Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Friday, September 3, 2010

Rakyat Malaysia Sudah Bosan Dengan Media Milik UMNO

Seperti dalam mimpi apabila saya membaca laporan Malaysianinsider di bawah. Presiden UMNO merayu rakyat Malaysia supaya memberi kepercayaan kepada media-media utama yang dimiliki UMNO seperti Utusan Meloya, Berita Hairan, TV3 Suku, NST dan sebagainya.

Najib terpaksa merayu sedemikian kerana mengikut kajian MERDEKA CENTER, 60% rakyat Malaysia sudah tidak mempercayai Media-media utama milik UMNO ini. Mereka yang memberi kepercayaan 100% kepada media milik UMNO ini hanya sekitar 10-20% sahaja. Dengan kata lain, hanya penyokong UMNO totok sahaja yang memberi kepercayaan bulat kepada media-media milik UMNO ini.

Rakyat yang bukan UMNO totok menolak berita-berita yang bersumber dari media milik UMNO.

Syukur saya kepada Allah SWT. Semenjak Merdeka, UMNO menguasai aliran berita dan maklumat yang berkaitan politik. Parti2 selain UMNO tidak mempunyai kuasa dan sumber untuk mengadakan stesen radio dan TV. UMNO mampu menguasai pemikiran Melayu kerana sumber berita pada waktu itu hanya satu, yakni media-media milik UMNO seperti Radio Malaysia dan stesen TV RTM.

Apabila UMNO melihat akhbar Utusan Melayu tidak mengikut agenda UMNO, akhbar tersebut diambil alih secara paksa oleh UMNO dan akhirnya akhbar tersebut dilacurkan untuk kepentingan UMNO.

Mahazalim pula meluluskan undang-undang Akta Cetak dan Media pada tahun 80an untuk memastikan tiada media utama boleh dioperasi di Malaysia tanpa kelulusan UMNO.

Apabila dilihat ceramah-ceramah dan rapat-rapat umum anjuran pembangkang mendapat sambutan rakyat umum, mereka perketatkan Akta Polis dan akhirnya pembangkang tidak dapat mengajurkan ceramah dengan mudah lagi.

Dengan kata lain, sepanjang selepas Merdeka, UMNO menguasai pemikiran MElayu kerana rakyat Melayu hanya mendapat maklumat dari satu sumber, yakni, media-media milik UMNO.

Namun, dengan zaman internetan, penguasaan UMNO terhadap maklumat semakin lemah dan longgar. Segala penipuan dan pembohongan mereka mudah sahaja dipatahkan. Misalnya, yang terbaru apabila barua mereka, Rozali Ismail, menuduh Kerajaan Selangor meminggirkan kontraktor Melayu, dalam beberapa hari sahaja keluar rekod kehadziran Rozali dalam mesyuarat2 bersama Kerajaan NEgeri Selangor (yakni kosong).

Terdedah juga Rozali rupanya dapat gaji RM5.1 juta setahun yakni lebih tinggi dari CEO BAnk of CHina( Bank ketiga terbesar di dunia).

Kes peniaga KOMTAR juga amat menarik. Apabila dituduh Kerajaan NEgeri menindas orang Melayu, melalui internet kita dapat rupanya kes itu adalah berkaitan persatuan peniaga yang tidak bayar sewa. Segala tuduhan UMNO itu rupanya fitnah semata-mata.

Dari trend di atas jelas UMNO bergantung dengan pembohongan dan penipuan untuk mengekalkan sokongan mereka. Namun, penipuan mereka hanya akan berjaya sekiranya mereka menguasai media 100%. Namun, perkara itu sudah tidak terjadi lagi.

UMNO sudah hilang penguasaan terhadap aliran maklumat kepada rakyat Malaysia. Blog dan internet telah menyebabkan segala tindakan UMNO mandul dan usang. Penipuan yang mereka taja memakan diri. PAda waktu yang sama media-media milik mereka semakin hilang kepercayaan dari rakyat.

Akhirnya, 60% rakyat Malaysia tidak percaya lagi dengan media-media milik UMNO. Penjualan Utusan Malaysia dan Berita HAiran semakin menurun. Maklumat saya dapat, mereka amat takut sekiranya PAkatan Rakyat melancarkan kempen boikot. Sekiranya jatuh lagi, nescaya akhbar2 milik UMNO akan tutup kedai.

Tulang Besi

Trust the mainstream media, urges Najib
By Asrul Hadi Abdullah Sani
September 02, 2010


KUALA LUMPUR, Sept 2 – Datuk Seri Najib Razak told the public tonight to trust the mainstream media and not the alternative media which are based on half truths.

The Prime Minister said that mainstream media should be considered as an authoritative news source that can be trusted.

“In the development of the media today, the market is different from the market in previous years. Now we are faced with the alternative media which has been a direct competition to mainstream media like NST.

“However, the mainstream media has one strength which cannot be found in the alternative media and that is the mainstream media can be considered as fact based,” Najib (picture) said when attending breaking of fast with the media at The New Straits Times Press headquarters here.

He said that the mainstream media is different from alternative media because the former is fact based while the later is opinionated.

“If we read the mainstream media, intuitively we regard it as an authoritative report where its facts cannot be questioned.

“Its principles are based on facts and this is different from blogs and websites which can be developed for personal use and can literally become a one-man show,” he said.

He added that alternative media published reports based on opinions which are “half truths and not accurate”.

Recently a poll by the Merdeka Center showed that six out of 10 Malaysians don’t trust the mainstream media.

The June 27 to July 25 survey commissioned by a research organisation showed that 57 per cent of Malays polled said they did not trust reports in the mainstream media, while 33 per cent trusted the media and 10 per cent said they did not know.

As for the Chinese community, 58 per cent said they did not trust the mainstream media, 30 per cent trusted and 12 per cent did not know.

A total 590 Chinese and 413 Malays as well as five focus group discussions with Chinese voters in Peninsula Malaysia were involved in the survey.

The findings will provide sober reading for many mainstream media organisations. Recent circulation figures show that English and Malay-language newspapers like New Straits Times, The Star, Berita Harian and Utusan Malaysia have all suffered significant drop in circulation this year compared to 2009, with some as severe as 20 per cent.

Privately, newspaper executives note that partisan political coverage has hurt sales.

Comments from the focus group discussions also showed that many felt that there is limited media freedom in the country because of the practice of censorship.

Some participants in the focus groups also pointed out that Malay-language newspapers were the most biased.

Najib stressed that the public must be able to differentiate between mainstream and alternative media reporting.

“The public must be discerning and can differentiate between the strength of the mainstream media, which has a place in the era of ICT and access to website and blogs which are opinion based.

“I urge the mainstream media to continue to hold its principle as a paper based on factual based reporting with opinion which are constructive and educated,” he said.

6 comments:

Anonymous said...

/Users/zulkifleeyusof/Desktop/pix200.jpg

PAS guna quran hadis pertahankan DAP...mulianya DAP ..berjasanya DAP pada islam selama 50 tahun DAP berjuang dmalaysia...

Anonymous said...

//Akhirnya, 60% rakyat Malaysia tidak percaya lagi dengan media-media milik UMNO. Penjualan Utusan Malaysia dan Berita HAiran semakin menurun. Maklumat saya dapat, mereka amat takut sekiranya PAkatan Rakyat melancarkan kempen bo//

Thumbs up!!!!Dont only boycott MSM..boycott juga institusi2 perniaagaan yg sponser UMNO THE LORD OF FALSEHOOD!!!CIMB,MAYBANK,PETRONAS,PROTON KASI TERAJANGLAH!

Anonymous said...

Sebelum ini,bangsa melayu dan agama islam amat dihormati oleh kaum lain tanpa berani mempertikaikan sebarang isu. Selepas PR memenangi PRU 12,kita lihat keistimewaan bangsa melayu mula disoal dan agama islam sudah dihormati.Apakah puncanya?Puncanya adalah golongan yang tamakkan kuasa sehingga menggadaikan maruah bangsa dan agama.Siapakah mereka?Mereka adalah PAS yang diketuai oleh Nik Aziz,yang hanya layak bergelar ular puki mak.Kerana dendam dengan UMNO,habis maruah agama digadaikan. Contohnya 'Tazkirah' DAP di surau kajang disokong oleh ular pukimak ini.Kita tahu adab memasuki rumah suci adalah kita mestilah bersih.Wanita haid dilarang masuk dan kita harus mandi hadas besar.Adakah Teo ini tahu mandi hadas besar dan mungkin pada masa itu beliau datang haid.Walaupun ular puki mak PAS ini boleh disifatkan sebagai dajal untuk menyesatkan umah, tetapi yang anehnya,penyokong2 PAS mengikut macam babi yang buta dan bodoh,sehingga setiap kali DAP membuang najis,PAS lah orang pertama yang akan memakan najis DAP,sehingga lalat pun belum sempat hinggap.

Anonymous said...

TB,

Itu cakap kau. Orang seperti kau didalam PAS, PKR dan DAP saja yang tak percaya, lagi penduduk malaysia 80% percaya.

Pengelaman aku sendirilah, mula-mula memang syok dengar media alternative kutuk kerajaan, tapi bila ayik kutuk tu sampai 100%, meluat jadinya. Sekarang siapa ada percaya media alternative.

Blog TB pun dah tak ada sambutan. Tahu sebabnya, pemikiran TB one sided, narrow minded, hippokrit, terlalu banyak stereo thinking. Yang sokong dia, hanya pembaca-pembaca sesat Malaysiakini yang tertarik pada tajuk yang anti-melayu....common enemy aje, tapi nak sokong islam, sorry lah, 'over my dead body ma'....

Anonymous said...

Macam satu political equation, siapa mahu memiliki kuasa politik & negara, mesti menguasai media perdana dahulu. Macam US lakukan sepanjang cool war dgn USSR dahulu, hollywood mempropagandakan bahawa US adahal hero, USSR adalah villain. Mutakhir ini, banyak tembakan isu-isu media perdana menjadi boomerang makan tuan spt isu babi, arak, doa khutbah jumaat dan terkini non-muslim masuk dlm masjid. Ikut trend ini, nampaknya menunjuk siapa sebenarnya jumud dan extremist. Nampak sangat tahap kejahilan yg hanya memberi persepsi palsu Islam hanya semata-mata ritual, tidak bersifat universal sistem lagi fitrah.

PASti

Khun Pana aka johanssm said...

Utusan Meloya , Berita Hairan, Setar, New Shit Times circulations drop


http://anilnetto.com/media/utusan-star-nst-circulation-drops/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.