Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Wednesday, February 3, 2010

Penang Government Should Give Allocations to PR Member of Parliament

In my opinion, the various grivences aired by few PKR MP’s in Penang has merits. True, that the likes of Dr Tan Seng Giaw survived for decades not getting a single cent of allocation from the Federal government.

But, the people in his constituency realize that he is an opposition MP. So, the expectation upon people like Dr Tan Seng Giaew, Teresa Kok, Dr Lo Lo Ghazali etc is low.
But in Penang, the expectation on all PR MP is high because they are all MP’s in a state RULED by PR. I call upon the Chief Minister of Penang to heed the call of the MP’s. After all, if the MP’s perform, the good name will go to the Penang state administration.

If they fail, the government can always take action against them and forced them to be removed next election.

There is nothing wrong with helping the MP’s. It will do PR and DAP a great service. It will help the state government to serve the people of Penang better because now the state has more allies and workers in the form of the various MP’s.

I call upon Dato Seri Anwar to organize a close door meeting between the Chief Minister and all Penang MP’s to specifically discuss this issue and come up with a workable solution.

I believe the problem can be solved and thus stop UMNO and BN from taking advantage of the issue. So, from a handful of PR MP’s, the number might be reduced to just one.
Please do not make problems out of things that can be resolved.

I also believe that the various state governments of PR must do something to help the various PR MP’s in states where they are not ruling i.e. Pahang, Johor, Melaka, Negeri Sembilan and Perak. At least in terms of zakat money for native of the states living in those states.

It’s time for creativity, not animosity people. The people will be appreciative if we strive to help them.

I believe the PR MP’s has a point and the CM of Penang has a point as well. So, we can work out a solution.

No need for confrontations.

Tulang Besi

27 comments:

zakwan said...

There r many other ways 2 air grievances 2 the Chief Minister instead of labeling him as a "dictator,chauvinist n communist minded"
It is indeed so UMNO-like behaviour
Zahrain is frustrated that Guan Eng did not endorse some golf club
That Nibong Tebal MP probably has a history in gambling n Guan Eng refused 2 spend the rakyat's money 2 bail him out

Sebatang kara said...

Salam TB,

Zahrain dulupun antara oghang kuat UMNO Penang. So, sekarang beliau dah sedarlah dengan duduk belah pembangkang nih, takleh nak enjoy cam dulu. Masa dalam UMNO dulu boleh tiduq dalam kekenyangan, pastuh dalam PR nih, tengah cacing kepanasan lah sebab takdak modai.

Anonymous said...

nak bela nasib rakyat konon. RM 2 start up tapi nak contract juta-juta. Mentality ArmNo tu...

Anonymous said...

Lim Guan Eng pun naik Economy Class saja. Geng tak boleh paham budaya boros punye. 'Performance First, Money Later'.

Penang is running surplus by tens of millions nowadays. Soon comfort of living in Penang will improve I forsee.

Anonymous said...

The question is,from where the $$ is gonna come?Look at Kedah..the PAS goverment has inherited RM 2 billion of debt!!LGE is an accountant,,and has adopetd a very jimat cermat approach,as a result,Penang,now has a healthy bank balance..i think anwar dah dapat info pasai Zahrain and that nibong tebal mp(anwar had earlier warned mp/adun of pkr should either shape up or ship out!!)

Anonymous said...

//Zahrain dulupun antara oghang kuat UMNO Penang.//
yes sar!!man..penyelewengan umno in penang is terrible!..too many 10% con artists..no wonder the malays became the poorest community!

Anonymous said...

masok blog zahrain,dan perhatikan betull banner blog dia.."lawan tetap lawa" punyalah kecik..f*kin hipokrit!

Anonymous said...

Revolutionary temperment is absolutely a necessasty when there is too much of injustice,falsehood ,transgressions..within 2 years,we have witnessed quite a number of aggresive,revolutionary movements in this country..BERSIH,HINDRAF,THE REVOLT IN KK,AND NOW STUDENT UPRISING IN UNI KAMPUS..

Anak Bugis said...

Hope this episode can be settle amicably, Penang is the strongest state goverment under PR.. so don't ruin it..

Anonymous said...

Zul Noordin: I'd quit PKR todayRahmah Ghazali
Feb 3, 10
12:22pm exclusive Defiant PKR parliamentarian Zulkifli Noordin has gone on the offensive in the face of impending disciplinary action, saying he is ready to quit the party any time.
(malaysiakini)
kahkah..pi mampuslah wahai kambing UMNO!!

Anonymous said...

#Fitnah2 SaifulB-keterangan.Sekolah;tidak tamat Uniten.2006:timpres mpp;kelulusan teruk,malu,tinggal U.'08:Mac dijemput kerja dgn dsai. #fb
29 minutes ago from UberTwitter

kahkahkah.. 1/2 P 6 loafers,UPSR drop outs r UMNOites..kahkahkah

Anonymous said...

alahai..
ni seqoq lagi!
1.Sesama melayu bergaduh!!
2.sesama pas bergaduh!!!
3.Pas dan amno nak bersatu tak bagi!!!
4.Puji puak kapiaq melangit!!!
5.Syok guan eng kata tender terbuka untung bumiputera!!Kena cucuk idung!!!guan eng kechah angka jeee!!Hangpa campuq semuala nilai kontrak yang melayu dapat!!tak sampai 1/3 jumlah keseluruhan projek!!!
6.Memangla melayu dapat banyak projek!!projek apa!!Tebas ghumput!buat pondok bas!cuci longkang!!
7.Awatttt laaa,puak melayu macam TB ni dok kena kechah memanjang dengan puak kapiaq harbi ni!!!
8.Dah dapat ayaq oren sebotoi dan limau kotak kayu dari guang engg!!!!!

casper c said...

anon 5.51pm
3).Pas dan amno nak bersatu tak bagi!!!

Mana boleh bagi PAS campur dgn UMNO ?
UMNO tu kan musuh Islam, pengkhianat *Melayu dan paling penting, SAMPAH MASYARAKAT !

* Tidak salah nama Melayu disanjung tetapi perlu semua warga M'sia sendiri membuat kajian asal-usul nama Melayu. Pendek kata, jangan buta sejarah sampaikan sejarah pada tahap persendirian, upamanya asal keluarga, nenek moyang tidak diketahui - pesan ikhlas dari saya.

TB - jangan cemas para MP tak dapat 'alocation'. Pertamanya, mana datang dana/duit utk dibahagikan. Macam mana pun, saya pasti org-org P.Pinang akan mencari jalan penyelesaian yg tepat dan betul.

Anonymous said...

Mana boleh bagi PAS campur dgn UMNO ?
UMNO tu kan musuh Islam, pengkhianat *Melayu dan paling penting, SAMPAH MASYARAKAT !-casper C.

1.Bukan umno tapi pemimpin umno!!Hang kena beza tu!!!Kalau hang pi Johor,ramai ahli umno yang beribu kali lebih alim dari hang!!!Dulu waktu orang pindah kubur lama!bila digali!terjumpa mayat yang seperti baru dikebumikan!!bila disiasat!tok imam masjid umno.
2.Pemimpin pas pun lani lebihkurang pemimpin umnolah jugak!!!
3.Lagipun kalau hang pi mana-mana ceramah politik!dah tak dapat beza!yang mana umno!yang mana Pas!Semua dah pakai lebai putih!Semua dah ada pangkai Haji!
4.hang boleh bezakan tahap keimanan dan ketakwaan umat islam pas atau umno!!!

Anonymous said...

satu lagi...
1.Aku rasa DAP a.k.a peneng menuju kehancuran!!!!
2.Tapi bagi aku!apa bezaaanyaaa!!Keluaq kapiaq harbi,kena cucuq idung pulak dengan puak kapiaq zimi pulakkk!!!
3.Sapa kena cucik idung!!orang melayulah!!!!

casper c said...

Betul pesan anon 8.03pm, saya pun payah nak bezakan kedua-dua pihak yg sememangnya tidak sama matlamat mereke tetapi masyarakat Melayu sendiri kena peka dan jauhkan dari gejala sial dalam kedua-dua parti bertentangan ini.

Sudah tiba saat genting masyarakat Melayu sedar dan lihat betapa rosak UMNO masa kini. Satu negara, seluruh M'sia sudah muflis tahu ke tidak !

Krisis ekonomi melanda tetapi ada kerajaan seperti di Australia yg peka kehendak rakyat. Saya difahamkan ada program anjuran kerajaan pusat dimana wang berjumlah A$7000 diperuntukkan kpd sesiapa saja yg pertama kali beli rumah - yakni - budak-budak yg baru lepas universiti ataupun pasangan muda yg akan dapat manfaat dari program sebegini.

Imbas hal ehwal kita diM'sia, program anjuran kerajaan utk tarik dari jalanraya kereta2 yg sudah lebih 20 tahun dipakai, dan sejurus itu, memperkenalkan diskaun RM$5000 utk kereta Proton BUKAN boleh disamakan dgn contoh saya bagi di Australia - jauh bezanya bang !

AP punya pasal, kereta Mercedes tak mampu dibeli segolongan besar rakyat tetapi kena beli jugak Proton Saga !

Dalam hal AP, bodoh saya kata seluruh warga Melayu. Kalau saya, segala untung dari pengagihan AP patut dikumpulkan dalam dana khas utk diguna-pakai mereka yg paling layak menerima wang ihsan. Apasal pulak anak Mahathir, anak Naza yg dapat tetapi beratus ribu Melayu hidup melarat ??? Tak masuk akal bang !

Cukup setakat ini saya minta lalu, member2 tengah tunggu saya makan malam.

Anonymous said...

Casper C..
1.Bab AP!Tentang anak mahathir!!ikut sukala hangpa nak kata apa!!!!Yang penting rakyat dapat nilai sendiri!!!
2.Bab Proton!Satu kegagalan mahathir!!Nak nampaq gempaq!nak nama besaq!!Rakyat jadi taruhan!!Tak tau apa komen GM dalam bab ni!!Yang paling pelik!puak anak-anak hatta dia sendiri tak pakai proton pun!!!
3.Bab Naza!ada pro dan kontara!Pro.sekurangnya ada beribu peluang pekerjaan wujud digurun!!!Kontra!hangpa pikiaqla sendiri!!!
4.Casper C!Awatttt hang tak puas ati kerana hang tak dapat lesen AP ka!!!Dulu setiap student oversea dapat satu AP!bila balik Malaysia!La ni dah lama kena tarik balikkk!!Tak mengasa merc.itam berkilatla no!!!!
5.TB dapat satu AP dulu!!dia bawak balik merc.pandu kiri!!!!!!

Anonymous said...

Tuan TB.
Kalau anuar kalah dalam kes ni!!!
1.Habislah puak edorgan dalam Pas!
2.Habisla puak PAs REfom!
3.PaSAI APA HADI AWANG TAK DATANG SOKONG ANUAR DIMAHKAMAH!!!

hang doalah bayak-banyak!!!

Anonymous said...

That's exactly the problem. Kalau bagi allocations to all Adun without good reasons...sure set up for MACC.

Zarian has not denied all the allegations raised against him. Malu only lah !!! I agree that PR should help those PR Aduns in BN-controlled states.

Sumo Piar said...

Lim IS a liability to PR Penang especially and PR overall in general.

He never mean to share. Actually PKR and PAS is as good an an opposition in Penang.

The DAP chauvinists are ever ready to go it alone.

IbnAbdHalim said...

Salam TB,

Don't you think MACC won't come after LGE if Penang government give allocations to PR MPs? PR government can hand out allocations to state assemblymen but not to PMs. The federal government should be handing out but they don't because PR is opposition.

casper c said...

anon 8.03/8.57pm

Sikit demi sikit, sebelum membuat pengakuan, dah pun nampak belang tapi tak mengapalah.

Kita semua matang berfikir, so terus sokong UMNO tetapi biar saya yg berucap bahawa parti puaka ini tidak akan wujud dlm jangka masa 10 tahun. Dimasa hadapan(kalau pun tidak sekarang), ungkapan UMNO akan menjadi ungkapan sumpahan - lihat sendiri - negeri Selangor, Perak, Kedah dan satu pulau paling berharga telah hilang. Kenapa ?

Pengagihan bahan berita dan segala maklumat kini tidak lagi tertakluk kpd kerajaan UMNO(jangan pula ingat rakyat bodoh dan tak peka bahawa parti-parti komponen lain sekadar hiasan saja) dan akibat dari kesan ini, segala keburukkan UMNO luas tersebar.

UMNO kian tenat dan makin terdesak sampai Islam digunakan, konon boleh menggondol ahli2 PAS bersama berhadapan PRU akan datang tetapi selagi Nik Aziz ada, matlamat atau muslihat ini tidak akan terjadi, percayalah.

Soal AP, walaupun ada industri di Gurun, adakah industri itu menguntungkan atau sebaliknya ? Kalau sebijik macam Proton, kita tunggu haribulan lingkup saja.

Makin payah nak cari untung mana-mana saja, dan nak harapkan kerajaan hari ini pun payah kerana UMNO sudah habis kebas, dana kerajaan makin kurang, Bank Negara bangkrup - long story short - UMNO punya salah.

Soal AP pada saya, dgn bernas saya tak harap apa-apa dan walaupun si Rafidah adalah kenalan peribadi(pi sekolah sama anak dia, bersua, kena panggil makcik walaupun saya tak suka kerja makcik gemuk) dia offer kita tendang balik - 100% bukan kehendak saya.

Apa yg saya ingin lebih dari apa-apa saja kemewahan adalah berusaha membebaskan semua warga M'sia dari terus dikadamkan UMNO - itu saja, bukan perkara besar ataupun angan-angan nak pergi bulan, suatu usaha yg boleh dicapai.

Garisan penamat kian ternampak dan hanya menunggu masa terdekat dan dgn adanya tenaga usaha dari berbagai puhak, matlamat akan berjaya.

Anonymous said...

TB,
Inilah masaalah YB yang dulu ahli UMNO.Apa bila masuk parti pembangkang,baru tau betapa peritnya jadi YB tanpa peruntukan.YB-YB PAS dan DAP sudah lama merasa keperitan ni - lebih dari 50 tahun namun mereka tetap meneruskan perjuangan.
Zahrin ni fikir dia masih dalam UMNO dan bila jadi Ahli Parlimen,boleh tepuk dada tanya selera.Satu pengajaran kepada PKR untuk memilih betul-betul calun yang layak,berwibawa dan punya semangat juang yang kental untuk PRU ke 13.

Anonymous said...

//Satu pengajaran kepada PKR untuk memilih betul-betul calun yang layak,berwibawa dan punya semangat juang yang kental untuk PRU ke 13.//

What about musang dlm selimuts in PAS?PKR is a new party,and naturally it will have ex UMNo mfollowing DSAI(Not all of them r rogues,oppourtunists)..but,in PAS case,its not about ex UMNO bikin kacau..its EX UMNO PLUS GENUINE PAS MEMBERS WHO R DESTABILiSING THE PARTY!

Anonymous said...

I think PAS cannot face reality..being the oldest party,they feel that,they have the right to be on top,take the lead whatever..that's fine..but,the problem is,PAS like UMNO kept their ideology within themselves for decades,didnt spread out..PAS benifitted a lot frm DSAI trials n tribulations,but failed to keep the REFORMASI momentum..and after GE13,instead of growing,expending,they have fallen!!And the astonishing thing is,this time,the public,regardless of race n gender,religion,r hoping PAS will wake up n clean up thier mess..but PAS ,as usual keep on berbuih hadith/quran,bikin drama pasai ketuanan wala,melyu islam,and what not..PAS dont realise,Allah the INFINITE, the vast,is beyond politics,beyond our limited egoistic religious concepts,and beyond personal agendas of ulamaks..

michael said...

Both the state secretary and the state legal advisor had advised the Penang state government that it was improper to give allocations to MPs in the state. This is to avoid investigations by a partisan MACC.

I think this is mainly because BN state governments do not give such allocations to their state MPs as such allocations come under the purview of the federal government.

Anonymous said...

Anon 12.01,

I agree with you,there are "musang" in PAS that has destabilized the parti.Mursyidul Am,TGNA said: they are not many,only 2-3 ekor saje.God Willing,time will tell,they will be caught and slaughtered.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.