Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Monday, February 15, 2010

Penang Tiada Perarakan Maulidul Rasul Tahun Ni? Ye Ke?

Kontroversi baru yang ditimbulkan UMNO terhadap Pakatan Rakyat, kononnya Kerajaan Pulau Pinang telah membatalkan perarakan Maulidul Rasul. Saya pergi sendiri ke web site JAIPP dan merujuk ke link ini:



Dan antara yang saya baca adalah:



Saya rasa puak-puak UMNO tak rujuk pada website JAIPP sebelum membuat kenyataan. Rasanya mereka ni lupa dua tahun sebelum ini, perarakan telah dilaksanakan dengan jayanya di Penang.

Mereka bergantung kepada pembohongan untuk mendapat publisiti murahan. Itulah dia UMNO.

Kepada rakyat Pulau Pinang, dipersilakan menghadiri majlis sambutan Maulidul Rasul. Atucara penuh majlis boleh di baca di bawah artikel ini.
Juga, nampak atau tidak Zul Nordin sendiri sedang berkokok dengan suara UMNO menyerang DAP. Ini kerana Zul Nordin adalah BARUA UMNO dan beliau bertindak selari dengan nada dan gendang yang dipalu UMNO.

Apasal UMNO tak bising pasal Kerajaan Perlis yang langsung tidak mengadakan sambutan Maulidul Rasul?

Sekian

Tulang Besi





21 comments:

Anonymous said...

alahai...
1.pekeliling mula tak dak perarakan!!
2.Pekeliling kedua ada pulakk!!
3.Macam ikhlan coklat hacks pulak!!
4.sat ada!sat tak dak!!
5.Tak yah perbodoh umat islam dan melayu la guan eng laaa!
6.Yang melayu peneng dan islam peneng ni!dok bodo memanjaaaggg!!dari zaman gerakan hinggalah zaman dap ni!!
7.Bodoo la oghang mentaliti lemah ni!!pekeliling bukan boleh dok keluaq tak ketawan hala!!peon,tukang kebun!! bukan boleh keluaq pekeliling oiiii!!!

drabdulwahid said...

apa pendapat ulama dan dalil2 yang menyuruh kita sambut maulidur rasul nih?

knapa kecoh sgt. tak sambut maulidurrasul bukannya berdosa. ntah dpt pahala atau tak pon xtau. entah2 membazir duit. drpd sibuk sambut maulidurrasul baik pegi tolong org miskin kat Malaysia ni. sudah2 la menegakkan benda2 sia sia. skrg ni org bukannya banyak duit sgt.

Anonymous said...

jaga2....

resepi dan rencahnya sama!
(melayu/cina....agama islam)

tukang adunnya sama!
(mamak tuuu)

cuma tukangjajanya ada tukaq!
(dulu Datuk Harun Idris....la ni pengasas perkasa!)

Zul nordin buka gelanggang....Zahrain udah mula langkah......siapa lagi mau mai?....mari2....cepat2.....smuanya umno akan bayaq!

tukang bancuh ada niat tersendiri!.....

budak malas-yu!

Anonymous said...

alahai..
anoy 12.42
1.nasib la ada harun idris waktu 13 mei dulu!!
2.kalau tak dak harun idris dan puak dia!!tak dak oghang melayu kat kuala lumpur la ni!!
3.pi la sembang dengan oghang-oghang tua-tua kat kg melayu ka!kampung kerinci ka!!tentang 13 mei!
4.Tak yah bodo sombong memanjangg oiii!!

Anonymous said...

Kita yang kat overseas dan banyak negara arab tak kisahpun tentang perarakan maulid nii...ia bukan ajaran sunnah dan suruhan junjungan kita semasa baginda menghembuskan nafas terakhir. Para muslimin dan muslimat bacalah balik sirah...apakah pesanan baginda sebelum meninggalkan umatnya.

Orang melayu memang sejak dulu buat benda tanpa soal selidik dan kajian. Yang pelik golongan ulamakpun 'sama-sama' buta tentang tuntutan dan ajaran Islam yang sebenar.

Orang melayu disuruh berarak beribu-beribu. Mereka belanja beribu-ribu utk tujuan tersebut, ini termasuk peruntukan gomen...orang bukan Islam & peniaga sudah pasti untung besar atas majlis perarakan ini. Ape tidaknya, dari sepanduk, persediaan program, kos pengangkutan, makan-minum dan sebagainya sudah pasti mencecah ribuan kalau tidakpun jutaan ringgit. Semua perbelanjaan ini jika dihimpunkan satu negara sudah pasti 10000 ribu unit komputerpun boleh dibelikan dan dibekalkan kepada semua sekolah-sekolah luar bandar yang amat memerlukan...kalau tidakpun digunakan untuk membantu bebanan hidup ribuan golongan miskin diluar bandar.

Semua ini tidak difikirkan...dalam kita dianjurkan berarak beramai-ramai, tapi pada masa yang sama kita melakukan pembaziran yang nyata dan jelas !! Apakah jaminannya akan kita dapat ganjaran dari Allah ?? Takut-takut hal yang sebaliknya berlaku....apa tidaknya, dalam majlis berarak kerap kita lihat berlaku percampuran lelaki & wanita, golongan anak muda berlepak di shopping kompleks hingga lupa solat, dan pelbagai kemaksiatan berlaku dihari cuti yg diberikan...

Dapatkah pahla atau sebaliknya dosa yang kita himpunkan ???

Tepuk dada - tanya selera, manakah yang lebih afdal kita lakukan ? Waklahwaklam.

-Menunggu komen TGNA dalam hal ini.

Tapi semua

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

Aku setuju bab maulud ni adalah bid'ah. Cumanya, adakah ia pertama kalinya tidak dibenarkan sebab Khalifah Guan Eng ni salafi ataupun dia ni kafir harbi.Kalau kafir harbi, org melayu kena tackle cara kafir harbi la, tapi org gila ataupun sengal saja saja yg akan kata si Guan Eng ni salafi.

Soal tiba2 website update ada pulak perarakan, jawapannya simple.

Tgk surat pekeliling membatalkan perarakan itu tarikh berapa, laporan utusan malaysia itu hari apa.

Surat pekeliling tu tariknya 5hb februari,utusan melaysia tu 12hb.

Tulang besi berani papar hanya pada hari ini, dalam masa 3 hari selepas report utusan malaysia , tak kan takdan nak update kot?Simple logic pun tak paham.

Sumo Piar said...

Another flip flop? PR can't make up their minds about it?

What's the matter with PR? What is it afraid of?

Or is it overawed with the goings on in court and Bayan Baru?

Anonymous said...

Hello Anonymous pertama dalam ruangan comment ni,
Hang ni cukup ANAK HARAM... hang ingat hang ni sapa nak kata melayu penang ni bodoh?? spell Penang pun salah... tak pi sekolah kot??
Memang orang UMNO parti bangsat kebanyakanya bukan saja bodoh malah bangang!!!!! macam kepala lembu yg depa dok arak di shah alam dulu tu.

Tinta Hitam said...

Samad aada perarakan atau tidak bukannya YAB Lim Guan Eng yang tak bagi.Sebarang perkara berbangkit ianya adalah keputusan Jawatan kuasa Sambutan Majlis Maulidurrasul Pulau Pinang yang dipengerusikan oleh TKM Dr Mansor dan ahli ahlinya semuanya melayu atau mamak.

Ibrahim Ali sepatutnya pergi jaga Kelantan dan jgn nak menyibuk kat Negeri orang.Royalti minyak negeri Kelantan dinafikan dia tak sibuk ke

Anonymous said...

Puki taik kelinga kui's frm UMNo more into anagrams yg dijampi oleh pawang n bomohs frm india than islam..habis cerita..

Anonymous said...

//Another flip flop? PR can't make up their minds about it?

What's the matter with PR? What is it afraid of?

Or is it overawed with the goings on in court and Bayan Baru?//

kahkahkah..u r such a pundek that u dont realise that's it's PR who is monkeeing u fellas..

Anonymous said...

telinga berbula pundek mawanehs frm UMNo r so predictable lah..

john labu said...

100% aku sokong pendapat
anon February 15, 2010 3:08pm
dan Tinta hitam.

masalahnya puak pengganut ugama ug dan umeno ni hanya mempolitikan agam jer.. mereka guna agama untuk nafsu serakah politik depa jerr..

tu la yg galak sangat nak paksa orang islam berarak macam puak yg bawa kavadi tu..
kalau nak cerita bab sirah, bab bidaah ke dgn depa tak payah la... yg depa reti cuma macam mana nak pusiiing guna nak halalkan ideologi dan perbuatan depa yg jijik tu..

mereka ni kalau nak berdiskusi ilmu memang tak layak punya.. bengap kalah unta.. tu la kalo baca komen tu budak sekolah pun boleh pitam gelak.

depa ni pengganut agama politik, jadi berarak kt jalan, berdemo, berceramah, usrah@brainwash, bidaah berusta, manupulator, membelit... tu kira amalan wajib depa..

tu pun berani main d alam gelap je.. berjuang kononnn

Anonymous said...

Sahabat Kanan,

Samad aada perarakan atau tidak bukannya YAB Lim Guan Eng yang tak bagi.Sebarang perkara berbangkit ianya adalah keputusan Jawatan kuasa Sambutan Majlis Maulidurrasul Pulau Pinang yang dipengerusikan oleh TKM Dr Mansor dan ahli ahlinya semuanya melayu atau mamak.

Tinta hitam,

Aku setuju tulisan engkau di atas. kemungkinan LGE tak terlibat itu lojiknya ada.

Tapi, selepas ada pula perarakan itu dan sebab musabab tuduhan diharamkan itu ditujukan kepada LGE, tidakkah ia menunjukkan bahawa LGE masuk campur hal ehwal agama Islam?

Ini sebenarnya kelemahan PAS dan PKR dalam tackle isu ini, sepatutnya dari awal2 lagi dibendung tuduhan campurtgn LGE dalam hal maulud ini.Dr Mansor dgn sokongan jabatan ugama dalam sidang akhbar patut awal2 lagi kata keputusan hal ehwal maulid ni dibuat oleh mereka2 yg berugama Islam, dan tiada campurtgn pejabat KM.

Bg aku Tinta, benda ini patut diclearkan, oleh Dr mansor, dan exco2 berugama Islam, jabatan ugama, ttg kronologi mcm mana peristiwa ini boleh berlaku.

Bg aku, jika ibarat LGE tu pencuri, jgn tuduh dia pembunuh.

pang5bugis said...

samad berarak atau tidak....uhhh no dan b end buat kacau ajeee....

Anonymous said...

alahai..
1.anoy 11.37!bukan main maghah lagi!
2.siap ungkit salah eja penang lagii!!
3.Yang kena tangkap kes kepala lembu kat shah alam tu!puak umno saja ka!!tak dak puak pas dan pkR!!ish!ish!ish!cerdiknya hang!!
4.Allah telah memilih nama-nama hebat kelahiran penang!pak lah!anuar!mat sabu!
5.Depa buat apa oii!!
6.last sekali bahagian pulau !dapat kat cina!!
7.ish!ish!ish!mesra betui aku tenguk dalajm tv astro awani semalam!!majlis ghaya cina anjuran perniagaan cina penang!!tong lai!guan eng!tsu koon!!dok gelak salan semeja!!sambil makan limau!!
8.ish!ish!!ish!alahai oghang melayu penang!!cerdikkkkkk sungguhhh hangpaaaaa noooo!!!
9.cerdik jugakla!dapat cari kesalahan dari segi kesalahan ejaan!!hang pi hospital sat!tenguk surat arahan doktor!!kot tak laghattt cari salah kottt!!
10..Awatt tak pi teguq guan engg!!cakap melayu pun tak betuiiiii!!!

Anonymous said...

Why big issue on perarakan?Need 2 have perarakan to show kehebatan ketuanan melayu islam kaaaah?Remember folks,ALLAH IS EVERYWHERE..all our activities r being watched constantly!!

Anonymous said...

alahai..
1.Itu pun kena ajaq!
2.Isunya!!oghang melayu dok kena cucuk idung!!!
3.tak tau lagi!!!!!
4.mengaku ngaji pandai!!nak baca yang tersirat pun tak tau!!!!

drabdulwahid said...

yang mencucuk oghang melayu nih UMNO. duit cukai yang hgpa penat2 bayar tu habih kena sapu ketua bahagian UMNO. lepas tu tolong pulak lepa nak kekalkan kuasa.

tak payah nak pertahan sgt sambutan Maulidurrasul nih. buang masa, dan melemahkan umat Islam atas benda2 yg sia2 dan xdak faedah

Anonymous said...

hai ya TB ah...lu ambil olang umnow punya berita dr site umnow..lu letak sini...lu bodoh lah..lu suruh olang nilai sendiri, lu bodohlah, lu sendiri nilai lah...tapi sbb lu bodoh, lu tayang ni tulisan hipokrit ..kasi semua orang tengok..serupa lu advertise it for them ma...free adverstisement, free campaign.... mesti ada olang mahu pegi site umnow baca lagi...dan kena tipu lagi...lu bodoh lah TB, gua sudah cakap lu bodoh..olang kita cakap lu bodoh macam babi ma..mau sondol aja lah lu punye keje...lu punya otak sudah mereng ma..

Anonymous said...

Da sah memang la bodo2 belaka orang2 melayu Penang nie...
Memang la takda dlm sunnah berarak maulidor rasol, takdak sunah gak berarak meratapi kematian TBH, perarakan mansuh ppsmi, perarakan kematian Kugan, pasal apa PAS dok sibuk promote perarakan tu semua? dapat pahala ka?
Da dasar parti yang jual agama untuk peti undi semakin terserlah la sekarang nie ooooiiii..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.