesti ada permit dan ditentukan keluasan. Dan pastikan jangan ada tokok tambah kemudian sehingga menganggu keselesaan orang awam. yang aku biasa tengok orang India bina kuil di mana2 aje (tanpa permit)di mana sami mereka dapat 'wahyu' atau pun terjumpa benda2 yang mereka anggap suci seperti ular tedung, dsb. Bila dah bina kuil mereka tambah situ tambah sini hingga melewati laluan orang awam. Itu yang buat hati dan mata aku berbulu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.