Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Tuesday, July 27, 2010

Pelabur Asing Tolak Kepimpinan Najib


Pertama kali dalam sejarah, Filipina menarik lebih banyak pelabur asing dari Malaysia
NOTA EDITOR: LAporan di bawah menunjukkan bahawa kemasukan pelabur asing telah menurun 81% pada tahun 2009 berbanding 2008. Ini adalah bukti pelabur asing menolak kepimpinan UMNO dan Najib Tun Razak.

Sekiranya kepimpinan Najib Tun Razak diiktiraf, maka kadar kemasukan pelabur asing sepatutnya meningkat pada tahun 2009 bukannya menurun. Namun, itu tidak berlaku sama sekali.

Dan adik Najib boleh pulak kata kejatuhan pelaburan asing ini adalah satu perkara yang baik.

Eloklah kita humban UMNO ke Laut Cina Selatan secepat mungkin.


Country in the red as 2009 FDI nosedives 81%
Aidila Razak
Jul 23, 10
3:11pm


A nosedive in foreign direct investments in Malaysia in 2009 follows a continued downward trend in FDI, increasingly overshadowed by regional players, noted a United Nations report.

NONEAccording to the World Investment Report 2010 unveiled today, FDI plunged 81 percent from US$7.32 billion (RM23.47 billion*) in 2008 to just US$1.38 billion (RM4.43 billion) last year.

(*Calculated based on exchange rate of US$1 = RM3.20650)

The 2009 FDI is less than half of the annual average FDI inflow between 1995 to 2005, which encompasses the long recovery period following the 1997 economic crisis.

Malaysia's performance also pales in comparison with neighbouring economies like Thailand and Indonesia whose FDI figures did not contract as severely, despite the global financial crisis.

Thailand suffered a decline of US$4.44 billion (RM14.24 billion) while Indonesia saw a more modest drop of US$2.60 billion (RM8.32 billion) in foreign investments in 2009.

The severe dip also places Malaysia in the red for the first time in the last 15 years, with figures for cumulative FDI surpassing incoming investments by about US$1 billion (RM3.21 billion).

Doubts over high income target

Speaking at the UN Headquarters in Kuala Lumpur today, Universiti Malaya economist Rajah Rasiah (at podium in photo) said that Malaysia's poor performance casts doubts over whether it can achieve the targets set to achieve high income status.

NONE"Malaysia is fortunate to be in a good neighbourhood, located among growing countries. The three largest recipients of FDI are located in Asia (but) Malaysia does not even make the top 10 list of recipients," he said.

He added that this is remarkable for a country with a specific FDI policy, unlike Taiwan which is placed 10th in the list.

Conversely, Malaysia is "doing well in FDI outflows", ranking fifth in the list of South, East and Southeast Asian countries investing abroad.

"Speaking to fund managers, I get the impression that we have the resources to invest locally but not many viable options to do so. Even local investors find us less attractive," he said.

Human capital a barrier

The main stumbling block, he said, remains our narrow human capital pool which leaves industries stagnating in low-end production.

azlanHe added that while foreign investor laud the ease of doing business in Malaysia, a lack of skilled labour, research and development and technological capabilities is placing the country on the losing end of the increasingly competitive FDI battle.

Malaysia has 300 to 400 science and technology workers for every 100,000 persons, as opposed to 3,000 in countries which made the transition from middle to high income status, he said.

Similarly, the country is under-investing in research and development at only 0.64 percent of GDP, while others like Taiwan and South Korea are investing about 3 percent of theirs.

It should also look at mirroring such nations in developing a "vetting mechanism" for FDI to ensure that the investments can be a catalyst for human capital and technology development.

This will include screening FDI by choosing those with technologies that could be upgraded along the value chain and monitoring to ensure a transfer of expertise takes place.

azlan"We allow foreign firms in by giving grants and tax incentives, so we must ensure that spillovers (in terms of technology transfers) occur," he said.

The bottom 40 percent of the population should also be assisted insofar as developing their skills to meet the shortage in industry.

"In assisting the lower income population, we should look at developing skills like precision engineering and die casting, which are sought after by foreign investors," he said.

20 comments:

Grand Marquis said...

Big people talks about ideas, small people talks about people.

TB kan pakar ekonomi, tak kan itu aje mampu komen.

Nak tanya jugak, berapa FDI kelantan? Ada berani nak jawab?

Tulang Besi said...

lebih tinggi dari FDI Sabah

Anonymous said...

Ha terkena ko grnd marquis hehehe

Tulang Besi said...

Nak tunggu jugak "gang maki" (grand marquis) jawab mengapa FDI Malaysia lebih rendah dari Filipina?

azman kamarul said...

Kalau nak tau kenapa FDI kita lebih rendah dari Flilipina kerana adanya makhluk bengong yang masig undi umno!

Anonymous said...

FDI kita lebih rendah daripada Filipina kerana masih ramai lagi makhluk bengong yang undi umno.

Anonymous said...

Baca laporan Malaysian Insider bahawa laporan UNCTAD adalah silap kerana Sabah dan Sarawak sahaja menerima FDI USD1.8b tahun 2009. Malaysia menerima 6.8b USD FDI tahun lepas.Ini bermakna ia lebih baik dari kebanyakan negara asing lain. Penang FDI juga jatuh 80% lebih rendah dan ini menunjukan bahawa Lim Guan Eng juga tidak disukai.Tony Pua dari DAP yg dikatakan pakar ekonomi telah dikritik kerana tidak memahami lansung konsep ekonomi yg dibincangkan, kenyataan beliau adalah berbau politik dari ekonomi. Bagi FDI Kelantan pula ianya tidak ujud lansung kerana FDI yg ada hanya utk buka kilang budu dari pelabur Siam.

ataspagar said...

pelabur bukan tak ingin melabur di malaysia... tapi tak ingin melabur di selangor dan pulau pinang yg telah diperintah oleh PR.

Anonymous said...

Main reason is becasue of political instability, thanks to the new so called political force.

Yes, the new force that is creating havoc to the country is the merging of power cracy individuals to the form the infamous 'pakatan' coalition.

TB, when can people like you stop twisting and spinning facts. You really make most malaysian sick to the bone!!!!!

Anonymous said...

TB tunjukkan je FDI setiap negeri Biar semuanya nmpk jelas, amacam??

Anonymous said...

yo grand delusional moron..even a street tikus is feeling the effects of najubori's brain farts on ekonomi..

Anonymous said...

very soon, grand moron akan terpaksa pakai sari,taroh mookuti n kolusu n jingley jinga ley minacai jinglay jinga ley for sooru n air suam @ lrg haji taib..

Anonymous said...

najuboqri sesuai uk jadi apa aah?pak guard?no..prostitute?no..as one of PT BARNUM freak artists?YES!!!;-)

Anonymous said...

Kalau diFilipina banyak dapat pelaburan asing,mengapa banyak rakyatnya berebut2 nak jadi MAID diMalaysia EKKKKK.
Sepatutnya TB boleh menggantikan Anwar Ibrahim untuk Jawatan Penasihat Ekonomi Negeri Selangor.
Kalau AI dapat Rm1 , TB dapatlah kurang sikit... sekitar 50cent.
Kalau tak boleh juga,jadilah BLOGGERS seumur hidup.Menjana Wang tu !
Negeri selangor dah pun memperuntukan 15m ! Dapat tempias sikit pun ok juga !

Malaysia Hancur Bawah UMNO said...

Baca laporan Malaysian Insider bahawa laporan UNCTAD adalah silap kerana Sabah dan Sarawak sahaja menerima FDI USD1.8b tahun 2009. Malaysia menerima 6.8b USD FDI tahun lepas.Ini bermakna ia lebih baik dari kebanyakan negara asing lain. Penang FDI juga jatuh 80% lebih rendah dan ini menunjukan bahawa Lim Guan Eng juga tidak disukai.Tony Pua dari DAP yg dikatakan pakar ekonomi telah dikritik kerana tidak memahami lansung konsep ekonomi yg dibincangkan, kenyataan beliau adalah berbau politik dari ekonomi. Bagi FDI Kelantan pula ianya tidak ujud lansung kerana FDI yg ada hanya utk buka kilang budu dari pelabur Siam..

Kahkahkah Data Tony Pua tu datang dari laporan UNCTAD.

Dan Tony Pua ni ada kelulusan dalam ekonomi dari Oxford.

Ntah2 yang kritik Tony Pua tu sendiri tak paham artikel TOny Pua.

Hahahahahaha

Tulang Besi said...

Ken · 10 hours ago
An expected response by a BN stooge and lapdog. MIDA figures are for FDI promises but UN's figures are for actual investments. If a foreign company announces it wants to invest RM2 billion here, MIDA will simply put RM2 billion as FDI even if only RM500 million will only be invested in the current year. Clear enough?

Anonymous said...

Oh yes, Tony Pua comes from Oxford, so did Mr.Bean, their IQ is equivalent to a papaya

Tulang Besi said...

What an ignorant writer??? Trying to show he is knowledgeable by saying he "travelling around Europe, Asia and US" and yet SO ignorant.

MIDA numbers are based on APPROVED projects but not the actual amount of $$$ coming into Malaysia.

UNCTAD is based on $$$ actually committed. If he does not know UNCTAD gets the number, go and read the WIR 2010 (220 pages in total) before writing RUBBISH.

No doubt, there is timing effect for 2009 which adversely affected FDI to Malaysia. 2010 will be much better BUT the general trend is definitely not good for Malaysia.

pakatan rakyat said...

Salam,
habislah kita kalau suruh si ajib naikkan FDI tuh>
anyway,
Syukurlah ke hadrat Ilahi kerana hubungan PAS Terengganu makin kuat dengan TOK GURU NIK AZIZ.
Sempena perkahwinan anak bongsu tok guru, salsabila dengan anak bendahari pas kuala Terengganu baru2 ni menguatkan lagi hubungan pas Terengganu dgn tok guru.
Bisan tok guru, hj zainudin ANZ adalah seorang yg dermawan dan disegani dimana beliau adalah pemaju hartanah jutawan yang begitu banuak sekali donate kepada parti. Ana juga yakin jumlah yg kita nak sumbangan rm20 juta untuk kumpul ke putrajaya itu bakal dicapai oleh parti.
Apa yang kita sebagai pendokong parti boleh buat< ialah beri sokongan kepada projek perumahan kerjaaan negeri Kelantan contohnya di tunjung dan pengka;an chepa. Beli dgn kerajaan negeri dan jangan beli dengan kontraktor umno bn.
Ana seronok lihat semua pimpinan pas baru ni di majlis wassalam.

Anonymous said...

YESSSSS TB
Gua tabik spring pada u lah.
Apa komen pun u tak tapis.
Ini baru dikatakan LUTSINAR...
u memang PURE BLOGGER .
TAK ADA BULU NAK DI PILIH.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.