Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Tuesday, August 31, 2010

Tok Guru Minta Teo Lawat Lebih Banyak Surau


NOTA EDITOR: Nampaknya, Tok Guru Nik Aziz bukan sahaja Tok Guru pada orang Islam, tetapi sudah menjadi Tok Guru kepada masyarakat bukan ISlam di MAlaysia.

Ini kerana kalau di awal 80an, masyarakat Islam mulai sedar akan kegagalan sekularisma, di abad ke 21 ini, orang bukan Islam pula mulai sedar akan kegagalan sekularisma.

Baru minggu lepas, seorang pengacara TV terkenal di Amerika bernama Glenn Beck menganjurkan perhimpunan yang berjaya mengumpulkan ratusan ribu orang di perkarangan "Capitol Hill" di Washington DC. Tujuan perhimpunan tersebut adalah untuk memulakan gerakan supaya rakyat Amerika kembali kepada cara hidup keagamaan.

Glenn Beck menyatakan sepanjang 50 tahun Amerika membuang agama ke dalam longkang (yang bermula dengan gerakan "Hak Asasi" yang dipimpin Martin Luther King), Amerika telah membuang agama dari kehidupan sehari-hari mereka atas nama sekularisma. Setelah 50 tahun membuang agama, apa yang rakyat Amerika dapat hanyalah kehancuran dan kemusnahan semata-mata. Amat sedikit yang mendapat keuntungan dan ramai yang merana dan menderita.

MAka di Malaysia pun trend ini menular juga. Rakyat bukan ISlam di Malaysia juga merasa akan kesan dari kegagalan Sekularisma. MAka, dengan tindakan beberapa surau dan masjid serta PAS2 Kawasan, mereka telah menjemput pimpinan2 kaum bukan Islam dari DAP untuk turut serta majlis berbuka puasa atau apa-apa aktiviti surau.

Bagi saya, pimpinan2 DAP ini mendapat ketengan apabila mereka bersama-sama orang Islam berbuka puasa dan duduk dalam majlis kita. Bagi saya, kalau generasi kaum Cina dan India tidak memasuki ISlam pun, usaha yang kita lakukan sekarang adalah untuk memikat anak-anak serta keturunan mereka bersama-sama di dalam bahtera Islam di Malaysia.

Apa yang UMNO tahu pasal Islam dan dakwah. Mereka hanya tahu menghalalkan apa yang diharamkan Islam sahaja.

Wallahulam

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


Teo: Nik Aziz encourages me to visit more surau
Aug 30, 10 3:20pm


Shrugging off attacks by Umno and Selangor religious authorities over her visit to a surau last week, Serdang MP Teo Nie Ching said she is emboldened to visit even more Muslim houses of worship after being encouraged to do so by PAS' Nik Abdul Aziz Nik Mat.

According to a Harakahdaily report, Teo said her 20-minute meeting with the top spiritual leader of the Islamist party today bore fruit in the form of his assurance that there was nothing wrong with non-Muslims visiting and entering suraus and mosques.

“Tok Guru (Nik Aziz) clarified to me that from the viewpoint of Islam, it is not an issue for a non-Muslim to enter a surau or mosque.

“He said that in fact, during the time of Muhammad, non-Muslims entered the mosque (of Medina) to meet with the Prophet,” she said about the meeting with Nik Aziz in Kuala Lumpur following the filing of the Kelantan government's suit against Petronas.

The first-term MP drew a firestorm of criticism from Umno politicians, pro-Umno blogs and Malay dailies over her visit to the Al Huda surau in Serdang on Aug 22.

Her critics claimed that she had committed a grave insult to Muslims for speaking in the prayer hall, which is considered off-limits to non-Muslims.

NONEThe Selangor Religious Council said it will issue Teo a written reprimand, while Teo said she plans to write to the Selangor Sultan to apologise and explain her action.

After speaking to Nik Aziz today, however, Teo said she was told it was Umno - not Islam - that was being overly-restrictive on the issue of non-Muslims entering mosques.

According to her, Nik Aziz said Umno had become so desperate and narrow-minded that the party had given the wrong understanding of Islam to non-Muslims.

“He also told me that in Malaysia, Umno uses Islam to scare non-Muslims and has made Islam an exclusive religion, whereas Islam is for all human beings,” said Teo.

teo nie qing giving allocation to bangi surauTeo said she will continue visiting mosques and suraus when invited. The parliamentarian yesterday visited the Al-Muhajirin surau in Bukit Mahkota, where she handed RM500 to People Volunteer Corps (Rela) personnel.

Unlike her visit last week, Teo wore a head scarf and a loose-fitting baju kurung to avoid a repeat of accusations that she was disrespecting Muslim norms in suraus and mosques.

“I will still carry out my duties as member of parliament when invited. Since the (Aug 22) incident was blown out of proportion, I have received support from the people,” said Teo.

When contacted, Teo said further that Nik Aziz expressed the hope that mosques can be more open to non-Muslims in order to bridge the gap between the races.

Asked about whether Nik Aziz had mentioned the matter of proper dressing, Teo said Nik Aziz assured her “as long as the dress is proper... it is enough.”

william leong in masjid 290810Asked whether the headscarf is compulsory for her to wear, Teo said: “Nik Aziz told me 'it's okay. But if you wear it, that would be better.”

In a related development, Selayang MP William Leong in a press statement today said his visit to the Masjid At-Taqwa in Selayang Baru scheduled for tomorrow morning has been cancelled.

Leong was earlier criticised for his allegedly resorting to the same "ploy" as Teo, bringing financial assistance, as a means of entering the place of worship to deliver a ceramah to the congregation.

12 comments:

Anonymous said...

wat sort of islam is being practiced in malasyia?jgn anggap org india,org cina tak tau absolute,infinte dsb..mengikut legenda org cina,cina telah diselamtkan oleh 5 vedic seers..dan prinsip TAO lahir di china..dari TAO lahir prinsip wu wei,dan prinsip wu wei is "on line" with the prinsip of karmayoga of the gita and absolute /total surrender dlm quran.. org cina dah tau pasai silence,stillnes,beribu years agolah ..islam malaysia telah dipolitikan,dan diegoistikkan..maklumlah,org india dan melayu have nothing else to offer,so ego demands to show off "some thing superior"..ya islam memang hebat,memang power,tapi versi ori selari dgn versi al aji al cipklaki arabi?

Anonymous said...

Yusufali 3:103] And hold fast, all together, by the rope which Allah (stretches out for you), and be not divided among yourselves; and remember with gratitude Allah's favour on you; for ye were enemies and He joined your hearts in love, so that by His Grace, ye became brethren; and ye were on the brink of the pit of Fire, and He saved you from it. Thus doth Allah make His Signs clear to you: That ye may be guided.


Bila dharma/agama dipolitkkan dan dimonopoli oleh oleh puak fatwa fatwi specilist dan mental gymnast specilaists, cahaya agama tersebut akan menjadi gelap,wicked,loose,wayward(dats whylah ottoman dah "poof").kalau kita teliti dgn hati terbuka,setiap pengasas agama adalah yogi!!!ya..hanya melalui jalan yoga,baru org dapat "rasa" dan menikmati kebenaran sesuatu agama.....during islam's golden age,its highly enlghtend schoalers were also mystics,n the light of islam was and still is being kept alive by its yogis..islamic yoga is lill bit different compared to other schools of yoga..islamic yoga is actually extremely powerful,and THE SAFEST BECAUSE IT IS PRIMARILY THE YOGA OF THE HEARTS..the soul/ruh ,who is the divine himslef is situated very2 deep inside our chest..honestly speaking,its the roh who does the yoga..personal human effort can be a very very long affair n one probabaly needs to be a super human..but the islamic yoga/yoga of the hearts is not only safe but also swift!!it begins with by enthroning the ruh/soul,after dat..no need to cakaplah..

Anonymous said...

after dat...

"That Beloved has gone completely Wild - He has poured Himself into me!
I am Blissful and Drunk and Overflowing."
Hafiz

Anonymous said...

Bodoh punya orang, guan eng, teoh, xavier, william dan hanna teoh tu masuk masjid dpt beroleh ketenangan? Common la.... Tu semua politik semata-mata, ni la contohnya orang dah pijak kaki tempat kita sujud pun masih nak dipertahankan lagi.. Bawa bawa la mengucap kot nak raih sokongan politik pun

casper c said...

Once in a while, while navigating the minefields of many blogs, up pops a gem of a thought.

I commend you anon 10.22am/12.19pm for sharing your insights and may the stars above proffer you undying quest for wisdom, to share with others.

Salam buat semua.

Anonymous said...

New Holly:Words15:234:
Tulang besi sepatutnya menganuti KRISTEN.
Jiwa kamu akan lebih tenteram selepas mendapat cahaya TAO dan mengamalkan YOGA.

Anonymous said...

Bodoh punya Tok Guru, bagus lah tu, agung-agunglah kapiak DAP tu.

Tujuan derma RM1000 itu hanya untuk politikal milage. Bukan pasal kesedaran, keinsafan atau ketenangan mereka.

Sultan Selangaor dah beri amaran, jangan berpolitik dalam mesjid/surau, PAS bodoh yang kontrol surau tu masih tak reti bahasa. Betul buat menyirap darah orang melayu. Puuuuuih!

Anonymous said...

This is the only month where Muslim fast and being given the opportunity to shake away the sins . Well, in Malaysia some Muslim in MAIS JAIS and some UMNO just loves to collect sins.

I Hope they will enjoy themselves being a sin collector. Peace be with you ALLAH has the final say. .

Anonymous said...

aku tak rela tempat aku sujud di pijak org yg belum mandi wajib.. jgn jd bodoh TB.. takkan bab agama pun kau nak main2.. tok guru pun sama je, pakai otak la.. pernah ke kau dengar org muslim pegi bagi ceramah dlm tokong, kuil, gereja.. tlg la politik pun biar berbatas adanya, jgn sampai langgar hukum agama.. memang la niat dia baik tp setakat di luar surau apa salahnya??
TB... LG 1 TLG JWB, BILA KAU ORG NAK TUTUP KILANG ARAK KT SHAH ALAM TU.. KAN DAH JANJI MASA PRU DULU.. TU SEBAB KITA ORG NI UNDI PR.. SEKARANG APA CERITA SIAP NAK PINDAHKAN LG TEMPAT BARU.. FIKIRKAN LA PAKAI KEPALA LUTUT KAU TU ORG MUNGKIR JANJI APA HUKUMNYA? TGK TULISAN KAU NI MEMANG KAU NI TARAF TOK GURU. TAPI PERANGAI MCM NAJIS LEBIH BUSUK DRPD BABI.... ------- AKU ANTI POLITIK MURAHAN----

Anonymous said...

Martin Luther King n the civil rights movement were seculars????secular or no,the civil rights movement was an epoch moment in USA's history..martin Luther was a clergy man,and so many of the civil rights leaders were church ministers..they were so brave,fighting for EQUALITY N JUSTICE..rosa sparks,medger evers,malcom x!!,n so many of african americans greatest singers,such as the legendary Marion Anderson..our very own reformasi movement can be categorised with that movement..now watch martin luther king's "i have a dream" http://www.youtube.com/watch?v=PbUtL_0vAJk..look at the person standing behind martin luther

Anonymous said...

Teguran nasib Melayu amat serius

KUALA LUMPUR 4 Sept. - Teguran serta peringatan oleh Sultan Perak dan Sultan Selangor berhubung nasib orang Melayu perlu dipandang serius.

Presiden Majlis Belia Malaysia, Mohamed Maliki Mohamed Rapiee berkata, semua pihak tidak kira sama ada rakyat, tokoh korporat mahupun ahli politik perlu mengambil peringatan daripada teguran tersebut kerana ia cukup kritikal dalam menentukan nasib masa depan orang Melayu.

Katanya, teguran berterusan Sultan Perak dan Sultan Selangor mengenai perkara itu mencerminkan penelitian mendalam baginda berdua terhadap nasib orang Melayu di negara ini sebelum menitahkan mereka supaya bersatu kerana khuatir situasi perpecahan yang semakin kronik.

"Kalau kita lihat kepada situasi orang Melayu sekarang ini, saya tidak hairan mengapa Sultan Perak dan Sultan Selangor menitahkan kita supaya bersatu kerana pemimpin-pemimpin parti politik Melayu sendiri bertelagah sesama sendiri, inikan pula rakyat.

"Sepatutnya golongan pemimpin yang menjadi contoh kepada rakyat. Kalau mereka terus bertelagah sesama sendiri, saya percaya orang Melayu semakin sukar untuk bersatu,'' katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Sultan Perak, Sultan Azlan Shah dan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah kebelakangan ini sering mengingatkan orang Melayu agar bersatu mempertahankan agama dan bangsa daripada anasir yang cuba mencabar institusi Islam.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0905&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_02.htm

Huh..say wat?Ni nak tanya..selama 53 tahun,UMNO dan para pariahnya mengkontrol negara ini..majority rakyat negara ni adalah melayu..kenapa melayulah termiskin dlm negara mereka sendiri,hah???!!!!Lagi satu soalan..siapa penaung Islam?Allah or manusia?

azarazara said...

aku tak rela tempat aku sujud di pijak org yg belum mandi wajib.. jgn jd bodoh TB.. takkan bab agama pun kau nak main2.

Ini lah namanya BODOH TAK BOLEH DI AJAR. Islam itu di timbang dengan neraca dalil dan nas. Tuan punya otak kontot lagi tumpul buat statement di atas menunjukkan kejahilannya dengan agama anutannya sendiri. Lain kali buat lah rujukan silang inilah akibat hanya mewarisi agama dr mak ayah bertaqlik buta. Nabi SAW kita kata boleh dia kata tak boleh. Ni tahap jahil mukarrab- diajar-ajar tak mahu ikut elok ditinggalkan sahaja badigol badigol ini. dahlah bodoh bagi tau kat org lain yang dia tu bodoh dengan buat stateant tersebut har har har kasihan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.