Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Friday, September 17, 2010

Ekonomi Malaysia Bakal Turun Ke Tahap Filipina

NOTA EDITOR: Laporan terbaru menunjukkan Malaysia telah menjadi negara paling tidak menarik bagi pelaburan. Ini berdasarkan laporan terbaru Bank of America-Merill Lynch yang menyatakan Malaysia adalah pasaran yang paling tidak menarik bagi pelaburan.

Laporan terbaru ini mengingatkan saya kenyataan seorang rakan saya dari Singapura. Beliau berkata ekonomi Malaysia sedang menurun ke tahap FIlipina. Dengan kata lain, selepas ini rakan bersaing MAlaysia hanyalah negara-negara seperti Burma, Laos dan Timur Leste. Malahan, Filipina akan mempunyai ekonomi yang lebih maju dari MAlaysia.

Malahan, sejak akhir-akhir ini kadar FDI yang masuk ke Filipina lebih tinggi dari MAlaysia. Tanpa FDI, bagaimana ekonomi MAlaysia hendak membangun?

Saya tidak terkejut sekiranya ekonomi Malaysia merudum ke tahap di bawah FIlipina. Bagaimanakah MAlaysia mampu naik taraf dari segi ekonomi sekiranya wang MAS sebanyak RM600 juta boleh lenyap sebegitu mudah sekali tanpa sesiapa pun mengetahui kemana wang tersebut telah lesap.

Maknanya, hanya pelabur yang kurang siuman sahaja yang akan melabur di Malasia selepas apa yang telah berlaku kepada MAS. RM600 juta boleh lesap begitu sahaja.

Terimalah penangan pemerintahan Barisan Nasional.



Investors shun Malaysia for neighbours
By Yow Hong Chieh
September 16, 2010


Najib’s bid for private investment to drive Malaysia’s economy has been hampered by resistance to his planned reforms. — file pic
KUALA LUMPUR, Sept 16 — Malaysia is now the “least favoured market” in Asia Pacific for investors after nearly doubling its underweight rating from last month, according to a recent Bank of America Merrill Lynch report.

The country slipped two spots — from 10th place to dead last — in the investment bank’s latest Fund Managers Survey, even as the Najib administration prepares to unveil ambitious economic reforms meant to boost investor confidence.

The report appears to be the latest indictment of Malaysia’s inability to compete with rival regional markets. In the past decade, the once roaring Asian Tiger has seen its dominant position as an investment destination in Southeast Asia crumble even as neighbouring countries push to the fore.

A survey last week by the World Economic Forum (WEF) of 139 nations showed that Malaysia had slipped two places in global competitiveness rankings to 26th in the past year, while Indonesia surged 10 places to 44th.

The government is nonetheless optimistic that reforms under Prime Minister Datuk Seri Najib Razak’s New Economic Model (NEM) — details of which will be revealed next month — will revitalise the economy and help Malaysia achieve developed nation status by 2020.

However, Najib’s economic transformation is hinged on the government’s ability to galvanise RM2.2 trillion in investments over the next 10 years — 92 per cent of which is to come from the private sector — and it remains to be seen if the prime minister can overcome investors’ muted response to his plans so far.

Najib also faces stiff opposition from Malay rights groups who feel such reforms threaten what they perceive to be Malay “special rights”, and seems unable to push them through without significant compromise.

Elsewhere in the region, China remained the favourite market by far despite an uncertain global outlook. A net 11 per cent of investors expect China’s economy to strengthen, up from -39 per cent in July, according to Merrill Lynch.

Indonesia, slightly underweight last month, jumped to second place on an overweight call, edging out Hong Kong in the process. New Zealand, Taiwan, South Korea and India remained neutral.

Emerging markets outperformed developed markets this year and remain the preferred destination for investors, although emerging market allocations have been trimmed due to growth uncertainty and risk aversion.

Brazil and Russia continue to be favourites, but appetite for Turkey has fallen in the past two months.

The consumer discretionary sector is still the most popular among emerging market investors, followed by industrials, telecoms and financials.

Defensive sectors like utilities, staples and healthcare remain least favoured but have reduced their underweight positions from last month.

14 comments:

mo said...

Salam, Malaysia tak akan berubah selagi kerajaan di bawah najib dan umno bn masih menjadi kerajaan???? Ekonomi semakin parah, kerajaan kurang berwibawa, menteri dia sendiri cakap malaysia akan bankrap??? Dengan kerajaan yg ada sekarang tidak mungkin pelabur akan berani dtg ke malaysia. Terlalu banyak kes, yg melibatkan pemimpin yg ada dalam kerajaan belum di selesaikan. mana mungkin org yg empunyai wang untuk di labur, dtg ke negara ini, mereka hilang keyakinan bukan negara kita hilang tarikan???? Kerajaan kita tak hormat hak asasi, kalau hormat sudah tentu isa dah di padamkan. Isu di bawa dan laoingkan isu perkauman, media, baik cetak mahupun elektronik, one side story, bagai mana kita nak tarik pelabur, kes rasuah pknz, kapal selam, jet fighter, mas, belum lagi yg lain lagi,.. Logiknya kalau kita ada wangpun kita tak akn melabur di malaysia. Najib harus letak jawatan performent sebagai pm sangat lemah. tq

Khun Pana aka johanssm said...

Belum habis tentang hal agama jenis umno...
"Terdapat seorang Ustaz Hindu dari bn"

http://www.malaysiakini.com/news/142896

Kerajaan yang lemah dan tidak tentu hala tuju dalam hal perdagangan tidak akan dapat menarik mana mana perlabur besar datang .
Usahawan tempatan (usahawan yang tulen) pon tidak akan labur dalam negara sendiri sekiranya Kementeriam kewangan dan kementerian Perdagangan selalu tukar cherita dan hala tuju.
Usahawan lebeh pentingkan rancangan jangka masa panjang manapula menteri pulak sekejap yes , sekejap no dan kemudian semuanya belom murtamad .


Perlabur asing akan kurang yakin sekiranya menteri-menteri yang berkenaan turut serta dalam amalan rasuah dan yang tunjuk sifat amalan perkauman kepada rakyat sendiri.

Anonymous said...

Economic and Financial Data for Malaysia
Last updated: 9 Sep 2010
http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=111
berdasarkan data2 yg ditunjukkan olh BNM,ekonomi Malaysia bagaikan kura kura mengidap penyakit astma. tanda tanda menunjukkan ekonomi eropah,usa,jepun,india akan menjunam.UMNO/UBN mesti dekebumikan!

Anonymous said...

//Najib harus letak jawatan performent sebagai pm sangat lemah.//
dats why si mahachoot malayali pariah tun pukeeee mairandi mawaneh keling pariah madey kutty sedang memperkosa si cacat katak ali, dan dia punya anak luar nikah 3B(bodoh botak buto) murukkuriz kutty utk bersiap sedia utk merosakan Malaysia yg dah lama rosak

Anonymous said...

UMNO memang xbleh harap utk memerintah. dimana saja organisasi yg umno ni ada mesti x perform...korang tngok bola sepak kita dari yg digeruni terus jd ayam daging...skarang ekonomi plak...memang bebal lg dungu yg sokong parti kimak ni...

Anonymous said...

masih ingat debat secara langsung anwar ibrahim dgn shabery chik sedikit masa lalu...satu malaysia tengok pembohongan anwar mlm tu beliau declare malaysia bakal bangkrap dlm masa enam bulan....dah dekat 2 tahun debat tu...msia masih ok steady malah gabenor malaysia dato zetty dapat anugerh gabenor terbaik dunia baru baru ni.....tulang besi dgn anwar brahim masih otak mcm tu gak.....bodoh tak leh ajar...pandai tak leh ikut....

Anonymous said...

Hello broder analisa salah. Mungkin jadi macam Zimbabwe.

Anonymous said...

Orang yang KURANG SIUMAN sahaja yang akan menulis artikel seperti ini.
Kepada TB... Jangan jadi TULANG BABI

Khun Pana aka johanssm said...

maaf TB,mintak laluan.

Tuan-tuan dan Puan puan,
Dengan segala hormat dan suka ataupon duka cita nya.
Anda semua ada lah di maklum kan bahawa pada 2 Oktober ini.

Najib iaitu perdana menteri umno akan di tabalkan dengan anugerah
"Seri Mahkota Agung Seri Pelangi"
Maka dengan ini, gelaran untuk Najib di panggil sebagai-
Imam Khalifah Agung Datuk Sri najib..

sementara gelaran untuk Bik Mama..kita belom di beritahu.
Tapi kemungkinan akan digelar sebagai KHALITIT Rosmah.
SEkian


( berita adalah dari utusan meloya dan saya ciplak dari saudara TukarTiub tanpa seberang kebenaran beliau )

Anonymous said...

//masih ingat debat secara langsung anwar ibrahim dgn shabery chik sedikit masa lalu...satu malaysia tengok pembohongan anwar mlm tu beliau declare malaysia bakal bangkrap dlm masa enam bulan....dah dekat 2 tahun debat tu...msia masih ok steady malah gabenor malaysia dato zetty dapat anugerh gabenor terbaik dunia baru baru ni.....tulang besi dgn anwar brahim masih otak mcm tu gak.....bodoh tak leh ajar...pandai tak leh ikut....//
sah,ananon ni umno buto..woi kanneh koodi bin mairendi bahlol!ramalan anwar mengenai peak oil price lah,!and guess wat !Ramalan Anawar mengenai kejatuahn harga minyak tepat sekali!!haha..lu pi jilatlah apco,zeti d pooki..

Anonymous said...

Apasai pelabor lari?Da moment dey see d mukas of Najubori, susu 1 tetek malaysia,al pariah malayali iblisi madey kutty,f*ked face al bodohi muhyuludahi,depa scream.."EEEEEEEEEEEEEEE..lets get the f*k outta here!!".Not only FDI is dropping,M1 pun susut..hah..woi,Ibrahim kentot dri mulut ali..lu siki ari kocak,angin jugak keluarlah..lu dan umno langsung talak power lah..kahkahkahkah

Anonymous said...

1.Hairan juga!ekonomi sama taraf dengan filipina!semakin ramai warga asing berebut kerja kat malaysia!puak filipa!thai!indon!burma!miamar!!dan belambak lagi!!!
2.Depa bodoh atau hang bodoh!!!

Anonymous said...

//2.Depa bodoh atau hang bodoh!!!//
WOI ANON 8:28PM!..HANG LAH BODOH!!..PEKERJA ASING=HAMBA!!tokwey tak perlu bayar epf,socso,boleh kasi gaji banyak murah,dan kerja banyak masa..gomen pulak ambik soota soota ringgi bawah meja dan tahun2 sapu soota soota ringgi melalui plks,levy etc etc..bila pilihanraya mari,lagi soota soota duit ambi utk ic kasi sama mereka..UMNO dan para pariahnya memang cacat dan paling best ,sekarang ni,credit crunch,ootang KERAjaan tiap2 bulan naik.,maka UMNO/UBN terpaksa macam peminta sedekah rohingya,USA,EUROPE "kling kling bon for sale..putrajaya,twin tower,klcc,klia for sale..coli2 puteri umno for sale..condom sami woolu for sale..buy golden palace,get the chance to picit tetek bik mama for free..hehe"

Anonymous said...

utk anon sebal lg bebal September 19, 2010 8:28 PM. pekerja asing tu masuk sbb menteri ko bg kelulusan diaorang masuk....dah org open merka pun masuk ler...budus...yg masuk tu pun bukan golongan profesional cuma kuli2 kontrak jer itu pun pasal bangsa meLayu ko pemalas nak mampos kerja lebih sikit x bleh...panas sikit x bleh nak kerja dalam opis jer tp belajar x abis...spm pun x ambik duduk kat cc main game, duduk tepi jalan ngorat pompuan ..duduk dalam semak isap dadah...duduk dlm rumah kosong buntingkan anak dara org...bwak motor ala2 beruk sarkas...kerja malas.. xkan meLayu hilang ddidunia katanya...so terus diaornag tu me LAYU dulu kini dan selamanya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.