Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Monday, December 27, 2010

NOTA EDITOR: Ahli Majlis Syura Ulama Saudi, Dr Ghaith bin Muhammad Al Sheikh Mubarak mengeluarkan fatwa membolehkan orang Islam merayakan perayaan agama lain jika tujuannya untuk menarik perhatian penganut agama lain kepada Islam.

Dengan kata lain, sekiranya kita turut merayakan perayaan, penganut2 agama lain ini akan berlembut hati dengan orang Islam sekaligus melembutkan sikap dan pandangan mereka terhadap orang Islam dan Islam itu sendiri.

Dari pemahaman TUlang Besi, sekiranya perayaan itu semata-mata mahu merayakan perayaan agama lain, hukumnya haram. Namun, sekiranya perayaan itu bertujuan melembutkan hati penganut agama lain kepada Islam, maka mengikut Dr Ghaith, hukumnya adalah harus.

Tak sabar rasanya nak tunggu Dr Yusri Mohammad menggelarkan Dr Ghaith sebagai pengikut PLURALISME AGAMA.

Tulang Besi

Muslims can take part in non-Muslim festivals - paper
Dec 23, 2010 at 13:56


DUBAI - Muslims can take part in religious festivals of other faiths if the purpose of their attendance is to attract non-Muslims to Islam, a senior Saudi scholar said in remarks published on Thursday in the run-up to Christmas.

Dr Ghaith bin Muhammad al-Sheikh al-Mubarak, member of the Council of Senior Ulema (scholars), said by attending festivals of other faiths Muslims could help to “pacify their souls”, according to local daily the Saudi Gazette.

The scholar said when a Muslim rejects an invitation to attend such a festival it could alienate non-Muslims and divert them from the right path, the newspaper reported.

Saudi King Abdullah earlier this year issued a decree stating that only members of the Council of Senior Ulema were allowed to issue fatwas.

The limitation was imposed following a number of fatwas by individual clerics that caused disputes and dissent among Muslims, decree said.

15 comments:

Anonymous said...

[Yusufali 12:41] Seest thou not that it is Allah Whose praises all beings in the heavens and on earth do celebrate, and the birds (of the air) with wings outspread? Each one knows its own (mode of) prayer and praise. And Allah knows well all that they do.

Allah is beyond religion,n fatwas..prayers r by nature impulses seeking the divine,the supreme,the One..and Allah hears all..

Grand Marquis said...

TB main kutip fatwa ikut suka. Kemudian terjemah secara salah semata-mata nak sokong puaknya.

TB selalu mengaku dirinya paling pandai bahasa inggeris, tapi malangnya menterjemahkan perkataan yang mudah pun salah.

"Muslims can take part in non-Muslim festivals"

diterjemah jadi:

"membolehkan orang Islam merayakan perayaan agama lain"

Apa yang dimaksudkan dalam fatwa tersebut ialah menghadiri jemputan dari non-Muslim untuk perayaan mereka.

Tapi TB kata merayakan. Amat jauh beza menghadiri jemputan perayaan dengan merayakan.

Mungkin ada yang akan kata oh itu mungkin tb salah terjemah dalam tajuk. tapi tengok apa TB tulis:

sekiranya kita turut merayakan perayaan, penganut2 agama lain ini akan berlembut hati dengan orang Islam

Ini seolah-olah TB suruh kita turut merayakan perayaan penganut agama lain untuk melembutkan hati mereka.

TB kata "Dari pemahaman TUlang Besi...", memang TB tak paham pun sebab TB hanya nak pahamkan sesuatu untuk kepentingan puak sendiri aje.

Apa lagi TB, apa kata TB pi KLCC untuk count down. Nak letak pokok krismas kat rumah dah terlambat.

Grand Moron Keturunan Binatang said...


Apa yang dimaksudkan dalam fatwa tersebut ialah menghadiri jemputan dari non-Muslim untuk perayaan mereka.

Tapi TB kata merayakan. Amat jauh beza menghadiri jemputan perayaan dengan merayakan.
.

Grand Moron Keturunan Binatang,

Apasal ko bodoh sangat? kalau dah pergi perayaan orang bukan Islam ertinya kita telah merayakan perayaan mereka sekali la?

Apa bezanya?

Aku rasa mak bapak ko bukan manusia. Aku rasa mak bapak ko binatang.

Sebab tu ko bodoh macam lembu.

Grand Marquis said...

Hebat sungguh TB. Sekarang ni TB sentiasa ada pencaci yang gunakan nick yang jelek untuk buat kerja-kerja kotornya.

TB tak mau sumpah yang TB bukan orang dibelakang nick-nick tersebut?

Berbalik pada isu,
Apasal ko bodoh sangat? kalau dah pergi perayaan orang bukan Islam ertinya kita telah merayakan perayaan mereka sekali la?

Memang suka sangat membodohkan orang, tapi orang yang ada akal boleh fikir siapa yang bodoh.

Menghadiri jemputan - merayakan perayaan terlalu jauh persamaannya.

Mungkin korang ni belajar dari Nizar kot, bila pergi pengkebumian orang kafir, kena pegang lilin sama-sama. Itu baru kira menghadiri dan merayakan sama-sama.

zakwan said...

You should not complain in the first place, GM
I thought the government is preaching 1Malaysia
So to make 1Malaysia a reality, should we attend festivities of other culture or religion?

Anonymous said...

//Sebab tu ko bodoh macam lembu.//

mint maaf bro..lembu more pandai than grand moron..

Grand Marquis Keturunan Binatang said...

Woii, Grand Moron Keturunan Binatang,

Nko tak payah nak suruh TB sumpah laaa.

90% pembaca blog ni BENCI dan MELUAT kat kao sebab ko keturunan binatang.

Kalau ko ada bukti, sila bawa. Jangan nak cabar TB sumpah pulak.

LAgipun TB dah tak nak layan ko dah. Tapi, kao muko tak malu. Muko tembok.

Oghang dah bonci pun kao stay jugak.

Sah kao kotughunan binatang.

Grand Marquis said...

Zakwan,

Apa kena mengena 1 Malaysia?

Isunya TB terjemahan songsang TB untuk membenarkan amalan plurism agama yang diwar-warkan oleh PR. Itu saja.

Tak de siapa pun yang kata tak boleh "menghadiri" majlis perayaan orang bukan Islam.

p.s. tapi cuma hadir. Niat tu kena pandai-pandai jaga. Innamal a'malu bin niat.

Kepada nick-nick jalang, betul ke TB tak nak respond? Atau bersembunyi atas identiti lain untuk buat kerja kotor?

Sekali lagi kita tanya TB, tak nak ke bersumpah yang nick-nick kotor tu bukan samaran TB?

Apapun, orang yang tak ingat Tuhan merasakan samarannya boleh melepaskan dia. Tapi ingatlah, Allah S.W.T. tahu apa yang anda buat.

Grand Marquis Makan Babi said...

Isunya TB terjemahan songsang TB untuk membenarkan amalan plurism agama yang diwar-warkan oleh PR. Itu saja.

Tak de siapa pun yang kata tak boleh "menghadiri" majlis perayaan orang bukan Islam.

p.s. tapi cuma hadir. Niat tu kena pandai-pandai jaga. Innamal a'malu bin niat.
.

Woii GM Makan Babi,

Ko yang songsangkan terjemahan TB. Takda sapa dalam dunia yang kata TB terjemah songsang kecuali ko.

Aku sikit pun tak nampak terjemahan TB tu songsang. Ko je yang nampak macam tu sebab ko kuat makan babi tonyok.

Otak ko jadi rosak sebab kuat makan babi.

Ko kuat sokong UMNO pun sebab ko kuat makan babi.

Mak ko bagi ko makan babi masa kecik ke

Anonymous said...

Grand Marquis,

Kalau dah hadir majlis perayaan, tu bukan ke kira dah merayakan? Kalau tidak mahu merayakan, apa guna hadir?

Grand Marquis said...

Hadir atas dasar memenuhi undangan.

Hadir atas dasar persahabatan.

Hadir atas tujuan dakwaah.

Hadir atas tujuan untuk meraikan bersama.

Banyak pilihan tu.

Mungkin set set PR ni 1 aje pilihan. Tu yang nizar bila hadir tu siap pegang lilin. Anwar pulak bila hadir siap main tunduk-tunduk.

GRAND MARQUIS ANAK BABI said...

Hadir atas dasar memenuhi undangan.

Hadir atas dasar persahabatan.

Hadir atas tujuan dakwaah.

Hadir atas tujuan untuk meraikan bersama.

Banyak pilihan tu.
.

Undangan tu bukan untuk MAJLIS PERAYAAN Ke?

Kau ingat undengan tu untuk apa? Untuk tengok kao makan bah kut teh?

Undangan tu UNTUK MERAIKAN PERAYAAN AGAMA LA. Takkan orang undang kao tanpa sebab?

Apasal ko bahlol dan bangang macam babi

Bahlol cam ko je yang terima undangan tanpa tanya majlis apa?

Apasal KO BAHLOL SANGAT mengalahkan BABI????

Apa2 pun, hujjah kao DANGKAL dan BODOH.

TB jugak betul. Masuk akal apa si TB tulis.

Takda manusia siuman dalam dunia yang pegi majlis tanpa kesah majlis tu majlis apa.

Kalau ikut si GM ANAK BABI, dia tak kesah. Majlis sembelih babi pun dia pegi sebab yang penting niat untuk memenuhi undangan.

Anonymous said...

Kalau sesorang tu niat solat zohor tapi buat 3 rakaat, sah ke?

Kalau seseorang tu sembah topekong tapi niat dia tak sembah, otomatik tindakan dia halal ke?

Grand Marquis ingat dengan niat boleh menghalalkan tindakan seseorang?

Artikel di atas cuma memberi SATU TUJUAN sahaja yang diharuskan.

Bererti semua niat yang diberikan Grand Marquis hanya fatwa Grand Marquis untuk mengubah hukum haram merayakan perayaan agama lain.

Selamatkah kita mengikut fatwa Grand Marquis?

Inilah contoh mudahnya orang UMNO mempermainkan hukum Allah SWT.

Benci Kesesatan UMNO said...

Pergi majlis minum arak atas dasar memenuhi undangan, hukumnya harus mengikut madzhab Grand Marquis.

Grand Marquis said...

At least mazhab Grand Marquis ni sekadar memenuhi undangan, tapi pi sana tak "merayakan".

Kalau mazhab TB, meraikan bersama. Kalau ikut mazhab Nizar, sama sama buat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.