Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Thursday, October 29, 2009

Dalam PAS Sekarang, Cikgu Pa Lebih Berkuasa Dari Tok Guru

Keputusan yang diumumkan oleh Tuan Guru Presiden malam tadi bukan keputusan yang dipersetujui oleh para AJK PAS Pusat. 75% dari keseluruhan AJK yang hadzir bercakap dan hanya Cikgu Pa serta Abu BAkar Chik sahaja yang menyokong Hasan Ali.
Yang lebih menyedihkan apabila Tok Guru yang membentangkan tulisan beliau dalam blog beliau jelas tidak mahu berganjak dari apa yang dituliskan oleh beliau. Yakni, jelas beliau mahu ketiga2 yang dinamakan dalam blog beliau dibuang.

Sepanjang perbahasan para AJK PAS Pusat telah sanggup berkompromi untuk tidak mengambil jalan EGM. Cumanya, disebabkan bukti yang cukup banyak terhadap Hasan Ali maka permintaan mereka adalah Hasan Ali ditukar dari menjadi Pesuruhjaya PAS Selangor.

Ertinya, bagi mencari jalan tengah untuk menguraikan kekusutan, permintaan yang amat sederhana yakni menukar Pesuruhjaya Selangor. Itu sahaja.

Namun, permintaan MAJORITI AJK PAS PUSAT ditolak begitu sahaja dan dibuat pengumuman bahawa keseluruhan PAS Selangor akan dihadapkan ke JK Disiplin. Tidak diberitahu samada keseluruhan YDP ataupun hanya beberapa orang sahaja yang akan dihadapkan pula.

Pengumuman Presiden Tidak Mewakili AJK PAS Pusat tapi Mewakili Cikgu Pa dan Geng Terengganu


Pengumuman yang dibuat Presiden PAS malam tadi BUKAN keputusan yang dipersetujui oleh AJK PAS PUsat malam tadi. Hakikatnya, mesyuarat malam tadi berakhir dengan tiada keputusan.
Hakikatnya lagi, keputusan malam tadi adalah keputusan yang dibuat oleh Geng Terengganu mewakili kehendak Cikgu Pa dan penyokong2 nya. Tiada undi yang diambil, tiada pertanyaan samada keputusan yang diumum Presiden itu diterima atau tidak.
Mesyuarat ditutup TERGANTUNG tanpa apa-apa keputusan namun tiba-tiba keluar keputusan yang kita dapat baca dalam dada2 akhbar.

Sedih saya sangat-sangat.

Tok Guru Dah Jadi Selipar Buruk Dalam PAS. Cikgu PA dan Geng Terengganu Lebih Utama
Itulah hakikatnya yang telah berlaku. Tok Guru dah jadi Selipar buruk dalam PAS. Dari permintaan Tok Guru yang 3 itu, satu pun mereka tak boleh kompromi. SATU PUN MEREKA TAK BOLEH KOMPROMI.

Tok Guru telah diketepikan begitu sahaja dengan begitu mudah seperti selipar jepun. Bagi saya wajib diadakan EGM bagi mengembalikan kekuasaan serta pengaruh Tok Guru Nik Aziz Nik Mat dalam PAS.

Video footage ini menunjukkan betapa Mustafa Ali yang memainkan peranan yang penting dalam hal ni sampai press conference pun dia yang banyak menjawab bagi pihak Presiden.



Tulang Besi

38 comments:

Anonymous said...

saya dimaklumkan sebelum tgna ke mesy pas pusat,satu mesyuarat khas di adakn di kota bharu terlebih dahulu.tgna memang marahkan hassan ali lebih2 lagi isu melibatkan blogger umno di rumahnya.
apa2 pun mungkin ada hikmah siasatan dilakukan dahulu.semua yang terlibat akan diheret sama dan bukannya hassan ali sahaja.

Anonymous said...

1. Ini menunjukkan de facto leader sebenar PAS

2. PAS mengamalkan kepimpinan yang bersifat autokratik.

3. Ramai pemimpin PAS yang berpotensi tetapi menentang UG akan diketepikan secara berperingkat menjelang PRU13. Mereka tidak akan terpilih menjadi calon.

4. PAS akan beransur-ansur menyertai BN bermula pada tahun 2010. Proses ini akan selesai menjelang 2011. Selepas 2011, PAS ialah komponen BN terbaru.

Anonymous said...

TB

Memang geng terengganu menang semalam. Aku dah tahu geng terengganu akan cuba kuasai PAS sebaik sahaja TGHH lantik cikgu pa jadi setiausaha agung.

tapi percayalah, kalau orang ugama mempunyai niat yang menyeleweng, kifarahnya lebih hebat dari orang biasa. Sama-samalah kita tengok apa kesudahannya

bat8

harumtr said...

Aku nak tanya, Korang suma yang tak setuju dengan keputusan mesyuarat malam tadi ni islam ke tidak? Kalau mengaku sebagai orang Islam sepatutnya tahu bahawa Islam itu adil. Keputusan malam tadi dah setuju menghadapkan PAS Selangor kepada Jawatankuasa Disiplin Parti supaya disiasat. Begitulah kaedah yang diajar oleh Rasulullah. Bukan amik tindakan ikut perasaan sakit hati yang penuh dengan dendam kusumat. Kalau dah siasat dan didapati bersalah barulah diambil tindakan. Tapi puak2 korang yang berguru dengan Azazil ni memang sentiasa tak puas hati selagi jamaah yang memperjuangkan Islam tidak porak peranda. Korang cuma puas hati bila PAS hancur. Selagi tak hancur aku rasa TULANG BABI takkan berhenti dari meneruskan kerja-kerja jahat yang dia diarahkan oleh Tok Guru Azazilnya (baca; syaitan). Hebatnya korang hinggakan dah boleh tentukan keputusan PRU ke 13 PR pasti akan kalah semata-mata kerana keputusan mesyuarat semalam!

Ya Allah ya tuhanku, hancurleburkanlah pakatan puak2 yang menjalankan kerja-kerja jahat untu menghancurkan jamaah Islam.

jgnjami said...

dah banyak kite dengar citer pasei geng geng assabiyah cikgu pa ni.cikgu pa and hassan ali ni kena ganti, mungkin tgna akan membuat sesuatu jika grassroot semua sepakat suarakan secara drastik dan consistent supaya hassan ali dan cikgu pa wajib diganti.aku recommend tgna bagi kata dua kepada presiden supaya jgn terlalu ignorant dan pecat je dua problematic people tu.

Tulang Besi said...

Aku nak tanya, Korang suma yang tak setuju dengan keputusan mesyuarat malam tadi ni islam ke tidak? Kalau mengaku sebagai orang Islam sepatutnya tahu bahawa Islam itu adil. Keputusan malam tadi dah setuju menghadapkan PAS Selangor kepada Jawatankuasa Disiplin Parti supaya disiasat..

Iye ke? mana ada bincang pasal bawa PAS Selangor pada JK disiplin.

yang ada bincang dlm mesyuarat semalm adalah tukar PJ

Nizam Mahmud said...

Dari Malaysiakini:

setiausaha perhubungan PAS negeri Mohd Khairuddin Othman turut mendesak jawatankuasa disiplin menyiasat dan mengambil tindakan terhadap mereka yang membuat tuduhan terhadapnya jika didapati ia tidak benar.

"Ia melibatkah ahli yang membocorkan apa yang berlaku dalam mesyuarat parti. Saya maksudkan mesyuarat badan perhubungan negeri, sebab ia adalah rahsia," katanya.
-------
-------

Komen: Yahoooo! PAS dah buat perangai UMNO. Shoot the messenger!

Tahniah! Tahniah! Belum berpadu dengan UMNO tapi dah banyak belajar dari UMNO.

Ramalan: Hasan Ali lepas. Tindakan pada Khalid Samad dan semua pemimpin PAS yang anti-UG kerana bocorkan 'rahsia' parti.

TB, hang publish no keahlian PAS.

Tulang Besi said...

Ya Allah ya tuhanku, hancurleburkanlah pakatan puak2 yang menjalankan kerja-kerja jahat untu menghancurkan jamaah Islam...

Inshaalah Allah SWT akan hancurkan pakatan kau.

Kalau Allah tak hancurkan pakatan aku, kau nak join ke aku?

Kau nak pertahan pakatan yang berbohong pada ahli PAS. Lepas tu kau doa nak pertahan orang mcam ni.

Doa kau akan balik pada kau.

Tulang Besi said...

harumtr, Pakatan kau telah berbohong pada ahli PAS. Nasa dgn Cikgu Pa bohong pada ahli pasal jumpa dalam gelap.

Orng macm ni kau pertahan. Tunjukkan kita jenis manusia apa kau ni.


Kau doa nak hancurkan pakatan orang yang hendak memerangi pembohongan.

Konfirm doa kau kena balik kat kau.

Anonymous said...

MUSTAFA ALI SUPPLY BETINA KPD PRESIDEN PAS...


HADI AWANG TERHUTANG BUDI DGN MUSANG KEPALA DUA NI..


SEMUA KEPUTUSAN KENA IKUT MUSATAFA ALI


AJK PAS NI BODOH SANGAT KER? TAKAN YANG PROFESSIONAL DLM PAS TU PUN BODOH JUGAK....


TANPA NIK AZIZ DAN ANWAR

MAMPUIH LA PAKATAN! PAKATAN CAN GO TOHELL ALL BECOS OF YANG 3 EKOR NI


PETIKAN : WWW.MALAYSIABARU.COM/BLOG4

Anonymous said...

Salam
Tuan TB,

Taniah kerana bocor rahsia , mrk .....kerana golongan yang masuk neraka dahulu geng agam jual agama untuk kehidupon dunia ....mohon saudara ku2 , pulang kerja ini pada Allah dan berdoa agar geng2 yang jual PAS ini hancur & mereput cepat dalam PAS , nanti bila kita hadap PRU13 dengan pemimipin yang istiqamah dalam perjuangan Islam....Keris dah hancur & berkarat dan akan luluh dek zaman .....Kita yang ahli dan rakan parti kena berdoa agar usaha jahat ini tidak dimaklumkan dan goloangan ini dilaknat Allah SWT..Ayuh ..sahabat ku panjatkan doa ...buat sembahyang hajat....

Anonymous said...

http://mahaguru58.blogspot.com/2009/10/rahsia-kenapa-adun-dan-mp-pas-tak.html

Betul ke ni.?

Ahli PAS tak boleh lompat sebab dah tandatangan perjanjian pelik.

Anonymous said...

PAS masuk BN 2010/2011. Usaha sedang giat berjalan.

Anonymous said...

TB
mungkin ini adalah tanda tanda akhir zaman dan dunia nak kiamat kot. apabila rakyat rakyat memilih orang orang yang benggap lagi bahalol untuk memimpin mereka, maka benarlah zaman jahiliah moden akan kembali bila pemimpin menjadikan wang ringgit sebagai tuhan tuhan mereka, dan mercedes benz sebagai rasul rasul mereka. muka muka pemimpin sedemikian jelas lagi bersuluh, manusia bertandukkan "invisible".

amacam????

indraputra80 said...

Quote"TANPA NIK AZIZ DAN ANWAR

MAMPUIH LA PAKATAN! PAKATAN"unquote

Waaaa!!!Gua caya la lur.

Anonymous said...

Tok Guru Nik Aziz beri 1st sign of 'kita pakat adri mesuyarat jam 11 mlm.Sudah ajdi satu komedi.Tak boleh cover up dah dgn perkataan2 spt "meeting",seminar"..what will be the next word..exhibition?UMNo nak tibai PAS dan Pakatan,dats the agenda..game plan dah tukar..peranan fraksi sekarang ialah SABOTAJ!

Anonymous said...

Tok Guru Nik Aziz beri 1st sign of 'kita pakat2 bela la" apa bila beliau keluar dri mesuyarat jam 11 mlm.Sudah jadi satu komedi.Tak boleh cover up dah dgn perkataan2 spt "meeting",seminar"..what will be the next word..exhibition?UMNo nak tibai PAS dan Pakatan,dats the agenda..game plan dah tukar..peranan fraksi sekarang ialah SABOTAJ!Ku Li dah tak ada chan nak jadi PM..badawi dah bungkus..Impian najib dah tercapai dan Rosmah kontrol semua..so now,usaha utk gagalkan penubuhan PAKATAN RAKYAT is the main agenda..to do that,PAS perlu lingkup.

Anonymous said...

There will be no EGM.To save PAS,there needs to be AN OPEN REVOLT!

Anonymous said...

Fraksi2,barua barua UMNO r very smart.They are aware of the fcct,PAS members r the most emotionally attached to the party's cause,and they r using this "attachment" to their advantage.The president is 'demi god"..thes serban wallahs r special envoys of Allah..dont ever oppose them..things like that..and they have skilfully reversed the influence of the "erdogans"..the fraksis have factored in there will be no more revolt..and in the end,all will comply with the farksi's agenda..but Tok Guru Nik Aziz is made of different stuff..his thunder bolt and his veil threat have really shaken them up..they now siki kelam kabut..aah bikin meeting..next, buat seminar..they want to cover up,but tak boleh..people r beginning to laugh at their incompetence,and clumsy attempts 2 cover things up..

Anonymous said...

Aku dah cakap dari dulu lagi, kalau orang PAS buat hal nak masuk UG dengan UMNO, macam si Hasan & Nasha, orang bukan Melayu & bukan Islam, dan yang Melayu-Islam-tapi-tak-estrimis tentu akan reject PAS. Tengoklah Bagan Pinang! Ini baru satu PRK.

Kalau Hadi tolak orang macam Husam Musa, Khalid Samad dan yang lain-lain (TB dah namakan beberapa bulan lepas), orang pasti reject PAS bulat-bulat dalam PRU akan datang. Yang untung, UMNO. So, jangan jadi bodoh!!

Aku syorkan Husam Musa dan yang lain-lain ni, masuk parti lain kalau orang PAS sendiri tak menghargai pengorbanan kamu semua. Jangan sia-siakan talent kamu, sebab niat korang membela rakyat memang baik. Kalau buat parti baru pun boleh, asalkan jangan masuk PKR (nanti Azmin rasa tergugat!). Aku pasti korang akan menang kalau jadi calon lagi!

donplayplay

Anonymous said...

Wassalamu alikum PAS!

harumtr said...

Watpelah aku nak join puak-puak ko TULANG BABI? Ko ni sedap mulut duk label orang sebagai pembohong tapi ko tu sendiri pendusta. Dahla pendusta takde teloq pulak tu. Berani cabar orang SK bersumpah pastu ko pengecut. Asyik berdolak dalih. Kalau ko tak bacul kenapa ko tak berani sumpah menafikan secara detail macam yang dibuat oleh SK?

Khak Ptuih...

Anonymous said...

Aku cadangkan TGNA tubuh parti baru bersama-sama dengan ahli yang menentang UG. Biarkan empat ekor tu pimpin parti PAS. Lagi pun selepas ini PAS tidak boleh lagi bertapak dinegeri lain selain dari Kelantan sekiranya empat ekor yang tiada nilai diri tu masih menerajui PAS. Kalau tak percaya kita tunggu. Bagi BN elok benar bubarkan DUN Perak dan kita tengok dimana duduknya calun PAS nanti.

Anonymous said...

//Aku cadangkan TGNA tubuh parti baru bersama-sama dengan ahli yang menentang UG.//
Not at this juncture,becos for sure ROS will delay things(unless u r a pro BN lackeylah like Makkal Sakti,PAHAM,MINDRAF),No..there has to be a massive revolt frm within..

Anonymous said...

Cikgu pariah,white faced monkee Harun Din,Nash the cacat..r all these fellas specel beings/gods?F*kin hell,these pondans,can be kicked out anytime..tak payah rujuk hadeeth and quaran..just drive them out..this is what is Tok Guru Nik aziz wants!!

Anonymous said...

Cikgu pa,hassan Ali r UMNO's moles..planted deliberately to bikin kacau..sula pungkoq mereka,1/2 of problems solved..

Anonymous said...

TB,
Apa yang berlaku dalam Mesyuarat Khas ni,memang sudah diramalkan selagi Geng Trengganu berkerumun seperti semut berkerumun kepada gula diIbu Pejabat PAS.Bayangkan 2 ekor(Mustafa Ali dan Bakar Chik)lebih didengar oleh Presiden dari 75% ahli Majlis Tertinggi.Ini bukan saja kes teruk tapi karut.Sah Presiden PAS dah kena minyak dagu Mustafa Ali dan Bakar Chik.Dicadangkan ada baiknya semua AJK PAS Pusat yang bukan dari Trengganu,meletakkan jawatan sebagai AJK PAS Pusat - biar orang Trengganu semuanya berkampung diIbu Pejabat PAS dan biar Presiden lantik semua AJK PAS Pusat dari Trengganu.Hanya dengan cara ini saja dapat menginsafkan dan membuka mata dan hati Presiden.Yang sedang menjadi Ahli Parlimen dan ADUN - tak usah risau kedudukan anda semuanya tak terjejas asalkan tidak meninggalkan PAS.Do it NOW!!!

Anonymous said...

//biar orang Trengganu semuanya berkampung diIbu Pejabat PAS dan biar Presiden lantik semua AJK PAS Pusat dari Trengganu.//

the prob is bro,mereka telah pun berkampung di ibu pejabat PAS..sekarang mereka sedang bertelor,membiak..

Anonymous said...

//dan biar Presiden lantik semua AJK PAS Pusat dari Trengganu.Hanya dengan cara ini saja dapat menginsafkan dan membuka mata dan hati Presiden.//

aaaah..president memang dah lantik geng dia dari ganu..dan sampai sekarang tak insaf dan tak akan insaf..apa sai takut sangat utk revolt?..belajarlah dri tok guru nik aziz dan ribuan penyokong PAS yg revolt di kuala kangsar..yo wala!sy mohon derhaka!

Betul ke nak revolt said...

Tulang besi dan rakan2 yg posting mengenai pas menyertai bn 02010/11 di bawah pimpinan sekarang akan dibuktikan adakah mereka benar2 ahli yg ikhlas atau sekadar langau membuat onar.tak perlu ribut2 nak buat revolt.nak pegi prk pun mintak duit elaun nak revolt?hahaha.sembahyang tahajud malas nak revolt?hahaha.nak distribute akhbar parti BERLESEN pun tunding2 jari pass baton nak revot?hahaha.tak lama dah.kita tunggu.page2 begini semuanya ada dlm INTERNET ARCHIVE bila tiba masanya.masa tu kita tahu siapa kawan siapa lawan.

ahliseumurhidup said...

Kepada ahli-ahli PAS yang membaca kenyataan ini:

Boikot Seminar Politik yang akan diadakan 7.11.09 untuk menunjukkan kita tidak setuju dengan keputusan msyuarat khas itu,dan untuk menunjukkan kita benci Geng Trengganu ini.
Seminar ini adalah sekadar usha untuk buang,masa,tenaga dan wang saja.

BESTOMYAM said...

ALLAH SWT MAHA AGUNG.
PECAT TOKGURU...LANTIK MURSIDUL YG BARU..BIAR MUSTAPA ALI & THE GENG.

BESTOMYAM said...

INI KAH CARA DUDUK & PAKAIAN PEMIMPIN ISLAM BERSAMA PRESIDEN MCM PENYANGAK ,,CROOK...INI KAH GAYA S/U AGUNG PAS...(PARTI ISLAM SEMALAYSIA)HANCUR LAH JEMAAH ISLAM.TERTIPULAH KITA SEMUA...ORG TRGANU LAGI TAHU..SEBABTULAH PAS TRGANU KALAH..PENANG,PERAK,SELANGOR,W.P,KEDAH,,,KELANTAN MENANG...TRGANU BERKUBUR..SEDARLAH AHLI2 & PIMPINAN PAS...JGNLAH BUANG MASA ,,DUIT KEHULU KEHILIR MENYOKONG TALIBARUT2 UMNO..LEBIH BAIKITA SEMUA SOKONG UMNO.

BESTOMYAM said...

AKU SOKONG KAU TULANG BESI..HINGGA KINI..POINT2 KAU MEMANG NGAM UTKKEBAIKAN PAS.TQ2U

Anonymous said...

Salam sdr.

seperti yang saya sudah katakan didalam blog lain semalam, yang mana ramai yg tak setuju bila mustafa ali jadi s/usaha agong. memang saya setuju dengan kata2 itu.
atas sebab, mustafa ali ni ada isu2 yang membebankan diri secara peribadi. bila isu2 peribadi menimpa, pasti jalan keluar hendak dicari. antara isu yang saya nampak paling relevan ialah kekalahan beliau dalam kes saman malu terhadap utusan, nst dan mingguan perdana beberapa tahun dulu. bila dah kalah kes beliau mesti kena membayar kos. betul? jadi kos itu bukannya sedikit dalam 2 juta gerenti. jadi, lagu mana hendak diselesaikan ? lagipun, mustafa ni pernah jadi ahli kabinet suatu masa dulu. malah, cara hidup berpakaian beliau lebih ke cara orang diluar pas. lagipun beliau bukan popular sangat ditempatnya sendiri.

apa sangat kehebatan pas ganu yang depa semua nak kontrol habis pas pusat ni?? perintah ganu pun sepenggal saja.

moga2 peringatan TGNA dijadikan panduan oleh ahli pas semua.

-rakyat selangor-

Anonymous said...

Sdr. sekelian,

Cuba kita renung,

1. Kalau kita ikhlas nak memperkukuh jemaah, mengapa.....
kita bincang dalam blog yang boleh diakses oleh BN dan non-BN

2. Kalau kita ikhlas berjuang ISLAM bersama PAS, mengapa...
kita berbicara tentang kandungan mesyuarat khas PAS yang kita sendiri bukan ahlinya. Kalau AJK tulis, kena pecat AJK itu.

3. Kalau kita ikhlas untuk meneguhkan jemaah, mengapa.....
membuat tulis tanpa fakta yang sahih. Bayangkan kita buat tesis dengan kaedah tulisan yang kita buat dalam blog ini, boleh dapat sarjana/PhD.

Sedarkah kita, Kita belum cukup matang.

Azahar said...

"Aku nak tanya, Korang suma yang tak setuju dengan keputusan mesyuarat malam tadi ni islam ke tidak? Kalau mengaku sebagai orang Islam sepatutnya tahu bahawa Islam itu adil"..............
Saya rasa yg x setuju dgn keputusan tu semuanya orang Islam.ajaran islam itu memang menuntut keadilan.Tak semestinya orang Islam tu adil. yang dok dok tengking orang, maki orang ni, orang Islam ke?? ajaran Islam ajar macam ni ke? Saya rasa orang PAS je yg dok buat keja mcm ni.Orang menilai PAS dari segi ni pun dah cukup. Paham dah!!keadaan pas sebenarnya. Tak tegha mana pun Islamnya. Sama ngan UMNO gak perangainya. Dok nampak jawatan dan duit gak pun.Tu baru menang sikit ja baru. Contoh di kedah apabila wakil PAS nak bagi bantuan kepada rakyat, mereka pun pilih kroni jugak.Ada yang layak tak dapat dan yang tak layak (ahli PAS) yang dapat.Bila di tanya kenapa mereka yang betul2 susah tak dapat, alasannya mereka ni ahli UMNO. Adilkah ini..Kalau dulu orang Pas je yang dok laungkan keadilan. kini rakyat juga makin bijak menuntut keadailan dari PAS yang dah tak berapa adil dik kerana boleh pakai keta TOYOTA CAMRY. PAS n UMNO sama ja..pergi mampus n jahanamlah PAS.

Azahar said...

commen pada Anonymous:Ahli Pas memang biasa buat kerja2 dok guna kepala hotak sendiri ni. bukan pakai fakta pun. Tengok dalam HARAKAH dah la, bukan semuanya fakta betul pun. Main pakai ikut sedap hati ja.Orang tak sekolah leh lah baca dgn penuh semangat perjuangan. tapi bagi sesetengah orang Go to Hell>>>Harakah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.