Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Thursday, June 3, 2010

Hipokrasi Khir Toyo Berkaitan Isu Pasir Siri 1

Khir Toyo sedang berkokok ke sana ke mari pasal isu pasir dan Kumpulan Semesta Sendirian Berhad (KKSB). Soalan saya kepada Khir Toyo, apa yang hebat sangat cara kamu mengendali pasir sewaktu kamu jadi MB Selangor?

Kamu cuma mampu mengumpul royalti RM17 juta pada tahun 2007 padahal Kerajaan Pakatan Rakyat mendapati kamu sepatutnya mampu mengumpul RM100 juta pada tahun 2007. Soalan saya kepada Khir Toyo:

Mengapa Kamu Tidak Bisa Mengumpul RM100 juta Hasil Pasir Pada Tahun 2007?

Kalau tanya saya, jumlah yang berjuta-juta itu telah selamat di “faraid” oleh Khir Toyo kepada juak-juak UMNO, ketua-ketua kampung yang kuat UMNO, kroni-kroni Khir Toyo dan juga barua-barua beliau. Rakyat dapat sikit sangat dari hasil pasir tersebut.

Dari data yang didapati kerajaan Pakatan Rakyat, jumlah permintaan pasir pada tahun 2007 adalah tersangat tinggi. Kerajaan Negeri sepatutnya mampu mengumpul dana sebanyak RM 100 juta pada tahun 2007 kerana jumlah permintaan yang sebegitu tinggi pada masa itu.

BENARKAH KHIR TOYO BERJAYA KUMPUL RM17 JUTA HASIL PASIR PADA TAHUN 2007?

Mengikut Laporan Rekod Kutipan Royalti 2005-2009 oleh Pejabat2 Daerah Tanah (dikemas kini sehingga 6 jan 2010 )yang dikeluarkan Pejabat Tanah dan Galian Selangor (PTGS), kutipan royatli untuk pasir pada 2007 hanya RM4.7 juta sahaja.

Jumlah RM17 juta itu adalah jumlah keseluruhan pasir serta hasil-hasil galian lain di Selangor terutamanya batu kuari. Dari maklumat yang saya dapat, hasil batu kuari adalah berjumlah RM 12.6 juta pada tahun 2007.

Salinan laporan tersebut telah diserahkan kepada Speaker DUN Selangor, Teng Chang Kim sewaktu prosiding SELCAT berjalan.

Ertinya, Khir Toyo yang kuat menyalak itu, cuma mampu mengumpul RM4.7 juta dalam bentuk royalti pasir di tahun akhir beliau sebagai MB Selangor.

Pada waktu yang sama, Kumpulan Semesta Sendirian Berhad (KSSB) yang baru ditubuhkan pada tahun 2008, telah berjaya mengumpul royalti pasir jauh lebih tinggi dari jumlah yang dikutip Khir Toyol.

Kalau dilihat prestasi KSSB jauh lebih membanggakan berbanding prestasi Khir Toyo mengumpul hasil pasir. Sila rujuk di bawah:



Kalau tidak disebabkan jumlah permintaan yang jatuh begitu teruk akibat kemelesetan ekonomi dunia, maka sudah pasti jumlah kutipan royalti di atas berada dalam julat ratusan juta.

KRONI UMNO SEDANG SAKIT

Sekarang ini Khir Toyo heboh berkokok meminta supaya Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KKSB) ditutup. Khir dilaporkan berkata:

“The opposition leader believed Selangor should revert back to the old system where approval for sand mining was authorised by Land Office and the state executive council

Terjemahan bebas: Ketua Pembangkang itu percaya bahawa Selangor sepatutnya kembali kepada sistem asal yakni. kelulusan untuk melombong pasir datangnya dari Pejabat Tanah dan Exco.

Dia memang mahu kontrak pasir diserahkan pada Pejabat Tanah Daerah sebab ramai orang2 di Pejabat Tanah Daerah itu terdiri dari pegawai-pegawai kerajaan yang masih pekat UMNOnya dan telah bertahun-tahun “makan”.

Khir tak sebut, tapi hakikatnya, kroni-kroni UMNO sedang sakit. Dulu mereka dapat buat untung berlipat-lipat kali ganda dengan kontrak pasir yang diberi terus oleh UMNO dan Khir Toyo (direct award). Sekarang ini semuanya dalam bentuk tender terbuka, maka lebih banyak keuntungan pergi pada Kerajaan NEgeri berbanding kroni-kroni ini.

KSSB UNTUK MENAMBAH PENDAPATAN KERAJAAN NEGERI.

Di bawah KSSB, segala tender pasir dan kontrak pasir diberikan secara tender terbuka. Malahan, setiap tender diwar-warkan di laman web KSSB secara terbuka seperti di bawah:



Dan semua hasil pasir yang dikutip kerajaan Negeri disalurkan kepada program-program “Merakyatkan Ekonomi Selangor”(MES). Bukan dikumpul untuk projek-projek “Direct Award” yang bertujuan mengkayakan kroni, seperti yang diamalkan oleh UMNO.

Dengan kata lain, hasil pasir Selangor dinikmati terus oleh rakyat Selangor. Ni saya dengar lepas ni, hasil pasir akan digunakan untuk Skim Mikro Kredit Islam pula yang akan dilancarkan akhir tahun ini.

Ada kawan saya orang Melaka yang isterinya sedang mengandung. Dia bercadang untuk tidak pulang ke Melaka bila anaknya akan dilahirkan kelak kerana kalau lahir di Selangor, dia dapat mendaftar anak nya untuk segenap skim yang ada di bawah kerajaan Selangor.

Bertuahlah rakyat Selangor.

(bersambung)

20 comments:

Anonymous said...

Salam TB,

Apa yang kau nak heran dengan Khir Toyo tu, bukankah jejuak kamu selama ni menuduh BN di bawah pimpinan Khir melindungi pencuri pasir? Jadi memang wajarlah sepanjang pemerintahan dia pendapatan tak sebanyak pentadbiran PR.

Persoal sekarang kita bercakap mengenai KSSB anak syarikat kerajaan negeri selangor, yang telus dan amanah kerajaan rakyat, macam mana boleh rugi?

Unjuran kerajaan negeri pada 2009, menjanjikan kutipan cukai RM150 juta. Tetapi cuma RM4.67 juta atau 3 peratus daripada unjuran diterima setakat 21 Oktober 2009.

Kenapa gagal mencapai sasaran? mana pergi royalti pasir tu? kalau dulu menuduh BN yang melindungi pencuri pasir, sebab tu pendapatan pasir tidak memberansangkan, tapi di bawah pentadbiran PR pun sama? sekarang siapa pula yang melindungi pencuri pasir ni?

Terlalu banyak tarik tali dalam isu ini. Terlalu banyak gertakan dan ancaman politik. Namun, isu asas curi pasir dan kegagalan mengutip royalti RM150 juta tidak diberi fokus.

Balik-balik tuduh kerajaan sebelum, bukan nak cari kelemahan sendiri. Gila agaknya puak PR ni.

-Mr.Puaka-

Tulang Besi said...



Unjuran kerajaan negeri pada 2009, menjanjikan kutipan cukai RM150 juta. Tetapi cuma RM4.67 juta atau 3 peratus daripada unjuran diterima setakat 21 Oktober 2009.


Pasalnya pada tahun 2009, berlaku kejatuhan ekonomi yang sebegitu teruk seluruh dunia.

Jadi permintaan untuk pasir turun merudum.

Kao tak sedar ke 2009 ada kemelesetan ekonomi?

PErtumbuhan ekonomi satu Malaysia lembab.

Takkan tak sedar kot?

Anonymous said...

Salam TB,

Janganlah TB nak alih pandang dengan mengaitkan kejatuhkan ekonomi dunia menyebabkan pendapatan pasir di negeri selangor tidak mencapai sasaran.

Khalid Ibrahim cakap pendapatan kerajaan negeri dalam indtusri pasir harus rm200juta, bukannya 17juta seperti yang dipungut oleh BN pimpinan Khir Toyo pada tahun 2007.

Lepas tu kerajaaan negeri PR ni menubuhkan Kumpulan Semesta Sdn Bhd dan memberi hak perlombongan pasir Selangor kepada empat syarikat iaitu, Wawasan Dengkil Sdn Bhd, Hai Tong Construction, Low hai Eng Sons Trading Sdn Bhd dan Resvil Holding Sdn Bhd.

Perlantikan Kumpulan Semesta ini adalah tanpa persetujuan exco-exco kerajaan negeri dan amat malang sekali yang menguruskan syarikat Kumpulan Semesta ini adalah terdiri daripada kroni-kroni Tan Sri Khalid Ibrahim iaitu bekas pegawai Guthrie dan PNB. Dato Anuar Mohd Nor yang mengetuai Semesta juga pernah muflis dan mempunyai rekod buruk apabila bersama MTDC.

Jumlah pengeluaran pasir negeri setakat ini hanya RM 22 juta. Sehingga kini kerajaan negeri hanya mengutip RM 4 juta dari doket pasir dan RM 7.5 juta melalui Kumpulan Semesta Sdn Bhd. Hanya RM 11.5 juta dari RM 22 juta dapat kepada kantung kerajaan. Nampak tak tersasar jauh kat sini?

Takkan TB kaitkan jumlah yang jauh tersasar ini dengan kejatuhan ekonomi.? Saya bukan arif TB, TB tolong la clearkan persoalan yang selalu bermain di fikiran saya ni.

Bagi saya ada berlaku kronisme juga dibawah kerajaan pimpinan Khalid ni, dan kerugian ini disebabkan oleh ketidak telusan kerajaan pimpinan Khalid. Kalau telus takkan rugi.?

-Mr.Puaka-

Anonymous said...

alahai..
1.Khir toyo tu ka!!!ehemmmmmmmmmmmmmmm!!
2.Macamana dia boleh jadi jutawan agaknya ya!!juai dadah!dapat ibu duit!!MLM!!!pak man telo!!
3.agak-agak yang mana!!ketam-ketam!!belajaqla diritu jalan betui!!baru suruh anak!!

Tulang Besi said...


Khalid Ibrahim cakap pendapatan kerajaan negeri dalam indtusri pasir harus rm200juta, bukannya 17juta seperti yang dipungut oleh BN pimpinan Khir Toyo pada tahun 2007.
.

Tu lah kalau dah tak reti ekonomi tapi nak bercakap.

Dia kata "UNJURAN" pada 2009 adalah RM150 juta.

Dia tak kata HASIL 2009.

Ada beza bang.

Kao pegi baca balik Belanjawan Selangor 2009.

Atau kau tak reti baca?

Tulang Besi said...

Kesian saya tengok MR Puaka secara otomatik mendedahkan betapa dangkal pengetahuan dia pasal ekonomi

Anonymous said...

Salam TB,

Yang penting kerajaan negeri selangor dibawah pimpinan Khalid gagal mencapai sasaran dalam pendapatan pasir, itu isu utama. Pendik kata dalam bijak-bijak puak PR ni ada jugak yang bodo kena kencing dgn pencuri pasir.

Alang-alang TB yang bijak ekonomi ni ulas la sekali pasal KOHILAL, pasal pasir sudah, pasal proton sudah, pasal tol sudah, pasal salahlaku pemimpin pas sudah, pasal judi pun TB sudah ulas.

Pasal KOHILAL mana? Saya malas nak baca kt blog pro BN, nak baca dari ulasan TB je pasal isu KOHILAL.

Tu pun kalau TB ada telor. Hehehehe

-Mr.Puaka-

Anonymous said...

I feel ashamed to call myself a Malaysian nowadays because you malay pig are making us losing our pride day by day by corrupting the once dignified image of this country, you know Malaysia is now a laughing stock among the non-Muslim countries in the world!

People despise this country still protecting the lame lot and not doing anything to improve the deteriorating situation, still practising double standards among its own people, still expelling the non-malay genius to other countries, still depriving the rights and benefits of other races to its own race, still criticize and blame the Chinese for their minority poverty.

Hey, what is wrong with you malay pig? Haven't you fed yourself enough with the loots yet? Still want more? What a worthless thieves bunch!

You malay pig are worse than a maggot. We need a leader not a faggot to rule this country. Get lost you freak!

For all the bad things you stupid melayu babi say about the Chinese, when you are in trouble and big shit, what do you do?

You come crawling back on your knees to the Chinaman to help you, because you can't trust all your malay pig who are sodomy rapists, incest culprits, drug addicts.

Without the Chinese, you malay pig will still live on trees, swinging from tree to tree like monkeys, or forages on the ground by your 4 legs to eat all the shit.

You malay pig are a truly ungrateful lot - the minute all the Chinese leave Bolehland - you malay pig will collapse into the sea and die - that is your destiny!

I think the problem of malay pig race is their culture - it is in born in their gene - nowhere in the world that you will see affirmative action is focusing on the majority because it is always the minority that need the protection.

Worst, the minority in Malaysia has been systematically marginalized just to suppress them of their growth.

Let the malay pig make Malaysia the most corrupted place to live in and see what happened in 2020? I guess malay pig will go back to Indonesia as Malaysia don't belong to them, they are also immigrants from Sumatra, Sulawesi, Jawa, etc.

Please get it into your pea-sized otak udang plastered with layers and layers of tahi babi encased in your kepala kayu that Malaysia belong to the Orang Asli who are the true bumis of the country.

Niffy pellmell malay pig are in fact pendatang haram who swam across the Melaka Strait illegally from Sumatra. They should be caught, given severe caning and deported back to their pig sties in Sumatra.

Tulang Besi said...

Yang penting kerajaan negeri selangor dibawah pimpinan Khalid gagal mencapai sasaran dalam pendapatan pasir, itu isu utama. Pendik kata dalam bijak-bijak puak PR ni ada jugak yang bodo kena kencing dgn pencuri pasir. .

Gagal mencapai unjuran tidak salah dan tidak korupsi.

Gagal menambah hasil kerajaan negeri dalam keadaan PERMINTAAN TINGGI, ertinya UMNO kuat makan duit rakyat.

Kau tau beza tak? Lain kali belajar ekonomi dulu, baru komen.

Sekarang ni kan dah malu. ORang dah tau kao tak reti benda apa kao cakap.

Anonymous said...

Hahaa.

Tiada korupsi? sedangkan YB Kapar memberi masa kepada Khalid untuk membersihkan segala penyelewengan?

Kalau tiada korupsi dan penyelewengan masakan YB Kapar keluarkan kenyataan macam ni sampaikan dia sendiri di ugut?

Dari awal, kewujudan KSSB bagi mempelopori industri pasir dan bahan batuan serta mineral lain secara bersepadu mengundang tanda tanya. Ini kerana pasir sebelum ini diurus oleh Pejabat Tanah Daerah (PTD) dan Pejabat Tanah dan Galian (PTG).

TB cakap dalam pejabat tanah ni orang Khir Toyo kan? TB boleh kasi bukti?

Hahaha tiada penyelewengan tapi sampai ugut bunuh.. pelik..pelik

-Mr.Puaka-

Tulang Besi said...



Tiada korupsi? sedangkan YB Kapar memberi masa kepada Khalid untuk membersihkan segala penyelewengan?

Kalau tiada korupsi dan penyelewengan masakan YB Kapar keluarkan kenyataan macam ni sampaikan dia sendiri di ugut?
.

YB Kapar bawa saksi seorang kontraktor pasir yang ada rekod ali baba permit pasir beliau kepada taukeh cina.

Hahahahaha

ataspagar said...

TB kata...

Kao tak sedar ke 2009 ada kemelesetan ekonomi?
PErtumbuhan ekonomi satu Malaysia lembab.
Takkan tak sedar kot?
-----------------------------------
mmg sedar...
ekonomi meleset..
pendapatan meleset..
permintaan meleset..

tapi satu yg ko tak sedar atau buat2 tak sedar..
pemberian bonus kpd ahli lembaga pengarah yang tak meleset..

Tulang Besi said...

apa salahnya bagi bonus pada staff? Salah ke?

Aku pun pelik jugak, sebab apa jadi isu benda ni???

Anonymous said...

Hahaha.. yang pertikaikan bonus tu adalah SELCAT yer TB bukan BN atau UMNO.

3 bulan beroperasi tapi bonus diberikan sebanyak 6 bulan? Hahaha ini nak merakyatkan ekonomi rakyat selangor atau ekonomi kroni Khalid?

Kalau zaman Khir Toyo aktiviti perlombongan di tanah kerajaan tidak dibenarkan, tanah persendirian je boleh, sebab BN taknak membazirkan tanah, sebab kalo jadi lombong tanah tu dah takleh nak guna.

Hasil pada zaman BN rm22juta setahun, ini pun dari tanah persendirian, yang peliknya zaman PKR hanya kutip rm5.7juta, ini pun dari tanah persendirian, tanah kerajaan dan pasir sungai. Hahaha pandai nya kerajaan PKR ni.

TB cakap tk salah bagi bonus, bagi bonus memang tak salah, cuma tak masuk akal syarikat yang baru beroperasi 3 bulan beri bonus sebanyak 6 bulan. Hahahaha pandainya Khalid dan KSSB.

Merakyatkan ekonomi selangor la sangat. TB dapat bonus tak? Hahahaha


-Mr.Puaka-

ataspagar said...

Tulang Besi said...
apa salahnya bagi bonus pada staff? Salah ke?

Aku pun pelik jugak, sebab apa jadi isu benda ni???
-----------------------------------

mmg pelik... sbb kasi bonus 6 bulan jer... sepatutnye bagi lah bonus 12 bulan atau lebih lagi ke.. baru lah tak pelik.. terutama pula dlm keadaan ekonomi yg meleset ni..

Tulang Besi said...

Saya tak faham. Kenapa pemberian bonus menjadi isu kerana bonus adalah balasan kepada kejayaan mereka menubuhkan KSSB.

Sekali lagi saya tanya, apa salahnya pemberian bonus tersebut?

Lainlah kalau bonus diberi dalam keadaan KSSB rugi. Baru jadi isu.

Grand Marquis said...

Bagi TB senang aje. Apa yang PR buat tak salah, apa yang kerajaan buat salah. As simple as that. Argue banyak-banyak dengan dia pun tak guna.

Anonymous said...

spin jangan x spin TB..alihkan perhatian dari isu utama!

Anonymous said...

Hello TB,

I have been following your blog for a long time, but this time, i am afraid you are trying to avoid some of the questions posed by some of those guys. This has somehow affected your credibility.

Honestly and logically speaking, giving out 6 months of bonus to a company that has just operated for 3 months is not justifiable. Even you mentioned they have successfully set up the company, i don't see what is the difficulty in setting up the company since it is merely corporatizing the project. Furthermore, the people running behind the company have good corporate experience.

Just my 2 cents worth.

Thanks!

Anonymous said...

NAK TANYA..INI HARAMJADAH MEE JAWA TOYOL MASOK MALAYSIA SECARA HARAM KAH?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.