Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Friday, August 20, 2010

Kematian Teoh Bukan Bunuh Diri

NOTA EDITOR: Dr Pornthip telah membuat beberapa pengamatan yang begitu terang dan jelas. Antaranya adalah:

1.0 Sekiranya TEoh bunuh diri, mengapa pergelangan tangan dan kaki beliau tidak patah atau terkehel? Dalam semua kes bunuh diri, tangan dan kaki akan patah kerana ia adalah reaksi reflex si pembunuh diri yang akan jatuh samada di atas kaki atau tangan mereka.

2.0 Mengapa tulang pinggul yang rosak menandakan Teoh jatuh di atas pinggul atau punggung beliau.

3.0 Dr Pornthip mempersoalkan adakah bukti fizikal dalam bentuk cap jari, DNA dibuat ke atas "nota bunuh diri" yang dikatakan ditulis oleh Teoh. Pihak pendakwa tidak dapat menjawab

4.0 Dr Pornthip membuat kesimpulan kematian TEoh bukan bunuh diri.

Teoh inquest: Dr Pornthip maintains not suicide (Live Updates)
By WANI MUTHIAH

11.42am: Abdul Razak insisted Dr Pornthip's testimony was merely her imagination without evidence. To which Dr Pornthip retorted: "I have a question whether you are a lawyer or not."

Earlier, Abdul Razak appeared to be confused with Dr Pornthip's testimony and coroner Azmil Muntapha had to explain it to him at one juncture.
Thai pathologist Dr. Pornthip Rojanasunand arriving at the Shah Alam cour for the inquest. On the left is Gobind Singh. - Starpic by K.K. Sham

11.38am: Important to examine documents left behind, especially when investigating suicide: Dr Pornthip

11.18am: When Abdul Razak asked that if she had to be fair and not take sides as an expert witness, Dr Pornthip said: "You have to understand I work for the rights of the dead and not for Malaysia and Selangor.

11.05am: Dr Pornthip also told Dr Abdul Razak not to look down on Asian experts.

11am: Abdul Razak attacked Dr Pornthip's qualifications, saying that Mahidol University in Thailand, from where she graduated, was not recognised in Malaysia. She retorted that Mahidol was among the top five universities in Asia. This was received with claps from the public gallery.

10.50am: Dr Pornthip said if a note was found, it was crucial for the police to examine it for fingerprints, palmprints and DNA immediately.

MACC counsel Datuk Abdul Razak Musa will begin questioning the pathologist soon.

10:46am: Dr Pornthip maintained that Teoh's death was not suicide. However, she declined to give a percentage as she did in her earlier testimony.

10.37am: Injuries Teoh's skull may have been caused by the fall or pre-fall: Dr Pornthip.

10.35am: Dr Pornthip says she found several fractures in the pelvic area during the second autopsy, when the anal region was opened. The fractures could cause tears in the anus, she said. Injuries to buttock regions were from Teoh's fall, and not a beating.

9.50am: Selangor lawyer Malik Imtiaz Sarwar begins questioning Dr Pornthip.

SHAH ALAM: Teoh Beng Hock may not have been fully conscious when falling due to the pattern of his leg injuries, Thai forensic expert Dr Pornthip Rojanasunand testified at the inquest here Wednesday.

She also testified that the marks on Teoh's neck indicated a bigger force than manual strangulation may have been used.

Earlier, Dr Pornthip arrived with Teoh's family counsel Gobind Singh Deo and Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim's research officer Tricia Yeoh, was flanked by several bodyguards.

The courtroom was packed to its full capacity with reporters, several DAP leaders and inquisitive members of the public.

The inquest started at 9.20am.

The renowned pathologist, who is engaged by the Selangor government, had first testified at the inquest last year, when she shocked the nation by opining that Teoh's death was 80% homicide.

She was supposed to testify again in April but declined after being advised against it by Thailand's Justice Ministry.

Teoh, the political secretary to state exco member Ean Yong Hian Wah, was found dead on the fifth floor of Plaza Masalam here on July 16 last year.

This followed his overnight interrogation at the Malaysian Anti-Corruption Commission office on the 14th floor of the building, as part of investigations into alleged irregularities in the disbursement of state funds.


More to come

8 comments:

joecharlie said...

Terdapat beberapa fakta yang tidak dapat dipertahankan oleh Pornthip berasaskan laporannya sebelum ini. Antaranya:


•Beliau menukar pandangan dengan tidak lagi mengekalkan pendapat bahawa 80 peratus TBH mati akibat dibunuh;
•Kecederaan TBH tidak menunjukkan bahawa beliau diseksa atau dipukul sebagaimana kenyataannya sebelum ini yang mengatakan TBH diseksa, dipukul;
•Tiada bukti ditemui menunjukkan bahawa TBH dipukul ataupun diseksa sebagaimana kenyataannya sebelum ini;
•Beliau turut menyangkal dakwaannya sebelum ini yang menunjukkan bahawa kecederaan pada dubur TBH akibat tusukan benda tumpul dan mengesahkan penemuan pakar-pakar lain yang ia disebabkan kesan jatuh dari tempat tinggi;

Dr. Pornthip mengeluarkan teori bahawa “kematian TBH bukan disebabkan bunuh diri.” Namun bila ditanya pihak pembelaan adakah ia disebabkan oleh “dibunuh”? Pornthip tidak dapat menjelaskannya.

Kalau bukan disebabkan bunuh diri, apa pula punca kematiannya? Sudah tentu dibunuh dan dicampakkan keluar tingkap? Bukan begitu?

Beliau turut perakui teori 80 peratus tidak lagi berguna, tiada langsung bukti menunjukkan TBH dipukul dan diseksa atau dibunuh, dan tiada tanda-tanda kecederaan pada tubuh TBH yang berkaitan dengan insiden pukul atau diseksa.

Ini jelas menunjukkan bahawa Dr. Pornthip sebenarnya bukanlah seorang “pakar” sebagaimana yang dihebahkan oleh pihak-pihak berkepentingan.

Dia hanyalah seorang pelakon untuk menghuru-harakan hasil penemuan empat pakar forensik yang benar-benar profesional.
kOMEN ANON:
Matlamat inkues TBH hanya ikhtiar DAP untuk mendapat sempati dan undi orang cina

Mereka tidak berminat kepada kebenaran melainkan untuk menyalah kan organisasi Melayu (MACC, Polis, Kehakiman)

Walau apa pun bukti yang mejurus kepada TBH bunuh diri itu tidak penting.

Yang penting matlamat menghalal kan cara.
The Unspinners
Unraveling spin and lies
This Blog Linked From Here Victim
This Blog
Linked From Here
.Victim
.
fda
Thursday, August 19, 2010

Grand Marquis said...

TB, just nak bgatu. Perancangan UMNO untuk melagakan Melayu dan Cina tak pernah berhasil. Bermula dengan perarakan kepala lembu, membakar gereja, isu tanah di penang, isu pasir di selangor, semuanya gagal menarik sokongan. Terbaru isu khutbah Jumaat ada nama Lim Guan Eng.

TB, war-warkan lepas ni perancangan UMNO seterusnya adalah dengan membunuh seorang melayu dan mengkambing hitamkan bukan melayu dari DAP atau Keadilan. Mungkin melayu yg dibunuh adalah dari PAS atau Keadilan. Ini sebiji mcm Bush bunuh org2 amerika di WTC dan menuduh Osama melakukannya.

War-warkan supaya org sdar dr awal..Drama pembunuhan melayu dan bukan melayu akan dicetuskan. Sama seperti pembunuhan ADUN melayu semasa 13 Mei..

Tolong selamatkan negara kita TB...

...Dari Grand Marquis sebenar...........

Anonymous said...

2 ekor umno terbunun waat..kemungkinan besar,bunuh diri..most likely hantu tetek punya apsai..ya..umno tu dan dia punya penccacai semua terancat akai..so they might renect insiden yg berlaku depan rumah arun idris..but this time susah siki..melayu cina semakin rapat..so,kalau nak lakukan same ol tired drama,for sure para biznizmen akan terajang kow kow malaysia..haha..it will b so nice to see 2 see madey hantu pariah,hantu tetek,najubori,damned zainuddin,pooki night zainah anwar,all sitting naked wit begger bowls @kaki jalan..

GAs said...

MACC organisasi melayu? hahahahaa...wat malu melayu je...bila plak dalam perlembagaan dan undang2 negara (samada written and unwritten) MACC, PDRM tu organisasi melayu? Lepas ni apa lagi organisasi melayu? SPR? Sekolah? PBT? Kerajaan? What a loser!

Ameno Tipu Situ Sana Sini said...

The unspinner merepek apa lol, dia dr dia bagi keterangan based on fakta la bukan nya andaian, kalau bukan bunuh diri tak semesti di BUNUH!!! faham tak? boleh jadi terbunuh, faham tak T E R B U N U H? teori owang umno mmg macam tue langsung MALAS nak buka minda utk kaji benda neh.. takan dia nak bunuh diri sehari sebelum dia nak kahwin? dah tue apsal tiba2 ada NOTA bunuh diri pula? lol umno come on ar jangan guna taktik kotor camni..

Melayu Cerdik said...

Aku heran dgn dua pencacai diatas,kononnya terer sangat komen panjang berjela.Cuba nak tipu pembaca lain dgn fakta sekerat macam utusan. Pembaca lain cuba baca versi english (dari sumber lain)baru tahu cerita lain.Nak kata org lain tak pakar, peguam sprm tu pakar sangat buat malu melayu dan malaysia saja,macam dua ekor ni.Hujah hampeh tapi nak tunjuk terrer

Anonymous said...

polis dah kata ....dato 2 tembak dan bunuh diri....sedih betul orang uhmmnoo dan bennnnd ...buat pkara ini.... tapi mgakui ber agama islammm... malu malu ...pada Allah swt...

Anonymous said...

'Grand Marquis?'PEMBOHONG,

Siapa kata isu kepala lembu, isu pasir, isu bakar gereja dll. dan yang paling memalukan, isu doa untuk Guan Eng TIDAK mendapat perhatian rakyat.

Kau ini buta dan tuli ke? Tak keluar rumah kot atau tak tahu nak bermasyarakat? Ia sudah jadi bahan ketawa beb....

Itu lah, tuhan dah tunjukkan betapa bodoh dan bahalol nya pengkianat-pengkianat melayu yang dah tak sedar diri!!!! SEPERTI KAMU!!!!

Tindakan PAS lagi bodoh, apa DAP buat boleh dan betul saja, Tapi apa yang dia minta DAP buat, tidak diterima!!!! MANA LAH MARUAH PAS DIMATA ORANG ISLAM/MELAYU!@#$&%%.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.