Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Thursday, July 29, 2010

Melayu Mana Yang Mampu Beli Rumah RM1-2 juta?

HaSebuk betul UMNO memainkan isu kenyataan Tony Pua yang mahu diskaun bumiputra untuk rumah berharga RM1-2 juta ke atas ditarik balik. Berapa ramai Melayu yang mampu beli rumah RM1-2 juta. Di kalangan Melayu, yang kaya hanya UMNOPUTRA dan kroni2. Kalau diskaun diizinkan, maka diskaun itu hanya dinikmati oleh krnoi2 UMNO dan UMNOPUTRA.

Hakikatnya, UMNO telah berjaya mengkayakan hanya segelintir orang MElayu dan 98% orang Melayu yang lain hidup dalam kehidupan yang semakin sempit. YAng boleh kaya hanya kroni2 UMNO, UMNOPUTRA dan anak beranak mereka. Selagi UMNO terus memerintah, jangan haraplah orang2 biasa macam kita nak jadi kaya dan mampu beli rumah RM1-2 juta.

Saya pun tak heran Khir Toyo marah dengan cadangan Tony Pua. Beliau adalah antara yang akan menanggung kerugian sekiranya diskaun ini ditarik. Bayangkan bagaimana beliau handeak menambah bilangan banglo RM24 juta seperti yang beliau punyai sekarang.




Utusan misleads again, says Pua
Wed, 28 Jul 2010 15:41
E-mail Print

By Ken Vin Lek


KUALA LUMPUR: Utusan Malaysia’s sensational front page yesterday was misleading, said the supposed victim of the alleged deceit.

“What I actually said was for discounts to continue on houses valued at RM500,000 and below,” Tony Pua, the implied speaker of the scandalous words Mansuh diskaun bumiputera (Revoke bumiputera discounts), told FMT today.

The words make up yesteday’s front-page headline for Utusan, an Umno-affiliated newspaper that has often been accused of creating racial tension.

Pua, who is DAP’s chief economist, was among several speakers at Monday’s public forum on Selangor’s 2011 budget.

During the discussion, he urged the Selangor government to withdraw the seven percent bumiputera discount on luxury homes and commercial property valued at RM1 million or more, saying it would help improve competitiveness and restore investor confidence in the state.

“I am not against affirmative action, but not for homes that cost RM1 million or RM2 million,” he said.

He lamented today that the Utusan headline “gave the impression that I urged the Selangor government to remove the discounts on all Bumiputra properties.”

In a sidebar to the main story, Utusan quotes former menteri besar Dr Mohamad Khir Toyo as calling DAP a chauvinistic party.

In response to this, Pua said: “He’s coming from a party that’s only interested in protecting the privileges enjoyed by cronies, which is why he disagrees with me.”

In a tweet early yesterday, Pua expressed his astonishment over the Utusan headline.

“Wow, this is my second time hitting the Utusan Malaysia frontpage and that’s never a good thing; sigh,” Pua wrote.

16 comments:

Anonymous said...

Cekup jelas polisi diskaun rumah RM1-2juta ni hanya mengguntungkan kroni UMNO yg dah kaya-raya. Siap buat business lagi, bayangkan 5% x RM2,000,000 = RM100,000. Sapa tak nak untung atas angin. kalu beli 10 unit dah jadi millionaire lagi sekali. Lepas beli banyak option, nak jual balik secara under-counter kat bukan bumi? bagi sewa kat ex-pat tekan harga mahal, macam2 boleh!! Polisi ni buat warloard2 UMNO semakin kaya, belaci UMNO dok miskin tang tu juga tapi tak sedar2. Rakyat yg suffer.

Anonymous said...

salam...
tulang besi saya rasa benda ni jgn la dijadikan isu sgt,... lagi pun benda ni pun byk jugak mgntungkan melayu jgak.. saya nk bg tahu sbg cntoh di shah alam skrg kbykan rumah teres yg baru dibina semua harganya bermula dr 400k dan keatas.. itu pun utk limited unit sahaja... byngkan kaalu tkde diskaun mcm tu mcmna org yg mcm saya yg trpaksa cmbine loan dgn isteri mgkin tk mmpu nk miliki rumah yg lbih selesa.. come on la.. saya rasa kita perlukan sdikit batasan dalam smua perkara trmasuk hak kita sndiri... soal melayu yg mmpu beli rumah 1-2 juta saya rasa itu satu prsoalan lain dan lagi pun berapa ribu melayu yg mampu ade kah ckup 1000 org? berlapang dada ya jgn sampi kita tiada apa2 bila PR di putraja... saya juga mgundi pr walau bkan ahli.. salam...

Anonymous said...

Berapa harga rumah Anwar Ibrahim eh?

Grand Marquis said...

TB ni adalah contoh tipikal Melayu dengan hasad yang tak pernah padam.

Pantang ada orang melayu kaya sikit, akan dituduh kroni UMNO.

Orang cina, ramai yang kaya. Ramai yang kaya juga dengan menjadi kroni kepada UMNO, mahupun PR.

Tapi kita tak dengar pun mereka tuduh kaum mereka yang kaya tu dengan tuduhan macam-macam. Mereka tumpang gembira melihat kaum mereka itu kaya.

Melayu memang malang dengan adanya orang macam TB. Dia tak kisah kalau projek kerajaan tu dibagikan orang cina, india atau apa saja bangsa, asalkan jangan orang Melayu. Ini kerana kalau orang melayu dapat projek, mereka ni dikira kroni UMNO.

Anonymous said...

Mungkin TB tidak sedar bahawa banyak Melayu sekarang dah kaya kerana dasar kerajaan UMNO yg memberi pendidikan yg baik kepada org Melayu.Kebanyakan kawan kawan saya yg bekerja dengan syarikat conglomerat yg menerima pendidikan di universiti tempatan dan luar negara hasil pertolongan kerajaan kini bergaji lebih RM30ribu sebulan, ini adalah perkara biasa kepada kami org Melayu.TB kalau bukan kerana menerima pendidikan dari dasar kerajaan sekarang ni mungkin membaca pun tak boleh macam org di Afrika atau kalau dasar DAP memerintah mungkin TB akan jadi penarik beca macam filem P.Ramlee. Kalau nak bantai org lain tu berpada pada lah, jgn ingat org semua bodoh, tak reti nak menilai.... dont write rubbish

hasilox said...

Kalau mampu beli rumah 2 juta, apa itu RM100k? Boleh jadi tak mampu beli?

Yang patut dirisaukan adalah gologan yang tak mampu beli. RM100k cukup untuk 3 keluarga yang tak mampu.

Khun Pana aka johanssm said...

Tony harus kata bahwa

" Harga Rumah Bumipootera negeri Selangor yang bernilai lebeh dari Rm500,000 akan diSelaras kan.
Ini ada lah selaras dengan konsep 1Malaysia anjuran apno dan bagai sokongan kuat kepada datuk sri Najis yang baru baru ni dah selaraskan harga minyak , gas , diesel dan gula.
Dengan selaras nya harga rumah bumipootera yang bernilai setengah juta ringgit dan yang ke atas maka Malaysia dan Selangor akan maju seprti negara maju."

macam ni lah Toyol tu paham.

Grand Marquis said...

Kepada Anon 5:49 PM, benda tu bukan TB tak sedar, dia cuma tak nak mengaku.

TB sendiri adalah produk dari plan pendidikan dan ekonomi yang dibuat oleh pemimpin UMNO. Dia belajar di ITM dan mendapat biasiswa hasil dari DEB untuk belajar di kansas city. Hasilnya, hari ni dia pun antara orang yang dapat gaji 30k sebulan.

Tapi kerana hasad dan dendam tak bertempat, beliau membutakan mata, telinga dan hati untuk mengakuinya. Dia juga sedar kerajaan PAS dikelantan walaupun memerintah selama 20 tahun tidak berbuat apa-apa untuk umat Islam disana. Tapi itulah parti sokongannya, jadi dia akan spin untuk menampakkan PAS itu hebat.

Saya berani untuk mencabar TB untuk tunjukkan yang TB tak ambil diskau bumiputera 7% bila dia beli rumah. Ada berani TB?

Anonymous said...

TB.
Kalau TB diberikan peluang,saya percaya,peluang yang ada tidak akan dilepaskan begitu saja.
TB jangan HIPOKRIT.
Jadilah diri sendiri.Jangan jadi orang lain,sedangkan jiwa TB sendiri membrontak untuk melepaskan ikatan kekecewaan !

Tulang Besi said...


TB sendiri adalah produk dari plan pendidikan dan ekonomi yang dibuat oleh pemimpin UMNO. Dia belajar di ITM dan mendapat biasiswa hasil dari DEB untuk belajar di kansas city. Hasilnya, hari ni dia pun antara orang yang dapat gaji 30k sebulan.

Tapi kerana hasad dan dendam tak bertempat, beliau membutakan mata, telinga dan hati untuk mengakuinya. Dia juga sedar kerajaan PAS dikelantan walaupun memerintah selama 20 tahun tidak berbuat apa-apa untuk umat Islam disana. Tapi itulah parti sokongannya, jadi dia akan spin untuk menampakkan PAS itu hebat.
.

Gang Maki nak suruh semua orang berfikiran macam dia. Yakni berfikiran seperti hamba.

Padahal wang yang digunakan untuk biasiswa tu bukan bapak Mahathir punya. Duit tu duit rakyat.

Gang Maki nak suruh orang Melayu taat pada UMNO walaupun UMNO ni korup dan kaki rompak duit rakyat.

Orang Islam tak boleh berfirkiran macam tu, hukumnya syirik.

Tulang Besi said...

Anonymous said...

Mungkin TB tidak sedar bahawa banyak Melayu sekarang dah kaya kerana dasar kerajaan UMNO yg memberi pendidikan yg baik kepada org Melayu.Kebanyakan kawan kawan saya yg bekerja dengan syarikat conglomerat yg menerima pendidikan di universiti tempatan dan luar negara hasil pertolongan kerajaan kini bergaji lebih RM30ribu sebulan, ini adalah perkara biasa kepada kami org Melayu.TB kalau bukan kerana menerima pendidikan dari dasar kerajaan sekarang ni mungkin membaca pun tak boleh macam org di Afrika atau kalau dasar DAP memerintah mungkin TB akan jadi penarik beca macam filem P.Ramlee. Kalau nak bantai org lain tu berpada pada lah, jgn ingat org semua bodoh, tak reti nak menilai.... dont write rubbish
.

Baiklah, tak payah nak pandai2 bercakap macam orang pandai tetapi sebenarnya tak pandai.


Sila bawa bukti RAMAIII orang Melayu mampu beli rumah harga RM1-2 juta.

Juga, kalau ada bumiputra yang mampu beli rumah harga RM1-2 juta, mengapa perlu diskaun?

Ni lah contoh orang UMNO yang sentiasa berlagak pandai tetapi sebenarnya mereka tidak pandai.

Mereka suka kena tipu dan ditarik hidung macam kerbau. Pemimpin2 mereka kaya raya dengan merompak rakyat Malaysia, mereka jadi pendokong kepada perompak2 ini.

Grand Marquis said...

TB dengan kelibat dia lagi. Sikit-sikit dia akan minta orang bagi bukti. Tapi bila kena kat dia, dia buat do no aje.

Cuma saya rasa hairan, dalam dia menjawab tu, dia boleh lupa ayat ni:

Saya berani untuk mencabar TB untuk tunjukkan yang TB tak ambil diskau bumiputera 7% bila dia beli rumah. Ada berani TB?

TB kan kaki cabar orang. Semua nak dicabar. Sampai PM pun dia nak cabar. Tapi nampaknya TB tak berani nak sahut cabaran.

Anonymous said...

Isu yang diutarakan dalam blog ini iaitu Tony Pua mahu diskaun bumiputra untuk rumah berharga RM1-2 juta ke atas ditarik balik...

Ianya seperti dengan DEB 30% untuk bangsa melayu suatu ketika dulu... Persoalannya...Siapa yang untung dalam urusan itu.

Berapa ramai pencacai dari UMNO Baru yang dapat menikmati skim ini. Sila senaraikan agar rakyat Malaysia boleh berbangga diatas sikap prihatin kerajaan UMNO Baru terhadap BumiPutra.

Atau hanya pemimpin BN yang korup saja dapat keuntungan yang berselindung disebalik atas nama bumiputra....?

Hanya pemimpin parti saja mampu memiliki saham dan rumah besar sedangkan ahli yang terima rasuah kain batek serta RM1000 dan pencacai yang jadi tukang salak macam anjing nampak hantu dari dulu sehingga sekarang sama saja miskin nya dengan penyokong dari parti pembangkang..?

Mampukan Orang yang makan gaji RM3500 sebulan membeli rumah berharga RM1-2 juta ke atas...? atau mereka ini akan dituduh kerana bersikap "Biar papa asal bergaya...?"

Dan berapa ramai pula orang yang bergaji RM6000 keatas sebulan, siapa pula mereka ini sehingga kerajaan mesti memberi diskaun...?

Bila ada orang bangkitkan sesuatu isu, sebaiknya kita kena berfikir kenapa isu itu dibangkitkan dan apa rasionalnya kita menentang atau menyokong isu tersebut.

Salah satu punca kenapa rakyat meluat pada PENCACAI, ahli dan pemimpin UMNO Baru kerana sebahagian besar daripada mereka sikap paling ketara ialah... "BODOH SOMBONG...CAKAP TAK SERUPA BIKIN..."

Anonymous said...

Klu dipihak sana rumah besar , bini byk.... kereta mewah berbiji2 xape pulak je....

Anak Perelih said...

bila berita ni keluar di malaysiakini... saya bersetuju dengan banyak komen oleh pembaca bukan melayu di malaysiakini... iaitu "Tony Pua is a STUPID MAN".. kerana bagi bola tanggung kat UMNO/BN/Perkosa/Utusan meloya/Berita HAiran menyerang Pakatan Rakyat...

yang nak berkerja keras menangkis tomahan puak puak UMNO angkara kenyataan ni ialah PAS... bukan Tony Pua sangat kerana orang Melayu terutama di luar bandar akan termakan propaganda UMNO ni walaupun mereka tak tergolong dalam kumpulan yang boleh beli rumah RM500k ke atas ni....

Anonymous said...

Hmmm...UMNO memang haprak..tapi balaci PAS yang tak sedar2 kena main dengan DAP macam kau ni lagi bermasaalah..Kalau kau penah belajar kat US, memang rugi negara keluar kos sebab hantar melayu sembam macam kau ni sebab penat dan jauh belajar tapi bodoh tak habis..Payah sangat nak fikir lebih jauh dan luas dari pelbagai konteks..kalau cina baca la cara ko ulas kes ni, sah diorang gelak kaw-kaw dan aku tau sebab aku membesar dikalangan dan budaya cina..Aso cina tak sekolah jual sayur pun lebih jauh berfikir dari ko ni....Ini bukan soak UMNOPutra senang buat duit, ini pasal sifat radikal DAP dalam menceroboh perancangan sokongan kepada bumiputera dalam kuota ekonomi....Exco-exco Pakatan Rakyat yang aku hormat selama ini dan sokong lebih bawak masalah dari menyelesaikan dan tak sudah2 menyalahkan BN bila xboleh perfom. Kalau kau la pulak jadi wakil utk Selangor, samada aku carik ko dan lempang depan orang ramai atau aku berhenti khidmat dari GLC selangor yang sokong PR(termasuk aku sebelum ni) dan berniaga sendiri utk sokong Konsensus Bebas...sokongan dan pengorbanan aku kepada PKR dan PAS adalah kesilapan yang perlu aku perbetulkan. BN dan PR sama jahanam dalam buat kerja dan moral tapi banyak rakyat biasa yg tak nampak dan x paham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.