Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Sunday, December 19, 2010

Shiah di Saudi Arabia

Antara propaganda terbaru UMNO dan Barisan Nasional adalah percubaan untuk menuduh PAS sebagai pertubuhan yang berfahaman Syiah.

Di bawah ini adalah gambar sebuah masjid Shiah yang diambil oleh Tulang Besi sewaktu Tulang Besi bekerja di Saudi Arabia satu masa dahulu.

Tulang Besi telah ditugaskan untuk bekerja di Pantai Timur Saudi Arabia. Ini bererti Tulang Besi terpaksa melawat dan bekerja di bandar-bandar yang majoriti penduduknya adalah Shiah. (Ya benar. Saudi Arabia ada ramai pengikut Shiah).

Gambar di bawah adalah gambar sebuah masjid Shiah yang diambil di sebuah bandar bernama "AL Hofuf"(25°23′N 49°35′E). Mengikut penduduk di situ yang ditanya oleh Tulang Besi, penduduk di Hofuf dan kampung2 persekitaran Hofuf adalah majoriti Shiah. Mengikut mereka 75% dari penduduk adalah pengikut Shiah. Ini mengikut apa yang Tulang Besi tanya sendiri kepada orang-orang di situ.



AL QATIF (26°56′N 50°01′E)

Al Qatiff adalah sebuah bandar lagi yang di tepi laut di Pantai Timur Arab Saudi. Di bandar ini, penduduk asalnya 100% Shiah.

Untuk pengetahuan pembaca-pembaca sekelian, di bandar inilah Tulang Besi mendengar azan Shiah buat pertama kali.

Tulang Besi tidak mungkin terfikir bahawa Tulang Besi akan mendengar azan Syiah buat pertama kali di SAUDI ARABIA. Bukannya di Iran atau di Iraq atau di Bahrain TETAPI DI SAUDI ARABIA. Hahahahahahaha.

Tulang Besi masih tidak boleh lupa pengalaman mendengar azan Shiah buat pertama kali.

Di Saudi, apabila masuk waktu solat, semua kedai wajib ditutup. Pada masa mula-mula azan bermula, Tulang Besi pun mulalah bersiap2 dan berkemas. Tiba-tiba dari corong pembesar masjid keluar kalimah:

Ashaduan Ali waliullah 2x


Berderau darah saya pada masa mendengar azan Shiah tersebut. Apa lagi, Tulang Besi "tutup kedai", masuk kereta dan keluar dari bandar Qateef.

Setelah agak2 30 minit, barulah Tulang Besi berhenti di masjid tepi highway (sebab kat Saudi ni highway takda tol) dan solat Zohor.

Kesimpulannya, mereka yang kononnya nak memerangi fahaman Shiah ni perlu bertanya kepada kerajaan Saudi kenapa mereka gagal untuk menukar penduduk Shiah mereka kepada Sunni.

Tulang Besi

ps baru-baru ni penduduk Al Qateef telah menyambut perayaan "AsySyura".

23 comments:

Anonymous said...

UMno pookimak dan para imamnya semuanya koteh keraih pariah haramajdah materilaist retards iblis..now,why this sudden attack on shiah?is it becos pookimak umno,dibawah telunjuk apco zion n bankrupt retard "long live jesus the white boy" united states of amerikanneh! nak serang Iran?..Saudi is the birthplace of Supreme Messenger Nabi Muhamamd(SAW),but Saudi 2day is no1 pariah iblis just like UMNO..kedua dua pariah ni dah terlampau korup,terlampau dayus..kedua dua telah jadi hamba kpd United States of bankrupt zion sebab terlampau bodoh punya pasai..

Anonymous said...

Hj TB..

Shiah nak laungkan nama Saidina Ali dalam azan tu salah ke?..

Bukankah Saidina Ali tu sepupu lagi menantu pada Rasulullah.

Banyaklah jasa kalau nak disebutkan.

johorfx said...

wahai anonymous, sejak bile pulak dalam Azan ade nama saidina Ali..?

joecharlie said...

AMANAT HAJI HADI AMANAT

TUAN GURU HJ. ABDUL HADI AWANG

"Saudara-saudara sekelian, percayalah! Kita menetang UMNO bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang BN, bukan kerana nama BN.

Kita menentang dia kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliyyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka, oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka.

Percayalah saudara-saudara, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan ini, mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam.

Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Hindu, kita tidak payah masuk Buddha, tetapi kita menjadi kafir dengan mengatakan politik suku agama suku."
PAS (Parti Islam SeMalaysia) Penerangan PAS Kelantan




Sambutan memperingati Memali ulang tahun ke 25 jubli perak selama 3 hari di Kedah sememangnya golongan khawarij PAS mengiktiraf amanat Haji Hadi.

Buat gerembolan berfahaman jumud ini mereka menghalalkan darah orang Umno dan BN hingga dianggap jihad fisabillilah jika menentang saudara seagama . Yang tidak sealiran dan tidak menyertai khawarij PAS dianggap sebagai kafir. Tidak sah solat berimamkan orang bukan PAS.


Malah jatuh haram jika memakan sembelihan orang Umno. Inilah amanat berfahaman sesat yang menjadi punca sehingga hari ini mengapa totok totok khawarij begitu teruja jika dapat mencedera orang Umno.


Sambutan yang diadakan oleh khawarij PAS Kedah yang dinaungi oleh presiden khawarij Hj Hadi Awang adalah satu plan jangka panjang untuk golongan muda.Mereka sedaya upaya akan mengambarkan betapa perjuangan dan jihad Isle mereka mendapat keredhaan Allah apatah lagi akan memperolehi syahid jika mati ketika menentang Umno.

JOM MATI SAHID ......

Anonymous said...

//Shiah nak laungkan nama Saidina Ali dalam azan tu salah ke?..//

who the f*k r u to decide wats rignt n wats wrong?

Anonymous said...

yalah..iran ada $100billion reserve..and they r dumping useless USD 2 buy gold..and its hurting usa of bankrupt n the big 5 mega shit bankrupt anglo banks..iran oredi has 345 tonnes of gold,making it the 15th largest in the world..the bushies,the clintons r gays n lesbian partners of the saudi royal family..but,wikileak dah korek burit hillary clinton..who knows,the whore war monger hillary swapped hantu teteks credit card 2 buy porno ..btw bro,wikleaks oso dah reveal morocco now is a money laundering heaven..wink wink..

Roslan Alan روسلن الن said...

Azan Syiah...

http://www.youtube.com/watch?v=krHFI0kEh-k

Grand Marquis said...

TB tidak dapat membebaskan kotak fikiran beliau dari kesempitan politik PAS-UMNO.

Bincang apa pun, mesti nak dipalitkan yang buruk kat UMNO. Kalau Britney Spears mengandung pun akan disalahkan UMNO.

Bila bicara bab syiah pun sama.

Pas sebagai parti politik bukannya kisah apa pegangan seseorang. Asalkan boleh pangkah bulan cukuplah tu.

TB tanya :
Kesimpulannya, mereka yang kononnya nak memerangi fahaman Shiah ni perlu bertanya kepada kerajaan Saudi kenapa mereka gagal untuk menukar penduduk Shiah mereka kepada Sunni.

Kenapa TB tak tanya kenapa Nabi S.A.W. tak dapat Islamkan Abu Jahal?

Hakikatnya hidayah itu dari Allah S.W.T.

Tapi adakah itu bermakna kita mesti redha dengan akidah mereka?

p.s. Kita tanya TB, kenapa Pas tak mampu nak Islamkan DAP?

Anonymous said...

TB, hang buat-buat terkojut plak...
Hang kan Wahabi...for sure hang meluat kat Syiah...buat heran plaak...

Malaysia now ni puak hang nak liberal macam kehendak Anuar Freemason tu la.. Wahabi hang dok jadi batu api antara ASWJ dgn Syiah...

Roslan Alan (روسلن الن) said...

DALIL-DALIL HARAM UNDI UMNO

UMNO/BN MENOLAK HADITH

Selain dari secara terang-terangan menolak perintah Allah swt. yang terkandung dalam al-Qur'an, pemimpin tertinggi UMNO juga telah menerapkan fahaman menolak hadith seperti mana yang dibawa oleh sahabat baiknya, Dr.Kassim Ahmad. Walaupun Majlis Fatwa Kebangsaan sudah pun mengharamkan buku 'Hadith Satu Penilaian Semula', dan ada yang telah mengisytiharkan Kassim Ahmad murtad, namun tiada sebarang tindakan diambil.

Bahkan disebabkan pemikiran beliau dan Kassim Ahmad sealiran, Kassim dan rakan-rakannya seperti Othman Ali (penulis buku 'Bacaan'), dan Syed Akhbar Ali sering diberi tempat samada dalam media cetak mahu pun elektronik untuk terus menerus menyesatkan rakyat dan menimbulkan keraguan terhadap hadith dan isu-isu berkaitan dengan Islam, walaupun itu bukan bidang mereka.

Mahathir kata:

1. 'Setelah mengkaji dengan teliti 600,000 hadis, Bukhari hanya menerima 7,000. Muslim pula mengkaji 300,000 hadis dan hanya menerima 4,000 hadis. Ada hadis yang diterima oleh Bukhari, tetapi tidak disahkan oleh Muslim, murid kepada Bukhari. Tetapi yang tidak diterima oleh Muslim, pihaknya menjelaskan bahawa mungkin ada yang sahih.

Tetapi tentulah banyak daripada baki 296,000 yang ditolak adalah tidak sahih dan mungkin ada hadis yang diterima sebagai sahih, tetapi mungkin tidak sahih. Jika kita tidak lupa bahawa Bukhari, Muslim, Tirmizi dan tokoh-tokoh Islam lain yang mengkaji hadis 200 tahun selepas wafat Nabi Muhammad SAW adalah manusia biasa dan segala kelemahan manusia, dan mereka bukan Nabi, tentulah kita tidak harus memecah-belahkan umat Islam daripada Ahli Sunnah hanya kerana tafsiran dan dakwaan kesahihan atau tidaknya hadith-hadith yang dikaji oleh pengkaji hadis ini.' (Dr.Mahathir Mohamad, 24 Nov.1995, PWTC, ucapan bertajuk 'Jangan Lupa Daratan')

Rumusan

1. Mahathir meragui hadith-hadith yang dikumpulkan oleh Bukhari, Muslim dan Tirmizi dan mendakwa kononnya kemungkinan ada hadith sahih yang sebenarnya tidak sahih, dan ada hadith yang ditolak mungkin hadith yang sahih.

Fahaman ini sebenarnya adalah fahaman yang dibawa oleh para orientalis Barat seperti Joseph Scacht dan rakan-rakannya bagi maksud menimbulkan keraguan di kalangan penganut agama Islam. Bahayanya pemikiran ini ialah merungkai dan memecah belahkan asas dan dasar-dasar Islam itu sendiri yang berpaksikan al-Quran dan Hadith.

Akibatnya timbul golongan yang hanya mahu percaya kepada al-Quran semata-mata dan menolak Hadith seperti Kassim Ahmad dan juga pengikutnya dari Sisters in Islam.

2. Mahathir percaya bahawa kerana berpegang kepada hadithlah menyebabkan umat Islam hari ini berpecah belah.

Nabi kata:

"Aku tinggalkan kamu dua perkara, dan jika kamu berpegang teguh kepada kedua-duanya nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya, iaitu al-Quran dan Sunnahku"
(Maksud Hadith)

Para ulama' muktabar sejak zaman berzaman telah sepakat ( ijma') memutuskan iaitu WAJIB bagi umat Islam berpegang kepada al-Quran dan Hadith. Hadith yang dimaksudkan ialah hadith sahih. Ada enam kumpulan hadith yang digelar 'Sihah Sittah', iaitu:

1. Bukhari;

2. Muslim;

3. Tirmizi;

4. Ibn Majah;

5. Abu Dawud;

6. An-Nasai.

Sayugia diingatkan bahawa mereka yang menolak atau meragui hadith telah rosak Iman dan Islam mereka dan selama mereka tidak bertaubat, mereka ini berada dalam kemurkaan Allah dan di akhirat kelak akan dicampakkan ke dalam neraka.

Apakah masih ada umat Islam yang mahu berketuakan orang yang menolak hadith junjungan besar Nabi Muhammad SAW yang menjadi panduan hidup kita dunia dan akhirat?.

wazahu said...

oooi HJ TB hang belajar agama tang mana, dalam gua kelam ka.....kitab mana dok habaq azan ada Saidina Ali....mai mana mamat sekor ni

zakwan said...

p.s. Kita tanya TB, kenapa Pas tak mampu nak Islamkan DAP?

Funny
Let me ask you, GM tak ori
Why after almost 60 years, UMNO did not even bother to inculcate Islamic values among their non Muslim counterparts, let alone bringing them into Islam?

As a result, a president of a certain Chinese party cheated on his wife and screwed another woman on tape

At least PAS making an effort despite joining forces for only 2 years
InsyaAllah, PAS will lay the foundation for their non Muslim DAP counterparts to receive hidayah

But what do you expect when UMNO themselves are not actually true Muslims at heart?
I mean, issuing gambling license in exchange for kickbacks to strengthen the party, approve the establishment of liquor production factories and even allowed Malays such as Mirzan Mahathir to be part of the a liqour company's board if directors/shareholders?
Obviously blasphemous, don't you think?

The next attempt to demonize PAS
Perhaps accusing PAS of having a hand in the September 11 attacks by Al Qaeda?
Anything is possible in a country where rape/sodomy can occur without penetration!

Jawatankuasa said...

Pengaraj JAIS biul dan ada orang nak pelaris surat khabar.

Pengikut Syiah di Gombak tu Jaafariyah. Tak percaya tanya Bakar Haq.

Anda boleh mengatakan Ahlul Sunnah Wal Jamaah atau Syiah Jaafari atau Syiah Zaidiah atau Ibadiyah sesat kalau anda tidak termasuk pengikut dalam 8 Mathahib yang diendorsekan dalam Deklarasi Amman.

Mengatakan Ahlul Sunnah Wal Jamaah atau Syiah Jaafari atau Syiah Zaidiah atau Ibadiyah sesat adalah menghina Deklarasi Amman yang di endorse lebih 500 ulama dunia, raja-raja Arab, Mufti-mufti termasuk menghina persetujuan DSAI, Tun Abdullah bin Haji Ahmad Badawi, Dato’ Dr. Abdul Hamid Othman, Khairy Jamaluddin dll.

Mengatakan Ahlul Sunnah Wal Jamaah, Syiah Jaafari, Syiah Zaidiah dan Ibadiyah sesat adalah juga menghina fatwa yang dikeluarkan oleh Shaikhul Azhar, Dr. Muhammad Sayyid Tantawi, Mufti Besar Mesir, Professor. Dr. Ali Jumu'a, Pengarah Majlis Sunna dan Sira Qatar, Shaykh Dr. Yusuf Abdallah Al-Qaradawi dan ulama-ulama dari Akademi Fiqh Islami Saudi Arabia.

Mengatakan Ahlul Sunnah Wal Jamaah, Syiah Jaafari, Syiah Zaidiah dan Ibadiyah sesat menjadikan anda wakil/ejen tidak langsung zionis dan musuh Islam yang memprovokasikan perpecahan umat Islam. Banggakan?

Point 1 Deklarasi Amman
Whosoever is an adherent to one of the four Sunni schools (Mathahib) of Islamic jurisprudence (Hanafi,Maliki, Shafi‘i and Hanbali), the two Shi‘i schools of Islamic jurisprudence (Ja‘fari and Zaydi), the Ibadi school of Islamic jurisprudence and the Thahiri school of Islamic jurisprudence, is a Muslim. Declaring that person an apostate is impossible and impermissible. Verily his (or her) blood, honour, and property are inviolable..

http://ammanmessage.com

Anonymous said...

Hj TB..

Perkara azan shiah tu hanya sekelumit perkara furuk dalam agama sahaja..

Bagaimana pula jika shiah mengklaimkan bahawa Saidina Umar telah yang mengeluarkan "haiya ala khoiril a'amal" dari azan.Sila rujuk sahih alBukhari dalam bab azan pada zamannya Rasululloh.

Sadarlah saudaraku sekelian sesungguhnya shiah dan sunni adalah dua adik beradik yang tak dapat dipisahkan.

Tinggalkan saja titik bengit perselisihan, kita bangunkan Malaysia dengan kesepatan untuk menjatuhkan ubn/Apco/zionist.

Grand Marquis said...

Zakwan,
Why after almost 60 years, UMNO did not even bother to inculcate Islamic values among their non Muslim counterparts, let alone bringing them into Islam?

Nampaknya Zakwan ni cakap tanpa buat research. Do your research man. Find out who is Omar Yoke Ling Ong.

Nak tunggu tengok PAS hebat mana dalam nak Islamkan DAP.

zakwan said...

Ok, fine
You got me
UMNO back in the day may have preach Islam among their non Muslim counterparts

But from Mahathir to Najib today, I am yet to see any converts among non Muslim BN leaders
Give me a list of names is there is any

I'm sure the late Omar would not have foreseen the party that he found to commit acts that contradict Islam such as going to bed with another who is not your wife or spending tax payer's money to purchase a gaming business (or gambling). Read here

I didn't see Najib reprimanding or advising Soi Lek to be mindful of his words when he labeled Muslim countries as back warded and corrupt due to mixing politics and Islam, indirectly blaming Islam as the source of corruption

DAP may not be all Muslim but for a bunch of "kafirs", I applaud them for taking a consistent stand particularly against the issuing of gambling license to Berjaya as well as the legalization of football betting

Kudos to the Guan Eng administration who proved his detractors in UMNO wrong when he have taken care of Malay Muslims as well as other races in Penang, something that Gerakan and Penang UMNO failed miserably

Come, Grand Marquis
As hopeful Muslims, let us pray that DAP leaders will open their hearts to receive hidayah and embrace Islam......and also not forgetting your friends in MCA, MIC, Gerakan etc

Grand Marquis said...

Well Zakwan,

There are other MCA as well as MIC leaders who became Muslim. I just don't have all their names.

You trust your DAP counter so much? Have a look at this. Picture speaks a thousand words.

Mohd Khairi said...

TB.. mentang2 la khusrin tu umno. kau ganyang dia walau pun dia buat betul. memang saudi tak boleh buat, sebab diperintah oleh keluarga saud tali barut amarica.tapi ahli sunah malaysia mampu melakukannhya. seperti sahudin men sunahkan mesir dari syiah.gejala syiah yang masuk dimalaysia ni adalah dibelakangnya iran. Iran telah peruntuk kan banyak wang untuk men syiahkan ahli sunah diseluruh dunia islam.ada orang iran yang ditangkap di gombak ari tu.
iran tu negara sesat. orang iran datang malaysia bawa dadah dan bawa agama syiah sesat.kalau tak dibeteras MALAYSIA DALAM BAHAYA.

zakwan said...

I'm sorry
What does Lee Kuan Yew's picture has anything to do with this debate?

So what about him wearing a baju melayu?
It's just a gimmick to garner support

Similar to UMNO and PR leaders attending other festivals that are not of their culture or religion

Like Najib attending Tua Pek Kong festival prior to Sibu polling day or Zambry attending a Thaipusam proceedings shortly after usurping power

MIC having Muslim members is true as mentioned by TB in his previous posting
Can't deny that
Though I am yet to see them implement policies to improve the welfare of Muslims
And don't start with Samy building highways during his tenure as Works Minister
He once ruffled feathers when he insulted the Quran

Bottom line, if there are Muslim among non Malays in BN, they are Muslim by name only and I don't see UMNO today making an effort to tarbiyahkan Soi Lek, Samy, Tsu Koon etc like what Tunku did to the late Tun Omar

Grand Marquis said...

Bottom line, if there are Muslim among non Malays in BN, they are Muslim by name only

Itulah pengikut PR. Sentiasa merasa dirinya paling hebat. Prejudging sampai agama orang pun dia boleh pertikaikan. Itulah tanda kejahilan seseorang.

For sure, ada calon PKR di sarawak yang memang betul-betul muslim by name, iaitu untuk masuk pilihanraya. Lepas tu murtad, bila nak masuk bertanding muslim balik.

Siapa ye? Oh yang kes sosej babi tu ke?

Anonymous said...

nice post. thanks.

Muawiyah said...

Syiah ni adalah canser dalam Islam sejak lebih seribu tahun. susah nak buang. Kalo halau puak-puak ni dari tanah Saudi jadi international issue pulak. Kat malaysia ni masih boleh di bendung.

Kalo betul Tulang Besi ni sayang Islam, Sayang sahabat nabi. Mintak tolong lah PAS tarbiyyahkan golongan ni. Diorang ni dengan selamba je tuduh Sahabat KAfir, Tuduh Umar bunuh Fatimah.

Jangan sebab takut hilang sokongan politik, Islam jadi korban. Dah nama parti Islam. Saya mintak tolong jugak lah ngan Tulang Besi

Kalo di biar lama, tak lama lagi bole jadi perang. Bagi puak Rafidhoh ni, darah ahlul sunnah halal.

Satu lagi. Mat Sabu ni cam kabur je pandangan dia pada Syiah. Mintak2 lah khabar angin pasal Mat Sabu and Syiah hanya gurauan semata. Bukan apa, Syiah ni pandai bersandiwara. Mintak Jauh-jauh la menda macam ni.

Lastly, Bukan main ramai orang kat sini yang kutuk Haji Hadi kat sini. Haji Hadi tu tokoh Islam kat malaysia. Jangan sebab politik punya pasal, Ulama' kita maki hamun. Cakap politik berteraskan Islam.

Semoga Allah Memberi Petunjuk

Wassalam

insidewinme said...

Hari ini kaum Muslimin berada dalam situasi di mana aturan-aturan kafir sedang diterapkan. Maka realitas tanah-tanah Muslim saat ini adalah sebagaimana Rasulullah Saw. di Makkah sebelum Negara Islam didirikan di Madinah. Oleh karena itu, dalam rangka bekerja untuk pendirian Negara Islam, kelompok ini perlu mengikuti contoh yang terbangun di dalam Sirah. Dalam memeriksa periode Mekkah, hingga pendirian Negara Islam di Madinah, kita melihat bahwa RasulAllah Saw. melalui beberapa tahap spesifik dan jelas dan mengerjakan beberapa aksi spesifik dalam tahap-tahap itu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.