Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Saturday, January 23, 2010

Bangsa Melayu Ni Sepatutnya Sudah Pupus Lama

Saya bercakap dengan seorang Orang Medan semalam. Antara topic yang diperbincangkan adalah topik “Orang MElayu di Riau”. Saya diberitahu bahawa sekiranya kita ke Riau hari ini, kita sudah tidak nampak lagi orang Melayu. Di Riau, bangsa yang kita biasa jumpa samada Bangsa Jawa ataupun Bangsa Minang. Orang Melayu di Riau samada tinggal jauh terpinggir di ceruk-ceruk desa ataupun mereka sendiri sudah buang bahasa dan identity mereka.

Ia berkaitan dengan polisi “Penempatan Semula” Suharto dahulu, dimana untuk menyelesaikan masaalah kepadatan penduduk yang tidak sekata, maka orang-orang Jawa dan Minang serta Sunda diberikan insentif oleh Suharto untuk berhijrah. Antara tempat yang mereka berhijrah adalah Riau. Orang Riau tidak menentang usaha Suharto ini. Malahan, mereka menerima dengan hati terbuka. Setelah beberapa dekad, bangsa luar Melayu ini TELAH MENGAMBIL ALIH Pulau Riau dan menjadikan identity MElayu di sana hampir pupus.

Sesiapa ke Riau, yang kita jumpa hanya orang2 yang bercakap loghat Jakarta atau Minang. Dah takda kedengaran orang yang bercakap macam orang Johor kerana mereka telah disisihkan.

Perkara yang sama juga berlaku di Singapura. Lihat bagaimana Pulau Singapura berjaya dicuri oleh bangsa lain dari orang Melayu. Dan Melayu Singapura TIDAK PERNAH MELAWAN.
Tapi itulah sebenarnya realiti sebenar orang Melayu. Mereka tidak mahu melawan. MEreka tidak mahu memperjuangkan hak mereka sendiri. Mereka takut susah. Mereka tiada maruah untuk mempertahankan hak mereka dari diancam.

Tak hairan di Malaysia, orang Melayu terus-terusan bersama UMNO walaupun UMNO terus menerus merompak mereka. Orang MElayu hanya menerima dengan redha. Sekurang-kurangnya orang Red Indian di Amerika pun bangun memberontak walaupun kalah. Orang Melayu jangan haraplah kita nak tengok ada semangat perjuangan dalam hati mereka.
Kalau nak kata 13 Mei, di Kampung Baru waktu berlaku 13 Mei majoriti yang terlibat adalah dari bangsa Minang bukan bangsa Melayu. Dato Harun pun orang Bugis.

BERBEZA DENGAN ACHEH

Program yang sama cuba dijalankan oleh Suharto di Acheh. Namun, orang Acheh sanggup mati dari menyerah begitu sahaja kepada kehendak Suharto laknatullah itu. Mereka berjuang selama 40 tahun lamanya dan akhirnya mereka diberi status istimewa yang sebenar dan mampu mempertahankan hak serta identity Acheh yang sebenar.

Acheh mempertahankan hak dan kedudukan bangsa mereka. Mereka tidak rela bangsa lain memijak-memijak mreka. Mereka tidak rela sama sekali hak mereka dirampas dan bangas mereka ditendang dan dihina seperti yang berlaku pada orang Melayu di Riau.
Dan Allah SWT mengkabulkan doa dan usaha mereka kerana mereka berjuang hak dan identity mereka. Mereka juga menjadikan AGAMA ISLAM sebagai pegangan utama mereka.

MELAYU SINGAPURA PUN DAH HANCUS

Melayu Singapura pun dah jadi macam tiada. Walaupun dalam Perlembagaan Singapura, hak istimewa orang Melayu Singapura dinyatakan dengan jelas, tapi Melayu Singapura tak berani nak memperjuangkan hak mereka sendiri.

Padahal hak istimewa orang Melayu Singapura ternyata jelas dalam Perlembagaan Singapura sendiri. Begitulah lemahnya perjuangan kebangsaan Melayu ini. Tidak mampu memperjuangkan hak yang sudah jelas termaktub sebegitu.

PERJUANGAN UMNO ADALAH PERJUANGAN SIA-SIA

Bagi saya UMNO dicipta oleh mereka yang dilatih British. British mahu supaya orang Islam dan orang MElayu terus-menerus lemah. Maka, ideologi kebangsaan Melayu dijadikan fahaman politik serta UMNO menjual fahaman kebangsaan Melayu kepada orang Melayu.

Hasilnya, Melayu terus menerus lemah dan tidak ada semangat untuk berjuang serta melawan kezaliman dan penindasan. UMNO terus melemahkan pemikiran orang Melayu dan pada waktu yang sama, UMNO terus merompak kekayaan negara.
Memang perangai Melayu, suka jadi kaya tanpa berusaha dengan keras. Benda tu kita tengok banyak dalam UMNO.

PERANGAI MELAYU AMAT DISUKAI UMNO

Lumrah alam, kalau satu perkara itu berharga, kita mesti berlawan dan berusaha keras untuk mendapatkannya. UMNO melatih orang Melayu supaya jangan melawan dan jangan berkeras kerana mengikut lunas-lunas Melayu.

Apabila ada orang mula mempersoalkan kesalahan serta kemunafikan pemimpin-pemimpin UMNO, maka semboyan PERPADUAN ditiup. Ini supaya, mereka yang menyuarakan kebenaran akan dilihat sebagai menentang perpaduan.

Perangai Melayu yang hanya “mengikut sahaja” ini merugikan orang Melayu terutamanya dalam bidang ekonomi. Orang yang hanya mengikut sahaja tidak akan maju sama sekali.Tak hairanlah penglibatan Bumiputra dalam perniagaan amat rendah sekali. Terima kasih UMNO.

UMNO tidak mahu orang Melayu ada semangat kepahlawanan, semangat melawan, semangat berjuang. Ini kerana mereka tidak mahu orang Melayu melawan UMNO. Mereka mahu UMNO kekal bodoh dan lemah supaya mudah diperkotak katikan.

MELAYU TAK SUKA BERJUANG DAN BERSUSAH PAYAH

Kita tak boleh marah Singapura dan Riau dicuri dari orang Melayu. Sesiapa yang kerja kuat dan mempunyai kemahuan, makan mereka akan dapat. Itu adalah Sunnatullah dan itu adalah hukum yang setiap orang islam harus ikuti.

Bagi saya, menubuhkan parti yang berasaskan Melayu hanya akan MENGHANCURKAN orang Melayu sendiri. Buat apa menyebarkan budaya Melayu yang telah rosak dan lemah kepada keseluruhan bangsa-bangsa lain di Malaysia.

Lebih baik kita ikut contoh tauladan bangsa Bugis kerana mereka kuat berjuang atau bangsa Jawa yang kuat bekerja atau bangsa Minang yang kuat meniaga. Buat apa kita berbangga dengan bangsa Melayu yang hanya kuat menghilangkan hak mereka tanpa berperang.

Patutlah hanya Tun Hussein Onn sahaja Perdana Menteri kita yang benar2 bangsa Melayu. Tunku – orang Siam. Tun Razak dan Najib – Bugis, Mahathir – Mamak. Kalau Melayu terus menerus jadi Perdana Menteri, dah lama dah bangsa-bangsa lain di Malaysia ni kena jual jadi hamba abdi.

Kalau RUMPUN MELAYU nak bangun kembali mesti atas dasar Islam yang 100% mengikut Al Quran dan Sunnah dan tidak mengikut adat resam orang Melayu.

Wallahualam bissawab

Tulang Besi

78 comments:

Reformis Jalanan said...

Salam.

Tak tahulah kenapa saya setuju2 sangat dengan artikel yang ditulis oleh Tulang Besi. Memang betul dan tepat.

Tinta Hitam said...

Aku tak risau sgt pasal bangsa melayu pupus.Sebab bangsa melayu ni klasifikasi dia umum.Jawa.banjar,sunda dan lain lain mengaku dan bercakap bahasa melayu.Bukan shj diMalaysia.Di Indonesia juag abahsa bahasa etnik sdemkin kurang dipertuturkan dan bahasa Indonesia (bahasa melayu ) semakin banyak digunakan oleh generasi muda.

Yg aku risau iman bangsa melayu ni semaki pupus disebabkan polisi polisi UMNO yang tidak menuju kearah ketaqwaan.Selagi mana sesuatu bangsa tu kuat mengamalkan Islam ia akan bertambah kuat dan tidak akan pupus.Yang pupus adalah bangsa bangsa yang menolak Allah SWT.

Setelah 52 tahun merdeka,org melayu semakin meninggalkan Islam diatas galakan secara tak langsung oleh UMNO..

Jadi utk memastikan melayu kat Malaysia ni tak pupus kena buang UMNO kedalam laut secepat muungkin..

anak kelate said...

bro,melayu ni terlalu umum bro..asal berbhasa melayu,beradat melayu dan beragama Islam terus dikira melayu walau jawa,banjar,bugis,sunda sekalipun. Pakar sejarah telah mengesahkan melayu tertua di malaysia adalah melayu kelantan yg berasal daripada tamadun Funan,Langkasuka (Pattani).. dan melayu kelantan begitu berani menyingkirkan umno daripada negeri mereka.. di seberang sana,saudara asal mereka,melayu pattani begitu berani menentang penjajahan Siam semenjak perjanjian inggeris-siam 1902... so melayu mana yg bro kata kat sini penakut,pengecut?

Anonymous said...

Dulu sy ada dengar cerita Tun Hussein Onn ada darah turki..dan sekiranya hari ni satu kajian dibuat,kita kan dapati,sebahgian besar org melayu ada darah bercampur campur..sy teringat masa liwat gate part1,terbongkar rahsia ketulinan darah org melayu utara..kajianmenunjukkan 80% org melayu utra mempunyai darah india..org kelantan kongsi dna sama dgn siam..thomas jefferson mempunyai darah magribi/morocco(tak silap saya)..orh melayu yg ori adalah org asal/asli..

Anonymous said...

Org melayu tlh dilemahkan oleh polisi easy come easy go UMNO..org cina dan india adlah antara bangsa tertua di dunia ini..dan sejarah menunjukkan,kedua dua bangsa ni,terutama sekali bangsa cina,dah "season" dgn bermacam macam malapetaka..lagipun,org imigren,semestinya akan berkerja lagi keras utk hidup(tenggoklah imigran2 baru spt indon,bangla,nepal)..org melayu nak melangkah ke depan,perlu tinggalkan tongkat/cruthes UMNO mereka..

Anonymous said...

UMNO sendiri lemah!!Mereke hanya ada artificial power!!DFn paling best sekatng,segala rancangan jahat mereka dah backfire..hehe

Anonymous said...

Dharma Islam tidak sepatutnya melemahkan sesorng..Masaalahnya,Islam Mlaysia dah jauh terpesong..dah diboloshi oleh puak dasyus..

Anonymous said...

tingDNA Study Yields Clues on First Migration of Early Humans

By NICHOLAS WADE
Published: May 13 2005

By studying the DNA of an ancient people in Malaysia, a team of geneticists says it has illuminated many aspects of how modern humans migrated from Africa.

Skip to next paragraph
Enlarge This Image

Andy Wong/Associated Press
The Orang Asli people, north of Kuala Lumpur, Malaysia, were studied by geneticists who traced their mitochondrial DNA from Africa.


Forum: Human Origins
The geneticists say there was only one migration of modern humans out of Africa; that it took a southern route to India, Southeast Asia and Australia; and that it consisted of a single band of hunter-gatherers, probably just a few hundred people strong.

Because these events occurred in the last Ice Age, when Europe was at first too cold for human habitation, the researchers say, it was populated only later, not directly from Africa but as an offshoot of the southern migration. The people of this offshoot would presumably have trekked back through the lands that are now India and Iran to reach the Near East and Europe.

The findings depend on analysis of mitochondrial DNA, a type of genetic material inherited solely through the female line. They are reported today in Science by a team of geneticists led by Dr. Vincent Macaulay of the University of Glasgow.

Everyone in the world can be placed on a single family tree, in terms of their mitochondrial DNA, because everyone has inherited that piece of DNA from a single woman, the mitochondrial Eve, who lived some 200,000 years ago.

There were, of course, many other women in that ancient population. But over the generations, one mitochondrial DNA replaced all the others through the process known as genetic drift.

Anonymous said...

With the help of mutations that have built up on the one surviving copy, geneticists can arrange people in lineages and estimate the time of origin of each lineage.

With this approach, Dr. Macaulay's team calculates that the emigration from Africa occurred 65,000 years ago, pushed along the coasts of India and Southeast Asia and reached Australia by 50,000 years ago, the date of the earliest known archaeological site there.

The Malaysian people whom the geneticists studied are the Orang Asli. The term means "original men" in Malay.

They are probably descended from this first migration, because they have several ancient mitochondrial DNA lineages that are found nowhere else.

These lineages are 42,000 to 63,000 years old, the geneticists say. Subgroups of the Orang Asli, like the Semang, have probably been able to remain intact because they adapted to the harsh existence of living in forests, said Dr. Stephen Oppenheimer, the member of the geneticists' team who collected blood samples in Malaysia.

Some archaeologists theorize that Europe was colonized by a second migration that traveled north out of Africa. This fits with the earliest known modern human sites, dating from 45,000 years ago in the Levant and 40,000 years ago in Europe.

Dr. Macaulay's team says there could have been just one migration, not two, because the mitochondrial lineages of everyone outside Africa converge at the same time to the same common ancestors. Therefore, people from the southern migration, probably in India, must have struck inland to reach the Levant and, later, Europe, the geneticists say.

Dr. Macaulay said it was not clear why just one group succeeded in leaving Africa. One possibility is that because the migration occurred by continuous population expansion, leaving people in place at each site, the first emigrants may have blocked others from leaving. Another is that the terrain was so difficult for hunter-gatherers, who carry all their belongings with them, that only one group succeeded in the exodus.

Although there is general but not complete agreement that modern humans emigrated from Africa in recent times, there is still a difference between geneticists and archaeologists about its a timing. Archaeologists tend to view the genetic data as providing invaluable information about the interrelationship between groups, but they place less confidence in the dates derived from genetic family trees.

Anonymous said...

There is no evidence of modern humans outside Africa earlier than 50,000 years ago, said Dr. Richard Klein, an archaeologist at Stanford. Also, if something happened 65,000 years ago to allow people to leave Africa, as Dr. Macaulay's team suggests, there should surely be some record of that in the archaeological record in Africa, Dr. Klein said. Yet signs of modern human behavior do not appear in Africa until 50,000 years ago, the transition between the Middle and Later Stone Ages, he said.

"If they want to push such an idea, find me a 65,000-year-old site with evidence of human occupation outside of Africa," Dr. Klein said.

Geneticists counter that many of the coastline sites occupied by the first emigrants would now lie under water, because the sea level has risen more than 200 feet since the last Ice Age. Dr. Klein expressed reservations about that argument, noting that people would not wait for the slowly rising sea levels to overwhelm them but would build new sites farther inland.

Dr. Macaulay said genetic dates had improved in recent years, now that it is affordable to decode the whole ring of mitochondrial DNA, and not just a small segment.

But he said he agreed "that archaeological dates are much firmer than the genetic ones" and that it was possible his 65,000-year date for the African exodus was too old.

Dr. Macaulay's team has been able to estimate the size of the population in Africa from which the founders descended. The calculation indicates a maximum of 550 women. The true size may have been considerably less. This points to a single group of hunter-gatherers, perhaps a couple of hundred strong, as the ancestors of all humans outside of Africa, Dr. Macaulay said.

Anonymous said...

There is no such as lu melayu.lu india,lu cina dlm islam..dlm,islam all is one,one is all..in other words,there is 1 humanity,i race group..sains dah buktikan fakta ini..any divison or tribalism is against the true spirit of islam or hukum hukum Allah!!

Grand Marquis said...

TB nak jadi pejuang bangsa pulak. Dah rasa tak laku nak jadi pejuang DAP? Apapun tulisan TB, natijahnya tetap sama, iaitu UMNO mesti dipersalahkan. Bila dah fikiran tu sempit, pusing dan pusing tak kemana. Kembali kat situ jugak.

Anonymous said...

sbb umno meneruskan kegagalan orang melayu

Anonymous said...

Malay Ghose Hajra, Ph.D., P.E.
Treasurer, ASCE New Orleans Branch




Professional Service Industries, Inc.
724 Central Avenue

Jefferson
LA
70121
United States

malay.ghosehajra@psiusa.comThis e-mail address is being protected from spam bots, you need JavaScript enabled to view it.
504.733.9411
504.733.9415
http://www.asceneworleans.org


woah hoh.. melayu ni ada di new orleans..;-0

Anonymous said...

UMNo memang bodoh bin bangang..org melayu pandai..pioneer stem cell research adalah sri lankan malay.. si Iraqi Jew David Marshall pernah berkata,Malaysia tlh melahirkan banyak pemipin yg cukup berkaliber..

Anonymous said...

Pelik bin ajaib..macam mana org bangla boleh pakai nama "malay".,eh?;-)

Anonymous said...

Itu gani Patail bangsa apa?Yg sy tau,puak gujerati saja ada surname Patel..or Marathi(pun ada Patil..jadi,si gemok Gani tu gujerati campur banggla or marathi campur bangla..kahkahkahkah

Anonymous said...

DNA suggests China Chinese originated from Southeast Asia
Tuesday, 15 December 2009, 11:15 pm | 2,972 views
Farhan Ali

Recent study shows DNA evidence pointing to an original migration pattern of humans from Southeast Asia to China believed to have happened about 20,000 years ago

Photo courtesy of Salon

The Chinese are the dominant group in Singapore and recently, a senior government politician encouraged Chinese Singaporeans to find out who their ancestors were and where they came from. There is also the current heated debate over the learning of Mandarin by those whose ancestors did not speak Mandarin.

Thus, it is relevant that in a study published just this week in the influential journal Science, the Han Chinese (and other East Asians) have been shown to have originally come from Southeast Asia. Instead of being natives of China, the Han Chinese were in fact immigrants who descended from mainland and island Southeast Asia, the latter historically known as the Malay Archipelago.


This recent study is massive and involved a 40-institution, multi-national (though largely Asian) research team that sampled DNA from over 70 populations throughout Asia. The paper used genetic markers called single-nucleotide polymorphisms (SNPs) which are differences in the chemical ‘lettering’ of DNA, in order to infer patterns of ancestry. And whilst the techniques used were esoteric, this collective pan-Asian effort had an aim close to everyone’s hearts: to recover the lost memory of where we came from.

Southeast Asians Top the Family Tree

Two major findings of this research are worth discussing, the most important being the family tree that was reconstructed by the authors that provides direct evidence that modern Han Chinese came from Southeast Asia. In the tree, all of the Han Chinese populations were descendents of Southeast Asians who formed the top of the tree (analogous to how our great-grandparents would be right at the top in a family tree).

Whilst this has been suggested for almost 10 years, the present study brings the most convincing data and analyses to the table yet. As to when this migration occurred, although the present study did not address this important issue, evidence from other past studies suggests the migration of the Chinese from Southeast Asia probably occurred around 10,000 to 20,000 years ago. The Southeast Asians, in turn, originally came from the southern coasts of Asia which were ultimately populated by humans from East Africa.

Anonymous said...

The second set of findings pertains to genetic diversity which refers to how similar or different the DNA make-up of individuals in a population are. The genetic diversity is highest in archipelagic Southeast Asia (e.g., Indonesia) with more homogenous (similar) DNA make-up as one goes further North into China.

These findings are important as they provide strong corroboration of the linguistic data from anthropologists and linguists who have discovered an astounding level of linguistic and ethnic diversity in island Southeast Asia, which have hundreds of ethnic groups and languages. The region’s predominant Austronesian language family (which includes Malay) is the world’s most widespread native language family with speakers spanning from Madagascar in Africa to the islands in the Pacific such as Fiji.

Hard to Accept, But Research is Conclusive

While many Chinese Singaporeans are familiar with the various dialect groups in China, geneticists and linguists know that the diversity of Han Chinese is comparatively low. While some may have elaborate socio-political theories involving the political unity of China, the role of the First Emperor of China and so on, a much simpler and likelier explanation is that diversity, both genetic and cultural, declines as a function of migration. When groups from the ancestral population migrate out into new regions, they bring with them only a very small sample of the original diversity and this is the pattern we find among the Han Chinese. Indeed, even in the modern age, we find this to be true: for example, Asians in America are far less diverse as a group than those in their original homeland.

Anonymous said...

For some, this recovery of the lost memory of the various races in Singapore may be enlightening. For others, it may be as much of a shock as being told one’s father is not his/her real father. But the scientific conclusion is clear, the Chinese in China were immigrants whose ancestors lived in Southeast Asia. The Chinese arrivals in the 19th and 20th century in Singapore and Malaysia were actually a return to an ancestral homeland that had been long abandoned, to live with descendents of their ancestors who had long been forgotten, and to relearn a daughter of the ancestral language, Malay – now all but unlearned by the present generation.

The present findings (and others) dispel the notion of any one monolithic “race”. Instead, all of humanity is a cohesive genetic pool with extensive mixing among populations that are changing fluidly. Such mixing among Southeast Asians giving rise to Chinese populations has left indelible marks on our DNA and these marks of our deep shared heritage, remarkably unsullied by divergent recent histories, are a silent but truthful witness against modern self-serving essentialist propaganda proclaiming the contrary.


Reference

Abdulla, M.M. et al. (2009). Mapping human genetic diversity in Asia. Science, 326, 1541-1545. A non-technical summary is also given in the same issue: Normille, D. (2009). SNP Study supports southern migration route to Asia. Science, 326, 1470.

http://theonlinecitizen.com/2009/12/dna-suggests-chinese-origin/

Anonymous said...

United_Morons_National_Orgasm..memang bahlol toyol f*kol!!kahkahkahkah

Yong said...

Tak salah Yong Dato' Onn keturunan Turki. Yong amat suka lelaki Turki. Masa kat Mekah dan Medinah, mereka begitu jaga isteri2 mereka setiap kali pergi dan balik dari masjid. Lelaki Melayu kebanyakannya tak kisah. Isteri dan ibu2 dibiarkan dijaga kawan2 sebilik je. Mujur kawan sebilik yang baru dikenali itu prihatin. Kot tidak alamat isteri dan ibu2 duduk dalam bilik je le. Camne nak jaga negara kot jaga isteri dan ibu pun nak berkira?

Anonymous said...

buat grand yg otak x berapa grand ni.

ada lagi ye kau.
manenya buah apple yg kau nak compare ni.
aku nak tengok jugak kemajuaan yg kau cakap semalam??????

apple yg jenis warna hijau ke?
sori aku x pernah jupa apple yg warna biru ni

-brand cap ayam-

Grand Marquis said...

Tulisan TB kali ini adalah anti-thesis kepada hujah beliau sendiri. Beliau menyatakan melayu riau dan singapura dah pupus. Mengikut thesis beliau, Melayu di Malaysia juga akan pupus kalau terus sokong UMNO.

Apa yang berlaku adalah sebaliknya. Orang Melayu di Malaysia ramai yang sudah berjaya. Ada yang sudah boleh jadi expat dengan gaji 30k sebulan. Ramai dah jadi professional dan bersaing di pasaran terbuka. Hatta ramai orang-orang PAS adalah golongan professional lahir dari initiative UMNO melalui biasiswa belajar dan skim latihan professional dalam kerajaan atau GLC. Kesimpulannya ialah Melayu di Malaysia tak pupus, malah sudah jauh lebih berjaya dari situasi mereka 30 tahun yang lalu. Walaupun kejayaan orang Melayu masih tak terlalu hebat, tapi sekurang-kurangnya kita boleh kata boleh tahan la jugak.

Kalau kita ambil thesis logik TB, kita boleh simpulkan sebegini.

UMNO tiada di Riau, Melayu riau pupus.

UMNO tiada di Singapura, Melayu Singapura pupus.

UMNO ada di Malaysia, Melayu di Malaysia tak pupus.

Kesimpulan menunjukan sebab Melayu tak pupus di Malaysia ialah kerana UMNO wujud.

(Saya tau, pencaci korang mesti tergelak besar, dan akan keluar macam-macam cacian. Tapi bagi mereka yang belajar hukum logik, inilah penakkulan yang dapat kita buat dari tulisan TB ni. Jadi kalau pencaci korang nak kata moron, TB lah yang moronnya).

P.S. Melayu kelantan banyak dah pupus sebab ramai sangat berhijrah keluar kelantan untuk mencari sesuap nasi.

Grand Marquis said...

Inilah hasil dari tarbiah yang diterapkan oleh parti yang dinamakan Parti Islam.

TB tak de komen ke? Apakah tindakkan ini dikatakan berhukum dengan AlQuran dan Assunah?

Yang akan pupuskan Melayu ialah orang macam ini.

Dari Abu Hurairah RA beliau berkata bahawa Rasul SAW telah bersabda: "Hak orang muslim atas orang muslim yang lain ada enam perkara; jika engkau bertemu ucaplah salam kepadanya; jika dia memanggilmu, jawablah; jika dia meminta nasihat darimu, berilah dia nasihat; jika dia bersin dan memuji nama Allah, doakanlah baginya; jika dia sakit, ziarahkanlah dia dan jika dia meninggal dunia, iringkanlah jenazahnya"

Tak kira apa urusan dia di dunia ini, kalau dia dah meninggal dan dia masih muslim, hormatilah beliau.

Anonymous said...

Ug pasti,UMNO dan para pariah cyber trooper kan menjadi DODO BIRD..kahkahkah

Anonymous said...

Grand Moron,
Hang ni muslim ke?

Anonymous said...

"Perkara yang sama juga berlaku di Singapura. Lihat bagaimana Pulau Singapura berjaya dicuri oleh bangsa lain dari orang Melayu. Dan Melayu Singapura TIDAK PERNAH MELAWAN.
Tapi itulah sebenarnya realiti sebenar orang Melayu. Mereka tidak mahu melawan. MEreka tidak mahu memperjuangkan hak mereka sendiri. Mereka takut susah. Mereka tiada maruah untuk mempertahankan hak mereka dari diancam."-TB.

..alahai tuan TB,
1.Sapa yang menyebabkan situasi diatas berlau tuan TB!!!!!!adik beghadik hangla!!PAP a.k.a DAP!!!!
2.Bila hang dok keluaqkan statement macamni!Pasti sokongan orang melayu semakin kurang pada PAs!Dah la selama ni Pas hanya bergantung harap pada undi orang melayu untuk menang!! umno ucap terima kasih pada hang!!!!
3.tapi hang hanya berstatus pencacai pas jee!!!Kalau hang termasuk dalam kategori YB atau pemimpin Pas,naya hang nanti!!!!

Anonymous said...

..alahai lupa la pulak...
TB dan juak-juak Pas disini sekadar pencacai pas jee!!Manalah pemimpin Pas nak degaq pendapat hangpa!!!Kalau hangpa semua berada pada aras kepimpinan Pas negeri atau pusat,hangpa baru tau sikit sepakterajang dalam politik!!Kenyataan yang dikeluaqkan mesti bersandarkan kepada faktor-faktor tertentu!!!Tapi takpalah,terlupa sekejap,taraf hagpa sekadar pencacai!Cakapla apa yang hangpa suka!!!

Anonymous said...

//..alahai tuan TB,
1.Sapa yang menyebabkan situasi diatas berlau tuan TB!!!!!!adik beghadik hangla!!PAP a.k.a DAP!!!!
2.Bila hang dok keluaqkan statement macamni!Pasti sokongan orang melayu semakin kurang pada PAs!Dah la selama ni Pas hanya bergantung harap pada undi orang melayu untuk menang!! umno ucap terima kasih pada hang!!!!
3.tapi hang hanya berstatus pencacai pas jee!!!Kalau hang termasuk dalam kategori YB atau pemimpin Pas,naya hang nanti!!!!//

OMG..mongrel ni on heat!!LOL!!..lemme c..pasir,tanah,airr,dirompas oleh puak neanderthal UMNO dan kemudian juai kpd highest bidder dri S'pore..UMNo dri dulu dan selama lamaya terancat akal..kahkahkahkah

Anonymous said...

....sikit lagi...
sukahati hangpa la nak kutuk oghnag melayu!!!Hangpa tiada kepentingan dalam Pas pun!Kalau yang bersandarkan fakta kukuh!terfikir juga kami!Kalau sekadaq persepsi jee!bolehlah dijadikan ubat untuk hilangkan sresss jeeeee!!!!!Setelah penat kerja!Tak payah tenguk karton lagi!!!Betultak GM!!!!

Anonymous said...

"OMG..mongrel ni on heat!!LOL!!..lemme c..pasir,tanah,airr,dirompas oleh puak neanderthal UMNO dan kemudian juai kpd highest bidder dri S'pore..UMNo dri dulu dan selama lamaya terancat akal..kahkahkahkah"

yang kena tangkap baruni oghang umno ka!!!!!!!!

Anonymous said...

//....sikit lagi...
sukahati hangpa la nak kutuk oghnag melayu!!!Hangpa tiada kepentingan dalam Pas pun!Kalau yang bersandarkan fakta kukuh!terfikir juga kami!Kalau sekadaq persepsi jee!bolehlah dijadikan ubat untuk hilangkan sresss jeeeee!!!!!Setelah penat kerja!Tak payah tenguk karton lagi!!!Betultak GM!!!!//

Congrats !!..UMNO mongrel has finally located a fire hydrant..kahkahkahkah

Anonymous said...

//yang kena tangkap baruni oghang umno ka!!!!!!!!//

sit down boy sit down..have a cookie..lol!!

Anonymous said...

"Mereka termasuk Hussein Ahmad (bawah, bertali leher), pembantu politik, kepada exco kerajaan Selangor Yaakop Sapari dan lapan lagi yang dihadapkan ke mahkamah majistret Kajang, pagi tadi."Malaysia kini.


..alahai..bila depa masuk umno!!!GM tolong check sat!Bila depa masuk umno!!!!!

Anonymous said...

UMNo memang pandai bizniz..air dri johor dijuai to spore @rm 0.03/gelen..spore pulak juai balik air yg ditapis 2 johor @ rm0.5/gelen..YAY!!UMNO PANDAI!!KAHKAHKAHKAH

Anonymous said...

..alahai TB..
konner dan pusing kot lain la pulak!!!!alahai!alahai!!!!!

Anonymous said...

//..alahai..bila depa masuk umno!!!GM tolong check sat!Bila depa masuk umno!!!!!//
Thank u bro..thank u..due to ur kebodohan,we officially confirm,GM is an UMNO RETARD

Anonymous said...

to bro grand

bagus la kau baca hadis ni. tapi masalah nya baca aje. yg di utamakan ialah amalannya. kau sepatut nya baca yg lebih wajib mcm perempuan ni kenalah tutup aurat ke. kau pergi la tegur skit bini boss kau tu datin rosmah.baca la skit hadis pasal aurat. bukan masa pergi kat kubur aje.....

tu baru betul.

-cap ayam-

Anonymous said...

...alahai tuan TB,
GM tu ahli akademik!Suruh dia check sebab dia dok area selangor tu jee!!!Hang carilah fakta lain untuk berdebat!!Tak yah pusing sangatla!Kalau tentang fakta!dok pusing bab bahasala pulak!!malu kat budak tadika!!!!

Anonymous said...

/Kalau tentang fakta!/
pembetulan...kalau diganti dengan kalah.Bukan tak tau tuan TBni!nanti dia cari kelemahan dari segi bahasalah pulak!!!Tanda-tanda oghang kalah berdebat!!!

Anonymous said...

wahai pengikut2 UMNO, PAP adalah kawan UMNO dan bekas rakan dlm Perikatan.

Anonymous said...

GM, kao nak tipu sapa ni. kalao kao selalu kena tipu, jgn la nak sebar kebodohan kau kat orang lain.

Anonymous said...

org melayu yg maju skrg ni sbb DEB yg dihasilkan oleh Kongress Ekonomi bumiputra 1dan2. kalau org melayu tak memberontak pd 1969, umno taκkan berani laksanakan deb. penduduk kampung baru masa 69 majoriti bangsa minang dan jawa, bukan melayu.

Jajarbink said...

Ada tiga jenis Melayu dalam malaysia. 2 daripadanya ialah Melayu Haprak dan satu lagi Melayu tulen dan sejati.

2 Melayu Haprak
a) Melayu yang takut.
b) Melayu yang mudah lupa.

1 Melayu Tulen dan sejati.
a) Melayu yang menentang munafik dan
penjahanam negara. Tak caya pi tengok
cermin dan tanya.

Wasallam

Anonymous said...

"Malays (Malay: Melayu) are an ethnic group of Austronesian peoples predominantly inhabiting the Malay Peninsula including the southernmost parts of Thailand, the east coast of Sumatra, the coast of Borneo, and the smaller islands which lie between these locations. The Malay ethnic group is distinct from the concept of a Malay race, which encompasses a wider group of people, including most of Indonesia and the Philippines. The Malay language is a member of the Austronesian family of languages."

..alahai Tuan Tb,alahai....

Anonymous said...

tabik pada keluarga diraja tuanku, kami tgk dikaca TV, anak2 dan cucunda tuanku yg bertungkis lumus menguruskan majlis pengkebumian.

hebat sultanah zarith sofea kerana berjaya membimbing anak2 dengan penuh keimanan dan ketakwaan.

kami hormat dan kami kagum.

Ampun tuanku.

Aduka taruna!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Blogger PAKATAN RAKYAT Sila ambil PERHATIAN!
Posted by Anak Sungai Derhaka at 7:11:00 PM
Ini adalah terjemahan surat yang telah dikirim oleh seorang pembaca kepada Malaysia Today dan telah disiarkan oleh Malaysia Today..

Oleh Wan (Putrajaya)

MT Admin,

Saya mempunyai maklumat yang boleh dipercayai bahawa lawatan ke India baru-baru ini oleh Najib dan delegasi Kerajaan (UMNO / BN) ujuan utamanya adalah untuk merekrut secara kontrak profesional IT dan hacker dari India selama 3 tahun . Dianggarkan bahawa lebih daripada 200 orang akan direkrut dan dibayar RM300 juta setahun.

Tugas mereka hanyalah untuk mengancam, memintas dan melumpuhkan blog-blog yang menentang kerajaan.

Oleh kerana Media Perdana dikuasai dan dikawal kerajaan manakala Internet dan blog-blog terletak diluar kawalan atau tidak dapat dikawal oleh kerajaan, kali ini Najib dan UMNO/BN yang telah kehilangan arah akan berusaha habis-habisan untuk melemahkan blog-blog anti-kerajaan dengan bantuan profesional IT dan hacker dari India untuk menghantar virus dan trojan ke alamat IP individu melalui pembekal perkhidmatan Internet Celcom dan TMnet .

Najib, Hishamuddin dan Rais Yatim, bersama dengan beberapa Menteri Kabinet UMNO / BN telah mengadakan rundingan tertutup dengan CEO - CEO dari Telekom dan Celcom untuk membincangkan perkara ini sebelum Najib berangkat ke india.

Anonymous said...

Tujuan mereka ialah untuk mempengaruhi kata laluan masuk, akses penerbitan tempatan,sistem melambatkan sistem, bahkan hingga memusnahkan data- data di dalam hard disk jika ada yang mengakses blog anti kerajaan dan juga menghalang laman-laman blog daripada menyiarkan berita-berita yang buruk tentang kerajaan.

Perkara ini tidak akan melibatkan blog-blog pro kerajaan kerana pemintasan akan dilakukan berdasarkan alamat IP dan POP Proxy individu. Jadi, jika anda mengakses blog pro-kerajaan, anda tidak akan terjejas.

Najib dan UMNO / BN akan memastikan bahawa Rakyat Malaysia tidak akan dapat mengakses berita dari sebarang portal-portal dan juga blog-blog anti-kerajaan dan laman tersebut tidak akan dapat menyiarkan sebarang berita yang benar tentang salah laku rasuah mereka dan strategi untuk menggulingkan Prakatan Rakyat di Internet .

Rais Yatim, Muhyiddin dan Hishamuddin baru-baru ini telah menyentuh mengenai Blogs, Facebooks, dan Twitters yang dikatakan boleh menghancurkan budaya kita.

Selain itu mereka juga merancang untuk membenarkan polis dan tentera untuk membuat permohonan bagi memiliki Mykad , sudah pasti tujuannya ialah bukan kerana subsidi petrol dan kegunaan lain tetapi sebagai pengundi UMNO/BN dalam pilihanraya yang akan datang.

Isu Kalimah Allah baru-baru ini juga dirancangkan oleh Najib dan UMNO untuk memperolehi lebih banyak sokongan Melayu.

Ini menjelaskan bahawa Najib dan UMNO akan mencuba segala cara untuk kekal berkuasa untuk terus merompak kekayaan Negara untuk jangkamasa yang lebih lama.

Khutbah-khutbah jumaat dan juga ceramah Ugama telah diarahkan agar menekankan tentang isu Kafir untuk tahun 2010 dan 2011 juga bertujuan untuk mendapatkan kembali sokongan masyarakat Melayu Islam terhadap UMNO.

Membeli ahli politik ,wakil-wakil rakyat dan pengundi dari Pakatan Rakyat juga merupakan sebahagian daripada rancangan mereka untuk melemahkan Pakatan Rakyat sehingga mereka boleh tetap berkuasa.

Mereka juga mempunyai rancangan untuk meningkatkan pendapatan dan elaun semua kerabat diraja secara diam-diam, untuk mendapatkan sokongan mereka untuk tetap berkuasa.

Anonymous said...

Kesian UMNo punya cybertroopers..tenggoklah..UMNO sendiri tak parcaya sama hangpa..mereka nak rekrut crakers/hackers yg pro dri India..yg selalu menang hacking contest anjuran Petronas diminta jadi wakil Pakatan..:-)

Anonymous said...

Beranikah para pariah UMNo blok facebook,twitter,etc?UMNo tu bodoh..terlampau bodoh punya pasai,mereka terpaksa mencuri,merogol dan jadi anjing zionis..

Anonymous said...

//Mereka juga mempunyai rancangan untuk meningkatkan pendapatan dan elaun semua kerabat diraja secara diam-diam, untuk mendapatkan sokongan mereka untuk tetap berkuasa.//

Ini bermaksud kavita kaur akan dapat lagi satu penthouse di beverly hills..hehe..rakyat sesak nafas kerna kesusahan,puak elit joli kuat dlm khayalan..

Anonymous said...

"Saya mempunyai maklumat yang boleh dipercayai bahawa lawatan ke India baru-baru ini oleh Najib dan delegasi Kerajaan (UMNO / BN) ujuan utamanya adalah untuk merekrut secara kontrak profesional IT dan hacker dari India selama 3 tahun . Dianggarkan bahawa lebih daripada 200 orang akan direkrut dan dibayar RM300 juta setahun. "

-Takat persepsi jee!!Sapa pun boleh!!!Mana fakta dan bukti!!!!

Anonymous said...

"Zulkifli goes ballistics against Khalid, lodges police report"-Malaysiakini.
Ni baru contoh fakta atau bukti!!Ni pun kena ajaq!!!beza antara persepsi dan fakta pun tak kenai!!!!!

Anonymous said...

"Oleh Zulkifli Sulong
Ketua Pengarang Harakahdaily

“75 peratus orang Melayu menolak pandangan PAS yang mengizinkan Kristian menggunakan nama Allah. Hanya 25 pertaus sahaja menyokongnya. Di kalangan bukan Melayu pula, 90 peratus menyokong PAS manakala 10 peratus sahaja menentangnya.”"

-ni pun contoh fakta dan bukti oleh oghang pas sendiri!!!!!Elokla lepas ni puak hang kena cucuk idung!!!Ada tali kat idung!!!tali jenama DAP!!!!! Tupun kalau depa bagi puak hang tandingkawasan depa!!!!!!!

Anonymous said...

-Takat persepsi jee!!Sapa pun boleh!!!Mana fakta dan bukti!!!!

wahai dungu..lu talak pernah pi cyberjaya kaah?..lu tak taukah,IT pro's dri india tlh conquer malaysia dan S'pore?..lu gerenti tak tau,iIT pro's dri india terlibat dlm cutting edge technologies..ap yg awak tau ialah f*k,drink,eat&shit

Anonymous said...

“75 peratus orang Melayu menolak pandangan PAS yang mengizinkan Kristian menggunakan nama Allah.

Kita tak bolehkan salahkan orang melayu,sebab lebih 3 dekad,islam ketuanan melayu tlh meracuni pemikiran mereka..mereka tau apa yg benar..mesjid,surau penuh dgn ularmak UMNo..di Universiti, pulak kena brainwashing dri professor kangkong dan BTN..macam mana melayu nak maju?UMNo mau melayu mundur..senang kontrol melayu yg melayu..

Anonymous said...

Kahkahkah..UMNO nak belanja Rm300 million menentang para blogger marhaen yg serba kekurangan..Hah!..cukup jelas!!..semakin hari semakin lemah UMNO!!UMNo pikiaq blogger tak dak contingency plan..hahaha..confirm UMNo is DEAD!!revolusi senyap yg semakin memuncak di malaysia akan menelan UMNO bodoh who thinks money can solve everthing..hahaha

Anonymous said...

Oleh Zulkifli Sulong
Ketua Pengarang Harakahdaily

“75 peratus orang Melayu menolak pandangan PAS yang mengizinkan Kristian menggunakan nama Allah. Hanya 25 pertaus sahaja menyokongnya. Di kalangan bukan Melayu pula, 90 peratus menyokong PAS manakala 10 peratus sahaja menentangnya.”

Inilah kenyataan yang saya temui hari ini. Ia berdasarkan analisa rambang yang dibuat oleh beberapa pihak ekoran isu nama Allah.

“Jika begitu kedudukannya, PAS akan kalah di semua kerusi yang ditandinginya,” kata saya kepada pihak yang memberikan maklumat itu kepada saya. Analisa saya kepada maklumat itu adalah:

75 peratus dari 60 peratus orang Melayu akan mengundi Umno. Hanya 25 peratus sahaja akan mengundi PAS. Ini bermakna, PAS hanya akan mendapat 15 peratus pengundi kelompok ini.

PAS akan mendapat 36 peratus dari 40 peratus pengundi bukan Melayu di Malaysia. Ini bermakna, jumlah undi yang diperolehi PAS adalah 51 peratus berbanding dengan Umno 49 peratus dari seluruh kelompok masyarakat negara ini.

Jika begitu kedudukannya, walaupun PAS mendapat sokongan majoriti masyarakat Malaysia tetapi PAS akan kalah di kesemua kerusinya kerana PAS hanya bertanding di kawasan Melayu majoriti melebih 70 peratus.

Hangpa pikiaqla sendiri!!pak kaduk oiiii!!!!!!Analisa dari puak hangpa sendiri!!!!!!

Anonymous said...

//Hangpa pikiaqla sendiri!!pak kaduk oiiii!!!!!!Analisa dari puak hangpa sendiri!!!!!!//

panggil dokot cepat..mamat ni dah kena hsisteria!

Anonymous said...

//confirm UMNo is DEAD!!revolusi senyap yg semakin memuncak di malaysia akan menelan UMNO bodoh who thinks money can solve everthing..hahaha//
ATAU
//Anonymous Anonymous said...
satu penghinaan yang nyata terhadap rakyat johor! Bangsat ini telah mempermain dan memperbodohkan kami...
Mohon maaf? tapi malangnya permohonan kamu di TOLAK!
Tindakan tegas akan diambil oleh kami, agar kamu diberi hukuman sewajarnya...besok dan hari-hari seterusnya, rakyat johor akan beramai-ramai tanpa mengira fahaman politik akan meneruskan laporan polis terhadap blog laknat ini!
JAGA KAMU!
Rakyat JOHOR BERSATU!//

REVOLUSI senyap!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

satu penghinaan yang nyata terhadap rakyat johor! Bangsat ini telah mempermain dan memperbodohkan kami...
Mohon maaf? tapi malangnya permohonan kamu di TOLAK!
Tindakan tegas akan diambil oleh kami, agar kamu diberi hukuman sewajarnya...besok dan hari-hari seterusnya, rakyat johor akan beramai-ramai tanpa mengira fahaman politik akan meneruskan laporan polis terhadap blog laknat ini!
JAGA KAMU!
Rakyat JOHOR BERSATU!//

REVOLUSI senyap!!!!!!!!!!!!!!!!!!

kahkahkah..sejak bila UMNo equals to Johor?..sad sad sad..gelombang reformasi semakin memuncak,akibtanya semakin hilang punca puak UMNO

Anonymous said...

Buatlah 1 juta laporan polis..no problem..UMNO tau para zombi mereka langsung tak berkesan..terpkasa hire konsultant dri isreal..pakar IT dri India

Anonymous said...

"Walaupun berbeza idealogi politik, saya ucapkan terima kasih kepada blogger UMNO kerana membantah dan menekan keterlanjuran saya. Kemudiannya saya ucapkan terima kasih kepada rakan-rakan yang telah menegur dan menasihati saya.

Apa yang sangat dikesalkan ialah kealpaan saya bahawa saya tidak lagi membawa imej persendirian, sebaliknya membawa imej satu kumpulan jalan sisi untuk Islamic State.

Jadi dengan ini.

1. Saya memohon maaf kepada seluruh warga Malaysia umumnya, warga Johor khasnya atas keterlanjuran saya.

2. Berjanji akan memperbaiki tingkah laku dari masa ke semasa.

3. Menarik semula artikel luar norma kemanusiaan itu dari blog saya sebagai tanda saya akui kesalahan saya.


Yang benar,

AdukaTaruna"


...Tak dan report polis pun dah takut!!!!!!!!

Anonymous said...

Malaysiawaves memohon merafak sembah takziah di atas kemangkatan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Johor, Sultan Iskandar. Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas rohnya. Al Fatihah.

Malaysiawaves juga mengucapkan tahniah di atas Pertabalan Tengku Mahkota Johor, Tengku Ibrahim Ismail, sebgai Sultan Johor yang Baru.

Daulat Tuanku, Daulat Tuanku, Daulat Tuanku.


....beraninya hang!!!!!!!

Anonymous said...

//wahai dungu..lu talak pernah pi cyberjaya kaah?..lu tak taukah,IT pro's dri india tlh conquer malaysia dan S'pore?..lu gerenti tak tau,iIT pro's dri india terlibat dlm cutting edge technologies..ap yg awak tau ialah f*k,drink,eat&shit//

//Nine students nabbed over campus polls protest//malaysiakini.

-Habis nak harap puak pengajian islam atau puak arts diatas untuk jadi pakar IT!!!!!!!!

Anonymous said...

Cyberterrorism

Government officials and Information Technology security specialists have documented a significant increase in Internet problems and server scans since early 2001. But there is a growing concern among federal officials[who?] that such intrusions are part of an organized effort by cyberterrorists, foreign intelligence services, or other groups to map potential security holes in critical systems. A cyberterrorist is someone who intimidates or coerces a government or organization to advance his or her political or social objectives by launching computer-based attack against computers, network, and the information stored on them.

Cyberterrorism in general, can be defined as an act of terrorism committed through the use of cyberspace or computer resources (Parker 1983). As such, a simple propaganda in the Internet, that there will be bomb attacks during the holidays can be considered cyberterrorism. At worst, cyberterrorists may use the Internet or computer resources to carry out an actual attack. As well there are also hacking activities directed towards individuals, families, organised by groups within networks, tending to cause fear among people, demonstrate power, collecting information relevant for ruining peoples' lives, robberies, blackmailing etc.
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_crime

Anonymous said...

Tweaking the law to deal with cyber terrorism

Let’s examine some of the provisions of the amended Information Technology Act with respect to cyber security. The Act defines cyber security as “protecting information, equipment, devices, computer, computer resource, communication device and information stored therein from unauthorized access, use, disclosure, disruption, modification or destruction”.

Cyber terrorism has been defined as an offence in section 66F—one who causes denial of access to computer resources, or has unauthorized access to a computer resource, or introduces a virus, with the intent to threaten the unity, integrity, security or sovereignty of India or to strike terror in any section of the people is deemed to be committing cyber terrorism. If a person has unauthorized access to a computer resource with the intent to breach the security of the state, its sovereignty and integrity, and friendly relations with foreign states, then also he is deemed to be committing cyber terrorism.


The latter is an existing provision in the IT Act, 2000 (section 69). The former has been added because it’s well known that criminals attack critical infrastructures to disrupt the economy, governance, financial sector, public safety, energy, and health. Such forms of cyber terrorism are addressed by nations all over the world. India needs this to fight terrorists who have begun to use cyberspace for physical attacks.

Mumbai is witness to this—one of the critical elements of the November terrorist attacks was the use of technology by the attackers. They navigated their way to Mumbai by sea with Global Positioning Satellite systems, carried BlackBerrys, had CDs with high-resolution satellite images, used multiple cellphones with switchable SIM cards that were difficult to track, and used satellite phones. They also used remailer service to send emails, while maintaining anonymity. This clearly emphasizes how sophisticated terrorists have become and how complicated it is these days to develop and coordinate all of the necessary security measures to counter such threats.

Law to fight terrorists is only one of the ways, albeit an important one. Arming law-enforcement agencies with appropriate legal provisions with stringent provisions for punishment has the potential of acting as deterrents.

One wonders why an issue should be raised on the provision of life imprisonment for cyber terrorists who are a danger to national security. It is not appropriate to confuse cyber security by raising the issue of right to privacy since investigation into a crime has to follow the procedure set out under the law. National security is of the highest concern.

Anonymous said...

The current times demand actions commensurate with the threat posed by criminals. It was certainly not the case earlier that a large number of terrorists, spread across the world, could join forces to plan operations using information and communications technology, organize logistics, including maps and weapons. The state’s response, too, has to be different, and must make use of international cooperation to counter, capture and punish criminals.

Financial frauds are being committed in cyberspace by international gangs cutting across national borders with identity and data theft in one country, sale of credit cards in another country and transactions from yet another country. For example, criminal breach of the computer systems of TJX Companies Inc., a US-based retailer, saw the loss of information relating to around 100 million credit and debit cards. Criminals hacked into TJX’s data systems, kept the information in personal computer servers in the US and Eastern Europe and converted some of it into ready-to-use bank cards. Hackers sold the stolen information to people in the US and Europe on the Internet and also used the stolen cards to illegally withdraw tens of thousands of dollars at a time from automated teller machines. A US federal grand jury indicted 11 people of various nationalities.

Such crimes need to be addressed in national data protection laws. They call for not only national laws, but also call for international cooperation in investigations, collection of cyber forensic evidence and prosecution. A strong data protection regime requires all types of cyber crimes be covered to ensure data security and data privacy. The amended Act does precisely that.

Sections 69 and 69A of the amended Act empower the state to issue directions for interception, monitoring, decryption of any information through any computer resource; and for blocking websites in the interest of national security, and friendly relations with foreign states. These are no different from what has been there in the IT Act, 2000, so far. If anything, these sections have made the government more transparent since the procedures and safeguards subject to which interception, monitoring, decryption and blocking of websites will have to be prescribed.

Section 69B empowers the government to authorize to monitor, collect traffic data or information through any computer resource for cyber security. Again, the procedure and safeguards for monitoring and collecting traffic data and information shall have to be prescribed, making it fully transparent. One may sensationalize it again by using words such as “snooping”, but it is no different from the powers vested with the state under the Indian Telegraph Act, 1885, to intercept calls that have been upheld by the Supreme Court.

Anonymous said...

The amended Act is a step in the right direction. It strengthens the data protection regime, and makes cyberspace more trustworthy, bringing since cyber criminals, whether engaging in data and identity theft, financial frauds or posing a threat to national security through acts of cyber terrorism, to justice.

Kamlesh Bajaj is chief executive officer, Data Security Council of India. Respond to this column at feedback@livemint.com

This is the second of a four-part series on cyber security. Read Part 1 at www.livemint.com/ cybersecurity.htm

Anonymous said...

Cyberterrorism: Act Now
Don't be helpless. You can defend your people and your business.
By Tom Talleur

Comment on this topic
Terrorist attacks can arise in many forms. We've seen horrifying murder and destruction, and cyberattacks that bring down computer networks, systems, data, and the businesses that rely on them. Further, criminals are creating ever-more-damaging viruses such as Nimba, with the only sure cure being to reformat the hard drive and reinstall everything from scratch. The common-sense reaction is to repair the damage, try to prevent a recurrence, and get back to business. But does this go far enough?

Can you survive a cybercrime?

This was the title of my article in E-Business Advisor. In the article, I cited some of the consequences of network crime and suggested eight proactive steps any organization can take to mitigate losses. These same steps can mitigate threats posed by terrorists. I'll examine this further by recounting some actions taken by the terrorists during the recent attacks.

First, criminals use cyber means to assess and debilitate their victims before launching a physical attack. This is guerilla warfare in virtual space. In this case, terrorists used Internet connections through public libraries and Internet service providers to exchange e-mails with each other and conduct research via the World Wide Web to coordinate, plan, and support their activities before the attack. This is the use of the Internet as a tool in furtherance of a crime. This critical fact supports the part of the theme cited over the past few years that criminals will use cyber tools to launch an "electronic Pearl Harbor" to deceive or debilitate their victims electronically before they launch a physical attack. The use of computers via the Internet as weapons in the commission of crimes is consistent with the behaviors of organized cyber criminal groups I have investigated over the past few years.

Second, criminals use "trusted access" to victim environments to wreak havoc and destruction. Trusted access occurs when an employee, contractor, or someone in a similar capacity is given access to networks and resources and privileged data that wouldn't be given to "outsiders." Hackers can also gain "trusted access" by breaking into networks and assuming the identity of an employee. In this case, the terrorists lived, worked, or studied in the United States masquerading as pilots, students, and other professionals to blend in. There is widespread reporting in the media that the terrorists and/or their conspirators manipulated the financial markets to their personal gain by buying shares of certain stocks "on the short" so that they would reap a windfall in profits in the aftermath of the attacks. These positions, in varying degrees, gave them trusted access to networks connected to the Internet from which to launch attacks or simply use the resources of others, including their employers, to conduct attack-related research and coordination activities.

Third, criminals use concealment courses and deception to elude detection and different kinds of attacks to evade responsibility for their acts. In addition to using the Internet for this purpose, we still do not know for certain whether any of the recent viruses or worms distributed throughout the Internet were designed to inhibit the ability of the United States to function at peak efficiency in response to the attacks. And the widespread availability of hacker tools to the general public creates an environment where the widespread use of these tools creates a backdrop of electronic "white noise" that tends to conceal the activities of terrorists and other hardened criminals using the Internet.

Anonymous said...

What do these snippets have in common? First, computers and networks and other forms of technology are used by terrorists to achieve their objectives. It is only a matter of time before there is a public admission that critical public or private sector systems were compromised in these attacks -- perhaps even your own local area network. Second, a number of recent studies have reported that inside offenders are the source of risk for most public and private sector organizations. Current news reports suggest that terrorists still remain inside the United States operating as legitimate members of society -- perhaps as employees in your organization.

First line of defense

Who or what is the first line of defense to dealing with cyberterrorism? The victims themselves. But who are the victims? The public, private, and not-for-profit sector organizations that are the custodial owners of their own networks.

What is the biggest impediment to addressing cyberterrorism incidents? The lack of willingness on the part of victims to take aggressive investigative action when an incidents occurs or when the potential for an incident is discovered.

What can you do in light of the recent attacks? First, examine your perspective of the Internet and recognize that your organization is inextricably linked to the rest of the of the outside world via the Internet. From a criminal's perspective, your broad bandwidth is just another electronic conduit to wreak havoc and ruin upon others via the Internet. From this perspective, you'll see that we all have a duty and responsibility to ensure that network resources are used for appropriate purposes. The resources of your organization are important to terrorists and other criminals. Your network can provide a gateway for them to engage in identity theft, fraud (to fund their operations), or simply function as a means to "authenticate" them with outside parties under the moniker of your organization.

Second, now more than ever, it is important that you launch professional investigations and engage in evidence collection and the like to root out and document the facts of known incidents to preserve and protect the options of your organization for risk management and liability purposes. It is no longer enough to think of potential incidents in network security and remediation terms and to react with a canned, cursory, security-oriented approach to incidents. You must proactively look for, through a "forensic lens," indicia of wrongdoing or potential misbehavior before an incident occurs.

Third, an aware and educated work force is the best defense for your organization and your country. Make sure you and your workforce learn to recognize and pay attention to indicators that inside offenders could be the cause of incidents and problems. In this context, "inside offender" means any party with trusted host access to your networks, their resources, and privileged data. This could include alliance partners, outside service providers, temporary employees, and others given access to your communication resources and the data within your custody. Make sure you review your policies for vetting employees, especially those designated for positions (e.g., system administrator) that handle critical information and network services.

Fourth, investigate attacks on your network resources and misbehaviors by your employees vigorously. You can not assume that a seemingly innocuous attack is not rooted in a larger scheme to use your bandwidth to inflict severe damage on the point of presence or resources of another party on the Internet. In the case of terrorists, your bandwidth and resources could be used to launch and attack against the communications networks of airlines, satellite, railway, power and utility, and other service providers who provide services that impact the contiguity of services and the safety of the general public

Anonymous said...

Fifth, seek professional help and report incidents that merit professional attention to law enforcement when warranted. Current media reporting about this most recent incident has reaffirmed a cyber forensic axiom: Where computers and networks are used, a trail of digital evidence will be left behind in cyberspace. This evidence can be recovered by professional cyber forensic specialists. Law enforcement may not always have all the technical skills to deal with organized cyber crime, but they do have the authority and resources to investigate it once the technical forensic work is completed by competent cyber forensic specialists who can help them focus on the right course of action. Your notification to law enforcement could play a critical role in thwarting a dangerous situation.

Sixth, and as a matter of history, it has always been easier to destroy than to create. We've seen, unfortunately, that terrorists can and do use networks to further their objectives and that their actions can lead to the deaths of others. None of us can stop all acts of cyberterrorism or related crimes. We can however, thwart or mitigate litigation, losses, attacks upon critical U.S. infrastructures, and perhaps the future loss of lives, by aggressively investigating incidents or potential incidents that occur on our networks.

What you and your organization do in response to an incident or potential incident matters. The worst course of action is taking no action at all. If you act by following up on the points raised in this article, your efforts will have an impact upon the criminal elements that subject your organization and society to cyber-based risks.
http://my.advisor.com/doc/08801

Anonymous said...

Baru-baru ini, ketika bercakap mengenai orang Melayu dan umat Islam, Mat Sabu bertanya saya, "Allah s.w.t. mengutuskan beratus-ratus Rasul ('a.s.s.), Nabi Muhammad (s.'a.w.w.) berjuang punyalah teruk, adakah nak lahirkan umat macam kita la ni? Ajaran yang kita (umat Islam) amalkan ni, betul ka ajaran Muhammad ka? Ka dah ajaran lain dah?

"Hang tengok la, orang Islam paling mundur, paling lemah, paling miskin, paling rasuah, paling zalim kepada rakyat sendiri, semua yang teruk-teruk. Umat macam ni ka yang Allah dan Nabi Muhammad nak cipta

http://1.bp.blogspot.com/_ADhgk-qOaVk/S1vu_ab6wPI/AAAAAAAAChU/yUwQ1AUgXkw/s1600-h/Zulkifli+buat+aduan+polis+terhadap+Khalid+Samad+Utusan+Malaysia+24-1-10.jpg

Anonymous said...

Nik Aziz akan raikan 200 pemimpin agama dalam jamuan makan | Print | E-mail
Salmah Mat Husain
KOTA BHARU, 23 Jan: Seramai 200 orang ketua-ketua agama seluruh negara yang mewakili lima agama utama negara dijangka akan menghadiri majlis Jamuan Muhibbah Antara Agama anjuran Kerajaan Kelantan yang akan diadakan 28 Januari ini.

Majlis yang diadakan bertujuan untuk mengeratkan lagi hubungan antara masyarakat Islam dan pelbagai agama itu akan dihadiri oleh ulama Islam, ketua agama Hindu, Buddha, Kristian dan Sikh.

Seramai 16 orang daripadanya adalah ketua-ketua paderi Kristian dari seluruh negara yang sedang bersidang di Kota Bharu, ibu negeri yang negerinya ditadbir oleh Parti Islam Se-Malaysia (PAS)

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata majlis yang diadakan di sebuah hotel itu akan diadakan bermula pukul 10.45 pagi dan dijangka berkahir 12.00 tengahari.

"Majlis makan ini adalah lambang kita meraikan tetamu bagi orang Islam. Masa kita dapat anak kita adakan majlis aqiqah, kahwin kita buat kenduri. Semuanya sebagai tanda kita meraikan tetamu dan kegembiraan bukannya permusuhan," kata Nik Aziz dalam wawancara khas dengan tiga wartawan termasuk dari Harakahdaily.

“Kita terpaksa menganjurkan program berkenaan agak awal bagi menghormati sebahagian penganut agama yang tidak boleh makan tengahari melebihi pukul 12.00 tengahari,” ujarnya.

Menurutnya, biarpun kerajaan negeri pernah meraikan golongan berkenaan beberapa tahun dahulu, namun majlis yang bakal berlangsung nanti lebih besar apa lagi kerana ianya melibatkan ketua agama dari seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak.

Jelas Tuan Guru lagi, kerajaan negeri meraikan golongan berkenaan bukan sahaja untuk mengeratkan hubungan yang telah sedia terjalin tetapi juga untuk mengekalkan suasana aman di negeri itu yang telah ditadbir oleh parti yang berlandaskan Islam.

Tambahnya, lagipun Islam menggalakkan umatnya berbuat baik kepada semua bangsa dan agama termasuk meraikan mereka dengan jamuan.

“Mudah-mudahan dengan cara ini masyarakat bukan Islam dapat menyaksikan sendiri bagaimana Islam mengajar penganutnya meraikan golongan bukan Islam,” ujarnya.

Anonymous said...

apa benda la cibai tulang besi ni bising bising pasal bangsa melayu.perjuangan bangsa melayu kan ke assabiyyah....

dah tu apa yang sibuk sangat dengan orang melayu?

Anonymous said...

saya setuju dengan anak kelate . kesian kamu orang mcm kamu lah yang melemahkan bangsa kamu. tahniah pada yahudi kerana wujud manusia mcm kamu. dan terus menjadi pejuang kepada kerosakkan bangsa. tugas yahudi menghapuskan mana2 bangsa yang di tulis dalam kitab2 mereka yang ada harapan menjadi bangsa kuat dan mampu mengalahkan orang yahudi latnatullah. sekarang ini saya telah melihat hasil2 kerja yahudi yang di lakukan lebih dari 2000 tahun keatas semua bangsa yang dapat mengalahkan mereka. dan bangsa melayu tidak terlepas dari menjadi mangsa mereka dan tahniah kepada ada dengan memudahkan tugas yahudi memusnahkan bangsa melayu. orang melayu kuat jangan disalahkan umno hanya kerana ada 1 pemimpin yg dayus. membawa kerosakan keatas kelemahan melayu. kamu tidak tahu politik. kamu bercakap dengan mengikut rentah hati yang keciwa. kamulah manusia melayu yang gagal dalam kehidupan. kamu sepatutnya berjuang memertabatkan bangsa dan agama bangsa melayu. tetapi penulisan kamu telah memecahkan melayu. banjar itu melayu, jawa juga melayu(selagi tali agama islam berada dalam hati mereka). mereka yang memilih agama selain islam boleh kembali kepada bentuk asal mereka. sama ada menjadi suku-suku yang ada di seluruh kepuluan melayu. orang kelantan sangat terkenal dengan perjuangan melayu mereka dan juga orang patani, orang kedah, orang acheh, orang moro, dan melayu yang lain.

saya sedih melihat bangsa sendiri menjatuhkan bangsa sendiri dan menjadi tali barut yahudi secara tak sengaja. tahniah pada kamu. tapi kami orang melayu masih lagi berjuang. tidak pernah putus asa.

Anonymous said...

semua dah betul dah. tiba2 masuk umno tak berjuang hidup melayu. ingat pakatan rakyat dgn adanya pkr,dap,pas tu perjuangkan hidup melayu ke? dap mmg out. anwar dengan mslh liwat. susah sgt sumpah je make clear yg dia tak bersalah senang.kenapa takut2 nak make clear? berapa kali mahkamah pggl dia tolak. pas mula2 okay. tpi bila dah campur dlm pr ni. satu2 perjuangan islam mereka terpaksa dibuang bgi kerjasama dgn dap. last2 pas ni tak relevant dan setiap kali lepas solat, tak hbis2 dgn caci maki sesama sedara seislam. kata orang alim, mana akhlak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.