Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Friday, February 26, 2010

Tulang Besi Hidupkan Kebenaran Yang Telah Tidur

Antara serangan murahan yang digunakan oleh penyokong-penyokong UG kepada Tulang Besi adalah tuduhan Tulang Besi menghidupkan fitnah yang telah tidur. Contohnya Ali Zaidan yang saya bawa dibawah ini:

Ali Zaidan said...
Gila mengarut teori ni. PAS nak buat UG antara PR dan BN semasa di bawah Pak Lah. Menantu Pak Lah nama Khairy. Khairy baik dgn Temasik Holdings. temasik Groups pulak kompeni Singapore. Oleh itu UG idea Singapura.

Inilah teori paling bodoh yg pernah aku dengar. Sama taraf dengan teori bhw Anwar jumpa Wolfowitz, berkhidmat di satu U yg mana Wolfowitz pun kerja kat situ. Wolfowitz buat plan serang Iraq. Maka Anwar yg bg idea kpd Wolfowitz untuk serang Iraq.

Bodoh tanpa batasan!!!
Oh lupa. TB kan jenis suka bangkitkan fitnah yg sedang tidur. Nak bunuh katanya, tapi rupanya dia sendiri yg tolong sihatkan fitnah itu.

No wonder Nabi kata celaka kpd mereka2 yg bangunkan fitnah!!
Kau perasan je lebih TB. Apa yg kau buat ni sebenarnya menguntungkan PAS? Dan kau justifikasikan ia hanya melalui seorang peguam yg entah wujud entah tidak? Bagaimana pula dgn apa yg berlaku hari ini? Bila berlakunya krisis dan cubaan menjatuhkan kewibawaan pemimpin tertinggi? Itu yang kau kata menguatkan parti?
.


Masaalah dgn penulisan Ali Zaidan ini adalah beliau tidak bawa satu bukti pun saya menulis perkara fitnah. Dengan kata lain, Ali Zaidan telah memfitnah saya menghidupkan fitnah. Dia ambil artikel Khalid Samad sekerat-sekerat mengikut kehendak dan nafsu beliau sahaja.

Semua yang saya tulis berkenaan topik “Perpaduang” ni berdasarkan fakta. Ali Zaidan tak berani nak halusi hujjah2 saya lantas terus membuat serangan tanpa tujuan seperti ini. Dan hasilnya, tuduhan telah pun dilayangi, namun buktinya tiada. Hanya tuduhan-tuduhan melulu serta tiada asas yang diberikan kepada saya dan bloggers2 seperti saya.

Dan, saya berapa kali minta Ali Zaidan beri apa maksud fitnah dalam hadeeth tersebut, namun beliau tidak beri pun. Dia pun tak tau sebenarnya. Yang dia tahu, ada hadeeth itu, maka terus anggap saya ni buat fitnah selama ini dan bantai saya dengan hadeeth tersebut. Menggunakan nas Al Quran dan Sunnah mengikut nafsu beliau sahaja.

Ini macam satu masa dahulu, demi menyokong tindakan bercakap dengan UMNO dalam gelap, ayat Al Anfal :61 telah digunakan. Malangnya, ayat tersebut, mengikut sesetengah ulama, telah dimasuhkah. Sila rujuk di sini untuk keterangan lanjut.

MAKSUD FITNAH

Ali Zaidan pun tak beri apa maksud fitnah. Beliau cuma terus buat keputusan saya dikutuk oleh hadeeth tersebut. Tapi, artikel di bawah yang saya naqal menunjukkan kepada kita maksud fitnah itu BERBAGAI, kalau kita mengikut Al Quran. Ada maksudnya dusta, ada maksudnya ujian, ada maksudnya bala bencana, ada maksudnya menyebar kekufuran, ada maksudnya memecah belah persatuan.

Satu bahagian artikel tersebut saya amat tertarik:

Sifat dasar orang munafik adalah kegemaran mereka memfitnah. Memecah belah persatuan orang beriman adalah fitnah dan juga dosa besar. Beberapa ayat menyatakan bahwa orang munafik suka sekali melakukan hal ini.

Lantaran dari itu, saya telah membawa satu contoh “fitnah” yang dilayangkan oleh Afyan Mat Rawi:

“June 6, 2009 9:02 AM
Afyan said...
PAS adalah parti yang paling kuat dalam PR.
Jadi ini yang Anwar cemburu, kerana tanpa sokongan PAS impiannya untuk menjadi PM takkan menjadi.
Jadi, cara yang dia ada ialah menyusup ke dalam PAS melalui proksinya.
Ini yang dapat dikesan oleh para ulama.
Dan berlakulah pertembungan sebagaimana yang berlaku pada hari ini." . .

Tindakan Afyan jelas satu tindakan yang dilakukan oleh puak2 munafik. Menyebarkan fitnah untuk memecah belahkan persatuan orang Islam.

Saya cabar Ali Zaidan memberi komen beliau terhadap fitnah yang dilayangkan oleh Afyan ini?

Artinya maksud sebenar perkataan “Fitnah” dalam hadeeth yang digunakan oleh Ali Zaidan adalah seperti apa yang telah dilakukan oleh Afyan Mat Rawi di atas.
Jelas, fitnah yang dimasudkan oleh Ali Zaidan adalah fitnah yang dilayangkan oleh puak2 yang pro UG dan pro Ulama. Salah tuju Ali Zaidan ni rupanya.

MEREKA MARAH SEBAB TAKUT IMEJ PRO SINGAPURA LEKAT KEPADA MEREKA

Ali zaidan ni mengamuk sakan seperti ini adalah kerana artikel saya yang bertajuk “ Agenda Perpaduan Agenda Singapura”.

Dari sumber-sumber dalaman puak2 pro UG sendiri berkata bahawa agenda perpaduang ini adalah untuk menyelamatkan kedudukan Pak Lah.

Namun, Pak Lah jatuh kerana Khairy Jamaluddin dan semua orang tahu hubungan KJ dengan Singapura. Pergi lah ke Mykmu.net dan saudara akan tengok sendiri.

Ertinya, teori saya adalah agenda Perpaduang ini sebenarnya agenda menyelamatkan kepentingan Singapura. Itu sahaja. Tidak sukar untuk memahami ini.

Kenapa yang Ali Zaidan nak marah sangat saya tak tahu. Tapi, yang lebih jijik adalah puak2 UG memfitnah Khalid, Husam sebagai proksi Anwar demi mempertahankan agenda UG mereka. Itu bagi saya lebih jijik dan kotor.

Tulang Besi

ps artikel di bawah ini mampu memberi kita gambaran betapa banyaknya maksud perkataan fitnah dalam AlQuran sehingga bala bencana seperti gempa bumi dan sebagainya pun boleh dikira sebagai fitnah. Mungkin selepas baca artikel di bawah, Ali Zaidan dapat memberi kita maksud perkataan fitnah dalam hadeeth tersebut.

ps Soalan lain pada Ali Zaidan, hadeeth tersebut hadeeth sahih ke? Muttawateer ke?

Fitnah
________________________________________
Baca Petunjuk
Seperti halnya dalam bahasa lain, dalam bahasa Arabpun ada beberapa kata yang memiliki banyak arti. Sebagai contoh kata "fitnah", memiliki lebih dari satu arti di dalam bahasa Arab.
Fitnah, arti asalnya adalah proses yang digunakan untuk memurnikan emas dari unsur selain emas. Namun karena digunakan dalam Al-Qur'an, maka kata tersebut berarti cobaan yang digunakan untuk membedakan orang beriman dengan orang kafir atau orang munafik. Cobaan-cobaan ini dapat membimbing seseorang kepada kebenaran atau membuat orang tersesat, tergantung dari pandangan orang itu terhadap agama.
Betul-betul buruk perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami itu. Dengan perbuatan mereka yang demikian mereka telah menganiaya dirinya sendiri.Al-A'raf:177
Banyak ayat menjelaskan bahwa dunia ini adalah tempat terjadinya fitnah yang berfungsi untuk membedakan apakah seseorang itu benar-benar beriman atau tidak.
Alif, laam, miim Hanya Allah yang mengetahui maksudnya. Anggaplah sebagai tanda peringatan, bahwa ayat-ayat yang tertera sesudahnya, harus diperhatikan dengan sungguh-sungguh. Apakah orang-orang mengira bahwa mereka akan dibiarkan saja seenaknya berkata: "Kami telah beriman", padahal keimanan mereka itu belum diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji keimanan orang-orang yang sebelum mereka. Dengan ujian mana, Allah benar-benar mengetahui Maksudnya, Allah mengetahui apa yang tersembunyi di dalam hati manusia; baik yang telah terjadi, yang sedang terjadi, maupun yang akan terjadi. Ujian diadakan oleh Tuhan agar yang diuji praktis menampilkan kepalsuan yang tadinya disembunyikannya dalam hatinya, padahal dalam ilmu Tuhan sudah terbuka. Maka dengan adanya ujian itu, faktalah yang berbicara orang-orang yang sebenarnya beriman, begitu pula orang-orang yang beriman palsu.Al-Ankabut:1-3
Semua tubuh yang berjiwa akan merasakan mati Yang mati bukan jiwa tetapi tubuh di mana jiwa itu bersarang. Kematian, ialah perpisahan tubuh dan jiwa. Kami akan menguji sungguh-sungguh kepadamu dengan kesusahan dan kesenangan, lalu kamu dikembalikan kepada Kami.Al-Anbiya:35
Jika seseorang mematuhi perintah Allah, fitnah apapun yang terjadi hanya akan membuat orang itu menjadi lebih dekat kepada Allah, namun jika dia tidak patuh maka dia akan tersesat. Inilah yang dimaksud fitnah/cobaan/ujian, bisa membimbing orang atau menyesatkan orang.
Karenanya cobaan yang terjadi dapat mengungkapkan apakah seseorang itu benar-benar beriman atau tidak. Seseorang yang benar-benar beriman tidak akan berubah pandangan dan kesetiannya kepada agama walau apapun yang terjadi.
Seorang mukmin sejati akan sadar bahwa segala sesuatu yang terjadi adalah atas kehendak Allah. Karenanya dia betul-betul berserah diri kepada Allah.
Beberapa ayat berikut akan memperjelas pemahaman kita.
Beberapa peristiwa dijadikan oleh Allah untuk mengungkapkan sikap orang kafir. Firman Allah:
Demikianlah Kami menguji segolongan orang kaya mereka dengan segolongan orang miskinnya, sehingga golongan yang kaya dengan lancangnya mengatakan: "Orang-orang yang semacam inikah di antara kita yang diberi anugrah oleh Allah?". Bukankah Allah lebih mengetahui orang-orang yang bersyukur kepadanya?".Al-An'am:53

Setiap Rasul dan Nabi yang pernah kami utus sebelummu, bila ia membacakan ayat-ayat Kami, maka setanpun menumbuhkan keragu-raguan dalam hati pendengar-pendengarnya mengenai bacaannya itu. Namun Allah menghapus keragu-raguan yang ditumbuhkan setan itu, untuk kemudian Allah tambah memperkuat ayat-ayatNya. Dan Allah Maha Mengetahui dan Bijaksana.Al-Hajj:52-53
Dalam ayat di bawah ini dijelaskan bahwa harta diberikan untuk menguji manusia:
Janganlah engkau tergiur pandang oleh kesenangan yang Kami berikan kepada beberapa keluarga di antara mereka, sebagai bunga kehidupan duniawi. Kami hendak menguji mereka dengan kesenangan itu. Namun karunia Tuhanmu lebih baik dan lebih kekal dari itu.Ta-Ha:131
Lebih dari sekedar menguji manusia, ujian-ujian ini dibuat untuk mengungkapkan kedurhakaan orang-orang tertentu.
Janganlah kamu terpesona oleh harta benda dan anak-pinak mereka, karena dengan itu semua Allah hendak menyiksa mereka dalam kehidupan dunia ini, dan kelak akan melayang nyawa mereka dalam keadaan kafir.At-Taubah:55
Allah menyatakan di dalam Al-Qur'an bahwa Dia membiarkan orang tersesat:
Apakah engkau tahu tentang orang yang "mempertuhan" hawa nafsunya? Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmunya Tuhan sudah mengetahui, bahwa orang itu meskipun diberi keterangan apapun, namun mereka tidak juga akan beriman, sedangkan Dia telah mengunci erat pendengaran dan hatinya, serta menutup penglihatannya. Siapakah yang dapat menunjukinya, kalau Allah sudah membiarkannya sesat? Apakah kamu tidak dapat mengambil pelajaran dari padanya?Al-Jastiyah:23
Tidak ada jalan keluar bagi orang-orang yang telah Allah biarkan tersesat:
Mengapa kamu sampai terpecah-pecah menjadi dua golongan dalam menghadapi orang-orang munafik itu? Padahal Allah telah merenggutkannya dari kebenaran karena kesalahan mereka sendiri. Apakah maksudmu hendak memimpin orang-orang yang telah dibiarkan sesat oleh Allah? Orang-orang yang telah dibiarkan sesat oleh Allah, engkau tidak akan mendapat jalan untuk menunjukinya.An-Nisa:88
Dari penjelasan di atas kita mengetahui bahwa fitnah dalam beberapa hal dan keadaan tertentu, dapat menyesatkan manusia. Al-Qur'an berulang-kali menceritakan kisah orang-orang yang tersesat. Sebagai contoh, ketika Musa meninggalkan umatnya, mereka mengikuti Samiri yang membuat patung anak sapi dan memujanya.
Allah berfirman: "Sesungguhnya Kami telah menguji kaummu sepeninggalmu, dan mereka disesatkan oleh Samiri Samiri ialah salah seorang dari Bani Israil dari suku Assamirah.Ta-Ha:85
"Lalu Samiri membuatkan untuk mereka sebuah patung berupa tubuh anak sapi dan dapat bersuara Patung tersebut oleh Samiri diberi lubang-lubang, sehingga kalau angin bertiup dari lobang-lobang itu, keluar suara seperti lenguh anak sapi, lalu mereka Maksudnya Samiri dan pengikutnya berkata kepada Kami: "Inilah tuhan kalian dan tuhan Musa! Namun Musa telah lupa"Karena itu dicarinya ke gunung Sinai. Apakah mereka tidak memperhatikan, bahwa patung anak lembu itu tidak dapat menjawab persoalan mereka, dan tidak pula berkuasa mendatangkan bahaya dan keuntungan kepada mereka? Sebetulnya Harun telah berkata kepada mereka sebelumnya: "Hai kaumku! Sesungguhnya kamu diuji dengan anak sapi itu, dan sesungguhnya Tuhanmu ialah Tuhan yang Maha Pengasih. Karena itu ikutilah aku dan patuhilah perintahku!".Ta-Ha:88-90
Ayat lain menjelaskan bahwa fitnah menyesatkan orang yang tidak hati-hati:
Kelak engkau akan melihat, dan orang-orang yang mendustaimupun akan menyaksikan, siapa yang gila di antara kalian. Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui orang-orang yang sesat dari jalanNya, dan lebih mengetahui pula orang-orang yang diberi pimpinan.Al-Qalam:5-7
Sikap positif yang seseorang ambil ketika terjadi fitnah adalah cara untuk lebih mendekatkan diri kepada Allah. Fitnah adalah jalan yang dengan jalan itu orang beriman menunjukkan ketekunan dan komitmen mereka untuk mencapai kematangan.
Sebagai contoh, masa-masa perang adalah cobaan. Tidak peduli apapun yang terjadi, orang beriman, dan hanya orang yang benar-benar berimanlah yang menunjukkan sikap seperti yang dijelaskan di dalam Al-Qur'an.
Tatkala orang-orang mukmin melihat tentara Sekutu, mereka berkata: "Inilah yang dijanjikan Allah dan Rasul-Nya kepada kita!" Itulah yang menambah keimanan dan kepatuhan mereka.Al-Ahzab:22

Meskipun ada orang yang menggertak mereka: "Bahwa kafir Quraisy telah mengumpulkan pasukannya untuk menyerang kalian; karena itu takutlah kalian kepadanya!", namun tokoh-tokohnya tidak gentar, bahkan gertakan itu menambah keimanannya seraya menjawab: "Cukuplah Allah sebagai Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung".Al-Imran:173
Hal yang baik bagi orang beriman, menjadi tidak baik dan menyesatkan bagi orang kafir. Ayat di bawah ini menunjukkan bahwa apa yang menyesatkan orang kafir, menjadi berita baik untuk orang beriman dan memperkuat iman mereka.
Beberapa orang berkonsentrasi penuh untuk menyesatkan orang beriman. Tujuan utamanya adalah membuat orang beriman mengadopsi cara berfikir mereka yang tidak logis dan tidak beralasan. Al-Qur'an memberitahu kita bahwa sepanjang sejarah, perlawanan terhadap orang beriman selalu dilakukan untuk tujuan ini. Semua serangan ini dilancarkan guna memperlemah komitmen orang beriman terhadap perintah Allah. Allah menyatakan bahwa orang beriman akan terjatuh ke dalam fitnah jika mereka sampai terjebak.
Sesungguhnya mereka kaum musyrik hampir-hampir dapat memfitnah engkau tentang apa yang telah Kami wahyukan kepadamu, agar engkau memalsukan wahyu Kami itu dengan saduran yang lain. Jika berhasil, tentulah mereka dapat membuat engkau jadi temannya.Al-Isra:73

Dan hendaklah kamu mengadili perkara di antara mereka menurut apa yang diturunkan Allah, dan janganlah kamu turuti hawa nafsu mereka. Dan waspadalah kamu terhadap mereka, supaya mereka tidak menyesatkan kamu dari sebahagian apa yang telah diturunkan Allah kepadamu, maka ketahuilah bahwa Allah bermaksud hendak menjatuhi hukuman di dunia ini juga terhadap sebagian dosa-dosa mereka, sebelum di akhirat kelak. Dan sesungguhnya kebanyakan manusia adalah orang-orang yang fasik.Al-Maidah:49

Sesungguhnya kamu dan semua sembahan itu, sekali-kali tidak dapat menyesatkan siapapun terhadap Tuhan. Kecuali orang yang sesat yang akan masuk neraka seumpamamu.As-Shaffat:161-163
Dalam surat Al-Baqarah ayat 191 dan 217, Allah menyatakan bahwa "fitnah lebih kejam dari pembunuhan". Untuk memahami fitnah sebagai suatu kejahatan, ada baiknya kita ketahui dulu betapa jahatnya pembunuhan.
Barangsiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka hukumannya ialah jahanam. Kekal ia di dalamnya. Allah memurkai dan mengutuknya serta menyediakan siksa yang besar baginya.An-Nisa:93
Sebetulnya fitnah memiliki arti lebih dari pada "ujian". Kata fitnah diartikan sebagai segala tindakan dan perbuatan yang menyesatkan manusia.
Al-Qur'an merujuk orang munafik sebagai "penyebab fitnah". Allah memberitahu kita bahwa orang munafik melakukan banyak jenis fitnah; mereka berencana melawan para Rasul dan pengikutnya dengan mencoba mencegah orang beriman dari ikut perang sehingga kehilangan pendirian.
Orang munafik seringkali menyalah-artikan ayat serta mengubah pemahaman ayat, dan mau menurut ketika mereka anggap ayat tersebut menguntungkan. Sebaliknya orang beriman menunjukkan sikap yang sama sekali berbeda, mereka tunduk dalam keadaan apapun.
Dialah yang menurunkan kitab Al-Qur'an kepadamu Muhammad. Di antaranya ada ayat-ayat yang tandas tegas Tidak memerlukan takwil, itulah pokok isi Al-Qur'an. Yang lainnya adalah ayat-ayat samar Samar-samar, tidak tegas kadang-kadang tidak dapat dicapai oleh pemikiran, misalnya ayat-ayat yang berhubungan dengan hal-hal yang gaib, hari kiamat "Arasy", dan sebagainya. Ayat-ayat ini dapat ditakwil kurang tegas. Adapun orang-orang yang di dalam hatinya ada maksud-maksud yang tidak jujur, selalu mengikuti ayat-ayat samar untuk mengadakan kehebohan dengan memberikan tafsiran-tafsiran yang diselewengkan. Padahal tidak ada yang dapat memberikan tafsirannya, hanya Allah saja. Dan orang-orang yang mendalam ilmunya mengatakan dengan terus-terang: "Kami percaya kepada kitab, semuanya itu datang dari Tuhan kami". Hanya orang-orang yang berfikiran saja yang dapat mengerti.Al-Imran:7
Sifat dasar orang munafik adalah kegemaran mereka memfitnah. Memecah belah persatuan orang beriman adalah fitnah dan juga dosa besar. Beberapa ayat menyatakan bahwa orang munafik suka sekali melakukan hal ini.
Kalaupun mereka berangkat juga bersama-sama denganmu, maka mereka hanyalah akan menambah beban kesusahan belaka kepadamu, dan mereka akan menyusup ke celah-celah barisanmu untuk menyebarkan kekacauan, lagi pula di dalam barisanmu ada orang-orang yang lemah iman yang senang mendengarkan hasutan mereka. Dan Allah Maha Mengetahui akan segala tingkah laku orang-orang yang zalim.At-Taubah:47
Andaikata rumah-rumah mereka diserang oleh kaum sekutu dari segenap penjuru, lalu diminta supaya mereka murtad Terjemahan dari kata "fitnah". Fitnah dalam ayat ini berati murtad, atau berobah pendirian dari kawan menjadi lawan., tentu mereka penuhi, tidak mereka tangguhkan bahkan segera dikerjakan.Al-Ahzab:14
Sesungguhnya dari dahulupun mereka telah mencari-cari kekacauan dan memutarbalikkan keadaan Untuk mengacau-balaukan umat Islam, hingga datanglah kebenaran dan jelaslah kemenangan agama Allah Islam, sedangkan yang demikian itu tidak disukai mereka.At-Taubah:47-48
Seandainya rencana mereka terungkap, orang munafik berusaha melakukan perlawanan dengan cara mencoba meyakinkan para Rasul dan orang beriman bahwa perbuatan mereka itu bukanlah suatu penghianatan dan hal yang biasa-biasa saja. Mereka sangat takut mendapat hukuman atas perbuatan mereka itu. Lebih jauh lagi, mereka meminta orang beriman supaya melanjutkan hubungan dengan mereka.
Di antara mereka ada yang mengatakan: "Izinkanlah saya untuk tidak turut berperang dan janganlah saya dijerumuskan ke dalam fitnah Beberapa orang munafik minta izin tidak ikut berperang ke Tabuk daerah kekuasaan Romawi dengan dalih takut tergoda oleh wanita-wanitanya. Ketahuilah sebenarnya mereka telah terjerumus ke dalam fitnah dan sesungguhnya jahanam itu akan mengepung orang-orang yang kafir.At-Taubah:49
Ayat tersebut menegaskan bahwa orang munafik adalah pembohong dan terlibat dalam fitnah. Allah memperingatkan orang beriman untuk tidak terperdaya oleh kecurangan mereka. Orang kafir dan orang munafik akan mengalami penderitaan yang mengerikan di neraka sebagai balasan atas fitnah yang mereka sebabkan:
Rasakanlah siksaan itu, siksaan yang dahulu kamu minta supaya disegerakan.Adz-Dzariyat:14
Fitnah akan merajalela di muka bumi kecuali jika orang beriman saling melindungi satu sama lain:
Adapun orang-orang yang kafir, mereka bersetia kawan terhadap sesamanya dalam menghadapi kaum mu'min. Jika kamu tidak menggalang kesetia-kawanan pula seperti mereka, akan terjadilah kekacauan dan kerusakan yang besar di muka bumi ini.Al-Anfal:73
Orang beriman tidak melakukan sesuatu yang membuat mereka terlibat dengan hal-hal yang dapat menimbulkan fitnah. Sebab beberapa perbuatan tertentu, yang walaupun tidak dimaksudkan, dapat menjadi dasar bagi terjadinya fitnah. Seperti disebutkan pada ayat di atas, gagal melindungi satu sama lain atau membiarkan persengketaan terjadi di antara orang beriman, dapat menjadi penyebab fitnah, yang pada akhirnya, harus ditanggung juga oleh orang beriman. Karenanya, orang yang betul-betul beriman, saling melindungi satu sama lain.
Di dalam Al-Qur'an Allah memberitahu kita bagaimana seseorang menjadi tersesat. Yaitu ketika seseorang lebih senang mengikuti nafsu pribadi terhadap dunia ketimbang mencari keridhaan Allah. Dalam keadaan seperti itu, dia akan menunjukkan sikap masa bodoh terhadap Allah dan umat Islam.
Allah berulang-kali mengingatkan bahwa dunia ini hanya tempat sementara bagi manusia untuk menjalani ujian.
Siapapun yang menolak Al-Qur'an sebagai panduan, akan diliputi oleh kesibukan hidup sehari-hari yang pada dasarnya menyengsarakan. Harta dan anak-anak disebut juga sebagai fitnah.
Kesejahteraan dan anak-anak sama sekali tidak menjamin keselamatan kecuali jika ditujukan untuk mencapai keridhaan Allah.
Mengenai harta dan anak-anak, Allah memberi peringatan kepada orang beriman agar tetap waspada supaya terhindar dari fitnah.
Hai orang-orang yang beriman, janganlah harta dan anak-anakmu sampai melalaikanmu dari mengingati Allah. Barangsiapa yang berbuat demikian, itulah orang-orang yang rugi. Al-Munafiqun:9
Harta benda dan anak-anak mereka tidak berguna sedikitpun juga untuk penebus dan menolong mereka dari siksaan Allah, Mereka penghuni neraka, serta kekal di dalamnya selama-lamanya. Al-Mujadilah:17
Dengan berpura-pura tidak mengerti tujuan hidup di dunia, manusia biasanya terpengaruh oleh tujuan yang mereka anut sebagai "hukum dunia". Karena doktrin masyarakat, orang percaya bahwa pernikahan, mempunyai anak, dan mencari uang, sebagai hukum dunia yang kekal. Kebanyakan orang menunjukkan ketertarikan yang kuat terhadap hal-hal tersebut sambil tetap acuh tak acuh dalam mematuhi perintah Allah.
Patokan tentang kebutuhan untuk berketurunan juga tersedia di dalam Al-Qur'an. Tetapi tujuannya adalah untuk mencapai keridhaan Allah. Doa Hanah istri Nabi Imran diberikan sebagai contoh untuk hal ini:
Ingat pulalah ketika Hanah istri Imran mengucapkan doanya: "Wahai Tuhanku! Aku bernazar bahwa anakku yang masih dalam kandungan ini, akan aku serahkan untuk-Mu, guna membaktikan seluruh hidupnya dalam berkhidmat dan beribadah kepada-Mu semata-mata. Terimalah persembahanku ini! Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar dan Mengetahui".Al-Imran:35
Doa yang sama dari para Nabi membimbing orang beriman kepada jalan yang benar.
Di sinilah Zakaria berdo'a kepada Tuhannya, katanya: "Wahai Tuhanku! Aku mohon karunia-Mu, berilah aku seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha mendengar do'a.Al-Imran:38
Begitu pula dengan Doa Nabi Ibrahim:
Wahai Tuhan Kami! Jadikanlah kami berdua, manusia muslim yang patuh kepadaMu, dan begitu juga jadikanlah anak cucu kami umat yang patuh juga kepada-Mu...Al-Baqarah:128
Harta juga dapat membuat seseorang mencapai keridhaan Allah dan keselamatan abadi, asalkan digunakan semata-mata karena Allah. Sebaliknya harta juga dapat menjadi fitnah. Sikap Nabi Sulaiman terhadap harta dapat menjadi contoh bagi orang beriman.
Ketika pada suatu petang dibawa kehadapannya beberapa ekor kuda yang jinak tenang, namun amat kencang larinya. Lalu ia berkata: "Sesungguhnya aku mencintai barang yang baik karena mengingati Tuhanku". lalu kuda-kuda itu segera lenyap dari pemandangan. Dia berkata lagi: "Bawalah dia kembali kehadapanku" Lalu diusap-usapnya kaki kuda itu dan lehernya. Sad:31-33
Di dalam Al-Qur'an, persolan-persoalan hidup disebut sebagai cobaan (fitnah) juga.
Maka tidak ada yang beriman kepada Musa, kecuali golongan anak-anak muda saja dari kaumnya, itupun dalam keadaan takut akan mendapat siksaan dari Fir'aun dan pembesar-pembesar kaumnya. Sungguh Firaun itu berbuat sewenang-wenang di muka bumi, Dan dia termasuk orang-orang yang melanggar batas. Yunus:83
Sesungguhnya mereka yang mencoba menyiksa orang-orang yang beriman baik lelaki maupun perempuan, lalu mereka tidak bertobat, mereka akan mendapat siksaan neraka jahanam dan hukuman bakar.Al-Buruj:10
Janganlah kamu menganggap panggilan Rasul itu sebagai panggilan biasa antara sesamamu saja. Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang meninggalkan tempat secara diam-diam satu persatu, dengan berlindung dibalik sesuatu. Justru itu, hendaklah mereka yang melanggar perintah Rasul itu waspada jangan sampai mendapat cobaan atau ditimpa azab yang amat pedih.An-Nur:63
Dan hendaklah kamu mengadili perkara diantara mereka menurut apa yang diturunkan Allah, dan janganlah kamu turuti hawa nafsu mereka. Dan waspadalah kamu terhadap mereka, supaya mereka tidak menyesatkan kamu dari sebahagian apa yang telah diturunkan Allah kepadamu. Jika mereka tidak mengindahkan keputusan yang telah diturunkan Allah kepadamu, maka ketahuilah bahwa Allah bermaksud hendak menjatuhi hukuman di dunia ini juga terhadap sebahagian dosa-dosa mereka, sebelum di akhirat kelak. Dan sesungguhnya kebanyakan manusia adalah orang-orang yang fasik. Al-Maidah:49
kata ujian (fitnah) digunakan oleh orang beriman sebagai do'a supaya terhindar dari fitnah orang kafir:
Dengan segera mereka berkata: "Kepada Allah sajalah kami mempercayakan diri! Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami sasaran kekejaman oleh orang-orang yang zalim.Yunus:85
Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami jadi sasaran-fitnah oleh mereka yang kafir, dan ampunilah kami. Ya Tuhan kami, Engkaulah yang Maha Perkasa dan Bijaksana."Al-Mumtahinah:5

Al-Qur'an juga menamakan kesulitan, bencana, dan malapetakan sebagai fitnah:
Dan tidakkah orang yang munafik itu memperhatikan bahwa mereka diuji, sekali atau dua kali setiap tahun? Namun mereka tidak juga mau tobat dan tidak pula mau mengambil pelajaran.At-Taubah:126

Diterjemahkan dari "The Basic Concepts in The Qur'an" karya Harun Yahya www.harunyahya.com. Terjemahan Al-Qur'an dikutip dari "Terjemah dan Tafsir Al-Qur'an" susunan Bacht

35 comments:

Sebatang kara said...

Sempena menghormati sambutan maulidurrasul hari ini saya mengisytiharkan 'gencatan keyboard' ke atas TB hari ini.

Anonymous said...

alahai..sebatang kagha..
1.kalau gitu!kalau peghangg dengan puak kapiaq nanti!!kalau ada yang macam hang!!kalahla Islam oiii!
2.puak kapiaq akan ambik peluang berpeghangg pada waktu maulidurrasul!nuzul Quran!ghaya puasa!ghaya haji!!

"Ali zaidan ni mengamuk sakan seperti ini adalah kerana artikel saya yang bertajuk “ Agenda Perpaduan Agenda Singapura”."-TB.

3.Nampak lain dari tb!puak yang kena cucuk idung dengan puak PAP singapura bukan puak perpaduang Pas!tapi puak erdorgan Pas!puak hangla TB oiii!!
4.Awatt la hang akai pendekk TB oiii!!

Tulang Besi said...



3.Nampak lain dari tb!puak yang kena cucuk idung dengan puak PAP singapura bukan puak perpaduang Pas!tapi puak erdorgan Pas!puak hangla TB oiii!!
.

Iye, puak cucuk hidung Singapura pegi maki singapura

Anonymous said...

alahai..
Iye, puak cucuk hidung Singapura pegi maki singapura-TB.

1.maki kat depan oghangg!nak tarik undi!!belakon je!!belakang!!dok makan semeja!!
2.Malasla nak copy dan paste entry hang yang dok puji melangit puak pap singapura tuu!!
3.satu lagi!nanti buat malu hang pulak!!dok mohong oghangg walaupun pada hari maulidurrasul ni!!

Dawai Kokot said...

TB cukup2lah... mmg ko takde fakta pun. aku dengar wawancara ko kat malaysiakini terlalu bnyk andaian berbanding fakta...

tanpa_nama@pas.org.my said...

Aku yakin dakwaan ko psl beberapa org pimpinan PAS akan ditolak sebab terlalu bnyk andaian berbanding fakta...

tanpa_nama@pas.org.my said...

Aku nk ajar ngko TB...Fitnah bukan sahaja sebar cerita x betul..tp yang paling merbahaya sebar berita yang belum disahkan kebenarannya.. insaf lah Tulang Besi

Tulang Besi said...

alaaahhh, kalau benda aku tulis ni tak betul, takkan de korang ni kepanasan macam sekarang ni.

Masaaalahnya, PResiden pun pernah kata "perpaduang" ni sebab nak selamatkan kerajaan Pak Lah.

Tu yang korang kepanasan je skrg ni.

Anonymous said...

betul.....
tb ni tujuannya nak jadi famous dan glamour je...

dia ada bercakap dengan saya nak bertanding jadi MP dalam pru13 ni...

kalau ni lah gaya bakal MP...hancur dewan rakyat kita...

MP tu law makers....bukan law yar buruk....atau hanya sekadar suka berkata-kata...tapi isi atau faktanya kosong....hearsey yang banyak atau khabar2 angin yang banyak....lepas tu dia goring lah sampai lumat...

tukar lah perangai tu...CEO dah melepas, nanti MP pulak x dapat

Ali Zaidan said...

Aku dah jawab Hujah bodoh TB yg fail ilmu hadis ni kat sini. Siap screen shot lagi. Hahaha:

http://ali-zaidan.blogspot.com/2010/02/tulang-besi-sayang-ali-zaidan.html

Tulang Besi said...

Kahkahkah Ali,

Artikel kao takda satu bentuk bukti pun.

Kau kata artikel aku fitnah. Padahal bukan ke dah jadi maklumat umum agenda perpaduan ni nak selamat kan Pak Lah?

Kau sendiri tak berani nafi pun.

semua point aku kau tak berani nafi, lepas tu kau kata artikel aku fitnah.

Apa punya jenis manusia kau ni aku pun tak tau.

Anonymous said...

the same logic applies to TB...

tulang besi tak nak pak lah jadi PM..
tulang besi nak najib jadi PM... Najib ikut telunjuk amerika... tulang besi adalah barua amerika....

Tulang Besi said...

Ali.

kao baca ni. Akramsyah Sanusi pun kata Pak Lah ni tunduk pada Singapura

Kat sini .

Tulang Besi said...

Tulang Besi tidak mahu Najib atau Pak LAh jadi PM. Tulang Besi nak Anwar Ibrahim jadi PM

Tulang Besi said...

Punya panjang kao goreng pasal fitnah, tapi soalan asas aku kao tak berani jawab:

Apa maksud fitnah dalam Hadeeth Tersebut.

Kau tak payah kondem aku. Kau jawab soalan aku ni dulu yang aku dah tanya berkali2.

Tulang Besi said...

Cuba fikir, UG ni hanya terlaksana JIKA semua parti yg ada wakil dlm parlimen bersetuju bentuk kerajaan. dan syarat UG ialah kebersihan kehakiman detc. Korang ingat, dengan kehakiman yg bersih, mampukah Pak Lah bertahan dengan segala macam skandal pada dia. termasuk Oil For Food?.

Kahkahkah nampak sangat kao tak paham apa tu UG.

Kao pei dengar pendedahan rakaman aku tu. Ustaz NAsa terang apa maksud sebenar UG>

Bukan yang kau kesahkan dalam artikel kao.

Yang tu cuma auta yang puak2 UG sebarkan pada umum.

Dalam dunia pun, mana ada negara buat UG ni. Idea yang sangat2 benak.

Ali Zaidan said...
This comment has been removed by the author.
Ali Zaidan said...

Alahai bodohnya TB. Hadis tu sahih dari segi isinya. kalau dhaif sekalipun maka ianya tetap boleh pakai.

Bengap TB ni, kan aku dah kata, ftnah dlm hadis tu difahami dgn 'tuduhan dusta'. Apa bengap kau ni. Kau buta kayu ke? Kan aku tulis kat situ? ke kau ni dah dibutakan hati oleh Allah???

Bodoh, maklumat umum Ug nak selamatkan Pak Lah? Celah mana? Apa ke sial fitnah kau ni TB? Mana disebutkan oleh TGHH atau mana2 pimpinan bhw kita buat UG sebab nak selamatkan Pak Lah? Mana? Mana wahai blogger CELAKA?!!!!

Kau la bodoh tak faham UG. Mmg nak bincang dgn UMNO sbb UMNO tulang belakang BN. Kalau UMNO tak setuju, UG tak boleh jalan. Sama juga kalau PKR DAP tak setuju. Apa salahnya kalau nak muzakarah dgn UMNO? Ada dalil haramkan ke?

Dasar blogger celaka.

Ali Zaidan said...

Kepada budak bodoh bernama TB, cuba kau bukak link ni:

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=23368:nik-aziz-setuju-nasihat-ariffahmi-letak-jawatan&catid=41:utama-muka-depan&Itemid=125

Siasatan SPRM tu siasatlah. Itu kerja dia. Tapi fitnah itu yang jadi (punca suruh letak jawatan). Nabi kata fitnah ini benda tidur,sesiapa yang gerak dia akan dilaknat Allah, itu pemfitnah punya fasal. tapi (letak jawatan) ini nak jaga kepimpinan parti Islam Semalaysia.

Cuba kau tengok, TGNA sendiri kata fitnah dalam hadis ini membawa maksud tuduhan dusta dan TGNA sendiri pakai hadis ini dalam Harakah. Berani kau nak kata juga TGNA tafseer hadeeth dengan nafsu? Berani?????

Weh budak. Kau dengar sini. Aku nafi setiap hujah kau melainkan satu hujah yg fitnah pimpinan. Sekarang kau jawablah hujah aku. Kau berani tak?

Kau ni merepek je lebih.

Ali Zaidan said...

"Aku nafi setiap hujah kau melainkan satu hujah yg fitnah pimpinan"

Silap taip. Baca:

Aku nafi setiap hujah kau yg fitnah pimpinan.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Tulang Besi said...

Alahai bodohnya TB. Hadis tu sahih dari segi isinya. kalau dhaif sekalipun maka ianya tetap boleh pakai.
.

wowwww tetap boleh pakai? Woww ini perkara baru ni.

Kalau boleh pakai, tak payah la kita asingkan yang mana sahih, yang mana muttawateer, yang mana ahad, yang mana syaz.

Hebat nya ilmu usul fiqh awak ni ye?

errr kenapa Imam syafiee kata "Madhab aku adalah Hadeeth Sahih"?

Ohh saya lupa, Imam Syafiee tidak sepandai Ali Zaidan dalam ilmu Islam.

wowwwww inilah pertama kali saya dengar pendapat USULUDDIN macam ni.

Mungkin Ali Zaidan ni kita kena panggil Dr Ali Zaidan, setaraf dengan Yusuf Qardhawi.

Yusuf Qardhawi pun rasanya kena tabik kat ali Zaidan

Tulang Besi said...

Sudahlah Ali zaidan,

Hadeeth tu sahih ke tidak pun kau tak tahu.

Apalagi nak harap kao tahu apa maksud sebenar.

Kau main bantai je tafsir hadeeth tu untuk memenuhi nafsu kau.

Terbukti sudah akhirnya.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Tulang Besi said...


Cuba kau tengok, TGNA sendiri kata fitnah dalam hadis ini membawa maksud tuduhan dusta dan TGNA sendiri pakai hadis ini dalam Harakah. Berani kau nak kata juga TGNA tafseer hadeeth dengan nafsu? Berani?????
.

Kalau macam tu APA BENDA YANG AKU DUSTA NYA?

Boleh tolong tunjuk?

Tulang Besi said...

Tuan-tuan dan puan-puan sekelian,

Marilah kita lihat fitnah Ali Zaidan ke atas Tulang Besi.

Ali kata:

Kau tetap kau, seorang CEO-wannabe.

Padahal saya apply jawatan tu untuk tolong jemaah, bukan sebab saya nak. Gaji saya dapat sekrng ni JAAUUHHHHH dari gaji di jwtn tu.

Haaaaa tertangkap sikap suka buat fitnah manusia bernama Ali Zaidan.

Ali Zaidan said...

Chait, lembap ke apa kau ni. Quote tu ialah hujah utk kau yg kata aku tafsir hadis ikut nafsu. Maka aku tunjuk TGNA pun pakai hadis tu sptmana aku pakai. Jadi adakah TGNA pun tafsir Quran ikut nafsu?
Apa la kau ni..

Kalau tak sahih kenapa TGNA pakai? kalau dhaif pun dibenarkan jadi hujah. Kau tak belajar ilmu hadis ke? lain lah kalau maudhu'. Sekarang TGNA pun pakai, maka kau nak kata TGNA pun main pakai je hadis tanpa tahu hadis tu sahih ke tidak??

CEO-Wannabe? kau terasa ke? Soalannya kau nak jadi CEO taK? Ye, kau apply sebab kau nak. Maka kau wannabe (Want to be). Atas sebab apa tu dh jadi soal lain. Macam aku jugak. Aku ialah syuhada-wannabe. Sebab aku nak syahid.

Melainkan kau tak pernah mintak jd CEO, maka aku akan tarik balik gelaran CEO Wannabe.

Bukti. Wei sengal. Aku dh bagi bukti tu dalam artikel. Aku dah bagitahu dlm komen2 yg lain. Apsal kau ni payah nak nampak? Buta hati ke buta mata?

Tulang Besi said...

CEO-Wannabe? kau terasa ke? Soalannya kau nak jadi CEO taK? Ye, kau apply sebab kau nak. Maka kau wannabe (Want to be). Atas sebab apa tu dh jadi soal lain. Macam aku jugak. Aku ialah syuhada-wannabe. Sebab aku nak syahid.
.

Tak aku apply sebab tanggunjawab, bukan sebab aku nak.

Ada beza tu.

Ali Zaidan said...

Oi ngok. Masa Imam Shafei kata "Mazhabku ialah hadis sahih", dia tujukan kepada Imam Muzani. Bukan kat org biasa. sekali lagi kantoi belajar ilmu hadis.

Kalau hadis sahih pun belum tentu boleh jadi dalil. Sebab ada hadis yg sahih telah dimansuhkan dengan nas yg lain.

Dhaif boleh dijadikan hujah. Dengan syarat tidak bertentangan dengan hadis yg lebih atas (hasan lighairihi dan ke atas). Sbb tu dalam Ihya Ulumiddin pun ada hadis dhaif, tetapi sah dipakai jadi dalil sbb tidak bertentangan dgn hadis mutawatir.

Qardhawi xpayah belajar dgn aku. Dia dah tahu benda ni. kau tu yg xpandai ilmu hadis kena belajar lagi.

Ali Zaidan said...

Ye la. Kau nak jadi jugak. Sebab tu xpenting. Hati kau tu masalah kau. Jadi kau CEO wannabe. Simple. Kau terasa kenapa? Bila kau apply tu bermakna kau nak. Kalau tak nak, kau takkan apply. Lainlah kalau Dr Hasan offer kau kemudian kau tolak. Maka kau bukan wannabe.

Sengal.. sukati kau la. Malas aku layan benda ni. Cam budak2 pulak. Baik layan anak2 aku.

Anonymous said...

woi TB..ko ni sebenarnya munafik dlm PAS.. mana wala' ko pada pimpinan? kalo ko bai'ah utk sokong pas, ko kna taat pada pemimpin, bukan membangkang mereka, lagi2 mereka 2 ULAMAK. aku ulang skali lagi, ULAMAK.. ko sape nak bangkang2 ni? memangla hujah ko mengatakan bahawa ulamak pon manusia biasa jgk, xlari dari melakukan kesilapan. tapi ko tau x bahawa ulamak 2 ada karamah, nabi pon ada cakap bahawa ulamak itu pewaris nabi. kalao ko x sokong ulamak, maknanya ko ni xsokong nabi. tapi ko ni bukan sekadar xsokong, tapi membantah lagi... aku cukup marah bila ada org kata bukan2 kat TGHH..kalau aku jumpa ko, memang aku nak cekik ko sampai mati!!

Tulang Besi said...

. Jadi kau CEO wannabe. Simple. Kau terasa kenapa? Bila kau apply tu bermakna kau nak. Kalau tak nak, kau takkan apply. Lainlah kalau Dr Hasan offer kau kemudian kau tolak. Maka kau bukan wannabe..

Kahkahkah terkantoi kao ni kaki buat fitnah.

Ali Zaidan said...

Kantoi apa? Kau nafikan yang kau tak pernah apply mintak jadi CEO.

Kesian, tepuk air ludak di dulang, terpercik ke muka sendiri.

Tulang Besi said...

Kantoi apa? Kau nafikan yang kau tak pernah apply mintak jadi CEO.

Kesian, tepuk air ludak di dulang, terpercik ke muka sendiri.
.

Kahkahkah terkantoi kau buat fitnah kat aku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.