Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Wednesday, August 11, 2010

Saman Ekor: Untungnya Agenda Perpaduan Tidak Berjaya

NOTA EDITOR:UMNO tersedak-sedak dan mencungap-cungap dalam menghadapi isu saman ekor ini. SYABAS kepada YB MAhfuz Omar kerana memacu protes terhadap saman ekor ini. Akhirnya, terpaksa UMNO/BN menarik balik senarai hitam menyebabkan beribu-ribu rakyat Malaysia dapat memperbaharui cukai jalan mereka. NAmun, tindakan menarik balik senarai hitam ini cuma sementara. Kalau Pakatan Rakyat menang nanti, barulah kita boleh hapuskan Saman Ekor sama sekali.


Syukur alhamdulillah. Kiranya agenda PERPADUANG lepas berjaya, necsaya YB Mahfuz tidak dapat menjalankan kempen Anti Saman Ekor beliau. Ini kerana apabila berjaya sahaja agenda PERPADUANG, semua MP PAS terpaksa mengikut kehendak kerajaan Barisan Nasional dan mempertahankan semua polisi dan sistem Barisan Nasional.

Ia juga akan memaksa PAS menyokong kesemua polisi maksiat dan kezaliman UMNO/BN selama ini. Saya bukan tak tahu, sebab utama agenda perpaduang popular di kalangan segelintir pimpinan PAS adalah kerana janji habuan dan hadiah dari UMNO yang sebegitu besar untuk mereka. Tiada kena mengena dengan orang Melayu ataupun Islam. Yang penting duit dan pangkat.

Inshaalah, pemilihan lepas, perwakilan akan membersihkan PAS dari unsur2 pro UMNO/Perpaduang ini supaya PAS dapat terus menggantikan UMNO dalam persada politik Malaysia.



Senarai hitam saman ekor, trafik ditarik balik
11 Ogos, 10 6:40pm

Kabinet hari ini memutuskan untuk menarik balik tindakan menyenarai hitam kesalahan di jalan raya, buat sementara waktu, bagi membolehkan orang ramai memperbaharui lesen memandu dan cukai jalan, bermula hari ini hingga 28 Feb tahun depan.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha (kanan) berkata keputusan itu diambil setelah mendengar alasan, aduan dan rayuan orang ramai dan ahli jemaah menteri.

Tempoh itu diambil kira berikutan musim perayaan bermula dari sambutan Hari Raya Aidilfitri, Deepavali, Hari Krismas dan Tahun Baru Cina, katanya selepas mempengerusikan mesyuarat pasca kabinet di kementeriannya di Putrajaya.

"Namun tidak ada diskaun akan diberi kepada notis-notis sedia ada yang masih belum diselesaikan dan notis itu juga tidak akan dihapus kira," katanya.

"Pada masa yang sama kepada mereka yang disenarai hitamkan atau yang mempunyai notis-notis yang perlu dijelaskan, mereka tetap perlu menjelaskannya."

Katanya selepas 28 Feb 2011, tindakan senarai hitam itu akan dilaksanakan semula.

"Saya nasihatkan bahawa mereka yang mempunyai notis-notis itu perlu menjelaskan sekaligus atau secara ansuran."

"Untuk mereka yang membayar dan menyelesaikan notis-notis itu dalam tempoh masa kelonggaran ini, mereka tidak akan dikenakan markah demerit.

"Sistem yang lebih terperinci supaya mereka yang mempunyai notis yang belum selesai, berapa lama mereka boleh memperbaharui lesen memandu dan untuk memperbaharui cukai jalan akan ditentukan dalam satu dua hari ini," katanya.

- Bernama

18 comments:

Anonymous said...

Tak apalah untuk sementara waktu ni...nanti selepas PRU 13 dan PR dapat menguasai negara ini kita minta PR hapuskan terus saman ekor ni.

Negara ni kaya tetapi rakyatnya ditekan dengan bermacam tekanan yang tak sepatutnya berlaku.

Gula naik harga kerana takut RAKYAT KENA PENYAKIT.
Saman ekor kerana bimbang RAKYAT KEMALANGAN DIJALANRAYA.

Ini semua alasan gila babi!!!UMNO PUAKA!!!

Grand Marquis said...

Ni orang kata dasar tak malu. Seluruh rakyat malaysia membantah, tapi bila ada hasil, dia hijack usaha orang lain untuk nak bagi kredit kat puak dia. Malulah sikit oiiii.

TB dah bayar saman ke?

Abd Razak said...

meroyan lg grand moron ni...tau le ko dh desperate skrg ni...apa apco xajar ko nk berhujah dgn baik ke...lps ni aku cadangkan ko pi jumpa najib ckp nk blajar dgn apco camna nk bg statement yg penuh dgn swing...ko punya komen pn byk xlaku dh...dh byk melalut pn...so apa kata ko join geng2 ko cam parpu kari ngan mama gomo tu...diorang champion of lying...psl kes bazar ramadhan kt komtar tu pn bila dh tau cite yg sebenarnya pn kwn ko si parpu kari tu nk menegakkan benang yg basah lg...mmg dasar xmalu puak2 ko ni kn...itu le kelebihan org2 cam kami yg ckp berdasarkan fakta dan bukan andaian semata2...

Anonymous said...

TB,

Takde kerajaan perpaduang pun PAS kena main juga. Dalam kerajaan PR kena ngan DAP dan Anwar. Kau ingat niat DAP laknat tu baik sangat ke. Tunggu lah nanti bila dapat kuasa dia akan ajar orang melayu ni cukup cukup termasuk lah melayu PAS. Si keparat Anwar tu hanya pikir nak jadi PM je. Bila dpt kuasa nanti dia tak kira kena pijak kepala DAP ke PAS ke atau Malaysia ni jahanam ke, asal dapat balas dendam.

Anonymous said...

Hi TB!

Just to wish you "Selamat Berpuasa" and take care always, ok?


Mei

Khun Pana aka johanssm said...

Kalau betul nak buat padu padu.
Seperti yang di mimpikan oleh umno.
Pas mesti buat dengan syarat.

Syarat-syarat nya begini-
1- Haposkan ISA
2- Haposkan OSA
3- Haposkan AUKU
4- Haposkan Perkosa
5- Haposkan DEP ( buatkan DEP baru untuk semua yang betul betul miskin sahaja )
6- Haposkan TOL lebuhraya
7- Wang Petroliam 1 Billion kepada Kelantan serta merta
8- Haposkan akta Hasutan
9- Robohkan kem Kamunting
10- SITA rumah Khir toyol
11- Cabut pangkat TUN dari Ling dan Madey
12- Siasatan semula atas kes Altantuya
13- musa hasan dan patail haros di berhentikan dan pasport dia orang disita sementara waktu siasatan ke atasnya

umno setuju ke? nak jadi padu padu ke?

otakbesibaru said...

TB,
Saman ekor ini satu kezaliman, bukan kezaliman sebab seseorang itu disaman. Namun kezaliman disebabkan org yang disaman tidak mengetahui sebab mereka disaman dan bagaimana mereka disaman, kecuali selepas mereka disaman.
Polis trafik dan JPJ telah bertindak melangkaui kuasa mereka dengan bertindak menjadi hakim. Dimana mereka telah menjatuhkan hukuman dgn mendenda orang yang disaman sebelum mahkamah memutuskan org yang disaman tersebut melakukan kesalahan.
Kerajaan terpaksa mendiamkan diri dgn keadaan ini, disebabkan mereka boleh mendapat hasil perolehan secara mudah daripada kesengsaraan rakyat.
Begitu juga tiada satu pun bukti yang dapat dibuktikan bahawa saman ekor boleh mengurangkan kemalangan jalanraya dan kesalahan jalanraya. Bahkan terdapat di antara anggota polis terpaksa meninggalkan tugas asas mereka untuk menjalankan kerja menyaman.
Nasib baik juga kerajaan perpaduwang tak menjadi, kalau tidak saman ekor tidak akan dibatalkan. Komen sindiran dan tendangan padu yang baik, terima kasih.

Anonymous said...

UMNO PUAKA DAH HILANG PUNCA..NEGARA DAH BANKRUP..RAYA NAK MAI,SO,SAMAN MAXIMUM LAH..

btw,12hb Ogos,adalah hari yg paling bersejarah di Malaysia..Kerajaan Kelantan telah melancarkan mata wang syariah emas dinar dan perak dirham...Syabas!!Tahniah!!..f*k USD yg tak bernilai(ada pakar meramal USD akan "poof" pd tahun 2018 or even earlier..amerika dah bankrup..obama,congress,senate,hedge funds,fed chief semua hantu,n vampires belaka..sudah tiba masanya utk "dicoupling" USD yg f*k up!!)..harapa harap negeri2 Pakatan akan ikut contoh Kelantan,sebab laa ni,Russia,China,negara2 arab pun dah fed up dgn USD..mereka sedang bergiat utk menjadikan emas dan perak sebagai pengganti USD..

Anonymous said...

keluar tajuk.. TB NGAPA YB KHALID SAMAT MASIH TAK MANGGA KILANG GUINESS KT SHAH ALAM NUN.. NI JANJI MESTI D TUNAIKAN.. NGAPA NGAPA JAWAP TB

Anonymous said...

Saya cuba tadi nak memperbarui road tax kereta tadi tapi jpj kata mereka belum laksanakan untuk mengapuskan senarai hitam. apa ni ? Tak laku ker cakap Menteri kita .

Anonymous said...

//keluar tajuk.. TB NGAPA YB KHALID SAMAT MASIH TAK MANGGA KILANG GUINESS KT SHAH ALAM NUN.. NI JANJI MESTI D TUNAIKAN.. NGAPA NGAPA JAWAP TB//
sebab kunci mangga ada kat UMNO BUTOH LAH!!

iium student said...

lama dah tak masuk blog si anai-anai ni...rupanya tak habis lagi dengan dia pny penyakit halusinasi "perpaduang" ni.benda yang dah mati nak diungkit2

Tulang Besi said...

jumpa umno dalam gelap bukan anai2 pulak ye?

Ramai jemaah PAS UIA ni otak beku

Anonymous said...

woi pookitaik umno!!read this!!

Malaysian Province Moves To Gold And Silver-Based Currency In "Main Islamic Event Of The Last 100 Years"
Tyler Durden's picture
Submitted by Tyler Durden on 08/17/2010 22:36 -0500

* Central Banks
* Iran
* Precious Metals
* Purchasing Power



More world governments are "just saying no" to the ponzi. Last week, the Malaysian government of Kelantan "said it was introducing a new monetary system featuring standardised gold and silver coins based on the traditional dinar and dirham coins once used by the Ottoman Empire." And as everyone who has taken game theory 101 knows, the first defector wins the most, while the last one is left with nothing. A small province in Malaysia just made the critical first defection. The question now is who will be next... and next...and next.

The FT reports:

Nik Abdul Aziz, the state’s chief minister, spoke in visionary terms of an economy in which state civil servants would be paid in the new sharia currency, and the poor would be protected against inflation by the intrinsic value of the precious metals used to produce it.

About 1,000 shops and restaurants in the state have said they will accept the new currency, which follows an earlier issue of gold dinars in 2006. The coins comply with traditional Islamic teaching on the use of coins with intrinsic value as a medium of exchange, rather than paper money.

While having prior experience with Sharia-compliant debt issuance, Zero Hedge staff was unaware that it is against Islamic beliefs to endlessly dilute linen "money" in the way every central bank is doing now. One learns something new every day.

The coins, minted to a specified weight and purity, are available in a range of denominations from half a dinar to eight dinars, and from one dirham to 20. At the current price of gold, one dinar is worth M$581($183) and one dirham is valued at M$13 ($5).

The launch was lauded by the Muamalah Council, a campaigning organisation that seeks the peaceful introduction of an Islamist social and economic system. The council said it was “the main Islamic event of the last 100 years”.

This whole Sharia situation is troublesome: if the Islamic world, in retaliation for a possible Iran invasion or otherwise, decides to issue a fatwa against the usage of non-Sharia compliant forms of monetary exchange, watch what happens as the developed world wilts overnight. With the bulk of world commodity extraction arising from the Muslim crescent, and wholesale ban on using USD and EUR, a move already underway in Iran, would make for the second coming of von Havenstein very, very difficult.

Anonymous said...

Yet the Kelantan move may have some stumbling blocks prior to full implementation:

The chief minister also admitted that there were “many technicalities” to be overcome before the scheme could be significantly extended. He did not explain why a switch to gold and silver coins would protect against fluctuations in the value of money, given that the US dollar price of gold has risen more than five fold in a decade.

In spite of its small scale, the scheme may pay political dividends for the state government, which is run by PAS, an Islamist party that is in opposition in the national parliament. PAS is locked in a ceaseless struggle for control of Kelantan with the United Malays National Organisation, the main party in the federal government coalition, which also claims to represent Malay Muslims, the largest population group in Malaysia.

Burnishing its Islamic credentials is unlikely to do PAS any harm. The only certain winner, though, is the gold market. Although small, the scheme will help to increase demand, pushing up prices even further.
http://www.zerohedge.com/article/malaysian-province-moves-gold-and-silver-based-currency-main-islamic-event-last-100-years?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+zerohedge%2Ffeed+%28zero+hedge+-+on+a+long+enough+timeline%2C+the+survival+rate+for+everyone+drops+to+zero%29

Anonymous said...

And for those who think that the move is a regional hoax that is not being taken seriously by anyone, the Malaysian National News Agency Bernama notes that the repercussions of the "move to gold-standard" decision has reached the very top:

Only Bank Negara Malaysia (BNM) can issue currency that is legal tender, said Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

Unlike the US, where the Coinage Act of 1965 gives citizens the right to use refuse the usage of cash in transactions (and thus opt in for a different form of currency), Malaysia is not quite as liberal:

Commenting on the Kelantan government's introduction of gold dinar and silver dirham as an alternative currency in the state, Najib said BNM would be looking into the matter to see if any laws had been broken.

"Follow the laws of the country, only Bank Negara is authorised to issue currency that is legal tender," he told reporters after handing over Ramadan aid to mosque and surau from the Pekan parliamentary constituency here Saturday.

On Thursday, when launching the Syariah currency, Kelantan Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat had said the state would strive to expand the use of the gold dinar and silver dirham in all transactions, including paying civil servants' remuneration.

However, he said there were still many technicalities that had to be addressed by the state government over the use of the currency.

The New Straits Times in its front page today said BNM had stated that only it had the right under the law to issue currency in Malaysia.

If there is one thing we are sure about, is that any time the government steps in before a decision that has been taken by a clear majority, with the purpose of making life easier, the outcome is usually lethal, especially in volatile Islamic countries. Whether the transition from paper to a hard-backed currency will be the first spark in social upheavals as government slowly realize all their printer-induced leverage is slipping away, is still unknown. What is, however, is that many more will soon follow Kelantan's lead to abolish an endlessly dilutable thought experiment, which has no intrinsic value, and whose purchasing power is decimated by the minute, as hundreds of billions in new money are printed every month by the world's central banks. Yet perhaps, this is precisely the example that is needed for the world to realize that someone is actually willing to do more than just talk pointlessly about the transition to a gold standard, and actually is willing to risk enough by following through with it. What happens next is Ben Bernanke's worst nightmare.

joecharlie said...

Bior ramai MATI atas jalan dari kena denggi/H1N1 untung tarik kereta dan woksyop-woksyop.kITA SEORANG SAJA BERHATI-HATI MAT REMPIT hamPAS SUKA BEBNOR TAK KENA SAMAN EKOK.

Anonymous said...

Erection nak mai...najubori no money..semua dah digasak,n converted 2 usd,euro dollar, n happyly semua dah f*k up..yipee!!..assets, stocks n bond yg dibeli dgn usd,euro pun f*k up..double yipee!!..so saman kow kow..no problemo..nak saman samanlah..ini akan mempercepatkan lagi kematian umno n para barua2nya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.