Setiap Artikel Malaysiawaves ke Email Anda.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Dipersilakan untuk Like Facebook Page T. Besi

Search Malaysiawaves

Friday, January 7, 2011

Dato Munir Bani Sultan Selangor yang Baru?

Hairan dengan tiba-tiba sahaja Dato Munir Bani keluarkan kenyataan menafikan perkara yang diperkatakan oleh Baginda kepada Menteri Besar sendiri. Dato Munir berlagak sebagai Sultan Selangor mempertahankan pendapat Baginda Sultan Selangor mempunyai suara melantik Dato SUK Selangor.

Padahal Baginda Sultan Selangor sendiri menyatakan kepada Tan Sri Khalid, bahawa Baginda tiada kuasa melantik Dato SUK. Soalnya sekarang, adakah Selangor mempunyai SATU atau DUA Sultan?

Dan Dato Munir Bani juga menunjukkan kebodohan beliau dalam Undang-Undang Tubuh Selangor apabila beliau mengatakan Baginda Sultan mempunyai suara dalam menentukan siapa menjadi SUK.

Padahal pakar perlembagaan seluruh Malaysia menyatakan tiada satu pun peruntukan Undang-Undang yang membuktikan dakwaan tersebut. Hanya pendapat Dato Munir Bani semata-mata.

Sekian, terima kasih.


Aide’s remarks not Sultan’s views, claims Selangor MB
UPDATED @ 08:55:12 PM 05-01-2011
By Shazwan Mustafa Kamal
January 05, 2011


Khalid maintains the Sultan agreed he had no powers over the state’s civil service appointments. — Picture by Jack Ooi
SHAH ALAM, Jan 5 — Tan Sri Khalid Ibrahim has stood by his version of events during an audience with the Selangor Sultan, refuting statements made by palace officials yesterday.

The Selangor mentri besar (picture right) reiterated today that Sultan Sharafuddin Idris Shah had concurred that the state’s Ruler had no power over the appointment of top civil servants in Selangor.

Khalid claimed the remark made by the Sultan’s private secretary, Datuk Mohamed Munir Bani, was a “personal one” and did not reflect the Sultan’s stand on the matter.

“That is only his (Mohamad Munir’s) opinion, that is his statement. The Sultan knows that we discussed it, the impact of the 1993 amendments had reduced the powers of the monarchy. I don’t think the Sultan disagrees with this. It is a fact of history.

Yesterday, the Selangor palace has refuted Khalid’s version of his audience with the Sultan yesterday, in which the mentri besar said the state ruler had acknowledged he has no power over senior civil service appointments.

Munir stressed yesterday that the Sultan held the executive power and, therefore, had the right to decide on Datuk Mohd Khusrin Munawi’s appintment as the new Selangor state secretary.

“The mentri besar’s press statement yesterday on January 3 saying that that the Selangor Sultan was of the view that he did not have the power to accept or reject any candidates suggested by the Public Services Commission (PSC) is incorrect,” he said.

“What actually happened is that the names of potential candidates for the state secretary post had been presented to His Royal Highness by the Public Services Department which is part of the Public Services Commission.”

“As the chief executive of the Selangor state government, the Sultan gave his blessings to one of the candidates. The PSD had after that agreed to the Sultan’s choice of candidate through a letter issued by the Public Services Department following Article 52 (1) and (2)a of the state constitution. This is a convention, a normal practice in Selangor,” Munir said in a statement yesterday.

The Selangor MB announced yesterday that Selangor will hold an emergency sitting of the state legislative assembly to change the state constitution and return to the mentri besar and Sultan the power to appoint the state’s secretary, finance officer and legal advisor.

Khalid also confirmed that Mohd Khusrin will not be invited to take the “oath of secrecy” until the matter was addressed at the “special” state assembly sitting at the end of this month.

He also stressed that the state government would follow proper protocol and procedures in amending the state constitution, saying that the Selangor Sultan would be informed first before the amendments were presented in the next state assembly sitting.

“The proposed amendments will be done following proper prosedures and His Highness the Sultan Of Selangor will be informed before the amendments are tabled in the next state assembly sitting.

“The state exco has agreed to send in a motion to hold a state assembly sitting and Speaker Datuk Teng Chang Kim has been notified,” said Khalid today.

He also said that the state government had appointed two legal experts to look into the matter – constitutional expert Prof Dr Aziz Bari and lawyer Datuk Param Cumaraswamy to look into the matter.

The Selangor MB was however non-committal when asked whether he would attend Mohd Khusrin’s oath of loyalty ceremony in front of the Selangor Sultan tomorrow.

“I won’t say anything or now ... you will see whether I will be there tomorrow or not,” said Khalid.

8 comments:

Serious Shepherd said...

Takde gambar lain ke? Contohnya masa melawat kapal induk salibiyyin Amerika iaitu USS Ronald Reagan.

Saya pun tak berapa suka kat Hasan Ali, tapi tak silap saya, dia mengubah fikiran dan membatalkan usaha menyekat penjualan arak bukannya sebab DAP mintak, tapi lepas dia dipanggil menghadap.

Anonymous said...

Bodohnya. Khalid dah mengaku apa sultan buat legal lah. Sebab tu kena amend consti.

otaklunyai said...

Itu ada orang punya bisnes bro... kalau sekat habihlah bisness.

Aku pun dok konpius kata tak da kuasa tapi boleh redha dengan perlantikan... mana satu yang betul... lepas tu suruh orang lain pun redha... walaupun cara perlantikan tu amat kurang ajar.. ibarat masuk rumah orang buat macam rumah kepala bapak dia sendiri. Lepas tu suruh orang ramai berbudi bahasa...

ada apa2 kotttt???? udang sebalik mee keee ...

KY said...

Hi TULANG BESI,

1) SULTAN dah cakap dah....."Tolong jangan lagi MENSENSASIKAN/MEMPOLITIKAN isu ini". Diam ajelah si TULANG PUKI (ooppss, maaf BESI kot). Lu TAK PUAS dengan kesudahan ni ke??? Kasihan betul.

2) Apakah salah dengan gambar SULTAN yang kamu terbitkan??? Kamu ni tak pernah mengambil gambar dengan BETINA ke??? Hahahaha...mungkin kamu aje suka ambil gambar dengan JANTAN (sama seperti si ANWAR IBRAHIM tu yang suka cucuk JANTAN punya belakang).

3) PAKATAN RAKYAT memang BIADAP. Mereka asyik suka menentang arahan SULTAN. Saya tak tahan BERGELAK apabila tengok si KHALID IBRAHIM tu terpaksa KETAWA bila hatinya sedang MENANGIS pada upacara sumpah semalam.

4) Saya harap isu ini akan lenyap secara mungkin. Jangan HEBOH-HEBOH lagi. Saya sokong kalau sesiapa lagi yang degil MENENTANG arahan SULTAN di tahan & di hantar ke KAMUNTING RESORT (macam si KIT SIANG, si GUAN ENG dulu). Enjoy betul bapa-anak ni pernah dekat dalam RESORT tu.

Wahai TULANG PUKI (ooppss, maaf TULANG BESI). Terima hakikat ajelah!!! Tak UNTUNG kalau nak lagi BERDEGIL & BERDENGKI dengan arahan SULTAN SELANGOR.

Saya syiok tengok PAKATN RAKYAT kalah di dalam isu ni. Kasihan betul!!!

Anonymous said...

tuan tt, x perlu la post gambar tu. Nampak sgt kurang ajar dgn sultan. Maaf saya cakap direct. Kalau setakat gamba tu biasa saja. Mungkin tuanku kat function tetiba ada matsalleh nak ajak bergambar. Tuanku pun tak ada tangan merayap rata rata. Saya pun pengundi pr juga, tapi tindakan kita jgnlah biadap, nanti backfire kita yang rugi.

Urat dawai said...

Ko biar seyes. Seyes la sikit. Tak nampak ke gambar kat sebelah kanan bawah sikit pada gambar sultan selangor tu?

sebenarnya bnyak lagi gambar2 menarik yg sekufu dgnya & boleh di tagkan di sini.

Tengok gambar tu betul2 itulah punca asal masalah kpd segala masalah yg ada skrang ni.

Tak kisah lah kalau ko tak suka Hasan Ali. Lagi pun mana ada gambar dia yg menyengat.

Anonymous said...

10:06.10:31
dia tu kepala ugama ooi.
kalau orang biasa,macam mat rempit lantak pi lah.
kalau kau pun nak berdakap dengan betina apa kami heran.
tapi kau mengaku ustaz tapi buat perangai macam ni,memang kau ni mazhab al bolihi

Anonymous said...

Puki lu punya mak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka.

MOHD AZWAN AHMAD
a/k Maybank : 104013154427

Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.