Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Sunday, December 5, 2010

Perbandingan Harga Minyak Dunia - oleh Topeng Perak

NOTA EDITOR: Terima kasih Poji.


1.United Arab Emirates - $0.37/liter/ RM1.22 seliter
2.Baharin - $0.27/liter/RM0.89/liter
3.Qatar - $0.22/liter /RM0.72 /liter
4.Kuwait -$0.21/liter /RM0.69/liter
5.Libya - $0.14/liter / RM0.46/liter
6.Arab Saudi - $0.12/liter / RM0.39 /liter
7.Iran - $0.11/liter /RM0.36/liter
8.Nigeria - $0.10/liter / RM0.33/liter
9.Turkmenistan - $0.08/liter / $M0.26/liter
10.Venezuela - $0.05/liter / RM0.16 /liter

Malaysia..???????

12 comments:

Anonymous said...

Harga minyak paling sesuai untuk Malaysia ialah RM7.90 seliter. Tetapi pada masa yang sama gaji asas guru DG41 ialah RM9,600 sebulan tidak termasuk elaun. Gaji asas jurutera J41 ialah RM10,800 sebulan tidak termasuk elaun.

Anonymous said...

Tu semua negara pengeluar minyak terbesar dunia.. mereka yg mempunyai kapasiti minyak yg banyak... kenapa nak di bandingkan dgn Malayisa? Sepatutnya buat pembandingan dikalangan negara ASEAN...

Anonymous said...

nape nak banding ngan asean lak?kat asean malaysia ngan brunei je negara pengeluar minyak.

p/s:ehem2,harga minyak kat brunei brapa ye?

LU KENA BEB!!!HAHAHA

Anonymous said...

Saya soknog harga yang lebeh tinngi untuk Malaysia. RM 7.90 di luluskan. Dengan ini kita perlu belanja lebeh dan jiran jiran kita dalam ASEAN akan kata Malaysia itu adalah satu negara yang belanja tinggi jesturu itu Negara Pendapatan Tinggi. ( High Income Nation)

Anonymous said...

kalu raase still boleyh idup dakpe arr.........tahniah BOH!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

hoi bodoh org kat atas tu,malaysia pun pengeluar minyak la...bangang nak mampus....

adf55650 said...

Ni kurun ke berape punye data? Thn 2009 Arab Saudi 0.60 venezuela 0.40 dan semue ni adalah negara pengeluar minyak dan termasuk dlm OPEC. Malaysia cuma kemuarkan 4% je. Rkyt Mlysia diberi subsidi lg. Xnak subsidi ke? belila minyak 4.70 seliter. Tu pun x bersyukur lagi ke?

Anonymous said...

Apa hal bodh sangat, indonesia pun ada minyak, thailand pun ada... awat rakyat depa x merusuh minyak naik? nampak sangat melayu ni bodoh... org cina x kesah pun sebab depa tahu pasal ekonomi... org melayu tahu apa? tahu mengabih borah mak bapak aje.... mak bapak kat kampung x makaan hampa x kesah... yg hampa tau nak free aje... bodoh punya melayu... x faham2... kat kedah air naik awat x merusuh? bodoh2 puak hampas nii

jibam said...

alamak ...

dah ketagih subsidi ler pulak.

Anonymous said...

Kepada pengikut UMNO@BN

Aku nak tanya korang la, korang pernah duduk kat oversea ker mcm dubai, doha dan manama? korang cakap mcm pandai sgt tapi bodoh nak mampus.. korang nak tahu dubai contohnya tak bergantung kepada minyak sebagai industri utama tapi pelancongan. Abu dhabi adalah satu2 pengeluar minyak utama di UAE, jadi kalau korang pegi sana bukan setakat minyaknya yg rendah, harga kereta pun murah..langsung takdak tax...tu la hangpa tulis mcm buguih sgt tapi bodoh tahap gaban...

bunbinban said...

kalau nak bagi minyak murah, bukannya rugi pun kerajaan. rakyat gak dpt manafaat. yg dok buat bangunan tinggi2 tu apa yg rakyat dpt...? dpt kembang hidung je la cerita kat org luar. penyokong umno ni pelik sket, suka sgt bila kos hidup melambung tinggi. jenis ada akai tapi simpan dlm telur. hek hek hek

Anonymous said...

Aku xlah pernah gi Dubai tu.xp taik aku ada kat sana 16 tan.bukan 16 SEPTEMBER lah BANGANG.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.