Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Tuesday, January 5, 2010

Tulang Besi Sokong 100% Kenyataan Presiden PAS Dalam Isu Kalimah Allah

NOTA EDITOR: Tulang Besi menyokong 100% pernyataan Presiden PAS dalam isu "Kalimah Allah". Walaupun pada dasarnya Islam tidak mengharamkan penggunaan kalimah Allah oleh agama-agama samawi, namun Kerajaan Malaysia tidak dapat diharapkan untuk memastikan peggunaan kalimah Allah SWT tidak disalahgunakan.

Ini, pada akhirnya, akan menyebabkan kemarahan antara kaum yang sangat-sangat tidak dikehendaki oleh PAS. Oleh sebab itu, eloklah ditangguhkan sahaja keputusan penggunaan nama Allah oleh "The Herald" demi menjaga keharmonian antara kaum di Malaysia. Itulah kefahaman Tulang Besi terhadap pernyataan Presiden PAS dalam isu ini. Dan Tulang Besi memberi 100% sokongan terhadap pernyataan ini.

Di kesempatan ini, Tulang Besi juga bersedih kenapa Timbalan Mursyidul AM PAS lebih suka mengambil sikap yang menguntungkan UMNO dalam isu ini?

Tuesday, January 5, 2010
Kenyataan Penuh Presiden PAS


PAS sebagai parti Islam, amat menghormati prinsip kebebasan beragama seperti mana yang ditekankan oleh Islam kerana manusia tidak boleh dipaksa untuk menerima mana-mana agama melainkan ia merupakan pilihan sendiri.

Prinsip kebebasan beragama ini juga telah termaktub di dalam Perkara 11 Perlembagaan Persekutaan.

Walaupun demikian dalam konteks masyarakat di Malaysia, suasana dan keadaan setempat perlu diambil kira di atas kepentingan awam bagi memelihara keharmonian berbagai kaum dan agama.

Setiap warganegara Malaysia wajib memelihara suasana dan keadaan ini. PAS ingin menjelaskan bahawa berdasarkan kepada kaedah Islam, penggunaan nama Allah pada asasnya adalah dibenar untuk digunakan oleh agama samawi seperti Kristian dan Yahudi.

Walau bagaimanapun, penggunaan kalimah Allah secara salah dan tidak bertanggungjawab mestilah dielakkan supaya ianya tidak menjadi isu yang boleh menjejaskan keharmonian kaum dan agama dalam negara ini.

PAS memberikan peringatan kepada semua pihak supaya tidak menyalahgunakan perkataan Allah bagi mengelirukan atau menjadikan politik murahan untuk mendapatkan sokongan rakyat.

Al-Quran telah menyarankan cara yang betul menggunakan perkataan Allah, sebagaimana yang dinyatakan dalam Surah Al Imran ayat 64 yang bermaksud.

‘‘Katakanlah: Hai Ahli Kitab,marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahawa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatu pun dan tidak (pula) sebahagian kita menjadikan sesama manusia seperti pemimpin dan sebagainya sebagai tuhan selain Allah’’

.
Pas dengan tegasnya ingin menolak sebarang bentuk tindakan agresif dan provokatif jahat yang boleh mengugat keharmonian dan mencetuskan ketegangan masyarakat.

PAS dengan segala rasa penuh tanggungjawab bersedia untuk menjelaskan isu ini kepada semua pihak bagi mewujudkan suasana yang harmoni berdasarkan kepada prinsip keadilan sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan dan dijamin oleh Islam.

Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang
Presiden
Parti Islam Semalaysia (PAS)

43 comments:

Anonymous said...

"penggunaan kalimah Allah secara salah dan tidak bertanggungjawab mestilah dielakkan"
.........................

Penggunaan kalimah Allah jika dikaitkan dengan anaknya Yesus dan Roh Suci.....salah ke tidak?

Anonymous said...

yang salahnya.. orang-orang islam sendiri yang tidak mengenali Allah sebenarnya... wallahualam.

Anonymous said...

Anon 5.27 tektik orang yang mengelak menjawab soalan. Congratulations!

Anonymous said...

Kristian Sarawak menyembah ‘Allah’ sebelum Malaysia terbentuk —

JAN 5 — Penggunaan nama Allah dalam Alkitab dibuat oleh mereka yang datang menyebarkan Injil di Borneo beratus tahun dahulu. Orang-orang ini datang dari Australia dan Britain. Saya sendiri tidak tahu mengapa mereka memilih nama Allah sebagai terjemahan God dalam Alkitab.

Kemungkinan mereka merujuk kepada Alkitab bahasa Arab dan memutuskan untuk menggunakan nama yang sama seperti yang digunakan oleh orang Kristian Arab. Lagi pun orang Kristian Arab muncul lebih awal daripada orang muslim Arab.

Katakan mereka menggunakan nama lain pada masa mula-mula Alkitab diterbitkan dalam bahasa Melayu, kami orang Kristian dari suku-suku minoriti di Sarawak akan terima sahaja. Saya pasti pada masa itu, ketika Sarawak belum bergabung dengan Malaya, tiada masalah menggunakan nama Allah sebab tiada halangan dan larangan dari sesiapa.

Sekarang sudah sekian lama kami menggunakan nama Allah dalam semua ibadah, doa, nyanyian, serta penulisan dan penerbitan dan ini berterusan sehingga terbentuknya Malaysia. Kalaulah orang Sarawak yang beragama Kristian tahu bahawa mereka akan dihalang menggunakan nama Allah setelah bergabung dengan Malaya, mengikut fikiran saya belum tentu terbentuk sebuah negara Malaysia.

Dalam hujah peguam yang mewakili Herald di mahkamah, mereka menunjukkan bukti bahawa sudah ada bahan terbitan Kristian dalam bahasa Melayu sejak lebih kurang 400 tahun yang lampau. Maka dakwaan orang muslim Malaysia bahawa orang Kristian di Malaysia baru sahaja hendak menggunakan nama Allah adalah tidak berasas.

Nama Allah sudah lama kami gunakan. Kenapa sekarang, orang muslim Malaysia hendak menghalang kami daripada menggunakan nama Allah yang sudah sekian lama kami gunapakai, malah sebelum terbentuknya Malaysia lagi.

APA HAK KORANG UMNO BERSUARA !!!! PERKARA NI BERLAKU SEBELUM KORANG LAHIR !!!!!
continue.. malaysiainsider.com

Anonymous said...

Why so scared?it's only barau UMNo who menyalak macam anjing?When will be the right time to discuss?ASctually too much of falshehood has crept into Mlaaysia.Most of the time,people doant have the time discus,think about all these issues.Economy is the main issue,the rest can take a back seat.PAS president himself is a lame duck..tak berani tegur puak UMNO pariah dlm UMNo..ada problem siki cabut ke London pulak..

Grand Marquis said...

Kenapa lepas begitu banyak hari baru PAS keluar kenyataan?

Dan yang lebih menarik, antara pemimpin pas sendiri berbeza pandangan, dari sokong (khalid samad), neutral (pas pusat), tak sokong (nik aziz, nasha), keras (harun din).

Jangan lupa juga tengok pendirian PKR

Anonymous said...

anon 5.50PM gua sokong lu... TOTALLy LAME DUCK !!!!

Anonymous said...

//yang salahnya.. orang-orang islam sendiri yang tidak mengenali Allah sebenarnya... wallahualam//

ini memenag benar!!Mungkin ada problem jugak dgn terjemahan..perkataan spt infinite,absolute,irisstable,the self..yg org melayu tau,Allah is some sort of arab god(that's why malays like to say.."tuhan aku".."my god"..as thoughlah the vast,the infinite supreme self belongs to malays only!!!))

Anonymous said...

yeah yeah,GRAND MORON DAH MAI BALIK..LOL!

Anonymous said...

Not only lame duck,but horibbly passive,and inert!!

Anonymous said...

hahah i can't imagine what happen to PAS if 1 day TOK GURU NIK AZIZ step down... Be sure join BN... PAS for ALL dulu
NOW PAS for BN...

Anonymous said...

//hahah i can't imagine what happen to PAS if 1 day TOK GURU NIK AZIZ step down... Be sure join BN... PAS for ALL dulu
NOW PAS for BN...//

That's for sure..where else can all these jaguh ketuaan moron will go?

aljo said...

Bagi saya hujah Dr Mahathir ni ada kebenarannya, hujah TGNA ada kebenarannya, hujah Dr Haron Din ada kebenarannya, begitu juga hujah Khalid Samad, masing-masing ada hujah yang bernas serta boleh dipertimbangkan.

Saya cuma risau jika dibiarkan kegunaan nama Allah ini oleh agama kristian akan menjadi satu daya tarikan kepada orang Islam untuk menjadi kristian kerana bertuhankan Allah yang dianggap sama.

Cadangan saya ialah orang-orang yang berilmu perlu duduk berbincang tentang baik buruknya berkenaan dengan isu ini tanpa perlu berdemo tunjuk perasaan secara emosional.

Dan inilah masanya TGHH, Nasharudin Mat Isa, Hasan Ali serta Geng Perpaduang yang lain untuk membuktikan keilmuan mereka. Tapi janganlah berbisik-bisik dalam gelap.

Invite semua pakar-pakar agama termasuk di dalam PKR, UMNO, PAS atau mana-mana parti yang berkaitan. Jadi tidaklah akan timbul fitnah.

Anonymous said...

//Saya cuma risau jika dibiarkan kegunaan nama Allah ini oleh agama kristian akan menjadi satu daya tarikan kepada orang Islam untuk menjadi kristian kerana bertuhankan Allah yang dianggap sama//

tak perlu risau..yg penting,perlu faham dengan lebih mendalam ayat ayat suci al quran..bagi org kristian,masaalah mereka adalah mereka manggunkan istilah "the holy ghost" utk menggambarkan the Supreme Self..dan org kristian tak tau apa sebenarnya THE SELF..menerusi al quara,dan jugak dari vedas/upanishad,gamabaran yg jelas mengenai the self,"the he" dapat diketahui..

Anonymous said...

Allah bukan sahaja the self..the "HE" (dlm terjemahan bahasa ingeris) adalah satu aspek ALLAH..KALAM ALLAH..dan sifat2 ,karektoristik KALAM ALLAH SEDIKIT PUN TIDAK MENYERUPAI MANSUIA..THERE IS TREMENDOUS STILNNES AND PEACE,NO SOUND,NO RIPPLES..AND NO CREATION TAKE Place..kalam allah adalah statik/immoble..(dlm taoism statik ini penuh dgn potensi utk manifestasi..)..org hindu panggil KALAM ALLAH sebagai para purusha,para brahman..

Anonymous said...

We have to factor in also Prophet Muhammad's ascension towards the SUPREME..,after reaching PARADISE,Prophet Muhammad goes even higher..which is THE KALAM OF ALLAH..the Paradise,very clearly shows the supreme powers of Allah(the dynamic aspect of the supreme)..and the imobile/static/motionless/spaceless/timelss t/stillness is THE SELF..the key words that describe the SELF are 'absolute","infinite","peace",inexhaustable,the deathless..The holy quran is the revelation of the SUPREME's TOTALITY(BOTH THE STATIC AND DYNAMIC),how the supreme acts,how the supreme sees and does things..and it covers everything..all the heavens,all the hells,all the beings,including shadows,paradise,and beyond,..it's supremely vast..and it requires mystics of the highest order to understand what we cannot decipher, and some of the quranic verses are capable of shocking us..

Anonymous said...

The PAS President says Christianity/ and Islam belongs to the same group..i think he is mistaken..the vedas/the upanishad run parrarel with islam..they are almost twins!!Even the duties/roles of the 4 arcangels mentioned in islam is similar to the 4 vedic godheads that guards the 4 corners of Supreme's plateau(bhaga,aryaman,bhirgu,mitra....and today these 4 prime powers/shakti are known as mahalaksmi/mahakali/mahasaraswati/maheswari)..always..always,the ignorant like to scream.."ooo..hindus worship patungs.."syrik"..what they dont realise is hindus worship the supreme powers of the infinite!!..the verses in the quran end with "the might".."the compassionate".."the irisistable"..and those attributes are similar to to maheswari,mahakali,mahasaraswati,mahasaraswati.. ..all these angels,godheads are symbols of the supreme's powers..and one more thing..it's only in muslim society and hindu society,women and men line up separately..why?can anyone give an answer?the answer is to distinguish the supreme's twin role..static and dynamic..women is regarded as the dynamic side(prakriti) of the supreme,and men as the static side of the supreme(purusha)..and in both the quran and the vedas..we find similar verses relating "cow","water","wine","rain","rivers","dawn"..do we get similar pictures/description frm the bible or the torah?

Anonymous said...

My request is since KDN aka UMNO is so keen to appeal might as well they make a court order for all other religions from using the same name SYAITAN after all it is regularly repeated in the Quaran. Would very much like UMNO to be famous like SYAITAN /

Kol. Mat said...

Semua pihak dok fikir tentang nama Allah. Bagus lah Harun Din istihar kafir kepada penyokong keputusan mahkamah, Kita nak tanya bagaimana pula dgn UMNO yang tolak Quran, ambil yang dia nak saja. Pemimpin UMNO dan keluarga 80% tak sembahyang jadi melayu totok saja ugama islam dan Allah tak tau kemana.Ada pimpinannya yang suka mabuk, berjudi dan persundalan. Jadi Apa hukumnya wahai otak2 UG. Kita boleh list 101jenis kejahatan yang di tonjolkan oleh pemimpin Umno yang bertentangan dgn akidah umat islam.

Anonymous said...

Islam & Kristian both same and brothers !. Th Quran & Bilble Old Chapter both same thing. ONLY difference are Holy Bible have NEW chapter which Christians believe in Jesus Christ the son of GOD. Quran don't have New Chapter which the don't believe in Jesus Christ. Thats all.. NO more arguing.

dino.yp@gmail.com said...

insyallah, hamPAS akan terkubur lepas nih!

Anoinimuz said...

ramai SI BABI kat page ko TB.haha. memang dasar BABI. tunggu nak mampos. BN kering modal. TGAH buat pres statement. Lu orang bungkos. hahahaha.

malaysiabaru said...

Malaysiabaru.com said

ISNT IT GOOD IF OTHER RELIGION ACCEPT ALLAH AS THEIR GOD?

THERE CAN NEVER BE ANY ABUSE OF THE USE OF ALLAH.

AS I SAID PAS BUKAN SEBENARNYA MEMBELA ISLAM FOR THE LAST 50 YEARS AND THE OTHER 50 YEARS TO COME...

BULLSHITERS LIKE HARUN DIN, HADI AWANG SHOULD BE TOLD TO GO BACK TO RELIGIOS SCHOOL. THEY ARE WHAT WE CALLED SUDAH SESAT ULARMAK...

LETS ALLOW ALLAH TO BE USED BY THE CRISTIANS.. WHY ARE WE MUSLIM AFRAID OF OUR OWN SHADOWS?

IF WE ARE A REAL MUSLIM, WE NEED NOT WORRY ABOUT THE TERM ALLAH, GOD, LORD, CREATOR, HIS LORDHSIP, THE MAGNIFICIENT, OR WHAT EVER YOU WANT TO ADD.

ITS ALL BECOS MUSLIMS IN MALAYSIA ARE NOT MUSLIM..THATS WHY THEY JUST DONT GET IT..

Anonymous said...

//LETS ALLOW ALLAH TO BE USED BY THE CRISTIANS.. WHY ARE WE MUSLIM AFRAID OF OUR OWN SHADOWS?//

becos they have been kept in the dark for too long by too many adu domba,kaki kelentong specilaists..Allah's signifcance pun tak,but clever to menyalak macam anjing kena rabies..

Brader Cute said...

Salam

Pada sapa2 yang kata Kristian tak leh pakai nama ALLAH sile lihat bidio nih,

Haron Din cakap dlm sidang media penuh ngan emosi bukan dengan hujah,

Kedua2 bidio di bawah menjawap Haron Din dan golongan yg mengharamkan Kristian Pakai nama ALLAH

1.Is Allah in the Bible?

http://www.youtube.com/watch?v=8XdW6_HvZ6Y

2. The name of God is Allah even in the Bible - Ahmad Deedat

http://www.youtube.com/watch?v=8vGQa-35Xok

- - - - - -

-Brader Cute

Anonymous said...

Peopel simply get paranoid,excited for nothing..i remember reading the story of an indian girl who commited suicide thinking that the atom/particle collisons at CERN will bring the end of the world..seelah..and here..big hoo haa,about the usage of the name of ALLAH,when in actual fact,the term is even used in maths and sciences..nfinite,abosolute,and in quantutm mechanics,they use the term "obeserver"(witness)..all is needed now is to go back,study..kaji balik,meditate on the verses..and do lot's of research..go and even ask gnostic muslim saints..so many riddles,so many quatiosn need to be answerd..

Anonymous said...

//Haron Din cakap dlm sidang media penuh ngan emosi bukan dengan hujah//

this fella is a bomoh specailist,pretnding to be a wali..as usalah,people who r dungu,will become emotional n pandai berbuih buih saja..mega ego perlu dipertahankan!

Anonymous said...

Baginda Sultan Kelantan gering dan Keluarga Sultan murka atas keputusan Kerajaan Negeri Kelantan untuk membawa pulang Baginda Sutan dan mendapatkan rawatan di Hospital KL sahaja. Mungkin akan ada pembubaran Dewan Undangan Negeri Kelantan untuk membolehkan KeBawah Duli Sultan Kelantan memilih MB yang baru walaupun daripada PAS. Marilah kta bersama sama berdoa menolak bala ini.

Anonymous said...

PAS is a political party,and it's leaders r politicians..they r not wali,saints,mystics..

Anonymous said...

When Prophet Muhammad was young,he was visited by couple of beings..these being removed dark element frm the Propeht's chest..this Hraron Din..kahkahkah..went for his heart surgery,and told people,he too was visted by beings and these beings did the "surgery"..hehehe..tak lama kemudian,si harun din pergi negara kafir australia for his surgery..kahkahkahkahkah

Anonymous said...

The term Allah pun tak masok akai..how on earth r malay muslims going to know more deeper,more advance meanings such as terrestrial,cosmic,transcendental,known to muslim saints in other muslim countries..sudah jaaaaaaaaaauh ketinggalan lah..bila nak sedar?

Anonymous said...

1. A confident Muslim is unfazed by the issue of God's name. God speaks to all of humankind in the Quran and never said that only Muslims could call him by the name Allah.




2. A confident Muslim has 99 names to choose from to describe that One God. My favourites are Ar-Rahman (The All-Compassionate) and Ar-Rahim (The All-Merciful).




3. A confident Muslim never gets confused over which is his/her religion and which is other people's. For instance, a confident Muslim knows exactly what the first chapter of the Quran is. And it's not the Lord's Prayer.




4. A confident Muslim will not walk into a church, hear a liturgy in Malay or Arabic where they use the word 'Allah' and then think that he or she is in a mosque. A confident Muslim knows the difference.




5. A confident Muslim is generous, inclusive and doesn't think that his or her brethren is made exclusive through the use of a single language. The confident Muslim is well aware that in the Middle East, all services of ANY religion are in Arabic because that's what they all speak.




6. A confident Muslim knows the basis of his/her faith are the five pillars of Islam and will not be shaken just because other people call God by the same name.




7. A Muslim believes in only One God. Therefore it makes sense that other people should call God by the same name because there is no other God

Anonymous said...

lol @ the above post..man,what a confident ignorant fool u r..dont u know,the holiest church,the churh of nativity is protected by palestinian muslims?..go back to ur cave..moron!

Anonymous said...

President Abbas Attends Christmas Midnight Mass at Church of Nativity

25/12/2009 04:05:05 PM GMT




President Abbas Attends Christmas Midnight Mass at Church of Nativity Date : 25/12/2009 Time : 17:56
BETHLEHEM, December 25, 2009 (WAFA)- In presence of President Mahmoud Abbas, the Patriarch of Latin in Jerusalem, Fouad Twal said “Peace and non-violence should replace hatred, war and violence war and violence.

In his Homily at the Christmas Midnight Mass at the Church of Nativity in Bethlehem, the Patrich added “spirit should prevail over matter; openness to others, hospitality and availability towards them should break down the walls of separation and isolation.”
http://www.muslims.net/news/newsfull.php?newid=316309

Anonymous said...

BETHLEHEM, PALESTINE -- A Palestinian gunman killed in Israel's siege of the Church of the Nativity on Tuesday became the first Muslim ever buried in the grounds of the site marking Jesus' birthplace.

Khaled Abu Siam, a 23-year-old Palestinian security forces member from Gaza was shot dead at dawn on Monday in fighting that erupted outside the one of Christianity's holiest sites. Two Israeli border policemen were also injured.

After attempting in vain to coordinate with the Israeli army to have medical teams from the Red Cross retrieve the body, Palestinians inside the church decided to bury Abu Siam in its garden, one of them said by telephone.

Around 200 Palestinian gunmen, security forces members and civilians have been besieged in the Nativity Church since the Israeli army occupied the West Bank town on April 2.

Besides the Palestinian fighters, some civilians are also trapped inside the church or in adjacent convents, in addition to some 30 Franciscan monks.

The church stands over the cave where Christians believe Jesus was born.

The Latin Patriarch of Jerusalem, Monsignor Michel Sabbah, said last week the men would receive sanctuary if they downed the weapons, which he said they had already done.

Several other people have been killed in shooting around the church, including its bell ringer.

http://tyo.ca/islambank.community/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=569

Anonymous said...

Muslims and Christians working together
to build Justice, Peace and TRUTH
(The service of Mankind is the mission of Catholicism as well as Islam, as it is as well for any other religions.)
http://www.al-bushra.org/mos-chr/0mos-chr.htm

Anonymous said...

kelakar tengok TB cepat cepat tukar pendirian dari asalnya menyokong khaled samat atau puak kristian dgn alasan "WHY NOT" mereka kepada pendirian menentang keputusan mahkamah dan TB juga telah menyimpulkan isu ini sengaja di cipta oleh puak umno utk perangkap PAS sedangkan sebenarnya kes ini pending di mahkamah sejak beberapa tahun lalu sebelum pilihanraya umum 2008 lagi...nampak gaya nya TB takut digelar KUFUR sebagaimana dr harun din tegaskan...maka kufurlah khaled samat dan semua yg seangkatan dgnnya...anuar ibrahim masih senyap sebab takut tidak popular dikalangan ahli PKR yg rata rata nya muslim yg LIBERAL mcm Zaid Ibrahim , dr naser dll malah anuar brahim juga takut hilang popularity dikalangan pimpinan jemaah PKR yg ramai kristian dan free thinker....APALAH NASIB ORG ISLAM...JUST pitty!!!

Anonymous said...

//kelakar tengok TB cepat cepat tukar pendirian dari asalnya menyokong khaled samat atau puak kristian dgn alasan "WHY NOT" mereka kepada pendirian menentang keputusan mahkamah dan TB juga telah menyimpulkan isu ini sengaja di cipta oleh puak umno utk perangkap PAS sedangkan sebenarnya kes ini pending di mahkamah sejak beberapa tahun lalu sebelum pilihanraya umum 2008 lagi...nampak gaya nya TB takut digelar KUFUR sebagaimana dr harun din tegaskan...maka kufurlah khaled samat dan semua yg seangkatan dgnnya...anuar ibrahim masih senyap sebab takut tidak popular dikalangan ahli PKR yg rata rata nya muslim yg LIBERAL mcm Zaid Ibrahim , dr naser dll malah anuar brahim juga takut hilang popularity dikalangan pimpinan jemaah PKR yg ramai kristian dan free thinker....APALAH NASIB ORG ISLAM...JUST pitty!!!//

eesh..eesh..eesh..barua ni berak dri mulut..cepat,panggil natgeo!kahkahkahkah

Anonymous said...

I think the malay translation of the quran doesnt quite reflect the inner truths of the verses..

Anonymous said...

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)

[Yusufali 2:255] Allah! There is no god but He,-the Living, the Self-subsisting, Eternal. No slumber can seize Him nor sleep. His are all things in the heavens and on earth. Who is there can intercede in His presence except as He permitteth? He knoweth what (appeareth to His creatures as) before or after or behind them. Nor shall they compass aught of His knowledge except as He willeth. His Throne doth extend over the heavens and the earth, and He feeleth no fatigue in guarding and preserving them for He is the Most High, the Supreme (in glory).
-----------------------------------
why "yg berhak disembah"?..the opening lines of ayat al kursi is a firm declaration of the existence of THE SELF..there is NO GOD..but the "HE"(THE SELF) AS THE SUPREME EXISTENCE..does Peophet Muhamamd talk about GOD when he reaches Kalam Of ALLAH?"tidak mengantuk"..this portion must reflect the supreme conscious being(sentiasa sedar)..di "hadapan belakang" reflects knowledge past,present,future in a single stream or spontaneous//total/supreme knowledge of the past,present,future in a single block/time..and imo,syurga is more appropriate compared to langit

Anonymous said...

Anonymous said...
kelakar tengok TB cepat cepat tukar pendirian dari asalnya menyokong khaled samat atau puak kristian dgn alasan "WHY NOT" mereka kepada pendirian menentang keputusan mahkamah dan TB juga telah menyimpulkan isu ini sengaja di cipta oleh puak umno utk perangkap PAS sedangkan sebenarnya kes ini pending di mahkamah sejak beberapa tahun lalu sebelum pilihanraya umum 2008 lagi...nampak gaya nya TB takut digelar KUFUR sebagaimana dr harun din tegaskan...maka kufurlah khaled samat dan semua yg seangkatan dgnnya...anuar ibrahim masih senyap sebab takut tidak popular dikalangan ahli PKR yg rata rata nya muslim yg LIBERAL mcm Zaid Ibrahim , dr naser dll malah anuar brahim juga takut hilang popularity dikalangan pimpinan jemaah PKR yg ramai kristian dan free thinker....APALAH NASIB ORG ISLAM...JUST pitty!!!
January 6, 2010 1:54 AM
.

Ataupun hang yang bengap. Perkara yang Khalid tulis dgn TB tulis tu kao paham lain. Betul tak? Kalau dah UMNO tu memang bengap, nak buat macamana lagi?

Anonymous said...

High Beyond the Intelligence is the GREAT SELF,beyond THE GREAT SELF is the UNMANIFEST,beyond the UNMANIFEST is the CONSCIOUS BEING.There is NOTHING BEYOND THE BEING-THAT IS THE EXTREME ULTIMATE,THAT THE SUPREME GOAL-katha upanishad

It's very clear..the most sacred verse of al quran,ayat al kursi gives the description of the 3 modes of the Supreme..hindus call it Sat(existence)Cit( Consciousness),Ananada(bliss)... Buddha was asked by his discples to describethe Nirvana,but Buddha always kept suilent..naturally it's next to impossible to describe..and Prophet MUhammad(SAW) himself dont say much about THE GREAT SELF..only few words..becos,its practically indiscibable..we r actually limiting the supreme ,the infinite by tarohing words like GOD,TUHAN..that's why,in the vedas/upanshad and also in the holy quran,the self,and beyond is described by words,"he",the absolute"..the SElf is actually a state, a keadaan,a condition,where nothing else exists but the HE,THE ABSOLUTE

Anonymous said...

One more thing..Prophet Muhamamd went beyond the state of Nirvana..if Prophet Muhamamd had stopped at Nirvana,there would have been no revelations of the quran..prophet Muhammad explored everthing,the 7 syuragas,7 hells,the supreme realities and beyond..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.