Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Friday, November 5, 2010

GALAS: PAS Kalah Kerana Propaganda UMNO Turut DIsebarkan oleh Kepimpinan PAS Sendiri

Saya masih tak dapat maklumat lengkap berkaitan GALAS. Namun, dari beberapa maklumat awal yang saya dapat, izinkan saya berkongsi maklumat dengan pihak tuan/puan pembaca sekelian. Kalau ada maklumat saya yang salah, sila perbetulkan:

1.0 Majoriti pengundi PAS di luar kawasan, terutama pengundi muda TIDAK PULANG MENGUNDI kerana hari mengundi yang diadakan pada hari bekerja. UMNO seharusnya berterima kasih dengan SPR kerana membantu UMNO memastikan pengundi2 PAS tidak dapat datang untuk mengundi.

2.0 Kempen PAS begitu MANDOM dan "DEFENSIVE". Serangan utama UMNO kepada PAS, yakni PAS dipergunakan oleh DAP, tidak dijawab langsung ataupun dibiarkan tanpa jawapan yang baik dan jelas. Saya tidak terkejut kerana tuduhan UMNO ini turut diungkap dalam nada yang sama oleh pemimpin2 dalaman PAS seperti Hasan Ali dan Dato Harun Din.

Misalnya, Dato Hasan Ali pernah membuat menyatakan kejatuhan kerajaan PR Perak adalah natijah dari PAS diperkudakan DAP. Sila dengar rakaman ucapan Dato Hasan Ali seperti di bawah:



Malahan, sewaktu seminggu sebelum penamaan calon di Galas, TImbalan Mursyidul AM PAS sendiri memainkan sentimen membenci DAP di kalangan ahli2 PAS. Saya ada rakaman ucapan tersebut dan saya menunggu lampu hijau untuk mendedahkan rakaman tersebut.

Tiba-tiba dalam kempen Pilihanraya Kecil Galas, sentimen "anti DAP" yang dimainkan oleh kepimpinan PAS ini turut dimainkan oleh UMNO.

Ahli2 PAS yang telah dikempen untuk membenci DAP TERUS MENJADI LEMAH disebabkan oleh serangan UMNO ini kerana sebelum ini pun mereka telah dikempen untuk membenci DAP oleh kepimpinan PAS sendiri.

Bagi saya, kepimpinan PAS yang memainkan sentimen anti DAP ini memberi saham kepada UMNO di dalam menjana kemenangan UMNO. Adalah lebih baik mereka ini isytihar masuk UMNO dan berjuang bersama UMNO.

3.0 Undi-undi orang Asli yang tidak diizinkan oleh SPR dikira di tempat pembuangan undi. Terpaksa diangkut menaiki helikopter dan kenaikan undi orang Asli ini begitu mendadak tingginya.

4.0 Lebih menghairankan kejatuhan undi PAS cuma -265 undi namun kenaikan undi UMNO begitu tinggi sehingga 1265

Kesimpulannya, kalau PAS nak kekal menang dan menambah kerusi, haruslah dibuang anasir UMNO ini dari PAS seluruhnya. Kalau masih kekal anasir UMNO ini saya tak jamin PAS dapat memberi tentangan yang hebat kepada UMNO dalam pilihanraya umum nanti.

UMNO cuma perlu memainkan sentimen anti DAP yang sekarang ini begitu aktif disebarkan oleh kepimpinan2 PAS sendiri.

Tulang Besi


27 comments:

MAMAT said...

WOI, BODOH.
Majoriti pengundi PAS di luar kawasan, terutama pengundi muda TIDAK PULANG MENGUNDI kerana hari mengundi yang diadakan pada hari bekerja?
KALAU LUAR KAWASAN TU MERUJUK KEPADA LAIN2 DAERAH DI KELANTAN MAKA INI BOHONG SEBAB KERAJAAN KELANTAN BAGI CUTI PADA HARI MENGUNDI JADI PENGUNDI2 INI PULANG MENGUNDI.
KALAU LUAR KAWASAN TU MERUJUK KEPADA LAIN2 NEGERI DI MALAYSIA PUN MAKA INI BOHONG SEBAB DATUK HALIM RAHMAN SENDIRI AKUI KADAR PENGUNDI2 LUAR PULANG MENGUNDI DI GALAS INI ADALAH PALING TINGGI PERNAH DICATAT.
CHECK YOUR FACTS, BODOH.
HAL DR HARUN DIN DAN DR HASAN ALI ITU HAL NASIONAL, MANA ADA IMPAK KAT GALAS, BERAPA EKOR SAJA DARI KELANTAN YANG PERGI USRAH 8 OKTOBER TU?
PAS KALAH DI GALAS SEBAB KERAJAAN KELANTAN GAGAL MEMBELA NASIB RAKYAT DI SITU, ISU PEMILIKAN TANAH DLL, ITU MAIN POINT DIA.
KALAU AKU KATA HANG BODOH HANG MARAH TAPI HANG MEMANG BODOH.

hilmi said...

sedara silap. sedara telah memilih faktor kecik utk ditonjolkan sbgai faktor besar kekalahan PAS.

bunbinban said...

faktor kecillah biasanya di pandang remeh namun impaknya besar. Namun PAS telah menunjukkan belangnya...PAS masih rindukan bekas kekasihnya...UMNO!. Walaupun di tendang, di pukul, di hina namun cinta tetap cinta...kah kah kah...duit bro duit....

Anonymous said...

Hahahaha.. Maklumat tk lengkap sudah memandai buat analisis. Inilah dia seluar dalam besi punya keje.

Spin TB jgn tk spin.. Spin.. rating blog pun dah menjunam ni, nak naikkan populariti kena spin habisan.. Dalam PAS tu tk perlu buang sapa2.. tp perlu buang ko.. anasir ko ni tk layak dok dalam jemaah!

Anonymous said...

hey lembu sapi,

nak jadi mcm larry king, banyak belajar lgi lah

kenapa kau je tak masuk DAP.

kau berdendam dengan hassan ali sebab tak rekomen kau jadi ceo mana2...terror sgt ke kau ni

aliasomar said...

PAS kalah kerana PAS cakap tak serupa bikin. Orang Asli sokong BN kerana PAS menganiaya orang Asli dengan merampas tanah mereka dan memberikannya kepada Syarikat-syarikat dengan bantuan Husam. PAS kalah kerana PAS juga mementingkan Duniawi berbanding Ukhrawi. PAS kalah kerana PAS juga merasuah sebagaimana yang selama ini dituduh PAS terhadap UMNO. PAS kalah kerana pengundi nampak PAS sebagai hipokrit. PAS kalah kerana menjadi tunggangan DAP yang mengakui antiIslam dan Anwar yang dahulunya dilabelkan oleh Mat Sabu (orang PAS sendiri) sebagai Al-Juburi. PAS kalah kerana mengkafirkan orang Islam yang lain dan membenarkan SI KAFIR LIM KIT SIANG mengakafirkan orang-orang Islam pula. WALK the WALK, and TALK the TALK. PAS menjadi mangsa permainan ciptaan mereka sendiri.

Anonymous said...

sebab tu,sy dah cakap,tolong cetak gambar pundek2 umno dlm pakatan spt assan ali,zaid ibraim,imam palsu arun din..tak pa bro..biar umno terus menerajui negra yg sudah bangkrup..berdasarkan statistic ekonomi,dlm jangka masa panjang,negra ini akan setaraf kamboja..

Anonymous said...

sejak dri 2007 lagi,ada kumpulan 3rd force yg diwujudkan utk menyelamtkan para pundek feudal oligark..3rd force ini adalah kuda trojan,moles yg telah menyerap masok kedlm parti2 pakatan..mereka nak kucar kacirkan pakatan...tapi,semakin ari semakin jelas,lebih lama para pundek oligark yg super bodoh bangang bahlol kontrol negara ni,lagi teruk malaysia..laporan audit jelas menunjukkan negra2 dibawah kuasa pakatan jauh lebih berupaya,berkredebiliti,tapi rakyat pun pondan malas jugak..asyik dok bergantung kpd para pejuang reformis utk mengubah keadaan mereka..perlu ada satu collective will/solidarity antara rakyat yg sedar dgn para pejuang reformis..baru negra ini boleh diselamtakan..if not,sy gerenti,satu ari nanti, negara ini akan jadi lagi terok dri zimbabwe dan rakyat akan teros jadi hamba buat selama lamanya spt yg sedang berlaku di burma..

azka said...

Saya setuju dengan pendapat hilmi, sebagai tambahan selaku penduduk di kelantan selatan, saya sendiri melihat isu besar seperti tanah dan ladang rakyat sebenarnya isu besar bagi kami.

Isu ini walaupun baru ditonjolkan tapi ianya sebenarnya dah lama menghantui penduduk sekitar sini terutamanya pengambilan tanah yang diterokai rakyat oleh kerajaan negeri, walaupun atas apa nama pun seperti ladang rakyat, jadi tidak hairan sekiranya pengaruh pas di sekitar sini tak kuat. Isu ini seperti bom jangka dalam pemerhatian kami di sini. Tunggu masa sahaja, mungkin PRK Galas petanda awal.

Isu ini sebenarnya kitaran sama seperti kes umno 20-30 tahun dulu yang merampas tanah rakyat di kelantan sehingga memberi ruang kepada pemerintahan pas di negeri ini. Cuma kali ini di belah pas.

Mungkin dikalangan pemerhati luar, ianya isu minor tapi kami di sini merupakan isu hidup mati bila membabitkan periuk nasi penduduk. Masakan mana penduduk tidak marah/bengang apabila kebun getah yang diusaha selama ini, 6-12 ekar disodok begitu sahaja oleh syarikat ladang rakyat, sehingga ada yg gila.

Ini intipati luahan penduduk yang saya temui di sekitar sini.

Saya harap media baru memberi ruang yg lebih adil dalam mengulas sesuatu isu.


salam
azka
http://jeliloni.com
web komuniti oghe Jeli

Anonymous said...

Terimalah kekalahan dengan hati terbuka. Setiap kali kalah je PAS , PKR , DAP tuduh pihak UMNO jadi dalang. UMNO tidak pernah tuduh Pakatan Rakyat bila mereka kalah.Kalau tak tahu menari jangan salahkan lantai tak rata.

Anonymous said...

Banyak natijah yg boleh dipelari oleh kedua dua pihak dari 2 PRK Galas dan Batu Sapi. 1. Kalau PAS tak boleh menang di Kelantan dimana lagi PAS boleh menang. PAS adalah kerajaan di Kelantan dan telah memerintah lama. 2. Pilihanraya ini telah membuktikan bahawa To Guru Nik Aziz bukan lagi maksum... kelemahannya dijaja dan ada pihak yg berani memaki hamunnya secara terbuka dan ini akan membuka pintu luas kpd org ramai utk mencercanya. Jelas rasa hormat rakyat kepadanya sudah berkurangan. PAS Kelantan mesti bersedia utk terus hidup tanpa Nik Aziz. Sementara di Batu Sapi, Anwar Ibrahim sudah bukan lagi star..beberapa kejadian dia hanya berceramah kpd 5 org sja...dirumah orang pulak tu. Sudah ada org yg bertanya kepada beliau secara terbuka tentang kes liwatnya dan beliau menjwap dgn perasaan marah dan terus lari. Cara berkempen dgn mengumpul org ramai sudah lapuk.

Grand Marquis said...

1. Kalau hari bekerja, kenapa hanya melibatkan orang pas aje? Orang umno tak kerja ke? atau orang umno boleh ambil cuti, pas tak boleh ambil cuti? Bukankah tok guru kornag dah bagi RM250 untuk pengundi balik?

2. Macammana tak defensif kerana hanya orang yang bodoh aje masih tak nampak PAS diperkudakan DAP dan hanya orang yang masih hidup dalam syndrome of denial aje kata DAP tak anti Melayu dan Islam.

Hanya orang yang bodoh aje juga tak nampak yang kerajaan DAP memperkudakan PAS di perak. Tapi apa kena mengena kenyataan Hassan Ali dan Harun din di Galas?

Anselmo said...

Bro, faktor utamanya, ahli PAS dah ada yg sedar pemimpin mereka adalah hamba abdi DAP, sanggup jual prinsip negara isle,hudu dan kisas. Tambah lagi ahli PAS sedar sgt2 DAP tu memusuhi Allah swt. Ahli PAS meluat dgn PKR, biawak hidup yg sentiasa mencakar pendukungnya. BN buat keja dgn baik. Itu je.

Tulang Besi said...

Delete
Blogger Grand Marquis said...

1. Kalau hari bekerja, kenapa hanya melibatkan orang pas aje? Orang umno tak kerja ke? atau orang umno boleh ambil cuti, pas tak boleh ambil cuti? Bukankah tok guru kornag dah bagi RM250 untuk pengundi balik?
.

Majoriuti pengundi UMNO adalah orang2 tua yang telah menetap di kawasan tersebut.

Majoriti pengundi PAS/PR adalah pengundi muda yang bekerja di luar kawasan.

Ada paham tak Geng Maki?

Anonymous said...

alahai..
1.faktor kekalahan pas!!
2.jadi talibarut dan barua kapiaq harbi a.k.a dap!!sampai sanggup kafirkan sesama islam!
3.bila menang lupa diri!merc besar!banglow besar!datuk!datuk sri!!
4.Penentu kemenangan sesuatu pilihanraya ialah pemngundi atas pagar!!semua faktor diatas merupakan faktor yang mempunyai hubungan yang signifikan dengan penolakan pengundi atas pagar terhadap pas!!
5.Umno mendapat tambahan undi melebihi 1000 atas faktor pengundi atas pagar!begitu juga pas kurang
2oo berbanding 2008 juga disebabkan pengundi atas pagar telah mengundi umno!
6.RUMUSAN:meluatnya pengundi atas pagar terhadap kejelekan pemimpin pas yang lupa diri mengatasi meluatnya pengundi atas pagar terhadap rosmah!

anti-buncit said...

hoi bongok,

tiap kali plihanraya, kau hanya brmainlaptop dan spin fakta. kau hanya membuncitkan perut kau. kau tak pernah turun padang bantu samada di selangor atau pun luar selangor.

raya haji dah dekat, potong je anu kau bagi makan buaya kat sg. dengkil tu.

bila pr menang kau sibuk syok sendiri dgn ulasan kau, bila kalah kau mengalah mereka yg sengkang mata tak tidur buat kerja

piii dah

Tinta Hitam said...

Setuju dgn TB.Anasir UMNo perlu dibuang segera dari PAS mahu pun PKR..Jika tidak mcm mcm boleh jadi

Khun Pana aka johanssm said...

Pas tewas sebab dah mula sombong dan tak nak sokongan DAP...
Pas tak nak "ganggu" Ku Li.
Pas juga kurang bantu orang Asli apabila sudah menang .
Orang Asli nak bina gereja..berilah mereka bantuan.Tapi di roboh kan.
Sebagaimana yang berlaku di Batu Sapi.
PKR kalah disana sebab PKR tak nak ajak Yong dengan cara baik.

Nampak nya Pakatan tidak sepakat dan masing -masing nak tunjuk kuasa.
Tak perlu kita orang salahkan Bn.
Memang ramai nak tendang Bn keluar..kalaulah PR betul-betul sepakat dan tak tunjuk sombong.
Simple, senang....apa lagi mau selidik?

Rakyat mau Pakatan Rakyat yang betul-betul teguh serta adil.
Ini ialah ajaran.

Anonymous said...

Mcm ni la, kalau sebahagian dari PAS benar2 terasa di perkudakan oleh DAP, sila nyatakan secara terus terang berdepan dgn masyarakat cina. Kenapa perlu menjadi hipokrik. Takut hilang undi?. PAS sebagai parti politik berteraskan Al Quran sepatutnya tidak bertindak memburukkan agama Islam itu sendiri dengan sifat2 talam 2 muka, cukuplah UMNO menghina agama Islam jgn pula PAS menjadi pak turut. Ingat, PAS berada di tempatnya sekarang bukan semata-mata undi ahli PAS. Atau PAS rela di perkudakan oleh UMNO yang selama ini 'melacur'kan agama bangsa dan negara?. Politik apa yg PAS perjuangkan?

otakbesi said...

TB,
Setelah PRK Galas berakhir, banyak ulasan yang telah dibuat, kenapa PAS kalah dan kenapa UMNO menang.
Semua ulasan yang dikirimkan pengomen adalah benar, termasuk ulasan TB. Namun ulasan dan faktor kekalahan PAS kebanyakan tidak berpijak di bumi nyata.
Sejarah pilihanraya di Kelantan membuktikan Galas atau G.Musang merupakan kubu teguh UMNO. PRU 2004 BN dengan majoriti +-1700 undi. Namun sesuatu yang ajaib dan mengejutkan PAS sendiri berlaku dalam PRU12, PAS menang dengan majoriti 665.
Ketika menerima berita kekalahan PAS di Galas, aku tersenyum kerana ramalan aku meleset. Dimana aku meramalkan PAS akan kalah melebihi 2000 undi. Namun PAS hanya kalah +- 1100 undi. Satu pujian dan tahniah yg patut diberikan oleh petugas dan penyokong PAS.
Sesuatu yg jarang disentuh oleh pengulas politik PRK Galas adalah tompokan dan pecahan pengundi di DUN Galas. Atas faktor inilah, aku sering menjawab bila di tanya mengenai PRK Galas, " aku tidak hairan PAS kalah di Galas, tapi aku hairan macam mana PAS boleh menang di DUN Galas dlm PRU12 lepas".
DUN Galas mempunyai keunikan tersendiri di Kelantan, dimana gabungan pengundi cina dan orang asal melebihi 40% pengundi. Ini bermakna mana-mana parti politik yang tidak disokong oleh pengundi cina dan orang asal, tipis untuk memenangi kerusi DUN Galas.Ini bermakna PAS mengharapkan tuah untuk memenangi DUN Galas dalam setiap pilihanraya.
Sebelum PRK Galas dijalankan, BN telah menang dgn majoriti 3000 undi. 2000 undi daripada gabungan pengundi orang asal, India dan undi POS. Sementara 1000 undi lagi daripada pengundi cina. Untuk menutup luang yang besar ternganga ini, PAS terpaksa mengharap tuah datang mengolek.
PAS mengharapkan 85% org cina memberikan undi simpati kepada PAS. Namun undi cina ini bukan merupakan sebab untuk PAS menang, namun hanya cukup untuk memberi saingan kpd BN/UMNO.
Apabila PAS tidak mendapat undi daripada pengundi cina sebagaimana yg diharapkan, maka PAS terpaksa akur kepada BN.
Sementara undi dari orang asal adalah sesuatu yang diluar target PAS. Orang asal tidak mudah untuk menolak sesuatu yang boleh mengeyangkan perut mereka.
Dari keputusan PRK Galas, PAS sepatutnya bersyukur kerana orang Melayu Kelantan masih teguh bersama PAS, bahkan bersedia untuk mengundi PAS dlm PRU13 nanti. 4000 pengundi tegar PAS terus bersama PAS. (Allahuakbar!).
Segala kempen UMNO, tidak sedikit pun mengubah pendirian pengundi PAS di G. Musang. Kempen UMNO kononnya bahawa PAS telah dikencing DAP, rampasan tanah, ladang rakyat dan wakil rakyat gemuk tidak mengugat mereka. Bahkan kempen pembangunan dan rumah murah bersabsidi juga tidak dapat mempengaruhi pengundi PAS. Ini bermakna wang yang habiskan UMNO untuk PRK Galas hanya berpusing di kalangan pengundi tegar UMNO.

Siapa yang menang di Galas?

Ameno Tipu Situ Sana Sini said...

Saya tak pergi galas. tetapi saya terpaksa cakap yang saya semakin lama semakin rasa menyampah dengan dap. saya tak perlukan sapa2 untuk lead kebencian saya terhadap dap pun. saya tak benci dap kerana ahti saya mahu membenci mereka. saya tak benci dap kerana mereka bukan islam pula. cuma setelah akhir2 neh saya semakin melihat dap mahu menghapuskan islam. jika aim mereka mahu memijak melayu saya agak kurang kesah.pada persepsi saya, memijak melayu tue ada membawa makna tersendiri. hanya melayu yg lemah akan terpijak. tetapi masalahnya sejak akhir2 neh saya terpaksa cakap dan terpaksa akui, saya melihat dap tidak berapa suka islam. kita berikan contoh terdekat. hub hiburan malam di tentang oleh pas. tetapi pkr dan dap kebanyakkan dari mereka diam diri. dap tak menentang langsung. bila ada melayu2 yg racist mereka dap ini bangkit taw. marah, tetapi bila owang2 cina memaki hamun Allah swt di manakah dap pada ketika itu? dap pun manusia. dan ahli dap itu banyak kristian. ya sayangkan parti. tapi sayangkan agama dulu. jika islam di pijak saya tak peduli dap ke mca ke mic ke apa sekalipun even pas dan umno terpaksa saya ketepikan. saya tak sukalah bilamana islam dipijak2 di bumi malaysia neh. kena respect la. baik dap, baik mca dan mic kesemua mereka sama. sama dari segi anutan. dan sama2 membenci islam. umno pun sama je. mengaku islam tapi akidah mereka tak sepertimana yg kita mahukan utk perpaduan. so utk kestabilan pas,jgn berpadu dengan sapa2 pun.lone ranger lebey baik

Ameno Tipu Situ Sana Sini said...

1. tolongla kepada pengkomen2 sekalian, gunakanlah bahasa yg lemah lembut sesama sahabat kita.

2.kalau dengan dap anda boleh berkasih sayang, inikan tulang besi saudara anda, apa perlu kita memaki hamun sedara kita sendiri? gunakan pendekatan lembut, kita tak rugi pun kalau berlembut, dan tak untung kalau berkasar kan?

3. hari berkerja? itu bukan faktor kekalahan

4. takde kena mengena dengan reputasi tgna, dia di maki dan dia masih sabar. terimalah hakikat

5. tanah ya, saya percaya tanah salah satu punca. tetapi tak kuat.suka saya mengatakan salah satu punca yg utama ialah janji pembangunan dan janji perubahan. dalam prk kali ini bn telah berusaha utk menunaikan segala macam janji2 mereka.

Ameno Tipu Situ Sana Sini said...

6. pas lemah dan defensif. isu ada banyak ttp mereka tak rancak.taktahu kenapa prk galas suram.

7. takde kena pun harun din ke hasan ali ke apa ke, come on la sket2 nak letakkan kesalahan atas bahu org len kenapa?

8.pas tak menganiaya owang asli.silap besarlah tuduhan tue bro. kalau kita dah sediakan tanah dan mereka enggan berpindah? salah siapa kah itu? come on la, mmg bukan seme dapat tanah, tapi ada yg dah dapat tapi men ngelat cakap tak dapat. lepas tue ada yg takmo pindah. ko neh cakap adehh.. susahlah kalau men tuduh jer, kuasailah isu dengan bek dulu sebelum men tuduh.

9. btw meskipun aku tak berapa gemar kat lim kit siang ttp aku tak suka menipu. ianya diluar bidang kesukaan aku. LKS tak mengkafirkan umno. BH dah minta maaf.tolongla jgn ikut emosi. fakta nya mana? BH dah minta maaf, tak baca or sengaja taknak baca?

Tulangbesi, andai anda merasakan bahawa pas kalah disebabkan hasan ali dan harun din apa bukti dan fakta yg anda miliki? come on la jgn buat andaian yg tak tepat. dari dulu lagi kita kena faham kebencian kita ialah pinjaman. sampai bila nak benci umno dan sebagainya? saya tak berapa gemar dap.tapi sampai bila saya nak benci dap? saya berserdahana dalam tidak suka kepada dap.harap anda juga begitu. amek jln tengah2. jgn benci teruk2, atau Allah swt akan terbalikkan kebencian anda kepada kasihsayang.silap2 andalah owang yg paling sayangkan umno kelak.

otakbesi said...

Ameno Tipu Situ Sana Sini,
jgn duk mengarut, malu pada tiang lampu trafik light. Kalau lu UMNO cakap aje UMNO, senang.
DAP ni sama sahaja dgn parti MCA, MIC, PPP, Gerakan, PDRS, PBS. Parti-parti ini parti bukan Islam. Mustahil mereka akan menyokong syariat Islam. Kalau mereka sokong, maka tiada erti mereka berada diluar Islam. Yang membezakan mereka, yg mana lebih bertolak ansur dan sedia memahami Islam.
Yang menjadi masalahnya, parti yg mengaku melayu Islam, tapi tahap pemikiran dan kefahaman agama, sama taraf dengan MCA, MIC dan Gerakan, bahkan lebih teruk dari Parti Dayak Sarawak.
Kalau mengaku Melayu Islam, tapi melanun dan mengebas harta rakyat dan makan rasuah lebih teruk dari cina DAP, maka ini bukan sahaja memalukan agama, bahkan meletakkan agama Islam sebagai topeng dan perisai untuk melanun.
Tengok aje pasal judi bola, DAP haramkan judi bola di P.Pinang, tapi parti UMNO melayu Islam halalkan judi bola di seluruh M'sia. Apa jenis melayu Islam ni?.

Anonymous said...

Heh..islam tak wujud di malaysia!..yg wujud ialah toyol,hantu tetek,segala mcm makhlus halus yg telah merasok kita.,termasuk imam pundek,sami koodi!!

zakwan said...

TB
I don't think this whole "PAS tungangan DAP" issue is the root cause of our defeat at Galas

This script was played by UMNO in every buy election involving PAS post March 8

Despite this devious plot, PAS have won every by election with the exception of Bagan Pinang
PAS lost that one because we fielded a political novice against heavyweight Isa Samad

We lost Galas because it was Ku Li's home turf
Had the buy election took place somewhere else in Kelantan, PAS would either win by a landslide or razor thin majority like Manik Urai

The unique thing about Kelantanese is that they would vote for UMNO in buy elections just for the goodies
But come the GE, the Kelantanese will vote for PAS in droves
This was evident in Pengkalan Pasir where the people return the seat to PAS after 3 years of UMNO rule

Anonymous said...

Look like PAS stiull dont understand the tren of the votes exspecialy kelantanise.They are smart they know what they are doing.By Election is were they make some benefit.Why not earn something without loosing anything.That was how they think.But when GE they will come back to pAS it just like trading.,Of course the politic now a days had change its course.You cant exspect the rakyat to lose allways by maintaining the politician ambition.Good game Galas Votes.Teach the politican a lesson.No wounder TGNA make a secret nego with TR where eles the party had made commitment to fight till end.Therefore the sprit of fighting drop when the tok guru decided to Nego.Its Politic what eles can you exspect.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.