Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Thursday, November 25, 2010

Tahun 80'an, Gaji RM2k Sebulan Sudah Mewah

Apa sudah jadi dengan Malaysia kita ni. Sebelum ada Proton,KLCC, Putrajaya, Wawasan 202 dsbnya, dgn gaji Rm2k sebulan, sesebuah keluarga itu sudah mampu menikmati kehidupan yang mewah. Mana taknya, pada tahun 80'an, kereta Toyota Corrolla yang baru pun baru RM20k sebijik. 

Maknanya, bayaran sebulan baru dalam RM150-200. Makan pun masa tu tak berapa mahal sangat. Harga rumah teres dua tingkat di Bangsar pada tahun 80an cuma dalam RM50k sebijik (kalau tak salah saya). Ertinya, dengan gaji RM2k sebulan kita mampu beli rumah, bayar EPF, cukai, makan, pakaian, kereta dan pendapatan kita masih lagi bersisa selepas itu. Isteri2 kita pula tidak perlu bekerja. 

Tak hairanlah, pada masa itu kerani sekolah cuma mendapat gaji RM500 sebulan.

TAPI, selepas projek2 gila dari Dr Mahathir dan UMNO, yang kita lihat barisan kroni2 dan UMNOPUTRA tiba2 menjadi kaya raya. Manakala, kehidupan rakyat terus terhimpit. Kita lihat realiti di hadapan mata kita sekarang.

Pada masa ini, gaji RM5k sebulan MASIH TIDAK MENCUKUPI untuk sebuah keluarga. Namun, kenaikan gaji semenjak tahun 80an adalah sedikit. Tidak hairanlah para isteri2 kita terpaksa bekerja menanggung pendapatan keluarga. Ini kerana kalau setakat RM2k sebulan, cukup suami bekerja. 

Namun, kalau hendak mendapat RM6k sebulan, maka perlulah kedua2 suami dan isteri bekerja kerana gaji pekerja tidak naik jauh berbanding tahun 80an.

Dengan para isteri2 terpaksa bekerja separuh masa dalam keadaan kos hidup semakin meninggkat, keadaan sosial remaja pun semakin buruk. Penyakit2 sosial remaja yang dahulunya tidak kedengaran sekarang sudah menjadi lumrah.

Cuma yang semakin kaya dan semakin makmur adalah para kroni dan UMNOPUTRA. Semakin rakyat Malaysia terhimpit kehidupan mereka, semakin kaya para kroni dan UMNOPUTRA.

Saudara/ri saksikanlah sendiri falsafah pembangunan UMNO: mengkayakan kroni dan menghimpit rakyat.

Bagi saya, Dr. Mahathir adalah penipu paling besar di Malaysia abad ini. Beliau mampu menipu rakyat Malaysia kerana UMNO sendiri adalah parti penipu.

Terpulanglah pada saudara/ri samada mahu meneruskan dasar mengkayakan kroni/menghimpit rakyat ini. Gaya UMNO memerintah, dalam masa 5 tahun lagi, RM10k sebulan belum mampu menjamin kehidupan yang selesa.

Yang penting yang kaya adalah kroni. Hahahahaha

Tulang Besi

10 comments:

Anonymous said...

oi konek la beb... tak konstruktif langsung...

Anonymous said...

bro,kemungkinan besar umno pariah dan para pundek elite dah bangkrup..trillion trillion yg mereka curi gerenti dah ditukar ke USD,euroes..pundek mamakneh pariah dravida mahataik kutty pulak pi labur kat argentina,jepun,ozziland,dan who knows dia buat carry trade kat iceland(mamak kutty pundek ni bodoh...apa jepun buat,ikut aje..)..usd,euroes,treasury bonds,real estate,semua dok meletup one by one mcm nookliur bomb..semua negara anglo dah habis,bangkrup

amermukhris said...

serius ini post yg paling tak logik. semua negara membangun akan naik kos sara hidup. bukan disebabkan UMNO memerintah Malaysia. semua ini berlaku di satu dunia. tak sangka org sebijak tulang besi ni ade pemikiran yg cetek sampai tahap begini

Tulang Besi said...

amermukhris said...

serius ini post yg paling tak logik. semua negara membangun akan naik kos sara hidup. bukan disebabkan UMNO memerintah Malaysia. semua ini berlaku di satu dunia. tak sangka org sebijak tulang besi ni ade pemikiran yg cetek sampai tahap begini


Boleh beri contoh negara membangun yang mana?

Bukan kah selari dengan kenaikkan harga kos hidup, gaji2 mereka pun naik juga?

Kenapa purata gaji siswazah graduan universiti di Malaysia agak sama dengan tahun 80'an di Malaysia? (sekitar RM2k sebulan)?

Kalau gaji2 rakyat Malaysia naik, sudah tentulah pada tahun 2010, gaji graduan baru tamat pengajian mesti dalam julat RM3.5k ke RM4k? Betul tak?

Abujay said...

Saya setuju dengan apa yang bro TB tulis. Setelah lebih 7 tahun bekerja dan dinaikkan pangkat dengan pendapatan hampir mencecah RM 5 ribu tetapi hidup bagai kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Itupun isteri saya bekerja. Duit simpanan tiada langsung dan saya ulang-alik kerja naik moto kapcai bukan nak menagih simpati tetapi ini adalah realiti. Setiap bulan buat bajet supaya dapat berjimat tetapi apa kan daya kos sara hidup tinggi, hutang kereta dari tahun 2004 sampai sekarang tak abis bayar lagi, itu belum masuk barang dapur, pampers, susu, insuran, hutang kredit kad, bil-bil bulanan, bayar rumah, nasib baik ada air percuma 10 inggit 52 sen jadi ler.... memanglah kalo negara membangun kos sara hidup akan naik tapi gaji pun naik jugak. Saya ada ramai kawan yang pergi belajar ke luar negeri tapi sampai sekarang tak nak balik sebab apa? sebab mereka tahu kalo balik bekerja disini memang susah sebab gaji ciput barang mahal, ada paham ka...

Anonymous said...

Mana boleh gaji RM 5K tak cukup! Tapi kalau belanja tak ikut pendapatan, RM 20K pun tak cukup...

Kalau nak ada saving pakailah kereta ikut kemampuan dengan ansuran about RM600, installemnt rumah about RM 1K. Tapi kalau untuk kereta kau bayar RM 1500, rumah RM1500, kad kredit RM 1K sebulan, mana nak cukup beb....
Mathematik tak pas ke atau cukup makan aje?

Anonymous said...

cpi sedang naik gila,tapi kita punya pooki basi ibu ayam of bank negara malasyia cakap,cpi under control..kita punya per capita sepatutnya sekurang kunanya mcm singapore,sebab kita punya gdp $200 billion..oleh kerana kepundekann umno/ubn yg maha gila yg hanya tau merampas,merompak,merogol harta negara dan rakyat,dan memeras gaji..kita punya per capita lagi terok berbanding beberapa kepulauan caribean,afrika..tak caya,pi selidiklah..anglo ulamak UBN pariahjadah adalah haiwan perosak ..mereka patut di salibkan depan org ramai..

Anonymous said...

mungking tulang besi belajar skolah pondok kot...mintak maaf pasal menghina skit...psal itu tak tau tentang ekonomi, inflasi, kenaikan kos, kehilangan nilai wang, emas dan lain-lain sperti permintaan dan penawaran..baik g blajar tentang duniawi skit baru otak terbukak skit..maaf pasal terpaksa memperbetulkan..buatlah analisis pakai kepala lutut..eh silap pakai kepala otak..ye.ye.

Anonymous said...

Saya setuju sbb UMNO benda ni timbul.. kerana mereka pentadbir.. sebahagian rakyat juga boleh dipersalahkan di akhirat.. kerana memilih pentadbir zalim.. bukan semua rakyat setuju umno mentadbir.. mereka sgt zalim dan bermuka2.. saya tidak pula sokong pkr.. sy mahu semuanya kembali pada islam sebenar.. bukan bermunafik.. saya bosan sejak lahir awal 80an terus menerus melihat keturunan keluarga saya ditindas pentadbir zalim.. mcm mana anak2 sy esok? sy mahu mereka mendoakan kesejahteraan saya.. apa pentadbir buat utk mengembang ugama dan menghalang maksiat.. malah menggalakkan maksiat dan meletakkan kesalahan pada rakyat yg terpengaruh.. apa ni? iblis ke? apa yg saya tahu hanya iblis dan syaitan yg menggoda manusia ke arah neraka.. ini pula manusia yg mengucap kalimah syahadah? di sini sudah terang lg bersuluh.. mereka spt anjing FREEMASON yg mendukung cita2 iblis.. Kepada yg post berlagak pandai, sila fikirkan kesan berantai, hanya dari kenaikan kos pemilikan kenderaan.. Don't be such shallow stupid jerk yg copy paste tafsiran ekonomi dari Barat.. you are so blind people.. cuba google kisah pemerintahan umar abd aziz.. sila buka minda yg dah tersumbat dengan iklan2/cerita2 di tv/media2, makanan2 fastfood McD/KFC, penulisan2 freemason barat.. sampai bila kita nk di kongkong oleh anjing2 freemason di malaysia? rugi tau x menyesal masa hidup di dunia, dah masuk kubor mana boleh taubat lg dah.. tinggal tunggu hisab je tau.. senteng betul pemikiran kebanyakan org skrg ni.. sy x salahkan diorang, mungkin petunjuk x sampai lg pd mereka.. sila contohi ekonomi islam sebenar, jgn copy paste amerika/jepun/indon/singapore etc.. rujuk org muslim yg ahli ekonomi.. Ya Allah jauhilah kami rakyat malaysia dari terus dianiaya pentadbir2 zalim dan berilah pengajaran kpd mereka..

Anonymous said...

bro ni kelakar la..tahun 80 an..gaji lepasan ijazah dpt 1k pon susah..gaji lepasan ijazah tahun 80 an ratus2 je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.