Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Thursday, July 22, 2010

Contoh Gerai Yang Tulang Besi Makan Tengahari di Jakarta



Gambar di atas adalah contoh gerai yang Tulang Besi makan tengahari di dalamnya. Artikel Tulang Besi bertajuk "Kesan Kurang Subsidi dan Negara Bangkrap(Baik Buang UMNO)" menceritakan Tulang Besi terpaksa membelanja RM9 sehari untuk makan tengahari di gerai2 seperti dalam gambar di atas. Kalau hendak makan di tempat yang lagi baik, harganya tentu lebih mahal lagi.

Kalau di Malaysia, dengan RM9-12 kita boleh makan di restoran yang berhawa dingin dan selesa. Kalau di Indonesia, kita hanya mampu makan di gerai2 seperti dalam gambar di atas.

Di Indonesia, segala subsidi kepada rakyat telah dipotong. Kerajaan Indonesia tidak mampu membayar subsidi untuk rakyat mereka. Ini kerana kerajaan Indonesia telah bangkrap dan terpaksa meminjam dari IMF.

Kerajaan Indonesia bangkrap kerana segala kekayaan minyak di Indonesia dirompak oleh Amerika, Britain, Perancis dengan bantuan Suharto. Suharto pula membahagi-bahagi kekayaan Indonesia kepada ahli keluarga beliau, ahli keluarga Ibu Tein, kroni2 dan jeneral2 TNI.

Akhirnya, apabila wang minyak kering, kantong Indonesia menjadi kering dalam sekelip mata. Wang minyak Indonesia kering 3 tahun sebelum Suharto dijatuhkan rakyat nya sendiri (yakni pada 1997).

Kesanya sekaranng ini, Indonesia tidak dapat membayar subsidi kepada minyak dan makanan mereka. Dan, rakayt Indonesia dihimpit harga mahal di samping kemiskinan yang semakin teruk

WANG MINYAK MALAYSIA KERING PADA TAHUN 2011

Idris Jala, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, dilaporkan berkata:

"KUALA LUMPUR, May 27 (Bernama) -- Malaysia is likely to become an oil importer as early as next year at the current rate it is consuming petroleum.

According to Minister in the Prime Minister's Department Datuk Seri Idris Jala, Malaysians continue to be among the highest fuel consumers per capita in the world fuel consumption habits pattern which generally has remained relatively unchanged despite increased oil prices in 2008."


Ertinya, Malaysia juga sedang menuju arah yang Indonesia hadapi 3 tahun sebelum 1997. Apabila Malaysia menjadi "Net Oil Importer", ia bererti minyak Malaysia telah kering. Dan Idris Jala memberi konfirmasi terhadap fakta ini.

Idris Jala juga berkata Malaysia akan bangkrap, seperti Indonesia:

"We do not want to end up like Greece with a total debt of EUR300 billion. Our deficit rose to record high of RM47 billion last year," Idris said.

"If the government continues at the rate of 12% per annum, Malaysia could go bankrupt in 2019 with total debts amounting to RM1,158 billion," he warned.


Saya telah menulis banyak kali, tiada siapa dalam Malaysia yang tahu ke mana wang minyak Malaysia telah pergi semenjak Petronas ditubuhkan pada tahun 1975. TIADA SIAPA.

Saya cuma berdoa rakyat Malaysia tidak perlu menjual anak-anak perempuan mereka kepada pelacuran semata-mata untuk membeli makanan untuk keluarga, ataupun terpaksa menarik anak2 mereka dari sekolah tiap kali harga barang naik, ataupun terpaksa mendodoi anak di bawah jambatan kerana kerja mereka adalah pungut sampah dan tidak mampu ada rumah sendiri.

Kalau sayang Malaysia, wajiblah kita mencampak UMNOCO/BN ke dalam Laut Cina Selatan. Kalau tidak, bersedialah melihat anak2 perempuan kita melacurkan diri semata-mata untuk membeli beras dan gula.

Saya yang hidup di Jakarta ini melihat perkara ini depan mata saya. Tanggungjawab saya memberitahu perkara ini kepada rakyat Malayia sebelum terlambat. Lebih-lebih lagi kita ada contoh jelas dari seberang.

Tulang Besi

ps konsumpsi minyak yang terlampau tinggi di Malaysia adalah natijah dari kebodohan Mahafiraun dan UMNOCO. Sepatutnya pada tahun 1983, Malaysia memulakan projek Keretapi Bawah/Atas Tanah dan bukannya memulakan PROTON.

Sekarang, bukan sahaja harga minyak akan dinaikkan, rakyat Malaysia terpaksa membeli kereta dengan harga RM40-80k lebih tinggi dari harga pasaran. Misalnya, Honda City harganya cuma RM25k, tapi terpaksa kita beli dengan RM83k.

Itulah contoh kebodohan Mahafiruan dan UMNOCO



22 comments:

Grand Marquis said...

Tulisan TB ni hanya membuktikan yang dia banyak menipu dan menulis menurut persepsinya sebelum ini.

Malaysia dan Indonesia hampir sama dari segi umurnya. Tapi kita lihat indonesia jadi macam ni, sebaliknya Malaysia tidak pula jadi macam ni.

Selama ni TB dok propaganda kata 50 tahun UMNO merompak orang Malaysia. Hasilnya orang Malaysia hari ni masih kaya raya, reziki melimpah ruah. Kalau betul dakwaan TB selama ini, nescaya kita pun jadi macam indonesia.

TB kata tiada siapa tahu kemana wang petronas pergi. Nampak sangat TB tipu lagi. Bila TB tulis, dia ingat dia ni Tuhan yang serba tahu. Dalam Malaysia ni ada 25 juta orang, apakah TB tau yang tiada seorang pun dari 25 juta tu tahu? Yang saya tau, sebahagian duit tu diguna untuk TB pergi belajar kat ITM dan Kansas City.

TB kalau tulis memang pandai exaggerate. Kononnya honda city RM 25k. Hang buktikan, kat mana dalam dunia ni boleh beli honda city dengan harga RM 25k. Hang nak tipu budak kampung boleh la.

Anonymous said...

Rasuah akan hancurkan negara...semua bangsa akan kena padahnya !!

UMNO/BN kuat rasuah, kaya-raya pak menteri, rakyat yg kena hidup sempit !!

Sudah tiba masa rakyat kuburkan UMNO/BN !! Hidup Rakyat !


Omar Goh Wei Lang

ataspagar said...

TB kata...
Honda City harganya cuma RM25k, tapi terpaksa kita beli dengan RM83k.
----------------------------------------------------------------------dinegara manakah Honda City boleh dibeli pada harga RM25K. Boleh TB senaraikan dan tunjukkan bukti..

Anak Perelih said...

kalau gerai macam tu... di malaysia menu ko ambik tu akan kena dalam rm5... restoran geng - upin ipin di shah alam baru dalam rm7

toyota hilux malaysia mahal rm25k dari thailand...
dan kita hanya ada jenis mitsubishi triton yang terhad jenisnya.. triton lite hanya ada manual.. di thailand triton lite ada auto.. dan pelbagai....

Anonymous said...

I fully agreed that we may be a net oilimporter soon. Just like to share this. Do visit KKIA is Sabah at any time between plane departure and arrival you will see not less then 10 government vehicles.They think fuel is like their fathers fuel pump just go ahead and enjoy. Are the civil servant so grand that 3 to for 4 vehicles should do the service to send or receive. I posted in other blog you not only see vehicles you will observed at least 20 to 30 civil servants wasting valuable working hours, Malaysia is one country when they have over staff and over amount of vehicles. I hope the Sec Gen can have his time a vet or scan the situation . He may be surprised to see half of this civil servants chat away their time on hand phones
This is only in KKIA other interesting place around Kepayang mamak eatery and many others just watch them enyoying their time.

fly said...

Janganlah kalian saling mendengki, dan janganlah kalian saling membenci, dan janganlah kalian saling berkata-kata keji, dan janganlah kalian saling menghindari, dan janganlah kalian saling meng-ghibbah satu dengan yang lain, dan jadilah hamba-hamba ALLAH SWT yang bersaudara.

-- HR. Muttafaq `alaih

blogenstarz said...

Itu sudah dikira bersyukur.
Anda sedang makan tidak diTembak curi oleh penembak curi , seperti yang berlaku di........
Duit pakai US tapi barang tak ada yang nak dibeli !

Anonymous said...

Sy pikiaq malaysia dah bankrup..rezab emas dah pochee..foreign reserve pun dipow/hilang..kehilangan subsidi mungkin blessing in disguise..keadaan ini akan memaksa anak gadis melacur,para petani bersedekah/membunuh diri(spt yg sedang berlaku di india), para pekerja dicekik oleh boss, dan kehidupan mcm pressure cooker..bila pressure ini naik ke tahap yg kritikal, gerenti akan berlaku satu letupan gunung berapi..time e2,segala moral standard,segala konvensional/"demokratik" thinking akan dibakul sampahkan..

Anonymous said...

"The Federal Reserve and its friends in the European central banks, the IMF, and BIS are running a bluff against the developing nations and the rest of the world, and to their shame, the majority of their own people.

They will have to engage in wider scale monetization and ‘quantitative easing,’ which is a polite euphemism for the debasement of the currency, to cover the collapse of their expansion of the money supply, the misprision of felony, and the subornation of perjury, to facilitate the mass transfer of wealth from the public to their friends. This is why they must operate in the dark. Ponzi schemes must always expand, and always in secret.

The increasing manipulation of gold, silver and the currency markets, and the monetization of the public debt, is a sign of the endgame for the sorcerer’s apprentices.

In the short run things will be confusing, and difficult. In the longer term the outcome is as it has always been. You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you cannot fool all of the people all of the time.

Bernanke and his ilk will fail, not with a bang but a faltering failure, and a final whimper. But this will take time, and in the short term they will act with a con man’s bravado, for con men they are, wielding power and using public funds unjustly, in secret, in an unconstitutional collaboration of financial institutions, the corporations that have risen around them, and the government.

“A collective tyrant, spread over the length and breadth of the land, is no more acceptable than a single tyrant ensconced on his throne.” Georges Clemenceau

The lifting of the veil from their scheme will be like the rising of the sun, as things long hidden become known. And we will look upon money and value in fresh ways."
http://maxkeiser.com/2010/07/20/guest-post-gold-silver-and-bernankes-bluff/

Grand Marquis said...

Orang hipokrit memang macam tu. Semua yang diludahnya akhir akan jatuh menimpa mukanya sendiri.

Terbaru, mentor TB, si Khalid Samad berkata:

PAS diingatkan supaya bertindak tegas terhadap pemimpinnya yang mengadakan pertemuan dengan Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria bagi meminta beliau mengusahakan kesatuan parti itu dengan Umno.

Ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad berkata sekiranya terdapat mana-mana pemimpinnya terlibat walaupun atas kapasiti peribadi, pemimpin berkenaan boleh dikatakan tidak wala (setia),


Berita penuh disini

Tak malu sungguh. Pandai pula suruh orang wala. Tang dia tu, bukan main.

Nak tunggu TB spin pulak.

Grand Marquis said...

Ada lagi petikan menarik:

Mengenai sangahan buruk kepada Harussani ini lebih malang lagi apabila ada orang Pas yang melarang orang Pas lain mendekati Mufti berkenaan walaupun atas hal peribadi. Pemimpin itu mencadangkan mana-mana orang mendekati Harussani orang itu hendak dipecat. Cadangan dan arahan ini mencerminkan betapa kohong dan sesatnya pemikiran pemimpin berkenaan. Larangan dan tegahan itu meletakkan Harussani seolah-olah macam anjing dan babi binatang yang bernajis bagi umat Islam. Kenapa begitu sekali?

Larangan berkenaan sungguh kejam dan ia bertentangan dengan prinsip Islam dan hal asasi yang diperjuangkan oleh orang Pas itu sendiri. Kepada saya sebelum menyarankan orang lain dipecat seharusnya orang berkenaan berundur dari harakah Pas.

Saya tidak kisah kalau kecaman dan kebencian terhadap Harussani diluahkan oleh para bloger otak kemetot dan budak-budak hingusan dalam Pas. Itu munasabah sebab mereka muda dan jalaran akalnya pun tidak berapa jauh sangat. Kepala mereka berbuak-buak dengan emosi dan rasa taksub atas apa yang mereka percayai. Mereka tidak boleh disalahkan. Tetapi mereka yang sudah dewasa dan matang, yang janggutnya sudah sampai ke lutut perlu memperbetulkan sikap dan fiil ini. Jangan sampai ia melarat sehingga orang akan melihat Pas membenci Islam bukannya menyanyangi Islam.


Sumber disini

Orang tu dah jelas siapa. Tapi siapakah blogger yang dimaksudkan itu? Siapa makan cili dia terasa pedas.

Anonymous said...

alahai...
1.Yang puak indon!!berebut datang kemalaysia!kata mereka malaysia lubuk emas!plastik pun boleh jadi duit!!puak burma yang dok kutip sampah dtempat bakaq sampah pun boleh buat rumah besaq sekarang!!
2.terbalik pulak noo!!!!!

Grand Marquis said...

Satu lagi kelentong TB ialah dia kata kerajaan indonesia bankrap dan terpaksa pinjam IMF.

Sebelum ni dia lah yang beria-ia kata IMF ni penyelamat ekonomi dunia ketiga. Kalau betul dakwaan TB, sepatutnya indonesia dah jauh lebih maju dari Malaysia kerana masa krisis dulu Malaysia tak pinjam.

Lepas tu TB komplen pasal subsidi yang dipotong, tapi sebelum ni dia juga yang beria-ia sokong polisi IMF yang potong subsidi.

TB, hang ni dah spin teruk sangat sampai apa yang hang cakap pun hang sendiri tak tau lagi. Macam bos hang tu. Kejap pro Yahudi, kejap Apco, kejap lagi pergi bodek balik. Berubah-ubah warna semata-mata nak cari keuntungan politik.

Tulang Besi said...

Grand Maki cuba nak gunakan tulis seorang yang bukan ahli PAS dari blog tinta merah.

Kahkahkahkah

Kes kambing jamnapari dia dulu pun sampai sekarang tak settle

Tulang Besi said...

gang maki kata:

Sebelum ni dia lah yang beria-ia kata IMF ni penyelamat ekonomi dunia ketiga. Kalau betul dakwaan TB, sepatutnya indonesia dah jauh lebih maju dari Malaysia kerana masa krisis dulu Malaysia tak pinjam..


Dah lah kaki maki, tipu pulak tu. Bila masa orang kata IMF penyelamat ekonomi dunia?

Dah terlampau banyak maki orang, benda orang tulis pun tak paham.


Balik belajar ekonomi la, buleh tak? Kalau tidak orang kata kao gang maki yang bengap.

Anak Perelih said...

saya rasa TB tertukar harga honda city dengan jumlah thailand lebih murah dari malaysia...

sebenarnya harga honda city di thailand lebih murah rm10 ribu - rm25 ribu dari malaysia... bukan harganya rm25 ribu...

di thailand harganya antara 524,000 – 694,000 baht. - antara rm52 ribu ke rm 69 ribu - http://www.autoblog.com/2008/09/10/all-new-honda-city-launched-in-thailand/

macam yg saya mention sebelum ni...bagi toyota hilux - thailand lebih murah dalam rm20 ribu ke rm25 ribu

Anonymous said...

Malaysia jauh lebih baik dari Indonesia. Baru balik dari melancung ke Jakarta/Bandung.

Sedih melihat ramai rakyat nya terpaksa berniaga secara kecil-kecilan dikaki lima seperti meminta sedekah.

Bermain gitar ketika kereta berhenti di trafik light hanya untuk hidup. Yang kaya, berkereta kebanyakan nya kaum cina, cina, dan cina...

Cuba tenung mata mereka, sedih, tak ada lagi maruah, hanya untuk hidup sesuap makanan.

Saya ada berbincang dengan pemandu pelancung trip kami, katanya silapnya ialah pada dasar 'pancasila' yang ke 5, ialah 'keadilan pada semua'.

Dan ini jugalah motto DAP yang juga teras perjuangan pakatan....

RENUNGKAN!!!!!

Anonymous said...

The Death of Paper Money
As they prepare for holiday reading in Tuscany, City bankers are buying up rare copies of an obscure book on the mechanics of Weimar inflation published in 1974.



By Ambrose Evans-Pritchard
Published: 7:05PM BST 25 Jul 2010

Ebay is offering a well-thumbed volume of "Dying of Money: Lessons of the Great German and American Inflations" at a starting bid of $699 (shipping free.. thanks a lot).

The crucial passage comes in Chapter 17 entitled "Velocity". Each big inflation -- whether the early 1920s in Germany, or the Korean and Vietnam wars in the US -- starts with a passive expansion of the quantity money. This sits inert for a surprisingly long time. Asset prices may go up, but latent price inflation is disguised. The effect is much like lighter fuel on a camp fire before the match is struck.
People’s willingness to hold money can change suddenly for a "psychological and spontaneous reason" , causing a spike in the velocity of money. It can occur at lightning speed, over a few weeks. The shift invariably catches economists by surprise. They wait too long to drain the excess money.

"Velocity took an almost right-angle turn upward in the summer of 1922," said Mr O Parsson. Reichsbank officials were baffled. They could not fathom why the German people had started to behave differently almost two years after the bank had already boosted the money supply. He contends that public patience snapped abruptly once people lost trust and began to "smell a government rat".

Some might smile at the Bank of England "surprise" at the recent the jump in Brtiish inflation. Across the Atlantic, Fed critics say the rise in the US monetary base from $871bn to $2,024bn in just two years is an incendiary pyre that will ignite as soon as US money velocity returns to normal.

Anonymous said...

Morgan Stanley expects bond carnage as this catches up with the Fed, predicting that yields on US Treasuries will rocket to 5.5pc. This has not happened so far. 10-year yields have fallen below 3pc, and M2 velocity has remained at historic lows of 1.72.

As a signed-up member of the deflation camp, I think the Bank and the Fed are right to keep their nerve and delay the withdrawal of stimulus -- though that case is easier to make in the US where core inflation has dropped to the lowest since the mid 1960s. But fact that O Parsson’s book is suddenly in demand in elite banking circles is itself a sign of the sort of behavioral change that can become self-fulfilling.

As it happens, another book from the 1970s entitled "When Money Dies: the Nightmare of The Weimar Hyper-Inflation" has just been reprinted. Written by former Tory MEP Adam Fergusson -- endorsed by Warren Buffett as a must-read -- it is a vivid account drawn from the diaries of those who lived through the turmoil in Germany, Austria, and Hungary as the empires were broken up.

Near civil war between town and country was a pervasive feature of this break-down in social order. Large mobs of half-starved and vindictive townsmen descended on villages to seize food from farmers accused of hoarding. The diary of one young woman described the scene at her cousin’s farm.

"In the cart I saw three slaughtered pigs. The cowshed was drenched in blood. One cow had been slaughtered where it stood and the meat torn from its bones. The monsters had slit the udder of the finest milch cow, so that she had to be put out of her misery immediately. In the granary, a rag soaked with petrol was still smouldering to show what these beasts had intended," she wrote.

Grand pianos became a currency or sorts as pauperized members of the civil service elites traded the symbols of their old status for a sack of potatoes and a side of bacon. There is a harrowing moment when each middle-class families first starts to undertand that its gilt-edged securities and War Loan will never recover. Irreversible ruin lies ahead. Elderly couples gassed themselves in their apartments.

Anonymous said...

Foreigners with dollars, pounds, Swiss francs, or Czech crowns lived in opulence. They were hated. "Times made us cynical. Everybody saw an enemy in everybody else," said Erna von Pustau, daughter of a Hamburg fish merchant.

Great numbers of people failed to see it coming. "My relations and friends were stupid. They didn’t understand what inflation meant. Our solicitors were no better. My mother’s bank manager gave her appalling advice," said one well-connected woman.

"You used to see the appearance of their flats gradually changing. One remembered where there used to be a picture or a carpet, or a secretaire. Eventually their rooms would be almost empty. Some of them begged -- not in the streets -- but by making casual visits. One knew too well what they had come for."

Corruption became rampant. People were stripped of their coat and shoes at knife-point on the street. The winners were those who -- by luck or design -- had borrowed heavily from banks to buy hard assets, or industrial conglomerates that had issued debentures. There was a great transfer of wealth from saver to debtor, though the Reichstag later passed a law linking old contracts to the gold price. Creditors clawed back something.

A conspiracy theory took root that the inflation was a Jewish plot to ruin Germany. The currency became known as "Judefetzen" (Jew- confetti), hinting at the chain of events that would lead to Kristallnacht a decade later.

While the Weimar tale is a timeless study of social disintegration, it cannot shed much light on events today. The final trigger for the 1923 collapse was the French occupation of the Ruhr, which ripped a great chunk out of German industry and set off mass resistance.

Lloyd George suspected that the French were trying to precipitate the disintegration of Germany by sponsoring a break-away Rhineland state (as indeed they were). For a brief moment rebels set up a separatist government in Dusseldorf. With poetic justice, the crisis recoiled against Paris and destroyed the franc.

Anonymous said...

The Carthaginian peace of Versailles had by then poisoned everything. It was a patriotic duty not to pay taxes that would be sequestered for reparation payments to the enemy. Influenced by the Bolsheviks, Germany had become a Communist cauldron. partakists tried to take Berlin. Worker `soviets' proliferated. Dockers and shipworkers occupied police stations and set up barricades in Hamburg. Communist Red Centuries fought deadly street battles with right-wing militia.

Nostalgics plotted the restoration of Bavaria’s Wittelsbach monarchy and the old currency, the gold-backed thaler. The Bremen Senate issued its own notes tied to gold. Others issued currencies linked to the price of rye.

This is not a picture of America, or Britain, or Europe in 2010. But we should be careful of embracing the opposite and overly-reassuring assumption that this is a mild replay of Japan’s Lost Decade, that is to say a slow and largely benign slide into deflation as debt deleveraging exerts its discipline.

Japan was the world’s biggest external creditor when the Nikkei bubble burst twenty years ago. It had a private savings rate of 15pc of GDP. The Japanese people have gradually cut this rate to 2pc, cushioning the effects of the long slump. The Anglo-Saxons have no such cushion.

There is a clear temptation for the West to extricate itself from the errors of the Greenspan asset bubble, the Brown credit bubble, and the EMU sovereign bubble by stealth default through inflation. But that is a danger for later years. First we have the deflation shock of lives. Then -- and only then -- will central banks go to far and risk losing control over their printing experiment as velocity takes off. One problem at a time please.

Anonymous said...

At the moment, we are all waiting nervously as the over trillion in new money supply just sits there on the banks balance sheet. In the UK, they are now ordering banks to begin circulating that money in a manner not to dissimilar to the knife-point hold ups on the streets of Germany.

When velocity returns, good luck to one and all.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.