Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Loading...

Tuesday, June 29, 2010

FELDA Adalah Contoh Bagaimana UMNO Tipu Orang Melayu

NOTA EDITOR:UMNO pergi ke sana ke mari beritahu orang ramai kononya PAS jual hak Melayu kerana bekerjasama dengan DAP.

Rupa-rupanya UMNO yang paling teruk khianati Melayu. Sebusuk-busuk DAP, takda lah DAP yang hilangkan wang Felda sampai RM3-8 billion ringgit. Bukankah Felda ni 100% Melayu?

Adakah dosa DAP selama ini dapat dibandingkan dengan UMNO yang telah menghilangkan lebih RM3 ribu juta wang kepunyaan orang Melayu Felda. Kita tak tahu, adakah wang itu akan kembali atau dapat diganti tapi yang kita tahu wang itu telah lesap.

Selama ini UMNO menuduh PAS dan DAP menjual hak Melayu, padahal pengkhianat Melayu yang sebenarnya adalah UMNO dan Najib sendiri. Wang kepunyaan Melayu telah hilang ditelan oleh kroni2 UMNO.

Juga, kita tak tau apa lagi hak Melayu yang akan difaraidkan oleh UMNO kepada kroni-kroni mereka. Di bawah adalah cabaran dari ANAK untuk berdebat secara terbuka dengan Ahmad Mazlan dalam isu hilangnya wang FELDA.

Kalau UMNO benar-benar yakin mereka benar, saya cabar Ahmad Mazlan terima cabaran dari Mazlan Aliman ini. Kalau tidak, UMNO hanya bercakap kosong dan terbukti UMNO tidak lain sebuah parti yang pembohong dan perompak.

Kasihan FELDA kerana terpaksa menanggung cara pembangunan UMNO, yakni cara “Biar Pape Asal Gaye”. Semua yang UMNO buat untuk FELDA ini bakal hancur dan bakal merugikan setiap peneroka FELDA. Percayalah.

Yang senang nanti hanyalah kroni2 dan UMNOPUTRA.

Ayoh UMNO. Ayuh Ahmad Mazlan, Ayuh Najib sambut cabaran Mazlan Aliman untuk berdebat. Apa yang kamu perlu takut sekiranya kamu benar.

Antara hujjah Mazlan Aliman yang WAJIB Najib Tun Razak jelaskan adalah:

Dalam pada itu, behubung RM2 bilion yang didakwa digunakan untuk tanam semula, Mazlan berkata Felda sepatutnya tidak mengalami kemerosotan, kerana mereka membuat pemotongan caruman RM40 setiap bulan bagi sejumlah 112,635 peneroka.
Jika dikira sejak kali pertama Felda membuat pemotongan tersebut sehingga kini, dan dilaburkan, beliau memberitahu paling kurang Felda mendapat RM3 bilion daripada tanaman semula.
"Ke mana pergi wang ini? Kita minta satu penjelasan dari Perdana Menteri," katanya lagi.


Ertinya, bukan setakat Wang FELDA hangus, wang yang dicarum oleh peneroka dari gaji mereka sendiri pun lesap ditelan bumi.

Saya rasa dengan hujah sebegini, Najib dan Ahmad Maslan TIDAK AKAN BERANI berdebat secara terbuka, inshaalah.
Rizab Felda: Anak cabar Ahmad debat terbuka

Nazri Abdullah
KUALA LUMPUR, 28 Jun: Pengerusi Persatuan Anak-Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman mencabar Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan untuk berdebat secara terbuka berhubung isu kemerosotan rizab Felda.

Dalam sidang media di Pejabat Agung PAS hari ini, Mazlan berkata, jawapan Ahmad di parlimen berhubung faktor kemerosotan tersebut adalah sangat meragukan dan banyak tanda tanya.

"Saya cabar Datuk Ahmad Maslan buat debat intelektual tentang Felda, di mana-mana saya tak kisah.

"Kalau dia rasa dia betul, kata pendedahan kita ni salah, kita buat debat," katanya.
Turut serta dalam sidang media tersebut, bekas Timbalan Menteri Tanah dan Koperasi, Dr. Tan Kee Kwong.

Ahmad sebelum ini mengakui rizab tunai Felda merosot daripada RM4.08 bilion pada tahun 2004 kepada hanya RM1.35 bilion pada 2009.

Kemerosotan itu, jelasnya ekoran RM2 bilion digunakan untuk pembangunan tanam semula, termasuk sara hidup dan pendahuluan hasil, RM603 juta pinjaman pembesaran rumah peneroka, RM662 juta untuk bagunan baru Menara Felda.
Bagaimanapun, Anak berpendapat banyak keraguan di sebalik penjelasan tersebut.

Selain itu, Anak juga jelasnya akan membuat laporan polis berhubung keraguan mereka terhadap penjelasan kerajaan itu di seluruh negara sehingga hujung bulan ini dan sehingga kini tiga laporan polis telahpun dibuat iaitu di Temerloh, Kota Tinggi dan hari ini di Segamat.

Jika tiada sebarang respons dari laporan-laporan tersebut, Mazlan berkata perkara tersebut akan di bawa ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
"Kita akan bawa semua wakil-wakil peneroka, anak-anak peneroka berhimpun beramai-ramai di hadapan pejabat SPRM.

"Kita akan serahkan satu dokumen lengkap salah guna kuasa oleh kerajaan, minta SPRM siasat.

Dalam pada itu, behubung RM2 bilion yang didakwa digunakan untuk tanam semula, Mazlan berkata Felda sepatutnya tidak mengalami kemerosotan, kerana mereka membuat pemotongan caruman RM40 setiap bulan bagi sejumlah 112,635 peneroka.

Jika dikira sejak kali pertama Felda membuat pemotongan tersebut sehingga kini, dan dilaburkan, beliau memberitahu paling kurang Felda mendapat RM3 bilion daripada tanaman semula.

"Ke mana pergi wang ini? Kita minta satu penjelasan dari Perdana Menteri," katanya lagi.

Bagi pinjaman perumahan pula, Mazlan yang juga generasi kedua Felda berkata, seramai 18,406 telah membuat pinjaman dari Felda.
Setiap peneroka, jelasnya diminta menandatangani satu borang serah kuasa dan dikehendaki membayar balik pinjaman dengan 2.5 peratus kos pengurusan.
"Peneroka akan membayar balik pinjaman tersebut antara RM200 hingga RM300 sebulan.

"Dia sebut Felda keluarkan RM603 juta, pada masa yang sama, berapa banyak kutipan telah dibuat oleh Felda atas skim pinjaman sejak 2005 hingga sekarang?" soalnya lagi.

Beliau turut mempertikaikan kewajaran Felda memperuntukkan RM253 juta yang didakwa untuk tabung kemiskinan Sabah, sedangkan anak peneroka di Semenanjung ini pun tidak diberi apa-apa bentuk kebajikan.

"Apa relevannya sebuah negeri seperti Sabah, yang mendapat geran setiap tahun, dalam bajet disalurkan peruntukan sekian banyak, tiba-tiba agensi seperti Felda yang mendapat peruntukan dari kerajaan awal dahulu untuk bantu rakyat, institusi ini pulak bantu kerajaan Sabah?" soalnya lagi.

Keraguan juga timbul berhubung sejumlah RM662 juta yang didakwa diperuntukkan untuk bangunan baru Menara Felda.

Menurut Mazlan, kenyataan Ahmad bahawa RM662 juta untuk bangunan baru tersebut juga bercanggah dengan kenyataan awal Datuk Seri Najib pada 2008.
Najib pada waktu itu memberitahu kos untuk bangunan baru tersebut adalah RM640.77 juta dan akan siap dalam masa tiga tahun.



Read more!(Selanjutnya)

FELDA: Penyokong UMNO Sendiri Najib Boleh Tipu, Inikan Pula Kita

FELDA, di bawah Najib, telah menyaksikan kehilangan wang berjumlah RM3-8 ribu juta ringgit. Yang saya pelik, FELDA ni rata-rata penyokong tegar UMNO/BN. Sepatutnya UMNO jaga penyokong tegar mereka lebih baik dari rakyat Malaysia yang lain.

Tapi, penyokong kuat dia sendiri pun, dia tipu. Bayangkan orang-orang seperti kita yang tidak menyokong UMNO ataupun hanya sokong sikit2 ataupun atas pagar. Mereka akan tipu kita sampai kita menunggeng.

Apa salahnya orang FELDA pada UMNO sehingga Najib lesapkan BERIBU-RIBU juta ringgit hanya dalam beberapa tahun.

Lepas tu, hantar menteri separuh tiang nama Ahmad Mazlan. BIla disoal di Parlimen, dia beri jawapan haprak. Jawapan yang penuh dengan pertanyaan. Contoh paling besar adalah mengapa FELDA belanja hampir RM2 billion semata-mata untuk tanam semula? Padahal setiap pekerja FELDA memotong gaji mereka untuk kos tanam semula setiap bulan.


Apabila Ahmad Mazlan dah malu sebab beri jawapan haprak, dia nak saman Berita Keadilan pulak. Semua ni, sebenarnya nak tutup pekung Najib dan UMNO. Rekod Najib, apabila beliau mentadbir, semuanya akan bocor dan gagal. Beli Kapal Selam tak boleh menyelam, duit FELDA habis semua hampir lingkup, beli parachute tak bukak sampai berbelas-belas anggota tentera kita mati dsbnya.

Hakikatnya, Najib tidak pandai mentadbir Malaysia. UMNO pula tidak boleh bersih dari amalan kotor dan korupsi. Korupsi UMNO sudah begitu teruk sehingga penyokong tegar mereka (yakni orang2 FELDA) pun UMNO/Najib nak kikis.

Inilah contoh penyamun tarbus. Patutlah negara kita nak bangkrap. UMNO ni tak kira siapa, asalkan boleh buat duit, mereka akan tipu. Hatta penyokong-penyokong mereka sendiri pun mereka nak kebas.

Falsafah UMNO dalam membangun negara:

Biar Pape Asal Gaye"

Buat sahaja segala yang mereka kehendaki, tak perlu risau projek tersebut untung atau rugi. Dan kalau rugi pun, rakyat Malaysia yang tanggung, bukan UMNO dan bukan kroni-kroni UMNO.

Misalnya, Proton. Yang terpaksa bayar sebuah kereta RM40k-60k dari harga pasaran adalah rakyat. Pemimpin2 UMNO naik kereta free, dapat AP, bayar Honda Stream harga pasaran (RM53k sebijik). Orang biasa macam kita bayar Honda Stream dekat RM150k sebijik.

Biar Pape Asal Gaye, Yop. Biarlah FELDA terlungkup, asal kroni2 UMNO dapat hidup mewah.

APA ALASAN UNTUK BINA BANGUNAN BARU BUAT FELDA

Saya terbaca satu kenyataan akhbar dari OfficeSpaceKL.com ( sebuah anak syarikat Zenin Properties). Mengikut kajian mereka:

Furthermore, the office market in KL does not have a high vacancy rate, due to the tight control imposed by the planning authorities in the wake of the massive surpluses left behind in commercial developments after the Asian economic crisis in 1998.
TERJEMAHAN BEBAS: ”Dan, pasaran penyewaan/pembelian untuk (bangunan)pejabat di KL tidak mengalami kadar pendudukan yang tinggi, kerana kawalan ketat dari pihak berkuasa hasil dari krisis ekonomi 1998 yang telah meninggalkan lebihan sektor pembinaan yang tinggi”
Dengan kata lain, di “SEGITIGA EMAS” yang dibanggakan oleh Ahmad Mazlan, kadar penyewaan untuk ruang pejabat adalah rendah dan pada masa ini sudah pun terdapat lebihan ruang pejabat untuk disewa atau dibeli di sekitar Kuala Lumpur.

Jadi, bagaimanakah FELDA akan menampung kos RM662 juta yang telah hangus digunakan untuk membina Menara FELDA yang baru itu?

Siapalah yang sebenarnya untung dengan bangunan FELDA yang baru tu? Saya tak yakin peneroka-peneroka FELDA yang untung dengan banguna baru FELDA itu.
Saya tak yakin FELDA untung malahan projek ini bakal melihat kerugian yang besar kepada Felda kerana FELDA membina sebuah binaan yang tidak mempunyai permintaan yang tinggi di Malaysia.

Yang jelasnya, yang akan untung adalah UMNO dan kroni2 mereka. Habis duit FELDA mereka faraidkan sesama kroni mereka dan segala kerugian akan ditanggung oleh FELDA dan para peneroka.

Saya CABAR Ahmad Mazlan untuk menerangkan bagaimanakah FELDA dapat mengumpul kembali wang RM662 billion yang telah digunakan untuk membina Bangunan FELDA yang bakal rugi itu? Bila Bangunan tersebut rugi, FELDA akan tanggung kerugian yang besar dan para kroni UMNO akan hidup aman damai dengan wang peneroka yang mereka telah rompak dari FELDA.

Sebagai penutup, kalau penyokong mereka pun mereka sanggup rompak, inikan pula orang seperti kita. Itulah Najib Tun Razak dan itulah UMNO.

Tulang Besi


Read more!(Selanjutnya)

Sunday, June 27, 2010

Tulang Besi Cabar Ulama Muda Masuk UMNO Untuk Debat Terbuka

Berita adanya 40 orang ulama Muuda yang baru menyertai UMNO membuat saya . Dengan ini, Tulang Besi ingin membuat cabaran terbuka kepada ulama2 muda yang baru sahaja masuk UMNO.

Yakni, Tulang Besi mahu mencabar ulama-ulama muda tersebut berdebat secara terbuka dengan Tulang Besi.

Tajuk yang dicadangkan Tulang Besi adalah:

Perjuangan Islam Melalui UMNO: Realiti atau Fantasi

Oleh kerana senarai penuh 40 "ulamak muda" itu tidak pernah dikeluarkan, maka saya meminta mereka menghubungi saya melalui email saya di malaysiawaves@rocketmail.com

Tujuan Tulang Besi membuat cabaran ini adalah atas dasar hairan dan ingin tahu semata-mata. Tulang Besi benar-benar hairan bagaimana boleh wujud segolongan "agamawan" yang boleh mempercayai UMNO untuk mendaulatkan Islam.

Secara pribadi, Tulang Besi tidak nampak satu hujjah yang nyata untuk sesiapa sahaja memasuki UMNO atas dasar mempertahankan Islam? Baik dari sudut sejarah, politik, ekonomi, sosial dsbnya, tiada satu asas pun untuk sesiapa sahaja untuk memperjuangkan Islam melalui UMNO.

Maka, Tulang Besi berharap salah seorang dari 40 (ataupun 16) "ulama muda" yang memasuki UMNO tersebut untuk menyahut cabaran Tulang Besi ini.

Wallahualam

Tulang Besi





40 ulama muda sertai Umno tanpa Asri, Abdul Rahim Sabri
Jun 25, 10, 9:31pm

Anak bekas mufti Perlis - Fathul Bari Mat Jahaya adalah antara 40 ulama muda yang menyertai umno malam ini, tanpa bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

Bor
ang kemasukan kumpulan pertama itu, telah diserahkan oleh ketua kumpulan tersebut, Fadlan Mohd Othman kepada Presiden Umno Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak sebelum mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di PWTC malam ini.

Fadlan merupakan pensyarah fakulti pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Seramai 16 daripada mereka hadir malam ini.

Manakala dalam sidang media yang diadakan selepas penyerahan borang tersebut, ahli MT Umno, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidi , yang diura-urakan akan menyertai parti itu akan berbuat demikian "bila sampai masanya".

"(Kemasukan dalam Umno) ini berperingkat-peringkat. Dalam Umno ini ada ahli Umno, dan ada penyokong Umno... Melihat dari aspek tersebut, saya rasa (Asri) tak ada masalah. Ini peringkat pertama.

"Beliau (Asri) akan masuk dalam kumpulan yang kedua," katanya dalam sidang media itu.

Dalam sidang media itu juga, Shahidan yang juga ketua Umno bahagian Arau, menjelaskan bahawa mereka akan dimasukkan melalui cawangan Dataran Merdeka dalam bahagian Bukit Bintang dan selepas itu akan diserapkan ke negeri-negeri masing-masing.

Katanya kebanyakkan ulama muda yang hadir pada malam ini adalah berasal daripada Kelantan.

Tambahnya, kebanyakan mereka mempunyai sekurang-kurangnya ijazah sarjana dan PhD dari universiti dalam dan luar negara.

"Mereka tidak mengancam mana-mana pihak, sebaliknya menunaikan tanggungjawab menyebarkan agama yang murni dan menyeru perpaduan," katanya.

Menurut Shahidan lagi, kemasukan ulama muda ini ke dalam Umno bukan untuk merebut jawatan tetapi bagi membina pemuda yang positif dan mempunyai kerohanian yang mantap.
Read more!(Selanjutnya)

Friday, June 25, 2010

FELDA Hilang RM8billion, bukan RM2.7 billion

NOTA EDITOR: Minta Ahmad Maslan jawab perkara ni. Hari tu bukan main bangga Ahmad Maslan, siap kata:

““Hari ini detik bersejarah. Saya gembira dapat berdepan dengan Anwar. Kita sudah tidak tahan dengan penyelewengan fakta-fakta oleh pembangkang. Takkanlah Felda, satu agensi terbesar untuk bantu Melayu, nak tipu Melayu…buat apa,,’’ katanya kepada umno-online di Dewan Rakyat hari ini.”.

Sekarang cuba buktikan kenyataan Dato Husam Musa ini juga satu bentuk penyelewengan fakta. Saya pun pelik mengapa Ahmad Maslan begitu gembira dengan jawapan beliau di PArlimen sedangkan soalan2 yang sebenar tidak berjawab. Misalnya:

1.0 Mengapa belanja tanam semula sampai RM2 billion? Sedangkan gaji peneroka di potong tiap-tiap bulan untuk belanja tanam semula?

2.0 Apa untungnya Menara Felda kepada peneroka Felda keseluruhannya?

3.0 Apa perlunya sebuah lagi bangunan Felda sedangkan Felda sudah ada sebuah bangunan di sekitar Segitiga Emas

4.0 Apa sebab harus membayar keseluruhan RM622 juta untuk Menara Felda padahal bangunan tersebut masih belum siap (soalan dari artikel di bawah)?

Ahmad Maslan gagal mempertahankan rekod Najib. Hakikatnya Felda kehilangan wnag yang cukup banyak semenjak Najib mengambil alih FELDA. Dan alasan2 yang diberikan oleh Ahmad Maslan adalah alasan-alasan yang hanya layak diberikan oleh kanak-kanak tadika.

Menyedari segala penerangan beliau itu tidak bijak, sekarang Ahmad Maslan mahu menyaman Suara Keadilan dan mereka-mereka yang terlibat dalam perbahasan Parlimen. Kalau tidak mahu dipersoalkan, berilah jawapan yang boleh masuk akal, wahai Ahmad Mazlan. Wahai Najib Tun Razak. Felda ini akan hancur selama mana kamu mentadbirnya.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Felda hilang RM8 bilion bukannya RM2.7 bilion

Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 25 Jun: Datuk Husam Musa mendakwa, rezab tunai Felda telah susut sebanyak RM8 bilion sejak diambil alih Datuk Seri Najib Razak bukannya 2.7 bilion sebagaimana didakwa Datuk Ahmad Maslan.

Ini kerana, susut rezab bukannya jumlah yang ada pada tahun 2004 tolak jumlah yang ada sekarang kerana dalam tempoh tersebut Felda mempunyai pendapatan dan ia hilang bersama dengan kemersosotan yang berlaku.

Husam yang juga Exco pembangunan ekonomi Kelantan itu berhujjah:

a. Baki pada akhir 2009 - RM 1.35 billion.
b. Baki pada akhir 2004 - RM 4.08 billion.

"Antara tempoh 2004 sehingga 2009, adakah Felda tidak menerima apa-apa pembayaran? Semua ladang Felda tak ada hasil dalam tempoh lima tahun itu? Satu sen pun tak masuk?" soalnya.

Menurut Husam, kenyataan Ahmad Maslan seakan antara 2005 hingga 2009, Felda langsung tidak menerima sebarang wang dan wang berbaki hanya apa yang dibelanjakan dari rezab terkumpul sehingga 2004 tadi.

"Mustahil!!" kata Husam (gambar) kerana dalam tempoh tersebut, Felda juga menerima hasilnya dan hasil itu turut hilang dan hanya tinggal RM1.35 bilion sahaja pada akhir tahun 2009.

AJK PAS pusat itu berkata, "maklumat tepat yang saya perolehi, antara tempoh 2005 hingga 2009, Felda menerima pendapatan tunai sejumlah RM 5.2 billion lagi!"

Penerimaan tunai Felda adalah seperti berikut;

a. 2005 - RM 682 juta
b. 2006 - RM 697 juta
c. 2007 - RM 1.270 billion
d. 2008 - RM 1.70 billion.
e. 2009 - RM 830 juta

Jumlahnya menghampiri RM 5.2 billlion!

Jumlah ini, kata Husam, perlu dicampur dengan baki 2004. Bila dicampur dengan baki 2004, jumlahnya ialah RM 9.28 billion!

Baki 2004 - 4.08 billion
Masuk 2005 - 2009 - 5.2 billion
Jumlah - 9.28 billion

"Ini bermakna wang yang susut lebih dari RM 2.78 billion kerana jumlah semua rezab tunai Felda bersekali dengan baki 2004 ialah RM 9.28 billion ditolak dengan baki yang tinggal sehingga 2009 ialah RM 1.35 billion (RM 9.28 b tolak RM 1.35 b = RM 7.9 menjadikan jumlah sebenar yang telah susut dalam tempoh lima tahun ini ialah menghampiri RM8 billion!" tegas Husam dalam blognya.

Perbelanjaan Felda

Husam juga mempertikaikan perbelanjaan yang dibuat Felda sebagaimana yang dinyatakan oleh Ahmad Maslan.

"Mengenai perbelanjaan pula, perhatikan semula kenyataan Ahmad Maslan di atas. Senarai perbelanjaan sehingga wang itu susut adalah seperti berikut;

"RM2 billion for replanting crops, RM603 million for interest-free housing loans, RM253 million for the Sabah poverty eradication fund and RM662 million for the new Felda headquarters."

a. RM 2 Billion untuk tanam semula
b. RM 603 juta untuk pinjaman perumahan tanpa faedah
c. RM 253 juta untuk program kemiskinan di Sabah
d. RM 662 juta untuk menara baru ibu pejabat Felda

"Pertama : Menara Felda masih dalam pembinaan. Kenapakah bayaran penuh telah dibuat? Mustahil! Kalau masih berlaku, ia satu perkara yang sangat pelik.

Kedua: RM 2 billion untuk Tanam Semula.

"Kenapa guna rezab tunai Felda?" soal Husam.

Beliau bertanya, bukankah Felda mempunyai Tabung Tanam Semula? Bukankah Felda telah mengutip sebanyak RM4 sebulan seekar dari kesemua 112,000 penerokanya untuk lima tahun? Tabung itu sudah mencecah hampir satu billion dan tanam semula tidak pernah menggunakan rezab tunai Felda.

"Adakah kedua-dua kenyataan ini benar? Atau kedua-duanya salah?" soal beliau lagi.

Sehubungan itu, beliau membuat kesimpulan, kedua-dua kenyataan ini tidak benar adalah lebih menasabah.

"Bermakna, Felda gagal menjelaskan ke mana wang tersebut telah lesap dan Felda juga gagal menjelaskan angka sebenar wang rakyat yang di jaga oleh Felda susut," katanya.

Beliau juga berkata, jumlah yang tidak kecil. Semua perolehan ini adalah dari ladang-ladang getah dan sawit, samada mempunyai peneroka seluas 1.2 juta ekar di seluruh negara mahu pun tanpa peneroka sejumlah 800,000 ekar.

"Jika keuntungan sebesar itu disumbangkan oleh ladang-ladang di Malaysia, apa jaminan pelaburan Felda di luar negara boleh menyaingi apa yang disumbangkan dalam negara?" soalnya lagi.

Husam juga bertanya, bila Datuk Najib memperkenalkan konsep Felda patut mengembangkan sayapnya menjadi pemain global, apa jaminan pengembangan itu akan menyihatkan Felda dan bukan untuk mencabut bulu-bulunya sehingga nanti menjadi burung tanpa bulu?

Setelah Felda melabur di Amerika dan Kanada dalam Twin River Tech masing-masing sebanyak RM300 juta dan RM500 juta, berapakah jumlah keuntungan yang telah dihasilkan?

Secanggih mana teknologi pemprosesan biji bunga matahari dan soya yang ada di kilang ini sehingga pelaburan Felda sedemikian besar? soal Husam.

Dengan RM300 juta yang dibelanjakan dan pegangan 85% dalam TRT itu, mampukah Felda mengawal pengurusannya atau kita sekadar melihat dari jauh sebelum apa-apa terjadi terhadap wang kita sejumlah RM 800 juta itu tadi?

"Jangan jadi seperti kita membeli syarikat motor oleh Proton dulu yang berakhir dengan dijual hanya satu euro!" kata Husam memberikan amaran.

"Tidak semestinya bila Felda mempunyai kilang penapis sawit di sini, pengurusan penapisan bunga matahari nun jauh di Kanada juga kita boleh kuasai.

"Itu pun sebahagian kilang penapis Felda telah pun dijual kepada syarikat dari India untuk membolehkan Felda melabur tak kurang dari RM 688 juta pula dalam penternakan lembu untuk menghasilkan susu dan daging!" katanya.

Beliau juga mempersoalkan, apa istimewanya syarikat pembekal daging lembu (sebenarnya kerbau?) dari India itu tidak dketahui, sehingga selain dapat membeli kilang penapis, dapat pula menikmati diskaun belian minyak sawit mentah sebanyak USD20 per metrik tan sedangkan anak syarikat FELDA sendiri - Felda Vegetable Oil Product cuma diberi subsidi sebanyak RM20 per metrik tan.

Kesimpulannya, kata beliau, semuanya misteri! dan ada "Lubang besar di Felda?" dan "Bagaimana kita rakyat biasa boleh membongkar misteri ini?"


Read more!(Selanjutnya)

Thursday, June 24, 2010

Fatah Batal Pilihanraya Kerana Takut Kalah

Berita dari Palestine yang terbaru menunjukkan Fatah (UMNO Palestine) telah membatalkan pilihanraya Majlis Tempatan yang sepatutnya di adakan pada bulan Julai 2010. Pilihanraya Majlis Tempatan ini hanya akan diadakan di Tebin Barat sahaja, di mana Fatah masih lagi berkuasa. Ia tidak akan diadakan di Gaza.

Yang lebih menghairankan, HAMAS telah membuat pernyataan bahawa mereka tidak akan menyertai Pilihanraya Majlis Tempatan ini. Namun, Fatah tetap takut untuk mengadakan pilihanraya tempatan ini kerana dijangka calon-calon bebas akan menang mudah di bandar-bandar besar seluruh Tebing Barat menniggalkan calon-calon Fatah hanya di kampung-kampung.

Hasil dari ini, maka Mahmoud Abbas (Abu Mazen) terpaksa membatalkan pilihanraya ini di saat akhir. Fatah mendapat maklumat bahawa mereka akan kalah di bandar-bandar seperti Hebron dan Nablus. Hebron adalah bandar terbesar di Tebing Barat. Sekiranya Fatah kalah di situ, bererti Fatah sudah tiada masa depan dalam politik Palestine.


Pemimpin-pemimpin Fatah di Hebron dan Nablus telah menelefon Abu Mazen yang pada ketika itu berada di Washington DC semata-mata mahu meminta pilihanraya majlis tempatan di batalkan (SEBIJIK MACAM UMNO je? Kat Malaysia pun UMNO batal pilihanraya Majlis Tempatan).

Kita mesti ingat, sebelum HAMAS menang dalam Pilihanraya Umum Palestine pada 2006, mereka menang besar dalam Pilihanraya Majlis Tempatan Palestin pada tahun 2005. Pilihanraya kali ini akan melihatkan kekalahan yang memalukan buat Fatah walaupun Hamas tidak bertanding.

ANALISA

Ini menandakan Fatah telah gagal mengambil semula kepercayaan rakyat Palestine ke atas mereka. Kekalahan 2006 telah menyebabkan sokongan rakyat ke atas mereka jatuh teruk dan tidak bangun-bangun lagi.

Mereka terpaksa bergantung harap kepada sokongan orang-orang kampung semata-mata (macam UMNO daaa….)

Lebih-lebih lagi Abu Mazen tidak meninggalkan pengganti dan Abu Mazen sudah pun berumur 76 tahun. Kalau ada pun calon pengganti, dia adalah Sallam Fayad, bekas pegawai bank di Bank Dunia. Namun, popularity Sallam Fayad ini masih rendah kalau dibandingkan dengan populariti pemimpin-pemimpin HAMAS dan tokoh-tokoh agama yang lain.

Lagi pula, HAMAS kelihatan lebih pandai mentadbir kerana walaupun di kepung di Gaza, harga barang di Gaza jauh lebih rendah dari di Tebing Barat. Misalnya, harga telur di Gaza adalah setengah dari harga telur di Tebing Barat.
Malahan, di dalam kepungan Israel, HAMAS masih mampu membangun GAZA lebih pesat dari Tebing Barat.

Ini benar-benar menyebabkan popularity Fatah menjunam menyembah bumi. Maka, suka tak suka, terpaksalah UMNO Palestin ini membatalkan pilihanraya Majlis Tempatan di Tebing Barat.

Tulang Besi

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


Canceled West Bank Vote Reveals Palestinian Fatah Party Afraid To Compete In Election In Its Own Territory

RAMALLAH, West Bank — The Palestinian party expected to help deliver a Mideast peace deal is in such disarray these days, it's afraid to compete in an election even with its main rival out of the picture.

Next month's municipal balloting in the West Bank should have handed an easy victory to the Western-backed Fatah movement since its bitter competitor, the Islamic militant Hamas, decided to sit out the race. However, with strong signs that independents were poised to win in key towns, Palestinian President Mahmoud Abbas, Fatah's leader, called off the election at the last minute.

The latest sign of Fatah's decline raises new concerns about a growing political vacuum in the West Bank and sets the stage for a rocky transition once 76-year-old Abbas leaves office.

Abbas has groomed no successor and has already overstayed his term as president by 17 months because his standoff with Hamas – following the militants' violent takeover of Gaza in 2007 – has made it impossible to hold general elections.

Some fear Hamas could try to fill the West Bank void once Abbas is gone. Others see a successor in Abbas' prime minister, Salam Fayyad, an independent, though a poll this week indicated that Fayyad isn't seen as a serious presidential contender, despite his rising popularity.

Fayyad, a former World Bank economist, gets much of the credit for an economic upturn in the West Bank and improved law and order after a decade of violent rebellion, but these achievements don't seem to be scoring any electoral points for Fatah.

Fatah blames its disarray largely on Israel, saying it has been badly hurt by the prolonged stalemate in peace talks. The party hitched its future to a deal with Israel in the 1990s and got to head a Palestinian Authority with a measure of self-government, but it has failed to deliver Palestinian statehood leaving the party without a program.

Israelis and Palestinians have accused each other of sabotaging the negotiations – Israel with settlement expansion and the Palestinians with attacks by armed militants. Fatah gunmen were involved in such attacks several years ago, but have been reined in by Abbas.

"We are in crisis because we couldn't make peace and can't make war, we couldn't achieve our national rights by negotiations or by war," said Hatem Abdel Khader, a senior Fatah member.

The once dominant Fatah has been struggling since 2006, when it was trounced by Hamas in parliament elections. Since then, it has been unable to bounce back or shake its image of being corrupt, rudderless and divided.

Fatah's failure to promote younger activists to top positions also hurt the movement. Last year's party convention, the first in 16 years, was to have been a turning point, but produced no dramatic leadership changes.

Still, it looked sure to triumph in the July 17 elections in 300 towns and villages since Hamas announced it would not compete, fearing its candidates would be targeted in the crackdown Abbas' security forces have waged on the militants since they seized Gaza.

However, last week, with the deadline for registering candidates just hours away, Fatah leaders were getting increasingly worried about problems in many districts. In Nablus, the second largest city, former Mayor Ghassan Shakaa defied local Fatah leaders and formed his own slate, arguing that he would do better as an independent.

In the largest city, Hebron, little-known Fatah candidates seemed poised for defeat by independents.

With these reports in hand, the party leaders called Abbas, who was in Washington at the time, and urged him to cancel the election. Abbas quickly agreed and a terse statement said the vote was being postponed to give reconciliation with Hamas another chance.

Fatah has been burned twice before by heading into elections despite warnings of impending defeat. Hamas scored heavily in 2005 municipal elections and a year later won the parliamentary poll.

Still, the latest decision reflected badly on Fayyad and Fatah's leaders, said Palestinian pollster Khalil Shikaki.

"The public is likely to view the cancellation as an indication of a major failure in state and institution-building, a process led by Fayyad and his government, and an indication of the fragmentation, panic and lack of leadership within Fatah," he wrote in presenting his latest poll this week.

The survey indicates that while Fayyad is increasingly popular as prime minister, he'd trail behind most other hypothetical candidates in a race for president, according to Shikaki, who polled 1,270 respondents with an error margin of 3 percentage points.
For now, Fatah's only hope is to keep Abbas in power as long as possible, otherwise Fatah and the Palestinian Authority "will be in big trouble," said analyst Hani Masri. "Both might collapse."

Read more!(Selanjutnya)

Wednesday, June 23, 2010

Bloggers Pondan Menunjukkan Kepondanan Mereka Lagi: Ali Zaidan

Saya nak tergelak bila saya baca tulisan terbaru Blogger Pondan bernama Ali Zaidan. Kali ini, beliau menulis artikel sebagai respon kepada projek “Langgar Hadi” tajaan blogger Edyes dan Aduka Taruna.
Antara cadangan beliau adalah supaya sessi “Temuramah Presiden” itu dilakukan secara “off-the-record”.

Memang pengalaman saya dengan “geng Terengganu” ?UG mereka tak berani berhadapan dengan khalayak ramai. Mereka sentiasa mahu menyorok dan menyembunyikan segala perbincangan. Ini kerana mereka tidak berani bercakap benar kerana kebenaran itu akan menghancurkan mereka

Saya sendiri pernah menyampaikan tawaran saya kepada Dr Samsuri, SU Politik Presiden, bahawa saya sanggup menyiarkan sepenuhnya PENAFIAN beliau yang beliau terlibat dalam Konspirasi menjatuhkan MB Selangor.

Namun, apa yang mereka cuba lakukan adalah membawa saya ke Malaysia untuk berjumpa secara tertutup. Biasanya selepas perjumpaan itu, mereka akan karang cerita mereka sendiri dan akhirnya saya akan diberitakan seolah-olah bersetuju dengan mereka. Itulah jenis perangkap yang disukai oleh mereka.

Lagipun, di dalam perjumpaan2 tertutup, siapa yang akan mengkonfirmasi apa yang diperbincangkan. Kalau kita kata perkara A dibincangkan, mereka boleh nafi. Akhirnya, perjumpaan itu tidak kemana.

Maka, saya mengambil jalan terbaik, yakni MENAWARKAN Dr Samsuri menafikan keterlibatan beliau dalam konspirasi menjatuhkan MB Selangor SECARA TERBUKA. Tiada apa yang perlu ditakutkan kalau beliau tidak terlibat.

Mamat blogger Pondan@ Ali Zaidan ni pun perangai sama dengan Dr Samsuri dan geng2 UG. Mereka pun tak berani nak berterus terang kepada semua orang. Mereka pun nak menyorok-nyorok. Ini kerana kebenaran itu adalah sangat sakit untuk blogger-blogger pondan ni.

Sampai nama dan identity mereka sendiri pun mereka tak berani dedahkan. Bagaimana mereka ni hendak bertanggungjawab atas tulisan mereka? Hahahahaha kelakar nya saya tengok mereka ni. Si Pondan cuba mengajar anaknya jadi lelaki.

Tulang Besi

ps saya sendiri pun tertanya-tanya samada blogger-blogger pondan ini benar-benar manusia ataupun jin ifrit?


Di ambil dari blog blogger pondan@ ali zaidan.2. Off The Record

Cadangan aku ini mungkin susah sikit nak terima sekiranya kamu memang mempunyai hajat memalukan TGHH. Tetapi kalau kamu memang nak dapatkan penjelasan semata-mata dan memang tiada sekelumit niat burukpun, ia bukan satu masalah.

Rasional mesti 'off the record' ialah:

i. Isu ini telah ditutup. Kalau ada rekod, maka bukti Presiden curang kepada keputusan Syura (tutup isu UG) akan ada. Kalau off the record, maka perbualan itu akan jadi tak rasmi. So, tak apa. Sebab cuma tahap bual kosong saja.

ii. Isu ini amat sensitif dan melibatkan ramai Pemimpin Pakatan. Ada banyak maklumat tentang UG yang sampai kepada aku, termasuklah tentang perbincangan Anwar-TGHH tentang UG. Tapi aku tak mau cerita pasal ini 'off the record'. Mereka-mereka sahaja yang sepatutnya tahu.

Jadi bila ada isu melibatkan ramai pemimpin dan ada rekod video pula, dah tentu akan ada pemimpin yang akan melenting. Konklusinya, hubungan PR akan meregang.

Percayalah, akan ada banyak benda/kes yang kamu akan terkejut.


Read more!(Selanjutnya)

Dr. Asri Gali Kubur Sendiri Kalau Masuk UMNO.

Mampukah Dr Asri memberi justikifasi dari sudut Islam terhadap polisi2 UMNO seperti berikut:

1.0 Menghalalkan judi kepada orang Islam (BUKTI: Tidak disebut dalam semua rang undang2 berkaitan judi bahawa judi haram untuk orang Islam)

2.0 Menghalalkan arak kepada orang Islam (
BUKTI: Akta Kastam tidak mengharamkan orang Islam membeli dan menjual arak)

3.0 Loteri UMNO 1951

4.0 Kelulusan 10 Lesen “Cabutan Khas” (Special Draw) oleh Najib Tun Razak sebulan selepas Najib mengambil alih kedudukan sebagai Menteri Kewangan.

5.0 MoF membenarkan orang Islam duduk sebagai Ahli Lembaga Pengarah Carlsberg dan Guiness Anchor

6.0 Industri arak dibenarkan berkembang biak di Malaysia sehingga meraih keuntungan beratus-ratus juta

7.0 Sama dengan industry judi, yang juga meraih beratus-ratus juta ringgit

8.0 Sokongan senyap UMNO terhadap permurtadan Natrah

9.0 Masalah sosial yang semakin meruncing

10.0 Perompakan harta rakyat secara meluas oleh UMNO menyebabkan hidup rakyat tertekan dan tertindas

11.0 Korupsi yang berleluasa yang sudah tidak dapat dibendung lagi

12.0 Judi sukan yang telah diluluskan Kementria Kewangan

13.0 Penolakan Hudud dan Qisas secara terbuka oleh UMNO
dan banyak lagi kebobrokan UMNO yang saya yakin tidak pernah disokong tindakan itu oleh Al Quran dan Hadeeth. Tidak mungkin Dr Asri mampu mempertahankan UMNO dari sudut agama.

DR ASRI WAJIB BELAJAR DARI NASIB DR MASYITAH

Bagi saya, Dr Asri wajib mengambil iktibar dari tokoh2 seperti Nakhaie, Firdaus, Dr Mashitah Ibrahim, Fadzil Hanafi dsbnya.

Ke mana mereka ini dalam UMNO setelah populariti mereka digunakan oleh UMNO? Umpama setelah habis madu dihisap, sepah pula dibuang.

Saya masih ingat Masyitah sebelum 2004 dilambung tinggi dan dijadikan tokoh pujaan ramai. Masyitah berjaya membantu UMNO menang besar pada 2004. Lebih-lebih lagi, Masyitah adalah senjata ampuh bagi UMNO bagi mengalahkan Ustaz Taib Azamuddin di Baling.

Namun, hari ini, Masyitah hilang entah ke mana. Populariti Masyitah berjaya dipergunakan oleh UMNO untuk tujuan jangkamasa pendek. Apabila nama Masyitah menjadi busuk kerana UMNO itu sendiri busuk, beliau dicampak ke tepi dan terus menghilang ditelan waktu.

Adapun masjid-masjid dan surau-surau serta kuliah-kuliah agama yang majoriti dihadiri dan dianjurkan oleh penyokong2 PAS, sudah tentu tidak akan menjemput Dr Masyitah lagi kerana beliau adalah tokoh UMNO.

Kalau nak harap orang UMNO anjur ceramah agama, lagi susah la. Kalau anjur karaoke, diorang terror la.

Kesimpulannya, Dr Asri tidak mungkin mampu mempertahankan UMNO dari sudut Al Quran dan As Sunnah. Juga, setelah beberapa lama, imej Dr Asri akan menjadi hitam kerana terpalit kekotoran UMNO.

Masyarakat yang cenderung kepada agama sudah tentu tidak akan melayan Dr Asri lagi kerana rata-rata mereka yang cenderung kepada Islam cenderung kepada PAS.

DR ASRI ALAT UMNO BAGI MENGHADAPI PILIHANRAYA 2011/12.

UMNO cuma mahu menggunakan popularity Dr Asri bagi memenangi semula pilihanraya ke 13. Selepas pilihanraya ke 13, Dr Asri akan terpaksa berakit dan berenang sendiri kerana UMNO sudah tidak memerlukan beliau lagi, sama seperti nasib Dr Masyitah Ibrahim.

Sejak bila tokoh-tokoh agama dalam UMNO boleh naik ke kerusi Naib Presiden UMNO? Kalau Anwar Ibrahim yang sudah sampai ke tangga Timbalan Presiden pun boleh diperjatuhkan, apa harapan Dr Asri untuk mengubah UMNO?

Ingatlah Dr Asri. Arwah Tuan Haji Ahmad Fuad berada bersama-sama kesemua pengasas UMNO. Dan beliau sendiri ambil keputusan keluar UMNO dan menubuhkan PAS kerana tidak tahan sikap UMNO yang membenci Islam dan menyukai perkara-perkara yang diharamkan Allah SWT.

Ingatlah sabda Nabi SAW:

“Umatku tidak akan dipatuk pada satu lubang sebanyak dua kali"

Wallahualam

Tulang Besi

ps teringat juga kesah seorang UStaz yang popular di Utara satu masa dahulu. Kuliah beliau dihadiri ribuan manusia. Kaset2 dan CD2 kuliah beliau dijual beratus-ratus ribu. Namun, apabila beliau datang berkempen untuk UMNO/BN di PRK Indera Kayangan, jumlah kehadiran kuliah beliau turun mendadak. Dari ribuan kepada hanya beberapa ratus sahaja.

Kaset, CD semuanya jatuh dari segi jualan dan sekarang nama beliau pun telah tenggelam.

Saya tak nak namakan ustaz tersebut, tapi ramai yang tahu kesah ini.


Read more!(Selanjutnya)

FELDA: Ahmad Mazlan Berbohong di Parlimen?

Misteri kehilangan wang simpanan Felda semakin terungkai satu demi satu. Pihak UMNO pula semakin kepanasan dan yang menjadi juara mempertahankan Najib Tun Razak di Parlimen adalah Ahmad Mazlan.

Dalam artikel di UMNO Online, Ahmad Maslan dengan bangganya berkata:
““Hari ini detik bersejarah. Saya gembira dapat berdepan dengan Anwar. Kita sudah tidak tahan dengan penyelewengan fakta-fakta oleh pembangkang. Takkanlah Felda, satu agensi terbesar untuk bantu Melayu, nak tipu Melayu…buat apa,,’’ katanya kepada umno-online di Dewan Rakyat hari ini.”.

Antara penjelasan Ahmad Maslan terhadap “kehilangan” wang Felda adalah:
““RM2 bilion untuk pembangunan tanam semula, termasuk sara hidup dan pendahuluan hasil, RM603 juta pinjaman pembesaran rumah tanpa riba untuk membesarkan 19,546 rumah peneroka., RM662 juta beli Menara Felda, depan KLCC, di kawasan segi tga emas KL yang pada 2008 nilai tanahnya RM 935 sekaki persegi sekarang RM1,400 ke RM 1,500 sekaki persegi,’’ ujar beliau,.

Namun, mengikut Pengerusi ANAK, Mazlan Aliman, setiap Peneroka dipotong gaji mereka RM40 setiap bulan untuk tanam semula. Apa ALASAN FELDA untuk membelanjakan RM2 billion untuk PROSES TANAM SEMULA?

RM40 yang dipotong dari setiap peneroka dimasukan dalam TABUNG TANAM SEMULA yang sepatutnya cukup atau kurang sedikit dari kos sebenar proses tanam semula. Angka RM2 billion ini adalah satu angka yang SANGAT GANJIL memandangkan setiap peneroka Felda dipotong gaji mereka RM40 sebulan untuk tanam semula.

AHMAD MASLAN GAGAL MEMBERI JAWAPAN YANG MEMUASKAN

Sehingga kini, apa yang Ahmad Maslan ungkapkan di Parlimen GAGAL memberi penjelasan sebenar mengapa sampai RM2 billion harus dibelanjankan semata-mata proses tanam semula? Alasan yang diberikan Ahmad Mazlan juga alasan dangkal dan cetek (seperti dibawah):

“Dari RM17,000 untuk tanam semula , setiap peneroka cuma carum RM9,000. Ada sebahagian peneroka tak cukup bayar . Kadang-kadang RM 7,000 dan RM8,000. Untuk membangunkan tanah itu, perlukan RM17,000 . Oleh itu Felda bagi subsidi pula.

“Kepada yang tanam semula sendiri, kita bagi duit berperingkat-peringkat. Kalau bagi sekali RM17,000 , dia buat hal macam-macam. Tak tanam semula, dia beli kereta , rumah. Lepas tu duit habis , tanam semula tak dibuat,’’ katanya.


Secara tidak sedar, Ahmad Maslan mengaku ADANYA sumbangan pribadi peneroka terhadap proses tanam semula melalui tabungan. Ini bererti, FELDA TIDAK PERLU membiayai 100% proses tanam semula.

Maka, MENGAPA FELDA PERLU BELANJA SEHINGGA RM2 ribu JUTA untuk TANAM SEMULA?

Soalan ini Ahmad Maslan JELAS, GAGAL MENJAWAB.

Saya mencabar Ahmad Maslan membenarkan sebuah pasukan Audit yang dilantik Ketua Pembangkang untuk MENYIASAT akaun Felda atas dan bawah. Dan Ahmad MAslan WAJIB memberi 100% kerjasama bagi proses audit ini.
Kalau berani lah.

BELI BANGUNAN FELDA RM662 JUTA

Alasan bodoh yang diberikan Najib, UMNO dan AHMAD MASLAN adalah bangunan itu terletak dalam kawasan Segitiga Emas di Kuala Lumpur. Apa untungnya peneroka2

Namun, setahu saya, Felda sudah pun mempunyai bangunan sekitar Segitiga Emas di Kuala Lumpur, yakni di Jalan Semara. Apa sebab nak beli bangunan baru? Apa untungnya peneroka Felda dan rakyat biasa dengan pembelian bangunan baru ini? Bagaimanakah peneroka-peneroka Felda bisa mendapat keuntungan dari pembelian ini. Boleh tak Najib dan Ahmad Mazlan jawab?

Mengikut Mazlan Aliman, harga sebenar bangunan tersebut adalah RM500 juta. Tetapi, secara misteri telah dinaikkan ke RM662 juta dalam sekelip mata.

Penjelasan terhadap perkara2 ini memerlukan satu proses audit yang menyeluruh dan merangkumi segenap aspek Felda. Beranikah Ahmad Maslan dan Najib memberikan kuasa penuh kepada sebuah badan audit antarabangsa untuk memberi konfirmasi terhadap dakwaan2 mereka yang “atas angin” ini?

TIAP KALI NAK SELINDUNG AMALAN KORUP MESTI GUNA ALASAN MELAYU
Saudara pembaca buat analisa sendiri lah. Puak2 UMNO, apabila terjerat dan tersepit, mereka akan guna alasan “nak bantu Melayu”. Bila duit hilang beribu2 juta pun, nak guna alasan nak bantu Melayu jugak ke?
> “ Kita belum kalah lagi, Felda bukan tipu peneroka tapi peguam bela Felda tak datang. Sebab itu kita kalah. Kes itu kini dalam rayuan semakan kehakiman. Kes ini belum selesai. Kita tak tipu peneroka. Masakan satu agensi terbesar untuk bantu Melayu nak tipu Melayu…buat apa,’’ katanya.

Ahmad Maslan ni ingat semua orang Melayu ni malaikat, tak pernah buat silap dan dosa. Perkara ni jugak kesilapan puak2 UG juga. Mereka ingat, asalkan Melayu semuanya baik. Tak heranlah atas alasan Melayu, PAS telah memberi saham kepada gagalnya projek September 16 tempohari.
Tulang Besi
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Felda's RM2 billion number puzzle
Tue, 22 Jun 2010 06:00



By Patrick Lee
PETALING JAYA: Land rights activist Mazlan Aliman fired another round of salvos at Deputy Minister in the Prime Minister's Department Ahmad Maslan for the latter's explanation over the controversial Felda issue.
Ahmad had said Felda had taken out RM3 billion from its cash reserves, with the bulk of it – RM2 billion – being used for replanting crops, housing loans purposes, and building a new Felda headquarters.
“Where did he get this RM2 billion number from?” Mazlan asked. “It is the replanting fund that should take care of replanting crops, not cash reserves,” said Mazlan, who is also the president of the National Children of Felda Settlers Association (Anak) and a fierce critic of the Barisan Nasional.
He was barred from entering Felda settlements during the Hulu Selangor by-election.
According to Mazlan, about RM40 was deducted from the salary of every settler every month. The money is kept in the replanting fund, managed by Felda.
Although the fund remained in Felda's hands, Mazlan said that it actually belonged to the settlers.
He also questioned Felda's purported RM253 million contribution to the Sabah poverty eradication fund.
“How is this fund relevant to Felda? Felda isn't very big in Sabah. In fact, the largest concentration of Felda estates are located around Lahad Datu.”
“If Felda wanted to eradicate poverty in Sabah, why didn't it use the profits from the Lahad Datu estates instead of dipping its hand into the cash reserves? It just doesn't make sense.”
On Felda's new “five-star office”, Mazlan said the existing Felda headquarters in Jalan Semarak was enough, and there was no need for another building.
He told FMT that the building's original price was RM640.7 million, but was recently increased to RM662 million. He added that the true price of the headquarters was about RM500 million.
“I can confidently say that the bulk of the cost was misused for political gains,” Mazlan said. “Felda, like Petronas, is all about increasing BN's image. Look at it now.”
On irregularities in Felda relating to the RM3 billion cash reserves, Mazlan said that Anak's members would lodge a report with the police district headquarters in Temerloh at 10am on June 23.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Buku Bertemu Ruas, Ahmad Maslan Sanggah Anwar
Jun 16th, 2010 | By administrator | Category: Dari Parlimen, Eksklusif
Oleh: KAMAL ZAILANI.

KUALA LUMPUR 16 Jun. – Cubaan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim memanupulasi fakta dan angka di Dewan Rakyat akhirnya bertemu buku dengan ruas apabila pertanyaan tambahannya, mudah disanggah oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan.
“Hari ini detik bersejarah. Saya gembira dapat berdepan dengan Anwar. Kita sudah tidak tahan dengan penyelewengan fakta-fakta oleh pembangkang. Takkanlah Felda, satu agensi terbesar untuk bantu Melayu, nak tipu Melayu…buat apa,,’’ katanya kepada umno-online di Dewan Rakyat hari ini.
Dalam sesi soal jawab itu, Ahmad yang juga Ketua Penerangan UMNO memang cukup bersedia. Beliau lengkap dengan angka dan fakta untuk “berperang’’ dengan Anwar. Ahli parlimen Pontian itu dengan mudah menyanggah pembohongan dan cubaan menggelirukan fakta oleh Anwar.
Kerana persediaan yang lengkap itu, sesi yang dijangka hangat itu tidak “berapa menjadi’’ apabila Anwar hanya bertanya satu soalan tambahan…mungkin takut dimalukan!
Ahmad berkata , Ketua Pembangkang berterusan melemparkan pembohongan , antaranya Felda menipu peneroka mengenai duit Tabung Tanam Semula.
“Dari RM17,000 untuk tanam semula , setiap peneroka cuma carum RM9,000. Ada sebahagian peneroka tak cukup bayar . Kadang-kadang RM 7,000 dan RM8,000. Untuk membangunkan tanah itu, perlukan RM17,000 . Oleh itu Felda bagi subsidi pula.
“Kepada yang tanam semula sendiri, kita bagi duit berperingkat-peringkat. Kalau bagi sekali RM17,000 , dia buat hal macam-macam. Tak tanam semula, dia beli kereta , rumah. Lepas tu duit habis , tanam semula tak dibuat,’’ katanya.
Menjawab tentang geran tanah, Ahmad menjelaskan, 65 peratus sudah dapat geran tanah. Apabila syaratnya cukup, maka sampailah geran tanah itu ke tangan peneroka.
Menyangkal tuduhan peneroka ditipu kerana pulangan tidak setimpal, Ahmad berkata, ia satu fitnah kerana Felda adalah satu-satunya agensi yang ada pendapatan minima RM1,000 sebulan. Kalau tak cukup, Felda bagi subsidi kepada peneroka .
“Anwar memanipulasi isu Felda Sungai Buaya. Memang asal ia penempatan Felda tetapi kemudian mereka keluar daripada Felda kerana ada yang hendak kaya cepat. Pun begitu, baru-baru ini kerajaan prihatin membantu, sungguhpun mereka bukan peneroka Felda,’’ katanya.
Ahmad turut menyanggah tuduhan pembangkang bahawa Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak menjahanamkan Felda.
Menurut beliau, memang benar kedudukan tunai Felda pada 2004 ialah RM4.08 bilion. Tahun 2009 pula RM1.35 bilion, merosot RM2.73 bilion.
“Tapi yang pentingnya kita tidak songlap duit. Kita tak tipu peneroka. RM2.41 bilion digunakan untuk pelbagai pembangunan sosio ekonomi, latihan kemahiran, innsentif, produktiviti, insurans, prasarana dan macam-macam program untuk peneroka.
“RM2 bilion untuk pembangunan tanam semula, termasuk sara hidup dan pendahuluan hasil, RM603 juta pinjaman pembesaran rumah tanpa riba untuk membesarkan 19,546 rumah peneroka., RM662 juta beli Menara Felda, depan KLCC, di kawasan segi tga emas KL yang pada 2008 nilai tanahnya RM 935 sekaki persegi sekarang RM1,400 ke RM 1,500 sekaki persegi,’’ ujar beliau,
Katanya, dana khas bantuan basmi kemiskinan di Sabah pula adalah sebanyak RM 253 juta.

Beliau berkata , semua peruntukan itu di gunakan untuk manfaat peneroka.
“Benar, tunai merosot RM 2.73 bilion tetapi yang penting pada ketika yang sama, harta sema Felda pada 2004 ialah RM9.17 bilion. Meningkat harta semasa dan bukan semasa Felda pada 2009 kepada RM15.37 bilion. Peningkatan RM6.2 bilion. Merosot tunai tetapi meningkat harta,’’ katanya membuatkan pembangkang tidak bersuara!
Mengenai tuduhan Felda menipu peneroka dalam kes yang dibawa ke mahkamah, di Kemahang Tiga.

Ini jawapan Ahmad:
“ Kita belum kalah lagi, Felda bukan tipu peneroka tapi peguam bela Felda tak datang. Sebab itu kita kalah. Kes itu kini dalam rayuan semakan kehakiman. Kes ini belum selesai. Kita tak tipu peneroka. Masakan satu agensi terbesar untuk bantu Melayu nak tipu Melayu…buat apa,’’ katanya. .



Read more!(Selanjutnya)

Tuesday, June 22, 2010

"Beli Wakil Rakyat": Senjata yang Bakal Makan Tuan (Inshaalah)

Berita terbaru adalah ura-ura Satim Diman telah menghilangkan diri dan mahu meletak jawatan sebagai ADUN Seri Serdang. Satu masa dahulu, ADUN2 pro Derih Jusoh mengugut untuk melompat dan sekaligus menjatuhkan Kerajaan UMNO di Terengganu.

Selepas itu ADUN Titi Tinggi buat kerenah. Lepas tu kita dengar ADUN2 UMNO di Perak pula mahu melompat. Lepas tu kita dengar lagi, ada ADUN UMNO di Kedah pula yang mahu melompat.

Bagi saya, motif wakil2 rakyat UMNO ini, tidak lain dan tidak bukan semata-mata mahu mencari "wang besar dan mudah".


ADUN2 dan MP2 UMNO ini lebih maklum berapa jumlah sebenar yang dibelanjakan Najib dan UMNO melalui agen2 mereka seperti Ezam Soros, Zul Nordin Al Kazzab, Zahrain Main Pasir dsbnya di dalam membeli pemimpin dan wakil-wakil rakyat PKR.

Mereka juga maklum, RM25 juta dibelanjakan untuk membeli si Hee, Timbalan Speaker Perak. Mereka juga maklum jumlah yang dibayar pada KAshvinder adalah dalam lingkungan RM20juta. Itu tak termasuk jumlah2 yang dibayar kepada katak2 yang lain, juga jumlahnya berjuta-juta.

Pada waktu yang sama, wakil2 rakyat UMNO dan pemimpin2 Bahagian dibiarkan kekeringan. Terutamanya di negeri2 yang diperintah Pakatan Rakyat, kebanyakan pemimpin-pemimpin UMNO terpaksa “berpekin-pekin” untuk menjalankan aktiviti kerana tiadanya sumber dana dari Kerajaan2 Negeri.

Yang menjadikan keadaan lebih rumit dan meruncing adalah apabila ADUN2 UMNO/BN terpaksa mendahulukan duit mereka untuk aktiviti2 parti dan DUN mereka.
Pada waktu yang sama, mereka melihat katak-kata PKR dan DAP diberikan wang berjuta-juta ringgit dengan sebegitu mudah. Dan mereka pula semakin miskin kerana terpaksa menanggung kos aktiviti parti mereka.

Maka, jalan yang paling mudah untuk meraih wang berjuta-juta adalah menggugut Najib dan UMNO untuk melompat parti. Apabila berlaku ugutan sebegini, maka Najib dan UMNO terpaksa mengeluarkan wang yang berkoyan-koyan demi menghalan mereka2 ini melompat ke partai lain.

Bayangkan, kalau semua wakil-wakil rakyat serta pemimpin2 Bahagian membuat ugutan seperti itu. Nescaya, dengan Vincent Tan sekali akan jatuh bangkrup. Judi Bola macamana besar pun, pasti bangkrap.

Mari lah kita berdoa supaya Allah SWT menghancurkan UMNO dengan menjadilkan senjata UMNO ini makan tuannya kembali. (Macam keris Tamingsari). Jangan lupa untuk terus berdoa, taktik UMNO ini akan digagalkan oleh Allah SWT dan mengakibatkan UMNO berpecah belah.

AMINNNN Ya Rabbal Alaminnn.

Tulang Besi

Read more!(Selanjutnya)

Judi Sukan: Najib Cuba Bermain Silap Mata

Dalam Najib Tun Razak menafikan telah memberi lesen judi sukan, rupanya Ascott Sport and Berjaya Group telah meneruskan usaha mereka untuk memasarkan Judi Sukan di Malaysia.

Kronologi adalah seperti berikut:

7 Jun 2010 : Najib menafikan pemberian lesen Judi Sukan pada Berjaya Group di Parlimen

11 Jun 2010 : Berjaya Group mengeluarkan “Medium Note” bagi tujuan meraih dana yang berjumlah RM800 juta bagi tujuan pembiyaan operasi Judi Sukan seluruh Malaysia di 220 cawangan Sports Toto

12 June 2010 : Ascott Sport mengeluarkan kenyataan bahawa mereka telah mendapat kebenaran dari Kementrian Kewangan untuk mengoperasikan Judi Sukan seluruh negara

15 June 2010 : Najib sekali lagi menafikan lesen judi sukan telah dikeluarkan dan meminta
supaya jangan ditanya lagi akan soalan ini.


Ertinya, Najib sedang cuba bermain silap mata. Mana mungkin Berjaya Group boleh mengeluarkan sebuah dokumen 200 mukasurat meminta wang dari pelabur-pelabur sebanyak RM800 juta kalau mereka tidak mempunyai kebenaran bertulis dari MoF?

Juga, dokumen 20 muka surat bagi tujuan (“Medium Note”) itu, BERJAYA kerap mengulangi hakikat bahawa Ascot Sport telah pun diberi kebenaran oleh Kerajaan Malaysia (baca: UMNO) untuk menjalankan Judi Sukan itu.

Penasihat kepada Berjaya Group di dalam pengeluaran “Medium Note” ini adalah Maybank. Manakala, pentadbir kepada operasi “Medium Note” ini adalah AmInvestment Bank dan Maybank Investment Bank. Mustahil Maybank, AmInvesment Bank serta Maybank Invesment boleh membenarkan perkara ini berlaku sekiranya benar-benar tiada kebenaran dari Kerajaan. Mustahil sama sekali.

Dokumen ini diedar kepada para pelabur 4 hari selepas Najib memberitahu Parlimen kononnya tiada lesen yang telah dikeluarkan kepada Berjaya Group.

Ertinya Najib cuba bermain silap mata. Tidak mungkin Berjaya Group, di atas nasihat Maybank serta kelolaan Aminvestment Bank dan Maybank Invesment Bank, boleh berani membuka peluang melabur sebanyak RM800 juta KALAU KERAJAAN UMNO TIDAK MEMBERI KELULUSAN. Ianya MUSTAHIL.

Apa yang mungkin berlaku adalah UMNO telah mengeluarkan surat kebenaran, namun hanya dokumen “lesen” itu sahaja yang belum dikeluarkan. Tetapi dengan surat kebenaran itu, UMNO tiada pilihan melainkan mengeluarkan lesen tersebut apabila Berjaya sudah bersedia untuk menjalankan Judi Sukan tersebut.

HIDUP UMNO!!, HIDUP APCO!!, HIDUP JUDI!!.

Tulang Besi

Betting licence: Here's the proof, says Pua
MON, 21 JUN 2010 16:14
By Rahmah Ghazali

KUALA LUMPUR: Although the government has repeatedly denied that it has awarded a sports betting licence to a company, an opposition MP today furnished a “documented proof” that it has indeed done so.

DAP Petaling Jaya Utara MP Tony Pua provided two documents, including a “strictly private and confidential” information memorandum by Berjaya Sports Toto Malaysia Sdn Bhd, the company that was supposed to operate the betting activities.

Shedding more light on the controversy, Pua said that Ascot Sports Sdn Bhd is the company that has been given approval to run sports betting.

"Ascot Sports was sold by (tycoon) Vincent Tan and 70 percent of it is to be owned by (his company) Berjaya Corporation Bhd.

"Berjaya Corporation owns a stake in Berjaya Sports Toto, which was supposed to operate the betting. So there are three different companies," said Pua.

According to him, Berjaya Sports Toto would not have issued the memorandum if it was not given green light by the government.

"On June 11, four days after the Finance Ministry denied issuing the licence, Berjaya Sports Toto issued the memorandum to raise up to RM800 million on medium-term notes for 10 years," said Pua.

He said that there should be some truth in the document as the adviser was Maybank and the lead managers, AmInvestment Bank and Maybank Investment Bank.

"In this 20-page document, they (Berjaya Sports Toto) reiterated that Ascot Sports has been given approval to carry out betting operations upon certain terms and conditions.. .” he said.

In the document, Pua revealed that 220 Sports Toto outlets will be used as distribution points, with more outlets coming up in the future.

"The plan was to be carried out in August or early September in time for the English Premier League," he added.

However, on June 7, Prime Minister Najib Tun Razak, who is also the Finance Minister, said that the government has not issued any licence to Ascot Sports.

But on June 12, Ascot Sports issued a statement to Bursa Malaysia, saying that it has received approval. On June 15, Najib persisted that no licence has been awarded, saying that he would not be making any more statements.
MARC document revealed, too
Pua also showed a document from Malaysia Rating Corporation Bhad (MARC), which gave a rating to Berjaya Sports Toto.

He said that rating is usually needed when a company receives a loan of RM800 million in order to determine the quality of the loan.

"MARC has signed 'AA-' rating to this exercise to raise money by Berjaya Sports Toto... " said Pua.

The document stated that "following a recent announcement by Berjaya Corporation on its RM545 million acquisition of a 70% stake in Ascot Sports, a licensed sports betting operator, MARC understands that Sports Toto outlets will be used as a conduit for placing sports bets.

"Sports Toto is expected to receive an agency fee based on the sales generated from betting activities at its outlets. The details, including the timeframe for the rollout of the sports betting games, are yet to be finalised," the document stated.

"This clearly shows that Ascot Sports has been given the licence to operate the betting scheme. The denial by the Finance Ministry makes a complete mockery of our financial system and stock market," said Pua.

"If I am an investor, what do I do? Do I trust the memorandum which has been verified by MARC, Ambank and Maybank or do I trust the statements issued by the PM's office?" he added.

PM 'may be techincally correct'

Pua also believed that Maybank and MARC have done their homework and verified that Berjaya Sports Toto, Berjaya Corporation and Ascot Sports have been given the nod."Otherwise, they would not have issued the document to raise up to RM800 million... " he said.

However, he said, Najib may be "technically correct" when he said that no licence has been issued, giving the impression that approval has been given but the actual physical licence has not.

"It is becoming a stupid play of words and hiding the truth. The prime minister is destroying confidence in our financial market. As prime minister and finance minister, he needs to rectify this immediately, " said Pua.


Read more!(Selanjutnya)

Monday, June 21, 2010

Muktamar Tagih Wala’ Kerana Kegagalan Projek Muzakarah/Kerajaang Perpaduang?

Saudara/ri sedar atau tidak, tetap Muktamar yang lepas, pertama kali dalam sejarah PAS, pimpinan PAS telah MENAGIH KETAATAN (Wala’) dari ahli2 dan perwakilan secara terbuka. Perkara tersebut tidak pernah dilakukan oleh mana-mana pimpinan PAS sebelum ini, hatta Dato’ Asri sepanjang 30 tahun lebih beliau menjadi Yang Dipertua Agung PAS Pusat.

Malahan, arwah Ustaz Fadzil Nor sepanjang menjadi Yang Dipertua Agung/Presiden PAS juga tidak pernah menagih ketaatan dari ahli dan perwakilan secara terbuka sebegini.

Namun dalam Muktamar PAS baru-baru ini, Presiden PAS telah berucap:

"Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mahu semua anggotanya memberikan ketaatan dan wala' (kesetiaan) kepada parti dan pemimpinnya yang "menjalankan tugas sepanjang masa, bukannya bermusim".

Katanya, kesemua pemimpin tersebut - yang terdiri daripada pelbagai latarbelakang termasuk ulama dan profesional - dipilih sendiri oleh ahli-ahli dalam muktamarnya tahun lalu.

"Adunan ini jugalah yang memperkasakan PAS untuk memimpin negara, dengan menolak jahiliyah sekularisma yang meminggirkan Islam dan memisahkan urusan dunia daripada Islam," katanya."


MAlahan, seekor blogger pondan bernama Batu Api cuba membidas dakwaan saya ini, tetapi akhirnya beliau juga mengakui bahawa wala’ tidak pernah diungkapkan oleh kepimpinan sebelum ini.

Saya tunjuk contoh:


Membulatkan Jamaah sendiri telah menjurus kepada wala' melainkan ada yang bodoh dengan perkataan ini. Wala' walaupun tak disebut haruslah difahami melainkan jika dia ahli PAS tetapi tidak membayar yuran dan tidak pernah menghadiri mana-mana usrah atau program tarbiyyah PAS.
.

Dia sendiri kata ” wala walaupun tidak disebut…”. bererti tak perlu saya ulas lagi. Satu pengakuan jelas dari bloggers pondan bernama Batu Api mengkonfirmasi kenyataan saya.

PENAGIHAN WALA KERANA PENOLAKAN KERJASAMA DENGAN UMNO?

Umum mengetahui MAJORITI ahli-ahli dan penyokong-penyokong serta perwakilan PAS MENOLAK gagasan Kerajaang Perpaduang/Muzakarah yang berasal dari kepimpinan PAS Pusat. Penolakan yang begitu menyuluruh itu sehingga menyebabkan Presiden terpaksa berhenti dari membawa kedepan idea ini.

Malahan, dahulu ada ura-ura untuk mengadakan Muktamar Khas demi menjayakan idea ini juga terkandas.

Lagi pula, idea Muzakarah juga memainkan peranan yang besar di dalam membantu UMNO menggagalkan September 16 tajaan Anwar Ibrahim. Ertinya sedari mula lagi idea Muzakarah/Kerajaang Perpaduang adalah idea UMNO.

Apabila kepimpinan PAS yang dikuasai geng Terengganu melihat penolakan yang sebegitu menyeluruh itu, maka secara terbuka geng Terengganu memasukkan “penagihan wala’” dalam Ucapan Dasar Presiden PAS baru-baru ini.

B agi saya, apabila kesemua ahli telah memakan candu wala’ maka mudahlah idea kerjasama UMNO-PAS dijalankan semula, mungkin bukan di bawah nama ”Kerajaang Perpaduang”.

Tidak hairanlah apabila Blogger Edyes bertanya dengan jujur kepada Presiden, berapa peratuskah kebarangkalian PAS tidak akan bekerjasama dengan UMNO, Presiden PAS tidak mampu menjawab. Kalau soalan yang sama ditanya kepada Tok Guru Nik Aziz, nescaya jawapannya cukup mudah, yakni 150%!!!!. (Rujuk rakaman Youtube berkenaan di bawah artikel ini)

Hasan Ali masih berjumpa dengan Harussani dan Biro Politik UMNO telah pun bermesyuarat dan bersetuju untuk menghidupkan semula agenda “Perpaduang dengan PAS”. Para pembaca jangan lupa akan fakta ini.

Kasihan jugak saya melihat bloggers pondan cuba mempertahankan konsep wala’ dalam PAS ini. Sehingga sampai ke tahap tidak sedar membidas diri sendiri. Kalau mereka ni benar, mengapa takut dedah identiti sendiri?

Untuk pengetahuan saudara/ri sekelian, candu wala’ ini lah yang disebarkan kepada seluruh ahli dan aktivis PAS Terengganu menjadikan PAS Terengganu mandom dan tidak dapat mempertahankan kerajaan negeri lebih dari satu penggal.

MAlahan, dua pilihanraya selepas itu pun, PAS masih gagal menawan Terengganu. Ahli2 PAS dilatih memberi sepenuh ketaatan kepada kepimpinan parti walaupun parti itu sendiri mengalami kerugian. Kepimpinan yang jelas ditolak rakyat Terengganu masih dipertahankan dan diberi ketaatan. BEgitu tidak popular kepimpinan PAS Terengganu sekarang ini, PJ PAS Terengganu telah di”boo” penyokong sendiri di Kemaman sebelum bulan puasa yang lepas. Tapi takpa, ahli dan aktivis PAS Terengganu TETAP WALA’.

Biarlah parti kalah menonggeng sekali pun, yang penting adalah wala’.
Adapun kami penyokong-penyokong PAS tulin, kami tidak takut berhadapan dengan risiko. Kami tahu PAS sudah dikuasai geng Terengganu dan mereka akan menggunakan segala kemampuan mereka untuk memburuk dan memfitnah kami.

Namun, yang Maha Berkuasa adalah Allah SWT dan kami berlindung dengan Nya. Aminnn

Tulang Besi






Read more!(Selanjutnya)

Sunday, June 20, 2010

Bloggers Pondan Sedang Menggelabah. Kesan Projek “Langgar Hadi” Semakin Berjaya?

Kelakarnya melihat reaksi bloggers2 Pondan (seperti Ali Zaidan, Batu Api dsbnya) terhadap usaha AdukaTaruna dan EDYES yang mereka panggil sebagai “Langgar Hadi”. Walaupun saya agak tidak bersetuju dengan tajuk projek ini (kalau saya, saya akan panggil “Penjelasan Presiden”), namun saya harus akui keberanian mereka bertanya soalan-soalan yang penting yang wajib dijawab pimpinan supaya semua ahli dan penyokong boleh mendapat ketengan.

Bagi mereka yang mahu melihat sendiri jawapan Presiden PAS, dipersilakan menonton layaran Youtube di bawah:

Tajuk: Hadi Awang enggan beri jaminan gabung PAS-UMNO TIDAK BERLAKU bawah pemerintahan beliau.

Blogger-Blogger Pondan kelam kabut menjawab usaha ADUKATARUNA dan EDYES ini. Namun, tampaknya, jawapan yang diberikan semuanya merapu dan tidak masuk akal.
Saya ambik contoh dari Blogger pondan bernama Ali Zaidan:


Ini diakui sendiri oleh Syed Hussein bila dia sebut:

Beliau berkata, setahunya, majlis kepimpinan Pakatan - yang turut dianggotainya - tidak pernah memberi persetujuan terhadap idea tersebut. Malah, katanya, majlis tersebut tidak pernah membincangkannya secara mendalam, walaupun beberapa bulan lalu, Abdul Hadi ada memberi penjelasan apabila ia dibangkitkan dalam mesyuarat majlis tersebut.

Jelas Syed Hussein sendiri tak pernah kata PR tak setuju. Tapi tak buat keputusan sama ada seuju atau tidak. Respon positiflah tu!

Secara logiknya, bagaimana Syed Husin hendak menolak idea ini sekiranya idea ini belum lagi diperbincangkan di peringkat Pakatan Rakyat? Nampaknya, bloggers pondan sedang menggelabah sehingga perkara yang mudah difahami seperti ini pun mereka tak nampak.

Lagi seekor blogger pondan bernama Batu Api, dalam sedar tak sedar, telah membidas dirinya sendiri. Beliau cuba menjawab artikel saya bertajuk :>:”Zaman Ustaz Fadzil, Jarang Kita Dengar Wala’ Diungkapkan

Membulatkan Jamaah sendiri telah menjurus kepada wala' melainkan ada yang bodoh dengan perkataan ini. Wala' walaupun tak disebut haruslah difahami melainkan jika dia ahli PAS tetapi tidak membayar yuran dan tidak pernah menghadiri mana-mana usrah atau program tarbiyyah PAS.

Dia sendiri kata wala walaupun tidak disebut bererti tak perlu saya ulas lagi.

Kenyataan Blogger Pondan nama Batu Api ini menunjukkan hanya dalam Muktamar yang baru selesai ini, konsep wala’ diajukan secara TERBUKA kepada Perwakilan PAS. Ertinya buat pertama kali dalam sejarah PAS, pemimpin2 PAS MENAGIH KETAATAN dari ahli dan penyokong, satu perkara yang kita tidak pernah dengar sebelum ini.

Cukuplah saya bawa dua contoh blogger pondan. Mereka yang tidak berani mendedahkan identity mereka sendiri tapi berani keluar pendapat. Sebab apa? Kerana mereka tidak sanggup bertanggungjawab di atas tulisan-tulisan mereka (yang kebanyakkannya fitnah dan pembohongan).

Hahahahah kelakar bila bicara pasal blogger-blogger pondan ni.

Tulang Besi

ps terma Bloggers Celaka tu datang dari Tok Guru Nik Aziz yang ANTI KERAJAANG PERPADUANG. Pada waktu yang sama, bloggers2 Pondan semuanya PRO UG. Ini bererti mereka muka tak malu guna terma yang digunakan oleh pemimpin PAS yang mereka sendiri tidak wala'
Read more!(Selanjutnya)

Chua Jui Meng Pulangkan Kesemua Pingat Johor - Kenyataan Rasmi Media

NOTA EDITOR: Berikut adalah kenyataan Media dari Chua Jui Meng berkaitan penarikan balik pingat-pingat yang dianugerahkan kepada beliau. Asalnya pihak Istana cuma mahu Chua mengembalikan 2 pingat, tetapi Chua telah memulangkan KESEMUA pingat yang diberikan oleh Istana Johor kepada beliau. Tindakan ini sepatutnya dicontohi semua rakyat Malaysia. Perjuangan tidak patut dijual dengan harga yang murah. Orang macam Ezam Soros sepatutnya malu dengan prinsip yang dipegang oleh Chua. Betapa mudahnya Ezam Soros dan geng2 beliau menjilat ludah mereka.


Kenyataan Media Datuk Chua Jui Meng berkaitan penarikan balik Darjah Kebesaran Negeri Johor 19hb Jun 2010

Umum menyedari bahawa Setiausaha Jemaah Majlis Di Raja Johor, Datuk Abdul Rahim Ramly telahpun memaklumkan kepada saya bahawa dua darjah kebesaran, DPMJ dan SPMJ telahpun ditarik balik. Saya menerima surat rasmi mengesahkan perkara itu pada 15hb Jun 2010.

Walaupun tiada alasan yang diberikan berhubung penarikan darjah kebesaran itu, saya menerimanya kerana keputusan tersebut bergantung kepada budi bicara Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan. Saya dengan berlapang dada bersedia menyerahkan kembali pingat-pingat tersebut. Saya juga memaklumkan kepada Datuk Rahim bahawa pingat ketiga dari Johor iaitu P.I.S akan dikembalikan bersama pingat-pingat lainnya.

Saya menyedari sebaik sahaja menyertai Pakatan Rakyat, pasti berhadapan dengan pelbagai onak dan duri, justeru saya bersiap sedia untuk terus mara bersama perjuangan ini. Ramai dari rakan seperjuangan saya telah membuktikan keteguhan menuntut Perubahan sehingga terpaksa merengkok dalam penjara. Makanya kehilangan tiga pingat bukanlah satu pengorbanan yang besar, seperti pepatah yang berbunyi, "Tanpa seurat benang aku dilahirkan, tanpa seurat benang jua aku akan kembali" Pendek kata, saya sebenarnya amat bertuah.

Saya yakin Umno pastinya kesal dengan tindakan mereka untuk mengganggu saya. Sebaik sahaja pengumuman penarikan tersebut, sokongan rakyat datang mencurah-curah terhadap saya dan Keadilan.

Sokongan ini menunjukkan rakyat menolak politik kebencian yang selama ini menjadi sebahagian dari kerajaan Umno-Bn. Mereka juga menzahirkan hasrat untuk menumbangkan kerajaan Umno-Bn yang terbukti muflis idea untuk memacu negara ini kehadapan.

Apa yang dikesalkan, mereka gagal untuk menangani isu mendasar berkaitan kemaslahatan rakyat terbanyak: kita berhadapan dengan ketirisan serta rasuah yang berleluasa, masyarakat yang terpinggir dan kebijakan ekonomi yang berat sebelah. Sebaliknya mereka meneruskan amalan politik ugut mengugut yang lapuk dan usang. Tindakan mereka ini hanya memperkukuh iltizam saya untuk bersama PR dan demi memastikan Malaysia yang adil untuk semua.

Saya yakin saya berada di landasan yang tepat. Sepertimana dalam permainan bolasepak, rakyat tahu siapa di antara pemain yang bermain secara jujur atau tidak. Manakala pada tahun 2008 rakyat melayangkan kad kuning, saya pasti tahun 2012, rakyat akan melayangkan kad merah kepada Umno-Bn.

Datuk Chua Jui Meng



xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Datuk Chua Jui Meng Press Statement on the withdrawal of Johor titles
19th June 2010


As you all already know I have been notified by the Secretary to the Royal Court of Johor, Datuk Rahim Ramly that two of my titles, the DPMJ and SPMJ have been withdrawn. On the 15th of June I received the official letter confirming it.

Though no reason was given I accept the Sultan’s prerogative and decision. I will gladly make the arrangements to send the medals back to the palace as soon as possible.

I have also notified Datuk Rahim that I have a 3rd medal from Johor – the P.I.S, and will be returning that as well.

I knew from the moment I joined Pakatan Rakyat that I had taken the road less traveled, and have been preparing myself for the struggles ahead.

Many of my colleagues have had to prove their reformist credentials by spending time in prison. I only needed to lose three of my medals, which is no great loss to me for as the saying goes: “Naked I came from my mother’s womb and naked I shall depart”.

In short I’m getting a good deal.

I am sure that by now UMNO regrets how badly they miscalculated this attempt to intimidate me. Within days of the announcement there has been a spontaneous outpouring of support from the rakyat all over Malaysia not only for myself but more so for PR.

The response tells me that the rakyat are tired of the petty and vindictive politics that have been the hallmarks of this administration, and wish to be rid of a government that is bankrupt of any real ideas to drive Malaysia forward.

Rather than deal openly with the rakyat on the bread and butter issues that face the nation: massive corruption, underserved communities, unfair economic policies, they choose instead to engage in the medieval politics of intimidation and force.

Their actions have only served to strengthen my commitment to work for a fairer Malaysia within the framework of PR, and my belief that I am standing on the right side of history.

As in football, the rakyat know when a player plays the man instead of the ball. In 2008 the rakyat gave UMNO a yellow card; the rate the government is going it will be a red card in 2012.

Datuk Chua Jui Meng

Read more!(Selanjutnya)

Friday, June 18, 2010

Zahrain Pernah Minta Kontrak Pasir Dari Selangor Sebelum Melompat

Zahrain, Ahli Parlimen Bayan Baru, menjual obat di Parlimen kononnya Anwar mahu memecat Elizabeth Wong. Namun, tahukah anda, Zahrain yang sama pernah berjumpa Tan Sri Khalid untuk meminta kontrak pasir dari KSSB?

Yang hairannya, sudahlah si Zahrain ni tidak bermoral, anak lelaki Zahrain pun hendak diajar budaya korupsi ini. Ini kerana Zahrain telah bertemu Tan Sri MB bersama-sama anak lelaki beliau meminta kontrak pasir dari KSSB.

Tetapi Tan Sri menolak permintaan Zahrain dan anak lelaki beliau ini. Kiranya Tan Sri melayan permintaan Zahrain dan anak lelaki Zahrain ini, nescaya Zahrain tidak akan melompat UMNO seperti sekarang.


Saya juga mencabar Zahrain menafikan kisah ini, kalau dia benar-benar bersih.
Saudara/ri pembaca wajib sedar, Tan Sri diserang kiri dan kanan dalam isu pasir kerana Tan Sri tidak mahu melayan permintaan-permintaan yang datang seperti yang datang dari Zahrain ini.

Sesungguhnya RAMMAAIIII yang datang minta kontrak pasir dengan MB Selangor, tetapi telah ditolak mentah-mentah kerana mereka harus mengikut prosedur KSSB, yakni melalui tender terbuka.

Atas sebab itulah Tan Sri MB Selangor dibenci kerana Tan Sri MB Selangor tidak mahu menjadikan pasir sebagai alat mengkayakan kroni.

Adapun manusia seperti Zahrain ni, beliau manusia talam dua muka, lidah bercabang, hati hitam legam. Tuhan Zahrain ini duit bukan Allah SWT. Beliau akan buat apa sahaja untuk duit termasuk menjual maruah dan harga diri beliau.

Kesilapan Anwar adalah mengambil sampah ini sebagai ahli parlimen. Mari kita ramai-ramai berdoa semoga Allah SWT mencabut nyawa si Zahrain ini supaya boleh diadakan pilihanraya kecil di Bayan Baru. AMINNN!!!.

Adapun kenyataan Zul Nordin pula, kononnya beliau diarah Anwar Ibrahim untuk menyerang Elizabeth Wong, juga satu kenyataan bohong dan tipu. Sebelum ini kita sudah didedahkan akan perangai menipu Zul Noordin. Penyata kewangan pilihanraya pun dia nak tipu.

Tulang Besi

Eli Wong sees red over 'political violence', slams Zahrain
Thu, 17 Jun 2010 17:19

By Stephanie Sta Maria
PETALING JAYA: Selangor state executive councillor and Bukit Lanjan rep Elizabeth Wong has called the resurfacing of her sex scandal a 'discrimination and prejudice against women victims'.

"It comes as no surprise that Barisan Nasional continues to subject me to political violence by assaulting and violating my personal life, by continuously victimising victims," said Wong in a statement today.

Wong, whose lewd pictures were made public more than a year ago, was the subject of attack by pro-BN Bayan Baru independent MP Zahrain Mohd Hashim yesterday.
Former PKR parliamentarian Zahrain accused his former boss Anwar Ibrahim of trying to cover up the scandal. He alleged that Anwar had promised to show them a video involving Wong performing oral sex but had yet to do so.

Anwar today denied the allegation and claimed that Zahrain was hired to assasinate his character. [Read: Anwar has not seen exco's 'sex video']
Meanwhile, an incensed Wong said that she wasn't surprised that Barisan Nasional is continuing to subject her to 'political assault'.

“While Zahrain and his team were wallowing in gutter politics yesterday, I was proposing in the Selangor state exco meeting to address a critical national issue, of outstanding students needing our help to further their education,” she said.
She pointed out that it has been exactly fourteen months since she returned to work with the Selangor government after taking leave last year.

When the scandal broke, Wong volunteered to resign but Selangor menteri besar Abdul Khalid Ibrahim decided to retain her on the basis that the scandal was a personal issue.

“It was the hardest decision I've had to make and it hasn't gotten easier,” she said.
“But I also made a decision to continue serving my constituents, my state and country, and to send a message to all victims of criminal intimidation to stand firm and not retreat into silence.”

“This is why I returned to office, to show Pakatan Rakyat policies and politics are for a better Malaysia. And I now call upon the people to reject discrimination and prejudice against women victims.”

She also said Anwar and other PKR leaders have always been supportive of her, unlike what was claimed by Zahrain.

"Menteri Besar Khalid Ibrahim, Anwar Ibrahim and PKR president Dr Wan Azizah Wan Ismail have supported me from the very instance this issue surfaced," she said.
Wong have always maintained that the exposed pictures were taken without her consent.


Read more!(Selanjutnya)

Thursday, June 17, 2010

Zaman Ustaz Fadzil, Jarang Kita Dengar Wala’ Diungkapkan

Dalam Ucapan Dasar, Presiden PAS dilaporkan berkata:

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mahu semua anggotanya memberikan ketaatan dan wala' (kesetiaan) kepada parti dan pemimpinnya yang "menjalankan tugas sepanjang masa, bukannya bermusim".

Katanya, kesemua pemimpin tersebut - yang terdiri daripada pelbagai latarbelakang termasuk ulama dan profesional - dipilih sendiri oleh ahli-ahli dalam muktamarnya tahun lalu.

"Adunan ini jugalah yang memperkasakan PAS untuk memimpin negara, dengan menolak jahiliyah sekularisma yang meminggirkan Islam dan memisahkan urusan dunia daripada Islam," katanya.


Kepada mereka yang aktif dalam PAS sewaktu arwah Ustaz Fadzil masih hidup tentu dapat merasakan kelainannya. Ini kerana Ustaz Fadzil tidak pernah menggunakan alasan “wala’” didalam menjalankan tugas beliau sebagai Presiden/Yang Dipertua Agung PAS.

Saya masih ingat Muktamar PAS 1990 di Kota Baru. Ia adalah Muktamar PAS yang pertama selepas kemenangan di Kelantan selepas pilihanraya 1990.


Di waktu itu, Pemuda PAS begitu lantang mengkritik beberapa idea dari kepimpinan PAS Pusat. Yang paling lantang adalah Malik Husin yang membidas idea Tok Guru Nik Aziz yang menekankan “Menerang bukan Menyerang”.

Arwah Ustaz Fadzil tidak pernah marah dan gusar apabila dikritik lantang sebegitu. Arwah Ustaz Fadzil menjawab semua hujjah-hujjah yang diberikan oleh Perwakilan. Sehingga dalam isu Ustaz Latif yang dibangkitkan Pemuda masa tu pun Ustaz Fadzil jawab.

Sikap Ustaz Fadzil yang mementingkan hujjah bukan wala’ ini menjadikan ahli-ahli “Wala’” kepada beliau secara OTOMATIK, tak perlu memaksa. Keputusan Ustaz Fadzil JARANG DIPERSOALKAN AHLI dan PENYOKONG sekalipun Ustaz Fadzil TIDAK PERNAH mempromosikan konsep wala’.

Perkara yang sama juga boleh diperkatakan berkenaan Tok Guru Nik Aziz. Sepanjang yang saya mengikuti program beliau, dalaman dan luaran, saya tak pernah dengar beliau mengungkapkan perkataan “Wala’” ini.

Sewaktu Muktamar 1990 itu, Tok Guru telah menegur pimpinan2 yang marah dengan kelantangan Malik Hussin. Tok guru membawa contoh Saidina Umar yang terlanggar kaki seorang yang beriktikaf dalam masjid kerana keadaan yang gelap.

Orang yang dilanggar kaki itu jadi marah dan memaki Saidina Umar dengan memanggil dia buta. Saidina Umar tidak marah, malan hanya meminta maaf sebab terlanggar kaki. Sikit pun dia tak sebut yang dia adalah Khalifah kepada orang yang sedang tidur itu.

WALA’ ADALAH PROGRAM MEN”TERENGGANU” KAN PAS PUSAT

Idea wala’ ni mula popular setelah Presiden yang ada sekarang ni mengambil alih pemerintahan setelah perginya Ustaz Fadzil.

Idea ini adalah menjadi pegangan kepada PAS Terengganu sejak sekian lama. Ahli-ahli dan pendokong-pendokong tidak boleh menegur pimpinan kerana semuanya wala’. Apa yang pimpinan buat, semuanya betul walaupun telah kalah pilihanraya berkali-kali.

Pemilihan jawatan di Peringkat Kawasan dan Dewan pun melanggar Perlembagaan PAS. Namun, tidak pernah dipersoalkan oleh ahli kerana semua ahli PAS di Terengganu wala’ kepada pimpinan.

Setelah memerintah Terengganu pun, idea wala’ ni masih diteruskan. Hasilnya, kita lihat sendiri. PAS Terengganu hanya mampu kekal satu penggal dan sehingga hari ini, tidak dapat merampas kembali Terengganu walaupun UMNO berpecah teruk.

Apabila diberitahu rakyat Terengganu menolak kepimpinan PAS Terengganu yang ada sekarang ini, perkara tersebut ditolak mentah-mentah. Kepimpinan yang ditolak rakyat Terengganu masih dikekalkan. Ahli-ahli dan penyokong hanya diam membisu kerana “Wala’”.

PAS rugi tidak menjadi masaalah. Yang penting ahli mesti “wala’” pada kepimpinan PAS Terengganu. Biarlah kalah macam mana pun, ahli wajib wala’ pada kepimpinan.

Perwakilan Kedah menyatakan kalau hendak menang, kita wajib wala’ pada pimpinan. Kalau begitu, di Terengganu kita tidak sepatutnya kalah kerana ahli semuanya wala’ pada kepimpinan negeri. Namun, mengapa PAS Terengganu terus menerus kalah?

Kadang-kadang perwakilan PAS ni tidak duduk di alam nyata. Mereka duduk di alam fantasi. Mereka tidak sedar bahawa kehidupan di alam nyata ini lain dari kehidupan di alam fantasi.

Beza kepimpinan Ustaz Fadzil adalah Ustaz Fadzil sentiasa hidup di alam nyata. Atas sebab itulah Ustaz Fadzil tidak pernah menolak mana-mana kritikan dan teguran dan Ustaz Fadzil tidak pernah menggunakan alasan “wala’” untuk menutup kelemahan sendiri.

Sahabat2 dulu sememangnya meminta rakyat wala’ pada mereka, tapi mereka tidak pernah menghalang kritikan dan teguran dari sesiapa sahaja.

Habislah PAS kalau terus menerus dihanyutkan dengan budaya PAS Terengganu.

Tulang Besi

ps Ustaz Halim memberi amaran Kedah dan Selangor akan jatuh kalau tidak mendaftar pengundi baru. Saya nak tanya berapa pengundi baru yang PAS Terengganu telah daftar setakat ini?

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

PAS: Waspada dengan blog, 'luncai' luar parti, Jimadie Shah Othman, Jun 11, 10, 10:31am

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mahu semua anggotanya memberikan ketaatan dan wala' (kesetiaan) kepada parti dan pemimpinnya yang "menjalankan tugas sepanjang masa, bukannya bermusim".

Katanya, kesemua pemimpin tersebut - yang terdiri daripada pelbagai latarbelakang termasuk ulama dan profesional - dipilih sendiri oleh ahli-ahli dalam muktamarnya tahun lalu.

"Adunan ini jugalah yang memperkasakan PAS untuk memimpin negara, dengan menolak jahiliyah sekularisma yang meminggirkan Islam dan memisahkan urusan dunia daripada Islam," katanya.

Berucap dalam muktamar ke-56 parti itu di Pengkalan Chepa hari ini, Abdul Hadi juga mengingatkan anggota dan pemimpinnya tidak terpedaya dan "hanyut bersama luncai di luar parti yang berkeliaran dengan labu-labunya".

"Alhamdulillah, walaupun kita berhadapan dengan cabaran sebegini, tidak ada seorang pun di kalangan kita yang terkeluar daripada bahtera perjuangan mengikut telatah luncai-luncai itu, walau pun menghadapi ribut dan gelombang yang datang dari segenap penjuru," katanya di hadapan kira-kra 2,000 perwakilan dan pemerhati.

Beberapa pemimpin kanan Pakatan Rakyat turut hadir dalam muktamar itu, antaranya Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, tokoh popular DAP Lim Kit Siang, penyelaras Pakatan Datuk Zaid Ibrahim dan wakil-wakil parti Islam daripada luar negara.

Sementara itu, menyentuh soal hubungan dalam Pakatan Rakyat, Abdul Hadi berkata selepas beberapa siri pilihan raya kecil sebelum ini, terutamanya di Sibu, telah menunjukkan kesetiaan dan kebersamaan gerak kerja yang baik.

"Oleh yang demikian, pendekatan fekah politik Islam yang dipegang oleh PAS menerusi amalan tahaluf siyasi (kerjasama politik) dalam Pakatan, dengan model Islam yang sebenar, akan terus diperkasakan," kata beliau yang juga ahli parlimen Marang.

Bagaimanapun, tambah Adul Hadi (kanan) lagi, penyertaan parti Islam itu dalam gerakan politik Islam mewajibkannya meneruskan persaudaraan ukhuwah (persaudaraan) dengan semua kumpulan Islam dengan penuh tasamuh.

"Inilah yang mewajibkan semua kumpulan Islam berada dalam saf (barisan) perjuangan Islam bersama PAS.

"Ukhwah yang dibina ini pula, wajar untuk digerakkan ke arah melaksanakan tanggungjawab amal Islami yang syumul (lengkap) di segenap pelusuk negara," katanya.



Read more!(Selanjutnya)

Presiden Panggil Ali Zaidan&Gang, Luncai

Presiden PAS, dalam Ucapan Dasar, telah menyuruh ahli-ahli PAS waspada dengan blog serta menggelarkan bloggers sebagai Luncai.

Apa yang saya nampak, blogger-bloggers Pondan seperti Ali Zaidan, Batu Api, Songkok Putih dang eng turut dikategorikan oleh Presiden sebagai “luncai”.

Bagi saya, Ali Zaidan&Gang sememangnya sesuai digelar Luncai, seperti yang dikatakan oleh Presiden. Ini kerana, mereka ini “Bloggers Pondan”. Mereka tak berani dedah identiti mereka. Mereka tidak berani bertanggungjawab ke atas apa yang mereka tulis dan ungkap.


Atas sebab itu, bloggers2 ini bebas menebar fitnah sesuka hati mereka. Antara contoh yang saya boleh bawa: Tulang Besi Difitnah Lagi…..Oleh Batu Api. Jelas satu fitnah yang amat jijik. Namun, mereka bebas menebar fitnah sebab mereka pondan, tak berani dedah identiti mereka.

Lagi satu, di dalam mempertahankan diri, bloggers Pondan ini menggunakan gelaran “blogger celaka”. Namun, apa yang jelas, gelaran itu diberikan oleh TOk Guru Nik Aziz pada bloggers yang kuat menebar fitnah.

Dengan kata lain, bukan sahaja Ali Zaidan&gang ini “Bloggers Pondan”, mereka juga “Bloggers Celaka” di samping “Luncai”.

Bagi saya, bloggers Pondan ini berjasa kepada AyahChik di dalam bentuk menyokong agenda PERPADUANG yang akhirnya akan menyebabkan Ayahchik hilang kerusi Parlimen Marang dan DUN Rhu Rendang.

Hebat Bloggers2 Pondan ni. Jasa mereka akan dikenang oleh Ayahchik sampai kiamat.

Tulang Besi

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

PAS: Waspada dengan blog, 'luncai' luar parti, Jimadie Shah Othman, Jun 11, 10, 10:31am

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mahu semua anggotanya memberikan ketaatan dan wala' (kesetiaan) kepada parti dan pemimpinnya yang "menjalankan tugas sepanjang masa, bukannya bermusim".

Katanya, kesemua pemimpin tersebut - yang terdiri daripada pelbagai latarbelakang termasuk ulama dan profesional - dipilih sendiri oleh ahli-ahli dalam muktamarnya tahun lalu.

"Adunan ini jugalah yang memperkasakan PAS untuk memimpin negara, dengan menolak jahiliyah sekularisma yang meminggirkan Islam dan memisahkan urusan dunia daripada Islam," katanya.

Berucap dalam muktamar ke-56 parti itu di Pengkalan Chepa hari ini, Abdul Hadi juga mengingatkan anggota dan pemimpinnya tidak terpedaya dan "hanyut bersama luncai di luar parti yang berkeliaran dengan labu-labunya".

"Alhamdulillah, walaupun kita berhadapan dengan cabaran sebegini, tidak ada seorang pun di kalangan kita yang terkeluar daripada bahtera perjuangan mengikut telatah luncai-luncai itu, walau pun menghadapi ribut dan gelombang yang datang dari segenap penjuru," katanya di hadapan kira-kra 2,000 perwakilan dan pemerhati.

Beberapa pemimpin kanan Pakatan Rakyat turut hadir dalam muktamar itu, antaranya Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, tokoh popular DAP Lim Kit Siang, penyelaras Pakatan Datuk Zaid Ibrahim dan wakil-wakil parti Islam daripada luar negara.

Sementara itu, menyentuh soal hubungan dalam Pakatan Rakyat, Abdul Hadi berkata selepas beberapa siri pilihan raya kecil sebelum ini, terutamanya di Sibu, telah menunjukkan kesetiaan dan kebersamaan gerak kerja yang baik.

"Oleh yang demikian, pendekatan fekah politik Islam yang dipegang oleh PAS menerusi amalan tahaluf siyasi (kerjasama politik) dalam Pakatan, dengan model Islam yang sebenar, akan terus
diperkasakan," kata beliau yang juga ahli parlimen Marang.

Bagaimanapun, tambah Adul Hadi (kanan) lagi, penyertaan parti Islam itu dalam gerakan politik Islam mewajibkannya meneruskan persaudaraan ukhuwah (persaudaraan) dengan semua kumpulan Islam dengan penuh tasamuh.

"Inilah yang mewajibkan semua kumpulan Islam berada dalam saf (barisan) perjuangan Islam bersama PAS.

"Ukhwah yang dibina ini pula, wajar untuk digerakkan ke arah melaksanakan tanggungjawab amal Islami yang syumul (lengkap) di segenap pelusuk negara," katanya.




Read more!(Selanjutnya)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...