Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Tuesday, October 26, 2010

Begitu Teruk Korupsi Di Malaysia. Makanan Untuk Kanak2 Pun Hendak Disonglap

NOTA EDITOR: Ketamakan manusia tidak bertepian. MAkanan untuk kanak-kanak sekolah pun hendak disonglap. Apa sudah jadi dengan Malaysia saya pun tak tau. YAng saya tahu sekiranya UMNO terus memerintah, budaya korupsi tidak akan hilang dari kehidupan rakyat Malaysia.

Apakah apabila Malaysia menjadi Indonesia baru kita hendak berubah?

TUlang Besi

'Sandwich kosong' for school kids, sardines missing Regina Lee Oct 25, 10 2:27pm

Imagine being promised a sardine sandwich, but given two slices of white bread with margarine.

This is what the Auditor-General found being supplied under the Additional Food Programme (RMT) designed for schoolchildren by the government.

In its report for the year of 2009, the Auditor-General found that SK Jeroco in Lahad Datu, which was supposed to provide the pupils sardine sandwiches with slices of cucumber, tomato and lettuce, gave them only margarine sandwiches.

auditor report sardine sandwich turn into white bread with margarine 251010Apart from the SK Jeroco, food suppliers in five different primary schools around Malaysia, who were checked out, were caught supplying food way below the quality of the recommended menu for the RMT programme.

"After the feedback from the dietician in the Health Ministry's nutrition department, we found that food from the menu provided can cause the schoolchildren to suffer from malnutrition," the Auditor-General's Report noted.

Six other outsourced school food suppliers have also been caught providing food completely different from the recommended menu in the RMT programme, often food that was of lower value.

The Additional Food Programme was started 30 years ago to give underprivileged children free food, at a value of RM1.80 (in Peninsular Malaysia) and RM2.05 (in Sabah and Sarawak), to supplement their daily diet.

However, the Auditor-General's Report shows that several contractors are still cheating in their supply of schoolchildren's meals.

auditor report bihun goreng kosong 251010Another of the many examples of irregularities in the programme was at SJK(C) Choong Hua 2 in Bidor, Perak. The supplier of canteen food provided packets of instant noodles to the pupils, instead of fried bihun.

And the common excuse by the schools, as well as the suppliers, was that "it is difficult to obtain the raw materials, especially when some of the schools are in the interiors.

Contaminated food in hospitals

The Auditor-General's Report also highlighted the poor quality of food in a number of hospitals.

"In our sampling, we found that Sultan Ismail Hospital provides low quality diet. The fried chicken is still bloody, while the Penang General Hospital served vegetable soup with fur/hair in it," said the report.

auditor general report 251010 chicken military"This can cause food poisoning and other diseases," it added.

The army has also not been spared from the supply of substandard food. The Terendak Camp in Malacca was found to be serving stale fish and vegetables to the soldiers.

It was later found that this was because the stale produce cost a lot less than the market price.

In another example, the report said visits to the army camps in Sungai Petani, Lok Kawi, Rasah and Terendak showed that the rations received were constantly in excess, with some foodstuff left untouched until they reached the expiry date.

11 comments:

otaklunyai said...

Ini cerita BASI. Dah lama dah anak-anak kita disekolah ditipu oleh kerajaan. Bermula dari program susu disekolah lagi perkara ini dah berlaku. Yang double mangkoknya rakyat... dah kena tipu masih nak undi bee end.

Nak salahkan siapa... pembekal makanan dan pengusaha kantin sekolah tertekan dengan amalan disekolah2 yang meminta sponsor bila setiap kali aktiviti sekolah dijalankan. ini tak termasuk sponsor makanan untuk guru2. Tak termasuk duit 'undertable'. Jadi mana untungnya. Terpaksalah pengusaha2 ni kurangkan mutu makanan yang dibekalkan untuk menampung margin keuntungan yang telah 'disebat' oleh pihak sekolah. Kalau tak sponsor tak dapat tender atau diberhentikan serta-merta dengan berbagai alasan. Jadi mana nak. Inilah amalan yang telah bertahun2 berlaku disekolah2. Kementerian dan jabatan bukan tak tau... mereka lebih arif sebab mereka mentekedarah duit haram tu lagi banyak... kalau tak tak kan asyik tukar silibus pembelajaran..

Yang menjadi mangsa adalah murid2... cerit-berit, terkinchit, sakit perut, keracunan dan berbagai2 lagi.. dan magsa seterusnya adalah pengusahan/pembekal. Yang kenyang mentekedarah duit haram.... biasalah.

Bila ada guru2 yang cuba bersuara menyatakan pandangan di senarai hitamkan, diugut dengan SKT dan macam2 lagi...

Masalah ini tak akan ada kesudahannya sebab amalan kotor ini masih berterusan malah telah menjadi sesuatu yang tidak salah.

Mengapa pihak sekolah perlu memaksa pihak pengusaha ini sponsor aktiviti sekolah jika peruntukan yang cukup diberikan oleh pihak pemerintah. Dengar bajet bukan main hebat.. tapi yang mentekedarah duit rakyat lagi hebat..

Sama-samalah kita fikirkan, silapnya dimana? apakah kita masih redha untuk diperintah oleh puak2 yang sesat lagi menyesatkan ini... tunggulah bala yang lebih besar akan menjelang... Insyaallah..

Read more: http://biaqpila.blogspot.com/2010/10/budak-sekolah-pun-depa-nak.html#ixzz13QRhj5gF

Anonymous said...

eh bro..indonesia is much betterlah...malaysia dah lama jadi pariah state,ruled by mentally retard pygmies cacat celis anglo pooki mairendis..

Anonymous said...

tb, by-elections like galas need $$$ for volunteers' makan and minum and petrol.

auditor's reports, what can we do except to KUBURKKAN UMNO?

to KUBURKAN UMNO, we need $$$. umno uses rakyat's tax money to win elections. pakatan also needs takyat's $$$$.

ask them to set up a tabung for by-elections like these. all talk by those who posts here and there are meaningless. everything needs money.

to KUBURKAN UMNO, many of us are willing to part with a ringgit or two. especially those (like me) who remain anonymous and watches by the sidelines only. we need to do our part ($$$$).

4RAKYAT

Awza Jay said...

di sekolah saya, pernah dihidangkan makanan RMT hanyalah nasi putih (masa tu beras tak semahal sekarang), sambal cair dan sayur sawi langsung tiada ikan atau daging yg sepatutnya menjadi tarikan murid utk makan hidangan itu

mohamad said...

Itulah dia salah satu sifat buruk yg ada pd umno dulu kini & selamanya...X dpt telan, jilat pun jadi...

zakwan said...

Man, I'm so hungry
I'm gonna make myself some "sandwich kosong"
All for the sake of that billion ringgit 100 story tower

Yuseri Yusoff said...

Apa jaminan semua ini akan berakhir jika PR memerintah?

Anonymous said...

Ikut Laporan Ketua Odit Negara:Program Bantuan Makanan kepada pelajar-pelajar miskin,Kementerian Pelajaran,kanak tu patut diberi 2 kepi roti,bersama sardin dan salad.Apa yang kanak-kanak tu dapat hanya,2 keping roti dipalit dengan majerin.Di 5 buah sekolah,tender untuk makanan beehun,digantikan dengan mee segera aje.
Fikirlah siapa yang biasanya dapat tender macam ni,kalau tidak orang UMNO.Ini bukan korupsi lagi tapi kezaliman dan hisap darah namanya.

Anonymous said...

berdasarkan laporan odit negara,kita tak lama lagi terpaksa turun jalan raya!!ari e2,sheripah chootpah ceti aziz cakap.."ooo..rakyat perlu belajat financing sebab debt/income ratio of rakyat lebeh 75%"..woi pookimami!..lu ada investigate kah pasai apa ootang rumah campur ootang kaleta equtals to 75% n above?pasai greedy chootia bankers,corrupt property developers speculators, lanchow national sub standerd milo tin nasional cars, n cacat celi songkok tinggi pooltikacang umno!..depa punya pasai,these 2 main necessity item r expensive n more sucks 75% of rakayst's income!!calculatelah..tolak downpayment plus % of 5/7/9/10/20/30 years..parak pundek lanchow kapitalist pooltikus makes huge profits thru % inetrest payment alone!

Anonymous said...

Amat sedih dengan perkara sebegitu...kenapa hal ini berlaku di negara kita , yang selamanya menjadi lambang kebanggaan di kalangan murid murid. Murid murid di ajar "cintakan negara", "Malaysia Boleh"...tapi pihak pihak yang berkorupsi sanggup berhati perut menyeksa murid murid dengan makanan yang tidak cukup berkhasiat...

Anonymous said...

its due to watever f*kin % darab 5/7/9/10/20/30 years that causes para pekerja debt income ratio 75%..dats why swasta workers terpaksa jadi saleman mutual fund/mlm,do niaga kicik2 to get extra income..even gomen workers r not spared..not surprisingly,para gomen workers(including mata2)terpaksa ambik rasuah,bikin niaga,mlm for survival..so if we ambik kira our GINI,our GDP,our terok punya per capita income,we get a clear picture that is ,para employees of semua sektor r actually hamba abdis of the fuedal elite pariah pundek retards..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.