Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Friday, December 24, 2010

Madzhab Syafiee Ada Dua: Madzhab Syafiiee Qadim dan Jadid

Soalan ini sering menganggu benak saya. Maka, saya telah bertanya dengan Ustaz Wan Ji.

SOALAN: Yang manakah Madzhab Syafiee yang sebenar: Qaul Qadeem atau Qaul Jadeed

JAWAPAN USTAZ WANJI: qadim atau jadid, ia tetap mazhab Syafie. Dia dikenali sebagai Mazhab Qadim dan mazhab jadid. Qadim, merujuk fatwa2 Imam syafie semasa di baghdad. Jadid merujuk fatwa Imam syafie semasa di mesir.

riwayat2 mazhab jadid Syafie adalah, Al-Buwaiti, Al-Muzani, Ar-Rabi' Al-Jizi, Yunus bin Abdul 'Ala dan Abdullah bin Az-Zubair al-Makki.

riwayat2 mazhab Qadim Syafie adalah, Imam Ahmad bin Hanbal, Abu Sur, Al-Kurabisi dan Az-Za'farani.

Fatwa Imam As-Syafie berubah atau tidak sama antara dua tempat, kerana faktor Tarikh Tasyri', iaitu berbedaan keperluan dan hajat sesuatu tempat. Dan faktor, sampainya riwayat hadis semasa beliau berada di Mesir dan Di baghdad.

sekian

Tulang Besi ingin merakamkan ribuan terima kasih kepada Ustaz Wan Ji kerana telah meluangkan masa dan tenaga untuk menjawab soalan dari Tulang Besi.

13 comments:

Grand Marquis said...

Adakah TB nak kata Pas Qadim, kafir undi orang bukan Islam, tapi harus pulak dalam qaul jadid?

Ataupun qaul qadim, Anwar Ibrahim Al-Juburi, dan qaul jadid Anwar Ibrahim anugerah tuhan?

Anonymous said...

UMNo's madzhab is setan-ee..just like the khazaks who prtend 2 b jews..

Anonymous said...

Islam is a spiritual path 2wards TRUTH CONSCIOUSNESS..sects,divisons,disputes,are all due our ignorance..in truth,THRE IS ONLY ONE SUPREME REALITY EXPRESSED IN SO MANY BAHASA..

otakBesi said...

Mazhab Imam as-Syafie (Im-Sya)telah bahagikan kpd 2 bahagian oleh murid dan pendokongnya, berasaskan kpd tempat beliau mengeluarkan fatwa atau hukum tersebut.
Semasa beliau belajar dan menjadi mujtahid di Baghdad, fatwa yg dikeluarkan disitu dipanggil sebagai mazhab qadim (mazhab lama).
Apabila beliau berpindah ke Mesir dan mengeluarkan fatwa di Mesir, pendapatnya di panggil mazhab jadid (mazhab baru.
Faqaha dan pendokong Im-Sya telah mendapati banyak fatwa dan pendapat beliau berbeza dan berubah ketika beliau berada di Mesir berbanding di Baghdad.
Kadang para fuqaha berpendapat bahawa fatwa Im-Sya lebih tepat dan betul, begitulah sebaliknya.
Alhamdulilah, seorang graduan al-Azhar yg berbangsa melayu yg bernama dr. Ahmad Nahrawi Abd. Salam telah membuat kajian PHD mengenai "Imam as-Syafi'e : Diantara mazhab qadim dan mazhab jadid". (الإمام الشافعي في مذهبيه القديم والجديد) sila buat rujukkan.

otakBesi said...

Namun apakah pengajaran dari perubahan fatwa Im-Sya dalam mazhab qadim dan jadid kepada perkembangan ilmu fiqh semasa.
Perubahan fatwa yang berlaku kepada Im-Sya jelas menunjukkan, bahawa perubahan tempat dan masa merupakan unsur penting kpd perubahan hukum/fatwa.
Bahkan kaedah al-Fiqh ada mengariskan dasar ini :
Perubahan fatwa berlaku seiring dgn perubahan masa, tempat, adat budaya dan maslahah.
تغير الفتوى بتغيير الأزمان والأماكن والعوائد والمصالحة
Pelaksanaan kaedah ini dalam pembentukan ilmu fiqh telah dilaksanakan oleh para mujtahid sejak dari zaman sahabat R.A.

Jika Im-Sya telah membuat perubahan ke atas fatwa yang telah dibuat sebelum ini, kesan dari sedikit perbezaan masa, negeri, budaya dan kemaslahatan hidup di antara kedua-dua buah negeri tersebut.
Maka hukum yang wujud beratus tahun lepas, mestilah di ijtihadkan semula, supaya setiap hukum yang difatwakan sesuai dengan keadaan setempat, dimana terdapat perbezaan iklim dan bentuk muka bumi, atau dapat disesuaikan dengan keadaan semasa yang banyak telah berubah berbanding dgn masa lampau, atau budaya dan adat resam yang diamalkan jauh berbeza, atau perbezaan maslahah sesuatu hukum difatwakan.
Inilah usaha yang mesti dijalankan oleh para ahli fiqh semasa di negara kita. Perubahan hukum yang dibuat akan dapat menarik minat org ramai kepada Islam dan memperlihatkan kesesuaian Islam dengan perubahan.
Amat menyedihkan, bagaimana para agamawan kita masih lagi membahaskan sesuatu topik dgn bersandarkan pendapat ulamak yng hidup 500 tahun yang lepas. Bukan sahaja pendapat tersebut sudah kelihatan ketingalan zaman, bahkan memperlihatkan kekeringan ilmu pengetahuan.

Khun Pana aka johanssm said...

Tak haros pertikai mana mana mazhab.
Semua nya untok kebaikan dan tujuan kesemuanya adalah sama.

Anonymous said...

[Yusufali 56:87] Call back the soul, if ye are true (in the claim of independence)?

Show one verse frm the Quran which OK's sects n divisons..show me....gerenti tak boleh jumpa..problem is,we percaya/trust 100% OUR EGO N IGNORANCE..AND AS RESULT, OUR SOUL/RUH HAS DISSAPERAED/DISCONNECTED..ALMOST IRRELEVANT..AND OUR SOUL/THE WITNESS KNOWS TRULLY FULLY WHOLLY THE DIVINE BECOS THE SOUL IS INDIVIDUALIZED VERSION OF THE SUPREME HIMSELF!

merry x mas 2 everyone:-)

Grand Marquis Sembah Setan said...

Adakah TB nak kata Pas Qadim, kafir undi orang bukan Islam, tapi harus pulak dalam qaul jadid?

Ataupun qaul qadim, Anwar Ibrahim Al-Juburi, dan qaul jadid Anwar Ibrahim anugerah tuhan?
.

Qaul Qadim atau jadid, kedua-duanya mengharamkan QAZAF.

GM ni ikut madzhab KHAWARIJI yang menghalalkan perkara yang haram.

Ataupun madzhab ASY SYAITANI yang menandakan dia ni penyembah syaitan.

otakBesi said...

gila apa pula si Grand markudis ni, menate taik UMNO!

Grand Marquis said...

Qaul Qadim atau jadid, kedua-duanya mengharamkan QAZAF.

Jadi bila Mat Sabu kata Anwar Al juburi tu dia ikut qaul mana?

Dan bila TB dan puak-puak pas kata Rahim Thambi rogol budak bawah umur tu, TB guna qaul mana? Mana dia 4 saksi TB?

GM ni ikut madzhab KHAWARIJI yang menghalalkan perkara yang haram.

Setahu saya, yang guna ayat macam ni adalah TB. Takkan tuan punya blog menyamar guna nick macam orang tak bermaruah kot?

Grand Marquis Sembah Setan said...


Jadi bila Mat Sabu kata Anwar Al juburi tu dia ikut qaul mana?

Dan bila TB dan puak-puak pas kata Rahim Thambi rogol budak bawah umur tu, TB guna qaul mana? Mana dia 4 saksi TB?

GM ni ikut madzhab KHAWARIJI yang menghalalkan perkara yang haram.

Setahu saya, yang guna ayat macam ni adalah TB. Takkan tuan punya blog menyamar guna nick macam orang tak bermaruah kot?

December 26, 2010 3:17 AM


GM barua UMNO,

Ko jangan tuduh aku ni TB. Ko tu barua UMNO ko tak sedar?

Dah lah rogol dgn zina pun ko tak tau beza. Qazaf ni untuk zina bukan rogol, BAHLOL.

LAgi satu, aku baca artikel TB pasal UMNO ni Khawarij.

Apa masaalahnya aku pakai perkataan "Khawariji"?

Ko takut ke label tu, wahai penyembah setan????

Ko memang bahlol, sbb tu kao tak dapat beza Zina dgn Rogol.

Dan sebab ko bahlol, ko tetap sokong UMNO.

eloklah bangsa bahlol macam kao kekal dalam UMNO tu.

Meyemak je dalam PR.

Menyemak dalam umat manusia keturunan bahlol macam kao ni.

Grand Marquis said...

Macam tu lah bahasa orang yang kononnya memperjuangkan Islam. Tidakkah kamu rasa malu dengan akhlak kamu yang begitu rendah?

Grand Marquis Sembah Binatang said...

Macam tu lah bahasa orang yang kononnya memperjuangkan Islam. Tidakkah kamu rasa malu dengan akhlak kamu yang begitu rendah?

December 26, 2010 7:44 PM
.


Keturunan penipu macam kao, tak layak dilayan macam manusia.

Patut layan macam binatang je.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.