Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Friday, October 2, 2009

Berbohong Sudah Menjadi Budaya PAS Sekarang?

Satu artikel yang cukup baik dari saudara Husin. Artikel ni saya cedok dari ruangan komen "Penarik Beca@Bakar Haq dalam artikel beliau bertajuk "Hasan Ali Mesti Buktikan Teng Berbohong" .

Sekarang ini, orang yang bercakap benar itulah yang dipandang hina dalam PAS kerana tidak wala' pada ulama. Tetapi, bila ada orang membohong, kita tak dengar ulama menegur atau mengkritik tindakan tersebut.

Itu yang sampai KEtua Dewan Ulama PAS sendiri kena "booo" dengan penyokong sendiri di Kemaman sebelum bulan Puasa lepas.

OLEH KERANA UMNO NI PENIPU, BILA ADA PIMPINAN PAS YANG CUBA RAPAT DENGAN UMNO, MERKA PUN JADI PENIPU
(BERMULA)

#
hussin said...
Tuesday, September 29, 2009 2:44:00 PM MYT


berbohong sudah boleh diterima dalam pas, sejak peristiwa "pertemuan dalam gelap" oleh beberapa orang pemimpin pas dgn umno. pembohongan boleh dibuktikan oleh rentetan berikut:

1. beberapa kerat pemipin pas bertemu dgn paklah
2. apabila pertemuan 'diketahui' umum, pas menafikannya
3. bagi menguatkan bahawa tidak pernah berlaku pertemuan dgn umno, ketua penerangan pas, mahfuz omar, membuat penafian formal dalam harakah.
4. paklah mendedahkan, sudah 3 kali bertemu.
5. mahfuz terkejut beruk, membuat permohonan maaf secara formal dalam harakah.

tak boleh establish BOHONG lagi?

6. pemimpin yang terlibat dlm pertemuan segera membuat pendedahan bahawa pertemuan dipersetujui oleh majlis syura.
7. mursyidul am tak pun tahu.
8. ajk pas pusat pun tak tahu.
sejak bila perkara yang melibatkan parti tidak dibincang terlebih dahulu oleh ajk pas pusat tetapi terus dibincang oleh majlis syura? kena ke caranya? tak kena?

tak BOHONG ke ni? bak kata pepatah, sekali berbohong akan terus berbohong untuk mempertahankan pembohongan pertama.

9. mereka yang terlibat dalam pertemuan turun padang manjaja pasal wala', pulak dahhhhhh...

dalam dok celaru terbit pula kerajaan perpaduan, kononya cadangan, belum dibincang lagi dgn kawan2 dlam pr. ni mungkin strategi untuk alih tumpuan dari isu pertemuan dalam gelap, mungkin juga penerusan kepada pertemuan dalam gelap. sebab dalam dok celaru, perbincangan masih lagi diteruskan.

jeng, jeng, jeng, muktamar menjelang tiba.

strategi "mempertahankan" 'kepimpinan ulama' mula dicanang. presiden dan timbalan presiden mesti ulama. seminar jubli perak 'kepimpinan ulama' diaturkan dengan slogan 'memperkukuhkan kepimpinan ulama'. sehingga muktamar pemuda dipenuhi dengan gambar2 "memperkukuhkan kepimpinan ulama' dipercayai digunakan semasa jubli perak kepimpinan ulama. kepimpinan ulama ni lahir pada tahun 1982. jubli perak (25 tahun) di adakan pada tahun 2009, selepas 'kepimpinan ulama' berusia 27 tahun. pelik tetapi benar. untuk apa? cara lain nak 'tipu' perwakilan' hanyalah dengan memperkudakan 'kepimpinan ulama tercabar'!

tahun 2005, semasa nasharuddin bertanding timbalan presiden, dia 'mewakili' golongan profesyenal. 4 tahun kemudian, 2009, dia mempertahankan jawatan timbalan presiden atas tiket ulama. orang lama seperti ustaz azizan dan harun taib semua bersetuju memberi laluan kepda beliau. beliau merupakan salah seorang pemimpin yang bertemu dalam gelap dengan umno. makna kata, golongan "ulama" berdiri teguh di belakang pertemuan dalam gelap.

semu ini adalah rentetan dari pertemuan dalam gelap, sehingga majoriti, jika tidak semua ahli serta perwakilan tak nampak akan 'pembohongan' yang dilakukan. 'pembohongan' bukan lagi isu, ia sudah dapat diterima. astahgfirullah!

justeru, pas kini berhadapan dengan bermacam2 onak dan duri. bermula dari 'pertemuan dalam gelap'. tg nik aziz menjadi mangsa media serta kepimpinan umno, manakala mereka yang 'keumnoan' mendapat pembelaan dari mereka. kata nik amar, ulama bukan pengecut, tetapi mereka berhati2, benarkah?

pembohongan oh pembohongan. ulama oh ulama. semoga semua ini adalah cara Allah mendedahkan siapakah yang benar2 pejuang agamanya, insya' Allah!

(Nota Editor: Terima Kasih Atas Lontaran Idea yang Cukup Baik Ini, Saudara Husin.

21 comments:

Loo KH, Selangor said...

Apa kesimpulan yang boleh buat daripada insiden bohong ini?

Adakah PAS bakal berpecah atau dibubarkan?

PKR dan DAP masih boleh harap PAS kekal dalam PR?

dino_yp@yahoo.com said...

PAS memang flip-flop dari dulu, apa nak hairan.

Anonymous said...

Inilah jadinya bila agama dipolitikkan Pas.
1. Allah mencarut.( tidak hairan kini ramai penyokong pembangkang banyak mengguna kata-kata kesat, terimakasih Nik Aziz)
2. Bekerjasama dgn syaitan
3. ahli Umno masuk neraka, ahli Pas masuk syurga
Dan bermacam lagi....
Semuanya untuk menghalalkan tindakan politik PAS.
Akhirnya terpaksa berbohong.

Sekarang di Bagan Pinang nak menangkan hati anggota tentera, tapi tentera tak pernah lupa pasal Chin Peng yang pembangkang sibuk pertahankan sebagai pejuang nasionalis, hanya kerana bersekongkol dengan cucu Kominis DAP.

Pendek akal betul fraksi pembangkang nih.
Dah lebih 50 tahun cuba menang, Dan pilihanraya yang lalu, hanya bergantung kepada kelemahan Pak Lah. Hehehe

Anonymous said...

Alahai, PAS saja buat kecoh sekarang saja cari pasal nak keluar Pakatan Haram ( yang tidak berdaftar ).
Anwar dah nampak gaya kecut sebab dia Akan masuk penjara kembali. Jadi dah tak ada yang nak pimpin PR.

PAS is comfortable with 2 states. Why need Dap & PKR?

Anonymous said...

kamu semua jangan cakap bnyk2 psl PAS la, jgn lupa UMNO pukima jahanam laknatul'Lah ini adalah penipu terbesar dunia ini..

Anonymous said...

Orang PAS sentiasa sebut tentang institusi Hisbah. Apakah yang dimaksudkan sebagai institusi Hisbah?

SELCAT merupakan satu institusi Hisbah di dalam kerajaan Selangor. Kenapa mereka tidak berjuang mempertahankan SElCaT?

Mempertahankan Institusi Hisbah merupakan perkara dasar bukannya perkara furu ataupun tahaluf. ia merupakan antara asas-asas pemerintahan Islam.

di dalam sejarah Islam, Nabi SAW tidak pernah memungkiri janji walaupun perjanjian dengan orang kafir. Tetapi perjanjian PAS dengan parti lain di dalam pakatan rakyat mudah-mudah hendak dilanggar. pas telah berjanji untuk tidak menyerang secara terbuka ahli-ahli pakatan. tetapi PAs mungkiri. Menepati janji adalah perkara DASAR di dalam Islam bukannya perkara furu'/tahalur.

Bercakap benar juga adalah perkara dasar dalam Islam bukannya perkara furu'.

Tetapi masalah teknikal di dalam penyelenggaraan Selcat, itu baru masalah furu' dan boleh diselesaikan dengan semangat muzakarah dan musyawarah bersama ahli-ahli Pakatan. tetapi kenapa masalah selcat disebut oleh Us mad Zain- ketua ulama selangor adalah masalah dasar di dalam Islam di dalam meeting perhubungan negeri. Masa bila pulak isu selcat jadi masalah dasar dalam islam? ini satu penyelewengan di dalam menafsir agama.

Oleh itu, siapa dia yang tidak menghormati dasar-dasar islam dan meletakkan dasar islam di bahu bukannya di kepala. Adakah khalid samad atau Hasan ali???

Anonymous said...

hehe..hah!para ularmaks yg bermadu asrama dgn UMNO pariah memang dah hilang punca..they r standing on their last legs..and so they startlah to berbuih buih..Ooo.. para ularmaks ni ada "divine status" O,GOD's specel representatives on earth..nobody must oppose them O((as thoughlah para ularmaks ni setaraf dgn Nabi Muhammad(SAW) )!!..Para ulamaks pikiaq,rakyat malaysia,muslim n non muslims,semunya dungu dungu belaka dan akan menurut segala perintah mereka secara otomatik!Poraaaaah!Rakyat dah tau,para ulamks ni pun mortal jugak..penuh dgn macam macm kelemahan!!haha..they dont realise,that they will be screwed big time if they screw with rakyat!!

Anonymous said...

PAS ni ibarat gajah dpn mata tak nampak tapi nyamok seberang laut nampak....kesihan pangikut dia...asyik kena tipu dgn pemimpin dia.

Anonymous said...

Memang sudah lama menjadi budaya PAS berbohong dan jauh terpesong dari agama islam.Kini,PAS menyokong orang bukan islam memperlekehkan ayat suci al-quran.Kalau sebelum ini DAP, kini kerana pilihanraya Bangan Pinang,PAS membenarkan samseng India Gobalakrishnan memperlekehkan ayat suci al-quran.Semua ini gara-gara tamak kuasa oleh PAS,terutamanya ular puki mak PAS,Nik Aziz anak haram jadah dan pengikut PAS yang lebih bodoh daripada babi.Ayoh,kita kuburkan PAS,parti bangsat, dalam PRU 13 dan hantar mereka ke neraka!

SameSame said...

Adakah PAS sekarang macam UMNO selalu menguna-gunakan agama sebagi senjata?

Aduhai! Apalah nak jadi ini!

Semua parti2 politik memang semacam la! Kami rakyat tiada harapan disini! Semua pun sama!!

Anonymous said...

Yang terbaru di Bagan Pinang,penyokong PASBERG bertindak macam binatang liar dan Salahuddin Ayob mengatakan isu itu sengaja direka oleh UMNO. Memang penipu besar orang PASBERG!Ataupun mereka lupa apa yang mereka buat setelah diberi Carlsberg oleh Mursyidul Am DAP,Ronnie Liu.TAKEBEER!!

Anonymous said...

Kenyataan ialah majoriti pemimpim pas yang bergelar ULAMA adalah berfikiran semacam pemimpim UMNO.Sudah terbukti akan insiden PRU12 diPerak dan Selangor: banyak pembohongan. Lihat macam mana Hassan Ali buat kacau Bilah di Selangor tapi tak pernah dikenakan tindakan displin. Sebab pemimpim PAS yang suka berkawan dengan UMNO nakkan senua ahli PAS "WALA" sebab bila nak tanyakan soalan pasal nak kawan dengan UMNO, tak terjawab. Tindakan PEmimpim Pas yang suka berkawan dengan UNMO adalah macam seolah-olah kewujupan PAS adalah memastikan UMNO terus berkuasa.Harapan sekarang ialah ahli-ahli PAS akan sedar akan apa yang sedang berlaku dan mengambil tindakan sebelum terlambat. PAS masih berdiri sebab ada lagi pemimpim macam TGNA, Awang Ahmad, Husam Musa, Nizal dan yang lain-lain yang berjuang untuk
agama dan rakyat.

Abuzar said...

Pembohongan adalah disebut "kazab" dalam Bahasa Arab.

Diulang-ulang oleh Allah SWT didalam alQuran- kalimah yang suci tentang kejinya orang2 yang berbohong atau golongan MUKAZZIBIN - orang2 yang membohongi/mendustai ayat2 / perintah2 Allah!

Salah satu sifat wajib bagi rasul adalah Siddiq iaitu benar. Bercakap benar, bertindak benar, beramal yang benar, berhukum yang benar, ..... Lawan sifat benar adalah kazab, @ kazibun ....

PAS berpegang kepada prinsip Islam, beramal dengan syariat Islam .. semestinya ahli2nya hendaklah bercakap, bertindak, beramal, berakhlak dan berhukum yang benar disisi Allah belaka.

Ahli2 PAS dan kaum muslimin sekelian perlu bertaubat jika tersalah dari kehendak Islam, kembali menghayati Islam sesungguh hati, memperjuangkannya dengan iman, ilmu dan akhlak yang benar.

Untuk menjaga kemurnian dan solidariti jemaah PAS, adalah wajar disarankan para pemimpin yang tiada lagi kepercayaan ummah perlu mengundur diri secara terhormat. Isu politik dan pentadbiran Islam amat sensitif sejak dahulu lagi. Walaupun dizaman Rasulullah & Shahabat2nya. Saidina Abu Dzar alGhifari seorang alam lagi zuhud tak dilantik memegang jawatan politik seperti disebut didalam hadist yang masyr itu. Saidina Saad Abi Waqqas, governor Iraq pernah diarah letak jawatan oleh Khalifah Umar kerana ada fitnah dari rakyatnya disana. Saidina Muaz bin Jabal pun pernah dipanggil balik dari Yaman kerana ketidakserasian kaedah urusan pengendalian harta rakyatnya. Banyak lagi bukti2 syarie yang dilihat penting bagi menjaga ’maslahah ammah’. Pertukaran kepimpinan politik dan tentera amat lumrah /biasa dizaman kegemilangan Islam dulu disebabkan atas keperluan maqasid assyarieyyah dan kepentingan ummah.

Apakah PAS tidak mahu menghayatinya jika masih pertahan beberapa individu tertentu yang kontroversi dalam pentadbirannya, kerajaan yang dibentuk atau didokongannnya, atau gerakerja dakwah & politik Islam kontemporari hanya atas justifikasi yang disempitkan maqasidnya iaitu "WALA'" atau "KEPIMPINANAN ULAMAK"?

Kebijakan dan kematangan dakwah & politik TGNA adalah model pejuang Islam Malaysia kontemporari yang amat praktikal, relevan dan konsisten! Perlu dicontohi oleh semua. Mengapa yang lain masih bercelaru, berdolak dalik, "kluk-klek" dan flip flop- ( ..kazib..? )???

Anonymous said...

berbohong budaya pembangkang.

Lihat sendiri:

http://www.malaysia-instinct.com/english/index.php?option=com_content&view=article&id=10404:eksklusif-bukti-di-mana-rosmah-waktu-altantuya-dibunuh&catid=51:berita-utama&Itemid=29

Tulang Besi said...

Delete
Anonymous Anonymous said...

Yang terbaru di Bagan Pinang,penyokong PASBERG bertindak macam binatang liar dan Salahuddin Ayob mengatakan isu itu sengaja direka oleh UMNO. Memang penipu besar orang PASBERG!Ataupun mereka lupa apa yang mereka buat setelah diberi Carlsberg oleh Mursyidul Am DAP,Ronnie Liu.TAKEBEER!!
.

YAng tu Azeez yang bohong

UMNO memang pembohong

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

YAng tu Azeez yang bohong

UMNO memang pembohong


Sabar dulu Tulang..tunggu polis dedah nama org2 yg pukul azeez..kalau takda, hang betul lah.

Yg aku nak tergelak, baru semalam kuar paper dengan topang leher ala-ala anwar tu...masa tunjuk dekat reporter hari kena pukul takde pulak..

anyway..kita tunggu dulu..jgn jadi kes uncle monkey...kah kah kah...

Anonymous said...

Ye lah!!,
Azeez tu nak menipu macam Anwar sebelum pergi Munich. Masa kat dalam ward OK aje....

Anonymous said...


Sabar dulu Tulang..tunggu polis dedah nama org2 yg pukul azeez..kalau takda, hang betul lah.

Yg aku nak tergelak, baru semalam kuar paper dengan topang leher ala-ala anwar tu...masa tunjuk dekat reporter hari kena pukul takde pulak..
.

Err operation Anwar tu pun tipu ke? Dr kat Munich Clinic tu pun tipu ke?

apa la kao ni. Ckp mengarut mcm orang bengap

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

Err operation Anwar tu pun tipu ke? Dr kat Munich Clinic tu pun tipu ke?

Yes, mana ada operation.Orang kalau operation spine sampai sekarang mana boleh aktif-aktif ligat2 macam Anwar. Cuba tanya ortopedik, boleh ka org sakit belakang mcm Anwar tu dok lari2 macam anwar. Byk video dah keluarlah psl anwar berdiri jalan baik masa kat penjara sebelum ke Munich.

Hang yg kena tipu dgn Anwar..nasib la hang tulang besi..

LA said...

TB pun selalu berbohong, so apa nak heran

Anonymous said...

Mahukah orang2 PAS samada yang berjawatan tertinggi dan yang terendah mengaku mereka berbuat bohong... sudah pasti tidak.

Mereka manusia seperti orang lain juga. Tetapi mereka dikalangan orang2 yang tahu agama... tahu dosa dan pahala. Tetapi mereka buat juga kerana rasa lebih tinggi darjatnya.

Adakah mereka lebih mulia dari orang lain ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.