Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Saturday, October 24, 2009

Muktamar Khas Mengikut Perlembagaan PAS Pusat (Nasaruddin Tidak Faham Perlembagaan PAS)

Setelah Tok Guru Nik Aziz membuat permintaa rasmi mahu kan Muktamar Khas di adakan bagi membincangkan "kemelut" yang sedang melanda PAS, tiba2 muncul lah Nasaruddin mat Isa dengan berkata bahawa perkara ini mesti dirujuk kepada Majlis Syura PAS Pusat.
Saya hairan bagaimana seorang Timbalan Presiden PAS Pusat begitu tidak mengerti peruntukan perlembagaan PAS PUsat. Nasa dilaporkan berkata:

"Syura council to decide on EGM proposal

By Adib Zalkapli

KUALA LUMPUR, Oct 23 — PAS deputy president Nasharudin Mat Isa (picture) said the party’s Majlis Syura Ulama or the Religious Scholars Consultative Council will decide whether it is necessary to hold a special muktamar.

He was responding to the call made by PAS spiritual leader Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat who wants fresh party polls to purge what he called “problematic leaders.”

“We have our own internal mechanism to handle this matter. Maybe a syura meeting will be convened soon to get the explanation from him,” Nasharudin told reporters in Parliament."


Kalau kita melihat peruntukan Perlembagaan PAS Pusat pula:

"FASAL 16. Muktamar PAS

(1) Muktamar PAS itu terbahagi kepada :

(b) Muktamar Khas – Muktamar Khas PAS bolehlah diadakan beberapa kali dalam setahun sekiranya dikehendaki oleh presiden atau dengan permintaan bersurat daripada sekurang-kurangnya satu pertiga daripada ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat atau satu pertiga daripada PAS Kawasan-kawasan. Maka dalam Muktamar Khas ini tidaklah boleh, dibincangkan apa-apa perkara selain daripada perkara yang kerananya Muktamar itu diadakan.
(c) Notis bagi mengadakan Muktamar Tahunan dan Khas hendaklah dihantar kepada para perwakilan dalam tempoh 14 hari dari tarikh mesyuarat hendak diadakan. Notis Muktamar Tahunan hendaklah disertakan dengan agenda, salinan laporan dan penyata kewangan tahun lalu yang telah diodit oleh pemeriksa kira-kira."


Ini bererti bahawa untuk mengadakan Muktamar Khas TIDAK MEMERLUKAN RUJUKAN KEPADA MAJLIS SYURA.

Kalau perlu dirujuk kepada MAjlis Syura, nescaya PENGERUSI MAJLIS SYURA, Tok Guru Nik Aziz sendiri, akan menyatakan demikian dalam artikel beliau.

Fraksi UMNO Berlindung Di Sebalik Majlis Syura Ulama

Puak-puak Fraksi UMNO sentiasa berfikir bahawa Majlis Syura Ulama berada di belakang mereka.

Ini kerana dalam mesyuarat Majlis Syura tersebut terdapat ahli2 Majlis Syura yang selama ini menjadi penyokong kuat usaha menghubungkan PAS dengan UMNO. Dan mereka2 ini juga lantang menyuarakan usaha mereka.

Oleh sebab itulah Nasaruddin giat sangat merujuk kepada Majlis Syura walaupun pada hakikatnya Majlis Syura TIDAK ADA KENA MENGENA dalam isu mengadakan Muktamar Khas.

Nasaruddin hanya menampakkan kejahilan beliau dalam isu ini dan saya berharap Nasaruddin merujuk kepada pihak yang betul, yakni pihak AJK PAS Pusat.

Tulang Besi.


98 comments:

Anonymous said...

Nak rujuk apa?barua mongoloid ni,sudah terkincing dlm seluar.Dia tau,anytime,dia punya kepala akan roll.1 dunia dah tau,fraksi fraksi ni berkhalwat dgn umno secara sulit..1 universe dah tau,haramjadah chootia farksis tak ikut protokol semasa mereka bersetubuh dgn umno di london,..kalau dlm army,mereka dah lama kena court martial,dan di china gerenti dah kena tembak..

Anonymous said...

Saudara,

Betul, utk muktamar khas tak perlu rujuk kepada Majlis Syura. Sila baca balik peruntukan. Yang ada kuasa utk memanggil Muktamar Khas ialah Presiden, bukan Mursyidul Am. Wallahua'lam.

Tulang Besi said...

Anonymous Anonymous said...

Saudara,

Betul, utk muktamar khas tak perlu rujuk kepada Majlis Syura. Sila baca balik peruntukan. Yang ada kuasa utk memanggil Muktamar Khas ialah Presiden, bukan Mursyidul Am. Wallahua'lam.
.

TIdak bukan PResiden sahaja.

Cuba baca lagi peruntukan perlembagaan tersebut.

Anonymous said...

Rujuk kpd statement Badawilah..my goodness..wake uplah..teh farksis has already melanggar all the "undang" when they took turn to fark with UBN in overC..and have shamelessly continued to break all the keputusan muktamars,in order to sabotaj,and destabilise PAs..and ppl still wanna rujuk this rujuk that..wake up lah..it's PAS as a party that is in danger..the farksis got nothing to be worried about..they have been well taken care off..all they need to do is to continue bikin porak peranda..that is thier mission..that's their job!!Tok Guru probably tolerated and gave certain time for them to "insaf",but the Bagan Pinang by election results and the pleas of the non muslim have made him finally to roll up his sleeves and call for expulsion of those paraih haramjadah kopiah wearing lebai kafirs!!

Abu Abdurrahman said...

I followed Nasa's interview at Malaysiakini site. The way he answered the questions, and his body language shows only one thing - this guy doesn't have respect for TGNA.

(Saya ikuti temuramah Nasa di laman Malaysiakini. Dari cara dia menjawab soalan dan bahasa badan yang dizahirkan, satu perkara saja yang ditunjukkan - Mamat ini tak menghormati TGNA.)

When TGNA said "pemimpin bermasalah" I cannot help but think this: "you can talk and talk Nasa, but one thing for sure, you may be one of them."
(Bila TGNA kata "pemimpin bermasalah" saya terfikir begini: "Nasa, kau boleh bercakap dan terus bercakap, tapi yang pasti, kau salah seorang dari mereka itu.")

- PAS Kg Jawa

Anonymous said...

Apa susah-susahnya nak adakan Muktamar Khas. Adakanlah, cara TGNA kata tu memang betul. Biar peserta muktamar yang semua ahli PAS menentu halatuju parti. Nak ikut puak-puak empat lima ekor tu kah atau terus dalam PR. Kami pengundi atas pagar ni memang nampak apa yang berlaku dan kami menunggu keputusan Muktamar Khas. Kami pengundi atas pagar bersedia pada bila-bila masa untuk menendang parti-parti yang pada pandangan kami akan merosakkan negara kami M'sia. Saya pengundi Bachok sudah meluat melihat muka Nasharuddin yang telah kami pilih dulu. Untuk Pilihanraya akan datang kami sekali lagi menjemput Nasharuddin bertanding di Kelantan dan kita lihat dimana Nasharuddin akan berada pada ketika itu, tak sedar diri.

Tun Lanang said...

Buatlah EGM ini. Tapi salah satu agenda EGM ini mesti berbunyi seperti:

1. "Cadangan supaya memecat Nik Aziz daripada segala jawatan dalam PAS kerana tidak menghormati Presiden parti"

2. "Cadangan supaya Nik Aziz meletakan jawatan sebagai menteri besar kelantan kerana beliau kehilangan sokong daripada parti"

3. yang lain-lain boleh ikut apa yang diminta of Nik Aziz

Ini dipanggil adil

Tulang Besi said...


1. "Cadangan supaya memecat Nik Aziz daripada segala jawatan dalam PAS kerana tidak menghormati Presiden parti"

2. "Cadangan supaya Nik Aziz meletakan jawatan sebagai menteri besar kelantan kerana beliau kehilangan sokong daripada parti"
.

Boleh jugaklah tapi sure tak menang punya usul tu.

BErani ke orang nak pecat MB Kelatan?

Hahahahahahaha cakap pun kena pikir bang

Jati Diri said...

Membaca reaksi orang-orang PAS yang taksub - saya tertanya-tanya di mana imej "agama" mereka? Caci mencaci cukupmudah dikeluarkan.

Saya nak tanya,buat EGM ini kerana agama atau kerana Nik Ajis? Nawaitu kena betul....

Anonymous said...

Jgn ambik port sgt tulisan TB ni, tgklah penyokong2 dia, semua kurang ajar... BIADAP!

HEIIII... TB, KAU NAK TAU KAU SIAPE? KAULAH ABDULLAH BIN UBAI ZAMAN MODEN!
SENANG2 TUDUH-TUDUH ORG LAIN FRAKSI/EJEN UMNO, KAU TU APE? EJEN MUNAFIKIN?

-ANAK2 BUAH HUZAIFAH AL YAMAN
GELANG PATAH

LA said...

Cuba baca balik..

Presiden pun boleh panggil Muktamar Khas itu.

Atau 1/3 AJK Pas Pusat

Atau 1/3 Kawasan.

Mursyidul Am tak layak panggil Muktamar tu. Nak cadang boleh la. Dah cadang pun.

Nanti kalau orang panggil ko bodoh, bengap, bahlul, marah pulak.

Tulang Besi said...

Cuba baca balik..

Presiden pun boleh panggil Muktamar Khas itu.

Atau 1/3 AJK Pas Pusat

Atau 1/3 Kawasan.

Mursyidul Am tak layak panggil Muktamar tu. Nak cadang boleh la. Dah cadang pun.

Nanti kalau orang panggil ko bodoh, bengap, bahlul, marah pulak.
.

Kahkahkah TGNA mencadangkan bukan memanggil

Tapi bila Tok Guru dah cadang, sapa berani bangkang, betul tak?

LA said...

byk kawasan kata tak perlu, TB aje tak berani bantah. buat apa bantah pun, mmg ini yg ditunggu2 oleh dia.

baca dalam harakah, Nasa nak rujuk ke majlis syura utk penjelasan dari TGNA atau sekiranya perlu ubah dasar. Bknnya untuk majlis syura panggil muktamar khas.

Tapi TB ni nak dgr berita yg sedap di nafsu dia aje, bkn nak cuba balancekan maklumat dia dapat.

Masa exco dgn loghat Kelantan dilaporkan tumbuk org, cepat2 dia kata fitnah. Kalau lah Hasan Ali di beritakan begitu, cepat2 dia hentam. Atas dasar fakta...

Anonymous said...

Woiiittt rahman,

Ape, baru kalah kat b.pinang dah melenting, yg menang byk2 tue ape? tamak!

Jgn HENDAKKAN KUASA ISLAM TERCICIR!

Huahhuahuah....

Tulang Besi said...

Blogger LA said...

byk kawasan kata tak perlu, TB aje tak berani bantah. buat apa bantah pun, mmg ini yg ditunggu2 oleh dia.
.

Aikkk banyak kawasan aku tanya kata perlu. Kawasan kat Terengganu je kot yang kata tak perlu ni?

Tulang Besi said...

October 24, 2009 10:24 PM
Delete
Anonymous Anonymous said...

Woiiittt rahman,

Ape, baru kalah kat b.pinang dah melenting, yg menang byk2 tue ape? tamak!

Jgn HENDAKKAN KUASA ISLAM TERCICIR!

Huahhuahuah....
.

Jadi, bila bincang dalam gelap dengan UMNO lepas tu berbohong Islam tak tercicir la ye?

Jgn bawak cerita bohong kat sini la.

Err sejak bila pulak berkerjasama dengan UMNO ni untuk kebaikan Islam?

Anonymous said...

Saya salah seorang pengundi yang mengundi Pas pada PRU12. Saya mengundi Pas disebabkan saya kagum dengan kepimpinan TGNA yang ikhlas dan konsisten serta pragmatik dan bencikan korupsi yang menjadi barah dalam BN. Tetapi saya kecewa dengan tindak-tanduk segelintir pemimpin Pas yang cuba berbaik-baik dengan UMNO di atas prinsip perpaduan Melayu yang bercanggah dengan prinsip Islam. Jika haluan ini tidak diperbetulkan saya tidak teragak-agak untuk tidak mengundi Pas lagi. Sebagai bukan ahli Pas saya tidak perlu setia kepada Pas jika Pas tidak menghormati kehendak pengundi seperti saya. Ahli-ahli Pas perlu faham isi hati kami di luar kerana bilangan kami bukannya sedikit. Harap tuan-tuan segera terjaga dari mimpi tuan-tuan dan bertindaklah dengan wajar.

Anonymous said...

Saudara-saudara budiman,

Kalau TB buat silap sikit pasal Perlembagaan PAS dimaafkan,tapi kalau Tmb.Presiden PAS tak faham Perlembagaan PAS itu sudah teruk.
Memang Nasaruddin Mat Isa amat bergantung kepada Majlis Syura kerana dalam Majlis Syura tu ramai Geng UG.Ingat tatkala pembohongannya dibongkar olih Pak Lah (dah jumpa 3 kali) dia berdalih pula mengatakan dia diarah olih Majlis Syura.Sekarang dia nak main lagi menggunakan Majlis Syura.Sekali lagi dia salah sebab Majlis Syura tak ada kuasa untuk mengadakan Muktamar Khas mahu pun Muktamar Biasa.
Menyentuh tentang Majlis Syura ni,dicadangkan juga komposisi ahli Majlis Syura ni patut diperbetulkan.Mana bolih Presisden dan Tim.Presiden juga jadi ahli Majlis Syura walhal Majlis Syura berkuasa mendisiplin Presiden dan Tim.Presiden sekiranya mereka membuat salah atau melanggar disiplin parti.Kalau mereka turut duduk dalam Majlis Syura bermakna Majlis Syura sudah tak berfungsi dengan wajarnya.Ini sudah jadi mahkamah beruk.

LA said...

PAS ada lembaga disiplin yg dipengerusikan oleh Tuan Ibrahim Tuan Man. Kalau Presiden dan Timb Presiden melanggar peraturan parti, sila laporkan kepada TITM untuk diambil tindakan. Begitu juga kalau Mursyidul Am melanggar disiplin parti, boleh laporkan ke TITM untuk diambil tindakan.

Laporan Malaysiakini mengatakan Nasharuddin berkata Majlis Syura akan mendapatkan penjelasan TGNA. Bukan samada untuk memanggil Muktamar Khas sebagaimana di dakwa oleh Tulang Besi ini.

Anonymous said...

"Dalam keghairahan kita menjaga hati pengundi bukan Islam, jangan kita lupa bahawa pengundi Islam ingin melihat pembelaan kepada dasar Islam. Kita mengambil jalan tengah dengan tidak mengganggu golongan bukan Islam untuk mendapatkan minuman keras, cuma kita meminta agar penjualannya di kawasan majoriti umat Islam dihapuskan." - Tuan Ibrahim Tuan Man

Anonymous said...

tueh tueh pueh pueh. skian.
hambo heran sangat sangat lah. kenapo kito dok musoh sangat dengan umno tu ya, tapi kito dok baik sangat dengan DAP dan pkr Yang mejoriti nya musoh islam.kata kito pati islam tapi kito lagak tak macam islam. apo pkr,dap tu lebih islam ke dari umno?. Hambo sayang islam dan melayu. hahaha...
anak klante.wasalam.

Anonymous said...

Saudara saudara sakalian.
Saya sokong sangat lang kah yang diambil Saudara Nasaruddin itu demi ISLAM ,bangsa nya dan PAS.Saya percaya beliau faham sangat perlembagaan pati kita. hanya tok guru saja yang kadang kadang "over" sikit bertindak melebehi presdent dan majlis sura.Saya juga menyokong pendapat anak kelante tu demi ISLAM dan juga MELAYU.Kadang kadang kita kena berani bertindak kerana benar.
KAMI SAYANG PAS, ISLAM dan bangsa ku.

Anonymous said...

Sudah berkali-kali Tuan Guru Nik Abdul Aziz berpesan, tutup sahaja isu kerajaan perpaduan, juga jangan wujud lagi sebarang tindakan yang melahirkan usaha ’gabungan PAS-UMNO’ ini. disamping itu juga, tidak pernah terlalai dari lidah Tuan Guru menyebut tentang keputusan Muktamar PAS di Ipoh yang menekankan peri-pentingnya PAS perkukuhkan Pakatan Rakyat.

Anonymous said...

Saudara Nasaruddin dan rakan rakan yang sehaluan dalam perjuangan.
Saya amat kagum dengan tindakkan Tuan dan rakan rakan Tuan dalam usha membuat perubahan dalam pati dan pemikiran ahli yang selama ini saya angap sebagai jumut.LAKUKAN LAH YANG TERBAIK demi islam ,pas dan melayu supaya kita tidak DITINGEK oleh MUSOH MUSOH ISLAM yang sentiasa mencari ruang untuk meningek dan mengkudakan kita.LIHAT APA DAH JADI ISLAM DAN MELAYU DI NEGARA JIRAN KITA.sekarang pun beberapa isu yang sensitive bagi kita telah dipertikaikan seperti isu AZAN Dan .....Jangan kita MENANG SORAK ISLAM,PAS,BANGSA dan NEGARA TERGADAI.KITA IBARAT HIDONG TAK MANCONG PIPI DISORONG SORONG.

aku... said...

assalamualaikum...
apa la da jd...sesama kite pn nk gaduh..bertenang la ckit.mugkin ade yg sedang cucuk2 jarum untuk jatuh kn pas.. BN pn da bersorak2 tgk kite da gduh same2 kite,bkn main ske lg diorang..
cume..nk cment ckit la..klo de masalah pe2,xpyah la heboh2 kt media..bincang la baik2,wt mesyurat lam dewan ke..pe ke.Pas x kn maju ngn orang persendirian yg bekerja..tp sume nye perlu kn kata sepakat dan kerjasama.. takbir!!!!

aku ank ganu...

Anonymous said...

//BN pn da bersorak2 tgk kite da gduh same2 kite,bkn main ske lg diorang..
cume..nk cment ckit la..klo de masalah pe2,xpyah la heboh2 kt media..//
Oo..sensitif ya..romen romen kiss kiss dgn UBNs secara rahsia tak malu la?..sekarang, makhluk2 ug cuba nak "repair" albino munkee punya tetek pun dah fed dgn dia!makhluk pun tau,manusia jenis yg pakai serban besoq2,suka berfatwa,tapi suka tikam belakang,bikin nayah,lagi terok dri jin dan setan!!bye bye farksis!!

Anonymous said...

wei mangkuk,
hang ni memang ada masalah kefahaman la.
ust nasa kat nak rujuk syura supaya minta penjelasan lebih lanjut maksud kenyataan tokguru. bukannya nak suruh syura panggil EGM
dikhuatiri anai2 macam perangai TB lah yang dok manghasut tokguru hingga keluar kenyataan mcm pimpinan MCA tu.

Anonymous said...

kahkahkah..pengisap kotek UMNO, si pondan Nasaruddin mongoloid Isa,claim dia tak baca blog TGNA..yalah..dia tu mongolid,tapi tenggok hantu tetek,otomatik air liur dah keluar.."oo she is hot..Oww wuuu..woof woof!!"..

Anonymous said...

lawak hari ini....
tok guru kata setelah dia baca kenyataan aziz bari dan mendengar pandangan 60 org penyokong PAS (bukan Islam) drp Sabah/Sarawak menyebabkan dia memberi kenyataan tersebut.

cmner seorang Mursyidul Am boleh ambil 2 benda tu je sbg sumber rujukan utk memporakperandakan PAS?

Anonymous said...

//hang ni memang ada masalah kefahaman la.
ust nasa kat nak rujuk syura supaya minta penjelasan lebih lanjut maksud kenyataan tokguru. bukannya nak suruh syura panggil EGM
dikhuatiri anai2 macam perangai TB lah yang dok manghasut tokguru hingga keluar kenyataan mcm pimpinan MCA tu.//

yo f*kin troll..ya betui kena rujuk macam macm..kena rujuk doktor samada sperm count of Cikgu Pariah healthy or not..kena rujuk samada lungi hadi dah digosok betui betui or not..kena rujuk akaun statement of Barua Nachibai Asan Ali yg terbary or not..macam macm kena rujuk..tapi malangnya,TGNA is [prepared for the worst..boo hoo hoo..no way out this time for the FARKSIS..they r either kicked out,or the rest makes pergerakan relatif lah..faham tak troll!!

Tulang Besi said...

lawak hari ini....
tok guru kata setelah dia baca kenyataan aziz bari dan mendengar pandangan 60 org penyokong PAS (bukan Islam) drp Sabah/Sarawak menyebabkan dia memberi kenyataan tersebut.
.
Abih tu penyokong2 PAS tu ada hujjah yang jitu.

Bukan macam fraksi UMNO hanya dengar cakap UMNO.

Tulang Besi said...

October 25, 2009 10:33 AM
Delete
Anonymous Anonymous said...

wei mangkuk,
hang ni memang ada masalah kefahaman la.
ust nasa kat nak rujuk syura supaya minta penjelasan lebih lanjut maksud kenyataan tokguru. bukannya nak suruh syura panggil EGM
dikhuatiri anai2 macam perangai TB lah yang dok manghasut tokguru hingga keluar kenyataan mcm pimpinan MCA tu.

October 25, 2009 10:37 AM
.

Apasal nak rujuk Syura, rujuk la Ustaz Nik Aziz terus. Atau si Nasa dah pening sebab nanti kena maki dgn ustaz nik aziz?

Anonymous said...

TB teruk betullah..Hang pi ambil statement Adib si proksi Erdogan buat apa? Awat hang tak pi ambil statement Sinar Harian ka, Utusan ka? Masa hang nak attack Nasha, hang pi curik kat Utusan! Nasha kata Majlis Syura Ulama' akan bermesyuarat utk mendengar statement TGNA sendiri. Bukan MSU punya kuasa utk hold EGM or not?
TB, aku cadangkan hang pi tgk politik kelantan. Org nak burukkan imej TGNA spya org nmpk dia blh berundur kot..So, siapa yg ganti dia? Bos hang la, si YB H Penumbuk Besi tu!!

Tulang Besi said...

October 25, 2009 11:31 AM
Delete
Anonymous Anonymous said...

TB teruk betullah..Hang pi ambil statement Adib si proksi Erdogan buat apa? Awat hang tak pi ambil statement Sinar Harian ka, Utusan ka? Masa hang nak attack Nasha, hang pi curik kat Utusan! Nasha kata Majlis Syura Ulama' akan bermesyuarat utk mendengar statement TGNA sendiri. Bukan MSU punya kuasa utk hold EGM or not?
TB, aku cadangkan hang pi tgk politik kelantan. Org nak burukkan imej TGNA spya org nmpk dia blh berundur kot..So, siapa yg ganti dia? Bos hang la, si YB H Penumbuk Besi tu!!.
.

YAng burukkan imej Tok Guru adalah Taqi, Amar dan menantu Tok Guru.

Betul tak?

Tulang Besi said...

Anonymous Anonymous said...

TB teruk betullah..Hang pi ambil statement Adib si proksi Erdogan buat apa? Awat hang tak pi ambil statement Sinar Harian ka, Utusan ka? Masa hang nak attack Nasha, hang pi curik kat Utusan! Nasha kata Majlis Syura Ulama' akan bermesyuarat utk mendengar statement TGNA sendiri. Bukan MSU punya kuasa utk hold EGM or not?
.

Bukan UStaz Nik Aziz pun geng Erdogan jugak ke?

Bukan ke Erdogan yang pegi maki Presiden ISrael?

Bukan ke kumpulan Erdogan ni tak wujud dalam PAS?

Hahahahahaha kalau dah penipu tu, memang penipu sampai bila2

pemuda kawasan bangi said...

setuju dgn sdr anon yg mengatakan kita ni hidung tak mancung pipi tersorong2.

cthnya program PR di bangi baru2 ini dijayakan sepenuhnya oleh org PAS dari seluruh cawangan2. Org DAP dan PKR datang untuk makan dan berucap sahaja. Kemudian sumbangan yg dijanjikan oleh DAP dan PKR sebanyak RM6000 setiap satu, di mungkiri.

Yang paling lawak dan hebat sekali ialah PKR cuba menukar RM6000 itu dengan 3 ekor kambing dan seperiuk ayam. Tapi kambing itu hilang dalam perjalanan. I mean, what the hell???

pemuda kawasan bangi said...

saya percaya banyak lagi kisah2 mcm ni.

sila la pemuda berani yg lain paparkan kat sini. Biar semua tahu siapa yang menggerakkan PR selama ini.

Anonymous said...

Saya berbangsa cina, dulu saya memang anti PAS tetapi kini memang bersedia mengundi PAS dalam pilihan raya akan datang jika PAS bertanding dikawasan saya. Tiada sebab lain kenapa saya menyokong PAS selain dari TOK GURU NIK AZIZ. Dulu pandangan saya terhadap TGNA and ulama keseluruhannya adalah golongan yang conservative dan tidak praktikal tetapi TGNA telah mengubah pandangan saya.Tindak tanduk beliau memang mengambarkan seorang yang pragmatic dan praktikal. Kini saya dan kawan kawan saya tidak begitu 'takut' kepada agama Islam. Sekali lagi tindakan beliau untuk mengadakan EGM mengambarkan beliau sebagai seorang pemimpin yang berani menghadapi masaalah secara 'head-on' dan bukan 'sweep everthing under the rug'. Hats off to you TOK GURU.

Anonymous said...

TB,
Teruskan perjuangan anda.Jangan gentar dengan penulis-penulis upahan yang menyemak diblogg anda.Perkara ini tidak mengheirankan,bukankah Nasaruddin Mat Isa dan Mustafa Ali tu banyak duit?

Tulang Besi said...

Anonymous pemuda kawasan bangi said...

setuju dgn sdr anon yg mengatakan kita ni hidung tak mancung pipi tersorong2.

cthnya program PR di bangi baru2 ini dijayakan sepenuhnya oleh org PAS dari seluruh cawangan2. Org DAP dan PKR datang untuk makan dan berucap sahaja. Kemudian sumbangan yg dijanjikan oleh DAP dan PKR sebanyak RM6000 setiap satu, di mungkiri.
.

Ta heran cerita macam ni sebab Bangi adalah markaz puak2 Fraksi UMNO.

Errr masa pilihanraya nanti, korang nak tak undi ahli2/penyokong DAP dan PKR?

Parti lain korang buruk undi ahli diorang korang nak.

Itu panggilnya HIPOKRIT.

Tulang Besi said...

Anonymous pemuda kawasan bangi said...

saya percaya banyak lagi kisah2 mcm ni.

sila la pemuda berani yg lain paparkan kat sini. Biar semua tahu siapa yang menggerakkan PR selama ini.

October 25, 2009 1:04 PM
.

YAng saya tahu, YDP Serdang memang tak sokong HAsan Ali.

Dan YDP Serdang memang mahu konsep PAS for ALL and Negara Berkebajikan di perkuatkan lagi.

ASHAARIO said...

Assalamualaikum semua sahabat-sahabat.

saya orang lama dalam PAS dan dari golongan intelek dan profesional. Bagi saya tak payahlah kita gaduh-gaduh sesama sendiri. Jangan masuk perangkap UMNO. Bermusyawarah lah dan apabila dah ambil keputusan bertawakkallah kepada Allah. Kita dah pun bermuktamar dan ikutlah keputusan muktamar. Tidak kira dia tu pemimpin ke atau pengikut ke. Kenalah patuh kepada keputusan yang telah dibuat. ingatlah bahawa rahmat Allah akan kita dapat dari keputusan yang telah dibuat. Tok Guru Nik Aziz betul dalam tindakannya kerana mencadangkan EGM jika masih ada yang tak puas hati atas keputusan muktamar. Kalau tak nak buat EGM terima sajalah keputusan muktamar dulu.
TQ

otam67 said...

Salam,

Kepada tuanyang dihormati...

Kalau nak kata tuan bangang , memang bangang .........nanti marah...bila tanya org ...mesti semua jawab nak pergi syurga ...mana ada org pergi nereka ...hatta perasuh , penipu, pembunuh....
Tuan Guru cadangkan supaya EGM pasal mamat2 dalam berjiwa UMNO dlm PAS nak gi mana .....
1. Muktamar kata dengan pakatan
2. Tindak tanduk mereka sokong UMNO sebab ada org nak sangat jabi MB dan menteri....
3. EGM nak tentukan halatuju PAS pada masa hadapan dengan Pakatan atau UMNNO , biar semua org tahu termasuk atas pagar, Tuan Guru Nik Aziz pandangan bukan untuk besok dan dengan izin Allah swt...ianya di tajalikan oleh nya ...mungkin oleh biasa yang .....se buat mata hait tak namapak , namun geng2 kerohanian dah boleh baca.........
sebab TGNA dengan izin Allah nampak sokongan dengan PAS dah menurun akibat 1/2 pmimpin jual hargadiri mereka dengan jawatan & kejar dunia.......dan jangan ingat pengundi di luar ini BUTA...jika mrk boleh undi PAKATAN DAN mrk juga boleh undi BN pada PRU 13...
Soalan , siapakah yang memberi ihlam kepada mrk mengundi PAS...jika tuan2 dapat jawapan ..maka tuan-tuan nampak keperluan EGM ini

Anonymous said...

pemimpin PAS yang pro-UMNO sebenarnya ialah tokguru nik aziz. sebab dia bagi peluru hidup kat UMNO nak serang PAS.

UMNO telah bertindak mencetak berjuta-juta keping kenyataan tokguru nik aziz tersebut dengan ucapan "terima kasih tokguru"!

Tulang Besi said...

Delete
Anonymous Anonymous said...

pemimpin PAS yang pro-UMNO sebenarnya ialah tokguru nik aziz. sebab dia bagi peluru hidup kat UMNO nak serang PAS.

UMNO telah bertindak mencetak berjuta-juta keping kenyataan tokguru nik aziz tersebut dengan ucapan "terima kasih tokguru"!
.

Kahkahkah ada ka kata Tok Guru pro umno? Kao ni sehat ke?

Anonymous said...

betol tu...umno berterimakasih dgn tokguru sebab tolong mereka dan bagi laluan seluas-luasnya kepada mereka utk nak hentam PAS.

org yg menolong umno dan memberi bantuan kepada UMNO = pro umno

LA said...

skrg nak mesyuarat khas pulak...

takut terpelanting kot lepas dapat feedback dari grassroot...

Anonymous said...

memang le nak undi semua orang bukan ahli DAP dan PKR sahaja, tetapi ada batasnya.

xdelah kerana nak undi sampai sanggup sua bontot.

itu le yg ko buat selama ni TB.

Anonymous said...

kah..kah..kah...tokguru dah pening.

sekarang nak mesyuarat pusat khas plak dah...

kita ni buang masa dok layan karenah org tua yang dah nak tamat tempoh ni...

kah..kah..kah..

Anonymous said...

hang ni memang munafik. Proxy UMNO dalam jamaah PAS.

Bertaubatlah wahai abdullah bin ubai moden.

alumni Misna said...

PAS kalah di Bagan Pinang -pengarah Dr Dzul (geng Husam)

PAS hampir kalah di manek Urai - pimpinan PAS pusat disekat dengan takbutr \oleh pimpinan PAS kelantan dari turun berkempen.

lain-lain PRK yang PAS tanding - semua menang cemerlang.

Pikir2 lah sendiri.

Anonymous said...

Tulang Besi said...
Delete
Anonymous Anonymous said...

pemimpin PAS yang pro-UMNO sebenarnya ialah tokguru nik aziz. sebab dia bagi peluru hidup kat UMNO nak serang PAS.

UMNO telah bertindak mencetak berjuta-juta keping kenyataan tokguru nik aziz tersebut dengan ucapan "terima kasih tokguru"!.

Kahkahkah ada ka kata Tok Guru pro umno? Kao ni sehat ke?

October 25, 2009 6:41 PM
-------------------

hahaha. TB ni bodoh. Tak faham komen sarcastic.
TGNA dah bagi bola tanggung kat Umno lah!

dah kena perli pun Tak fahamke?

Wahai ASHAARIO,

kamu tak sedar lagi kah? Pas bukan masuk perangkap umno, tapi dah masuk perangkap Anwar. Fraksi anwar semua tak terpilih sebab tu anwar guna Nik aziz untuk panggil EGM supaya nak singkir orang yang tak sehaluan dengannya. Jadi senanglah Anwar control PAS.
This is so obvious.

Two things can happen.
Nik aziz kicked out or he form a new party untuk pengikut yang taksub denganya. Tak Susah, anwar boleh support.

Jeng! Jeng! Jeng!

Ps/ anwar memang makhluk perosak. Dulu Umno pun dia rosakkan, akhirnya kena tendang

Dr Azhar said...

Jaga mulut di dalam bercakap tentang pemimpin kita. TGNA merupakan mursyidul am PAS.Siapa kita nak halang beliau daripada mengemukakan pandangan?

Cuba tanya,berapa banyak tahajud kita,istikharah kita berbanding tgna? Beradablah sikit.

Benda ni masih belum tamat.Jangan cepat-cepat buat kesimpulan TGNA tak betul,diperalatkan oleh orang lain. TGNA sebagai pemimpin tertinggi PAS yang wajib diberikan wala oleh ahli telah mendengar banyak pandangan dan aduan daripada ahli bawahan.Beliau mengetahui perkara yang kita tidak tahu.

TGNA sedang memberitahu ada bahaya dalam PAS yang terdiri daripada pemimpin tertinggi PAS sendiri. Sejarah PAS sendiri membuktikan berapa ramai pemimpin tertinggi PAS bahkan di kalangan ulama sendri yang belot daripada perjuangan. Dato Asri Muda, Nakhaei Ahmad, kesemuanya membelot daripada perjuangan. Siapa mereka? Mereka adalah Presiden dan Timb Presiden PAS. Adakah sejarah tidak boleh berulang?Adakah mustahil Timb Presiden PAS sekarang untuk mengambil langkah yang sama? Inilah bahaya yang hendak dikhabarkan oleh TGNA.

Kita sebagai ahli seharusnya mendengar dan meneliti pandangan TGNA, bukannya melompat dan menuduh beliau bukan-bukan.Siapakah yang mengajar ahli PAS berlaku biadap kepada Mursyidul Am/Pemimpin Tertinggi mereka sendri. Sehinggakan membakul sampahkan semua pandangan beliau bila sahaja PANDANGAN BELIAU BERTENTANGAN DENGAN PANDANGAN HASAN ALI DAN ROSLAN SMS. Mulia sangat ke Hasan Ali dan Roslan SMS sehinggakan kita membuang pemimpin tertinggi kita sendiri yang berjuang bersama-sama kita berpuluh tahun semata-mata untuk membela Hasan Ali. Siapa Hasan Ali tu? Tidak lebih bekas Timb Pengarah INTAN/BTN/PTD yang tugas mereka membrainwash orang lain agar mennyokong UMNO di atas nama Perpaduan Melayu.

Kalau Hasan Ali boleh bagi pandangan di Media tanpa melalui mesyuarat, kenapa pula Mursyidul Am kita sendiri, kita halang daripada memberikan pandangan di media.Adakah Hasan ALi lebih tinggi kedudukan dalam PAS dari TGNA? Adakah sudah sampai tahap biadap begitu ahli PAS sekarang semata-mata untuk mempertahankan orang (Hasan Ali dan Roslan SMS) yang mereka sendiri pun tidak tahu asal-usulnya.

Begitu teruk kekeliruan dan kebiadapan ahli PAS sekarang, sehingga ada yang mengatakan bahawa Mursyidul Am tidak layak untuk membuat komen tentang perkara-perkara tertentu. Tinggalkan kepada Presiden. Harus diingat,kedudukan Mursyidul Am dalam parti lebih tinggi daripada Presiden.PAS mewujudkan jawatan mursyidul ama adalah untuk mengawal kuasa Presiden sekiranya presiden yang dilantik menyeleweng daripada tugasnya. Nah, sekarang ini TGNA telah menjalankan amanahnya sebagai seorang Mursyidul Am.Kenapa kita harus melenting?

Dengar dan patuh kepada arahan pimpinan tertinggi, kerana di situ ada keberkatan perjuangan.

Anonymous said...

siapa kata mursyidul am lebih tinggi daripada presiden????

presiden mempunyai kuasa eksekutif tertinggi di dalam PAS yang telah dilantik secara syura di dalam Muktamar PAS.

manakala Mursyidul Am hanyalah dilantik oleh 15 orang Ahli Majlis Syura.

Presiden mempunyai kuasa eksekutif manakala mursyidul am dan majlis syura hanyalah advisory body

Tulang Besi said...

Wahai ASHAARIO,

kamu tak sedar lagi kah? Pas bukan masuk perangkap umno, tapi dah masuk perangkap Anwar. Fraksi anwar semua tak terpilih sebab tu anwar guna Nik aziz untuk panggil EGM supaya nak singkir orang yang tak sehaluan dengannya. Jadi senanglah Anwar control PAS.
This is so obvious.
.

Tok Guru ni Fraksi Anwar ke? Sejak bila pulak.

Hahahahahaha ckp mcm orang dah lama masuk Tampoi.

Sedih la aku tengok kau ni.

harumtr said...

Weh bangang TULANG BABI, yang ko asyik duk label kat beberapa kerat pimpinan PAS sebagai penipu apa hal? Ko sakit otak ek? sebab ko kena virus selesema BABI ke? Kat Anwar yang sah terang@ menipu seantero Malaysia pasal 16 September tak pulak ko label sebagai PENDUSTA NO WAHID. Ko ni betul2 jahanam laknatullah. Sanggup ko biarkan blog ko ni siarkan kata2 cercaan serta penghinaan sehingga ada yang sanggup mengkafirkan TGHA yang saban waktu berjihad fisabilillah serta sanggup kehulu ke hilir ke seluruh Malaysia memikul amanah berjuang untuk mengembangkan syiar Islam. Yang ko kerja asyik duk perangat jadi batu api untuk memecahkan kepimpinan dalam jamaah ni apa hal? Semoga laknat Allah ke atas kamu. Apa lagi gelaran untuk kami kalau bukan TULANG BABI.

harumtr said...

Apa lagi gelaran untuk kamu kalau bukan TULANG BABI.

Sungguh Najis.

Tulang Besi said...


Kalau Hasan Ali boleh bagi pandangan di Media tanpa melalui mesyuarat, kenapa pula Mursyidul Am kita sendiri, kita halang daripada memberikan pandangan di media.Adakah Hasan ALi lebih tinggi kedudukan dalam PAS dari TGNA? Adakah sudah sampai tahap biadap begitu ahli PAS sekarang semata-mata untuk mempertahankan orang (Hasan Ali dan Roslan SMS) yang mereka sendiri pun tidak tahu asal-usulnya.
.

Saya rasa point ni point yang paling baik

Anonymous said...

Nasihat untuk Abdullah bin Ubai moden...
Di antara bencana-bencana lidah ialah namimah (menghasut); iaitu
menyampaikan bicara seseorang kepada orang lain, dengan tujuan
menimbulkan pergaduhan dan fitnah.

Firman Allah Ta'ala:

"Jangan kamu mematuhi setiap orang yang suka bersumpah dan menghina.
Yang suka membisikkan (mencela) dan suka menyebarkan fitnah."
(al-Qalam: 10-11)

Sabda Rasuluilah s.a.w.:

"Tidak akan masuk syurga orang yang suka mengadu-domba.

Sabdanya lagi:

"Sejahat-jahat hamba Allah, ialah orang yang menyebarkan hasutan, yang memecah-belahkan antara kawan-kawan yang berkasih-sayang"

Sabdanya lagi:

"Sesunqguhnya hasutan dan busuk hati di api neraka, kedua-duanya tidak bisa bersatu di dalam hati seorang Muslim."

Sabdanya lagi:

"Bukan dari golongon kami, orang yang busuk hati, yang suka menghasut, yang suka menelek, dan aku tidak suka kepadanya.'

Kemudian baginda membaca ayat berikut:

"Dan mereka yang menyakiti kaum Mu'minin dan Mu'minat tanpa sesuatu
kesalahan yang diperbuat oleh mereka......" (al-Ahzab: 5)

Berkata setengah para salaf saleh rahimahumullah: Tiada menjadi
seorang penghasut, melainkan dia seorang anak zina.

Di antara jenis namimah (hasutan) yang paling buruk dan amat berat
dosanya, ialah perbuatan hasutan kepada sultan atau pemerintah dan
seumpamanya. Orang yang menghasut sultan atau pemerintah itu bertujuan untuk menganiaya orang lain (musuhnya), seperti merampas hartanya, atau menimpakan sesuatu bencana ke atasnya. Dosa orang ini
berlipatganda, sesudah dikira dosa membuat hasutan ke atas orang
ramai.

Bencana lidah yang lain, ialah memaki orang, mencaci keburukan orang di hadapan wajahnya sendiri, sebagaimana Rasulullah s.a.w. pernah bersabda:

"Memaki seorang Mu'min adalah perbuatan durjana, dan membunuhnya adalah kufur."

sambung...

Anonymous said...

sambung dari atas

Sabda Rasulullah s.a.w.:

"Kedua-dua orang yang maki-memaki itu adalah laksana dua syaitan yang
masing-masing tuduh-menuduh, dan dusta-mendustai. "

Sabdanya lagi:

"Membalas satu makian dengan dua makian adalah berdosa besar. "

Bencana lidah yang lain lagi, ialah mengejek-ejek seorang Muslim,
merendahkan pekertinya serta mentertawakannya dengan tujuan
menghinanya.

Firman Allah Ta'ala:

"Wahai orang-orang yang beriman! Jangan suatu kaum menghina kaum yang
lain, sebab mungkin mereka yang dihina itu lebih baik pekertinya dari
orang yang menghina. Jangan pula kaum wanita yang satu menghina kaum
wanita yang lain, barangkali mereka yang dihina itu lebih baik
pekertinya dari orang yang menghina." (al-Hujurat: 11)

Sabda Rasulullah s.a.w.:

"Memadailah seseorang itu membuat bencana apabila ia menghina
saudaranya Muslim yang lain."

Bencana lidah yang lain lagi, ialah bersumpah palsu, bersaksi bohong, melaknati orang lain, memanggil Muslim yang lain dengan sebutan "Wahai kafir", menuduh seseorang dari ahli kiblat (orang Islam) dengan tuduhan kufur, atau ahli bid'ah (menyeleweng dari perintah agama) atau fasiq sebelum meneliti hakikatnya dengan betul dan yakin, mendoakan kaum Muslimin supaya ditimpa kecelakaan, janji bohong, mengadu-domba sebagai talam dua muka, semua bicara yang kotor, cakap lucah yang malu
didengar, bertengkar-tengkaran, membantah orang ketika sedap bercakap,suka membuat musuh dan menyampuk dalam perkara-perkara yang tidak ada kena-mengena dengan diri sendiri.

Semua sifat-sifat yang tersebut di atas tadi sangat keras tegahannya,
yang telah dibuktikan dari berbagai-bagai ayat al-Quran dan Hadis Rasulullah s.a.w. Seorang Mu'min yang sejati harus memerhatikan dirinya dan menjaga agamanya, supaya ia menepati ajaran dari maksud sabda Nabi s.a.w. yang berikut; iaitu: Barangsiapa beriman kepada
Allah dan Hari Akhirat, hendaklah berkata yang baik ataupun berdiam
diri.

Sebenarnya bencana lidah itu memang banyak sekali, selain apa yang
disebutkan di atas tadi. lmam Ghazali telah menentukan sebanyak
duapuluh bencana, dihitungnya satu-persatu di dalam kitabnya Ihya' Ulumiddin di bawah judul "Kitab Bencana Lidah". Moga-moga Allah Ta'ala mencucurkan rahmatnya ke atas roh beliau dengan penuh keredhaan, dan mengaturkan balasan yang setimpal dengan usahanya dan khidmatnya
kepada Agama Islam dan kaum Muslimin. Amin.

-Anak2 buah Huzaifah Al-Yaman
Gelang Patah

Anonymous said...

Nik Abdul Aziz menamakan tiga pemimpin yang perlu 'dibersihkan' iaitu Timbalan Presiden, Nasharuddin Mat Isa; Setiausaha Agung, Datuk Mustafa Ali dan Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr. Hassan Ali.

Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, beliau sudah cukup arif untuk membuat pertimbangan sendiri dan yakin cadangan itu jika diterima tidak akan memecah-belahkan Pas.

''Saya dah tua, tak payah orang lain jadi dalang."

Saya nak jaga parti saya supaya dihormati sampai bila-bila," katanya ketika diminta mengulas desas-desus ekoran kenyataannya itu. Beliau menegaskan tiada sebab baginya untuk menarik balik kenyataan yang mengejutkan itu kerana menganggap ia suatu yang benar.

'Jika ramai yang tak setuju Muktamar Agung Khas (EGM) tak apa... saya keluarkan fikiran saya, kalau setuju, Alhamdulillah," katanya kepada pemberita pada majlis perasmian Masjid Noor Aini (Cahaya Mataku), Pasir Hor dekat sini
Catatan Oleh alhusseyn pada 10:39 AM Labels: Ehwal PAS

Anonymous said...

25 Oktober 2009
Mesyuarat Khas PAS Pusat Ganti EGM - Salahuddin

KUALA LUMPUR, 25 Okt : PAS tidak akan mengadakan Muktamar Agung Khas (EGM) seperti yang dicadangkan oleh Mursyidul Am Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebelum ini, sebaliknya hanya akan mengadakan mesyuarat khas PAS pusat bagi membincangkan isu parti.

Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub memberitahu Bernama hari ini bahawa isu mengadakan EGM sudah tidak berbangkit kerana Nik Abdul Aziz sendiri yang mencadangkan forum itu ditukar kepada mesyuarat khas.

Salahuddin berkata perkara itu dimaklumkan kepadanya semasa beliau mengadakan pertemuan dengan Nik Abdul Aziz di kediaman Menteri Besar Kelantan itu di Kota Baharu malam Sabtu.

"EGM tidak berbangkit lagi. Semalam saya adakan pertemuan dengan Tok Guru (Nik Abdul Aziz) dan mendengar sendiri komen Tok Guru tentang PAS. PAS akan mengadakan mesyuarat khas PAS pusat dalam masa terdekat. Nik Aziz sendiri yang memberitahu saya ketika pertemuan di Kota Baharu semalam," katanya.

Jumaat lepas, Nik Abdul Aziz dalam blognya, www.bloktokguru.com mencadangkan supaya EGM diadakan bagi menukar 'dua tiga kerat' pemimpin parti itu yang bermasalah.

Tiga pemimpin yang dinamakan dalam blognya ialah Timbalan Presiden Nasharuddin Mat Isa, Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali dan Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hassan Ali.

Ditanya sama ada pemimpin yang dikatakan "bermasalah" ada menghubungi beliau, Salahuddin berkata mereka hanya mendiamkan diri.

"Tidak seorang pun menghubungi saya sejak blog itu memaparkan (mengenai EGM)," katanya.

-- BERNAMA

Dr Azhar said...

Jaga mulut di dalam bercakap tentang pemimpin kita. TGNA merupakan mursyidul am PAS.Siapa kita nak halang beliau daripada mengemukakan pandangan?

Cuba tanya,berapa banyak tahajud kita,istikharah kita berbanding tgna? Beradablah sikit.

Benda ni masih belum tamat.Jangan cepat-cepat buat kesimpulan TGNA tak betul,diperalatkan oleh orang lain. TGNA sebagai pemimpin tertinggi PAS yang wajib diberikan wala oleh ahli telah mendengar banyak pandangan dan aduan daripada ahli bawahan.Beliau mengetahui perkara yang kita tidak tahu.

TGNA sedang memberitahu ada bahaya dalam PAS yang terdiri daripada pemimpin tertinggi PAS sendiri. Sejarah PAS sendiri membuktikan berapa ramai pemimpin tertinggi PAS bahkan di kalangan ulama sendri yang belot daripada perjuangan. Dato Asri Muda, Nakhaei Ahmad, kesemuanya membelot daripada perjuangan. Siapa mereka? Mereka adalah Presiden dan Timb Presiden PAS. Adakah sejarah tidak boleh berulang?Adakah mustahil Timb Presiden PAS sekarang untuk mengambil langkah yang sama? Inilah bahaya yang hendak dikhabarkan oleh TGNA.

Kita sebagai ahli seharusnya mendengar dan meneliti pandangan TGNA, bukannya melompat dan menuduh beliau bukan-bukan.Siapakah yang mengajar ahli PAS berlaku biadap kepada Mursyidul Am/Pemimpin Tertinggi mereka sendri. Sehinggakan membakul sampahkan semua pandangan beliau bila sahaja PANDANGAN BELIAU BERTENTANGAN DENGAN PANDANGAN HASAN ALI DAN ROSLAN SMS. Mulia sangat ke Hasan Ali dan Roslan SMS sehinggakan kita membuang pemimpin tertinggi kita sendiri yang berjuang bersama-sama kita berpuluh tahun semata-mata untuk membela Hasan Ali. Siapa Hasan Ali tu? Tidak lebih bekas Timb Pengarah INTAN/BTN/PTD yang tugas mereka membrainwash orang lain agar mennyokong UMNO di atas nama Perpaduan Melayu.

Kalau Hasan Ali boleh bagi pandangan di Media tanpa melalui mesyuarat, kenapa pula Mursyidul Am kita sendiri, kita halang daripada memberikan pandangan di media.Adakah Hasan ALi lebih tinggi kedudukan dalam PAS dari TGNA? Adakah sudah sampai tahap biadap begitu ahli PAS sekarang semata-mata untuk mempertahankan orang (Hasan Ali dan Roslan SMS) yang mereka sendiri pun tidak tahu asal-usulnya.

Begitu teruk kekeliruan dan kebiadapan ahli PAS sekarang, sehingga ada yang mengatakan bahawa Mursyidul Am tidak layak untuk membuat komen tentang perkara-perkara tertentu. Tinggalkan kepada Presiden. Harus diingat,kedudukan Mursyidul Am dalam parti lebih tinggi daripada Presiden.PAS mewujudkan jawatan mursyidul ama adalah untuk mengawal kuasa Presiden sekiranya presiden yang dilantik menyeleweng daripada tugasnya. Nah, sekarang ini TGNA telah menjalankan amanahnya sebagai seorang Mursyidul Am.Kenapa kita harus melenting?

Dengar dan patuh kepada arahan pimpinan tertinggi, kerana di situ ada keberkatan perjuangan.

Anonymous said...

Pandangan saya, Mustafa Ali, Ust Nasa Mat Isa dan Hasan Ali harus mengikut jejak langkah Khalid Ibn Walid untuk melepaskan jawatan, apabila pemimpin tertinggi mengkehendaki demikian. Ini adalah penting untuk menjaga perpaduan Parti. Selagi mereka memegang jawatan, dan Pemimpin tertinggi Mursyidul Am mengkehendaki sebaliknya, perpaduan tidak akan berlaku.

Mursyidul Am adalah pemimpin tertinggi parti. Dalam sebuah negara, beliau merupakan khalifah. Dilantik secara Syura. Maka, keputusan beliau adalah akhir, muktamad dan terbaik.

Pemimpin boleh datang dan pergi, tetapi Perjuangan tetap terus walaupun tidak ada pemimpin yang tersebut.

Jangan lah berkeras untuk tidak mahu melepaskan jawatan. Mungkin kerana sudah selesa dan kenikmatan jawatan tersebut. Kerana perkara tersebut boleh memecah belahkan parti. Itu sahaja penyelesaian total kepada kemelut sekarang ini.

Taat dan patuh kepada arahan pemimpin tertinggi syarat kemenangan jamaah Islam.

Wallahu a'lam

Dr Azhar said...

Anonymous Said

"siapa kata mursyidul am lebih tinggi daripada presiden????

presiden mempunyai kuasa eksekutif tertinggi di dalam PAS yang telah dilantik secara syura di dalam Muktamar PAS.

manakala Mursyidul Am hanyalah dilantik oleh 15 orang Ahli Majlis Syura.

Presiden mempunyai kuasa eksekutif manakala mursyidul am dan majlis syura hanyalah advisory body"

Orang yang cakap macam ni ialah orang baru dalam PAS yang tidak faham fungsi Majlis SYura Ulama dan Kepimpinan Ulama.

Pindaan Perlembagaan PAS, yang menetapkan adanya Majlis Syura Ulama yang kedudukannya lebih tinggi daripada JK Kerja PAS Pusat adalah dengan mengikut semangat dan kaedah Pemerintahan Iran selepas Revolusi.

Presiden di lantik melalui pilihanraya manakala Pemimpin Tertinggi secara Syura. Dalam PAS pun begitu.

Kedudukan Nik Aziz dan Hj Hadi juga adalah seperti Raja dan Perdana Menteri atau Presiden dan Perdana Menteri.

Pindaan Perlembagaan tersebut dibuat kerana ketika zaman Dato Asri Muda, kuasa presiden adalah terlalu besar sehingga boleh membawa masuk Parti ke dalam BN.Maka untuk ,mengawal dan menghadkan kuasa Presiden, diwujudkan jawatan Mursyidul Am.

Oleh itu, jelas Mursyidul Am lebih tinggi daripada Presiden. Di situ letaknya Wala' ahli-ahli PAS selepas Allah dan Rasul

harumtr said...

kerja – kerja bodoh dalam pas

April 24, 2009 in PAS,

Salam Kamunting,

Di meja makan di bahagian dapur di rumah ayahanda yang saya masih kekal tinggal bersama sedari kelahiran dulu, selalulah saya bersembang dengan ayahanda pasal macam – macam hal kehidupan yang biasanya akan panas dan panjang bila ianya berulamkan politik dan perjuangan.

Terbaru saya lontarkan kepadanya hujahan para ulama daripada buku yang saya baca mengenai keabsahan seorang muslim untuk hadir dan turut sama menjawat dan memerintah di dalam sebuah kerajaan yang bukan Islam.

Saya sebutkan kepada ayahanda bagaimana para ulama mengambil bahagian cerita Nabi Yusuf alaihissalam menjawat jawatan sebagai menteri kewangan di dalam sebuah kerajaan syirik Mesir kuno sebagai hujah utama dan vital yang membenarkan penawaran untuk turut membantu pemerintahan bukan negara Islam.

Syarat terpenting yang menjadi pemutus ialah jemputan kepada jawatan itu mestilah dalam kemuliaan dan kekuatan. Mereka meminta dan kita berhak memutus, bukan mereka. Kemudian kita tidak diikat dengan syarat – syarat yang menghalang unsur keadilan Islam untuk ditegakkan. Masuk dengan kemuliaan sebagaimana Nabi Yusuf dijemput untuk turut mempersembahkan kebijaksanaan dan keadilannya ke atas rakyat dalam pemerintahan tersebut.

Saya kemukakan untuk memukaddimahkan perbincangan mengenai kerajaan Pakatan Rakyat dan Unity Government yang dicadangkan sebagai alternatif kepada kerajaan BN hari ini sedang merasai kepedihan dihimpit kemarahan rakyat yang melata.

Saya memberanikan untuk berhujah bahawa samada BN atau Pakatan Rakyat, kedua – duanya bukan daripada jenis negara Islam. Maka menerima kerajaan mana pun, hujahnya ada dan hujah itu terpakai dengan syarat ketat sebagaimana yang digariskan ugama tersebut.

Selamba saja ayahanda memberi komen. “Ya, jika BN mahu kita bersama, mereka mestilah bersedia memberikan kita jawatan – jawatan yang penting yang kita akan laksanakan program Islam di dalamnya. Berikan Kementerian Kewangan dan Kementerian Pendidikan misalnya. Kita nak jadi PM mesti mereka tak terima. Jadi kita minta apa yang penting untuk kepentingan rakyat dan negara. Kita boleh bersama.”

Saya memiliki banyak cerita menarik di sebalik apa yang anda tahu mengenai ayahanda. Komennya di atas bukankah mencetuskan persoalan ini di benak anda, bukankah Tok Guru lantang menolak Unity Government? Bukankah Tok Guru berang dengan cadangan Tuan Guru Hj Hadi ini?

Biar saya bagitahu anda, ayahanda hidup dengan hujah. Itulah makanan berkhasiat yang memanjang dan memberkati umurnya. Bila hujah ugama itu ada, bagaimana ayahanda akan tolak mentah – mentah?

harumtr said...

sambungan...

Justeru fahami ini bahawa ‘Unity Government’ yang ditolak ayahanda adalah jenis kerajaan yang difahamkan kepadanya oleh pembantu – pembantu ayahanda yang berpakaian serba tahu. Mereka seronok untuk melaga -lagakan di antara TGNA dan TGHH.

Mereka menyangka mereka telah melakukan kebaikan, sedang telah sesatlah segala usaha mereka di sisi tuhan. Semoga Allah membalasi mereka dengan kejahatan yang mereka lakukan!

Bukankah anda dapat lihat bagaimana semacam ayahanda menghentam ‘kerajaan campuran’ bukan unity Government? Bukankah selepas pertemuan kurang sepuluh mata bersama TGHH, ayahanda tidak lagi menyerang. Ertinya sesuatu yang baru dan meyakinkan telah diperolehinya daripada TGHH. Itulah yang disembunyikan secara sengaja daripadanya.

Di mana pergi pembantu – pembantu ayahanda yang sesat pekerjaan mereka itu di sisi tuhan!? Semoga Allah melaga- lagakan di antara mereka pula di dunia ini agar mereka segera bertaubat!

Modus Operandinya sama. Selepas pertemuan ayahanda dengan ulama PAS di JKR 10 beberapa bulan lepas, ayahanda menerima muzakarah atau muqabalah selepas bermatian menolaknya. Saya diberitahu daripada sumber yang diyakini, sesetengah pembantu ayahanda ini menyumpah seranah kerana kegagalan mereka mengekalkan ayahanda dalam suasana keruh dan panas dengan TGHH. Mereka gagal selepas mereka yakin berjaya. Allah menggagalkan usaha jahat mereka.

Ayahanda seorang yang hebat. Antara kehebatannya adalah ‘husnuzhan’ dengan semua orang. Semua orang boleh hidup di sekelilingnya. Pembantu, pengampu, pencacai dan sesiapa pun. Tolak babi dan anjing! Tuhan membalas atas pekerjaan masing – masing.

Adapun penghormatan ayahanda terhadap TGHH, maka ia adalah penghormatan yang gagal diperolehi kecuali oleh para ulama. Ayahanda sering memuji TGHH. Saya pernah mendengarnya menakjubi ucapan TGHH di Parlimen yang dibacanya di dalam Harakah sedang masa itu suasana panas isu muzakarah masih memuncak. Sesetengah pembantu ayahanda merasa iri dan hasad selepas penghormatan itu gagal menempati diri mereka.

Bagaimana mereka akan memperolehinya, sedang mereka hanya belajar ugama sekadar ‘mi celup’, lalu mendakwa mereka pun ulama juga dengan istilah – istilah ugama yang dihafal, bukan difaqihi?

Dunia ulama adalah penuh disiplin. Taqwa adalah disiplin terbaik. Taqwa adalah milik ulama, bukan milik orang yang mengaku ulama atau ulama mini sekali pun. Kita tidak mampu merebutinya kerana ia adalah kurniaan khas daripada Allah. Kita hanya mampu meminta daripadaNya.

Menghampiri proses pemilihan menjelang Muktamar PAS nanti, anda sedang menyaksikan usaha daripada pelbagai sudut dan penjuru, jauh dan dekat oleh sesetengah yang mungkin saja saya sifatkan sebagai sekumpulan ‘pejuang nafsu’ yang tersusun untuk memisahkan di antara ulama yang disayangi rakyat.

Ayahanda digunakan. Inilah calon restuan Tuan Guru Nik Abdul Aziz! Inilah calon restuan Kelantan!Bukankah sebelum ayahanda berangkat ke Mekah, beliau secara jelas mengumumkan untuk tidak berpihak dan menyatakan keenggananya bersuara, bimbang ia mengganggu emosi ahli PAS di dalam kebebasan memilih?

Di mana adab? Di mana kesetiaan? Di mana sifat malu?

Masihkah anda mahu hanyut dalam dunia politik yang kotor hatta dalam PAS? Jika begitu, sayalah musuh anda!

http://nikabduh.wordpress.com/2009/page/3/

Anonymous said...

Harumtr

Kamu lagi percaya Qoutation Nik Abduh yang mana TGNA tidak mengesahkan, ataupun kamu lebih percayakan kata-kata direct daripada Nik Aziz sendiri?

TGNA berapa kali bgtau sebelum ini, dia tak suka UG, berapa kali nak ulang lagi. Dia tak pernah tarik pun benda ni.

Pasal Ust Nasha, TGNA pernah sebut Nasha sebagai Sampah dan suruh keluar PAS.

Pasal Cikgu Pa, TGNA berapa kali kritik dia secara terbuka.

Tapi geng ni tak nak dengar, kesabaran ada had nya. Kamu buat mursyidul Am macam sampah. Tak dengar langsung pandangan dia. Kamu takwil pandangan dia sesuka hati kamu. Macam dia dah mati. Tanya dia sendiri apa susah?

harumtr said...

kerja – kerja bodoh dalam pas (2)

April 28, 2009 in PAS,

Salam Kamunting, 1)

Saya menyegerakan penjelasan ini lebih awal daripada niat asal saya untuk menangguhkannya selang beberapa hari lagi. Bagi seorang blogger, adalah sayugia dan menarik untuk memerhatikan tindak balas daripada para pembaca dan masyarakat di luar terhadap apa yang dilontarkannya.

Saya tahu tulisan saya akan masuk akhbar dan menghangatkan dunia blog dan politik. Justeru apabila ia benar – benar terjadi, saya memerlukan sedikit masa untuk melihat, mengukur dan memutuskan sesuatu yang akan lebih mencorakkan apa yang saya inginkan daripada tulisan asal saya. Saya akan gagal jika arus luar menghanyutkan dan memesongkan saya daripada tempat tuju saya.

Saya tidak suka berbicara mengenai arus. Saya tidak beriman dengan arus kerana saya dilarang beriman dengan arus. Kuasa rakyat, Makkal Sakti atau apa nama yang bersifat arus, itu bukan makanan kegemaran saya.

Saya akan berbicara tentang sesuatu yang mencipta arus itu. Saya akan berbicara mengenai angin. Anginlah yang mencipta arus dan gelombang. Saya tidak beriman dengan angin juga. Tetapi saya akan meredah mencari punca angin. Di situ saya menemui apa yang saya inginkan.

Saya menemui Allah. Allah mencipta angin dan Allahlah yang mengarahkan angin mencipta arus dan gelombang. Allahlah tuhan saya. Saya beriman dengan Allah yang satu. Dalam gelombang jenis mana pun, saya mahu tenang. Allahlah sumber ketenangan saya dan seluruh pembaca yang inginkan ketenangan yang benar dan abadi.

Justeru saya tidak akan fana dan luluh dalam gelombang kuasa rakyat atau kemarahan dan ridha rakyat. Rakyat hanyalah mainan pemimpin. Pemimpin adalah angin. Pemimpinlah yang mencetuskan kuasa rakyat dan mengemudi halanya. Dalam kebangunan dan kejatuhan sesebuah negara, pemimpin digunakan Allah untuk menentukan kejayaan dan kehancurannya.

Allah mengarahkan pemuka – pemuka negara melakukan kebaikan dan keadilan. Jika mereka melakukannya, Allah perteguhkan negara tersebut dengan keadilan dan keamanan. Jika pemuka – pemuka itu engkar, malah melakukan kefasiqan dan kezaliman, Allah pasti menghancurkan negara itu sehancurnya. Ia berpindah dari gelap menuju gelap atau lebih gelap lagi.

Saya bercakap mengenai pemimpin. Rakyat perlukan pemimpin yang benar dan jujur. Kemudian dia mesti berani dan amanah. Jika seorang pemimpin mencetuskan arus, maka arus itu biarlah benar, berguna dan dinikmati hasilnya.

Semalam saya dihubungi ayahanda dari Kota suci Makkah. Saya tengah menulis pasal bola sepak dan tahniah saya pada pasukan Kelantan dan Selangor yang telah menyajikan permainan yang bagus dalam perlawanan akhir piala FA.

Saya pastinya tersentak. Saya tahu saja apa isinya perbualan nanti. AlhamduliLlah, ia mengesankan walaupun perbualan hanyalah sekitar dua tiga minit. Saya gembira dihubungi kerana saya dapat menjelaskan beberapa perkara yang saya fikir perlu.

bersambung...

harumtr said...

Ayahanda menegur dan meminta saya tulis lagi agar kekeliruan dipadamkan. Jangan tinggalkan kekeruhan bertapak lama. Saya kata ya, saya akan tulis dan segera tulis sebagaimana ayahanda mahu.

Pastinya tulisan kedua ini lebih ringan bebanannya. Saya dapat lampu hijau daripada ayahanda. Sebelumnya, saya hanya memohon lampu hijau daripada Allah. Anda akan lihat bagaimana ketenangan mengalir dalam tulisan saya. Saya lebih yakin.

Selang beberapa jam, belum pun saya mula menulis, saya diberitahu bahawa sekumpulan insan sedang bergembira kerana hal Nik Abduh telah selesai. Ayahandanya telah mengarahnya berhenti buat cerita! Saya tersentak lagi. Wah, ada insan yang begitu teliti pekerjaannya sehingga dia tahu isi perbualan saya dengan ayahanda!

Sekarang anda tahu betapa saya sedang menempuh jalan yang sukar. Anda tahu saya perlukan keberanian yang sudah lama saya pohon daripada Tuhan saya. Betapa saya sering menangis memohon keberanian daripada Allah. Mengapa saya harus mendiam diri, takut dan dilanda kecewa sendirian? Dalam blog ini, saya sering menyeru agar jangan bersedih, berani kerana benar dan pelbagai dorongan ugama, tetapi saya sendiri kelu dan bisu di hadapan kebenaran yang mesti saya sampaikan kepada ayahanda. Saya melukut di hadapan pembohongan dan pemalsuan yang dipaksakan ke atas orang yang saya kasihi.

Sehingga saya tiba – tiba diberikan keberanian itu. Ia melanda – landa datang. Allah memperkenalkan saya jalan dan masanya. Saya kenal diri saya. Saya mampu mengesan, dengan izinNya bahawa sesuatu itu daripada nafsu atau daripada suluhan taufikNya. Ini untuk saya dan diri saya. Justeru saya mulakan dengan nama Allah. Anda pun telah membacanya.

AlhamduliLlah, dalam seketika sahaja saya dihujani tahniah. Ia tidaklah mengujakan saya sehinggalah saya menerima ucapa terima kasih daripada seorang yang saya sayangi. Dia guru saya dan guru ratusan ribu ahli PAS seluruh negara. Saya bertanya adakah saya telah mengganggu dan merosakkan jamaah? Jawabannya tidak. Ia dinikmati oleh mereka yang cintakan keharmonian dan para ulama yang saya maksudkan daripada tulisan saya.

Akhirnya, keberanian turut melanda mereka yang faham tetapi takut dan bersimpati daripada kalangan guru dan sahabat saya. Mereka berjanji untuk turut bersama. Saya bersyukur kerana saya sedang mencetuskan keberanian untuk semua. Kekuatan saya bertambah – tambah dan Allah memberikan saya ketenangan yang saya perlukan saat ini.

Anda bacalah komentar para penjengok blog ini. Ia berbaur antara puji dan keji. Inilah suara rakyat. Inilah suara yang saya mahukan setiap pemimpin bersimpati dan bertanggung jawab ke atas mereka. Mereka memuji dan mencela dalam arus yang diciptakan ke atas mereka. Justeru arus mestilah benar agar mereka tiada tertipu oleh pemimpin.

Sekarang masanya saya menjelaskan..

harumtr said...

2)

Saya dengan sengajanya memilih perkataan ‘pembantu – pembantu ayahanda’ dan menjadikannya umum. Saya tembak terus kerana saya mahu semua orang kena. Semua mereka yang merasakan masing – masing adalah pembantu ayahanda. Saya mahu mereka bertanya, adakah aku yang dimaksudkan?

Pastinya mereka yang tidak pernah bercakap dan menyumbang idea kepada ayahanda mengenai isu – isu politik yang saya maksudkan akan merasakan mereka terkeluar. Keluarlah anda. Sesungguhnya Allah membalas pekerjaan anda dengan kebaikan yang melimpah daripadaNya.

Saya kenal kebanyakan pembantu ayahanda. Mereka inilah kaki dan tangan ayahanda yang telah banyak menyumbang dan berkorban. Daripada Abang Lah pemandu ayahanda yang telah berkhidmat sedari saya kecil sehinggalah YB Dato Ahmad Yaacob, Timbalan Menteri Besar Kelantan, ada ratusan pembantu ayahanda samada di pejabat PAS Kelantan, di pejabat SUK dan di luarnya.

Saya hormati mereka dan saya tabik mereka. Kerja dan bantuan mereka mengatasi saya. Saya hanyalah seorang anak yang menjadi pembantu dalam soal – soal kekeluargaan. Ayahanda pernah meminta saya menjadi Setiausaha Akhbarnya. Saya mohon derhaka. Ayahanda pernah bertanya tahun lepas, di kawasan mana saya mahu bertanding? Saya mohon derhaka. Ayahanda pernah meminta saya menjadi Pegawai Peribadi di DUNnya. Saya mohon derhaka. Ayahanda akur kerana dia tahu maksud dan bebanannya ke atas saya.

Saya mahu kekal sebagai pembantu di rumah. Saya meyakini kekuatan para pembantu ayahanda di luar. Saya tidak banyak masuk campur walaupun kadang – kala bonda bersungut mengenai beberapa pembantu yang dilihat gagal berperanan.

Kepada mereka saya doakan kesejahteraan di dunia dan akhirat.

Adapun maksud saya adalah para pembantu yang membantu dalam isu politik. Mereka ramai, mungkin berpuluh – puluh. Semua mereka adalah benar dan betul. Kerana jasa merekalah ayahanda jadi perkasa dalam dunia politik Islam dan tanah air.

Pekerjaan bodoh hanyalah satu. Dan atas pekerjaan yang satu inilah saya menyerang dengan panas. Apabila anda memuji saya, ia tak pun meredakan kemarahan saya. Apabila anda memaki saya, ia tak pun memarakkan kemarahan saya. Saya kekal panas sehinggalah ayahanda dibebaskan daripada kerja – kerja bohong, bodoh dan jahat ini.

Ayahanda adalah ayah saya. Darah dan dagingnya mengalir di tubuh saya. Jika anda berjutaan memerangi saya, anda tak akan mampu memisahkan di antara darah dan daging kami. Saya mempertahankan ayahanda sebagaimana saya mempertahankan saya.

Saya enggan melihat kepanasan ayahanda disebabkan pembohongan dan pemalsuan. Saya enggan melihat mendung di langit perjuangan Islam. Saya enggan melihat kekecewaan daripada hukuman yang salah dan palsu.

Anonymous said...

Harumtr

Kamu lagi percaya Qoutation Nik Abduh yang mana TGNA tidak mengesahkan, ataupun kamu lebih percayakan kata-kata direct daripada Nik Aziz sendiri?

TGNA berapa kali bgtau sebelum ini, dia tak suka UG, berapa kali nak ulang lagi. Dia tak pernah tarik pun benda ni.

Pasal Ust Nasha, TGNA pernah sebut Nasha sebagai Sampah dan suruh keluar PAS.

Pasal Cikgu Pa, TGNA berapa kali kritik dia secara terbuka.

Tapi geng ni tak nak dengar, kesabaran ada had nya. Kamu buat mursyidul Am macam sampah. Tak dengar langsung pandangan dia. Kamu takwil pandangan dia sesuka hati kamu. Macam dia dah mati. Tanya dia sendiri apa susah?

harumtr said...

3)

Yang menghubungkan kita dengan langit adalah al Quran dan al Rasul sallaLlahu alaihi wasallam. Apabila baginda wafat, para ulama adalah pewaris. Ulama mewarisi ilmu, iman dan taqwa. Itulah legasi kenabian. Al Quran adalah punca ilmu yang benar. Ia dijaga kekuasaannya sehingga qiamat. Allah mempersiapkan para ulama dengan ilmu, iman dan taqwa demi kelangsungan perjuangan menegakkan kekuasaan al Quran ke atas manusia.

Ulama adalah cahaya yang menyinari kehidupan. Ketika PAS kesakitan, Allah mencetuskan idea kepimpinan ulama. Ia memberkati kebangkitan PAS. Allah bekalkan kita dengan para ulama yang menerajui dan menyatukan kekuatan.

Jika anda ingin berubah, berubahlah dalam kesatuan yang telah dibina para ulama. Jika anda ingin pembaharuan, bergeraklah bersama mereka.

Jangan tukarkan makanan dari langit dengan bawang putih dan bawang merah semata – mata anda sudah jemu dengan makanan syurga. Jangan tiru Bani Israel!

Ulama menyatukan kita sedang sesetengah anda memecahkan di antara ulama. Inilah kerja bodoh! Pemberi komen bernama MuhaiminSulam kata, tukarkan bodoh kepada jahat!

Saya memaksudkan mereka ini dan saya memaksudkan kerja seperti ini. Saya tidak memaksudkan kerja mereka yang lain walaupun ada lagi yang lain.

Saya menulis kerana ia sedang mengancam kesatuan dan ketenangan. Bukan saya, bahkan semua merasa tidak tenteram. Saya menyerang dipuncanya agar anda tahu puncanya. Apabila anda menguasai puncanya anda akan kembali dengan ketenangan dan kekuatan.

harumtr said...

4)

Saya nukilkan perbualan saya dan ayahanda pasal idea Unity Government dan Pakatan Rakyat. Saya kemukakan titik persamaan dan perbezaan. Jawaban ayahanda adalah di sebalik yang anda perolehi di luar. Saya kata ayahanda menerima hujah keharusan itu.

Saya tak kata ayahanda dah setuju dibentuk kerajaan bersama BN. Saya tak tanya pun adakah dia setuju atau tidak. Itu tidak penting. Ia tidak mengganggu apa yang saya mahukan daripada jawabannya itu.

Anda dan surat khabar hanya mentafsirnya. Jika anda mahu tafsiran terbaik, tanya dia sendiri. Saya tidak memerlukan jawaban itu.

Ingat, saya bukan mendodoi Unity Government di sini. Nak berhujah, cari di tempat lain. Saya hanya mahu anda faham mengapa wujud percanggahan di antara sebelum dan selepas pertemuan itu? Mengapa sejuk sesudah panas? Saya memberitahu anda sebabnya. Sebabnya adalah pekerjaan bodoh itu.

Kerja bodoh bukan menolak Unity Government. Kerja bodoh ialah memahamkan maksudnya dengan maksud yang tak benar dengan tujuan yang tak benar di sisi ugama.

Jika anda mahu lawan, cukup anda buktikan bahawa saya telah berbohong tentang kewujudan kerja bodoh itu. Jika anda sangsi, usah percaya dan usah bohongi. Saya menulis kepada pembaca di blog saya yang yakin bahawa saya tidak berbohong. Kepada mereka saya mahu memberikan rasa tenang dan yakin.

Saya juga menulis untuk disampaikan kepada pembantu – pembantu itu agar bertaubat. Kerja kamu itu sia – sia di sisi tuhan walau kamu digilai manusia dan haiwan pun.

Kemudian saya tambahkan perencah. Wujud mereka ( pembantu ) yang berang sesudah ayahanda tersenyum lebar di JKR 10 selepas pertemuan di antara anggota Majlis Syura. Mereka gagal memisahkan di antara ulama.

Jika anda mahu lawan, cukup anda buktikan saya bohong. Tidak wujud keberangan itu. Jika tidak, anda melibas pedang di angin, lalu mendakwa tubuh saya telah putus seribu.

Saya perhatikan seni hujahan anda. Tumpul dan rapuh. Saya jentik, terbang bagai abu di hujung rokok. Sila datang kepada saya di luar, mari bersabung. Saya tunjukkan anda seni berhujah yang digemari agama dan malaikat.

harumtr said...

5)

Saya berpegang sebagai mana ahli PAS berpegang. Pakatan Rakyat adalah sebaik – sebaik temuan dan alternatif hari ini. Tulisan saya sebelum ini menyokong DSAI sebagai peneraju jika ianya disepakati. Hujah agama membenarkan. Tulisan saya sebelum ini menolak pakatan dengan BN, apatah masuk BN. Sehingga BN bersetuju untuk berubah, hukum agama mengambil tempat.

Saya menyeru kepada pembukaan. Jangan tutup apa yang Allah mahu ianya terbuka. Anda akan bernafas lebih lega dan harmoni. Anda akan lebih gagah melangkah.

Ini siasah syar’ieyah. Dua tuan guru ini adalah pakar ilmu ini. Apabila mereka bertelagah saya tak rimas pun. Saya tahu mereka akan bertemu dan bersetuju. Saya diberitahu TGHH dinasihat untuk tidak berjumpa ayahanda ketika panasnya, tetapi beliau enggan. Beliau tahu ayahanda akan reda. Reda dan ridha dengan temuan ilmu dan hujah. Itulah yang berlaku.

Tetapi, kerja – kerja bodoh mengambil tempat. Mereka inilah batu api. Batu api inilah satu kerja dosa besar yang merosakkan jamaah dan ummah. Atas kerja bodoh inilah saya doakan Allah membalas mereka di dunia agar mereka kembali sedar dan bertaubah.

Itu hikmah Allah membalas di dunia. Anda alim, ingat ayat itu. Anda jahil, tanya orang alim. Jangan meracau tak tentu pasal marahkan saya menamakan sesetengah manusia sebagai ulama ‘mi celup’. Apa tak adakah di dunia ini orang jahil yang mengaku alim?

Macam peniaga makanan kesihatan dalam MLM. Habis kursus sebulan pasal produk, mereka keluar bersyarah macam seorang doktor. Anda marahkah jika saya namakan mereka doktor ‘mi celup’?

Saya belajar ugama. Maka saya tahu saya bukan taraf ulama. Saya tahulah siapa ulama yang benar dan palsu. Saya ada neracanya mengenal kaca dan permata. Kerana itu saya mempertahankan ulama yang saya kenali dan akui ilmu, iman dan taqwa mereka.

Mereka di hadapan anda. Menyayangi ulama adalah iman. Memusuhi ulama adalah perang terhadap Allah. Ingat al hadis itu. Justeru jangan mencetuskan kebencian dan kerenggangan di antara awam dan ulama, apatah memecahkan saf para ulama.

Jangan lupa blog saya. Doakan saya terus mampu menulis demi perjuangan meruntuhkan kekuasaan BN durjana.

http://nikabduh.wordpress.com/2009/page/2/

Anonymous said...

Harumtr

Apabila kamu mengatakan bahawa TGNA mengikut telunjuk orang lain, secara otomatik kamu mengatakan bahawa TGNA adalah tidak boleh berfikir dan dalam erti kata lain BODOH. Macam tu ke?

Bodoh sangat ke TGNA sampai tak kenal mana baik dan buruk? Padahal dia dah perintah Kelantan 19 tahun. Walau dia mendengar pandangan orang lain, beliau juga ada minda untuk berfikir. Sebab itu beliau jadi Mursyidul kita. Apa jenis mursyidul kalau tidak BODOH.

Kamu yang bodoh sebab kata mursyidul Bodoh. Kamu hilang adab apabila bercakap tentang Mursyidul Am. Sedar sikit diri tu. Mursyidul dah kata dia tak dipengaruhi sesiapa.Tak faham lagi ke? Ke nak cakap bahawa Urdu baru faham. TGNA hidup lagi. Dengar apa yang dia cakap direct daripada mulut dia, bukannya daripada orang lain pasal diri dia. Termasuk anak dia sendiri.

Anonymous said...

Harumtr

Kamu lagi percaya Qoutation Nik Abduh yang mana TGNA tidak mengesahkan, ataupun kamu lebih percayakan kata-kata direct daripada Nik Aziz sendiri?

TGNA berapa kali bgtau sebelum ini, dia tak suka UG, berapa kali nak ulang lagi. Dia tak pernah tarik pun benda ni.

Pasal Ust Nasha, TGNA pernah sebut Nasha sebagai Sampah dan suruh keluar PAS.

Pasal Cikgu Pa, TGNA berapa kali kritik dia secara terbuka.

Tapi geng ni tak nak dengar, kesabaran ada had nya. Kamu buat mursyidul Am macam sampah. Tak dengar langsung pandangan dia. Kamu takwil pandangan dia sesuka hati kamu. Macam dia dah mati. Tanya dia sendiri apa susah?

Anonymous said...

Harumtr

Apabila kamu mengatakan bahawa TGNA mengikut telunjuk orang lain, secara otomatik kamu mengatakan bahawa TGNA adalah tidak boleh berfikir dan dalam erti kata lain BODOH. Macam tu ke?

Bodoh sangat ke TGNA sampai tak kenal mana baik dan buruk? Padahal dia dah perintah Kelantan 19 tahun. Walau dia mendengar pandangan orang lain, beliau juga ada minda untuk berfikir. Sebab itu beliau jadi Mursyidul kita. Apa jenis mursyidul kalau tidak BODOH.

Kamu yang bodoh sebab kata mursyidul Bodoh. Kamu hilang adab apabila bercakap tentang Mursyidul Am. Sedar sikit diri tu. Mursyidul dah kata dia tak dipengaruhi sesiapa.Tak faham lagi ke? Ke nak cakap bahawa Urdu baru faham. TGNA hidup lagi. Dengar apa yang dia cakap direct daripada mulut dia, bukannya daripada orang lain pasal diri dia. Termasuk anak dia sendiri.

Anonymous said...

Harumtr

Kamu tidak ikut adab berjamaah, wala kamu letak kat mana?

TGNA dah bagitahu, beliau berdoa terlebih dahulu sebelum menulis artikel yang minta 3 melaun (pa,hasan,nasha) letak jawatan. Sebagai ulama dan pimpinan, beliau mendapat petunjuk ALLAH SWT bagi perbuatan beliau - insyaALLAH.

Siapa kamu nak pertikai dia??

harumtr said...

Aku cuma copy n paste dari blog anaknda kesayangan TGNA je. yang ko sakit ati pehal? Jahat sangat ke Ust. Nik Abduh sampai sanggup memburuk2kan ayahndanya? lagipun dia sdiri yang declare berkaitan perbualannya dengan ayahndanya. Yang ko sibuk2 suruh aku pegi jumpa TGNA sdiri, ko tu dah pegi mengadap TGNA ke? lagipun aku nak peringatkan ko TGNA bukan nabi atau Rasul yang maksum. Lagi satu ko ni dahla takde telor. Bagi komen tak guna id. kalu takat lempar batu sembunyi tangan ni puak-puak setan je.

Paipon said...

EGM Untuk Tahaluf Siyasi Sebenarnya...

Salam untuk saudara seperjuangan,

Kaji Balik “TAHALUF SIYASI” (TS) – itulah gesaan dalam pandangan aku apabila membaca betapa nekadnya Mursyidul Am PAS mengusulkan EGM untuk ‘restructure’ pimpinan tertinggi PASaku . Apakah keberkesanan TS dalam usaha dakwah PAS dalam jangka panjang? Apakah tanpa TS usaha dakwah PAS akan terencat/terbantut? Apakah dengan TS, prinsip asas PAS tidak terusik pun walau sedikit? Apakah dengan TS juga pimpinan PAS dapat menegur atau mengkritik rakan pakatan dengan bebas? Atau dengan TS, PAS terpaksa menjaga hati rakan walau menggadai ketegasan prinsip? Ini semua berlegar kembali di fikiran aku sejak Tuan Guru Nik Abdul Aziz (TGNA) mengusulkan EGM.

KELUARLAH DARI PAKATAN. Itulah EGM yang aku cadangkan. Jangan lah kita berfikir jika kita keluar dari Pakatan kita tidak berkawan lagi dengan rakan lama. Ini soal prinsip. Kita memegang prinsip apa? Mereka pula mendokong prinsip apa? Prinsip kita adalah yang terulung kerana cintakan Islam. Malah kita menjadi lebih dinamik dalam menghadapi cabaran. Hal-hal bersama seperti ISA, Kehakiman, Rasuah dan lain-lain kita masih lagi satu vokal walau tanpa di dalam Pakatan, malah menjadi pengimbang yang baik antara hal-hal sensitif tanpa fikir ‘jaga hati’ antara rakan. Dengan UMNO/Barisan Nasional kita berfungsi seperti sama masa di dalam Pakatan. Jika menguntungkan Islam dan rakyat kita sokong dan jika memperbodohkan Islam dan rakyat kita lawan habis-habisan.

Walaupun ada yang berpendapat wujudnya pro-UMNO dan pro-Anwar di dalam tubuh PAS. Inilah masanya kita mengenali mereka. Adakah mereka sanggup bersama-sama dalam perjuangan tanpa di dalam Pakatan. ATAU adakah mereka melihat jalan pintas mendapat kuasa itu yang utama jika di dalam Pakatan. Bukan sedikit mangsa dan masa yang terkorban akibat dari propaganda ini. Contohnya TGNA yang dituduh sebagai pro-Anwar dan Tuan Guru Haji Abdul Hadi (TGHH) dikatakan pula sebagai pencetus idea Kerajaan Perpaduan yang pro-UMNO. Sedangkan kedua-dua watak inilah sebahagian daripada penggerak PAS yang telah menempuhi onak duri dalam politik lama dan moden untuk melihat PAS berada di puncak. Tidak mudah mereka untuk tunduk kepada wadah yang jelas mengrosakkan Islam. Mereka telah menghabiskan sebahagian umur mereka untuk daulatkan Islam.

Memang diakui wujudnya dalang atau agen gerombolan dalam PAS. Tetapi mereka ini lambat laun akan menonjolkan diri dengan kuasa Allah. Yang peri pentingnya sekarang adalah “FITNAH”. Bagi aku selama mana wujudnya PAS di dalam Pakatan maka selama itulah fitnah di dalam PAS akan berpanjangan. Fitnah antara Pemimpin dengan Pemimpin. Fitnah antara ahli dengan pemimpin. Fitnah antara bukan Islam dengan agama Islam.

Kepada pimpinan PAS, muhasabah lah diri sebelum terlambat untuk menghadapi PRU 13. Walau pun dengan keluar Pakatan kita akan kurang sokongan, tetapi, percayalah usaha kita adalah untuk meletakkan keadilan Islam untuk semua kaum dan mengharap keredhaan ALLAH SWT. Mudahan-mudahan dengan usaha ini ALLAH SWT menunjukkan jalan yang mudah untuk mendapat sokongan dan mendaulatkan Islam di bumi Malaysia. Wallahu’alam.

Anonymous said...

Susah payah TGNA mentadbir Kelantan selama 19 tahun tidak dirasai oleh Nasaruddin, Hassan Ali,Mustapha Ali malah Haji Hadi sendiri. Kalaulah mereka-meraka ini sebagai ADUN Pas Kelantan sebelum PRU ke 12 yang lalu,aku fikir pemerintah Kelantan pada masa tu sudah pun bertukar ke BN. Pada aku apa yang TGNA cadangkan tu betul, cuba bayangkan bagaimana perasaan kita sekiranya satu pokok yang kita tanam sejak kecil, dibajai, disiram dsb. tapi apabila sudah besar dan mula mengeluarkan hasil tiba-tiba datang penghuni baru mencantas dahan-dahan pokok tersebut. Apa perasaan kita. Cuba lihat, hari ini pemimpin UMNO menghentam TGNA berterusan, kenapa? Kerana benteng pertahanan TGNA amat sukar untuk ditembusi walaupun dengan perbezaan satu kerusi DUN, amat berlainan sekali dengan Terengganu walau pun dengan perbezaan kerusi yang banyak PAS tetap tersungkur diPantai Batu Buruk. Renung dan fikirlah wahai pemimpin PAS.

Anonymous said...

Harumtr said

"Aku cuma copy n paste dari blog anaknda kesayangan TGNA je. yang ko sakit ati pehal? Jahat sangat ke Ust. Nik Abduh sampai sanggup memburuk2kan ayahndanya? lagipun dia sdiri yang declare berkaitan perbualannya dengan ayahndanya. Yang ko sibuk2 suruh aku pegi jumpa TGNA sdiri, ko tu dah pegi mengadap TGNA ke? lagipun aku nak peringatkan ko TGNA bukan nabi atau Rasul yang maksum. Lagi satu ko ni dahla takde telor. Bagi komen tak guna id. kalu takat lempar batu sembunyi tangan ni puak-puak setan je."

Aku nak cakap beberapa perkara:

1. Artikel Nik Abduh tu meleret-leret dan tak relevan dengan topik kita sekarang

2. Aku pulangkan balik hujah ko, Ko ingat Nik Abduh tu Nabi ke yang boleh percaya 100 % statement dia

3. Kalau berlaku pertentangan, statement Nik Abduh pasal TGNA dan statement TGNA pada dirinya sendiri, nak ambil statement siapa? Sendiri mahu ingat la. Simple logik maaa. Dalam ilmu hadis pun ada belajar. Rawi pertama, rawi kedua.

4. Macam inilah akhlak golongan Pro-UMNO yang gunakan bahasa kesat. Siapa yang ajar?

5. Anonymous atau tidak tidak ada kaitan dengan telur atau apa-apa. Lagipun aku tak ada blog. Sebab berhujah dalam blog, tidak memerlukan kekuatan fizikal seperti telur untuk bertumbuk. Ada faham???

Anonymous said...

TGNA dah bagitahu, beliau berdoa terlebih dahulu sebelum menulis artikel yang minta 3 melaun (pa,hasan,nasha) letak jawatan. Sebagai ulama dan pimpinan, beliau mendapat petunjuk ALLAH SWT bagi perbuatan beliau - insyaALLAH.

Siapa kamu nak pertikai dia??


ooooo....nik aziz bedoa saja mesti kena ikut. ada dia bagi hujah Quran hadis????

Bila Tn guru Hj Hadi istikharah 3 hari 3 malam dan nampak petunjuk surah AlAnfal Ayat 61-63, semua pakat tolak...mcm2 alasan!!!

LA said...

Saya setuju artikel nik abduh tu cerita lama. Lagi pun UG ni dah lama berkubur. Saya pun musykil mcm mana TGNA boleh ungkit balik UG. Kalau ikut perkara berbangkit mesyuarat pun, isu itu tak berbangkit, kerana ikut minit lepas, dah dikuburkan.

Kalau ada yg tuduh masih ada yg menghidupkan UG selepas diumumkan isu itu tutup, sila kemukakan bukti.

Untuk pengetahuan saudara juga, malang komen2 disini penuh maki hamun. Antara puncanya ialah tuan punya blog merupakan juara dalam memaki hamun ini.

Anonymous said...

kalid samad minta pemimpin PAS yang tak sokong Pakatan kena letak jawatan sebab tak hormat keputusan muktamar.

aku sokong 100%!

sekarang kalid samad kena suruh nik aziz pula letak jawatan kerana tak hormat keputusan muktamar yang telah memilih Presiden dan Timbalan Presiden baru2 ni.

...dan sesiapa juga pimpinan yang tak hormat keputusan muktamar yang membenarkan PAS buat engagement dgn mana2 parti/pertubuhan/ngo maka hendaklah juga meletakkan jawatan!

Anonymous said...

eh wah eh wah..Harun Taib pulak berbuih Tok Guru talak tulis dlm blognya..fooh weeh..maka confirmlah..fraksi2 umno sudah terkincing,terberak dlm lungi mereka..

Anonymous said...

Mulai sikalang,ini any white collar crime,kita panggil pengisap tetek hantu tetek Harun taib..4 starters,sila inverstigate mat tarzan cek book..kahkahkah

Anonymous said...

kahkahkah..mat pasiaq Muhyuddin pulak cakap nak runding dgn PAS lagi..kahkahkah..lebai bodoh nak jadi menteri,nak hip hop,nak tutok Britney dlm gelap..maka confirmlah memang ada BANYAK LEBAI SESAT DLM PAS YG TERINGIN SANGAT NAK BERSETUBUH DGN SUSHMITA DOLLARS

Tulang Besi said...

LA said...
Saya setuju artikel nik abduh tu cerita lama. Lagi pun UG ni dah lama berkubur. Saya pun musykil mcm mana TGNA boleh ungkit balik UG. Kalau ikut perkara berbangkit mesyuarat pun, isu itu tak berbangkit, kerana ikut minit lepas, dah dikuburkan.

Kalau ada yg tuduh masih ada yg menghidupkan UG selepas diumumkan isu itu tutup, sila kemukakan bukti.

Untuk pengetahuan saudara juga, malang komen2 disini penuh maki hamun. Antara puncanya ialah tuan punya blog merupakan juara dalam memaki hamun ini.
.

TG NA naikkan isu ni kerana puak2 yang memerintah PAS sekarang ini masih lagi mahu mengikut jalur UG dan tidak mahu mengukuhkah Pakatan Rakyat.
Mereka tidak hormat keputusan Muktamar dan seharusnya mereka ditukar samasekali.
Isu UG dah tutup, tapi semangat UG masih hidup segar bugar.

Anonymous said...

betol tu, tokguru nik aziz yang tak hormat keputusan muktamar bila dia pertikaikan Presiden dan Timbalan Presiden yg dipilih dlm muktamar

Anonymous said...

isu UG memang dah lama ditutup...tapi yang bangkitkannya balik ialah tokguru nik aziz sendiri.

angin takdak..ribut takdak....tiba2 nak ungkit pasal UG

Anonymous said...

Anonymous said...
//isu UG memang dah lama ditutup...tapi yang bangkitkannya balik ialah tokguru nik aziz sendiri.

angin takdak..ribut takdak....tiba2 nak ungkit pasal UG

October 26, 2009 11:06 AM//

typical umno pariah troll..kahkahkah

Anonymous said...

The late Ustaz fadzil Noor is probably turning in his grave..man,what a mess!!

Anonymous said...

Ala..UG tak pernah tutup..what law?!Muktamar Shah Alam is the proof!!gerombalan pernak ikut law kah?Look,how quickly the frkasi have damaged PAS!!Time now to kick them out!

Anonymous said...

menurut Perlembagaan PAS, EGM hanya boleh dipanggil atas arahan presiden atau disokong oleh satu pertiga daripada Jawatankuasa PAS Pusat. Ia juga boleh diadakan sekiranya satu pertiga daripada 176 PAS Kawasan mengemukakan notis bertulis memohon supaya satu EGM diadakan.

Anonymous said...

IM A BIG PAKATAN SUPPORTER , SAYS PAS SEC-GEN - malaysian insider

PAS secretary-general Mustafa Ali claims he is not affected by claims that he is a pro-Umno leader, saying he fully supports the Pakatan Rakyat (PR).

"I believe I'm a big Pakatan Rakyat supporter," Mustafa told a press conference today.

He was responding to Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat's blog entry naming Mustafa along with deputy president Nasharuddin Mat Isa and Selangor party chief Datuk Dr Hasan Ali as those seen to be in favour of working with Umno.(malaysianinsider)

Aduh hey! nak tipu pun tak pandai.."i believe I am big supporter"..u believe only lah..u not a firm supporterlah..u think u u belive u r a supporter..haha..Cikgu Pariah..enuf of ur kelentongs.. even 1 Burundi pun dah tau,u r UMNO kok sukha..

Anonymous said...

//menurut Perlembagaan PAS, EGM hanya boleh dipanggil atas arahan presiden atau disokong oleh satu pertiga daripada Jawatankuasa PAS Pusat. Ia juga boleh diadakan sekiranya satu pertiga daripada 176 PAS Kawasan mengemukakan notis bertulis memohon supaya satu EGM diadakan.//
menurut manual CIA yg diciplak oleh puak pookimak United_Murderors_National_Ngook,segala rundingan,rancangan sabotaj perlu dibuat secara rahsia, tanpa pentahuan sesiapa pun,mengikut akta black ops 666 landsdale.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.