Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Sunday, May 16, 2010

Pembangunan Dr Mahathir Merugikan Rakyat Malaysia, Orang Melayu dan Orang Miskin. Hanya Untungkan Kroni

Kepada aktivis PERKASA yang tersangat berbangga dengan Dr Mahathir, sedarlah sikit. Kamu telah tertipu. Dr Mahathir adalah seorang yang kuat menipu. Semua program pembangunan beliau hanyalah untuk mengkayakan kroni dan anak-anak beliau semata-mata. Orang biasa macam kita sentiasa tertekan dan tertindas. BUKTI PERTAMA saya bawa adalah gaji pekerja2 di MAlaysia.

Pada tahun 1970, harga kereta Volswagen adalah RM5k sebiji, rumah teres dua tingkat harganya RM25k dan coca cola pula 50 sen sebotol. Gaji seorang yang baru tamat universiti adalah RM800 sebulan.

Setelah Dr mahathir turun takhta, kita lihat harga rumah teres dua tingkat adalah RM200k, kereta Proton Wira pula RM60k sebulan, dan coca cola pula RM1.50 sebotol.

Namun, secara purata, gaji permulaan mereka yang keluar universiti hanyalah RM1200 sebulan sahaja.

Sebab itu 80% rakyat Malaysia menjalani kehidupan mereka sehari-hari dengan BERHUTANG. Majoriti rakyat Malaysia terpaksa bergantung kepada kad kredit untuk hidup.

Mahathir hanya membela kroni dan mereka yang berduit. Polisi Mahathir adalah menyokong smeua yang kroni dan syarikat besar mahu.

Apabila kroni-kroni ini mahu menaikkan harga barang, Mahafiraun menyokong. Tapi, bila rakyat mahu gaji mereka naik, Mahafiraun tidak pernah menyebelahi rakyat.

UNTUK BAGI KRONI, RUGI RAKYAT TANGGUNG

Itu adalah satu lagi amalan Mahafiraun. Apabila Proton hampir nak mati pada tahun 1983 ke atas, Mahafiraun naikkan cukai import kereta serta naikkan harga Proton sehingga kereta Proton paling murah pun harga sampai RM60k. Dan, kerugian Proton telah mencecah paling kurang RM11 - 12 billion. Semuanya dibayar dengan wang minyak milik rakyat.

Mahafiraun telah diberi amaran bahawa projek kereta nasional tidak akan berjaya di Malaysia kerana rakyat Malaysia jumlahnya sedikit - 13 juta pada tahun 1983. Tapi, Mahafiraun tak kesah. Dia tak kesah rakyatnya terpaksa bayar kereta 5 kali ganda dari harga sepatutnya (Proton Wira tu sepatutnya harga sebiji tak sampai RM15k sebab kualiti cukup buruk). Yang penting ego dan kehendak serta nafsu syaitan beliau dipenuhi.

Juga untuk mengatasi masaalah penduduk ini, Mahafiraun telah melancarkan program yang begitu tidak rational yakni menambah penduduk Malaysia sehingga 70 juta orang pada tahun 2000. KAlau RM11-12 billion tu pakai duit BAPAK Dr MAHATHIR, saya pun tak kesah. Tapi kerugian Proton tu ditanggung oleh rakyat MAlaysia. Duit Mahafiraun satu sen haram tak keluar. Memang bangsa celaka Mahafiraun ni.

Lagi satu, waktu ekonomi sedang berkembang sebelum 1997, semua kekayaan negara dibahagi2kan sesama kroni Mahafiraun terutamanya budak2 Daim Zainunddin yang dipanggil "Paremba Boys".

Pada masa itu, kita rakyat Malaysia satu sen haram pun tak dapat nikmat dari dasar penswastaan Mahafiraun.

Tapi, bila semua rugi, rakyat terpaksa bayar balik hutang2 kroni yang telah terlungkup meniaga walaupun diorang ni monopoli. Maknanya apabila untuk rakyat tak merasa, apabila rugi rakyat tanggung.

Kerugian dari penswastaan yang gagal ini dianggarkan menghampiri RM80 billion. (Jumlah liabiliti yang terpaksa ditanggung atas kebodohan kroni2 Mahafiraun seperti Wan Azmi Wan Hamzah, Tajuddin Ramli, Halim Saad, Renong dsbnya dianggarkan RM80 billion).

itu tak termasuk projek2 bodoh yang memang dari mula orang dah tahu akan rugi seperti PERWAJA, PROTON, projek enjin motosikal HICOM yang semuanya rugi, dua kilang simen di Langkawi dan Perak pun telungkup (dgn kos lebih RM2 billion) dan banyak lagi.

Wang modal asing yang keluar dari Malaysia pula dianggarkan dalam RM 30 billion semuanya keluar terus dari Malaysia pada tahun 1997.

Pokoknya, selepas Mahafiraun menghabiskan berbillion-billion wang rakyat dengan projek2 gila dan tidak masuk akal beliau, berapakah kenaikan gaji yang telah dinikmati oleh rakyat Malaysia selama ini?

Seperti saya kata, bagi gaji graduan universiti yang baru habis sekarang tidak lebih RM1200 sebulan. PAdahal, pada tahun 1970, gaji graduan yang baru keluar adalah RM800 sebulan.

Ertinya, manusia bernama Dr Mahathir bin Muhammad Iskandar Kutty adalah seorang "con man" tahap paling tinggi.

bagi saya, kalau Ku Li jadi PM pada 1987, mungkin hidup kita tidak begitu tertekan sekarang ini.

Mahathir ni hanya pikir kroni dan anak-anak dia. Rakyat Malaysia dia tak pikir langsung.

Tiba-tiba bebudak PERKASA ni habisan pergi sokong mamak kerala ni. PAdahal berapa banyak duit minyak kita dihabiskan oleh MAmak kutty ni.

Dan gaji pekerja2 di Malaysia tidak naik mengikut kadar kenaikkan kos hidup. Sebab Mahakutty tinggalkan budaya utamakan kroni dan mereka yang berduit.

Tulang Besi



9 comments:

Anonymous said...

Tiu Nia Maa pundektula Mahataik skim cepat kaya is jauh lagi terok berbanding pak man telo...devil still sits cross leg on this pukimamak's shoulder n plays tabla on that basterd malayali's head..akibat the devil's tabla beats,malaysia has turned into hell,the citizen became zombis..his reign can b classified as malaysia's LOST GENERATION..

Grand Marquis said...

Kesian TB, Blog dia makin tak laku sebab orang dah bosan dengan fitnah dia. Blog dia dah jadi tempat mencarut bagi puak-puak dia yang hari-hari menyimpan hasad dan benci yang tak kesudah.

Nak lakukan blog dia untuk kaki mencarut, dia pi buka cerita lama. Paling senang buka cerita Mahathir sebab dia tau, mesti ada banyak kaki mencarut yang akan buat posting kat blog dia kalau dia kutuk Mahathir.

Tapi, kalau nak buat fitnah pun, buat la pro sikit.

TB kata: Apabila Proton hampir nak mati pada tahun 1983 ke atas, Mahafiraun naikkan cukai import kereta serta naikkan harga Proton sehingga kereta Proton paling murah pun harga sampai RM60k.

Proton baru tubuh pada 1983, dia kata proton nak mati pada tahun 1983. Hang ni nak tipu siapa?

Anonymous said...

SAYA TAKKAN PERCAYA CAKAP MAMAK KERALA PUTAR BELIT BERNAMA MAHATHIR BIN MOHAMMAD KUTTY NI.

SYAITAN BERTOPENGKAN MANUSIA.

Tulang Besi said...

Apabila Proton hampir nak mati pada tahun 1983 ke atas, Mahafiraun naikkan cukai import kereta serta naikkan harga Proton sehingga kereta Proton paling murah pun harga sampai RM60k.
.

Kahkahkah, kao yang tak reti. Masa tubuh tu lagi dia dah nak mati. Takkan kao tak tau?

Grand Marquis said...

TB cakap main lepas. Bagi bukti la.

Khun Pana aka johanssm said...

"Pembangunan Dr Mahathir Merugikan Rakyat Malaysia, Orang Melayu dan Orang Miskin. Hanya Untungkan Kroni"

1- PutraJaya
Tiada apa apa faedah dari pembinaan Putrajaya dan tahukah berapa harga sewa rumah PM dan DPM di putrajaya?
Yang tak tahu sila cari dalam internet.

2- KLIA dan LCCT
KLIA yang baru tak cukup besar dan perlu tambah dengan LCCT .
Bermakna kos bertambah kos.
Untuk golongan kroni ini bermakna untung bertambah untung

3-Project Bakun Dam
Tak perlulah cherita panjang disini

4-Lebuhraya
Saya ambil 1 sebagai contoh pon dah cukop.
PLUS Highway , di bina dengan berapa % wang rakyat dan berapa % wang swasta? Siapa yang untung?
EPF , Tabung Haji yang untung?
Sila perhati betul-betul.
Sebab najib dah kebas 5 billion untuk selamatkan sebuah syarikat sendirian berhad.

5- SEPANG F1
Siapa yang dapat saham ?
Anak Madey lah , siapa lagi?

6- MISC
Siapa punya syarikat gergasi ini?

7- AP impot kereta super mewah
Yang ini tak perlu cherita dah

8-IWK
Indah water konsortium ini ialah beban kepada rakyat kota
Tak kira engkau ada berak banyak atau tak berak, bil engkau tetap 8 Ringgit sebulan .
Kalau bil air engkau chuma 10 ringgit , bil berak tetap 8 ringgit.
Siapa punya syarikat ini ?

9- LLN , Telekom dan JBA di swastakan. Siapa yang untung dan siapa yang rugi?
Engkau sendiri buat analisa

10-Proton
Di biayai oleh wang rakyat dan di jual balik kepada rakyat dengan harga yang tinggi dengan mutu yang rendah.


Ada lagi ,tapi 10 dah cukop lah.
Privatisation bukan lah tak baik.
Tapi kalau di buat dengan syarat berat sebelah. Rakyat yang rugi dan kroni yang untung.
Kalau nak analisa kontrek syarikat itu tak boleh.
Sebab ada OSA .
Kenapa kontrek kerajaan BN ada OSA?
Engkau sendiri fikir.

Anonymous said...

semasa idea nak tubuhkan proton pun ramai yg tentang...sudahnye dia proceed jugak tampa mendapat persetujuan suara ramai...

GM, cuba tanya 'hits' adakah gap semakin byk atau sikit? klu kurang pun ko tetap menjadi pembaca setia dan sudi utk mengomen hehe

Anonymous said...

Pariah dogs like Grand moron must milk shake Mahataik's chunni..these types got no choice..they have been zombied frm birth..Malaysia punya ekonomi/gdp run parallel with Singapore..but,due to Tun kepala taik mahataik chootiaism,this coutry per capita income is nowhere near to sing or the gulf states..

Anonymous said...

One more thing.. Tun Kepala Taik Mahatik suffers frm inferiority complex..i strongly believe the reason this iblis arrested n shamed the late Abuya Ashaari Mohammad,founder of Al Arqam is ebcos of Al Arqam has assset well over RM100 million..this firauan always thinks he is the super duper pukka in everything..ptuih!!.the reality is the chootia malayali chunni kutty is a GRAND FAILURE!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.