Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Wednesday, January 27, 2010

Pandangan Sheikh Yusuf Qardhawi dalam isu Kalimah Allah.

NOTA EDITOR: Diambil dari website Al Bakistani. Shukran diucapkan. Bahwa ia adalah pendapat Dr Qardhawi sendiri yang diambil dari website Dr Yusuf. Perhatikan bahagian yang diwarna merah.

Bahagian yang paling saya suka adalah apabila Dr Yusuf menulis:

وآخر سورة في القرآن قل أعوذ برب الناس ملك الناس، مش رب المسلمين، أو رب العرب، أو ملك العرب، إله العرب"، وتساءل مستفسرا: "لماذا إذن يزعل الماليزيين؟!".

“ Dan akhir surah di dalam Al Quran (Surah An Nas) “Katankanlah Aku berlindung dengan tuhan seluruh manusia, raja seluruh Manusia”, bukan tuhan seluruh muslimin atau tuhan bangsa arab, atau raja bangsa Arab, “illah” Bangsa Arab”.

(Maafkan saya kalau terjemahan saya kurang tepat).

Ertinya, bagi orang Islam, maksud Tuhan itu adalah Allah yang menjadi TUHAN SELURUH ALAM. Dan termasuk “Seluruh Alam” ini adalah kaum bukan Islam dan kaum Kristian serta kaum Yahudi.

Selesai isu ini, kalau nak selesai lah.

Tulang Besi

ISU KALIMAH ALLAH : PANDANGAN QARADHAWI ( )

Bagi Mereka - tidak kira berlebel ulama atau tidak - yang tidak bersetuju penggunaan Kalimah Allah bagi Non Muslim, perlu membaca ulasan Dr Yusuf Al-Qaradhawi seperti berikut;

القرضاوي يدين الاعتداء على مسيحيي ماليزيا ومصر

الدوحة- استنكر العلامة الدكتور يوسف القرضاوي رئيس الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين الأحداث التي وقعت بين المسلمين والنصارى في عدد من الدول العربية والإسلامية، والاعتداءات التي نالت عددا من الكنائس، مؤكدا أن معظم تلك الأحداث سببها الجهل، وليس تعصب المسلمين، مشيرا إلى أن ما وقع في ماليزيا من اعتداءات على الكنائس بسبب استخدام النصارى للفظ الجلالة "الله" لا يليق؛ لأن الله رب العالمين وليس المسلمين فقط.

وفي خطبة الجمعة 22-1-2010 بمسجد عمر بن الخطاب بالعاصمة القطرية الدوحة قال القرضاوي إن: "الأحداث التي وقعت بين المسلمين والنصارى في عدد من الدول معظمها سببه الجهل، وليس تعصب المسلمين، فالمسلمون أمة متسامحة، القرآن علمهم التسامح لأن الله سبحانه وتعالى هو الذي خلق الناس متفاوتين".

وتابع قائلا: "ولو شاء الله أن يجمعهم على الهدى لجمعهم، ولكن كما قال تعالي: (هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ فَمِنْكُمْ كَافِرٌ وَمِنْكُم مُّؤْمِنٌ)، (وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلاَ يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ * إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ...)، فاختلاف الناس في الأديان بمشيئة الله ولا يستطيع أحد أن يعارض مشيئة الله ويجبر الناس أن يكونوا كلهم مسلمين".

وأوضح أن "اختلاف الناس في الأديان بين مؤمن بدين وكافر بدين لا نفصل نحن (المسلمين) فيه في الدنيا، إنما الذي يفصل فيه الله تعالي يوم القيامة، كما قال عز وجل: ( وَإِن جَادَلُوكَ فَقُلِ اللهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ * اللهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ)، (اللهُ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ لاَ حُجَّةَ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ اللهُ يَجْمَعُ بَيْنَنَا وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ)".

وحول أحداث ماليزيا والهجمات التي تعرضت لها بعض الكنائس قال القرضاوي إن: "الاعتداءات التي وقعت على الكنائس في ماليزيا أمر لا يليق"، مستهجنا الأسباب التي أدت لوقوع تلك الأحداث، وهي استخدام النصارى لكلمة الله في ترجماتهم قائلا: "يا أخي الله رب العالمين جميعا، رب المسلمين والمسيحيين والعرب والعجم.. واللي بيفتح المصحف أول آية في القرآن بعد البسملة الحمد لله رب العالمين، وآخر سورة في القرآن قل أعوذ برب الناس ملك الناس، مش رب المسلمين، أو رب العرب، أو ملك العرب، إله العرب"، وتساءل مستفسرا: "لماذا إذن يزعل الماليزيين؟!".

وتعرض عدد من الكنائس في ماليزيا ذات الغالبية المسلمة لسلسلة من الهجمات التخريبية منذ أن قضت محكمة في ديسمبر الماضي بحق صحيفة كاثوليكية في استخدام كلمة "الله" للإشارة للرب في المسيحية في إصداراتها بلغة المالايو الذين يشكلون 60% من الشعب الماليزي، ويقول بعض المسلمين الماليزيين إن استخدام المسيحيين لكلمة ارتبطت بالمسلمين قد يكون وراءه محاولة لتحويلهم عن ديانتهم.

"ثقافة التسامح لا التعصب"

كذلك تطرق الشيخ القرضاوي خلال خطبته للهجوم الذي تعرضت له كنيسة مصرية في مدينة نجع حمادي بمحافظة المنيا (جنوب القاهرة) يوم عيد الميلاد، والتي راح ضحيتها سبعة أشخاص، 6 مسيحيين وشرطي مسلم، وقال: "إنني أنكر حادثة نجع حمادي.. ومن قام بها ليس رجلا متدينا، وإنما هو رجل بلطجي مسجل خطر من اللصوص وقطاع الطريق والمجرمين الخطرين.. وإن صعيد مصر يقوم على العصبية والثأر، والمسلمون والمسيحيون سواء في هذا".

وأشار الشيخ القرضاوي إلى ضرورة "أن نبعد التعصب الديني عن الأسباب التي تؤدي لاندلاع أعمال عنف بين المسلمين والنصارى"، مؤكدا أنه "يدين وينكر مثل هذه الأحداث"، وأوضح القرضاوي أنه "يريد أن تنتشر بين أهل الوطن الواحد ثقافة التسامح لا التعصب، الحب لا الكراهية، ثقافة الحوار لا الصدام، ثقافة السلام لا الحرب".

وعن إذا ما كان للشيخ أصدقاء من المسيحيين قال القرضاوي: "سألوني في جريدة الشروق المصرية هل لك أصدقاء من المسيحيين قلت: نعم.. كتير في مصر، دكتور جورج إسحاق، ودكتور رفيق حبيب، وفي فلسطين الدكتور عطا الله حنا والمفكر المسيحي الحر عزمي بشارة، وفي لبنان ميشيل إده، كانوا نوابي في مؤسسة القدس الدولية؛ لأن لي ثلاثة نواب، واحد مسيحي، وواحد شيعي، وواحد سني، وكان هولاء النواب قريبين مني جدا، ونحن لسنا متعصبين".

وقبل يوم أكد الرئيس المصري محمد حسني مبارك في كلمة ألقاها بمناسبة الاحتفال السنوي بعيد العلم في مصر أن "العمل الإجرامي في نجع حمادي أدمى قلوب المصريين، أقباطا ومسلمين"، وستبدأ محاكمة المتهمين الثلاثة بارتكاب هجوم نجع حمادي في 13 فبراير المقبل أمام محكمة أمن الدولة العليا طوارئ، وهي محكمة استثنائية لا يمكن الطعن على قراراتها أمام هيئة قضائية أعلى.

"ثوارات طبقية"

وعرج العلامة القرضاوي إلى أحداث نيجيريا الطائفية التي أوقعت 460 قتيلا في بلدة جوس النيجيرية، وقال إن: "تلك الأحداث بين المسلمين والمسيحيين معظمها ليست أسبابها دينية، بعضها ثورات طبقية، ناس فقراء يثورون ضد الأغنياء، وهكذا كثير من الأمور تصور على غير حقيقتها، ونحن نريد أن نرد الأمور إلى نصابها ونرد الفروع إلى أصولها، وأن نقيم العلاقات الطيبة بيننا وبين مواطيننا؛ لأن بيننا وبينهم أخوة مشتركة".

وأضاف: "بعض الإخوة ناقشني مرة كيف تكون بيننا وبينهم أخوة والله تعالى قال: (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ)، وهؤلاء ليسوا إخواننا.. هم كفار، فقلت له إن الأخوة أنواع، هناك أخوة دينية، وأخوة قومية أو وطنية هي التي جعلت القرآن يقول (كَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِينَ * إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلاَ تَتَّقُونَ)، شوف كذبوه وكفروا به وقال لهم أخوهم، وفي القرآن إذ قال لهم أخوهم لوط.. هود.. صالح.. كل واحد من دول لأنه ابن القبيلة".

وضرب القرضاوي مثلا في موضع آخر من القرآن مذكرا بقصة سيدنا شعيب التي ذكرها الله بقوله: "وَإِلَى مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا"، فهو من نفس البلد، وأضاف الشيخ أن: "الذين بيننا وبينهم روابط مثل الأقباط في مصر والمسيحيين من أهل البلد نفسها ولهم جذور في البلد، فهذه أخوة وطنية وقومية لا حرج فيها، فيجب أن نفهم هذه المعاني أيها الإخوة وننشر هذه الثقافة حتى لا نقع دائما في مثل هذه المطبات، وأشياء نتيجة الجهل بحقيقة الإسلام".

واندلعت أعمال العنف في مدينة جوس (وسط نيجيريا) مؤخرا بسبب بناء مسجد في حي "نصراوا غون"، وهو حي مسيحي بالمدينة التي تقع بين الشمال المسلم والجنوب المسيحي، وتضم نحو نصف مليون نسمة، وخلف العنف مئات القتلى والجرحى من الجانبين، وأرسلت السلطات الاتحادية الجيش بكثافة الثلاثاء 19-1-2010 إلى جوس، لكنه لم ينتشر في محيطها، وفي خطاب بثه التلفزيون مساء الخميس 21-1-2010 وعد نائب الرئيس غودلاك جوناثان بأن تلاحق السلطات مرتكبي أعمال العنف

.
sumber : sila Klik
Dicatat oleh Al-Bakistani di 15:47

58 comments:

Anonymous said...

1.Isu yang menyebabkan oghang melayu dan islamlaghi tinggalkan Pas!!!Orang kampung!orang pekan!orang bandak!orang bandaraya!pekerja biasa!mahasiswa!pekerja pro!ulama tulin!orang alim!semua dah laghi dari hang tuan TB oiii!!!
2.Ulang dan ulaslah isu ni tuan TB oiii!!!Lepasni semua U utama diMalaysia tak sokong pembankang lagi!!!
3.Yang sokong puak mudah!!!macam aduka taruna!!sanggup celupaq kat Siti Aisyah lagi!!!!!Tok ghuru popular DR ASRI!!!!Pengikut boleh bilang dengan jaghi!!!!!!!

Anonymous said...

Anon di atas,

Kau punya full stop key dah rosak ke?

perampok said...

Salam all, saya respek Sheikh Yusuf Qardhawi sebagai tokoh agama..Namun saya juga merasakan apa yang dikatakan beliau tidak mengambilkira kontek masyarakat Malaysia.

Memang Allah Tuhan Semesta Alam, maksudnya Allah itu Tuhan semua apa yang ada di bumi dan apa yang ada di langit. Tetapi, justifikasi Sheikh Yusuf jika diguna pakai di Malaysia tidaklah tepat.

Kita negara Islam, yang masih mampu mengekalkan ciri-ciri Islam walaupun tidak dinafikan budaya barat sudah menusuk masyarakat kita.

Kita tidak mahu tsunami yang melanda Acheh dan seterusnya memusnahkannya berlaku di Malaysia. Nauzubillah min zaaik..Betapa kuasa Allah di langit dan bumi, cuma masjid sahaja yang kekal kukuh, menandakan keEsaannya.

thanks!

Anonymous said...

perampok said...
Salam all, saya respek Sheikh Yusuf Qardhawi sebagai tokoh agama..Namun saya juga merasakan apa yang dikatakan beliau tidak mengambilkira kontek masyarakat Malaysia.

Memang Allah Tuhan Semesta Alam, maksudnya Allah itu Tuhan semua apa yang ada di bumi dan apa yang ada di langit. Tetapi, justifikasi Sheikh Yusuf jika diguna pakai di Malaysia tidaklah tepat.

Kita negara Islam, yang masih mampu mengekalkan ciri-ciri Islam walaupun tidak dinafikan budaya barat sudah menusuk masyarakat kita.

Kita tidak mahu tsunami yang melanda Acheh dan seterusnya memusnahkannya berlaku di Malaysia. Nauzubillah min zaaik..Betapa kuasa Allah di langit dan bumi, cuma masjid sahaja yang kekal kukuh, menandakan keEsaannya.

thanks!
.

Maksud Shiekh Qardhawi adalah sekiranya kita menolak penggunaan kalimah Allah oleh Kristian, dengan otomatik kita tidak mengakui bahawa Allah itu TUhan Semesta Alam

Anonymous said...

//Salam all, saya respek Sheikh Yusuf Qardhawi sebagai tokoh agama..Namun saya juga merasakan apa yang dikatakan beliau tidak mengambilkira kontek masyarakat Malaysia.

Memang Allah Tuhan Semesta Alam, maksudnya Allah itu Tuhan semua apa yang ada di bumi dan apa yang ada di langit. Tetapi, justifikasi Sheikh Yusuf jika diguna pakai di Malaysia tidaklah tepat.//

kahkahkahkahkahkah..alo senario..lu olang ada kilja kosong kah?

Anonymous said...

[Yusufali 114:1] Say: I seek refuge with the Lord and Cherisher of Mankind,
[Yusufali 114:2] The King (or Ruler) of Mankind,
[Yusufali 114:3] The god (or judge) of Mankind,-
[Yusufali 114:4] From the mischief of the Whisperer (of Evil), who withdraws (after his whisper),-
[Yusufali 114:5] (The same) who whispers into the hearts of Mankind,-
[Yusufali 114:6] Among Jinns and among men.
Quran:an-Naas(mankind

Allah is the supreme lord/sustainer of all..,man,the whisperer,jins,everything..

Anonymous said...

Now we undertsand,why Prophet Muhamamd was shown all the heavens and also the hells..Allah showed EVERYTHING is under his domain, control..ie ALL are his creations..

Anonymous said...

And notice that in an-Naas(mankind),Allah is referred as THE LORD/god,and not as the HE..the HE is an aspect of Allah which is silent,immobile/static,timeless,spaceless,nameless,beingless,absolute,the eternal..the LORD is what in sanatan dhamram ie"hinduism" regards as the SUPREME CONSCIOUS BEING..the infinte,the absolute which is both dynamic and static,the supreme knower,creator,full of power..it's THE LORD who creates infinite number of beings,infinite numbers of states/langits/syurgas..

perampok said...

Sebagai orang Islam/bukan Islam, secara ikhlas, wajarkah penggunaan kalimah suci tersebut di kalangan bukan Islam?

Anonymous said...

Islamic scholars till this very day regard Prophet Muhammad's(PBUH) night journey(spiritual journey) as ascenion only..in actual fact(after reading very carefully),Prophet Muhammad's spiritual movement was both ascend and descend(covering the heavens and the hells) and also goes beyond, covering all the aspects of the absolute..most crucially,prophet Muhmmad reaches the absolute infinte ie THE SUPREME CONSCIOUS BEING(PARA BRAHMAN)..no doubt ,its lil bit puzzling and confusing,but those who are aware of integral yoga,will understand Prophet Muhammad's rather unique spiritual journey..traditional methods or ancient yogic sytems are silent on ascend and descend..most of those ancient systems concentrate exculsively on "shooting" straight to the absolute and it's aspects(as in the case of Buddha)

Anonymous said...

//Sebagai orang Islam/bukan Islam, secara ikhlas, wajarkah penggunaan kalimah suci tersebut di kalangan bukan Islam?//
What is silam?wanderle

Anonymous said...

What is silam and who is a true muslim?

Anonymous said...

Tulang Besi tidak mengerti lagi. Orang kat luar sana dah berduyun2 meninggalkan PAS. Mereka sekarang ini banyak menyokong YAB ZUL. Mereka sanggup mati kerana mempertahankan yang benar. ALLAH Tuhan sekelian alam dan disembah oleh orang yang mengaku ALLAH sebagai Tuhan orang Islam dan juga Tuhan untuk pengikut Nabi Isa, Musa,Ibrahim dan nabi-nabi lain. Allah bukan tuhan pengikut Kristian dan Yahudi.

Anonymous said...

Selamat tinggal PAS. Tinggallah anda di belakang bersama sekutu anda yang memang kafir. Yang peliknya sebagai parti Islam takde niat langsung untuk berdakwah ke kepada diaorang ke? Tau nak menyerang orang Islam lain ..

Anonymous said...

//ALLAH Tuhan sekelian alam dan disembah oleh orang yang mengaku ALLAH sebagai Tuhan orang Islam dan juga Tuhan untuk pengikut Nabi Isa, Musa,Ibrahim dan nabi-nabi lain. Allah bukan tuhan pengikut Kristian dan Yahudi.//

kahkahkah..konpom..UMNO BODO!!..dont worry bro..ALLAh IS THE MOST COMPASSIONATE..

Anonymous said...

wahai org UMNo..nak tanya pasai islam,pi jumpa Raja Petra Kamaruddinm, pembunuh ejen ejen UMNO dlm Pakatan..wokey?;-)

Anonymous said...

..atau,pi tanya KuLi,org melayu yg paaaling tulen di Malaysia..wokey?

Anak Perelih said...

Bawah Ini pendirian tulang besi pada awal isu ini menjadi besar... dan saya sokong 100% kerana situasi di Malaysia berbeza terutama dengan pemahaman umat Islam Malaysia dengan Agama Islam adalah kurang akibat dasar UMNO. Penggunaan nama Allah oleh kristian di Malaysia boleh mengelirukan Umat Islam disini dan penganut Kristian sendiri.

http://www.malaysiawaves.com/2010/01/awasi-perangkap-umno-dalam-isu.html

"PENDIRIAN TULANG BESI DI MALAYSIA

Walaubagaimanapun, Tulang Besi merasakan di Malaysia, tidak seharusnya perkataan Allah digunakan oleh bukan Islam tetapi bukan atas dasar agama. Lebih kepada atas dasar budaya dan cara hidup. Ditakuti membenarkan penggunaan perkataan Allah oleh bukan Islam akan menaikkan sensitiviti kaum serta dieksploitasi oleh pihak2 seperti UMNO.

Menjaga keamaanan lebih penting bagi Tulang Besi. Adapun hukum penggunaan pula masih lagi di khilafkan. Sebenarnya masa isu ni timbul, Tulang Besi telah buat ‘research” di internet, dan rata-rata artikel dalam internet yang dalam bahasa Inggeris TIDAK MENGHARAMKAN ORANG BUKAN ISLAM menggunakan nama Allah. Itu yang Tulang Besi teragak-agak dalam isu ni. Hukumnya tidak jelas haram.

Akhir kata, haruslah kita berhati-hati dari ditipu UMNO dalam isu ini. UMNO sendiri bertanggungjawab menghina Islam selama ini. Apa hak mereka untuk menentang isu ini?
"

Anak Perelih said...

Bawah Ini pendirian tulang besi pada awal isu ini menjadi besar... dan saya sokong 100% kerana situasi di Malaysia berbeza terutama dengan pemahaman umat Islam Malaysia dengan Agama Islam adalah kurang akibat dasar UMNO. Penggunaan nama Allah oleh kristian di Malaysia boleh mengelirukan Umat Islam disini dan penganut Kristian sendiri.

http://www.malaysiawaves.com/2010/01/awasi-perangkap-umno-dalam-isu.html

"PENDIRIAN TULANG BESI DI MALAYSIA

Walaubagaimanapun, Tulang Besi merasakan di Malaysia, tidak seharusnya perkataan Allah digunakan oleh bukan Islam tetapi bukan atas dasar agama. Lebih kepada atas dasar budaya dan cara hidup. Ditakuti membenarkan penggunaan perkataan Allah oleh bukan Islam akan menaikkan sensitiviti kaum serta dieksploitasi oleh pihak2 seperti UMNO.

Menjaga keamaanan lebih penting bagi Tulang Besi. Adapun hukum penggunaan pula masih lagi di khilafkan. Sebenarnya masa isu ni timbul, Tulang Besi telah buat ‘research” di internet, dan rata-rata artikel dalam internet yang dalam bahasa Inggeris TIDAK MENGHARAMKAN ORANG BUKAN ISLAM menggunakan nama Allah. Itu yang Tulang Besi teragak-agak dalam isu ni. Hukumnya tidak jelas haram.

Akhir kata, haruslah kita berhati-hati dari ditipu UMNO dalam isu ini. UMNO sendiri bertanggungjawab menghina Islam selama ini. Apa hak mereka untuk menentang isu ini?
"

drabdulwahid said...

saudara saudara yang fikirkan konteks malaysia,

apa dia konteks malaysia ni? apa yg special sgt Malaysia ni sampai org Islam xpaham2 walaupun ulamak muktabar dh kata xmengapa org kristian nak sebut Allah sebab Allah tu Tuhan mereka jugak?

yang membawa huru hara ni ialah kejahilan dan perangai2 org jahil yg tak mahu bertolak ansur dan mencetuskan huru hara. perangai2 seperti ini yang mesti dikutuk sbb mereka yg berperangai begini tak ada hak di atas bumi Malaysia atau mana2 bumi sekalipun. org kristian telah diiktiraf hak mereka oleh Alquran.

tanya diri sendiri, nak terima kebenaran atau nak terus hidup dalam kejahilan? atau org melayu Islam di Malaysia rasa, org2 yg jahil tak perlu dididik, kejahilan tak perlu di banteras. biarla jahil. sbb membiarkan org jahil lagi senang dr usaha nak berdakwah kepada kebenaran. begitu ke?

drabdulwahid said...

tak payah takut org Islam keliru. InsyaAllah yang akan kelirunya ialah org kristian. insyaAllah dgn mereka menyebut kalimah Allah dlm tulisan mereka, dgn niat membesarkan Allah, Allah tunjukkan mereka hidayah dan bawa mereka kepada tauhid yg sebenar.

apa kata

Tulang Besi said...

Anak Perelih nak mengalihkan isu dengan membawa kenyataan Tulang Besi. Hakikatnya, kenyataan Tulang Besi ADALAH SEBELUM pembakaran Gereja. Ia bermakna Tulang Besi telah MENJANGKA akan berlaku insiden2 provokasi seperti itu. Dan terbukti kenyataan Tulang Besi adalah TEPAT.

Namun setelah berlakunya peristiwa2 sedih itu, maka percubaan UMNO untuk memprovikasi orang Islam telah gagal. Maka, pada waktu ini,tidaklah perlu lagi Tulang BEsi berpegang dengan kenyataan yang lama kerana perisitwa yang tidak diingini bakal tidak berlaku lagi.

Tulang Besi said...

Nasihat saya pada Anak Perelih:

Berpeganglah kamu dengan hukum Allah dan bukan hukum manusia.

Anonymous said...

Majoriti Orang Melayu Islam di Malaysia adalah Jahil disebabkan oleh sistem UMNO sejak dari dulu. Dalam rancangan 'Tanyalah Ustaz' bersama Ustaz Hassan Din. masih ada yg bertanya soalan bodoh.

Soalan berbunyi :
Ditempat saya ada seorang Ustaz mengatakan kalau tertinggal satu waktu solat boleh dibayar denda RM 1.50 betulkah ustaz ? - pemanggil dari Melaka


Rasa2 dah lama orang tu bayar denda, sebelum rancangan Tanyalah Ustaz ditayangkan.

Jahil memang Jahil. Perkara asas pun sesat. Sebab itu lah duk sibuk pertahankan nama Allah SWT je yg reti, Ajaran Allah ditinggalkan.

Tinta Hitam said...

Sebenarny org org yan gterlalu sensitif sgt dgn Kristian menggunakan nama Allah kebanyakan mereka telah pun menolak Allah dari hidup mereka.Sewaktu berdemo memprotes pasl penggunaan nam Allah masjid mengumandangkan azan.para demonstrator yg pergi sembahyang hanyalah beberapa kerat.Yang lain mana pergi? Katakan cinta kepa Allah.Mengapa bila Allah panggil kerumah mereka tak sudi nak datang.

Mereka samda org org yang jahil atau hanyalah hipokrit upahan.Insiden insident pembakaran gereja,surau dan sekarang pulak masjid dibaling dengan kepala babi menunjukkan ianya dirancang dan dilakukan oleh sumber yang sama.Sumber yan gakan mendapat faedah politik yang besar jika berlaku pertelingkahan kaum dinegara ini.Mujur baik org org melayu tak sebodoh itu untuk mudah percaya semua lakonan golongan berkepentingan ini.

Serious Shepherd said...

Adapun konteks masyarakat Malaysia yang perlu diambil kira adalah seperti berikut:

1- Pendidikan Islam yang menekankan ilmu feqah berbanding aqidah. Pendidikan Islam cara sebegini turut diaplikasikan kepada saudara baru.

2- Khutbah Jumaat yang isi kandungannya bersifat Pendidikan Islam Darjah 4. Khatib yang ingin meningkatkan tahap khutbah Jumaat walaupun sedikit akan dipecat dengan pampasan dua bulan gaji.

3- Pengajian Al-Quran yang menekankan tajwid daripada tafsir. Jadi pengajian Al-Quran seperti Surah Al-Maidah ayat 44 akan difokuskan pada idgham bila ghunnah serta mad aridh lissukuun dan bukannya maksud ayat tersebut. Apatah lagi Surah Al-Baqarah ayat 8 hingga 20.

4- Penyampai kuliah agama di masjid dan surau perlu mendapatkan tauliah dari majlis agama Islam negeri terlebih dahulu. Tauliah juga diperlukan walaupun semasa hendak mengajar anak sendiri membaca Muqaddam.

Anonymous said...

Anwar Ibrahim ini memang bodoh... Dia asyik ungkit pandangan Sheikh Yusof Qarhawi untuk melawan arus pemikiran rakyat Malaysia.

Dia tak peduli samada perkataan kalimah Allah akan memdorong kepada penyesatan anak-anak orang melayu dimasa akan datang.

Kita kena faham, Tuan Sheikh Yusof bukan orang Malaysia dan dia bercakap didalam kontek teori semata-mata. Dari segi pratikal lain.

Ada ustaz memberi contoh perkataan 'khalwat' dari segi maknanya 'bersendirian dan beramal kepada Allah' tapi di Malaysia, Khalwat memberi makna yang kita semua tahu.

Jadi, kesimpulannya, Anwar ni dah kalut nak jadi PM dan dia ingat inilah peluang untuk dia nak dapat sokongan orang Sabah/Sarawak.

Dia nak sangat nak jadi PM, nak tawan Putrajaya konon, dan dia ingat orang melayu ni masih bodoh dan akan ikut dia dengan air liurnya saja.

Tak apalah, tak dapat jadi PM, berangan pun dah cukup kot. Dan dia boleh puas-puas ber'Mat jenin' bila dalam penjara nanti.

Anonymous said...

//Majoriti Orang Melayu Islam di Malaysia adalah Jahil disebabkan oleh sistem UMNO sejak dari dulu. Dalam rancangan 'Tanyalah Ustaz' bersama Ustaz Hassan Din. masih ada yg bertanya soalan bodoh.

Soalan berbunyi :
Ditempat saya ada seorang Ustaz mengatakan kalau tertinggal satu waktu solat boleh dibayar denda RM 1.50 betulkah ustaz ? - pemanggil dari Melaka


Rasa2 dah lama orang tu bayar denda, sebelum rancangan Tanyalah Ustaz ditayangkan.

Jahil memang Jahil. Perkara asas pun sesat. Sebab itu lah duk sibuk pertahankan nama Allah SWT je yg reti, Ajaran Allah ditinggalkan.//

SALUTE!!!

Anonymous said...

//Anwar Ibrahim ini memang bodoh... Dia asyik ungkit pandangan Sheikh Yusof Qarhawi untuk melawan arus pemikiran rakyat Malaysia.//


Oklah..Anwar bodoh,dan Sheikh Yusof Qarhawi tak tau pasai islam ketuanan melayu..jadi utk menyelsaikan konflik ini,pi tanya penaung islam Malaysia ie.Sultan2..kalau Sultan Sultan tak dak masa,pi tanya melayu yg paling tulen suci murni KulI..kalau KuLi sibok..pi tanya Zaid Ibrahim..kalau zaid brahim sibok dgn bla bla nya..pi tanya Raja Petra!!

Anonymous said...

//Ditempat saya ada seorang Ustaz mengatakan kalau tertinggal satu waktu solat boleh dibayar denda RM 1.50 betulkah ustaz ? - pemanggil dari Melaka//

Si Assam Ali,Zulfarkli langsung tak miss solat..tapi,masih melakukan kerja kerja yg bodoh..hehe

Anonymous said...

//Sebagai orang Islam/bukan Islam, secara ikhlas, wajarkah penggunaan kalimah suci tersebut di kalangan bukan Islam?//
Bro..org india dan cina dah tau pasai sifat sifat(attributes) Allah beribu ribu tahun dahulu..kita boleh anggap Islam,yg berusia 1400 years masih muda lagi..yg penting bagi manusia,tak kira muslim or non muslim utk memahami islam dgn lebih mendalam..dan kita perlu berani utk mengatahui KEBENARAN

Anonymous said...

kah kah kah gelihati betui ramai betul rakyat malaysia yang tak bertauliah yang pikir depa lebih besar dari ulamak spt Yusuf qardawi.

Kat malaysia ni jangan tak tahu org tepi jalan pun boleh keluarkan fatwa mengikut feeling sendiri!

Anonymous said...

i have been observing this isu on kalimah Allah. I don't see any chinese or indian muslim making any statement about this issue. Are the malays think that they are any better muslims than any other muslims in Malaysia or they are just shallow in their religion?

This is just UMNO game and many stupid malays are getting worked up over this issue.

Woi enjin jet hilang tu dah lupa ke?
Kes Altantuya dah lupa ke?
Kes 100 billion Mahathir dah lupa ke?

Tu lah melayu mudah lupa!!!!!

Anonymous said...

doalah untuk orang kristian bila mati TB.....

perampok said...

mari sama2 kita fikirkan kebaikannnya guna kalimah suci ini untuk semua orang di MALAYSIA:

1) semua kaum di MALAYSIA akan bersatu atas nama Islam.
2) semua akan mengaku tuhan aku adalah tuhan engkau, kita punya tuhan adalah tuhan yang sama
3) anak2 tak akan lagi terconfuse akan tuhan mereka, semua tuhan adalah sama.
4) Kita semua menyembah tuhan yang sama (dalam kes ini merujuk kepada Allah yang Maha Esa).
5) Generation yang terkemudian nanti akan berterima kasih kerana tindakan kita sekarang membolehkan mereka menyembah 1 tuhan sahaja.
6) mubaligh2 agama boleh melakukan dakwah mereka dengan lebih mudah kerana tiada beza nama antara tuhan.
7) MALAYSIA akan lebih disegani oleh masyarakat dunia kerana mengamalkan Islam liberal yang sentiasa memahami, bertoleransi dan menghormati kehendak agama-agama lain.
8) agama-agama lain akan lebih memahami dan menerima kebenaran bahawa Allah itu satu.
9) apa-apa yang tertulis di dalam buku2 atau majalah2 agama, tidak perlu dikhuatiri isi kandungannya kerana semua tuhan ditulis sama sahaja. ( jadinya, ibu bapa yang ada anak2 kecil sekarang kenalah beri pendidikan pada mereka dengan baik. Lebih lagi zaman sekarang yang anak2nya pintar menyoal)

Serious Shepherd said...

Sedikit tambahan untuk perihal konteks Malaysia:

5- Fatwa yang dikeluarkan oleh para mufti yang menganggotai Majlis Fatwa Kebangsaan perlu mendapat kelulusan dari ketua agama negeri masing-masing, yakni Sultan-Sultan. Walaupun begitu, fatwa yang dikeluarkan oleh ahli politik Barisan Nasional seperti melacurkan diri dibolehkan jika darurat dan yang terkini kes rompakan juga memerlukan 4 saksi adalah contoh fatwa diluluskan secara automatik.

Fatwa juga boleh dikeluarkan oleh orang bukan Islam asalkan mereka dari Barisan Nasional, seperti fatwa Wong Ch** *ai yang menyatakan bahawa pengharaman pakaian seksi adalah satu bentuk ekstremisme agama.

Anonymous said...

"Anonymous said...

kah kah kah gelihati betui ramai betul rakyat malaysia yang tak bertauliah yang pikir depa lebih besar dari ulamak spt Yusuf qardawi."

SAYA setuju dgn komen Anon ni. Tapi kita kena waspada lah selalu.
Soalan saya adakah golongan pecahan Kristen yg nak guna-pakai nama Allah tu kat Msia ni sama dengan yg orang Islam pakai iaitu huruf Alif, Lam, Lam, Ha?
Saya rasa tak sama kot!
Sebab mcm penganut agama Islam sekarang, mereka juga dah terbagi kepada mcm2 mazhab dan fahaman. Bukan nya ajaran yg di bawa oleh Nabi Isa A.S. dahulu.
Kita kena faham bab integrasi antara agama ni betul2.
Tapi tak apa, jangan panik. Agama Islam dah lengkap. Surah Al-Ikhlas dan Surah Al-Kafiruun dah menjelaskan erti sebenar maksud dan perbezaan antara orang Islam dan yg bukan Islam. Bukan saja kat Msia ni bah kan seluruh dunia dan pelusuk alam ni.
Allah S.W.T. dah tahu yg perkara seperti ni akan berlaku di akhir zaman. Sebab tu kedua surah tu telah diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W. untuk panduan dan rujukan umat Islam akhir zaman ni.
Tapi kita kena fikir balik dan kukuhkan ukhwah Islamiah di antara sesama agama tanpa mengira warna kulit dan rupa.
Tapi tak usah lah emosional sangat. Kat Msia ni ada tiga bidang kuasa yg mutlak yg menentukan sistem perundangan negara.
Dan ia nya adalah kuasa Parliament, Executive dan juga Kehakiman.
Mahkamah Tinggi tu kan sebahagian daripada entiti perundangan negara yg berhak menentukan yg mana betul dan mana salah? Hakim2 yg buat keputusan tu kan semua tertakluk kepada undang2 negara juga? jadi apa nak digaduh?
Kalau orang Kristen nak guna juga nama Allah sekali pun dan undang2 negara tidak membenarkan, apa mereka nak buat? Sudah tentu lah tak boleh kan!
Tapi itulah hakikatnya sekarang.
Kita ni hidup tertakluk kepada undang2 negara dan sistem demokrasi berpelembagaan dan syarat2 yg telah ditentukan semasa kemerdekaan negara lagi dan seterusnya tertubuh sebuah negara Msia yg merdeka hingga hari ini.
Tak kan nak serang orang Kristen membabi-buta sedangkan MT dengan hakim2 yg arif lagi bijaksana yg buat keputusan?
Mereka ni yg dilantik oleh PM atas nasihat Yang Di-Pertuan Agong. Apa.... kita semua tak respect kah PM atau Agong yg menjadi simbol agama Islam dan kedaulatan orang2 Melayu?
Mereka ni lah yg berkuasa melantik hakim2 tu.
Kalau mereka bodoh tak kan PM nak lantik mereka duduk kat Mahkamah Tinggi tu atau lain2 bilik mahkamah!
Perkara sebegini bukan perkara main2 di mana semua orang biasa mcm kita ni nak menginterpritasi undang2 negara ikut perasaan dan citarasa masing2!
Kalau orang Islam yg beriman, kita tak bakar rumah peribadatan orang agama lain, kot. HARAM kot! silap2 sendiri dihumban oleh Allah masuk nerakaNya bila mati nanti.
Perkara sebegini bukan bermaksud orang Islam ni bodoh, senang diperlekeh oleh penganut agama lain dan di mana pendapat golongan majority tunduk dan ikut telunjuk golongan minority. Itu bukan soalnya.
Soal nya sekarang, perkara ni dah di bawah bidang kuasa undang2 negara. Jadi kita kena cerdik lah mentafsihrnya.
Itu yg saya katakan tadi adakah perkataan ALLAH dlm bahasa Hebrew, English, Latino kah atau Bahasa Melayu yg nak dipakai oleh puak2 Kristen ni membawa maksud yg sama dengan huruf Alif, Lam, Lam, Ha yg terdapat dalam Al-Quran yg diguna oleh umat Islam di dunia ni?
Nampak kolot sangat orang Melayu ni kat blog jika kita selalu memperlekeh antara sesama bangsa.
Kalau kita tak begitu arif bab agama ni, baik diam saja dan serah kepada pihak yg berwajib dan Allah S.W.T.
Sebab itu merupakan seruan Nabi juga.
Jangan cerca mencerca antara satu sama lain dan mengerohkan lagi suasana yg dah hangat sekarang. Nanti kesempatan ni di guna oleh pihak ketiga untuk memecah-belah orang Melayu tu sendiri.
Kena dengar juga pendapat ulamak kat Msia ni dan juga respect pandangan ulama2 yg muktabar kat luar yg datang ke Msia ni. Sebab mereka ni pewaris nabi.
Jadi pikir2 lah ya. Kita guna peluang dan ruang ni untuk berwacana secara rasional dan bijaksana, tapi bukan hentam-menghentam antara satu sama lain.

fadli said...

"Majoriti Orang Melayu Islam di Malaysia adalah Jahil disebabkan oleh sistem UMNO sejak dari dulu. "



Betull tuu. Curi selipar Tok Guru pon boleh dapat berkat.. lom lagi fatwa sampai sembahyang dua imam, dah lain lain lagi.

Anonymous said...

//Fatwa juga boleh dikeluarkan oleh orang bukan Islam asalkan mereka dari Barisan Nasional, seperti fatwa Wong Ch** *ai yang menyatakan bahawa pengharaman pakaian seksi adalah satu //
Kelab penyokong PAS megeluarkan fatwa melarang fraksi UMNo dlm PAS mayuuk Kelante

Anonymous said...

Islam di mlaysia dah jadi "basi" dan penuh dengan kelentong para ularmak yg pandai berbuih quran dan hadis saja..tak ada banyak perbezaan dgn puak sekular..masing masing nak tunjuk keegoaan mereka..

Anonymous said...

Pembela/Penaung Islam sebenarnya siapa?Manusia atau Allah?Ayat ayat dlm Al Quran adlah hasil pemikiran manusia atau Allah?

Anonymous said...

Allah tidak memerlukan sesiapa atau binatang manapun atau batu mana pun untuk mempertahankan diriNYA.

Cuba bengap -bengap kat sini perhatikan ayat surah al ankaabut ayat 6.

Dan sesiapa yang berjuang (menegakkan Islam) maka sesungguhnya dia
hanyalah berjuang untuk kebaikan dirinya sendiri; sesungguhnya Allah
Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatupun) daripada sekalian makhluk.

Tak payah lah nak jadi champion.

Allah Maha Besaqr.
Allah Maha segala-galanya!

Betui komen shepard tu. dah lama orang islam tu dibodohkan.

Produk kat sini macam bengap-bengap yang komen kat sini.

Yang sebenarnya nak memenang kan parti dan untuk menyedapkan nafsu sendiri aje.

Pasal tu Allah telah menurunkan ayat tersebut.

Allah itu maha. Tak perlu pertolongan manusia.

Anonymous said...

yes..that's true..but,politicians,and certian ulamaks have the tendency of being champions of ilsam..

Anonymous said...

people by nature tend to fear those wear the ochre robe,the priests,the ulamaks..the ruling consciousness is "they r holy and we r sinful..they r right and we r wrong",when in actual all of us r in the same boat

Anonymous said...

UMNo needed to anchor onto something to tunjuk POWER..and they used islam= melayu to show thier might..they knwo what they r doing is wrong,but,they r bothered becos,they need these falsehood as a weapon to supress others and stay in power..and there r arrogant dickheads who only know how to shout about keagungan islam and label other religions as syirki,palsu,tipu,and what not..and these type "my one greater than your one" fanatiscm also afflcits other religions too..zionism with and their fallen angels..jesus is a white skin boy praise the fallen lords,and the serigala mahagila hindu rashtra brigades in india..looks like all sorts of falsehood dah memuncak everywhere..

Anonymous said...

The saving grace for islam is it's still young and it has enlightened scholars and gnostic mystics..they r the ones who r keeping alive the light of islam and giving the potentiality for a greater/wider meaning of islam..

Anonymous said...

here is something interesing..

Islamic Sufi Gnosticism: The Divine Origin
In Islamic Sufi Gnosticism, as taught by the Rose Crescent tradition, Allah was alone in eternity and wanted to be known. Allah then began the process of emanation. As being moved into becoming, Allah created what has most accurately been described (although description is not possible) by the Prophet Lao Tzu (pbuh) as The Tao.

From the Tao emerged the First Aeon. Within that Aeon Allah created three things and seven Spirits.

The three things are the Umm al-kitab (the archetypal Mother Book), which serves as a mysterious blueprint of the universe; the Divine Forces to animate the universe (e.g. Love, Compassion, Mercy, Yin, Yang, etc); and The Throne.

Within the First Aeon Allah also created and placed the Seven Spirits before the throne. These seven include: the Spirit of Guidance (known by the Greeks as the Logos and by the Arabs as the Rasul); the Spirit of Wisdom; and the four Archangels.

Allah then commissioned the Seven Spirits before the throne to go forth into the universe, with each of the Seven Spirits manifesting differently in the universe. For example, the Archangel Gabriel communicated the various revelations. The Rasul-Logos (Spirit of Guidance), in various human guises, received the divine communication, and then appeared to each nation, tribe and species, bringing with them a reflection (revelation) of the heavenly Umm al-kitab. It should be noted that the last appearance of the Rasul-Logos was with the Prophet Muhammad (pbuh). Other appearances of the Rasul-Logos have included Adam, Buddha, Zoroaster, Moses and Jesus.

The Spirit of Wisdom also appeared at different times throughout history as well, with the purpose of unveiling the deeper hidden mysteries of the Umm al-kitab. Some of the most famous and noteworthy appearances of Wisdom have included Isis, Kuan Yin and Fatima, the daughter of the Prophet Muhammad (pbuh).

http://rose-sufi-crescent.blogspot.com/2006/05/islamic-sufi-gnosticism-divine-origin.html

Anonymous said...

//As being moved into becoming, Allah created what has most accurately been described (although description is not possible) by the Prophet Lao Tzu (pbuh) as The Tao.//
Ini memang tepat!!It's true,THE SELF,THE HE,cannot be described..and that's why THE HE is referred as the infinite,absolute,peace,stillness..in the TAO, THE SELF is also full of potentiality,and not a complete void..

//The three things are the Umm al-kitab (the archetypal Mother Book), which serves as a mysterious blueprint of the universe; the Divine Forces to animate the universe (e.g. Love, Compassion, Mercy, Yin, Yang, etc); and The Throne//

yes..ini pun betui,the fourth one is a new creation..all in all,there r 4,as represented by the 4 archangels that signify the 4 supreme powers(that guards the throne) of THE LORD/ALLAH..

perampok said...

Apabila direnung dan dikaji pandangan Dr. Yusoff al-Qaradawi dan ulama-ulama dunia lain yang mengharuskan penggunaan kalimah Allah pada agama Kristian ianya telah menunjukkan :

Semua ayat-ayat al-Quran yang dijadikan hujah pengharusan kepada penggunaan kalimah Allah oleh agama Kristian merujuk kepada Allah Yang Maha Esa.


Allah adalah tuhan sekelian makhluk, Malaikat, Jin dan Manusia adalah merujuk kepadaTuhan Yang Maha Esa(Allah) dan bukannya kepada Tuhan Triniti atau Para Tuhan agama lain.


Kefahaman agama Kristian pada asasnya terbahagi kepada tiga fahaman iaitu:


1) Allah itu Maha Esa dan Isa itu adalah Rasulullah.
2) Allah itu Maha Esa, manakala Isa dan Mariam itu bukan Allah tetapi hanya Anak Allah dan Isteri Allah.
3)Allah itu Tuhan Bapa, Isa itu Tuhan Anak dan Mariam itu Tuhan Ibu. Ketiga-tiganya adalah Allah.

Pandangan Dr. Yusoff al-Qaradawi adalah merujuk kepada fahamn pertama dan kedua, bukannya fahaman ketiga. Kedua-kedua fahaman tersebut adalah merupakan anutan agama Kristian di negara-negara Arab. Manakala fahaman ketiga dianuti oleh negara-negara lain termasuk Malaysia.

JUSTERU PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH YANG MERUJUK KEPADA TUHAN TRINITI OLEH AGAMA KRISTIAN DAN PARA TUHAN DALAM AGAMA-AGAMA LAIN ADALAH SALAH DAN TIDAK BETUL SAMA SEKALI. TINDAKAN MAJLIS FATWA KEBANGSAAN DAN NEGERI YANG TELAH MELARANG PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH PADA AGAMA-AGAMA SELAIN ISLAM DI MALAYSIA ADALAH TEPAT DAN TIDAK BERCANGGAH DENGAN PANDANGAN DR.YUSOFF AL-QARADAWI

Anonymous said...

ASPECTS AND POWERS OF THE MOTHER

EXPLANATION OF SOME TERMS IN "THE MOTHER"



1. FALSEHOOD AND IGNORANCE



Ignorance means Avidya, the separative consciousness and the egoistic mind and life that flow from it and all that is natural to the separative consciousness and the egoistic mind and life. This Ignorance is the result of a movement by which the cosmic Intelligence separated itself from the light of the Supermind (the divine Gnosis) and lost the Truth, ― truth of being, truth of divine consciousness, truth of force and action, truth of Ananda. As a result, instead of a world of integral truth and divine harmony created in the light of the divine Gnosis, we have a world founded on the part truths of an inferior cosmic Intelligence in which all is half-truth, half-error. It is this that some of the ancient thinkers like Shankara, not perceiving the greater Truth- Force behind, stigmatised as Maya and thought to be the highest creative power of the Divine. All in the consciousness of this creation is either limited or else perverted by separation from the integral Light; even the Truth it perceives is only a half-knowledge. Therefore it is called the Ignorance.

Falsehood, on the other hand, is not this Avidya, but an extreme result of it. It is created by an Asuric power which intervenes in this creation and is not only separated from the Truth and therefore limited in knowledge and open to error, but in revolt against the Truth or in the habit of seizing the Truth only to pervert it. This Power, the dark Asuric Shakti or Rakshasic Maya, puts forward its own perverted consciousness as true knowledge and its wilful distortions or reversals of the Truth as the verity of things. It is the powers and personalities of this perverted and perverting consciousness that we call hostile beings, hostile forces. Whenever these perversions created by them out of the stuff of the Ignorance are put forward as the Truth of things, that is the Falsehood, in the Yogic sense, mithyā, moha.

Page - 61




2. POWERS AND APPEARANCES



These are the forces and beings that are interested in maintaining the falsehoods they have created in the world of the Ignorance and in putting them forward as the Truth which men must follow. In India they are termed Asuras, Rakshasas, Pishachas (beings respectively of the mentalised vital, middle vital and lower vital planes) who are in opposition to the Gods, the Powers of Light. These too are Powers, for they too have their cosmic field in which they exercise their function and authority and some of them were once divine Powers (the former gods, pūrve devāÊ, as they are called somewhere in the Mahabharata) who have fallen towards the darkness by revolt against the divine Will behind the cosmos. The word "appearances" refers to the forms they take in order to rule the world, forms often false and always incarnating falsehood, sometimes pseudo-divine.

Anonymous said...

3. POWERS AND PERSONALITIES



The use of the word Power has already been explained ― it can be applied to whatever or whoever exercises a conscious power in the cosmic field and has authority over the world-movement or some movement in it. But the Four (Maheshwarj, Mahakali, Mahalakshmi, Mahasaraswati.) of whom you speak are also Shaktis, manifestations of different powers of the Supreme Consciousness and Force, the Divine Mother, by which she rules or acts in the universe. And they are at the same time divine personalities; for each is a being who manifests different qualities and personal consciousness-forms of the Godhead. All the greater Gods are in this way personalities of the Divine ― one Consciousness playing in many personalities, ekam sat bahudhā. Even in the human being there are many personalities and not only one, as used formerly to be imagined; for all consciousness can be at once one and multiple. "Powers and Personalities" simply describe different aspects of the same being; a Power is not necessarily impersonal and certainly it is not avyaktam, as you suggest, ― on the contrary, it is a manifestation acting in the worlds of the divine Manifestation.

Page - 62




4. EMANATIONS



Emanations correspond to your description of the Matrikas of whom speak in your letters. An emanation of the Mother is something of her consciousness and power put forth from her which, so long as it is in play, is held in close connection with her and, when its play is no longer required, is withdrawn back into its source, but can always be put out and brought into play once more. But also the detaining thread of connection can be severed or loosened and that which came forth as an emanation can proceed on its way as an independent divine being with its own play in the world. All the Gods can put forth such emanations from their being, identical with them in essence of consciousness and power though not commensurate. In a certain sense the universe itself can be said to be an emanation from the Supreme. In the consciousness of the Sadhak an emanation of the Mother will ordinarily wear the appearance, form and characteristics with which he is familiar.

In a sense the four Powers of the Mother may be called, because of their origin, her Emanations, just as the Gods may be called Emanations of the Divine, but they have a more permanent and fixed character; they are at once independent beings allowed their play by the Adya Shakti and yet portions of the Mother, the Mahashakti, and she can always either manifest through them as separate beings or draw them together as her own various Personalities and hold them in herself, sometimes kept back, sometimes at play, according to her will. In the supramental plane they are always in her and do not act independently but as intimate portions of the supramental Mahashakti and in close union and harmony with each other.

http://www.sriaurobindoashram.com/Content.aspx?ContentURL=_StaticContent/Sriaurobindoashram/-09%20E-Library/-01%20Works%20of%20Sri%20Aurobindo/-01%20English/-25_The%20Mother_Volume-25/-05_Aspects%20and%20Powers%20of%20The%20Mother.htm

Anonymous said...

JUSTERU PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH //YANG MERUJUK KEPADA TUHAN TRINITI OLEH AGAMA KRISTIAN DAN PARA TUHAN DALAM AGAMA-AGAMA LAIN ADALAH SALAH DAN TIDAK BETUL SAMA SEKALI. TINDAKAN MAJLIS FATWA KEBANGSAAN DAN NEGERI YANG TELAH MELARANG PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH PADA AGAMA-AGAMA SELAIN ISLAM DI MALAYSIA ADALAH TEPAT DAN TIDAK BERCANGGAH DENGAN PANDANGAN DR.YUSOFF AL-QARADAWI//

what baloney!!tuhan trinity pulak maidah..umno putras penuh dgn cukoo birds!kahkahkah

Anonymous said...

Everything is tuhanised....as long as the "tuhan" mentality continues to rule religion..one speck of truth pun tak akan dapt masyuuuuuk..

Anonymous said...

angin air con,sejuk,dan nyaman..can we say.."ooo,tuhan aku sejuk dan nyaman?

Anonymous said...

helo bro UMNo..itu tuhan TAO apa macam..ok kah?kahkahkahkah

Anonymous said...

An old Chaldean Legend

Long, long ago, in the dry land which is now Arabia, a divine being incarnated upon earth to awaken in it the supreme love. As expected it was persecuted by men, misunderstood, suspected, pursued. Mortally wounded by its assilants, it wanted to die quietly in solitude in order to be able to accomplish its work, and being pursued, it ran away. Suddenly, in the vast desert land there appeared a small pomegranate bush. The saviour crept in under the low branches, to leave its body in peace; and immediately the bush spread out miraculously, it grew higher, larger, became deep and thick, so that when the pursuers passed by, they did not even suspect that the One whom they were chasing was hidden there, and they went their way.
While drop by drop the sacred blood fell, fertilising the soil, the bush was covered with marvellous flowers, scarlet, large, crowded with petals... innumerable drops of blood.
These are the flowers which express and contain for us the Divine's Love.

Anonymous said...

The Divine has three aspects for us:
1. It is the Cosmic Self and Spirit that is in and behind all things and beings, from which and in which all is manifested in
Page – 509
the universe—although it is now a manifestation in the Ignorance.
2. It is the Spirit and Master of our own being within us whom we have to serve and learn to express his will in all our movements so that we may grow out of the Ignorance into the Light.
3. The Divine is transcendent Being and Spirit, all bliss and light and divine knowledge and power, and towards that highest divine existence and its Light we have to rise and bring down the reality of it more and more into our consciousness and life.
In the ordinary Nature we live in the Ignorance and do not know the Divine. The forces of the ordinary Nature are undivine forces because they weave a veil of ego and desire and unconsciousness which conceals the Divine from us. To get into the higher and deeper consciousness which knows and lives luminously in the Divine, we have to get rid of the forces of the lower nature and open to the action of the Divine Shakti which will transform our consciousness into that of the Divine Nature.
This is the conception of the Divine from which we have to start – the realisation of its truth can only come with the opening of the consciousness and its change.

The distinction between the Transcendental, the Cosmic, the Individual Divine is not my invention, nor is it native to India or to Asia – It is, on the contrary, a recognised European teaching current in the esoteric tradition of the Catholic Church where it is the authorised explanation of the Trinity, – Father, Son and Holy Ghost – and it is very well-known to European mystic experience. In essence it exists in all spiritual disciplines that recognise the omnipresence of the Divine – In Indian Vedantic experience and in Mahomedan yoga (not only the Sufi, but other schools also) – the Mahomedans even speak of not two or three but many levels of the Divine until one reaches the Supreme. As for the idea in itself, surely there is a difference between the individual, the cosmos in space and time, and something that exceeds this cosmic formula or any cosmic formula. There is a cosmic
Page – 510
consciousness experienced by many which is quite different in its scope and action from the individual consciousness, and if there is a consciousness beyond the cosmic, infinite and essentially eternal, not merely extended in Time, that also must be different from these two. And if the Divine is or manifests Himself in these three, is it not conceivable that in aspect, in His working, He may differentiate Himself so much that we are driven, if we are not to confound all truth of experience, if we are not to limit ourselves to a mere static experience of something indefinable, to speak of a triple aspect of the Divine?..
http://sriaurobindoashram.info/Content.aspx?ContentURL=_staticcontent%5csriaurobindoashram%5c-09+e-library%5c-01+works+of+sri+aurobindo%5c-01+english%5c-23_letters+on+yoga_volume-23%5c-03_the+object+of+integral+yoga.htm

Anonymous said...

aku penah terbaca debat tulisan TB dgn albanjari sebelum ni, sebelum aku baca, ikhlas dan jujur aku cakap kat sini, aku memang fanatik dgn TB, tapi bila aku baca debat tu, aku terasa selama ni diperbodohkan TB jerr..sorilah TB..aku respek dgn albanjari dengan perbahasan dia yg teratur, siap dgn strategi lagi sampai ko pon terperangkap. aku nak pesan sesama kita la, kalau kita tak mendalami suatu ilmu itu, kita jgn ingat apa yg kita ada itu adalah segala-galanya, ada yg lain lebih tau, tambah pulak mendalam lebih dlm dari kita pengetahuannya.

Irwan
Keramat AU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.