Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Thursday, October 22, 2009

PAS : Keperluan Muktamar Khas Luarbiasa? - Tok Guru Nik Abdul Aziz

NOTA: Artikel ini diambil terus dari blog Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Keseluruhan ahli-ahli PAS harus menerima serta melaksanakan saranan Tok Guru Nik Aziz ini

Latarbelakang:
Jarang sekali hati saya menjadi tidak sedap sepanjang melibatkan diri dalam kepimpinan Islam. Hati saya pernah bergolak dizaman bekas Presiden PAS yang mahsyur iaitu di zaman Allahyarham Dato’ Haji Mohamad Asri. Di peringkat itu, saya terpaksa bersuara dan menunjukkan sikap saya yang ada sebahagiannya dirakamkan melalui buku saya yang berjodol “kemuncup dalam perjuangan.” Di waktu itu, saya masih ingat betapa sukarnya saya untuk memilih antara menegur atau mendiamkan diri. Namun, setelah teringat bahawa Nabi SAW juga pernah ditegur oleh Allah SWT, maka, saya memutuskan untuk berdiri dengan santun dan saya pun katalah jua apa yang munasabah untuk dikata. Saya memilih untuk mengambil sikap ini berasaskan adanya hujah nas yang memboleh, bahkan dalam keadaan-keadaan tertentu bersifat wajib untuk berbuat demikian. Sampai ke hari inipun saya masih berpegang dengan pendirian ini.
Untuk lebih terpimpin, mari kita terlebih dahulu perhatikan tiga petikan surah dan latar peristiwa disekitar tiga kisah ini. Ia ada dirakamkan didalam kitab suci al-Quran.

i). Dalam peristiwa Badar setelah perang berakhir yang memberi kemenangan kepada tentera Islam, terdapat sejumlah 70 tawanan perang. Apabila Nabi SAW membuka perbincangan, apa yang patut dibuat dengan tawanan-tawanan perang ini, Saidina Umar berpandangan, mereka semua perlu dibunuh manakala Sadina Abu Bakar pula berpendapat lebih baik mereka dibenarkan bebas setelah diambil wang tebusan.


Ditakdirkan Allah, keputusan yang ada dilangit adalah selaras dengan syur yang dikemukakan oleh Saidina Umar. Ia berbunyi:

“Tidak patut bagi seorang Nabi mempunyai tawanan sebelum ia dapat melumpuhkan musuhnya di muka bumi. Kamu menghendaki harta benda duniawiah sedangkan Allah menghendaki (pahala) akhirat (untuk mu) dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Kalau sekiranya tidak ada ketetapan yang telah terdahulu dari Allah, nescaya kamu ditimpa seksaan yang besar kerana tebusan yang kamu ambil.” (Surah Al-Anfaal Ayat 67 – 68)


Dari sini, jelas bahawa tidak ada sesuatu yang pelik dalam tradisi menegur pemimpin didalam Islam.

ii). Peristiwa kedua ialah sewaktu Nabi S.A.W. bersumpah tidak akan meminum sejenis madu dari bunga tertentu kerana menerima teguran dari salah seorang dari isteri baginda S.A.W. sewaktu berada di rumah salah seorang isterinya. Dalam peristiwa ini, sekali lagi Nabi S.A.W. di tegur dengan lafaz berbunyi:

“ Hai Nabi, mengapa kamu mengharamkan apa yang Allah menghalalkannya bagi mu; kamu mencari kesenangan hati isteri-isteri mu? Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Surah At-Tahriim Ayat 1)

iii). Dalam surah ‘Abasa, sekali lagi kita dapat saksikan teguran Allah S.W.T. ke atas Nabi S.A.W. yang dilihat tidak memberikan layanan kepada seorang buta ketika Baginda didatangi oleh pemimpin Quraish yang turut berada di dalam majlis yang sama pada waktu itu. Teguran Allah S.W.T. berbunyi:

“ Dia (Muhammad) bermuka masam dan berpaling, kerana telah datang seorang buta kepadanya. Tahukah kamu barangkali ia ingin membersihkan dirinya (dari dosa). Atau dia (ingin) mendapatkan pengajaran, lalu pengajaran itu memberi manafaat kepadanya. Adapun orang yang merasa dirinya serba cukup, maka kamu melayaninya.” (Surah ‘Abasa Ayat 1 – 6)

Apa isunya?

Isu yang ada di hadapan kita sekarang ialah isu kepimpinan. Biar saya mulakan begini. Saya boleh bersetuju dengan sebahagian dari tulisan Dr. Aziz Bari yang ada tersiar dalam akhbar Sinar Harian pada 19 Okt. 2009 di mukasurat N16. Antara lain, beliau mengemukakan teguran dan saranan seperti berikut :

“Dalam konteks sekarang Pakatan perlu dibenarkan membentuk kerajaan di peringkat Persekutuan supaya kita dapat membezakan kelainan mereka melaksanakan Perlembagaan.”

“Fungsi Dewan memantau kerajaan. Dalam sistem demokrasi berparlimen yang kita amalkan kerajaan pada hakikatnya dimiliki Dewan.”

“Dengan itu mungkin sudah sampai masanya Pas membuat langkah drastik, sama ada mendisiplinkan Exco Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamad Ali atau menyingkirkannya terus.”

“Bagaimanapun, ini tidak mudah untuk berlaku kerana Hasan dilihat mewakili golongan yang pro-Umno dalam PAS seperti Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Nasharuddin Mat Isa dan penyokong mereka.”

“Dalam kekecohan di Selangor Abdul Hadi membisu sehingga di dalam parti sudah ada yang berkata bahawa Abdul Hadi adalah watak bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dalam PAS. Sementara itu Nasharuddin membela tindakan Hasan itu secara terbuka.”

“Saya fikir ada beberapa tokoh tertentu dalam PAS yang boleh merubah keadaan. Beberapa bulan kebelakangan ini imej dan kemampuan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak agak menonjol dan kelihatannya beliau mempunyai kemampuan untuk memimpin parti.”

“Saya tertarik dengan kelicikan Azizan menyiku Azman Shapawi, Naib Ketua Pemuda PAS dalam isu penjualan arak beberapa bulan lalu. Dalam pada itu organisasi PAS di Kedah dikatakan lebih baik daripada apa yang ada di Terengganu.”

“Buat masa ini, hanya 32 peratus pengundi yang yakin dengan kemampuan Pakatan. Jika PAS kekal dengan kapten yang ada ini (sokongan) mungkin akan berkurangan.”


Pandangan Saya
Atas pandangan inilah saya berfikir dan terus berfikir. Setelah berfikir sambil berdoa, maka saya berpuashati untuk mengatakan begini :
Kalau Umno boleh buat sesuatu dengan mengadakan Mesyuarat Agong Khas dan MCA pun boleh mengadakan EGMnya sehingga sempat menggugurkan Presiden dan Timbalan Presidennya. Demikian juga dengan PKR yang telah membuat pindaan Perlembagaannya melalui Kongres Khas mereka. Maka kita?

Walaupun isu MCA benda lain, iaitu rasuah, kita lagilah tidak payah khuatir untuk adakan Muktamar Khas kerana kita bukan membawa isu rasuah . Isu kita ialah isu dua tiga kerat pemimpin bermasalah. Masyarakat India pun boleh menentang Samy Vellu dengan mewujudkan parti lain. Maka pelik apa, kita panggil mesyuarat parti yang tergempar misalnya; mungkin dipanggil muktamar khaslah. Kalau nak kirakan, kitalah yang sepatut buat dulu. Demi “tajdid” kita perlu buat Mesyuarat Agong Luarbiasa ini. Bila Mesyuarat Agong tak mahu tukar Presiden, misalnya maka tidak mengapalah. Kita pakat-pakat belalah. Begitu juga dengan isu-isu disekitar Hassan Ali atau Mustafa Ali yang tak habis-habis dengan nak bekerjasama PAS dengan Umno ke arah kerajaan Perpaduan atau UG. Tenggelam-tenggelam, timbul, kemudian dihidupkan. Kemudian dimatikan pula bila nampak orang marah. Apa ni?

Tidak boleh jadi ni, kita duk “ghok-ghak” (kacau) begini. Orang boleh terima atau tak boleh terima, bawa ke Muktamar Khaslah; senang cerita. Biar tentu sah, nak ikut yang mana. Kita nak kekal yang mana dan buang yang mana. Dengan Muktamar Khas yang boleh menjelaskan dan memutuskan banyak perkara ini, puak-puak atas pagar yang membuat swing votes dan mempengaruhi keputusan pilihanraya juga akan berpuas hati samada nak swing atau tak nak swing lagi kerana mereka sudah dijelaskan oleh keputusan Muktamar Khas berkenaan. Mereka jelas.

Biarlah kita ambil mandat baru sekali lagi. Mesyuarat biar ringkas;ambil sehari penuh atau dua hari penuh misalnya tetapi prosesnya mesti ringkas, dan keputusannya adil, telus, tepat, terus dan jelas. Undi perlulah sulit dan dilakukan di atas kertas .
Untuk kali ini, saya dengan kuat merasakan bahawa perlu ada perubahan dalam pemain-pemain penting yang menduduki kerusi kepimpinan PAS diperingkat pusat. Kalau nak kata ini persiapan ke arah PRU ke 13 pun, kata gi lah. Dan memang betul begitulah.


Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
Mursyidul Am PAS/Menteri Besar Kelantan
Bertarikh : 02 Zulkaedah 1430 / 21 Okt. 2009

75 comments:

LA said...

setuju sgt la.

lepas muktamar khas ni, tulang besi boleh la tutup blog dia.

perompak harta rakyat said...

setuju 100% dengan cadangan Tuan Guru... tapi saya minta kalau nak kira undi...

....BIAR DEPAN SEMUA ORANG....

Jangan bagi peti undi hilang dari pandangan mata kita....

Insya Allah penyokong UG akan disingkirkan dari tampuk pemerintahan PAS...

pok ding said...

salam
kalo la ini dapat membersihkan pas dari daki2 yang cuba untuk merosakan pas dari dalam eloklah tu,kita tunggulah komen dari ketua penerangan pas yang tak berapa cerdik,apa pula hujah dia nak hentam tok guru mursyidul am,hujjah dan nas yang di kemuka oleh tok guru amat jelas,wahai deris jangan sampai nak pertahan geng ostad sampai ayat ALLAH pon nak di langgar.nauzubillah.Apa pon semoga Allah selamatkan Pas.

Anonymous said...

About time!!Take this peluang to lucutkan seluar Cikgu paRIAH,nash da mongoloid,munkee albino Dr Harun Din,Barua Najib(BN) Hasan Ali,and the rest of fraksis!

man tobac said...

kalo jadi pemilihan semula,spr pas juga perlu di tukar;jangan dok sibuk macam tantawi yang dok hentam undi pos,sedangkan cara bilang undi dalam pemilihan pas baru2 ni lagi meragukan,janagn kamu jadi macam ayam jantan yang berkokok lantang sedangkan eko kamu penoh taik.HIdup PAS 4 ALL,hancur umno n ug.

Anonymous said...

boring aku tengok tok guru nik aziz nih.
tak habis2 nak create masalah dlm PAS.
tak habis2 nak serang secara terbuka Presiden PAS yg baru dilantik dlm Muktamar.
tak habis2 nak tunjukkan kat umum yang PAS berpecah.

mcm la dia tak tau ada saluran parti utk dia nak suarakan pandangannya.
kalau aziz bari ckp mcm tu aku boleh faham...tapi mursyidul am yg cakap kat public mcm tu..maknanya tak reti adab berjamaah.

kalau org lain cakap kat media mcm hasan ali, maka akan dikatakan tak ikut saluran parti la...mcm2.

kalau dia cakap tak apa...kebebasan bersuara.
aku dah letih tengok perangai nik aziz ni.

lebih elok buat muktamar khas pecat dia drp mursyidul am dan pesuruhjaya PAS Kelantan.

Anonymous said...

Ya EGM Khas, tapi untuk apa?

2-3 hari ini, tersiar kenyataan Prof. Dr. Aziz Bari tentang kepimpinan PAS yang agak pro UMNO. kenyataan menimbulkan pelbagai polemik baru bagi mereka yang suka melihat kepimpinan PAS berada dalam keadaan keretakan.

ada yang menyokong, ada yang membangkang. penulis membaca begitu banyak ulasan tentang perkara tersebut. yang terkini ialah kenyataan terbuka Tuan Guru Dato' Mursyidul Am mencadangkan agar di adakan Muktamar Khas bagi membincangkan isu kepimpinan ini.

Pada mulanya penulis fikirkan ini satu cadangan yang baik. tetapi setelah difikirkan balik. apa untungnya EGM diadakan.? apakah mandat perwakilan dalam muktamar baru-baru ini tidak mengcukupi.? kenapa dengan satu kritikan dari seorang ahli akademik terus dicadangkan Muktamar Khas.?

Ketika di zaman Dato' Asri memimpin PAS. berlaku semacam ketidakpuasan hati ahli terhadap corak kepimpinan yang terlampau dilihat seakan-akan sekular. PAS dilihat terumbang-ambing dari segi prinsip dan dasar sebagai sebuah parti Islam.

Corak Kepimpinan Dato' Asri memperlihatkan politik individu melebihi politik bermesyuarah. hasil daripada isu tersebut, terdapat kawasan-kawasan PAS yang mengusulkan agar Dato' Asri letak jawatan.

cadangan tersebut adalah cadangan mesyuarat bagi menjernihkan segala kemelut yang berlaku. kemuncak kepada kemelut ini, terhasillah satu gagasan kepimpinan Ulamak.

Muktamar baru-baru ini di Shah Alam telah memperlihatkan kematangan Perwakilan dalam perbahasan dan pemilihan parti. ketika itu hampir kesemua perwakilan menegur kepimpinan yang terlampau ghairah membuat kenyataan terbuka sehingga dilihat seperti berlaku perpecahan dalam kepimpinan.

Muktamar tersebut juga telah membuat keputusan matang bagi memilih pemimpin yang dikehendaki sesuai dengan PAS sebagai sebuah Gerakan Siyasah, Dakwah dan Tarbiyyah.

Isu Kerajaan Perpaduan dapat diselesaikan dengan baik oleh pimpinan dan perwakilan tanpa sebarang permasalahan. inilah antara politik "bertolong-menolonglah kamu dalam kebaikan dan ketaqwaan".

..

Anonymous said...

....bersambung


Selepas kekalahan di PRK Bagan Pinang, persoalan ini ditimbulkan kembali. Kesilapan dalam strategi dilambakkan kepada orang lain sehingga isu Hasan Ali, Arak dan SELCAT ditimbulkan. begitu dengan isu Presiden seolah-olah tidak mengeluarkan kenyataan tentang isu ini seolah-olah bersetuju dengan tindakan Hasan Ali.

terkini lagi dan semakin panas apabila Prof. Dr. Aziz Bari mengeluarkan kenyataan yang cukup pedas. kenyataan ini disambut bagaikan pisang panas oleh beberapa kepimpinan dan para blogger pendokongnya.

Sebelum ini, PAS pernah dikritik oleh para cerdik pandai dan ahli akademik. kenapa persoalan ini tidak pernah dijadikan isu. kenapa selepas Dr. Aziz mengkritik, mula timbul persoalan muktamar Khas tentang kepimpinan.?

Bagi penulis Muktamar Khas ini bakal menjadi sebagai platfom politik "jatuh mengjatuh", bukan sebagai politik "tolong menolong dalam perkara kebaikan". kalau ahli PAS tidak bersetuju terhadap beberapa tindakan kepimpinan yang dianggap lembab. kenapa tidak digunakan sahaja mesyuarat kawasan atau cadangan terus kepada negeri dan pusat.

begitu juga dengan Mursyidul Am (Maaf sebut). alangkah baik kalau Mursyidul Am menegur kepimpinan dalam mesyuarat Jawatankuasa Pusat. itu adalah langkah yang lebih baik dari terus membuat kenyataan terbuka sehingga menampakkan PAS berlaku perpecahan.

Kalau betul ingin adakan Muktamar Khas, biarlah dilontarkan oleh PAS kawasan dengan alasan yang kukuh dan munasabah.

Jangan kerana terlampau ingin berkuasa dan memerintah. segala adab dalam berjemaah diketepikan begitu sahaja. Kepimpinan PAS bukan tidak boleh dikritik. tetapi sebagai Ahli segala kritikan perlu disalurkan mengikut salurannya agar tidak menampakkan kecelaruan dan keteraburan dalam sesebuah organisasi.

Wala' yang mutlak memang untuk Allah dan Rasul. tetapi selagi pimpinan masih lagi bergerak mengikut landasan, selagi itu wala' perlu diberikan. jangan kerana bersengketaan strategi, ketidak puasan terhadap individu, isu wala' diketepikan begitu sahaja dalam Gerakan Islam.

Kemenangan Islam akan dapat dicapai selagi mana gerakan Islam bergerak atas landasannya. cukuplah pengalaman gerakan Islam yang dulu yang hanya terkedepan dalam perjuangan menuntut kuasa tetapi dikesampingkan ketika mendapat kuasa.

www.attakiri.blogspot.com

Bekerja Untuk ISLAM..

Anonymous said...

tersangatlah setuju sebelum keadaan bertambah parah..

imi bukan lagi persepsi tetapi realiti.. umtuk yang mahu melihat dan berfikir.

Tulang Besi said...

Attakiri, nampakna anda takut sekali dengan saranan Tok Guru ye?

Suara At takiri mewakili sentimen keseluruhan Fraksi UMNO yang sudah kepanasan akibat saranan tok guru.

Apa pun, At takiri tak perlu menyoal rational tok guru membuat cadangan tersebut kerana Tok Guru Nik Aziz lebih memahami keadaan sebenar serta keperluan parti berbanding Attakiri.

Attakiri sendiri cuma melakukan perkara2 untuk kepentingan fraksi UMNO dan penguasaan geng terengganu

Tulang Besi said...

Attakiri, nampakna anda takut sekali dengan saranan Tok Guru ye?

Suara At takiri mewakili sentimen keseluruhan Fraksi UMNO yang sudah kepanasan akibat saranan tok guru.

Apa pun, At takiri tak perlu menyoal rational tok guru membuat cadangan tersebut kerana Tok Guru Nik Aziz lebih memahami keadaan sebenar serta keperluan parti berbanding Attakiri.

Attakiri sendiri cuma melakukan perkara2 untuk kepentingan fraksi UMNO dan penguasaan geng terengganu

Tulang Besi said...

Attakiri kata:



begitu juga dengan Mursyidul Am (Maaf sebut). alangkah baik kalau Mursyidul Am menegur kepimpinan dalam mesyuarat Jawatankuasa Pusat. itu adalah langkah yang lebih baik dari terus membuat kenyataan terbuka sehingga menampakkan PAS berlaku perpecahan.
.

TOk Guru dah tegur banyak kali supaya PAS mengukuhkan Pakatan Rakyat. Ada tak hasan Ali ikut?

Ada tak kepimpinan PAS Pusat ikut?

Anonymous said...

Aku sokong sangat kepimpinan Pas dirombak semula dengan menyingkirkan geng pro UMNO yang sememang jelas dilihat walaupun ianya dinafikan oleh orang berkenaan. Orang UMNO akan bersorak kegembiraan kalau Tok Guru dapat dijatuhkan oleh geng pro UMNO. Orang UMNO tak takut pada orang-orang spt. Hj. Hadi, Nasharuddin dan Tantawi.

Anonymous said...

pas perlu adakan EGM bincangkan isu PRESIDEN PAS SUDAH SECARA TERBUKA MENGKHIANATI PARTI PAS

haji hadi sudah terpenagruh dengan perangai dan sikap Datuk ASRI dan Abdullah bodowi....

laman web www.malaysiabaru.com pada 2 bulan lepas sudah mencadangkan EGM tapi tak di ambil peduli oleh fraksi talibarut UMNo dalam PAS ni.

bila NIk aziz tegur baru kecoh..

petikan....www.malaysiabaru.com

takbeer....

Anonymous said...

At-Tikiri tidak faham nie, TGNA ada cakap
"Kita tidak boleh duduk ghok-ghak orang boleh terima tak boleh terima kita bawa pada muktamar khaslaa"

itu maksudnya TGNA bukan nak buang Presiden atau Timb Presiden tapi nak ambik ketetapan yang utuh. Kalau dah sokong Pakatan kita kena jelas, kalau tak sokong pakatan lagi macam mana arah tuju Pas slps ini dan kena putuskan dalam muktamarlahh

TGNA sambung lagi "biar tentu sah nak ikut mana nak buang mana" Puak-puak atas pagar berpuas hati sama ada nak swing votes atau tidak kerana mereka jelas dengan keputusan muktamar.

Itu maksudnya kalau dalam muktamar khas dah cakap kita keluar Pakatan maka kita pun jelas dgn tindakan kita kalau xkeluar pakatan kita pun jelas macam mana tindakan kita.

TGNA mursyidul am, dia bukan kuasa executive pada parti, yang ada kuasa executive pada parti adalah Presiden, jadi yang boleh panggil EGM adalah Presiden, xpun j/kuasa pusat xpun dari kwsn2 pas. Tapi TGNA nie cerdik dia buat kenyataan terbuka nak bukak mata ahli pas suruh desak EGM. Mursyidul Am bukan boleh panggil meeting j/kuasa pusat untuk tegur. Kalau Mursyidul panggil meeting nanti kata TGNA belakangkan TGHH as Pres. Sebab tu kenyataan terbuka dari beliau adalah penting. dan kalau seluruh ahli pas masih sokong TGHH atau Ustaz Nasha sbg pres& timb. pres maka pakat2 sokong. kalau seluruh ahli pas dan sebulat suara nak kan kepada pakatan maka semua kena sokong kalau xnak pakatan pun kena sokong laaa. Itu ajer niat TGNA. TGNA hanya mahukan seluruh pimpinan tertinggi pas pusat ikut keputusan muktamar. xder laaa isu2 dalam gelap, dalam kain timbul lagi.

Umno boleh buat, MCA buat, PKR buat, kita Pas parti Islam, penuh telus xkan tak xsanggup nak buat EGM.

iswarahijau said...

bagusla..
buang hassan ali kerana pas nak haramkan arak di selangor..nak bagi pegawai masjid kuasa amar makruf nahi mungkar...selepas ni PAS buang pula husam musa dan takiyudin kerana kenyataan pas nak laksana hudud..
yg tinggal hanya Nizar jamaludin kerana dia mengatakan dlm perlembagaan pAs tidak ada mengatakan pas nak laksanakan hudud

Anonymous said...

Anonymous iswarahijau said...

bagusla..
buang hassan ali kerana pas nak haramkan arak di selangor..nak bagi pegawai masjid kuasa amar makruf nahi mungkar...selepas ni PAS buang pula husam musa dan takiyudin kerana kenyataan pas nak laksana hudud..


Dalm isu arak dan amarmaruf ni, bukan kita yang buang hasan ali, tapi Sultan.

Anonymous said...

sian TGHA.
dia tuan guru yg baik. cuma org keliling shj yg nak ambik kesempatan. perlu dilihat bagaimana kerajaan abbasiah jatuh ketangan monggol. bukankah ia disebabkan oleh khalifah yg alim itu dinasihatkan oleh penasihat yg berkepentingan..??

TGNAA pun dah luahkan perasaannya, bagaimana susahnya dia memerintah kelantan disaat umno masih dipusat. lebih memeritkan bila PRU-12 lepas hanya tinggal 1 kerusi..?? habis perbedaharaan negara dipunggah utk tawan kelantan??.. mana hak rakyat negeri yg lain??

alih2 nak buat UG..??
tgk nakasone.. di mana dia skrg? ...menteri? exco? senator?
....yg dia boleh buat, .....keluarkan pandangan yg sembahyang asar boleh ditangguhkan kerana darurat bentang bujet dibolehkan...??

Al Nerusi said...

Attakiri ni...
Yang tak suka muktamar adalah orang yang ada agenda sendiri. Muktamar adalah syura yang besar. Bila syura yang besar memutuskan untuk kuatkan PR, kamu nah ubah kena melalui muktamar juga.
Pasal apa takut sangat muktamar. Kamu gemar buat kemutusan sendiri. Lepastu bagi kesan kat jemaah. Mulalah tersasau ke huli-ke hilir cari sokongan.
Tengok isu dialog dalam gelap dengan UMNO. Mana pernah dibincang dalam mana-mana mesuarat. Lepas tu isu UG, tak pernah dibincang juga. Lepas tu bela Hasan Ali, kata tiada apa-apa kesalahan, juga tak pernah dibincang.
Kamu ingat PAS ni Parti Sdn Bhd ke?

Anonymous said...

hey anom 12:43
aku pon boring tgk ko kat sini gi main jauh2 kt blog parpu kari dal
sama ngok cam koo
pencacai umngokk
boloh ponyaaa olanggg
beri komen semua yg mengarutt
boloh la ngokk nii

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

Tu la kao ni bengap. Resolusi 242 dan 338 tu mana ada sebut pembentukan negara Palestine di Tebing Barat dan Gaza? Kau gheti ke apa benda 242 dan 338 ni? Resolusi ni TAKDA KENA MENGENA dengan pembentukan negara Palestine.

TU la aku dah cakap kao bengap, tapi kao marah. Confirm kao ni tak boleh baca Inggeris, tak faham bahasa inggeris dan sebab kao bengap la kao sokong UMNO.


Aku amik source dr buku Mazlee malik, bila kau tegur, aku cari sumber lain dlm bahasa Inggeris.jadi, tak timbul soal tak faham bahasa, kalau salah, salah buku tu, bukan salah aku.

And betul resolusi 242 dan 338 dibuat berikutan perang 6 hari dan juga perang Yom kippur, dan tak sebut pasal negara Palestin.
Merujuk kepada wikipedia:

The aim of Israeli-Palestinian negotiations was to establish a Palestinian Interim Self-Government Authority, an elected Council, for the Palestinian people in the West Bank and the Gaza Strip, for a transitional period not exceeding five years, leading to a permanent settlement based on United Nations Security Council Resolution 242, and 338, an integral part of the whole peace process.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oslo_Accords

Tapi kena ingat, kalau ikut resolusi 242:

# Resolution 242 (November 22, 1967): Termination of all claims or states of belligerency and respect for and acknowledgement of the sovereignty, territorial integrity and political independence of every State in the area. Calls on Israel's neighbors to end the state of belligerency and calls upon Israel to reciprocate by withdraw its forces from land claimed by other parties in 1967 war. Interpreted commonly today as calling for the Land for peace principle as a way to resolve Arab-Israeli conflict.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_UN_resolutions_concerning_Israel_and_Palestine

jadi, soalan aku kat engkau Tulang besi, kau iktiraf atau tidak Israel sebagai negara yg sah?

Tulang Besi said...

Saya terpaksa delete komen shabat kanan tu sebab diskusi isu itu adalah dalam topik lain dan bukan di sini.

sila post komen tersebut dalam topik yang sepatutnya.

Anonymous said...

TGNAA DAH MELALUT LAGI. APA KENA DIA INI? KENAPA PERLU DIBENTANG KAN DIKHALAYAK RAMAI? BUKAN KE MUKTAMAR DI PERAK SUDAH MELANTIK PEMIMPIN SEDIA ADA.

INI SUDAH DIKIRA KES BERAT. KALAU DIADAKAN MESYUARAT KHAS DAN AHLI PAS MASIH MENYOKONG TGHH, SANGGUP KE TGNAA, TULANG BESI DAN 'THE GANG' BELAH DARI PAS DAN JOIN DAP????

TULANG BESI KATA 'NO PROBLEM' SEBAB PADA DIA LEBIH RELA LUPAKAN PERJUANGAN ISLAM DENGAN BERTUANKAN DAP ANTI-ISLAM DARI BERKAWAN DENGAN ORANG ISLAM UMNO YANG DIFITNAHKAN NYA SEBAGAI PENERIMA RASUAH SEMUANYA.

HANG NI DAN TGNAA NAK JADI APAAAAA!

Anonymous said...

Ya, ya, ya... kita tiru kepimpinan UMNO , berani berubah

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Ok tuan rumah. Sorry, saja nak tarik perhatian. Ana redha anta delete, yg baru tu pun deletelah, sebab dah post ke tempat yg asal.No worries.

Anonymous said...

Agreed.All PR parties should hold EGM and get rid of those stumbling blocks so that PR will be strong and sincere in the eyes of public.Right now we are so tired of a few cowboys shooting themselves evrynow and then.Old cowboys should stand down too for Pakatan's sake :Zul PKR,LKS DAP,Karpal DAP,Dap Jeff,Pas Hassan,Nash,Salahdin,TG,Be brave to change for better,even umno mca also brave to change.

tumbangkan BN said...

Saya ini penyokong PR.

Apa agenda-agenda EGM PAS?

1)Sokong PR atau UG
2)Nak disiplin/buang Hassan Ali
3)...

Tetapi terdapat 1 perkara yang semua parti dalam PR iaitu PAS, DAP, PKR enggan tanggani/hadapi iaitu nak kekalkan Malaysia dalam keadaan sekarang atau jadikan Malaysia negara islam penuh (dengan hudud sekali)

Buat apa nak tolak UG atau sokong PR jika biarpun dalam PRU13 PR menang pilihanraya tetapi tiada persetujuan mengenai isu hudud ini. PAS tetap akan keluar dari PR kerana DAP tak setuju hudud dilaksanakan. Akhir-akhirnya UMNO+PAS juga bergabung jika PAS berkeras buat hudud.

Sia-sia juga usaha pengundi seperti saya sokong PR. Kalau begitu lebih baik saya sokong BN dan slogan hipokrit 1Malaysia mereka kerana BN boleh janji tiada hudud.

Apa-apapun keputusan PAS, biarkan semua orang jelas mengenai pendirian PAS mengenai hudud ini. Kalau PAS berkeras nak buat hudud, saya boleh undi BN. Satu perkara yang PAS perlu ingat, jangan kerana ingin undi PAS sanggup tipu pengundi.

Pada pandangan saya, PAS Selangor yang cuba mengharamkan penjualan beer merupakan satu penipuan kepada pengundi yang tidak sokong hudud/agenda islam pas. Perkara ini tidak disebut oleh manifesto pilihanraya PAS.

Saya undi pas kerana:

1)protes kepada BN
2)percaya kepada "pas untuk semua"
3)negara kebajikan

Saya ini bukan sahaja mengundi pas, tetapi juga berkempen untuk pas. Beribu-ribu ringgit and sms saya telah hantar kepada orang ramai yang bertujuan bagi merayu undi kepada pas. Tetapi tindakan pas baru-baru ini amat menyakitkan hati penyokong seperti saya ini.

Pada pandangan saya, seruan dari Tok Guru ini tepat pada masa dan merupakan peluang terakhir bagi membetulkan kesilapan/hala tujuan pas.

Sila bertindak segera, sementara populariti pas masih OK dikalangan pengundi bukan islam

Folk Doll said...

HAHAHAHAHH TERNGAH-NGAH SUMA FRAKSI UMNO !!!!!!!!
TUKAR !!!! JAN TAK TUKAR !!!!!
gUA SOKONG Ustan Azizan ganti Hadi....

Serious Shepherd said...

Tumbangkan BN said...

PAS tetap akan keluar dari PR kerana DAP tak setuju hudud dilaksanakan. Akhir-akhirnya UMNO+PAS juga bergabung jika PAS berkeras buat hudud.

Kalau UMNO setuju tentang hudud, kenapa tidak mengundi untuk bersetuju masa hudud dibentangkan di DUN Terengganu lepas pilihanraya 1999 tetapi hanya berkecuali sahaja? Takut kat Mau Cari Angpau ke?

tumbang BN said...

To Serious Shepherd,

PR can be buried now. Another temple demolition in Selangor.

Anak Perelih said...

kalau PAS kena buang Hassan Ali, Ustaz Nasa, TGHH... kerana 'loose cannon mereka', maka
PKR kena buang
Zul Nordin, Azmin Ali (dia suruh MB Selangor ganti barisan exco, dan kes PKR di Sabah), Wee Choo Keong

DAP kena buang
Lim Guan Eng (Kg Buah PAla), ADUN DAP Kota Setar di Kedah (dah umum tarik DAP Kedah keluar PR dah), Jeff Ooi dan Tony Pua...

nampaknya.. PR tinggai berapa kerat MP saja...

dino.yp@gmail.com said...

singkirkan Mursyidul AM Pas!

Serious Shepherd said...

YB Dr Xavier Jayakumar, EXCO Kerajaan Negeri Selangor yang juga merangkap Pengerusi Jawatankuasa Rumah Ibadat Bukan Islam meminta semua pihak supaya bersabar serta tidak membuat sebarang spekulasi berkaitan perobohan beberapa binaan di Persiaran Kerjaya, Jalan Glenmarie, Seksyen U1, Shah Alam.


Mr Tumbang BN, I am waiting for the whole story.

But I am certain that PR govt did not commit mass pancung of MBSA staff loyal to previous govt for fear of retaliation towards pro-PR staff at BN states.

Certainly the jentera berat does not have PAS, PKR or DAP symbol but maybe Decepticon symbol.

Tulang Besi said...

To Serious Shepherd,

PR can be buried now. Another temple demolition in Selangor.

October 23, 2009 4:08 PM
Delete
Blogger Anak Perelih said...

kalau PAS kena buang Hassan Ali, Ustaz Nasa, TGHH... kerana 'loose cannon mereka', maka
PKR kena buang
Zul Nordin, Azmin Ali (dia suruh MB Selangor ganti barisan exco, dan kes PKR di Sabah), Wee Choo Keong

DAP kena buang
Lim Guan Eng (Kg Buah PAla), ADUN DAP Kota Setar di Kedah (dah umum tarik DAP Kedah keluar PR dah), Jeff Ooi dan Tony Pua...

nampaknya.. PR tinggai berapa kerat MP saja...
.

Ni lagi satu. Hang tu Perlih. PAS Perlis la ni dah jadi backbencher.
Ketua Pembangkang sekarang ni Shahidan Kassim.

Semua kat atas tu diorang buat silap sekali je.

Dan diorang sekarang ni dah berenti buat statement mcm tu.

Tak macam Hasan Ali terus menerus dengan sikap anti Pakatan Rakyat.

Kalau sekali orang buleh maaf bang.

Ni dah berapa kali dah. Kalau tak suka PR, masuk UMNO la.

Anonymous said...

Blog ini adalah kepunyaan Iblis yang nak merosakkan parti dang blog ini memang terkenal dengan propaganda nak rosakkan parti. Blog ini tak ada tujuan lain kecuali mencari pergaduhan dan mengata dan mengutuk pemimpin. Jadi tak yah la layang yang simunafik yang keji ini. Rahman panjang ini atau nama samaran TB g adalah seorang yang bermaruah kerana itu kerjanya hanya nak melaga-lagakan pemimpin PAS. Sebenarnya dia ini adalah kuman HIV dan kuman H1n1. itu sebab kerja dia apa yang dia buat sekarang. Disokong pula oleh balaci2 yang mmg biadad kepada pimpinan PAS yang ada. Amalan TB hanya mengadu domba dalam blog ini. Isu yang palig suka dia ketengahkan ialah isu seperti ini. Itu sebab kalau tak ada isu seperti ini blog dia tak akan aktif. Sepatutnya rahman atau TB ni baik buat amalan sunat ker, zikirker atau amalan yang Allah redhai dari buat kerja fitnah memfitnah ini.

Salam

Tulang Besi said...

October 23, 2009 5:37 PM
Delete
Anonymous Anonymous said...

Blog ini adalah kepunyaan Iblis yang nak merosakkan parti dang blog ini memang terkenal dengan propaganda nak rosakkan parti. Blog ini tak ada tujuan lain kecuali mencari pergaduhan dan mengata dan mengutuk pemimpin.
.

Blog ni juga dedah Nasa dgn Cikgu Pa bohong pada ahli dan AJK dan pegi jumpa UMNO dalam gelap.

So, diorang tu tak salah, saya yang salah?

Pegi balik tanam jagung la. Kau nak semua orang dalam PAS pegi sokong pimpinan walaupun pimpinan tu salah atau betul.

Kao ni syirik. Sebab yang maksum dalam Islam hanya Nabi SAW.

LA said...

dah kata org syirik pulak mamat ni..

selalu yg sebut mcm ni akan masuk umno akhirnya atau mmg spy umno

HangNadim said...

KAH!KAH!KAH!  Barua-barua parti bangsat UMNOBN berserta dengan pencacai2 mereka yg masih menepek dalam PAS akan meleleh air liur sebab rancangan mereka telah digagalkan oleh TGNA. Kita tak perlu hirau dengan kata nista yg keluar dari mulut2 busuk babi2 belaan dan anjing2 kurap dari kalangan Melayu kafir yang masih bersekongkol dengan parti hina-dina macam UMNOBN tu.

Setiap hujah2 bodo yang disulamkan dengan contoh2 peristiwa lampau tidak lebih daripada untuk menunjukkan betapa hampir terburainya isiperut mereka kerana kecewa yang teramat sangat.

Memang begitulah sifat dan sikap makhluk hina yang sememangnya diciptakan oleh Allah untuk menerima setiap makian, hinaan dan cercaan dari kita -- penyokong2 PR. Tak ada salahnya kita membakulkan seribu kata2 nista kemudian dilemparkan kepada barua-barua UMNOBN yang berani menghina pemimpin yg berpandangan jauh seperti TGNA.

Kepada barua2, babi2 dan anjing2 kurap belaan parti bangsat UMNOBN, terimalah sepatah dua kata dari aku:

"Debu yang ada dalam lubang hidung Tuan Guru Nik Aziz Nikmat lebih mulia dari korang semua"

Anonymous said...

attakir siki ari harakiri..kahkahkah

mohd Ali said...

Ana rasa Isu Kerajaan Perpaduan hendaklah dibincangkan secara bersemuka antara Tuan Guru Nik Aziz dan Tuan Guru Haji Hadi,Cikgu Pa, Hasan Ali. Tak patut langsung ada rasa tidak puas hati yang diluahkan secara terbuka antara 2 tok guru. Namapun tok guru, mestilah yang diluahkan berdasarkan firasat terpimpin dari Allah, bukan nafsu... Ana rasa tak patut langsung Pimpinan PAS pusat khususnya menjadi bengkeng(pemarah) dan takkan tak ada perjumpaan sebulan sekali yang wajib bagi pihak pimpinan PAs pusat.
Ana cadangkan Usrah Pimpinan Pusat perlu diwujudkan bagi merapatkan talisilaturahim antara pimpinan.
Zaman dah maju, ambil no tel. dan telefon. Saya dah mula merasakan Blog dah menjadi senjata makan tuan. Lebih merosakkan dari memberi kebaikan.
Ingatlah bila berfikir sendirian, syaitan akan berperanan.Bagi ana dua2 tak salah.
Ana rasa tak perlu mesyuarat luarbiasa, yang perlu sabar luarbiasa.
Bagilah peluang semua orang bercakap, jika ada kerajaan perpaduan Presidenpun kena minta mandat pada ahli.So....nak kalut apa.... Kalau buat sungguh kerajaan perpaduan ana yakin akan dimaklumkan pada ahli.
Ana rasa tahun nie Allah turunkan wabak EGM kot, sampai PAS pun nak kena jugak tak kecuali..
Bagi ana biarlah beberapa orang buat kenyataan ikut sedap mulut, lepas nie kita pangkahlah pimpinan yang ikut sedap kita pulak.sabar......
Ana doakan dua2 tok guru sihat dan tak jatuh sakit akibat daripada banyak berpikir. InsyaAllah PAS tetap teguh. Kami anak2 PAS anggap dua2 macam Ayah dan Bonda, dua2 kami sayang, dua2 kami hormat. Tapi Ayah dan Bonda takkan kalau nak gaduh depan anak2. Betul jugak kata arwah ayah takkan dalam keluarga takdak bergaduh, tapi kita adik beradik yang lain tak patut jadi batu api, patutnya kita jadi pendamai. Tak patut masuk campur kalau tidak akan jadi lagi kecoh. Alih2 dok tahun depan dapat adik baru lagi. InsyaAllah, Amin.

Anonymous said...

-bro wa hrap lu bole upkan isu kiraan terbuka dlm EGM nti..bkn ape biar la yg mengira tue bersih n nmpak bersih..

-sebab kalu x silap stopa ali yg jd SPR dlm pngiraan undi tue kan?..

-kalu ngan SPR gile2 punye kite suruh diorang telus n nmpak telus,tp xkan pas takleh wat kot?..

Anonymous said...

kalau cara itu utk kebaikan penghuni rumah ni,elok lah.kalau tinggal dalam satu rumah asyik bermasaalah aje pun tak elok...jadi keluarlah dgn cara yg baik carilah rumah lain.janganlah pulak dirobohkan rumah tu....orang lain masih nak tinggal berteduh lagi dalam rumah ni.perjalanan masih panjang lagi.mana atap yg bocor eloklah ditampal atau diganti,lantai-lantai yg dah dimakan anai-anai kenalah tukar baru,begitu juga dgn tiangnya,..baru teguh (kukuh) rumah ni,walau ribut melanda insyaallah rumah ni akan tetap kukuh berdiri....

Anonymous said...

Mau bincang lagi kah?Nak jadi Gandhi kah? Tak perlu vote vote..tak perlu ambik konsensus..just kick all those barau barua UMNo 4 good!!

LA said...

Nik Aziz sebenarnya nak tutup kes exco tumbuk orang di rumah terbuka PAS Pusat.

Dengan timbulnya isu Muzakarah khas ni, terus cerita pasal exco gedebe ni hilang.

Sayang betul Nik Aziz kat exco ni.

Anonymous said...

Itu firasat nurani dan detikan hati tok guru sejak dulu .... bila "orang2 yang kluk-klik itu" selalu sangat bersendiwara didepannya.... sedangkan kecenderungan hati2 mereka itu ..masih didalam kotak pemikiran assobiyah UMNO.

Pesan tok guru .. andainya Nabi SAW berpegang kepada assobiyyah Arab.. sudah pasti ... orang melayu, cina, india, pakistan, afghanistan, sudan, parsi, turki, barat, dll.. tak merasa masuk surga! Rasul SAW akan dulukan keluarganya, kemudian bangsanya ... termasuk bapa saudaranya Abu Talib, Abu Lahab, dan musuhnya Abu Jahal, Mughairah kerana bangsa arab..! Apakah perjuangan Islam, PAS dengan saf pimpinan sekarang akan terheret kedalam kerangka assobiyyah UMNO?

Puak2 yg tak endah "pekak badak" kepada nasihat2 tok guru sebelum ni patut muhasabah diri ..tak payahlah dok penat2 moqabalah dengan kepura-puraan UMNO tuh! Dah nampok doh tembelang & kedegilan terhadap ajaran Islam!

Anonymous said...

Salam,
Sudahlah rahman panjang, jgnlah anta nak tunjuk anta saja betul....
Kita sepatutnya berada dalam jemaah Islamiyah biar beradab & sopan. Rasulullah s.a.w tak pernah mengajar sahabat2nya bersikap mcm anta ni. Sepatutnya anta menjadi "medium" untuk menjernihkan keadaan sesama ahli jemaah bukan mengeruhkan lagi suasana.

"Ana sayangkan PAS, tapi ana lebih sayangkan ISLAM, ya Allah satukanlah hati2 kami ini yang ikhlas berjuang kerana agamaMu ini". Takbir3x

*P/s: Biarlah benar2 menjadi tulang besi "Terminator", bukan tulang gogongan anjing yg menjelir2 lidahnya.

-Seorang Pemuda dari Gelang Patah

Anonymous said...

eloklah, buang pengampu2 Trengganu,TGHA zaman almarhum hanya pakar ceramah aje, jadi PJ Trengganu pun terjun kelaut. Hassan Ali, Ust Idris, Harun Taib, Mustapha Ali, Nassaruddin Md Isa dan Ust Halim Abd Rahman tidor, jaga, makan, minum, mandi asik merasa menteri penoh dlm BN, dah lama dahh... yg terkebil satu lagi ABC

Tulang Besi said...


Anonymous Anonymous said...

Salam,
Sudahlah rahman panjang, jgnlah anta nak tunjuk anta saja betul....
Kita sepatutnya berada dalam jemaah Islamiyah biar beradab & sopan. Rasulullah s.a.w tak pernah mengajar sahabat2nya bersikap mcm anta ni. Sepatutnya anta menjadi "medium" untuk menjernihkan keadaan sesama ahli jemaah bukan mengeruhkan lagi suasana.
.

Bila dah kena marah dengan Tok Guru Nik Aziz marah, barulah nak kata suruh jernih lah, suruh berakhlak mcm sahabat2 la?

Masa Hasan Ali pegi maki kerajaan PR seterusnya menyebabkan PAS dibuang sokongan orang bukan Islam, mana dia suara2 dari Pemuda Gelang Patah ni?

Masa Nasa dan Mustafa Ali berbohong, kenapa kau senyap?

Masa Ustaz Nik Aziz direndahkan oleh Ustaz Nasa, mana suara kau?

Kenapa saya yang hendak dimarahi? Tugas saya bawa maklumat kepada ahli PAS supaya ahli2 PAS menilai dan membuat keputusan berdasarkan maklumat, bukan sentimen.

Pemuda Gelang Patah ni lebih baik masuk UMNO dari kekal dalam PAS. Nak tanya sikit pemuda gelang patah ni, kao dah berapa lama masuk PAS ni? Berapa no ahli kau? Sapa yang sain sijil keahlian kau?

Lagi satu nak tanya, masa Saidina Umar pakai baju terlebih besar dari sepatutnya, para sahabat secara terbuka menentang Saidina Umar sampailah Saidina Umar kata dia dapat kain lebih dari anaknya, Abdullah.

Jadi, tindakan para sahabat menegur Saidina Umar secara terbuka tu, bukan ajaran dari Nabi SAW?

Awak kata Rasulullah tak ajar para sahabat, awak tahu ke apa yang diajar oleh Rasulullah SAW kepada sahabat?

Jangan jual nama Nabi kalau kau takda ilmu semata2 nak penaikkan kumpulan kau.

Kumpulan kau ni pro UMNO jadi lebih baiklah kau masuk UMNO.

Tulang Besi said...

Blogger LA said...

Nik Aziz sebenarnya nak tutup kes exco tumbuk orang di rumah terbuka PAS Pusat.

Dengan timbulnya isu Muzakarah khas ni, terus cerita pasal exco gedebe ni hilang.

Sayang betul Nik Aziz kat exco ni.
.

Kao pun percaya cerita bohong ni. ishishish

Anonymous said...

bila masa Hasan Ali maki kerajaan PR nih????

setau aku, yg kerja dok maki org ni TB ja.
memang sahlah engko ni Tulang Babi ahlunnar!
tokguru yang dah mcm ubat tamat tempoh tu pun dok layan.
sumber maklumat dia hanyalah Husam Musa yg tumbuk org dgn Anual Bakri gondrong yg penah bekerja dgn Anwar Ibrahim dulu....

maka tak heranlah tokguru cakap dah senada dgn Anwar Ibrahim AlJuburi...

Aziz said...

dalam paper hari ni tokguru nik aziz kata dia buat kenyataan tu setelah mendengar pandangan aziz bari dan selepas 60 org drp sabah/sarawak datang berjumpa beliau.

hairan!!! takkanlah sbg mursyidul am pandangan drp aziz bari yg bkn ahli PAS pun dan pandangan malaun mana tah drp sabah/sarawak tu dah cukup utk memecahbelahkan jamaah???? malah tokguru mengaku yg dia sanggup melihat PAS berpecah!!!!

Astaghfirullah......

Anonymous said...

24 Oktober 2009
Nik Aziz : berbuat sesuatu bagi menyelamatkan parti

KOTA BAHARU, 23 Okt :-Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata beliau sedia menghadapi sebarang kemungkinan jika cadangannya supaya PAS mengadakan Muktamar Agung Luar Biasa boleh mencetuskan perpecahan di kalangan anggota partinya.

Katanya beliau sedia berbuat sesuatu bagi menyelamatkan parti daripada terus menimbulkan tanda tanya berhubung cadangan beberapa pemimpin tertinggi parti berhubung isu kerajaan perpaduan sehingga menimbulkan kecelaruan dalam parti.

Katanya, beliau bosan dengan gelagat beberapa pemimpin yang membangkitkan isu kerajaan perpaduan yang disifatkan sesekali timbul dan sesekali tenggelam.

"Ini untuk mengelakkan orang tertanya-tanya dan teraba-raba, dan tergantung tanpa diambil sesuatu tindakan.

"Sedangkan kita (PAS) sebuah parti Islam, maka saya kena buat sesuatu untuk menentukan kedudukan pemimpin, termasuk Presiden sendiri," katanya kepada pemberita ketika ditemui di rumahnya di Pulau Melaka, dekat sini, Jumaat.

Beliau mengesahkan mengemukakan pandangan itu dalam laman blognya semalam, kerana kecewa dengan sikap beberapa pemiMpin yang sering menimbulkan masalah dalam parti kerana membangkitkan isu kerajaan perpaduan sedangkan PAS sudah membuat keputusan muktamad tidak akan bekerjasama dengan Umno atas dasar politik.

Ini kerana, katanya, ia telah diputuskan dalam Muktamar Aung parti itu tahun lepas.

Ditanya sama ada muktamar luar biasa itu boleh menimbulkan perpecahan di kalangan anggota parti, Menteri Besar Kelantan itu menegaskan: �"Nak pecah, pecah gi lah apa boleh buat. Saya tak suka orang tegur Presiden saya, kedudukan pemimpin (termasuk Presiden atau pemimpin lain) bergantung kepada keputusan muktamar.

Menurutnya cetusan cadangan supaya mengadakan muktamar biasa itu lahir daripada artikel penganalisis politik Aziz Bari dan teguran rombongan daripada Sabah dan Sarawak yang mempersoalkan beberapa kerat pemimpin PAS yang condong kepada Umno berikutan usaha mewujudkan kerajaan perpaduan.

"Saya sedih kerana ada pemimpin yang tidak menghormati keputusan muktamar agung itu, dan saya tidak suka orang tegur parti dan pemimpin saya, tanpa saya berbuat sesuatu, senyap," katanya.

�Menurutnya, soal untuk mengadakan muktamar luar biasa atau apa bentuk sekalipun ia terpulang kepada parti kerana baginya beliau sudah berpuas hati dapat menyuarakan perasaannya dalam menangani isu itu.-- BERNAMA

Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM di 8:05 AM 0 ulasan:

Anonymous said...

woi pootki!!..TGNA sebenarnya TIDAK MENDIAMKAN DIRILAH..kali ini,TGNA mau ambil TINDAK DRASTIK,to thrash out once and for all,all those barua barau umno in PAS!!fahamtak chootia!!

Anonymous said...

Nik Aziz buat gamat lagi…

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat nampaknya macam mahu jadikan PAS, parti milik peribadinya bukan lagi Parti Islam SeMalaysia.

Semua urusan parti seolah-olah kena ikut telunjuk dan cakapnya macam beliau sahaja yang betul.

Sebelum ini ada blog melabelkan beliau sudah nyanyuk dengan macam-macam ‘fatwa’ sendiri termasuk pasal Islam orang PAS dan Islam orang UMNO serta syurga dan neraka.

Menteri Besar Kelantan itu juga bagaikan tak senang duduk kalau tidak cetuskan kontroversi.

Macam dah ketagih, Nik Aziz mungkin hendak orang ramai ingat dan tahu bahawa beliau masih hidup sebab itu kena cipta kenyataan yang pelik-pelik supaya beliau jadi tumpuan.

Terbaru, angin tidak,ribut tidak beliau tiba-tiba mencadangkan parti itu mengadakan muktamar agung khas bagi membincangkan isu "dua tiga kerat pemimpin bermasalah".

Desakan itu dikatakan ekoran kemarahannya terhadap beberapa pemimpin parti, antaranya Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali dan Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hassan Ali berhubung isu kerajaan perpaduan.

Beliau juga dipercayai kurang selesa dengan Presiden PAS Datuk Seri Haji Hadi Awang dan timbalannya Nashrudin Mat Isa.

"Bila mesyuarat agung (Jun lalu) tidak mahu tukar presiden (Abdul Hadi), misalnya maka tidak mengapalah. Kita pakat-pakat belalah.

"Begitu juga dengan isu-isu di sekitar Hassan atau Mustafa yang tak habis-habis dengan nak bekerjasama PAS dengan UMNO ke arah kerajaan perpaduan atau UG (unity government).

"Tenggelam-tenggelam, timbul, kemudian dihidupkan. Kemudian dimatikan pula bila nampak orang marah. Apa ini?" tulis Nik Aziz dalam blog tokguru.com.

Cadangan itu nyata memeranjatkan beberapa pemimpin PAS malah Naib Presiden, Datuk Mahfuz Omar beri alasan ‘nak cepat balik sebab sakit perut’ apabila Agendadaily cuba mendapatkan komennya di lobi Parlimen, Jumaat mengenai kenyataan Nik Aziz itu.

Seorang lagi Naib Presiden, Salahuddin Ayob beri jawapan standard, “ Saya kena jumpa dan tanya Tok Guru dulu. Saya tak dapat gambaran sebenar pasal itu,”.

Bagaimanapun, Timbalan Presiden PAS, Nasaruddin Mat Isa menyifatkan itu hanya pandangan perbadi Nik Aziz.

“Itu bukan cara berorganisasi. Kita ada mesyuarat dari masa ke semasa dan patut dibincangkan dalam mesyuarat,” katanya yang sebelum ini pernah berkrisis dengan Nik Aziz berhubung isu kerajaan perpaduan dan kerjasama PAS – UMNO.


Selain itu, Nasaruddin enggan komen panjang kerana beliau sendiri tidak mendengar cadangan tersebut keluar dari mulut Nik Aziz kecuali laporan media yang memetik blog Tok Guru itu.

Anonymous said...

....bersambung


Tulisan itu juga mengulas analisis ahli akademik Universiti Islam Malaysia (UIA) Dr Aziz Bari yang mengaitkan kemerosotan undi PAS di Bagan Pinang baru-baru ini dengan kekecohan di Selangor seperti disiarkan sebuah akhbar tabloid..


Antaranya kontroversi melibatkan Hassan berhubung isu jualan alkohol dan isu siasatan awal jawatankuasa khas DUN negeri atau SELCAT..


Malah, profesor undang-undang terkenal itu juga mengkritik Abdul Hadi yang tidak membuat sebarang kenyataan terhadap isu melibatkan Hassan itu.


Bagaimanapun, disebalik yang tersurat ini, ada pemimpin PAS melihat ada yang tersirat disebalik kenyataan secara tiba-tiba dan pelik bunyinya seperti cadangan Nik Aziz itu.


Ia diibaratkan sebagai pelebaran sayap ‘dendam’ Nik Aziz dengan kekalahan kumpulan Erdogan dalam PAS dalam pemilihan parti itu Jun lalu.


Datuk Husam Musa, antara yang tewas kepada Nasaruddin dikaitkan dengan kumpulan itu yang pro kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.


Semua pemimpin PAS tahu, Husam adalah bintang kesayangan Nik Aziz dan Menteri Besar Kelantan itu tidak dapat menerima kekalahan Exco kerajaan negeri itu.


Pemimpin PAS memberitahu Agendadaily, kalau perlu perhimpunan atau muktamar khas kerana kalah di Bagan Pinang, sepatutnya dibuat awal lagi selepas pilihanraya kecil Manek Urai.


Walaupun menang, PAS hanya dapat lebih 65 undi. Bukan sahaja imej parti itu merosot tetapi maruah Nik Aziz turut tercemar gara-gara perselisihannya dengan Nasaruddin hingga ahli parlimen Bachok itu terpaksa diturunkan pada saat akhir kempen pilihanraya itu.


Namun lebih menarik, cadangan kontorverisi Nik Aziz itu kemungkinan untuk mengalih isu yang sedang panas dalam PAS dan di Kelantan kononnya Husam dikatakan menyerang sesaorang di majlis jamuan raya parti itu di Taman Melewar, baru-baru ini.


Khabarnya, yang kena tumbuk atau ditolak dengan tiba-tiba oleh Exco Kelantan itu seorang pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dikatakan ada ‘sejarah lama’ dengan pemimpin PAS tersebut.


Setakat ini belum ada penafian oleh Exco tersebut malah media belum dapat bertemunya untuk bertanya kebenaran cerita tersebut.


Perlu juga diketahii tentunya Setpol Menteri Besar Kelantan itu, Anuar Bakri yang menulis di blog Tok Guru.com dan beliau adalah terlalu rapat dengan Husam.


Barangkali kerana UMNO dan MCA sudah adakan mesyuarat agung khas (EGM), PAS juga cuba cara sama untuk selesai krisis dua kumpulan dalam PAS ketika ini.


Ini diakui sendiri Nik Aziz


“Kalau UMNO boleh buat sesuatu dengan mengadakan mesyuarat agung khas dan MCA pun boleh mengadakan EGM-nya sehingga sempat menggugurkan presiden dan timbalan presidennya.


"Maka pelik apa, kita panggil mesyuarat parti yang tergempar misalnya, mungkin dipanggil muktamar khaslah. Kalau nak kirakan, kitalah yang sepatut buat dulu." tulisnya di blog itu lagi.


Mungkin Nik Aziz lupa lagi bahawa yang memilih Hadi, Nasaruddin mahupun Dr Hasan serta pemimpin lain adalah perwakilan dalam muktamar agung lalu.


Jika beliau berani buat sahajalah tetapi kenalah adil dengan semua jawatan ditanding semula.


Persoalannya, sanggupkah Nik Aziz terima kenyataan nanti bila keputusan pemilihan terbaru itu menyaksikan semua pemimpin PAS yang pro Anwar tersingkir?


Jelaslah, pemimpin PAS seperti Nik Aziz kini sudah melupakan landasan sebenar perjuangan parti itu sebaliknya hanya mengejar kuasa dan kedudukan sahaja.


Sebab itu juga NIk Aziz mahu Muktamar Agung Khas ini kerana mendakwa jika Hadi terus jadi kapten bersama pemimpin lain yang dikritiknya kekal dalam PAS, peluang pakatan pembangkang menang pada Pilihan Raya Umum ke 13, berkurangan.


Dalam erti kata lain, Husam mesti jadi kapten baru PAS tetapi jika kes ‘bergocoh’ di majlis jamuan raya terus jadi sebutan, bolehkan Nik Aziz melihat bintangnya itu menguasai langit, maka EGM inilah penyelamatnya...-23/10.2009


http://www.agendadaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_1b63fcca-cabec5bb-154de0b0-d08a5a1a

Tulang Besi said...

http://www.agendadaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_1b63fcca-cabec5bb-154de0b0-d08a5a1a.

Artikel dari agenda daily menyokong Fraksi UMNO kerana Agenda Daily adalah web site UMNO

Tulang Besi said...

Anonymous Anonymous said...

bila masa Hasan Ali maki kerajaan PR nih????

setau aku, yg kerja dok maki org ni TB ja.
memang sahlah engko ni Tulang Babi ahlunnar!
tokguru yang dah mcm ubat tamat tempoh tu pun dok layan.
.

Kahkahkah orang buta je yang tak nampak benda ni.

Anonymous said...

Tok guru masih tak berpuas hati. Orang-orang dia tidak terpilih dan cuba menyingkirkan mereka yang telah dipilih oleh perwakilan parti.

Kenapa ni? Akur sahajalah.

Kalau Nik Aziz tak berpuas hati, buat sahaja PARTI baru bersama puak-puak erdogan Anwar tu.

Habih citer...letak sahaja siapa-siapa yang sewaktu dengan Nik Aziz....


My take, this EGM will backfire against Nik Aziz. just wait and see...

Anonymous said...

PATUT DIBACAKAN SAJE AYATUL KURSI PADA SI IBLIS TULANG B... NI, BIADAP PUNYA RAHMAN PANJANG, KAMI KENAL ANTA SIAPE. DASAR PENGADU DOMBA, INGAT ANTA BOLEH SENANG HIDUP?
NAK TAU NO AHLI ANA KONON, APE MUDANYA USIA ANA NI, TAK BOLEH TEGUR ANTA KE? INGAT.... RAMAI SAHABAT2 DI KL & GELANG PATAH INI KENAL ANTA SIAPE.

BAWA MAKLUMAT UNTUK AHLI2 KONON, SANGGUP ANTA MEMECAH BELAHKAN JEMAAH, MUNAFIK!!!

KALAU KAMI, ANTA FITNAH FRAKSI UMNO, ANTA FRAKSI APE, FRAKSI IBLIS???

ANAK2 BUAH TANTAWI DARI GELANG PATAH.

Tulang Besi said...

October 24, 2009 1:44 PM
Delete
Anonymous Anonymous said...

PATUT DIBACAKAN SAJE AYATUL KURSI PADA SI IBLIS TULANG B... NI, BIADAP PUNYA RAHMAN PANJANG, KAMI KENAL ANTA SIAPE. DASAR PENGADU DOMBA, INGAT ANTA BOLEH SENANG HIDUP?
NAK TAU NO AHLI ANA KONON, APE MUDANYA USIA ANA NI, TAK BOLEH TEGUR ANTA KE? INGAT.... RAMAI SAHABAT2 DI KL & GELANG PATAH INI KENAL ANTA SIAPE..
.

Kahkahkah baru cabar nak suruh bagi no ahli dah takut.

Kalau kail panjang sejengkal, laut yang dalam jangan diduga

Tulang Besi said...

Anonymous Anonymous said...

Tok guru masih tak berpuas hati. Orang-orang dia tidak terpilih dan cuba menyingkirkan mereka yang telah dipilih oleh perwakilan parti.

Kenapa ni? Akur sahajalah.
.

Orang2 yang terpilih sewaktu pemilihan parti itu sekarang ini sedang menghancurkan parti.

Jadi, Tok Guru sedang cuba menyelamatkan PAS dari jadi lebih teruk

Anonymous said...

//My take, this EGM will backfire against Nik Aziz. just wait and see...//
kahkahkah..dey khankir pola..farksis arse on firlah woi barua..haha..this time Tok Guru Nik Aziz is even prepared to 'pakat pakat belalah"..faham tak moron..he is ready/prepared for all the consequences..

Anonymous said...

Belajarlah frm Tok Guru Nik Aziz..true hamba of Allah are fearless..belajarlah..

Anonymous said...

What indian sages said about Islam memang betui.. which is Islam is actually meant for warriors..the prisip of surrendering everthing including ourselves requires fierce courage..

Non-Muslim..... said...

100% support Tok Guru, org Non-muslim memang lebih hormat Tok Guru daripada Hadi Awang, kami lebih percaya Tok Guru ni!!! Beliau memang lebih menimbang rasa pada isu-isu kaum and bangsa lain.

Anonymous said...

http://tehranifaisal.blogspot.com

Sudah tiba masanya PAS (Majlis Syura) secara serius menggantikan Mursyidul Am PAS yang kian hari kian nanar dan semakin tua. Kewibawaan beliau juga semakin pudar. Kebijaksanaan mencerna masalah sudah semakin terhakis. Beliau hanya mendengar'acuman' satu pihak seakan-akan PAS hanya ada satu jalur. Beliau gagal menjadi bapa yang adil untuk semua anak-anaknya. Orang yang tidak patut dibela contohnya beria-ia dipertahankan (usaha menyingkirkan beliau pernah saya tulis di blog ini: lihat sini). Sebagai 'orang PAS' apabila Presiden yang dipilih secara demokratik mahu disingkirkan semata-mata kerana ingin mempertahankan parasit dari luar maka saya rasa itu sudah melampau.

Merujuk perlembagaan PAS, Fasal 7: Hukum, Kekuasaan dan 'Majlis Syura Ulama' pada bahagian 4 kurungan (d) adalah ditegaskan mesyuarat majlis syura ulama berhak melantik Mursyidul Am dan Timbalannya dalam kalangan ahli majlis tersebut. Jawatan Mursyidul Am ada had masanya iaitu 3 tahun (ulangan:3 tahun); dengan syarat ia boleh berhenti sebelum cukup tempoh tersebut dan boleh diberhentikan dengan persetujuan dua pertiga daripada ahli-ahli Majlis Syura Ulama dan boleh pula diperbaharui setelah tamattempoh (sekarang rasanya ada keperluan untuk tidak memperbaharui kedudukan beliau di situ). Dari segi lama memerintah beliau sudah hampir menyamai lamanya rekod Mahathir, Isa Samad dan mungkin juga mendiang Deng Xiao Ping. Kalau alasannya untuk terus memerintah kerana dapat buat pahala, maka tidakkah itu semacam menutup peluang orang lain untuk buat pahala juga?

Kecenderungan Mursyidul Am sekarang mencurahkan kasih sayang tidak berbelah bahagi kepada kumpulan moderat-liberal dalam parti Islam tersebut memualkan. Bukan sahajabeliau galak menyokong tokoh-tokoh berpalit mungkar, beliau ikut turun padang melancarkan buku aktivis Islam Liberal yang menurut sesetengah ahli PAS begitu menjolok mata. Usah bicara lagi tentang taghut dan kejahatan zionis.

Cerita-cerita tentang ketidakberdayaan beliau untuk mengawal tokoh tertentu di Kelantan semakin riuh kedengaran. Insya-Allah senjata akan makan tuan. Silakan panggil muktamar khas. Bincangkan dengan terbuka. Presiden boleh menjelaskan secara terang-terang mengapa beliau kian ragu dengan 'orang itu'. Banyak yang boleh dijejerkan. Pujian 'orang itu' buat Salman Rushdie (pencaci NabiMuhammad saw) sebagai profound sudah memadai untuk menggetarkan serta meremuk redamkan hati kita yang benar-benar ikhlas dengan Rasulullah saw.

Sayaingin bertanya, adakah keperluan menyingkir Haji Abdul Hadi Awang?Apakah manfaat yang akan didapati? Apakah mudarat yang mungkin kita tempuhi? Adakah hasrat beliau memanggil muktamar khas itu keranamendengar 'hasutan' parasit luar? Tidakkah boleh dia bertenang dari melenting melatah menulis dalam blog sehingga ditertawakan oleh musuh?

Jika dengan memanggil muktamar khas tersebut, Presiden akan tersingkir, dimana pengaruh 'orang itu' dan segala macam kebatilannya akan terus dipertahankan, maka silalah lakukan. Itu akan mempercepatkan kehancuransebuah gerakan Islam.

Maka hati siapakah yang akan puas dan menang dengan kepunahan tersebut?

Anonymous said...

tak habis2 si rahman ni....
weiiihhh sudah2 lah.... kenape kau ni? sawan?

Hantar je mamat ni ke pusat tarbiyah, kau org ingat dia pandai sgt ke? Belakang blog dia bolehlah....
nak berkenalan dgn dia tak?
Tunggu.....

Hehehe.....

Tulang Besi said...

100% support Tok Guru, org Non-muslim memang lebih hormat Tok Guru daripada Hadi Awang, kami lebih percaya Tok Guru ni!!! Beliau memang lebih menimbang rasa pada isu-isu kaum and bangsa lain.

October 24, 2009 6:26 PM
Delete
Anonymous Anonymous said...

http://tehranifaisal.blogspot.com

Sudah tiba masanya PAS (Majlis Syura) secara serius menggantikan Mursyidul Am PAS yang kian hari kian nanar dan semakin tua. Kewibawaan beliau juga semakin pudar. Kebijaksanaan mencerna masalah sudah semakin terhakis. Beliau hanya mendengar'acuman' satu pihak seakan-akan PAS hanya ada satu jalur. Beliau gagal menjadi bapa yang adil untuk semua anak-anaknya. Orang yang tidak patut dibela contohnya beria-ia dipertahankan (usaha menyingkirkan beliau pernah saya tulis di blog ini: lihat sini). Sebagai 'orang PAS' apabila Presiden yang dipilih secara demokratik mahu disingkirkan semata-mata kerana ingin mempertahankan parasit dari luar maka saya rasa itu sudah melampau.
.

Siapa FaizalTehrani? Entah sapa pun tak tahu. Suruh tukar Tok Guru semata-mata kerana Tok Guru tua? Takda sebab lain.

Tok Guru Nik Aziz jadi MB Kelantan 19 tahun. 3 Perdana Menteri sudah berlalu tapi TGNA masih MB.

Orang2 mcm Faizal ni adalah umpama tong kosong. BErcakap takda hujjah hanya mahu menyebarkan onar dan nanah sahaja.

Tulang Besi said...

100% support Tok Guru, org Non-muslim memang lebih hormat Tok Guru daripada Hadi Awang, kami lebih percaya Tok Guru ni!!! Beliau memang lebih menimbang rasa pada isu-isu kaum and bangsa lain.

October 24, 2009 6:26 PM
Delete
Anonymous Anonymous said...

http://tehranifaisal.blogspot.com

Sudah tiba masanya PAS (Majlis Syura) secara serius menggantikan Mursyidul Am PAS yang kian hari kian nanar dan semakin tua. Kewibawaan beliau juga semakin pudar. Kebijaksanaan mencerna masalah sudah semakin terhakis. Beliau hanya mendengar'acuman' satu pihak seakan-akan PAS hanya ada satu jalur. Beliau gagal menjadi bapa yang adil untuk semua anak-anaknya. Orang yang tidak patut dibela contohnya beria-ia dipertahankan (usaha menyingkirkan beliau pernah saya tulis di blog ini: lihat sini). Sebagai 'orang PAS' apabila Presiden yang dipilih secara demokratik mahu disingkirkan semata-mata kerana ingin mempertahankan parasit dari luar maka saya rasa itu sudah melampau.
.

Siapa FaizalTehrani? Entah sapa pun tak tahu. Suruh tukar Tok Guru semata-mata kerana Tok Guru tua? Takda sebab lain.

Tok Guru Nik Aziz jadi MB Kelantan 19 tahun. 3 Perdana Menteri sudah berlalu tapi TGNA masih MB.

Orang2 mcm Faizal ni adalah umpama tong kosong. BErcakap takda hujjah hanya mahu menyebarkan onar dan nanah sahaja.

Tulang Besi said...

Anonymous Anonymous said...

tak habis2 si rahman ni....
weiiihhh sudah2 lah.... kenape kau ni? sawan?

Hantar je mamat ni ke pusat tarbiyah, kau org ingat dia pandai sgt ke? Belakang blog dia bolehlah....
nak berkenalan dgn dia tak?
Tunggu.....
.
Kesian jugak tengok cybertrooper UMNO ni cuba menyamar kononnya kenal saya.

Kahkahkah baca pun tau kau ni cybertrooper

Kau dok panggil aku rahman ni, nama kao sapa?

Kalau nama sendiri tak berani bagi, janganlah nak tunjuk eksyen kat sini.

Li Huat Chai said...

Bravo Tok Guru, saya setuju sebulat-bulat apa yang Tok Guru cakap ataupun cadangan Tok Guru...

Why cant we have more PAS leaders like Nizar and Khalid Samad?

I think all Pakatan party have to do a severe "spring " cleaning before the traitors in their party bring down Pakatan like Hee Yit Fong (DAP) and the 2 Keadilan men did to Pakatan and lost Perak.

Yes Nordin (Kulim MP) - PKR
PAS - Hadi Awang, Hassan Ali dan Youth Chief
DAP - Jeff Ooi (Mulut Besar)

(To those who are against Lim Guan Eng in the issue of Kg Buah Pala, i shall explain - in history, you cant get a double storey compensation from a developer but Lim Guan Eng did it for the Buah Pala residents, 15 families are grateful to LGE, the 9 families i shall not comment here. So, it is a ratio of 15:9).

What is the point of me voting the above 3 PAS candidates when after they have my vote , they will join UMNO later?

If this is the case, I might as well vote for UMNO/BN?

Kenapa mereka itu nak unity talk sangat dengan UMNO?

Jawapannya ialah gila sangat dan tiap-tiap malam memimpi-mimpikan nak jadi Menteri Besar. O ya, dan juga nak duduk rumah besar-besar macam abang Toyo !!!

My highest respect to Tok Guru and God bless Tok Guru always !!!

Anonymous said...

(//To those who are against Lim Guan Eng in the issue of Kg Buah Pala, i shall explain - in history, you cant get a double storey compensation from a developer but Lim Guan Eng did it for the Buah Pala residents, 15 families are grateful to LGE, the 9 families i shall not comment here. So, it is a ratio of 15:9//

MIC's barua Sugumaran was paid RM50,000.00 to bikin kacau..his violent acts at Prof Ramasamy's office has been rocorded and Prof Ramasamy has shown the tape to kampung Buah pala folks..now Kampung Buah pala folks dah sedar..they have been conned(not for the 1st time!!) by the telugu brothers Uthyakumar and waythammorthy and that malayali pariah Thanendran.. dengar khabar he sudah ada over RM4 million in his FD account(hasil rompakan duit dri indian makkals),sudah bili satu BMW 7 series under his brother's name,sudah bili satu rumah 2 tingkat in Kampung kastam(and it's being fully renovated),and choodah bili rumah kedai for his restoran bizniz(Saravanas villas)..hehe,dengar khabar satu bullet pun dihantar ke rumah dia..Uthya,waytha,Thanendran,macam samy velu lah..they take the pelaung to make millions by manipulating the indians..

Anonymous said...

Boleh kiat bertolak ansur,berbaik baik dgn puak fraksi?Tenggoklah..how si kodok Ibrahim Ali dan pondan Nasarudin membalas jasa baik Tok Guru Nik Aziz..hah,now it's BATTLE TIME!!Semua org,tak kira bangsa,ugama,caste,must rally behind Tok Guru Nik Aziz!!

Anonymous said...

"Kenapa mereka itu nak unity talk sangat dengan UMNO?"
Becos Mongolid Nasaruddin ada chen utk tebok bolywood babes and hidup hip hop mcm Shah Rukh Khan..white faced monkey Harun Din blh buka satu universiti offering frm diploma to Ph,d certificates in bomoish(hantu tetek jadi chancelorlah,and her guruji frm kerala will be d faculty dean of malayali voodooism and occult practices)..Barua Najib Hassan Ali akan dapat kontrek utk jadi tarzan di semua kem tentera di malaysia..and TGHH?..dia akan dapat AP utk import lungi dri Burma..

Anonymous said...

Baru-baru ni Lim Kit Siang,CEO PAS telah berjumpa dgn ular pukimak PAS,Nik Zionis dan megarahkan beliau menyingkir fraksi pro kerajaan perpaduan kerana golongan pro kerajaan perpaduan ini akan memeutuskan agenda DAP untuk memecahbelahkan orang melayu.Jadi ular pukimak PAS ini pun ikut saja.Sanggup lagi keluar kenyataan berkeras mahu EGM walaupun akan memecahbelahkan parti.Begitu angkuh,sombong dan bodoh orang tua bebal ini sehingga sanggup dibiarkan diliwat oleh DAP asalkan orang melayu tidak bersatu.Memang neraka lah tempat orang tua bebal ini!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.