Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Thursday, February 25, 2010

Agenda Perpaduan Adalah Agenda SIngapura

Malam kelmarin saya makan malam bersama seorang Professor dari sebuah university di Singapura. Beliau berkata Lee Kuan Yew pernah berkata:
” Dengan hanya S$300 juta, saya boleh membeli keseluruhan UMNO”.
Lee Kuan Yew dengan selamba membuat kenyataan demikian secara terbuka untuk media-media Singapura membuat liputan. Malangnya, tiada media Malaysia yang melaporkannya.

Kawan saya menambah, sebab lagi satu yang Lee Kuan Yew berani membuat kenyataan begini adalah kerana beliau yakin 100% bahawa setengah dari UMNO sudah pun berada dalam poket beliau. Ramai perwakilan2 UMNO mungkin tidak sedar mereka telah pun dibeli oleh Singapura.

Kalau tidak, mengapa Khairy Jamaluddin mampu memenangi kerusi Ketua Pemuda UMNO? Ada sesiapa boleh jawab?

Kawan saya menambah, parti yang ditakuti oleh Singapura adalah PAS dan sememangnya dalam majlis-majlis tertutup, kepimpinan Singapura mengakui kehebatan ahli-ahli dan penyokong PAS. Yang lebih mereka takuti adalah kebolehan ahli-ahli dan penyokong PAS melawan godaan wang dan tawaran dunia. Singapura mendapat laporan terus bagaimana wakil-wakil rakyat PAS telah ditawar 3-4 juta tapi mereka masih menolak dan tidak boleh dibeli.

Ada pula kes calon PAS di Johor pada 2004 yang cuba dibeli UMNO bukan sahaja gagal tapi telah ditangkap “red handed”. Semua kisah-kisah ini menyeramkan Singapura di dalam menghadapi situasi politik masa depan.

PENGALAMAN PRIBADI

Sewaktu saya menjadi Pegawai Khas PJ Selangor, saya sering bergaul dan bercakap dengan para wartawan dan penganalisa politik. Wartawan-wartawan tersebut termasuk wartawan antarabangsa. Ke semua wartawan antarabangsa memberitahu saya maklumat mereka dapat dari Singapura adalah Terengganu akan jatuh ke BN semula.

Sedangkan maklumat2 yang kami dapat menunjukkan yang sebaliknya. Kesemua maklumat dalam negeri yang kami dapat menunjukkan Terengganu kekal dengan PAS. Di waktu itu, hanya maklumat dari Singapura sahaja yang menyatakan Terengganu akan jatuh kepada BN semula.

Akhirnya, kesemua maklumat dalaman kami terbukti salah dan hanya maklumat Singapura sahaja yang benar. Ini bererti penembusan Singapura dalam struktur kerajaan kita telah begitu mendalam.

AGENDA PERPADUAN/MUZAKARAH MULANYA UNTUK MENYELAMATKAN PAK LAH

Kenyataan kawan saya itu membuat saya terfikir. Bukankah agenda Muzakarah dan Perpaduang pada mulanya untuk menyelamatkan Pak Lah? Siapa Pak Lah? Siapa di belakang Pak Lah? Bukankah dibelakang Pak LAh itu adalah Khairy Jamaluddin?
Siapa KJ ni? Mengikut kawan saya ini, KJ adalah seorang yang amat rapat dengan kepimpinan Singapura terutamanya dengan pentadbiran Temasik Group.

Dan, baik Muzakarah mahupun Perpaduang, kita sering mendengar yang ianya bertujuan untuk bekerjasama dengan Pak Lah dan mempertahankan Pak Lah.

Jika itulah motivasi utamanya, maka jelaslah kepada kita bahawa agenda Muzakarah dan perpaduang adalah agenda mempertahan proksi Singapura dalam kerajaan Malaysia.

SYUUUUUUKUUUUURRRRRR PAS tidak mengorak langkah menjalin hubungan dengan UMNO kerana bukan sahaja PAS akan berakhir sebagai parti sampingan dalam Kerajaan Malaysia, PAS juga akan berakhir sebagai Parti Tunggangan Lee Kuan Yew.

PENUTUP

Kepada sesiapa yang masih meragui tindakan dan usaha bloggers serta mereka yang digelar sebagai “Erdogan”, saya minta supaya berfikirlah semula.

“Ulamak” yang kamu sokong rupanya membawa kamu menjadi hamba pada PAP dan Singapura.

Tulang Besi

149 comments:

Grand Marquis said...

TB, hang baru tahu Singapura dan lama kontrol Malaysia?

Ingat, pemberian secara percuma tanah melayu singapura kepada PAP juga adalah disebabkan kesepakatan antara LKY dan UMNO. Kita tidak tahu apa perjanjian dibelakang buntut antara Tunku Abdul Rahman yang dilaknat itu dengan LKY. Mana ada orang yang sihat akal fikirannya menyerahkan tanah dalam negara kepada seseorang hanya disebabkan sengketa politik?. Sayang, UMNO melantik Tunku yang ada sedikit kecacatan dalam pemikiran sebagai presiden UMNO. Jika lah UNNO melantik Tun Dr Ismail, atau mempertahankan Onn Jaanfar, insyaAllah Singapura masih dibawah Malaysia pada hari ini.

Hari ni UMNO cuma untuk membuat provokasi agar cina disembelih di Penang. Tujuannya apa?. Tak lain dan tak bukan supaya melayu kembali dibawah payudara Rosmah dan Penang diberi kepada DAP. Jika berjaya, UMNO akan mengizinkan satu lagi parti cauvinis cina (mungkin SAP, KAP adau LAP atau apa2 AP) ditubuhkan. Tak lain dan tak bukan supaya persengketaan terus diwujudkan dan UMNO terus berkuasa. 30 tahun lagi jika Penang sudah dilepaskan, mungkin melaka pula akan dipisahkan.

Hmm..nasib la melayu. Dijual timbang kilo oleh Ketuanan Melayu sendiri..hahaha

nasib baik saya ni jawa.

well informed pas member said...

teringat saya semasa open house hari raya ust nasa tahun ini di rumahnya.siapa yg tersengeh2 menjadi tetamu kehormat dia.

Sebatang kara said...

TB habaq:

SYUUUUUUKUUUUURRRRRR PAS tidak mengorak langkah menjalin hubungan dengan UMNO kerana bukan sahaja PAS akan berakhir sebagai parti sampingan dalam Kerajaan Malaysia, PAS juga akan berakhir sebagai Parti Tunggangan Lee Kuan Yew.


Tapi TB tak abis-abis duk main isu UG. Cubaan membangkitkan fitnah yang sedang tiduq.

Tulang Besi said...

Fitnah tu tidur bukan mati, kan? Kita bagi hidup fitnah tu lepas tu kita bagi mati la.

Kao ni memang pro UMNO

Sebatang kara said...

well informed pas member said...
teringat saya semasa open house hari raya ust nasa tahun ini di rumahnya.siapa yg tersengeh2 menjadi tetamu kehormat dia.


Janganlah jadi jumud sangat. Sebagai pemimpin PAS harus bersifat terbuka. TGNA juga sentiasa dikunjungi oleh pemimpin-pemimpin UMNO. DSAI jugak masa mula-mula lepas dulupun pi jugak beraya kat Umah Pak Lah kat Kepala Batas. Siap makan semeja lagi tu. Masa DSAI mula-mula lepas dulupun antara oghang yang mula-mula pi lawat kat umah dia pung oghang yang sama pi Beraya kat Umah terbuka Ustaz Nasa. Jangan samakan diri kita nih dengan UMNO yang sememangnya jumud dan berfikiran sempit. Kalau tidak samalah kita ngan UMNOnya, takdak beza.

Sebatang kara said...

TB habaq:

Fitnah tu tidur bukan mati, kan? Kita bagi hidup fitnah tu lepas tu kita bagi mati la.

Kao ni memang pro UMNO

Ini satu lagi fitnah berterusan dari TB. Walaupun saya belum lagi mendaftar sebagai ahli PAS, saya adalah penyokong setia/kuat PAS semenjak zaman tok nenek lagi

Tulang Besi said...


Ini satu lagi fitnah berterusan dari TB. Walaupun saya belum lagi mendaftar sebagai ahli PAS, saya adalah penyokong setia/kuat PAS semenjak zaman tok nenek lagi
.

Ohhhh kau belum ahli PAS. Lepas tu ada hati nak tuduh aku pecah belahkan PAS. Kao, ahli pun belum.
Aku ahli PAS masa kao terkencing terberak dalam lampin lagi lah, bukan nak takbur.

Ni lah lagak ayam, bertelur sebijik, riuh sekampung.

Sebatang kara said...

Saya tengok dendam kesumat TB pada TGHA, MA dan Nasa akan dibawak ke alam kubur. Walaupun pemimpin atasan macam TGNA, HM, TITM, MO, Dr. Hatta dah senyap tapi pengikut bawahan tahap ****** duk bubuh minyak nak bagi pemimpin atas berbalah. Berapa kali saya ingatkan, kalau tak puas hati sangat, tungguh mukmatar pemilihan, jatuhkan pemimpin yang anda dakwa korup. Lantik pemimpin-pemimpin yang anda rasa sesuai. Jangan duk menyalak tak tentu pasai.

TB, tahu tak. Anjing pung ada masa berhenti menyalak tahu tak.

Mintak maaf kat TB. Pandangan keras sikit.

Tulang Besi said...

Berapa kali saya ingatkan, kalau tak puas hati sangat, tungguh mukmatar pemilihan, jatuhkan pemimpin yang anda dakwa korup. Lantik pemimpin-pemimpin yang anda rasa sesuai. Jangan duk menyalak tak tentu pasai. .

Muktamar nanti aku boleh bercakap kepada Perwakilan ke? Kau cakap apa ni SK. Kau ni ahli pun bukan apasal nak sebuk2 hal dalaman PAS?

Sebatang kara said...

TB habaq:

Ohhhh kau belum ahli PAS. Lepas tu ada hati nak tuduh aku pecah belahkan PAS. Kao, ahli pun belum.
Aku ahli PAS masa kao terkencing terberak dalam lampin lagi lah, bukan nak takbur.

Ni lah lagak ayam, bertelur sebijik, riuh sekampung.


Nakhaie pung jadi ahli PAS masa TB terkencing dan terberak jugak. Tapi kat mana dia sekarang. Dr. Asri pung Ahli PAS masa TB takdak lagi kat muka bumi nih, tapi last2 adakah beliau bersama PAS. TB jangan duk takbur lah pasal keahlian TB tu.

Tulang Besi said...

TB, tahu tak. Anjing pung ada masa berhenti menyalak tahu tak.

Mintak maaf kat TB. Pandangan keras sikit.
.

Ni perangai orang Melayu. MAsaalah tak pernah nak selesai. Semua nak jaga hati punya pasal, masaalah biar membarah.

Ngaku je lah, kao tak larat dengan pendedahan yang dilakukan oleh bloggers. Kau dah sampai ke tahap tak boleh bernafas sebab segala kebobrokan kao telah didedahkan.
Tu yang sampai nak suruh orang diam. Sudahlah SK, kao tu bukan PAS pun, menyamar je jadi penyokong PAS.
Bila aku kena fitnah dgn UMNO, kao pegi tolong UMNO tu,
Pooodaaahhh

Sebatang kara said...

TB habaq:

Muktamar nanti aku boleh bercakap kepada Perwakilan ke? Kau cakap apa ni SK. Kau ni ahli pun bukan apasal nak sebuk2 hal dalaman PAS?

Mintaklah jadi perwakilan kat muktamar nanti. Mintak berucap. Lepas tuh gunakan kuasa anda untuk mengundi pemimpin nanti. Calonkan pemimpin yang TB rasa sesuai. PAS bukan cam UMNO yang mengamalkan sistem kuota nak pilih pemimpin. Lepas TB kempenlah kat semua perwakilan(kempen pun kena ada adab islam lah). Macam tuh baru betui. Tengok sejarah PAS sudah berapa ramai pemimpin PAS yang dijatuhkan melalui muktamar pemilihan ini.

Tulang Besi said...

Nakhaie pung jadi ahli PAS masa TB terkencing dan terberak jugak. Tapi kat mana dia sekarang. Dr. Asri pung Ahli PAS masa TB takdak lagi kat muka bumi nih, tapi last2 adakah beliau bersama PAS. TB jangan duk takbur lah pasal keahlian TB tu..

Iye, sebab mereka semua ada kaitan dengan UMNO sebab tu mereka masuk UMNO. Nakhaie, bini dia kerja Pusat Islam. Asri yang bawa PAS masuk BN.

Aku pulak tak nak PAS sekali dengan UMNO. Bapak aku perwakilan menetang usul bawa PAS masuk kerajaan campuran 1972 di Dewan Bahasa Pustaka.

So, apasal kao kaitkan aku dgn diorang tu? Kao ahli PAS pun belum. Tak malu ke?

zargus2702 said...

-dulu, kini dan selamanye umno ditunggangi oleh kuasa luar..

-dulu jd proksi british, skang jd proksi singapura plak..

-parti nie yg diharapkan utk membela org melayu?..nie kot yg wat geng2 perpaduang meleleh air liur ngan umno..

Tulang Besi said...

Mintaklah jadi perwakilan kat muktamar nanti. Mintak berucap. Lepas tuh gunakan kuasa anda untuk mengundi pemimpin nanti. Calonkan pemimpin yang TB rasa sesuai. PAS bukan cam UMNO yang mengamalkan sistem kuota nak pilih pemimpin. Lepas TB kempenlah kat semua perwakilan(kempen pun kena ada adab islam lah). Macam tuh baru betui. Tengok sejarah PAS sudah berapa ramai pemimpin PAS yang dijatuhkan melalui muktamar pemilihan ini..

Deeiiii apa punya ngarut la kao ni. Perwakilan mana boleh mintak. Perwakilan mesti dipilih.
Apsaal lak nak suruh pegi Muktamar ni. Sejak bila pulak nak tegur mesti pegi Muktamar, Ni agama mana kao ikut ni?

Sebatang kara said...

TB habaq lagi;

Tu yang sampai nak suruh orang diam. Sudahlah SK, kao tu bukan PAS pun, menyamar je jadi penyokong PAS.
Bila aku kena fitnah dgn UMNO, kao pegi tolong UMNO tu,
Pooodaaahhh


Cuba TB cek balik artikel lama-lama. Dulu TB duk kena ganyang dengan GM pun saya banyak support bab DEB. Kita mesti berpegang pada kebenaran TB. Bab judi pun saya sokong TB 100%. Dan sekali lagi, pengomen-pengomen dalam nih, saya tak tahu sapa ahli PAS ke, ahli UMNO ke cybertrooper ke. Banyak pakai anon jugak.

Anonymous said...

kebodohan org2 melayu pR..haha,nak tergelak aku baca kebodohan anda semua ni..buktinya mane??ape yg anda cakap tu mana buktinya yang menunjukkan umno tu pAp yg punye?

BOdoh..
skang kalian semua lebih takutkan umno dari dAppiG..sedarlah bahlul2 sekalian,daP tu adalah serpihan pAp dlu yg nak hancurkan malaysia ni..
tunku dulu buang singapura dari msia dulu sebab lKy tu dah hampir2 nak sebarkan pengaruh komunis tu di msia ni..

wei bahlul,kalau tunku tak buat gitu,alamatnya sekarang msia akan jadi macam singapura laa nanti..haha,bodoh,org tak reti bersyukur.kalau kamu semua tak hargai apa yang tunku buat untuk merdekakan tanah melayu yang korang duduk sekarang ni,korang boleh berambus..dasar org islam yang tak bersyukur..
hahaha,tak sangka otak org2 pR ni sebodoh ini..

Sebatang kara said...

Deeiiii apa punya ngarut la kao ni. Perwakilan mana boleh mintak. Perwakilan mesti dipilih.
Apsaal lak nak suruh pegi Muktamar ni. Sejak bila pulak nak tegur mesti pegi Muktamar, Ni agama mana kao ikut ni?


Ye la saya mintak TB kempenlah untuk dipilih. Itupun tak faham kee.

Takdak agama mana yang ajaq. Tapi dalam jemaah Islam mestilah ada adab. Jangan biarkan perasaan dendam kesumat menguasai diri. Pi muktamar nanti hentam cukup-cukup dengan penuh adab sopan. Lepas tuh abis kat situ, jangan duk simpan dalam hati. Islam tak ajaq duk perap dendam dalam hati.

Sebatang kara said...

TB habaq lagi:

Iye, sebab mereka semua ada kaitan dengan UMNO sebab tu mereka masuk UMNO. Nakhaie, bini dia kerja Pusat Islam. Asri yang bawa PAS masuk BN.


Sebelum Nakhaie masuk UMNO pung, pangkat beliau dah SUA (betulkan kalau silap). Beliau adalah oghang paling kuat menghentam dan mengkapiaqkan UMNO. Dr. Asri jugak diagung-agungkan dulu sehingga dulu ramai berpendapat bila Dr. Asri takdak dalam PAS, apalah nak jadik dengan PAS. DSAI sendiri pung masa dalam ABIM jadi hero dalam mengentam kerajaan dan UBN. Last sekali masuk dalam dakapan UMNO gak.

Yang ni pun TB habaq gak:

Aku pulak tak nak PAS sekali dengan UMNO. Bapak aku perwakilan menetang usul bawa PAS masuk kerajaan campuran 1972 di Dewan Bahasa Pustaka.


Ingat Bapak TB jer menentang usul tu masa tu. Atuk saya pung siap boikot mengundi tahu tak.

Tulang Besi said...



Takdak agama mana yang ajaq. Tapi dalam jemaah Islam mestilah ada adab. Jangan biarkan perasaan dendam kesumat menguasai diri. Pi muktamar nanti hentam cukup-cukup dengan penuh adab sopan. Lepas tuh abis kat situ, jangan duk simpan dalam hati. Islam tak ajaq duk perap dendam dalam hati.
.

Adab sapa hang cakap ni? Yang pi jumpa UMNO dalam gelap tu beradab sangat ke? Apasal yang tu hang tak kondem. Tu LAAAGIIIIII tak beradab.
Nampak sangat kau ni double standard.

Sebatang kara said...

TB habaq:

Adab sapa hang cakap ni? Yang pi jumpa UMNO dalam gelap tu beradab sangat ke? Apasal yang tu hang tak kondem. Tu LAAAGIIIIII tak beradab.
Nampak sangat kau ni double standard.


TB jugak yang habaq, Jawatankuasa Syura Ulama yang bagi kebenaran pi jumpa Pak Lah. Bukankah Jawatankuasa syura adalah majlis tertinggi dalam PAS dalam menentukan keputusan. Lagipun mereka pergi atas dasar jemputan dan mereka telah menolak tawaran oleh Pak Lah. Dan saya tidak nafikan sesungguhnya mereka telah tertipu akibat ajakan Pak Lah tersebut. Ini semua telah dijelaskan sendiri oleh Ustaz Nasa masa ceramah beliau kat Bachok.

Skang pung top2 official dalam PAS pung dah tutup buku pasai perbincangan tersebut. Takdak dah nak bercakap cam TB cakap skang nih.

tamingsari said...

RM.300J boleh beli Umno. Kalau setakat cakap burung kakak tua pun boleh cakap. Pasal banyak cakap Singapura kena tendang keluar Malaysia. Anwar pun boleh cakap 16hb Sept.tukar kerajaan. Orang2 bodoh semua percaya. Ada yg booking nak jadi menteri itu dan ini.

Takut? Singapura seram pun tidak kt PAS. DAP tu sape? Kau lupe ke? DAP tu proksi Singapura lah. Baru proksi dia acah PAS tak berani nak tulis 'negara islam' dalam manifesto PRU 12. Kau ada tengok pemimpin Umno berpelukan dgn pemimpin tertinggi DAP? Umno tak buat sebab Umno tau DAP tu PAP Singapura. Tapi aku tengok samapi nak cium mulut pemimpin PAS dgn DAP.

KJ menang kerusi K.Pemuda sebab dia pandai berpolitik. Bukan pasal Singapura.

Nasihat aku pada Sdr.Tangan Besi jangan selalu makan malam dgn professor Singapura tu, nanti dia beli kau masuk DAP. Nak tau jugak, siapa belanje siape makan malam tu?

Senang ke nak beli Umno. Kalau tak disebabkan cerai isteri atomatik talak tiga dah ada AP dan ADUN Pas jadi calon bebas.

Cakap sapepun boleh cakap!

Anoinimuz said...

sebatang karut.hentikanlah mengarut.

Tulang Besi said...

TB jugak yang habaq, Jawatankuasa Syura Ulama yang bagi kebenaran pi jumpa Pak Lah. Bukankah Jawatankuasa syura adalah majlis tertinggi dalam PAS dalam menentukan keputusan. .

Bila pulak aku cakap? Itu USTAZ NASA yang cakap. Dan sampai sekarang minit pun takda bagi mesyuarat tu sebagai bukti ada keputusan.
Kao ni senang2 je fitnah aku. Memang lah kao ni sebenarnya UMNO. Ahli pun tak jadi lagi.

Tulang Besi said...

Lagipun mereka pergi atas dasar jemputan dan mereka telah menolak tawaran oleh Pak Lah. Dan saya tidak nafikan sesungguhnya mereka telah tertipu akibat ajakan Pak Lah tersebut. Ini semua telah dijelaskan sendiri oleh Ustaz Nasa masa ceramah beliau kat Bachok.

Skang pung top2 official dalam PAS pung dah tutup buku pasai perbincangan tersebut. Takdak dah nak bercakap cam TB cakap skang nih.
.
Piiii dah jemputan. Waaahhh nampaknya kao lebih tau dari kitorang ni. Ada benda kao tahu lebih ni. Hahahahaha kantoi lagi kao ni SK.

ANTI BABI said...

Takut? Singapura seram pun tidak kt PAS. DAP tu sape? Kau lupe ke? DAP tu proksi Singapura lah. Baru proksi dia acah PAS tak berani nak tulis 'negara islam' dalam manifesto PRU 12. .

Errrr PRU 12 DAP tak bersama dengan PAS dalam satu koalisi maaaaa. Apa benda kao ngarut ni?

Anonymous said...

TB, ko ni memang perosak jemaah pas la.dok bangga ngn no ahli, bapak ko la, tp merosakkan..ko ni tali barut umno agaknya

Anonymous said...

sekarang ni ramai dah boleh baca cr ko..kuat menyalak dlm blog je..mcm anjing menyalak bukit..

Anonymous said...

alahai..
1.dulu dalam entry yang lepas!hang bukan main dok puji Guan Engg!!pada hang guan eng la yang paling baik!
2.Guan eng a.k.a DAp sama jenih dengan PAP la!!Awatt la hang ni TB oii!!
3.Samalah jugak TB oii!bila hang dok puji Dap!dok kena cucuk idung dengan guan eng!
4.Dok tenguk pendirian hang lebih teghukk dari umno dalam kes nii!!nampak gaya kalau puak hang dapat perintah malaysia ni!bukan saja singapura dan penang dapat kat oghang cina!Perak,selangok!melaka akan dapat kat puak kapiaq ni!
5.Umno pun kena juai !!!puak hang nanti akan kena juiii kilo dengan PAP a.k.a Dap nii!dua tiga kupanggggg jee!!entah-entah lima duittt jee!

Tulang Besi said...

Sejak bila pula DAP ni sama dengan PAP?

Buleh kao terang?

Ali Zaidan said...

Tulang Besi said...

Fitnah tu tidur bukan mati, kan? Kita bagi hidup fitnah tu lepas tu kita bagi mati la.

Haha.. jadi jelaslah kau ni manusia celaka. Nabi kata "Fitnah itu tidur, celakalah mereka yg mengejutkannya"

Apa cerita? Seronok dicelakakan oleh Nabi?????

Ali Zaidan said...

Gila mengarut teori ni. PAS nak buat UG antara PR dan BN semasa di bawah Pak Lah. Menantu Pak Lah nama Khairy. Khairy baik dgn Temasik Holdings. temasik Groups pulak kompeni Singapore. Oleh itu UG idea Singapura.

Inilah teori paling bodoh yg pernah aku dengar. Sama taraf dengan teori bhw Anwar jumpa Wolfowitz, berkhidmat di satu U yg mana Wolfowitz pun kerja kat situ. Wolfowitz buat plan serang Iraq. Maka Anwar yg bg idea kpd Wolfowitz untuk serang Iraq.

Bodoh tanpa batasan!!!

Oh lupa. TB kan jenis suka bangkitkan fitnah yg sedang tidur. Nak bunuh katanya, tapi rupanya dia sendiri yg tolong sihatkan fitnah itu.

No wonder Nabi kata celaka kpd mereka2 yg bangunkan fitnah!!

Tulang Besi said...

Haha.. jadi jelaslah kau ni manusia celaka. Nabi kata "Fitnah itu tidur, celakalah mereka yg mengejutkannya"

Apa cerita? Seronok dicelakakan oleh Nabi?????
.

Fitnah tu maksudnya apa?

Tulang Besi said...

Gila mengarut teori ni. PAS nak buat UG antara PR dan BN semasa di bawah Pak Lah. Menantu Pak Lah nama Khairy. Khairy baik dgn Temasik Holdings. temasik Groups pulak kompeni Singapore. Oleh itu UG idea Singapura.

Inilah teori paling bodoh yg pernah aku dengar. Sama taraf dengan teori bhw Anwar jumpa Wolfowitz, berkhidmat di satu U yg mana Wolfowitz pun kerja kat situ. Wolfowitz buat plan serang Iraq. Maka Anwar yg bg idea kpd Wolfowitz untuk serang Iraq.

Bodoh tanpa batasan!!!
.

Bodoh apasal? Kau kata Lee Kuan Yew kata dia boleh beli UMNO tu saja-saja je ke? Kau tak nafi pun Lee Kuan Yew punya statement.

Sebenarnya puak2 UG dah kepanasan sebab rahsia dah keluar. Nasa dah cerita semua sekali pasal usaha nak bawa PAS pada UMNO.

Jawab yang tu dulu sebelum tuduh aku fitnah.

Tulang Besi said...

MAna ada benda saya tulis dalam blog ni fitnah?

Ni kita hidupkan kebenaran yang telah tidur.

Anonymous said...

UMNO so cheaplah..sing dolar 300 million boleh bili all the UMNo retards..Oo..could this be d reason why the farksis in PAS wanna bersutubuh with UMNo?..bcos of $$$?

Anonymous said...

Ikan Yu tu got macam macm fobia..si mafiaso tu scared of china,islam,so this western cina ape became no1 supporter of axis of fallen powers(usa,isreal)

Anonymous said...

But Pak Zzztop wasnt the only one who was courting PAS..Nachibai till this very day raba rabaing bontot para kopiah wallah yg suka berbuih buih hadith(but bila tengok mama indon cun,otomatik kote keraih..lol!!)

Anonymous said...

UMNo thinks they can break up Pakatn by luring PAS into thier camp..they succeded in delaying Sept 16(via TGHH)..but lot's of diabolical plans have backfired,n has hit them back!!Now,its a lose lose situation for both the farksis,n UBN..too much of UBN's dirt is known all over the world..and Pakatan dont mind waiting,taking a backseat(to regroup,repostion themselves before lauching counter offensives)

Ali Zaidan said...

Itu masalah LKY dengan UMNO. Apa kaitan dengan UG. Ada bukti LKY bayar USD 300j utk bina plan UG? Bodoh betolla.

Aku ulang:

Gila mengarut teori ni. PAS nak buat UG antara PR dan BN semasa di bawah Pak Lah. Menantu Pak Lah nama Khairy. Khairy baik dgn Temasik Holdings. temasik Groups pulak kompeni Singapore. Oleh itu UG idea Singapura.

Inilah teori paling bodoh yg pernah aku dengar. Sama taraf dengan teori bhw Anwar jumpa Wolfowitz, berkhidmat di satu U yg mana Wolfowitz pun kerja kat situ. Wolfowitz buat plan serang Iraq. Maka Anwar yg bg idea kpd Wolfowitz untuk serang Iraq.

Bodoh tanpa batasan!!!.

Ali Zaidan said...

Eh mana ada kau hidupkan fitnah konon... Wei, terang2 kau tulis:

Kita bagi hidup fitnah tu lepas tu kita bagi mati la.

Kau jangan nak bohong la TB, aku ada printscreen dia. Karut nak mampus kau ni. Nabi larang, siap kata celaka lagi sapa yg bangunkan fitnah, kau pulak boleh suka2 nak bangunkan..

Pooodah!!!

Sebatang kara said...

TB :

Kita bagi hidup fitnah tu lepas tu kita bagi mati la.

Tambah sikit:

Hawaq la ****** TB nih. Dah dia sedang tiduq pi bagi mati terus lah. Nak pi kejut buat apa. Bagi masalah jeer. Bukang boleh jaming pun boleh bagi mati masa sedaq. itu pun TB takleh nak pikiaq.

Tulang Besi said...

Kita bagi hidup fitnah tu lepas tu kita bagi mati la..

Sebab maksud fitnah kat sini lain dari maksud fitnah dalam hadeeth NAbi tu.

Ada faham. Soalan aku kat atas tu kau tak jawab lagi.

Utk pengetahuan kau, walaupun kau ni ngaku penyokong ulamak, maksud fitnah ni MACAM2.

Dalam Quran, ada lebih dari 10 maksud.

Kao pun tak tau apa maksud fitnah dalam hadeeth tu, betul tak?

Tulang Besi said...

Hawaq la ****** TB nih. Dah dia sedang tiduq pi bagi mati terus lah. Nak pi kejut buat apa. Bagi masalah jeer. Bukang boleh jaming pun boleh bagi mati masa sedaq. itu pun TB takleh nak pikiaq..

Apa maksud fitnah dlaam hadeeth Nabi tu?

Tulang Besi said...

Bukan Allah SWT suruh kita memerangai fitnah sehingga habis?

[حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ]
(...until there is no more Fitnah)

Sebatang kara said...

Jawab yang tu dulu TB. Hawaq takpi matikan masa di tengah tiduq. Hawaq nak pi gerak dulu baru nak matikan.

Anonymous said...

dahlah.. mangkuk.hentikan isu UG ni.kau yg lebih2 nak popularkan diri sendiri.kononnya nak popular macam aduka taruna.dahlah...hentikanlah kau menulis.jangan tunjuk hang ni bodoh kat oranglain...

Tulang Besi said...

Jawab yang tu dulu TB. Hawaq takpi matikan masa di tengah tiduq. Hawaq nak pi gerak dulu baru nak matikan..
Sebab Al Quran kata perang sehingga tiada lagi fitnah.

Sebatang kara said...

Bukan Allah SWT suruh kita memerangai fitnah sehingga habis?

Menjauhi fitnah itu lagi dituntut.

Sebatang kara said...

Saya tanya tadi, hawaq nak pi gerak fitnah tu dulu lepas tu baru nak matikan, kenapa tak matikan ia masa tiduq. Yang tu pung TB payah ke nak jawab.

Tulang Besi said...

Saya tanya tadi, hawaq nak pi gerak fitnah tu dulu lepas tu baru nak matikan, kenapa tak matikan ia masa tiduq. Yang tu pung TB payah ke nak jawab..

Hang jawab soalan aku dulu, benda aku gerak tu betul fitnah ke tidak?

Tulang Besi said...

Soalan aku hang tak jawab lagi, apa maksud fitnah dalam hadeeth tu?

jawab ni dulu, wahai sebatang kara.

Sebatang kara said...

Tulang Besi said...
Fitnah tu tidur bukan mati, kan? Kita bagi hidup fitnah tu lepas tu kita bagi mati la.

Kao ni memang pro UMNO

February 25, 2010 11:05 AM


TB sendiri sudah jawab soalan TB tuh. Skang jawab saya pulak sekali lagi. Hawaq nak kena gerak fitnah tu dulu baru nak matikan. Kenapa tak matikan dia masa tiduq.

Tulang Besi said...



TB sendiri sudah jawab soalan TB tuh. Skang jawab saya pulak sekali lagi. Hawaq nak kena gerak fitnah tu dulu baru nak matikan. Kenapa tak matikan dia masa tiduq.
.

Sebab dalam Quran kata perangi fitnah sehingga akhirnya?

Inilah dia pengikut ulamak? Maksud fitnah pun tak tahu.

Fitnah aku ckap ni lain dari fitnah dlm hadeeth tu.

Ada faham?

Sebatang kara said...

Itu tak menjawab soalan saya lagi tuh. Saya ulangi:

Hawaq nak kena gerak fitnah tu dulu baru nak matikan. Kenapa tak matikan dia masa tiduq..

Sebatang kara said...

Kalau TB nak suruh saya hurai hadis ke, al-quran ke, terus-terang saya cakap, saya bukannya orang berkelayakan sama jugak macam TB.

Tulang Besi said...


Hawaq nak kena gerak fitnah tu dulu baru nak matikan. Kenapa tak matikan dia masa tiduq..
.

Sebab kita nak perangi fitnah sehingga habisnya.


[حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ]

Sebatang kara said...

Sebab kita nak perangi fitnah sehingga habisnya.


Oooo. Macam tu. Kalau kita matikan ia masa tiduq takleh.

Sebatang kara said...

Kang lebih senang kalau matikan ia masa tiduq. Takdaklah ambik risiko sangat.

Tulang Besi said...

Fitnah itu dibangkitkan apabila Khalid Samad digantung 6 bulan dengan cara zalim

Sebatang kara said...

Tulang Besi said...
Fitnah itu dibangkitkan apabila Khalid Samad digantung 6 bulan dengan cara zalim


Itu TB yang kata. Oghang lain dalam PAS pung rileks jerrr.

Tulang Besi said...



Itu TB yang kata. Oghang lain dalam PAS pung rileks jerrr.
.

MAna kao tahu, kao ahli pun tak

Sebatang kara said...

Sebab tu saya cakap dulu. Tunggu pemilihan akan datang. TB calonkan YBKS jadi Presiden. TB pulak mintak YBKS calonkan TB jadi TP. Lepas tu calonkan beberapa lagi kuncu-kuncu TB jadikan NP. Kuncu2 yang lain pulak calonkan jadi Ketua-ketua dewan. Kuncu2 yang rendah lagi calonkan jadi AJKPP. Masa pemilihan nanti, kempen kuat-kuat untuk perangi yang TB dakwa pro-UG. Lepas berkuasa nanti, counting ngan YBKS untuk lantik TB jadi PJ PAS Selangor.

Sebatang kara said...

TB habaq:

MAna kao tahu, kao ahli pun tak.

TB pung tahu ke kerat-kerat yang bangkang benda nih.

Itu lah dulu saya sudah agak dari awal, TB nih peyokong kuat YBKS. Ingat TB, taksub pada pemimpin, suatu hari nanti pemimpin akan mati jugak. Berpeganglah dengan tali perjuangan kita yang sebenar iaitu untuk menegakkan Agama Islam.

Anonymous said...

alahai..
sebatang kara..
1.Tak baik guna perkataan hawaq!!macam loklaq juga!!
2.Guna awattt!ganti hawaq!!
3.Buat malu puak master nanti!!
4.Faham!!!!

Sebatang kara said...

Insya Allah saya akan cuba daftarkan jadi ahli sebelum PRU13.

Sebatang kara said...

alahai..
sebatang kara..
1.Tak baik guna perkataan hawaq!!macam loklaq juga!!
2.Guna awattt!ganti hawaq!!


Baiklah Encik Anon. Maklumlah oghang Penang celup.

Anonymous said...

alahai..
1.awattt!digunakan untuk bertanya!
2.Hawaq!maki!!
3.Jauh beza antara awatt dengan hawaq!!
3.Bagi anti babi jee!guna perkataan kesat!makian!
4.Dia ngaji taraf tadika!!sebab tu makian dan kata-kata kesat dah jadi daghah daging dia!!dah jadi macam habit!!susah nak buang!!walaupun ada janggutt dan serban!!
5.Hang!sebatang kagha!naif betuii!!lughuss benduii betuiii!!hang pastikan Pas atau TB janji dulu!kalau Pas benaq-benaq nak tegakkan undang-undang Islam nanti!baghu la hang jadi ahli Pas!
7.kalau tidak!!hang akan jadi puak pas sejati!pejuang islam!depa ni dok lap ayaq mata!
8.Depa sedihhh!! puak pemimpin Pas dah tanam proposal/draff hudud dan undang-undang/perlembagaan sebuah negara islam!tak daq nesan!!macam kuboq kat Mekah!!
9.Hang tenguk Tb!dah tanya dia tentang perkara tersebut!dia menongkoii jee!sebab dia lani kena cucuk idunng dengan guan eng a.k.a Dap!!
10.atau alasan dia mudah!!umno tak bagi buatt!!kena jentik telinga pun takut!!kata pejuang islam!!
11.Yang paling lucu!kalpal singh jerkah sikit bab undang-undang islam!!dia laghii tak cukup tanahhh!!
11.dan last sekali TB ni kena cucuk idung dengabn guan eng pulak!!

Sebatang kara said...

alahai..
1.awattt!digunakan untuk bertanya!
2.Hawaq!maki!!
3.Jauh beza antara awatt dengan hawaq!!


OOooo.. macam tuh. Tak tahulah pulak saya.

Saudara anon. Saya yakin hanya PAS lah yang betui-betui komited nak wujudkan daulah islammiyah kat Malaysia nih. Yang lain tuh takdak aaiihhh. Cuma PAS agak ilang fokus baru-baru ini akibat fitnah yang berkeliaran. Namun saya akan cuba mendaftarkan menjadi ahli PAS sebelum PRU13 nih agar lebih sumbangan dapat diberikan kepada PAS. Insya Allah BN akan berkuboq tinggal batu nesan kat KLCC selepas PRU13.

Anonymous said...

alahai..
1.ikut suka hangla sebatang kagha oii!!
2.Cuma nantu!hang tak yah ikutt perangai TB!berlainan ideologi!saggup dok kapiaq-mengapiaq!dok kata oghang lain munafik dll!
3.Cuma bila hang masuk mana-mana pas nanti!hang susah sikitt!susah nak kritikk!!susah nak teguq!mana-mana pemimpin pas yang gelong!!
4.nanti depa akan kata hang macam-macam!jahil!sekular!makan duit umno!tak dapat projek!!
5.Hang pun dah besaq panjang!bila nak nikah!dapat anak!ada keluaga!bila hang lalui semua tu!
6.hang akan tau!!langit tak selalu cerah!persepsi kadang-kadang tak boleh jadi fakta!teori tak boleh jadi praktikal!!dah hang akan tahu!sepakterajang alam politik!!
7.dahhhh!pi maghribb!!

Tulang Besi said...

Itu lah dulu saya sudah agak dari awal, TB nih peyokong kuat YBKS. Ingat TB, taksub pada pemimpin, suatu hari nanti pemimpin akan mati jugak. Berpeganglah dengan tali perjuangan kita yang sebenar iaitu untuk menegakkan Agama Islam..

kao ckp pasal perjuagnan PAS kao ahli pun tidak.

Masa Khalid kena ISA dulu kao tu masih kencing berak dalam lampin lagi.

Hahahahaha kau tak tau sejarah aku dgn YBKS. sapa yang tau akan kata kau ni menipu.

Anonymous said...

Dah lah tu! TB ni nak orang PAS kenal dia sebagai jaguan Islam. Dia ada hajat nak jawatan tinggi dalam PAS. Sampai masa nanti dia tandinglah dan harap2 menang. TU saja niat dia yg buat sibuk meroyan dgn tajuk2 basi. Melalui blog ni dia dapat perhatian tapi sokokngan untuk jawatan tinggi minta maaf banyak2. PAS tak mau orang silap mata pegang jawatan tinggi.

Ramai lagi yg berkaliber dari dia.
Sorilah bro.

Anonymous said...

alahai...

Sejak bila pula DAP ni sama dengan PAP?

Buleh kao terang?-tb.

1.hang ghaji sejarah ka duluu!!
2.macam sakit ghout la jugak!
3.anak pantang!tak makan seafood!!
4.last sekali dapat gout juga!!penyakit keturunan!!
5.ish!ish!ish! siannn kat hang!!kena cucuk idung dengan guan eng memanjang!!!

Anonymous said...

alahai..
1.Puak PAP tu cerdik jugak!!tak bela babi!!pengotoq negara!!
2.Yang paling ganas anak dia!DAP!bela babi!tapi tak bela dikawasan depa/puak kapiaq!pi bela kat kawasan melayu dan islam!!
3.Pi juai kat PAP la!!makan sama-sama!
4.Yang bodoooo!sapa!yang macam hangla!!tb oiii!!

Ali Zaidan said...

Haha... abih, fitnah kau ni fitnah yang mana? Fitnah apa yang kau nak katakan masa kau post tu? Masa Sebatang Kara sebut jangan bangkitkan fitnah, maksud 'fitnah' yg dia sebut tu dh diketahui umum; tuduhan dusta.

Yang kau pergi merepek kepada makna fitnah yg lain tu kenapa? Aku pun tau, ada kalimah fitnah yg membawa maksud 'cubaan'. Tapi fitnah yg dimaksudkan Sebatang kara ni macam tu ke?

Kemudian kau respon dgn mengatakan fitnah ni kita kena bangunkan. Dah tentu maksud fitnah yg kau sebut tu sama dgn yg sebatrang kara sebut. Melainkan kau ni bodoh tolol tak paham hujah orang.

Nabi sebut jangan bangkitkan. Tapi kau suruh bangkit. Ya, fitnah kita kena perangi. Itu yg diperangi tu fitnah yg tidur ke atau fitnah yg kau sihatkan? Ni yg aku tgh buat, perangi fitnah yg kau tengah gemukkan!!

Paling penting, teori bodoh kau ni amat sesuai utk mereka yg kurang akal. PAS nak buat UG antara PR dan BN semasa di bawah Pak Lah. Menantu Pak Lah nama Khairy. Khairy baik dgn Temasik Groups. temasik Groups pulak kompeni Singapore. Oleh itu UG idea Singapura.

Patutla orang macam kau ni tak dilantik jadi CEO pun. Otak lebih kurang pencacai umno..

Anonymous said...

salam

aku setuju apa yang diperkatakan oleh Ali Zaidan......

Tulang Besi said...

Kahkahkah Ali Zaidan. Aku cabar kau tunjukkan kat mana yang aku tulis ni fitnah (atau dusta)?

Stkt ni kao hanya pandai membebel dan merepek, tapi satu hapah pun bukti kau tak bagi.

Boleh tak kao tunjuk?

Bukan geng korang ke yang kata Aziz Bari tu agen UMNO

Ali Zaidan said...

Salah satu:

http://ali-zaidan.blogspot.com/2010/02/yb-khalid-samad-buktikan-pro-reform.html

Anonymous said...

Member lama on February 25, 2010 said:
TB, baliklah ke pangkal jalan…hang tu aku kenai budak baik dan sopan, pandai hormat oghang,..la ni hang jadi barua UMNO pasai apa? hang kemaruk nak hentam ulamak ni pasai apa? sapa upah hang? Aku tau hang mesti baca blog ni.

kalau hang tak mahu kembali ke pangkal jalan, tak palah, nak buat macam mana. tapi aku ingat, orang PAS seluruh Malaysia, kecuali puak yang peralatkan hang, akan menolak hang. Tapi aku rasa ada geng endorgan yang tak mahu associate dengan hang, kalau boleh jauh2 dari hang…hang tak caya? nanti hang tengoklah.

kalau nak baik dengan hang, memang depa saja carai nahas…depa tu pimpinan, belajak lebih tinggi pada hang, depa tu lebih lama dalam PAS dari hang…depa masuk PAS masa hang masih pakai lampin dan hisap susu botoi dan punting. , Apa hang tau tentang sejarah perjuangan PAS? pahit manis dan asam garam dalam perjuangan, apa hang tau? hang baru masuk PAS, itu pun sebab ikut usrah PAs di USA dulu kan? Hang ingat depa tak gheti ka? Hang ingat depa macam hang ka?

Lama2 hang tinggal sorang….aku ingat Khalid Samad pun akan perlahan2 lari dari hang. hang ni dah jadi liability pada Khalid Samad. Kata pepatah Melayu, jadi biawak hidup pada kumpulan endorgan…akhirnya hang jadi kera sumbang, pas tu hang tak dak tempat dalam PAS, hang akan pi masuk PKR. Eloklah lagu tu.

Aku dok baca tulisan hang sana sini, memang hang tak pernah serang DSAI dan pimpinan MT PKR. tapi dengan PAS, hang hantam buta semua. Presiden PAS, pimpinan kanan, ulamak..habeh hang ludah dan hina. Macam hang hantam buta UMNO.

Aku harap moderator ni boleh publish tulisan aku supaya boleh baca.

http://tulangbesi.wordpress.com/2010/02/24/mengapa-tb-marah-pada-mustafa-ali/#comment-10

Anonymous said...

alahai..
1.setuju dengan anoy 8.53!
2.Nasib TB akan jadi macam sapa!hangpa teka!!
3.Macam kickdefella dengan hussam la!!
4.Kickdefella dah bawak diriiii!!husammm "playsafe" la!!

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

Blogger Tulang Besi said...

Bukan Allah SWT suruh kita memerangai fitnah sehingga habis?

[حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ]
(...until there is no more Fitnah)

February 25, 2010 5:55 PM


Allah suruh kita perangi fitnah, tapi adakah "fitnah' Tulang besi tu, sama mcm fitnah yang Allah Taala maksudkan?

Al baqarah [193]
Dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah, dan (sehingga) menjadilah ugama itu semata-mata kerana Allah. Kemudian jika mereka berhenti maka tidaklah ada permusuhan lagi melainkan terhadap orang-orang yang zalim.

Tulang ni suka ambil ayat sekerat2 pastu tafsir ikut dan saja. Cuba tgk apa tafsir sebenar fitnah dalam ayat ni:

Allah then commanded fighting the disbelievers when He said:

[حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ]

(...until there is no more Fitnah) meaning, Shirk. This is the opinion of Ibn `Abbas, Abu Al-`Aliyah, Mujahid, Al-Hasan, Qatadah, Ar-Rabi`, Muqatil bin Hayyan, As-Suddi and Zayd bin Aslam.

Maksud fitnah di sini adalah syirik. Ada nampak Tulang lawan syirik ke tak kat sini?Takde pun.

Kes yg tulang besi buat adalah sama mcm beberapa org tabi'en pi jumpa Ibn Umar apabila terjadi kes Abdullah Ibn Zubayr, jadi mrk tafsir "fitnah" tu sama mcm Tulang besi.

And fight them until there is no more Fitnah) Al-Bukhari recorded that Nafi` said that two men came to Ibn `Umar during the conflict of Ibn Az-Zubayr and said to him, "The people have fallen into shortcomings and you are the son of `Umar and the Prophet's Companion. Hence, what prevents you from going out'' He said, "What prevents me is that Allah has for bidden shedding the blood of my (Muslim) brother.'' They said, "Did not Allah say:

[وَقَـتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ]

(And fight them until there is no more Fitnah (disbelief and worshipping of others along with Allah))'' He said, "We did fight until there was no more Fitnah and the religion became for Allah Alone. You want to fight until there is Fitnah and the religion becomes for other than Allah!''

Ibn Umar kata, aku perang sampai takda lagi fitnah dan agama menjadi milik ALlah sahaja, tapi korang ni berperang sampai ada fitnah dan agama pulak jadi milik selain dr Allah.

Itu yg si Tulang besi buat kat sini. Buat tambah fitnah saja.

Rujukan: Tafsir Ibn kathir:

http://www.tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=5035

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

Sifat Tulang besi ni diceritakan dalam blog ini:

http://blog.re.or.id/sifat-sifat-khawarij.htm

5. Sedikitnya Pengetahuan Mereka Tentang Fiqih

Sesungguhnya kesalahan Khawarij yang sangat besar adalah kelemahan mereka dalam penguasaan fiqih terhadap Kitab Allah dan Sunnah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Yang kami maksudkan adalah buruknya pemahaman mereka, sedikitnya tadabbur dan merasa terikat dengan golongan mereka, serta tidak menempatkan nash-nash dalam tempat yang benar.

Dalam masalah ini Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah menerangkan kepada kita dalam sabdanya :

Artinya : …. Mereka membaca Al-Qur’an, tidak melebihi kerongkongannya


Yang menarik dlm artikel ni:

Oleh karena itu Imam Bukhari berkata : Adalah Ibnu Umar menganggap mereka sebagai Syiraaru Khaliqah . Dan dikatakan bahwa mereka mendapati ayat-ayat yang diturunkan tentang orang-orang kafir, lalu mereka kenakan untuk orang-orang beriman . . Ketika Sa’id bin Jubair mendengar pendapat Ibnu Umar itu, ia sangat gembira dengannya dan berkata : Sebagian pendapat Haruriyyah yang diikuti orang-orang yang menyerupakan Allah dengan mahluq adalah firman Allah Yang Maha Tinggi :

Artinya : Barangsiapa yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir .

Dan mereka baca bersama ayat di atas :

Artinya : Kemudian orang-orang yang kafir terhadap Rabb-Nya mempersekutukan .

Jika melihat seorang Imam menghukumi dengan tidak benar, mereka akan berkata : Ia telah kafir, dan barangsiapa yang kafir berarti menentang Rabb-Nya dan telah mempersekutukan-Nya, dengan demikian dia telah musyrik . Oleh karena itu mereka melawan dan memeranginya. Tidaklah hal ini terjadi, melainkan karena mereka menta’wil ayat ini … .


Apabila ada satu ayat Quran, dia gunakan ayat yg patutnya ditujukan kpd org kafir, dia tujukan kepada UMNO, geng2 Haji Hadi dalam PAS dan sesiapa saja yg tak bersetuju dgn si Tulang.

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

Sifat Tulang besi, keras terhadap sesama Islam tapi lembut dgn Ronnie Liu, kafir2 yg hina Islam:

4. Keras Terhadap Kaum Muslimin

Sesungguhnya kaum Khawarij dikenal bengis dan kasar, mereka sangat keras dan bengis terhadap muslimin, bahkan kekasaran mereka telah sampai pada derajat sangat tercela, yaitu menghalalkan darah dan harta kaum muslimin serta kehormatannya, mereka juga membunuh dan menyebarkan ketakutan di tengah-tengah kaum muslimin. Adapun para musuh Islam murni dari kalangan penyembah berhala dan lainnya, mereka mengabaikan, membiarkan serta tidak menyakitinya.

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah memberitakan sifat mereka ini dalam sabdanya :

Artinya : ….. Membunuh pemeluk Islam dan membiarkan penyembah berhala …. .

Sejarah telah mencatat dalam lembaran-lembaran hitamnya tentang Khawarij berkenan dengan cara mereka ini. Di antara kejadian yang mengerikan adalah kisah sebagai berikut : Dalam perjalanannya, orang-orang Khawarij bertemu dengan Abdullah bin Khabab. Mereka bertanya : Apakah engkau pernah mendengar dari bapakmu suatu hadits yang dikatakan dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Ceritakanlah kepada kami tentangnya . Berkata : Ya, aku mendengar dari bapakku, bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam menyebutkan tentang fitnah. Yang duduk ketika itu lebih baik dari pada yang berdiri, yang berdiri lebih baik dari pada yang berjalan, dan yang berjalan lebih baik dari yang berlari. Jika engkau menemukannya, hendaklah engkau menjadi hamba Allah yang terbunuh . Mereka berkata : Engkau mendengar hadits ini dari bapakmu dan memberitakannya dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam ? . Beliau menjawab : Ya . Setelah mendengar jawaban tersebut, mereka mengajaknya ke hulu sungai, lalu memenggal lehernya, maka mengalirlah darahnya seolah-olah seperti tali terompah. Lalu mereka membelah perut budak wanitanya dan mengeluarkan isi perutnya, padahal ketika itu sedang hamil.

Kemudian mereka datang ke sebuah pohon kurma yang lebat buahnya di Nahrawan. Tiba-tiba jatuhlah buah kurma itu dan diambil salah seorang di antara mereka lalu ia masukkan ke dalam mulutnya. Berkatalah salah seorang di antara mereka : Engkau mengambil tanpa dasar hukum, dan tanpa harga . Akhirnya ia pun meludahkannya kembali dari mulutnya. Salah seorang yang lain mencabut pedangnya lalu mengayun-ayunkannya. Kemudian mereka melewati babi milik Ahlu Dzimmah, lalu ia penggal lehernya kemudian di seret moncongnya. Mereka berkata, Ini adalah kerusakan di muka bumi . Setelah mereka bertemu dengan pemilik babi itu maka mereka ganti harganya . .

Inilah sikap kaum Khawarij terhadap kaum muslimin dan orang-orang kafir. Keras, bengis, kasar terhadap kaum muslimin, tetapi lemah lembut dan membiarkan orang-orang kafir.

Tulang Besi said...


http://ali-zaidan.blogspot.com/2010/02/yb-khalid-samad-buktikan-pro-reform.html

February 26, 2010 8:39 AM
.

Kahkahkah Ali Zaidan, artikel kau tu tak bukti apa-apa pun.

Apasal kao tak ambik bahagian ini dari artikel Khalid Samad:


b) Saya minta diberitahu apakah ‘rahsia mesyuarat BPPNS’ yang telah saya dedahkan tetapi saya tidak mendapat jawapan hingga ke hari ini. Sekiranya ianya berhubung tarikh, waktu dan tempat mesyuarat tersebut diadakan, ianya telah lama diketahui umum kerana wartawan telah hadir untuk Dewan Harian mengadakan PC sebaik sahaja mesyuarat tersebut selesai.
.

Maka, oleh kerana TITM tidak mampu memberikan contoh rahsia tersebut, maka aku merujuk kepada Penarik Beca.

Jadi di mana fitnahnya?

Rasanya Ali Zaidan ni geng2 Afyan Mat Rawi juga.

Tulang Besi said...

5. Sedikitnya Pengetahuan Mereka Tentang Fiqih

Sesungguhnya kesalahan Khawarij yang sangat besar adalah kelemahan mereka dalam penguasaan fiqih terhadap Kitab Allah dan Sunnah Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Yang kami maksudkan adalah buruknya pemahaman mereka, sedikitnya tadabbur dan merasa terikat dengan golongan mereka, serta tidak menempatkan nash-nash dalam tempat yang benar.
.

Aikkk ini bukan sifat kau ke, SK? Halal pun tak tau makna? Halal takda boleh takpa? Tu yang boleh terus sokong UMNO walaupun UMNO halalkan duit judi sebagai sumber kewangan.

Kelakarnya, bila orang nak salahkan orang lain rupanya sendiri yang kena.
Loteri UMNO tu bukan program Khawarij?

Tulang Besi said...

Dalam masalah ini Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah menerangkan kepada kita dalam sabdanya :

Artinya : …. Mereka membaca Al-Qur’an, tidak melebihi kerongkongannya


Exactly!!! AL quran kata judi haram, UMNO ambik judi sebagai sumber kewangan. Betul2 la kau tolong gambarkan UMNO sebagai Khawarij. Dan kerana kao penyokong UMNO, ertinya kao pun Khawarij juga.

Tulang Besi said...

Sifat Tulang besi, keras terhadap sesama Islam tapi lembut dgn Ronnie Liu, kafir2 yg hina Islam:.
Bila Ronnie Liu hina Islam? Aikk bukan MCA pun hina Islam kaaa? Apa kao buat SK?
Tengok di sini.

Sepatutnya kao mesti soal kenapa UMNO bunuh Ustaz Ibrahim Libya

Tulang Besi said...

Ali Zaidan,

Apa maksud "FITNAH" dalam hadeeth yang kau guna tu:

"Fitnah itu tidur, CELAKALAH mereka yang mengejutkannya.".

SAmpai sekarang kau tak bagi apa maksud fitnah dalam hadeeth ni. Puas aku tunggu.

LAgi satu, hadeeth ni sahih ke tidak?

Hadeeth ni muttawatteer atau ahad?

Tulang Besi said...

Kelakarnya tengok Sahabat Kanan yang halalkan judi tapi nak bincang pasal tafseer Al Quran.

Inilah dia perangai orang UMNO, mereka ada agama sendiri.

Mereka boleh halalkan apa yang mereka mahu, dan haramkan apa yang mereka mahu.

LEpas tu sebuk tuduh orang lain Khawarij

Tulang Besi said...

Artikel saya ni menggoncang kedua-kedua orang UMNO dan Fraksi UMNO dalam PAS.

Dalam isu ni mereka telah bekerja sama menyerang saya.

Nampaklah kerjasama yang erat

Anonymous said...

so TB... ko ni orang Najib /Mahathir lah ye?????

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Aku tak faham apa salahnya tafsiran aku? Ini kerana dari sumber kau sendiri, tafsiran tersebut tidak "IJMA"?

“Barangsiapa yang berbicara (menafsirkan) tentang Al-Qur’an dengan pemikirannya tentang apa yang dia tidak memiliki pengetahuan, maka bersiaplah menyediakan tempat duduknya di Neraka.” (Dikeluarkan oleh At Tirmidzi, An Nasa’i dan Abu Daud, At Tirmidzi mengatakan : hadist hasan).

Aikkk ini bukan sifat kau ke, SK? Halal pun tak tau makna? Halal takda boleh takpa? Tu yang boleh terus sokong UMNO walaupun UMNO halalkan duit judi sebagai sumber kewangan.

Jika melihat seorang Imam menghukumi dengan tidak benar, mereka akan berkata : Ia telah kafir, dan barangsiapa yang kafir berarti menentang Rabb-Nya dan telah mempersekutukan-Nya, dengan demikian dia telah musyrik . Oleh karena itu mereka melawan dan memeranginya. Tidaklah hal ini terjadi, melainkan karena mereka menta’wil ayat ini … .

Exactly!!! AL quran kata judi haram, UMNO ambik judi sebagai sumber kewangan. Betul2 la kau tolong gambarkan UMNO sebagai Khawarij. Dan kerana kao penyokong UMNO, ertinya kao pun Khawarij juga.

Sebab penyimpangan Khawarij

Diantara sebab-sebab penyimpangan Khawarij adalah:

1. Bodoh dan tidak faham tafsir Al Qur’an. Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah menyatakan: “Bid’ah pertama terjadi seperti bidah khawarij hanyalah disebabkan kesalah fahaman mereka terhadap Al Qur’an, tidak ada maksud menentangnya, namum mereka memahami dari Al Qur’an dengan salah sehingga meyakini bahwa sesuatu itu mengharuskan pengkafiran para pecandu dosa, karena mukmin itu hanyalah yang baik dan takwa. Mereka menyatakan: ‘Siapa yang tidak baik dan takwa maka ia kafir dan kekal dineraka’. Kemudian menyatakan: ‘Utsman, Ali dan orang yang mendukung mereka bukan mukmin, Karena mereka berhukum dengan selain hukum Islam’. Sehingga kebidahan mereka memiliki alur sebagai berikut:

Pertama : Siapa yang menyelisihi Al Qur’an dengan amalannya atau pendapat yang salah, maka ia telah kafir.


http://artikelislam.e-salim.com/2009/10/23/mengenal-khawarij

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

Bila Ronnie Liu hina Islam? Aikk bukan MCA pun hina Islam kaaa? Apa kao buat SK?
Tengok di sini.


kau dah amik cnth aku out of context. kau lembut dgn Ronnie Liu,tapi kau keras dgn aku, dgn UMNO, dgn geng muqabalah, dgn siapa yg tak setuju angin dgn kau.

Ronnie Liu kata beer bukan arak.

Bukankah kau bela P Gunasegaram?

http://www.malaysiawaves.com/2010/02/lagi-pasal-pgunasegaram-dan-laporan.html

Aku ada tulis komen pjg, malah 1st komen lagi menunjukkan komitmen aku:

Kafir harbi berada di mana2, dalam MCA, Gerakan, apatah lagi DAP.

Ya,Perkasa ataupun Pemuda UMNO perlu menyahut seruan Tulang besi ini.

"MCA Menentang Hukum Sebat. Mana Suara UMNO dan PERKASA?"

February 25, 2010 10:22 AM

Sepatutnya kao mesti soal kenapa UMNO bunuh Ustaz Ibrahim Libya

Bughah mengikut istilah ilmu tata negara adalah “perbuatan sekumpulan dan segolongan umat Islam yang memberontak untuk menentang dan menderhaka kepada ulil amri yang dinamakan jarimah siyasah( iaitu suatu kesalahan dalam politik)”.( Qanun Jinayah Syariyyah, hal 129)

Kata Abu Sacid al-Khudriyy r.a.:

“Sesungguhnya akan lahir dari keturunan lelaki ini golongan yang berumur muda dan berakal pendek, mereka bercakap dengan percakapan yang baik (pada zahirnya), bacaan quran, solat dan puasa kamu tidak setanding bacaan, solat dan puasa mereka, kamu akan rasa solat kamu lekeh berbanding solat mereka, mereka sangka quran yang mereka baca adalah hujah untuk mereka tetapi sebaliknya ia adalah hujah ke atas mereka, mereka membaca quran dengan lunak tetapi ia tidak melepasi halqum mereka, mereka memerangi orang Islam tetapi membiarkan saja para penyembah berhala, mereka terkeluar dari Islam sebagaimana anak panah menembusi sasarannya, dilihat pada mata panah, pengikat mata panah, kayu panah dan sirip panah tiada sebarang kesan darah dan bulunya, sekiranya aku sempat bertemu mereka nescaya aku akan perangi mereka seperti kaum cAd, sekiranya kamu bertemu mereka maka perangilah mereka kerana memerangi mereka menjanjikan ganjaran pahala yang besar di sisi Allah S.W.T. pada Hari Kiamat. Petanda hal itu ialah di kalangan mereka ada seorang lelaki hitam bertangan pendek tanpa lengan, di hujung labu lengannya terdapat lebihan daging seperti payu dara perempuan yang ada beberapa helai bulu putih dan bergerak-gerak. Tanda pengenalan mereka ialah at-tahliq (bercukur kepala), mereka adalah sejahat-jahat makhluk, mereka akan diperangi oleh salah satu daripada dua kumpulan yang lebih dekat kepada kebenaran. Mereka keluar (menentang khalifah) ketika orang ramai dalam keadaan berpecah belah”. Kata cAli r.a: “Jika tidak kerana bimbangkan kamu mengurangkan amalan, nescaya aku akan beritahu apa (ganjaran) yang Allah telah janjikan untuk orang yang memerangi mereka melalui lidah Nabi Muhammad s.a.w.”. Kata Abu Sa’id r.a: “Aku bersaksi bahawa sesungguhnya aku mendengar (hadith) ini daripada Rasulullah s.a.w. dan aku bersaksi bahawa sesungguhnya aku bersama (Khalifah) cAli Ibn Abi Talib r.a. telah membunuh mereka, lalu beliau perintahkan agar dicari (mayat) lelaki tersebut sehingga ia djumpai dan dibawa kepadanya, sesungguhnya aku telah melihat tanda-tandanya betul sebagaimana yang telah disifatkan oleh Rasulullah s.a.w.”.

Al-Bukhari, No: 3166, 3414, 3415, 4094, 4770, 6531, 6532, 6533, 6995, 7121, 7122, 7123 dan Muslim, No: 1064-1066.

Ali Zaidan said...

Bodoh TB. Memang la kami marah. Artikel kau ni putar belit fakta ttg idea Tuan Guru. Kau tuduh ia dari Singapura. Fitnah kepada Tuan Guru! Kalau org UMNO marah pun logiklah, sebab kau tuduh UMNO ni dibeli Singapura. Ni aku taknak campur. Tu hal depa.

Macam kalau aku kata Mahathir dan TB kuat fitnah. Mesti kau marah, mesti Mahathir marah pasal aku kata kat dua-dua. Xde kena mengena kau geng mahathir ke tidak. Apa la lembab. Ni ke nak jadi CEO????

Rahsia yang didedahkan Khalid sehingga menyebabkan dia dihukum bukan hal yg kau sebutkan itu. Tapi rahsia yang menyebabkan dia dihukum adalah mendedahkan mesyuarat PAS september 2009. Tak payah konar ayat la. Terang tang-tang ayat kau tu tak betul.

Artikel ni pun sama fitnah jugak. Macam budak keluar hingus hijau aku tgk kau ni. Mana bukti solid idea UG ni digagaskan Singapura? Artikel bodoh ni hanya andaian bodoh kau. Takde fakta solid.

Eh, kau ada jawab soalan aku ke selama ni raman? Ha? Kalau dhaif sekalipun, tetap boleh dijadikan hujah. Melainkan bertentangan dgn hadis mutawatir. mazhab hanafi kata hadis dhaif ni hnya pada sanad, bukan isi dia. Isi ttp sahih. Kenapa? kau nak kata hadis ni dhaif ke??

Kalau kau bukak ulasan ulamak, mestilah bnyak pendapat. Lain muhaddith lain la cara berfikir. Aku berpegang kpd pndpt fitnah itu sbg tuduhan dusta. Macam kau buat hari ini.

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

Kelakarnya tengok Sahabat Kanan yang halalkan judi tapi nak bincang pasal tafseer Al Quran.

Bila masa UMNO halalkan judi?

6.Mengkafir Dan Memerangi Umat Islam.

Sabda Nabi s.a.w. (maksudnya): “…Mereka memerangi orang Islam tetapi membiarkan saja para penyembah berhala”.


Ibn Umar r.a. mengangap mereka sebagai sejahat-jahat makhluk dan beliau (Ibn Umar) berkata:

“Mereka mencari ayat-ayat al-Quran yang ditujukan kepada orang kafir tetapi mereka tujukannya kepada orang beriman”[39].

Al-Qadi Abu Bakr Ibn al-Arabi membahagikan puak khawarij kepada dua kumpulan:

Pertama, kumpulan yang mengkafirkan semua para Sahabat r.a. yang terlibat dalam perang Jamal, Siffin dan yang reda dengan Majlis Tahkim.

Kedua, kumpulan yang mengkafirkan sesiapa saja yang melakukan dosa besar[40].

[40] Al-cAsqalaniyy, Ahmad Ibn cAli Ibn Hajar, Fath al-Bari Bi Sharh Sahih al-Bukhari, Dar al-Macrifah, Beirut, t.th, 12:285.

Manakala al-Hafiz Ibn Hajar menegaskan bahawa puak an-Najdah menambah pegangan takfir khawarij kepada sesiapa saja yang tidak keluar memerangi orang Islam, meskipun orang itu berpegang dengan aqidah mereka”

Tulang Besi said...

Kahkahkah SK dah terperangkap. Dia bawa artikel2 yang dia sendiri tak faham tulisannya. Contoh:
Jika melihat seorang Imam menghukumi dengan tidak benar, mereka akan berkata : Ia telah kafir, dan barangsiapa yang kafir berarti menentang Rabb-Nya dan telah mempersekutukan-Nya, dengan demikian dia telah musyrik . Oleh karena itu mereka melawan dan memeranginya. Tidaklah hal ini terjadi, melainkan karena mereka menta’wil ayat ini … ..
Bukankah ini penerangan untuk UMNO apabila mereka memberi amaran pada Kelantan dan Terengganu untuk mengadakan MAGERAN sekiranya hudud dilaksanakan?
Hahahahaha apa pun kau bawa SK, semua kena balik muka kau. Hahahahaha kelakar la.

Tulang Besi said...

Bila masa UMNO halalkan judi?

Bila UMNO menjadikan judi sebagai sumber kewangan mereka i.e. Loteri UMNO.

Aikk kan aku dah jawab benda ni apasal tanya lagi.

Ohhh aku lupa. Kao UMNO. Jadi, maksud halal tu special.

Boleh takpa, halal tak boleh.

hahahaha kelakar nya.

Anonymous said...

Artikel saya ni menggoncang kedua-kedua orang UMNO dan Fraksi UMNO dalam PAS.

Dalam isu ni mereka telah bekerja sama menyerang saya.

Nampaklah kerjasama yang erat


tepatlah hadith rasulullah psl org mcm hang ni, keluar ketika ummat tgh pecah belah:

Mereka keluar (menentang khalifah) ketika orang ramai dalam keadaan berpecah belah”.

Kata cAli r.a: “Jika tidak kerana bimbangkan kamu mengurangkan amalan, nescaya aku akan beritahu apa (ganjaran) yang Allah telah janjikan untuk orang yang memerangi mereka melalui lidah Nabi Muhammad s.a.w.”.

Kata Abu Sa’id r.a: “Aku bersaksi bahawa sesungguhnya aku mendengar (hadith) ini daripada Rasulullah s.a.w. dan aku bersaksi bahawa sesungguhnya aku bersama (Khalifah) cAli Ibn Abi Talib r.a. telah membunuh mereka, lalu beliau perintahkan agar dicari (mayat) lelaki tersebut sehingga ia djumpai dan dibawa kepadanya, sesungguhnya aku telah melihat tanda-tandanya betul sebagaimana yang telah disifatkan oleh Rasulullah s.a.w.”[15].

Tulang Besi said...


Kedua, kumpulan yang mengkafirkan sesiapa saja yang melakukan dosa besar[40].
.

MEnghalalkan benda yang haram adalah tindakan "KUFUR", bukan dosa besar.

Rujuk "Al Halal Wal Haram Fil islam" Yusuf Qardhawi dalam bab "Tahlil wal Tahrim Haqqullahu wahdah"

Tulang Besi said...

Mereka keluar (menentang khalifah) ketika orang ramai dalam keadaan berpecah belah”. .

Sejak bila pulak UMNO ni khalifah? Hukum Syariah pun UMNO tolak. Kau mimpi la SK…

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

Bukankah ini penerangan untuk UMNO apabila mereka memberi amaran pada Kelantan dan Terengganu untuk mengadakan MAGERAN sekiranya hudud dilaksanakan?
Hahahahaha apa pun kau bawa SK, semua kena balik muka kau. Hahahahaha kelakar la.


Kau tu Imam ke?

Jika melihat seorang Imam menghukumi dengan tidak benar, mereka akan berkata : Ia telah kafir, dan barangsiapa yang kafir berarti menentang Rabb-Nya dan telah mempersekutukan-Nya, dengan demikian dia telah musyrik . Oleh karena itu mereka melawan dan memeranginya. Tidaklah hal ini terjadi, melainkan karena mereka menta’wil ayat ini … ..

Jika imam itu, tak kisahlah UMNO ke puak2 yg hg tuduh jumpa dlm gelap, hang hukumkan mereka itu halal diperangi seolah2 mereka itu telah syirik.

Tulang Besi said...

Apa yang saya nampak, si SK ni adalah contoh KHAWARIJ yang jelas.
Dia ambil Al Quran dan Sunnah ikut nafsu dan dia tafseer ikut nafsu.

Jadi, loteri UMNO 1951 dia boleh sokong pada waktu yang sama dia tuduh orang lain Khawarij.

Akhirnya dapat juga saya tengok contoh Khawarij.

Apa komen kau wahai AHLI KHAWARIJ

Anonymous said...

TB... kalau ko tak dapat dilantik jadi perwakilan kawasan PJU (kawasan ko) ke muktamar... maknanya orang orang kawasan ko pun tak sokong ko la.... kalau sokong.. mesti ko dapat jadi sebab diaorg nakkan seseorang suarakan tentang isu UG ni....

Tulang Besi said...

February 26, 2010 11:49 AM
Kau tu Imam ke?

Jika melihat seorang Imam menghukumi dengan tidak benar, mereka akan berkata : Ia telah kafir, dan barangsiapa yang kafir berarti menentang Rabb-Nya dan telah mempersekutukan-Nya, dengan demikian dia telah musyrik . Oleh karena itu mereka melawan dan memeranginya. Tidaklah hal ini terjadi, melainkan karena mereka menta’wil ayat ini … ..

Jika imam itu, tak kisahlah UMNO ke puak2 yg hg tuduh jumpa dlm gelap, hang hukumkan mereka itu halal diperangi seolah2 mereka itu telah syirik.
.
Apa maksud Imam di sini? Imam solat, imam haji, imam zakat? Tu lah, SK tafsir Quran ikut nafsu. Maklumlah, Khawarij.

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Bila UMNO menjadikan judi sebagai sumber kewangan mereka i.e. Loteri UMNO.

Aikk kan aku dah jawab benda ni apasal tanya lagi.

Ohhh aku lupa. Kao UMNO. Jadi, maksud halal tu special.

Boleh takpa, halal tak boleh.


Siapa kata takpa? Haram tetap haram, tetapi adakah melakukan dosa besar itu menyebabkan org itu "menghalalkan yg haram"?

Hang masih tak jwb soalan klasik aku:

Adakah bila hang maki yakni perkara yg Allah larang maknanya hang halalkan perkara yg haram?

oo..ya...halal kau tu mmg spesial, kau buat takpe..org lain buat jadi menghalalkan yg haram

Tulang Besi said...

Anonymous said...

TB... kalau ko tak dapat dilantik jadi perwakilan kawasan PJU (kawasan ko) ke muktamar... maknanya orang orang kawasan ko pun tak sokong ko la.... kalau sokong.. mesti ko dapat jadi sebab diaorg nakkan seseorang suarakan tentang isu UG ni....
.

Mcmna nak dilantik kalau aku tak aktif kat kawasan?

Betul tak?

Tulang Besi said...


Siapa kata takpa? Haram tetap haram, tetapi adakah melakukan dosa besar itu menyebabkan org itu "menghalalkan yg haram"?

Hang masih tak jwb soalan klasik aku:

Adakah bila hang maki yakni perkara yg Allah larang maknanya hang halalkan perkara yg haram?

oo..ya...halal kau tu mmg spesial, kau buat takpe..org lain buat jadi menghalalkan yg haram
.

Kalau UMNO haramkan judi, mesti mereka tidak akan adakan program Loteri UMNO.

betul tak?

Haram dgn halal ni termasuk dgn perbuatan juga, tau.

Tapi kau mana tau sebab kau Khawarij

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

MEnghalalkan benda yang haram adalah tindakan "KUFUR", bukan dosa besar.

itulah yg aku ckp sifat kau tu sifat khawarij, apabila org melakukan ssesuatu dosa besar itu dianggap mengendorsekan dosa besar, lalu dihukumkan kafir org itu.

# Mengkafirkan pelaku dosa besar dan memberlakukan hukum orang kafir didunia dan akhirat padanya. Abul Hasan Al ‘Asy’ari ketika menceritakan pokok ajaran khawarij menyatakan: “Mereka (Khawarij) seluruhnya sepakat menyatakan semua dosa besar adalah kekufuran kecuali sekte Al Najdaat; mereka tidak berpendapat demikian”.[10]
# Mengkafirkan orang yang menyelisihi mereka dan memaksa orang lain mengikuti kebidahannya. Setelah itu menghalalkan darah dan harta orang yang menyelisihinya.[11] Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah menyatakan: “Mereka mengkafirkan orang yang menyelisihi mereka dan menghalalkan darinya –dengan dalih telah murtad menurut anggapan mereka- sesuatu yang tidak pernah mereka halalkan dari orang kafir asli, sebagaimana sabda Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam :

Memerangi kaum muslimin dan membiarkan penyembah berhala (Ahlul Autsan)“.[12]

[10] Maqaalat Islamiyyin, 1/168 dinukil dari Al Takfir Wa Dhawabithuhu, hal 173.

[11] Majmu’ Al Fatawa, 3/279

[12] Majmu’ Al Fatawa, 3/355

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Jadi, loteri UMNO 1951 dia boleh sokong pada waktu yang sama dia tuduh orang lain Khawarij.

Akhirnya dapat juga saya tengok contoh Khawarij.


typical of tulang besi. dia kentut dalam lif, dia kata org lain kentut.

Tak malu.

Apa maksud Imam di sini? Imam solat, imam haji, imam zakat? Tu lah, SK tafsir Quran ikut nafsu. Maklumlah, Khawarij.

aku bg tafsir ibn kathir dia kata aku tafsir ikut nafsu. lawak..ibn kathir tu ikut nafsu ke?

Kalau UMNO haramkan judi, mesti mereka tidak akan adakan program Loteri UMNO.

Mmm..kalau Tulang besi haramkan riba, mesti dia tak simpan duit dalam Maybank kan? kalau kau simpan dlm akaun non-riba pun, kau jamin ke "untung' kau tu tak bercampur..

tak geli buat le..

Anonymous said...

sahabat kanan,
Sejak bila pulak UMNO ni khalifah? Hukum Syariah pun UMNO tolak. Kau mimpi la SK…

Daripada Huzayfah bin al-Yaman r.a. berkata yang bermaksud bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda; Akan ada selepasku para pemimpin yang tidak mengikut petunjukku dan tidak melakukan sunnahku. Akan ada di kalangan kamu pemimpin yang hatinya seperti hati syaitan dalam jasad manusia. Aku (Huzaifah) bertanya; Bagaimana harus aku lakukan jika aku sempat hidup dalam suasana itu ya Rasulullah. Jawab baginda; Kamu dengar dan taat walaupun dia menyebat kamu dan mengambil harta kamu, hendaklah kamu dengar dan taat. (Riwayat Muslim, al-Baihaqi dan lain-lain)

Tulang Besi said...

Apa kau ni mimpi ni SK.

Menghalalkan benda yang haram hukumnya kufur. Bukan dosa besar.

Kao paham ke tidak? Apasal susah sangat nak faham ni?

“Artinya : … Kecuali bila kalian lihat kekafiran yang nyata (bawaah), yang tentangnya kalian memiliki bukti yang jelas dari Allah” [Muttafaq ‘alaih, dari Ubadah]

[a] Sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam (kecuali jika kalian lihat), memberikan pengertian bahwa tidak cukup (pengkafiran, -red) hanya berdasarkan dugaan dan isu.

[b] Sabda beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam (kekafiran), memberikan pengertian bahwa tidak cukup (penentangan terhadap penguasa, -red) hanya karena fasiknya penguasa, walau kefasikannya besar seperti zhalim, meminum khamr, berjudi dan dominan berbuat perkara haram.

[c] Sabda beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam (nyata), memberikan pengertian bahwa tidaklah cukup kekafiran yang tidak nyata. Arti (bawaah) ialah jelas dan nyata.

[d] Sabda beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam (kalian memiliki bukti jelas mengenai kekafiran yang nyata dari Allah). Ini memberikan pengertian bahwa pengkafiran harus berdasarkan dalil yang sharih (jelas dan terang). Dalil itu harus shahih adanya dan sharih (jelas dan terang) pembuktiannya. Sehingga tidak cukup bila dalil itu lemah sanadnya atau tidak tegas pembuktiannya.

[e] Kemudian sabda beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam (dari Allah), memberikan pengertian bahwa perkataan ulama manapun (dalam pengkafiran, -red) tidak bisa dianggap, meski betapapun tinggi ilmu dan sikap amanahnya, apabila perkataannya tidak berdasarkan dalil yang sharih (nyata dan terang) pembuktiannya dan shahih berasal dari Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam.

Tulang Besi said...

Kufur akbar ini ada beberapa macam, yaitu : menghalalkan (terhadap perkara yg jelas haramnya,-red), penolakan, pengingkaran, pendustaan, (menolak untuk percaya), munafik, dan ragu-ragu (terhadap kebenaran yg sudah jelas, -red). Dalam hal ini ada beberapa sebab yg dpt menjerumuskan ke dalam kufur akbar itu. Yaitu sebab-sebab yg berupa perkataan, peruntukan dan keyakinan.

Tulang Besi said...

Kao tu yang jahil, SK, menghalalkan benda yang haram adalah JELAS KUFUR AKBAR.

Tiada syak lagi. ada faham tak?

Judi tu JELAS HARAM, dan UMNO telah MENGHALALKANNYA.

Qazaf, menolak hukum hudud dsbnya.

Tulang Besi said...

Sahabat Khawarij kata:

"Daripada Huzayfah bin al-Yaman r.a. berkata yang bermaksud bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda; Akan ada selepasku para pemimpin yang tidak mengikut petunjukku dan tidak melakukan sunnahku. Akan ada di kalangan kamu pemimpin yang hatinya seperti hati syaitan dalam jasad manusia. Aku (Huzaifah) bertanya; Bagaimana harus aku lakukan jika aku sempat hidup dalam suasana itu ya Rasulullah. Jawab baginda; Kamu dengar dan taat walaupun dia menyebat kamu dan mengambil harta kamu, hendaklah kamu dengar dan taat. (Riwayat Muslim, al-Baihaqi dan lain-lain)".

Apasal kau tak bawa ayat2 ni:


“Dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingat Kami.” (Qs. al-Kahfi [18]: 28).
“Maka janganlah kamu mengikuti orang-orang kafir.” (Qs. Fâthir [35]: 52).
“Maka janganlah kamu mengikuti orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Allah.” (Qs. al-Qalam [68]: 8).
“Dan janganlah kamu ikuti setiap orang yang banyak bersumpah lagi hina.” (Qs. al-Qalam [68]: 10).
“Dan janganlah kamu mengikuti orang yang berdosa dan orang yang kafir di antara mereka.” (Qs. al-Insân [76]: 24).

Dari hadeeth di atas tu, JELAS UMNO BUKAN KHALIFAH.

Kau ni IKUT AJARAN SESAT, wahai SK al Khawarij

Nama baru kau: Sahabat Khawarij

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Menghalalkan benda yang haram hukumnya kufur.

Ada ayat tubik keluar dr pemimpin UMNO kata judi tu halal. takda.

Dia kata UMNO halalkan judi psl dia buat loteri.

Aku nak tanya, apa beza umno buat loteri, dengan hang maki?

Adakah buat dosa tu sama dengan endorse dosa yakni menghalalkan yg haram. Tu pun tak boleh jawab?

[a] Sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam (kecuali jika kalian lihat), memberikan pengertian bahwa tidak cukup (pengkafiran, -red) hanya berdasarkan dugaan dan isu.

tgk tu, tak cukup sekadar dugaan dan isu. tak cukup nak kata org buat kekufuran dgn isu saja. Ada faham?

[b] Sabda beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam (kekafiran), memberikan pengertian bahwa tidak cukup (penentangan terhadap penguasa, -red) hanya karena fasiknya penguasa, walau kefasikannya besar seperti zhalim, meminum khamr, BERJUDI dan dominan berbuat perkara haram.

Haha..atas ni kata judi tu fasiq, zalim, minum arak..hg faham ke apa hg tampal ni?

[c] Sabda beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam (nyata), memberikan pengertian bahwa tidaklah cukup kekafiran yang tidak nyata. Arti (bawaah) ialah jelas dan nyata.

Kena ada kekafiran yg nyatalah dulu. Ada UMNo buat kafir yg nyata.

Yg hang tampal pun, kata minum arak, main judi tu FASIQ.

Tulang Besi said...

“Dan janganlah kamu mengikuti orang yang berdosa dan orang yang kafir di antara mereka.” (Qs. al-Insân [76]: 24).

UMNO bukan setakat berdosa, halalkan yang haram, tolak hukum hudud.

Sahabat Khawarij ada hati nak kata UMNO khalifah.

Hehehehehe gelinya hati aku

Anonymous said...

Kufur akbar ini ada beberapa macam, yaitu : menghalalkan (terhadap perkara yg jelas haramnya,-red), penolakan, pengingkaran, pendustaan, (menolak untuk percaya), munafik, dan ragu-ragu (terhadap kebenaran yg sudah jelas, -red). Dalam hal ini ada beberapa sebab yg dpt menjerumuskan ke dalam kufur akbar itu. Yaitu sebab-sebab yg berupa perkataan, peruntukan dan keyakinan.

aku guna buah kau balik:

[b] Sabda beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam (kekafiran), memberikan pengertian bahwa tidak cukup (penentangan terhadap penguasa, -red) hanya karena fasiknya penguasa, walau kefasikannya besar seperti zhalim, meminum khamr, berjudi dan dominan berbuat perkara haram.

Itu semua sekadar fasiq...

Faham?

Tulang Besi said...


Ada ayat tubik keluar dr pemimpin UMNO kata judi tu halal. takda.

Dia kata UMNO halalkan judi psl dia buat loteri.
.

Tak ia keluar dari perbuatan. Kalau ikut kau, orang bisu tidak akan selama-lamanya boleh murtad sebab dia tak boleh cakap.

UMNO menghalalkan judi dengan perbuatan. Tapi, UMNO tolak hukum hudud tu siap ada percakapan lagi.

Anonymous said...

Sahabt kanan,

Apasal kau tak bawa ayat2 ni:


“Dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingat Kami.” (Qs. al-Kahfi [18]: 28).
“Maka janganlah kamu mengikuti orang-orang kafir.” (Qs. Fâthir [35]: 52).
“Maka janganlah kamu mengikuti orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Allah.” (Qs. al-Qalam [68]: 8).
“Dan janganlah kamu ikuti setiap orang yang banyak bersumpah lagi hina.” (Qs. al-Qalam [68]: 10).
“Dan janganlah kamu mengikuti orang yang berdosa dan orang yang kafir di antara mereka.” (Qs. al-Insân [76]: 24).


Nak bw ayat quran, boleh, tapi bw tafsir..kan sifat khawarij ni bw ayat Quran yg sepatutnya utk org kafir tapi dia tala kat mukmin?

aku nak rujuk tafsir sat.

Tulang Besi said...


[b] Sabda beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam (kekafiran), memberikan pengertian bahwa tidak cukup (penentangan terhadap penguasa, -red) hanya karena fasiknya penguasa, walau kefasikannya besar seperti zhalim, meminum khamr, berjudi dan dominan berbuat perkara haram.

Itu semua sekadar fasiq...

Faham?


Hahahahahaha kelakar la kau ni Shaabt Khawarij.

Aku tak pernah kata UMNO berjudi. Aku kata UMNO HALALKAN JUDI.

Bukti: Loteri UMNO 1951 dsbnya.

Kao buleh paham tak simple malay, Sahabat Khawarij.

Pendapat Ibnu Taimiyyah merujuk kepada penguasa yang masih melaksanakan hukum syariah secara sepenuhnya.

Cumanya, mungkin pribadi penguasa itu fasiq.

Anonymous said...

sahabat kanan,

Tak ia keluar dari perbuatan. Kalau ikut kau, orang bisu tidak akan selama-lamanya boleh murtad sebab dia tak boleh cakap.

# Mengkafirkan pelaku dosa besar dan memberlakukan hukum orang kafir didunia dan akhirat padanya. Abul Hasan Al ‘Asy’ari ketika menceritakan pokok ajaran khawarij menyatakan: “Mereka (Khawarij) seluruhnya sepakat menyatakan semua dosa besar adalah kekufuran kecuali sekte Al Najdaat; mereka tidak berpendapat demikian”.[10]

[10] Maqaalat Islamiyyin, 1/168 dinukil dari Al Takfir Wa Dhawabithuhu, hal 173.

Tulang Besi said...


# Mengkafirkan pelaku dosa besar dan memberlakukan hukum orang kafir didunia dan akhirat padanya. Abul Hasan Al ‘Asy’ari ketika menceritakan pokok ajaran khawarij menyatakan: “Mereka (Khawarij) seluruhnya sepakat menyatakan semua dosa besar adalah kekufuran kecuali sekte Al Najdaat; mereka tidak berpendapat demikian”.[10]

[10] Maqaalat Islamiyyin, 1/168 dinukil dari Al Takfir Wa Dhawabithuhu, hal 173.
.

Lagi2 sebut pasal dosa besar.

Kau ni tak paham bahasa. Aku tak cakap pasal dosa besar.

Aku cakap pasal kufur akbar, yakni menghalalkan perkara yang haram.

Kao ni apasal bengap sangat ni???

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Aku tak pernah kata UMNO berjudi. Aku kata UMNO HALALKAN JUDI.

Bukti: Loteri UMNO 1951 dsbnya.

Kao buleh paham tak simple malay, Sahabat Khawarij.


Bila UMNO halalkan judi,

hanya karena fasiknya penguasa, walau kefasikannya besar seperti zhalim, meminum khamr, berjudi dan dominan berbuat perkara haram.

Mcm mana nak berjudi kalau zaman Ibn taymiyyah ke zaman tabi'en, ittaba' tabien dan khalaf, kalau pemerintah tu snediri tak buat daun terup, cari kuda ke, apa ke?

Pendapat Ibnu Taimiyyah merujuk kepada penguasa yang masih melaksanakan hukum syariah secara sepenuhnya.

Cumanya, mungkin pribadi penguasa itu fasiq.


yg Nabi sabda kau nak campak mana?:

Daripada Huzayfah bin al-Yaman r.a. berkata yang bermaksud bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda; Akan ada selepasku para pemimpin yang tidak mengikut petunjukku dan tidak melakukan sunnahku. Akan ada di kalangan kamu pemimpin yang hatinya seperti hati syaitan dalam jasad manusia. Aku (Huzaifah) bertanya; Bagaimana harus aku lakukan jika aku sempat hidup dalam suasana itu ya Rasulullah. Jawab baginda; Kamu dengar dan taat walaupun dia menyebat kamu dan mengambil harta kamu, hendaklah kamu dengar dan taat. (Riwayat Muslim, al-Baihaqi dan lain-lain)

Tulang Besi said...

Sahabat Khawarij,

Kao ada masaalah faham bahasa Malaysia ke?

Nak aku cakap dalam bahasa apa? Buleh tolong bagitau?

Anonymous said...

Sahabat kanan,
Kau ni tak paham bahasa. Aku tak cakap pasal dosa besar.

Aku cakap pasal kufur akbar, yakni menghalalkan perkara yang haram.


kau kufur akbar tak bila maki hamun, tak padam komen org maki hamun?

Bila nak jawab soalan ni?

Tulang Besi said...

Ni last la aku layan di Sahabat Khawarij ni. Lain orang cakap, lain yang dia faham.

Kalau dah jadikan judi sebagai sumber kewangan dan aktiviti parti, bukan menghalalkan namanya? Orang bodoh pun nampak benda ni.

Kau sampai mati pun takkan faham Sahabat Khawarij.

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Kao ada masaalah faham bahasa Malaysia ke?

Nak aku cakap dalam bahasa apa? Buleh tolong bagitau?


Hujah aku clear:

UMNO tak pernah kata judi halal.
UMNo buat judi, main judi ke apa ke, tapi dia tak pernah ckp.
Bila dia tak pernah cakap, maknanya dia cuma dosa besar.

aku tanya banyak kali soalan ni kat hang:

Bila hang maki, hang simpan duit dalam bank riba, itu menghalalkan yang haram ke tidak?

Kalau hang buat, adakah hang menghalalkan yg haram.

Very simple malay, pun tak nah jawab.

Tulang Besi said...

UMNO JUAL JUDI, bukan BELI JUDI. Program jual judi tu dia panggil LOTERI UMNO 1951.

Lepas2 tu dia beri lesen judi punya banyak sampai MP2 DAP yang bangun lawan UMNO.

Melebihi keperluan.

Tulang Besi said...


UMNO tak pernah kata judi halal.
UMNo buat judi, main judi ke apa ke, tapi dia tak pernah ckp.
Bila dia tak pernah cakap, maknanya dia cuma dosa besar.
.

Kalau macam tu orang pegi sembah topekong tapi tak pernah kata dia keluar Islam, maka orang tu masih ISlam la?

Tulang Besi said...

DEngan perbuatan pun boleh jadi kufur la, tak payah tunggu cakap.

UMNO pernah cakap dia tolak hudud.

Anonymous said...

Kalau dah jadikan judi sebagai sumber kewangan dan aktiviti parti, bukan menghalalkan namanya? Orang bodoh pun nampak benda ni.

Kalau dah jadikan mak hamun sebagai aktiviti blog dan gerakan menyokong firkah kau, bukan menghalalkan namanya? Orang semua pun nampak benda ni.

Kalau dah jadikan Maybank sebagai tempat simpan kewangan dan aktiviti gerakan parti, bukan menghalalkan namanya? Orang semua pun nampak benda ni.

Faham?

Tulang Besi said...

Antara sifat Khawarij adalah lain orang cakap lain yang dia faham

Tulang Besi said...



Kalau dah jadikan mak hamun sebagai aktiviti blog dan gerakan menyokong firkah kau, bukan menghalalkan namanya? Orang semua pun nampak benda ni.

Kalau dah jadikan Maybank sebagai tempat simpan kewangan dan aktiviti gerakan parti, bukan menghalalkan namanya? Orang semua pun nampak benda ni.
.
DAH ubah topik pulak ni.

Jawab la hujjah tu, jgn ubah topik boleh tak?

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Kalau macam tu orang pegi sembah topekong tapi tak pernah kata dia keluar Islam, maka orang tu masih ISlam la?

kau nak samakan sembah berhala dengan dosa besar?
kau nak samakan maki hamun tu dgn sembah tok pekong..hang biaq betui?

Anonymous said...

Sahabat kanan,
UMNO pernah cakap dia tolak hudud.

Zaid Ibrahim tolak hudud, macam mana?

Ada UMNO tolak hudud lepas thn 2000?

Tulang Besi said...

Sahabat Khawarij ni memanglah otak dia dah jem.

Orang cakap lain, dia faham lain.

Sejak bila halalkan benda yang haram ni dosa besar?

Saya tak pernah kata macam tu.

Kao ni dah habis modal ke, SK?

Kesian aku tengok kau

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Antara sifat Khawarij adalah lain orang cakap lain yang dia faham

Bila hang dah terkena perbuatan hang, mula konar, bila nk jawab soalan aku, maki hamun tu dosa ke tak?

kalau dosa, awat hg buat? Kalau hang dah buat, adakah hang halalkan yg haram ke tak?

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Sejak bila halalkan benda yang haram ni dosa besar?

maki hamun tu berdosa, ok.

Tulang besi tetap maki hamun, walaupun tahu maki hamun tu berdosa.

adakah Tulang besi halalkan yg haram? Adakah tulang besi kufur?

Jwb dulu.

Tulang Besi said...

Ohhh saya lupa, SK ni khawarij terbalik. Benda yang KUFUR dia kata dosa besar.

Pes time saya jumpa orang Khawarij terbalik ni.

Tulang Besi said...


maki hamun tu berdosa, ok.

Tulang besi tetap maki hamun, walaupun tahu maki hamun tu berdosa.

adakah Tulang besi halalkan yg haram? Adakah tulang besi kufur?
.

Iye ke maki hamun tu haram?

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Kao ni dah habis modal ke, SK?

Org yg cerita pasal Najib lulus 10 lucky draw, loteri thn 1951 bila dah tak boleh jwb...byk modal sgt ke?

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Iye ke maki hamun tu haram?

hang kata tak haram ke?

Anonymous said...

Sahabat kanan,

Iye ke maki hamun tu haram?

hang kata tak haram ke?


Soalan yg sepatutnya aku tanya, maki hamun tu halal ke?

Anonymous said...

Sahabat kanan,
Ohhh saya lupa, SK ni khawarij terbalik.
Pes time saya jumpa orang Khawarij terbalik ni.


Khawarij betul saja yg boleh panggil org lain khawarij terbalik..hehe.

naza said...

TB bkn nk perang fitnah ni, tp nk sebarkan lg.. dia nk perangi kerektor pimpinan pas. samada tujuan nya sakit hati, dpt arahan=dpt duit atau nk publisiti - better buat mcmaduka takguna..cpt glemer..atau pn ke 3-3 di atas.aku rse ye kot. TB msti x ngaku. lps ni ko mlompat rply commnt ni. xpe la. ko mrh,ko mlompat, ko yg kne drh tggi..cermin diri tu. jgn lupe musibah yg ditrima aduka xguna..

Ali Zaidan said...

Jawapan keseluruhan kepada TB!

http://ali-zaidan.blogspot.com/2010/02/tulang-besi-sayang-ali-zaidan.html

mlayukrala said...

tkasih la tb. pcaya pada tb lebih dari geng perpaduang yg rakyat kg sndri pun dah bakulsampahkan,,,,

wan2B said...

muahahaha

CEO wannabe

tanak ngaku lak tu

joes said...

Datuk Salehuddin Hashim is another CEO wannabe too ?

fuyoo TB ada gang ler

leh buat kelab CEO wannabe nih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.