Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Wednesday, June 16, 2010

Ekuiti Bumiputra: Bagaimana UMNO Menipu Orang Melayu

Dr Jomo Sundram baru-baru ini menerangkan kepada kita betapa orang Melayu telah ditipu hidup-hidup oleh UMNO dan BArisan Nasional. Alasan menaikkan ekuiti Bumiputra sering digunakan oleh UMNO dalam memperjuangkan “Dasar Ekonomi Baru (DEB)”.

Namun, mengikut kajian Dr Jomo Sundram, pemegangan ekuiti Melayu telah membeku ke tahap 18-22% semenjak pertengahan 1980’an, yakni semenjak Malaysia mendapat Perdana Menteri yang bukan Melayu (Mahathir la, siapa lagi).

Bayangkan, kalau mengikut statistic umum:

Zaman sebelum Mahathir : Ekuti Melayu meningkat dari 4% kepada 18%
Zaman Mahazalim Memerintah : Naik turun antara 18 ke 22% untuk 30 tahun.

Mahazalim, gunakan DEB untuk macam DEB ni bapak dia punya.

MENGAPA INI BERLAKU?

Mahazalim dan UMNO memastikan saham-saham syarikat awam hanya diberikan kepada kroni-kroni beliau sahaja. MAnakala, majoriti orang Melayu hanya dapat melihat sahaja saham-saham yang begitu berharga ini disapu oleh kroni-kroni Mahathir dan pemimpin2 UMNO.

Kroni2 dan UMNOPUTRA ini kemudiannya akan menjual saham-saham ini untuk mendapat durian runtuh apabila saham-saham ini mula-mula masuk ke KLSE. Mereka menjual saham untuk mendapat keuntungan yang cepat.

Yang lagi best, sewaktu ekonomi Malaysia merudum pada tahun 1997, banyak kroni-kroni serta UMNOPUTRA telah “terpeleot” dan bangkrap kerana saham-saham mereka turun pada harga lebih murah dari gula-gula Hacks.

Mahazalim dan Daim telah menggunakan duit rakyat (dan duit Petronas) untuk membeli balik saham2 ini dengan harga asal (bukan harga semasa) demi menyelamatkan kroni-kroni beliau serta UMNOPUTRA.

Ertinya, bila kroni2 Mahathir dan UMNO bangkrap, rakyat Malaysia mesti selamatkan mereka. Waktu untung, kroni-kroni ini makan sorang-sorang manakala orang-orang Melayu hanya tengok sahaja.

Tak heranlah, mengikut data Bank Negara, Hutang Malaysia sekarang berjumlah RM378 ribu juta , yakni 53% dari jumlah pendapatan negara.

Segala saham dan kekayaan negara difaraid oleh Mahathir dan UMNO kepada kroni-kroni dan UMNOPUTRA sahaja. Rakyat hanya bertanggungjawab membuat “bail-out” apabila kroni-kroni ini kerugian.

Heran, Malaysia negara kaya, rakyat tak ramai, tapi boleh berhutang sampai RM378 ribu juta (billion).

Orang Melayu di Malaysia jadi seperti orang bodoh. Pendapatan perkapita orang Melayu masih rendah. Purata pendapatan sebuah keluarga Melayu tidak lebih dari RM3000 sebulan. Jumlah ni, nak makan pun tak lepas.

Pulak tu, orang Melayu kena tipu lagi melalui jalan lain oleh UMNO dan Mahazalim. Orang Melayu kena tipu dengan:

a. harga kereta yang 3x ganda harga pasaran,
b. harga rumah yang sengaja ditinggikan kerana mahu menjaga kepentingan kroni-kroni UMNO dalam bidang hartanah,
c. harga barang makananan yang semakin tinggi kerana menjaga monopoli pengimpot makanan yang rata-rata kroni UMNO dan BN,
d. gaji pekerja tidak pernah diusahakan untuk setara dengan kos hidup oleh kerajaan UMNO/BN dsbnya.

Wang simpanan hari tua kita seperti EPF juga digunakan untuk menyelamatkan kroni-kroni. Maka, akhirnya, rakyat Malaysia dan orang Melayu hanya kuda tunggangan UMNO, Mahazalim serta UMNOPUTRA sahaja.

Sesetengah kroni Mahathir tu bukan orang Melayu pun i.e. Syed Mokhtar Al Bukhary contohnya bukan berbangsa Melayu. Dia bangsa sama dengan Mahathir kot.

Tulang Besi

Jomo: Sasaran 30% ekuiti bumi tidak akan tercapai
Sasaran 30 peratus ekuiti untuk bumiputera di bawah Rancangan Malaysia kesepuluh (RMK10) tidak akan dapat dicapai kerana tiada insentif yang diberikan untuk mempertahankan pegangan mereka, kata ahli ekonomi terkemuka, Jomo KS.

"Anda mempunyai situasi, di mana ukuran anda mengenai apa yang akan membawa kemajuan kepada orang Melayu, adalah satu ukuran yang akan gagal, kerana dasar tersebut," katanya dalam sidang media selepas memberi taklimat kepada ahli parlimen Pakatan Rakyat mengenai RMK10.

Jomo mendakwa mantan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad adalah orang yang bertanggungjawab memulakan amalan di mana saham bumiputera diberi kepada segelintir golongan elit sahaja.

Menurutnya, amalan tersebut telah mengakibatkan ekuiti bumiputera menjadi beku antara 18 hingga 22 peratus sejak pertengahan 1980-an.

"Jika anda melihat angka-angka dari tahun 1970 dan seterusnya, dari 2.4 pada tahun 1970, ia meningkat ke sekitar 18 peratus pada
awal 1980-an dan kemudian kekal antara 18 hingga 22 peratus untuk 30 tahun akan datang.

"Mengapa itu berlaku? Kerana anda mengambil aset yang dipegang bagi pihak masyarakat bumiputera dan kemudian memberikannya kepada beberapa orang sahaja.

"Jadi apa yang mereka lakukan? Kerana mereka mahu buat duit, maka apa yang mereka lakukan ialah menjualnya. Jadi hasilnya adalah ianya tidak lagi dimiliki oleh bumiputera," jelasnya.

-malaysiakini-

5 comments:

reverie said...

UMNO tak relevan tanpa semangat perkauman melayu. maka orang malaysia patut bersatu atas dasar-dasar lain spt ekonomi dan bukan lagi perkauman. perkauman dah tak relevan lagi. hanya relevan utk parti dan ngo perkauman seperti umno, mca, perkasa dsb. orang susah malaysia patut diberi keutamaan dan bukannya dasar bumiputera yang akhirnya akan turun pada anak tekak kroni melayu elitist saja.

Anonymous said...

orang2 bukan melayu kene berhenti menipu orang melayu dalam urusan jual beli. contohnye mase beli henpon. tolong jangan tipu orang melayu lagi dengan letak harga yang xmunasabah, dngan kata lain, jangan beza2kan harga. kalau jual kat kaum sendiri, harga yang rendah, bile jual pada orang melayu, knekan harga tinggi. rubbish style of berniaga. menyebabkan org melayu xpercaya kpada org bukan melayu.

IbnAbdHalim said...

Mamak Kutty haramzade tu kata semasa dia jadi PM sesenPUN dia tak ambil. Dia memang betul dan benar. Satu sen dia tak ambil tapi dia ambil berbillion-billion wang rakyat.

Anonymous said...

Kalaulah UMNO Baru tak tipu orang Melayu, siapa kah mereka yang akan tipu? Mamak lebih pandai dari orang Melayu.

Orang Cina dah takut dengan UMNO Baru, selalu cakap tak serupa bikin, dan orang India kini, pun dah sedar.

UMNO dari dulu, kini dan selamanya akan tipu orang Melayu saja, sebab orang Melayu senang ditipu.

MALAYSIABARU said...

Malaysiabaru.com said,

salam,

malaysiabaru.com dah lama sependapat dengan tb perihal mamak kuty and the geng..

mungkin siapa kaki kaki rasuah umno yang bersekongkol dengan pas dan pkr sudah terjawab di sini?

kini tiba giliran NAJIB pupuskan melayu ?

petikan

www.malaysiabaru.com/blog10.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.