Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Tuesday, December 8, 2009

Ramai Belia Melayu Mahu Meninggalkan Malaysia?

Artikel Malaysiakini yang terbaru ini saya dapat hayati dengan baik. Saya melihat trend meminta kerja di luar negara ini semakin popular di kalangan professional Melayu di Malaysia. Malahan, yang saya tahu, ramai yang dihantar JPA atau university untuk mendapat PhD di luar negara tidak pulang ke Malaysia malahan sanggup bekerja di luar negara dan membayar hutang mereka kepada JPA atau pihak universiti.


Trend ini amat menghairankan? Ini kerana sepatutnya orang Melayu lah yang berebut-rebut untuk kembali dan bekerja di Malaysia. Bukankah orang Melayu ada perlindungan dari DEB?

Apa yang saya nampak, DEB lebih menguntungkan kroni dan UMNO. Segala projek2 yang besar-besar di beri atas dasar politik dan di “sub con” pada kroni. Hasilnya, segala kekayaan yang turun dari DEB hanya pergi pada sekumpulan UMNOPUTRA yang mempunyai koneksi dengan orang-orang yang berkuasa.

Hasilnya juga orang Melayu sendiri tertekan dari segi ekonomi apabila hidup di Malaysia. Kos hidup semakin tinggi dan gaji serta pendapat tidak berubah banyak sejak beberapa tahun lepas. Kos pendidikan tinggi juga meningkat dan kos menghantar anak2 ke sekolah juga semakin tinggi.

Yang lebih menyedihkan, kos perubatan juga semakin meningkat. Bukan kah sekarang ini kita harus membayar insuran bagi kegunaan kemudahan kesihatan anak-anak dan keluarga mereka.

Pendeknya, banyak sumber negara digunakan untuk membangun benda dan bangunan pada kos yang terlampau mahal dan membazir. Sedangkan sumber itu sepatutnya digunakan untuk membuat hidup rakyat Malaysia lebih baik dan terjamin.

Di negara-negara Eropah, walaupun rakyat mereka terpaksa membayar cukai yang tinggi, tapi:

a. Pendapatan rakyatnya tinggi
b. Kos sara hidup rendah kerana harga barang-barang murah
c. Pendidikan mereka percuma sehingga ke universiti
d. Tidak perlu risau pasal hari tua kerana di waktu tua, kerajaan akan memberi
wang untuk sara hidup
e. Korupsi berada di tahap minima
f. Kos perubatan percuma
g. Harga kereta dan rumah juga murah. Tak perlu bayar untuk 30-40 tahun untuk
memiliki rumah. Tak perlu tunggu 5 tahun untuk memiliki kereta.

Semua ini berlaku kerana korupsi di kerajaan mereka adalah minima serta rakyat mereka peka dengan apa yang dilakukan oleh para politikus mereka.

Ni negara kita, walaupun negara kaya dan rakyat tidak ramai, namun rakyat di bandar-bandar sudah merasai peritnya kehidupan dengan kos sara hidup yang semakin meningkat serta ekonomi yang sudah berapa tahun tidak berkembang.

Sememangnya kita wajib menghapuskan korupsi dan salah guna kuasa. Perkara-perkara ini akan menghancurkan negara serta membuat kehidupan rakyat semakin melarat.

KErajaan Malaysia mahu mengadakan GST dalam keadaan pendapatan per kapita rakyat Malaysia tidak setaraf dengan rakyat di negara-negara Eropah. Alamat, lagi miskinlah rakyat Malaysia nampaknya.

More young Malays are quitting M'sia
(http://www.malaysiakini.com/news/119210)

Aidila Razak
Dec 7, 09
6:16pm
special report Last week, Deputy Foreign Affairs Minister A Kohilan Pillay told Parliament that the number of Malaysians who have given up citizenship this year has almost doubled that in 2008.

This does not come as a surprise to many - the shock lies in just who is leaving the country now and for what reason. (http://www.malaysiakini.com/news/118815)

DAP secretary-general Lim Guan Eng (right) had previously brought up the brain-drain issue with the federal government, citing this as evidence that the New Economic Policy (NEP) has failed.

Even in 2007, Guan Eng had argued (http://www.malaysiakini.com/news/74350) that the NEP has failed to address hardcore poverty. He said it only benefits a select group of people to the detriment of non-bumiputeras who then take their expertise elsewhere.

The NEP is no longer cited by non-bumiputera emigrants alone - increasingly, young Malays are contributing to the brain-drain because of the 'backlash' of the affirmative action policy.

“It is very depressing to be Malay now. Everything about the Malay identity is disappointing, because other races view us as helpless and incompetent... a sort of backlash from the NEP,” said potential emigrant Natasha Adnan.

The 25-year-old engineer, a top scorer throughout her student years, said that she is “50-50” about moving abroad. That will depend, she said, on whether she or her partner can secure a job abroad in the immediate future.

Natasha is part of what registered migration agent Robert Chelliah sees as a slight but rising trend of young Malays migrating.

The agent, who has 30 years of experience, said this is in stark contrast to the situation five years ago, when it would have been very surprising if a Malay person walked into his office.

Chelliah (left) is quick to add that this is not necessarily because they are unhappy with conditions at home. Rather, he said it is a growing trend arising from increased mobility and the globalisation of labour markets.

“Young people today plan their lives wholesomely, and will move to places where they feel award them more life opportunities,” he said.

Indeed higher salary packages and job satisfaction are the reasons cited by Chelliah's younger clients, regardless of ethnicity.

He said they tell him of a sense of “hopelessness and stagnation” and the existence of a “glass ceiling”.

Natasha agreed, saying that capable younger employees are bypassed due to emphasis on seniority and “saving face”.

An employee in a multinational company, she said a higher salary is a big pull factor, not so much for the money but for the feeling of being paid her worth.

This is a view shared by Malaysian Employers Federation executive director Shamsuddin Bardan, who told a Singapore daily last month that the key issue in the Malaysian brain drain conundrum remains the salary differential.

'Conservatism and instability'

Centre for Policy Initiatives director Lim Teck Ghee said, however, the quantum of salary is just one of many factors for the exodus from Malaysia.

“Amongst these push factors are likely to be concern for their children's education and future, disillusionment with the country's main social and economic policies and a lack of faith in the institutions running the country like the police and the judiciary,” he said.

This is true in the case of younger families with whom Chelliah works, who tell him they are anxious about the education system, which they see as “constantly chopping and changing”.

Many also do not think that the Malaysian education system can secure their children's future in an increasingly competitive global labour market.


Natasha conceded that her desire to move is more complex than just economics, as she is packing up partly because she no longer feels in control of her life.

“People don't expressly curb freedom, no one says it, but I am constantly aware of what I can or cannot do… I can't hang out with a friend who happens to be male without inviting negative perceptions,” she said.

Interestingly, this is a push factor not only for Malay and Muslim emigrants. Even young non-Malays like Karen Tee, 28, attribute their decision to prevalent conservatism.

With a master's degree in human resources, she has chosen to move to Australia mainly because it will provide her with more security, in terms of the low-crime rate.

“I like the fact that I can hail a cab at midnight and not worry about being raped or kidnapped,” said Tee, who has applied for permanent residency.

More than that, she said she appreciates “not feeling threatened” as her rights will always be secured, despite she will be part of a small minority in Australia.

Her parents too feel the lack of security, and are also growing anxious over what they perceive to be “increasing political instability”.

“My mother is considering moving the whole family to Australia because the future is very uncertain in Malaysia,” she said, supporting Chelliah's claims that the number of middle-aged emigrants are also on the rise.

'Piecemeal efforts not working'

While the government appears to be aware of what Lim calls the “haemorrhaging of vital skills and talent”, attempts to retain talent have only reached limited success.

Technology and Innovation Ministry secretary-general Madinah Mohamad (right) said in a speech in June that government programmes in place since 1995 has thus far attracted only 1,286 Malaysian and foreign experts.

This is a small number when compared to the estimated 20,000 Malaysian researchers, scientists and engineers who are residing abroad, according to a 2008 study.

Among the reasons for these failed attempts, Teck Ghee said, is the lack of a holistic approach.

If the government is serious about curbing the brain-drain, he said, these “piecemeal solutions” should be assessed independently to determine their effectiveness.

The first step however, is to declassify data on migration, which is currently under the Official Secrets Act, to allow researchers to study why people are voting with their feet.

“It does not require rocket science to address some of the causative factors (of emigration) - only strong political leadership truly committed to an inclusive 1Malaysia concept,” he said.

23 comments:

zakwan said...

Wit UMNO in power,being a Malay sucks

Sebal said...

Salam, TB, Tajuk ini gue emang setuju and sokong 1000%.

Sebab gue salah sorang dari pada beribu anak melayu and anak malaysia,,,sebab bukan melayu aje..tapi termasuk cina and india.

Klo gue dlm bidang telekomunication.

checklah d middle east, asean country, cina, africa, south america..ramai engineer malaysia yang kerja dlm bidang telekomunikasi ni..sebab d malaysia gaji rendah..and terlalu banyak PHD ..and policy bodoh telekom, sapa yang dah berhenti tak bolih joint telekom balik..kecuali yang ada cable besar aje bolih joint semula.

Ini baru bab, telekomunikasi, tak masuk, finance, oil and gas, medicle ..ahh banyaklah..termasuk education..malaysia sapa mau masuk kerja dgn GLC or Gov..must have connection..

Grand Marquis said...

It is so easy to just pinpoint to DEB without the need to give any supporting fact.

Kalau DEB di mansuhkan, nescaya lagi ramai orang Melayu akan berhijrah ke luar negara.

Anonymous said...

Ok !isu yang ni pro. la sikit,walaupun ambo orang kampung je!
Apa sebab masalah migrasi golongan pro.ini terjadi?
1.Orang pro.seperti doktor dll,adalah orang yang pandai!Otak "cream"! PMR "straight A",SPM "straight A".Cemuih diperintah oleh orang yang tak berapa pandai!Tenguk dalam organisasi kerajaan lani!Bos lulusan sastera,orang bawahan lulusan sains!Tenguk!Gang akauntan,gaji besar dari doktor atau jurutera!Waktu sekolah dulu sapa yang lebih pandai?Geng sains sosial atau geng sains tulien?Last sekali geng sains sosial(akauntan )yang gaji lebih dari doktor!!!
2.Berbalah sesama melayu!!!Akibat perbezaan politik!Akibat perbezaan mazhab!Lama-lama jadi macam Pakistan,berbunuh sesama Islam!!!
3.Tenguk pula dalam barisan pemimpin politik hari ini?Lulusan mana yang ramai?Mana yang lulus Dr!(bukan DR-kena tau beza no!)Adalah berapa kerat!!! Adapun,tak berada dalam golongan yang buat keputusan!Baik dlm pas atau umno!Apa terjadi,lahirla pemimpin yang cakap tak serupa bikin dalam segala hal!!!! Cakap paling pandai dalam dunia,hasil kerja!Yelek!!!!
4.Tenguk pula orang harapan DEB hasil anak didik Mahadir atau Anwar dulu!!!Tajuddin Ramli,Halim Saad,Amin Syah ,dok mana depalani?Harap boleh bina syarikat,bina organisasi atau kilang,boleh meramaikan pekerja melayu!Bila dibagi peluang,dibagi hutang berbillion,korupsi,lawan beli jet pribadi!Last sekali naik turun mahkamah,rasuah berjuta!Takpa la,bekalan untuk anak bini,tujuh keturunan tak habis!!
5.Jenguk pula dalam blog che Det!Ratusan terpegun dengan kejayaan proton!!Pandai mahadir,harga proton di Malaysia,60-70,000,di siam 40,000 je!!!Satu lagi Che Det anak beranaktu pakai proton ka!!Pandai juga che detni,nak komen,susah bukan main!!!!kena siasat macam CIA atau FBI!Siaan seorang Ir.yang memberi komen membina tentang proton,dilanyak oleh "pempesona" che det!
6.Kemudian,berbondong-bondong,pakat ramai-ramai menaruh harapan pada pemimpin pas pulak!Dulu masa susah,kita hidup cara Islam,zuhud,takwa seperti Nabi muhammad dan para sahabat!Masa ada peluang( macam-macam peluang,gula-gula dunia,fikir sendirilano apa dia...) ada didepan mata!Lain pulak jadinya!Cara hidup boleh lawan puak umno pulak!!!Boleh percayaka???

HABISTU PUAK BIJAK PANDAI PUN LEBIHSUKA BERHIJRAH!DARI KENA BOHONG DARI PUAK SESAMA ISLAM,LEBIH BAIK DITIPU PUAK KAFIR.
PUAK KAFIR DAH TAU,ITU KERJA MEREKA,MEREKA MANATAU TENTANG BAB NERAKA ATAU SYURGA,PUAK ISLAM NI!!!!!!!SUSAH SIKIT!!!!(JANGAN TAKUT,MESTI ADA DALIL ATAU AL-QURAN YANG MENGHALALKAN SEMUA PERKARA!!!!!!)
ATAU DEPA DAH JENUH TERSENYUM SENDIRIAN,MEMIKIRKAN KEBODOHAN ORANG MELAYU DAN ISLAM DINEGARANI!!!!!!!!!!!


-Orgkampungje!
sekadar renungan,

-orgkampungje!

Reformis Jalanan said...

Tulang Besi,


InsyaAllah saya akan menjadi salah seorang daripada mereka. Bosan dengan negara ini.

Anonymous said...

Natasha Adnan cakap

"I can't hang out with a friend who happens to be male without inviting negative perceptions"

-------------------------
Kesian Natasha,nak happy2 dengan lelaki pon susah.Baguslah pergi overseas,nak buat apa pon boleh.

zakwan said...

Grand Marquis,
If DEB privileges were 2 be delegated 2 all regardless of race wit no elements of corruption n abuse in play,I believe the ordinary non UMNO affiliated Malay citizen will hav nothin 2 worry about

DEB after all made the poor poorer n the rich UMNO warlords richer
Hav u seen Khir Toyol's house?
The guy's a "pendatang" n he's makin money by denouncing his Indon heritage

If DEB is abolished,that wouldn't be a problem 4 the UMNO warlords
They've already shipped their large stack of cash 2 some Swiss bank account
Even each of the Mahathir clan has a bank account in Israel's national bank

But u'r right
Supporting facts r needed
Hopefully TB can provide that info

Anonymous said...

Especially in oil & gas, where the Middle East is paying 5 times more the salary. Not to mention NO income tax, free housing and much cheaper & better cars, at least 3 times.
Kiblat same gak beb, kat Ka'abah.

Anonymous said...

Ynag mansuhkan DEB tu bukan ke si najib tun razak pengkhianat bangsa, agama dan negara!

Anonymous said...

Biarlah diorang pigi, nanti anak2 kita boleh ganti, kalu tidak anak kita tadak kerja. Lagipun itu orang tiada patriotik punya. Dok sini pun menyusahkan, basa tak sedar diri.... dgn syarat duit kita dia bayar balik...pigi mampus lu

fadli said...

ramai gak org singapore migrate keluar.... pasal DEB gak ke atau ketuanan apa tah

http://www.littlespeck.com/content/people/CTrendsPeople-080906.htm

Anonymous said...

sebenarnya tujuan DEB adalah baik... tetapi telah disalahguna oleh UMNO.

Jika diteliti tujuan penubuhan DEB adalah untuk semua kaum untuk membantu mereka yang miskin dan ketinggalan... tetapi telah dihijack oleh UMNO sebagai untuk Melayu, bumiputra... padahal yang untung adalah orang UMNO sahaja...

Mike Tan said...

For Fadli,
It's true that many Singaporeans ship out each year but not because
of discriminating policies.

Those left were generally wanting
a less stressful atmosphere due to rat race and lack of space,personal or otherwise. The country is tightly run like a big corporation. The ultimate aim is to make more money.Big part of the population worked their whole life to own a roof over their heads.

Stiff competiton starts right from
primary education.Thus,some with the marketable skills and talent wanting a less stressful life emigrate.But the country continuously to attract forein talents to fill the void.30% of medical specialist and uni lecturers are Malaysian by the way.

Anonymous said...

Salam,

Dulu saya pernah bekrja di luar negara juga, Banyak tempat dari Korea Selatan, Britian, Eropah hingga ke Amerika Syarikat. dan sekarang balik ke Malaysia, tapi membuka firma sendiri

Saya rasa tidak ada kena mengena dengan DEB, lebih kepada peluang dan keinginan.

Kita boleh berjaya walaupun di Malaysia dengan syarat kita tekun dan jangan terlalu bergantung kepada projek kerajaan semata-mata. Masaalah orang Melayu terutamanya hendakkan kekayaan dan keuntungan cepat bukan meneroka peluang untuk membina perniagaan dan diiktiraf disemua peringkat. Kejayaan kecil kita sekarang sepatutnya diteruskan oleh generasi akan datang untuk membuka lebih banyak peluang di seluruh dunia.

Masaalah kroni ada dimana-mana. Di Amerika, Eropah tambahan pulak di Asia barat dan Asia.
Jangan kita lupa masyarakat luar tidak akan memerima kita selagi kita tidak lebih dari mereka. Tambahan pula jika kita bangsa Melayu. Kalau bangsa Cina sekalipun, setakat sama standard, orang Malaysia tak akan diterima kecuali kalau kita menjadi buruh murahan.

Lebih baik kita bersatu hati dan tenaga membangunkan negara ini dengan semua acuan yang ada; Cina, India dan Melayu daripada kita asyik membebel soal politik yang remeh temeh

Peluang di Malaysia terlalu nipis dengan kebanjiran banyak syarikat luar dan persaingan diantara kita sendiri, tapi jika kita berusaha, saya yakin Allah merestui kita dan menurunkan lebih banyak ilmu yang boleh kita terokai.

Anonymous said...

setuju. wa pun salah sorang daripada anak melayu yg merantau. hidup macam robot di negeri sendiri, lebih baik hidup sebagai manusia di negeri orang.

muhammad said...

Setuju TB.

Di negara yg lebih baik situasinya dari Malaysia, sama ada:

a) Pendapatan rendah dan kos sara hidup juga rendah

b) Kos sara hidup tinggi tapi pendapatannya juga tinggi

Di Malaysia, pendapatan sebahagian besar rakyat tak seberapa, DAN kos sara hidup yang tinggi. Bayangkan,even bagi seseorang yg berpendapatan RM2-3k sebulan, selepas ditolak bayaran kereta dan rumah, berapa banyak yg tinggal? Biasanya tak banyak lebih dari 1/3. Itu belum dikira perbelanjaan harian dan biaya anak2.

And who should we thank?

Grand Marquis,

Yes, It is easy to blame DEBfor this. It's even easier to blame UMNO/BN.

"Kalau DEB di mansuhkan, nescaya lagi ramai orang Melayu akan berhijrah ke luar negara."

It's really easy to say this without the need to give any supporting fact, isn't it?

Grand Marquis said...

Amat benar apa yang ditulis oleh saudara Anon 1:42 AM.

To Mike, I, have stayed in oversea an I never heard of any Malaysian left the country due to discriminative policy or DEB. But I do know a lot of Singaporean especially Malays do that because of the discrimination of Singapore government towards the Malay.

Kita kena faham bahawa situasi Malaysia tidak sama lagi dengan 20 tahun yang lepas. Keadaan sudah menjadi amat kompetitive terutama dengan meningkatnya tahap pendidikan rakyat. Sekarang ni setakat degree dah bersepah. Orang kata sekarang ni, a degree does not guarantee u a job, but just make you eligible to apply for a job (p.s. ramai orang melayu masuk u sebab DEB).

Adalah menjadi lumrah sesebuah negara bila mereka bertambah maju maka rakyat mereka akan keluar untuk bekerja dinegara yang kurang Maju. Dahulu ramai orang barat menjadi expat di negara dunia ketiga seperti Malaysia. Tetapi hari ini, bila rakyat Malaysia dah bertambah maju dan boleh buat banyak kerja yang biasa di buat oleh expat barat suatu ketika dahulu, orang-orang Malaysia ni pula ke negara-negara dunia ketiga yang lain untuk bekerja.

Cuma satu perkara yang positive ialah expat Malaysia diluar negara, khususnya di Asia Barat hampir semuanya golongan profesional. Tidak seperti Bangladesh yang hampir semuanya kategori labour.

Kita boleh salahkan DEB atau UMNO atau apa pun, tetapi usaha pemimpin yang lampau banyak memberikan kesan kepada apa yang kita kecapi hari ini. DEB walaupun dikatakan menguntungkan kroni 2-3 kerat juga telah banyak memberikan peluang kepada orang Melayu dalam pendidikan dan menceburi bidang professional. Hari ini, GLC seperti Telekom, TNB, Petronas hampir 90% pekerjanya (atau lebih) Melayu. Kalau tak de DEB, munkin hanya 30% Melayu. Yang 60% tu mungkin sekarang ni tengah tanam jagung di kampung. Satu lagi yang ramai tak sedar ialah DEB juga banyak menguntungkan orang India, terutama dalam bidang pendidikan. Ramai anak-anak india masuk universiti dengan result yang sangat mediocre.

Saya bukan nak kata DEB ni tak ada cacat cela, tapi kita kena adil. Apa yang tak betul tu kita betulkan. Tetapi jangan kerana kelemahan tertentu kita nak mansuhkan terus.

Ramai yang dok sibuk nak mansuh DEB adalah orang yang juga pernah mendapat manfaat dari DEB sama ada masuk universiti dan mendapat biasiswa kerajaan walaupun result periksa tak hebat mana ataupun mendapat kerja di kerajaan atau GLC sekalipun kurang layak.

Dan saya yakin, geng-geng yang dikatakan IRC di UK, dan entah apa-apa jemaah di US, UK tu semua dapat pergi oversea pun atas DEB. Itu belum kira berapa ramai ustaz PAS yang dihantar kerajaan untuk belajar di Timur Tengah.

Kita bukan nak depa ni balik ampu kerajaan. Tapi kalau nak kritik pun, at least be fair.

Kepada Melayu yang nak sangat mansuh DEB, kita cabar mereka bentangkan resume mereka dan kita tengok, adakah mereka ini pernah mendapat manfaat dari DEB sebelum ini?

Grand Marquis said...

Kepada Muhammad,

Kena tahu apa itu accusation and prediction. Accusation needs proof. Prediction needs rational.

Menyalahkan DEB sebagai sebab belia Melayu mahu meninggalkan Malaysia ialah accusation, thus needs proof.

Meramalkan kiranya DEB dimansuhkan akan menyebabkan lebih ramai belia Melayu meninggalkan Malaysia ialah prediction. Prediction ialah suatu yang belum berlaku, jadi mana ada factnya? Thus we need rational.

Anonymous said...

can we not vote BN coming GE13??? will the majority dare to change at least ONCE ?!!!

Anonymous said...

Lets we work together to change the current corrupt & racist BN-govt to a new PR-controlled fed govt...so that we could perhap change all those evils in our country !!!

This is the only viable solution to many problems faced by our country...at least we can see how the new goverment will implement the constitution, control law & order, have a new & fresh policies on economy,education, ect that may have a better impact to the wellbeing of the ordinary malaysian.

Anonymous said...

Salam,

Saya setuju dengan Anom 10:58. Kita semua bersatu jatuhkan kerajaan yang BN sekarang. Mari kita perkukuhkan PR dan jatuhkan BN. Kita patut fokus kepada kemenangan PRU13 dan lupakan segala pengseketaan sedikit sebanyak diantara kita.

muhammad said...

Grand Marquis,

Apparently you missed the sarcasm. Tiada siapa di sini(termasuk TB, jika dibaca tulisannya betul2) yang menyalahkan DEB 100% atas situasi sekarang. Saya tidak menafikan peranan DEB, tapi dalam masa yg sama kita tidak boleh menidakkan kekurangannya, terutama dari segi praktik.

Dan kekurangan dari segi praktik ini, tak perlulah disebutkan lagi siapa yang dipersalahkan.

Both accusation and prediction require FACTS to work on. it's how you choose to interpret each.

And both require elaboration, whther you want to call it proof or rationalization.

"Meramalkan kiranya DEB dimansuhkan akan menyebabkan lebih ramai belia Melayu meninggalkan Malaysia ialah prediction."

Where's your rationalization for this?

"Kalau tak de DEB, munkin hanya 30% Melayu".

Is this prediction?

Hati2, dari sudut aqidah ayat sebegini berbahaya.

Anonymous said...

Benar ,sapa yang mahu kerja di negara sendiri bila gai di luar negara 3 kali ganda lagi tinggi.
PIKIR LA SENDIRI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.