Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Wednesday, November 10, 2010

Pembangunan PAS (rakyat) vs Pembangunan UMNO (kroni)

Berita kadar pengangguran di Kelantan yang terendah di Malaysia mencerminkan wajah sebenar falsafah pembangunan PAS berbanding UMNO. Pembangunan PAS adalah berdasarkan kepada menjaga rakyat miskin dan rakyat susah. Maka, setiap program pembangunan PAS Kelantan adalah mengarah kepada membantu rakyat yang banyak.

Program pembangunan UMNO adalah bertujuan mengkayakan kroni. Kroni kaut sebahagian besar hasil kerajaan dan majoriti rakyat terpaksa berhempas pulas merebut sisa-sisa kekayaan negara yang ditinggalkan oleh kroni2 dan UMNOPUTRA.

Tu sebab di negeri BN, bukan sahaja kadar pengangguran tinggi, tapi yang ada kerja pun tiap2 bulan sesak. MAcamana tak sesak, harga barang makin hari makin naik. Tapi, gaji tak pernah naik.

Harga barang naik sebab pentadbiran UMNO tak pentingkan rakyat. Mereka pentingkan kroni. Jadi, bila kroni nak duit lebih, harga barang dinaikkan dan UMNO tak buat apa2 untuk menghalang.

Hasilnya rakyat semakin menderita duduk bawah UMNO. Dan negeri miskin papa kedana macam Kelantan lebih terserlah keupayaan membantu orang miskin dari UMNO yang kaya raya.

Itulah dia perbezaan falsafah pembangunan UMNO vs PAS.

Sekian

Kadar pengangguran Kelantan paling rendah di Malaysia
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 10 Nov:
Perangkaan terbaru yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia, kadar pengangguran di negeri Kelantan adalah paling rendah di Malaysia iaitu 2.2 peratus berbanding dengan kadar nasional iaitu 4.0 peratus.

Menurut laporan yang di keluarkan oleh jabatan itu, bilangan dan kadar pengangguran mengikut negeri, untuk Suku Tahun Pertama 2009 (Q1 2009), Kelantan berada di tempat terbaik iaitu 11,300 sahaja penduduknya menganggur.

Ia diikuti oleh Melaka (2.5 peratus seramai 7,300 penduduk menganggur), Pulau Pinang (2.6 peratus, 18,300 penganggur) dan Pahang (3.0 peratus 18,600 penganggur).

Negeri yang paling tinggir kadar pengangguran di negara ini adalah Sabah dan Labuan iaitu 6.1 peratus di mana 85,000 penduduknya menganggur.

Sebelum ini, pelbagai tuduhan dilemparkan kepada kerajaan negeri Kelantan termasuk kegagalannya menyediakan peluang pekerjaan untuk rakyatnya.

Kerana itu, kata dakwaan itu, ramai rakyat Kelantan bekerja di luar dari negeri itu.

Sementara itu, mengikut satu blog, Malaysia Wave, yang mendedahkan data ini, beberapa blogger kenalan penulisnya tidak mempunyai sebarang masalah untuk mencari pekerjaan di Kelantan.

"Teringat saya kepada komen member saya, Topeng Perak satu masa dahulu. Beliau kata beliau pulang ke Kelantan tak sampai 2 minggu dah dapat kerja. Teman baik beliau, si Aduka Taruna, dalam kena hambat dengan polis pun boleh dapat kerja," tulis Abdul Rahman yang menggunakan nama penanya, Tulang Besi.

Tulisnya, negeri yang tidak mementingkan projek-projek gajah putih, tidak mementingkan menara 100 tingkat, tidak mementingkan menara berkembar rupanya kerajaan Kelantan telah menjalankan projek-projek yang membantu peniaga-peniaga kecil dan sederahana.

"Kesannya, peniaga-peniaga kecil dan sederhana di Kelantan mampu mengambil ramai pekerja menyebabkan kadar kemiskinan Kelantan adalah antara yang terendah di Malaysia. Projek-projek membantu kroni ditolak, tapi wang kerajaan negeri digunakan membantu rakyat yang majoritinya peniaga-peniaga kecil dan sederhana.

"Perkara yang sama kita lihat di Amerika sekarang ini. Didapati 90 peratus dari syarikat-syarikat yang mengambil pekerja baru di saat jatuhnya ekonomi Amerika adalah perniagaan yang bersifat kecil dan sederhana. Dikatakan peniaga-peniaga kecil dan sederhana inilah yang akan menyelamatkan ekonomi Amerika dari kehancurkan dan kemusnahan," tulis Rahman dalam Malaysian Wave.

8 comments:

dino.yp@gmail.com said...

Saya amat setuju dengan TB pasal kadar pengangguran di Kelantan rendah. Nak tau sebab apa? Sebab ramai orang kelantan berhijrah. kat KL, kuantan, jengka, kl,johor,melaka,penuh degan orang kelantan di sesetengah tempat. wahai tab, kalau nak komen lain kali guna otak. jangan jadi haramjadah nak komen tak ada fakta. fligh haji bila ? aku cadang hang tak yah gi haji. buang duit dan masa je.

Tulang Besi said...

Cabaran Terbuka pada DINO; SIla bawa bukti dan fakta menyokong dakwaan kao tu?

Jangan cakap je, kita kena bawak fakta bang.

DIno ni dah sasau sebab lama sangat makan fitnah UMNO.

Diri sendiri tak bawak fakta dia tak sedar

kihkihkih

Anonymous said...

tiap tiap tahun,seramai 1 soota org rakyat india kelaur dri tanah air mereka cari kilja di timur tengah,eropah..warga filipina ,indon,bangla,sri lanka pun serupa jugak..anything wrong?nope.. kiriman wang mereka sgt sgt penting..negara2 asal mereka mendapat billion billion revenue..so,its oklah if kelantanese workers travel,work overseas..n..i pernah dengar cerita(dunno true or not),bila PAS ambil alih kelantan pd tahun 1990,mereeka mewaris beban hutang Barian Butoh(BN) sebanyak RM700 million(spt yg sedang berlaku di kedah)..sy dengar sebahagian drpd wang kiraman yg dihantar oleh pekerja over c kelanten tlh digunakan utk menjelaskan Butoh punya hutang..actually,we shld tabik jkelantan..UMNo memang stalinist..oil royalty tak kasi..mcm mcm serangan dri puak dayus,iblis,pukimak haprak dunggu bahlol..and yet,masih gagah!ini menunjukkan.,someone "up there" really sayang sama PAS kelantan,especially Tok Guru Nik Aziz!And now,there is Husam Musa..this man must be promoted to national level!!end of cerita!

Anonymous said...

"....sy dengar sebahagian drpd wang kiraman yg dihantar oleh pekerja over c kelanten tlh digunakan utk menjelaskan Butoh punya hutang..actually..."

He!he!he! Bodoh punya statement!! Wang kiriman ni kepada kerajaan sebagai Apa ? Cukai? Zakat? Derma masa ceramah? Yang kerja kat luar kelantan tu sebahagian besar adalah penyokong BN juga. Pendapatan dari luar kelantan tapi Lena Cukai di kelantan?
Zakat boleh bayar hutang kerajaan? ie kerajaan terima & telan wang zakat?

Pembangunan Apa yang PAS buat kat kelantan?
Dah kaji tahap kemiskinan?
Masalah Air dah selesai? Apa yang negeri lain boleh contohi dari kelantan? Tebang balak banyak-banyak?

Ramaikah orang yang nak berhijrah ke kelantan sekarang untuk menikmati kehidupan selesa dengan Pembangunan PAS?

Kalau bagus sangat kau sendiri pindah ke kelantan TB.

Contribution kerajaan Pusat dah kira berapa billion? It's among the highest compared to other states?

Nak harap PAS, asyik ceramah siang malam.

Abd Razak said...

ko ni fhm ke x dino...statistik tu ckp kadar pengangguran DI KELANTAN...bukan ORG KELANTAN...lantak pi le org kelantan yg berhijrah keje kt tempat lain tu...dh rezeki mereka berada di sana...yg pentingnya kadar pengangguran DI KELANTAN adalah terendah sbb NEGERI KELANTAN alhamdulillah ada peluang pekerjaan...lain kali b4 nk ckp fhmkan dulu statement tu tau...

Anonymous said...

Batu Sapi adalah contoh terbaik pembangunan yg dibawa oleh BN. Jaga status-quo jadi pengemis dan snetiasa harap bantuan kerajaan (independent) dan buta IT, bila dah senang dan celik IT mcm kat bandar, tak sokong dah kat BN.

PASTi

Anonymous said...

Tulang Besi..

Kalau ikut idea tak berapa bernas Tulang Besi ni..elok la rakyat Malaysia keluar negara beramai..pakat2 cari kerja kat luar negara..boleh la Malaysia jadi negara paling rendah kadar penganguran di dunia...hebat betul idea hang Tulang besi

john labu said...

cuuba lihat fakta kelate kurang penggangguran tapi ramai rakyatnya berhijrah kerja diluar kelante..?
1. sebebnye.. rakyat kelante terkenal bijak dan profesional sehingga diperlukan khidmatnya dinegeri lain yg rakyatnya kurang rajin dan bijak!
hasilnya dihantar ke kelante utk membangunkan negeri dan menambahkan peluang pekerjaan.
2. peniaga kelate pergi berniaga ke negeri jiran kerana rakyat negeri jiran tak pandai berniaga dan menyelamatkan ekonomi negeri jiran dari dikuasai oleh mat2 indon, aceh, india, bangla dll.
Hasilnya dihantar ke kelante utk membangunkan negeri dan menambahkan peluang pekerjaan.
3. gengster aka ore gedebe kelate.. berhijrah ke negeri jiran kerana ingin mengelakkan negeri jiran dikuasai oleh mat2 indon, india, myammar, negro dan lain2..
KIRA jasa bakti tu... hormatlah sikitt orang bantu.. kan kalau tak keluar bantu kata KENEGERIAN pulak..apa laaa!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.