Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Thursday, January 28, 2010

Beberapa Kritikan Terhadap Pendidikan Islam di Malaysia

Saya berterima kasih kepada saudara Serious Shepherd yang telah memberi rumusan yang cukup baik berkenaan dengan pendidikan agama di Malaysia. Ia mendedahkan konspirasi bagaimana UMNO mengekalkan orang Melayu jahil agama walaupun UMNO menaja berbagai-bagai kelas dan program agama.

Dengan kata lain, UMNO memastikan hanya SEBAHAGIAN AGAMA sahaja yang dibenarkan untuk diajar manakala yang lain tidak.
Ia menjelaskan kenapa majoriti rakyat Malaysia jahil dalam agama Islam dan secara otomatik menjadi penyokong UMNO/BN. UMNO memerlukan orang Melayu jahil dalam agama Islam terutamanya bab akidah.

UMNO bukan parti Islam. UMNO adalah parti sekular. Sekiranya orang-orang Melayu faham Islam, mereka akan susah untuk mempertahankan tokeh-tokeh judi dan arak yang menjadi sahabat karib mereka. Segala aktiviti haram seperti korupsi, rasuah etc harus diberhentikan kerana Islam mengharamkannya sama sekali.

UMNO lebih selesa kalau orang Melayu lena dalam kefahaman “Perpaduan Melayu”. Ini akan menghalang mana-mana orang Melayu dari menegur serta membetulkan kesilapan serta kesalahan yang UMNO lakukan.

Tulang Besi

Serious Shepherd said...
Adapun konteks masyarakat Malaysia yang perlu diambil kira adalah seperti berikut:

1- Pendidikan Islam yang menekankan ilmu feqah berbanding aqidah. Pendidikan Islam cara sebegini turut diaplikasikan kepada saudara baru.

2- Khutbah Jumaat yang isi kandungannya bersifat Pendidikan Islam Darjah 4. Khatib yang ingin meningkatkan tahap khutbah Jumaat walaupun sedikit akan dipecat dengan pampasan dua bulan gaji..

3- Pengajian Al-Quran yang menekankan tajwid daripada tafsir. Jadi pengajian Al-Quran seperti Surah Al-Maidah ayat 44 akan difokuskan pada idgham bila ghunnah serta mad aridh lissukuun dan bukannya maksud ayat tersebut. Apatah lagi Surah Al-Baqarah ayat 8 hingga 20.

4- Penyampai kuliah agama di masjid dan surau perlu mendapatkan tauliah dari majlis agama Islam negeri terlebih dahulu. Tauliah juga diperlukan walaupun semasa hendak mengajar anak sendiri membaca Muqaddam.

5- Fatwa yang dikeluarkan oleh para mufti yang menganggotai Majlis Fatwa Kebangsaan perlu mendapat kelulusan dari ketua agama negeri masing-masing, yakni Sultan-Sultan. Walaupun begitu, fatwa yang dikeluarkan oleh ahli politik Barisan Nasional seperti melacurkan diri dibolehkan jika darurat dan yang terkini kes rompakan juga memerlukan 4 saksi adalah contoh fatwa diluluskan secara automatik.

Fatwa juga boleh dikeluarkan oleh orang bukan Islam asalkan mereka dari Barisan Nasional, seperti fatwa Wong Ch** *ai yang menyatakan bahawa pengharaman pakaian seksi adalah satu bentuk ekstremisme agama..
January 27, 2010 6:36 PM
.

58 comments:

Anonymous said...

UMNO' version of Islam kelentong versi 2.0 is all show,drama ..UMNO's real tuhans r bill gates,monaco,ferrari,trillions of $$$,pin up bimbos,glamour n glitz,haute coutur,paparazi..

Anonymous said...

Apa yang mengarut sangat ni?

Dah tak ada modal ke?

Pergilah melawat geng awak si Aduka tu.Dan teruskan cah keting terhadap PAS.

Anonymous said...

Even hantu tetek will be able to berbuih hadis/quran .. people in this country r very gullible,and dont have the will or spiritual disiplin to inquire or to explore(individully or collectivelly)..why?..becos of the instant maggie mee culture that has been created by UMNO..we want everything fast..we got no patience..we want to have instant nirvana,instant millions..and we always demand frm the gods/tuhan..how many r willing to sacrife his whole self without asking for any favours frm THE LORD?

Anonymous said...

SAYA TEGAS SINI BERKATA UMNO BUKAN PARTI SEKULAR ! UMNO PARTI JAHIL PARTI SYAITAN !!!

Grand Marquis said...

Ya. Hasil didikan Islam PAS, lahirlah individu seperti Aduka Taruna.

Itu belum kira lagi Islam versi kafir mengkafir.

Mojimun Harris said...

alahai si grand palsu ni ada identiti sendiri tak mau jadi, mau jadi identiti orang ! inilah UMNO hanya pandai selindung tapi takut tunjuk nama dan muka !!! KAHKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK PTUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

Anonymous said...

[Yusufali 2:187] Permitted to you, on the night of the fasts, is the approach to your wives. They are your garments and ye are their garments. Allah knoweth what ye used to do secretly among yourselves; but He turned to you and forgave you; so now associate with them, and seek what Allah Hath ordained for you, and eat and drink, until the white thread of dawn appear to you distinct from its black thread; then complete your fast Till the night appears; but do not associate with your wives while ye are in retreat in the mosques. Those are Limits (set by) Allah: Approach not nigh thereto. Thus doth Allah make clear His Signs to men: that they may learn self-restraint.
al-baqara(the cow)

we r obssessed with "desperate housewives" hehe..we merely pray mechanically..cepat cepat habis sembhayng,back to our normal routine lah..and this habit is now the noorm amongs humans lah..

Anonymous said...

Grand Chootia dah phak choo cheng jagung Mahaptuih's .afternoon sesi,will be mahaptuih's "oil bath"..kahkahkah

muhammad said...

Tak habis2 nak buat tuduhan.

GM, BUKTIKAN ADUKA TARUNA MENERIMA DIDIKAN DARI PAS.

Awak sibuk bercakap dan mengkritik individu- micro level, seperti yg awak pernah cakap. Macro level bagaimana?

Dan awak tuduh org tak menjawab soalan - soalan saya awak belum jawab lagi kan?

Grand Marquis said...

Aduka Taruna adalah jelmaan UMNO dalam PAS...

yang menggelarkan sultan sebagai binatang adalah ahli umno bukan PAS..

yang mewujudkan krisisi perlembagaan pada tahun 80 an juga umno..


itu lah bahana jika terlalu lama membiarkan mamak memerintah umno..rosak jadinya parti ini..

Grand Marquis said...

The last post was not mine. Penyamar lagi. desperate sungguh pencaci korang ni.

Back to the issue, Muhammad

Jadi TB tak perlu buktikan ini:
UMNO memastikan hanya SEBAHAGIAN AGAMA sahaja yang dibenarkan untuk diajar manakala yang lain tidak.

Buktikan dimana dalam konstitution UMNO, minit mesyuarat atau lain-lain UMNO memastikan sebahagian sahaja agama di ajar manakala yang lain tidak.

Dan yang ini:
UMNO lebih selesa kalau orang Melayu lena dalam kefahaman “Perpaduan Melayu”. Ini akan menghalang mana-mana orang Melayu dari menegur serta membetulkan kesilapan serta kesalahan yang UMNO lakukan.

Ini pun perlu di buktikan.

Semua main dakwa ikut persepsi. Aku pun boleh main dakwa, PAS mendidik pengikut mereka dengan ajaran khawarij agar mereka akan memberontak terhadap pemerintah Islam di Malaysia, supaya PAS akan dapat berkuasa.

Grand Marquis said...

Aku sambung sikit lagi..

sebenarnya UMNO juga selalu guna persepsi..cnthnya kalau pembangkang pegang sesebuah negeri, maka negeri itu takkan maju..

Persepsi adalah mainan politik semua, tetapi UMNO berpersepsi tanpa fakta. Manakala PR berpersepsi dengan fakta..

Tak perlu cari fakta untuk persepsi PR kera atelah terbukti hari ini ramai remaja rosak kerana UMNO dan sistem pendidikan yang diterapkan rejim umno.

kesimpulan: UMNO boleh disama taraf dengan komunis tetapi rendah sikit dari nazi.

TAMMAT

Anonymous said...

Bila dah bersahabat dengan DAP sifat 20 ALLAH TAALA yang dipelajarai semasa kecik dahulu dibuang jauh-jauh ke laut. Sebab itulah ada pengikut PAS yang bersengkongkol dengan DAP bahawa ALLAH Kristian sama dengan ALLAH TAALA....Cuba tengok balik syahadah kita "Aku menjadi saksi tiada TUHAN melainkan ALLAH(bukan ALLAH kristian)dan aku menjadi saksi Muhammad ( bukan Jesus yang disalib)itu Rasulullah.

Tulang Besi said...



Buktikan dimana dalam konstitution UMNO, minit mesyuarat atau lain-lain UMNO memastikan sebahagian sahaja agama di ajar manakala yang lain tidak.


Penangkapan Dr Maza

drabdulwahid said...

Sahabat,

pembangunan ilmu mestilah ke arah liberalisasi ilmu. liberal dr kawalan dan kongkongan. apabila ilmu mengalami kemajuan, maka pembharuan ilmu dan manifestasi tamadun akan mengalami perubahan. tatkala itu orang seperti TB dan GM mesti bersedia menerima kritikan dan memberi laluan perubahan samada suka atau tidak.

saya ragu2 kesungguhan kritikan terhadap sistem pendidikan. kerana org yg memberi kritikan acap kali kurang senang bila mengadapi pendapat berbeza. berbeza pendapat itu lumrah menuntut ilmu. dr berdebat mereka lebih suka menghukum.

Grand Marquis said...

Saya bagi jawapan untuk soalan saya sendiri tadi..


Pemecatan mufti selangor atas kes model melayu juga buktikan umno ajar sebahagian agama, tetapi menolak sebahagian agama...

Grand Marquis said...

tak habis habis menyamar. TB perlu nasihat sikit puak anda. Tak perlu go down to that low level semata-mata nak menang debat. TB sepatutnya rasa malu dengan pengunjung blog awak yang sealiran, tapi bertindak dengan cara murahan. Mereka nilah contoh contoh orang seperti AT. Cakap pasal Islam dan keadilan berdegar degar, tapi akhlak tidak mencerminkan semangat mereka.

muhammad said...

"Back to the issue, Muhammad"

Oh, the irony. Isunya macro, di targetnya individu.

"Buktikan dimana dalam konstitution UMNO, minit mesyuarat atau lain-lain UMNO memastikan sebahagian sahaja agama di ajar manakala yang lain tidak."

Kita bercakap ttg perlembagaan dan juga practice.

Umno berdegar2 cakap mereka memperjuangkan Islam. Satu contoh mudah. Jika ini betul, adakah pakaian isteri2 pimpinan umno menurut tuntutan Islam?

Sekali lagi, GM, awak sendiri mention AT seolah2 awak yakin betul dgn penglibatannya dalam PAS. Awak ada bukti, atau itu persepsi awak?

"Semua main dakwa ikut persepsi. Aku pun boleh main dakwa, PAS mendidik pengikut mereka dengan ajaran khawarij agar mereka akan memberontak terhadap pemerintah Islam di Malaysia, supaya PAS akan dapat berkuasa."

Bezakan persepsi dan fakta.

Bantuan untuk SAR ditarik . Persepsi atau fakta?

Kuliah dan tazkirah dihalang di sesetengah tempat. Persepsi atau fakta?

Kawalan pada media arus perdana. Persepsi atau fakta?

Awak nak target individu, TB ke commenters ke itu awak punya pasal. Tapi jgn alihkan perhatian pada individu sahaja sedangkan yg dibinncangkan adalah isu macro. Tak ada taktik lain ke?

Cabaran saya belum berjawab lagi, kan?

Grand Marquis said...

Grand Marquis said...

tak habis habis menyamar. TB perlu nasihat sikit puak anda. Tak perlu go down to that low level semata-mata nak menang debat. TB sepatutnya rasa malu dengan pengunjung blog awak yang sealiran, tapi bertindak dengan cara murahan. Mereka nilah contoh contoh orang seperti AT. Cakap pasal Islam dan keadilan berdegar degar, tapi akhlak tidak mencerminkan semangat mereka.

Jangan letak diri anda serendah-rendahnya.

Tlg jangan menyamar sebagai Grand Marquis dan tolong jangan menuduh orang lain menyamar sebagai Grand Marquis.

Tolong juga jangan mencabar keinsafan saya terhadap UMNO yang durjana !.

Hidup atas kebenaran dan keadilan !

Grand Marquis said...

Sebelum tu, posting sebelum ni bukan dari saya. Masih menyamar lagi. Mungkin dia rasa seronok. Terpulanglah. Asalkan engkau bahagia.

Buktikan dimana dalam konstitution UMNO, minit mesyuarat atau lain-lain UMNO memastikan sebahagian sahaja agama di ajar manakala yang lain tidak.

Penangkapan Dr Maza


Masalah disini kita lihat sikap double standard TB dalam membuat tuduhan. Adakah JAIS tu UMNO? Adakah tindakan JAIS itu perlu di salahkan pada UMNO?

Masa sebat duit kerajaan untuk pergi belajar di Kansas City, tak pula dia kata itu duit UMNO. Dia kata duit rakyat.

Tapi bila masuk bab buat tuduhan, tak pula bezakan antara kerajaan dan UMNO. Lebih buruk, sampai kerajaan negeri pun nak disalahkan UMNO. Padahal JAIS tu dibawah Selangor yang di perintah PR.

Grand Marquis said...

Sambung sikit lagi..

Begitu juga kes pemberhentian bantuan kerajaan UMNO under mahathir secara kejam dan tidak berperikemanusiaan kepada Sekolah Agama Rakyat pada pasca pilihanraya 1999 juga membuktikan UMNO menggunakan Islam separuh dan meninggalkan Islam separuh..

Begitu juga pembunuhan kejam rakyat memali beramai-ramai oleh polis dibawah kerajaan UMNO juga membuktikannya..

Grand Marquis said...

Kepada Muhammad,

Oh, the irony. Isunya macro, di targetnya individu.

Kita bercakap ttg perlembagaan dan juga practice.

Umno berdegar2 cakap mereka memperjuangkan Islam. Satu contoh mudah. Jika ini betul, adakah pakaian isteri2 pimpinan umno menurut tuntutan Islam?


Dah memang sifat manusia. Berapa ramai orang pas cakap berdegar-degar tapi mereka pun tak laksanakan tuntutan Islam. Isu ini tak melibatkan parti, tapi melibatkan individu. Berapa ramai orang penyokong pas di sini, tapi bahasa dia bukan main indah. TB sendiri suatu ketika dulu, setiap posting balas dia mesti ada perkataan bodoh, bengap, bangang. Itu belum masuk dia punya sangka buruk wasangka, menyampaikan berita yang tak dipastikan kebenaran, tuduh menuduh, sebar kebencian. Begitu juga orang pas larikan anak orang, kahwin tanpa wali, ada yang taraf ustaz dera bini, isu kek dan macam-macam lagi.

Apakah anda tak pernah dengar orang kata, don't judge Islam by its follower. Sama juga, jangan kita salahkan perlembagaan kalau orang tak praktis.

Sekali lagi, GM, awak sendiri mention AT seolah2 awak yakin betul dgn penglibatannya dalam PAS. Awak ada bukti, atau itu persepsi awak?

Apakah sudah terhantuk baru nak menafikan? Siapa yang tak tau AT tu dok berkempen untuk PAS. Baca sendiri tulisah Perisik Rakyat, orang yang dikatakan hantar AT pi balai polis di sini. Tengok apa dia kata:
Melalui tulisannya, ternyata dia seorang penyokong (bukan ahli) PAS yang tegar dan teringin melihat negara ini ditadbir dengan nilai-nilai Islam. Tapi beliau melihat ada beberapa kecacatan dan kelompangan yang serius yang menjangkiti PAS, menyebabkan tertubuhnya PAS Reform (bersama beberapa rakan blogger) dan idea Projek Langgar Hadi di Rusila, Terengganu.

Bezakan persepsi dan fakta.

Yang tak bezakan antara persepsi dan fakta ialah TB. Dah banyak kali kita tunjukkan yang TB menulis semata-mata berdasarkan persepsi beliau. Kita tak kisah kalau nak tulis menurut persepsi. Setiap orang ada persepsinya tersendiri. Tapi jangan paksa orang lain terima persepsinya sebagai fakta.

Bantuan untuk SAR ditarik . Persepsi atau fakta?

Fakta.

Kuliah dan tazkirah dihalang di sesetengah tempat. Persepsi atau fakta?

Fakta. Tapi apa jenis kuliah dan siapa penyampainya? Tak kan tak halang kalau penceramah tu Qadiani atau Anti-Hadith.

Kawalan pada media arus perdana. Persepsi atau fakta?

Fakta. Tapi adakah media PR tak de kawalan? (persepsi atau fakta)

Awak nak target individu, TB ke commenters ke itu awak punya pasal. Tapi jgn alihkan perhatian pada individu sahaja sedangkan yg dibinncangkan adalah isu macro. Tak ada taktik lain ke?

Masalahnya perbuatan ini dibuat oleh individu, jadi kita target individu. Kalau ada isu macro, kita bincang isu macro. Tapi selama ni korang ada ke membezakan isu individu dan isu macro?

Cabaran saya belum berjawab lagi, kan?

Apa cabaran awak tu? Saya tak nampak pun dalam posting ni.

Grand Marquis said...

Kepada penyamar yang mendendami GM, tektik awak tak akan berjaya. Walaupun menyamar dengan account GM, posting awak tu tak de gambar blogger. Hang cuba menipu, tapi yang tertipu ialah diri anda sendiri. Ingat, hang boleh tipu manusia, tapi hang tak boleh tipu Tuhan.

Anonymous said...

ha!ha!ha!
1.Pendidikan islam dimalaysia!!siapa pelaksana!puak yang ada sijil agama!Pandangan politik mereka!pro pembangkangla!Puak cakap banyak!salah oghang memanjang!kerja!habuk pun tarakkkk!!!!
2.Kesannya!!!apa yang bentanglah!!!!tak payah salah umno no!kutuk punya kutuk kerajaan!last-last habis masa!tak dan ajaq ilmu pada pelajar pun!!
3.Pusing sana-pusing sini!last sekali kena kat kaum puak sendiri tuan TB oiiii!!!!

Grand Marquis said...

Apa yang Anon 6:16 PM katakan adalah amat benar.

Pergilah tengok segala institusi agama, dari sekolah agama kerajaan, mahupun SAR, dari Jabatan Agama Islam, semuanya dipenuhi dengan orang pro-pembangkang (PAS). Cuma sebab nak cari makan, terpaksa simpan dendam.

Isu kelemahan pendidikan Islam di Malaysia adalah masalah besar yang tiada kaitan dengan politik. Ia masalah orang Melayu sendiri kerana banyak diterajui oleh ustaz-ustaz yang jumud.

Kalau betul PAS ini bagus dalam agama, kita akan lihat orang kelantan berbeza kehebatan agama mereka. Tapi realitinya bagi kita yang biasa bercampur dengan orang kelantan, kita akan tau, agama Islam orang kelantan tak banyak beza dengan orang Melayu dari negeri-negeri lain. Saya tidak kata mereka ini lemah, cuma tak berbeza dengan orang dari negeri lain, sama ada dari segi kefahaman dan amalannya.

Ini menunjukkan kilang produknya sama, tak kira negeri.

Grand Marquis said...

Grand Marquis said...

Apa yang Anon 6:16 PM katakan adalah amat benar.

Pergilah tengok segala institusi agama, dari sekolah agama kerajaan, mahupun SAR, dari Jabatan Agama Islam, semuanya dipenuhi dengan orang pro-pembangkang (PAS). Cuma sebab nak cari makan, terpaksa simpan dendam.

Isu kelemahan pendidikan Islam di Malaysia adalah masalah besar yang tiada kaitan dengan politik. Ia masalah orang Melayu sendiri kerana banyak diterajui oleh ustaz-ustaz yang jumud.

Kalau betul PAS ini bagus dalam agama, kita akan lihat orang kelantan berbeza kehebatan agama mereka. Tapi realitinya bagi kita yang biasa bercampur dengan orang kelantan, kita akan tau, agama Islam orang kelantan tak banyak beza dengan orang Melayu dari negeri-negeri lain. Saya tidak kata mereka ini lemah, cuma tak berbeza dengan orang dari negeri lain, sama ada dari segi kefahaman dan amalannya.

Ini menunjukkan kilang produknya sama, tak kira negeri.


Saya juga boleh berpersepsi. Dan saya tahu saya tak boleh mengemukakan bukti apa yang saya katakan kepada TB.

Grand Marquis said...

Kepada GM 2, apa bukti yang awak nak.

Abd Razak said...

hahaha...odoh gak gm ni...bila lak aduka taruna ahli PAS...dh xde modal ke?maklumler nk cetuskan ketegangan agama xdpt...mcm le blogger umno baik sgt...tgk bahasa pn dh tau...jgn le nk alih perhatian gm...ramai dh blogger PAS bantai dan marah ngan aduka tu...walaupun niat dia baik especially dlm menggagalkan rancangan kerajaan perpaduang korang tp dr segi bahasa mmg beliau gagal...so lumrah alam le...anyway setakat nk bising kt org kampung yg aduka taruna ni ahli PAS xde mende le...ramai org tau dia bukan ahli PAS melainkan org2 yg bangang kn....huhuhhu/...

Anonymous said...

Kuliah agama puak sekular,antara magrib dan insyak..
Senario persekolahan zaman 70an:

1.Pelajar cream-menguasai semua matapelajaran dalam SRP.Dapat 1-3 dalam semua subjet.Aggregate,7-15.sambung belajaq,masuk u,bekerjaya,dalam bidang profesional.
Sifat:agak pendiam,berdisplin,hantu buku,harapan sekolah.Kelas hadapan.

2.Pelajar lemah.Pas gitu-gitu termasuk subjel agama islam!Tak pas SRP.terpaksa masuk sekolah agama,masuk u,bekerjaya,dalam bidang agama.
Sifat:layak buruk,cakap banyak,kughang berdisplin,kelas hujung-hujung.

abaikan golongan 1,kita lihat pada golongan 2 sebab berkaitan dengan enty ini.Sapa mereka sekarang.Mereka sekarang adalah ustaz,mereka adalah pensyarah agama!mereka adalah pegawai agama!mereka adalah pendakwah!mereka adalah mufti!malah mereka digelaq ulamak!malah majoriti dari mereka adalah penyokong pas sejati!malah ada diantara mereka adalah para pemimpin Pas sekarang!!!!

apakaitan mereka dengan kegagalan terhadap pendidikan islam di malaysia sekarang!mereka adalah orang yang diharapkan untuk menerapkan nialai-nilai agama kepada pelajar dan orang islam dimalaysia!Itu kerja mereka!itu bidang mereka dan itu adalah pilihan mereka!Dan mereka cari makan dengan bidang mereka!Mereka cari duit dengan sijil agama mereka!

Anonymous said...

..sambung..
mengapa masalah sosial orang melayu semakin teruk!mengapa ada mat rempit!mengapa arak dah jadi macam ayaq minum bagi pemuda islam!mengapa zina berleluasa!mengapa masih ada pelajaq tak dapat membaca al-Quran!mengapa ada pelajaq yang dok di u tak tau sembahyang!
Salah siapa!sistem!atau pelaksana!
Kalau disalahkan sistem!mengapa dalam bidang sekular seperti kedoktoran,kejuruteraan,sains dan teknologi,beribu-ribu pelajar dan pekerja dapat dilahirkan!!Mengapa double-standard!Kegagalan dalam bidang kerohanian dan keagamaan disalahkan sistem!
Rasionalnya salah pelaksana!siapa pelaksana!golongan kedua seperti dibincangkan!
Kenapa gagal!kenapa pincang!dimana silap!dimana berlakunya ketirisan!

Anonymous said...

..sambung..
Sebabnya ialah:
1.Golongan 2,pelaksana!tidak dapat membuang habit,sifat semulajadi mereka!walaupun pas tinggi dalam bidang agama!walaupun dah pakai jubah atau serban!sifat semula jadi akan terserlah jua!Cakap banyak,layak buruk!salah kan orang!suruh buat kerja,berbagai alasan!yang tau!untuk menyembunyikan kelemahan ialah dengan menyalahkan sistem!Tak percaya,pergi kesekolah!pergi ke U,pergi kepejabat agama!pergi kepejabat mufti!apa kerja mereka!kira elaun perjalanan,kira bayaran ceramah,kereta apa yang hendak dipakai!masalah sosial,masalah murid atau masalah mahasiswa jahil agama!bukan salah kita!salah kerajaan!salah sistem!apa sebab,kita pun bukan budak pandai dulu!matematik pun tak pas!nasib la kita dapat masuk U!
2.Golongan 2 yang jadi ulamak tau bertaraf mufti!ayik berbidaah sesama islam!asyik berbalah sesama sendiri!lawan sijil agama sapa lebih tinggi!bagi mereka kalau ada PHD,taraf keimana dan ketakwaan mereka adalah tinggi!maksum dan terus masuk agamala agaknya!punya lah jahil!apa sebab depa ngaji dulu pun bukan pandai!subjek agama islam pun dalam srp arau spm,6,7 atau 8 sahaja!!!

Anonymous said...

.akhir sekali..
3.golongan 2 yang jadi pemimpin politik.Mereka bergiat cergas dalam Pas.
Fantasinya,Mereka adalah idola!pendokong agama islam!cakap mereka orang pakai!ada yang bertarap tok guru!ada yang bertaraf al-fazil dan berbagai gelaran yang tak dak pada zaman nabi Muhammad dan para sahabat!Ketakwaan mereka dan keimanan mereka disamakan dengan nabi Muhammad dan para sahabat!
Realitinya,mereka bukan bukan pengurus yang baik!Walaupun berserban atau berjubah!sifat sebenaq mereka sentiasa terdedah!layak buruk,mencarut,mengkafir sesama islam!sering salahkan orang lain!Cepat terpengaruh dengan harta dunia jika berpeluang!!Apa sebab!sebab merekapun bukan budak yang pandai dahulu!tak pas matematik dan lulus pendidikan islam pun gitu-gitu jee!!kita nak harapkan pada depa!!!Bersasarkan kuasa Allah,apa yang berlaku dikelantan,dikedah,diselangor dan diperak,kita sering meragui mereka!firasat terhadap mereka adalah benar dan nyata!mereka golongan yang tidak pandai,mereka tidak dapat menjadi pentadbir yang baik.Buktinya!rujuk dikelantan,selangor,kedah dan perak!!!

Harapan orang islam di malysia!akan lahir se
orang pemimpin yang mempunyai stail kepimpinan seperti mahadhir dan cara hidup beragama seperti Nik Aziz!Adakah!!Entahlah!!!!!!!!

Anonymous said...

//Pergilah tengok segala institusi agama, dari sekolah agama kerajaan, mahupun SAR, dari Jabatan Agama Islam, semuanya dipenuhi dengan orang pro-pembangkang (PAS). Cuma sebab nak cari makan, terpaksa simpan dendam.

Isu kelemahan pendidikan Islam di Malaysia adalah masalah besar yang tiada kaitan dengan politik. Ia masalah orang Melayu sendiri kerana banyak diterajui oleh ustaz-ustaz yang jumud.

Kalau betul PAS ini bagus dalam agama, kita akan lihat orang kelantan berbeza kehebatan agama mereka. Tapi realitinya bagi kita yang biasa bercampur dengan orang kelantan, kita akan tau, agama Islam orang kelantan tak banyak beza dengan orang Melayu dari negeri-negeri lain. Saya tidak kata mereka ini lemah, cuma tak berbeza dengan orang dari negeri lain, sama ada dari segi kefahaman dan amalannya.

Ini menunjukkan kilang produknya sama, tak kira negeri.//
It's not just islamic institutions only..almost every religious institution in this country dah jadi very very korup..most of them have become very materialist/ritualists..they r semacam kiasu/secular watever..most of the time,they give speeches only..and think they r numero uno..Indonesia is by far more open(they r open to everthing!)..

Anonymous said...

kelantanese islam is like "guru bhakti"/sufish..and malays do have a strong spiritual culture and tradition..

Anonymous said...

..and malay culture,tradition,sifat sifat is so indianish..sometimes i dont see any differences at all!dry/rigid intelellectual religious bla bla langsung tak sesuai with malay temperment..

muhammad said...

"Dah memang sifat manusia. Berapa ramai orang pas cakap berdegar-degar tapi mereka pun tak laksanakan tuntutan Islam. Isu ini tak melibatkan parti, tapi melibatkan individu. Berapa ramai orang penyokong pas di sini, tapi bahasa dia bukan main indah. TB sendiri suatu ketika dulu, setiap posting balas dia mesti ada perkataan bodoh, bengap, bangang. Itu belum masuk dia punya sangka buruk wasangka, menyampaikan berita yang tak dipastikan kebenaran, tuduh menuduh, sebar kebencian. Begitu juga orang pas larikan anak orang, kahwin tanpa wali, ada yang taraf ustaz dera bini, isu kek dan macam-macam lagi."

Saya dah cakap, kalau isu dah macro jgn ubah topik pada individu. Saya tak kata semua penyokong dan pendokong PAS 100% sempurna dan umno sebaliknya.

Awak nak tegur TB dan commenters lain, silakan. Saya pun tak bangkang. Tapi isunya adalah kritikan pada pendidikan islam d Malaysia bawah pentadbiran umno. Focus on THAT.

"Apakah anda tak pernah dengar orang kata, don't judge Islam by its follower. Sama juga, jangan kita salahkan perlembagaan kalau orang tak praktis."

Sama juga, jangan terus salahkan PAS/PR atas kelakuan penyokongnya.

Kalau benda tu ada dlm circular dan memang dipraktikkan mcmana?

http://www.malaysiawaves.com/2010/01/melayu-bukan-umno-bertaraf-lebih-rendah.html

Boleh awak justify benda ni dari sudut Islam, moral dan etika?

"Apakah sudah terhantuk baru nak menafikan? Siapa yang tak tau AT tu dok berkempen untuk PAS."

Ingat statement awak sebelum ni?

Hasil didikan Islam PAS, lahirlah individu seperti Aduka Taruna.

AT penyokong PAS, ya. Tapi buktikan yg AT menerima didikan terus dari PAS.

"Fakta. Tapi apa jenis kuliah dan siapa penyampainya? Tak kan tak halang kalau penceramah tu Qadiani atau Anti-Hadith."

Kalau penceramah tu org PAS? Mereka setaraf dengan Anti-Hadith ke?

"Tapi adakah media PR tak de kawalan?"

Media PR adalah organ parti. RTM, Utusan, TV3 tu organ parti ke?

"Masalahnya perbuatan ini dibuat oleh individu, jadi kita target individu. Kalau ada isu macro, kita bincang isu macro. "

Saya dah cakap sebelum ni, nak tegur TB dan sesiapa juga pun, tegurlah. Tapi isu post ini PENDIDIKAN ISLAM DI MALAYSIA di bawah umno. Nak macro mcmana lagi?

"Cabaran saya belum berjawab lagi, kan?

Apa cabaran awak tu? Saya tak nampak pun dalam posting ni."

buat2 tak ingat dah? Soalan saya di sini sampai sudah tak berjawab:

Tunjukkan dalil yg mengatakan menggunakan perkataan "saudara" itu salah.

Tunjukkan dalil dari Quran atau Sunnah yg justify konsep Ketuanan Melayu.


http://www.malaysiawaves.com/2010/01/umnos-responsibility-in-firebombings-of.html

Kalau pun tak mahu jawab, at least do have some courtesy to provide closure.

Grand Marquis said...

Kepada Muhammad,

Awak nak tegur TB dan commenters lain, silakan. Saya pun tak bangkang. Tapi isunya adalah kritikan pada pendidikan islam d Malaysia bawah pentadbiran umno. Focus on THAT.

Kelemahan pendidikan Islam diMalaysia adalah suatu isu yang nyata, tapi adakah kerana ia salah UMNO? Itulah sebabnya saya suruh kita kaji orang Kelantan. Kalau betul agama orang kelantan lebih baik dari orang negeri lain, mungkin dakwaan ini benar. Tapi realitinya bagi kita yang biasa berkawan dengan orang kelantan, kita akan dapati Islam mereka lebih kurang aje, sama ada dari segi kefahaman, penghayatan dan amalan. Oleh itu adakah adil secara mudah menyalahkan satu pihak sahaja?

Sama juga, jangan terus salahkan PAS/PR atas kelakuan penyokongnya.

Kalau benda tu ada dlm circular dan memang dipraktikkan mcmana?

http://www.malaysiawaves.com/2010/01/melayu-bukan-umno-bertaraf-lebih-rendah.html


Masalahnya ialah surat itu masih belum dibuktikan sahih. Lihat juga di sini. Orang Islam kena siasat satu perkara sebelum menjatuhkan hukum.

Sekalipun benar, ia adalah isu micro sebagaimana yang awak cuba pertahankan. Puad tu adalah satu individu dan tidak mewakili UMNO secara keseluruhannya. Kesalahan beliau adalah kesalahan micro. Setujukah awak dalam hal ini?

Boleh awak justify benda ni dari sudut Islam, moral dan etika?

Kalau ia benar, maka ia adalah salah. Yang salah tetap salah, tak kira dari UMNO mahupun PAS.

Hasil didikan Islam PAS, lahirlah individu seperti Aduka Taruna.

AT penyokong PAS, ya. Tapi buktikan yg AT menerima didikan terus dari PAS.


Setiap hari, pas dok berceramah, kempen politik, tulisan di harakah dan segala media rasmi mereka. Apakah ini semua tidak boleh dikira didikan? Adakah didikan itu mesti secara belajar dalam bilik darjah?

Kalau penceramah tu org PAS? Mereka setaraf dengan Anti-Hadith ke?

Tapi kalau ceramah agama itu politik mengutuk pemimpin, apakah itu perlu di benarkan? Tahukah anda, Rasulullah S.A.W. melarang umat Islam mencela pemimpin secara terbuka?

Media PR adalah organ parti. RTM, Utusan, TV3 tu organ parti ke?

RTM tu kerajaan dan kerajaannya ialah BN. So dah tentu mereka kena sokong kerajaan.

Utusan, TV3 tu private, hak diaorang nak sokong siapa pun. Di barat, stesen TV dan media juga ada side parti politik tertentu.

"Cabaran saya belum berjawab lagi, kan?

Tunjukkan dalil yg mengatakan menggunakan perkataan "saudara" itu salah.

Tunjukkan dalil dari Quran atau Sunnah yg justify konsep Ketuanan Melayu.

http://www.malaysiawaves.com/2010/01/umnos-responsibility-in-firebombings-of.html


Ohhh isu ni rupanya. Saya kan tanya awak pasal usul fiqh. Kalau awak faham usul fiqh, isu ini takkan timbul.

Sebelum saya jawab, saya nak confirmation dari awak.

1. Adakah menggunakan perkataan saudara ni urusan dunia atau urusan agama (yakni dalam soal ibadat).

2. Apa kefahaman awak tentang Ketuanan Melayu. Adakah ia bersifat:
a. Menjaga hak-hak orang Melayu sebagai penduduk asal Malaysia.
b. Satu ideologi superiority of race sebagaimana orang Yahudi mengangap bangsa mereka lebih mulia dari bangsa lain.
(pilih a atau b aje)

Anda jawab ini dulu supaya saya boleh buat closure.

muhammad said...

"Kelemahan pendidikan Islam diMalaysia adalah suatu isu yang nyata, tapi adakah kerana ia salah UMNO?...adakah adil secara mudah menyalahkan satu pihak sahaja?
"

Saya tak kata ia 100% salah umno, tapi adalah bohong jika nak dikatakan umno tiada peranan dalam kelemahan pendidikan islam di Malaysia sekarang. Untuk tidak mengaku kesalahan dan menuding jari pada pihak lain adalah tidak bertanggungjawab.

"Itulah sebabnya saya suruh kita kaji orang Kelantan. Kalau betul agama orang kelantan lebih baik dari orang negeri lain, mungkin dakwaan ini benar. Tapi realitinya bagi kita yang biasa berkawan dengan orang kelantan, kita akan dapati Islam mereka lebih kurang aje, sama ada dari segi kefahaman, penghayatan dan amalan."

Awak ada statistik yg menunjukkan ini betul? Ada kajian perbandingan?Atau ini persepsi awak saja?

Saya tak kata pun agama org kelantan semestinya lebih baik dari negeri lain. Cuma seperti yg awak cakap, kita tak boleh menyatakan persepsi sebagai fakta.

"Masalahnya ialah surat itu masih belum dibuktikan sahih. Lihat juga di sini. Orang Islam kena siasat satu perkara sebelum menjatuhkan hukum.

Sekalipun benar, ia adalah isu micro sebagaimana yang awak cuba pertahankan. "

Ayat last ini memanglah betul. Tapi kita bercakap ttg prinsip/rule (yg tidak semestinya tertulis dlm perlembagaan) dan practice. Kalau pun surat itu dibuktikan tidak sahih, practice tidak memberi kontrak pada opposition supporter/symphatizer tetap betul.

"Puad tu adalah satu individu dan tidak mewakili UMNO secara keseluruhannya. Kesalahan beliau adalah kesalahan micro. Setujukah awak dalam hal ini?"

Practice ini berlaku di mana2, bukan di Johor saja. Dan bukan Puad seorang yg buat kerja ni. Ia BUKAN isu micro.

"Yang salah tetap salah, tak kira dari UMNO mahupun PAS."

Ini pun saya setuju. Tapi kenapa awak jawab begini sebelum ini?

Tak ada manusia di dunia ni yang begitu bodoh yang akan bagi projek kat orang yang selama ini asyik memusuhi dan mencaci kita. Ini adalah realiti manusia. Kita boleh berkhayal dengan segala idealism, tapi kita ni hidup di dunia yang nyata.

Orang pas sendiri pun, kalau ada projek dan kontrak adakah anda rasa dia akan bagi kat orang yang lain ideologi politiknya?


Ini bukan jawapan orang mengaku salah. Ini jawapan menegakkan benang basah.

"Setiap hari, pas dok berceramah, kempen politik, tulisan di harakah dan segala media rasmi mereka. Apakah ini semua tidak boleh dikira didikan? Adakah didikan itu mesti secara belajar dalam bilik darjah?"

Jadi Parpu Kari, faisal, puak2 di mykmu dan anon2 pengecut yg takut nak letak nama sendiri di sini semua menerima didikan dari umno? Saya teringin nak mengatakan ya, tapi saya tiada bukti yg kukuh, jadi saya tak mahu buat andaian.

In any case, its very tempting, but it's WRONG to judge the worth of a poltical party by individual actions of its followers. Nak tegur, tegurlah (seperti yg awak buat pada TB), tapi kita melihat polisi parti itu secara keseluruhan.

muhammad said...

"Tapi kalau ceramah agama itu politik mengutuk pemimpin, apakah itu perlu di benarkan? "

Berapa banyak ceramah agama orang PAS yg dah awak pergi? Berapa banyak yg mengutuk pemimpin dlm kuliah/ceramah agama mereka?

Di Selangor contohnya bwh pemerintahan BN sebelum ini, tazkirah Ramadhan dihalang -. Semua penceramah itu kutuk pemimpin ke?

"Tahukah anda, Rasulullah S.A.W. melarang umat Islam mencela pemimpin secara terbuka?"

Tahu. Tapi kritikan yg bagaimana? Kesalahan yg didedahkan ttg pimpinan umno biasanya yg melibatkan rakyat. Kalau nak kira hal peribadi, skandal seks, minum arak, banyak sangat, tak tersebut di sini. Bukannya org tak tau. Lagi pun, kalau umno sendiri nak betul2 adhere pada arahan ini,
kenalah duduk diam2 di negeri yg diperintah PR, tak payahlah berarak2 dan menyalak2, kan?

"RTM tu kerajaan dan kerajaannya ialah BN. So dah tentu mereka kena sokong kerajaan."

Tahun 60an boleh la pakai hujah ni. Bezakan KERAJAAN dan PARTI. Patutkah agensi2 kerajaan, yg partly funded oleh pembayar cukai dari penyokong BN dan juga PR, bagi coverage pada BN seolah2 dananya dtg dari BN?

"Utusan, TV3 tu private, hak diaorang nak sokong siapa pun. Di barat, stesen TV dan media juga ada side parti politik tertentu."

Betul. Tapi janganlah sampai melanggar etika dan perbodohkan rakyat dgn mengatakan yg muluk-muluk saja ttg parti pemerintah dan yg buruk-buruk saja ttg pembangkang. Sebab tu ramai beralih ke media alternatif.

"Saya kan tanya awak pasal usul fiqh. Kalau awak faham usul fiqh, isu ini takkan timbul."

Terangkan apa yg saya tak faham ttg usul fiqh berkenaaan isu ini.

"Sebelum saya jawab, saya nak confirmation dari awak.

1. Adakah menggunakan perkataan saudara ni urusan dunia atau urusan agama (yakni dalam soal ibadat)."

Tak kiralah soal dunia atau agama, beri bukti yg jelas perbuatan itu HARAM. The burden of proof is on you. Tak boleh buat sendiri, bagi link pun boleh. Awak kan terrer bab2 bagi link ni?

". Apa kefahaman awak tentang Ketuanan Melayu. Adakah ia bersifat:
a. Menjaga hak-hak orang Melayu sebagai penduduk asal Malaysia.
b. Satu ideologi superiority of race sebagaimana orang Yahudi mengangap bangsa mereka lebih mulia dari bangsa lain.
(pilih a atau b aje)"

Kenapa saya perlu pilih satu saja? Racial supremacy is racial supremacy - perceived superiority based on RACE, tak kiralah apa background nya. Yahudi kerana bangsanya, KKK kerana 'keputihan'nya, ketuanan Melayu kerana kepercayaan org Melayu sebagai penduduk asal Malaysia.

Either way, apa nas nya? Ada bukti dari Qur'an atau Sunnah?

"Anda jawab ini dulu supaya saya boleh buat closure."

If the past is any indication ,i doubt it.

Grand Marquis said...

Kepada Muhammad,

Banyak benda yang awak ulas itu tak perlu di perdebatkan lagi kerana ia hanya akan meleret-leret. Kelak, bila isu ni timbul balik, kita bincang lagi.

Saya cuma nak fokus pada hal ini saja:

1. Adakah menggunakan perkataan saudara ni urusan dunia atau urusan agama (yakni dalam soal ibadat)."

Tak kiralah soal dunia atau agama, beri bukti yg jelas perbuatan itu HARAM. The burden of proof is on you. Tak boleh buat sendiri, bagi link pun boleh. Awak kan terrer bab2 bagi link ni?


Mana boleh macam tu. Ini jelas menunjukkan anda tidak faham proses fiqh dan istinbat hukum. Dalam Islam ada kaedahnya. Bukan semata-mata minta bukti dan dalil aje. Kalau ikut cara awak, make jenuh kita kena bagi dalil hukum makan budu, naik basikal, masak mee goreng, kerja driver lori, naik kereta api, tinggal di kondo dan banyak lagi. Semua ni mana ada proof dari al-Quran mahupun hadith. Bila awak tak faham, itulah minta yang bukan-bukan.

Biar saya jelaskan. Dalam usul fiqh, urusan dunia semuanya halal, kecuali ada dalil yang mengharamkannya.

Urusan agama pula, semuanya haram kecuali ada dalil yang menghalalkannya. Misalnya kita tak boleh pandai-pandai kata solat satu hari 6 waktu kecuali kalau kita boleh buktikan ada dalilnya. Tak boleh pandai-pandai kata ada puasa khas sempana hari jadi, kecuali jika ada dalil yang mensyariatkannya.

Apabila kita tak membezakan sama ada ia dari urusan dunia ataupun agama, bagaimana kita nak tetapkan kaedah untuk mengistinbatkan hukum? Sekiranya menggunakan perkataan saudara ini dari urusan dunia (memang urusan dunia pun), maka ia halal, kecuali kalau anda boleh buktikan ada dalam al-Quran yang melarangnya. Oleh itu burden of proof bukan dari saya, tetapi anda sekiranya anda kata ia haram.


". Apa kefahaman awak tentang Ketuanan Melayu. Adakah ia bersifat:
a. Menjaga hak-hak orang Melayu sebagai penduduk asal Malaysia.
b. Satu ideologi superiority of race sebagaimana orang Yahudi mengangap bangsa mereka lebih mulia dari bangsa lain.
(pilih a atau b aje)"

Kenapa saya perlu pilih satu saja? Racial supremacy is racial supremacy - perceived superiority based on RACE, tak kiralah apa background nya. Yahudi kerana bangsanya, KKK kerana 'keputihan'nya, ketuanan Melayu kerana kepercayaan org Melayu sebagai penduduk asal Malaysia.

Either way, apa nas nya? Ada bukti dari Qur'an atau Sunnah?


Hang mana boleh main minta nas secara borong. Tak sama ketuanan KKK dengan ketuanan Melayu. Kalau ketuanan melayu itu menjaga hak-hak penduduk asal sesebuah negara tanpa menzalimi kaum lain, adakah ia salah? Persoalannya ialah adakah anda rasa kita umat Islam di Malaysia telah menzalimi golongan bukan Islam? Ini hang kena jawab secara jujur.

Grand Marquis said...

Sambung sikit lagi:

Kenapa saya perlu pilih satu saja? Racial supremacy is racial supremacy - perceived superiority based on RACE, tak kiralah apa background nya. Yahudi kerana bangsanya, KKK kerana 'keputihan'nya, ketuanan Melayu kerana kepercayaan org Melayu sebagai penduduk asal Malaysia.

Hang kena pilih sebab KKK dan Ketuanan Melayu tidak sama. Jangan kita menjatuhkan hukum secara borong.

muhammad said...

"Banyak benda yang awak ulas itu tak perlu di perdebatkan lagi kerana ia hanya akan meleret-leret. Kelak, bila isu ni timbul balik, kita bincang lagi."

Terima kasih kerana bagi tip ni. Lepas ni kalau saya tak boleh nak jawab atau malas, saya copy paste je statement awak ni. Maybe i can actually get away with it.

". Adakah menggunakan perkataan saudara ni urusan dunia atau urusan agama (yakni dalam soal ibadat)."

Tak kiralah soal dunia atau agama, beri bukti yg jelas perbuatan itu HARAM. The burden of proof is on you. Tak boleh buat sendiri, bagi link pun boleh. Awak kan terrer bab2 bagi link ni?

Mana boleh macam tu. Ini jelas menunjukkan anda tidak faham proses fiqh dan istinbat hukum."

Yang kelakarnya di sini awak cuma ANDAIKAN sahaja, seperti awak tuduh TB dan awak sendiri pernah buat sebelum ini. Apa bukti saya tak faham?

"Dalam Islam ada kaedahnya. Bukan semata-mata minta bukti dan dalil aje. Kalau ikut cara awak, make jenuh kita kena bagi dalil hukum makan budu, naik basikal, masak mee goreng, kerja driver lori, naik kereta api, tinggal di kondo dan banyak lagi. Semua ni mana ada proof dari al-Quran mahupun hadith. Bila awak tak faham, itulah minta yang bukan-bukan."

Ini urusan dunia. Tak payahlah kita nak minta dalil.

"Dalam usul fiqh, urusan dunia semuanya halal, kecuali ada dalil yang mengharamkannya."

Saya dah pun sebut benda ni dlm post TB yg awak abandon tu.

"Urusan agama pula, semuanya haram kecuali ada dalil yang menghalalkannya. Misalnya kita tak boleh pandai-pandai kata solat satu hari 6 waktu kecuali kalau kita boleh buktikan ada dalilnya. Tak boleh pandai-pandai kata ada puasa khas sempana hari jadi, kecuali jika ada dalil yang mensyariatkannya."

Terima kasihlah atas penerangan panjang lebar ni. Takpelah, kadang2 seronok juga dengar penerangan dari org yg ingat kita jahil.

"Apabila kita tak membezakan sama ada ia dari urusan dunia ataupun agama, bagaimana kita nak tetapkan kaedah untuk mengistinbatkan hukum? Sekiranya menggunakan perkataan saudara ini dari urusan dunia (memang urusan dunia pun), maka ia halal, kecuali kalau anda boleh buktikan ada dalam al-Quran yang melarangnya. Oleh itu burden of proof bukan dari saya, tetapi anda sekiranya anda kata ia haram."

:)

Aha. Mengaku pun ia urusan dunia.

Yang kata ia HARAM siapa?
Yang perlu bawa BUKTI ia haram siapa? Saya atau awak?

"Either way, apa nas nya? Ada bukti dari Qur'an atau Sunnah?

Hang mana boleh main minta nas secara borong."

Apa maksud awak, minta nas secara borong? Saya minta nas yang membenarkan perception of superiority based on RACE, tak kira apa basisnya.

"Tak sama ketuanan KKK dengan ketuanan Melayu...Hang kena pilih sebab KKK dan Ketuanan Melayu tidak sama"

Perbezaan dari segi setting dan background. Dari segi kepercayaan ada kelebihan kerana KAUM, sama.

"Kalau ketuanan melayu itu menjaga hak-hak penduduk asal sesebuah negara tanpa menzalimi kaum lain, adakah ia salah?"

Hmm. Tanpa menzalimi kaum lain. Indeed. Kaum sendiri pun rasa dizalimi, awak tak rasa itu salah?

Selagi ada di kalangan Melayu yg dipinggirkan kerana mereka tidak menyokong umno, saya sarankan awak berhenti bercakap ttg menjaga hak2 mereka. Itu hipokrit. Lebih baiklah kita buang istilah Ketuanan Melayu itu dan gantikan dengan istilah Ketuanan Umno. At least that's more honest.

"Persoalannya ialah adakah anda rasa kita umat Islam di Malaysia telah menzalimi golongan bukan Islam? Ini hang kena jawab secara jujur."

Bila masa kita bercakap ttg umat Islam? Yg kita bincangkan adalah ME-LA-YU. KETUANAN MELAYU(lebih tepat, KETUANAN UMNO).

Jawab secara jujur:

Adakah awak rasa sesetengah orang Melayu di Malaysia telah menzalimi golongan bukan Melayu?

Adakah awak rasa umno telah berlaku adil kepada orang Melayu yg tidak menyokong umno?

Grand Marquis said...

Terima kasih kerana bagi tip ni. Lepas ni kalau saya tak boleh nak jawab atau malas, saya copy paste je statement awak ni. Maybe i can actually get away with it.

Ada banyak benda kalau diperpanjangkan pun bukan ada apa-apa makna. Hang tengok lah posting hang tu, dah panjang berjela-jela. Kalau ditambah semuanya jadi meleret-leret. So kita fokus pada isu yang penting aje.

Yang kelakarnya di sini awak cuma ANDAIKAN sahaja, seperti awak tuduh TB dan awak sendiri pernah buat sebelum ini. Apa bukti saya tak faham?

Memang saya andai sebab saya minta anda tentukan sama ada urusan dunia atau agama, tapi anda terus pusing-pusing minta dalil bukan-bukan.

Ini urusan dunia. Tak payahlah kita nak minta dalil.

Tau pun. Tapi kenapa minta dalil bukan-bukan? Bukankah dah terjawab dengan sendirinya kalau awai-awai lagi hang bagi tau. Tapi ini tidak, asyik berpusing-pusing minta dalil.

Terima kasihlah atas penerangan panjang lebar ni. Takpelah, kadang2 seronok juga dengar penerangan dari org yg ingat kita jahil.

Bagus lah kalau tau.

Aha. Mengaku pun ia urusan dunia.

Yang kata ia HARAM siapa?
Yang perlu bawa BUKTI ia haram siapa? Saya atau awak?


Kembali pada isu asal. Yang kata haram ketuanan Melayu ialah awak, bukan saya. Kalau ketuanan Melayu ni urusan dunia, maka burden of proof ialah awak. Kalau ia urusan agama, ia jatuh pada saya.

Sekarang ni ketuanan Melayu adalah
a. Urusan dunia
b. Urusan akhirat

Sila jawab.

Perbezaan dari segi setting dan background. Dari segi kepercayaan ada kelebihan kerana KAUM, sama.

Kalau anda rasa macam tu, itu hanya persepsi awak. Betul tak?

Hmm. Tanpa menzalimi kaum lain. Indeed. Kaum sendiri pun rasa dizalimi, awak tak rasa itu salah?

Ini juga persepsi awak. Tapi banyak orang melayu kata tidak.

Selagi ada di kalangan Melayu yg dipinggirkan kerana mereka tidak menyokong umno, saya sarankan awak berhenti bercakap ttg menjaga hak2 mereka. Itu hipokrit. Lebih baiklah kita buang istilah Ketuanan Melayu itu dan gantikan dengan istilah Ketuanan Umno. At least that's more honest.

Anda ingat manusia ni malaikat? Manusia ni tidak akan 100% adil, hatta dengan isteri-isteri kita. Dimana-mana dalam dunia ada pembangkang. Mereka membangkang sebab merasakan diri mereka dizalimi. Hatta pada zaman Nabi S.A.W. un ada orang yang merasakan Nabi S.A.W. tidak adil pada mereka. Ini lumrah manusia. Kalau anda nak tunggu sehingga keadilan itu 100% pada setiap orang, anda mememang sedang berangan.

Bila masa kita bercakap ttg umat Islam? Yg kita bincangkan adalah ME-LA-YU. KETUANAN MELAYU(lebih tepat, KETUANAN UMNO).

Jawab secara jujur:

Adakah awak rasa sesetengah orang Melayu di Malaysia telah menzalimi golongan bukan Melayu?


Jawapan saya tidak. Pernahkah kerajaan orang Melayu bunuh mereka? Halang mereka mengamalkan agama mereka, merampas harta mereka, menghalang rezeki mereka, menghalang kebebasan mereka, menghalang mereka minum arak, makan babi, buat tokong, kuil, halang anak mereka dari belajar, paksa mereka pakai baju ikut orang Islam, tak bagi mereka dengar muzik, paksa mereka mengabaikan bahasa ibunda?

Hang jawab lah.

Adakah awak rasa umno telah berlaku adil kepada orang Melayu yg tidak menyokong umno?

Saya kata tidak 100% adil dan tidak 100% tidak adil. Kalau betul tidak adil, tak de la TB pi belajar kat ITM dan kansas city. Tak de la anak-anak kelantan memenuhi segenap penjuru universiti.

muhammad said...

"Ada banyak benda kalau diperpanjangkan pun bukan ada apa-apa makna. Hang tengok lah posting hang tu, dah panjang berjela-jela. Kalau ditambah semuanya jadi meleret-leret. So kita fokus pada isu yang penting aje."

Ini pun bagus juga sebagai alasan.

Reply saya bukannya panjang sangat, kebanyakannya saya copy paste hujah sebelum itu.

Saya faham sekarang, isu yg penting adalah isu yg awak boleh jawab sahaja.

"Memang saya andai sebab saya minta anda tentukan sama ada urusan dunia atau agama, tapi anda terus pusing-pusing minta dalil bukan-bukan."

Apa maksud awak saya minta dalil bukan2? Yg saya minta senang aje- awak kata menggunakan perkataan "saudara" itu salah, tunjukkan bagaimana ia salah, samada dari segi urusan dunia dan/atau urusan agama. Salah satunya atau kedua-duanya.

"Ini urusan dunia. Tak payahlah kita nak minta dalil.

Tau pun. Tapi kenapa minta dalil bukan-bukan? Bukankah dah terjawab dengan sendirinya kalau awai-awai lagi hang bagi tau.Tapi ini tidak, asyik berpusing-pusing minta dalil.
"

Saya dah pun sebut dalam post yg awak tak jawab tu.

"Aha. Mengaku pun ia urusan dunia.

Yang kata ia HARAM siapa?
Yang perlu bawa BUKTI ia haram siapa? Saya atau awak?

Kembali pada isu asal. Yang kata haram ketuanan Melayu ialah awak, bukan saya."

Isu asalnya penggunaan perkataan "saudara". Awak dah setuju ia urusan dunia. Awak katakan ia salah. Buktikan ia salah.

"Sekarang ni ketuanan Melayu adalah
a. Urusan dunia
b. Urusan akhirat

Sila jawab."

Ok. Yang ini urusan dunia. Tapi ada bukti dari nas yang menegaah perspektif perkauman sempit.

O people, Remember that your Lord is One. An Arab has no superiority over a non-Arab nor a non-Arab has any superiority over an Arab; also a black has no superiority over white, nor a white has any superiority over black, except by piety and good action (Taqwa). Indeed the best among you is the one with the best character (Taqwa). Listen to me. Did I convey this to you properly? People responded, Yes. O messenger of God, The Prophet then said, then each one of you who is there must convey this to everyone not present. (Excerpt from the Prophet's Last Sermon as in Baihaqi)

The Prophet said: Let people stop boasting about their ancestors. One is only a pious believer or a miserable sinner. All men are sons of Adam, and Adam came from dust (Abu Dawud, Tirmidhi).


Boleh awak bagi nas yg bertentangan mesejnya?

muhammad said...

"Dari segi kepercayaan ada kelebihan kerana KAUM, sama.

Kalau anda rasa macam tu, itu hanya persepsi awak. Betul tak?"

Tidak. Apakah maksud ketuanan kalau bukan kelebihan?

"Kaum sendiri pun rasa dizalimi, awak tak rasa itu salah?

Ini juga persepsi awak. Tapi banyak orang melayu kata tidak."

Melayu mana? Melayu umno?

"Anda ingat manusia ni malaikat? Manusia ni tidak akan 100% adil, hatta dengan isteri-isteri kita. Dimana-mana dalam dunia ada pembangkang. Mereka membangkang sebab merasakan diri mereka dizalimi. Hatta pada zaman Nabi S.A.W. un ada orang yang merasakan Nabi S.A.W. tidak adil pada mereka. Ini lumrah manusia. Kalau anda nak tunggu sehingga keadilan itu 100% pada setiap orang, anda mememang sedang berangan."

Islam menuntut kita berlaku adil pada semua, tidak kira siapa, meskipun terhadap diri sendiri, ibu bapa, keluarga ,teman rapat ataupun terhadap musuh sekalipun.

Inikah hujah awak untuk justifikasikan ketidakadilan pada mereka yg tidak menyokong umno?

Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu menjadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) kerana Allah, menjadi saksi dengan adil dan janganlah sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk tidak berlaku adil. Berlakulah adil, karena adil itu lebih dekat kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, seungguhnya Allah Maha Mengetahui apa-apa yang kamu kerjakan." (Q.S.al-Maidah:8)

Mungkin awak dan puak2 umno boleh guna jawapan awak tu bila disoal Allah di akhirat nanti.

"Adakah awak rasa sesetengah orang Melayu di Malaysia telah menzalimi golongan bukan Melayu?

Jawapan saya tidak. Pernahkah kerajaan orang Melayu bunuh mereka? Halang mereka mengamalkan agama mereka, merampas harta mereka, menghalang rezeki mereka, menghalang kebebasan mereka, menghalang mereka minum arak, makan babi, buat tokong, kuil, halang anak mereka dari belajar, paksa mereka pakai baju ikut orang Islam, tak bagi mereka dengar muzik, paksa mereka mengabaikan bahasa ibunda?"

Tentu sekalilah awak akan jawab tidak. Soalan ini lebih baik dijawab oleh pihak yg 'menerima' itu.

"Adakah awak rasa umno telah berlaku adil kepada orang Melayu yg tidak menyokong umno?

Saya kata tidak 100% adil dan tidak 100% tidak adil. Kalau betul tidak adil, tak de la TB pi belajar kat ITM dan kansas city. Tak de la anak-anak kelantan memenuhi segenap penjuru universiti."

Tidak 100% adil. Itu dah cukup.

Grand Marquis said...

Apa maksud awak saya minta dalil bukan2? Yg saya minta senang aje- awak kata menggunakan perkataan "saudara" itu salah, tunjukkan bagaimana ia salah

I think you are putting words in my mouth. Sila tunjukkan dimana saya kata haram menggunakan perkataan "saudara".

Yang saya kata, ialah haram mempersaudarakan antara orang Islam dengan orang bukan Islam bila syarak tidak mempersaudarakan mereka.

Saya nak tanya, hukum persaudaraan adalah
a. Urusan agama
b. Urusan dunia

An Arab has no superiority over a non-Arab nor a non-Arab has any superiority over an Arab; also a black has no superiority over white, nor a white has any superiority over black, except by piety and good action (Taqwa). Indeed the best among you is the one with the best character (Taqwa).

Let people stop boasting about their ancestors.


Hadith pertama ditujukan pada orang Islam. Bukan antara Islam dan bukan Islam. Hang kena faham target group hadith tu, bukan main borong aje.

Dan yang kedua tu, saya nak tanya, adakah orang Melayu boast about their ancestors? Saya rasa tidak.

Isu ketuanan Melayu ni adalah semata-mata persepsi. Kalau persepsi awak ialah ia satu bentuk superiority of race macam KKK, maka hiduplah anda dengan persepsi awak tu. Tapi bagi saya yang lama tinggal di Malaysia dan mengenali orang Melayu luar dan dalam, saya kata tidak. Ia semata-mata menjaga hak-hak orang Melayu sebagai penduduk asal Malaysia.

Islam menuntut kita berlaku adil pada semua, tidak kira siapa, meskipun terhadap diri sendiri, ibu bapa, keluarga ,teman rapat ataupun terhadap musuh sekalipun.

Betul. Tapi adilkah bila Islam disamaratakan dengan agama lain di Malaysia sedangkan orang Islam perintah Malaysia? Adilkah kita kalau kita membenarkan patung buddha lebih tinggi (atau sama tinggi) dari masjid? Anda kena faham dulu maksud adil. Bukan main borong aje.

Lagi satu, adil ni kena dinilai atas platform neutral. Kalau tanya orang kafir, mereka pasti kata kita tak adil. Bagi mereka adil ialah bila agama mereka disamarata dengan Islam. Kalau tanya pembangkang, dah tentu dia kata Malaysia tak adil, sebab dengan itu dia akan dapat political mileage. Itulah sebabnya ada juga Quraish kata Nabi S.A.W. tidak adil. Tapi tidak adil itu adalah dari kaca mata quraish tersebut. Apakah kerana quraish itu kata Nabi tidak adil, kita pun kena terima?

Anda kata kena tanya pada mereka yang menerima. Tapi adakah kita akan telan apa yang mereka kata tanpa kita buat penilaian sendiri? Adakah kita nak bertindak nampak adil bagi mereka dalam masa yang sama kita tidak bertindak adil dengan orang Islam sendiri?

Dan kita sebagai orang yang memberi, kita pun boleh menilai sendiri. Semua senarai yang saya bagi, saya yakin kalau anda jawab dengan jujur, jawapannya adalah NO.

Tidak 100% adil. Itu sudah cukup

Kita jangan jadi manusia taksub tak tentu pasal. Semua orang tahu, UMNO bukan sempurna. Yang salah kita salahkan. Tapi jangan pula kita tak mengaku yang betul. Nak jatuhkan hukum kena adil. Orang UMNO pun manusia. Bila kita nak jatuhkan hukum, kena pertimbangkan yang mereka ini manusia yang tidak akan 100% adil. Orang pas sendiri pun tidak 100%.

Bila kita ni taksub, tu yang kata, Itu sudah cukup. apakah anda tidak pernah melakukan dosa? Cuba bayangkan kalau di Mashar kelak, kerana ada beberapa dosa pada diri anda, Allah S.W.T. kata, itu sudah cukup untuk saya humban anda dalam neraka (maha suci Allah dari sifat sedemikian), bagaimana perasaan anda?

muhammad said...

"Apa maksud awak saya minta dalil bukan2? Yg saya minta senang aje- awak kata menggunakan perkataan "saudara" itu salah, tunjukkan bagaimana ia salah.

I think you are putting words in my mouth. Sila tunjukkan dimana saya kata haram menggunakan perkataan "saudara"."

Apabila Quran tidak mengatakan orang Islam itu bersaudara dengan orang Kristian, maka siapa-siapa yang pandai-pandai kata orang Islam bersaudara dengan Kristian, maka dia salah.

Ada mamat ni kata orang Kristian ni saudara orang Islam. Saya suruh dia cari dimanakah dalam Al-Quran kata orang Kristian ni saudara orang Islam.


I'm putting your words in your mouth?

Tak ingat dah?

"Yang saya kata, ialah haram mempersaudarakan antara orang Islam dengan orang bukan Islam bila syarak tidak mempersaudarakan mereka.

Saya nak tanya, hukum persaudaraan adalah
a. Urusan agama
b. Urusan dunia"

Berhentilah cakap berbelit2. Awak sendiri dah nyatakan ini urusan dunia. Kita tahu yang bahawa dalam hal-hal keduniaan , kedudukan asal setiap perkara dan urusan yang berkait dengannya adalah HARUS sehingga terdapat bukti yang jelas yang menunjukkan percanggahannya dengan Syarak sama ada dari segi prinsipnya atau terlibat dengan perkara-perkara yang dilarang atau diharamkan.

Awak katakan ia SALAH. Dan untuk mengatakan sesuatu itu SALAH, perlu tunjukkan BUKTI yang ia SALAH. Berapa kali nak cakap?

"An Arab has no superiority over a non-Arab nor a non-Arab has any superiority over an Arab; also a black has no superiority over white, nor a white has any superiority over black, except by piety and good action (Taqwa). Indeed the best among you is the one with the best character (Taqwa).

Hadith pertama ditujukan pada orang Islam. Bukan antara Islam dan bukan Islam. Hang kena faham target group hadith tu, bukan main borong aje."

Yang pastinya Rasulullah sendiri pun nyatakan tiada kelebihan sesorang atas dasar kaumnya. Kenapa kita nak berdegar2 mengatakan sebaliknya?

Let people stop boasting about their ancestors.

"Dan yang kedua tu, saya nak tanya, adakah orang Melayu boast about their ancestors? Saya rasa tidak."

Itu persepsi awak.

"Isu ketuanan Melayu ni adalah semata-mata persepsi. Kalau persepsi awak ialah ia satu bentuk superiority of race macam KKK, maka hiduplah anda dengan persepsi awak tu. Tapi bagi saya yang lama tinggal di Malaysia dan mengenali orang Melayu luar dan dalam, saya kata tidak. Ia semata-mata menjaga hak-hak orang Melayu sebagai penduduk asal Malaysia."

Argument saya adalah preferential treatment berdasarkan KAUM adalah SALAH, apa pun background nya.

Contohnya jika ada 2 orang yg memohon bantuan kewangan (katakan ruang ada untuk 1 pemohon sahaja), satu Melayu dan satu bukan Melayu teapi Melayu itu didapati lebih baik kewangannya dari yg bukan Melayu, beritahu saya, dari sudut ketuanan Melayu, siapa yg lebih layak? Dan adakah ia betul dari sudut Islam?

Satu lagi, awak asyik katakan orang Melayu sebagai penduduk asal Malaysia. Apa buktinya?

muhammad said...

"Islam menuntut kita berlaku adil pada semua, tidak kira siapa, meskipun terhadap diri sendiri, ibu bapa, keluarga ,teman rapat ataupun terhadap musuh sekalipun.

Betul. Tapi adilkah bila Islam disamaratakan dengan agama lain di Malaysia sedangkan orang Islam perintah Malaysia? Adilkah kita kalau kita membenarkan patung buddha lebih tinggi (atau sama tinggi) dari masjid? Anda kena faham dulu maksud adil. Bukan main borong aje...Adakah kita nak bertindak nampak adil bagi mereka dalam masa yang sama kita tidak bertindak adil dengan orang Islam sendiri?”
Back to the topic. Kita berbincang pasal Melayu, bukan Islam.
"Lagi satu, adil ni kena dinilai atas platform neutral.Kalau tanya orang kafir, mereka pasti kata kita tak adil. Bagi mereka adil ialah bila agama mereka disamarata dengan Islam. Kalau tanya pembangkang, dah tentu dia kata Malaysia tak adil, sebab dengan itu dia akan dapat political mileage."
Kita berbicara tentang treatment Melayu pada bukan Melayu. Janganlah asyik tukar topik.
"Itulah sebabnya ada juga Quraish kata Nabi S.A.W. tidak adil. Tapi tidak adil itu adalah dari kaca mata quraish tersebut. Apakah kerana quraish itu kata Nabi tidak adil, kita pun kena terima"

Adakah awak menyamakan posisi umno dan Nabi? Kita fokus pasal UMNO - treatment umno pada mereka yg tak menyokong umno. Janganlah melalut ke lain pula.

Jika ada pihak yg dinafikan hak2 mereka semata2 mereka bukan penyokong umno - dan memang ada pun - adakah mereka perlu orang lain untuk memberitahu yg mereka dizalimi?

"Anda kata kena tanya pada mereka yang menerima. Tapi adakah kita akan telan apa yang mereka kata tanpa kita buat penilaian sendiri?...Dan kita sebagai orang yang memberi, kita pun boleh menilai sendiri. Semua senarai yang saya bagi, saya yakin kalau anda jawab dengan jujur, jawapannya adalah NO"

Begini rupanya. Awak laksanakan sesuatu yg melibatkan org lain, syok sendiri dan merasakan tindakan awak betul dan tak perlu mendengar what others have to say? Patutlah makin ramai tolak umno.

muhammad said...

"Kita jangan jadi manusia taksub tak tentu pasal. Semua orang tahu, UMNO bukan sempurna. Yang salah kita salahkan. Tapi jangan pula kita tak mengaku yang betul. Nak jatuhkan hukum kena adil. Orang UMNO pun manusia. Bila kita nak jatuhkan hukum, kena pertimbangkan yang mereka ini manusia yang tidak akan 100% adil. Orang pas sendiri pun tidak 100%.
Bila kita ni taksub, tu yang kata, Itu sudah cukup."

Nampaknya awak buat penilaian simplistik dengan imply seolah2 bila seseorang tolak umno, dia mengatakan PAS 100% betul. Umno tidak sempurna. PAS pun tak sempurna. Tapi kita bukan berbicara ttg kelemahan atau kelebihan PAS. Kia bercakap tentang kesalahan umno.

Kalau awak bercakap ttg kesilapan atau kesalahan yg dilakukan seorang dua secara tidak sengaja, tak mengapa.

Tapi bila ada perbuatan yg jelas salah menjadi amalan biasa dlm sesuatu parti, apabila ramai ahli dengan sedar ia berlaku dan mengiyakannya, apabila parti itu masih lagi terus melakukannya walaupun telah ditunjukkan kesalahannya berkali2, tiada usaha untuk mengubahnya dan penyokongnya cuba menjustifikasikannya pula dengan mengatakan tiada siapa sempurna...saya tak tahulah apa lagi nak cakap. Semoga Allah memberi hidayah pada kamu.

"apakah anda tidak pernah melakukan dosa? Cuba bayangkan kalau di Mashar kelak, kerana ada beberapa dosa pada diri anda, Allah S.W.T. kata, itu sudah cukup untuk saya humban anda dalam neraka (maha suci Allah dari sifat sedemikian), bagaimana perasaan anda?"

Dosa zalim ini adalah dosa sesama manusia. Saya rasa awak pun tahu bagaimana hukumnya.

Di sini bolehlah nak auta.Kalau kamu tahu puak yg kamu sokong dah berlaku zalim, dan masih lagi berdolak-dalik begini, awak hafallah jawapan awak ini dan jawablah begini di akhirat kelak.

Grand Marquis said...

Akhi Muhammad,

Bezakan. Hukum menggunakan perkataan saudara dan hukum persaudaraan adalah berbeza.

Persaudaraan ini ada hak dan hukumnya dalam Islam. Tapi nak guna perkataan saudara tak de specific hukum dalam Islam. Contohnya anda kata "Ali saudara saya" dengan anda kata "Saudara dan Saudari sekalian", dua-dua tu konteks berbeza. Satu urusan agama dan satu urusan dunia.

Cara anda ialah anda nak sama ratakan hak orang Islam dan hak bukan Islam. Mana boleh. Kita sesama Islam ada hak antara kita. Orang kafir sebagai ahlul zimmi pun ada haknya, cuma tak sama hak kita sesama Islam dengan ahlul zimmi.

Memang Rasulullah S.A.W kata tiada kelebihan sesorang atas dasar kaumnya. Tapi itu dalam konteks sesama Islam, bukan antara orang Islam dan bukan Islam. Kalau ada 3 orang, seorang Melayu Islam, seorang lagi Melayu Kristian dan seorang lagi Cina Islam, orang Melayu Islam itu perlu lebih mengutamakan yang Cina Islam dari Melayu Kristian. Ini hukum persaudaraan sesama muslim yang tidak mengenal bangsa. Tapi mana boleh kita lebih mengutamakan seseorang yang bukan Islam keatas saudara seislam kita.

Contohnya jika ada 2 orang yg memohon bantuan kewangan (katakan ruang ada untuk 1 pemohon sahaja), satu Melayu dan satu bukan Melayu teapi Melayu itu didapati lebih baik kewangannya dari yg bukan Melayu, beritahu saya, dari sudut ketuanan Melayu, siapa yg lebih layak? Dan adakah ia betul dari sudut Islam?


Perkara ini subjektif kerana Islam tak pernah menyuruh kita menzalimi orang bukan Islam. Masalah bantuan kewangan ni dari urusan dunia, jadi kita kena pandai-pandai buat penilaian.

Sekarang ni, kalau kita ada duit zakat 5000. Adakah kita nak bagi kat orang bukan Islam tu?


Satu lagi, awak asyik katakan orang Melayu sebagai penduduk asal Malaysia. Apa buktinya?


Sekurang-kurangnya mereka lebih awal mendiami Malaysia.

Adakah awak menyamakan posisi umno dan Nabi? Kita fokus pasal UMNO - treatment umno pada mereka yg tak menyokong umno. Janganlah melalut ke lain pula.

Seadil-adil Nabi S.A.W., pun ada orang yang kata dia tak adil. Ni kan manusia yang dok dalam UMNO. Ini adalah perbandingan supaya awak faham.

Sudah terlalu jauh dalam thread ni. Saya rasa kita pun tahu konklusi masing-masing. Semoga kita mempelajari antara satu sama lain.

Ada masa nanti, dalam thread baru, kita bincang lagi.

Wassalamn

muhammad said...

"Bezakan. Hukum menggunakan perkataan saudara dan hukum persaudaraan adalah berbeza.

Persaudaraan ini ada hak dan hukumnya dalam Islam. Tapi nak guna perkataan saudara tak de specific hukum dalam Islam. Contohnya anda kata "Ali saudara saya" dengan anda kata "Saudara dan Saudari sekalian", dua-dua tu konteks berbeza. Satu urusan agama dan satu urusan dunia."

Yang awak bantah adalah penggunaan perkataan "saudara" itu. Sampai sekarang, seperti yg saya jangka, awak masih gagal membawa bukti itu salah.

"Cara anda ialah anda nak sama ratakan hak orang Islam dan hak bukan Islam. Mana boleh. Kita sesama Islam ada hak antara kita. Orang kafir sebagai ahlul zimmi pun ada haknya, cuma tak sama hak kita sesama Islam dengan ahlul zimmi...

Perkara ini subjektif kerana Islam tak pernah menyuruh kita menzalimi orang bukan Islam. Masalah bantuan kewangan ni dari urusan dunia, jadi kita kena pandai-pandai buat penilaian.

Sekarang ni, kalau kita ada duit zakat 5000. Adakah kita nak bagi kat orang bukan Islam tu?"


Kita tak bercakap pun ttg hak Islam dan bukan Islam. Isunya MELAYU dan bukan MELAYU. Tak bolehkah awak be honest for once dan stay to the topic?

"Memang Rasulullah S.A.W kata tiada kelebihan sesorang atas dasar kaumnya. Tapi itu dalam konteks sesama Islam, bukan antara orang Islam dan bukan Islam. Kalau ada 3 orang, seorang Melayu Islam, seorang lagi Melayu Kristian dan seorang lagi Cina Islam, orang Melayu Islam itu perlu lebih mengutamakan yang Cina Islam dari Melayu Kristian. Ini hukum persaudaraan sesama muslim yang tidak mengenal bangsa. Tapi mana boleh kita lebih mengutamakan seseorang yang bukan Islam keatas saudara seislam kita."

Jangan cuba memutarbelitkan mesej hadith itu.

Pembaca,lihat semula, dalam Bahasa Malaysia, in case tak faham:

Sabda Nabi s.a.w: “Wahai manusia! Sesungguhnya tuhan kamu sama, bapa kamu sama (Adam). Ketahuailah! Tiada kelebihan orang arab ke atas a’jam (yang bukan arab), atau a’jam ke atas arab, atau yang berkulit merah ke atas yang berkulit hitam, atau yang berkulit hitam ke atas yang berkulit merah melainkan ketakwaan” (Riwayat Ahmad dan al-Baihaqi, dinilai hasan oleh al-Albani).

Pesana Rasululllah itu dimulakan dengan WAHAI MANUSIA. That's not good enough sign for you?

"Satu lagi, awak asyik katakan orang Melayu sebagai penduduk asal Malaysia. Apa buktinya?

Sekurang-kurangnya mereka lebih awal mendiami Malaysia."

Jadi kita bukan penduduk asal, bukan?

"Seadil-adil Nabi S.A.W., pun ada orang yang kata dia tak adil. Ni kan manusia yang dok dalam UMNO. Ini adalah perbandingan supaya awak faham."

Kalau dah diingatkan yg mereka tidak berlaku adil dan masih lagi melakukannya, dan ada pula kaki ampu yg mengiyakannya, awak rasa itu masih sama?

"Sudah terlalu jauh dalam thread ni. Saya rasa kita pun tahu konklusi masing-masing. Semoga kita mempelajari antara satu sama lain."

Honestly, saya tak tahu konklusi awak. Bahkan saya tak tahu kenapa awak berlegar2 di blog ni in the first place.

Jika awak datang ke sini untuk mencari dan menegakkan kebenaran, tak mengapa.

Tapi jika awak ke sini untuk mencari salah orang, menegakkan benang basah dan meredhakan kebatilan sedangkan awak tahu kebenarannya, cukup saya ingatkan REMEMBER WHO YOU ARE ULTIMATELY ANSWERABLE TO.

Grand Marquis said...

Yang awak bantah adalah penggunaan perkataan "saudara" itu. Sampai sekarang, seperti yg saya jangka, awak masih gagal membawa bukti itu salah.

Awal isunya adalah teguran saya tentang kata-kata Anwar Ibrahim, iaitu "Kami mengecam serangan ke atas saudara kami penganut agama Kristian".

Adakah persaudaraan antara Islam dan Kristian ni
a. Urusan dunia
b. Urusan agama

Jawab yang ni dulu. Dan kita buat konklusi.

Kita tak bercakap pun ttg hak Islam dan bukan Islam. Isunya MELAYU dan bukan MELAYU. Tak bolehkah awak be honest for once dan stay to the topic?

Nampaknya awak yang tidak honest. Pernahkah kita kata ada isu antara Melayu Islam dan bukan Melayu Islam? Isu yang timbul di Malaysia adalah antara orang Melayu Islam dan orang bukan Melayu bukan Islam. Apakah DAP tu orang bukan Melayu Islam?

Jangan cuba memutarbelitkan mesej hadith itu.

Pembaca,lihat semula, dalam Bahasa Malaysia, in case tak faham:

Sabda Nabi s.a.w: “Wahai manusia! Sesungguhnya tuhan kamu sama, bapa kamu sama (Adam). Ketahuailah! Tiada kelebihan orang arab ke atas a’jam (yang bukan arab), atau a’jam ke atas arab, atau yang berkulit merah ke atas yang berkulit hitam, atau yang berkulit hitam ke atas yang berkulit merah melainkan ketakwaan” (Riwayat Ahmad dan al-Baihaqi, dinilai hasan oleh al-Albani).

Pesana Rasululllah itu dimulakan dengan WAHAI MANUSIA. That's not good enough sign for you?


Tapi saya hairan kenapa awak tak terbaca perkataan melainkan ketakwaan dipenghujung hadith. Apakah orang kafir ni dikira golongan yang ada ketakwaan? Jelas, awaklah yang cuba memutarkan maksud hadith. Perkataan ketakwaan menunjukkan hadith ini dikhususkan untuk kaum Muslim sahaja.

Tapi jika awak ke sini untuk mencari salah orang, menegakkan benang basah dan meredhakan kebatilan sedangkan awak tahu kebenarannya, cukup saya ingatkan REMEMBER WHO YOU ARE ULTIMATELY ANSWERABLE TO.

Saya yakin, awak ni seorang yang ikhlas mahu melihat kebaikan berlaku dinegara ini. Begitu juga dengan saya. Tapi matlamat tidak menghalalkan cara. Allah S.W.T. bersabda, Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Al-Maidah 8. Saya bukan nak tegakkan benang yang basah, saya cuma tidak mahu kita berlebihan dalam mengkritik orang sehinggakan kita membuat fitnah tak tentu pasal semata-mata nak burukkan orang. Sebagai contoh, ada orang kata ketuanan Melayu ni macam superiority of race bangsa yahudi atau KKK. Ini adalah satu tuduhan yang melampau dan tidak berasas. Sebab saya tinggal dan membesar di Malaysia, hidup dengan orang Melayu, melihat macam mana masyarakat Melayu berinteraksi dengan bukan Melayu. Jadi saya lebih tau apakah tuduhan sedemikian berasas. Kalau orang yang buat tuduhan ni Melayu, beliau sepatutnya malu dengan diri sendiri kerana menuduh bangsa beliau sendiri dengan fitnah yang begitu dasyhat.

Kerajaan UMNO ni ada baik ada buruknya. Ada kekuatan ada kelemahannya. Tapi kalau nak kritik, biar kita berfakta yang benar, bukannya mencipta persepsi-persepsi jahat untuk memburukkan orang semata-mata atas dasar kebencian.

Semoga Allah S.W.T. memberi petunjuk pada kita semua.

muhammad said...

"Awal isunya adalah teguran saya tentang kata-kata Anwar Ibrahim, iaitu "Kami mengecam serangan ke atas saudara kami penganut agama Kristian".

Adakah persaudaraan antara Islam dan Kristian ni
a. Urusan dunia
b. Urusan agama

Jawab yang ni dulu. Dan kita buat konklusi."

Isunya adalah penggunaan perkataan itu. Awak sendiri dah mengaku ia urusan dunia.

Apabila awak cuba mengubah topik dan mengubah pendirian awak sebelum ini, cuba tanya diri sendiri, apakah awak berlaku jujur?

Saya telah bertanyakan hal ini kepada mereka yang lebih arif dari saya, dan konlusinya dalah sama - tiada masalah.

"Sabda Nabi s.a.w: “Wahai manusia! Sesungguhnya tuhan kamu sama, bapa kamu sama (Adam). Ketahuailah! Tiada kelebihan orang arab ke atas a’jam (yang bukan arab), atau a’jam ke atas arab, atau yang berkulit merah ke atas yang berkulit hitam, atau yang berkulit hitam ke atas yang berkulit merah melainkan ketakwaan” (Riwayat Ahmad dan al-Baihaqi, dinilai hasan oleh al-Albani).

Pesana Rasululllah itu dimulakan dengan WAHAI MANUSIA. That's not good enough sign for you?

Tapi saya hairan kenapa awak tak terbaca perkataan melainkan ketakwaan dipenghujung hadith. Apakah orang kafir ni dikira golongan yang ada ketakwaan? Jelas, awaklah yang cuba memutarkan maksud hadith. Perkataan ketakwaan menunjukkan hadith ini dikhususkan untuk kaum Muslim sahaja."


Perhatikan apa yg disebut Nabi selepas WAHAI MANUSIA:

Sesungguhnya tuhan kamu sama, bapa kamu sama (Adam).

Adakah awak nak kata Tuhan untuk org bukan Islam berlainan? Orang bukan Islam keturunannya bukan berasal dari Adam?

In any case, kalau pun awak pilih untuk menerima tafsiran hadith itu untuk org Islam sahaja, ia masih lagi relevan dengan suasana kini. Dalam erti kata lain, orang Islam - samada Melayu, cina, India atau apa kaum pun - tidak boleh membezakan taraf antara kaum.

"Nampaknya awak yang tidak honest. Pernahkah kita kata ada isu antara Melayu Islam dan bukan Melayu Islam? Isu yang timbul di Malaysia adalah antara orang Melayu Islam dan orang bukan Melayu bukan Islam. Apakah DAP tu orang bukan Melayu Islam?"

Jika pembaca melihat semula apa yg telah dibincangkan sebelum ini, ini kali pertama awak menyebut phrase Melayu Islam. Sebelum ini Melayu sahaja. Kemudian awak cuba tukar pada Islam.Saya tak kisah awak nak tuduh saya, tapi lihatlah sendiri siapa yg tidak jujur.

"Allah S.W.T. bersabda, Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Al-Maidah 8."

Awak tak rasa puak yg awak sokong tu pun terlibat dlm maksud ayat ini?

muhammad said...

“Saya bukan nak tegakkan benang yang basah, saya cuma tidak mahu kita berlebihan dalam mengkritik orang sehinggakan kita membuat fitnah tak tentu pasal semata-mata nak burukkan orang. Sebagai contoh, ada orang kata ketuanan Melayu ni macam superiority of race bangsa yahudi atau KKK."

Saya ulang, saya tak burukkan sesiapa. Yang saya kritik ialah kepercayaan itu sendiri, tak kiralah samada ia dianuti oleh pemyokong umno atau tidak.

"Ini adalah satu tuduhan yang melampau dan tidak berasas. Sebab saya tinggal dan membesar di Malaysia, hidup dengan orang Melayu, melihat macam mana masyarakat Melayu berinteraksi dengan bukan Melayu. Jadi saya lebih tau apakah tuduhan sedemikian berasas."

Adakah kepercayaan ketuanan Melayu berasas? Saya cabar awak tunujukkan dari sudut Islam dan sejarah.

"Kalau orang yang buat tuduhan ni Melayu, beliau sepatutnya malu dengan diri sendiri kerana menuduh bangsa beliau sendiri dengan fitnah yang begitu dasyhat."

Saya dah berulang kali cakap, di sini dan di thread sebelum ini yang kritikan saya bukan ditujukan pada mana2 pihak tapi konsep itu sendiri. Mungkin awak tak faham atau buat2 tak faham. Kalau awak nak percaya juga ia fitnah, silakan. Tapi tolong defend konsep ketuanan Melayu itu sendiri sebelum awak membuat tuduhan pada saya.

"Kerajaan UMNO ni ada baik ada buruknya. Ada kekuatan ada kelemahannya. Tapi kalau nak kritik, biar kita berfakta yang benar, bukannya mencipta persepsi-persepsi jahat untuk memburukkan orang semata-mata atas dasar kebencian."

Jika ada saya menyatakan fakat tidak benar, tunjukkan.

Jika ada saya memburukkan mana2 individu, tunjukkan.

Saya lihat mudah sungguh awak melemparkan perkataan seperti taksub, persepsi jahat, kebencian dsb pada mereka yg tak sama ideologinya dgn awak. Tak terfikirkah awak puak2 yg awak sendiri sokong pun ada yg begitu?

Jika awak telah tahu kebenarannya tapi masih juga berselindung, berdolak-dalik dan berbohong, awak pun tahu apa hukumnya. Nafikan seberapa banyak yg awak mahu di sini. Tapi, GM, saya minta - siapa pun awak, ingat yg kita akan dipertanggungjawabkan atas apa yg kita lakukan dan katakan, walau sekecil mana sekalipun. Ingatlah balasan Allah di akhirat kelak.

Grand Marquis said...

Jawab yang ni dulu. Dan kita buat konklusi."

Isunya adalah penggunaan perkataan itu. Awak sendiri dah mengaku ia urusan dunia.


Awak cuba mengelat? Saya bagi a & b, pilih salah satu berdasarkan soalannya. Bila kita melalut, kita kena kembali kepada kritikan asal saya supaya orang tak "put words in my mouth".

Adakah awak nak kata Tuhan untuk org bukan Islam berlainan? Orang bukan Islam keturunannya bukan berasal dari Adam?

In any case, kalau pun awak pilih untuk menerima tafsiran hadith itu untuk org Islam sahaja, ia masih lagi relevan dengan suasana kini. Dalam erti kata lain, orang Islam - samada Melayu, cina, India atau apa kaum pun - tidak boleh membezakan taraf antara kaum.


Nampaknya semua jawapan awak sekarang ni hanya nak mengelat. Tak perlu tanya soalan yang kita semua dah tahu. Tafsiran hadith bukan boleh main pilih-pilih ikut suka kita. Ada kaedahnya. Kena faham target group supaya kita tak gunakan hadith dalam konteks yang salah.

Saya dah berulang kali cakap, di sini dan di thread sebelum ini yang kritikan saya bukan ditujukan pada mana2 pihak tapi konsep itu sendiri. Mungkin awak tak faham atau buat2 tak faham. Kalau awak nak percaya juga ia fitnah, silakan. Tapi tolong defend konsep ketuanan Melayu itu sendiri sebelum awak membuat tuduhan pada saya.

Kalau macam tu anda memang buang masa. Anda bincang satu perkara yang tidak berlaku. Banyak lagi kalau nak bincang. Ketuanan kaum moro, ketuanan kaum bugis, ketuanan kaum jawa, ketuanan kaum banjar. Bila tanya, anda kata, ohhh... saya bincang konsep.

Kalau nak bincang, biar kita bincang konsep yang dipraktiskan bukan suatu yang menurut imaginasi kita.

muhammad said...

"Isunya adalah penggunaan perkataan itu. Awak sendiri dah mengaku ia urusan dunia.

Awak cuba mengelat? Saya bagi a & b, pilih salah satu berdasarkan soalannya. Bila kita melalut, kita kena kembali kepada kritikan asal saya supaya orang tak "put words in my mouth"."

Sekarang kata saya cuba mengelat pula?

Saya ulang, awak sendiri kata ia urusan dunia sebelum ini.Saya setuju dengan awak - saya tak nampak bagaimana ia boleh dilihat sebagai urusan agama. This is semantics issue. Kalau awak nak tafsirkan "saudara" dan "persaudaraan" itu berbeza, that's your problem. Tapi ingat apak yg awak sebut sendirpada awalnya.

Dan saya telah pun bertanya kepada yg lebih arif dlm bidang agama. Awak dah buat begitu?

"Adakah awak nak kata Tuhan untuk org bukan Islam berlainan? Orang bukan Islam keturunannya bukan berasal dari Adam?

In any case, kalau pun awak pilih untuk menerima tafsiran hadith itu untuk org Islam sahaja, ia masih lagi relevan dengan suasana kini. Dalam erti kata lain, orang Islam - samada Melayu, cina, India atau apa kaum pun - tidak boleh membezakan taraf antara kaum.


Nampaknya semua jawapan awak sekarang ni hanya nak mengelat. Tak perlu tanya soalan yang kita semua dah tahu. Tafsiran hadith bukan boleh main pilih-pilih ikut suka kita. Ada kaedahnya. Kena faham target group supaya kita tak gunakan hadith dalam konteks yang salah."

Oh, jika ia tidak sama dengan tafsiran awak, awak katakan "bukan boleh main pilih-pilih ikut suka kita"?

Jadi terangkan berpandukan syarah hadith itu, sama ada ia ditujukan kepada umat Islam sahaja ataupun tidak, atas dasar apa kita boleh mengutamakan seseorang atas dasar KAUMnya?

"Saya dah berulang kali cakap, di sini dan di thread sebelum ini yang kritikan saya bukan ditujukan pada mana2 pihak tapi konsep itu sendiri. Mungkin awak tak faham atau buat2 tak faham. Kalau awak nak percaya juga ia fitnah, silakan. Tapi tolong defend konsep ketuanan Melayu itu sendiri sebelum awak membuat tuduhan pada saya.

Kalau macam tu anda memang buang masa. Anda bincang satu perkara yang tidak berlaku. Banyak lagi kalau nak bincang. Ketuanan kaum moro, ketuanan kaum bugis, ketuanan kaum jawa, ketuanan kaum banjar. Bila tanya, anda kata, ohhh... saya bincang konsep.

Kalau nak bincang, biar kita bincang konsep yang dipraktiskan bukan suatu yang menurut imaginasi kita."

Ini taktik awak ye? Bila kata treatment Melayu pada bukan Melayu, dibawanya cerita Islam dan bukan Islam. Bila topiknya ketuanan Melayu, dibawanya cerita ketuanan kaum lain pula.

Perkara apa yg tidak berlaku? Kita bercakap tentang konsep, bukan event. Saya minta awak defend konsep itu, awak serang saya. Is that honest?

Kalau awak rasa ini membuang masa, the least you could do is stop attacking me. Bukannya tulis konon2 mcm closure dan balik ke perangai asal.

Be honest to your audience and be honest to yourself. Ingat, anda akan dipertanggungjawabkan atas apa yg anda lakukan.

Grand Marquis said...

Sekarang kata saya cuba mengelat pula?

Kalau tak mengelat, kenapa susah nak pilih antara a dan b?

Saya ulang, awak sendiri kata ia urusan dunia sebelum ini.Saya setuju dengan awak - saya tak nampak bagaimana ia boleh dilihat sebagai urusan agama.

Kalau sekadar guna perkataan saudara, itu urusan dunia. Tapi mempersaudarakan itu urusan agama. Sekarang ayat "saudara kami penganut agama Kristian" itu konteks umum atau konteks persaudaraan?

Dan saya telah pun bertanya kepada yg lebih arif dlm bidang agama. Awak dah buat begitu?

Ia bergantung pada cara anda tanya. Adakah anda bertanyakan soalan yang relevan?

Oh, jika ia tidak sama dengan tafsiran awak, awak katakan "bukan boleh main pilih-pilih ikut suka kita"?

Kita bukan main pilih ikut suka. Tapi bila awak tafsir tu, kenapa tinggalkan perkataaan melainkan Ketakwaan?

Jadi terangkan berpandukan syarah hadith itu, sama ada ia ditujukan kepada umat Islam sahaja ataupun tidak, atas dasar apa kita boleh mengutamakan seseorang atas dasar KAUMnya?

Perkataan melainkan ketakwaan itu mengkhususkan ia untuk orang Islam sahaja, yakni antara orang Islam, tidak boleh mengangap kaum sebagai superior. Antara orang Islam dan bukan Islam, sudah tentu orang Islam perlu di utamakan.

Kalau mengikut tafsir awak, orang bukan Islam boleh masuk tanah Haram, sebab anda kata semua manusia dari adam dan tuhan mereka ada tuhan yang sama. Betul ke?

Ini taktik awak ye? Bila kata treatment Melayu pada bukan Melayu, dibawanya cerita Islam dan bukan Islam. Bila topiknya ketuanan Melayu, dibawanya cerita ketuanan kaum lain pula.

Itulah orang kata kena tengok isu. Isu di Malaysia, 99.9% Melayu adalah Islam dan 99% bukan Melayu adalah bukan Islam. Malah orang Indian Muslim pun dilayan oleh orang Melayu seperti orang Melayu sendiri sebab mereka ni Islam.

Kalau awak rasa ini membuang masa, the least you could do is stop attacking me. Bukannya tulis konon2 mcm closure dan balik ke perangai asal.

I am attacking you? You are the one yang attack me minta dalil bukan-bukan.

Be honest to your audience and be honest to yourself. Ingat, anda akan dipertanggungjawabkan atas apa yg anda lakukan.

Tak perlu bersikap macam TB, sikit-sikit nak ugut orang dengan akhirat. Kita bincang untuk cari kebenaran. Yang betul kita ambil dan yang tak betul kita tolak.

muhammad said...

"Kalau tak mengelat, kenapa susah nak pilih antara a dan b?"

Dia mula dah. Saya katakan ia urusan dunia- seperti awak sendiri sebut pada awalnya.

Kalau awak sendiri tak mengelat, kenapa ubah pendirian awak?

Kalau awak sendiri tak mengelat, kenapa cuba mengubah topik sebelum ini?

"Kalau sekadar guna perkataan saudara, itu urusan dunia. Tapi mempersaudarakan itu urusan agama. Sekarang ayat "saudara kami penganut agama Kristian" itu konteks umum atau konteks persaudaraan?"

Perkataan saudara/brothers itu sendiri ada banyak makna - dari konteks yg paling limited kepada most inclusive. Antaranya pertalian darah, keanggotaan sesuatu pertubuhan, pelajar UIA atau simply friendship and understanding.

Apabila tokoh dan pemimpin dari dunia Islam menggunakan perkataan saudara/brothers untuk merujuk pada bukan Islam, tiapa siapa yg sihat minda dan jiwanya akan memahaminya dari konteks a lot other than friendship and understanding. Saya katakan sihat minda dan jiwanya kerana hanya mereka yg tidak sihat - menafsir perkataan itu menurut agendanya,
yg sibuk mencari salah orang lain, yg cuba menyebarkan persepsi jahat dlm masa yg sama menuduh org lain berbuat demikian, yang akan berbuat sebegitu.

"Dan saya telah pun bertanya kepada yg lebih arif dlm bidang agama. Awak dah buat begitu?

Ia bergantung pada cara anda tanya. Adakah anda bertanyakan soalan yang relevan?"


Don't patronize. Saya tahu apa yg saya tanya. Saya tak kisah jika saya dibuktikan salah kerana saya tiada agenda apa2. The thing is semua yg saya tanya itu mengatakan tiada masalah.

Awak sebaliknya masih belum mengemukakan bukti yg meyakinkan. Ingat, awak sendiri berkata itu urusan dunia.

"Kita bukan main pilih ikut suka. Tapi bila awak tafsir tu, kenapa tinggalkan perkataaan melainkan Ketakwaan?"

Awak pun main pilih ikut suka lah bila awak tinggalkan ayat awal hadith itu, kan?

"Perkataan melainkan ketakwaan itu mengkhususkan ia untuk orang Islam sahaja, yakni antara orang Islam, tidak boleh mengangap kaum sebagai superior. Antara orang Islam dan bukan Islam, sudah tentu orang Islam perlu di utamakan."

Tunjukkan syarah mana yg menafsirkan hadith itu sebegini.

"Kalau mengikut tafsir awak, orang bukan Islam boleh masuk tanah Haram, sebab anda kata semua manusia dari adam dan tuhan mereka ada tuhan yang sama. Betul ke?"

Adakah hadith itu menyebut begini? Itu tafsiran awak bukan kata saya.

"Itulah orang kata kena tengok isu. Isu di Malaysia, 99.9% Melayu adalah Islam dan 99% bukan Melayu adalah bukan Islam. Malah orang Indian Muslim pun dilayan oleh orang Melayu seperti orang Melayu sendiri sebab mereka ni Islam."

is this even true statistically? Dia buat lagi dah, cuba bawa tafsiran isu baru utk mengelak dari menjawab isu sebenar.

"I am attacking you? You are the one yang attack me minta dalil bukan-bukan."

Minta dalil tu attack ke?

Saya minta awak bagi defense untuk ketuanan Melayu. Awak ada modal lain selain kata malu dengan saya, kata saya buat fitnah yang begitu "dasyhat" dan mungkin entah apa2 lagi selepas ini?

"Tak perlu bersikap macam TB, sikit-sikit nak ugut orang dengan akhirat. Kita bincang untuk cari kebenaran. Yang betul kita ambil dan yang tak betul kita tolak."

Saya tidak mengugut. Saya yakin apa yg saya sebutkan selama ini benar . Kalau awak tak setuju, tunjukkan dengan cara yg betul. Tak perlu takut kalau awak benar2 jujur dan ikhlas dlm mencari kebenaran dan mempertahankan hujah awak. Tapi tanya diri sendiri, adakah awak berbuat demikian?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.