Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Wednesday, November 25, 2009

Motif Sebenar Salehuddin Hashim Menyerang MB Selangor dalam Isu Talam Corp

Baru-baru ini terdedah dalam media email yang dihantar oleh Salehuddin Hashim kepada ADUN2 dan MP2 KeAdilan dari Selangor. Email tersebut memprotes tindakan kerajaan negeri Selangor membeli hutang-hutang milik Talam Corp.
Salehuddin menyatakan ini adalah “trick” biasa para ahli korporat di dalam membuat keuntungan atas angin.

Saya membuat beberapa pengkajian. Satunya, tindakan kerajaan Negeri Selangor itu diperbincang secara terbuka dalam siding DUN Selangor. Hakikatnya, para ahli pembangkang dari UMNO dan MCA juga tidak dapat mencari salah dari tindakan kerajaan negeri Selangor ini.

Ini kerana tujuan pembelian hutang ini adalah supaya Kerajaan Negeri Selangor dapat mengutip semula hutang-hutang tersebut dan seterusnya menyelamatkan duit rakyat.
Penerangan yang cukup bagus berkaitan dengan pembelian hutang Talam Corporation boleh dibaca di sini dan ia diberikan oleh Ronnie Liu.

Motif Sebenar Salehuddin Hashim

Yang sebenarnya, Salehuddin ni “bengang” dengan Tan Sri Khalid kerana menghalang Perangsang dari mengambil beliau bekerja.
Beberapa minggu sebelum siding DUN Selangor, Salehuddin telah pergi menghadiri temuduga kerja dengan Perangsang milik Kerajaan Negeri Selangor. Khabarnya, Perangsang sudah pun mahu menawarkan kerja tersebut kepada Salehuddin Hashim
Khabarnya, gaji dan “benefits” yang Salehuddin akan dapat adalah sangat lumayan. Kalau kita ingat, beberapa minggu lepas terdapat khabar-khabar angin bahawa Salehuddin akan meletakkan jawatan beliau sebagai SU Agung Parti KeAdilan Rakyat (PKR). (http://www.malaysiakini.com/news/116017)

Apa yang berlaku adalah MB Selangor dengan tegas telah menolak perlantikan tersebut. MB Selangor tidak mahu ahli-ahli dan aktivis-aktivis parti menjadi terhutang budi dengan mana-mana anak syarikat milik kerajaan negeri Selangor atau mana-mana badan atau agensi milik negeri Selangor.

Ini akan menyulitkan lagi gerak kerja MB untuk membuat perubahan dalam parti. Walaupun Salehuddin Hashim menawarkan diri untuk meletak jawatan namun fakta yang jelas adalah Salehuddin Hashim mempunyai “kabel” yang kuat dengan Dato Seri Anwar Ibrahim.

MB tidak mahu anak-anak syarikat Kerajaan Negeri ini nanti menggunakan “kabel” kuat Salehuddin Hashim untuk mengacau pentadbiran kerajaan negeri. Apa sebab Perangsang mahu menawarkan pekerjaan dengan gaji yang lumayan kepada Salehuddin Hashim melainkan kerana “kabel” yang kuat milik Salehuddin Hashim kepada penasihat PKR.

Jadi, penolakan MB Selangor ini adalah penolakan bersifat professional. Reaksi dari Salehuddin Hashim pula adalah reaksi kebudak-budakan. Kita tahu lah dia marah, tapi jangan lah sampai kemarahannya menjatuhkan imej serta prestasi Pakatan Rakyat di Selangor.

Lebih-lebih lagi komplen Salehuddin Hashim tersebut tidak mempunyai apa-apa asas yang menunjukkan berlakunya korupsi. Hanya spekulasi semata-mata.
Saya tak faham la kenapa seseorang itu mahu menguntungkan UMNO dengan berbuat seperti yang dilakukan ini.

Tulang Besi

Exco Liu: I shall attend Selcat hearing if hauled up (http://www.malaysiakini.com/news/118247)

Hazlan Zakaria
Nov 24, 09
5:49pm

Pandamaran assemblyperson Ronnie Liu has no qualms about appearing before the Selangor Select Committee for Competency, Accountability and Transparency (Selcat), if required to do so.

Unofficial reports have been circulating that the Selangor exco member is among those who will be called up by Selcat.

Liu confirmed today that he had heard of this via word of mouth, but that he has not received any official notification.

Asked if he knows why he is being called up, he disclaimed knowledge of the reason.

While conceding this could damage his image, he said: “I shall try to make this into something that will come out positive for myself.”

On a separate matter, Liu defended the Selangor government's RM392 million debt-purchase exercise (http://www.malaysiakini.com/news/118247) to recover the money owed by Talam Group Corporation to state-owned companies and subsidiaries.

He told a press conference at the Selangor secretariat that he needs to clear the air after being “bombarded with questions (http://www.malaysiakini.com/news/117879) from the public and from politicians from other states”.

Liu claimed that “a lot of people” were jealous of the Selangor government's plan. Those people included “a former Selangor menteri besar who make all sorts of speculation” on his blog.

He reiterated that no consultant had been hired for the move, and that Selangor Menteri Besar Abdul Khalid Ibrahim (left) was the only consultant.

He also refuted claims that the state will pay high interest to CIMB in borrowing RM392 million.

Liu said that, in a 'round-tripping' exercise, the money never leaves the bank. The government will not have to pay interest, except perhaps for the two days the money is made available for accounting purposes.

'Assets can be appropriated'

On speculation that Talam will not be able to repay the state government, Liu said the property developer does not have cash, but does have substantial real estate assets.

“Talam has a very substantial land bank. We will recover the RM392 million by appropriating its real estate assets.”

Liu also said the Selangor government is only recovering the money owed to the state agencies, not buying Talam's debts or acquiring the company.

He explained that the exercise was not announced earlier was because its success depended on secrecy, as is common with corporate financial transactions.

“There is no hanky-panky involved, everything is transparent,” he added.


8 comments:

Anonymous said...

Saudara TB

MasyaAllah, apa bezanya Pakatan Rakyat dengan BN? Tak kan SU Agung PKR teruk perangai macam ni? Soalan saya seterusnya, apakah PR punyai modal insan yang mencukupi dari kalangan ahli2nya untuk mentadbir negara jika menang PRU 13 nanti?

Kalau tak cukup kepakaran, jangan cuba berlagak pandai. Rosak negara.

Akhir sekali, dedah terus dedah Saudara TB.

Lancang Biru

Awang Sulong said...

Lancang Biru .... saya nak tanya Lancang Biru .... kalau betul BN tu hebat punya ramai hulubalang yg saudara gelar modal insan tuuu .... siapa ahli2 BN yang hebat tuuu .... cuba listkan kat sini siap dengan no ahli umno/bn saya nak tengok ... tapi minta maaf ... tolong jangan listkan kakitangan kerajaan ....

ariffz said...

http://politikhancuss.blogspot.com/2009/11/benarkah-akan-berlaku-pembubaran-dun.html

Org Melaka said...

Ana tengok org2 PKR ni individualist lah...betul la kata Tun Dr M...."PKR will do everything to achieve their aims in life, legally or illegally...", semenjak March 2008 lagi, parti yg paling banyak masalah ialah PKR, no wonder UMNO dok target depa jaaa...

Anonymous said...

eh x boleh jadi ne. patut kena buat egm atau seminar khas macam PAS buat, baru betul

Anonymous said...

PKR ni bukannya hebat sangat.. bekas2 ahli UMNO gak tu perangai sebijik macam UMNO.. Tengoklah wakil2 rakyatnya yang menolak PKR sejak akhir2 ini.. 2xlima je ngan UMNO..duit je dorg pkir

Amin Ahmad said...

Bro,

Dari segi prinsip ekonominya, saya rasa persoalan yg dibawa oleh Dato' Saleh adalah persoalan yg kuat. Dan tentu saja ia boleh diperdebatkan.

Bagi saya, jika ada persoalan yg mungkin saya nak argue pun ialah tidak perlulah keputusan kerajaan Selangor, parti nak masuk campur secara berlebihan.

Ya, suka atau tidak parti-lah yg akan mempertahankan kerajaan. Justeru, secara prinsipnya, tidak salah Dato' Saleh mempersoalkannya.

Rasanya semua korporat tahu siapa Dato' Saleh yg pakar dalam memulihkan (turnaround) sebuah syarikat hatta di luar negara pun khidmatnya digunakan.

Sekadar menjelaskan.

Anonymous said...

Don't think the Selangor government dare take the risk of being thrown out of the MACC building.

With UMNO breathing down their neck, trying to topple the Selangor state government, don't think they are that brave to steal any money under the watchful eyes of UMNO!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.