Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Saturday, November 21, 2009

PAS Umpana Tun Teja. Bloggers Umpama Hang Tuah. Mahu Menyelematkan Tun Teja Dari Megat Panji Alam, Anak Raja Terengganu

Saya baru menonton filem “Hang Tuah”. Dalam filem itu dikisahkan Raja Melaka masa itu mahu menikah dengan Tun Teja, anak Dato Bendahara Negeri Pahang. Tapi, lamaran Raja Melaka ditolak mentah, mentah kerana Raja Pahang pada masa itu sudah pun menitahkan supaya Tun Teja dinikahkan dengan Megat Panji Alam, anak Raja Terengganu.

Maka, Hang Tuah, telah mengambil keputusan untuk menyamar sebagai Pahlawan Melaka yang dimurkai Tuanku Raja Melaka. Dan diterima masuk ke rumah ayahnya Tun Teja.

Tun Teja pula tidak suka untuk dinikahkan dengan Megat Panji Alam. Tun Teja menangis sepanjang masa kerana mengenangkan nasib beliau yang akan dinikahkan dengan MEgat Panji Alam, anak Raja Terengganu.

Maka, setelah duduk di rumah Tun Teja, berjayalah Tun Teja dipikat oleh Hang Tuah dan akhirnya berjayalah Hang Tuan menyelamatkan Tun Teja dari menjadi mangsa Megat Panji Alam, anak Raja Terengganu.

Pengajarannya, Bloggers terpaksa “Berkorban Apa Sahaja” demi menyelamatkan Tun Teja dari dimangsakan oleh Megat Panji Alam, anak Raja Terengganu.
Izinkan saya menutup artikel ini dengan sebuah pantun yang diungkapkan oleh “Hang Tuah” dalam filem tersebut:

Negeri Pahang Aman Sentosa
Kaya Dengan Tumbuh-Tumbuhan
Niat di Hati Nak Buat Lah Jasa
Mudah-mudahan Tuhan Kabulkan

Tulang Besi

ps Politik ni sama sahaja. Baik zaman Kesultanan Melaka, baik sekarang. Ada konspirasi nya, ada khabar angin nya ( Tun Ali berkata dia dengar cerita bahawa Hang Tuah ke Gunung Ledang sebab tergila-gilakan perempuan darat), ada “akal” nya ( Dato Karma Wijaya mahu menggunakan Melor sebagai jalan memerangkap Hang Tuah), ada hasad dan iri hatinya (Tun Ali iri hati sebab Tuanku suka pada Hang Tuah padahal Hang Tuah orang baru).

Setelah 600 ratus tahun, politik Melayu masih tidak berubah.

19 comments:

kabuspagi said...

Salam..

Sungguh menarik Jalan cerita Tulang Besi.. Tapi apa yang lebih penting Allah telah berpesan supaya kita jangan ada Hasad dengki dan iri hati di dalam lubuk hati kita dalam apa jua perbuatan dan tindakan serta dalam kita bermasyarakat saya bagi contoh :-

1. Urusan Muamalah : jika kita ada perasaan dengki dan hasad makan kita bangsa dan mayarakat kita tak akan berjaya kerana dalam hati kita ada perasaan ingin menjatuhkan antara satu sama lain. kita akan bersaing untuk menambat hati pembeli atau kalau kita sebagai pembeli kita akan membeli barangan yang sebulu dgn kita sahaja.. memang kita akui bersaing memanglah perlu tapi biarlah secara positif... tapi kalau dah sampai guna bomoh dan sebagainya itu adalah tak sihat... dan ada juga di kalangan kita beriaga dan membeli melihat bendera yang dibawa.. jadi perkara ini tak sihat..
2. Melaksanakan Fardu kifayah : fardu kifayah adalah amat memerlukan persefahaman di kalangan masyarkaat tetapi jika disebabkan perbezaan bendera yang di bawa kadang-kadang fardu kifahya seolah-olah terhalang walaupun perkara tersebut diperlukan bersebelahan rumah kita.. kerana ada perasaan dendam, hasad dan dengki di hati masyarakat kita..
3. walimatulurus - disebabkan perasaan dengki, dendam dan hasad di sebabkan bendera yang di bawa.. masjid yang hendak dibina kadang-kadang tergendala kerana berlainan bendera antara kontarator dan tuan tanah..

jadi daripada sedikit penjelasan di atas maka adalah amat penting kita bersatu padu demi memastikan agama, bangsa dan negara akan terus maju dan makmur..

penyu teranung said...

mung jangang main sentimen kenegerian sini yer Tulang !

aper mung ingat al-marhum Megat Panji Alam tu dulu jahat ?...dan skrg mung nok kaitkan TG Hadi, Ust Harun Taib, Mustafa Ali, Ust Abu Bakor Chik pun jahat ?

mung ni Tulang memang basser NATANG !

aku cabor mung balik ke Malaysia...
jangang berkukok kat luor pagor jer...tu Suwardi nok samang mung tu, kalu berani balik laa !

Tulang Besi said...

Penyu,

Mu tau dok beghapa ghamai org PAS Tranung ni benci ulat taik kat puok2 mung name tu.

Kalu tidak takkang harung taib pun kena booo?

perompak harta rakyat said...

Mudah-mudahan Allah melembutkan hati Hadi Awang dan 2-3 kerat pengikutnya untuk berundur seberapa segera untuk kebaikan jamaah...

Anonymous said...

Dulu NA dan geng2 kata Ust NASA dinasihatkan agar tidak datang ke Manik Urai,takut dikhuatiri di boo.Abd Fatah Harun kata Ust Nasa tak dtg krn malu mata..Akhirnya Allah tunjukkan siapa pembohong, ust nasa masa tu jalani pembedahan di hospital sbb tu tak dpt dtg.(moral-jgn percaya bulat2 dari golongan berita yg disampaikan sblm disiasat terlebih dahulu) terutama si Tulang Besi

- Besi Tembaga

Anonymous said...

Besi tembaga,

Nasha tak payah sibuk sibuk nak pi Manek Urai. Yang bagan pinang negeri asal dia tu apa jadi? orang berhempas pulas die g oversea..

Anonymous said...

perompak harta rakyat,

susah bro bile kite di atas,bile kite tgk org2 bwah nie kecik mcm semut je,bile kite dpt rase sgala2 nye,baik kuasa,harta mau pmpuan,pastu nk disuruh trun...

kalu di jepun atau di europe,prkara cmnie bole brlaku..tapi kalu di mlaysia..kena pakse turun bru turun..

-zargus-

Anonymous said...

Memeranjatkan!

Konspirasi pertemuan antara pegawai-pegawai JPM dengan pimpinan PAS Kelantan di rumah Pak Nik Husin L'gar sehari sebelum Najib berada di KB beberapa bulan lalu.

Konspirasi untuk "mengawal" TGNA dan menjatuhkan YB Husam!

Antara yang hadir Ust Nik Abduh, Ust Saari Mustafa, Azhar Botak dan seorang exco Kelantan.

Apakah yang berlaku sekarang di Kelantan ialah direct result dari perancangan di rumah Pak Nik Husin.

Apa pula misi Azhar dan Pak Nik Husin ke Moroko beberapa hari selepas pertemuan dengan 5 pegawai JPM di atas?

Kasssim Slamat

Anonymous said...

Memeranjatkan!

Konspirasi pertemuan antara pegawai-pegawai JPM dengan pimpinan PAS Kelantan di rumah Pak Nik Husin L'gar sehari sebelum Najib berada di KB beberapa bulan lalu.

Konspirasi untuk "mengawal" TGNA dan menjatuhkan YB Husam!

Antara yang hadir Ust Nik Abduh, Ust Saari Mustafa, Azhar Botak dan seorang exco Kelantan.

Apakah yang berlaku di Kelantan sekarang ialah direct result dari perancangan di rumah Pak Nik Husin.

Apa pula misi Azhar dan Pak Nik Husin ke Moroko beberapa hari selepas pertemuan dengan 5 pegawai JPM di atas?

Kasssim Slamat

Anonymous said...

Itulah..
Itulah politik tidak tahu mana batasnya, oleh itu tak payah cerita pasal nak bela Islam kalau gayanya sama saja dengan orang lain; penuh konspirasi dan tipu helah. Jangan salahkan sesiapa kalau PAS pun diselubungi konspirasi.. Itulah..kuasa menjadikan kita angkuh... dan pengaruh menjadikan kita sombong... sedarlah golongan ulama..Apakah yang anda cari sebenarnya.

Anonymous said...

Salam sedara seagama dan sebangsaku...

Tidak akan tertegak islam diMalaysia selagi dalam hati kita masih tersembunyi walaupun setitik perasaan dengki dan irihati sesama sedara seagama..apalagi sebangsa... Rasulullah tidak pernah membawa agama Allah dengan perasaan marah, benci dan dendam sebaliknya dengan rendah diri dan lemah lembut sehingga hati2 yg keras seperti Saidina Umar akhirnya tunduk pada kesaan Allah... bukankah itu juga sunnah rasulullah yg harus kita ikut..? Sekiranya kita dapat mengawal hati dan perasaan kita dari sifat2 iblis ini maka kita ada seramai hampir 10 juta kaum kafir yg boleh kita lembutkan hati mereka utk menerima islam diMalaysia ini... setiap dari kita berceritalah dan tunjuklah keindahan islam pada seorang kawan kita yg belum islam...bukankah itu juga berjuang namanya...bukankah kita hanya membuang masa dan menghabiskan usia kita dgn sia2 utk memakihamun sesama kita sambil mendabik dada kononnya..."Akulah pejuang islam..."

Azahar

muhaimin said...

Saudara, biarlah derhaka seperti Jebat. Bertahun berkhidmat, berabad hina. Penghujungnya mulia jua.

Rozana said...

Disebabkan kebanyakan blogger hanya menulis daripada perspektif diri dari sumber yg terhad, maka kebanyakan isi blog boleh dikatakan tiada authentic. Ibarat longgokan sampah. Tapi dalam sampah masih ada barang berguna seperti besi buruk dan recycled items. Jadi kita sebagai pembaca blog mesti pandai mengutip item yg berguna dan mesti ada sistem antibodi yg tinggi kerana bergelumang dlm longgokan sampah.
Btw, kita tidak boleh nafikan blog spt kita tak boleh nafikan handphone sekarang ini.

dusunraja said...

Megat Panji Alam Anak Raja Terengganu yang dimaksudkan .
Oleh Man Panjang ialah DR SYED AZMAN SYED AHMAD NAWAWI.

Adun Batu Burok, Istana beliau terletak Depan Pasaraya Maydin Kuala Ibai, Kuala Terengganu, belakang rumah teres 2 Tingkat.

Istana beliau mengalahkan Istana Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Anonymous said...

Hang Tuah tu kuat bodek sultan...

ilmiah apa yang nak disampaikan wahai TB..
ini semua penyakit TB(batuk kering)

Tinta Hitam said...

Tak berap kena analogi tu.PAS tidak lah lemah spt Tun Teja.Blogger pula tak semuanya spt Hang Tuah yang setia membuta tuli.Mega tPanji Alam pula tidak lah jahat.Cuma berbeza pendapat shj.

Cuma satu shj pasal blogger ni yg saya nak komen.Ada dua jenis blogger yang menyokong PAS. Sila layari blog saya untuk keterangan lanjut...

http://tintahitammy.blogspot.com/

nasir said...

Dah kemaruk nak cari perumpamaan ka . Tun Teja tunang dilarikan Hang Tuah orang asing . Lepaih nie sapa2 yang rasa ada perempuan yang tak nak kahwin boleh pi cari pastu bawak lari .. mungkin ini ajaran baru dalam islam .. melarikan tunang orang . Sedangkan nak mengganggu perempuan yang dah bertunang pun Allah larang dan Rasulullah keji ... inikan sedap2 bawa lari lah pulak .


dah habis karan nak ngumpat la tu .

Anonymous said...

Pengajarannya, Hang Tuah sanggup membuat apa sahaja kerana 'ketaatan kepada Makhluk'

Hang Tuah sanggup melarikan tunangan orang walau berdosa

Hang Tuah sanggup meredah lautan meskipun pakaian Tun Teja Koyak Rabak

Hang Tuah membawa Tun Teja menempuh ribut dilautan walaupun sampai tercalar-calar tubuh Tun Teja.

Ye betul, Hang Tuah bertindak menghalalkan cara. Nauzubillah.

Dimanakah Kuburnya...sedangkan Nabi Muhammad pun ada Makamnya.

Diakhiri dengan serangkap Pantun:

Tangkap Ikan Haruan
Dapat si Ikan Keli
Kalau salah haluan
Cari Tok Guru, belajar lah lagi.

Seorang Pemuda Dari Gelang Patah

Ibnu Ahmad said...

aduih....umno pun serang pas, ahli pas sendiri pon serang pas, apa kejadahnya..
Insya-Allah tahula, ahli syura PAS buat keputusan, kita ni ilmu sikit ja..tulisan pun nilai macam najis ayam aje..tak perlu la kutuk2..buat kerja dakwah...ramai lagi manusia Islam sesat dan jauh dari Islam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.