Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Loading...

Wednesday, February 25, 2009

“Selangor PR Government May Have Only 2 Months Left” pt 2

Continuing from Part 1

What’s Going for UMNO in Selangor

It seems UMNO will be able to capitalize on many factors to materialize their evil schemes. Among others:

a. The Selangor Civil Servants : Most still have allegiance to UMNO and their former masters. After all, they use to get real fat by consuming “under table money” and now the trend has stopped. Go and ask all business owners in Selangor and u will see that feeding these civil servants is a must for them to survive
b. The PR policy of not putting politicians in tender committees: As a result, tenders are decided by Selangor Civil servants and they always choose to award contracts to UMNO contractors.
c. The Palace
d. The Police and Law Enforcement Apparatus
e. The Media
f. The Federal Coffers
g. An Army of UMNO contractors who are hungry for projects

So, please do not underestimate UMNO’s ability to create unnecessary havoc in the state administration for their own political gain.

For heaven’s sake, they have unlimited funds to draw from in order for them to carry out their evil plans. So, what’s Rm15mil for an ADUN. It’s pocket change compared to the amount of money at their disposal.

How much do you think they offered Helmi to get those incriminating pictures of you know who? If it’s anywhere below RM 5 mil I’d be very surprised.

For Selangor and all Pakatan leaders, get your heads out of the clouds. UMNO is dying and people at the end of their pitiful rope may do wonders.

Stop assuming that these people will play by the rules. They are above the laws and they will only get dirtier.

If you think that the Elizabeth Wong debacle is dirty, to me that’s just tip of the ice –berg.
They will get dirtier and dirtier.


Problem with Pakatan, NO CLEAR OBJECTIVE


This is their biggest problem. They don’t have a clear objective for the next 5 years. From what I’ve heard, their objective for the next 5 years is flimsy at best.

At least Kelantan PAS under Tok Guru Nik Aziz was very and is very clear on this. Right from the word go, their objective has always been: to retain the state in the next General Election.

This objective has been central to PAS Kelantan and it has manifested itself in every single acts and program PAS Kelantan has undertaken.

I mean Tok Guru has defended the state for 4 terms in a row. There must be something right that they have done for them to be able to accomplish such feat. All that is great with PAS Kelantan is that they got their objective right, right from the very start.

With the current crop of Pakatan states, I’m afraid this issue remains unresolved. None of the current Pakatan State actually has this in mind. And none of them makes such objective central to their effort.

For instance, if they have such objective in mind, then the Perak Pakatan government should have set up a massive and sophisticated communication beareau. But, in the last 11 months, the PErak Pakatan only managed to hire 2 full time staff to run the entire state’s communication programme.

Their state government newsletter were only in the 20k circulation. How could they have managed to combat all of BN's lies that way?.

That is why, flimsy lies such as “giving land to Chinese” gain traction throughout Perak. It was never effectively handled. It became a cancer.

PAS Kelantan since 1990 had worked on their communication program despite the non-existance of the internet back then. They used whatever means they have at their disposal like ceramah, kuliah etc to disseminate their message and combat BN’s lies.

It was unsophisticated but it worked. And why? Because they had their objective very clear right from the start.

It's also amazing how they had a meeting of all MB's under Pakatan Rakyat states and the objective of winning the next election was never discussed.

No one wanted to make this objective as their central theme. Am also worried about KEdah because i don't think they know where they are heading to in the next 5 years.

Pakatan's Communication Apparatus Is Flimsy at Best

Selangor is lucky because internet penetration is high in Selangor. That’s why all of BN’s lies backfired against the Barisan Nasional i.e. azan, pig farm projects etc. But then again, these are efforts made by individuals sympathizers and not the handiwork of the Pakatan Rakyat themselves.

Pakatan Rakyat in Selangor don’t even have their own websites to disseminate correct information about PR’s administration. The MB of Selangor doesn’t even have his own blog. Even the lying Khir Toyo keeps a blog and so does Mat Taib. Why can’t the MB of Selangor have his own blog?

And because of the free flow of information, I feel UMNO Selangor will have no chance of recapturing Selangor in the near future. Which is why, the Mageran option will be their only choice.

In states like Perak, massive newsletters and fliers is the best way to go. PR must spend wisely but effectively on telling the people what the state government is doing. They should have printed their newsletter in the hundreds of thousands and disseminated to the Perak household either by mail or courier.

That should have been their first priority. To estadblish constant communication with their electorate. Unfortunately, this the Perak PR government had failed to do. 11 months was long enough for them to estadblish this machinery but they failed.

And Selangor is replicating Perak’s failure. At least until now.


(End of Part 2)

Tulang Besi

Read more!(Selanjutnya)

Tuesday, February 24, 2009

“Selangor PR Government May Have Only 2 Months Left” pt 1

It’s true. The government may not fall, but Barisan Nasional will do everything within their powers to make our lives very hard to bear in our administrations.

This is one information i received from one of my readers.



Perhaps Change of Power via Democracy Is not an Objective in Selangor


It will take them 8 ADUN to cross over for the government to fall. So, it’s quite a gigantic task to overcome. But what BN can do is:

a. Convict the MB on trumped out charges i.e. Lexus and cows
b. Get the Palace to advice MB to step down
c. When the MB step down, the PKR will name a new MB
d. But, the Palace will refuse the candidate. Instead, the Palace will nominate a new MB
e. The new MB that is the choice of the Palace is well known to us as he comes from one of PR’s component parties
f. At this stage, there will be a constitutional crisis since no new MB candidate can be appointed.
g. Both Palace and PKR will be adamant
h. At this point, BN will declared MAGERAN and administer Selangor from Federal Government
i. The length of the MAGERAN administration will be indefinite.

The above scenario has a high likelihood judging from the tragedy in Perak. The Selangor and Perak Palaces are kin to each other and as such they will act in tandem. Please bear in mind that appointment of MB in Selangor State Constitution is the sole discretion of the Sultan. The Sultan may refuse the nomination of the majority party.

PR’s Weaknesses That BN is Capitalizing

The number one weakness that BN is capitalizing in Selangor right now is COMMUNICATION. The PR’s communication team or effort is puny as compared to the amount of filth the BN is generating via their media.

There is virtually zero communication strategy and initiative being done in Selangor generated by the Pakatan Rakyat machinery. Selangorian are lucky because we have a wide penetration of the internet. As such, MSM has little impact on Selangorian. But, those are personal effort by various individuals.

On the part of Pakatan Rakyat, very little coordinated effort is being made. Very few people are made to be in charge of communication in Selangor. And the effort are puny.

We need millions of fliers, banners, posters, buntings, hundreds of meetings. I mean, the MB does not even have his own blog to counter all lies being generated by the enemy. All attacks against MB, PKR and PR in Selangor goes unanswered.

How can this be? The AK party of Turkey monitors all TV channels seen in Turkey. Any attacks against AK will be answered within hours, first thru the AK websites and after that through various channels.

They have people monitoring the various broadcasts 24 hrs a day. It’s no wonder they are the biggest victors in Turkey.

PLEASE PLEASE I beg of Pakatan Rakyat of Selangor to correct this devastating mistake. This is the same mistake the then PAS government of Terengganu made which led them to their downfall

(End of pt 1)

Read more!(Selanjutnya)

Monday, February 23, 2009

This Could Be The Reason Why SPRM/MACC Chairman Is Practicing Selective Prosecution


A news report from ABC News says that the MACC Chairman's son is currently being indicted in Australia for possession of child pornography materials. An excerpt of the ABC report can be seen here.


Although the Chairman's son has only been indicted, and we do not know why things are the way it is. It could be his son has been framed. A detail report can be read here.

But, knowing UMNO, the case can be used to twist the arm of the MACC's Chairman to act in the interest of UMNO.

I call for the Chairman to resign his commission as clearly he is now exposed to blackmail. My sympathy for his predicament. For all we know, his son was framed for the purpose of blackmailing his father.

A cover-up is also allegded to have happened as reported here.. The article says that the MACC Chairman was helped by the PM office.

To access the report, click here.

Tulang Besi

Read more!(Selanjutnya)

Friday, February 20, 2009

MUFTI WILAYAH BUAT HADIS PALSU ???

MUFTI WILAYAH BUAT HADIS PALSU ???

NOTA: Saya mendapat satu artikel yang sangat baik berkenaan dengan kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan yang terbaru. Saya rasa penyokong2 UMNO sudah melampau tersangat-sangat.

Harussani telah memecah-belahkan PAS dan tindakan beliau telah mewujudkan fraksi UMNO dalam PAS.

Sekarang Mufti Wilayah pula sanggup memalsukan Hadeeth Baginda SAW untuk menyokong UMNO.

Memanglah UMNO ni, agama pun diorang sanggup jual untuk kepentingan duniawi mereka.

Hina puak2 UMNO sangat-sangat.

Terima kasih ke atas AL Bakistani di atas analisa ilmiyyah dibawah. Semoga Allah SWT merahmati anda di dalam usaha anda memerangi pemalsu hadeeth.

(Mula)

Menurut akhbar mStar[1];

KUALA LUMPUR: Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Wan Zahidi Wan Teh berkata perbuatan menderhaka kepada pemerintah adalah satu dosa besar berdasarkan dalil daripada Al Quran dan Sunnah.

Dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata sebarang perbuatan tunjuk perasaan bertujuan mencabar pemerintah adalah haram seperti dinyatakan dalam sebuah hadis yang bermaksud : "Mana-mana kumpulan manusia berarak ke arah Sultan dengan tujuan merendahkannya, maka mereka akan dihina oleh Allah sebelum hari Kiamat."

KOMEN:

Wahai Datuk Mufti!!!

Nak tanya sikit. Ayat Al-Quran dan Hadis mana yang mengatakan menderhaka kepada pemerintah adalah dosa besar?

Wahai Datuk Mufti !!!

Jika wujud Ayat Al-Quran dan Sunnah, apakah tepat tafsiran nas-nas itu dengan keadaan di perak????

Wahai Datuk Mufti !!!

Kalau hadis itu wujud, tolong datangkan perawi hadis, dan dari sumber mana???

Wahai Datuk Mufti !!!

Tahukah kamu tentang dosa memalsukan hadis nabi SAW????

Tak tahu?? tak mengapa, disini di nukilkan Sabda Nabi SAW;

وَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّارِ

Maksudnya;
“Barangsiapa yang melakukan dusta terhadap aku, maka dia telah menempah satu tempat dalam neraka Allah”

(Sahih Al-Bukhari : 107)

Kamu kena ingat wahai Datuk Mufti !!!

Meriwayatkan hadis Doif tanpa menyatakan tentang kedoifan hadis pun sudah dikira sebagai dosa, inikan pula memalsukan hadis nabi.

Yang pastinya, memalsukan hadis Nabi SAW adalah dosa besar.

Wahai Datuk Mufti !!

Kalau benar hadis yang kamu katakan itu adalah hadis, apakah kamu perhatikan matan hadis yang kamu nukilkan itu.

Bukankah ia menyebut, berarak ke arah sultan dengan tujuan merendahkannya??? Bermakna, Kalau rakyat berarak ke arah sultan dengan tujuan membetulkan kesilapan Sultan, apakah itu bermaksud merendahkan Sultan juga????

Mungkin Datuk Mufti ingin menyebut hadis ini barangkala;

السلطان ظل الله في الأرض فمن أكرمه أكرمه الله و من أهانه أهانه الله

Maksudnya;
”Sultan adalah bayang-bayang Allah di bumi, barangsiapa yang memuliakannya, nescaya Allah muliakannya. Barangsiapa yang menghinanya, nescaya Allah menghinanya[2]”

Cuba kita banding dengan hadis Datuk Mufti pula;

"Mana-mana kumpulan manusia berarak ke arah Sultan dengan tujuan merendahkannya, maka mereka akan dihina oleh Allah sebelum hari Kiamat."

Rasanya, tak sama antara kedua-dua hadis ini. kerana, hadis yang sebenarnya tidak disebut satu pun kalimah ”berarak ke arah sultan”, juga tidak disebut ”mereka akan dihina oleh Allah sebelum hari kiamat”

Kalau Datuk Mufti ingin mengatakan ada kalimah ”hari akhirat”, mungkin Datuk Mufti merujuk kepada hadis berikut;

من أكرم سلطان الله تبارك وتعالى في الدنيا أكرمه الله يوم القيامة ومن أهان سلطان الله عزوجل في الدنيا أهانه الله يوم القيامة

Maksudnya;
”Barangsiapa yang memuliakan SULTAN ALLAH di dunia, pasti Allah muliakannya pada hari kiamat. Barangsiapa yang hina SULTAN ALLAH di dunia, pasti Allah akan menghinanya pada hari Kiamat[3]”

Persoalannya, hadis ini menyebut ”Pada hari kiamat”, bukannya ”sebelum hari kiamat”. Datuk Mufti boleh beza tak, antara sebelum kiamat dan semasa kiamat. Rasanya, dua keadaan dan masa yang berbeza.

Mungkin Datuk Mufti maksudnya hadis ini pula;

من أهان سلطان الله في الأرض أهانه الله في الأرض

Maksudnya;
”Barangsiapa yang menghina SULTAN ALLAH di dunia, pasti Allah akan hinanya di bumi”

Yang pastinya, hadis ini memaksudkan menghina sultan, bukan menyebut tentang berarak ke arah sultan.

Kalau menghina dijadikan hujjah, tidak semestinya dengan berarak sudah dikira sebagai menghina, bahkan kadangkala berarak ke arah sultan itu dikira sebagai kemuliaan bagi sultan.

Misalnya, jika semasa rakyat berarak membantah tindakan Sultan perak menabalkan Menteri Besar Haram di perak, lalu sultan perak terus mengakui kesilapannya sendiri, pasti pada masa itu, Sultan perak akan dipuji oleh rakyat, dan pasti jasanya akan dikenang sampai bila-bila. Bukankah ini sudah dikira sebagai kemuliaan bagi sultan???

Diminta Datuk Mufti jawab soalan-soalan ini. Kalau ini tidak boleh dijawab oleh Datuk Mufti, dicadangkan Datuk Mufti letak jawatan. sebab, kehadiran kamu dengan jawatan mufti sebenarnya menyesatkan orang ramai.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
20 Febuari 2009 * 8:53 pagi


[1] http://www1.mstar.com.my/cerita.asp?file=/2009/2/19/mstar_berita/20090219193754&sec=mstar_berita

[2] Sahih Wa Doif Al-Jami’ As-Soghir : 7093.
[3] Majma’ Az-Zawaid : 5/215.

Read more!(Selanjutnya)

Thursday, February 19, 2009

YB Iskandar Samad Has A Point on The Liz Wong Issue

I think YB Iskandar Samad's analysis on the issue is spot on. His recent statement, which can be read here, contained wisdom that i never thought of.

YB Iskandar is quoted as saying:

"Saya berpendapat motivasi mereka yang melakukan kerja-kerja terkeji ini mungkin bukan politik semata-mata tetapi juga ekonomi.

Elizabeth terkenal sebagai seorang aktivis alam sekitar. Beliau tegas di dalam usaha-usaha untuk melindungi alam semulajadi. Saya yakin ramai yang tidak puas hati dengan ketegasan beliau ini.

Sama ada pemaju yang tidak boleh melakukan sebarang pembangunan di cerun kelas 3 dan 4 kerana polisi Kerajaan Negeri yang menghalang pembinaan di cerun-cerun itu atau pemilik kilang yang pernah diambil tindakan kerana mencemar alam sekitar.

Jika ini benar maka saya amat bimbang kerana Exco-Exco lain yang tidak �memihak� kepada pihak-pihak tertentu akan turut menjadi mangsa. Hari ini mungkin foto-foto YB Elizabeth, esok mungkin Exco-Exco yang lain akan diperangkap. Bukan susah untuk memerangkap atau memfitnah seseorang. Seorang lagi Exco, YB Dr. Halimah Ali baru-baru ini difitnah telah ditangkap berkhalwat walhal pada ketika itu beliau berada di dalam satu majlis rasmi dan JAIS menafikannya. "


I think it is true. many companies are losing millions for the enforcement done by Liz Wong. So, as payback or something like that, they meneuvered a smear campaign such as this.

Their objective: could be many but revenge is top of the list. Get the obstacle out of their way so they can make more money.

Tulang Besi




Read more!(Selanjutnya)

Wednesday, February 18, 2009

UMNO Perak Pun Gadai Tanah Pada Bangsa Lain Juga

Tak habis-habis puak UMNO ni mainkan isu gadai tanah kat Perak. Rupa-rupanya, puak2 UMNO ni mengata dulang paku serpih. Saya tak tahu la tapi saya rasa ni kesan dari 'gila talak" lepas diorang kalah kat Perak dulu.

Setelah membuat kajian, rupanya UMNO pun buat benda yang serupa juga.

Di ambil dari Mat Saman Kati:

"Untuk pengetahuan semua, saya ingin menyatakan sedikit maklumat yang mana puluhan ribu ekar tanah kerajaan serta tanah rizab melayu yang di gadai dan dijual kepada kaum lain oleh kerajaan terdahulu sebagaimana UMNO menggadaikan Singapura, Pulau Pinang, Batu Putih, Sebahagian Pulau di Langkawi atau Pulau Pangkor Baru.

Sebahagian tanah kerajaan dan rizab melayu yang melayang ketangan cina akibat kecerdikan kerajaan terdahulu ialah:

1. 22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK di Lekir, Manjung.

2. 5,000 ekar di Bruas

3. 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)

4. 12,000 ekar kepada semua petani cina di Coldstream , Bikam, Bidor

5. Dan banyak lagi jumlah kecilan diseluruh negeri.

6. 200 ekar tapak kilang simin Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini ntanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Hiway!

Kerajaan PR berjaya menghentikan penggadaian tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial ditengah bandar ipoh, taiping, bidor , kinta, dan Perak Tengah pada pertengahan bulan Mac 2008, tarikh kerajaan PR ambil alih, oleh kerana tanah tersebut telah dijanjikan kepada towkay- towkay jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12)."


Jumlah sebenar geran yang dikeluarkan adalah:

a. 102,000 pada kampung tersusun (70% Melayu)

b. 44,000 pada kampung baru (20% Melayu. Ya, Melayu pun dapat juga).

Nampaknya Melayu lagi ramai dapat geran dari kaum Cina dan India.

Lagi pula, pemberian geran ini adalah terdapat dalam MANIFESTO PAS, bukan DAP. Masa 2008 lepas DAP tiada manifesto. Ini BUKAN SAMA SEKALI CADANGAN DAP.

Berenti la wahai puak UMNO sekelian buat fitnah. Tapi nak buat mcmna, memfitnah tu adalah dari darah daging UMNO. Kalau dah bangkai gajah, tak boleh kita tutup dengan nyiru.

Tulang Besi

ps Rujuk Artikel2 Berkenaan:

1.0 Bukan Baru UMNO TUduh PAS Sebagai Agen Cina

2.0 Fitnah Tanah Di Perak. Penerangan Sebenar.

ps 2 I apologize for the racial tone of this article but this is the only language these UMNO people understands

Read more!(Selanjutnya)

Tulang Besi Menyokong Kenyataan PAS Selangor (Isu Elizabeth Wong)

Saya telah membaca kenyataan PAS Selangor dengan teliti dan saya dapati kenyataan tersebut cukup baik dan sesuai dengan keadaan dan waqi' yang berlaku serta menjaga prinsip dan akidah PAS itu sendiri.

Sememangnya setiap ahli politik mesti mempunyai nilai moral yang lebih tinggi dari rakyat umum. Ini kerana mereka adalah pemimpin kepad rakyat. Sekiranya tahap moral mereka rendah, maka tahap moral rakyat akan menjadi lebih rendah.

Oleh kerana itu saya amat bersetuju dengan kenyataan ini:

"PAS Selangor berpendapat bahawa seorang pemimpin perlulah memiliki akhlak dan keperibadian yang baik sehingga boleh menjadi contoh dan ikutan kepada rakyat jelata."

Pemimpin bukan sahaja memimpin melalui undang-undang dan birokrasi. Mereka memimpin melalui contoh dan tauladan. Dengan nilai moral yang tinggi, mereka akan mampu membentuk sebuah masyarakat yang murni dan harmoni.

Sebagai parti islam, PAS tidak boleh melanggar hukum yang telah ditetapkan di dalam Al Quran dan As Sunnah secara qat'ie. Walaupun ianya berlaku kepada orang yang tidak menganut ugama Islam, tetapi umat Islam tidak boleh mengatakan tindakan tersebut tidak salah.

Tetapi ada juga peruntukan di dalam hukum Islam yang mengharamkan "mengumpat". Dengan mendedahkan keaiban dan kesalahan seseorang yang sebelum ini tidak diketahui umum seperti ini, maka ianya dikategorikan dalam Islam sebagai mengumpat.

Suka diingatkan Islam menghormati "privacy" dan apa yang berlaku di dalam rumah masing-masing tidak harus dibawa keluar kepada umum. Ini dibuktikan dengan riwayat berkaitan Saidina Umar yang menangkap seorang minum arak di rumah beliau. Maka, telah diberitahu kepada Saidina Umar bahawa tindakan mengintip beliau itu bukanlah dari ajaran Islam.

Walaubagaimanapun, tindakan Elizabeth Wong harus dipuji dan dianggap sebagai tindakan mulia. Beliau sanggup bertanggungjawab terhadap apa yang beliau telah lakukan demi kepentingan umum. Ia menanadakan beliau adalah seorang ahli politik yang berprinsip dan terpuji.

Lagi sekali, anggaplah ini semua adalah ujian. Mana tahu lepas ni ada pulak gambar tak elok yang keluar dari kalangan pimpinan UMNO??

Tulang Besi

Read more!(Selanjutnya)

Tuesday, February 17, 2009

Elizabeth Wong Proven Herself to be a Respectable and Principled Politician

The whole nude picture incident is a new low for Malaysia as a nation. I thought nude picture incident is the backyard of American and British tabloids, but now it has reached our shores.

To those who had shamed Elizabeth Wong, just have this thought in your mind: what is something like this were to happen to your mother, or sister or cousin etc. How would you feel. You have not just shamed Elizabeth, you have also shamed her family and countless other innocent family members of hers.

Her offer to resign is a big slap in the face of UMNO and BN. I believe strongly that UMNO/BN is hoping for Elizabeth to remain defiant and not withdraw from her post. That would be a very good instrument for BN in the upcoming by-elections.

But, instead of getting a weapon, they have been given a bullet for Liz'es resignation provides a further embarassment for Barisan Nasional. The seat Bukit Lanjan is a Malay minority seat in which majority of the voters are urban non malay vters. Issues like this touches on their sensitivity as a whole. I pity the MCA or Gerakan candidate that they will put up against PKR.

Her offer to resign also shows that Elizabeth is a class politician in which she puts the interest of the collective above that of her own. That is the true mark of a true politician.

It's only sad that Malaysian politics have stoop this low. All the best to Elizabeth Wong in her future undertaking(s). May God be with you.

Tulang Besi

ps The right short-form for Elizabeth is Liz (as in Liz Taylor = Elizabeth Taylor). Why is everyone calling her Eli? Eli (pronounced Eelai) is a Jewish name. From what I see, Elizabeth Wong is anything but Jewish.

Read more!(Selanjutnya)

Friday, February 13, 2009

Dato' Panglima Bukit Gantang Musuh UMNO/ Dato Panglima Bukit Gantang Is UMNO's Enemy

Mengikut sejarah yang tersurat, Dato Panglima Bukit Gantang pernah mengisytiharkan permusuhan beliau kepada UMNO secara terbuka. Ikutilah nukilan dari Wilkepedia Bahasa Melayu


Haji Abd Wahab selaku Menteri Besar Perak telah menubuhkan Parti Kebangsaan Perak (Perak National Party). Pada peringkat awal, parti-parti politik bercorak kenegerian sahaja. Ketika itu seseorang boleh menyertai dua atau lebih parti politik.

Kemudian pada Mac 1953 Dato' Panglima Bukit Gantang (walaupun sebagai Pengerusi UMNO Perak) telah mula mengusahakan penubuhan sebuah parti politik yang lain di luar kekuasan UMNO dan memberikan sokongan politiknya kepada Dato Onn Jaafar yang telah menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (Independence of Malaya Party / IMP).

Pada April 1953 beliau telah dipecat dari UMNO tetapi cawangan-cawangan UMNO Perak telah menyokong Haji Abd Wahab dengan majoriti undi percaya 37 berbanding 15. Presiden UMNO, Tunku Abdul Rahman memberi amaran kepada cawangan-cawangan UMNO di Perak bahawa mereka akan dipecat jika terus-terusan mengakui Dato' Panglima Bukit Gantang sebagai pengerusi UMNO Perak. Akhirnya sebahagian besar UMNO Perak keluar menyertai Dato' Panglima Bukit Gantang menubuhkan Parti Kebangsaan Perak yang menjadi teman politik Dato' Onn dan Parti Kemerdekaan Malaya


Ertinya, rakyat di Bukit Gantang harus menyahut semangat dan peninggalan Dato Panglima dengan menghumban UMNO ke Selat Melaka dan mengundi calon PAS di dalam PRK Bukit Gantang akan datang.

Ingatlah, kalau Dato Panglima boleh tolak UMNO sedangkan beliau adalah pengasas UMNO, mengapa rakyat Bukit Gantang tidak boleh.

Ayuh ke arah perubahan


(English Version)


Dato' Panglima Bukit Gantang was the first Perak Menteri Besar. But according to the Wilkepedia report above, Dato Panglima Bukit Gantang withdrew himself from UMNO and fought UMNO.

He was, in fact, one of UMNO's founding members and yet he decided from that point early in Malaysia's history that UMNO is the wrong party to be in.

The voters in Bukit Gantang must follow the footstep of Perak's first Menteri Besar in rejecting UMNO. If the Dato panglima can do it, why can't you?

Tulang Besi



Read more!(Selanjutnya)

Bukan Baru UMNO TUduh PAS Sebagai Agen Cina



Gambar: Datuk Haji Muhammad Asri (kiri) & penggubah lagu PAS Abdullah Bukhari

UMNO begitu galak sekali menuduh PAS ni menjadi alat DAP di Perak. Puas mereka keliling kampung sebar fitnah kata YB Nizar ni tunduk pada Cina DAP. Malahan di Selangor dan semua negeri Pakatan, mereka jaja kononnya PAS ni dah tunduk kepada segala kemahuan DAP.

Malahan dalam PAS pun, satu waktu dahulu, perkara yang sama yang disebarkan oleh puak2 Fraksi UMNO.

Saya pun cubalah siasat. Rupanya, benda ni UMNO dah buat sejak dahulu lagi dah. Bukan idea dan benda baru.

Saya nukil dari blog Ibnu Hasyim, dgn izin:



Dalam pilihan raya 1964 ini, PAS memperolehi sebanyak 329,000 undi Parlimen atau 14.6% dari 78.9% atau 2,720,000, iaitu dari undi yang sah. Peratus undi Parlimen yang diperolehi oleh PAS itu juga menurun sebanyak 8.4% berbanding 1959. Dalam pilihan raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan pula, PAS cuma beroleh 21 kerusi DUN Kelantan berbanding dalam pilihan raya 1959 PAS dapat 28 dari 30 di DUN tersebut. Selain dari itu PAS memperolehi 3 di Terengganu dan 1 di Perlis.

Menurut setengah pihak, kemerosotan PAS dalam pilihan raya ini adalah disebabkan oleh isu konfrantasi, yang membawa kesan buruk pada PAS. Parti PERIKATAN telah menggunakan isu ini untuk menentang PAS yang tidak menyokong pembentukan Malaysia. PAS dituduh tidak berpatriotik kepada negaranya. Pemimpin PAS telah ditangkap di bawah ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) seperti Haji Sulaiman dari Cabang Tiga Berangan, Haji Yaakob dari Kelong dan Haji Idris dari Cabang Empat Tok Mek Ngah.

Kedudukan PAS pula diperburukkan lagi dengan kemasukan beberapa pemimpinnya ke dalam UMNO, samada secara paksaan, ugutan atau takut. Walau bagaimanapun dalam pilihan raya umum 1964 DUN Kelantan masih berada di dalam genggaman PAS. Parti PERIKATAN begitu bernafsu untuk menebus kekalahannya dulu, dengan menurunkan pemimpin utamanya berkempen di Kelantan, seperti Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak dan lain-lain. Mereka menaburkan janji-janji manis untuk menarik pengundi.

Akhbar-akhbar tempatan terus memburuk-burukkan kerajaan PAS Kelantan, bagi menghilangkan kepercayaan rakyat kepada PAS. Umpamanya, sebelum hari mengundi, akhbar Utusan Melayu memaparkan tajuk-tajuk utama atau muka depan seperti judul, ‘Tun Razak Bongkar Rahsia PAS’, ‘Sudah 1/5 Negeri Kelantan Kepada Cina’, ‘375,000 Ekar Tanah Di Ulu Kelantan Digadai Kepada Cina Selama 33 tahun’, ‘PAS Gadai Melayu’ dan lain-lain. PERIKATAN juga telah menabur 500,000 keping risalah bagi meyakinkan rakyat dan pengundi dengan apa yang didakwakan itu.



Rupa-rupanya benda fitnah ni UMNO dah lakukan sejak Pilihanraya 1964 lagi. Menuduh PAS menjadi agen Cina dan agen asing. Patutla perangai orang UMNO ni semuanya buruk-buruk belaka. Suka buat fitnah kat orang.

Rupanya, diorang ni sejak zaman dulu lagi dah belajar kuat memfitnah. Fitnah itu adalah budaya UMNO.

Tulang Besi



Read more!(Selanjutnya)

UMNO Melaka Buat Lawak Besar

UMNO Melaka telah mengadakan demonstrasi besar besaran untuk mempertahankan institusi beraja. Ia dilaporkan di sini.


Yang lawak besarnya ialah Melaka tu sendiri mana ada Sultan. Yang ada hanyalah Tuan Yang Terutama yang telah diambil dari Pahang. Kalau betul UMNO Melaka sayangkan Sultan, buatlah usaha untuk mengembalikan Kesultanan Melaka.


UMNO dah perintah lebih 50 tahun di MElakan. Takkan benda senang macam ni pun dia tak mampu buat.

Lepas tu ada hati nak marah orang lain sebab "derhaka" pada raja yang bukan Raja dia.


Raja Perak tu bukan raja korang, wahai UMNO Melaka. Sedarlah sikit.

Sekarang ni pun ramai dah kedepan menyatakan diri mereka adalah waris kepada keturunan Kesultanan Melaka.

Ataupun bubar sahaja Melaka dan letak Melaka bawah Johor atau Sultan Johor. Bukan ke kerajaan Johor Riau itu adalah warisan dan Kesultanan Melaka?

Apa pun memang la UMNO ni semua pelawak.

Tulang Besi

Read more!(Selanjutnya)

Thursday, February 12, 2009

Why I Support PAS Candidate For Bukit Selambau

Malaysiakini reported that all 3 Pakatan parties are interested to put up their candidate for the Bukit Selambau state seat.

It’s simple. The 3 ADUN who jumped came from DAP and PRK. So, to be on the safe side, PAS feels that the candidate for Bukit Selambau must come from PAS. To date, Pas has been free from “jumpers”.

To ensure that no more of jumping from happening, PAS feels that the candidate should come from PAS.


And it’s not like PAS is going to nominate a Malay. PAS is planning to nominate their PAS Supporter Club President who is Indian as candidate.

I think PAS has a point for nominating their candidate. At least for the next 3 years, Kedah wont have to struggle with the problem of party hopping as their candidate is always able to withstand such test, so far.

So, for the long term benefit of the the government, I think PAS candidate should be the candidate for Bukit Selambau

Chance for “Mia Culpa” for Both DAP and PKR

It’s also a perfect opportunity for both PKR and DAP to demonstrate their mia culpa for the loss of Perak State Government.

Plus, it will demonstrate the humbleness of PKR and DAP in the eyes of the public and their willingness to take responsibility of their mistakes and actions.

It’s a great PR move, trust me.

Meritocracy in Effect

Another reason why I like this move because it shows meritocracy in Pakatan Rakyat is well and alive.

Since PAS is the only party that has no reps jumping, therefore they must be rewarded.

DAP of all people should support this.

Tulang Besi

Read more!(Selanjutnya)

Wednesday, February 11, 2009

Cadang PAS/PR Siarkan Filem "Sultan Mahmud Mangkat Dijulang" Sepanjang Kempen Bukit Gantang

Kenapa tidak? Sewaktu Dr Mahathir bergaduh dengan Sultan kali kedua, sepanjang dua minggu, tiap-tiap hari TV1 menyiarkan filem "Sultan Mahmud Mangkat Dijulang". Tujuannya tidak lain tidak bukan untuk membangkitkan kemarahan rakyat terhadap Raja-Raja Melayu

Malahan, kalau dibanding tindakan YB Nizar dan Tun Mahathir dahulu, mcm langit dengan bumi. Tapi sampai sekarang takda pun orang UMNO maki Dr Mahathir kerana tindakan beliau memalukan Raja-Raja Melayu.

Kalau dahulu TV1 boleh buat demikian, kenapa kita PAS tak boleh?

Sudahlah wahai UMNO. Mengata Dulang Paku Serpih, Mengata Orang Dia Yang Lebih.

Tulang Besi

Read more!(Selanjutnya)

Masanya PAS Bersatu Semula.

Seperti yang dilaporkan, Dato Harun Din telah membidas Mufti Kerajaan Negeri Perak, Dato Harussani Zakaria. Laporan tersebut boleh dibaca di sini. Bagi saya, ini adalah langkah pertama terhadap "penyatuan" semula PAS.

Kemunculan Fraksi UMNO dalam PAS ini ada kaitannya dengan Mufti Perak, Harussani Zakaria. Saya tak nak cerita panjang tapi cukup saya katakan bahawa Dato Harussani telah menggunakan hubungan beliau dengan beberapa orang Ahli Majlis Syura Ulama untuk "mengadu" kononnya Islam dan Melayu adalah dalam bahaya hasil dari kekalahan UMNO di PErak dan seluruh Malaysia.

Lantaran dari itu timbul pula berbagai-bagai "cerita"kononnya ISlam dalam bahaya dan DAP sedang menghancurkan Islam. Yang lagi aneh, cerita2 ini datangnya dari Selangor sahaja dan hampir tiada cerita datang dari Perak.

Hasilnya, seperti yang kita semua sudah maklum, berlakulah muzakarah dan muqabalah dan segalanya. Berlakulah juga "geng Terengganu" mengambil sikap menyokong usaha membawa PAS masuk BN ini.

Di Selangor pula, usaha ini disokong gagah kerana kononnya Baginda Sultan mahukan wakil PAS menjadi MB dan bukannya wakil PKR. Maka, tak hairanlah semua cerita fitnah berkenaan Pakatan Rakyat menghancurkan Islam datangnya dari Selangor. Cerita kononnya azan tak dibenarkan di dua masjid di Selangor sebenarnya mula berlegar-legar di kalangan orang PAS Selangor dan bukan datang dari UMNO. UMNO ambil certia tersebut kemudiannya untuk dipolitikan.

Tidak ketinggalan kononnya cerita Anwar Ibrahim musuh Islam, liberal, tidak hormat PAS dsbnya. Semuanya berlegar-legar di kalangan ahli dan setengah2 pimpinan PAS.

Cerita seperti PAS dipinggirkan, PAS tidak diperdulikan, PAS dianaktirikan, PKR dan DAP tidak hormat pada dasar PAS, juga berlegar hebat walaupun ianya adalah dongengan semata-mata

Mereka yang menentang usaha ini (seperti saya)digelar tidak wala' pada ulama. Lama saya memikirkan fitnah ini dan bagaimana ianya terhasil. Rupanya, fitnah ini bermula kerana usaha membawa PAS masuk UMNO bermula dengan pujuk rayu dari Harussani Zakaria kepada beberapa ahli Majlis Syura Ulama.

Yang hairan juga, TOk Guru Nik Aziz juga menentang usaha untuk membawa PAS dengan UMNO ini dan setahu saya TGNA bukan sahaja seorang ulama tetapi Tok Guru.

Kemuncak dari itu kita lihat sendiri bagaimana Syed Azman telah ditolak dari menjadi calon Kuala Terengganu walaupun 2/3 cawangan PAS di Kuala Terengganu mencalonkan beliau. Namun, hasil usaha beberapa pimpinan PAS Terengganu yang telah expire konspirasi meminggirkan Syed Azman berjaya.

PAS berjaya menang Kuala Terengganu juga kerana UMNO salah pilih calon dan bantuan Anwar Ibrahim berkempen. Jentera PAS tempatan rata-rata memboikot kempen namun mereka tetap keluar mengundi. Ceramah Tuan Guru Haji Hadi tak ramai yang datang masa itu. Malahan, ceramah Raja Petra lagi ramai orang.


Harussani Menampakkan Belang Sebenar Beliau

Rupanya, tindakan HArussani Zakaria itu bertujuan untuk melemahkan PAS untuk membolehkan UMNO menjalankan konspirasi mereka tanpa merisaukan gerak geri PAS. DEngan PAS berpecah sedemikian, maka PAS tidak mampu menggempur UMNO di peringkat akar umbi.

Hasilnya, UMNO mampu bergerak dengan bebas dan laba pertama mereka adalah merampas kembali kerajaan Perak Darul Makmur.

Hikmah dari peristiwa ini adalah tembelang Harussani pecah. Sekarang ini saya yakin ramai Ahli Majlis Syura Ulama sedar mereka telah ditipu hidup-hidup oleh Harussani.

Kita kena sedar walaupun Harussani ini mufti, tapi beliau TETAP UMNO. Beliau memberi wala' kepada UMNO dan bukannya kepada Islam.

Ertinya, cakap2 beliau harus diambil dengan penuh hati-hati.

Kita patu bersyukur kerana Harussani tidak percaya mempengaruhi Tok Guru Nik Aziz. Ini kerana TGNA mempunyai pengalaman politik yang cukup luas berbanding dengan majoriti Ahli Majlis Syura Ulama PAS. Sebab itulah TGNA tak dapat dipengaruhi.

Hasilnya usaha membawa PAS masuk BN gagal.

Ulama Tidak Maksum. Itu Adalah Ajaran Islam

Yang kita persoalkan bukan ilmu ulama2 tetapi yang dipersoalkan adalah kefahaman mereka tentang waqi' atau realiti.

Hukum akan berubah mengikut waqi'. Misalnya, kalau waqi' adalah dalam keadaan "darurah" seperti tawaf haji, maka tersentuh kulit tidak batal solat. Tapi kalau waqi' dalam keadaan biasa, maka batal.

Begitulah juga dalam hal ini. Yang dipersoalkan oleh saya adalah kefahaman tentang waqi' atau realiti.

Realiti yang ada tidak memerlukan kita bekerjasama dengan UMNO. Kenapa? Kerana kita lebih berpengaruh dalam barisan Pakatan Rakyat berbanding dengan dalam Barisan NAsional.

Juga, tiada bukti menunjukkan bahawa Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat ini anti Islam dan merugikan Islam.

PAS pada masa itu dan sekarang telah bertindak dan menghukum berdasarkan kepada cerita-cerita dongeng semata-mata.

Masa Untuk Bersatu dan Merapatkan SAF Semula

Sekarang tembelang dah pecah, cempedak dah jadi nangka. Kebenaran telah terserlah.

Masanya kita bersama dan merapatkan saf semula. Segala cerita untuk membawa PAS masuk UMNO harus ditanam sedalam-dalam nya.

Jelas UMNO telah meendapat laba dari perpecahan PAS sehingga PAS hilang satu negeri.
Bayangkan kita baru sahaja mengadakan Muktamar di negeri yang UMNO baru sahaja rampas.

Tulang Besi

Read more!(Selanjutnya)

Bukan Anuar Musa Dulu Pernah Tabal Sultan Baru?


UMNO skrg galak naik turun negara kononnya mempertahankan institusi Raja dari dicemar. Tapi, satu masa dulu, saya masih ingat dengan jelas dan terang peristiwa Annuar Musa menabal raja baru di Kelantan, satu masa dahulu.

Saya masih ingat gambar Annuar Musa menyembah Raja baru yang beliau tabal di Ketereh dahulu. Saya masih ingat betapa ianya telah digunakan untuk mencetuskan huru hara di Kelantan bagi tujuan Mageran.

Nasihat saya kepada UMNO ialah cermin muka kamu dahulu. Bukan Dr. Mahathir dahulu yang mula-mula membawa UMNO menentang raja?

UMNO memang mudah lupa.

Tulang Besi

Read more!(Selanjutnya)

Tuesday, February 10, 2009

Will Bukit Gantang Be An Easy Seat For Us?

In one short answer, YES. Provided we can stop all frauds. And this article will expose all the possible frauds that UMNO will capitalize in order to wrest this seat. I mean what's stopping them anyways. They've already committed the ultimate political sin. The Bad News: If we fail to stop BN's fraud, WE WILL LOSE THE SEAT. Why? Here's my explanation:


a. The DUN result i captured shows that turnout for all 3 DUN's is at 70-74%. For Malaysian politics this is considered normal.

b. What it means is that the BN was OVERCONFIDENT in 2008 about recapturing Perak. That is why they did not deploy their fleet of "Pengundi Hantu"

c. If you browse the Terengganu 1999 election results, you will see that average turnout was about the same range. Why? Because Wan Mokhtar was very confident of recapturing Terengganu that no pengundi hantu was deployed.

d. But in 2004, one will see that turnout in Terengganu rose to average 80-85%. The difference of about 10% was the reason why BN recaptured Terengganu, and not a swing back from PAS to BN.

e. The same applies to Perak, Selangor, Penang, Kedah and Wilayah Persekutuan. The BN was so busy killing each other based on the confidence that recapturing west coast states was a mooted point.

f. Most of their fraud machinery was concentrated in Terengganu and Kelantan.

g. In short, PR was LUCKY. Nay, VERY VERY LUCKY. If the BN was not confident of winning the West Coast state, we would have been slaugthered.

h. In the case of Bukit Gantang, and knowing Najib Tun Razak i expect:

i. "Pengundi Hantu" will be deployed tremendously
ii. Turnout will be hiked to 80%
iii. Pakatan will lose the Bukit Gantang Parliament seat with a slim majority
iv. Najib will then claim their coup-
de-tat
has the people's support
v. We may have to wait another 50 years to recapture Perak.

Suggestions

Specifically for Bukit Gantang, all unknown names must be highlighted and exposed to the media. Evidence must be furnished.

Names registered in office buildings, masjids, surau etc must be highlighted and if possible protested and removed

I saw once a big fat ugly looking man registered 3 names with the SPR to an address which belongs to an UMNO office somewhere in Perak. That means these people have been doing this for a long time cause this was way back in 1997. They pay slobs to do their dirty tricks.

Remember, Kelantan was able to continue their rule, among all, because they managed to keep their electoral roll clean.

And to all of the other Pakatan states, if you don't start cleaning up your rolls now from unknown and suspicous names, u can forget ruling your state the next time around.

The copy of the result can be seen below:










































Tulang Besi

Read more!(Selanjutnya)

Monday, February 9, 2009

Why It's Not Smart to Sue The Ruler, Karpal.

Among the things that Karpal is insisting upon is for the Pakatan Rakyat to sue Sultan Azlan Shah. Again, let me state the fact that Karpal Singh is totally out of touch with reality. Below are my argument so that Karpal may share and stop trying to blast Pakatan leaders:

a. First and foremost. Not all Rulers are evil. But if one Ruler is attacked, it is viewed as an attack on the entire institution.

b. Ramification of such act might be dire to other Pakatan States. It's no use to open up new fronts and make new enemies. The best way is to get the other Rulers to put pressure on Azlan Shah to act in the proper way.

c. If Sultan Azlan Shah is sued, then other Rulers will view this as an act against the Rulers institution. Other Rulers might wield their powers to make life a living hell for other Pakatan government i.e. Selangor and Kedah. This is so unnecessary and ridicolous.

d. Why should the Sultan of Terengganu be made our enemy when he is such a just Sultan and acted in the interest of his people. Again not all Rulers are evil.

f. The backlash among the Malay electorate might be very harsh. Since we already have the sympathy of the non malays, an increase of support from the Malays will kill off UMNO. But, if we disrespect the Ruler Institution too much, Malays might view it as a threat to Malay rule in PErak and will turn back to supporting UMNO.

g. Best way to step forward is to lay the blame squarely on UMNO. People can change UMNO but they cannot change the Sultan. it's more practical this way.

h. Again, Karpal Singh is so out of touch with reality. He thinks the entire world revolves around him. He fail to notice the diversity of the Malaysian hearts of minds and he certainly do not offer anything concrete on how PR can capture them. He just chooses to address his own small minority audience while alienating the majority. He is a liability to Pakatan Rakyat. He should form his own party and stay in the left while the entire PR is moving to the center.

So I hope Karpal will take his head out of the sky and start thinking like normal and sane people do.

My advice to Karpal. If you have nothing good to say than shut up. Shutting up can be a very useful tool for the Pakatan struggle.

Tulang Besi



Read more!(Selanjutnya)

Quit Putting Unfounded Blame On Pakatan Rakyat!!!!!

Am really getting sick and tired of people (some of them our die hard supporters) making unfounded blame on the Pakatan Rakyat leaders on the Perak debacle. I mean, some of these "criticism" is so unfounded or ridicolous, that if I were PAkatan Leaders listening to these suggestions, i'd be stupid to take it. I already wrote about Karpal's idiotic ravings. Let me quote a few from various blogs without naming names, that is.

Quote #1:

"About a week ago, a few of us sat down to discuss the impending collapse of the Perak government. It was suggested we speak to the Pakatan Rakyat leaders, which we did. Our recommendation was that they dissolve the Perak State Assembly and hold fresh state elections while Pakatan Rakyat still has the majority in the Assembly. Once Pakatan Rakyat has lost that majority it will be too late. No way will the Sultan agree to the request to dissolve the Perak State Assembly once you no longer command the majority in the Assembly.

But the Pakatan Rakyat leaders would not listen. They still have things under control, they remarked. We did not think so and we told them this. But who are we to ‘teach grandmothers how to suck eggs’, as Malaysians would say? If we are so smart then how come they, and not us, are the party leaders. We would be sitting in their chairs, instead, if we are cleverer than them. Politicians do not think much of you if you do not hold any party positions. They only respect those who hold positions in political parties and government, not those outside mainstream politics."


MY RESPOND: I think this complaint is as bad as the Karpal's ranting. Only it's a suggestion that makes a little bit more sense.

The plan to topple PR's government wsa hatched and implemented even during the Kuala Terengganu by elections. Even if YB Nizar went to the Sultan asking for dissolution, i am 100% sure the Sultan would not have consented.

And if YB Nizar had done so then, the Sultan would have a stronger excuse to reject it. I mean, why should Nizar ask for dissolution when he still enjoy support from the State Assembly? I mean, the Sultan would've had a stronger reason to reject the request.

Also, such move would send a very negative message among our supporters and enemies. It would signal that we are already weak and that would make UMNO/BN more determined and aggressive in their effort to buy reps.

I mean, why would anyone ask for dissolution out of the blue?

Quote #2



What happened in Perak is good. I hope it will teach Pakatan Rakyat that it has to get its act together. The DAP lady’s crossover was triggered by something very trivial and goes to show she is more concerned about herself than about her party or about the rakyat. Everyone got a new Camry except her. So she sulked (merajuk) and left the party. If she had been given a new car she would not have sulked. A mere car brought the Perak government down.


MY RESPOND: COME ON!!! Don't tell me the author is so naive so as to believe that anyone can risk hate, being ostracise, risking her entire family's safety for a mere Toyota Camry.

I mean you don't have to exercise that many brain cell to know that this is such a ludicrous story.

No, the real sum offered can buy u a fleet of Toyota Camry with more to spare. Trust me.

One must exercise reason and logic before one lashes out indiscriminately.

Quote #3

This i heard verbally but still it needs addressing

PKR should be blamed because it is their rep that switched sides. It shows that PKR is untrustable.

MY RESPOND: Please. PKR is a new party. When PAS ruled Terengganu the first time, it wasnt just PAS reps who switched side, but the motion of no confidence was facilitated by the Assembly Speaker at that time, Taib Selamat, who is a PAS rep.

Taib could've rejected the motion and thus save the PAS government. But, he didn't and let the motion thru. After that he joined UMNO.


I saw other criticism, notably the one written by MSO/Suyuti Omar. I believe that his criticism is more factual and realistic and not to mention more sensible. Hence, u don't see me rebutting him.

So, to all Pakatan supporters and leaders. If you don't have anything good to say, then keep the pie hole shut. Now's the time to band together and act. Not to spew unnecessary words that doesn't help the cause at all.

Tulang Besi



Read more!(Selanjutnya)

Karpal: The Issue is "Rep Buying" not "Rep Hopping"

Karpal misses the point by a mile...again. Party hopping is legal in our constitution. As Karpal is a supporter of our constitution, he should be the last person to speak against it.

Does Karpal think that if Anwar didn't advocate party hopping, the BN would not have pushed for the PKR rep to switch side? If he is thinking this way, then all I have to say is that Karpal is naive.

According to the Fauzi Muda affidavit, which hasn't been denied yet, he was offered a sum of R50m to do the rep buying since right after GE12.

This was before Anwar Ibrahim ever made it public of his intention to ask for defections of MP's into Pakatan Rakyat.

Also, based on what had happened to Pairin before, the BN has extensive experience in buying "reps" for their own benefit. Would Karpal blame Anwar as well for the fall of Pairin's government before?

Trust me, whether Anwar announced it or not, BN would've gone ahead with their plan to buy reps to topple the Perak government.

In fact, Karpal should've referred to the police report lodge by Kedah state executive councillor V Arumugam showed that he was offered money.

I myself had the opportunity from way back in 1996 to have met former Wakaf Baru rep, YB Ramli. At that time, S46 had just been dissolved and PAS was ruling Kelantan with a simple majority of 3 reps.

YB Ramli told me that he was offered RM1-2mil to switch to UMNO and thus help UMNO to topple Kelantan government. In fact, a day before the result of Pulai Chondong by election, Anwar Musa announced to the public that 3 PAS reps was going to switch to UMNO and cause the fall of the PAS government in Kelantan.

(Of course back then, bribers were very not straightforward in their wooing. Unlike now, where reps are threathened, cursed and insulted for not accepting bribes. How times has change)

So Karpal, UMNO's habit of buying reps is something they've been doing for a long time.

And it's naive of Karpal to think that the entire rep hopping occurred because of Anwar's attempt. It's even more naive to blame Anwar for the entire tragedy.

Real Reason For Karpal's Anger

Real reason. He thinks people in his party listens to Anwar more than to him. Well, if he had made more sense, people would've listened to him more.

Karpal's latest outburst is more of an expression of his ego rather than anything else. I have it from the highest authority that the outburst was in direct response to what Lim Guan Eng had asked him not to do. In other words, Karpal got angry with something Lim Guang Eng had said to him and he responded by lashing to Anwar.

Since Karpal has been known to be a prime defender of the Constituion, maybe Karpal can tell us how party hopping can be viewed as unconstitutional.

Please Karpal. You're just making a fool our of yourself. Nothing more.

It's time DAP clean themselves from negative element like Karpal.

Karpal is just naive. He is not in touch with the real world. He lives in his own world and thinks the world revolves around him

Pakatan Rakyat doesn't need people like this.

Tulang Besi






Read more!(Selanjutnya)

Sunday, February 8, 2009

Fitnah Tanah Di Perak. Penerangan Sebenar.

Artikel ini saya post pada bulan November tahun lepas. Juga, dibawah ada penerangan lain dari seorang weblogger di Laman Tranung Kite. Fitnah UMNO di Perak Yang Bahaya: Pemberian Hak Milik Kekal Kepada Kampung Baru dan Kampung Tersusun

Terdapat satu fitnah yang bagi saya sangat bahaya terhadap Kerajaan Pakatan Rakyat Perak. Fitnah tersebut adalah kononnya pemberian hak milik 999 tahun/kekal kepada kampung baru adalah mengadaikan hak orang Melayu di Perak dan kononnya orang Cina sudah mengusai pentadbiran kerajaan Perak melalui PAS.Here is the beginning of my post. And here is the rest of it Hakikatnya UMNO takut kerana isu pemberian hak milik kepada Kampung Baru dan Kampung Tersusun ini adalah janji Barisan Nasional sejak sekian pilihanraya.

Saya pula merasakan fitnah ini adalah bahaya kerana saya telah mendengar fitnah ini dari adik Ipar saya yang mempunyai kakak Ipar di Ipoh. Ertinya fitnah ini telah meluas dan merebak hampir seluruh masyarakat Melayu Perak dan sekarang sedang merebak ke Selangor.

Saya membaca temuramah MB Perak, Dato' Seri Nizar Jamaluddin bersama Suara Keadilan (Bil 154, 5-12 November 2008, ms 16-17). Di dalam temuramah tersebut dinyatakan oleh Dato Seri Nizar:

" Kampung Baru paling ramai penduduk di Malaysia adalah di Perak. Ia didirikan di zaman darurat di mana kerajaan ketika itu membawa kaum Cina ke kampung baru bagi mencegah anasir komunis.

Ada 134 kampung bru yang melibatkan 65k keluarga. Dalam Kanun Tanah Negara Kampung Baru sudah tidak boleh dibuka lagi. Kalau kesemuanya diberikan hak milik kekal, ia hanya melibatkan tanah 5000 ekar sahaja yang mana 80% penduduk adalah kaum Cina.

Begitu juga Kampung Tersusun yng mempunyai hampir 75k keluarga di mana 70% penduduknya orang Melayu. Ia juga hanya melibatkan 7k ekar.

Kita tidak memberikan tambahan tanah tetapi kita hanya tukarkan daripada pajak kepada hak milik kekal. Kerajaan juga mendapat pendapatan RM330juta. Kalau dulu penduduk kampung baru ada pajakan 99 tahun dan kalau tanahnya disandar kepada bank mereka akan mendapat sedikit nilai sahaja. Sekarang kalau tanahnya jadi hak milik kekal bank akan berikan pinjaman maksima. Penduduk boleh gunakan wang tersebut untuk meningkatkan imej persekitaran rumah mereka.

Kerajaan BN menjadikan isu ini untuk memancing undi"

Sekarang sudah terang lagi bersuluh. Segalanya adalah fitnah UMNO untuk memburukkan kerajaan Pakatan Rakyat Perak. Setelah ditolak secara borong oleh pengundi Cina dan India pada PRU lepas, maka UMNO hanya bergantung nyawa kepada 60% pengundi Melayu yang mengundi mereka dahulu (kerana 40% pengundi Melayu telah mengundi Pakatan Rakyat di Perak).

Tidak ada penguasaan DAP ke atas kerajaan Perak, tidak ada penguasaan orang Cina ke atas kerajaan Perak, tidak ada pengurangan kekuasaan orang Melayu dalam pentadbiran kerajaan negeri Perak. Segalanya hanyalah fitnah dari UMNO.

Sebenar-benarnya, fitnah ini ditumpukan kepada pekerja2 kerajaan negeri supaya diharapkan mereka akan belot kepada kerajan negeri atas dasar mempertahankan kekuasaan orang Melayu di Perak. Itu sahaja.

Memainkan isu perkauman ini menunjukkan UMNO adalah desperado. Al maklumlah, sumber kewangan UMNO diperingkat cawangan dan bahagian selama ini datang dari kerajaan negeri. Sekarang ini sumber ini telah kering seperti gurun Sahara di musim panas. Cawangan-cawangan UMNO mcm tak bermaya, nak buat program pun takda duit.

Hasilnya aktiviti yang mereka mampu lakukan adalah menyebarkan fitnah seperti ini.

Ingatlah nasihat dari kawan saya yang bekas UMNO:

"Sekiranya ada orang UMNO berkata Tuhan itu Satu, jangan percaya. Bukan kerana kenyataan itu tidak benar tetapi kerana yang bercakap itu adalah orang UMNO"

Bahagian II

Dari Pendekar Klate:

kes tanah yg saya tahu begini

ada 3 jenis, iaitu
1. kg tersusun
2.kg baru
3. tanah tradisional

org tuduh MB bagi kat cina, tp..

bagi ke sumua 3 jenis tu, terdapat lebih kurang 140,000 geran pemilik dimana
no 1 da no 2, hampir 75% adalah milik melayu
manakal kg tradisional itu boleh dikatakan 99%milik melayu.

ini bukan kes pemberian baru, tp memang milik mereka sejak berzaman lamanya.

kg tersusun pun majorit milik melayu. jadi kes 999 tahun itu lebih untung kepada org melayu.

dari sejuml;ah lebih kurang 140,000 geran (pemilik itu, kaum cina dan india hanay perolehi sekitar 42,000 hak milik 999 tahun saja berbanding bakiya adalah hak milik melayu diberikan.

siapa yg cerdik? DAP atau PAS (Md NIZAR).

dan yg paling bodoh ialah sultan dan umno.

bab pemberian balak, MB amat tegas, ADUN tidak diberikan hak. zaman umno setiap ADUN akan perolehi sekitar 1200 hektar setipa org kws balak. bagi balak untuk istanna, MB mengurangkan saja. itu yg istana tak suka. dalam perlembagaan, sultan tiada hak ke atas balak, tp MD nizar masih bg wpun jumlahnya dikurangkan.

kes PAsir juga melibatkan sultan. n

isu inilah yg sebabkan sultan marah. kerana menyekat sumber penambahan kekayaannya.

apa lagi mainan politik kotot umno dan tikaman umno kepada sultan.

apa pun sultan dan umno sama sama perosak Islam. bini sultan pun tak tutup aurat sedangkan sultan adalah ketua agama.




Tulang Besi

Read more!(Selanjutnya)

Saturday, February 7, 2009

DERHAKA? Hukum 3 Ekor Katak Tu Dulu

Arakian, banyaklah orang UMNO berkata kita telah derhaka kepada ke Bawah Duli. Ada seorang Ketua Bahagian UMNO dari Cheras minta Paduka Sultan menarik balik gelaran Dato’ Seri yang telah diberikan kepada MB, YB Nizar.

Ketua Bahagian itu sendiri pun dapat Dato dari Ali Ketam sebagai bayaran untuk sokongan beliau terhadap usaha Ali Ketam untuk mendaki hikaki UMNO.

Soalnya sekarang, 3 ekor katak itu pernah menandatangani surat sumpah di hadapan Paduka Sultan untuk tidak melompat parti.Dan Paduka Sultan telah pun diingatkan akan surat tersebut dan Paduka Sultan masih ingat lagi akan tindakan 3 ekor katak tersebut.

Malangnya, Paduka Sultan membiarkan sahaja penderhakaan 3 ekor katak tersebut dengan sewenang-wenangnya.

Justeru, kiranya 3 ekor katak ini boleh menderhaka kepada Tuanku dengan mudah, mengapa kami rakyat biasa tidak boleh “menderhaka” juga? Jawab wahai pemimpin UMNO semua.

Ertinya tindakan rakyat memprotes Tuanku adalah kerana Tuanku sendiri mengizinkan penderhakaan dilakukan dengan terang-terangan seperti yang dilakukan oleh 3 ekor katak tersebut.

Kiranya Paduka Sultan hendak mengelakkan “penderhakaan” seharusnya Tuanku mesti “konsisten”. Kira 3 ekor katak tersebut boleh menderhaka kepada Tuanku dengan bebas, nescaya rakyat Tuanku yang lain juga boleh melakukan perkara yang sama.

Kepada semua orang UMNO yang cabul mulut mereka, sebelum hendak melucutkan gelaran YB Nizar, seru dulu Raja Perlis dan TErengganu menarik gelaran Shahidan dan Derih Jusoh terlebih dahulu.

Tulang Besi

Read more!(Selanjutnya)

You Think GE 13 Will Be That Easy

I found this comment on MToday. I want to put it in my blog as it is very good for all. If i were PR leaders, the first thig i will do is resurrect Bersih. The Perak debacle is clearly the fault of the SPR which acted on behalf of Barisan Najis (pardon my French).

The core of BN's game and deception is the Electoral Roll. All states must clean up their roles starting from right now. Kelantan survived because the never fail to clean up their electoral rolls.




Here is the comments i quoted from MAlaysiaToday courtesy of RPK:

written by ToeJam, February 07, 2009 09:32:10
Dear people of Malaysia,

We must do something now! Don’t just keep harping that BN has won this round but will certainly lose GE-13. Honestly, you think Najib doesn’t know that ???? Do you seriously think he is going to sit on his hands from now onwards and wait for GE-13 to kill him dreams??? He can’t even win KT’s by-election and you think he will wait quietly for GE-13???? Do you think he is stupid????

Now assuming Najib is as smart as you, so let’s imagine you are Najib…. You have just earned big time disgust and hate of many yr citizens. What you did in Perak is just to buy time till GE-13. And you know, like all Malaysians, that GE-13 will be your Waterloo. So what will you do? Sit on your hands for the next 4 years and wait for waterloo to come to kill your dreams? Certainly not.

Since you are on borrowed time, your best-case scenario is that all Malaysians will just wait quietly to cast their vote on GE-13 many many moons from today. This means you will have the maximum time to plan actions to save you from that fateful day. (whatever Najib is capable of doing, I leave it to everyone’s imagination. But be rest assured, it would be evil and dishonest. Perak is the proof).

Also your best bet is that all the other citizens in the opposition states will refrain from reacting to what happened in Perak. This behaviour will give you opportunity to take NS. After that, Selangor, then Penang. Then finally Kelantan. One state at a time!

Your worst case scenario is Malaysian take immediate action because that will leave you with very little time to plan. Even worst is all citizens of all states takes action now! Then you have too many fronts to fight and Polis dogs will be over-stretched. Only then you will lose the war against democracy. And flee from this country like Marcos did!

So friends, remember;

When Najib bought over the Royals, I did nothing because I am being loyal
When Najib bought over Perak, I did nothing because I am not a Perakian.
When Najib bought over NS, I did nothing because I am not living in NS.
When Najib bought over Penang, I did nothing because I am not a Chinese.
When Najib bought over my state, there was no one to help me.

[ Some of us like to believe that this Perak issue is grey. It may be true, but remember; UMNO wants power immediately. UMNO does not want the people to decide.
PKR wants to the people to decide for themselves. So they request for an election. And if UMNO wins, so be it…..Get real, there is nothing grey in this.]



Read more!(Selanjutnya)

Friday, February 6, 2009

Kenapa Ustaz Harussani Baca Doa Semasa Majlis Angkat Sumpah

Tak boleh ke ambik MC? Dia pun dah tua, jadi kalau ambik MC pun tak jadi persoalan. SAya dapat maklumat sejak sekian lama, bahawa antara yang kuat melobi PAS untuk bekerjasama dengan UMNO ini adalah Ustaz Harussani Zaakria sendiri melalui beberapa kenalan beliau dalam Majlis Syura.

Jadi, saya tak hairan, Ustaz Harussani menghadiri majlis ini dan membaca doa selamat ke atas majlis yang bersifat pengkhianatan dan kezaliman tersebut.

Saya cuma menyeru kepada semua pimpinan PAS yang satu waktu dahulu pernah termakan dengan kata-kata Ustaz Harussani ini, sedarlah.

Betapa baik pun Ustaz Harussani ni, dia tetap penyokong dan pendokong UMNO. Satu waktu dahulu bukan Ustaz Harussani pernah mengeluarkan fatwa mengecam Tuan Guru Haji Hadi dalam isu Kafir Mengkafir?

Ramai orang UMNO berkata fatwa ini wujud dalam simpanan Majlis Fatwa.

Dan sepanjang yang kita tahu, berapa kali kah Harussani Zakaria datang membantu PAS? Tiada.

Kalau beliau ini benar-benar berjuang Islam dah lama beliau kena pecat, macam bekas Mufti Selangor dahulu.

Bukan Imam Ghazali pernah memberi amaran kepada kita semua bahawa ulama Us Suq itu adalah ulama yang kerap turun naik tangga pemerintah.

seharusnya ulama dalam Majlis SYura itu merasakan diri mereka lebih mulia dari ulama pemerintah kerana ulama dalam Majlis Syura berjuang menegakkan kebenaran dalam segala tribulasi dan cabaran. Tidak hanya duduk dalam pejabat berhawa dingin sahaja.

Sekadar bertukar pendapat sahaja.

Tulang Besi

Read more!(Selanjutnya)

Kalau UMNO Anak Jantan, Ayoh, Kita Bubar DUN Perak

UMNO kononnya parti melayu, parti hang tuah, parti "tak melayu hilang di dunia", parti berpantang ajal sebelum maut.

Kiranya benar cogan kata mu wahai UMNO, ayoh silalah kita berentap semula di gelanggang. Mengadaplah Sultan Azlan Shah dan bubar DUN Perak.

Jikalau tidak, jelaslah kepada kita UMNO adalah parti bacul, parti penakut, parti pondan mcm bekas Ketua Pemudanya.


Saya juga hairan mengapa orang Melayu yang selama ini berketuakan UMNO tidak mampu bersaing dengan orang Cina dalam ekonomi. PErsaingan yang sehat akan menguntungkan negara, orang Cina dan Orang Melayu serta bangsa lain.


Rupa-rupanya, baru kita tahu. Oleh kerana UMNO adalah parti bacul, maka orang melayu yang mereka pimpin pun dilatih menjadi bacul dan pondan.

Orang yang bacul tidak akan berjaya dalam apa-apa sahaja usaha mereka termasuk perniagaan.

Kalau orang melayu hendak berjaya dalam ekonomi maka haruslah mereka mengebumikan UMNO buat selama-lamanya.

Menubuhkan kerajaan dengan majoriti 3 kerusi dari kalangan ADUN Bebas adalah bukti besar betapa UMNO ini parti Bacul, Parti Pondan.

Bagi kita, biar berdentum guruh di langit, dunia tidak akan hancur sebelum kiamat.

Bagi kita, biar putih tulang jgn putih mata.

Bagi kita, kita genggam bara api sampai jadi arang.

Kita jangan jadi bacul dan pondan mcm UMNO

Tulang Besi

And here is the rest of it.

Read more!(Selanjutnya)

Malaysiawaves Exposed Dr Zambry As BN's Candidate for MB Since Last July/ Malaysiawaves Mendedahkan Dr Zambry Menjadi MB Julai Lepas

Malaysiawaves has exposed Dr Zambry being the BN candidate since last July. Read about it here



Baca pendedahan awal Tulang Besi sejak Julai lepas berkenaan dengan calon MB BN untuk negeri Perak di sini.

Read more!(Selanjutnya)

Thursday, February 5, 2009

Inilah Dia Perangai Sebenar UMNO. Nasib Baik PAS Tak Masuk Barisan Hari Tu

Tuan/Puan lihatlah sendiri. Betapa kotor dan rakus UMNO/BN dalam kes Perak ini. Menggunakan wang sewenang-wenangnya untuk menjatuhkan Menteri Besar PAS. Taktik yang digunakan sama dengan taktik yang mereka gunakan ke atas Pairin dan PBS satu masa dahulu.

Dahulu saya pernah bertanya kepada rakan-rakan dalam UMNO, mengapa mereka sanggup menggunakan taktik yang begitu jijik ke atas Pairin Kittigan dan PBS, jawap mereka adalah Pairin dan PBS ini Kristian dan wajib dijatuhkan.


Saya nak tanya, bukankah YB Nizar ini sama agama dan bangsa dengan kamu, wahai ahli UMNO sekalian. Mengapa kamu menggunakan taktik yang sebegitu kotor dan jijik ini?


UMNO Memang Bangsa Penipu. Mereka Akan Menipu Sesiapa Sahaja Termasuk PAS

Nasib baiklah PAS tidak masuk BN tempohari. Kalau tidak, sudah tentulah PAS akan diratah-ratah serta dimamah-mamah oleh puak-puak lahanat ini.

Tindakan UMNO dan Najib ini menunjukkan bahawa mereka tidak langsung menghiraukan soal akhlak dan moral di dalam politik.

Yang penting bagi mereka adalah melayan segala kemahuan serta kehendak nafsu syahwat mereka dan tidak kira siapa yang menjadi mangsa.

Di dalam Islam, Nabi SAW melarang umatnya ditipu lebih dari sekali. Orang putih sangat menghargai nasihat Baginda ini sehingga mereka mencipta satu pepatah:

"Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me".

Ertinya, kalau kita ditipu dengan cara yang sama dua kali, ertinya kita yang bersalah bukan orang yang menipu itu.


UMNO secara semulajadi penipu. Mengapa nak bekerjasama dengan puak-puak penipu ini?

Kalaulah PAS masuk BN dahulu, PAS akan diratah-ratah mcm lauk oleh puak-puak tidak berakhlak ini.

Kepada Enche' Pairin Kittigan, dulu kitorang tengok dari jauh je. Sekarang kitorang rasa sendiri betapa peritnya Enche' terpaksa melepaskan kerajaan hanya kerana mainan politik wang UMNO.

Orang lain kata "Berat Mata Memandang, Berat Lagi Bahu Memikul".

Tulang Besi

Read more!(Selanjutnya)

Some Speculation On The Perak Crisis Outcome/Beberapa Spekulasi Berkenaan Dengan Krisis di Perak

Semasa artikel ini ditulis, Najib dan Zahid sedang berjumpa Sultan Azlan di Kuala Kangsar. Saya tidak tahu apa keputusannya tapi saya ada mendengar beberapa spekulasi:


a. Kemungkinan untuk membubarkan dewan adalah tipis kerana perkara seperti ini tidak pernah dilakukan oleh Sultan Perak atau mana2 Sultan sebelum ini.

b. Namun, ketiga-tiga ADUN yang melompat ini telah melakukan penghinaan terhadap duli Tuanku kerana melanggar janji mereka kepada Duli Tuanku sewaktu penubuhan kerajaan Perak dahulu.

c. Duli Tuanku mungkin akan meminta ketiga-tiga ADUN yang melompat itu untuk mengosongkan kerusi mereka dan mengadakan PRK di ketiga-tiga DUN. Ini adalah penyelesaian jalan tengah yang paling praktikal.

d. Najib akan berusaha supaya tiada PRK akan diadakan dalam masa terdekat.

e. Rekod Sultan Azlan Shah sewaktu menjadi CJ dahulu adalah sangat baik dan murni. Ada kemungkinan Baginda tidak akan mengambil permohonan Najib dan BN secara totok.

f. Sekarang ini surat perletakan jawatan ketiga-tiga ADUN tersebut berada di dalam tangan Duli Tuanku. Ertinya, Duli Tuanku tidak boleh mengenepikan tindakan derhaka kepada raja oleh ketiga-tiga ADUN ini.

g. Tuanku Sultan Azlan Shah boleh memberikan penyelesaian yang adil. Soalnya, adakah Baginda mahu atau tidak. Itu sahaja.


Yang penting kepada kita semua adalah terus berdoa dan bertawakal kepada Allah SWT.

(English Version)

These are some speculation i picked up. I do not know if they are true or will turn out to be true:

a. The chances for a dissolution of State Assembly is very slim. It has no precedence in PErak political history.

b. Nevertheless, the 3 ADUN has committed "derhaka" or "treason" against the Tuanku for breaking their vows which they made in front of Tuanku during the formation of the Government.

c.The 4th scenario, and the most practical approach, is for Tuanku to instruct the 3 ADUN to vacate their seats voluntarily and have 3 by elections

d. Najib, for one, will not go for it. He will not risk another by elections

e. Another source tells me that the SUltan is calling Nizar to instruct him to reliquish his post as MB

f. Tuanku has a clean record as CJ and he might not want to tarnish his image by supporting BN totally on this issue.

g. I believe Tuanku will act in the best interest of justice and in the interest of the people. Althought, I also know that Tuanku is human and have weaknesess

Tulang Besi

Read more!(Selanjutnya)

Perhimpunan Selamatkan Kerajaan Pakatan Rakyat Perak Hari ini (5 Feb)

NOTA: Diambil dari Mat Saman Kati. Semua mesti hadzir beramai-ramai.

Perhimpunan Selamatkan Kerajaan Pakatan Rakyat Perak Hari ini (5 Feb)

Perhimpunan 100 ribu rakyat akan diadakan hari ini (5 Feb) pada jam 7 malam di Kediaman Rasmi Menteri Besar Perak, bersama Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan semua Menteri Besar Negeri Pakatan Rakyat, bagi menyatakan sokongan terhadap kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak dan menuntut agar hak rakyat dikembalikan.

Berikut adalah mesej khas dari Datuk Seri Anwar Ibrahim buat semua penyokong Pakatan Rakyat:

“Pertahankan Kuasa Rakyat - Saya bersama Menteri Besar dan Pakatan Rakyat esok Khamis 7:30 malam di Ipoh. Saya yakin, Insyallah rakyat yang menentukan.”

Semua penyokong Pakatan Rakyat dan aktivis diminta hadir untuk memberi sokongan.
And here is the rest of it.

Read more!(Selanjutnya)

Wednesday, February 4, 2009

Latest From Perak 2/ Terbaru Dari Perak 2

Here are some more new developments:

a. MB Nijar has met the Sultan. Apparently, the Sultan did not outrightly rejected Nizar's request. He wanted time to think the issue over. For those who sees the glass half-full, this would be good. But for those who sees the glass half empty, such development should be seen as outright wrong.


b. As far as Pakatan Rakyat is concerned, the government is still legal. Until and when the MB is voted out of office in the Assembly, he is still the standing Menteri BEsar and PR is still the government of the day.

c. But, Tuanku can always sack Nizar and appoint anyone else that he deemed can survive a vote of no confidence in the Dewan.

d. All we can do now is pray. Tuanku is meeting Najib in the next one or two days and only then can we know what the outcome would be.

e. For me personally, i see the glass as half empty on this one. Recently, GAMUDA spent 400k on his birthday party. Indebtedness is a very strong ally to any politician.

Read more!(Selanjutnya)

Latest From Perak / Terbaru Dari Perak

Here's what I've been told

a.It seems that the Sultan is not granting audience to the Perak MB. That explains the delaying of the 1pm press conference earlier scheduled by the Perak MB. I really hpe that the Sultan is not an accomplice of UMNO's evil plans. Nevertheless, the MB will insist on meeting the Sultan of Perak and request for a dissolution of the state assembly.

b. Yes, 3 former PKR rep has declared themselves to be independent.

c. UMNO is planning a coup and trying to see Sultan Azlan Shah and to get Tuanku to declare a new MB.

d. UMNO knows that the speaker will not allow the 3 "independent" reps from entering the "Dewan", hence making the PR government still in control with 29 to 27 seat tally.

e. So, they are trying to get the Sultan to declare a new MB and sacked Nizhar. Of course, the new MB will be from UMNO.

(Versi Bahasa Malaysia)

a. MB Perak masih tidak diperkenankan Tuanku Sultan Azlan Shah untuk mengadap. Hasilnya, sidang akhbar yang dicadangkan pada pukul 1 tghri terpaksa ditangguh.

b. Walaubagaimanapun, MB masih terus berusaha mengadap Tuanku Sultan. Saya berdoa semoga pihak Istana tidak dilibatkan dalam konsipirasi kotor Najib/UMNO ini.

c.Benar berita yang mengatakan bahawa 3 ADUN PR telah menjadi bebas.

d. UMNO sedang mencuba pintu belakang untuk memujuk Tuanku melantik MB baru dan memecat MB sekarang ini.

e. Ini kerana untuk menabal kerajaan baru, mereka terpaksa mengharapkan persidangan DUN yang sepenuhnya.

f. Speaker dewan berhak menghlanag ketiga-tiga ADUN bebas itu dari menghadiri persidangan atas surat yang mereka telah tanda tangani itu.

g. Ertinya kerajaan PR masih utuh dan mempunyai majoriti 2 kerusi di DUN Perak.

h. Hanya kerana SPR tidak mengiktiraf perletakan kerusi tersebut tidak bermakna Speaker tidak benar.

marilah kita berdoa semoga segala perancangan jahat UMNO ini diturunkan bala oleh ALLAH SWT hendaknya.

Tulang Besi


Read more!(Selanjutnya)

Tulang Besi Proven Right Again, Unfortunately

Malaysiakini reports that there is a DAP Rep has also declared to be an independent representative. I think, it's only Malaysiawaves that reported a possibility of a DAP rep switching sides into BN/Independent. Refer to my earlier posting entitled "Some Information on Perak PRK Exco Debacle"

I quote from Malaysiakini report "Perak assembly to be dissolved today?" as saying:

"It is also learnt that three Pakatan Rakyat state assemblypersons - Jamaluddin Mohd Radzi (PKR-Behrang), Osman Jailu (PKR-Changkat Jering) and deputy assembly speaker Hee Yit Foong (DAP-Jelapang) - have submitted official letters to speaker V Sivakumar this morning to express their intention to become independent representatives."

In the report i stated:

"f. There is a DAP ADUN who once named his price at RM15 mil. The concern is Najib might be crazy enough to fork out the cash"

Others were concentrated on reporting of the two PKR ADUN defection while not many mentions the possibility of a DAP defection.

So, i guess Najib is crazy enough to do it. If the Malaysiakini report holds true, that means BN and UMNO has proven themselves to be the most evil and heartless plus power hungry people on the planet.

Please all pray that Sultan Azlan Shah will do the right thing and not sucumb to UMNO's intimidation. Please, Tuanku, grant the MB the permission to dissolve the Perak assembly.

SPR Turned Itself Into an UMNO's LapDog

The SPR Chief is quoted as saying:

"“You got two letters from two elected representatives and in the same breath you get another set of letters from same people. So how to make a decision? Because of the doubts created, we cannot make a decision to declare the seats as vacant. Therefore status quo remains”."

But, status quo means the SPR is siding with the 2 Excos. It also means that the SPR is not independent and instead is acting in the interest of UMNO and BN.

I mean, even if SPR is really biased, they should at least not show their true colors to the public.

Such is the pathetic state of our Election Commission




Tulang Besi




Read more!(Selanjutnya)

Tuesday, February 3, 2009

Ezam's Role in Perak Debacle

As I have exposed before(Ezam Trying to Deliver Perak to BN/Ezam Hendak Memberi Perak Kepada BN), Ezam Mat Nor's has a very important role in the current Perak problems. My expose, unfortunately, turned out to be very accurate. It's also a wonder why Najib still trusts Ezam despite Ezam screwing up repeatedly before this. In fact, Terengganu UMNO's post mortem of PRK Kuala Terengganu has expressed Ezam as one of the factors contributing to K. Terengganu failure.

I've referred to my internal sources and it's confirmed by another blogger name Mat Saman Kati in his article entitled "Kisah dua EXCO PKR" These are the information i've received:

a. Ezam was using henchman and b***h name SD Johari. SD Johari is known for his total submission to Ezam's whims. Last time it used to be Lokman Nor Adam, but ever since Ezam framed him for being an UMNO mole to protect himself, the role has been taken by SD Johari.

b. Ezam's plan was executed during the Kuala TErengganu by election by using his operative (aka b****h) SD Johari. It seems SD Johari has been courting the two excos while campaigning in Kuala Terengganu

c. SD Johari's job was made easier on the count that Jamaluddin has been a god friend of Abdul Ghani Haron, another of the Ezam's followers. Ghani has been making the groundwork for Ezam, and SD Johari was applying the final touches during the KT by-election.

d. There is a third ADUN, YB Yunus from Kuala Kurau was also wooed by SD Johari but apparently he refused to be bought. The other target is YB Kesevan, the only KeAdilan Indian YB. But he refused to be bought as well.

e. Since the movement of SD JOhari, the two Excos and Ezam has been detected since Kuala Terengganu by election time, at the right moment, the defection of YB Nasaruddin was executed.

f. That threw a spanner in the entire Ezam/Najib's plan. Now, they need another ADUN to jump.

g. So, SD Johari went agressive in trying to woo a third ADUN. But, to no avail the two YB especially ADUN Kuala Kurau refused to be bought.

h. Now the two exco's is in trouble worse than Hitler in 1945. They cannot join UMNO because that is tantamount to treason against the Sultan.

i. They signed the vow to be loyal to the government in front of Raja Nazrin. THe letter was drafted by Nge Hoo Kam. They also signed the undated resignation letter in front of Raja Nazrin

j. So if they changed parties, they are breaking the vows they made to Raja Nazrin.

k. To make things worse, UMNO is not paying them the amount of money they have been promised.

l. SD Johari is UMNO's and Ezam's conduit to the 3 PKR Malay Assemblymen. So, now it seems that SD Johari has failed in his quest.

m. This is Ezam's last straw. If he fails this, he will be a complete outcast from UMNO and not to mention opposition. He will be a political pariah. No one will want to be within 10 ft of him. He will be left with his supporters.


n.Last information, the Pakatan leaders in Perak are really mulling the idea of dissolving the State Assembly. But it all depends on the grace of the Sultan of Perak.

Tulang Besi








Read more!(Selanjutnya)

Suasana Perak - Satu Bukti Betapa Najib Seorang Desperado

Perak sedang menghadapi cabaran yang paling getir dalam sejarah politik Malaysia akibat sikap tidak bertanggungjawab 2 orang exco PKR. Bagi saya ini adalah ujian dari Allah SWT dan Pakatan Rakyat Perak wajib bersabar dan bertawakal serta bertindak dengan cara yang paling hikmah dan bijak.


Namun, segala usaha PAS di Perak mestilah dirahsiakan dari mereka-mereka yang pernah terlibat dalam Fraksi UMNO terutama dari mereka yang lebih suka bergaul dengan wakil rakyat UMNO/BN berbanding PR di Parlimen.

Secara dasarnya kita tidak menolak sesiapa sahaja untuk bertukar arah atau tujuan. Yang dikesali adalah pertukaran parti politik yang berlandaskan kepada rasuah dan amalan membeli ADUN yang diamalkan oleh UMNO. Menggunakan wang rakyat untuk membeli ADUN adalah amalan yang sangat jijik.


Membeli ADUN Bukan Perkara Baru Buat UMNO

Kita masih ingat bagaimana kerajaan PAS Terengganu dijatuhkan semasa tahun 1962. Ianya tidak lain dan tidak bukan hasil dari kerja tangan UMNO membeli ADUN2 PAS.

Juga, kita tidak lupa peristiwa "about-turn" apabila beberapa ADUN KElantan telah di"kidnap" dan pada hari yang sepatutnya undi tidak percaya dijalankan kepada Dato Asri, ADUN2 tersebut telah kembali semula kepada PAS menjadikan usaha UMNO Kelantan gagal.

PAS sendiri mempunyai bukti kukuh bagaimana UMNO cuba membeli calon PAS di Johor semasa 2004 lepas.

Tanyala Pairin Kittigan dan beliau akan beritau berbagai kisah betapa galaknya UMNO/BN membeli ADUN.

Ertinya usaha membeli dan memaksa ADUN ini perkara biasa dalam UMNO. Lebih-lebih lagi sekarang ini di zaman UMNO nazak dan hampir sakaratul maut ini.

Suasana di Perak Sekarang

Alhamdulillah, kerajaan masih kukuh. Walaupun dua ADUN ini bermasalaah, namun tiada arahan dari Istana untuk MB Perak meletak jawatan. Tiada arahan dari istana untuk MB baru mengangkat sumpah.

Cumanya maklumat yang saya dapat, usaha untuk membeli ADUN seperti membeli goreng pisang sekarang ini.

Jumlah sudah tidak menjadi soal lagi. Najib sanggup berbelanja apa sahaja untuk mendapat seorang lagi ADUN demi menebus maruah Najib yang bercalar teruk sewaktu PRK Kuala Terengganu.

Namun, nampaknya masih ada orang yang tidak dapat dibeli dengan wang. Syabas kepada Fauzi Muda yang membuat kenyataan bersumpah di atas usaha pihak tertentu yang mahu membeli beliau.

Beberapa Maklumat Berkenaan 2 ADUN PKR Tersebut

a. Tindakan Menguatkuasa surat perletakan jawatan tersebut adalah di atas kenyataan anak Jamaludin Othman yang memberitahu hasrat bapanya untuk keluar KeAdilan dan menjadi ADUN Bebas

b. Rupa-rupanya pembayaran RM10 juta masih belum berlaku kerana kemasukan Nasarudin Hashim. Itulah sebabnya mereka mahu mengisytiharkan masuk mereka kepada Bebas dahulu sebelum mereka masuk BN

c. Tindakan mereka ini mendapat tentangan yang sangat hebat dari pengundi mereka di DUN masing-masing

d. SPR telah dipergunakan oleh UMNO dan Najib untuk menutup malu UMNO. Ini kerana UMNO mungkin tidak diberitahu atau terlupa akan surat perletakan jawatan.

e. SPR sepatutnya bertindak kerana kedua-dua ADUN tersebut telah mengaku menandatangani surat tersebut. Ertinya, mereka telah bersetuju di atas segala syarat-syarat dalam surat tersebut.

f. Jelas SPR adalah barua UMNO dan BN kerana status seseorang ahli DUN itu disahkan oleh Speaker yang mempunyai kuasa mengikut undang-undang tubuh Perak.

g.Asalnya mereka mahu menunggu hari Sambutan Jubli Perak Sultan Perak bagi membuat pengisytiharan mereka.

h. Hakikatnya, pemergian kedua-dua Jamaluddin dan Osman Jailu ini sebenarnya bagus kapada PKR. Mereka pun sebenarnya calon bidan terjun pun.


Beberapa Langkah Cadangan

1.0 Bubar DUN Perak samasekali. Mesti pujuk Sultan Azlan Shah dan masa pergi pujuk Sultan Azlan Shah, pastikan surat perkenan bubar DUN di tanda tangani dahulu sebelum meninggalkan istana

2.0 Kalau tak boleh bubar, Speaker boleh halang kedua-dua jebon tu dari masuk berbahas menjadikan majoriti PR masih 3 kerusi

3.0 Gantung semua peruntukan kepada dua jebon itu dan lantik Penyelia DUN di Changkat Jong dan Behrang

4.0 Dedah segala penyelewengan kedua-dua jebon ni supaya rakyat tahu siapa mereka sebenarnya.

5.0 Pastikan keseluruhan jentera pilihanraya bersiap sedia kerana kes dua kerusi itu akan dibawa ke mahkamah. Semasa kes ini berjalan, jentera PR boleh menjalankan kerja-kerja cula dan persiapan PRK.

6.0 Saman SPR sebab dungu sangat. ada ka bila Speaker dah kata kerusi tu kosong, dia kata tak kosong.

7.0 Lagi best minta Raja Nazrin buang negeri kedua-dua orang jebon itu sebab mereka telah berbohong kepada raja. Mereka ini derhaka kerana surat taat setia itu mereka telah tanda tangan di hadapan Raja Nazrin Shah. PAstikan mereka tidak boleh kembali ke PErak sehingga mereka mati. Kalau nak pergi Kedah, mereka terpaksa naik kereta ikut Pahang, Terengganu, Kelantan lepas tu Penang.

8.0 Mesti berhati-hati dengan Fraksi UMNO dalam PAS. MEreka pun tumpang gembira kalau PErak jatuh pada BN sebab mereka nanti boleh "push" agenda mereka hendak bawa PAS masuk BN.

8.0



Tulang Besi

Read more!(Selanjutnya)

"Salahkah PAS Mendekati UMNO" - Fraksi UMNO Mula Melangkah

Ada seorang pembaca saya yang telah bertanya soalan yang sangat baik. Terima kasih dan tahniah saya ucapkan kepada saudara. Dan saya juga telah mendapat jawapan dari pembaca lain yang juga satu jawapan yang tersangat baik.


Bagi saya, isu untuk membawa PAS masuk BN/UMNO adalah satu cadangan yang sudah tidak relevan lagi. Ini kerana "mood" rakyat keseluruhannya mahu menjauhkan diri dari UMNO/BN. Amatlah dangkal bagi PAS untuk menyelamatkan sebuah kapal karam seperti UMNO.

Apa yang berlaku sekarang adalah berlaku satu usaha pro aktif dari kumpulan dalam PAS yang sebelum ini setuju untuk masuk BN. Usaha tersebut adalah untuk membersihkan kepimpinan PAS dari mereka2 yang tidak setuju dan menentang usaha membawa PAS masuk BN dahulu.

Butiran perangcangan tersebut telah didedahkan oleh Roslan SMS di dalam mesyuarat Dewan Harian Kawasan Kelana Jaya yang telah saya dedahkan dalam artikel saya bertajuk "Mana Maruah Roslan SMS?"

Usaha tersebut akan menjadi lebih agresif lagi selepas keputusan PRK Kuala Terengganu. Pergerakan ini dapat dibaca dalam laporan akhbar Watan yang mendedahkan konspirasi terbaru Fraksi UMNO untuk membersihkan PAS dari mereka yang pro Pakatan Rakyat.

Akhbar Watan yang pro UMNO itu tidak segan silu meraikan usaha membersihkan PAS dari mereka yang pro kepada Pakatan Rakyat (aka Fraksi PAS). Ini kerana Fraksi PAS ini lah yang menyebabkan usaha membawa PAS masuk BN gagal segagal-gagalnya.

Lihatlah sendiri contoh laporan Watan yang jelas menampakkan mereka adalah alat UMNO. Gambar di sebelah adalah contoh terbaik. Kalau nak tau lagi, pergilah ke laman web mereka.

Sememangnya mereka yang memusuhi "Fraksi PAS" (yang digelar kumpulan Erdogan) amat dirai oleh puak-puak UMNO dengan begitu gembira sekali.






Senjata Yang Digunakan Untuk Membersihkan Frkasi PAS Dari Kepimpinan PAS Pusat


Sekarang ini alasan untuk membuang Fraksi PAS ini adalah kononnya mereka ini "tidak wala' pada ulama". Itulah alasan dan sebab yang akan dijaja seluruh negara oleh tukang-tukang kempen mereka ini.

Yang hairanya, kumpulan Fraksi PAS ini bangga memberi wala' kepada Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat, yang beliau juga seorang ulama. Saya nak tanya, Tuan Guru Nik Aziz ni bukan ulama ke?

Namun hujjah dangkal dan lembab ini akan disebarkan seluruh negara bagi tujuan membersihkan mereka-mereka yang menentang usaha untuk mempergunakan PAS bagi tujuan menguatkan UMNO kembali.

Mereka yang tidak yakin wujud "Fraksi UMNO" dalam PAS, Presiden PAS sendiri pernah memberitahu DSAI bahawa beliau berada dalam dilemma kerana terdapat dua kumpulan dalam PAS, yakni satu yang bersetuju untuk bersama dgn UMNO dan yang tidak bersetuju. Ertinya wujud kumpulan yang mahu bawa PAS dalam BN sekarang ini. Nama mereka adalah Fraksi UMNO.

Q&A Yang Saya Maksudkan

Dibawah adalah Q&A yang saya maksudkan:

Anonymous Sasid

"Cuma aku nak tanya salahkan kalau PAS mendekati UMNO untuk tujuan mengajak ahli UMNO untuk memasuki PAS??? Atau kita langsung tak boleh mendekati UMNO ?? Apa kaedah dakwah yang kita pakai ??? Sejak bila wahyu turun mengatakan kita tak boleh mendekati ahli UMNO untuk menyampaikan dakwah kita buat selama-lamanya.."

Jawapan Hamba

Memang tidak salah mendekati UMNO. Berbincang dan berjumpa dan sebagainya. Yang salah ialah membawa masuk PAS ke dalam BN.

Yang salah ialah menggunakan istilah Arab untuk mengaburi mata orang lain seperti istilah muzakarah dalam usaha membawa masuk PAS ke dalam BN.

Yang salah ialah usaha memecahbelahkan Pakatan Ralyat dengan membesar-besarkan isu yang kecil.

Yang salah ialah mengekang kebebasan bersuara di dalam PAS

Yang salah ialah usaha mendewakan seseorang tokoh agar ia menjadi maksum

Yang salah ialah memfitnah pemimpin sendiri dengan menggunakan blog yang tidak dikenali.

Yang salah ialah menjadikan TG Hadi sebagai proksi bagi mendapatkan projek. Kemudian mengaburi mata orangf lain atas nama Islam

January 30, 2009 12:37 AM


Tulang Besi
Read more!(Selanjutnya)

Sunday, February 1, 2009

Some Information on Perak PRK Exco Debacle

The two kidnapped excos are the center of everyone's attention right now. My source tells me that their defection is inevitable. They were not good people or leaders, to start with, anyways. They were problematic and never should have been appointed as exco.

Here's the latest scoop i got from various sources:

a. The offer last time was RM5 mil per person. It then went down to RM3mil per person.

b. But since Najib is desperate to redeem himself, he had upped the offer to RM10 mil per person. You know, after the Kuala Terengganu defeat.

c. Anwar Ibrahim preempted the fall of Perak government by going through with the ADUN Bota defection.

d. The two PKR exco's who was supposed to declare their defection early this week, had to delay their decision because the government will still remain intact.

e. If the government doesn't fall after their defections, then the Perak government can dig up a lot of the PKR's excos dirt. Now they're offering Nasaruddin the position of MB to the ADUN Bota

f. There is a DAP ADUN who once named his price at RM15 mil. The concern is Najib might be crazy enough to fork out the cash

g. Task Force 2010 of the MIO is involved.

Suggestion To Overcome This Problem

If there is defection sufficient for a change in government, Perak MB must dissolve the Perak State Assembly. There is no other way.

Another election this time might result in UMNO losing more seats.

The downside to this plan is that there is talk of the Palace's compliance in the recent UMNO maneuverings. So, the Palace might reject a call for dissolution.

Whatever it is, now is the time to pray. The fate of the Perak PR government is in the hands of the Almighty.


For Perakians, it is your job to call your PR rep and warn him/her not to switch sides.

Tulang Besi


Read more!(Selanjutnya)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...